(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26  دی  1391 - شماره 20406

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با حكم سرلشكر صالحي
دريادار محتاج مدير عامل بنياد تعاون ارتش شد
در نشست دبير كل نخست وزيري سوريه و دستيار ويژه وزير خارجه ايران
نگراني سعودي ها از تقويت روابط ايران و مصر
ادعاي سفير آمريكا در يمن عليه ايران
شيخ الاسلام :
ايران از وحدت فلسطيني -فلسطيني حمايت مي كند
در ديدار با رئيس جمهور صورت گرفت
مخالفت مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها
در مكتب امام
گمانه ها و نظرها درباره حضور چهارشنبه رئيس جمهور در مجلس
پيكر حجت الاسلام والمسلمين شاهچراغي
در جوار فرزند شهيدش آرام گرفت
سردار سلامي تشريح كرد
برنامه مسابقات قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي به ميزباني سپاه
ديدار آيت الله مصباح و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس
درباره تحول در دانشگاه ها
اخوان المسلمين مصر:
همگرايي با ايران منافع كشورهاي منطقه را تامين مي كند
وضعيت دانشجويان انصرافي
مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام كرد
وضعيت نظام وظيفه داوطلبان مرد كارشناسي پيوسته بدون آزمون
اسناد تفحص پيشين از دانشگاه آزاد روي ميز تفحص كنندگان جديد
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا:
نخبگان سياسي با پيروي از رهبري التزام عملي خود به قانون را اثبات كنند
آيت الله يزدي:
ولايت فقيه ، امكان مديريت اسلامي جامعه را به جهانيان نشان داد


با حكم سرلشكر صالحي

دريادار محتاج مدير عامل بنياد تعاون ارتش شد

دريادار عباس محتاج با حكم سرلشكر صالحي ، مديرعامل بنياد تعاون ارتش (بتاجا) شد.
دريادار عباس محتاج با حكم سرلشكر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران، مديرعامل بنياد تعاون ارتش شد.
به گزارش فارس، دريادار محتاج در سوابق خود فرماندهي نيروي دريايي ارتش در سال هاي 76 الي 84، معاونت امنيتي و انتظامي وزير كشور، استانداري قم و عضويت در گروه مشاوران فرماندهي معظم كل قوا را دارد.
پيش از اين، امير رضا خرم طوسي مديرعامل بتاجا بود.
 


در نشست دبير كل نخست وزيري سوريه و دستيار ويژه وزير خارجه ايران

راه هاي گسترش روابط اقتصادي ميان تهران - دمشق بررسي شد
تيسير الزعبي دبير كل نخست وزيري سوريه و حسن كاظمي قمي دستيار ويژه وزير امور خارجه ايران، راه هاي گسترش روابط اقتصادي ميان تهران - دمشق را بررسي كردند.
قرار است وائل الحلقي نخست وزير سوريه امروز (سه شنبه) به دعوت محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به تهران سفر كند.
در ديدار كاري دوشنبه بين هيات هاي دو كشور به رياست الزعبي و كاظمي قمي در تهران، طرفين راههاي گسترش روابط اقتصادي دو كشور را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش اداره كل ديپلماسي رسانه اي وزارت امور خارجه، در اين نشست طرف ايراني، آمادگي كشورمان براي انتقال تجربه به سوريه با هدف عبور از بحران كنوني اين كشور را اعلام كرد.
طرف سوري نيز با تقدير و تشكر از مواضع مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از سوريه در قبال تحريم هايي كه مردم و دولت اين كشور را هدف قرار داده است، بر تقويت مناسبات اقتصادي و گسترش مبادلات تجاري بين دو كشور تاكيد كرد.
 


نگراني سعودي ها از تقويت روابط ايران و مصر

يكي از اعضاي سابق مجلس مشورتي عربستان سعودي با اشاره به سفر اخير وزيرامور خارجه جمهوري اسلامي ايران به مصر، از تقويت روابط دو كشور ابراز نگراني كرد.
به گزارش پايگاه خبري اخبار اليوم ، «محمد عبدالله آل زلقه»« نماينده سابق مجلس مشورتي عربستان در اظهاراتي با ابراز نگراني از بهبود روابط ايران و مصر، مدعي شد: ايران از مشكلات اقتصادي و انزواي سياسي و بين المللي رنج مي برد و اين مسئله براي روابط ايران و مصر مشكل ساز است.
اين نماينده سابق مجلس مشورتي در گفتگو با شبكه ONTV درباره روابط ايران و مصر با جوسازي ادعا كرد : اگر مصر بخواهد از تجربه هاي ايران در مسائل نظامي و امنيتي دنباله روي كند، با فاجعه بزرگي روبرو مي شود.
خاطرنشان مي شود اظهارات اين نماينده سابق سعودي در پي سفر اخير «علي اكبر صالحي» وزير امور خارجه ايران به مصر مطرح شده است.
 


ادعاي سفير آمريكا در يمن عليه ايران

سفير آمريكا در يمن بار ديگر مدعي تلاش ايران براي ايجاد بي ثباتي در يمن شد.
خبرگزاري «صبا» به نقل از جرالد فيرستين، سفير آمريكا در يمن ايران را به حمايت از رهبران جنوب يمن كه براي احياي دولت يمن جنوبي تلاش مي كنند، متهم كرد.
براساس گزارش خبرگزاري رويترز، وي ادعا كرد كه مدركي وجود دارد كه اثبات كننده حمايت ايران از برخي عناصر افراطي در جنوب يمن «الحراك» است. اين در حالي است كه سفير كشورمان در يمن اتهامات مقامات يمني عليه ايران مبني بر دست داشتن اين كشور در فعاليت هاي جاسوسي و حمايت از جدايي طلبان جنوب را تكذيب كرد.
محمود حسن زاده در جريان كنفرانس مطبوعاتي در صنعا پايتخت يمن بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از ايجاد وحدت و ثبات در يمن تاكيد كرد و گفت: كشف شبكه جاسوسي ايران و ضبط تجهيزات جاسوسي در عدن و هم چنين اتهامات عبدربه منصور هادي، رييس جمهور يمن به جناح هاي تندرو در حراك جنوبي مبني بر دريافت حمايت ها از ايران، در نتيجه گزارشات گمراه كننده غربي هاست.
وي ادامه داد: اتهاماتي در گذشته از سوي نظام پيشين يمن عليه ايران درباره حمايت از گروه حوثي مطرح بود و نظام فعلي نيز ايران را به حمايت از گروه حراك جنوبي و شبكه هاي جاسوسي متهم مي كند كه اين اتهامات گزارشات گمراه كننده غربي است كه رييس جمهور يمن آن را دريافت مي كند.
به گزارش روزنامه الشروق، حسن زاده هم چنين هرگونه ارتباط ايران با كشف بسته اي حاوي تجهيزات جاسوسي در عدن كه دو ماه پيش انجام شده بود، را تكذيب كرد و در پاسخ به سوال خبرگزاري فرانسه درباره اتهاماتي كه از سوي دولت جديد يمن عليه ايران مطرح شد، گفت: گزارشات نادرستي وجود دارد كه به مسوولان مي رسد.
سفير كشورمان با طرح اين سوال كه «ايران از جاسوسي عليه يمن به دنبال چه مي تواند باشد؟ آيا به خاطر نيروگاه هاي هسته اي است يا به خاطر اقتصاد يمن و يا پادگان هايش؟» ادامه داد: اگر كه يمن مدركي در اين خصوص دارد بايد اين مدارك و اسناد را ارائه كند.
او با اشاره به روابط تاريخي دو كشور بر حمايت ايران از امنيت، ثبات، وحدت و ايجاد گفتمان ملي فراگير در يمن تاكيد كرد و گفت كه تهران آماده توسعه روابط با دولت يمن است. وي خاطرنشان كرد كه تهران از زماني كه يمن متحد شده است از وحدت اين كشور حمايت كرده و به دنبال تقويت آن است.
 


شيخ الاسلام :

ايران از وحدت فلسطيني -فلسطيني حمايت مي كند

مشاور بين الملل رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر حمايت ايران از وحدت فلسطيني - فلسطيني گفت: تلاش مي كنيم اين وحدت واقعي تر، پيش روتر، جدي تر و عملي تر شود.
حسين شيخ الاسلام، دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي در كنفرانس مطبوعاتي كه در دفتر جمعيت دفاع از ملت فلسطين به منظور تشريح برنامه هاي چهارمين همايش بين المللي »غزه، نماد مقاومت« برگزار شد،
رژيم صهيونيستي را باري بر گردن غرب توصيف كرد و گفت كه اسراييل امروز از هر زمان ديگري نابودي اش ملموس تر است. با توجه به نقشي كه براي اسراييل در نظر گرفته بودند، امروز اسراييل بيش تر به جاي اين كه يار غرب باشد به بار غرب و استكبار تبديل شده است و هزينه اش بيش تر از منافع آن شده است و اين دليل نابودي اش است.
شيخ الاسلام با اشاره به محاصره بيش از چهار سال غزه و مقاومت غزه در برابر آن گفت: مقدار زيادي از اين مقاومت به خاطر اراده مردم فلسطين بود و مقداري از آن هم توانايي اطلاعاتي عملياتي بود كه در همكاري با جمهوري اسلامي به دست آمد. در غزه محاصره شده اي كه حتي يك قوطي شيرخشك هم نمي توانستي ببري، موشك برده بودند. در جنگ هشت روزه ديديم كه با وجود همه حرافي هاي نتانياهو عليه ايران، موشك ساخت ايران قبل از همه چيز در تل آويو پياده شد و هواپيماي پهپاد ايران در روي سرزمين هاي اشغالي به پرواز درآمد و جمع آوري اطلاعات كرد و مستمر اين كار را انجام مي دهد.
دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي در ارزيابي خود از وحدت ايجاد شده ميان گروه هاي فتح و حماس و اين كه آيا اين وحدت مي تواند پايدار باشد؟ گفت: وحدت فلسطيني- فلسطيني عزتمندي و پشتيباني دارد و كار صحيحي است اگر چه ممكن است مطلباتي داشته باشد و برخي از طرف ها با اين مساله جدي برخورد نكنند اما از ديدگاه ما كلمه وحدت هم مقدس است چه برسد به اين كه درعرصه عمل پياده شود.
دبيركل كنفرانس حمايت از انتفاضه فلسطين مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: ما از وحدت فلسطيني- فلسطيني حمايت مي كنيم و تلاش مي كنيم كه اين وحدت واقعي تر، جدي تر و عملي تر شود.
 


در ديدار با رئيس جمهور صورت گرفت

مخالفت مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها

چند تن از نمايندگان استان آذربايجان شرقي در تشريح ديدار مجمع نمايندگان اين استان با رئيس جمهور خبر دادند احمدي نژاد ضمن اصرار بر اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها با مخالفت صريح نمايندگان با اين موضوع مواجه شد.
مهدي دواتگري عضو مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي در گفت وگو با تسنيم با اشاره به جلسه يكشنبه شب نمايندگان اين استان با رئيس جمهور گفت: در اين ديدار، رئيس جمهور مباحثي را درباره اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها مطرح كرد كه با مخالفت صريح نمايندگان همراه بود.
وي افزود: احمدي نژاد معتقد بود كه چاره اي جز اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها نداريم و بايد اين طرح اجرا شود، در حالي كه نمايندگان معتقد بودند در شرايط فعلي مردم كشش لازم براي افزايش چند برابري هزينه هاي آب،برق، گاز و ديگر حامل هاي انرژي را ندارند.
عضو مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با تأكيد بر اينكه مجلس در راستاي دفاع از حقوق مردم به هيچ وجه موافق اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها در شرايط فعلي نيست، افزود: مجلس مخالفتي با كمك دولت به مردم ندارد اما تاكيد اصلي ما اين است كه قيمت حامل هاي انرژي افزايش پيدا نكند. در حالي كه بناست در قبال افزايش ناچيز يارانه هاي نقدي، قيمت حامل هاي انرژي چندين برابر افزايش پيدا كند.
دواتگري ادامه داد: تصور رئيس جمهور اين است كه مي تواند با طرح موضوع و پافشاري بر اجراي فاز دوم هدفمندي نمايندگان را مجاب كند و چه بسا نظرشان اين است كه با حضور در مجلس به مردم بگويد كه دولت مي خواهد يارانه ها را افزايش دهد، اما «مجلس مخالف است».
وي ادامه داد: رئيس جمهور به صورت صريح در اين ديدار نگفت كه در نشست روز چهارشنبه در صحن علني مجلس چه مباحثي را مطرح خواهد كرد اما از محتواي كلامش معلوم بود كه مباحث اصلي در خصوص اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها را در جلسه علني مطرح خواهد كرد.
شهروز افخمي نماينده ملكان نيز در اين زمينه گفت: رئيس جمهور در اين جلسه عنوان كرد كه ما حاضريم در اجراي مرحله دوم هدفمندي يارانه ها هزينه هايي را كه به دولت مربوط مي شود را پرداخت كنيم و از سوي ديگر تواني براي اجراي اين طرح صرف شده كه اگر به اجرا درنيايد براي اجراي آن در سالهاي آتي بايد اين هزينه ها مجدد صرف شود.
محمد باقري نماينده مردم بناب نيز گفت: اين جلسه با توجه به طرح دو موضوع اختلافي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها و نحوه حضور احمدي نژاد در مجلس نتيجه خاصي نداشته است و احتمال دارد رئيس جمهور روز چهارشنبه در مجلس حاضر نشود.
 


در مكتب امام

آتش دوزخ شعور دارد
آتش اين عالم، يك آتش افسردأ سردي است و يك امر عرفي مشوب به مواد خارجيه غيرخالص است.
ولي آتش جهنم خالص و بي خلط و جوهر قائم بالذات حي مريدي است كه از روي شعور، اهل خود را مي سوزاند و به هر قدر كه مامور است فشار به اهل خود مي آورد... آن آتش قلب و روح و قوا را مي سوزاند و با آنها يك نحو اتحاد پيدا مي كند كه در اين عالم بي نظير است.
آئين انقلاب اسلامي - صفحه 35
 


گمانه ها و نظرها درباره حضور چهارشنبه رئيس جمهور در مجلس

رئيس جمهور فردا صبح راهي بهارستان مي شود تا 90 دقيقه براي نمايندگان مجلس سخنراني كند. سخناني كه گماني زني ها حاكي است پيرامون مسائل اقتصادي و به خصوص فاز دوم هدفمندي يارانه ها خواهد بود.
محمدرضا باهنر در گفت وگو با مهر گفت: ما به احمدي نژاد اطلاع داده ايم كه نمايندگان هم قصد دارند در اين جلسه صحبت كنند خوب اگر رئيس جمهور بگويد من تاب تحمل شنيدن صحبت هاي نمايندگان را ندارم ما تسليم مي شويم. باهنر، همچنين در پاسخ به اين سؤال كه سخنراني رئيس جمهور پيرامون چه موضوعاتي است، خاطرنشان كرد: آنچه كه تاكنون گفته شده است عمدتاً پيرامون مسائل اقتصادي است؛ اما در هر صورت ما نسبت به حضور رئيس جمهور در مجلس نظر مثبت داريم.
معاون نظارت و هماهنگي معاونت پارلماني رئيس جمهور نيز در خصوص اينكه نمايندگان در هنگام حضور رئيس جمهور در مجلس حق قانوني براي صحبت دارند گفت: در اصل 70 قانون اساسي و ماده 110 آئين نامه داخلي مجلس اين مطلب به وضوح تصريح شده است.
نادر رياحي در پاسخ به سؤالي درباره اين كه آيا بر طبق قانون اساسي نمايندگان مجلس در هنگام سخنراني رئيس جمهور يا قبل از آن مي توانند، مطالبي رابيان كنند يا خير گفت: در اصل 70 قانون اساسي و ماده 110 آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي به وضوح به اين مطلب پرداخته شده و هيچ گونه شك و شبهه در اين باره وجود ندارد و رئيس جمهور و معاونان او و وزيران به اجتماع يا با انفراد حق شركت در جلسات علني مجلس را دارند و مي توانند مشاوران خود را همراه داشته باشند.
همچنين سخنگوي هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با اشاره به جلسه ظهر ديروز هيئت رئيسه، گفت كه براساس مصوبه اين جلسه، رئيس جمهور ساعت 30:8 تا 10روز چهارشنبه فرصت سخنراني در مجلس را خواهد داشت اما استماع سخنان نمايندگان به اختيار وي خواهد بود.
عبدالرضا مصري اظهار كرد: قاعدتاً طبق برنامه بعد از سخنان رئيس جمهور، نمايندگان در مورد اظهارات ايشان صحبت مي كنند و انتظار نمايندگان اين است كه رئيس جمهور در مجلس بماند و حرف هاي آنها را استماع كند.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس تأكيد كرد كه حضور رئيس جمهور بعد از سخنراني و استماع سخنان نمايندگان به اختيار رئيس جمهور خواهد بود.
جلسه اي براي همدلي
خبر ديگر اينكه رئيس جمهور در ادامه ديدارهاي خود با مجمع نمايندگان استانها عصر ديروز با مجمع نمايندگان اصفهان ديدار و گفت و گو كرد .
يك عضو مجمع نمايندگان استان اصفهان در گفتگو با نسيم با اشاره به اين جلسه گفت: احمدي نژاد تاكيد كرد در راستاي ايجاد وحدت و همدلي قصد حضور در مجلس را دارم و هر اقدامي بايد با هماهنگي مجلس باشد . مجيد منصوري گفت: رئيس جمهور در اين جلسه تاكيد كرد هر فعاليتي كه قرار باشد انجام شود، بايد با همدلي و هماهنگي مجلس باشد. وي افزود: در اين جلسه هر نماينده در خصوص مشكلات اقتصادي، اجتماعي و زيرساختي حوزه نمايندگي خود با رئيس جمهور به بحث و گفتگو پرداخت.
 


پيكر حجت الاسلام والمسلمين شاهچراغي

در جوار فرزند شهيدش آرام گرفت

سمنان- خبرنگار كيهان:
پيكر مرحوم حجت الاسلام والمسلمين سيدمسيح شاهچراغي از علماي برجسته شهرستان دامغان تشييع و در جوار فرزند شهيدش به خاك سپرده شد.
پيكر اين فقيه پارسا و عالم رباني با حضور گسترده اقشار مختلف مردم دامغان و مسئولان استان و اين شهرستان از مسجد جامع به سوي فردوس رضا دامغان تشييع و در جوار فرزند شهيدش سيدحسن شاهچراغي نماينده مردم دامغان در دور اول و دوم مجلس شوراي اسلامي و سرپرست اسبق موسسه كيهان به خاك سپرده شد.
به دنبال درگذشت اين عارف رباني عباس رهي استاندار سمنان و همچنين عليرضا خسروي نماينده مردم شهرهاي سمنان و مهدي شهر در مجلس با صدور اطلاعيه هايي جداگانه ارتحال حجت الاسلام والمسلمين سيدمسيح شاهچراغي را به حوزه هاي علميه، روحانيت و مردم استان به ويژه دامغان تسليت گفتند.
اين عالم رباني عمر خود را صرف تعلم و تعليم علوم ديني و معارف اهل بيت عليهم السلام كرد و سال هاي متمادي در حوزه علميه شهرستان دامغان به تعليم و تربيت طلاب اهتمام ورزيد و شاگردان بسياري را در عرصه دين و فرهنگ تربيت و روانه اجتماع كرد.
مرحوم شاهچراغي در ايام نهضت امام خميني(ره) همراه با فرزند فرهيخته و دانشمند و شهيد خود سيدحسن شاهچراغي كه از دست پروردگان شهدايي چون بهشتي و قدوسي بود، محور اصلي تحولات و تحركات انقلابي در شهرستان دامغان و پس از پيروزي انقلاب نيز پيوسته مدافع ارزش ها و آرمان هاي والاي حضرت امام و انقلاب اسلامي و پس از ارتحال حضرت امام نيز مدافع خستگي ناپذير منويات رهبر معظم انقلاب بود.
اين عالم رباني از همان ابتداي تحصيل به تدريس آموخته هاي خود پرداخت و تا سال 1380 به مدت 50 سال مدرس رسمي حوزه علميه دامغان بود كه هم اكنون اكثر طلاب دامغاني كه در حوزه علميه قم مشغول به تحصيل يا در مناصب مختلف مشغول خدمت مي باشند از شاگردان ايشان هستند.
طبع لطيف مرحوم شاهچراغي در سرايش اشعار مذهبي موجب آفرينش آثار ارزنده اي از جانب اين فاضل روشن ضمير شد.
از حجت الاسلام والمسلمين شاهچراغي آثار مكتوب فراواني باقي است كه اكثرا در زمينه هاي حديثي و مجموع اشعار مذهبي است و فقط از بين اين آثار كتاب «كيمياي حكمت» در سال 1380 توسط نشر حرم در قم به چاپ رسيده است. اشعار وي نيز در نشريات مختلفي به چاپ رسيده است.
همچنين ايشان داراي اجازاتي از آيات عظام مرحوم امام خميني، گلپايگاني، اراكي، صافي گلپايگاني، فاضل لنكراني و مكارم شيرازي در امور حسبيه و شرعيه بود.
زندگي زاهدانه و رفتار عالمانه آقاسيد مسيح زبانزد خاص و عام بود.
 


سردار سلامي تشريح كرد

برنامه مسابقات قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي به ميزباني سپاه

رييس ستاد عالي مسابقات بين المللي قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي گفت: اولين دوره مسابقات قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي به ميزباني سپاه، دوم بهمن ماه برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا سرتيپ پاسدار حسين سلامي در نشست خبري پيش از ظهر ديروز كه به منظور تشريح چگونگي و اهداف اولين دوره مسابقات قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي برگزار شد، اظهار كرد: انقلاب اسلامي ايران همواره منادي وحدت و عزت براي كشورهاي اسلامي بوده است.
رييس ستاد عالي مسابقات بين المللي قرآن نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي با اشاره به تاكيدات امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري بر وحدت جهان اسلام افزود: براي اينكه وحدت متعالي به شكل نمادين در سطح نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي برجسته شود، براي اولين بار به ميزباني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يك دوره مسابقات قرائت و حفظ قرآن كريم در سطح كشورهاي اسلامي برگزار مي كنيم.
وي با بيان اينكه «اين مسابقه از دوم تا پنجم بهمن ماه سال جاري در بخش قرائت و حفظ برگزار مي شود»، اظهار كرد: براي 48 كشور اسلامي به منظور شركت در اين مسابقات دعوتنامه ارسال شد كه تاكنون 21 كشور به آن پاسخ مثبت داده اند؛ البته تعدادي از اين كشورها نيز با وجود ابراز تمايل به دليل برخي منع هاي قانون اساسي شان امكان حضور در اين مسابقات را نداشتند.
سلامي با بيان اينكه «هدف از برگزاري اين مسابقه ميان نيروهاي مسلح كشورهاي اسلامي، آشنايي با انقلاب و آرمان هاي آن و تعميق وحدت ميان كشورهاي اسلامي است»، گفت: در اين مسابقات هشتاد نفر از كشورهاي عراق، مالزي، سوريه، پاكستان، اندونزي، افغانستان، سنگال، بنگلادش، ساحل عاج، مالديو، گينه بيسائو، بوسني، سودان، عمان، الجزاير، نيجر، مالي، بروني و مجموعه جهاد اسلامي و حماس از فلسطين در اين مسابقات شركت مي كنند و البته احتمال دارد تعداد كشورهاي شركت كننده افزايش پيدا كند. محل برگزاري نيز در مجمع سعدآباد و مراسم اختتاميه در سالن همايش هاي صدا و سيما خواهد بود.
وي همچنين گفت: حضور در حرم امام خميني (ره)، بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي صنايع دفاعي كشورمان و بازديد از پارس جنوبي و عسلويه از جمله ديگر برنامه هايي است كه براي شركت كنندگان در اين مسابقه در نظر گرفته شده است. اين برنامه ها مي تواند در تقويت و اعتماد به نفس كشورهاي اسلامي و نشان دادن پيشرفت هاي انقلاب اسلامي به آنان موثر باشد.
جانشين فرمانده كل سپاه در ادامه اين نشست خبري، در پاسخ به پرسشي درباره جان هيگل به عنوان وزير پيشنهادي دفاع دولت اوباما اظهار كرد: آمريكا سيستمي از تفكر و سياست است و تجربه تاريخي ما نيز مي گويد كه با تغيير چهره ها، سيستم فكري و سياسي نظام سلطه تغيير پيدا نمي كند. ميان حرف تا عمل قدرت هاي غربي پارادوكس بسياري وجود دارد. ما نيز بر اساس عمل آنها سياست هاي خود را تنظيم مي كنيم و بر اساس حرف هايشان.
سلامي ادامه داد: بسياري از چهره هاي جديد آمريكا حرف هاي جذابي مي زنند ولي در عمل برداشت هاي متضادي وجود دارد و ما به اين حرف ها اعتماد نداريم تا زماني كه تغيير عملي شاهد باشيم. ممكن است سران ايالات متحده آمريكا كاراكترهاي متفاوتي داشته باشند اما اين كاراكترهاي متفاوت نمي توانند در سياست هاي كلي آمريكا و استراتژي اين كشور تاثيرگذار باشند.
وي در پاسخ به پرسشي درباره خروج نام منافقين از ليست تروريست ها و جايگزيني سپاه قدس در اين ليست نيز گفت: منطق سياسي بسياري از دولت هاي غربي بويژه كشورهايي كه در چارچوب سناريوي هاي آمريكايي عمل مي كنند، منطق مشخصي است. آنها همواره كشورهاي استقلال طلب را به عنوان محور شرارت معرفي كرده اند، گروه هايي كه براي دفاع از خود نبرد مي كنند مانند فلسطين را تروريسم مي دانند. آنها اگر غير از اين عمل كنند بايد شك كرد.
جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اضافه كرد: ما جز براي استقلال كشورمان و دفاع از مستضعفان و مظلومان عالم كاري انجام نمي دهيم اما اين در منطق غرب تروريسم تلقي مي شود در حالي كه كشتار مردم فلسطين توسط آنان مشروع و دفاعي پسنديده است.
سلامي در ادامه، به برخي اهانت ها به مقدسات مسلمانان مانند قرآن كريم اشاره كرد و گفت: اين مساله، پديده جديدي نيست و نشان دهنده اين است كه آمريكا با وجود ادعاي خود براي مقدسات و ارزش هاي ديگران و بويژه مسلمانان ارزشي قائل نيست. البته اهانت ها ممكن است بيش از آن چيزي باشد كه ما مي بينيم. اين اهانت ها توسط آمريكا يك پديده رايج است و تلاش مي شود تا توسط ديگران نيز انجام گيرد.
وي در عين حال تاكيد كرد: اين رويدادها جز توسعه نفرت در دل مسلمانان و تعميق كينه ها و نشان دادن ماهيت واقعي آنان چيز ديگري در پي نخواهد داشت و مطمئنا مسلمانان اهانت به مقدساتشان را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.
 


ديدار آيت الله مصباح و كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس

درباره تحول در دانشگاه ها

اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با آيت الله مصباح يزدي ديدار و دوباره موضوع تحول در دانشگاه ها گفت و گو كردند.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي روز دوشنبه در ديدار با اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مسئله اسلامي سازي دانشگاه ها از مسائل ريشه اي است كه از آغاز انقلاب تاكنون مطرح بوده است، اظهار كرد: امام(ره) نسبت به مسئله اسلامي شدن دانشگاه ها اهتمام جدي داشتند و در ستاد انقلاب فرهنگي نيز در همان اوايل اين مسئله پيگيري شد.
وي با اشاره به اينكه اسلامي شدن دانشگاه ها و تحول در علوم انساني به دليل گستردگي و عمق كار به افراد متخصص در عرصه هاي مختلف علوم دانشگاهي نياز دارد گفت: انجام اين كار به وسيله امكانات محدود امكان پذير نيست.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني خاطرنشان كرد: تحول در همه دانشگاه ها و رشته ها مطابق با فرهنگ اسلامي كاري نيست كه بتوان آن را در چند روز انجام داد.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه تحول و اسلامي شدن دانشگاه ها از زماني كه كار به صورت جدي آغاز شود 20 سال زمان نياز دارد، گفت: هنوز اقدام جدي در اين زمينه آغاز نشده و عزم جدي مشاهده نمي شود.
وي تصريح كرد: براي اين كار بايد ابتدا يك گروه محدود تشكيل شده و مشخص شود و سپس در گروه وسيع تري طرح تهيه شده مورد ارزيابي قرار گيرد و پس از جمع بندي انتقادات و پيشنهادات يك مقام فوق طرح را امضا كرده كه ضمانت اجرايي داشته باشد و اميدواريم كساني كه به اين عرصه وارد شده اند بتوانند به موفقيت لازم دست يابند.
غلامعلي حدادعادل نيز در اين ديدار با اشاره به تشكيل شوراي تحول در علوم انساني تصريح كرد: پس از تأكيد مقام معظم رهبري در خصوص توجه به تحول در علوم انساني، شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصميم گرفت كه اين موضوع از طريق يك شورا پيگيري شود.
وي با بيان اينكه در سه سال اخير تاكنون 60 جلسه در اين خصوص تشكيل شده است، اضافه كرد: به دنبال اين هستيم كه كار تحول در علوم انساني به دست اساتيد مؤمن، انقلابي و باسواد صورت گيرد.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه تحول در رشته هاي مختلف به اساتيد صاحب نظر و معتقد به تحول سپرده شده است، بيان كرد: در 15رشته 200 نفر از اساتيد انتخاب شده اند و به صورت منظم جلسات خود را برگزار كرده و تحول را در چهار حوزه پيگيري مي كنند.
وي اضافه كرد: تحول در مباني علوم انساني، تأمين استاد براي دانشگاه ها، وضعيت ورود و خروج دانشجو و سامان دادن به پايان نامه ها و مجلات پژوهشي چهار محوري است كه ما در عرصه تحول در علوم انساني پيگيري مي كنيم.
حدادعادل پس از اين ديدار، در جمع خبرنگاران در خصوص مطرح شدن شبهه «انتخابات آزاد» تأكيد كرد: در اين زمينه رهبري مطالب لازم را فرموده اند و ما نيز در مجلس در حمايت از فرمايش رهبري بيانيه اي صادر كرده ايم.
نماينده مردم تهران در مجلس با تأكيد بر اينكه انتخابات از ابتداي انقلاب اسلامي در ايران آزادانه برگزار شده است، گفت: در برابر افرادي كه مي خواهند اين مسئله را تكرار كنند بايد سؤال كرد كه مقصود آنها از تكرار چيست؟ قطعاً اين تكرار محل شك است.
وي تصريح كرد: انتخابات در ايران هميشه آزاد بوده و در اينكه مقصود افراد از اين سخن چيست بايد ترديد كرد.
حدادعادل با تأكيد بر اينكه همه بايد تلاش كنند كه ديگر فتنه تكرار نشود، يادآور شد: برگزاري انتخابات آزاد تحصيل حاصل است و مسئله اي است كه كسي در آن شكي ندارد، بلكه بايد در مطح كردن آن شك كرد.
 


اخوان المسلمين مصر:

 همگرايي با ايران منافع كشورهاي منطقه را تامين مي كند

سخنگوي اخوان المسلمين مصر با اشاره به ديدار اخير وزير امور خارجه كشورمان با مقامات مصري در قاهره تاكيد كرد كه همگرايي ايران و مصر مي تواند اهداف و منافع كشورهاي منطقه را تامين كند.
روزنامه مصري «البديل» ديروز به نقل از «محمد غزلان» نوشت: هراس برخي كشورهاي حوزه خليج فارس از همگرايي روابط ميان دو كشور ايران و مصر كاملا بي پايه و اساس است.
به گفته غزلان روابط قاهره و تهران مي تواند در برطرف كردن نگراني هاي برخي كشورهاي منطقه خليج فارس از سياست هاي ايران موثر باشد.
سخنگوي اخوان المسلمين مصر با انتقاد از مواضع برخي كشورهاي حوزه خليج فارس درخصوص نزديكي روابط تهران و قاهره تاكيد كرد كه اين كشورها نمايندگان سياسي در ايران دارند و اين در حاليست كه مصر از داشتن سفارتخانه نيز در اين كشور محروم است.
وي تاكيد كرد كه مصر بايد از توانايي ها و موقعيت هاي اقتصادي و تجاري ايران كه كشوري توانمند و مقتدر در منطقه است، استفاده كند.
البديل در ادامه نوشت: «محمد كامل عمرو» وزير خارجه مصر پس از ديدار اخير خود با صالحي اعلام كرده بود، همگرايي با ايران عليه هيچ يك از كشورهاي حوزه خليج فارس نخواهد بود.
اين روزنامه همچنين به نقل از «احمد راسم النفيس» انديشمند شيعه شناس مصري نوشت: برقراري روابط ميان تهران و قاهره مي تواند به تقويت نقش مصر در منطقه و جهان بينجامد.
به گفته وي يكي از مهمترين تاثيرات برقراري اين روابط، دور شدن مصر از فشارهاي سياسي آمريكا و برخي كشورهاي حوزه خليج فارس خواهد بود.
در همين رابطه خبرگزاري شينهوا به نقل از «مجتبي اماني» رئيس دفتر حافظ منافع ايران در مصر كه با اين خبرگزاري گفت وگو كرد، گزارش داد: مصر و ايران بايد گامهاي بيشتري براي عادي سازي روابط در آينده بردارند.
بنابراين گزارش، وي تاكيد كرد كه تكامل نيافتگي همه نهادهاي انقلابي مصر دليل اكراه مصر به ايجاد روابط كامل با ايران است.
وي افزود: ايران هيچ مشكل يا مانعي در اين رابطه ندارد اما طرف مصري برخي ملاحظات را دارد.
اماني افزود كه اولين سفر محمد مرسي، رئيس جمهور مصر به تهران براي گفت وگوهاي ايران و مصر نبود؛ بلكه براي كنفرانس جنبش غيرمتعهدها بود و سفر آتي محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به قاهره نيز براي شركت در يك نشست اسلامي خواهد بود، اما با اين حال «اينها به عنوان گام هاي مهمي در نظر گرفته مي شوند».
 


وضعيت دانشجويان انصرافي

دانشجوياني كه تمايل به انصراف و شروع به تحصيل مجدد دارند، در طول تحصيلات دانشگاهي (از ديپلم تا دكتري) فقط يكبار مجاز به انصراف هستند، مشروط بر اينكه اين انصراف در زمان مجاز تحصيلي صورت گرفته باشد و از زمان انصراف تا شروع به تحصيل مجدد بيش از يكسال سپري نشده باشد، در غير اين صورت امكان استفاده از معافيت تحصيلي براي برادران مشمول وجود ندارد.
ثبت نام كارشناسي پيوسته بدون آزمون همچنان ادامه دارد و داوطلبان مي توانند تا 30 دي ماه امسال نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند.
 


مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام كرد

وضعيت نظام وظيفه داوطلبان مرد كارشناسي پيوسته بدون آزمون

مركز آزمون دانشگاه آزاد اعلام كرد: دانش آموزان مشمول نظام وظيفه كه به صورت حضوري در سال آخر دوره متوسطه مشغول به تحصيل هستند، اگر تا 30بهمن ماه فارغ التحصيل شوند، مي توانند در آزمون كارشناسي پيوسته ثبت نام كنند.
روابط عمومي مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: هر داوطلب مي تواند با توجه به تمايل و علاقه خود با انتخاب 4 رشته/ شهر در مجموعه هاي متفاوت ثبت نام كرده و شانس خود را در رشته/ شهرهاي مختلف بيازمايد.
شركت متقاضيان در مجموعه هاي مختلف بلامانع است، اما هر فرد بايد براي انتخاب در هر مجموعه، كارت اينترنتي جداگانه اي تهيه كند.
در اين مرحله در حدود 5000 رشته/ محل دانشگاهي وجود دارد كه امكان ادامه تحصيل در آنها براي داوطلبان ايجاد شده است، اما براي ورود تعداد محدودي از رشته/ شهرها همچنان آزمون وجود دارد كه داوطلبان بايد اطلاعات آن را از سايت سازمان سنجش جويا شوند.
نحوه پذيرش كارشناسي پيوسته بدون آزمون
پذيرش براساس معدل كتبي ديپلم و بر مبناي سوابق تحصيلي داوطلبان انجام مي شود، بر همين مبنا متقاضيان بايد به هنگام ثبت نام معدل دقيق ديپلم خود را درج كنند.
وضعيت نظام وظيفه داوطلبان مرد
دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه كه به صورت حضوري مشغول به تحصيل بوده، اگر تا 30بهمن ماه فارغ التحصيل مي شوند، مي توانند در اين مرحله ثبت نام و در صورت پذيرفته شدن ادامه تحصيل دهند.
همچنين فارغ التحصيلان ديپلم به شرط اتمام تحصيل تا پايان 22 سالگي و پيش دانشگاهي به شرط اتمام تحصيل تا پايان 24 سالگي، به صورت پيوسته و حضوري (روزانه، بزرگسالان و آموزش از راه دور) مي توانند در اين مرحله ثبت نام و ادامه تحصيل دهند، مشروط بر اينكه از تاريخ فراغت از تحصيل آنان در مقطع ديپلم يا پيش دانشگاهي تا زمان قبول قطعي در دانشگاه بيش از يكسال سپري نشده باشد و يا قبل از ثبت نام در دانشگاه غيبتي مرتكب نشده باشند.
 


اسناد تفحص پيشين از دانشگاه آزاد روي ميز تفحص كنندگان جديد

مسئول هيئت تحقيق و تفحص از آموزش عالي كشور در مجلس هفتم، گفت: 13 جلد از مستندات مربوط به دانشگاه آزاد را به همراه ساير اسناد تقديم هيئت تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس نهم مي كنيم.
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران و مسئول هيئت تحقيق و تفحص از آموزش عالي كشور در مجلس هفتم در گفت وگو با فارس اظهار داشت: ما كل اسنادي را كه از تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس هفتم در گذشته داشتيم تقديم هيئت تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس نهم مي كنيم.
وي افزود: در كل 43 جلد گزارش از تحقيق و تفحص مراكز آموزش عالي داشتيم كه 13 جلد از آن مربوط به دانشگاه آزاد است.
زاكاني گفت: 13 جلد از مستندات مربوط به دانشگاه آزاد را به همراه ساير اسناد تقديم هيئت تفحص از دانشگاه آزاد در مجلس نهم مي كنيم.
 


اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا:

نخبگان سياسي با پيروي از رهبري التزام عملي خود به قانون را اثبات كنند

اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا در پايان نشست سالانه خود با صدور بيانيه اي از فعالان و نخبگان سياسي خواستند تا با پيروي از فرمايشات عالمانه رهبر معظم انقلاب، التزام عملي خود به قانون را اثبات كنند.
اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان اروپا در بيانيه خود ضمن تجديد پيمان با آرمان هاي والاي امام راحل، شهدا و ايثارگران، پيام رهبر معظم انقلاب به چهل و هفتمين نشست خود را موجب مباهات دانسته و تاكيد كردند كه حفظ اتحاد و پرهيز از تفرقه، اصلي ترين مانع عملي شدن دسيسه هاي شيطاني دشمنان است. در ادامه بيانيه پاياني اين اتحاديه مي خوانيم؛
با توجه به نزديك شدن به انتخابات رياست جمهوري، ما اعضاي انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا آحاد ملت و نخبگان را به پيروي از فرمايشات عالمانه و هوشيارانه رهبر معظم انقلاب (دامت بركاته الشريف) رهنمون مي كند. همچنين از همه فعالان در اين عرصه مي خواهد با اثبات التزام عملي به قانون، هرگونه سوءاستفاده احتمالي دشمنان كورباطن ملت بزرگ ايران را با سدي استوار از اراده هاي آهنين مواجه سازند كه خواهان سربلندي و عزت ايران اسلامي هستند.
گفتني است، در نشست سالانه اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان در اروپا با رأي گيري از نمايندگان انجمن هاي حاضر، مهدي بهمني، احسان پدرام، احمد بابازاده، سعيد اميني و محمد متقي طلب به عضويت شوراي مركزي اين اتحاديه درآمدند.
 


آيت الله يزدي:

ولايت فقيه ، امكان مديريت اسلامي جامعه را به جهانيان نشان داد

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه، اظهار داشت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني امكان مديريت اسلامي جامعه را به جهانيان نشان داد و پس از ايشان نيز آيت الله خامنه اي توانستند راه امام را با قدرت ادامه دهند.
آيت الله محمد يزدي ديروز در ديدار امام جمعه ايرانشهر و هيئت همراه گفت: مكتب تشيع از صدر اسلام وجود داشته اما سختي هاي فراواني توسط پيروان اين مكتب تحمل شده است تا عقايدشان را ترك كنند ولي آنها هيچ گاه دست از انديشه ناب خود برنداشتند.
وي گفت: انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) امكان مديريت اسلامي جامعه را به جهانيان نشان داد و پس از ايشان نيز آيت الله خامنه اي توانستند راه امام را با قدرت ادامه دهند؛ همه اين امور سبب شده است قدرت ولايت امروز مورد توجه محققان و دانشمندان جهان قرار گيرد زيرا مسلمانان در ساير كشورها مبارزاتي داشته اند اما موفقيت كامل حاصل نشده است.
به گزارش فارس، آيت الله يزدي با بيان اين كه راهنمايي هاي نظام اسلامي پيروزي حزب الله و حماس را در جنگ هاي 33، 22 و هشت روزه در پي داشت افزود: اين مسئله امتيازات ويژه تشيع را در جهان نشان داد زيرا نوع فقه، شهادت طلبي و ايثارگري در مكتب اهل بيت(ع) تفاوت هايي با ساير مذاهب اسلامي دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10