(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 26  دی  1391 - شماره 20406

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مشاور وقت روساي جمهور پيشين آمريكا:
توافق با ايران مستلزم لغو تدريجي تحريم هاست
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
گزارش راشاتودي از پيشرفت هاي نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي
اسرائيل و تمام پايگاه هاي آمريكا در تيررس موشك هاي ايران قرار دارند
2 تحليلگر آمريكايي: جنگ با ايران ابرقدرتي آمريكا را نابود مي كند
پژوهشگاه رويان اعلام كرد
درمان جوش نخوردگي استخوان و آرتروز زانو با سلول بنيادين
هديه به خوانندگان
ثبت نام 4933 پزشك در انتخابات نظام پزشكي
آيه اي از قرآن زينت بخش سردر دانشكده حقوق دانشگاه هاروارد
بهره برداري ازنيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران در جاده چالوس
با حضور وزير نيرو
هيئت پارلماني ايران به ميانمار رفت
مهاجرت 10 هزار قوي فريادكش به تالاب سرخرود
تصحيح و پوزش
الاخباريه سوريه:
شايعه ترور سفير ايران تلاشي براي ناكام گذاشتن مذاكرات ژنو است
آخرين وضعيت پروژه هاي جاده اي اتصالي به مشهد مقدس
رئيس سازمان نظام پزشكي:
 70 درصد مواد اوليه داروها از خارج تامين مي شود
براي كاهش آلودگي هوا انجام مي شود
آغاز استانداردسازي تاسيسات گرمايشي و سرمايشي تهران
نخستين يادواره شهداي اطلاعات فارس برگزار شد
راهيابي اعضاي يك خانواده بسيجي نيشابوري به دومين كنگره شعر پاسدار
شمال بزرگراه صياد به شرق زين الدين وصل شد
ظرفيت باربري اسكله هاي بندر امام خميني افزايش يافت


مشاور وقت روساي جمهور پيشين آمريكا:

توافق با ايران مستلزم لغو تدريجي تحريم هاست

مشاور وقت امور بين الملل بيل كلينتون و جورج بوش تاكيد كرد كه براي حصول هرگونه توافقي با ايران، در گام نخست واشنگتن بايد بخشي از تحريم ها عليه اين كشور را لغو كند.
«جيمز دوبينز» ضمن تشريح ديدگاه هايش درباره روند گفت وگوهاي گام به گام ايران و آمريكا و مسئله تحريم هاي يكجانبه غرب عليه برنامه هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي به سخنان باراك اوباما مبني بر «وجود راهي براي برخورداري تهران از انرژي هسته اي صلح آميز» اشاره كرد و گفت: اوباما با اين صحبت نشان داد كه آماده مذاكره براي اعتراف به حقوق هسته اي جمهوري اسلامي است.
دوبينز كه سال هاي طولاني سمت معاونت وزارت خارجه آمريكا را نيز بر عهده داشته است، تصريح كرد: فكر مي كنم دولت آمريكا حق غني سازي ايران را زماني رسما و بطور صريح و علني به رسميت بشناسد، كه يك توافق جامع ميان دو كشور بر سر مسائل مورد اختلاف شكل گيرد.
وي در اين گفت وگو كه با ايرنا انجام شده است، با تاكيد بر اهميت مسئله غني سازي در گفت وگوها افزود: پذيرش حق غني سازي ايران بدون شك بخشي از يك توافق نهايي ميان خواهد بود.
دوبينز كه جزء نويسندگان نامه ماه گذشته به باراك اوباما براي درخواست گفت وگوي جدي ميان آمريكا و ايران است، نگارش اين نامه را در اين مقطع بسيار حياتي و با اهميت دانست و گفت: وضعيت در منطقه خطرناك بوده و ما تلاش كرديم با اين كار از ميزان اين خطر بكاهيم.
اين ديپلمات آمريكايي تاكيد كرد: پيشرفت در مسير گفت وگوهاي دوجانبه ميان ما و ايران براي كاستن از ميزان تنش ها بسيار اهميت داشته و مي تواند مانع يك درگيري نظامي شود.
دوبينز كه اكنون رياست مركز امنيت بين المللي و سياست دفاعي انديشكده رند در واشنگتن دي سي را برعهده دارد همچنين ديدگاه خود درباره آغاز گفت وگوها ميان جمهوري اسلامي و آمريكا براي رسيدن به يك توافق نهايي را تشريح كرد و گفت: به نظر من در گام نخست، واشنگتن بايد بخشي از تحريم هاي عليه تهران را تعليق كند و ايران نيز به اين اقدام آمريكا با توقف غني سازي سطح بالا، مبادله اورانيوم با خلوص زياد و همچنين تعليق غني سازي در فردو پاسخ دهد.
اين ديپلمات آمريكايي افزود: اين موارد البته گام هاي نخست به سوي يك توافق جامع خواهد بود كه در چارچوب آن همه تحريم ها برداشته شده و روابط جامعه بين المللي با ايران عادي خواهد شد.
مشاور پيشين رئيس جمهور آمريكا همچنين به تشريح ديدگاه خود درباره تحريم هاي يكجانبه غرب پرداخت و اذعان كرد كه تحريم هاي ضدايراني براي آن است كه ديگر كشورها مانند تركيه، مصر يا عراق از الگوي ايران پيروي نكرده و نشان دهد كه بسيار پرهزينه خواهد بود.
دو روز پيش نيز «پل پيلار» تحليلگر ارشد نشريه آمريكايي «نشنال اينترست» با اشاره به تلاش ها براي آغاز مذاكرات ميان ايران و 1+5 تاكيد كرد كه پيشنهاد غرب به تهران بايد لغو تحريم ها باشد.
تحريم ها، مانع نتيجه دادن مذاكرات
در همين رابطه پروفسور «گنادي چوفرين» معاون انستيتو اقتصاد جهاني و مناسبات بين المللي آكادمي علوم روسيه با اشاره به تأثير منفي سياست تحريم هاي يكجانبه غرب بر روند مذاكرات ايران و گروه 1+5 گفت: تحريم ها مانع نتيجه بخشي مذاكرات ايران و 1+5 است و بايد لغو شوند.
«چوفرين» در گفت وگو با ايرنا گفت: تحريم ها باعث ايجاد جو بي اعتمادي ميان ايران و گروه 1+5 مي شود و اين امر فضاي مذاكرات ميان دو طرف را مخدوش مي كند.
وي با بيان اين كه رفتار ايران در شرايط تشديد فشارهاي غرب براي گرفتن نتيجه از مذاكرات طبيعي است، اظهار داشت: كشورهاي غربي بايد ادبيات خود را در مذاكرات با ايران تغيير دهند و به حقوق و مواضع بر حق اين كشور احترام گذارند.
معاون انستيتو اقتصاد جهاني و مناسبات بين المللي آكادمي علوم روسيه با اشاره به تلاش هاي مسكو براي حمايت از حقوق هسته اي ايران به عنوان كشور عضو در پيمان «ان.پي.تي» افزود: روسيه براي اين منظور طرح گام به گام را مطرح كرد كه مي تواند راهگشاي مذاكرات با ايران و رفع تنش ها پيرامون برنامه هسته اي اين كشور شود. چوفرين گفت: محور اين طرح عادلانه را اعتمادسازي تشكيل مي دهد و در ازاي گام هاي ايران براي شفاف سازي فعاليت هاي هسته اي خود، تحريم ها درباره اين كشور به تدريج لغو مي شود. كارشناس روس افزود: شركت كنندگان در مذاكرات گروه 1+5 بايد ترتيبي دهند كه در ماههاي آينده با پيشرفت مذاكرات بخش هاي يكجانبه تحريم ها درباره ايران بطور كامل لغو شود.
وي اضافه كرد: تحريم هاي يكجانبه كاملاً غيرقانوني است و آمريكا و اتحاديه اروپا بدون تأييد شوراي امنيت اين تدابير محدود كننده را درباره ايران اتخاذ كرده اند.
چوفرين با اشاره به بي تأثير بودن تحريم هاي غرب براراده دولتمردان ايران گفت: كشورهاي غربي به سركردگي آمريكا نمي توانند با اين گونه اقدامات غيرقانوني، خط مشي اصول سياسي ايران را تغيير دهند.
كارشناس روس با بيان اين كه ادامه سياست تحريم ايران از سوي آمريكا و اصرار دولتمردان آمريكايي بر تحريم اين كشور نشان مي دهد كه آنها هنوز با روحيه مردم و دولت اين كشور آشنا نيستند، اظهار داشت: ايران با پيروي از توصيه هاي امام خميني(ره) به حركت خود ادامه مي دهد و دولت ايران با پشت گرمي حمايت مردمي در برابر فشارهاي خارجي مي ايستد.
چوفرين، هدف آمريكا و غرب از فشار بر ايران را ساقط شدن نظام جمهوري اسلامي خواند كه مانع اجراي سياست هاي توسعه طلبانه آنها در منطقه است و غربي ها براي بازداشتن اين كشور به تشديد تحريم ها درباره ايران روي آورده اند.
وي اضافه كرد: در واقع آمريكا با تشديد تحريم هاي يكجانبه خود عليه تهران در انظار ملت ايران منفورتر مي شود و مردم اين كشور مي دانند هدف اين تحريم ها بازداشتن كشورشان از حركت در مسير پيشرفت مي باشد.
چوفرين گفت: سرعت ترقي و پيشرفت ايران در سال هاي اخير صعودي بوده است و ايران در حوزه هاي مختلف به ويژه فناوري هاي پيشرفته و علوم هسته اي و فضايي و صنايع مادر و پتروشيمي مسير خودكفايي را مي پيمايد و همين امر عامل اصلي عصبانيت واشنگتن است.
كارشناس روس افزود: بسياري از كشورهاي جهان به ماهيت سياست هاي خصومت جويانه واشنگتن درباره تهران پي برده اند و به همين دليل با تحريم هاي آمريكا و غرب درباره ايران مخالف اند اما به دليل ملاحظات سياسي از جمله نگراني از سردي روابط با آمريكا، ديدگاههاي خود را در اين باره به صراحت اعلام نمي كنند.
معاون انستيتو اقتصاد جهاني و مناسبات بين المللي گفت: اطمينان دارم ايران مي تواند از اين مرحله دشوار در روند توسعه خود عبور كرده و تأثيرگذاري تحريم ها بر سرعت و آهنگ پيشرفت خود را به حداقل برساند.
 


پاي درس علي (ع)

تو حق نداري نسبت به مردم
استبداد بورزي !
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به اشعث ابن قيس فرماندار آذربايجان:
همانا پست و فرمانداري برايت وسيله آب و نان (و جمع آوري ثروت) نبوده بلكه (برعكس) امانتي بر گردن توست! بايد از فرمانده و امام خود اطاعت كني.
تو حق نداري نسبت به رعيت (مردمي كه بايد رعايت حالشان را بكني) استبداد بورزي! و بدون دستور (مافوق) به كار مهمي اقدام كني...
نهج البلاغه
نامه 5
 


اخبار ادبي و هنري

دبير جشنواره تئاتر فجر اعلام كرد علي رغم تحريم ها مهمانان خارجي زيادي داريم
دبير سي و يكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر گفت: با وجود مشكلات و تحريم ها، جشنواره تئاتر فجر مورد استقبال كشورهاي ديگر قرار گرفته و 108 اثر به جشنواره ارسال شده است.
به گزارش خبرنگار كيهان، سعيد كشن فلاح در جمع خبرنگاران با اشاره به استقبال كشورهاي خارجي از اين جشنواره گفت: اين حجم گسترده استقبال از جشنواره بيانگر اين است كه تئاتر فجر در دنيا جا افتاده است و به آن به عنوان يك جشنواره معتبر توجه مي شود.
وي تصريح كرد: ما به فراخور ارزش هاي فرهنگي جامعه در انتخاب آثار خارجي ملاحظاتي داريم، اما با وجود اين مسائل گروه هايي از ايتاليا، سوئيس، استراليا، مجارستان، آلمان و... در اين جشنواره حضور خواهند داشت.
مديركل هنرهاي نمايشي نيز در اين نشست خبري تاكيد كرد: جشنواره تئاتر فجر ويترين تئاتر كشور است و تلاش شده كاري كه انجام مي شود در شأن تئاتر كشورمان باشد.
قادر آشنا با اشاره به جوانگرايي جشنواره سي ويكم فجر گفت: اولويت اجراها در سال 92 برگزيدگان و شركت كنندگان در جشنواره فجر هستند.
وي با اشاره به جلساتي كه با اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس و نايب رئيس كميسيون بودجه برگزار كرده تاكيد كرد: بايد تئاتر را از وزارت ارشاد بيرون برد و تبديل به يك كار ملي كرد.
سي ويكمين جشنواره بين المللي تئاتر فجر از 26 دي تا 12 بهمن در دو بخش راديو نمايش، تئاتر مناطق و تئاتر صحنه اي و خياباني برگزار مي شود.
عكس هاي پيشرفت ايران در 50 كشور
به نمايش در مي آيد
مجموعه عكس هاي جشنواره «ما مي توانيم» با موضوع پيشرفت و توانمندي هاي ايران در 50 كشور جهان به نمايش درخواهد آمد.
اوليازاده مدير خانه عكاسان، در نشست خبري جشنواره «ما مي توانيم» گفت: بعد از انتشار فراخوان جشنواره، 1600 فريم عكس از 248 عكاس از سراسر كشور دريافت شد كه بعد از داوري آثار، مراسم اهداي جوايز و افتتاح نمايشگاه آثار برگزيده دوم بهمن در محل حوزه هنري برگزار مي شود.
وي ادامه داد: خانه عكاسان، برگزاري جشنواره را از پنج سال قبل آغاز كرده و اين حركت هم اكنون به بار نشسته است و از اين طريق ما توانستيم از دريچه عكاسان، ايراني زيبا و قدرتمند را به جامعه خود و جهان ارائه نماييم، امسال نيز آثار خوبي به جشنواره رسيد كه با افتتاح نمايشگاه، شاهد آن آثار خواهيم بود.
مدير خانه عكاسان درخصوص برگزاري نمايشگاه عكس «ما مي توانيم» در كشورهاي مختلف، افزود: حوزه هنري به همراه وزارت ارشاد تصميم بر ساماندهي و جمع آوري آثار پنج دوره اين جشنواره و ديگر آثار عكاسان ايراني نمود تا عكس هاي برگزيده در 50 كشور جهان به واسطه حضور سفارتخانه ها و رايزن هاي فرهنگي به نمايش درآيند.
سينماگران ضدصهيونيست جهان در تهران گردهم مي آيند
سومين كنفرانس بين المللي هاليووديسم 14 تا 19 بهمن با حضور سينماگران، هنرمندان، منتقدان و صاحب نظران داخلي و خارجي در تهران برگزار خواهد شد.
دكتر غلامرضا منتظمي دبير كنفرانس هاليووديسم در نشستي خبري گفت: اين كنفرانس امسال با حضور گسترده تر هنرمندان خارجي برگزار خواهد شد.
وي تصريح كرد: امسال شاهد حضور هنرمندان مطرحي از اروپا و آمريكا در كنفرانس هاليووديسم خواهيم بود.
منتظمي خاطرنشان كرد: اين برنامه اقدامي در راستاي مقابله با ترويج و گسترش تفكرات غربي از طريق سينما در جوامع اسلامي و مسلمان است.
وي تأكيد كرد: در دو سال اول برگزاري اين همايش نظريه پردازان بزرگي به ايران آمدند و امسال نيز شاهد حضور بسياري از فيلمسازان صهيونيست ستيز در اين همايش خواهيم بود. منتظمي با اشاره به شيوه برپايي اين همايش ادامه داد: در دو روز نخست سومين همايش هاليووديسم، فيلم هاي «غيرقابل تصور» و «اورشليم، شمارش معكوس» ارزيابي خواهد شد. همچنين در روزهاي سوم و چهارم همايش، مقالات و نظريات فيلمسازان در زمينه هاي مختلفي همچون توليد فيلم هاي ضد ايراني، راهكارهاي مقابله با سينماي سلطه و رابطه سينماي هاليوود و صهيونيست، اقتصاد هاليوود، نقش سينماي مستقل در بيداري جهاني، هاليوود و خشونت و آينده جهان از نگاه هاليوود بررسي مي شود. رئيس سومين همايش هاليووديسم خبر داد: متن سخنراني ها و مقالات ارائه شده در سومين همايش هاليووديسم چاپ و در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد. اين مقالات بعضاً در سطحي است كه مي توانند به عنوان دستمايه اي آموزشي در دانشگاه ها قرار گيرد.در اين نشست همچنين مدير روابط عمومي جشنواره فيلم فجر گفت: كشور ما صاحب يك ديدگاه فرهنگي- فلسفي و اعتقادي است كه بسياري از تفكرات مغرض غربي نگاهي ضد ايراني به اين انديشه ها دارند و از آن جايي كه سينما به عنوان رسانه راهبردي و نافذ در عرصه تعاملات جهاني نقش آفرين است ما هم با ديدگاه ها و تفكراتمان بايد در اين عرصه حضور يابيم. به گفته وي، برگزاري كنفرانس هاليووديسم درجشنواره فيلم فجر كمك مي كند تا با بسترسازي و گشايش باب مباحث نظري و تحليلي و چالشي نسبت به سينما هاليوود و صهيونيستي به ترسيم سينما و جهاني انساني تر و اخلاقي تر بپردازيم.
جايزه اي كه تعجب رسانه هاي غربي را هم برانگيخت
در ميان تعجب رسانه ها و منتقدان سينمايي، جايزه بهترين فيلم رقابت هاي گلدن گلوب به فيلم ضد ايراني «آرگو» رسيد.
براساس گزارش فارس، ياهو نيوز در تيتر خبر جوايز گلدن گلوب آورده است، در حركتي تعجب آور جايزه گلدن گلوب بهترين درام به فيلم «آرگو» اعطاء شد.اگرچه فيلم «آرگو» پيش از اين مورد توجه منتقدان واقع شده بود ولي كسي انتظار نداشت كه در كنار فيلم هاي مطرحي چون «لينكلن»، «سي دقيقه پس از نيمه شب»، «عشق» و «جانگوي آزاد شده»، اين فيلم برنده اين بخش از جوايز گلدن گلوب شود.
فيلم «آرگو»، اگر چه به ادعاي كارگردان آن، «بن افلك»، يك اثر سينمايي صرفاً سرگرم كننده، به دور از هرگونه اهداف سياسي است، اما به سفارش كمپاني صهيونيستي «برادران وارنر» كه فيلم ضد ايراني «300» را در كارنامه كاري خود دارد، ساخته شده است. موضوعي كه اعطاي چنين جوايزي به اين فيلم را توجيه پذير مي سازد.
شاعر و مداح اهل بيت(ع) درگذشت
شاعر، خبرنگار و مداح اهل بيت(ع) عراقي كه اشعار مختلفي در مدح امامان و معصومين(ع) به زبان عربي دارد در تهران درگذشت.
به گزارش العالم، «ضياء بدران» شاعر و خبرنگار عراقي شنبه شب در تهران بر اثر سكته قلبي دارفاني را وداع گفت. اين شاعر عراقي محب اهل بيت(ع) متولد شهر بصره در جنوب عراق بود.
كتاب هاي «اميد بشريت» در مدح اميرالمؤمنين علي(ع) و «اناشيد الحسين» در مدح امام حسين(ع) از آثار اين شاعر است.
وي با آغاز فعاليت شبكه العالم در سال 2003 در بخش اخبار و تفسير سياسي اين شبكه مشغول به همكاري شد.
 


گزارش راشاتودي از پيشرفت هاي نظامي و دفاعي جمهوري اسلامي

 اسرائيل و تمام پايگاه هاي آمريكا در تيررس موشك هاي ايران قرار دارند

پايگاه خبري-تحليلي روسي راشاتودي در گزارشي اذعان داشت: موشك هاي دوربرد «شهاب 3» ايران، با برد پنج هزار كيلومتري قادرند، اسرائيل و تمام پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه خليج فارس را هدف قرار دهند.
شبكه خبري راشاتودي در گزارشي از مانور اخير نيروي دريايي ايران در خليج فارس و درياي عمان، به ذكر برخي دست آوردهاي دفاعي كشورمان پرداخت.
اين شبكه خبري تصريح كرده است كه ايران طي سال هاي اخير مانورهاي متعددي را با هدف افزايش توانايي نظامي خود برگزار كرده كه مانور اخير دريايي اين كشور، پنجمين مانور از اين دست بوده است. اين مانور همچنين در تنگه هرمز برگزار شده كه يك مسير كليدي براي انتقال بيش از يك سوم نفت دريايي جهان است.
در اين گزارش همچنين به زيردريايي فوق پيشرفته «طارق 901» توسط كشورمان در ماه سپتامبر اشاره شده است.
در ادامه اين گزارش اشاره شده كه «جمهوري اسلامي ايران به پيشرفت هاي قابل توجهي در زمينه توسعه برنامه موشكي خود دست يافته است كه از جمله آن مي توان به ساخت موشك هاي دوربرد «شهاب-3» اشاره كرد كه قابليت طي مسيري 5000 كيلومتري را دارند و مي توانند رژيم صهيونيستي و تمامي پايگاه هاي نظامي آمريكا در منطقه را مورد هدف قرار دهند.»
راشاتودي در ادامه به اظهارات اخير يكي از فرماندهان ارشد نيروي دريايي سپاه استناد كرده و آورده است: ايران با اقتدار قادر به دفاع از خود در «مقابل هرگونه تهديدي» خواهد بود و از توانايي هاي «تازه نظامي» خود بهره برداري خواهد كرد.
گفتني است، روز يكشنبه دريادار «رضا ترابي» فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در مصاحبه با پرس تي وي اظهار داشته بود: «توانايي كنوني ما قابل مقايسه با گذشته نيستند. امروز، جوانان ما با بهره گيري از تجربيات پيشين خود و علوم جديد قابليت هاي خود را به جهانيان نشان داده اند و آمادگي مقابله با هرگونه تهديدي را دارا مي باشند.»
در پايان اين گزارش به مانور 6 روزه نيروي دريايي جمهوري اسلامي ايران به منظور نمايش «توانايي هاي نيروهاي مسلح ايران براي مقابله با تهديدات دشمنان» كه در دسامبر سال گذشته ميلادي برگزار شده بود اشاره شده است.
 


2 تحليلگر آمريكايي: جنگ با ايران ابرقدرتي آمريكا را نابود مي كند

2 تحليلگر آمريكايي با اشاره به لزوم تغيير رويكرد آمريكا در قبال ايران تاكيد كردند جنگ با ايران جايگاه ساختگي ابرقدرتي آمريكا را نابود مي كند.
فلينت و هيلاري مان لورت، دو كارشناس برجسته مسائل خاورميانه در كتاب تازه خود با عنوان «به سوي ايران: چرا آمريكا بايد با جمهوري اسلامي ايران به توافق برسد» مي گويند كه واشنگتن بايد راهبرد شكست خورده خود را ترك گويد و با ايران تعامل داشته باشد.
به گزارش پرس تي وي، اين دو كارشناس آمريكايي بر اين باورند كه «ادعاهاي نادرست و با انگيزه سياسي» مشابه كه آمريكا براساس آن به عراق حمله كرد، واشنگتن را به سوي جنگ با ايران هدايت مي كند، ولي چنين حمله اي مي تواند «جايگاه ساختگي ابرقدرتي آمريكا» را تخريب كند.
اين دو نويسنده كه پيشتر به عنوان تحليل گر در دولت هاي بوش و كلينتون خدمت مي كردند، در كتاب خود تاكيد كردند كه جمهوري اسلامي ايران در آستانه سقوط نيست و بسياري از مردم ايران از نظام سياسي اين كشور حمايت مي كنند.
همچنين، آن ها براين باورند كه نفوذ ايران در منطقه براي پيشرفت خاورميانه ضروري است.
آمريكا، رژيم صهيونيستي و برخي متحدان آن ها بارها ايران را به داشتن اهداف نظامي در برنامه انرژي صلح آميز هسته اي خود متهم كرده اند و با طرح چنين ادعاي تاييد نشده اي تحريم هاي غيرقانوني را با طراحي و مديريت واشنگتن عليه ايران وضع كرده اند.
ايران ضمن رد اين ادعاها، همواره تاكيد كرده است كه به عنوان يكي از امضاكنندگان معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي (ان پي تي) و يكي از اعضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي از حق استفاده از فن آوري هسته اي براي دستيابي به اهداف صلح آميز برخوردار است.
علاوه بر آن آژانس بين المللي انرژي اتمي چندين بار تاسيسات اتمي ايران را مورد بررسي قرار داده، اما هيچ مدركي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران نيافته است.
تهران همواره ضمن محكوميت شديد اين لفاظي هاي جنگ طلبانه «تحريك آميز و توجيه ناپذير» مقام هاي رژيم صهيونيستي مي گويد كه جمهوري اسلامي ايران به هرگونه تهاجم خارجي پاسخي در خور خواهد داد.

 


پژوهشگاه رويان اعلام كرد

درمان جوش نخوردگي استخوان و آرتروز زانو با سلول بنيادين

مسئول بخش ارتوپدي پژوهشگاه رويان گفت: طي طرح هاي تحقيقاتي كه در پژوهشگاه رويان انجام شد با تزريق سلول بنيادين در محل استخوان هاي جوش نخورده و زانو اين نقاط تا حدي ترميم مي شوند.
نرگس لبيب زاده در مورد كاربرد سلول درماني در درمان استخوان و مفاصل اظهار داشت: جوش نخوردگي استخوان يكي از معضلات در ارتوپدي است و با كارآزمايي باليني كه در پژوهشگاه رويان انجام شده سلول هاي بنيادين در محل جوش نخوردگي استخوان بيماران تزريق شد كه نتايج مثبتي در بهبودي فرد حاصل شده است.
وي گفت: در اين طرح تحقيقاتي 60 درصد بيماران بهبود قابل توجهي با تزريق سلول بنيادين در محل جوش نخوردگي استخوان داشتند.
لبيب زاده به طرح ديگري كه در پژوهشگاه رويان انجام شده اشاره كرد و گفت: استفاده از سلول بنيادين در درمان آرتروز زانو نيز فاز دوم كارآزمايي باليني را طي مي كند. در اين طرح سلول بنيادين از مغز استخوان بيمار جدا و در محيط آزمايشگاهي كشت داده شد و مجدد به زانو تزريق شد كه بهبود باليني و راديولوژيكي داشته و اكنون پژوهشگاه رويان در اين زمينه مي تواند بيمار پذيرش كند.
مسئول بخش ارتوپدي پژوهشگاه رويان تصريح كرد: حتي اين تزريق را براي بيماراني كه كانديداي تعويض زانو بودند انجام داديم كه تا يك سال نتايج خوبي را براي بيمار در پي داشت.
به گفته لبيب زاده تزريق سلول بنيادي لزوما جايگزين جراحي نمي شود ولي به موازات جراحي مي توانند كمك كننده باشد.
وي خاطرنشان كرد: در جراحي هاي شكستگي كه استخوان سخت جوش مي خورد و بيمار بارها و بارها بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد تزريق سلول بنيادين مي تواند مفيد واقع شود.
لبيب زاده افراد بالاي 18سال و زير 65 سال را بهترين كانديداي دريافت سلول بنيادين درمان جوش خوردن استخوان عنوان كرد و گفت: خارج از اين سنين تزريق آن طور كه بايد جواب نمي دهد. همچنين در اين طرح سلول بنيادين به افرادي كه بيماري هاي مزمن كنترل نشده مانند فشار خون بالا و قند بالا داشته باشد يا مبتلا به سرطان يا بيماري هاي ويروسي خاص باشند تزريق نمي شود.
وي گفت: افرادي كه دچار آرتروز زانو در حل مراحل اوليه هستند مي توانند براي درمان به پژوهشگاه رويان مراجعه كنند.
 


هديه به خوانندگان

مرحوم آيت الله بهجت(ره):
شايد حكمت تكرار نماز - علاوه بر تثبيت- سير باشد، به اين نحو كه هر نمازي از نماز قبلي بهتر و نماز قبلي زمينه ساز نماز بعدي باشد.
 


ثبت نام 4933 پزشك در انتخابات نظام پزشكي

رئيس ستاد هماهنگي ششمين دوره انتخابات نظام پزشكي از ثبت نام 4933 پزشك از سراسر كشور براي شركت در انتخابات سازمان نظام پزشكي خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت سيدحسن امامي رضوي افزود: در كل كشور كه 196 حوزه انتخابيه را در 196 شهر در برمي گيرد 4933 پزشك براي شركت در انتخابات سازمان نظام پزشكي ثبت نام كرده اند.
وي افزود: البته تعداد شركت كنندگان در 5 شهر به حد نصاب نرسيده است بنابراين انتخابات در اين شهرها به صورت ميان دوره اي برگزار مي شود.
امامي رضوي اظهار داشت: در 9 شهر كشور نيز براي نخستين بار انتخابات نظام پزشكي برگزار مي شود.
وي با اعلام اينكه صلاحيت پزشكان ثبت نام كرده در دست بررسي است بيان داشت: هيئت هاي نظارت شهرستان ها صلاحيت افراد تاييد نشده را به هيئت مركزي اعلام مي كنند كه اين هيئت نيز به اعتراضات وارده رسيدگي خواهد كرد.
ششمين دوره انتخابات سازمان نظام پزشكي 4 اسفند در 196 حوزه انتخابيه در سراسر كشور برگزار مي شود طبق قانون اين انتخابات حد نصاب هيئت مديره هاي شهرستانها 11 نفر و هيئت مديره تهران 17 نفره است.
 


آيه اي از قرآن زينت بخش سردر دانشكده حقوق دانشگاه هاروارد

دانشگاه هاروارد آمريكا ترجمه انگليسي آيه 135 سوره مباركه «نساء» را بر بالاي درب ورودي دانشكده حقوق خود نصب كرده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع رساني « Emirates247 »، ترجمه آيه 135 سوره نساء به زبان انگليسي، روي ديوار ورودي اصلي دانشكده حقوق هاروارد نصب شده است.
اين خبر از سوي يك دانشجوي عربستاني كه در هاروارد مشغول به تحصيل است، منتشر شد.
«عبدالله جمعه»، دانشجوي عربستاني دانشگاه هاروارد اعلام كرد: متوجه شدم كه اين آيه قرآن بر سردر دانشكده حقوق قرار داده شده و به عنوان يكي از بهترين توصيفات در مورد عدالت عنوان مي شود.
مسئولان اين دانشگاه در توضيح اين اقدام، اعلام كرده اند كه مضمون اين آيه يكي از بهترين توصيف هاي بيان شده در مورد «عدالت» در طول تاريخ است.
اين آيه شريفه مي فرمايد: «يا أيّها الّذ ين آمنوا كونوا قوّام ين ب الق سط شهداء ل لّه ولو علي أنفس كم أو الوال دين والأقرب ين ن يكن غن يًّا أو فقيرًا فاللّه أولي ب ه ما فلا تتّب عوا الهوي أن تعد لوا و ن تلووا أو تعر ضوا ف نّ اللّه كان ب ما تعملون خب يرًا: اي كساني كه ايمان آورده ايد پيوسته به عدالت قيام كنيد و براي خدا گواهي دهيد هر چند به زيان خودتان يا پدر و مادر و خويشاوندان [شما] باشد اگر [يكي از دو طرف دعوا] توانگر يا نيازمند باشد باز خدا به آن دو [از شما] سزاوارتر است، پس، از پي هوي وهوس نرويد كه [در نتيجه از حق] عدول كنيد و اگر به انحراف گراييد يا اعراض نماييد، قطعاً خدا به آنچه انجام مي دهيد، آگاه است».
دانشگاه هاروارد در سال 1636 در «ماساچوست» آمريكا تأسيس شد و قديمي ترين مؤسسه آموزش عالي در آمريكا است.
 


بهره برداري ازنيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران در جاده چالوس

با حضور وزير نيرو

با حضور وزير نيرو، نمايندگان كميسيون هاي مختلف مجلس شوراي اسلامي، بهره برداري از نخستين نيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري مهر از چالوس، اين سد نيروگاهي با هدف ايجاد تعادل در شبكه مصرفي كشور در ساعت هاي پربار و كم بار مصرف و توليد انرژي برق آبي با ظرفيت 1040 مگاوات در ساعت هاي پربار مصرف و مصرف انرژي الكتريكي با ظرفيت 960 مگاوات در ساعت هاي كم بار مصرف و كاهش هزينه هاي استهلاك نيروگاه هاي حرارتي به ميزان سالانه 19 ميليون دلار بنا نهاده شد.
چندي پيش معاون اجرايي سد و نيروگاه هاي تلمبه ذخيره اي سياه بيشه در گفتگو با مهر اظهار داشت: اولين واحد بهره برداري نيروگاه در دهه فجر امسال وارد مدار سراسري خواهد شد و بهره برداري نهايي آن خرداد سال 92 محقق خواهد شد.
مهدي غلامي با بيان اينكه اين پروژه به عنوان اولين نيروگاه تلمبه ذخيره اي ايران بشمار مي رود افزود: تاكنون 11 هزار و 404 ميليارد ريال هزينه شده كه هزار و 514 ميليارد ريال آن از محل درآمدهاي عمومي و 9 هزار و 890 ميليارد ريال از ديگر منابع تأمين شده است. معاون اجرايي سد و نيروگاه هاي تلمبه ذخيره اي سياه بيشه ادامه داد: تاكنون 12 هزار تن ورق در تأسيسات نيروگاه وارد شده كه معادل 600 تريلي به طول سه و نيم كيلومتر برآورد مي شود.
گفتني است عمليات مقدماتي براي احداث اين نيروگاه اوائل سال 57 شروع شد و پس از فراز و نشيب هاي بسيار امسال به بهره برداري رسيد.
 


هيئت پارلماني ايران به ميانمار رفت

هيئت پارلماني ايران به رياست منصور حقيقت پور نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي انجام سفري 4 روزه عازم ميانمار شد.
هيئت كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي يكشنبه شب به رياست منصور حقيقت پور نماينده اردبيل و نايب رئيس اين كميسيون، براي انجام سفري 4 روزه عازم ميانمار شد.
به گزارش فارس، مسئولاني از وزارت امورخارجه، كميته امداد امام خميني(ره) و جمعيت هلال احمر ايران، هيئت پارلماني ايران در سفر به ميانمار را همراهي مي كنند.
گفتني است، ملاقات با مقامات ميانمار و نمايندگان گروه هاي اسلامي در اين كشور و نيز بررسي ميداني اتفاقاتي كه در ميانمار افتاده و همچنين ارزيابي از نيازهاي حمايتي و كمكي مسلمانان ميانمار، از جمله برنامه هاي هيئت پارلماني ايران در سفر به اين كشور است.
 


مهاجرت 10 هزار قوي فريادكش به تالاب سرخرود

با فرا رسيدن فصل زمستان، بيش از ده هزار قوي مهاجر فريادكش در تالاب سرخرود شهرستان فريدون كنار فرود آمدند تا از گرسنگي و سرما در امان بمانند.
 


تصحيح و پوزش

در خبر ديروز با عنوان «مادر شهيد احمدي روشن: عليرضا گامهايش را با ديدگاههاي حضرت آقا تنظيم مي كرد»، نام شهيد مصطفي احمدي روشن به اشتباه در تيتر و متن خبر، عليرضا [فرزند شهيد] ذكر شده بود كه بدين وسيله ضمن پوزش، تصحيح مي شود.
 


الاخباريه سوريه:

شايعه ترور سفير ايران تلاشي براي ناكام گذاشتن مذاكرات ژنو است

شبكه تلويزيوني الاخباريه سوريه در گزارشي اعلام كرد كه شايعه ترور سفير ايران در دمشق، تلاشي براي ضربه زدن به مذاكرات ژنو است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين شبكه افزود: محمدرضا شيباني سفير ايران در سوريه به طور كامل اين شايعه ها را تكذيب كرده است.
در پايان گزارش اين شبكه آمده است: سوريه هدف حملات رسانه اي گسترده در مورد شايعه ترور سفير ايران در دمشق قرار گرفت.
چند روز پيش رسانه هاي عربي و غربي در خطي هماهنگ و با هدف ناامن جلوه دادن دمشق، مدعي شدند كه سفير ايران در سوريه از يك سوءقصد جان سالم به در برده است.
 


آخرين وضعيت پروژه هاي جاده اي اتصالي به مشهد مقدس

معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها آخرين وضعيت پروژه هاي جاده اي اتصالي به مشهد مقدس را تشريح كرد.
خيرالله خادمي در گفت وگو با فارس به برنامه شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل براي تكميل محورهاي اتصالي به مشهد مقدس اشاره كرد و افزود: در قالب 2محور بزرگراهي اتصال به مشهد در حال تكميل است.
وي ادامه داد: يك محور از سمت سمنان (جنوب) به مشهد مقدس متصل مي شود كه در حال استفاده است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها با اشاره به اينكه محور بزرگراهي ديگر از سمت غرب بجنورد و شرق گرگان در حال احداث است، افزود: برنامه داريم از گرگان به سمت بجنورد و از آنجا به سمت مشهد را به صورت بزرگراه تكميل كنيم.
خادمي يادآور شد: قطعه اي از اين پروژه از سمت مشهد تا بجنورد به صورت بزرگراه امسال اجرا شد و هم اكنون زير بار ترافيك رفته است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها تصريح كرد: عمليات اجرايي بزرگراه از بجنورد به سمت گرگان در قالب 6 قطعه عملياتي در حال انجام است.
وي اضافه كرد: 150 كيلومتر از اين محور باقي مانده كه 70 الي 80 كيلومتر آن امسال تكميل مي شود.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها تصريح كرد: براي اتمام اين محور به دليل وجود معارضان فراوان و قيمت بالاي زمين، حدودا 150 ميليارد تومان اعتبار لازم است.
خادمي اضافه كرد: محور دوم بزرگراهي از سمت جنوب شرق به مشهد مقدس متصل مي شود؛ در واقع مسيري بزرگراهي از چابهار به بيرجند، گناباد و سپس به تربت حيدريه و مشهد مقدس متصل مي شود.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها اظهار داشت: تا پايان سال جاري از تربت حيدريه تا مشهد 4 خطه مي شود.
خادمي افزود: تمامي قطعات پروژه بزرگراهي تربت حيدريه- چابهار در كريدور شمال- جنوب به مناقصه رفته است؛ بدين ترتيب از بيرجند تا گناباد از نظر اجرا و پيمانكار تعيين تكليف شده كه حدود 7 قطعه اجرايي است كه عمليات آن در حال انجام است، جهت اتمام اين پروژه 280 ميليارد تومان اعتبار مورد نياز است كه به مرور زمان تخصيص مي يابد.
وي افزود: از بيرجند تا زاهدان (به سمت جنوب) هم توسط ادارات كل راه و شهرسازي سيستان و بلوچستان و خراسان جنوبي در حال انجام است.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها گفت: از زاهدان تا چابهار در ادامه اين مسير بزرگراهي به طول 500 كيلومتر، بزرگراهي است كه چندي پيش توسط رئيس جمهور افتتاح شد.
وي توضيح داد: اين مسير در واقع از چابهار تا نيك شهر موجود بود، از نيك شهر به سمت زاهدان حدود 90 كيلومتر هم اكنون 4خطه است؛ در بقيه پروژه هم طرح آماده است و قرارداد اجرا با پيمانكار بسته ايم، مناقصه قطعات هم در حال انجام است تا تكليف محور بزرگراهي شرق كشور از شمال تا جنوب مشخص شود.
خادمي افزود: سخت ترين و مشكل ترين بخش اين پروژه، تكميل مسير از چابهار به نيك شهر بود، اين محور داراي مشخصات فني پاييني بود اما در اين مسير محور جديدي با 500 كيلومتر طول ساخته شد.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها افزود: محور قبلي به مرز نزديك بود و از نظر امنيتي دچار اشكال بود، اما اين محور فعلي با مرز كاملا فاصله دارد.
وي با اشاره به اينكه بخشي از پروژه بزرگراهي شرق كشور توسط قرارگاه خاتم الانبيا در حال انجام است، اضافه كرد: كل اين كريدور شمال- جنوب شرق كشور از چابهار تا مشهد و به سمت شرق تا گرگان مزيت هاي ترانزيتي فراواني دارد.
خادمي تصريح كرد: در صورت اختصاص منابع اعتباري مطلوب كل اين پروژه در قالب يك كريدور ترانزيتي ظرف 4 سال آينده بهره برداري مي شود.
معاون ساخت و توسعه راه ها و بزرگراه ها اضافه كرد: اين محور بندر اقيانوسي چابهار را به سرخس و باجگيران متصل مي كند، اتصال به چابهار از مرز سرخس در كنار مزيت هاي فراوان حمل و نقل مسافري و جابه جايي كالاي داخلي، از نظر ترانزيت بين المللي نيز مزاياي فراواني براي كشورهاي CIS دارد.
 


رئيس سازمان نظام پزشكي:

 70 درصد مواد اوليه داروها از خارج تامين مي شود

رئيس سازمان نظام پزشكي كشور گفت: دولت فقط 20درصد هزينه هاي سلامت مردم و بيمه ها 11درصد آن را مي پردازند، 7 ميليون نفر هيچ بيمه اي ندارند و سالانه بيش از 4 ميليون نفر به علت هزينه هاي سلامت به زير خط فقر مي روند.
شهاب الدين صدر در اولين جلسه شوراي عالي سياستگذاري با محوريت همايش ملي سلامت، بيمه و بانك افزود: مشكلات ارزي و فشارهايي كه تحريم به كشور وارد آورده باعث شده كه هزينه هاي سلامت از 5/54 به 60 درصد برسد در حالي كه مردم فقط بايد 30درصد آن را پرداخت كنند.
صدر با بيان اينكه فشارهاي اخير باعث افزايش 5/6 درصدي هزينه هاي درمان بر دوش مردم شده است، گفت: اقتصاد سلامت 3 مولفه تامين منابع، تخصيص آن و بسته خدماتي دارد كه اگر درست ديده نشوند گردش اقتصادي سلامت با مشكلاتي مواجه مي شود كه البته در دوره هايي خود را نشان داده است.
صدر ادامه داد: تامين منابع مهمترين مسئله است و نياز به منابع در حوزه سلامت بسيار اهميت دارد. نمي توانيم به سلامت فقط از منظر هزينه نگاه كنيم زيرا سلامت مقوله اي زيربنايي است.
وي با اشاره به سهم دولت و بيمه در پرداخت هزينه هاي سلامت گفت: در حال حاضر دولت حدود 20درصد و بيمه ها 11درصد هزينه هاي سلامت را تامين مي كنند و 60درصد را بر دوش مردم گذاشته اند كه اين قابل تحمل نيست در صورتي كه كشورهاي توسعه يافته بيش از 70درصد هزينه ها را دولت ها تامين مي كنند اين شعار نيست كه از طريق آن به دولت فشار بياوريم.
رئيس سازمان نظام پزشكي كشور گفت: طبق قانون و برنامه چشم انداز 20ساله اعتباردهي به سلامت بايد به خوبي داده شود و طبق نمودارهاي مقايسه اي در سال هاي اخير مشخص شده هر جايي كه اعتبارات دولتي كاهش مي يابد بار هزينه مردم افزايش يافته است.
صدر با اشاره به اينكه گاهي در حوزه تعرفه گذاري سلامت فرافكني مي شود گفت: در حال حاضر تعرفه هاي دولتي و خصوصي را دولت تعيين مي كند و مسير خود را در پيش گرفته اما آنچه مهم است سياستگذاري درست براي تامين اعتبارات است.
وي افزود: بيمه ها اگر بخواهند كارآمد شوند بخش عمده اي از فشارها را از روي دوش مردم برمي دارند اين در حالي است كه هم اكنون بيمه ها دچار مشكلات اقتصادي هستند به عنوان مثال بيمه تامين اجتماعي ميلياردها تومان به داروخانه ها، بيمارستان ها و پزشكان بدهكار است و اين سيكل معيوب شكل گرفته است.
صدر با بيان اينكه در كشورهاي ديگر بيمه ها بخش مهمي از توسعه را شامل مي شوند، افزود: سرانه بيمه در كشور ما در حوزه سلامت 50 دلار است اما ميانگين جهاني 608 دلار است بنابراين پوشش مختلف بيمه ها در تمام حوزه ها بايد فعال شوند چرا كه سلامت با حوزه هاي ديگر گره خورده است.
وي با اشاره به مشكلات ارز دارو در ماه هاي اخير تصريح كرد: 70 درصد مواد اوليه داروها از خارج تامين مي شود بنابراين اگر در زمان مناسب ارز دارو تخصيص داده نشود با گذشت يك فرآيند 6 ماهه آثار طولاني مدتي را برجاي خواهد گذاشت.
صدر افزود: شاخص هاي سلامت در 33 سال گذشته رشد مناسبي داشته اما در حوزه هاي اقتصاد سلامت و عدالت در سلامت مشكلاتي داريم.
صدر ادامه داد: هم اكنون 10درصد از مردم زير پوشش هيچ بيمه اي نيستند و 5/7 درصد به گفته وزير بهداشت سابق به زير خط فقر مي روند بنابراين توجه به سلامت بايد در جايگاه مناسب خود قرار گيرد.
 


براي كاهش آلودگي هوا انجام مي شود

آغاز استانداردسازي تاسيسات گرمايشي و سرمايشي تهران

رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست از استانداردسازي تاسيسات سرمايشي و گرمايشي واحدهاي مسكوني، تجاري و اداري به علت تاثير زياد آن در آلودگي هوا خبر داد.
محمدجواد محمدي زاده ديروز در همايش صنعت سبز افزود: حدود دو ميليون واحد تاسيسات گرمايشي و سرمايشي در تهران وجود دارد كه استانداردسازي آنها با نظارت سازمان حفاظت محيط زيست انجام خواهد شد.
وي با تاكيد بر لزوم داشتن هواي پاك تاكيد كرد: كار تحقيقاتي استانداردسازي خودروها از يورو دو به يورو چهار اجرا شده و براي توليد انبوه آماده است؛ خودروسازان بايد بدانند كه خودروهاي فاقد استاندارد يورو چهار از ابتداي سال 92 شماره گذاري نمي شوند.
معاون رئيس جمهور ادامه داد: تاكنون يك ميليون و سيصد هزار خودروي فرسوده از رده خارج شده كه حدود 850 هزار خودرو مربوط به اين دولت است اما هنوز بيش از يك ميليون خودروي فرسوده در كشور وجود دارد.
محمدي زاده در ادامه به سرانه مصرف انرژي در كشور اشاره كرد و گفت: سرانه مصرف ما در حوزه برق دو هزار و900 كيلو ولت است در حاليكه استاندارد جهاني آن 900 كيلو ولت است.
وي افزود: همچنين سرانه مصرف آب در كشور 250 ليتر در روز است كه استاندارد جهاني آن 150 ليتر است.
محمدي زاده در ادامه به مصرف سرانه بنزين در كشور اشاره كرد و گفت: متوسط مصرف روزانه بنزين در كشور ما 8/10ليتر در هر خودرو است كه استاندارد جهاني آن چهار ليتر است.
قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست در ادامه همايش با بيان اينكه براي مديريت هواي آلوده بايد منابع آن را مديريت كنيم، افزود: اكنون هم در ميزان مصرف انرژي و هم در نوع انرژي دچار چالش هايي هستيم كه بايد آن را بهبود بخشيم.
علي محمد شاعري با بيان اينكه در بخش صنعت بايد سه اقدام اساسي صورت گيرد، افزود: بر اين اساس بهبود كيفيت انرژي و تامين انرژي هاي تجديدپذير و غيرفسيلي بايد در دستور كار قرار گيرد كه براي اين كار بيش از 5/13ميليارد دلار سرمايه گذاري شده است.
وي با اشاره به اينكه اصلاح فرآيندهاي صنعتي نيز يكي ديگر از اقدامات اساسي در كنترل آلايندگي است، افزود: اگر سوخت را بهبود بخشيم، اما در اصلاح فرآيندهاي صنعتي توجهي نكنيم و تكنولوژي ها قديمي باشد، راه به هيچ جايي نمي بريم.
قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست ادامه داد: اكنون مجوز استقرار فرآيندهاي غيراستاندارد يورو4 صادر نشده و به پالايشگاهي كه نتواند پسماندهايش را خودش امحا و بي خطرسازي كند يا سيستم آن بسته نبوده و نتواند پساب سيستم را بازچرخاني كند، اجازه فعاليت نمي دهيم.
شاعري با بيان اينكه مهم ترين الگو در ارزيابي صنعت سبز، مديريت مصرف انرژي است، افزود: استفاده از انرژي هاي نو، مديريت آلودگي هوا، مديريت پسماند و پساب صنعتي و استقرار HSE از ديگر مواردي بودند كه در انتخاب واحدهاي صنعتي سبز مد نظر قرار گرفتند.
وي ادامه داد: وقتي مي گوييم 3000 واحد صنعتي آلاينده داريم، يعني يكي از موارد فوق را رعايت نكرده اند كه براساس آن اين واحدها را جريمه كرده يا به آنها تذكر مي دهيم.
شاعري با بيان اينكه 70درصد منابع انتشار آلودگي، واحدهاي صنعتي هستند، افزود: بايد بر روي اين منابع چه به صورت ثابت باشند، مانند كارخانه و موتورخانه ها و چه متحرك باشند، مانند خودرو ارزيابي و پايش شوند.
به گفته وي 30درصد باقي آلاينده ها نيز مربوط به فعاليت هاي معدني و عمراني شهري است.
قائم مقام سازمان حفاظت از محيط زيست افزود: فضاي سبز، حمل و نقل عمومي و مديريت شهري از ديگر اقدامات مدنظر براي مديريت آلودگي هوا هستند كه به اين منظور با نيروي انتظامي، ستاد حمل و نقل و سوخت و ديگر دستگاه ها همكاري داشته ايم كه نتيجه اين همكاري، تصويب و ابلاغ طرح جامع كاهش آلودگي هواي كشور است.
 


نخستين يادواره شهداي اطلاعات فارس برگزار شد


شيراز- خبرنگار كيهان:
نخستين يادواره شهداي اطلاعات استان فارس با عنوان «شهداي عرصه گمنامي» در شيراز برگزار شد.
سرهنگ غلامحسين غيب پرور فرمانده سپاه فجر فارس در اين يادواره طي سخناني اظهار داشت: بايد از راه شهدا در پيروي و دفاع از حريم ولايت به نحوي مطلوب تبعيت كنيم زيرا تنها راه سعادت و نجات وفاداري به ولايت است. وي گفت: شهدا بر اسلام مبتني بر ولايت تاكيد داشتند و آنان حركت در اين مسير را مايه سعادت مي دانستند.
دبير نخستين يادواره شهداي اطلاعات فارس در اين مراسم افزود: از بين شهداي اين استان 295 شهيد متعلق به حوزه اطلاعات هستند كه از اين تعداد 31 شهيد مربوط به اداره كل اطلاعات استان، چهار شهيد متعلق به نيروي انتظامي، دو شهيد مربوط به ارتش و 257 شهيد متعلق به بسيج و سپاه است.
گفتني است در اين يادواره از تمبر اختصاصي و هشت كتاب حوزه دفاع مقدس رونمايي شد.
 


راهيابي اعضاي يك خانواده بسيجي نيشابوري به دومين كنگره شعر پاسدار

نيشابور- خبرنگاركيهان:
4 نفر از اعضاي يك خانواده بسيجي كه همگي خود نيز بسيجي هستند توانستند در مسابقات شعر به مرحله نهايي راه يابند و در دومين كنگره شعر پاسدار به عنوان نفرات برتر انتخاب شوند.
مسئول روابط عمومي ناحيه مقاومت بسيج نيشابور با اعلام اين خبر گفت: 4 نفر از اعضاي يك خانواده بسيجي كه همگي خود نيز بسيجي هستند توانستند در مسابقات شعر به مرحله نهايي راه يابند و در دومين كنگره شعر پاسدار به عنوان نفرات برتر انتخاب شوند و جوايز خود را از دست دكتر غلامعلي حداد عادل دريافت كنند.
ابراهيم خرمي منش افزود: اين نخستين بار است كه از شهرستان نيشابور 6 نفر بسيجي در مسابقات شعر به مرحله كشوري راه مي يابند و شعر آنها به عنوان شعر برگزيده در هيئت داوران دومين كنگره شعر پاسدار انتخاب مي شود. وي خاطرنشان كرد: شميم، نسيم، سهيل و نرگس سادات اكرامي چهار عضو خانواده هنرمند بسيجي هستند كه توانستند در شعر به مرحله كشوري راه يابند. وي تصريح كرد: اعرابي و نشاط آور دو بسيجي ديگر هستند كه توانستند به مقام كشوري راه يابند.
 


شمال بزرگراه صياد به شرق زين الدين وصل شد

معاون فني و عمراني شهردار تهران از اتصال بزرگراه شهيد صياد شيرازي به بزرگراه شهيد زين الدين با احداث محوري به طول 450 متر خبر داد.
سيد مازيار حسيني در مراسم بهره برداري از رمپ راست گرد بزرگراه صياد به زين الدين در جمع خبرنگاران گفت: احداث اين راست گرد براساس تقاضاي مكرر شهروندان اين منطقه در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت و اين پروژه تنها طي مدت پنج ماه طراحي و اجرا شد.
وي با اشاره به عبور از روي خط سه مترو و نيز خيابان شهيد افشاري در جريان احداث اين مسير اظهار داشت: عمليات ساخت پلي به طول 34 متر بر روي خيابان افشاري بدون هرگونه انحراف ترافيكي و يا مسدود شدن مسير صورت گرفت. وي با بيان اينكه طول كل اين پروژه تقريبا 500 متر است خاطرنشان كرد: شايد ابعاد اين پروژه در مقايسه با ساير پروژه هاي بزرگي كه اكنون در پايتخت اجرا مي شود، بزرگ نباشد اما آنچه كه اهميت دارد مدت زمان كوتاه طراحي و اجراي اين راست گرد است.
به گفته حسيني با بهره برداري از اين پروژه شهروندان ساكن شرق بزرگراه صياد دسترسي مستقيمي به شرق بزرگراه زين الدين خواهند داشت. معاون فني و عمراني شهردار تهران در ادامه از بهره برداري از چند پروژه ديگر همزمان با ماه ربيع الاول خبر داد و گفت: يكي از اين پروژه ها تقاطع بزرگراه شهيد باقري به بزرگراه بابايي است كه لايه آخر آسفالت آن در حال انجام است و تا پايان دي ماه خط كشي مسير انجام مي شود و دهه فجر زير بار ترافيكي مي رود.
وي افزود: بخشي از مسير بزرگراه امام علي(ع) و نيز تعدادي از تقاطع هاي اين بزرگراه نيز تا پايان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.
معاون فني و عمراني شهردار تهران با اشاره به اينكه تقاطع غيرهمسطح شيخ فضل الله-جناح نيز آخرين مراحل اجرايي خود را پشت سر مي گذارد اظهار داشت: اين پروژه يكي از كارهاي بي نظير مهندسي به شمار مي رود كه در جريان آن يك پل چهار سطحي با تكنيك صندوقه اي پيش ساخته احداث مي شود. وي با بيان اينكه هم اكنون بخشي از پل به دليل ضرورت عمليات اجرايي به بهره برداري رسيده است، افزود: به اين ترتيب مسير شرق به غرب تردد شهروندان به پلهاي اصلي منتقل شده است.
 


ظرفيت باربري اسكله هاي بندر امام خميني افزايش يافت


اهواز- خبرنگاركيهان:
معاون مهندسي و عمران اداره كل بنادر و دريانوردي خوزستان گفت: به منظور افزايش ظرفيت پذيرش كشتي هاي حامل تناژهاي بالا در منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني(ره)، ظرفيت باربري چهار اسكله در اين مجتمع بندري افزايش يافت.
مسعود قاسميان افزود: در راستاي افزايش ايمني پهلوگيري كشتي ها به ويژه كشتي هايي با تناژ بالا در اسكله هاي مجتمع بندري، تعداد 106 بولارد 40 ggg با ظرفيت كششي 150 تني ساخته و نصب شد.
وي با اشاره به ساخت و نصب 182 فندر تك سلولي 1450 SUC در اسكله هاي 16 تا 30 اظهار داشت: با اين كار توان و ايمني پهلوگيري اسكله ها به دليل شكل سامانه فندري افزايش مي يابد.
قاسميان با بيان اينكه نصب بولاردها و فندرها ظرفيت اسكله ها را به منظور پذيرش شناورهاي با ظرفيت 100هزار تن بالا برده است، تصريح كرد: با توجه به نصب بولارد نوع 40 ggg ظرفيت نيروي مهار كشتي از 30 تن به 150 تن افزايش يافت تا توان و ايمني پهلوگيري كشتي ها پنج برابر افزايش يابد و از بروز حادثه و خسارت احتمالي به كشتي تا حد بسيار زيادي جلوگيري شود.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10