(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 28  دی  1391 - شماره 20408

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آقاي چيز زيگزاگ مي رود
گزارش كيهان از حضور رئيس جمهور درخانه ملت
خارج از دستور
در مكتب امام
راهكار تقويت روحيه قناعت
عضو شوراي رهبري حماس با وزير كشور ديدار كرد
آيت الله مصباح:
مخالفت برخي با نظام به خاطر مخالفت با اسلام است
مهمان پرست: حمله به دانشگاه حلب
نشانه ضعف تروريست ها در مقابل اراده راسخ ملت سوريه است
واكنش 6 تشكل دانشجويي به سخنان اخير عسگراولادي


آقاي چيز زيگزاگ مي رود

ديشب مارشال دوگل در عالم خواب به من گفت: مردمي كه در فرانسه، نسبت به قانوني شدن ازدواج همجنس گرايان اعتراض كردند، اگر در انتخابات آتي شوراي شهر پاريس شركت كنند، آن انتخابات، «انتخابات آزاد» نيست!
به گزارش «خبرگزاري چيزنا» مديرعامل اين غول رسانه اي جهان، ضمن بيان مطلب فوق، تصريح كرد: آراي باطله مادام كه از جناب چهار نفر پنجم، عذرخواهي نكند، حداقل سه پنجم آراي اين ذليل مرده، «آزادانه» قلمداد نخواهد شد و شوراي نگهبان حق ندارد صلاحيتش را تأييد كند! وي كه رسماً داشت چرت و پرت مي گفت، در تشريح دلايل آزاد نبودن انتخابات سال 88 به چهارم شدن آراي باطله در حالي كه اصلاً ثبت نام نكرده بود، اشاره كرد و افزود: آن انتخاباتي آزاد است كه جن ها نيز حق شركت در سرنوشت آدمي زاد را داشته باشند، و رأي اجنه هاي بالاشهر، نسبت به جن هاي بو داده پايين شهري، تا مي شود ضريب بگيرد!
آقاي چيز كه در جمع تعدادي از اراذل و اوباش فتنه 88 و در همايشي با عنوان «ما همه سيليو برلوسكوني هستيم»، سخن مي گفت، به معضل آلودگي هواي تهران پرداخت و خاطرنشان كرد: اگر من رئيس جمهور شوم، طرح زوج و فرد را از همان آشپزخانه خانه ملت آغاز مي كنم، فوقش پذيرايي!! وي ادامه داد: در دولت «غفلت ملي»، از همه ذرات آلاينده هوا و عناصر ميعاني، صرف نظر از سليقه و گروه شان در جدول مندليف، دعوت مي شود تا در مسواك كردن ريه شهروندان، نقش مساوي بازي كنند! رئيس چيزنا آنگاه كاملاً منافقانه و براي آنكه شوراي نگهبان صلاحيتش را تأييد كند، گفت: نشستن كنار جدول خيابان و سودوكو حل كردن، يا حتي به جدول زدن، بهتر از آن است كه مثل بعضي ها خانه هاي جدول دشمن را پر كني!! آدم، منيزيم باشد و خانه هاي جدول مندليف را پر كند، شرف دارد كه به عنصر جدول دشمن تبديل شود!! وي در عين حال، اظهارات دشمن شادكن را مقدمه رسيدن به انتخابات آزاد خواند، اما دوباره تأكيد كرد: مأيوس كردن مردم اگر با اصول قانون اساسي تنافر داشته باشد، خط قرمز ماست! آقاي چيز كه داشت زيگزاگ حركت مي كرد، ادامه داد: سران فتنه بنده هاي خدا گرفتار بودند، نه مجرم! ليكن منظور من اين نيست كه آنها هيچ جرمي مرتكب نشده بودند!!!
مدير عامل عظيم ترين بنگاه خبرپراكني دنيا در فراز ديگري از سخنان خود، گفت: جامعه آزاد، يعني مثلاً در كنار جشنواره فيلم عمار، يك گلريزان هم براي ابوموسي اشعري يا عبدالله بن ابي بگيريم!! وي به فضائل برگزاري جشنواره تئاتر اشعث اشاره كرد و بيان داشت: چون ابن زياد خودش در صحنه كربلا حاضر نبود، پس زياد نبايد به او گير داد!
آقاي چيز در بخش ديگري از سخنانش، از بزرگان خواست نامزدي در انتخابات را به جاي دوش، روي استخوان لگن خاصره كانديداها تكليف كنند! وي گفت: اگر من رئيس جمهور شوم، به جاي هدفمندي يارانه ها، رايانه هاي جاسوسي دشمن را براي دهك هاي منافق هدفمندي مي كنم! اين كارشناس ارشد مسائل ژئوپولتيك افزود: كساني كه براي دشمن نقش ستون پنجم را بازي مي كنند، اگر قبلش توبه كنند، جاسوسي شان بلامانع است! اما بايد دقت داشته باشند كه آب به آسياب دشمن نريزند!! وي براي شركت گروه هاي سياسي مختلف در انتخابات شرط قائل شد و گفت: اصول گرايان بايد از اصلاح طلبان عذرخواهي كنند، جبهه پايداري و جبهه متحد از «1+2»، «1+2» از «1+5»، «3 راديكال 12» از «5+6»، ساكتين فتنه از كاسبين فتنه، و همه از آقاي هاشمي!
مدير عامل چيزنا سپس به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. وي با ابراز بي اطلاعي از اعزام كپسول زيستي حامل موجود زنده به فضا در دهه فجر، بيان داشت: اين را نمي دانم، اما شنيده ام يك شركت هلندي براي فرستادن آدم ها به مريخ ثبت نام به عمل مي آورد كه بد نيست جمهوري اسلامي، بنده را به عنوان سفير بصيرت، به كره مريخ بفرستد!! آقاي چيز در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري گفت: خبرگزاري شما همين الان پيامك زده كه «آقاي چيز خواهان برگزاري جشنواره تئاتر اشعث شد»! من كي اين حرف را زدم؟! من فقط گفتم؛ اگر اشعث در جشنواره عمار خواست تله فيلم درست كند، چون در هيچ دادگاهي محاكمه نشده، مي تواند تله فيلم درست كند!! اين فعال سياسي در جواب خبرنگار ديگري گفت: هر چند كاسبين فتنه مي توانند اوضاع كسب و كار را بهبود دهند، اما بهتر است رئيس جمهور بعدي از ساكتين فتنه باشد، چرا كه لااقل آلودگي صوتي كمتري خواهيم داشت!!
«آرمليا- خبرنگار چيزنا»
 


گزارش كيهان از حضور رئيس جمهور درخانه ملت

خبرنگار كيهان -
پس از مدتها كش و قوس سرانجام رئيس جمهور با حضور در مجلس از مشكلات اقتصادي كشور و راهكارهاي خود براي حل اين مشكلات سخن گفت و بي آن كه به سخنان نمايندگان گوش فرا دهد مجلس را ترك كرد.
احمدي نژاد نبود وقت و اينكه برنامه ديگري برايش تدارك ديده شده است را دليل ترك مجلس عنوان كرد ولي اين سخن نمايندگان را قانع نكرد به نحوي كه 13 نماينده بعد از اينكه رئيس جمهور صحن علني را ترك كرد در سخنان خود گفتند: بهتر بود احمدي نژاد مي ماند و مي شنيد به هر حال رئيس جمهور از ضرورت اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها سخن گفت، مشكلات اقتصادي كشور را بيان كرد و براي اين مشكلات راهكار ارائه داد و نمايندگان نيز با تاييد اصل و ضرورت اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفتند سخنان رئيس جمهور مربوط به 8 سال پيش بود نه امروز.
تعهد مشترك دولت و مجلس
در عرصه مديريت كشور
محمود احمدي نژاد در ابتداي سخنان خود در صحن علني مجلس گفت: دولت و مجلس با يك تعهد مشترك در عرصه مديريت كشور وارد شده اند كه اين تعهد مشترك خدمت به ملت، صيانت از ارزش هاي الهي و رفع محروميت ها و فراهم آوردن محيط نشاط براي مردم و كاهش فاصله ها است.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به اينكه اين دولت بيشترين احترام را براي نمايندگان مجلس قائل است گفت: امروز هيچ كس نمي تواند اعلام كند كه رئيس جمهور خواسته يك نماينده براي مردم را به دليل مواضع وي پيگيري نكرده است.
رئيس جمهور با اشاره به تلاش هاي برخي افراد براي ضربه زدن به روابط دولت و مجلس گفت: بعضي از افراد از اين خرابي و بد شدن رابطه سود سياسي و حتي اقتصادي مي برند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه 95 درصد خواسته هاي دولت و مجلس يكسان است گفت: 5 درصد باقي مانده هم قابل تفاهم است.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به موفقيت هاي كشور در طول سالهاي گذشته گفت: به عنوان نمونه در سالهاي 86-85 در كشور قطعي برق داشتيم ولي امروز عليرغم زياد شدن خانه ها، صنعت و كارهاي اقتصادي به صادركننده اصلي برق در منطقه تبديل شده ايم و وزارت نيرو از كنار صادرات برق سالانه يك ميليارد دلار درآمد دارد.
هدف اصلي دشمن فشار بر مردم است
احمدي نژاد در ادامه با بر شمردن تحريم ها و تاكيد بر ضرورت تلاش براي چاره انديشي در مقابل آن گفت: هدف اصلي دشمن فشار بر مردم است و رئيس جمهور با تشريح 3 جهت گيري كلي كه مي توان در مقابل تحريم ها اتخاذ كرد گفت: ادامه وضع موجود و مقاومت در برابر حملات، تسليم در برابر دشمن و ايجاد تحول ساختاري سه راهكاري است كه مي توان در برابر تحريم ها پي گرفت.
احمدي نژاد با رد دو راهكار اول گفت: ما فكر مي كنيم مي شود با همدلي و همكاري هر طرحي كه دشمنان عليه ما دارند را به فرصت تبديل كنيم.
ضعف هاي اصلي اقتصاد كشور
رئيس جمهور در ادامه با تشريح ضعف هاي اقتصادي كشور گفت: نادرستي مسير جريان ثروت و سرمايه در كشور، منحصر شدن عرصه اصلي اقتصاد به افراد خاص و معدود، اتكا و بودجه هزينه اي دولت به ارز نفتي و عدم اتكا به منابع بومي و سرزميني 4 ضعف اصلي اقصادي كشور است.
احمدي نژاد در ادامه به چهار راه اصلي براي درمان بيماري هاي اقتصادي پرداخت و گفت: تغيير جريان ثروت و سرمايه، عمومي و مردمي كردن اقتصاد، استفاده از منابع بومي و سرزميني و قطع رابطه بودجه هزينه اي دولت با ارز نفتي از اصلي ترين تدابير براي رفع مشكلات اقتصادي است
4 پيشنهاد احمدي نژاد
احمدي نژاد در ادامه سخنانش به 4 طرح پيشنهادي كاربردي براي تحقق راهكارهاي فوق الذكر اشاره كرد و گفت براي اين پيشنهادات نيز طراحي هايي صورت گرفته است.
رئيس جمهور گفت: استفاده از زمين كه بالاترين ثروت خدادادي براي ملت ايران است اولين و مهمترين راه براي تقويت اقتصاد ملي است.
احمدي نژاد با بيان اينكه ممكن است برخي بگويند آب به اندازه كافي نيست، ادامه داد: آب هست اما كم است. مگر مي شود خداي متعال زمين حاصلخيزي را خلق كند اما آب نيافريند؟
رئيس جمهوري ادامه داد: ممكن است برخي ديگر بگويند اين كار منابع عظيمي مي خواهد و اين كار نشدني است. اما بايد به راهكار مردمي كردن اقتصاد بازگشت.
رئيس جمهور راهكار دوم را استفاده از معادن دانست و تصريح كرد: در بررسي كه دولت انجام داد مشخص شد معادن كشور و وسعت زميني كه براي صرفه اقتصادي هر معدن كافي است و معادن كشور قابل تقسيم به 250 هزار بلوك معدني است اما در حال حاضر كمتر از 15 هزار بلوك استفاده شده است در حالي كه مي شود قانون و آئين نامه آن را اصلاح كرد و گفت: هر كس كه اين معادن را اكتشاف كرد تا 50 سال با شرايط خاص خودش برداشت كند.
مدل هدفمندي الگوي مديريت كلان اقتصادي
وي در ادامه با اشاره به هدفمندي يارانه ها گفت: امروز مدل هدفمندي ايران به عنوان يك الگو و مديريت كلان اقتصادي و ايراني ثبت شده است و به رسميت شناخته شده است و همين مسئله، الگوي مديريتي ما را از شيوه هاي سوسياليستي و سرمايه داري خارج كرده است.
رئيس جمهور با بيان اين كه اجراي فاز اول هدفمندي يارانه ها به تحقق عدالت كمك كرد گفت: برخي از دوستان انتقاد مي كنند كه هدفمندي سبب بالا رفتن قيمت ارز شد اين در حالي است كه هدفمندي يارانه ها باعث كاهش مصرف ارز شد.
چرا تحريم ها جلو افتاد؟
احمدي نژاد در ادامه به تشريح دستاوردهاي مثبت طرح تحول اقتصادي پرداخت و رشد پايدار، تقسيم عادلانه ثروت، كاهش وابستگي به نفت و ... را از جمله اين دستاوردها برشمرد و گفت: همين اقدامات مثبت باعث شد دشمنان تحريم ها را جلو بيندازند و شدتش را افزايش دهند؛ البته آنها عجله كردند زيرا گفت و گوها در حال انجام بود اما همين ترس عامل اقدام آنها بود.
احمدي نژاد اضافه كرد: مدتي پيش خدمت مقام معظم رهبري بوديم كه ايشان رهنمودهايي ارائه كردند كه با توجه به آنها مسائل به هم نزديك مي شود؛ البته امروز هم جلسه مشتركي بين مجلسي ها، دولتي ها و صاحب نظران برگزار خواهد شد تا طي آن به بحث پرداخته و جمع بندي خواهيم كرد.
رئيس جمهور راهكار بعدي خود را اصلاح نظام بانكي برشمرد و در همين زمينه گفت: دولت مطالعات مفصلي در اين باره انجام داده است؛ امروز ما چند بانك را وكيل ملت كرديم و ملت را از فعاليت بيرون گذاشتيم بعد هم به ملت مي گوييم دنبال آنها بدوند و همين جاست كه رانت ايجاد شده است و نظارت ها مخدوش مي شود؛ اين نوع عملكرد تبعات منفي زيادي دارد.
با رئيس جمهور هم عقيده ام
احمدي نژاد پس از پايان سخنان خود در مجلس با بيان اينكه نمايندگان از من خواستند كه بعد از سخنراني بمانم و سخنان آنها را گوش دهم گفت: چون برنامه ام را جور ديگري تنظيم كرده ام معذورم.
رئيس مجلس در ادامه و بعد از اين كه احمدي نژاد مجلس را ترك كرد گفت: اين ايده و فكر كه رئيس جمهور به مجلس آمد و ايده هايش را براي اصلاح امور مطرح كرد امر پسنديده اي است.
وي ادامه داد: براي ما ايده آل است كه وقتي به حوزه انتخابيه مي رويم مردم بگويند كارها خوب اداره مي شود اما وقتي مي بينيم كه مشكلات جدي جلوي مردم است نمايندگان بايد مطرح كنند.
لاريجاني اظهار داشت: اگر توليد ملي در كشور افزايش پيدا كند پايداري و استقامت ملت بوجود مي آيد و تحريم ها اثري نخواهد داشت.
وي همچنين با اعلام اينكه مجلس با اصل هدفمندي يارانه ها مخالفتي ندارد گفت: با هدفمندي آن هم با ضابطه و به نحوي كه به توليد لطمه نخورد مخالف نيست.
رئيس مجلس همچنين اظهار داشت: قانون اساسي مشخص نكرده است كه تفسير اين قانون بر عهده شوراي نگهبان است اگر ما اين قانون را قبول داشته باشيم ديگر مشكلي وجود ندارد.
وي ادامه داد: نگاه مجلس نگاه طبيبانه است و قصد ما اين است كه مشكلات را حل كنيم.
رئيس مجلس همچنين در پايان جلسه علني ديروز طي سخناني گفت: رهبر معظم انقلاب در پاسخ به نامه بنده در مورد تاخير دولت در ارائه لايحه بودجه به دولت تذكر دادند كه هر چه سريعتر بودجه 92 تقديم مجلس شود.
در ادامه جلسه علني ديروز بيش از 10 نماينده مجلس به نقد سخنان احمدي نژاد پرداختند.
عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي گفت: ما مخالف اجراي هدفمندي يارانه ها در بخش كشاورزي نيستيم ولي معتقديم بايد اين مدل اصلاح شود. غلامرضا مصباحي مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: سخنان رئيس جمهور مناسب آغاز دوره نهم رياست جمهوري بود نه پايان دوره دهم.
وي ادامه داد: هر كمكي به توليد كشور كمك به مردم است چرا بنا را بر اين بگذاريم كه كمك به مردم تنها دادن پول تو جيبي به آنها است.
مسعود پزشكيان نائب رئيس كميسيون بهداشت نيز گفت: آنچه كه خوب است قانون است و اطاعت از قانون بر همه واجب است.
وي ادامه داد: اگر بخواهيم قانون را به سليقه خود اجرا كنيم قطعا به اختلافات دامن زده مي شود.
پزشكيان گفت: اگر كسي وارد بيمارستان شد و ملت ايران بداند كه از موقعي كه از مادر بدنيا مي آيد تا زماني كه مي ميرد، خدمت سلامت، رايگان خواهد بود، اين مي شود هدفمندي واقعي يارانه ها و اين همان قانوني است كه اگر اجرا شود، بهترين نتيجه را در بر خواهد داشت.
نايب رئيس كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: حرف ما اين است كه 30 درصد مبلغ هدفمندي يارانه ها بايد به صنعت مي رفت و 20 درصد مبلغ آن بايد به كشاورزي اختصاص مي يافت و 50 درصد مابقي نيز طبق قانون هزينه مي شد.
دنبال طرح هاي بزرگ نرويم
احمد توكلي ديگر نماينده اي بود كه به نقد سخنان احمدي نژاد در جلسه علني پرداخت.
وي اظهار داشت: 200 روز به پايان عمر دولت نمانده نبايد دنبال طرح هاي بزرگ برويم.
وي اضافه كرد: كارهاي خوبي كه آقاي احمدي نژاد فرمودند و ليستي دادند از توليدات كارهاي مهم درست است كسي منكر اينها نيست ولي عمران با توسعه فرق دارد، عمران هم با توسعه پايدار و توسعه پايدار انساني نيز فرق دارد؛ عمران تنها هم با پيشرفت اسلامي فرق دارد.
توكلي گفت: در وضعيتي كه ما قرار داريم وضع خوب نيست و از نظر انتهاي خط يعني از نظر بخش توليد و مصرف كنندگان نيز به دليل وجود تورم شديد و ركود شديد وضعيت مناسبي نيست و چشم پوشي از اين مسائل اشتباه است، ما در آينده وضع مان ممكن است بهتر از اين نباشد براي اينكه وارداتي كه دارد صورت مي گيرد با ارزهاي گران شده صورت مي گيرد و بازار ارز به قيمت هاي داخلي سرايت مي كند و فشار هزينه ايجاد مي شود و نرخ هاي نقدي ماهانه امسال ما بيش از دو برابر نرخ هاي سال قبل است.
انتقاد از تاخير در ارسال بودجه
هادي شوشتري نماينده مردم قوچان نيز در ادامه با انتقاد از تاخير دولت در ارسال لايحه بودجه به مجلس گفت: احمدي نژاد و هيئت دولت بايستي لايحه بودجه را تا آذر ماه به مجلس مي دادند، اما مع الأسف امروز كه در دي ماه هستيم خبري از بودجه نيست؛ آيا منطقي است كه در شرايط حساس اقتصادي دولت در تقديم بودجه به مجلس تاخير داشته باشد؟
بايد به تبعات منفي توجه كرد
محمدرضا پورابراهيمي نماينده كرمان نيز در ادامه با اشاره به نتايج ناشي از پرداخت يارانه نقدي افزود: يكي از عواملي كه در افزايش تورم موثر بوده ميزان حجم نقدينگي در كشور است.
وي با بيان اينكه از سال 84 حجم نقدينگي از 93هزار ميليارد به بالغ بر 430 هزار ميليارد تومان رسيده است، تصريح كرد: بخشي از اين موضوع قطعا ناشي از پرداخت هاي نقدي در قالب هدفمندي يارانه ها است. لذا دولت محترم بايد به تبعات منفي توجه كند.
اشكالات اساسي بايد برطرف شود
محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران نيز در ادامه جلسه علني ديروز گفت: همانطور كه رئيس جمهور و دوستان دولت مطرح كردند، هدفمندي مرحله اول بعضي از منافع را نصيب كرده و هيچ ترديدي در آن نيست و به همين دليل مرحله بعدي را شروع و اجرا كنيم اما برخي اشكالات اساسي را در مرحله اول احساس كرديم و احساس مي كنيم و فكر مي كنيم تا برطرف نشود و با دولت به تفاهم نرسيم برداشتن قدم دوم ممكن است كار را سخت تر كند.
وي افزود: 30هزار تومان به آنها مي دهيم، 50هزار تومان هزينه تورم را به آنها تحميل مي كنيم، 50هزار تومان مي دهيم، 80هزار تومان هزينه تورم تحميل مي كنيم، بحث ما اين است كه بايد با دقت بيشتري عمل شود متأسفانه بنگاه هاي توليدي وضعيت خوبي ندارند و مسئله بيكاري و فروپاشي بعضي از بنگاه هاي توليدي اظهرمن الشمس است.
اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر ما مي خواهيم سيستم بانكي نقدينگي و بقيه موارد را اصلاح كنيم و فكر مي كنيم روند هفت سال گذشته علي رغم بخش هايي كه قابل دفاع است، اما برخي شاخص هاي اساسي كشور را متزلزل كرده است.
بايد به سمت اقتصاد غيرنفتي برويم
مسعود ميركاظمي ديگر نماينده اي بود كه در جلسه علني ديروز مجلس سخنراني كرد.
وي گفت:طرح تحول اقتصادي 7 محور دارد كه اصلاح نظام بانكي، اصلاح نظام ارزي، بهره وري، اصلاح نظام گمركي، اصلاح نظام مالياتي، اصلاح شبكه توزيع و هدفمندي يارانه هاست كه اجراي كامل آنها اصلاح شاخص هاي كلان اقتصادي را در پي دارد.
ميركاظمي تصريح كرد: محور اصلي طرح تحول اقتصادي كه هدفمندي يارانه ها از ضروريات آن است، ايجاد ثبات در رشد اقتصادي و تك نرخي كردن تورم و افزايش بهره وري سرمايه گذاري و حل معضل بيكاري بود.
ميركاظمي افزود: اگر قرار باشد همه محورهاي طرح بزرگ تحول اقتصادي همزمان اجرا نشود و فقط به يك بخش از آن بپردازيم، از اين ناحيه قطعا آسيب مي بينيم.
وي تصريح كرد: امروز وابستگي روزافزون به نفت اقتصاد ملي را تهديد مي كند و طي 30 سال گذشته علي رغم تاكيدات مسئولان و برنامه ريزي هاي صورت گرفته اتكا به درآمدهاي نفتي افزايش يافته است.
ميركاظمي تصريح كرد: اگر بخواهيم از تورم نجات يابيم و رشد اقتصادي با ثبات داشته باشيم بايد به سمت اقتصاد غيرنفتي حركت كنيم.
حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس نيز در نطق خود با اشاره به صحبت هاي رئيس جمهور در جلسه علني اظهار داشت: اجراي قانون هدفمندي يارانه ها قطعا يك تحول اقتصادي در كشور بود كه آثار مثبتي را به همراه داشت اما نحوه اجراي آن آثار منفي را از خود بر جاي گذاشت.
همچنين سيدناصر موسوي لارگاني نماينده مردم فلاورجان در نطق ميان دستور خود به سخنان احمدي نژاد در خصوص تعامل مجلس و دولت اشاره كرد و اظهار داشت: اگر آقاي احمدي نژاد اين حرف ها را سال 84 يا 85 گفته بود براي نمايندگان و ملت قابل قبول تر بود.
وي افزود: رئيس جمهور هنگامي كه وزيري در مجلس استيضاح مي شود حضور مي يابد و از برادري و تعامل سخن مي گويد اما بلافاصله تا پايش را از مجلس بيرون گذاشت در مناظره هاي تلويزيوني، مجلس و رئيس مجلس را به باد انتقاد مي گيرد و كلام امام راحل كه فرمودند مجلس در راس امور است را ناديده مي گيرند و مي گويد كه مجلس در راس نيست.
 


خارج از دستور

بيانيه 242 نماينده
در مورد آزادسازي گروگان ها
242 نماينده با امضاي بيانيه اي در مورد آزادسازي گروگان هاي ربوده شده در سوريه از مسئولان امر تقدير كردند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: بازگشت افتخارآميز و توأم با عزت و سرافرازي زائران دربند ايراني در كشور سوريه كه بيش از 5 ماه در سخت ترين شرايط امنيتي، گروگان گروه هاي مسلح معارض دولت بودند يك عنايت ويژه الهي بود كه مراتب شكرگزاري اين نعمت خداوندي را وظيفه خود مي دانيم و اعلام مي نماييم تلاش خستگي ناپذير مسئولان محترم وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و مجلس شوراي اسلامي از يك طرف و همكاري هاي مجدانه دولت سوريه از طرف ديگر در جهت آزادي اين عزيزان موجب نهايت قدرداني و سپاسگزاري است.
هيئت پارلماني ايران به سودان رفت
هيئت پارلماني ايران براي شركت در نشست هاي تخصصي و عمومي هشتمين اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي عازم سودان شد.
محمدعلي عبدالله زاده عضو كميسيون برنامه و بودجه در گفت وگو با تسنيم اظهار داشت: پيش از برگزاري هشتمين اجلاس بين المجالس كشورهاي اسلامي كنفرانس نمايندگان زن مسلمان نيز روز شنبه 30 دي و در خارطوم برگزار مي شود. گفتني است محمدعلي عبدالله زاده، كاظم جلالي و خانم عمراني اعضاي اين هيئت را تشكيل مي دهند.
 


در مكتب امام

اينك دوراني است كه بايد مردم از ثمرات انقلابمان بهره مند شوند
ملت من! برادران و خواهران دلير و مبارز ايدهم الله تعالي!
اينك به مرحله حساسي از دوران انقلاب اسلامي خود رسيده ايم. دوران سازندگي، دوراني كه بايد از ثمرات انقلابمان مردم محروم و ستمديده ايران بهره مند شوند.
دوراني كه بايد شكوه نظام عدل اسلامي را لمس كنيد. دوراني كه همه بايد دست به دست هم بدهيم تا ريشه فقر و استضعاف را بركنيم.
صحيفه نورـ ج 5 ـ ص 274
 


راهكار تقويت روحيه قناعت

اميرالمؤمنين(ع) در وصف شيعيان مي فرمايد: قان عه ً نفسه عاز باً جهله محر زاً د ينه ميّ تاً داؤه.(بحار/65/192،باب صفات الشيعه، نهج البلاغه،خ193) اين صفات بيشتر مربوط به اخلاق فردي مؤمنين است. يكي از اين ويژگي ها «قناعت» است كه مثل مفهوم زهد و بسياري از مفاهيم ديگر، علي رغم اين كه در فرهنگ اسلامي و شيعي مورد توجه قرار گرفته، ولي براي بسياري از افراد به درستي تفسير نشده است. در فرهنگ عمومي ،«قناعت» به عنوان صفتي خوب و پسنديده شناخته شده و در ادبيات و اشعار ما هم شواهد زيادي بر اين امر ديده مي شود؛ روايات فراواني هم در اين باره از معصومين(ع) نقل شده است. اما «قناعت» چيست؟
مسأله زهد و قناعت در فرهنگ ما داراي جايگاه ويژه اي است و سفارشات زيادي نسبت به آن شده است. اما بعضي به غلط تصور مي كنند «قناعت» يعني اينكه انسان به دنبال كسب درآمد و كار و فعاليت اجتماعي نباشد و مثل بعضي از مرتاض ها زندگي كند. براساس همين تلقي از قناعت، عده اي نيز چنين القا مي كنند كه كسي كه فقط دنبال عبادت باشد، نه در پي ثروت و كسب و كار و به لقمه نان جويي قناعت كند، چنين كسي پيشرفتي در علم و صنعت نخواهد كرد. بنابراين ما يا بايد از پيشرفت علمي و صنعتي صرف نظر كنيم و يا از فرهنگ ديني خود و چون نمي توان از پيشرفت هاي علمي و اقتصادي چشم پوشي كرد، چاره اي جز اين نيست كه ما از ارزش هاي ديني خود صرف نظر كنيم و ما هم به راهي برويم كه رهروان رفتند؛ يعني فرهنگ غربي را بپذيريم و ارزش ها و احكام اسلام را تعطيل كنيم.
اين ادعا، مغالطه اي بيش نيست و هيچ منافاتي بين حفظ ارزش ها با پيشرفت علمي، صنعتي و اقتصادي نيست؛ بلكه حتي مي توان با حفظ ارزش ها ،سيادت سياسي و بين المللي هم كسب كرد.
عناصر«قناعت»
«قناعت» يعني چه؟ آيا يعني خودداري از كار و كسب درآمد و پرهيز از فعاليت اقتصادي، علمي، صنعتي و كشاورزي؟ براي ارايه تعريفي روشن از قناعت دو عنصر را بايد در نظر بگيريم: 1ـ پرهيز از زياده روي و اسراف در مصرف و رعايت حد و اندازه؛ حتي با دسترسي به ثروت و امكانات مادي؛ 2 رضايت قلبي به اين رويه؛ چون ممكن است كسي كم مصرف كند، ولي از اينكه ديگران بيشتر از او از امكانات مادي بهره مند هستند و او از آنها استفاده نمي كند، ناراحت باشد. براي تحقق مفهوم «قناعت» هر دو عنصر «پرهيز از اسراف» و «رضايت قلبي» لازم است.
ما چگونه اين خلق نيكو را در خود ايجاد كنيم؟ براي كساني كه اهل تعبد نسبت به احكام شرع و سيره پيشوايان ديني هستند، الگوپذيري از ائمه(ع) و بزرگان دين راه مناسبي براي ايجاد روحيه قناعت است؛ ضمن اينكه به اين واسطه روحيه ولايت پذيري هم در فرد تقويت مي شود. بطور طبيعي كسي كه ديگري را دوست داشته باشد، مي خواهد به او شباهت داشته باشد. ما اگر اهل بيت(ع) را دوست داشته باشيم، وقتي بدانيم آنها اهل قناعت بوده اند، دوست داريم مثل آنها بشويم. اما مي دانيم اين روش براي همه مناسب نيست و عموم مردم صرفاً به دليل ستايش «قناعت» در روايات و متون ديني و يا به خاطر تبعيت از پيغمبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) قناعت را پيشه خود نخواهند كرد.
امروزه بسياري از اقشار مردم در جوامع مختلف دوست دارند كه همه مسايل با استدلال عقلي، برايشان حل و تبيين شود و تعبد و تقليد را نمي پسندند؛ از طرف ديگر، بسياري از مردم نيز در آن سطح از معرفت و ايمان نيستند كه براحتي با تبعيت از اسوه هاي متعالي، گام در راه مراتب عالي اخلاقي بگذارند. لذا در قرآن و روايات، در موارد فراواني از شيوه هاي تربيتي ديگري نيز براي تشويق مردم به انجام كارهاي خير استفاده شده است تا اكثريتي كه در مراتب پايين تري از معرفت و ايمان قرار دارند، از دسترسي به مقامات و اجر و ثواب در حد خود محروم نمانند؛ علاوه بر اينكه ممكن است تدريجاً مراحل رشد و تعالي را پيموده و به مراتب بالاتر نيز صعود كنند.
راه رسيدن به قناعت نفس
حال، ما چه كنيم كه روح قناعت در ما تقويت شود و ملكه قناعت پيدا كنيم؟ در مقابل قناعت، دو صفت مذموم وجود دارد: 1ـ حرص 2ـ طمع؛ ضمن اينكه اين دو صفت با يكديگر قابل جمع است. «حرص» يعني انسان نسبت به متعلقات و ثروت دنيا و همه امور مادي سيري ناپذير باشد. اگر حرص به حدي شدت پيدا كند كه انسان بخواهد به حقوق ديگران هم تجاوز كند، به حد «طمع» رسيده است. اما هر كس كه حرص و طمع ندارد، لزوماً انسان قانعي نيست؛ بلكه چنين كسي در صورتي قانع است كه به وضعيت خود راضي باشد؛ حتي اگر ثروت فراواني هم داشته باشد.
بنابراين داشتن ثروت زياد، منافاتي با قناعت ندارد؛ همچنانكه نداشتن ثروت هم ملازم با قناعت نيست. براي ايجاد و تقويت اين صفت پسنديده راه هايي وجود دارد. اولين و ساده ترين راه ، تبعيت و تعبد نسبت به كلام و سيره اهل بيت(ع) است. راه هاي ديگري نيز در كتاب هاي اخلاقي و بعضي روايات ذكر شده است.
در اين جهت توصيه هاي گوناگوني هم از سوي مكاتب مختلف ارايه شده است. از جمله اينكه: آنچه بيش از هر چيز براي انسان ارزش دارد راحتي و آرامش است و هر قدر تعلقات انسان نسبت به دنيا كمتر باشد، آسوده تر و راحت تر است. پس انسان براي رهايي از چنگال مشكلات و ناراحتي ها بايد تعلقاتش را از همه چيز، از جمله تعلق به دارايي و لذت هاي دنيا را قطع كند و به مقدار اندكي كه براي زنده ماندن لازم است، اكتفا كند. اين ـ تقريباً ـ روح عرفان هاي شرقي مثل بوديسم و هندوئيسم است و البته نمونه اي هم در فلسفه يونان قديم دارد.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري ، قم ، 23/06/88
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


عضو شوراي رهبري حماس با وزير كشور ديدار كرد

عماد العالمي عضو شوراي رهبري حماس بعد از ظهرديروز در تهران با مصطفي محمد نجار وزير كشور جمهوري اسلامي ايران ملاقات كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور ؛ عماد العالمي عضو شوراي رهبري جنبش مقاومت مردمي فلسطين (حماس) در اين ملاقات با اشاره به حمايت هاي همه جانبه مردم و دولت ايران از فلسطين ، پيروزي هاي پي درپي مقاومت را برخاسته از اراده مردم فلسطين و اطمينان مقاومت از تداوم همبستگي مسلمانان با آرمان فلسطين و از جمله مردم و دولت مقتدر ايران دانست محمد نجار ، وزير كشور در اين ملاقات با تشريح مباني اعتقادي حمايت جمهوري اسلامي ايران در طول سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از ملت فلسطين ، بر اعتماد و اطمينان خاطر مردم ايران اسلامي به سنت هاي الهي و اعتقاد به پيروزي نهايي مظلومان و مستضعفان اشاره كرد و بر تداوم اين حمايت ها كه منطبق با رويكردهاي آرمان گرايانه و صلح طلبانه ملت ايران است تأكيد كرد.
شايان ذكر است بررسي شرايط و تبادل نظر درخصوص آخرين تحولات در عرصه فلسطين و ارزيابي رويكردهاي تعميق و گسترش روابط في مابين از ديگر موضوعاتي است كه در ملاقات وزير كشور ايران و عضو شوراي رهبري حماس ، مورد بحث قرار گرفت.

 


آيت الله مصباح:

مخالفت برخي با نظام به خاطر مخالفت با اسلام است

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني گفت: مبلغان ديني كه به دنبال ايفاي نقش انبيا در جامعه هستند بايد از آمادگي در برابر انواع خطرات به عنوان لوازم اصلي ادامه اين مسير برخوردار باشند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي در ديدار دبير كانون هاي فرهنگي هنري مساجد سراسر كشور و اعضاي كميته مساجد ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي ايران ابراز كرد: قرآن كريم در آيات فراواني بهره گيري از تعاليم انبيا را منوط به خشيت الهي دانسته است. وي با بيان اينكه برخي اشخاص نمي توانند ترويج حقيقت و دين الهي را تحمل كنند ادامه داد: مشاهده مي كنيم امروز بعضي افراد دليل مخالفت خود با جمهوري اسلامي را مخالفت با اسلام مي دانند و به همين دليل با نظام دشمني دارند.
مصباح يزدي آمادگي در برابر انواع خطرات را براي كساني كه به دنبال تبليغ دين هستند مورد تأكيد قرار داد و گفت: اين افراد كه به دنبال ايفاي نقش انبيا در جامعه هستند بايد لوازم آن را نيز به جان بخرند و در غير اين صورت از ادامه دادن مسير ناتوان مي مانند.
به گزارش فارس، استاد برجسته حوزه علميه علما را وارثان انبياي الهي دانست و تصريح كرد: علم پيامبران ميراثي است كه براي دانشمندان باقي مانده و بهره گيري از آنها در گرو خشيت الهي است.
 


مهمان پرست: حمله به دانشگاه حلب

نشانه ضعف تروريست ها در مقابل اراده راسخ ملت سوريه است

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اقدام تروريستي حمله به دانشگاه حلب در سوريه كه منجر به كشته و زخمي شدن ده ها تن از دانشجويان اين دانشگاه شد را به شدت محكوم كرد.
مهمان پرست ضمن ابراز همدردي با خانواده هاي داغدار و آرزوي بهبودي براي مجروحان اين حادثه تأكيد كرد كه ارتكاب اينگونه اقدامات ضد انساني، نشانه ضعف و استيصال گروه هاي تروريستي در مقابل اراده راسخ ملت سوريه است كه نتيجه اي جز تقويت عزم اين ملت مقاوم در صيانت از آرمان هاي والاي مقاومت و دست يافتن فرزندان آن مرز و بوم به قله هاي بلند علم و دانش و بالندگي نخواهد داشت. وي با تأكيد مجدد بر مواضع جمهوري اسلامي ايران در تقويت روند حل سياسي بحران سوريه، از سازمان ها و محافل علمي و آكادميك ذيربط جهاني خواست به منظور پاسداشت حرمت دانشگاه و حفظ قداست و جايگاه كانون هاي علم و انديشه، اين اقدام كور تروريستي را محكوم كرده و اجازه ندهند كج انديشاني كه تنها به كشتار و تخريب و ترور مي انديشند مانع دستيابي ملت فهيم سوريه به آرامش، ثبات و شكوفايي شوند.

 


واكنش 6 تشكل دانشجويي به سخنان اخير عسگراولادي

انجمن هاي اسلامي دانشجويان 6 دانشگاه مهم تهران، در نامه اي خطاب به «حبيب الله عسگراولادي» نسبت به اظهارات اخير وي مبني بر تطهير سران فتنه 88 واكنش نشان دادند.
دانشجويان انجمن هاي اسلامي دانشگاه هاي تهران در اين نامه آورده اند: ما شما را از ياران همپاي امام خميني(ره) و رهبر معظم انقلاب مي دانيم و وجودتان را مايه خير و بركت براي انقلاب وطول عمرتان را از خداوند خواستاريم اما از سر تكليف چند كلامي با شما هم صحبت، و اين نامه را برايتان نگاشته ايم.
اما در اين مدت اخير شما در چند اظهار نظر به حمايت از كساني پرداخته ايد كه حلاوت پيروزي و قدرت منبعث از انتخابات 85 درصدي ايران را به كام ملت تلخ كردند و خوش رقصي شان براي استكبار مايه بدبختي شان شد.
دانشجويان با تقدير از سوابق عسگراولادي در اين نامه آورده اند: اگر با ديده بدبيني به اظهارات شگفت اين روزهاي شما كه شادماني بقاياي لاشه فتنه پيچيده سال 88 در داخل و خارج را همراه داشته است، نگاه نكنيم، بايد بگوييم اين رفتار شما، رفتار رياست مجلس وقت در سال هاي پاياني حيات امام(ره) در مورد اجازه ندادن به صدا و سيما براي پخش متن نامه هاي امام خميني(ره) به آقاي منتظري را در اذهان متبادر مي نمايد؛ عملي كه اكنون پس از بيست و چند سال، به ما اشتباه بودن برخوردهاي محافظه كارانه در مقابله با خدشه واردكنندگان در اصول بنيادين انقلاب را كه ياران ديروز و دشمنان امروز شما و ما هستند، يادآوري مي كند.
در نامه دانشجويان با اشاره به سخنان اخير رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه افراد ناخواسته به تكميل جدول دشمن كمك نكنند، آمده است: حمايت از مسببين هزينه هاي وارد شده به نظام و خون هاي ريخته شده در فتنه سال 88 مصداق بارز بازي كردن در پازل دشمن و پر كردن خانه هاي آن پازل بدست خودمان است و اين از شخصي چون شما با اين سبقه سياسي بعيد است.
دانشجويان به هزينه تحميلي از سوي سران فتنه به نظام اسلامي اشاره كرده و در نامه خود آورده اند: آيا دو فردي كه جنابتان مدعي سال ها كار با آنها هستيد و با عنوان برادر از آنها ياد مي كنيد كشور را دچار هزينه نكردند، براي مردم اسباب زحمت درست نكردند، براي خودشان هم اسباب بدبختي و سرشكستگي در زمين و در ملأ اعلي نشدند؟!
دانشجويان دانشگاه هاي تهران در پايان اين نامه آورده اند:
جناب آقاي عسگراولادي شما دانسته يا ندانسته مسيري غلط را در پيش گرفته ايد و متأسفانه نتيجه سخنتان آب به آسياب دشمن ريختن است. براي شما صواب آن است كه به اصلاح گفته هاي پيشتان بپردازيد و زين پس نيز گفتار خود را با شاخص ولايت منطبق كنيد تا موجبات دلشادي دشمنان انقلاب و خدشه به خدماتتان در اين انقلاب نشويد. ما دانشجويان از سر خيرخواهي براي شما اين نامه را نوشته ايم و اميدواريم تندي ما موجبات دل آزردگي نباشد.
به گزارش خبرگزاري تسنيم، اين نامه از طرف انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه هاي تهران، صنعتي شريف، شاهد، علوم پزشكي شهيد بهشتي، تربيت مدرس و تربيت خوارزمي تهيه و به امضاء رسيده است.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10