(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 16 بهمن  1391 - شماره 20422

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پاسخ صالحي به درخواست آمريكا براي مذاكره با ايران
تجربه ما چيز ديگري مي گويد حسن نيت خود را ثابت كنيد
درپرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي، فرصت يا تهديد؟ قسمت دوم
مشكلات از كجا ريشه گرفته؟
در برنامه تلويزيوني نگاه يك صورت گرفت
گفت وگوي عسگراولادي و شريعتمداري درباره ريزش ها و رويش هاي انقلاب
هديه به خوانندگان
شيخ الشعراي ورامين در گلزار شهدا آرام گرفت
نمايشگاه سراسري كتاب در ساري افتتاح شد
مدرسه شين آباد پيرانشهر
به سامانه گرمايشي مركزي مجهز شد
به دليل شرايط نامساعد جوي
سفر رئيس جمهوري به پرديس لغو شد
نخستين دانشجوي دكتراي آموزش زبان عربي دانش آموخته شد
فردا و با حضور 14كشور
همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب در اصفهان برگزار مي شود
منابع ارزي صندوق توسعه ملي به 44 ميليارد دلار رسيد
مسابقات قرآني كشور برگزيدگان خود را شناخت
داستان هاي حماسي «كوراوغلي» ثبت ملي شد
اضافه شدن 54 قلم داروي گرانقيمت به ليست داروهاي تأمين اجتماعي
امضاي تفاهم نامه تأسيس دانشگاه مشترك ايران و تركيه
12 پايگاه اطفاي حريق در جنگل هاي كشور احداث مي شود
پيكر مرحوم صداقت كيش در دارالرحمه شيراز آرام گرفت


پاسخ صالحي به درخواست آمريكا براي مذاكره با ايران

تجربه ما چيز ديگري مي گويد حسن نيت خود را ثابت كنيد

سرويس سياسي-
در پي اظهارات اخير جو بايدن معاون اوباما كه خواستار مذاكره مستقيم كاخ سفيد با ايران شده بود، وزير خارجه كشورمان به مواضع دوگانه آمريكايي ها پاسخ گفت و تاكيد كرد آمريكا بايد اول حسن نيت خود را ثابت كند و در اين زمينه به ايران تضمين كافي بدهد.
«جو بايدن» در حالي بار ديگر براي مذاكره مستقيم واشنگتن- تهران اعلام آمادگي كرد كه قبل از آن نيز در مصاحبه با «دويچه وله» اظهاراتي مشابه مطرح كرده بود.
به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، معاون باراك اوباما كه در نشست سالانه امنيتي مونيخ صحبت مي كرد، در مورد برنامه هسته اي ايران گفت هنوز زمان وجود دارد و بلافاصله در مواضعي متناقض تصريح كرد كه هنوز فضاي كافي براي ديپلماسي و همراه با آن فشار[!] در جهت دستيابي به موفقيت وجود دارد.
وي در صحبت هاي خود بدون اشاره به اقدام اخير 1+5 در به تعويق انداختن مذاكرات هسته اي، مدعي شد اكنون «توپ در زمين ايران است» تا نشان دهد كه با طرز فكري صحيح به مذاكرات ادامه مي دهد.
بايدن در پاسخ به اين سؤال كه چه زمان ممكن است مذاكرات مستقيم ايران و آمريكا انجام شود، گفت: زماني كه رهبري ايران، جدي باشد.
گفتني است اظهارات بايدن در نشست مونيخ، اظهارات و مواضع جديدي نيست و بارها اوباما و مقامات دولت او بر رويكرد دوگانه و متناقض مذاكره همزمان با تشديد فشارها! اصرار داشته اند.
در همين حال، وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به پيشنهاد آمريكا براي مذاكره مستقيم با تهران تاكيد كرد كه آمريكا بايد اول حسن نيت خود را ثابت كند و در اين زمينه به ايران تضمين كافي بدهد.
علي اكبر صالحي با شبكه يورونيوز درباره پيشنهاد جو بايدن مبني بر مذاكره مستقيم با تهران در زمينه برنامه هسته اي اين كشور مصاحبه كرد.
وزير خارجه ايران در واكنش به پيشنهاد بايدن براي مذاكرات مستقيم ميان ايران و آمريكا به يورونيوز گفت: اين مذاكرات تنها زماني صورت مي گيرد كه ما تضمين هاي كافي بدست آوريم و همزمان آمريكا حسن نيت خود را نشان دهد.
وي گفت: متاسفانه تجربيات قبلي ما چيز خلاف اين موضوع را نشان داده است.
رايزني هاي صالحي در نشست مونيخ
علي اكبر صالحي در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ با همتايان خود از كشورهاي مختلف و همچنين اخضر ابراهيمي نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه و معاذ الخطيب رئيس ائتلاف معارضان خارج نشين سوري ديدار و گفت و گو كرد.
در همين ارتباط، وزراي امور خارجه آلمان و ايتاليا در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ در ديدارهايي جداگانه با علي اكبر صالحي مسائل مربوط به تحولات منطقه و به ويژه بحران سوريه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
در اين ديدارها ضمن تشريح آخرين وضعيت سوريه توسط وزير خارجه كشورمان، طرح شش ماده اي جمهوري اسلامي ايران تبيين و تشريح شد و بر لزوم حمايت از مردم سوريه با توقف درگيري ها و تشويق گروه هاي مختلف براي انجام گفت وگوهاي ملي و آماده سازي مقدمات برگزاري انتخابات مجلس، قانون اساسي و رياست جمهوري تاكيد شد.
وزراي امور خارجه آلمان و ايتاليا در اين ديدارها نقش جمهوري اسلامي ايران در حل مسئله سوريه را مهم دانسته و بر تداوم رايزني ها در آينده تاكيد كردند.
در اين ملاقات ها همچنين موضوع هسته اي ايران مورد تبادل نظر قرار گرفت و در مورد نشست ايران و 1+5 نيز گفت و گو شد.
همچنين وزراي امور خارجه اسلواكي و تركيه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ با علي اكبر صالحي ملاقات كردند.
نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان نيز در محل اقامت وزير خارجه كشورمان در مونيخ با صالحي ديدار و گفت وگو كرد.
بررسي تحولات سوريه
علي اكبر صالحي و اخضر ابراهيمي نماينده دبيركل سازمان ملل متحد در امور سوريه در حاشيه كنفرانس امنيتي مونيخ ديدار و گفت و گو كردند.
در اين ديدار آخرين تحولات مربوط به سوريه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اقدامات انجام شده توسط اخضر ابراهيمي در گفت و گو با طرف هاي مختلف تشريح شد.
همچنين معاذالخطيب رئيس ائتلاف معارضان خارج نشين سوري در حاشيه نشست امنيتي مونيخ با وزراي امور خارجه ايران و روسيه به طور جداگانه ديدار و گفت و گو كرد.
 


درپرتو وحي

هوسبازان
در مستي سرگردانند!
قرآن كريم:
به جان تو سوگند (اي محمد!) كه:
اينها (هوسبازان گناهكار) در مستي خودشان سرگردانند. (و عقل و شعور خويش را از كف داده اند!)
سوره حجر
آيه 72
 


اخبار ادبي و هنري

دو هزار و 37 اثر به جشنواره شعر فجر رسيده است
سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در نشست خبري هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر با تاكيد بر اين موضوع كه شعر هنري اصيل و سرمايه اي ملي است، گفت: در اين دوره از جشنواره دو هزار و 37 نفر شركت كرده اند كه در مقايسه با سال هاي گذشته رشد قابل توجهي دارد.
به گزارش خبرنگار كيهان، نشست خبري هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر با حضور سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رضا حميدي، دبير اين دوره از جشنواره، محمدعلي بهمني، رئيس شوراي علمي جشنواره و جمعي از مسئولان و اصحاب رسانه ها در تالار شوراي فرهنگ عمومي برگزار شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: با توجه به رسيدن جشنواره به هفتمين دوره آن، اميدواريم اين حركت تاثيرگذار شعري ادامه داشته باشد؛ چرا كه بسياري از اهداف مدنظر جشنواره تحقق يافته است.
وي افزود: همچنين امسال بخش ويژه اي در جشنواره به شعرهايي درباره پيامبر اعظم(ص) اختصاص يافته است. دليل اين امر ساخت فيلم موهن بود و بر همين اساس بايد چهره نوراني آن حضرت را بيشتر به دنيا معرفي كنيم.
وي در ادامه افزود: امسال در اين بخش از دو شاعر تازه درگذشته تجليل مي شود. بر همين اساس در مراسم افتتاحيه از خليل عمراني، شاعر آييني و انقلابي تجليل مي شود و در استان همدان از مرحوم اورامي، شاعر اهل سنت تجليل مي شود.
به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ 27 كشور متقاضي شركت در جشنواره بودند كه در نهايت شاعراني پارسي سراي 15 كشور براي حضور در جشنواره پذيرفته شدند.
صفارهرندي: «سال سي» مرا ميخكوب كرد
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تصاوير كتاب «سال سي» مرا ميخكوب كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان،كتاب «سال سي» وقايع نگاري مصور ايران پس از انقلاب اسلامي، حاصل تلاش پنج ساله رضا طاهرخاني و شوراي سياستگذاري اين كتاب است كه آثار بيش از سيصد عكاس را در قالب هزار و چهارصد عكس ارائه داده است. اين كتاب را كه سازمان هنري رسانه اي اوج منتشر كرده، وقايع سال هاي 1357 تا 1387 را روايت مي كند و قرار است هفدهم بهمن ماه در تالار وحدت رونمايي شود.
محمدحسين صفارهرندي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام كه مقدمه اين كتاب را نوشته است، درباره اين اثر گفت: ارزشمند بودن اين اثر از آنجاست كه يك گزينش هنرمندانه از بين ميليون ها تصوير صورت گرفته كه با سرعت مي شود يك تاريخ سي ساله را با رويت اين تصاوير مرور كرد. شخصا وقتي اين تصاوير را مشاهده مي كردم، دو روز وقت گذاشتم و نمي توانستم از بعضي از تصاوير به راحتي بگذرم، برخي تصاوير مرا چند ده دقيقه متوقف مي كرد و در خاطراتم سير مي داد. با ديدن يك عكس، بلافاصله تصاوير انضمامي به آن كه در خاطراتم قرار داشت را از جلو چشم جانم عبور مي دادم.
گفتني است مراسم رونمايي از كتاب «سال سي»، با حضور اقشار مختلف مردم و هنرمندان، روز سه شنبه 17 بهمن راس ساعت 18 و سي دقيقه در تالار وحدت برگزار مي شود.
جشنواره غني پور در مقابل ضدانقلاب داخلي
و خارجي مي ايستد
اميرحسين فردي گفت: بسياري از جريان هاي داخلي در راستاي جريان هاي خارجي قرار گرفتند و ما با جشنواره شهيد غني پور مي خواهيم در برابر آنها ايستادگي كنيم.
فردي در نشست خبري دوازدهمين دوره جشنواره كتاب سال شهيد حبيب غني پور در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار شد، گفت: تفاوت اين جشنواره با ساير جشنواره ها در مردمي بودن آن است.
وي ادامه داد: پس از پايان جنگ دوستان زيادي را از دست داديم و جاي آنها خالي ماند از سوي ديگر بسياري از افراد در عرصه ادبيات فعاليت مي كنند و به زندگي اين شهدا پرداخته اند.
بنيانگذار شوراي نويسندگان شهيد حبيب غني پور با اشاره به اينكه جشنواره انتخاب كتاب سال غني پور خاكريزي براي مقاومت در برابر جنگ ذهن ها و باورها است، گفت: اگر نگاهي به جايزه نوبل ادبي كنيم مي بينيم كه همواره به نهضت هاي ديني موضع گيري نشان داده اند و حتي يكي از اين افراد به امام خميني(ره) توهين كرد. از سويي بسياري از جريان هاي داخلي هم در راستاي جريان هاي خارجي قرار گرفتند و ما با جشنواره شهيد غني پور مي خواهيم در برابر آنها ايستادگي كنيم.
محمد ناصري دبير دوازدهمين جشنواره كتاب شهيد غني پور درباره تأثيرگذاري اين جشنواره نيز گفت: نمي توان در مورد تأثيرگذاري به صورت مستقيم سخن گفت اما اگر يك نگاه كلي به اين حركت شود مي دانيم در برابر جريان هايي مانند روشنفكري، سكولاريسم و لائيك يك مسجد توانسته علمي را بلند كند و 12 سال از آن حمايت كند كه نشانه خوبي است.
كتاب «براي تاريخ مي گويم» رونمايي شد
مراسم رونمايي از كتاب «براي تاريخ مي نويسم» نوشته سعيد علاميان با حضور حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي؛ رئيس سازمان تبليغات اسلامي، محمد نبي حبيبي و محسن رفيق دوست، علي شمخاني؛ رئيس مركز مطالعات راهبردي نيروهاي مسلح، و چند نفر ديگر از نويسندگان ديروز در تالار مهر حوزه هنري برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدمهدي خاموشي، رئيس سازمان تبليغات اسلامي در مورد كتاب خاطرات محسن رفيق دوست گفت: در صفحه به صفحه كتاب مي بينيم هنگامه استقبال از امام (ره) ايشان مجاهده مي كند. هنگام تشكيل حكومت اسلامي، براي تأسيس سپاه، دفاع از كيان انقلاب اسلامي نيز مجاهده مي كند.
وي در ادامه گفت: اين كتاب با سبك مصاحبه گونه شكل گرفته و رمان نيست، ولي سبك نوشتاري جديدي از آقاي علاميان ديده مي شود كه تبريك مي گويم.
كتاب «براي تاريخ مي گويم» خاطرات محسن رفيق دوست به قلم سعيد علاميان از توليدات دفتر ادبيات انقلاب اسلامي حوزه هنري است كه از مقطع ورود حضرت امام (ره) در 12بهمن كه محسن رفيق دوست راننده بليزر امام(ره) بودند، آغاز مي شود.
كنفرانس هاليووديسم گشايش يافت
سومين كنفرانس بين المللي هاليووديسم با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از سينماگران داخلي و خارجي روز گذشته آغاز به كار كرد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم به حاكميت سايه سنگين سياست هاليوود در غرب بر روي هنرمندان اشاره كرد و از انديشمندان، صاحبنظران و متفكران خواست با استفاده از ابزارهاي هنري به ويژه سينما نظام سلطه و سرمايه داري غرب و آمريكا را به چالش بكشند.
سيدمحمد حسيني گفت: انتظار ما از هنرمندان مستقل دنيا اين است كه باهم انديشي، هم گرايي و تبيين حقايق شرايط را به نفع مسلمانان و ملت هاي آزاده دگرگون كنند.
بنابراين گزارش، جواد شمقدري رئيس سازمان سينمايي نيز در سخناني در افتتاحيه اين كنفرانس، گفت: امروز مديريت پنهان سينما و رسانه را هاليوود بر عهده دارد.
وي با بيان اينكه هاليوود معاني واژگاني چون حقوق بشر و ... را تغيير داده است، افزود: پيامبران تلاش كردند منشأ خير را شكل دهند، اما هاليوود نه تنها فطرت را سركوب كرد بلكه شيطان را مبناي تفسير و توضيح پديده ها قرار داد.
در ادامه حسن عباسي كارشناس فرهنگي نيز گفت: سينماي هاليوود صرفاً يك ابزار سرگرم كننده يا عنصر تجاري نيست، بلكه بر پايه فلسفه غرب پي ريزي شده است و در اين رابطه 413 استاد دانشگاه در آمريكا بيش از 120 عنوان كتاب منتشر كرده اند.
گفتني است، سومين همايش بين المللي هاليووديسم و سينما با مشاركت صاحب نظراني از كشورهاي ايران، انگلستان، ايتاليا، فرانسه، آمريكا، ايرلند، لهستان و اسپانيا تا 18 بهمن در هتل آزادي تهران ادامه دارد. در اين همايش فيلم هاي ضد ايراني و ضد اسلامي و مسائل مختلف مربوط به هاليوود بررسي مي شود.
 


تمام وقت شدن پزشكان در مراكز دولتي، فرصت يا تهديد؟ قسمت دوم

مشكلات از كجا ريشه گرفته؟

دكتر سيد مسعود خاتمي¤
وضعيت ارائه خدمات درماني در مراكز دولتي با اشكالات فراواني همراه است كه ذيلاً به ذكر چند نمونه اشاره مي شود:
1. كيفيت ارائه خدمات درماني در بخش هاي دولتي مخصوصاً در هتلينگ روي هم رفته كيفيت مطلوبي ندارد. از سالها قبل بيمارستانهاي دولتي را خودكفا كرده اند، مديران مراكز درماني براي گذراندن مشكلات روزمره به بيمارستانها و با توجه به افزايش هزينه ها مجبورند از طرفي كيفيت هتلينگ را كاهش دهند و از طرف ديگر به بهانه هاي مختلف از بيمار بيمه شده هزينه دريافت نمايند تا جايي كه بعضي مراكز درماني دولتي مجبور شدند بعضي از خدمات را در بيمارستان به بخش خصوصي واگذار نمايند.
2. بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف كرده است كه سهم هزينه مستقيم حداكثر 30 درصد باشد مطابق اذعان مسئولين وزارت بهداشت و درمان اين رقم روي هم رفته بالاي 40 درصد است و در چند سال اخير روز به روز افزايش يافته است. مطابق اظهارنظر كارشناسان هر ساله عده اي از اقشار پايين جامعه به دليل پرداخت هزينه درمان بخصوص در بيماران صعب العلاج زير خط فقر مي روند.
3. وضعيت بيمه هاي دولتي بسيار نابسامان است. پرداخت هزينه هاي بيمارستان و حق العمل پزشكان با تأخير و آن هم با كسورات فراوان، ارائه خدمات مناسب به بيمه گر را با مشكلات مواجه كرده است. بيمارستانهاي دولتي از روي اجبار به صاحبان بيمه خدمات مي دهند كه آن هم به بهانه هاي مختلف هزينه هاي اضافي از بيمار دريافت مي نمايند. عدم پرداخت سرانه منطقي به بيمه ها و نبودن نظارت تخصصي و منطقي بر هزينه كرد سازمان بيمار را مي توان دو دليل عمده نارسايي بيمه ها دانست.
البته بعضي از مراكز دولتي براي حل اين معضل و جوابگويي به پرسنل تحت پوشش، بيمه اي به عنوان بيمه مكمل را درست كرده اند كه صرف نظر از قانوني بودن يا نبودن اين اقدام، خود عامل بي عدالتي در ارائه خدمات درماني به پرسنل تحت تكفل دولت است.
4. پرداخت حق العمل به پزشكان تحت عنوان كارانه از سالها قبل در مراكز دولتي شروع شد. در ابتداي كار آيين نامه اي از كشور آمريكا را ترجمه كرده، براي اجرا ابلاغ كردند كه تا سالها هم اين آيين نامه به تعرفه كاليفرنيا معروف بود. صرف نظر از اينكه اين آيين نامه در كاليفرنيا موفق بوده يا خير و در صورت موفقيت در آنجا آيا با مشكلات و معضلات بهداشت و درمان اين كشور همخواني دارد يا ندارد، حتي همين تعرفه را هم به درستي اجرا نكردند. بطور قطع اگر طراحان اين آيين نامه از كاليفرنيا موضوع را بررسي كنند نسبت به درست انجام ندادن آيين نامه معترض مي شوند.
وزارت بهداشت و درمان تاكنون چندين بار درصدد بازنگري و اصلاح آن برآمده ولي عملاً اصلاحي صورت نگرفته است و آنچه كه در اجراي اين آيين نامه به چشم مي خورد بي عدالتي در پرداخت حق العمل به پزشكان است كه هيچ فرمول مشخصي ندارد.
5. اختلاف درآمد پزشكان در بخش دولتي و خصوصي و در مراكز مختلف دولتي و در مراكز مختلف خصوصي هيچ همخواني ندارد حتي بعضاً در بين دو مركز خدمات دولتي، اختلافات پرداخت به دو پزشك با يك تخصص، اختلاف فاحش دارد. اختلاف درآمد در بخش دولتي و خصوصي هم نجومي است.
براي مثال اگر بابت عمل جراحي در بخش دولتي مبلغي را به پزشك بدهند، بابت همان عمل و به همان پزشك در بخش خصوصي گاهي چند ده برابر حق العمل تعلق مي گيرد.
البته درست است كه در بخش خصوصي افرادي سرمايه گذاري كرده اند، ولي اختلاف درآمد با در نظر گرفتن سود سرمايه هم همخواني ندارد. اين اختلاف فاحش و نجومي حداقل دو پيامد ناگوار داشته است. اول اينكه پزشكان متخصص نوعاً تلاش دارند به نحوي در بخش خصوصي ردپايي پيدا كنند. و دوم گرفتن مبلغ خارج از ضوابط بيمارستان و بيمه از بيمار است كه اين پديده ناگوار به زيرميزي معروف شده كه البته امروز بايد به آن روميزي گفت.
متأسفانه كم كم قبح اين كار ريخته شده و در بسياري از شهرستانها و استانها شيوع پيدا كرده است و با كمال تأسف حتي مسئولين وزارت بهداشت با توجيه از كنار آن مي گذرند.
البته در بعضي از دانشگاه ها و مراكز درماني به همت و حساسيت مديران از اين تخلف جلوگيري كرده و موفق بوده اند و اين بدان معناست كه موضوع با باور مسئولين و حساسيت هاي آنها قابل حل است.
البته نارسايي و نابساماني در مراكز دولتي فراوان است. اما انصاف اين است كه مسئولين رده بالاي اين وزارتخانه در دولتهاي مختلف اعتقاد رسمي در خدمات به قشر آسيب پذير داشته اند ولي در پاسخ به اين سؤال كه چرا سالها اين مشكلات روي هم انباشته شده و متأسفانه همچنان اين بيماري مزمن و بعضاً ناكامل درمان شده، سلامت بهداشت و درمان اين كشور را خدشه دار نموده است، به علتهاي مختلف مي توان اشاره كرد.
اينكه اگر متوليان و سياست گذاران بهداشت و درمان تمام وقت در خدمت حل اين مشكلات باشند و دغدغه حل اين مشكل را داشته باشند و چه تأثيري در حل مشكلات مديران داشته باشد موضوع اصلي اين بحث است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
¤ فوق تخصص جراحي عروق و ترمالوژي
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بقيه الله(عج)
 


در برنامه تلويزيوني نگاه يك صورت گرفت

گفت وگوي عسگراولادي و شريعتمداري درباره ريزش ها و رويش هاي انقلاب

برنامه «نگاه يك» شنبه شب با حضور «حبيب الله عسگراولادي»، دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري و حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان از ساعت 11 شامگاه به صورت زنده از شبكه اول سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد.
مباحثه شريعتمداري و عسگراولادي كه به مدت 100 دقيقه به طول انجاميد به واكاوي «ريزش ها و رويش هاي انقلاب اسلامي» اختصاص داشت.
به گزارش خبرگزاري ها، عسگر اولادي در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني بر اينكه آيا شما اين سخن را كه انقلاب نيروهاي خود را مي خورد، قبول داريد، اظهار داشت: انقلاب فرزندان خود را نمي بلعد بلكه امتحان هايي را پيش مي آورد كه هر كس به اندازه آمادگي خود ادامه مي دهد و ادامه ندادن مربوط به آماده نبودن است.
دبير كل جبهه پيروان خط امام و رهبري در پاسخ به اين سؤال كه در زمان امام(ره) ريزش هايي در حد رئيس جمهور و بالاتر از آن قائم مقام رهبري وجود داشت و در سال 78 و 88 نيز ريزش هايي در انقلاب به وجود آمد، چرا اين افراد ريزش هاي انقلاب نام گرفتند، گفت: اين نامگذاري را بيگانگان انجام دادند و در داخل كسي اين كار را نكرد؛ نمي توان گفت كساني كه از قطار پياده شدند را بيرون كرده اند.
حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان نيز در اين باره گفت: انقلاب فرزندان خود را نمي خورد، بلكه فرزندان ناخلف خود را كنار مي زند. چرا كه در انقلاب اسلامي، نسخه انقلاب يعني اسلام در اختيار مردم نيز هست و كساني را كه از خط اصلي فاصله بگيرند، به همان اندازه كه فاصله گرفته اند كنار مي گذارند. وي گفت؛ ممكن است در انقلاب فرانسه يا روسيه كه نسخه انقلاب در اختيار مردم نبوده، برخي از انقلابيون در كش و قوس بازي قدرت حذف شوند ولي در انقلاب اسلامي ايران اينگونه نيست.
برنامه ريزي دشمن براي 11 فتنه
همچنين در اين ميزگرد شريعتمداري و عسگراولادي در خصوص عوامل و مقصران فتنه 88 به بحث و اظهار نظر پرداختند. حبيب الله عسگراولادي در اين مناظره با بيان اينكه بين فتنه 78 تا فتنه 88 تفاوت قائل هستم، گفت: تفاوت هم اين است كه در فتنه 88 بيگانگان فتنه سازي كردند اما در داخل نيز زمينه فتنه فراهم شد، اما كمتر در اين مورد بحث شده است.
وي افزود: وقتي در ساعت 10 روز رأي گيري اعلام شد كه آقاي ميرحسين موسوي در تهران، شيراز و اصفهان رأي اول را دارند او فريفته شد، اعلام جشن كرد، اما خبرهاي بعد را به او ندادند، به او نگفتند كه مثلاً در ساعت يك گزارش هايي كه از عمق رأي گيري ها آمده بود بيانگر چه بود. بنابراين ايشان مفتون شده بود.
عسگراولادي با بيان اينكه ميرحسين موسوي فتنه زده شد، ادامه داد: رأي او فتنه شد و بيگانگان نيز از اين فتنه استفاده كردند. بنابراين در كليت قضيه فتنه 88 با آقاي شريعتمداري موافقم اما معتقدم نبايد آن را مطلق پنداشت، چرا كه برخي اوقات فتنه اتفاق مي افتد و مفتون افرادي هستند كه گم مي شوند.
وي در ادامه با بيان اينكه فتنه ها در نظام جمهوري اسلامي تنها محدود به دو فتنه 78 و 88 نيست، گفت: از ابتداي شكل گيري نظام تاكنون 11 فتنه داشته ايم، فتنه بني صدر، فتنه بازرگان، فتنه نهضت آزادي، فتنه منافقين و فتنه سال 78 و سال 88 آخرين اين فتنه ها بودند. در همه اين فتنه ها هم دشمن برنامه ريزي كرده بود.
نماينده ولي فقيه در كميته امداد در ادامه با بيان اينكه سرمايه گذاري دشمن براي تبديل كردن فتنه به فرهنگ در كشور بوده است، اظهار داشت: همانطور كه سردار قلم اشاره كردند دشمنان سرمايه گذاري زيادي براي فتنه در كشور كردند من مي گويم اين سرمايه گذاري بسيار بيشتر از اينها هم بوده است آنها اين اساتيد فتنه ساز را به اينجا فرستادند تا فريب دهند و برخي هم فريب خوردند. حتي امروز كه برخي از اين شهريه بگيران بيگانگان حرف مي زنند ما متوجه مي شويم كه اين بيچارگان دنيا و آخرت خود را فروخته اند.
اسناد تكان دهنده
درباره 20 مأمور سيا و MI6
شريعتمداري در پاسخ به اين سؤال كه آيا هر كس كه در انقلاب به پست و مقام رسيده باشد فرزند انقلاب است، اظهار داشت: بعضي ها وسط راه خريده شدند؛ در جريان فتنه 88 عده اي خريده شدند يعني رفت و آمدهاي فراواني صورت پذيرفت؛ حداقل نزديك به بيست تن از نظريه پردازان برجسته ام آي6 و سيا و موساد در قالب شخصيت هاي آكادميك با توجه به اسنادي كه موجود است به ايران آمدند و از 10 سال قبل برنامه داشتند.
عسگر اولادي در پاسخ به اين سؤال كه آيا همه ريزش ها با دشمنان معاند انقلاب پيوند داشته اند، يادآور شد: بنده سخن آقاي شريعتمداري مبني بر اينكه بسياري از اين افراد خريداري شده اند را تأييد مي كنم، اما در عموميت آن بايد قيدي بزنيم؛ چرا كه عام نيست و در برخي موارد تخصيص مي خورد.
اجراي فرمول جين شارپ
در ادامه حسين شريعتمداري در پاسخ به اين سؤال كه آيا شما قبول داريد كه اين افراد فريفته و مفتون شدند، گفت: همانطور كه آقاي عسگراولادي فرمودند اينها مجرمند و اينكه اينها با بيگانگان به دليل فريب يا مامور بودن زد و بند كرده بودند.
در اين قسمت عسگراولادي در پاسخ به اين سؤال شريعتمداري گفت: بيگانگان از آنها استفاده كردند.
شريعتمداري در ادامه با بيان اين كه اعلام پيروزي از سوي ميرحسين عين فرمول جين شارپ است، گفت: رورتي و جان كين دو بار به ايران آمدند و با مدعيان اصلاحات جلسه داشتند من سند اين ديدارها را دارم و حتي از من به دليل بيان اين مسائل شكايت كردند كه اسناد آن را در دادگاه ارائه خواهم كرد و تاكنون نيز بارها ارائه كرده ام. شريعتمداري در ادامه به نام تعدادي از نظريه پردازان و برنامه ريزان برجسته سرويس هاي اطلاعاتي موساد، سيا و MI6 كه به ايران آمده و براي اصلاح طلبان جلسات آموزشي داشته اند اشاره كرد.
جرم و جنايت سران فتنه نقطه مشترك است
در ادامه اين ميزگرد عسگراولادي با تاييد مجرم بودن فتنه گران گفت: به سه دليل ديدگاه من با آقاي شريعتمداري فرق مي كند، اول آنكه امام(ره) چند بار به بنده فرمودند اگر از در بيرونت كردند از پنجره وارد شو و اگر از پنجره بيرونت كردند از روزنه وارد شو؛ شما مثل ريگ ته جوي هستيد و براي تصفيه آب حضورتان لازم است بايد سعي كنيد آلودگي هاي آب را بگيريد گرچه اين آلودگي ها را به چهره خودتان بگيريد.
وي در عين حال تفاوت دوم خود را با آقاي شريعتمداري اينگونه عنوان كرد كه بنده عضو هيئت منصفه تهران و كشور هستم و وظيفه ام با سردار قلم فرق مي كند و بايد بررسي كنم چند درصد از اين قضيه مربوط به رژيم اسرائيل، انگليس و آمريكا و چند درصد هم در داخل بوده است كه بايد گفت ارزيابي ام اين است كه اين افراد مفتون هستند و در خيلي از جرم ها شركت داشتند.
عسگراولادي با بيان اين كه به من گفتند مي خواهي آنها را تبرئه كني و من گفتم ابدا. گفت مي خواهي تخفيف دهي گفتم ابدا و گفتند مي خواهي حصر را برداري كه گفتم ابدا، اظهار داشت: حصر مربوط به مقامات امنيتي است و محكوميت شان نيز به قوه قضاييه مربوط مي شود عفو هم مربوط به رهبري است و به من ربطي ندارد و آنها را فتنه گر اصلي نمي شناسم.
وي در تفاوت سوم ادامه داد: بنده امين رهبري هستم و در سه يا چهار مورد به بنده حكم امين دادند؛ همچنين من عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام هستم؛ تقاضا مي كنم آقاي شريعتمداري عرايض بنده را به عنوان نفي يا كم كردن ارزش موضع گيري شان تلقي نكنند؛ چرا كه من آن را قبول دارم؛ اما من كه ريگ ته جوي، عضو هيئت منصفه و مشاور رهبري هستم بايد براي اين فضا فكري كرده و تقاضا كنم مسئولان به سمت مصلحت بيايند.
عسگراولادي تاكيد كرد: اگر رهبري به بنده گفتند ساكت باش من خود را آماده كرده ام كه اگر ايشان تشر بزنند فوري خود را تسليم كنم اما بنده مقابل شريعتمداري مي ايستم در حالي كه وي و تحليل ها و تفسيرهايش را مي پذيرم.
حسين شريعتمداري در پاسخ به اينكه آيا رويش ها، جاي ريزش هاي انقلاب را پر كرده است يا نه گفت: من نظرات استاد عسگراولادي را درباره فراواني رويش ها قبول دارم. هيچ انقلابي همه ساله محبوبيت و مشروعيت خود را نشان نداده است اما جمهوري اسلامي اين كار را هر سال با برگزاري انتخابات و راهپيمايي هاي سراسري مي كند.
وي با بيان اينكه ريزش نيروهاي انقلاب كم بوده است، ادامه داد: كنارروي برخي خواص به معني كنارروي مردم نيست. الان نگاه مردم به خواص نيست و به رهبري است و خواصي كه دچار لغزش شدند، رفوزه شده اند. كنار كشيدن خواصي كه مسير را با خواست خود هموار نديدند و كنار كشيدند، به منزله كنار كشيدن مردم نيست.
مديرمسئول روزنامه كيهان با تاكيد بر اينكه ملاك خواص نيستند، افزود: در عين حال اين را هم بگويم كه انتقاد به برخي عملكردها به منزله ريزش نيست. ديروز فارين پاليسي در گزارشي نوشته است كه اي كاش آمپول «صداقت گو» به خودمان مي زديم و اعتراف مي كرديم درباره مردم ايران اشتباه كرديم!
وي با بيان اين كه ممكن است برخي به عملكردها انتقاد داشته باشند، ادامه داد: مثلا گراني واقعا هست. اما چرا به مردم فشار مي آيد؟ چرا بايد برخي در خانه هاي چند ده ميلياردي زندگي كنند و تابستان در سوئيس و زمستان در آلپ باشند؛ اما برخي وقتي مي خواهند دو اتاق اجاره كنند لنگ هستند؟ البته در پرانتز از مسكن مهر تشكر مي كنم كه دولت كار بزرگي انجام داد.
شريعتمداري همچنين گفت: اصحاب كهف 300 سال خوابيدند و بعد ارزش پولشان كم شد، اما اينجا چطور يك شبه چنين اتفاق مي افتد؟ كسي اگر به اين انتقاد دارد، به معني انتقاد به نظام نيست. چرا يك ايربگ ماشين خارجي را كم مي گذارند و بعد مي گويند چون ما در تحريم هستيم، اين نواقص هست؟ البته من از اين ماشين ها ندارم!
مديرمسئول كيهان يكباره روي سخن خود را تغيير داد و با اعتقاد بر اينكه «اگر حزب الله كف خيابان نبود همه را خورده بودند»، افزود: من هم قبول دارم كه بسيج بي ترمز است! چيزهايي كه براي همه ترمز است مثل خانه و ماشين آنچناني، اينها براي بسيج ترمز نيست و بسيج بي ترمز است!
در ادامه برنامه «نگاه يك»، عسگراولادي با اشاره به بيداري اسلامي پيش رونده در جهان كه به انقلاب ايران مي نگرد، گفت: غير از قانون بايد مساله مصلحت را براي نظام در نظر بگيريم. فراموش نكنيد كه پيامبر براي همين مصلحت سنجي بود كه به ابوسفيان امان داد تا در خانه خود بماند اما برخي راضي نمي شدند. مثل حزب الله امروز ما.
شريعتمداري در واكنش به اين سخنان وي، با بيان اين كه كسي مصلحت را نفي نمي كند، پرسيد: مصلحت چيست و چه كسي آن را در نظر مي گيرد؟ پيامبر منزل ابوسفيان را امن قرار داد، اما امان دادن براي اين است كه پيام خدا را بشنوند.
او كه مي گفت مي خواهم از دو نفر اسم ببرم اما بنا به خواسته استاد عزيز آقاي عسگراولادي از آنها اسم نمي برم، اينگونه به سخنان خود ادامه داد: عده اي فريب آن دو نفر را خوردند. همانطور كه فريب منافقين را خوردند. شما ببينيد كه بعد از واقعه معروف 30 خرداد چه شد؟ حرف آنها آتش به اختيار بود كه هر كسي كه محاسن دارد و ته ريش دارد و ظاهرش حزب اللهي است را بزن!
وي همچنين در واكنش به اين گفته عسگراولادي كه بايد راه را براي همه باز كرد، گفت: راه براي كسي بسته نيست و همه مي توانند در انتخابات شركت كنند و انشاءالله انتخابات پرشوري خواهيم داشت.
شريعتمداري در ادامه اين بحث اظهار داشت: بنده قبل از اينكه به تفاوت هايي كه در نكات استاد بود بپردازم به نقاط مشترك اشاره مي كنم؛ اول اينكه آقاي عسگراولادي نيز اين افراد را مجرم مي داند و معتقد است كه مفتون شده اند يا از سران فتنه بودند در هر صورت مرتكب جرم و جنايت بزرگي شدند.
مديرمسئول روزنامه كيهان به سه محوري كه عسگراولادي به آنها اشاره داشت پرداخت و گفت: آقاي عسگراولادي مي گويد امام(ره) به ايشان فرمودند اگر از در بيرونتان كردند از پنجره وارد شويد كه اين حرف درستي است ولي بايد گفت امام (ره) آيا به شما فرمودند اگر شخص خيانتكاري را از در بيرون كرديد اجازه دهيد از پنجره وارد شود كه بايد گفت به اين شكل نيست.
چرا ابراز ندامت نكردند؟
وي يادآور شد: آقاي عسگراولادي ريگ كف جوي هستند و آمده اند اصلاح كنند اما بايد گفت كساني آمده اند كه افساد كنند؛ آيا تاكنون هيچ يك از آنها از كاري كه كرده اند ابراز ندامت داشته اند يا آن كه همچنان بر همان در قبلي مي چرخند و به قول حضرت امام(ره) طلبكار هم هستند.
شريعتمداري اضافه كرد: بنابراين اين افراد در حال حاضر نيز طلبكارانه آمدند؛ انصاف و نگاه منصفانه شما در همه مسائل بر روي چشم ما قرار دارد ولي در اين مورد شما هيئت منصفه مطبوعات هستيد. يعني اگر در عرصه مطبوعات اتفاق اينچنيني بيفتد كه بعضا رخ داده و شما نظراتي داشتيد ولي اين مسئوليت شما درباره ماجراي فتنه آمريكايي- اسرائيلي 88 نيست و حضرتعالي با عرض پوزش در جايگاه هيئت منصفه براي قضاوت درباره جنايات فتنه گران قرار نداريد.
مدير مسئول كيهان در ادامه گفت: آقاي عسگراولادي شما فرموديد اينها مفتون شده اند. كسي كه خواب آلود است با نهيب بيدار مي شود ولي كسي كه خود را به خواب زده با نهيب بيدار نمي شود.
مدير مسئول روزنامه كيهان با بيان اين كه هنوز هم اين آقايان مرزبندي نمي كنند، گفت: اگر آنها را مفتون يا سران فتنه بدانيم ولي مجرم بدانيم و محاكمه شوند وجه اشتراك است اما اگر بخواهند به نظام بازگردند خطرناك است.
وي با بيان اين كه شما آنها را مجرم مي دانيد و جرم آنها را بزرگ مي دانيد ولي مي فرمائيد قصد داريد صداي كساني باشيد كه خاموش هستند ولي ظاهراً توجه نداريد كه بايد محاكمه شوند، تصريح كرد: صدها نشريه و سايت اينترنتي براي آنها كار مي كنند اما صداي مظلومانه حزب الله است كه به گوش كسي نمي رسد. حزب الله از شما توقع دارد صداي آنان را برسانيد نه آن كه صداي سران وطن فروش فتنه باشيد.
شريعتمداري گفت: هم اكنون برخي از اين آقايان حمايت مي كنند اما آنها وطن فروش هستند براي اين موضوع سند و دليل دارم.
وي ادامه داد: فلان آقا مي گويد انتخابات شفاف باشد، مگر انتخابات شفاف نيست؟ يا اين كه مي گويند اگر افراطيون در كنار امام بودند جنگ تاكنون ادامه داشت. افراطيون چه كساني هستند؟ چه كساني زمان حمله آمريكا به عراق گفتند صدام خالدبن وليد است و در كنارش با آمريكا بجنگيم؟ اين افراطيون كنار شما هستند حضرت آقا!
شريعتمداري با طرح اين پرسش كه كساني كه مي خواستند رضاخاني با روحانيت برخورد كنند دور چه كساني بودند؟ گفت آقاي محسن كديور تاكنون دو بار به اسرائيل سفر كرده است و مهر بر پاسپورتش نخورده است.
وي افزود: فكر نمي كنم جايي بيشتر براي مدارا باشد.
شريعتمداري با اشاره تلويحي به بخشي از اظهارات عسگراولادي كه گفته بود اگر رهبري تشر بزنند سكوت مي كنم گفت: معتقد نيستم پاي رهبري را به اين موضوعات باز كنيم.
رهبري معيارها را مي گويند.
وي گفت: يكي از سران فتنه پيغام داد كه اگر مي گوييد ما مرده ايم چرا به اين مسائل مي پردازيد؟ بنده در پاسخ گفتم شما مرده ايد ولي مديران بيرونتان نمرده اند.
همچنين حبيب الله عسگراولادي دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري گفت: حضرت آقا وقتي ديدند جلوتر از موقع اشخاص در مورد انتخابات صحبت مي كنند گفتند هم اكنون براي بحث درباره انتخابات زود است.
وي با بيان اين كه انتخابات 92 ميدان رقابت است و نمي خواهيم ميدان جنگ باشد، گفت: در نامه خصوصي به آيت الله هاشمي نوشتم كه انتخابات نمي تواند ميدان جنگ باشد و آنچه در ميدان جنگ پيش مي آيد براي دشمن است.
وي تاكيد كرد: شرايط نظام ولايي اين است كه آيت الله جنتي و خاتمي در نمازجمعه، آقاي شريعتمداري در روزنامه و بنده وقتي 3 تا نظر داشته باشيم و رهبري ممكن است يك يا دو نظر را انتخاب كنند و يا نظر چهارمي را مطرح كنند.
وي ادامه داد: بنده هرگز نمي گويم آنها مجرم نيستند و عفو شوند و يا اينكه سبب ساز فتنه نيستند.
عسگراولادي ادامه داد: حد مدارا را مقام معظم رهبري اعلام مي كنند و بايد طوري صحبت كنيم كه تك صدايي در انتخابات نباشد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: تعيين جرم در اختيار قوه قضائيه است و كوچك و بزرگ بودن آن را نمي دانم.
نظر به اينكه مخاطبان بسياري در تماس با كيهان تقاضاي دريافت فايل صوتي و تصويري اين برنامه راداشته اند، CD آن به زودي از سوي موسسه كيهان در اختيار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
 


هديه به خوانندگان

رهبر معظم انقلاب (دو هفته قبل): از امروز تا روز انتخابات هر كس احساسات مردم را در جهت ايجاد اختلاف به كار گيرد قطعا به كشور خيانت كرده است.
 


شيخ الشعراي ورامين در گلزار شهدا آرام گرفت

ورامين-خبرنگار كيهان:
شيخ الشعراي ورامين در كنار فرزندان شهيدش آرام گرفت.
شاعران وراميني مرحوم حاج محمد اسماعيل همتي فيروزكوهي پيشكسوت در عرصه شعر را به عنوان رئيس سني انجمن شعر ورامين انتخاب كرده بودند.
وي در طول زندگي خود بيش از 300 هزار بيت شعر حماسي و اهل بيتي(ع) سروده است. وي از سن 12 سالگي با سرودن اين بيت پاي به عرصه شاعري گذاشت.
دلم پيوسته در كوي حسين است
معطر از خاطر بوي حسين است
اشعار مرحوم همتي در 70 جلد كتاب جاي گرفته كه فقط وزارت ارشاد به 50 جلد آن مجوز چاپ داده است. با وجود اين، وي فقط موفق به چاپ يك كتاب تحت عنوان «يا خالق هستي» شده است.
در سال هاي دفاع مقدس اين شاعر وراميني با حضور در جبهه در عمليات هاي مختلف شركت كرد و بارها تا مرز شهادت پيش رفت.
وي با سرودن اشعار حماسي به رزمندگان روحيه مي داد. مرحوم همتي پدر دو شهيد است كه جمعه شب در سن 84 سالگي دعوت حق را لبيك گفت و به ديار باقي شتافت. در مراسم تشييع و به خاكسپاري شادروان همتي شاعراني از شهرهاي فيروزكوه، رودهن، بومهن، پاكدشت، قرچك، ورامين در كنار جمع انبوه اقشار مختلف مردم اين شهر حضور داشتند و پيكر اين شاعر حماسي را در كنار دو فرزند شهيدش در گلزار شهداي ورامين به خاك سپردند.
 


نمايشگاه سراسري كتاب در ساري افتتاح شد

ساري- خبرنگار كيهان:
نهمين نمايشگاه سراسري كتاب مازندران با حضور 350 ناشر از سراسر كشور در ساري افتتاح شد.
هر ساله در اين نمايشگاه 350 ناشر از سراسر كشور با 350 هزار نسخه كتاب در 35 هزار عنوان شركت كردند. اين نمايشگاه در 276 غرفه برگزار شده و تا 20 بهمن ادامه خواهد داشت. در نمايشگاه كتاب ساري از 5 كتاب جديد استان مازندران به نام هاي؛ كهن ترين اميري هاي مازندران، ساري نگين و فيروزه گردشگري ايران، كتاب عكس مازندران، سفرنامه حج حاج مصطفي خان سورتچي و فرهنگ نام هاي مازندران، رونمايي شد.
 


مدرسه شين آباد پيرانشهر

به سامانه گرمايشي مركزي مجهز شد

مديركل توسعه، مدارس آذربايجان غربي از تجهيز مدرسه انقلاب اسلامي شين آباد پيرانشهر به سامانه سيستم گرمايشي مركزي خبر داد.
فريبرز اسمعيل زاده ديروز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مدرسه انقلاب اسلامي شين آباد پيرانشهر كه در روز پانزدهم آذر ماه امسال دچار حادثه آتش سوزي شده بود با همت مسئولان و با صرف 300 ميليون ريال اعتبار به سامانه گرمايشي مركزي مجهز شده است.
وي افزود: ايجاد سامانه گرمايشي مركزي «شوفاژ» براي مدارس روستايي آذربايجان غربي، يك هزار ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه در صورت تخصيص آن، مي توانيم تمام مدارس استان را به اين فناوري مجهز كنيم تا مشكلي از نوع حادثه شين آباد پيرانشهر اتفاق نيفتد.
وي اظهار كرد: در حال حاضر، بيش از 2 هزار و 500 مدرسه آذربايجان غربي با بخاري نفتي كاربراتوردار گرم مي شوند كه اين امر نشان از حادثه ساز نبودن اين بخاري ها دارد.
مدرسه انقلاب اسلامي شين آباد پيرانشهر در پانزدهم آذر ماه امسال دچار آتش سوزي شد كه در جريان اين حادثه 29 نفر از دانش آموزان دچار سوختگي شده و 2 نفر از آنها بر اثر شدت سوختگي جان خود را از دست دادند.
 


به دليل شرايط نامساعد جوي

سفر رئيس جمهوري به پرديس لغو شد

به دليل بارندگي نسبتا شديد در شمال شرق استان تهران سفر رئيس جمهوري به شهرستان پرديس به منظور افتتاح كنار گذر جنوبي آزادراه تهران - پرديس لغو شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شرق استان تهران قرار بود رئيس جمهور روز شنبه كنار گذر جنوبي آزادراه تهران - پرديس را افتتاح كند اما بنابر اعلام مسئولان وزارت راه و شهرسازي به دليل برودت هوا، بارش برف و شرايط نامساعد جوي در شمالشرق استان تهران اين سفر لغو و برگزاري آيين گشايش به زمان ديگري موكول شد.
كنارگذر جنوبي آزادراه تهران - پرديس در مقاطع زماني مختلف و افزايش بار ترافيك به روي مسافران باز مي شود.
 


نخستين دانشجوي دكتراي آموزش زبان عربي دانش آموخته شد

نخستين دانش آموخته مقطع دكترا در زمينه مطالعات آموزش زبان عربي در ايران از پايان نامه خود در دانشگاه اصفهان دفاع كرد.
عضو هيئت علمي دانشكده زبانهاي خارجي دانشگاه اصفهان روز يكشنبه به ايرنا گفت: اين دانش آموخته زبان عربي به نام «مريم جلالي» در پايان نامه خود به بررسي تدريس ادبيات معاصر عربي با رويكرد ارتباطي به دانشجويان رشته زبان و ادبيات عربي پرداخته است.
«نرگس گنجي» افزود: اين دانش آموخته دانشگاه اصفهان در مقطع كارشناسي ارشد خود نيز در زمينه آموزش زبان عربي كار كرده و به طور تخصصي وارد اين زمينه شده است. اين استاد دانشگاه با اشاره به ضعف هاي موجود كشور در زمينه آموزش زبان و ادبيات عربي گفت: آموزش زبان دوم در جهان يك تخصص به شمار مي آيد در حالي كه در كشور ما به اين موضوع چندان بهايي داده نشده است.
وي ادامه داد: آموزش زبانهاي خارجي به ويژه عربي در كشور ما به روز و علمي نبوده و بيشتر افرادي كه دوره هاي آموزشي زبان عربي را مي گذرانند قادر به تكلم به زبان عربي و استفاده عملي از آموخته هاي خود نيستند.
وي اظهار كرد: تاكنون دو مقاله از اين رساله دكترا در مجلات علمي و پژوهشي منتشر شده است.
 


فردا و با حضور 14كشور

همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب در اصفهان برگزار مي شود

اصفهان - خبرنگار كيهان:
جانشين فرماندهي سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان از برگزاري دومين همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب با حضور 14 كشور جهان فردا در دانشگاه اصفهان خبر داد.
«سرتيپ مجتبي فداء» در نشستي با خبرنگاران با بيان اينكه در اين همايش 40 مهمان خارجي حضور دارند، با اشاره به وحشت دشمن از حضور زنان محجبه به ويژه در خيزش و بيداري اسلامي تاكيد كرد: دشمنان اسلام تلاش دارند با جنگ نرم و تبليغ و ترويج فساد و بي بندوباري و ارائه مدل هاي غربي، پوشش زنان اسلامي را تغيير دهند.
وي برگزاري دومين همايش بين المللي تجليل از طلايه داران عفاف و حجاب با حضور زنان و اساتيد و انديشمندان 14 كشور جهان در اصفهان را گامي مثبت در اتقاي فرهنگ عفاف و حجاب در داخل و خارج از كشور بيان كرد.
فداء با اعلام اينكه 253 مقاله در خصوص عفاف و حجاب به دبيرخانه همايش رسيده است، اعلام كرد: 33 مقاله برتر در همايش يكروزه 17 بهمن ماه در دانشگاه اصفهان ارائه مي شود همچنين مجموعه مقالات در يك مجموعه كتاب نيز ارائه مي شود.

 


منابع ارزي صندوق توسعه ملي به 44 ميليارد دلار رسيد

عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي ايران گفت: منابع ارزي اين صندوق اكنون به رقم 44ميليارد دلار رسيده است.
به گزارش ايرنا، محمود دودانگه روز يكشنبه در حاشيه نشست مديران عامل بانك هاي دولتي ايران در بجنورد، در جمع خبرنگاران اظهار كرد: تاكنون افزون بر 20 ميليارد دلار طرح براي دريافت تسهيلات ارزي به صندوق توسعه ملي ارسال شده است.
وي اضافه كرد: اين تسهيلات براساس اولويت بندي تعيين شده به متقاضيان براي اجراي طرح هاي توليدي و صنعتي، كشاورزي و صنايع دستي پرداخت مي شود.
دودانگه افزود: تسهيلات ارزي صندوق توسعه ملي از طريق عامليت 14 بانك دولتي در كشور به متقاضيان پرداخت مي شود.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي ايران گفت: براي دريافت اين تسهيلات 300 طرح بزرگ به صندوق توسعه ملي ارسال شده است.
دودانگه پرداخت تسهيلات ريالي را از ديگر وظايف صندوق توسعه ملي دانست و گفت: براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي 10 درصد از تسهيلات ريالي صندوق براي پرداخت تسهيلات به طرح هاي بخش كشاورزي مصوب شده است.
به گفته وي تاكنون از سوي بانك كشاورزي 30 هزار ميليارد ريال تسهيلات ريالي از محل منابع صندوق توسعه ملي پرداخت شده است.
وي گفت: 80 هزار طرح كشاورزي در سطح كشور متقاضي دريافت تسهيلات ريالي از صندوق توسعه ملي شده اند.
وي افزود: براي پرداخت تسهيلات ريالي به بخش صنعت و معدن نيز هماهنگي هايي صورت گرفته تا سه هزار بنگاه زودبازده بتوانند از اين تسهيلات ريالي برخوردار شوند.
عضو هيئت عامل صندوق توسعه ملي گفت: با اجراي طرح پرداخت تسهيلات ريالي تا پايان سال جاري مشكلات سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و صنعتي كشور رفع مي شود.
دودانگه اظهار كرد: تاكنون 30 طرح صنعتي و معدني در كشور براي پرداخت تسهيلات ريالي در دستور كار قرار گرفته است.
به گفته وي در آينده پرداخت تسهيلات ريالي براي طرح هاي صنايع دستي نيز از سوي صندوق توسعه ملي اجرايي مي شود.
 


مسابقات قرآني كشور برگزيدگان خود را شناخت

ساري-خبرنگار كيهان:
سي و پنجمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم با معرفي نفرات برتر در ساري به كار خود پايان داد.
اين مسابقات در رشته هاي حفظ كل، حفظ 20 جزء، قرائت تحقيق، ترتيل، مفاهيم قرائت قرآن كريم از نهم تا 14 بهمن در استان مازندران برگزار شد. در سي و پنجمين دوره مسابقات سراسري قرآن كريم 189 خواهر و 198 برادر از 31 استان كشور در رشته هاي فوق با يكديگر به رقابت پرداختند كه داوري آنان را 18 برادر و 17 خواهر به عهده داشتند.
براساس همين گزارش، نفرات اول تا سوم در رشته هاي مختلف به شرح ذيل است. در رشته قرائت برادران؛ وحيد وكيلي، محمد مشمول و جعفر فردي. در رشته حفظ 20 جزء نويد رزمجو، مجتبي فردفاني و محمد خاكپور. در رشته حفظ كل قرآن، هاشم سلطاني نژاد، حسن سليماني و مصطفي اصفهانيان. در رشته ترتيل، علي اكبر كاظمي، محمد محمدي، محمدجواد جاوري در رشته مفاهيم تخصصي، محمدرضا خالقي اصفهاني، مسعود غفاري فيني و حسن نظري. نفرات اول تا سوم خواهران در رشته هاي ذيل عبارتند از: در رشته قرائت مهتاب عيدي، فاطمه رحيمي فر، ريحانه طاهر رحيمي. در رشته حفظ 20 جزء، زينب السادات سجادي زاده، الهام حسين زاده و معينه رضاپور. در رشته حفظ كل قرآن كريم، اعظم محمدي، حكيمه نصيري و هاجر مهرعليان. در رشته ترتيل، فاطمه رحم دار، معصومه صحبايي و معصومه صحرايي. در رشته مفاهيم، معصومه آگاهي، زهرا عرب و شيما حسين نژاد.
 


داستان هاي حماسي «كوراوغلي» ثبت ملي شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
مجموعه داستان هاي حماسي، تاريخي «كوراوغلي» در فهرست ميراث ناملموس آثار ملي كشور ثبت شد.
افسانه هاي كوراوغلي يا به عبارت صحيح تر كوراوغلو قصه مردي به نام «روشن » است كه در ناحيه اي به نام «چئنلي بئل» با فئودال ها و اربابان در ستيز است و دو اسب «قيرآت» (اسب سياه يا اسب قيرگون) و «دورآت» او، هميشه با وي در اين ستيزها همراه بودند.
پدر كوراوغلي «علي كيشي» نام داشت كه ايلخيچي (اسب بان) خان بود و چشمانش توسط خان به ميل داغ كشيده مي شود و از اين روي «روشن» به كوراوغلي (پسر مرد كور) معروف مي شود. كوراوغلي عليه «حسن پاشا» مي شورد و تبديل به قهرمان افسانه اي دهقانان و فقرا مي شود و اين جنگ را تا سن پيري ادامه مي دهد و داستان هاي او ورد زبان ها مي شود. به گونه اي كه امروزه كمتر پدر و مادري است كه كوراوغلي را براي فرزندانش نشناساند و قصه هاي او را شباهنگام، زمزمه نكند.
شخصيت كوراوغلي علاوه بر ايران و جمهوري آذربايجان نزد مردم كشورهاي تركيه، تركمنستان نيز شناخته شده است و برخي از داستان هاي كوراوغلي به همين كشورها مربوط مي شود.
داستان هاي كوراوغلي علاوه بر عرصه داستان هاي تاريخي و حماسي، در زمينه انواع موسيقي نيز تاثيرات شگرفي داشته است.
«كوراوغلي» داستاني از قيام دهقانان و روستائيان قرون 10 و 11 هجري آذربايجان ومناطق اطراف آن است كه در درون خود مايه هايي از رزم هاي ملي و عشق دارد.
 


اضافه شدن 54 قلم داروي گرانقيمت به ليست داروهاي تأمين اجتماعي

 اصفهان-خبرنگار كيهان:
معاون درمان تأمين اجتماعي استان اصفهان اضافه شدن 54 قلم داروي گرانقيمت به ليست داروهاي تأمين اجتماعي خبر داد.
حسين عطايي در نشستي با خبرنگاران با اعلام اينكه اين داروها از 12 دي ماه سال جاري توسط سازمان تأمين اجتماعي عملياتي شده است، افزود: از 54 قلم دارو 20 قلم داروهاي آن مربوط به بيماران سرطاني است كه 90 درصد هزينه آنها را سازمان پرداخت مي كند و فقط 10درصد به عهده بيمار است.
وي همچنين گفت: با توجه به شيوع بيماري هاي ديابت، سازمان تأمين اجتماعي تمامي داروهاي بيماران قندي از جمله انواع انسولين ها را با تشخيص علمي پزشك در اختيار بيماران قرار داده و آن را در ليست داروهاي در تعهد سازمان اضافه كرده است.
مدير درمان تأمين اجتماعي استان اصفهان با اعلام اينكه در داروهاي فوق، برخي داروهاي گرانقيمت بيماران صعب العلاج نيز وجود دارد، يادآور شد: دفتر رسيدگي به اسناد پزشكي تأمين اجتماعي استان اصفهان از نظر پرداخت غرامت هاي پزشكي رتبه نخست كشور و از لحاظ نسخ سرپايي در رتبه دوم و نسخ بندي رتبه سوم كشور را داراست.
وي افزود: تأمين اجتماعي هزينه 70 درصد داروهاي بيماران سرپايي و 90درصد تعرفه دولتي داروهاي بيماران بستري را پرداخت مي كند و فقط 10درصد از هزينه داروهايي كه به تازگي به تعهدات سازمان تأمين اجتماعي اضافه شده را بيماران پرداخت مي كنند.
 


امضاي تفاهم نامه تأسيس دانشگاه مشترك ايران و تركيه

تبريز-خبرنگاركيهان:
با تصميم مقامات آموزش عالي ايران و تركيه نخستين دانشگاه مشترك دو كشور تأسيس و راه اندازي مي شود.
اين امر در راستاي توسعه همكاري هاي علمي، آموزشي و با محوريت دانشگاه هاي تبريز و «يوزينجي ييل» (Yuzuncu yil) شهر وان تركيه صورت مي گيرد و يادداشت تفاهم نامه همكاري در اين زمينه به امضاي «پياي باتتال» و «پرويز آژيده» روساي دانشگاه هاي يوزينجي ييل و تبريز رسيده است.
آژيده درباره جزئيات اين تفاهم نامه اظهار داشت: هدف از اين امر، توسعه همكاري هاي علمي- فرهنگي و اجتماعي ايران و تركيه در راستاي تأمين منافع 2 كشور و تلاش براي بازيابي عظمت تمدن اسلامي بوده و تفاهم نامه در 9 ماده و براي مدت 10 سال به امضا رسيده است.
به گفته وي، دروس اين دانشگاه به زبان هاي تركي و فارسي ارائه خواهد شد و در دانشكده هاي مهندسي و پزشكي حداقل 30درصد بايد زبان انگليسي تدريس شود.
اين گزارش حاكي است، پذيرش دانشجو در گروه هاي علوم پزشكي، مهندسي، علوم پايه و ديگر زمينه هاي جديد مورد توجه با تحصيلات تكميلي انجام خواهد شد و در صورت نياز به رشته هاي جديد كار كارشناسي صورت مي گيرد.
در مراسم امضاي تفاهم نامه تأسيس دانشگاه مشترك ايران و تركيه، «ارسلان قرباني» قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل، «منير- كارال اوغلو» استاندار وان تركيه و «تورموش گوناي» معاون سازمان آموزش عالي تركيه موسوم به «يوك» حضور داشتند.
 


12 پايگاه اطفاي حريق در جنگل هاي كشور احداث مي شود

رشت- خبرنگار كيهان:
فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور از ساخت 12 پايگاه اطفاي حريق در جنگلهاي كشور خبر داد.
قاسم سبزعلي فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور كه در دومين همايش ملي كارگروه تخصصي آتش سوزي در عرصه هاي جنگلي در استان گيلان سخن مي گفت با اعلام اين خبر اظهار داشت: 12 پايگاه اطفاي حريق در سطح كشور احداث مي شود كه با تخصيص اعتبار لازم، ساخت اين پايگاه ها به زودي آغاز خواهد شد.
وي اضافه كرد: تاكنون 3 پايگاه اطفاي حريق در جنگلهاي گلستان، سمنان و كرمانشاه با 10 ميليارد ريال هزينه ساخته شده است.
قاسم سبزعلي همچنين از بازپس گيري 16 هزار و 509 هكتار از عرصه هاي طبيعي ملي كشور از ابتداي سال جاري تا پايان آذرماه خبر داد و افزود: در اين زمينه 3 هزار و 580 متصرف به مراجع قضايي معرفي شدند.
در ادامه اين همايش مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان گيلان نيز طي سخناني ابراز داشت: در حال حاضر احداث پايگاه اطفاي حريق براي استان گيلان در نظر گرفته شده و عمليات اجرايي آن آغاز شده است كه از اين ميان سايت پايگاه لاكان رشت از پيشرفت فيزيكي بهتري برخوردار بوده و در آينده اي نزديك مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
رحماني در خصوص مباحث مربوط به حفاظت و صيانت از انفال گفت: در آينده اي نه چندان دور، امكان پايش مناطق جنگلي استان از طريق سيستم ماهواره اي فراهم مي شود.
 


پيكر مرحوم صداقت كيش در دارالرحمه شيراز آرام گرفت

پيكر دكتر جمشيد صداقت كيش فارس پژوه برجسته با حضور مردم، مسئولان و اهالي فرهنگ فارس و شيراز تشييع شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در مراسم تشييع پيكر دكتر جمشيد صداقت كيش صبح ديروز از مقابل تالار حافظ و با حضور مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، رئيس حوزه هنري فارس، رئيس بنياد فارس شناسي و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي فارس برگزار شد.
پيكر دكتر صداقت كيش پس از اقامه نماز ميت در جوار آرامگاه حافظ براي خاكسپاري به دارالرحمه شهر شيراز انتقال يافت.
دكتر جمشيد صداقت كيش، يكي از چهره هاي نامدار خطه فارس به شمار مي رود كه سال 1315 در آباده متولد شد و به علت تاليفات بسياري كه در حوزه فارس شناسي دارد يكي از فارس پژوهان برجسته در سطح كشور بود.
استاد صداقت كيش داراي دكتراي باستان شناسي بود و بيش از 70 كتاب و 300 مقاله از اين استاد بزرگ به چاپ رسيده است.
به واسطه پژوهش هاي دكتر صداقت كيش در حوزه شمال استان فارس، در سال 1384 يكي از ميدانهاي شهر آباده به نام وي نامگذاري و در همان سال نيز تمبري با تصوير استاد به چاپ رسيد.
دكتر صداقت كيش به علت بيماري و كهولت سن چندي بود در بيمارستان به سر مي برد كه پنچ شنبه 12 بهمن ماه در بيمارستان نمازي شيراز دار فاني را وداع گفت.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10