(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 19 بهمن  1391 - شماره 20425

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
فارين پاليسي: آمريكا بازنده تحريم هاي ايران است
اخبار ادبي و هنري
ويژه برنامه هاي يوم الله 22 بهمن تشريح شد
چشم به راه سپيده
هديه به خوانندگان
مراسم پرشكوه جشن انقلاب اسلامي در بيروت
تجديد ميثاق مسئولان عالي قضايي با آرمان امام راحل
پاسخ وزير دفاع به تبليغات مغرضانه غربي ها درباره قاهر 313
تحليلگر روس:
انقلاب اسلامي روح تازه اي در كالبد مبارزه با رژيم هاي ديكتاتور دميد
بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح براي سالگرد انقلاب اسلامي
مردم خنثي گر اصلي تمام توطئه ها بوده اند
سرلشكر سليمي:
حمله اسرائيل به سوريه براي سرپوش گذاشتن بر شكست در جنگ غزه است
با حضور هنرمندان 22 استان كشور در دامغان
 جشنواره ملي قصه گويي و قصه خواني قرآني با معرفي برترين ها پايان يافت
سفير كوبا در تهران:
 كوبا همانند گذشته در كنار ايران باقي خواهد ماند
استقبال جمهوري آذربايجان از پيشنهاد ايران
براي ميانجيگري در مناقشه قره باغ
تحليلگر آمريكايي:
واشنگتن با تحريم ها مردم ايران را نشانه گرفته است
مهمان پرست:
تحريم هاي جديد حجم مبادلات تجاري ايران را دو برابر مي كند
ايران به جمع 8 كشور توليدكننده دستگاه سي ان سي پيوست
13 حلقه چاه در ميدان گازي كيش حفاري مي شود
براي حمايت از توليد شير و گوشت قرمز
12 هزار ميليارد ريال تسهيلات به دامداران اختصاص يافت
توليد واكسن هاي جديد در مؤسسه سرم سازي رازي
خيرين دانشگاه ساز امسال 18 ميليارد تومان سرمايه گذاري كردند
بهره برداري از نخستين كارگاه توليد كنستانتره ميكروجلبك ايران در رشت
طراحي و ساخت دستگاه تست عملكرد و طول عمر پيل سوختي در اصفهان
جانباز رابري به همرزمان شهيدش پيوست
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
هفتمين جشنواره شعر فجر در جزيره خارك گشايش يافت
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
آيين نامه كار حرفه اي خبرنگاران براي تصويب به مجلس مي رود
مديرعامل شركت ملي نفت ايران
صادرات نفت در سال گذشته ركورد زد
سفير كابل در تهران خبر داد
 افزايش 6 برابري مبادلات تجاري ايران و افغانستان


فارين پاليسي: آمريكا بازنده تحريم هاي ايران است

نشريه فارين پاليسي در مقاله اي با ناكارآمد بودن تحريم هاي آمريكا عليه ايران اشاره كرده و بر شكست سياست هاي مقامات كاخ سفيد در ايجاد مانع، در راه روابط تجاري ايران با ساير كشورها تأكيد كرد.
«فردريك استار» در مقاله جديد خود كه در نشريه فارين پاليسي نوشته است به اشاره به ناكارآمدي تحريم هاي آمريكا عليه ايران مي گويد تحريم ها با هدف به زانو درآوردن ايران و عقب نشيني آن كشور از برنامه هسته اي خود بازدارد اما در اين سياست شكست خورده است.
نويسنده همچنين به شكست آمريكا در ايجاد مانع در راه روابط تجاري جمهوري اسلامي ايران با ساير كشورها اشاره و تصريح مي كند آمريكا در ايجاد راهي جايگزين براي ارتباط با افغانستان شكست خورده است و نمي تواند خطوط بزرگ نفتي خود را از درياي عرب عبور دهد تا بتواند به آبهاي گرم و افغانستان و كشورهاي آسياي مركزي دسترسي پيدا كند.
استار در ادامه با تأكيد بر گسترش روابط تجاري ايران با ساير كشورها از طريق راه ارتباطي خليج فارس مي افزايد: بدليل همين ناكامي آمريكاست كه كشتي هاي چيني، روسي، هندي و اروپايي راه جايگزين ديگري جز مسيرهاي ارتباطي ايران را در اختيار ندارند و بايستي از بندرعباس عبور كنند. حجم مبادلات تجاري سالانه ايران از طريق راه ارتباطي بندرعباس در حدود 90 ميليون تن بوده است. ميزان مبادلات هند و روسيه با ايران بهبود يافته است و تبادل كالا از طريق خليج فارس انجام مي شود. منطقه آزاد چابهار به بهترين محل در خليج فارس براي مبادلات تجاري تبديل شده است.
در ادامه فارين پاليسي با اشاره به موفقيت ايران در معاملات تجاري با كشورهاي همسايه مي گويد بسياري از نقل و انتقالات تجاري كشور افغانستان از همسايگان اصلي ايران از طريق بنادر جمهوري اسلامي ايران صورت مي پذيرد و اقتصاد افغانستان وابسته به ايران است. همچنين بنادر شمالي بندر چابهار نيز روزانه شاهد بيشترين ميزان حمل و نقل كشتي هاي ورودي از آسياي مركزي، روسيه و كشورهاي اروپايي هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران تحليلگر فارين پاليسي با اذعان به ناكامي آمريكا پس از بيان موفقيت هاي تجاري ايران خاطرنشان مي كند آمريكا بازنده ميدان بوده است. براي سالهاي متمادي دولت آمريكا چشمان خود را بر روي نقش كليدي بنادر ايراني در مبادلات تجاري منطقه خليج فارس بسته است. آمريكا در گشودن راههاي تازه به سوي درياي عرب و شمال افغانستان از طريق پاكستان شكست خورده است. همچنين هنوز هم انتقال گاز ايران از طريق تركمنستان به افغانستان و پاكستان صورت مي پذيرد.
 


اخبار ادبي و هنري

بي احترامي مهرجويي به خبرنگاران
داريوش مهرجويي با عدم حضور در نشست پرسش و پاسخ فيلمش در جشنواره فيلم فجر، بار ديگر به منتقدان و نمايندگان رسانه هاي جمعي بي احترامي كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، روز گذشته پس از نمايش جديدترين فيلم داريوش مهرجويي و در حالي كه خبرنگاران و منتقدان منتظر حضور اين كارگردان در جلسه مطبوعاتي فيلم خود و پاسخگويي به پرسش هاي خبرنگاران رسانه ها بودند، روابط عمومي جشنواره اعلام كرد كه مهرجويي در اين نشست حاضر نمي شود. اين چندمين سال پياپي بود كه اين فيلمساز كهنه كار نسبت به رسانه ها بي اعتنايي كرد و در جلسه خبري فيلمش حضور نيافت.
رونمايي از كتاب
عكس هاي تاريخ انقلاب اسلامي
كتاب «سال سي» شامل برگزيده اي از عكس هاي وقايع مهم تاريخ انقلاب اسلامي طي مراسمي سه شنبه در تالار وحدت رونمايي شد.
در اين مراسم مرضيه دباغ مبارز انقلابي، نورالدين عافي (راوي كتاب نورالدين پسر ايران)، حاج حسين يكتا مديرعامل قرارگاه فرهنگي خاتم الاوصيا، همسر و فرزند شهيد رضايي نژاد و جمعي ديگر از اهالي فرهنگ حضور داشتند.
رضا طاهرخاني گردآورنده كتاب «سال سي» در اين مراسم گفت: اين كتاب را از جانب خودم و تمام دوستاني كه بنده را همراهي كردند به پدران و مادران شهيد اين سرزمين تقديم مي كنم.
وي همچنين با انتقاد از مديريت فرهنگي و وزارت ارشاد اظهار داشت: سازمان هايي كه بودجه هاي ميلياردي دريافت مي كنند و كارمندان بسياري دارند نه تنها اثري را توليد نمي كنند بلكه از آثار موجود حمايت نيز نمي كنند.
در پايان اين مراسم از تعدادي از عكاسان انقلاب اسلامي تجليل به عمل آمد.

اعتراض يك شاعر به سوءاستفاده از نامش در شبكه هاي ضد ايراني
رضا احسان پور شاعر و طنزپرداز كشورمان در مطلبي نسبت به سوءاستفاده نامش توسط شبكه ضد ايراني «صداي آمريكا» اعتراض كرد.
وي در اين باره نوشته است: از طريق يكي از دوستانم خبردار شدم كه شبكه تلويزيوني صداي آمريكا (VOA) در يكي از برنامه هاي خود، مطلبي را با ذكر نام من پخش كرده است.
وي در بخش ديگري از اين نوشتار آورده است: به نظر من، ما اگر در ايران مشكل داريم، مشكلاتمان به خودمان مربوط است و خودمان از پس مشكلاتمان برمي آييم. لازم نيست كسي نگران ما باشد. چطور نگران مشكلاتي كه بخاطر تحريم هايي كه همان آمريكايي كه آنها «صدا»يش هستند براي ما به وجود آورده، نيستند؟! اگر هم قرار است كسي گلايه اي بكند، ترجيح مي دهيم آن گلايه، صداي يك ايراني باشد نه صداي آمريكا!
كتاب «انقلاب اسلامي ايران»
در كوبا ناياب شد
كتاب «انقلاب اسلامي ايران» كه به تازگي به زبان اسپانيولي در كوبا انتشار يافته است، به دليل استقبال گسترده مخاطبان در اين كشور آمريكاي لاتين ناياب شده است.
علي چگني سفير جمهوري اسلامي ايران در هاوانا با اعلام اين خبر به خبرنگار ايرنا گفت: كتاب «انقلاب اسلامي ايران» در اولين روزهاي انتشار در سراسر كوبا توزيع شد و در اختيار كتابفروشي ها، مراكز مطالعاتي و پژوهشي، كتابخانه هاي عمومي و دانشگاه هاي شهرها و استان هاي مختلف اين كشور قرار گرفت ولي در فاصله كوتاهي پس از انتشار، در بازار ناياب شده است.
وي افزود: كتاب مذكور كه نوشته دكتر جلال الدين مدني است، به دليل توجه به ابعاد گسترده عدالت خواهانه و مواضع ضد استعماري انقلاب اسلامي ايران، مورد توجه اقشار مختلف مردم گرفته است.
به گفته سفير ايران، قرار است در جريان برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب هاوانا در مراسم باشكوهي با حضور نويسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان، دانشگاهيان، اعضاي نهادهاي انقلابي و مسئولين وزارت فرهنگ كوبا، از كتاب «انقلاب اسلامي ايران» به زبان اسپانيولي رونمايي و بطور رسمي در نمايشگاه معرفي شود.
گفتني است، اين كتاب با 431 صفحه در 18فصل با تصويري از امام خميني(ره) روي جلد تزيين يافته و از نسخه انگليسي به اسپانيولي ترجمه شده است.
 


ويژه برنامه هاي يوم الله 22 بهمن تشريح شد

قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي گفت: مراسم راهپيمايي همزمان در 930 بخش، شهر و شهرستان و بيش از 4 هزار روستاي كشور برگزار مي شود كه پوشش خبري آن با حضور بيش از 2000 خبرنگار داخلي و 220 خبرنگار خارجي انجام مي گيرد.
به گزارش فارس اصغر آبخضر قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي درباره تشريح اهم ويژه برنامه هاي راهپيمايي يوم الله 22 بهمن ماه 1391 اظهار داشت: خوش بينانه ترين انقلابيون جهان نيز پيروزي ملت ايران با دست هاي خالي در مقابل ارتش تا دندان مسلح شاهنشاهي را نمي توانست پيش بيني كند. رژيمي كه به عنوان ژاندارم منطقه شناخته شده و تمام وجود خود را مديون قدرت هاي استكباري مي دانست.
وي همچنين به برنامه هاي ويژه شب 22 بهمن اشاره كرد و گفت: مراسم گلبانگ تكبير و فرياد الله اكبر مردم ايران در سراسر كشور در شامگاه 21 بهمن امسال نيز در بام خانه ها به ياد تكبيرهاي بهمن 1357 راس ساعت 21 در آسمان ميهن عزيزمان طنين انداز مي كنند.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با تاكيد بر اينكه مراسم نورافشاني همزمان با تعيين گلبانگ تكبير در آسمان 331 شهر و شهرستان كشور همزمان در 17 نقطه شهر تهران در شامگاه 21 بهمن به شكرانه 34 سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي شود، افزود: اين مراسم ها در شامگاه 21 بهمن برگزار خواهد شد.
آبخضر تصريح كرد: مراسم راهپيمايي همزمان در 930 بخش، شهر و شهرستان و بيش از 4 هزار روستاي كشور برگزار مي شود. در تهران نيز مردم از ساعت 9 صبح از مسيرهاي ده گانه به سوي ميدان آزادي حركت خواهند كرد؛ از اقدامات ويژه مراسم امسال استقرار ماكت هواپيماي شكاري قاهر 313 و ماكت ماهواره كاوشگر پيشگام كه چند روز قبل براي ايران افتخاري ديگر را ثبت كردند در ميدان آزادي خواهد بود.
وي با بيان اينكه امسال بيش از 220 خبرنگار خارجي و 1600 خبرنگار داخلي، عكاس و عوامل تصويربرداري و خبري در تهران و بيش از 2 هزار خبرنگار، عكاس و تصويربردار در تمامي استان هاي كشور و اكثر شبكه هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي از جمله 300 گروه خبري و تمام شبكه هاي برون مرزي و جام جم در تهران و تمام استان هاي كشور در مسيرهاي راهپيمايي مراسم 22 بهمن را به صورت مستقيم پوشش مي دهند.
آبخضر همچنين گفت: علاوه بر عكاسان رسانه ها 1200 هنرمند جوان عكاس در كنار نقاشان جوان (طرح شمسه) به ثبت افتخارات مردم در نظام مقدس جمهوري اسلامي هنرنمايي مي كنند؛ اجراي برنامه همسرايي 600 هزار نوجوان و جوان دانش آموز و بسيجي در مراسم راهپيمايي يوم الله 22 بهمن و در قالب گروه هاي سرود 1357 نفري در مراكز استاني و شهرستاني و گروه 22 هزار نفره در تهران از ديگر برنامه هاي 22 بهمن امسال است.
قائم مقام شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي ادامه داد: براي برپايي هرچه بهتر مراسم محدوديت هاي ترافيكي در اطراف ميدان آزادي و مسيرهاي منتهي به آن پيش بيني شده كه توسط عوامل مربوطه اعمال مي شود از جمله محدوديت تردد در ميدان آزادي از ساعت 23 روز شنبه تا پايان مراسم راهپيمايي روز يكشنبه 22 بهمن و از ساعت 6 صبح در خيابان آزادي كه اين محدوديت اعمال مي شود.
وي به مراسم ويژه ميدان آزادي تهران اشاره كرد و گفت: مراسم رسمي يوم الله 22 بهمن در ميدان آزادي راس ساعت 10 صبح در تهران آغاز مي شود.
 


چشم به راه سپيده


Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه اي ديگر كه با ايام الله دهه فجر و بعثت دوباره همزمان است، با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.

منتظر در سايه ها
صبر كن وقت خروج آيه هاست
طفل نرگس منتظر در سايه هاست
مي كشد او ديو آهن پايه را
اژدهاي خفته سرمايه را
نسل تندر از تبار خشم اوست
بغض قتل لاله ها در چشم اوست
او جهان را غرق شبنم مي كند
ابتلاي سايه را كم مي كند
مي كشد او ماده شمشير را
در زمين بوزينه تزوير را
او ترازو را مجسم مي كند
عمر و عاص سكه را خم مي كند
مردگان را مژدگاني مي دهد
خيل پيران را جواني مي دهد
مي دهد فرمان به زنبقهاي دور
تا زمين را پر كند از عطر نور
ساكنان كاخ را سر مي زند
سكه ها را با ابوذر مي زند
نيزه را پي مي كند بر روي اسب
شعله مي افروزد از آذرگشسب
او سفير صلح و نور و پاكي است
او وكيل ساكنان خاكي است
او رسول سوره ها در آيه هاست
امپراطور تمام سايه هاست
او جهان را غرق جيحون مي كند
دشتها را نخل و زيتون مي كند
عصر او، عصر نبوغ ريشه هاست
عصر پرشبنم ترين انديشه هاست

آينه بندان
كدام نقطه اين خاك زير پاي تو نيست
كدام پاره خورشيد آشناي تو نيست
بگو كدام نسيم شكفته در وادي است
كه ذهنش آينه بنداني از صفاي تو نيست

سخت است بي تو...
سخت است با خيال تو در خواب زيستن
چونان كوير با عطش آب زيستن
بر چهره گرد زرد فراموشي زمان
تصويروار در قفس قاب زيستن
چون جغد با شقاوت ويرانه ساختن
خفاش وار همدم شبتاب زيستن
دور از نگاه روشن آيينه تاب تو
همواره در اسارت مرداب زيستن
اي آفتاب صبح تماشائي بهار
تا چند بي تو در دل سرداب زيستن
سخت است با گلوله ي فرياد در گلو
در انتظار لحظه ي پرتاب زيستن
برخيز و مهر چهره برافروز و شب بسوز
سخت است با خيال تو در خواب زيستن
ضياءالدين ترابي
 


هديه به خوانندگان

حضرت امام خميني (ره) :حكومت كردن بر يك همچو جامعه اي كه خون خويش را در راه اسلام و در راه كشور اسلامي دارد مي دهد و جوانان برومندش را دارد فدا مي كند از كارهاي بسيار مشكل و از امتحانات بسيار مشكل است. اي رؤسا شماها در معرض امتحان درآمده ايد و اعمال شما دقيقا تحت نظر خداي تبارك و تعالي است.
 


مراسم پرشكوه جشن انقلاب اسلامي در بيروت

مراسم پرشكوه جشن سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران، با حضور بسياري از شخصيت هاي سياسي، حزبي، سفرا و نمايندگان برخي شخصيت هاي لشكري و كشوري لبنان در بيروت برگزار شد.
در اين مراسم كه در تالار «بيان» بيروت برگزار شد، «علي حسن خليل» وزير بهداشت لبنان، به نمايندگي از «ميشل سليمان» رئيس جمهوري و «نجيب ميقاتي» نخست وزير اين كشور و همچنين «غازي زعيتر» نماينده مجلس لبنان به نمايندگي از «نبيه بري» رئيس مجلس اين كشور حضور داشتند.
همچنين، «مروان شربل» وزير كشور، «حسين حاج حسن» وزير كشاورزي، «نقولا نحاس» وزير اقتصاد، «نقولا فتوش» وزير مشاور و «سليم جريصاتي» وزير كار لبنان از ديگر مهمانان اين مراسم بودند.
بنابراين گزارش، شيخ «نعيم قاسم» معاون دبير كل به نمايندگي از سوي «سيد حسن نصرالله» دبير كل حزب الله و «محمد رعد» رئيس فراكسيون وفاداري به مقاومت مجلس لبنان و تني چند از ديگر نمايندگان اين فراكسيون به نمايندگي از حزب الله ميهمان جشن پيروزي انقلاب اسلامي در بيروت بودند.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم نماينده اي از سوي «اميل لحود» رئيس جمهوري سابق لبنان، سجعان قزي» به نمايندگي از حزب مسيحي «كتايب» و نمايندگاني از ديگر احزاب سياسي لبنان نيز حضور داشتند.
 


تجديد ميثاق مسئولان عالي قضايي با آرمان امام راحل

در آستانه سي و چهارمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، رئيس قوه قضاييه به همراه ديگر مسئولان عالي قضايي روز چهارشنبه با حضور در مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران با آرمان هاي امام راحل تجديد ميثاق كردند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني مسئولان عالي قضايي را در مراسم تجديد ميثاق با امام خميني(ره) همراهي كرد.
آيت الله آملي لاريجاني در حاشيه اين مراسم تصريح كرد: ما مبارزه با مفاسد اقتصادي را در صدر توجهات قرار داده ايم و اين دستور حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري است كه آثارش را مردم ديده اند.
آملي لاريجاني با بيان اين كه «برخوردهاي قاطع دستگاه قضايي با مفاسد اقتصادي از نمونه اين امور است» اظهار كرد: البته مي دانيم وقتي اين برخوردها جدي مي شود انتقام هايي از اطراف شروع مي شود منتها ما بايد راه روشن خودمان را برويم و به اين حرف هايي كه در گوشه و كنار زده مي شود، اعتنايي نكنيم.
 


پاسخ وزير دفاع به تبليغات مغرضانه غربي ها درباره قاهر 313

در پي هجمه گسترده رسانه هاي بيگانه به دستاوردهاي فضايي ايران، وزير دفاع كشورمان اين تبليغات را مغرضانه و غير كارشناسي دانست.
سردار احمد وحيدي، در گفت وگو با تسنيم، با اشاره به گزارش ها و تحليل هاي برخي رسانه هاي آمريكايي در مورد جنگنده قاهر 313 گفت: اين اظهارنظرها غيركارشناسانه و مغرضانه است.
وي افزود: اينگونه اظهارنظرها در مورد محصولات مختلفي كه جمهوري اسلامي ايران ارائه و توليد مي كند، عمدتاً از سوي رسانه هاي غربي مطرح مي شود.
گفتني است، اظهارات مغرضانه و غيركارشناسي رسانه هاي بيگانه در حالي در مورد جنگنده كاملاً بومي قاهر 313 پوشش داده مي شود كه اين رسانه ها در روزهاي اخير نيز در اظهاراتي مشابه تلاش زيادي براي ابهام افزايي در دستاوردهاي فضايي كشورمان به راه انداخته بودند كه اين اظهارات با پاسخ متقابل وزير دفاع و مسئولان صنعت فضايي كشورمان همراه شد.
 


تحليلگر روس:

انقلاب اسلامي روح تازه اي در كالبد مبارزه با رژيم هاي ديكتاتور دميد

رئيس كميته اسلامي روسيه، گفت: پيروزي انقلاب اسلامي در ايران روح تازه اي در كالبد مسلمانان و مستضعفان جهان براي مقابله با رژيم هاي استبدادي دميد.
«حيدر جمال» در مصاحبه با ايرنا در مسكو گفت: امروز بسياري در جهان با الهام گرفتن از انقلاب اسلامي به مبارزه با ديكتاتوران و فرعون هاي زمانه پرداخته اند.
وي افزود: در سالهاي اخير پديده استكبارستيزي نشأت گرفته از انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني تحولات گسترده اي را در منطقه خاورميانه به وجود آورده است.
رئيس كميته اسلامي روسيه با اشاره به انقلاب هاي مردمي در مصر و ليبي گفت: اين انقلاب ها مطابق با خواسته هاي مردم اين كشور براي برقراري حكومتي اسلامي ومردمسالار بوده و از پايگاه مردمي برخوردار است.
تحليلگر روس با بيان اين كه انقلاب اسلامي بساط ظلم رژيم هاي مستبد و خونخواري همچون مبارك در مصر را برچيد، اظهار داشت: قيام هاي مردمي از اين نوع را در بحرين، يمن و عربستان سعودي شاهد هستيم كه به شدت سركوب مي شوند.
تحليل گر روس گفت: در اين شرايط آمريكا و متحدانش براي مقابله با حركت هاي آزادي طلبانه مردم در خاورميانه به تشديد فشار بر ايران روي آورده اند و اين سياست را از راه هاي گوناگون به اجرا درمي آورند كه در حال حاضر مهم ترين آن انتشار اخبار نادرست درباره برنامه هسته اي ايران و طرح ادعاهاي واهي درباره آن مي باشد.
وي با اشاره به دشمني و خصومت شديد غرب به سركردگي آمريكا با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: ويژگي استعمار ستيزي و ضدديكتاتوري انقلاب اسلامي باعث شد تا اين انقلاب از روزهاي نخست تكوين و سپس پيروزي آن با خصومت و دشمني قدرت هاي بزرگ مواجه شود.

 


بيانيه ستاد كل نيروهاي مسلح براي سالگرد انقلاب اسلامي

مردم خنثي گر اصلي تمام توطئه ها بوده اند

ستاد كل نيروهاي مسلح با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه ملت عزيز ايران كه خنثي گر اصلي همه توطئه ها و دشمني ها بوده است، بار ديگر با حضور حماسي خود مكر و حيله چالشگران را به خود آنان باز خواهند گرداند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: دستاوردها و موفقيت هاي سترگ انقلاب اسلامي و نظام برآمده از رأي و اراده ملت ايران، الگوي راستيني را فرا روي ملل حق طلب و آزاديخواه گشوده و آنان را در مسير ايستادگي و ستيز با قدرت هاي سلطه گر و استكباري هدايت كرده است.
اين بيانيه رمز توفيق ملت ايران در پيشبرد اهداف و آرمان هاي مقدس انقلاب اسلامي را تبعيت از ولايت فقيه، وجد و پيروي از منويات و فرامين رهبري انقلاب معرفي و تصريح كرده است: ملت ايران با صبر و پايداري، بصيرت و هوشياري و حضور عالمانه و فداكارانه خود در صحنه هاي نياز انقلاب و كشور، تهديدات دشمنان را به فرصت هاي راهبردي براي تداوم حركت متعالي جمهوري اسلامي تبديل كرده است.
در اين بيانيه خطاب به ملت شريف كشورمان آمده است: ملت عزيز ايران كه خنثي گر اصلي تمامي توطئه ها و دشمني ها بوده است، در اين مقطع حساس به حول و قوه الهي و تحت تدابير رهبر معظم انقلاب با حضور در صحنه، مكر و حيله چالشگران را به خود آنان باز خواهند گرداند.
 


سرلشكر سليمي:

حمله اسرائيل به سوريه براي سرپوش گذاشتن بر شكست در جنگ غزه است

مشاور عالي نظامي فرمانده معظم كل قوا گفت: تجاوز رژيم صهيونيستي به دمشق براي اين بود كه آنها آبروي از دست رفته در جنگ هشت روزه غزه را تحت الشعاع قرار دهند.
سرلشكرسليمي در گرامي داشت مراسم روز نيروي هوايي اظهار داشت: فرماندهان نظامي ايران عقيده و اراده خود را به دشمن تحميل مي كنند و به اعتراف مركز عالي بررسي مسايل راهبردي آمريكا، مقام معظم رهبري از نقشه راه آمريكا اطلاع و آگاهي دارد.
وي تاكيد كرد: اگر امروز دشمن با جنگ سايبري و رسانه اي براي ما مشكلاتي ايجاد مي كند به دليل ذات اصيل انقلاب اسلامي است و محال است كه دشمن ما را در آرامش بگذارد.
سليمي با بيان اينكه دشمن با جنگ نرم به دنبال رخنه در باورها و ايجاد تزلزل در مردم است، گفت: سازماني موفق است كه تهديدشناس و دشمن شناس باشد و در راه مقابله با دشمن نيز مسلط باشد.
مشاور عالي فرمانده كل قوا همچنين در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به حمله جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به كشور سوريه گفت: اين عمليات براي اين بود كه آنها آبروريزي جنگ هشت روزه را تحت الشعاع قرار دهند.
 


با حضور هنرمندان 22 استان كشور در دامغان

جشنواره ملي قصه گويي و قصه خواني قرآني با معرفي برترين ها پايان يافت

برترين هاي جشنواره ملي قصه گويي و قصه خواني قرآني آيات با حضور هنرمندان 22 استان كشور معرفي شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس از دامغان، در مراسم تقدير از برگزيدگان نخستين جشنواره ملي قصه خواني و قصه گويي آيات كه با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، برگزار شده بود براساس آراي هيئت داوران
در بخش قصه خواني سارا نوشير از مازندران، كاظم سيدمقدم از خراسان و طاهره گرمسيري از البرز به عنوان نفرات اول تا سوم تقدير شدند و رضا خماريان از خراسان رضوي، حديثه حمزه از چهارمحال و بختياري و يوسف روزگاري از اردبيل برگزيده شدند.
در بخش قصه گويي شهناز دامغانيان از سمنان، مژگان فرضيپور از لرستان و سولماز صادق زاده از اردبيل تقدير شدند و اسماعيل عسگري از خراسان رضوي، ليلا ابراهيمي از قزوين و خديجه سلماني از سمنان و كبريا شجري از مركزي به طور مشترك سوم و به عنوان برگزيدگان معرفي شدند.
بيش از 100 اثر از 22 استان كشور به دبيرخانه نخستين جشنواره ملي قصه گويي و قصه خواني قرآن كريم رسيده بود.
از بين آنها، 35 اثر به مرحله نهايي راه يافت.
اين جشنواره به مدت دو روز در مجتمع فرهنگي و هنري شهيد شاهچراغي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دامغان برگزار شد.
اين جشنواره به ميزباني استان سمنان و به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دامغان و دفتر توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان و با مشاركت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
 


سفير كوبا در تهران:

كوبا همانند گذشته در كنار ايران باقي خواهد ماند

سفير كوبا در تهران درباره قانون اخير آمريكا براي جلوگيري از گسترش روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين، گفت: ما يك دولت آزاد هستيم، براساس منافع خود تصميم مي گيريم و اجازه نمي دهيم يك دولت خارجي براي ما تصميم بگيرد و تحريم هاي 50 و اندي ساله عليه كوبا به اين دليل بود كه اين كشور به حرف آمريكا گوش نداده است .
ويليام كاربو ريكاردو، سفير كوبا در تهران در نشست خبري درباره اصلاحات انجام شده در اين كشور گفت: چند روز گذشته كوبا جشن پنجاه وپنجمين سالگرد پيروزي انقلاب خود را گرفت. اكنون پنج دهه از مبارزه با دشمن مي گذرد. در طول اين سال ها شكست ها و موفقيت هايي داشته ايم اما انقلاب ما همچنان پابرجاست .
او ادامه داد: زماني كه همه انتظار داشتند انقلاب كوبا با شكست مواجه شود، اين انقلاب توانست پابرجا باقي بماند و تا زماني كه مردم همراه انقلاب باشند، اين انقلاب شكست نمي خورد. دولت كوبا تلاش مي كند كه شرايط اين كشور را بهتر كند. در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و مهاجرتي تغييراتي به وجود آمده است و بسياري از قوانين دست و پاگير گذشته اصلاح شده و به جاي آن ها قوانين جديدي اعمال شده است . سفير كوبا در تهران با بيان اين كه در گذشته دولت در هر زمينه اي حضور داشت، افزود: اكنون روند بدين شكل نيست.
 


استقبال جمهوري آذربايجان از پيشنهاد ايران

براي ميانجيگري در مناقشه قره باغ

به دنبال اعلام آمادگي ايران براي ميانجيگري در حل مناقشه قره باغ، مقامات و روساي احزاب آذربايجاني از اين پيشنهاد استقبال كردند.
مبارز قربانلي، معاون دبير اجرايي حزب حاكم در آذربايجان و نماينده مجلس با تاكيد بر اين كه جمهوري آذربايجان هيچ گاه با ميانجيگري ايران در مناقشه قره باغ مخالفت نكرده است، افزود: طبيعي است كه همسايگان بيشتر از ديگران از شرايط منطقه آگاهي دارند و مي توانند مناقشات را حل كنند.
او در عين حال با اشاره به اقدام ارامنه در تصرف شهر شوشا در مي 1992 و همزمان با مذاكرات صلح قره باغ در تهران، افزود برخي نيروها تمايل ندارند كه تهران در حل مناقشه قره باغ نقش آفريني كند.
طاهر كريملي، رئيس حزب وحدت جمهوري آذربايجان نيز با تشكر از اعلام آمادگي ايران براي ميانجيگري در مناقشه قره باغ افزود: ايران قره باغ را جزئي از جهان اسلام مي داند كه اين بسيار اهميت دارد.
كريملي با تاكيد براين كه ايران روابط خوبي با هر دو طرف مناقشه قره باغ دارد، افزود: ايران مي تواند نقش تاثيرگذاري در حل مناقشه قره باغ ايفاء كند.
وي با اشاره به اين كه قدرت هاي بيگانه در سال 1992، در تلاش هاي ميانجيگرايانه ايران براي حل مناقشه قره باغ، خلل ايجاد كردند، گفت: امروزه شرايط دنيا تغيير كرده است و بايد از پيشنهاد ايران استقبال كرد.
رئيس حزب وحدت آذربايجان اظهار كرد: حل مناقشات منطقه تنها با مشاركت كشورهاي منطقه ممكن است.
جمهوري آذربايجان و ارمنستان بر سر مالكيت منطقه قره باغ اختلاف دارند كه اين موضوع به جنگ ميان دو كشور در سال هاي 1992تا 1994 منجر شد.
گروه مينسك به رياست آمريكا، روسيه و فرانسه از سال 1992 براي حل مناقشه قره باغ تلاش مي كند كه در اين خصوص تاكنون دستاوردي نداشته است.
اخيرا سخنگوي وزارت امورخارجه و سفير ايران در باكو آمادگي كشورمان براي كمك به حل مناقشه قره باغ را اعلام كرده اند.
 


تحليلگر آمريكايي:

واشنگتن با تحريم ها مردم ايران را نشانه گرفته است

يك تحليلگر سياسي آمريكايي سياست دوگانه مقامات كاخ سفيد در درخواست گفت وگو با تهران و اعمال تحريم عليه مردم ايران را بچگانه و زشت دانست.
پل شلدون فوت، استاد دانشگاه ايالتي كاليفرنيا در گفت وگو با شبكه خبري پرس تي وي اظهار كرد: ما در حال كشتن ايرانياني هستيم كه با هواپيماي بوئينگ سفر مي كنند، زيرا فروش قطعات يدكي هواپيما را به اين كشور ممنوع كرده ايم. ما در حال كشتار ايرانياني هستيم كه توانايي دسترسي به دارو را نداشته و نمي توانند به دليل نرخ بالاي ارز خارجي از عهده هزينه هاي آن برآيند.
اين استاد دانشگاه آمريكا درخواست واشنگتن براي گفت وگو با تهران آن هم در بحبوحه تهديدهاي آمريكا به جنگ عليه ايران و نيز اعمال تحريم هاي بيشتر عليه اين كشور را «بچه گانه و زشت» توصيف كرد و يادآور شد كه «عملكردها از كلمات مهم تر هستند».
شلدون فوت تصريح كرد: آمريكا حتي با اتحاد جماهير شوروي نيز زماني كه نيكيتا خروشچف (رهبر شوروي) تهديد كرد كه ما را زير خاك دفن مي كند، چنين رفتاري نداشت و روابط ديپلماتيك و بازرگاني خود را با اتحاد جماهير شوروي حفظ كرد.
شلدون فوت با تأييد بي اعتمادي تهران نسبت به درخواست مذاكره مستقيم آمريكا گفت: پيشينه دشمني هاي واشنگتن عليه ملت ايران طولاني است.
وي افزود: واشنگتن با ايجاد محدوديت در فروش دارو و تجهيزات پزشكي به ايران، جان ميليون ها بيمار ايراني را به خطر انداخته است.
 


مهمان پرست:

تحريم هاي جديد حجم مبادلات تجاري ايران را دو برابر مي كند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به اعمال دور جديد تحريم ها عليه كشورمان، تصريح كرد اگر خوب طراحي كنيم، مي توانيم حجم روابط تجاري را به دو برابر برسانيم.
«رامين مهمان پرست» در نشست امنيت ملي و سياست خارجي كه صبح چهارشنبه در مصلي تهران برگزار شد، در خصوص بحث مذاكره با آمريكا كه چندي است مطرح مي شود، اظهار داشت: چارچوب هاي كلي در اين مورد در زمان امام خميني و مقام معظم رهبري تدوين شده است. سياست كلي جمهوري اسلامي ايران توسعه روابط با همه كشورهاست.
وي در خصوص آغاز دور جديد تحريم هاي آمريكا عليه ايران گفت: اين تحريم ها از قبل تصويب شده بود كه كشورها در مقابل دريافت نفت ايران تنها مي توانند به ما كالا بدهند كه اين يكي ديگر از سلسله اقدامات خصمانه عليه ايران است.
مهمان پرست تحريم ها را به دليل قطعنامه هايي خواند كه عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران اعمال شده است و خاطرنشان كرد: تنها دليل براي اعمال اين رفتارها از سوي غرب اين است كه ممكن است شما در آينده به سمت اهداف ديگري منحرف شوند.
سخنگوي وزارت خارجه جرم ملت ايران را در اين دانست كه 34 سال قبل تصميم گرفت مستقل باشد و خاطرنشان كرد: آنها بايد بپذيرند كه با اين حركت هاي اشتباه نمي توانند جلوي پيشرفت ملت ها را بگيرند.
مهمان پرست تنها موضوعي را كه عامل تحريك غربي ها در اقدام عليه ملت ايران است، وابستگي ايران به منابع نفتي دانست و خاطرنشان كرد: از اين تهديدات به عنوان يك فرصت استفاده شده و اميدواريم با برنامه ريزي هاي در حال انجام، اين وابستگي به طور كلي قطع شود.
وي به گزارش فارس، خاطرنشان كرد: ما با اين اقدام مقابله خواهيم كرد و اگر محدوديت براي مبادلات نفتي را به خوبي طراحي كنيم، حجم روابط تجاري ما به دو برابر خواهد رسيد.
 


ايران به جمع 8 كشور توليدكننده دستگاه سي ان سي پيوست

براي نخستين بار در كشور سامانه كنترل ملي «سي ان سي» (CNC) در ماشين سازي تبريز طراحي، توليد و بهره برداري شد.
مديرعامل گروه صنعتي ماشين سازي تبريز ديروز در آيين رونمايي از اين دستگاه، گفت: سامانه فوق كه به دست مهندسان بسيجي اين شركت توليد شده است قابليت صادراتي دارد و مي تواند نقش مهمي در ارزآوري براي كشور ايفا كند.
علي اكبر اصل خادم ادامه داد: با توليد اين دستگاه پيشرفته كه فراتر از نمونه هاي خارجي و با امكانات ويژه و بومي سازي شده عرضه مي شود، ايران به جمع 8 كشور داراي اين فناوري پيوست.
وي 40درصد كاهش قيمت ساخت را از ديگر ويژگي هاي برتر سامانه توليد شده در ماشين سازي تبريز عنوان كرد و گفت: قابليت اتصال درگاه هاي مختلفي همچون «يو.اس.بي» و اتصال به شبكه براي كنترل، به روزسازي و نصب برنامه زيرسامانه شبكه از ديگر قابليت هاي نمونه توليد شده در اين واحد صنعتي است.
خادم تاكيد كرد: دستگاه هاي «سي.ان.سي» اين شركت با قيمت بسيار پايين تر و كيفيت بهتر از محصولات چيني توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي شود.
 


13 حلقه چاه در ميدان گازي كيش حفاري مي شود

كيش- خبرنگار كيهان:
رئيس منطقه عملياتي كيش شركت نفت فلات قاره ايران گفت: 13 حلقه چاه در مرحله نخست توسعه ميدان گازي كيش حفاري مي شود.
به گزارش ايرنا، «عليرضا قانعي» سه شنبه در حاشيه برگزاري نهمين نمايشگاه بين المللي انرژي در كيش در نشست خبري با خبرنگاران افزود: اين ميدان به دليل قابليت هايي از قبيل ابعاد كيفيت، فشار گاز و همچنين ظرفيت هاي صادراتي، بيش از گذشته مورد توجه وزارت نفت قرار گرفته است.
وي با اشاره به اهميت توسعه مرحله مختلف اين ميدان، گفت: با توجه به توانمندي هاي جزاير كيش و سيري، شركت نفت فلات قاره به دنبال اين است كه طرح توليد زودهنگام را در اين ميدان به انجام برساند.
قانعي به فعاليت دو دكل حفاري در بخش خشكي اين ميدان اشاره كرد و افزود: در فاز نخست حفاري 12 حلقه چاه در دستور كار قرار گرفت و يك حلقه چاه نيز در گذشته در اين ميدان حفاري شده بود كه شمار چاه هاي اين ميدان را به 13 حلقه رسانده است.
وي ادامه داد: ظرفيت ميدان گازي كيش در ابتدا 47 تريليون فوت مكعب گاز تخمين زده شد كه بعد از حفاري چاه هاي بعدي تا بيش از 60 تريليون فوت مكعب برآورد شد كه نزديك به 6 فاز پارس جنوبي است.
قانعي گفت: هم اكنون رويكرد شركت فلات قاره جلوگيري از سوزاندن گاز و انتقال آن به جزيره است.
وي افزود: افزون بر اين، تركيبات گوگردي گاز اين ميدان بسيار اندك است به گونه اي كه گاز توليدي را مي توان مستقيما و تنها با جداسازي ميعانات گازي محدودي كه دارد، به نيروگاه ها انتقال داد. قانعي گفت: گاز توليد شده از طريق خط لوله زير دريا به پالايشگاه گرزه (نزديك ترين خاك سرزميني به جزيره كيش) انتقال داده مي شود.
وي افزود: هم اينك برنامه هاي مختلفي براي توليد گاز ميدان كيش وجود دارد كه يكي از آنها توليد زودهنگام است.
او گفت: در نظر داريم قبل از احداث پالايشگاه بخشي از گاز توليدي را بهره برداري كنيم و از طريق ايستگاه تقويت فشار كنوني كه در زمان حاضر گاز ميدان سيري را دريافت مي كند براي انتقال گاز از ميدان كيش به سيري استفاده كنيم.
 


براي حمايت از توليد شير و گوشت قرمز

12 هزار ميليارد ريال تسهيلات به دامداران اختصاص يافت

معاون بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي از اختصاص 12هزار ميلياردريال تسهيلات ارزان قيمت براي حمايت از دامداران كشور خبر داد.
سعادت الله عباسي عصر سه شنبه در جمع توليدكنندگان دامي شهرستان مرودشت با اعلام اين خبر، افزود: اين تسهيلات در راستاي حمايت از توليد شير و گوشت قرمز در اختيار دامداران و توليدكنندگان دامي قرار مي گيرد.
وي گفت: اعتبار ياد شده با هماهنگي اتحاديه مركزي دامداران كشور و وزارت جهاد كشاورزي در نشستي با حضور رئيس جمهور مصوب شده و بزودي در اختيار توليدكنندگان دام كشور قرار مي گيرد.
عباسي با بيان اينكه بخش كشاورزي با تمام مشكلاتي كه در شرايط تحريم دارد، بار تامين غذاي مردم را به دوش مي كشد گفت: امسال علاوه بر توليد نيازهاي كشور 20هزار تن تخم مرغ و 200هزار تن محصولات لبني به خارج صادر شده است. به گفته وي با وجود مشكلات و خشكسالي هاي متوالي تنها 10 درصد گوشت وارد شده كه با احياي واحدهاي نيمه فعال و غيرفعال علاوه بر رفع نياز، واردات به صفر خواهد رسيد. معاون بهبود توليدات دامي وزارت جهاد كشاورزي اظهار كرد: از محل اعتبارات صندوق دام كشور تسهيلاتي به صندوق هاي استاني تزريق شده تا دامداران بتوانند در فصل خريد نقدينگي داشته و علوفه مورد نياز خود را به موقع تهيه نمايند.
 


توليد واكسن هاي جديد در مؤسسه سرم سازي رازي

رئيس مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي گفت: واكسن هاي پي پي آر، گامبورو، بروسلوز قطره چشمي و كيت تشخيص يون اين واكسن ها به زودي به بازار عرضه مي شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، هادي فاميل قدكچي در نشست خبري در محل مؤسسه رازي در كرج افزود: اين محصولات در مرحله قيمت گذاري هستند كه پس از قيمت گذاري به فروش مي رسند.
وي حجم محصولات توليدي مؤسسه سرم سازي رازي را در حدود 30 ميليون دز واكسن انساني، 100 هزار آمپول و سرم هاي درماني ضد مار و عقرب گزيدگي برشمرد و گفت: در حوزه دام نيز 300 ميليون دز واكسن به ارزش سه ميليارد توليد مي شود كه پيش بيني شده امسال يك ميليارد به حجم محصولات افزوده مي شود.
رئيس مؤسسه تحقيقات واكسن و سرم سازي رازي مجموع ارزش ارزي فرآورده هاي مؤسسه را بالغ بر 300 ميليون دلار عنوان و تصريح كرد: اين فرآورده ها با قيمت بسيار ناچيزي در كشور توليد مي شوند و كمك هاي دولت در اين حوزه سالانه حدود 10 تا 15 ميليون دلار است.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص انتشار خبر استفاده سربازان آمريكايي از پادزهرهاي مؤسسه رازي در شرايط تحريم گفت: پادزهرها را ما به سربازان آمريكايي نفروختيم بلكه آنها از بازار آزاد تهيه كردند و پيگيري اين موضوع هم در حيطه كاري ما نبود. آنچه براي ما اهميت داشت قيمت خريد پادزهرها و تأييد آنها بود كه نظرشان اين بود كه پادزهرهاي ايراني از بهترين پادزهرها بوده و به قيمت 310 دلار خريداري كردند.
 


خيرين دانشگاه ساز امسال 18 ميليارد تومان سرمايه گذاري كردند

معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: خيران امسال 18 ميليارد تومان در بحث دانشگاه سرمايه گذاري داشته اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، علي اكبر متكان در حاشيه مراسم افتتاح همزمان پروژه فني و حرفه اي كشوري كه به صورت ويدئو كنفرانس در شيراز برگزار شد با اشاره به افتتاح 180 پروژه آموزشي عالي كه 70 درصد آن در هفته دولت و دهه فجر افتتاح شده است بيان داشت: اين 180 پروژه به وسعت 300 هزار متر مربع بوده كه با اعتباري بالغ بر 150 ميليارد تومان افتتاح و يا در عرض دو هفته آينده افتتاح مي شوند كه از اين ميزان 85 هزار متر مربع مربوط به دانشگاه فني حرفه اي است.
متكان تصريح كرد: خوشبختانه علي رغم تحريم ها هيچ مشكلي در اجراي پروژه ها نداشته و افزايش مناسبي در تعداد پروژه ها داشتيم.
معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري درباره همكاري خيرين گفت: با تشكيل كميته خيرين دانشگاه ساز در سالهاي آينده حجم اعظم پروژه هاي عمراني از خيرين تامين مي شود.
متكان اضافه كرد: در صورت سرمايه گذاري خيرين 50 درصد از طريق آنها و 50 درصد توسط وزارت تامين مي شود.

 


بهره برداري از نخستين كارگاه توليد كنستانتره ميكروجلبك ايران در رشت

نخستين كارگاه توليد كنستانتره ميكروجلبك ايران ديروز در منطقه فشتام رشت افتتاح شد.
رئيس پارك علم و فناوري گيلان در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: اين كارگاه با 4 ميليارد ريال سرمايه گذاري در مركز تحقيقاتي و نيمه صنعتي پارك علم و فناوري گيلان و به همت يكي از شركت هاي فناور مستقر در پارك و با حمايت اين مركز انجام شده است.
«مجيد متقي طلب» افزود: با توجه به برنامه ريزي انجام شده در فاز اول، اين كارخانه توليد خود را به سقف 25 تن در سال مي رساند.
مدير عامل و صاحب اين فناوري نيز گفت: استفاده از اين محصول موجب جلوگيري از ورود جلبك هاي غيربومي و مضر، كاهش مرگ و مير ماهيان و افزايش وزن ماهيان است.
«حميد دنيايي» ادامه داد: اين محصول با دارا بودن مواد آنتي اكسيدان و امگا 3 موجب ايجاد خاصيت ضد سرطاني مي شود.
وي اضافه كرد: با توجه به بازار گسترده مصرف اين نوع محصول، صادرات آن پس از تأمين نياز داخل كشور از اهداف بعدي توليد محصول ياد شده است.
به گفته دنيايي؛ كنسانتره ميكروجلبك نوعي محصول است كه در فاز اول براي تغذيه ماهيان و در مراحل بعدي به منظور مصارف دامي و حتي انسان كاربرد دارد.
اين محصول از سوي يكي از شركت هاي فناور مستقر در پارك علم و فناوري گيلان انجام و در ايران به ثبت رسيده است.
 


طراحي و ساخت دستگاه تست عملكرد و طول عمر پيل سوختي در اصفهان

اصفهان-خبرنگار كيهان:
پژوهشگران دانشگاه صنعتي اصفهان دستگاه تست عملكرد و طول عمر پيل سوختي با ظرفيت 125 وات را طراحي و ساختند.
ساخت اين دستگاه قبلا در انحصار كشورهاي آمريكا، كانادا و آلمان بود.
معاون پژوهشي دانشگاه صنعتي اصفهان با بيان اين مطلب گفت: اين دستگاه با همكاري دكتر محمد ژياني عضو هيأت علمي اين دانشگاه، سميه مجيدي دانشجوي دكتري، محمد محمدي كارشناس ارشد شيمي فيزيك، مسعود نعمتي مهندس برق، محمد افشاري كارشناس ارشد برق-كنترل در مدت يكسال ساخته شده است.
علي حيدرپور افزود: قيمت نمونه خارجي دستگاه حدود 50 هزار دلار و نمونه ايراني آ ن 20 هزار دلار است.
مهدي ژياني مجري اين طرح نيز افزود: اين دستگاه در كليه مراكز دانشگاهي، تحقيقاتي و صنعتي فعال در زمينه انواع پيل سوختي كاربرد دارد و با استفاده از آن مي توان همه پارامترهاي موثر بر عملكرد و طول عمر پيل سوختي شامل دما، فشار، رطوبت، استوكيومتري، سرعت عبور گازها، جريان الكتريكي و ولتاژ پيل سوختي را كنترل و ثبت كرد.
توليد دانسيته (چگالي) توان بالا، توليد انرژي بدون صدا، زيست سازگار و منعطف از نظر اندازه و توان، از مزيت هاي پيل سوختي است.
اين دستگاه در اداره كل ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده است.
 


جانباز رابري به همرزمان شهيدش پيوست

جانباز 50درصد رابري پس از 26 سال تحمل درد و رنج، دعوت حق را لبيك گفت و به ديگر ياران و همرزمان شهيدش پيوست.
به گزارش خبرگزاري فارس از رابر، «مختار ماركي» پس از سالها تحمل درد و رنج ناشي از جراحت در جنگ تحميلي عراق عليه ايران در بيمارستان دعوت حق را لبيك گفت و به ديگر ياران و همرزمان شهيدش پيوست.
وي در عمليات كربلاي پنج در سال 1365 شيميايي شد، پيكر پاكش پس از تشييع بر روي دستان مردم شهيدپرور رابر در زادگاهش روستاي قنات ملك به خاك سپرده شد.
 


با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

هفتمين جشنواره شعر فجر در جزيره خارك گشايش يافت

هفتمين جشنواره شعر فجر در جزيره خارك با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران بر معرفي و ثبت جزيره خارك به عنوان جزيره مقاومت و پايداري در تقويم روز كشور تأكيد كرد.
سيد محمد حسيني افزود: در اين جشنواره كه 20 روز ادامه دارد برگزيدگان هفتم اسفند ماه معرفي مي شوند.
وي اظهار داشت: شاعران برتر از سراسر كشور و 15 كشور ديگر در اين جشنواره شركت دارند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: امسال علاوه بر جزاير ابوموسي و قشم جشنواره شعر فجر به دليل وجود ذوق شعري در مردم خونگرم جنوب كشور در جزيره خارك و در دل آب هاي خليج فارس برگزار شده است.
حسيني گفت: شعر در استان بوشهر بالنده است و هم اكنون اين استان در زمينه شعر در كشور خوش مي درخشد.
وي اضافه كرد: استان بوشهر در گذشته و حال از شاعراني خوش ذوق برخوردار بوده كه نام اين استان را زنده نگه داشته اند. حسيني بيان كرد: مرحوم «خليل عمراني» از شاعران معروف آييني بوشهر و كشور، در اشعارش اتحاد و انسجام در جامعه را مهم ترين رسالت خود مي دانست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جشواره با پيشنهاد استاندار بوشهر براي راه اندازي روزنامه در استان بوشهر و ثبت نشان خارك موافقت كرد.
در اين آيين از خانواده مرحوم خليل عمراني شاعر آييني و انقلابي بوشهر تجليل شد كه ايمان عمراني پسر اين شاعر فقيد لوح تقدير و هدايا را دريافت كرد.
دبير هفتمين جشنواره بين المللي شعر فجر از رقابت 2037 شاعر در اين جشنواره خبر داد.
رضا حميدي اظهار داشت: دو هزار و 37 شاعر كار خود را به دبيرخانه هفتمين جشنواره شعر فجر ارسال كردند.
وي ادامه داد: اين جشنواره در شش بخش شامل كلاسيك و سنتي، نيمايي و سپيد، سرود و ترانه، كودك و نوجوان، نقد و پژوهش و بخش ويژه پيامبر(ص) برگزار مي شود.
دبير هفتمين جشنواره شعر فجر خاطرنشان كرد: داوري جشنواره از دوشنبه آغاز شده و داوري دور مقدماتي به اتمام رسيده و نتايج آن هفته آينده اعلام و برترين ها در هفت اسفند ماه معرفي مي شوند.
حميدي با بيان اينكه امسال شاعر مردمي و جشنواره شعر فجر در جزاير ابوموسي و قشم و هفت منطقه ديگر به مدت 21 روز برگزار مي شود و شاعران اشعار خود را در مدارس، دانشگاه ها و فرهنگسراها ارائه مي دهند.
شاعراني از 15 كشور در اين جشنواره حضور خواهند داشت.
 


معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

آيين نامه كار حرفه اي خبرنگاران براي تصويب به مجلس مي رود

معاون مطبوعاتي وزير ارشاد از تدوين آيين نامه حرفه اي خبرنگاران در معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد و ارائه آن به كميسيون فرهنگي مجلس خبر داد.
حميد محمدزاده در حاشيه افتتاح سراي روزنامه نگاران خوزستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار كرد: آيين نامه كار حرفه اي خبرنگاران و اصحاب رسانه در كميسيون لوايح كميسيون فرهنگي دولت در حال بررسي و تدوين است و به زودي براي تصويب و ابلاغ نهايي به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
وي افزود: اين كار در نوع خود بي نظير و در تاريخ مطبوعات سابقه نداشته و در صورت تصويب آن بخش عمده اي از دغدغه ها و مشكلات خبرنگاران حل مي شود كه اميدواريم با نظر مساعد نمايندگان به تصويب برسد.
معاون مطبوعاتي وزير ارشاد گفت: با ابلاغ آيين نامه كار حرفه اي روزنامه نگاران، بخش عمده مسايل رتبه بندي و امنيت شغلي خبرنگاران برطرف مي شود.
محمدزاده درباره سراي روزنامه نگاران خاطرنشان كرد: سراي روزنامه نگاران مشكل نيست و ماهيت منفي ندارد و براي همه اهالي مطبوعات و رسانه هاست و هركس با هر سليقه و نگاهي مي تواند در آن حضور داشته باشد.
وي اشاره اي هم به جشنواره مطبوعات كرد و گفت: نوزدهمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري ها اسفند ماه امسال همانند سال قبل برگزار مي شود و همچنين همزمان با آن موزه مطبوعات هم تا پايان سال افتتاح مي شود.
وي در زمينه مشكلات موجود در حوزه سايت سمان معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد افزود: برخي مشكلات گزارش شده جدي است و از اين رو كارشناسان وزارت به نوبت به استان هاي مختلف رفته و با حضور در محل، مشكلات اصحاب رسانه را در ارتباط با اين سامانه برطرف مي كنند.
 


مديرعامل شركت ملي نفت ايران

صادرات نفت در سال گذشته ركورد زد

مديرعامل شركت ملي نفت ايران از صادرات 110 ميليارد دلاري نفت ايران در سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه به نقل از روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، احمد قلعه باني اظهار داشت: اين ميزان صادرات در تاريخ شركت ملي نفت ايران، يك ركورد محسوب مي شود.
وي با بيان اين كه از نظر ارزشي بيشترين ميزان توليد و صادرات نفت در سال گذشته رقم خورده است افزود: در سال 1390 شاخص ها نشان از بهره وري، سرمايه گذاري و توليد مطلوب در صنعت نفت دارد.
معاون وزير خاطرنشان كرد: سال گذشته 6/22 ميليارد دلار در بخش بالادستي سرمايه گذاري شده كه نسبت به سال 89 (7/16 ميليارد دلار) از رشدي چشمگير برخوردار بوده است.
قلعه باني گفت: هم اكنون توانمندي صنعت نفت ايران به مرحله اي رسيده است كه نه تنها در بخش توليد نفت خام بلكه در فرايند توسعه ميادين، از ظرفيت هاي مطلوبي برخوردار هستيم.
وي با تاكيد بر اين كه امروز صنعت نفت با اتكا به توان داخلي در حال گذشتن از مسير توسعه است، يادآور شد: هرچه بيشتر بر توان داخلي و استفاده از اين ظرفيت ها تمركز شود، تحريم ها و محدوديت هاي اعمالي عليه كشور بيشتر بي تاثيرتر مي شود.
معاون وزير نفت ايران بيان كرد: امروز مجموعه صنعتگران داخلي و كاركنان صنعت نفت توانسته اند توليد كشور را در بخش نفت و گاز به ميزان مطلوب و قابل قبولي افزايش دهند و در بخش صادرات و ساخت تجهيزات نيز استفاده از ظرفيت هاي داخلي كشور موجب شده كه با وجود تحريم ها و محدوديت ها، دستاوردهاي خوبي براي كشور حاصل شود.
 


سفير كابل در تهران خبر داد

افزايش 6 برابري مبادلات تجاري ايران و افغانستان

سفير افغانستان در ايران از رشد 6 برابري مبادلات تجاري دو كشور در سال هاي اخير خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر از بندرعباس، نصير احمدنور در ديدار با استاندار هرمزگان گفت: حجم مبادلات تجاري كالاهاي غيرنفتي دو كشور ايران و افغانستان طي سال هاي اخير رشدي 6 برابري داشته كه اين مسئله نشان دهنده توسعه ارتباطات ميان اين دو كشور همسايه است.
همچنين «عبدالهادي فرهنگ» يكي از رايزنان اقتصادي سفارت افغانستان در ايران در اين ديدار خواستار همكاري استان هرمزگان با شركت هاي افغاني در بخش مواد نفتي شد و افزود: شركت هاي افغانستان كه تعدادي از آنها در دبي فعاليت مي كنند مي توانند مواد پتروشيمي و مشتقات نفتي شركت هاي ايراني را صادر كرده و به فروش برسانند.
وي اضافه كرد: همچنين در حال حاضر شركت هاي متعدد ايراني در افغانستان سرمايه گذاري كرده و حضور دارند كه اين روابط تجاري ميان دو كشور مي تواند توسعه بيشتري پيدا كند.
استاندار هرمزگان نيز در اين ديدار بر لزوم توسعه بيشتر ارتباطات ميان ايران و افغانستان تاكيد كرد و اظهار داشت: استان هرمزگان از ظرفيت هاي تجاري و اقتصادي بسياري برخوردار است كه مي توان از اين ظرفيت ها به خصوص در بخش شيلات در راستاي توسعه روابط استفاده كرد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10