(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 اسفند  1391 - شماره 20454

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
مصوبه مجلس
هر نماينده مي تواند 5 مشاور داشته باشد!
در مكتب امام
بررسي شرايط نماز(بخش دوم وپاياني)
تحصيل خشوع در نماز
خارج از دستور
سرلشكر قاسم سليماني:
كمك هاي بلاعوض رژيم سعودي به صدام دو برابر هزينه ايران در دفاع مقدس بود
در ديدار با كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل
لاريجاني : گزارش احمد شهيد حرف هاي آمريكايي هاست
نيروي دريايي ايران و عراق يادداشت تفاهم امضاء كردند
عباسي: نيروگاه اتمي بوشهر مراحل آزمايشي را طي مي كند
دستگيري 3 عضو القاعده در مرز هاي غربي كشور
ايران رئيس كميته منطقه اي در مبارزه با مواد مخدر شد


كوتاه از انتخابات

شمارش دستي آرا در انتخابات
فرماندار تهران اعلام كرد شمارش آرا در دو انتخابات آينده به صورت دستي انجام خواهد شد.
عيسي فرهادي در يك نشست خبري با بيان اينكه فرمانداري تهران تقريبا يك هشتم انتخابات كشور را در دل خود دارد، تاكيد كرد: براي انتخابات رياست جمهوري چهار هزار شعبه و براي انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستا چهار هزار شعبه در تهران در نظر خواهيم گرفت.
فرماندار تهران در ادامه با اشاره به اين كه هيئت هاي اجرايي براي انتخابات رياست جمهوري و شوراها در 15 ارديبهشت ماه تشكيل مي شود، گفت: پيش بيني ما اين است كه تا پايان روز شنبه (فرداي انتخابات) بعد از برگزاري انتخابات نتيجه انتخابات رياست جمهوري را اعلام كنيم و همچنين نتيجه انتخابات شوراهاي شهر طي سه تا چهار روز اعلام شود.
موسوي و كروبي را عمله آمريكا مي دانم
محسن رضايي با بيان اينكه فضاي انتخاباتي سال آينده متفاوت از سال هاي 84 و 88 است گفت: من موسوي و كروبي را عمله آمريكا مي دانم و در 25 بهمن 89 اعلام كردم اگر اين دو نفر از مردم عذرخواهي نكنند مردم مي توانند آنها را دستگير كنند.
به گزارش تسنيم، وي كه چندي پيش نامزدي خود در انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد افزود: شايد برخي بگويند چنين اظهارنظري ديرهنگام بوده است، اما هيچ كس موضعي مانند من در برابر سران فتنه نداشته است، اعتقاد دارم براي اثر بيشتر بايستي مواضعم در اين باره را به موقع مطرح مي كردم.
گزينه هاي جمعيت ايثارگران
جمعيت ايثارگران طي بيانيه اي اولويت و ترجيحات خود در رابطه با نامزدهاي رياست جمهوري را حداد عادل، زاكاني و جليلي عنوان كرد.
در بيانيه اين جمعيت با اشاره به ائتلاف سه گانه اصولگرايان آمده است؛ جمعيت ايثارگران بيش از 51 نفر را مورد بررسي قرار داد و در نهايت به فهرستي چند نفره رسيد ليكن در ميان اين افراد آقايان غلامعلي حداد عادل، عليرضا زاكاني و سعيد جليلي، در اولويت و ترجيحات جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي قرار دارند. البته در مسير زمان هم اگر به نقطه نظر جديدي رسيديم به برادرانمان در ائتلاف سه گانه منعكس خواهيم كرد.
انتخاب عضو هيئت اجرايي مركزي انتخابات رياست جمهوري
محمد آشوري به عنوان عضو هيئت اجرايي مركزي انتخابات توسط نمايندگان مجلس انتخاب شد.
نماينده مردم بندرعباس و عضو هيئت رئيسه مجلس در جلسه علني ديروز مجلس با 164 راي از مجموع 182 راي ماخوذه به عنوان عضو هيئت اجرايي مركزي انتخابات رياست جمهوري انتخاب شد.
عضويت آشوري در اين هيئت بدون حق راي خواهد بود.
گزينه هاشمي آمدني شد
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه از قطعي شدن كانديداتوري حسن روحاني براي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري سال آينده خبر داد.
غلامعلي دهقان با اشاره به حمايت حزب متبوعش از كانديداتوري حسن روحاني گفت: ستادهاي انتخاباتي روحاني در تهران و مراكز استان ها مشخص شده است.
سخنگوي حزب اعتدال و توسعه افزود: نعمت زاده وزير صنايع هاشمي رفسنجاني رئيس ستاد انتخاباتي روحاني و اكبر تركان نيز به عنوان قائم مقام ستاد مشخص شده اند.
گفتني است، پيش از اين «حجت الاسلام محمدباقر ذاكري» عضو حزب اعتماد ملي اعلام كرد حضور حسن روحاني به عنوان گزينه هاشمي در انتخابات آينده دور از دسترس نيست.
سخنگوي دولت نمي آيد
سخنگوي دولت كانديداتوري خود را براي انتخابات رياست جمهوري تاييد نكرد.
غلامحسين الهام معاون رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه برخي مي گويند شما در انتخابات رياست جمهوري، كانديدا خواهيد شد، به يك جمله بسنده كرد و گفت: نه، اين خبر را تاييد نمي كنم.
چهار ضلعي اصلاح طلبان
سخنگوي جبهه اصلاح طلبان اعلام كرد كانديداي نهايي ما از بين كواكبيان، كمالي، جهانگيري و عارف به عنوان چهارضلعي اصلاح طلبان انتخاب مي شود.
مجيد محتشمي سخنگوي جبهه اصلاح طلبان با اشاره به جلسه اخير تشكل متبوعش اظهار داشت: در اين جلسه در خصوص موضوع انتخابات رياست جمهوري يازدهم، بحث هاي متعددي صورت گرفت و نهايتا با توجه به افراد اصلاح طلبي كه در حال حاضر به صورت رسمي و يا تلويحي كانديداتوري خود را اعلام كردند و با توجه به سوابق اجرايي، سياسي و انقلابي آن ها، مقرر شد بر روي چهار نفر از آنها تمركز و برنامه هاي اين 4 كانديدا بررسي شود.
وي افزود: جبهه اصلاح طلبان برنامه ها و ميزان تاثيرگذاري آنان را در افكار عمومي رصد و بررسي خواهد كرد و نهايتا در كنگره احتمالي بزرگ اصلاح طلبان در 30 فروردين يكي از آنها و يا احيانا از بين افراد ديگر را انتخاب و بر روي وي اجماع مي كنيم.
تنظيم فهرست اصولگرايان در انتخابات شوراها
مهدي چمران و اسدالله بادامچيان رئيس ستاد انتخابات جبهه پيروان در انتخابات شوراها ديدار و بر وحدت اصولگرايان در اين دوره از انتخابات تاكيد كردند.
در اين ديدار انتخاباتي بر ارائه فهرست واحد اصولگرايان در تهران بحث و گفت وگو و همچنين تاكيد شد كه نيروهاي اصولگرا در انتخابات شوراها و در حوزه تهران ليست واحد ارائه كنند.
همچنين مقرر شد بادامچيان به نمايندگي جبهه پيروان خط امام و رهبري و چمران كه سابقه دو دوره عضويت در شوراي شهر تهران را دارد، براي رسيدن به فهرست واحد اصولگرايان در اين دوره از انتخابات شوراها فعاليت كنند.
ائتلاف 1+2 اصلاح طلبان
دبير كل حزب وحدت و همكاري ملي از استقبال محمد شريعتمداري از ائتلاف با ديگر كانديداهاي اصلاح طلب خبر داد.
محمدرضا راه چمني با اشاره به استقبال از طرح ائتلاف در اصلاح طلبان اظهار داشت: حزب وحدت و همكاري ملي در تلاش است تا ائتلافي را با حضور حسن روحاني، محمد شريعتمداري و محمدرضا عارف و ديگر افراد اصلاح طلبي كه در آينده اعلام كانديداتوري مي كنند، تشكيل دهد تا طبق نظرسنجي كانديداي نهايي انتخاب شود؛ از طريق چنين راهي مي توان در ميان اصلاح طلبان به اجماع رسيد.
وي افزود: يكي از اعضاي حزب وحدت و همكاري ملي پيشنهاد داد كه كانديداي اصلاح طلب و معتدل ائتلافي مشابه ائتلاف 1+2 تشكيل دهند و در انتها هر كدام كه براساس نظرسنجي از مقبوليت بيشتري برخوردار بود باقي افراد به نفع وي كناره گيري كنند.
 


مصوبه مجلس

هر نماينده مي تواند 5 مشاور داشته باشد!

نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز كه به اصلاح آئين نامه داخلي گذشت طرحي را تصويب كردند كه براساس آن هر نماينده مي تواند حداكثر 5 نفر را براي امور مشاوره اي و خدماتي به كار گيرد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني صبح ديروز ماده 6 از طرح اصلاح موادي از قانون آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي ايران بررسي و تصويب كردند.
براساس اين ماده يك تبصره به ماده 76 قانون الحاق مي شود كه براساس آن در هر دوره مجلس نمايندگان مي توانند حداكثر 5 نفر از كاركنان يا كارشناسان دستگاه هاي مشمول ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري را براي به كار گيري در دفتر ارتباطات مردمي جهت امور مشاوره اي، اداري و خدماتي از دستگاه هاي ذي ربط درخواست نمايند در اين صورت دستگاه موظف است شخص يا اشخاص نامبرده را به دفتر ارتباطات مردمي نماينده مامور كند. همچنين حقوق، مزايا، حق ماموريت و اضافه كار اين ماموران طبق قوانين و مقررات مربوطه بر عهده دستگاه ماموركننده مي باشد و ميزان اضافه كار تا سقف مصوب اداره مربوطه و ماموريت ماهيانه و مرخصي استفاده شده توسط رئيس دفتر نماينده به دستگاه ذيربط اعلام مي شود.
افزايش كليه حقوق قانوني اين ماموران از جمله ارتقا، افزايش حقوق سلامتي، افزايش گروه و رتبه و ساير موارد مشابه در دوران ماموريت اين افراد همانند ساير كاركنان دستگاه ذيربط مي باشد. پس از اعلام پايان ماموريت دستگاه ذيربط موظف است اين افراد را حداقل در پست سازماني قبل ماموريت و يا پست همكاران به كار گيرد اين مصوبه ناسخ تبصره سه ماده دو قانون استخدامي كاركنان مجلس شوراي اسلامي مصوب 23 آبان 1372 مجلس شوراي اسلامي نيست. ماده مذكور با 165 راي موافق، 41 راي مخالف و 33 راي ممتنع از مجموع 240 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
اخطار قانون اساسي قاضي پور
و تاييد لاريجاني
در جريان تصويب اين ماده نادر قاضي پور نماينده مردم اروميه طي اخطاري تبصره الحاقي به ماده 6 آئين نامه داخلي مجلس را مغاير با قانون اساسي دانست.
وي با بيان اينكه طبق اصل 75 مصوبات مجلس نبايد بار مالي براي دولت داشته باشد، گفت: اگر قرار باشد براي هر نماينده 5 نفر از كاركنان دولتي در دفتر ارتباطات مردمي آنها مشغول شوند، بايد بگويم مثلا در اروميه مثلا 15 كارمند دولتي مشغول شوند چون اروميه 3 نماينده در مجلس دارد.
قاضي پور افزود: اگر قرار باشد يك كارمند دولتي به مجلس معرفي شود، قطعا بايد براي جايگزيني وي دولت نيروي جديدي استخدام كند و اين بار مالي دارد.
علي لاريجاني رئيس مجلس با وارد دانستن اخطار قاضي پور گفت: به نظر مي رسد اشكال 75 قانون اساسي وجود دارد چرا كه در اين صورت افرادي بايد جايگزين نيروهاي مامور به مجلس شوند كه اين بار مالي دارد.
وي سپس اخطار را به راي نمايندگان گذاشت كه مجلس با راي 67 راي موافق، 111 راي مخالف و 17 راي ممتنع نظر لاريجاني مبني بر وارد بودن قاضي پور را نپذيرفتند.
گفتني است با اجرايي شدن اين مصوبه و با احتساب 290 نماينده، مجلس مجوز استخدام 1450 نفر را صادر كرده است، حذف 5 نفر از دستگاه هاي دولتي به ازاي هر نماينده و نيز بار مالي آن براي دولت كه مجبور است حقوق مشاوران مجلس را نيز پرداخت كند نقطه ابهامي است كه با وجود آن، نمايندگان اين طرح را به تصويب رساندند.
طرحي درباره وظايف ناظران
نمايندگان در بخشي از جلسه علني ديروز مجلس ماده 74 آئين نامه فعلي پارلماني را اصلاح كردند.
براساس مصوبه مجلس تنظيم برنامه ها و سياست هاي مالي، استخدامي، خدماتي، تبليغي و انتظامات مجلس و ارائه آن به رئيس مجلس براي طي مراحل بعدي، نظارت و اتخاذ تصميم لازم در خصوص عملكرد همه واحدهاي ساختار تشكيلات اداري مجلس، نحوه اجراي مصوبات هيئت رئيسه و كميسيون تدوين آيين نامه داخلي در خصوص تبصره 2 ماده 73، نظارت بر روند تهيه و پيشنهاد بودجه سالانه مجلس و پيگيري مراحل بعدي آن، نظارت بر حفظ اداره و ثبت ابنيه و اموال و موسسات مجلس، نظارت بر عملكرد مركز پژوهش ها، مركز اسناد، كتابخانه و موزه مجلس كه طبق قوانين مربوط به خود تشكيل شده اند، پيگيري مشكلات نمايندگان و ارائه راه حل مناسب به هيئت رئيسه و نظارت بر ساير امور اداري و مالي و خدماتي مجلس از جمله وظايف ناظران پارلمان است.
پيشنهادي كه رد و سپس تائيد شد!
در جريان بررسي طرح اصلاح مواردي از آئين نامه داخلي مجلس احمد توكلي نماينده تهران طي پيشنهادي خواستار حذف ماده 7 اين طرح شد.
علي لاريجاني كه به عنون مخالف با اين پيشنهاد نطق مي كرد، اظهار داشت: دغدغه هايي كه در اين باره مطرح مي شود درباره كشف آراي نمايندگان است، ما اين موضوع را بررسي كرديم و حتي بنده با متخصصان فني دستگاه هاي راي گيري صحبت كردم و نگراني خاصي وجود ندارد.
لاريجاني گفت: وقتي نمايندگان راي مي دهند ما با يك دكمه مي توانيم آن را محو كنيم تا مشخص نشود آراي نمايندگان چه بوده است.
رئيس مجلس با بيان اينكه در راي گيري هاي كاغذي احتمال تخلف وجود دارد افزود: اينكه راي گيري هاي مجلس به صورت الكترونيك نباشد مشكلات زيادي مي تواند به وجود آورد از جمله مشكلات، احتمال تخلف است، خود نمايندگان بعضا گلايه مي كنند و مي گويند مثلا يك راي ممتنع در گلدان مخالف و يا موافق افتاده است.
وي با بيان اينكه بايد از تكنولوژي درست استفاده كرد افزود: فرض بگيريد ما مي خواهيم لايحه مالياتي كه براي سرنوشت كشور مهم است را از روش راي گيري دستي استفاده كنيم، اگر اين كار انجام شود ساعت ها طول مي كشد و وقت مجلس بيهوده تلف مي شود.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از استماع نظر موافقان و مخالفان پيشنهاد حذف ماده 7 طرح اصلاح موادي از آئين نامه داخلي محلي اين پيشنهاد را به راي نمايندگان گذاشت كه با 94 راي موافق، 64 راي مخالف و 24 راي ممتنع تصويب نشد.
نمايندگان در ادامه پس از حدود يك ساعت بحث و بررسي درباره ماده 7 اين طرح كه ماده 122 آئين نامه فعلي را اصلاح مي كرد، با اصل آن موافقت نكرده و حذف اين ماده را به تصويب رساندند.
چنانچه گفته شد در ابتداي آغاز بررسي اين ماده، احمد توكلي نماينده تهران پيشنهاد حذف ماده 7 را مطرح كرد كه علي لاريجاني رئيس مجلس در مخالفت با اين پيشنهاد در صحن علني سخنراني كرد و در نهايت نمايندگان با پيشنهاد حذف كل اين ماده مخالفت كردند.
سپس تعداد ديگري از وكلاي ملت پيشنهادات حذف و اصلاح جز در اين ماده را مطرح كردند كه هيچ يك از اين پيشنهادات به تصويب خانه ملتي ها نرسيد.
در نهايت محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس يك پيشنهاد رفع ابهام در اين ماده را ارائه كرد كه مورد موافقت خانه ملتي ها واقع شد، اما زماني كه رئيس مجلس اصل ماده 7 را به راي نمايندگان گذاشت وكلاي ملت با 62 راي موافق، 109 راي مخالف و 17 راي ممتنع از 222 نماينده حاضر در جلسه، با اصل اين ماده مخالفت كردند.
سپس لاريجاني حذف ماده 7 را به راي نمايندگان گذاشت كه مجلسي ها با 114 راي موافق، 41 راي مخالف و 8 راي ممتنع از 221 نماينده حاضر در جلسه، با حذف اين ماده موافقت كردند.
به گزارش فارس در اين ماده آمده بود: كليه راي گيري ها در مجلس با سامانه هوشمند الكترونيكي انجام مي شود. هيئت رئيسه موظف است سامانه مذكور را براي راي گيري مخفي به نحوي برنامه ريزي نمايد كه ضمن حفظ و نگهداري نتيجه راي از لحاظ تعداد موافق، مخالف و ممتنع، امكان ثبت و ذخيره مشخصات نماينده با شماره صندلي وي در سامانه وجود نداشته باشد.
چنانچه اسامي نمايندگان راي دهنده در راي گيري مخفي توسط متصديان اين امر اعلام شود، به نحوي كه موضوع در رسانه ها يا بين نمايندگان شايع شود، تخلف محسوب مي گردد و متخلف علاوه بر انفصال دائم از خدمات دولتي، به مجازات افشاي اسناد طبقه بندي به كلي سري محكوم مي شود.
وقت مجلس ارزش دارد
در ادامه جلسه علني ديروز محمداسماعيل كوثري نماينده مردم تهران طي تذكري با استناد به بند 11 ماده 24 آئين نامه داخلي خانه ملت اظهار داشت: در هر دوره كه يك سري نماينده مي آيند، اساسنامه و آئين نامه را بررسي مي كنند و اين باعث مي شود كه ما مقدار زيادي از وقت مجلس را در هر دوره با نظرات خاص خودمان بگيريم.
وي افزود: وقت مجلس به نظر من بيشتر از اينها ارزش دارد؛ ما مي خواهيم بگوييم كه واقعاً كارهاي مهمتر از اين مسئله را داريم. در حال حاضر از يك طرف در ماده 6 مي گوييم يك تعداد اضافه شوند و از سوي ديگر مي گوييم دولت كوچك شود.
لاريجاني اين تذكر را وارد ندانست.
در ادامه جلسه علني ديروز با نظر و راي 164 نماينده مجلس، محمد هاشمي نماينده مردم بندرعباس عضو هيئت اجرايي مركزي انتخابات رياست جمهوري شد.
براساس اين گزارش آشوري كه تنها نامزد عضويت در هيئت اجرايي مركزي انتخابات رياست جمهوري بود از 182 راي مأخوذه، موفق به كسب 164 راي شد.
نمايندگان مجلس در ادامه ماده 12 از طرح اصلاح مواردي از آئين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي را به كميسيون تخصصي ارجاع دادند. براساس اين ماده يك تبصره به ماده 208 الحاق مي شود كه براساس آن قبل از پايان هر جلسه علني حداكثر 5 نفر از نمايندگان مي توانند هر كدام به مدت 2 دقيقه تذكر شفاهي بدهند و در صورتي كه متقاضيان بيش از 5 نفر باشند به قيد قرعه تعيين مي شوند.
4 ماده حذف شد
كميسيون تدوين آئين نامه داخلي مجلس، در جريان بررسي طرح اصلاح موادي از قانون آئين نامه داخلي مجلس، پيشنهاد حذف مواد 9، 8، 10 و 11 اين ماده را مطرح كرد.
حجت الاسلام ابوترابي كه رياست بخشي از جلسه علني امروز مجلس را به عهده داشت، با بيان اينكه كميسيون تدوين آئين نامه به دليل حذف ماده هفت، 4 ماده بعدي آن را قابل طرح نمي داند از نمايندگان خواست درباره پيشنهاد حذف 4 ماده متوالي طرح اصلاح موادي از آئين نامه داخلي مجلس راي بدهند.
نمايندگان مجلس با 111 راي موافق، 9 راي مخالف،، 23 راي ممتنع با حذف ماده هشت، 105 راي موافق، 6 راي مخالف و 22 راي ممتنع با حذف ماده 9، 129 راي موافق، 2 راي مخالف، و 18 راي ممتنع با حذف ماده 10 و در نهايت با 114 راي موافق و 4 راي مخالف و 10 راي ممتنع با حذف ماده 11 موافقت كردند.
براساس اين گزارش با پيشنهاد كميسيون و راي نمايندگان مواد 8 تا 11 طرح اصلاح موادي از آئين نامه داخلي مجلس حذف شد.
براساس اين گزارش، نمايندگان مجلس در ادامه رسيدگي به جزئيات طرح اصلاح موادي از قانون آئين نامه داخلي، ماده 13 اين طرح را پس از بحث و بررسي و عدم تصويب اصل و حذف آن، براي رسيدگي بيشتر به كميسيون تدوين آئين نامه داخلي ارجاع دادند.
وكلاي ملت با 99 راي موافق، 40 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 198 نماينده حاضر در جلسه با اصل اين ماده مخالفت كردند و با 50 راي موافق، 62 راي مخالف و 16 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، حذف اين ماده را نيز به تصويب نرساندند.
در ماده 13 آمده بود كه تبصره 3 ماده 223 قانون آئين نامه حذف شده و يك تبصره به آن الحاق مي شود كه در تبصره الحاقي آمده بود، پس از اعلام وصول استيضاح در جلسه علني، كاهش امضاها سبب خروج استيضاح از دستور نمي شود.
 


در مكتب امام

همه دعوت هاي خدا از معناي اجتماعي برخوردار است
مي شود گفت كه:
بي استثناء دعوت هاي خدا حتي در آن چيزهايي كه وظايف شخصي افراد است، روابط شخصي افراد است بين خود و خدا از معناي اجتماعي و سياسي برخوردار است.
آئين انقلاب اسلامي - ص 119
 


بررسي شرايط نماز(بخش دوم وپاياني)

تحصيل خشوع در نماز

علاوه بر اصل اقامه نماز و محافظت و مداومت بر آن كه در قرآن مورد تأكيد قرار گرفته و مربوط به ظاهر نماز يا اوقات آن مي شود، بيش از هر چيز بر خشوع در نماز تكيه شده است:«قد أفلح المؤم نون الّذ ين هم ف ي صلات ه م خاش عون»(1)، «و نّها لكب يرهأ لاّ علي الخاش ع ين»(2). «خشوع» در نماز عمدتاً مربوط به قلب است و اثر آن در بدن ظاهر مي شود كه معمولاً به آن «خضوع» گفته مي شود. برخلاف تصور بعضي، «خشوع» اين نيست كه انسان در نماز گردنش را كج كند، يا صدايش را شكسته كند. اينها آثار خشوع است كه در نمازگزار خاشع ظاهر مي شود؛ اما هر كس چنين رفتارهايي دارد اهل خشوع نيست. به تعبير بعضي از علماي اخلاق، مادر داغ ديده اي كه فرزندش را از دست داده، يك جور نوحه خواني و گريه و زاري مي كند؛ كسي هم كه در مجالس عزاداري نوحه خواني مي كند جور ديگري نوحه مي خواند. گرچه در ظاهر هر دو نوحه خواني و زاري است ولي مادري كه بچه اش مرده، از سوز دل ضجه و ناله مي زند؛ اما كسي كه نوحه مي خواند در واقع اداي آن مادر را درمي آورد و از خودش سوز و گدازي ندارد. بعضي از نمازهاي ما هم كه درظاهر با لحن شكسته ، گردن كج و قيافه خاضعانه ؛ مي خوانيم مثل ادايي است كه آن نوحه خوان درمي آورد.اين رفتارهاي ظاهري زماني اثرداردكه دل انسان بسوزد وانعكاس حالت قلبي باشد؛ خشوع در نماز وقتي حاصل مي شود كه دل بشكند.شايد نزديك ترين واژه فارسي به «خشوع»؛ تعبير«فروشكستن» باشد.
علاوه بر كاربرد واژه «خشوع» براي دل، اين واژه براي چشم هم به كار مي رود: خشّعاً أبصارهم(3)؛ همچنانكه به صدا هم نسبت داده مي شود: و خشعت الاصوات(4)؛ و جامع همه اين معاني حالت فروشكستگي است. انسان اگر عظمت خدا را درك كند، در برابر او فرو مي شكند. هر چند خود گوينده هم نمي فهمد كه درك عظمت خدا يعني چه، اما راه هايي وجود دارد كه كمابيش انسان بتواند كوچكي خود را در مقابل عظمت الهي درك كند .
نماز، خشوع ذره اي ناچيز
در برابر عظمتي بيكران
ساده ترين راه اين است كه انسان به عظمت آفرينش فكر كند. كهكشان هاي عظيم، اين عالم پهناور كه گاهي از يك ستاره تا ستاره ديگر ميلياردها سال نوري فاصله است. همه اين فضاي گسترده بخشي است كه بشر تا به امروز شناخته و هنوز ماوراي آن، فضاهاي گسترده تري وجود دارد كه تاكنون بشر به آنها دست نيافته است. در چنين فضايي، يك چيز كوچكي به نام كره زمين هست كه در مقام مقايسه به اندازه يك گردو در مقابل فضايي كه ما در ذهن تصور مي كنيم حساب نمي شود. روي اين كره كوچك با همه كوه ها، درياها، بيابان ها و جنگل ها شش ميليارد انسان زندگي مي كنند؛ گوشه كوچكي از اين كره كه به اندازه يك سر سوزن روي آن گردو حساب مي شود، شهر ما است؛ حال جايگاه من در اين شهر در مقابل آن عظمت هائل كجا و چه اندازه است؟ اين حقارت بشر در مقابل عظمت اين عالم است كه به هزار زحمت مي توانيم آن را تصور كنيم؛ اما عظمت خود خدا را كه كسي نمي تواند درك كند. حال در مقابل خدايي كه همه اين عالم پهناور را با يك اراده آفريده و مي تواند با يك اراده هم نابود كند، من چيستم؟ اصلاً خود اين عالم گسترده در مقابل اراده او چيست؟ حال چنين كسي، با اين همه حقارت، در مقابل خدا قد علم كند و بگويد: تو يكي؛ من هم يكي؟! تو امر كردي؛ اما من انجام نمي دهم؟! چقدر بي شرمي! با اينكه هر چه دارد از اوست؛ زبانش، چشمش، گوشش، نفسي كه مي كشد، فكري كه مي كند، خواسته اي كه دارد، لذتي كه مي برد، همه را او داده؛ آن وقت انساني كه در مقايسه با همه عالم هستي به چشم نمي آيد، در مقابل خدايي كه همه اين عالم را آفريده، بگويد: تو گفتي؛ ولي بي خود گفتي! اگر انسان درست اين مسأله را تصور كند و بفهمد كه چقدر كار زشت و شرم آوري است، كمترين كار براي او اين است كه از خجالت آب شود و در زمين فرو برود. چنين حالتي براي انسان، خشوع مي آورد و طبعاً چشم هاي آدم هم فرومي شكند؛ شايد گاهي گردن اوهم كج شود؛ صدايش هم مي شكند. اگر اينها اثر آن حالت قلبي باشد، خشوع حقيقي است؛ نه اينكه ادا و اطوار و تقليد باشد. در غير اين صورت مثل همان نوحه خواني است كه اظهار دل سوزي و آه كشيدن مي كند؛ ولي در دلش خبري از سوز و ضجه نيست. به همين دليل است كه در همه عبادات بخصوص نماز، غير از رعايت آداب و احكام آن بايد سعي كنيم با خشوع باشيم.
پس رعايت وقت در برنامه هاي تربيتي اهميت فوق العاده اي دارد و اگر كسي مي خواهد منضبط باشد شرط اول اين است كه براي كارهاي خود برنامه داشته باشد و هر كاري را مطابق برنامه و سر وقت انجام دهد. بهترين تمرين هم اين است كه وقت نماز را رعايت كند. ما غافليم از اينكه خداي متعال با تشريع نماز و اوقات آن، چه منت بزرگي بر مسلمان ها گذاشته است. اينكه مسلمانان، عمدتاً حتي اگر شب، دير وقت هم خوابيده اند، اما براي نماز صبح سراسيمه بلند مي شوند؛ مبادا نمازشان قضا شود، اين نتيجه تربيت ديني است كه چنين هنري را دارد. خدا براي ما اين برنامه تربيتي را قرار داده و هيچ برنامه ديگري چنين نتيجه اي ندارد. البته به شرط اينكه ما درست از آن استفاده كنيم؛ نه اينكه موقع آفتاب زدن نماز صبحمان را بخوانيم.
مراتب نماز
نماز مراتب و منازلي دارد و اگر كسي بگويد منازل نماز از حد فهم ما خارج است، سخن گزافي نيست. يعني همه نمازها در يك مرتبه نيست. بين نماز كسي كه تنها واجبات را رعايت مي كند تا فقط تكليف از او ساقط بشود، با نماز كسي كه يك تكبيرش بر عبادت ثقلين رجحان دارد، چقدر فاصله است؟ اگر كسي گفت يك تكبير اميرالمؤمنين - صلوات الله عليه - افضل من عباده الثقلين است، تعجب نكنيد. آن حضرت چه مقامي داشت، چه معرفتي نسبت به خدا داشت، چه نمازي مي خواند. ما چه مي دانيم علي(ع) چه نمازي مي خواند؟ ما خيلي هنر كنيم، نمازمان از نظر فقهي باطل نباشد و مخرج ضادش را درست ادا كنيم! اما نماز او چه نمازي بود كه تير را از پايش مي كشيدند، ولي او نمي فهميد. پس نماز منازلي دارد و ما بايد همت كنيم اندكي از آنچه هستيم بالاتر بياييم. درست است كه ما نمي توانيم مثل علي(ع) نماز بخوانيم، حضرت امير(ع) هم فرمود: نّكم لا تقد رون علي ذل ك(5)، و لكن أع ينون ي ب ورع و اجت هاد،؛ اندكي سعي كنيم از آنچه هستيم بالاتر بياييم؛ مگر ما شيعه علي نيستيم؟ پس بايد با ديگران فرق داشته باشيم؛ بايد سعي كنيم نمازمان با نماز علي شباهت پيدا كند.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبري قم ـ 23/06/87
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . مؤمنون / 1-2 2 . بقره / 45.
3 . قمر / 7 4 . طه / 108.
5 . نهج البلاغه، نامه 45.
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي شود.
 


خارج از دستور

مصوبه ديگري لغو شد
رئيس مجلس طي نامه اي مصوبه هيئت وزيران در خصوص فروش خودرو سبك توليد داخل به قيمت تجاري و اصلاحيه آن را لغو كرد.
نادر قاضي پور نماينده اروميه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: رياست مجلس در تاريخ 22 اسفند طي نامه به شماره 78579 مصوبه هيئت وزيران در رابطه با فروش خودرو سبك داخل به قيمت تجاري و اصلاحيه آن را لغو كرد.
قاضي پور همچنين تاكيد كرد: در كميسيون اصل 90 در اجراي مصوبه شوراي رقابت تاكيد نموده و بايد اين مصوبه اجرا شود.
مصباحي مقدم
رئيس كميسيون تلفيق شد
عضو كميسيون تلفيق مجلس با اشاره به برگزاري انتخابات رئيس و هيئت رئيسه كميسيون تلفيق گفت: با برگزاري انتخابات غلامرضا مصباحي مقدم با 42 راي به عنوان رئيس كميسيون انتخاب شده است.
حسين علي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر، ميمه و برخوار در مجلس در گفت وگو با فارس گفت: جلسه كميسيون تلفيق امروز صبح با حضور 48 نفر از اعضاء و با حضور نواب اول و دوم مجلس برگزار و راي گيري در مورد رئيس و اعضاي هيئت رئيسه كميسيون انجام شد.
وي ادامه داد: براين اساس غلامرضا مصباحي مقدم با 42 راي به عنوان رئيس، الياس نادران با 38 راي نايب رئيس اول، غلامرضا تاجگردون با 37 راي به عنوان نايب رئيس دوم، جعفر قادري با 29 راي به عنوان سخنگو، ايرج نديمي با 21 راي به عنوان دبير اول و نصرالله پژمانفر با 16 راي به عنوان دبير دوم انتخاب شدند.
 


سرلشكر قاسم سليماني:

كمك هاي بلاعوض رژيم سعودي به صدام دو برابر هزينه ايران در دفاع مقدس بود

فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران گفت: فقط حجم كمك هاي بلاعوض عربستان سعودي به صدام دو برابر حجم هزينه هاي ايران در دفاع مقدس بود اما ايستادگي و پيروزي در مقابل چنان ارتشي با اتكا به مذهب حاصل شد.
سرلشكر قاسم سليماني در جمع رزمندگان لشكر عاشورا و خانواده هاي شهدا در تالار همايش هاي مصلاي امام خميني(ره) تبريز در خصوص نحوه پرداخت به موضوع جنگ در آثار مختلف هنري تاكيد كرد: درست است در فيلم ها، كتاب ها و نوشته هاي مختلف به جنگ پرداخته شده است اما بايد اذعان كرد به مسائل زيربنايي جنگ تا به امروز آن طور كه بايد و شايد پرداخته نشده است.
وي تصريح كرد: اسلام ناب محمدي و اسلام آمريكايي از جمله موضوعاتي هستند كه به درستي تبيين نشده اند، دفاع مقدس ما تبلور حقيقي و عيني اسلام ناب محمدي است كه در هيچ جنگي نمي توان نظير آن را يافت و صاحبان آن جنگ هرگز نمي توانند اذعان كنند معرف مذهبشان است.
سرلشكر سليماني افزود: اگر آمريكا با جريانات و جناياتي كه در عراق و افغانستان و جاهاي ديگر انجام داده بگويد رفتار آنان نماد مسيحيت است افتضاح بزرگي است، اگر رژيم صهيونيستي رفتار سربازان خود را معرف دين حضرت موسي(ع) معرفي كند شرم آور و توهين بزرگ به پيامبر خود كرده و يعني افتضاحي كه قابل طرح نيست.
وي تاكيد كرد: اما وقتي به دفاع مقدس نگاه مي كنيم مي توان اذعان كرد شيعه يعني دفاع مقدس، اسلام يعني دفاع مقدس و در اين بين نماد تربيت اهل بيت(ع) كساني چون مهدي و حميد باكري، تجلايي، شفيع زاده و امثال اين شهيدان والامقام هستند و از اين رو مهم ترين ويژگي دفاع مقدس ما نماد واقعي مذهب اسلام بودن آن است.
وي افزود: در جنگ تحميلي ملت ايران با مظلوميت تمام اما با اقتدا به اباعبدالله(ع) در يك طرف و ارتش تا بن دندان مسلح دشمن در طرف ديگر قرار داشت كه فقط حجم كمك هاي بلاعوض عربستان سعودي به صدام دو برابر حجم هزينه هاي ايران در دفاع مقدس بود اما ايستادگي و پيروزي در مقابل چنان ارتشي با اتكا به مذهب حاصل شد.
فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران در ادامه در خصوص ويژگي دفاع مقدس به تاثيرگذاري آن اشاره كرد و افزود: جنگ تحميلي باعث تحولات بزرگي در جامعه ما شد و سبب انقلاب بزرگ فرهنگي شد كه همه از جبهه ها به جامعه راه پيدا كرد و تاثيرات بزرگي در جامعه گذاشت.
فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران در ادامه عامل تازگي و پويايي و فرسوده نشدن انقلاب را اسلام و وجود اسلام شناسي چون مقام معظم رهبري دانست.
به گزارش فارس، سرلشكر سليماني گفت: در راس دفاع مقدس انسان هاي صالحي بودند كه مي توان اذعان كرد در اخلاق و شجاعت قله آنان شهيد مهدي باكري بود تابع محض ولايت بود كه ذرات نوراني امام راحل را گرفته و آن را منتشر مي كرد.
وي در ادامه ويژگي مهم شهيد باكري را اين عنوان كرد كه براساس تعاليم اسلام به معناي واقعي كلمه خودش را در درون خودش كشته بود و واقعا وي را بايد مالك اشتر ناميد يا به عبارتي شهيد باكري سلمان حقيقي بود كه درونش مالك داشت.
 


در ديدار با كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل

لاريجاني : گزارش احمد شهيد حرف هاي آمريكايي هاست

هيئت حقوق بشري ايران به رياست محمدجواد لاريجاني در حاشيه شوراي حقوق بشر سازمان ملل با كميسر عالي اين سازمان ديدار و گفت وگو كرد.
محمدجواد لاريجاني در ديدار با «ناوي پيلاي» با اشاره به سفر اخير دبيركل سازمان ملل به تهران گفت: ايشان در سفر به تهران تاكيد كرد كه سازمان ملل كميسارياي عالي را محور اصلي همكاري ها در امر حقوق بشر با ايران قرار مي دهد و از اين رو ما از هرگونه تعاملي كه باعث ارتقاي سطح همكاري ها شود استقبال مي كنيم.
وي ضمن رد اقدام شوراي حقوق بشر در تعيين گزارشگر ويژه براي ايران و نحوه عملكرد گزارشگر همچنين محتواي گزارش وي را مورد انتقاد جدي قرار داد.
رئيس ستاد حقوق بشر كشورمان تاكيد كرد: «احمد شهيد» مورد حمايت آمريكا و دول اروپايي قرار دارد و لاجرم مطالب غيرحرفه اي، غيرمنصفانه و كاملا مغرضانه او در تهيه گزارش درست همان حرف هايي است كه تروريست ها، آمريكا و برخي دول ديگر اروپايي مي زنند و چنين رويه اي براي اعتبار سازمان ملل مضر و مخرب است.
لاريجاني با قدرداني از خانم ناوي پيلاي به خاطر اتخاذ مواضع صريح و شفاف در قبال نقض حقوق بشر از سوي ايالات متحده در مناطق مختلف دنيا از جمله درباره زندان هاي گوانتانامو، ابوغريب و بگرام موضوع حقوق بشر را براي جمهوري اسلامي ايران بسيار بااهميت و مهم توصيف كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد حقوق بشر، كميسر عالي حقوق بشر سازمان ملل نيز در اين ديدار ضمن تشكر از همكاري هاي ايران در بخش فني و تلاش براي ارتقاي اين همكاري ها علاقمندي خود براي سفر به ايران پس از انتخابات رياست جمهوري را اعلام كرد و گفت: با توجه به جايگاه بين المللي خود مي تواند براي پيشرفت اهداف مشترك گام هايي بردارد.
در اين ديدار مقرر شد همكاري هاي فني بين دفتر كميساريا و جمهوري اسلامي ايران توسعه يافته و زمينه هاي بيشتري براي مشاركت فعال تر ايران در مباحث حقوق بشري تمهيد شود.
گفتني است، در حاشيه نشست شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، تعدادي از اعضاي گروهك تروريستي منافقين كه به خانواده هاي شهداي ترور توهين مي كردند بازداشت شدند.
برخي اعضاي اين گروهك تروريستي براي خاموش كردن صداي مظلوميت قربانيان ترور جامعه ايراني و تداوم بازيگري منافق گونه شان، اقدامات تخريبي را در دستور كار خويش قرار دادند. هتاكي و توهين و تهديد به خانواده هاي شهداي ترور در هنگام ورود و خروج به اجلاس و در سطح شهر ژنو از جمله كارهاي آنها بود. امري كه تاكنون با سكوت نهادهاي برگزاركننده همراه بوده است. نهايتا با تلاش ها و پيگيري هاي خانواده هاي قرباني ترور نيروهاي امنيتي سوئيس در 21اسفند ملزم به بازداشت اين اخلالگران شده و شكايتي دال بر پرخاشگري و تهديدات اين فرقه تروريستي براي خانواده هاي قرباني ترور ايران نيز تهيه و به نهادهاي امنيتي سوئيس ارائه شد.
 


نيروي دريايي ايران و عراق يادداشت تفاهم امضاء كردند

نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و نيروي دريايي عراق به منظور افزايش سطح همكاري دو جانبه، يادداشت تفاهم امضاء كردند.
به گزارش پرس تي وي، اين يادداشت تفاهم روز سه شنبه ميان دريادار پاسدار «علي فدوي»، فرمانده نيروي دريايي سپاه و «علي حسين علي»، فرمانده نيروي دريايي عراق به امضاء رسيد.براساس اين سند سطح همكاري ها ميان دو طرف افزايش خواهد يافت. در اين جلسه براي انجام ملاقات ها و مانورهاي دو جانبه نيز تصميماتي گرفته شد. فدوي اين يادداشت تفاهم را آغاز همكاري هاي دوطرف در شمال و جنوب خليج فارس قلمداد كرد.
گفتني است، اين يادداشت تفاهم در حالي به امضاء رسيده است كه طي سال هاي اخير نيروي دريايي ايران حضور خود در آب هاي بين المللي را به منظور حفاظت از كشتي هاي نفتكش و تجاري افزايش داده است.
 


عباسي: نيروگاه اتمي بوشهر مراحل آزمايشي را طي مي كند

رئيس سازمان انرژي اتمي كشور در واكنش به انتشار اخباري مبني بر تعطيلي نيروگاه اتمي بوشهر، گفت: اين نيروگاه مراحل آزمايشي را طي مي كند و از اين رو، قطع و وصل آن به شبكه طبيعي است.
«فريدون عباسي» تصريح كرد: نيروگاه بوشهر بايد يك سري آزمايش ها را بگذراند تا بهره برداري موقت را از روس ها تحويل بگيريم و از آن به بعد هم هفت تا هشت هزار ساعت بايد كار كند تا بهره برداري به طور قطع تحويل نيروهاي ايراني شود.
وي خاطرنشان كرد: اين مراحل هنوز اتفاق نيفتاده است و بايد آزمايش ها كامل شوند تا نظام ايمني ما تاييد كند و بهره بردار هاي ايراني آن را تحويل بگيرند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس سازمان انرژي اتمي درباره انتشار اخباري مبني بر تعطيلي نيروگاه بوشهر در برخي رسانه هاي خارجي و داخلي اظهار داشت: همانطور كه اشاره شد، نيروگاه مراحل آزمايشي خود را طي مي كند و در نتيجه قطع و وصل آن به شبكه به دليل مسائل فني طبيعي است كه در اين رابطه اخيرا اشكالي در ژنراتور بوجود آمده كه پيمانكار روس تجهيزات لازم را آورده و در حال آماده كردن راكتور است و ان شاءالله تا چند روز آينده به شبكه وصل خواهد شد.
 


دستگيري 3 عضو القاعده در مرز هاي غربي كشور

فرمانده لشكر 81 زرهي كرمانشاه از دستگيري 3 نفر از اعضاي القاعده در مرزهاي غربي كشور طي ماه هاي گذشته خبر داد.
به گزارش تسنيم، امير سرتيپ علي حاجي لو فرمانده لشكر 81 زرهي كرمانشاه در جمع خبرنگاران از دستگيري 3 نفر از اعضاي گروهك تروريستي القاعده طي ماه هاي اخير در مرزهاي كشورمان خبر داد و گفت: اين افراد تحويل سازمان هاي مربوطه (وزارت اطلاعات) در داخل كشور شدند.
 


ايران رئيس كميته منطقه اي در مبارزه با مواد مخدر شد

وزير كشور جمهوري اسلامي ايران و دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر، به رياست كميته كشورهاي منطقه اي در مبارزه با موادمخدر سازمان ملل متحد انتخاب شد.
به گزارش مهر، در نشست برنامه منطقه اي افغانستان و كشورهاي همسايه در سازمان ملل كه عصر سه شنبه در وين برگزار شد، مقرر گرديد كه رياست اين كميته تا نشست آينده به عهده ايران باشد.
«مصطفي محمدنجار» وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر كشورمان در پايان پنجاه وششمين نشست سالانه كميسيون موادمخدر سازمان ملل در وين گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان خط مقدم مبارزه با موادمخدر از اراده اي بسيار قوي در اين مقوله برخوردار است.
بنابراين گزارش، در اين نشست همچنين وزراي كشورهاي منطقه از جمله افغانستان، پاكستان، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل و همچنين نمايندگان كشورهاي اتحاديه اروپا و ژاپن در حمايت از برنامه منطقه اي سازمان ملل در مبارزه با موادمخدر سخنراني كردند.
گفتني است، پنجاه و ششمين نشست سالانه كميسيون موادمخدر سازمان ملل روز يكشنبه در مقر اين سازمان در وين برگزار شد.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10