(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 اسفند  1391 - شماره 20454

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله آملي لاريجاني:
عملكرد قوه قضائيه در سال 91 اميدآفرين بود
هديه به خوانندگان
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
واكنش مراجع تقليد
به مسائل حاشيه اي دولت و انتقاد از گراني ها
ولايتي: اصحاب فتنه از طرف ملت كنار گذاشته شدند
احداث مركز درماني در مناطق زلزله زده ورزقان
توسط انجمن بانوان ديپلماتيك
خبرگزاري نيوز 24: تهديدها عليه ايران جنگ رواني است
ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريكا:
موشك هاي بومي ايران قابليت اعمال قدرت اين كشور را بالا برده است
برخلاف درخواست مذاكره اوباما
وضعيت اضطراري ملي در ارتباط با ايران را تمديد كرد
طفره اتحاديه اروپا در پاسخگويي درباره تحريم پرس تي وي
آيت الله نمازي: آمريكا تا سال 2030 يك قدرت معمولي در جهان است
وزير راه و شهرسازي اعلام كرد
اختصاص 30 ميليارد ريال براي تكميل تونل دوم «رخ»
چاپ 15 هزار عنوان كتاب در حوزه دفاع مقدس
وزير نيرو: آب زاينده رود براي كشت بهاره استفاده مي شود
فعاليت 142 ايستگاه مطالعه در كشور
با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
چهارمين تئاتر شهر كشور در سنندج آغاز به كار كرد
اجراي طرح آزمايشي بازيافت بخار بنزين در كرج
ستاد تنظيم بازار
 قيمت سيب و پرتقال شب عيد را افزايش داد
رئيس اتحاديه اعلام كرد
ركود در بازار لوازم خانگي به علت گراني
معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:
 10 بنياد نخبگان مردمي در كشور تاسيس مي شود


آيت الله آملي لاريجاني:

عملكرد قوه قضائيه در سال 91 اميدآفرين بود

رئيس قوه قضائيه با تشريح عملكرد دستگاه قضايي در سال 91 تاكيد كرد كه مبارزه با مفاسد اقتصادي وظيفه دستگاه قضايي است و در اين زمينه منتي بر كسي نداريم.
آيت الله صادق آملي لاريجاني در ابتداي آخرين جلسه مسئولان عالي قضايي در سال 91 با تبريك فرا رسيدن سال جديد و با آرزوي اين كه سال آينده سالي توام با موفقيت و بهروزي براي ملت شريف ايران باشد، به ارزيابي وضعيت و عملكرد دستگاه قضايي در سال 91 پرداخت و گفت: مجموعه عملكرد قوه قضائيه در سال 91 اميدآفرين بود و در اين سال با تلاش تمام مسئولان، قضات و كاركنان دستگاه قضايي تحولات درون سازماني خوبي با هدف ارتقاي كيفيت خدمت رساني به مردم انجام شد.
وي در صدر عملكرد قوه قضائيه در سال 91 از برخورد قاطع با مفاسد اقتصادي نام برد.
آملي لاريجاني گفت: مبارزه با مفاسد اقتصادي وظيفه دستگاه قضايي است و در اين زمينه منتي بر كسي نداريم اما در سال 91 و پيش از آن كار بسيار مهمي در برخورد با فساد بزرگ مالي انجام شد كه جاي شكر دارد چرا كه اين رسيدگي و برخورد قاطع كه بسياري از دشمنان اسلام و نظام آن را غيرقابل انجام مي دانستند، سرمنشا اصلاحات بسياري در اوضاع اقتصادي كشور خواهد شد.
رئيس قوه قضائيه تاكيد كرد: با تلاش همه مسئولان، قضات، كاركنان و دادستان كل كشور مسئله به خوبي پيش رفت و قبل از پايان سال 91 بخش مهمي از اين پرونده عظيم به نتيجه رسيده است.
وي با اعلام اين كه اين پرونده داراي 28 هزار صفحه مستندات و گزارش ها بوده و راي آن نيز در حدود 1600 صفحه تنظيم شده است، افزود: بسيار متاسفم كه برخي گفته اند راي اين پرونده تنها دو صفحه بوده است، در حالي كه ممكن است راي پرونده اي دو سطر هم باشد اما قطعا هر رايي نيازمند مستندات بسيار است و در اين پرونده نيز مستندات حجيم آن قابل كتمان نيست و برخي از قضات ديوان عالي كشور كه از مجربترين قضات هستند، در مرحله تجديدنظر به پرونده رسيدگي كرده اند و بخوبي از حجم وسيع كارهاي انجام شده و روند رسيدگي ها آگاه هستند.
رئيس دستگاه قضا برخورد با اشرار، قاچاقچيان موادمخدر، تروريست ها و جاسوسان را از ديگر محورهاي عمده عملكرد قوه قضائيه در سال 1391 برشمرد و با مثبت ارزيابي كردن آن گفت: طبق گفته فرماندهان نيروي انتظامي، ميزان جرايم خشن در سال 91 بشدت كاهش يافته است.
رئيس دستگاه قضا سپس به تشريح وضعيت سازمان هاي تابعه قوه قضائيه پرداخت و از بهبود وضعيت زندان هاي كشور و ابلاغ آيين نامه اصلاح قانون محكوميت هاي مالي خبر داد و افزود: به موجب اين آيين نامه افرادي كه اعسار آنان ثابت نشده و مسبوق به دريافت مال نباشند نبايد در زندان بمانند و با اين مسئله وضعيت جمعيت زندان ها بهبود يافته است.
همچنين آيت الله آملي لاريجاني تاسيس معاونت راهبردي قوه قضائيه را مهمترين اقدام سازماني امسال دستگاه قضايي برشمرد و تشكيل معاونت فرهنگي، گسترش شبكه هاي اطلاعاتي و پوشش كامل شبكه CMS در تمام نقاط كشور را از مهمترين اقدامات قوه قضائيه در دستيابي به فناوري هاي نوين دانست.
رئيس دستگاه قضا به تشديد نظارت ها بر عملكرد قضات نيز اشاره كرد و با تاكيد بر اين كه «معتقديم بدنه دستگاه قضايي سالم و داراي قضات بسيار متدين و شريف است» افزود: در كنار قضات بسيار متدين، شريف، آزاده و مستقل و كارمندان متدين كه حجم بالاي كار دستگاه قضايي را بر دوش دارند، قطعا مانند هر دستگاه ديگري افرادي هم هستند كه از اين موقعيت و جايگاه سوءاستفاده مي كنند و بر اين اساس نظارت ها تشديد شده تا به جايي برسيم كه رضايت مندي مردم تحصيل شود و كسي از قضات جرات برخورد نامناسب با مردم را نداشته باشد.
 


هديه به خوانندگان

استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري(ره): قرآن مي گويد براي اين كه رعب شما در دل دشمن بيفتد و خيال تجاوز به ساحت شما را در ذهن خود نپروراند، نيرو تهيه كنيد و نيرومند باشيد.
 


چشم به راه سپيده

Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند. آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
پايان پريشاني
از عشق توأم جانا، مجنون بياباني
طوفانم و سرگردان، در وادي حيراني
چون نايم و نالانم، چون ابرم و گريانم
از خانه به دوشانم، در بي سر و ساماني
اي شمع شبستانها، اي رونق بستانها
در بزم پريشانها، باز آي به مهماني
اي چشم و چراغ عشق، باز آ كه به باغ عشق
از لاله ز داغ عشق، گرديده چراغاني
بذر سر و تن كردند آلاله كفن كردند
گل پيرهنان اي دل، در گلشن قرآني
اي قمري باغ جان، اي بلبل خوش الحان
باز آ كه در اين بستان شد فصل گل افشاني
خواهم چو صبا خيزم، با زلف تو آويزم
جان در قدمت ريزم، اي شاهد بستاني
دارد هوس دريا، اين قطره دل شيدا
داد از سر اين سودا، واي از دل طوفاني
بر حال من عطشان روزي گذري بنشان
اين سوز دل سوزان، اي ساقي رضواني
اي مهر تو آيينم، جز با تو نمي بينم
بر خاطر مسكينم، پايان پريشاني
بر حال «كوير» انديش كاين خسته دل درويش
از هجر نماند بيش، اي يوسف كنعاني
غلامرضا محمدي (كوير)
نااميدي چرا؟
نه!
نااميدي چرا؟
شب كرانه دارد
و روزي خورشيد را در كنار خواهيم داشت.
سيدمحمد حكاك
مرز اجابت
چرا ز دوست پيامي براي ما نرسد
بگوش او مگر اين ناله هاي ما نرسد
به روي غير ببستم در سراچه دل
چرا شبي ز در آن آشناي ما نرسد
درون كشتي ام و اين محيط تو فاني است
خداي من ز چه رو ناخداي ما نرسد
بيا كه داروي دلهاي داغدار تويي
كسي به درد دل بي دواي ما نرسد
تويي كه مي شنوي آه و ناله ما را
بگوش مردم دنيا صداي ما نرسد
به جان بلاي تو را مي خرم به عشق قسم
كسي به پاي محبت به پاي ما نرسد
تو را طلب ز خدا مي كنم، نمي دانم
چرا به مرز اجابت دعاي ما نرسد
خوراك ما كه غم ديگران بود «خسرو»
نبوده روز و شبي كز براي ما نرسد
سيد محمد خسرونژاد
 


اخبار ادبي و هنري

حقوقدان فرانسوي:
هاليوود يك سلاح كشتار جمعي است
وكيل مدافع ايران در پرونده شكايت از فيلم آرگو گفت: صهيونيست ها با توليدات سينمايي هاليوود مي خواهند اراده خودشان را در جهان جاري كنند.
به گزارش خبرنگار كيهان، ايزابل كوتانپير در نشست خبري كه روز گذشته برگزار شد؛ از هاليوود به عنوان يك سلاح كشتار جمعي ياد كرد و افزود: امپرياليسم تلاش مي كند با جنگ، اعمال فشار و يا سينما كشورها را كنترل كند.
وي خاطرنشان كرد: لابي صهيونيسم، تلاش مي كند مسلمانان را دشمن اصلي خود در جهان معرفي كند و بر اين اساس سال هاي اخير فيلم هاي زيادي توليد شده كه اسلام هراسي و دشمني با اسلام در آن موج مي زند. هاليوود در سال هاي اخير افكار عمومي را به اين سمت هدايت مي كند كه مسلمانان و خصوصا ايرانيان هم رديف تروريسم هستند.
اين متخصص حقوق بين الملل با بيان اينكه پيش از اين، وكالت روژه گارودي و كارلوي را برعهده داشته است، تاكيد كرد: من از كساني دفاع مي كنم كه در مقابل صهيونيسم مي ايستند و اكنون در كنار ملت ايران هستم تا حقوق واقعي آنها در مقابل هجمه اي كه صهيونيست ها عليه آنها به كار مي برند، دفاع كنم.
اين وكيل فرانسوي با نام بردن از فيلم هايي همچون بدون دخترم هرگز، 300، «اورشليم؛ شمارش معكوس» از اين فيلم ها به عنوان آثاري ياد كرد كه عليه ملت ايران ساخته شده است!
وي همچنين گفت: وقتي جايزه فيلم آرگو از كاخ سفيد و توسط همسر رئيس جمهور آمريكا معرفي مي شود به اين دليل است كه توجه افكار عمومي به اين فيلم جلب شود.
اليزابت كوتانپير افزود: موضوعي كه در فيلم آرگو نشان داده مي شود آن قدر دور نيست كه نتوان درباره آن تحقيق و بررسي كرد بلكه، در دسترس است. البته آنها ادعا مي كنند كه اطلاعات مربوط به اين فيلم را از منابع اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا گرفته اند تا مردم را درباره حقيقت آنها، اغفال كنند.
وي گفت: در فيلم آرگو ملت ايران را خشونت طلب، عقب افتاده و بي فرهنگ نشان داده اند و ما مي خواهيم كاري كنيم كه ديگر نخواهند فيلم هايي با اين شدت تخريب بسازند.
گفتني است اعلام شكايت ايران از هاليوود، بازتاب گسترده اي در سطح رسانه هاي جهان داشته است.
اسكاي نيوز، اي بي سي نيوز، هاآرتص، فاكس نيوز و گاردين از جمله اين رسانه ها هستند.
جشنواره فيلم شهداي جهاد علمي ارديبهشت برگزار مي شود
دبير جشنواره بين المللي شهداي جهاد علمي از برگزاري نخستين جشنواره بين المللي فيلم، عكس و فيلمنامه شهداي جهاد علمي، از دوم تا پنج ارديبهشت سال 92 در تهران خبر داد.
وي در گفت وگويي از تغيير زمان برگزاري اين رويداد فرهنگي و سينمايي خبر داد و افزود: كليه برنامه ريزي هاي لازم براي اجراي جشنواره صورت گرفته ولي به دليل تغيير زمان برگزاري كنگره ملي شهداي جهاد علمي زمان جشنواره نيز، تغيير يافته است.
عشيري در ادامه با بيان اينكه خوشبختانه، استقبال مناسبي از سوي فيلمسازان و عكاسان از اين جشنواره صورت گرفته است، افزود: جشنوار فيلم، عكس و فيلمنامه شهداي جهاد علمي به همت سازمان بسيج اساتيد دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي با همكاري دستگاه هاي مختلف فرهنگي كشور با محوريت شهداي علمي و اهتمام ويژه به علم جهادي و توسعه و پيشرفت دانش و علوم در سه دهه اخير طراحي و برنامه ريزي شده است.
فردي نگارش جلد سوم
رمان «اسماعيل» را آغاز كرد
اميرحسين فردي گفت: مدتي است براي نگارش جلد سوم رمان «اسماعيل» در حال مطالعه هستم و به زودي شروع به نوشتن خواهم كرد.
رئيس مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري ادامه داد: جلد دوم اين كتاب با عنوان «گرك سالي» به پايان رسيده است و چاپ آن به اوضاع كاغذ وابستگي دارد و احتمال دارد كه به بيست وششمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب هم نرسد.
گفتني است نسخه انگليسي اين رمان انقلاب، به همت پال اسپراكمن ترجمه شده است و تا مدتي ديگر در آمريكا منتشر مي شود.
ممانعت مردم از اجراي برنامه
توسط بازيگر سياسي كار
مردم بوشهر از اجراي برنامه توسط يك بازيگر سينما كه قرار بود در اين شهر برگزار شود، جلوگيري كردند.
به گزارش 24، «فاطمه.م.آ» بي علاقه به جريانات سياسي نيست و تصاوير وي در كنار سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور دولت دوم خرداد و ابطحي معاونت دولت دوم خرداد و شركت وي در فيلم تبليغاتي ميرحسين موسوي نشان از علاقه او به فعاليت سياسي و ارتباط با سياستمداران دارد.
وي در سال 88 در بهشت زهرا دستگير شد و به همراه جعفر پناهي نيز چند ساعتي در بازداشت به سر برد. گفتني است بازيگر ياد شده چندي پيش در جريان حضورش در يكي از جشنواره هاي بين المللي اقدام به برداشتن حجاب خود كرده بود و حتي عكس هايي از آن را براي رسانه هاي گوناگون ارسال كرده است، از آن سو مخالفت هايي با حضور وي در سينماي ايران صورت گرفت كه چندان مورد توجه قرار نگرفت و موجب عدم فعاليت هنري وي نشد.
 


واكنش مراجع تقليد

به مسائل حاشيه اي دولت و انتقاد از گراني ها

مراجع عظام تقليد نسبت به برخي از مسايل حاشيه اي دولت پيرامون كم توجهي به احكام اسلامي و همچنين روند رو به رشد گراني ها به شدت انتقاد كردند.
در همين رابطه آيت الله صافي گلپايگاني در ديدار با تعدادي از فضلا و طلاب حوزه علميه قم در واكنش به حوادث پيش آمده در چند روز گذشته گفت: چرا بايد در مقابل اين همه خلاف شرع سكوت كرد؟ آيا هنوز هم جاي توجيه باقي مانده است؟
وي افزود: مگر مي شود كسي بگويد كه من منتظر امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف هستم و يا قرآن را قبول دارم ولي در مقابل اين همه فساد و بي بند و باري ساكت باشد؟
آيت الله صافي گلپايگاني تأكيد كرد: وظيفه همه دوستداران اهل بيت عليهم السلام اين است كه از اعمال خلاف شرع كه اخيراً اتفاق افتاده است ابراز انزجار و تنفر كنند.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: نبايد وضعيت طوري شود كه معروف، منكر و منكر، معروف جلوه داده شود. اشخاصي كه عمداً احترام احكام اسلام را از بين مي برند و فسق و فجور را در مملكت ترويج مي كنند، در پيشگاه خداوند متعال و ارواح طيبه شهيدان مسئول هستند.
وي گفت: مگر مي شود جشن استقبال از نوروز را اسلامي خواند؟ آيا موسيقي ها، رقص ها و بي بند و باري هايي كه در اين جشن اتفاق افتاده خلاف شرع مقدس اسلام نيست؟
آيت الله صافي گلپايگاني تصريح كرد: خدا شاهد است من غصه دار و ناراحت هستم. احكام اسلام را مسخره كرده و هتك حرمت مي كنند، اين همه مخارج و هزينه هاي زياد و ولخرجي از بيت المال جواب دارد.وي افزود: در مملكتي كه اين همه بيكار و فقير وجود دارد و بسياري از مردم در تأمين معاش اوليه خود مشكل دارند و گراني و تورم بيداد مي كند، چرا بايد باز هم اين همه اسراف باشد؟ ما از مجلس و قوه قضائيه توقع داريم كه به وظيفه شرعي خود عمل كرده و جلوي اين فسادها را بگيرند.
همچنين آيت الله ناصر مكارم شيرازي در جلسه درس خارج فقه خود اظهار كرد: اين روزها مسائل دردناكي واقع مي شود كه انسان نمي داند در برابر آن چه بايد بكند، اگر سكوت كند درست نيست و اگر سخن بگويد مشخص نيست كه چگونه تفسير مي شود.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه نبايد بگذاريم حجاب منكر و بي حجابي معروف شود خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم به آنجا نرسيم بايد علما، فضلا، دردمندان و شخصيت ها زماني كه منكر را ببينند آن را بگويند و تذكر دهند.وي تصريح كرد: حوادث اسفناك و دردناكي كه در جريان تشييع جنازه رئيس جمهور ونزوئلا واقع شد در مجموع شرم آور بود؛ اگر سخن نگوييم كم كم منكر معروف شده و اين مسئله تبديل به سنت مي شود.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: اخيراً جشني در تهران به نام جشن استقبال از نوروز تشكيل داده اند و اين جشن ساعت ها طول كشيد و از تمام اقوام آمدند و بساط موسيقي هاي مختلف محلي و غيرمحلي را به راه انداختند و رقصيدند و كوبيدند و حتي دختران را وادار به رقص كردند، اگر در برابر اينها چيزي نگوييم منكر معروف مي شود.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه آيا با اين بساط به استقبال نوروز مي روند؟ گفت: اگر درباره اين مسائل سخن نگوييم در پيشگاه خداوند مسئول هستيم، از آقايان ديگر خواهش مي كنم در برابر منكرات سكوت نكنند، علماي قم، تهران و شهرهاي ديگر نگذارند منكر معروف و عادي شود.
از سوي ديگر آيت الله نوري همداني با اشاره به فرا رسيدن عيد و مشكلات اقتصادي كشور گفت: زندگي مردم با فرهنگ، سياست و اقتصاد توأم بوده و مسئله گراني بر زندگي مردم تأثير گذاشته است.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: هميشه بايد مسئولان به فكر ارزاني و فراواني نعمت باشند و نبايد عرضه برخي كالاهاي ارزان قيمت فقط به شب عيد محدود شود.
 


ولايتي: اصحاب فتنه از طرف ملت كنار گذاشته شدند

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با بيان اين كه فتنه گران انتخابات 88 از طرف ملت كنار گذاشته شدند گفت: اصحاب فتنه به آمريكا و انگليس تكيه كردند.
علي اكبر ولايتي در كنگره آيت الله علم الهدي اهرمي اظهار داشت: ايران همواره در معرض استعمار بوده و ارزشمندترين كشور براي آنان در جهان اسلام است.
وي افزود: دليل عدم استعمار ايران توسط غرب استعداد ملت ايران در مقابله با استعمار با رهبري و هدايت علماي ديني بوده است.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل خاطرنشان كرد: امروز نيز مردم ايران با وجود فشارهاي جهاني با تبعيت از رهبر معظم انقلاب در مقابل استعمار ايستاده اند و اين رمز ماندگاري ايران است.
وي رشد و پيشرفت ايران را دليل اين ايستادگي برشمرد و گفت: امروز رشد ايران در حد كشورهاي اول جهان نتيجه اين ايستادگي با هدايت ولايت فقيه است و ما به مرحله اي از قدرت رسيده ايم كه بي سابقه است.
به گزارش فارس، ولايتي تصريح كرد: با يك مطالعه تاريخي در ارتباط با دو قرن اخير مي توان به اين نتيجه رسيد دليل ضعف حاكمان قاجار و پهلوي، عدم تكيه به ملت و تكيه بر دولت هاي خارجي بوده است. در جريان انتخابات 88 نيز اصحاب فتنه از طرف ملت كنار گذاشته شدند و به سمت دولت هاي خارجي رفتند و به آمريكا و انگليس تكيه كردند. كساني محفل لندن را راه انداختند و به بيگانه تكيه كردند.

 


احداث مركز درماني در مناطق زلزله زده ورزقان

توسط انجمن بانوان ديپلماتيك

همسر وزير امور خارجه كشورمان كه در رأس هيئتي متشكل از همسران سفراي برخي كشورهاي عضو انجمن ديپلماتيك به مناطق زلزله زده ورزقان سفر كرده بود، از احداث يك مركز بهداشتي، درماني در اين شهرستان خبر داد.
به گزارش ايرنا از ورزقان، «زهرا راد» در پايان بازديد از روستاهاي زلزله زده «مهترلو»، «شيخملو»، «علي آباد» و «هيبت بيگلو» از توابع شهرستان ورزقان در شمال شرقي استان آذربايجان شرقي در جمع خبرنگاران گفت: حدود 600 ميليون ريال با كمك اعضاي انجمن جمع آوري شده است كه براي احداث يك درمانگاه و يا خانه بهداشت در ورزقان هزينه خواهد شد.
وي افزود: در انجمن بانوان ديپلماتيك 27 همسر سفير عضويت دارند كه اين كمك ها با مشاركت تمام اعضا جمع آوري شده است.
همسر سفير چين در تهران گفت: ساخت خانه ها در مناطق زلزله زده در اين مدت كم پس از زلزله بسيار خوب پيش مي رود.
«ژائو مي مي» (Zhao Meimei) افزود: با توجه به موقعيت آب و هوايي و جغرافيايي اقدام هاي انجام شده بسيار خوب بوده است. هيأتي متشكل از همسران سفراي كشورهاي چين، اندونزي، جمهوري چك و سوريه به همراه دختر سفير فلسطين ديروز از مناطق زلزله زده شهرستان ورزقان در آذربايجان شرقي ديدن كردند.
همسر وزير امور خارجه كشورمان در رأس اين هيأت قرار داشت.
 


خبرگزاري نيوز 24: تهديدها عليه ايران جنگ رواني است

خبرگزاري «نيوز24» با اشاره به تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه ايران، آنها را «جنگ رواني» خواند.
اين خبرگزاري كه متعلق به آفريقاي جنوبي است با اشاره به تهديدهاي تل آويو عليه ايران، مي نويسد؛ «حتي فكر به چنين حمله اي نيز براي شهروندان صهيونيست وحشت آور است. نظرسنجي ها نشان مي دهند كه اكثريت صهيونيست ها مخالف حمله يكجانبه رژيم صهيونيستي عليه برنامه هسته اي ايران هستند. كارشناسان نيز بر اين باورند كه حمله نظامي احتمالي رژيم صهيونيستي عليه نيروگاههاي ايران برنامه هسته اي اين كشور را به تاخير نخواهد انداخت و ايران به پيشرفت هاي هسته اي خود ادامه خواهد داد.
تحليلگران و مقامات امنيتي و نظامي رژيم صهيونيستي نيز استفاده از خشونت عليه ايران را بدترين گزينه مي دانند. اوباما نيز رژيم صهيونيستي را از انجام چنين اقدامي برحذر داشته است.»
اين خبرگزاري با اذعان به پوشالي بودن ادعاهاي رژيم صهيونيستي مي افزايد «طرح اين مسئله «جنگي رواني» است كه از سوي رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح شده است.»
اين خبرگزاري با اشاره به تركيب جديد كابينه رژيم صهيونيستي معتقد است كه نتانياهو نمي تواند به اقدامي يكجانبه عليه ايران دست بزند و دراين باره مي افزايد كابينه جديد رژيم صهيونيستي امكان چنين حمله اي را كاهش داده است.
ائتلاف نتانياهو با «آويگدور ليبرمن» وزير امور خارجه پيشين رژيم صهيونيستي نيز به ضررش تمام شد. او نتوانست آمريكا را به انجام حمله اي نظامي عليه ايران تشويق كند. آغاز تجاوز اخير رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه انتقادات شديد بين المللي را برانگيخت. اين انتقادات در مورد شهرك سازي نيز گسترش يافت بطوري كه روابط «تركيه» با رژيم صهيونيستي نيز رو به سردي گرائيده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران اين خبرگزاري در ادامه با اذعان به ناكارآمدي تحريم هاي وضع شده ضد ايراني مي افزايد تحريم هاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي ايران شكست خورده اند و ايران نشان داده كه برنامه هسته اي صلح آميز خود را متوقف نخواهد ساخت.
 


ارزيابي جامعه اطلاعاتي آمريكا:

موشك هاي بومي ايران قابليت اعمال قدرت اين كشور را بالا برده است

مدير اطلاعات ملي آمريكا در گزارشي با تكرار برخي ادعاهاي بي اساس، به قدرت هسته اي و موشكي جمهوري اسلامي نيز اعتراف كرد.
«جيمز كلاپر» مدير اطلاعات ملي آمريكا در گزارشي به كميته اطلاعاتي سناي آمريكا به ارائه ارزيابي جامعه اطلاعاتي اين كشور از «تهديدات جهاني» پرداخته است. خبرگزاري فارس بخش ايران اين گزارش را ترجمه كرده است كه در ادامه مي آيد.
بازيگري در عرصه سايبري
بخشي از اين گزارش كه روز سه شنبه منتشر شده، به موضوع ايران و حزب الله لبنان پرداخته و با تكرار اتهامات بي اساس گذشته عليه ايران، مدعي مي شود: نقشه نافرجام سال 2011 براي ترور سفير عربستان در واشنگتن نشان داد كه ايران ممكن است تمايل بيشتري براي استفاده از فرصت ها براي حمله به ايالات متحده در واكنش به احتمال حمله به نظام اين كشور، داشته باشد. ايران همچنين بازيگري نوظهور و تهاجمي در عرصه سايبري است، به هر حال ما در ارزيابي خود مبني بر اين كه ايران ترجيح مي دهد از تقابل مستقيم با آمريكا خودداري كند، تغييري نداده ايم چرا كه حفظ نظام اولويت ايران است.
برنامه ضدآمريكايي حزب الله
در ادامه اين ارزيابي تلاش شده حزب الله لبنان را نيز به فعاليت تروريستي متهم كند. اين گزارش مي افزايد: فعاليت هاي تروريستي حزب الله لبنان در خارج از لبنان متمركز بر اسرائيل بوده است. به عنوان مثال مي توان به اعلاميه دولت بلغارستان مبني بر اين امر اشاره كرد كه حزب الله لبنان مسئول بمب گذاري سال 2012 در اتوبوس در فرودگاه «بورگاس» بوده كه به مرگ پنج اسرائيلي منجر شد. ارزيابي ما همچنان اين است كه اين گروه دستور العمل قوي ضدآمريكايي خود را حفظ مي كند اما نسبت به تقابل مستقيم با آمريكا در خارج از خاورميانه مردد است.
نمي دانيم ايران سلاح مي سازد
يا نه!
اين گزارش بار ديگر ايران را در كنار كره شمالي به تلاش براي رسيدن به قابليت توليد سلاح هاي كشتار جمعي قرار داده و مي افزايد: ارزيابي ما اين است كه ايران در حال توسعه قابليت هاي هسته اي براي تقويت امنيت، پرستيژ و نفوذ منطقه اي خود است، قابليتي كه بتواند به اين كشور اين توانايي را بدهد كه در صورت اتخاذ تصميم، بتواند سلاح هاي هسته اي توليد كند. ما نمي دانيم آيا ايران در نهايت تصميم به ساخت سلاح هسته اي مي گيرد.
تهران تخصص فني در برخي از حوزه ها از جمله غني سازي اورانيوم، راكتورهاي هسته اي و موشك هاي بالستيك را توسعه داده و با توجه به اين تخصص ها است كه مي تواند تصميم خود براي ساخت سلاحي هسته اي كه قابليت پرتاب با استفاده از موشك داشته باشد را عملي كند. اين پيشرفت هاي فني ارزيابي ما را درباره اين امر تقويت كرده كه ايران داراي ظرفيت علمي، فني و صنعتي لازم است تا در نهايت بتواند سلاح هسته اي توليد كند. اين توانايي، اراده سياسي براي اقدام به اين كار را به عنوان محور اصلي قرار مي دهد.
تصميم بر مبناي سود و هزينه
اين گزارش مي افزايد:لازم به ذكر است كه ايران در طول سال گذشته پيشرفت هايي داشته و اكنون در موقعيت بهتري قرار دارد كه اگر تصميم گرفت، بتواند با استفاده از ذخاير اورانيومي و تاسيسات هسته اي اعلام شده خود اورانيوم با غناي تسليحاتي توليد كند. با وجود اين پيشرفت ها، ارزيابي ما اين است كه ايران نمي تواند مواد اعلام شده و تحت نظارت پادماني خود را به كاربرد ديگري منحرف كند و اورانيوم با غناي تسليحاتي توليد كند بدون اين كه كسي متوجه شود.
برداشت ما [جامعه اطلاعاتي آمريكا] اين است كه تصميم گيري ايران بر مبناي روش سود و هزينه است و اين امر به جامعه بين المللي امكان اين امر را فراهم مي آورد تا بر ايران تأثير گذارد. رهبران ايران بدون شك هنگام تصميم گيري درباره برنامه هسته اي به امنيت، شكوه و نفوذ ايران و همچنين محيط امنيتي و سياسي بين المللي توجه مي كنند. در اين رابطه، برداشت ما اين است كه ايران تلاش دارد ميان اهدافي كه در تضاد با هم هستند، توازن ايجاد كند. اين كشور مي خواهد قابليت موشكي و هسته اي خود را تقويت كند بدون اين كه واكنش شديدي مانند حمله نظامي يا تحريم هايي كه نظام را به خطر مي اندازند را برانگيزد.
موشك هاي بومي ايران
در ادامه اين گزارش آمده است: قضاوت ما اين است كه ايران احتمالا ترجيح خواهد داد موشك بالستيك را به عنوان وسيله پرتاب سلاح هسته اي به كار گيرد. موشك هاي بالستيك ايران توانايي حمل سلاح هاي كشتار جمعي را دارند. علاوه بر اين، ايران نشان داده توانايي پرتاب ماهواره هاي كوچك را دارد و ما بطور فزاينده اي نگرانيم كه اين گام هاي فني در كنار نظامي كه رويكرد تخاصمي در برابر آمريكا و همپيمانان ما دارد، به تهران ابزار و انگيزه كافي بدهد تا موشك هاي فضايي و دوربردتري مانند موشك هاي بالستيك قاره پيما بسازد.
به گزارش فارس، كلاپر در ادامه گزارش خود مي افزايد؛ ايران هم اكنون بيشترين تعداد موشك هاي بالستيك را در خاورميانه دارد و در حال توسعه دامنه، برد و پيچيدگي زرادخانه موشك هاي بالستيك خود است. تعداد فزاينده موشك هاي موجود بالستيك ايران و توليد بومي موشك هاي كروز ضدكشتي و توليد نخستين موشك هاي كروز سطحي، قابليت ايران براي تقويت اعمال قدرت را بالا برده است. تهران از موشك هاي متعارف خود به عنوان بخشي از راهبرد خود براي بازدارندگي و در صورت لزوم به عنوان قدرت تلافي در برابر منطقه و قواي آمريكايي مي نگرد.
 


برخلاف درخواست مذاكره اوباما

وضعيت اضطراري ملي در ارتباط با ايران را تمديد كرد

رئيس جمهور آمريكا طي نامه اي به كنگره وضعيت اضطراري ملي در ارتباط با ايران را براي يك دوره يك ساله ديگر تمديد كرد.
«باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا در نامه اي به كنگره، وضعيت اضطراري ملي در ارتباط با ايران را براي يك سال ديگر تمديد كرد.در اين نامه آمده است كه اقدامات و سياست هاي دولت ايران همچنان تهديد غيرعادي و نامتعارفي را براي امنيت ملي آمريكا، سياست خارجي و اقتصاد آمريكا به وجود مي آورد و وضعيت اضطراري ملي عليه ايران كه در سال 1995 توسط «بيل كلينتون» رئيس جمهور وقت آمريكا اعلام شد، براي يك سال ديگر تمديد مي شود.
در نامه ياد شده با اين ادعا كه بحران بين آمريكا و ايران در نتيجه اقدامات و سياست هاي دولت ايران به وجود آمده و هنوز رفع نشده آمده است: اقدامات و سياست هاي دولت ايران در تناقض با منافع آمريكا در منطقه است و تهديد غيرمتعارف و فوق العاده اي را براي امنيت ملي، سياست خارجي و اقتصاد آمريكا به وجود مي آورد، به همين دلايل، لازم است وضعيت اضطراري ملي در رابطه با ايران اعلام شود و تحريم هاي جامع عليه ايران به منظور مقابله با اين تهديدات ادامه داشته باشد.رئيس جمهور آمريكا در ادامه دستور خود تأكيد كرده است: به دليل اين تهديدها، لازم مي بيند فرمان اجرايي سال 1995 در مورد ايران تا پس از زمان انقضاي آن در 15 مارس 2013 همچنان به قوت خود باقي باشد و به همين دليل، اين وضعيت را به مدت يك سال ديگر تمديد مي كند.
براساس اين گزارش، اوباما وضعيت اضطراري ملي در رابطه با ايران را از زماني كه رئيس جمهور شده است، 8 مرتبه اعلام يا تمديد كرده است كه يك مرتبه آن در سال 2010، دوبار در 2011 و 5 بار در سال گذشته ميلادي بوده است.فرمان اجرايي سال 1995 براساس «قانون بين المللي اختيارات اقتصادي اضطراري» امضا و اجرايي مي شود.
گفتني است آمريكا در قبال ايران رويكردي كاملاً دوگانه اتخاذ كرده است. در حالي كه مقامات اين كشور تعامل و درخواست مذاكره با ايران را اعلام مي كنند اما به طور مداوم فشارها را بر جمهوري اسلامي ايران افزايش مي دهند به طوري كه در سال هاي اخير آمريكا تحريم هاي گسترده و يكجانبه اي را عليه برنامه هسته اي ايران تحميل كرده است.
 


طفره اتحاديه اروپا در پاسخگويي درباره تحريم پرس تي وي

مسئولين اتحاديه اروپا از ارائه پاسخ به مديران شبكه پرس تي وي درباره علت تحريم برخي مقامات اين شبكه طفره مي روند.
در پي اعلام نام دو تن از مديران اين شبكه خبري در فهرست تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا، حميدرضا عمادي، مديراتاق خبر اين شبكه با مايكل مان، سخنگوي رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا تماس تلفني برقرار كرد و علت اين تحريم را جويا شد.
اتحاديه اروپا مدعي شده است پرس تي وي بخاطر پخش 10 ثانيه از اعترافات مازيار بهاري، خبرنگار وقت روزنامه نيوزويك كه پس از اغتشاشات سال 88 در تهران دستگير شد شايسته اين تحريم است.
مايكل مان، سخنگوي اشتون در اين تماس تلفني نه تنها پاسخ روشني به سوال عمادي مبني بر چرايي تحريم نمي دهد، بلكه مدعي مي شود از جزئيات امر مطلع نيست و مي بايست با متخصص امور تحريم اتحاديه اروپا مشورت كند.
وي همچنين از ارجاع نامه الكترونيكي عمادي به متخصصين امور تحريم اين اتحاديه سخن گفته و از بيان پاسخ صريح طفره مي رود.
اين در حالي است كه همگي مقامات اتحاديه اروپا از چرايي تحريم ها مطلع هستند و بر آن اتفاق نظر دارند.
از سوي ديگر معاون سخنگوي كميته اجرايي اين اتحاديه نيز با بيان اينكه در جايگاهي نيستم كه سخني بگويم، از شرح جزئيات ممانعت كرد.
گفتني است، به گزارش پرس تي وي، اتحاديه اروپا ديروز نام اسامي چند تن از مسئولين ايراني شامل دور جديد تحريم ها را اعلام كرده بود. نام محمد سرافراز، رئيس شبكه خبري پرس تي وي و حميدرضا عمادي، مدير اتاق خبر اين شبكه نيز در اين فهرست قرار داشت.
 


آيت الله نمازي: آمريكا تا سال 2030 يك قدرت معمولي در جهان است

كاشان-خبرنگار كيهان:
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به پيش بيني يكي از بزرگترين سازمانهاي اطلاعاتي آمريكا گفت: براساس اين پيش بيني كه تاكنون فاش نشده است تا 17 سال آينده قدرت آمريكا در حد يك قدرت معمولي جهان تنزل مي يابد.
آيت الله عبدالنبي نمازي در سالن اجتماعات اداره تبليغات اسلامي، شهرستان كاشان اظهار داشت: در حال حاضر نيز آمريكا در مقابل نظام جمهوري اسلامي تسليم و گيج شده و نتوانسته حتي از رسيدن ايران به فناوري هسته اي جلوگيري كند.
وي، فروپاشي حكومت آل سعود و حكومت هاي كوچك منطقه تا 17 سال آينده را از جمله مفاد گزارش سازمان اطلاعاتي آمريكا ذكر كرد و ابراز داشت: در اين گزارش، ايران به عنوان قدرت برتر و نخست منطقه معرفي شده است.
نماينده ولي فقيه و امام جمعه كاشان اذعان داشت: ما معتقديم جمهوري اسلامي ايران همين امروز به عنوان قدرت اول منطقه مطرح است و وعده الهي كه تخلف ناپذير است براي جهاني شدن اسلام در آينده نزديك تحقق مي يابد.
آيت الله نمازي با اشاره به اينكه امروز اسلام از مرزهاي ايران عبور كرده و خاورميانه، آسيا، آفريقا، اروپا و آمريكا را در نورديده است متذكر شد: تاثير شگرف اسلام حتي روي مخالفان، مهمترين دليل عصبانيت دشمن از ايران و اسلام است.
 


وزير راه و شهرسازي اعلام كرد

اختصاص 30 ميليارد ريال براي تكميل تونل دوم «رخ»

وزير راه و شهرسازي، از اختصاص 30 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل تونل دوم «رخ» چهار محال و بختياري در محور مواصلاتي شهركرد-اصفهان خبر داد.
به گزارش ايرنا، «علي نيكزاد»، در جلسه حمل و نقل و مسكن چهار محال و بختياري بيان داشت: با افتتاح تونل دوم رخ در آينده نزديك شاهد بهبود ارتباط بنادر جنوبي به فلات مركزي ايران خواهيم بود.
وي با بيان اينكه امسال 19 ميليارد ريال اعتبار براي تكميل بيمارستان 223 تختخوابي بروجن تخصيص يافته است، گفت: اين پروژه يكصد ميليارد ريال اعتبار از محل طرح هاي مهر ماندگار دارد كه 50 ميليارد ريال آن تا پايان امسال و دو ميليارد هم بزودي از محل اعتبارات استاني به آن اختصاص مي يابد.
نيكزاد افزود: يك پرواز نيز تا پايان فروردين ماه به پروازهاي فرودگاه شهركرد افزوده مي شود.
وي همچنين از اختصاص 17 ميليارد ريال اعتبار به ايمن سازي محور ارتباطي بروجن-لردگان خبر داد و گفت: بزودي دو هزار تن قير از سوي وزارتخانه براي بهسازي اين محور به استان تحويل مي شود.
نيكزاد از افزايش پنج ساله مدت بازپرداخت وام مسكن مهر خبر داد و گفت: مدت بازپرداخت وام مسكن مهر از 15 سال به 20 سال افزايش يافته است.
وي تصريح كرد: به قراردادهايي كه به صورت مسكن مهر منعقد شده است، تنها 250 تا 300 هزار تومان ماليات تعلق مي گيرد و قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل اين واحدها نمي شود.
وزير راه و شهرسازي همچنين درباره زيرساخت هاي طرح مسكن مهر «منظريه» و «الهيه» چهار محال و بختياري اظهار داشت: 40 ميليارد ريال از اراضي مسكن مهر منظريه طبق ضوابط به فروش مي رسد تا زيرسازي 13 هزار واحد مسكن مهر جديد در منظريه و الهيه انجام شود.
نيكزاد همچنين از تخصيص 500 ميليون ريال اعتبار براي طراحي مسجد مسكن مهر «فرادنبه» و ا ختصاص 22 هكتار زمين ويلايي در «فرخشهر» با نظر استانداري به شرط تامين 25 درصد سهم راه و شهرسازي تحت عنوان خانه هاي ويلايي خبر داد.
وي بيان داشت: براي ساخت 50 باب مغازه در منظريه شهركرد و 20 باب مغازه در الهيه بروجن نيز پنج ميليارد ريال اعتبار تخصيص يافت.
 


چاپ 15 هزار عنوان كتاب در حوزه دفاع مقدس

معاون نشر و ادبيات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت: تاكنون 15 هزار عنوان كتاب در حوزه دفاع مقدس منتشر شده است كه 10 درصد اين آثار مربوط به كنگره هاي شهداست.
به گزارش ايرنا، سرتيپ «علي ناظري» سه شنبه شب در نخستين همايش مولفان و نويسندگان كميته پژوهش و تدوين ستاد كنگره بزرگداشت شهداي استان قزوين افزود: از اين تعداد يك هزار و 500 عنوان كتاب خاطره، داستان، شعر و زندگي نامه درباره شهداي دوران دفاع مقدس توسط كنگره ها و با حمايت اين سازمان منتشر شده است.
وي خاطرنشان كرد: جمع آوري زندگي نامه، خاطرات، وصيت نامه و آثار هنري شهدا توسط ستاد كنگره هاي استاني و انتشار آنها با حمايت سازمان حفظ آثار سپاه صورت مي گيرد.
معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس سپاه پاسداران گفت: بايد بانك سوژه دفاع مقدس در كشور راه اندازي شود تا نويسندگان و مولفان به راحتي بتوانند آثار مطلوب هنري را خلق كنند.
وي اظهار داشت: نويسندگان و مولفان با استفاده از اين بانك، به راحتي مي توانند به سوژه هاي موردنظر دسترسي داشته باشند تا آثار مطلوب هنري را خلق كنند.
وي با اشاره به اين كه سوژه هاي بسياري از جمله نقش روحانيت، زنان، دانش آموزان، دانشجويان، اساتيد و فرهنگيان در هشت سال دفاع مقدس وجود دارد، ابراز داشت: مولفان و نويسندگان با پژوهش در هر يك از اين سوژه ها مي توانند آثار هنري با ارزشي را جمع آوري و خلق كنند.
معاون نشر و ادبيات سازمان حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس سپاه پاسداران كشور با بيان اينكه برخي از مردم كشورهاي ديگر نيز، به فرهنگ دفاع مقدس علاقه مند هستند، اذعان داشت: بايد كتاب هاي هشت سال دفاع مقدس به زبان هاي ديگري از جمله انگليسي و عربي ترجمه شود تا مردم اين كشورها بتوانند اين كتاب ها را مطالعه كنند.
نظري با اشاره به اينكه كنگره شهدا بايد به صورت ملي و بين المللي برگزار شود، متذكر شد: فعاليت هايي كه در راستاي برگزاري اين كنگره از جمله توليد كتاب انجام مي شود بايد با كيفيت بالا باشد تا به راحتي در كشور توزيع و به فروش برسد.
وي گفت: تاكنون كنگره شهدا در استان هاي آذربايجان، تهران، هرمزگان، بوشهر، يزد، خراسان، همدان و فارس برگزار شده است.
 


وزير نيرو: آب زاينده رود براي كشت بهاره استفاده مي شود

وزير نيرو با بيان اهميت تامين آب اصفهان براي اين وزارتخانه گفت: مديران اين استان توانسته اند مسئله آب را بخوبي مديريت كنند.
به گزارش ايرنا، «مجيد نامجو» روز سه شنبه در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران و ستاد مديريت خشكسالي استان اصفهان افزود: اكنون استان هاي زيادي در فلات مركزي ايران مانند اصفهان، يزد، كرمان، خوزستان و چهارمحال و بختياري دغدغه آب دارند.
وي با اشاره به برگزاري جلسات شوراي عالي آب به رياست رئيس جمهوري گفت: در اين جلسات براي آب كشور برنامه ريزي و پول زيادي براي مصرف بهينه آن در بخش كشاورزي تزريق شده است.
به گفته نامجو، يكي از اهداف وزارت نيرو دستيابي به راندمان جهاني ميانگين استفاده از آب معادل 70 درصد است در حالي كه اكنون اين رقم در كشورمان 40 درصد است.
وي تاكيد كرد: وزارت نيرو تلاش مي كند تا بخشي از آب هاي ايران را كه از كشور خارج مي شود، مهار كند.
وي تصريح كرد: اعتبار ويژه اي از سوي اين وزارتخانه براي مديريت آب هاي مرزي تخصيص داده شده است.
وزير نيرو همچنين گفت: درصدديم با دانش روز دنيا، آب درياي خزر و خليج فارس را شيرين كنيم و به فلات مركزي برسانيم.
وزير نيرو با اشاره به اينكه سفرش به اصفهان با دستور رئيس جمهوري انجام شده است، افزود: هيئت دولت موضوع بحران آب اين استان را با جديت دنبال مي كند.
وي با بيان اينكه گزارش اين جلسه را به رئيس جمهوري خواهم داد، اظهار كرد: دشمن درصدد بهره گيري از جريانات صنفي براي مقاصد خود است.
وي تاكيد كرد: مديريت كنوني كشور از هر زمان ديگري قويتر است و مي تواند مشكلات مربوط به آب را مديريت كند.
نامجو همچنين گفت: در صورت وجود آب در پشت سد زاينده رود، مخالفتي با باز شدن آن براي كشت بهاره ندارم.
وي تصريح كرد: وزارت نيرو هيچ خطري را در مورد آب آشاميدني نمي پذيرد.
وزير نيرو با بيان اينكه اجراي برنامه هاي استفاده از پساب يا ساير راهكارهاي مصرف بهينه آب نياز به بودجه دارد، اضافه كرد: بايد اعتبارات كافي براي اينگونه طرح ها فراهم شود.
وي گفت موضوع استمهال با بخشودگي وام هاي كشاورزان اصفهان به بانك ها را در جلسات هيات دولت پيگيري مي كنم.
روابط عمومي استانداري اصفهان اعلام كرد: در اين جلسه تشكيل كميته ويژه اي به رياست معاون امور آب وزارت نيرو و با مشاركت نمايندگان كشاورزان و مديران مرتبط دستگاه هاي اجرايي استان به منظور پيگيري مصوبات مربوط به حوزه آب در استان و همچنين رهاسازي آب در حوضه زاينده رود به تصويب رسيد.
 


فعاليت 142 ايستگاه مطالعه در كشور

اراك-خبرنگاركيهان:
همايش كارشناسان انجمن هاي كتابخانه هاي عمومي كشور با هدف گسترش فرهنگ كتابخواني و تدوين سياست هاي كاري سال آينده با شركت 50 نفر ار كارشناسان در اراك برگزار شد.
در اين همايش معاون امور استانهاي مجلس و نهاد كتابخانه هاي كشور با اشاره به اينكه 3 درصد مردم عضو كتابخانه ها هستند، از توسعه ايستگاه هاي مطالعه در كشور خبر داد.
سادات مختاري افزود: هم اكنون 142 ايستگاه مطالعه در سطح كشور نصب شده و كتاب هاي مورد نياز توليد شده و ايستگاه ها در حال فعاليت هستند.
 


با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

چهارمين تئاتر شهر كشور در سنندج آغاز به كار كرد

سنندج- خبرنگار كيهان:
با حضور معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمين تئاتر شهر كشور در سنندج راه اندازي شد.
در آيين گشايش تئاتر شهر استان كردستان معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: هنر يك موهبتي الهي است و براي احيا و پاسداشت هنر فاخر تئاتر كه بايد آن را هنر مادر ناميد، اقداماتي صورت گرفته است.
حميدرضا شاه آبادي افزود: از جمله اقداماتي كه براي پويايي تئاتر انجام گرفت توجه به گروه محوري بودن تئاتر بود.
شاه آبادي اظهار داشت در حوزه تئاتر دو گام اساسي و جدي وجود دارد گام اول توجه به گروه ها و گام دوم وجود يك پايگاه دائمي در هر استان تا گروه ها بتوانند فعاليت هاي خود را در آن مكان ادامه داده و هميشه در آن مكان تئاتر اجرا شود و چراغ تئاتر شهر هميشه با بودن اين پايگاه روشن باشد.
وي گفت: كمبود سالن و كمبود اعتبارات از دغدغه هاي اصلي اهالي تئاتر است و اميدواريم با ايجاد اين پايگاه ها فضايي بوجود آيد تا آثار نمايشي بيشتر و بهتري توليد شود تا با مردم ارتباط برقرار كند.
شاه آبادي تصريح كرد در 10 سال گذشته بيش از 800 سالن چند منظوره در كشور ساخته شده است كه بايد بخشي از اين سالن ها به تئاتر اختصاص يابد.
وي از صدور پروانه دائم به گروه هاي تئاتر كشور خبر داد و گفت: با تشكيل گروه هاي تئاتر ابتدا به اين گروهها در سال 89 پروانه موقت داده شد ولي در سال 91 با برنامه ريزي هايي كه انجام گرفت با تشكيل شورا در استان ها و مركز به تدريج اين پروانه ها به پروانه دائم تبديل خواهد شد.
شاه آبادي با رضايت از وضعيت تئاتر در كردستان گفت: نقشي كه تئاتر كردستان به عنوان يك استان فرهنگي از خود بروز داده كاملاً در جشنواره هاي بين المللي خودش را نشان داده و خوش درخشيده است.
 


اجراي طرح آزمايشي بازيافت بخار بنزين در كرج

در آستانه سالروز ملي شدن صنعت نفت، طرح آزمايشي بازيافت بخار بنزين به روش غشايي در استان البرز به اجرا درآمد.
به گزارش ايرنا از كرج، مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران در مراسمي كه با حضور مسئولان كشوري در انبار نفت شهيد دولتي كرج برگزار شد، گفت: در اين طرح بخار بنزين به عنوان يك عنصر آلاينده محيط زيست با روش غشايي به مايع تبديل مي شود.
«مصطفي كشكولي» هزينه انجام شده براي اجراي اين طرح را 16 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين طرح به تدريج در سراسر كشور به اجرا درمي آيد و با فراگير شدن اجراي اين طرح، 3 هزار ميليارد ريال در هزينه هاي توليد سوخت صرفه جويي مي شود.
به گفته وي، در اين طرح سيستم ها به شكلي طراحي و نصب شده اند كه از هدر رفتن بخار بنزين و آلودگي محيط زيست جلوگيري مي شود.
مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با بيان اينكه تجهيزات و قطعات به كار رفته در سيستم غشايي ساخت داخل كشور است، خاطرنشان كرد: با فعال شدن اين سيستم، سالانه از بخار شدن 10 ميليون ليتر بنزين جلوگيري مي شود.
وي يادآور شد، روزانه به طور متوسط 250 ميليون ليتر فرآورده هاي نفتي در كشور توزيع مي شود.
 


ستاد تنظيم بازار

قيمت سيب و پرتقال شب عيد را افزايش داد

قيمت پرتقال و سيب در حالي از سوي ستاد تنظيم بازار 1500 و 1600 تومان تعيين شد كه قبل از اين قائم مقام دبيركل خانه كشاورز اين قيمت را 1200 و 1300 تومان اعلام كرده بود.
علي اكبر پوركاوه، سخنگوي ستاد تنظيم بازار در گفت وگو با خبرگزاري فارس با تاييد قيمت سيب و پرتقال شب عيد در استان تهران اظهار داشت: قيمت پرتقال 1500 تومان و قيمت سيب 1600 تومان تعيين شده است.
عنايت الله بياباني قائم مقام دبيركل خانه كشاورز در تاريخ 16 اسفندماه گفته بود براساس تفاهمنامه با وزارت صنعت، قيمت پرتقال 1100 تا 1200 تومان و قيمت سيب نيز 1200 تا 1300 تومان به دست مصرف كنندگان خواهد رسيد.
پوركاوه اعلام كرد: زمان توزيع سيب و پرتقال و قيمت آن در استان ها به عهده شوراي استان است، تا هيچگونه مشكلي در خصوص تامين سيب و پرتقال وجود نداشته باشد، چرا كه ممكن است استان هاي مهمانپذير توزيع ميوه خود را ديرتر آغاز كنند.
سخنگوي ستاد تنظيم بازار گفت: از همين حالا آمادگي توزيع ميوه شب عيد در همه استان هاي كشور وجود دارد اما زمان دقيق آن را شوراي استان تعيين مي كند.
وي در خصوص تصميمات جلسه ستاد تنظيم بازار گفت: ادامه روند تامين نهاده هاي دام و طيور همچنان ادامه دارد و مشكلي در تامين نهاده ها وجود ندارد.
پوركاوه گفت: توزيع گوشت منجمد و مرغ منجمد تا اطلاع ثانوي و در ايام نوروز در همه استان هاي كشور ادامه خواهد داشت.
وي افزود: در خصوص تامين لاستيك و روغن موتور سيستم حمل و نقل بار و مسافر نيز تمهيداتي انديشيده شده است.
سخنگوي ستاد تنظيم بازار گفت: لاستيك 70 درصد از توليد داخل و 30 درصد از مباشرين واردات تامين و در اختيار سيستم حمل و نقل بار و مسافر قرار مي گيرد.
وي همچنين گفت: طي هماهنگي صورت گرفته با شركت هاي پتروشيمي روغن موتور موردنياز سيستم حمل و نقل بار و مسافر نيز تامين شده است.
 


رئيس اتحاديه اعلام كرد

ركود در بازار لوازم خانگي به علت گراني

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي گفت: به دليل گراني كالا و وعده هاي كاهش قيمت بازار در ركود به سر مي برد.
محمدرضا طحان پور در گفت وگو با ايسنا اظهاركرد: مردم منتظر كاهش قيمت محصولات لوازم خانگي هستند و از اين رو براي خريد ميل و اشتياقي ندارند.
وي تصريح كرد: با ركود بازار محصولي به فروش نمي رسد كه اين موضوع عدم توليد را در پي دارد و عدم توليد نيز باعث تعطيلي كارخانه ها و كار نكردن كارگران مي شود كه هزينه هاي جانبي را افزايش خواهد داد.
او با بيان اين كه در حال حاضر كه كارخانه ها آنچنان فعاليتي ندارند اداره ماليات توافق هرساله خود با اصناف را زير پا گذاشته و به دريافت ماليات از كارخانه ها و فروشگاه ها مي پردازد خاطر نشان كرد: اداره ماليات به هر نحوي به دنبال افزايش ماليات است.
وي بيان كرد: درنامه اي به استاندار تهران ذكر كرديم كه سازمان امور مالياتي به صنف لوازم خانگي فشاز زيادي وارد مي كند و در لحظه اي كه ماليات سال را دريافت مي كند برگه قطعي پرداخت را تحويل نمي دهد و در بازديد دوباره از واحدهاي صنفي براي آن ها ماليات درنظر مي گيرد.
 


معاون وزير علوم، تحقيقات و فناوري:

 10 بنياد نخبگان مردمي در كشور تاسيس مي شود

كاشان-خبرنگار كيهان:
معاون حقوقي و پارلماني وزير علوم، تحقيقات و فناوري از تاسيس 10 بنياد نخبگان مردمي در استان هاي مختلف كشور تا پايان سال آينده خبر داد.
سيدجواد ساداتي نژاد در مراسم افتتاح بنياد نخبگان سعيدي كاشان گفت: ورود خيران به مقوله پژوهش و فناوري از برنامه هاي انجمن خيران كشور در سال 92 بود كه خيرين كاشاني اولين بنياد نخبگان كشور را در روزهاي پاياني سال 91 در دانشگاه كاشان افتتاح كردند.
وي افزود: وجود 220 خير و 25 واقف در كشور در امر علمي، اقدامات شايسته اي را از خود برجاي گذاشته اند و امروز با توجه به تعطيلي برخي طرح هاي ملي به دليل مسائل اقتصادي طرحهاي خيران ساز در حال تكميل و بهره برداري هستند.
ساداتي نژاد با اشاره به خلأ حضور خيران در بخش كارآفريني و پژوهشي در كشور گفت: با پيگيري بنياد نخبگان سعيدي و ايده تشكيل بنياد نخبگان و ورود ساير خيران اين مشكل نيز برطرف مي شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10