(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 20 فروردین 1392 - شماره 20460

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در جمع خبرنگاران
هشدار اژه اي به كانديداها
استفاده از امكانات دولتي پيگرد قضايي دارد
هديه به خوانندگان
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
از سوي رهبر انقلاب برگزار مي شود
عزاداري ايام فاطميه در حسينيه امام خميني(ره)
همزمان با 29 فروردين
رژه هوايي جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش برگزار مي شود
سجده شكر اصفهاني ها در كنار آب هاي زاينده رود
كاهش تعداد كشورها براي اعزام دانشجوي بورسيه
براي بررسي تحولات سوريه
سوئيس، ايران و سوريه نشست سه جانبه برگزار مي كنند
مقامات ايراني تشريح كردند
آخرين خبرها از وضعيت ديپلمات مست عربستان و حادثه جده
امروز و همزمان با روز ملي فناوري هسته اي
نخست وزير منتخب لبنان در ديدار سفير ايران:
خواستار حمايت ايران از لبنان براي تحقق اهدافمان هستيم
استاد دانشگاه هند:
تحولات خاورميانه با الهام از انقلاب ايران انجام گرفت
37 شهيد دفاع مقدس
در خوزستان و سيستان و بلوچستان تشييع مي شود
رئيس دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي خليج فارس خبر داد
بزرگداشت نام خليج فارس در 20 نقطه از جهان
معاون وزير نفت خبر داد
افزايش توليد 150 ميليون متر مكعب گاز در كشور
تجليل از 2چهره نخبه علمي كشور
در مسابقات بين المللي روبوكاپ ايران
1100 روستاي كشور به مقصد گردشگري تبديل مي شوند
جمع آوري گازهاي همراه نفت در مناطق جنوب
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه كاشان تشريح كرد
 4 محور فتنه هاي طراحي شده براي انتخابات 92
بازديد 60 هزار مسافر نوروزي از بيت امام در خمين
هنرمند مشهدي
جايزه جشنواره بين المللي عكس بلغارستان را كسب كرد
كاهش 283 تني توليد زباله نوروزي در مشهد


در جمع خبرنگاران

هشدار اژه اي به كانديداها
استفاده از امكانات دولتي پيگرد قضايي دارد

سخنگوي دستگاه قضا در اولين نشست خبري خود با اصحاب رسانه در سال جديد با تشريح آخرين وضعيت برخي پرونده هاي مهم قضايي به كانديداهاي احتمالي انتخابات آينده رياست جمهوري نسبت به استفاده از امكانات دولتي هشدار داد.
حجت الاسلام غلامحسين محسني اژه اي ، در چهل و پنجمين نشست خبري خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در مورد اينكه دستگاه قضايي از كساني كه از طريق سمت دولتي شان اعلام كانديداتوري براي انتخابات رياست جمهوري آينده مي كنند، چه اقداماتي انجام مي دهد؟ اظهار كرد: قانون در مورد شركت افراد در انتخابات رياست جمهوري منع نكرده كه از مشاغل دولتي شان كناره گيري كنند ولي اگر از امكانات دولتي و منافع شخصي، حتي از عنوان خاصي استفاده كند خلاف است و اگر موردي اتفاق بيافتد شوراي نگهبان نظارت مي كند و اگر جرمي اتفاق افتد دستگاه قضايي به آن وارد مي شود.در واقع اگر به هر طريقي قوه قضائيه مطلع شود كه جرمي واقع شده چون جنبه عمومي دارد نياز به شاكي خصوصي نيست به آن وارد خواهد شد.
سياست قوه قضائيه در سال حماسه سياسي و اقتصادي
اژه اي در ابتداي اين نشست گفت: سياست قوه قضائيه در سال 92 همانند سال گذشته نظارت بيشتر بر زندان ها و بازداشتگاه ها و نيز كاهش كيفر زندان براي مجرميني است كه ضرورت ندارد در زندان بمانند.
وي تصريح كرد: البته افرادي مانند شروران و متجاوزين به امنيت مردم وضعيت شان جدا از كساني است كه كيفر و زندان شان كاهش پيدا مي كند و آنها كماكان در زندان هستند.
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري به نام حماسه سياسي و حماسه اقتصادي گفت: همه ما وظيفه داريم از لحاظ ملي، ديني و شرعي در خلق اين حماسه ايفاي نقش كنيم .
وي افزود : قوه قضائيه به سهم خود براي لبيك به اين نداي رهبري در اولين جلسه مسئولان عالي كه در سال جديد تشكيل شد به اين موضوع پرداخت كه قوه قضائيه چه اقدامي مي تواند در خلق حماسه سياسي و اقتصادي داشته باشد و كارگروهي را تشكيل داد و قرار شده كه نتيجه اين كارگروه در جلسه چهارشنبه اين هفته (جلسه عالي مسوولان قوه قضائيه) اعلام و تصميمات لازم اتخاذ شود .
وضعيت پرونده فساد بزرگ مالي
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه نشست خبري خود گفت: احكام صادره در مورد پرونده فساد بزرگ مالي به اجراي احكام دادسرا فرستاده شده و بخش اجراي احكام در مقام تهيه و تدارك اجراي كامل اين احكام است.
محسني اژه اي افزود: بخشي از احكام پرونده فساد بزرگ مالي شروع به اجرا شده است و براي اجراي بخشي ديگر بايد مقدماتي فراهم شود و دادسرا در حال انجام اين كارها است.
وي در خصوص اينكه آيا در رابطه با اين پرونده، مساله جديدي كشف شده است يا خير؟ گفت: قبلا در اين رابطه عرض كردم كه برخي گزارشات از گمرك بعد از رسيدگي آقاي سراج و صدور حكم در مورد گروه اميرمنصور آريا رسيده كه آنها در حال رسيدگي مجدد هستند و اگر اين گزارشات ثابت شود، معلوم مي شود اين گروه تخلفات بيشتري در زمينه ورود كالا و قيمت هاي اعلامي داشته است.
اژه اي در ادامه درخصوص جزييات پرونده فساد بانكي در پاسخ به پرسش خبرنگاري گفت: درخصوص اجراي حكم كساني كه حكمشان در پرونده فساد بانكي قطعي شده است (كه چهار نفري كه حكم اعدام داشتند چه مابقي) دادگاه پرونده آنها را به اجراي احكام فرستاده است و اجراي احكام در مقام تهيه و تدارك اجراي حكم است. همچنين از همين حالا حكم ها شروع به اجرا شده و در بخشي ديگر بايد مقدمات فراهم شود كه اين كار برعهده دادسرا است.
آخرين اخبار از پرونده هاي فائزه
و مهدي هاشمي
سخنگوي قوه قضائيه با اشاره به پرونده مهدي هاشمي گفت: قاضي سراج تقريبا مطالعه اين پرونده را به پايان رسانده و ان شاءالله زمان تشكيل دادگاه وي اعلام خواهد شد.
به گزارش ايسنا، غلامحسين محسني اژه اي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره اين كه چه زماني دادگاه آقاي مهدي هاشمي تعيين وقت خواهد شد؟ گفت: هنوز تعيين وقت دادگاه آقاي مهدي هاشمي از سوي قاضي ناصر سراج اعلام نشده است، اما مطالعه اين پرونده تقريبا به پايان رسيده و ان شاءالله زمان دادگاه وي اعلام خواهد شد.
سخنگوي دستگاه قضايي اظهار كرد: پرونده ديگري براي فائزه هاشمي نسبت به مسائلي كه وي در زندان داشته تشكيل شده است.
غلامحسين محسني اژه اي در ادامه نشست خبري در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره آزادي فائزه هاشمي، گفت: وي دوران محكوميت خود را سپري كرد و آزاد شد. اما پرونده ديگري نسبت به مسائلي كه وي در زندان داشته تشكيل شده اما در مورد اين پرونده حكمي صادر نشده است.
تشريح وضعيت پرونده متهمان بيمه ايران
خبرنگار ي سوال خود را اينگونه مطرح كرد كه پرونده ساير متهمان بيمه ايران در چه مرحله اي است كه حجت الاسلام محسني اژه اي پاسخ داد: براي بخشي از پرونده حكم صادر شده است و به دادگاه تجديدنظر و ديوان رفته است اما حكم نهايي صادر نشده است. همچنين در مورد باقي پرونده ها بايد بگويم كه يا در مرحله دادسرا هستند يا در مرحله دادگاه كه هنوز براي آنها نيز حكم صادر نشده كه اگر صادر شد، اطلاع رساني خواهيم كرد.
اقدامات قوه قضائيه
براي معوقات بانكي
سخنگوي دستگاه قضا در پاسخ به پرسش خبرنگار ديگري درباره اقدامات قوه قضائيه براي معوقات بانكي، بيان كرد: برخي از افراد بدهي شان را با بانك ها تسويه كرده اند يا در حال تسويه هستند. افرادي كه به بانك مراجعه نكرده اند، براي آنها پرونده تشكيل شده اين افراد يا احضار شده اند يا در حال احضار شدن هستند و اگر ثابت شود كه مقصر نبودند با آنها يك جوري برخورد مي شود و همچنين اگر ثابت شود كه اقدامات آنها از روي قصد بوده است به آنها به صورت جدي برخورد مي شود.
وي در ادامه افزود: بدهي اين افراد بدهكار بانكي از يك ميليارد به بالا بوده است كه 800 و خرده اي پرونده اوليه تشكيل شده است يا بدهكاران بدهي خود را تسويه كرده اند و يا با بانك صحبت كرده اند كه در اين راستا تعداد كمي پرونده به عنوان پرونده قضايي تشكيل شده است كه افرادي كه بدهكار بانكي هستند خواهان فرجه از بانك شده اند كه حتي تا مردادماه فرجه خواستند كه بعضا با آنها موافقت كردند.
پرونده فاضل لاريجاني
درمرحله تحقيقات است
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي درباره پرونده فاضل لاريجاني و اينكه قبلا گفته شده بود از 5 نفر در رابطه با اين پرونده تحقيق خواهد شد؟ گفت: در مورد اين پرونده تحقيقات از دو نفر هنوز به پايان نرسيده است از حدود 5، 6 نفري كه بودند، از سه نفر تحقيقات به عمل آمده و از نفر چهارم هم مقداري تحقيقات شده است. نفر پنجم احضار شده ولي هنوز نيامده است و به او دسترسي پيدا نشده است و ظاهرا او در تهران نبوده است.
محسني اژه اي افزود: از نفر ديگر يك جلسه تحقيق شد كه جلسه تحقيقات كافي نيست و بايد ادامه پيدا كند لذا اين پرونده همچنان در مرحله تحقيقات است.
به زودي دادگاه متهمان مربوط به ترور دانشمندان هسته اي برگزار مي شود
محسني اژه اي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه دادگاه متهمان مربوط به ترور دانشمندان هسته اي چه زماني برگزار مي شود؟ گفت: 18 نفر در خصوص پرونده ترور دانشمندان هسته اي بازداشت شده اند كه پرونده آن ها به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است.
وي يادآور شد: به زودي زمان دادگاه اين افراد مشخص مي شود.
 


هديه به خوانندگان

شهيد محراب آيت الله مدني(ره): حال كه ما معتقديم هر كلمه اي از زبان انسان درآيد، نوشته خواهد شد و فردا بايد حسابش را بدهد، پس حرفي كه مي زنيم بايد به نفع اسلام و انقلاب باشد.
 


پاي درس علي (ع)

روش اهل بيت (ع)
اهل بيت پيامبر(ص)، دين را چنانكه سزاوار بود، دانستند و آموختند و به آن عمل كردند.
نه آنكه شنيدند و نقل كردند!
زيرا:
راويان دانش بسيار
اما
حفظ كنندگان و عمل كنندگان به آن كمند.
نهج البلاغه
خطبه 239
 


اخبار ادبي و هنري

برنامه هاي بزرگداشت
بيستمين سالگرد شهادت شهيد آويني
مراسم بزرگداشت بيستمين سالگرد شهادت سيد شهيدان اهل قلم، امروز برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار كيهان، در اين مراسم علاوه بر پخش قسمتي از مجموعه ماندگار «روايت فتح»، در ميزگردي با حضور برخي از نويسندگان و منتقدين آثار و افكار شهيد آويني بررسي مي شود.
مراسم بزرگداشت سالگرد شهادت سيد مرتضي آويني با عنوان «راوي آسماني» از ساعت 16 امروز سه شنبه 20 فروردين در مركز همايش هاي برج ميلاد برگزار مي شود.
همچنين صبح امروز مراسمي هم بر سر مزار شهيد آويني در قطعه شهداي بهشت زهرا(س) برپا مي شود. در اين مراسم، از ساعت 30/10 جمعي از هنرمندان و ياران آن شهيد گردهم مي آيند.
تبليغ خودكشي در سالگرد هدايت
روزنامه بهار به بهانه سالگرد صادق هدايت يادداشتي در تمجيد از خودكشي اين نويسنده منتشر كرد.
جهانگير هدايت، نويسنده يادداشت ديروز روزنامه بهار در توصيف خودكشي صادق هدايت آورده است: «صادق هدايت در آپارتماني در پاريس، به گاز پناه برد و خود را از رنج زندگي رهانيد»!
نويسنده در جاي ديگري از خودكشي عموي خود به عنوان «آخرين فرياد» او ياد مي كند. اين در حالي است كه خودكشي از ديد همه اديان الهي و به دستور عقل، عملي نادرست و مذموم است!
از ناكامي «بي بي سي» در سوء استفاده
تا حمله «شرق» به «سايه»!
پس از ناكامي شبكه تلويزيوني «بي بي سي فارسي» در «بله» گرفتن از هوشنگ ابتهاج، اين بار نوبت روزنامه «شرق» بود تا به اين شاعر حمله كند!
به گزارش خبرنگار كيهان، رسانه فارسي زبان سلطنتي انگلستان، چندي پيش اقدام به پخش مستندي درباره هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سايه) نمود. اما بي بي سي در اين مستند نتوانست از ابتهاج حرفي را عليه ايران دريافت كند. هر چند كه اين شبكه با الصاق برخي تصاوير آرشيوي سعي كرد به هدف خودش نزديك شود.
اما نكته قابل تأمل اين است كه درست چند روز پس از ناكامي بنگاه سخن پراكني انگليس در بله گرفتن از ابتهاج، روزنامه شرق در يادداشتي به بهانه نقد كتاب گفت و گو با سايه، حملات شديدي را متوجه اين شاعر كرد!
روزنامه شرق در اين مطلب نوشت: «شعر سايه در همه ادوار تاريخ معاصر وامدار سلطه هاي آشكار نظام فرهنگي است كه با نوعي استبداد فكري و زباني همراه است» در بخش ديگري از اين يادداشت به قلم نويسنده شرق آمده است: «[سايه] هرگاه كه بخواهد لب به سخن مي گشايد و هر گاه نخواهد با وجود قول و قرارهاي قبلي حتي يك كلمه از خود و ديگران نمي گويد و اين رفتار غير دموكراتيك در نهمين دهه زندگي همچنان با او است.»
مشاركت يك مركز سينمايي دولتي
در جشنواره ضد ايراني
جشنواره سينمايي ضد ايراني كه عنوان آن نيز با نام جعلي و تحريف آميز نسبت به خليج فارس در دبي برگزار مي شود، پذيراي يك فيلم ايراني هم هست!
به گزارش خبرگزاري ها، فيلم «كورسو» از سوي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي به اين جشنواره ضد ايراني ارسال شده است!
نكته عجيب اين است كه اين مركز سينمايي دولتي، در اخبار و اعلانات خود نيز از جشنواره مذكور ياد كرده است!
گفتني است، اغلب جشنواره هاي سينمايي كشورهاي عربي در سال هاي اخير، با رويكرد ضد ايراني برگزار شده اند. اما متأسفانه مسئولان دولتي سينماي ما برخوردي منفعلانه با اين جشنواره ها داشته اند و گاهي نيز در آنها حضور مي يابند.
نشست رئيس صداوسيما
با نامزدهاي رياست جمهوري
رئيس سازمان صداوسيما در ديدار با داوطلبان ثبت نام در انتخابات آتي رياست جمهوري، سياست هاي تبليغاتي صداوسيما براي داوطلبان شركت در اين آزمون مردمي را تشريح كرد.
در اين نشست كه به دعوت سيدعزت الله ضرغامي و با حضور 14 نفر از داوطلبان ثبت نام انتخابات يازدهم رياست جمهوري برگزار شد، استفاده كامل از ظرفيت تبليغاتي شبكه هاي متعدد راديو و تلويزيوني رسانه ملي، زمينه ساز پرهيز از اسراف و هزينه هاي بيهوده در انتخابات ارزيابي شد.
رئيس رسانه ملي در اين هم انديشي، رهنمودها و سياست هاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي از جمله تاكيد ايشان بر اخلاق انتخاباتي و برنامه محوري را دو راهكار اصلي برنامه هاي اطلاع رساني تبييني و تهييجي صدا و سيما اعلام كرد.
ضرغامي با تاكيد بر بي طرفي كامل رسانه ملي در انتخابات از ديدگاه ها و پيشنهادهاي فعالان سياسي در زمينه برنامه هاي انتخاباتي صداوسيما استقبال و ابراز اميدواري كرد، با همكاري فعالان سياسي حقيقي و حقوقي، برنامه هاي رسانه ملي در ايجاد شور و نشاط انتخاباتي و زمينه سازي براي خلق حماسه اي سياسي در 24 خرداد سال جاري، تاثيرگذار باشد و حضور گسترده ملت پاي صندوق هاي رأي، فصلي به ياد ماندني را در تاريخ مردم سالاري ديني رقم زند.
رئيس رسانه ملي با اشاره به اين كه به نظر مي رسد در آينده، افراد ديگري نيز داوطلب نامزدي رياست جمهوري شوند، گفت: پس از اعلام نظر نهايي شوراي محترم نگهبان، رسانه ملي متناسب با تعداد نامزدها، برنامه دقيق انتخاباتي خود را اعلام خواهد كرد.
در اين نشست مشورتي، فعالان سياسي عرصه انتخابات با بيان ديدگاه هاي خود درباره عملكرد و برنامه هاي انتخاباتي دوره هاي گذشته رياست جمهوري، پيشنهادهايي درباره تبليغات انتخابات رسانه ملي در اين دوره انتخابات ارائه كردند كه با استقبال ضرغامي روبه رو شد.
در اين نشست باهنر، متكي، سبحاني، روحاني، حداد عادل، ولايتي، ابوترابي، سعيدي كيا، پورمحمدي، محمد شريعتمداري، قاليباف، رضايي، كواكبيان و فلاحيان و رئيس ستاد انتخابات رسانه ملي حضور داشتند.
 


از سوي رهبر انقلاب برگزار مي شود

عزاداري ايام فاطميه در حسينيه امام خميني(ره)

مراسم سوگواري و عزاداري ايام شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در حضور رهبر معظم انقلاب طبق روال همه ساله به مدت 5 شب در حسينيه امام خميني برگزار مي شود.
اين مراسم از شب اول تا شب پنجم جمادي الثاني برابر با پنج شنبه 22/1/92 تا دوشنبه 26/1/92 پس از نماز مغرب و عشاء، در حسينيه امام خميني رحمه الله عليه واقع در تهران، خيابان فلسطين جنوبي، تقاطع آذربايجان برپا خواهد بود. همچنين، پيش از آغاز مراسم، حجت الاسلام فلاح زاده به بيان احكام شرعي خواهد پرداخت.
از عموم مردم عزيز و عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام دعوت مي شود تا در اين مراسم شركت فرمايند. برنامه اين مراسم به شرح زير است:
 


همزمان با 29 فروردين

رژه هوايي جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش برگزار مي شود

مراسم رژه هوايي انواع جنگنده هاي نيروي هوايي همزمان با روز 29 فروردين ماه سالروز ارتش جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي نيروي هوايي ارتش، همزمان با روز 29 فروردين ماه سالروز ارتش جمهوري اسلامي ايران و حماسه آفريني هاي نيروي زميني، مراسم رژه هوايي انواع جنگنده هاي نيروي هوايي از پايگاه شهيد لشكري مهرآباد برگزار مي شود.
بنابراين گزارش مراسم رژه يگان هاي ارتش با حضور مسئولان كشوري و لشكري روز 29 فروردين در جوار حرم مطهر امام(ره) برگزار مي شود.
گفتني است، در كنار رژه يگان هاي نمونه ارتش، آخرين تجهيزات دفاعي ارتش جمهوري اسلامي در كنار تجهيزات ساخته شده در سال هاي گذشته نيز در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
 


سجده شكر اصفهاني ها در كنار آب هاي زاينده رود

اصفهان-خبرنگار كيهان:
آب رودخانه زاينده رود پس از يازده ماه سرانجام صبح ديروز به اصفهان رسيد و مردم سجده شكر به جاي آوردند.
طبق برنامه زمان بندي شده قرار بود روز يكشنبه آب به اصفهان برسد كه به علت تشنگي زمين اين حركت به كندي صورت گرفت و مقارن 7 صبح ديروز آب به مجاورت باغ پرندگان در حاشيه پارك ناژوان اصفهان رسيد.
مردم اصفهان كه در ايستگاه هاي ناژوان به ورزش صبحگاهي مشغول بودند، به محض ديدن آب سجده شكر بجاي آوردند و به يكديگر رسيدن آب به اصفهان را تبريك گفتند.
با جريان آب در زاينده رود مردم با اجتماع در حاشيه زاينده رود نماز شكر بجاي آوردند و در پارك هاي اين شهر جشن طبيعت برپا كردند.
برپايي ايستگاه هاي صلواتي به طور خودجوش توسط مردم، دادن چاي و شيريني به ويژه گز بين يكديگر، خوردن عصرانه در كنار آب، بازيگوشي بچه ها و گرفتن عكس هاي يادگاري از برنامه هاي شهروندان اصفهان بود.
مردم شرق اصفهان به ويژه كشاورزان براي رسيدن آب لحظه شماري كرده و با دود كردن اسپند در مسير رودخانه بيش از ديگران شادمان هستند.
آب زاينده رود به منظور كشت بهاره كشاورزان شرق اصفهان بازگشايي شده است و براي سه و نيم ماه نيز ادامه دارد.
گفته مي شود بين 100 تا 170 ميليون متر مكعب آب به كشاورزان اختصاص داده مي شود تا مشكلات معيشتي آنان حل شود.
به دليل شرايط كنوني و خشكسالي مداوم اصفهان و نبود آب در پشت سد زاينده رود و نيز تاخير در اجراي پروژه هاي آبرساني، صنايع بزرگ مادر اصفهان از جمله ذوب آهن، فولاد مباركه و پتروشيمي به استفاده از آب پساب از شهرهاي مجاور تشويق شده اند تا آب مورد نياز خود را در صنعت تامين كنند.
به گزارش خبرنگار ما، اصفهان از سال 1380 با پديده خشكسالي به گونه اي دست و پنجه نرم مي كند كه تاكنون چندين بار بستر رودخانه زاينده رود را همچون كويرش خشك و بي آب تجربه كرده است.
تلخ كامي مسافران نوروزي اصفهان از خشكي زاينده رود موجب شد تا از تعداد بازديدكنندگان پل هاي تاريخي مارنان، سي و سه پل، خواجو، شهرستان و ديگر پل هاي ارزشمند و ديدني اين شهر كاسته شود و مسافران بيشتر به ديدن باغ هاي پرندگان و گل ها و مجموعه تاريخي امام(ره) دل ببندند!
زاينده رود تامين كننده نياز آب افزون بر 5 ميليون نفر از مردم مركزنشين ايران است كه علاوه بر تامين آب آشاميدني موجب كسب و كار آنان نيز مي گردد. جاري شدن آب در اصفهان مي تواند صنعت گردشگري را در اين شهر دوباره احيا كند و گردشگران جهان را به اين شهر گسيل دهد
 


كاهش تعداد كشورها براي اعزام دانشجوي بورسيه

پذيرفته شدگان بورس 92 تنها امكان اعزام به 6 كشور اعلام شده از سوي وزارت علوم را دارند.
حسن مسلمي نائيني در گفت وگو با مهر، درباره علت كاهش كشورها براي اعزام پذيرفته شدگان بورس 92 را مسائل مالي اعلام كرد و افزود: كشورهايي مثل روسيه، بلاروس، چين، هند، ژاپن و آمريكاي جنوبي چيزي كم از ساير كشورها ندارند و هزينه ها هم به نسبت كمتر است.
وي كه اين 6 كشور را كشورهايي پيشرفته براي تحصيل ايرانيان بورس عنوان كرد و در حد كشورهاي پيشرفته اروپايي دانست، به يك شرط اعزام به ساير كشورهايي كه در اين ليست قرار ندارند، اشاره كرد و گفت: در صورتي كه دانشجويان بورسيه متقاضي اعزام به ساير كشورها باشند تنها با ارائه دلايل متقن و مستدل در شوراي بورس وزارت علوم و پذيرفته شدگان اين دلايل، امكان اعزام شان وجود دارد.
اين مقام مسئول وزارت علوم با بيان اين كه 6 كشور مذكور از نظر علمي چيزي كمتر از ساير كشورهاي اروپايي ندارند، تاكيد كرد كه ترجيح وزارت علوم، اعزام دانشجويان بورسيه 92 به كشورهاي مذكور است كه از سوي ما بيشتر حمايت مي شوند.
معاون بورس وزارت علوم همچنين درباره اعزام دانشجوي بورس به آمريكا و كانادا، اظهار داشت: اگر دانشجويي متقاضي اعزام به آمريكا و كانادا است اما شرايط تحصيل در اين دو كشور مساوي شرايط تحصيل در 6 كشور اعلام شده از سوي وزارت علوم باشد، ترجيح اين است كه دانشجو به يكي از 6 كشور اعزام شود. مسلمي تصريح كرد: وزارت علوم به آمريكا و كانادا در حالت عادي دانشجويي اعزام نمي كند و نام انگليس هم به طور كامل از ليست اعزام حذف شده است.
 


براي بررسي تحولات سوريه

سوئيس، ايران و سوريه نشست سه جانبه برگزار مي كنند

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از نشست سه جانبه سوئيس، ايران و سوريه براي بررسي تحولات و اوضاع داخلي سوريه خبر داد.
«صفر نعيمي رز» نماينده آستارا در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران، به جلسه ويژه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي بررسي اوضاع داخلي سوريه اشاره كرد و گفت: در اين جلسه كه با حضور مقامات مختلف كشورمان برگزار شد موضوعات داخلي سوريه مورد بحث و بررسي و ارزيابي قرار گرفت.
وي افزود: با استناد به اين ارزيابي ها در حال حاضر فقط 15درصد از خاك مرزي سوريه در دست معارضين بوده و اين معارضين فقط در 40 درصد خاك سوريه مي توانند جولان دهند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين گفت: در حال حاضر اختيارات كامل در دست ارتش سوريه است.
نعيمي رز در ادامه از نشست سه جانبه اي جهت بررسي اوضاع داخلي سوريه خبر داد و گفت: مقرر شد در آينده اي نزديك نشست سه جانبه اي بين سوئيس، ايران و سوريه براي بررسي اوضاع داخلي سوريه برگزار شود.
وي در خصوص زمان و مكان اين نشست گفت: هنوز زمان و مكان اين نشست به صورت قطعي مشخص نشده ولي در يك مكاني آرام به دنبال اين نشست خواهيم بود.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم چنين از اعزام هيئتي از اين كميسيون به سوريه خبر داد و گفت: بعد از برگزاري اين نشست سه جانبه هيئتي از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس براي بررسي اوضاع سوريه به اين كشور سفر خواهند كرد.
نماينده آستارا در خصوص علت حضور سوئيس در اين نشست سه جانبه گفت: از آن جايي كه سوئيس حافظ منافع آمريكا در ايران است لذا اين كشور در نشست سه جانبه سوئيس، ايران و سوريه حضور خواهد داشت.
 


مقامات ايراني تشريح كردند

آخرين خبرها از وضعيت ديپلمات مست عربستان و حادثه جده

آخرين خبرها از فوت دو زائر ايراني در جده و وضعيت ديپلمات مست عربستان كه منجر به قتل يك شهروند تهراني شد از سوي مقامات كشورمان تشريح شد.
«حسين اميرعبداللهيان» با اشاره به اقدامات وزارت امور خارجه در رسيدگي به پرونده تصادف ديپلمات مست عربستاني با شهروند تهراني كه منجر به فوت هموطن ايراني شد، گفت: متاسفانه به دليل اينكه ديپلمات عربستاني در حال غير متعادل رانندگي مي كرده و قبل از آن نيز مشروبات الكلي مصرف كرده بود كنترل ماشين از دست وي خارج و اين سانحه رخ داد.
وي در گفت وگو با خانه ملت، با بيان اينكه موضوع تصادف ديپلمات عربستاني از مجاري ديپلماتيك دنبال خواهد شد، افزود: قطعا اجازه نخواهيم داد كه با سوءاستفاده از پوشش ديپلماتيك حق حيات و حقوق هموطنان ايراني توسط كشوري خارجي تضييع شود.
معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه با بيان اينكه به لحاظ ديپلماتيك، ديپلمات ها داراي گذرنامه سياسي هستند و مصونيت دارند، ادامه داد: ايران محدوديت هاي جدي در اين رابطه دارد اما رايزني ها با مقامات عربستان سعودي ادامه دارد.
وي تاكيد كرد: فعلا نيز ديپلمات عربستان تا مشخص شدن وضعيت، ممنوع الخروج است.
عبداللهيان با اشاره به حادثه فوت دو زائر ايراني در فرودگاه جده توضيح داد: قرار است به زودي يك كميته فني از ايران با سفر به عربستان مساله را به طور دقيق با همكاري مقامات سعودي بررسي كند.
معاون وزير خارجه افزود: مقامات سعودي بايد درباره حادثه فرودگاه جده پاسخگو باشند.
وي با تاكيد بر لزوم پاسخگو بودن مقامات سعودي در موضوع حادثه جده، افزود: اولين واكنش مقامات عربستان سعودي، پذيرش مسئوليت اين حادثه بوده است.
در همين رابطه «محمد صالح جوكار» عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس و عضو كميته حقيقت ياب حادثه رانندگي جده عربستان كه منجر به فوت دو زائر ايراني شد، در گفت وگو با تسنيم در خصوص برنامه هاي اين كميته براي سفر به كشور عربستان، گفت: قرار است در اين هيئت حقيقت ياب بنده به نمايندگي از كميسيون امنيت ملي مجلس و نماينده اي از وزارت خارجه حضور داشته باشد.
همچنين يك مقام مسئول در سركنسولگري ايران در جده دراين باره اظهار داشت: اجساد 2 زائر ايراني كه در حادثه فرودگاه جده، مرحوم شدند، با پرواز 12 يكشنبه شب به تهران منتقل و صبح دوشنبه به كشور رسيد.
وي افزود: با طي شدن مراحل اداري انتقال اجساد و تاييد پزشكي قانوني عربستان اين دو ايراني، شب گذشته اين اجساد به تهران منتقل شدند.
وي ادامه داد: با پيگيري هاي انجام شده از سوي مسئولان دو كشور مشخص شده است كه اين موضوع يك حادثه بوده و راننده تانكر آب در بروز آن مقصر است.
اين مقام مسئول گفت: هادي رئيسي، كه در اين حادثه از ناحيه پا مصدوم شده است نيز روز يكشنبه از بخش مراقبت هاي ويژه به بخش عادي منتقل شد كه مسئولان ارشد فرودگاه به عيادت وي رفتند.
وي افزود: مجروح اين حادثه در يك بيمارستان خصوصي بسيار مجهز بستري شد و حال وي رو به بهبود است.
گفتني است، روز پنجشنبه 24 اسفندماه يك ديپلمات سعودي حين رانندگي به دليل سرعت غيرمتعارف و عدم تعادل در مسير شرق به غرب اتوبان ارتش با يك دستگاه پرايد تصادف نموده كه منجر به فوت اين شهروند ايراني گرديده است.
همچنين عصر 15 فروردين بر اثر نقص فني يك دستگاه ماشين خدماتي در محل استقرار زائران ايراني در فرودگاه جده، دو زائر در دم فوت كرده و دو زائر ديگر نيز زخمي شدند.
 


امروز و همزمان با روز ملي فناوري هسته اي

مجتمع هاي اورانيوم ساغند اردكان و توليد كيك زرد شهيد رضايي نژاد به بهره برداري مي رسد
فرماندار اردكان اعلام كرد: مجتمع هاي اورانيوم ساغند اردكان و توليد كيك زرد شهيد رضايي نژاد همزمان با 20 فروردين ماه، روز ملي فناوري هسته اي به بهره برداري مي رسد.
احمد كمالي در گفت وگو با ايرنا گفت: اين دو پروژه عظيم انرژي هسته اي به دستور رييس جمهوري و با حضور مسئولان استاني و شهرستان در شهرستان اردكان به بهره برداري مي رسد.
به گفته وي، پروژه ساغند يزد، نمود عيني فعاليت در زمينه استحصال اورانيوم از منابع طبيعي است. تأسيسات موجود در اين كارخانه، اورانيوم را از عمق 350 متري استخراج مي كند.
فرماندار اردكان ادامه داد: اورانيوم استخراجي از معدن ساغند، در منطقه اردكان (جاده اردكان- چوپانان) در مجتمع شهيد رضايي نژاد پس از اعمال فرايندهاي مختلف شيميايي و فيزيكي به كيك زرد تبديل مي شود. به گفته كمالي ، اين دو مجتمع سه شنبه (امروز) در مراسمي به دستور رييس جمهوري در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي به صورت ويدئو كنفرانس به بهره برداري خواهد رسيد.
 


نخست وزير منتخب لبنان در ديدار سفير ايران:

خواستار حمايت ايران از لبنان براي تحقق اهدافمان هستيم

نخست وزير منتخب لبنان با بيان اينكه مقاومت ضدصهيونيستي همواره مورد تأكيد و حمايت همه لبناني ها قرار داشته و دارد، گفت: ما از جمهوري اسلامي ايران خواستار حمايت از لبنان جهت تحقق اهدافمان هستيم.
در پي مشورت هاي پارلماني رئيس جمهور لبنان با فراكسيون هاي پارلماني و مكلف شدن تمام سلام از سوي وي جهت تشكيل دولت جديد لبنان، غضنفر ركن آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان با تمام سلام ديدار و انتخاب وي را تبريك گفت.
ركن آبادي در ديدار با تمام سلام بر ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در كنار لبنان و تمامي طوايف و جريان هاي سياسي اين كشور تأكيد كرد و افزود: در مرحله حساس كنوني وحدت ملي، همبستگي و همدلي، حفظ استقرار و ثبات و امنيت با استفاده از تمامي ظرفيت ها در راستاي حمايت كامل از مقاومت ضد صهيونيستي مهمترين مسئله به شمار مي رود.
تمام سلام ضمن تأييد كليه موارد مذكور خاطرنشان كرد: مقاومت روي چشم ما قرار دارد و ما از جمهوري اسلامي ايران خواستار حمايت از لبنان جهت تحقق اين اهداف هستيم.
تمام سلام نخست وزير منتخب لبنان در اين ديدار با اشاره به اينكه دولت وي دولت اجراي انتخابات بر اساس قانون مورد توافق همگان مي باشد تأكيد كرد: بدون ترديد چنين امري جز در پرتوي استقرار، امنيت و وحدت نظر كليه طوايف و جريان هاي سياسي محقق نمي شود و مقاومت ضد صهيونيستي همواره مورد تأكيد و حمايت همه لبناني ها قرار داشته و دارد.
 


استاد دانشگاه هند:

تحولات خاورميانه با الهام از انقلاب ايران انجام گرفت

يك پژوهشگر و استاد دانشگاه هند، اظهار داشت: قيام مردم كشورهاي عربي بر عليه حاكمان ديكتاتور خويش كه از سوي آمريكا و اسرائيل حمايت مي شدند با الهام از انقلاب ايران صورت گرفت.
«آفتاب كمال پاشا» استاد دانشگاه در هند در گفت و گو با ايسنا با اشاره به وضعيت حكومتي كشورهايي مانند مصر و تونس گفت: سيستم حكومتي مبارك و بن علي كاملا وابسته به غرب به خصوص آمريكا بود و رفتارهاي آنها نسبت به مردم شان همانند رفتار شاه با ملت ايران بود. مردم در اين كشورها در ترس به سر مي بردند و همين مسئله باعث شد كه آنها با الهام از ايران عليه حكومت كشورشان، آمريكا و اسرائيل به پا خيزند. اين به پا خاستن عليه همه حكومت هايي است كه نمي توانند در حكومت داري مستقل از ابرقدرت ها رفتار كنند.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: زماني كه مردم عرب مشاهده كردند ايرانيان شاه را به عنوان يك ديكتاتور از كشور خارج كردند، به اين فكر افتادند كه آنها نيز مي توانند همان اقدام را انجام دهند.
وي اضافه كرد: ايران پس از پيروزي انقلاب از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا مورد تحريم است اما با وجود اين تحريم هاي اعمالي باز هم به پا ايستاده و حتي پيشرفت هايي در حوزه اقتصادي و علمي داشته است. در واقع ايران توانسته است دموكراسي را در فضاي اسلامي و توسعه را در راستاي يكديگر به پيش برد و در تمام اين مدت تنها وابسته به ثروت داخلي بوده و به آمريكا و كشورهاي غربي وابسته نبوده است.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اكنون احزاب اسلامي همانند ايران در كشورهاي عربي مانند النهضه در تونس، اخوان المسلمين در مصر وارد عرصه سياسي شده اند، گفت: مردم عرب در طول اين مدت ديدند كه ايران پس از پيروزي انقلاب با گذشت سال ها نه تنها گامي به عقب برنداشته بلكه رو به جلو حركت كرده است و هيچ تغييري در اين كشور به وجود نيامد و ايران تبديل به مدلي براي آنها شد.
 


37 شهيد دفاع مقدس

در خوزستان و سيستان و بلوچستان تشييع مي شود

در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) 25فروردين، فضاي خوزستان با تشييع پيكرهاي مطهر 33 شهيد دفاع مقدس و فضاي سيستان و بلوچستان با تشييع 4 شهيد گمنام عطرآگين مي شود.
به گزارش ايرنا، رئيس ستاد قرارگاه كميته جست وجوي مفقودان ستاد كل نيروهاي مسلح گفت پيكرهاي مطهر اين شهدا به تازگي توسط نيروهاي جست وجوگر اين قرارگاه به دست آمده است.
سرهنگ پاسدار حسين عشقي افزود: از اين تعداد 21 شهيد داراي هويت و مربوط به شهرهاي بهبهان، آغاجاري، رامهرمز، گتوند، مسجد سليمان، انديمشك و اهواز هستند.
وي گفت: 12شهيد ديگر گمنام بوده كه در شهرهاي انديكا، آغاجاري، سردشت، جايزان، صيدون و آبادان تشييع و به خاك سپرده خواهند شد.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس از زاهدان معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: استان سيستان و بلوچستان تا چند روز ديگر به مناسبت ايام فاطميه، ميزبان پيكر چهار شهيد گمنام يادگاران هشت سال دفاع مقدس خواهد بود.
رجبعلي شيخ زاده در جلسه برنامه ريزي كه براي استقبال، تشييع و تدفين شهداي گمنام استان كه در استانداري برگزار شد اظهار داشت: با توجه به رشادت هاي رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس، شهدا حماسه آفرين هاي دفاع مقدس هستند كه هر جا ذكري از موفقيت و پيروزي در عرصه هاي مختلف باشد نامي از آنها است.
شيخ زاده افزود: اين پيكرها روز جمعه مهمان نمازجمعه هاي زاهدان و زابل خواهند بود و سپس پيكر اين دو شهيد در روز يكشنبه سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در زاهدان از ساعت 9 صبح الي 12 ظهر از مقابل مسجد قائم (عج) دانشگاه سيستان و بلوچستان تا دانشگاه آزاد اسلامي زاهدان تشييع و با برگزاري مراسم باشكوهي در محل دانشگاه آزاد تدفين خواهند شد.
وي گفت: همچنين پيكر دو شهيد ديگر نيز در شهرستان زهك در اين روز تشييع و تدفين خواهند شد.

 


رئيس دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي خليج فارس خبر داد

بزرگداشت نام خليج فارس در 20 نقطه از جهان

رئيس دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي خليج فارس از برگزاري مراسم بزرگداشت نام خليج فارس همزمان با دهم ارديبهشت در 20 نقطه از جهان و همچنين اعلام آمادگي سالار عقيلي و حسام الدين سراج براي حضور در اين جشنواره خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، همايون اميرزاده در نشست هماهنگي جشنواره خليج فارس با بيان اينكه وزارت ارشاد سعي دارد جشنواره پيش روي خليج فارس را با كيفيت تر از هر سال برگزار كند، اظهار داشت: در حال حاضر استان هاي مختلف حداقل برگزاري يك بخش از جشنواره خليج فارس را به عهده دارند.
وي ادامه داد: روند در اين راستا به نحوي است كه تا قبل از هشتم ارديبهشت ماه تمامي برگزيدگان جشنواره هاي مختلف در استان ها معرفي و برگزيدگان براي مراسم نهايي طي روز دهم در بندرعباس حاضر مي شوند.
رئيس دبيرخانه دائمي جشنواره بين المللي خليج فارس اضافه كرد: رويكرد اصلي و محوري جشنواره خليج فارس طي سال جاري تقويت شده به نحوي كه از اين به بعد با همكاري وزارت امور خارجه خليج فارس به عنوان يك محور و برنامه جداگانه در كنار تمامي فعاليت هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور ارائه مي شود.
وي ادامه داد: جشنواره فرهنگي- هنري خليج فارس در حال حاضر در 36 رشته و در اغلب استان ها در حال برگزاري است.
به گفته اميرزاده، هرمزگان در اين دور علاوه بر ميزباني مراسم اصلي و اختتاميه، ميزباني و برگزاري مسابقات عكاسي و پژوهش هاي دريايي را به عهده دارد.
وي افزود: به عنوان نمونه استان هايي همانند آذربايجان شرقي و غربي، چهار محال و بختياري و تهران به ترتيب برگزاري جشنواره هاي پيامك ادبي خليج فارس، شعر آذري خليج فارس و رسانه ها و خبرگزاري هاي خليج فارس را به عهده دارند.
اميرزاده با بيان اينكه ايران در منطقه همواره سياست گفت وگو و ارتباط و احترام متقابل را با كشورهاي همسايه به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس دنبال مي كند، اظهار اميدواري كرد، معرفي هرچه بيشتر تاريخچه و جايگاه خليج فارس بتواند در نزديك شدن كشورهاي منطقه به هم كمك كند.
 


معاون وزير نفت خبر داد

افزايش توليد 150 ميليون متر مكعب گاز در كشور

معاون وزير نفت از افزايش روزانه 150 ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد گاز كشور طي امسال خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه به نقل از روابط عمومي نفت و گاز پارس، معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران اظهار داشت: با راه اندازي فازهاي 12، 15 و 16 پارس جنوبي در سال 92، روزانه 150 ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد گاز كشور افزوده مي شود.
احمد قلعه باني افزود: توليد از ميادين مشترك نفت و گاز از مهم ترين برنامه هاي اين شركت در سال جاري است.
وي يادآور شد: در اين ارتباط فازهاي 12، 15 و 16 پارس جنوبي در سال 92 در مدار توليد قرار خواهد گرفت و علاوه بر افزايش قابل توجه ظرفيت توليد گاز كشور، فرآورده هاي ديگري نيز براي مصارف صنايع داخلي و صادرات توليد خواهد شد.
قلعه باني اضافه كرد: همچنين شركت ملي نفت ايران طرح ازدياد برداشت از ميادين مشترك را در سال جاري در دستور كار قرار داده است.
وي ادامه داد: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده در سال 92 تجديد نظر در برنامه راهبردي شركت ملي نفت ايران مطابق با شرايط جديد داخلي و بين المللي صورت مي گيرد؛ به گونه اي كه در يك بازنگري، ساختار اين شركت تغيير و فرآيندهاي اجرايي آن با توجه به ساختار جديد و بازنگري شده مورد مهندسي مجدد قرار خواهد گرفت.
قلعه باني گفت: تلاش مي شود شركت ملي نفت ايران به سمت بهره وري بيشتر و استفاده از الگوهاي دانش محور سوق داده شود تا در شرايط خاص به ويژه زماني كه هزينه بخش هاي توليد از جمله بخش حفاري بيشتر مي شود؛ افزايش بهره وري و افزايش ضريب بازيافت را به دنبال داشته باشد.

 


تجليل از 2چهره نخبه علمي كشور

در مسابقات بين المللي روبوكاپ ايران

هشتمين دوره مسابقات بين المللي روبوكاپ ايران با تجليل از دو تن از چهره هاي نخبه علمي كشور در قزوين به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در حاشيه افتتاح هشتمين دوره مسابقات بين المللي روبوكاپ ايران از حسن ظهوري و علي اكبر جلالي به عنوان چهره هاي نخبه علمي كشور تقدير و تجليل شد.
حسن ظهوري فوق ليسانس مكانيك و فوق ليسانس هسته اي و همچنين دكتراي تخصصي مكانيك از آمريكا را در كارنامه خود دارد و در سال 58 فوق دكتراي كنترل كسب كرد و چهره ماندگار در عرصه علم مكانيك در نخستين همايش چهره هاي ماندگار سال 80 شناخته شد.
اين استاد دانشگاه شريف دوره هاي پژوهشي خود را در سه كشور آلمان، انگلستان و پاكستان گذرانده است.
علي اكبر جلالي نيز فوق دكتراي برق در رشته كنترل و متخصص ITC از ويرجينياي غربي است و كتاب هايش به عنوان كتاب هاي مرجع در ناسا و ويرجينياي غربي مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين نخبه علمي در دو حوزه IT و ICT پژوهش كرده و عضو انجمن ICT كشور است.
در مراسم اختتاميه اين مسابقات مرتضي موسي خاني رئيس كميته ملي روبوكاپ ايران از تلاش معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي براي ارزيابي نتايج مسابقات روبوكاپ ايران در بنياد نخبگان خبر داد و گفت: امسال 3 هزار ميليارد تومان از سوي دولت و مجلس به صندوق حمايت از شركت هاي دانش بنيان تخصيص داده شده است.
جواد هروي عضو كميسيون آموزش مجلس نيز گفت: نخبگاني كه در مسابقات بين المللي روبوكاپ برگزيده مي شوند بايد در رده نخبگان ملي قرار گيرند.
محمدمهدي نژاد نوري معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري گفت: وزارت علوم آمادگي خود را براي كمك و تقويت در حوزه شركت هاي دانش بنيان و عرضه محصولات روباتيك به بازارهاي داخلي و خارجي اعلام مي كند و هم اكنون اين آمادگي را داريم تا رشته هاي تخصصي جديدي در اين حوزه ها ايجاد كنيم.
وي تصريح كرد: تقويت فعاليت هاي پژوهشي در اين زمينه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در دستور كار قرار داشته كه دستاوردهاي اين رشته به علوم و صنايع مختلف كشور كمك مي كند.
محمدرضا كاكاوند مسئول ليگ روبات هاي نمايشي دانشجويي از اعطاي گواهينامه به تمام تيم هاي شركت كننده در مسابقات بين المللي روباتيك خبر داد و گفت: علوم رباتيك در سطح كشور فراگير و فضا براي رشد و درخشش تمام تيم ها فراهم مي شود.
وي با اشاره به ثبت نام 41 تيم در ليگ روبات هاي نمايشي دانشجويي براي مسابقات روباتيك بين المللي آزاد ايران در تهران گفت: از اين تعداد 11 تيم پذيرفته شده و در مسابقه شركت كردند و ما امسال سعي كرديم در امتيازدهي به تيم ها با سخت گيري بيشتري عمل كنيم تا به اين ترتيب سطح مسابقات افزايش پيدا كند.
كسب مقام دوم توسط دانشجويان مهديشهر
تيم دانشجويي روبوكاپ دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهديشهر مقام دوم ليگ مين ياب دستي مسابقات بين المللي روبوكاپ آزاد ايران را كسب كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان از سمنان، در اين مسابقات كه از 16 تا 18 فروردين ماه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران و با حضور 150 تيم از فني ترين تيم هاي دانشگاه هاي جهان برگزار شد، تيم دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد مهديشهر توانست در رقابتي سخت در تكنيكال ترين بخش يعني مين ياب دستي اتوماتيك مقام دوم را بدست آورد.
در اين دوره از مسابقات تيم هايي از دانشگاه هاي آمريكا، چين، هلند، ژاپن، آلمان، تركيه، يونان، مكزيك، برزيل، جمهوري چك و حضور داشتند.
 


1100 روستاي كشور به مقصد گردشگري تبديل مي شوند

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
تعداد 1100 روستاي استانهاي سراسر كشور تا سال آينده به مقصد گردشگري و توريستي تبديل مي شوند.
مديركل كميته ملي طبيعت گردي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور افزود: تاكنون تعداد 464 روستا در كشور به عنوان هدف گردشگري تعيين شده بود كه 12 روستاي آنها در لرستان قرار داشت و به تازگي 636 روستاي ديگر براي تبديل به هدف گردشگري تعيين و مصوب گرديده كه لرستان از جمله 7-8 استاني است كه بيشترين روستاهاي هدف گردشگري در آنها تعيين شده است.
عليرضا فياض كه در مراسم تجليل از اعضاي ستاد تسهيلات سفرهاي لرستان و قدرداني از مسئولان استان به خاطر احراز ركورد ملي جذب و مهمان نوازي از مسافران نوروزي در خرم آباد سخن مي گفت، افزود: براي ايجاد زيرساخت ها و امكانات رفاهي مورد نياز اقامت گردشگران در اين روستاها، كار گروهي متشكل از وزراي كشور، راه و شهرسازي و مسئولان مناطق محروم نهاد رياست جمهوري، بنياد مسكن و ميراث فرهنگي آغاز به كار كرده و طرح تبديل روستاهاي مذكور به هدف گردشگري جهت تصويب به هيئت وزيران ارائه شده است.
وي با بيان اين مطلب كه مديران كل امور روستايي استانداريها مسئول پيگيري ايجاد زيرساخت ها در روستاهاي هدف گردشگري هستند، اضافه كرد: تا سال آينده قابليت پذيرش گردشگري در اين روستاها فراهم مي شود.
فياض با بيان اين مطلب كه جاذبه هاي طبيعي عمدتا در مناطق توسعه نيافته قرار دارند، افزود: برنامه هاي خاصي براي طبيعت گردي در كشور پيش بيني شده است و امسال رويكرد متداول سفر به مناطق معيني در كشور شكسته شد و با توجه به تمهيداتي كه انديشيده شده بود خيل عظيمي از مسافران نوروزي براي اولين بار به لرستان به عنوان استان هدف سفر كردند.
وي گفت: سفر به روستاهاي هدف گردشگري به دليل آب و هواي مفرح، طبيعت زيبا و ارزاني هزينه اقامت در اين مناطق با استقبال گسترده عموم مواجه خواهد شد.
فياض برپايي دو هزار نمايشگاه طي تعطيلات نوروز امسال در استانهاي كشور و ارائه صنايع دستي، پوشاك، سوغات و ديگر توليدات محلي استانهاي مختلف در هر يك از اين نمايشگاه ها را ابتكاري موفق خواند و گفت: اين نمايشگاه ها به عنوان مجموعه اي از توليدات مردم چهار گوشه ايران در مناطق هدف گردشگري برپا خواهد شد و براي عرضه به توليدات استانها، ايران كوچكي در هر يك از اين اماكن فراهم مي شود.
 


جمع آوري گازهاي همراه نفت در مناطق جنوب

اهواز-خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب از تجهيز 5 دستگاه حفاري به فناوري مديريت پسماند خبر داد و گفت: تاكنون 35 حلقه چاه با استفاده از اين روش حفاري شده است.
مهندس حميد بورد با بيان اينكه تاكنون 35 حلقه چاه به روش مديريت پسماند در ميادين اهواز، آزادگان و آب تيمور حفاري شده است، گفت: با كاربرد اين سيستم حجم پساب هاي توليد شده كنترل و از عدم تبادل آلايندگي كنده هاي حفاري با محيط، اطمينان حاصل مي شود.
وي جمع آوري پساب هاي واحدهاي نمكزدايي و تزريق به چاه هاي دفعي و جمع آوري و تصفيه گل حفاري چاه هاي نفت را از ديگر اقدام هاي زيست محيطي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب برشمرد.
بورد از پاكسازي پسماندهاي كارخانه گل روغني به روش بيولوژيكي با استفاده از باكتري هاي نفت خوار و روش گياه پالايي خبر داد و گفت: اين امر به منظور پاكسازي كامل محيط زيست به طور جدي از سوي شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب پيگيري و اجرا مي شود.
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب توضيح داد: تاكنون بيش از 12هزار و 211 مترمكعب از خاك هاي منطقه با استفاده از روش تصفيه پسماند مايع و جامد گل روغني به روش بيولوژيك پاكسازي و به فضاي سبز تبديل شده است.
وي تصريح كرد: در مناطق نفت خيز جنوب 15 واحد نمكزدايي فعال است و در حال حاضر تمامي پساب نمكزدايي ها جمع آوري و به 36 حلقه چاه دفعي تزريق مي شود. مهندس بورد ادامه داد: در راستاي حفاظت از محيط زيست نيز تاكنون يك ميليون و 160هزار اصله درخت در اطراف تأسيسات توليد نفت و گاز كاشته شده است ضمن اينكه اين شركت به منظور تثبيت شن هاي روان اطراف آن ها نيز پروژه هاي فعال ديگري را در دست اجرا دارد.
مديرعامل شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب همچنين در مورد طرح جمع آوري گازهاي همراه نفت گفت: هم اكنون حدود 92درصد از گازهاي همراه نفت استحصال شده در محدوده عملياتي اين شركت جمع آوري مي شود كه بخشي از آن به مصرف داخلي و بخش ديگر به ميدان هاي نفتي تزريق مي شود. وي از تعريف پروژه هاي متعدد براي جمع آوري تمامي گازهاي همراه نفت خبر داد و گفت: هم اكنون اين پروژه ها در مراحل مختلف اجرايي قرار دارند.
 


مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه كاشان تشريح كرد

 4 محور فتنه هاي طراحي شده براي انتخابات 92

كاشان-خبرنگار كيهان:
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه كاشان، فتنه هاي طراحي شده براي انتخابات رياست جمهوري را پيرامون 4 محور اعلام كرد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحسن حسيني ديباجي در جمع مبلغان شهرستان كاشان اظهار داشت: اين بار دشمن برخلاف سال 88 كه همزمان با انتخابات و بعد از انتخابات فتنه را آغاز كرد، فتنه هاي خود را از ماه ها قبل از انتخابات امسال شروع كرده است.
وي افزود: از ابتدا تاكنون تمامي فتنه هاي فتنه گران داخلي و خارجي تنها با هدف تسليم شدن جمهوري اسلامي در برابر خواسته هاي آنان طراحي شده است.
به گفته وي، فتنه دشمن براي انتخابات رياست جمهوري با 4 موضوع گراني، انتخابات آزاد، اختلاف و مذاكره برنامه ريزي شده است.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه كاشان تصريح كرد: دشمنان در ماه هاي اخير بيش از 10 فتنه را طراحي كردند كه يكي از آنها افزايش قيمت ها و گراني ها با هدف ايجاد اختلاف و ايجاد جو اعتراض مردمي به نظام و در نهايت آشوب بود كه برخي از بازاريان نيز خواسته و ناخواسته بر آن دامن زدند و بسياري از كالاهاي اساسي مردم را در انبارها احتكار كردند.
وي، تلاش دشمن براي القاي برگزاري انتخابات آزاد با هدف ورود فتنه گران سال 88 به صحنه انتخابات سال 92 را يادآور شد و گفت: آنان در حالي خواهان برگزاري انتخابات آزاد هستند كه در هيچ كدام از انتخابات 33 سال گذشته هيچ فردي با زور پاي صندوق راي حاضر نشده است و اين ادعاي آنان فقط براي حضور فتنه گران سال 88 در انتخابات سال 92 است.
اين مسئول، ايجاد اختلاف در جامعه را يكي ديگر از اهداف دشمن عنوان و تصريح كرد: برافراشتن هر پرچمي از سوي هر فردي كه موجب اختلاف در جامعه شود خيانت به انقلاب اسلامي محسوب مي شود. وي همچنين مذاكره با دشمن را يكي ديگر از برنامه هاي دشمن براي انتخابات پيش رو دانست و گفت: با پيشنهاد مذاكره با دشمني كه هر روز بر شدت تحريم هاي اقتصادي عليه جمهوري اسلامي افزوده است ، خواستار امتياز گرفتن از جمهوري اسلامي هستند تا از اعتبار اين نظام مقدس در نزد كشورهاي در خط مقاومت بكاهند.
 


بازديد 60 هزار مسافر نوروزي از بيت امام در خمين

60 هزار مسافر نوروزي و كاروان راهيان نور از بيت تاريخي امام خميني(ره) در ايام نوروز امسال بازديد كردند.
به گزارش ايرنا، مسئول موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني در خمين گفت: اين تعداد بازديدكننده نسبت به تعطيلات نوروز پارسال 35 درصد افزايش نشان مي دهد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدجواد رضوي اظهار كرد: در تعطيلات نوروز مسافران و گردشگران در ايستگاه هاي صلواتي مستقر در بيت تاريخي امام خميني مورد پذيرايي قرار گرفتند.
وي گفت: اجراي برنامه هاي متنوع فرهنگي و هنري، نمايشگاه كتاب، نقاشي و هديه آثار خوشنويسي شده از اشعار امام به مسافران از ديگر برنامه هاي اين ايام در بيت امام بود.
رضوي گفت: از 15 اسفند 91 تمهيدات لازم براي پذيرايي از ميهمانان در بيت تاريخي امام انديشيده شد و با فضاسازي مناسب و مطلوب از آنان پذيرايي شد.
وي اضافه كرد: قسمت هاي مختلف بيت تاريخي امام، منزل موروثي ايشان و خانه برادر امام (آيت الله پسنديده) در ايام نوروز مورد بازديد عموم قرار گرفت.
رضوي گفت: پارسال 270 هزار مسافر و گردشگر داخلي و خارجي از بيت تاريخي حضرت امام خميني ديدن كرده بودند.
بيت تاريخي امام در محله سه پل شهر خمين و در شمال رودخانه اين شهر در 175 سال پيش ساخته شد.
 


هنرمند مشهدي

جايزه جشنواره بين المللي عكس بلغارستان را كسب كرد

مشهد- خبرنگار كيهان:
هنرمند حوزه هنري خراسان رضوي جايزه ويژه فرهنگ و هنر جشنواره بين المللي عكس بلغارستان را به دست آورد.
معصومه ضابط نيا هنرمند جوان پاتوق عكس حوزه هنري خراسان رضوي در جشنواره عكس طنز «گابرو» و «بلغارستان 2013» جايزه فرهنگ و هنر كشور بلغارستان را از آن خود كرد.
تعداد كل آثار ارسالي به جشنواره عكس بلغارستان 1664 اثر از 784 هنرمند و از 55كشور جهان بود كه هنرمندان حوزه هنري خراسان رضوي با 14اثر در دو بخش عكس و كاريكاتور در آن شركت كرده بودند.
گفتني است؛ جشنواره طنز بلغارستان به صورت دوسالانه است و مراسم اهداي جوايز آن، ارديبهشت ماه همزمان با جشن ملي بلغارستان برگزار خواهد شد.
 


كاهش 283 تني توليد زباله نوروزي در مشهد

مشهد- خبرنگار كيهان:
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد، از كاهش 283 تني توليد زباله در ايام نوروز 92 در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
علي نجفي در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اينكه اين كاهش عليرغم افزايش حجم زائر در مشهد در نوروز امسال صورت گرفته، اظهار داشت: در اين ايام روزانه 1510 تن زباله از سطح شهر جمع آوري شده كه مجموع اين رقم، 22 هزار و 643 تن بوده است.
وي با بيان اينكه تنها خوشه صنعتي بازيافت خاورميانه در مشهد قرار گرفته است، گفت: با توجه به اين مسئله و استقرار نخستين نيروگاه بيوگاز منطقه در اين شهر، مشهد ظرفيت خوبي در زمينه مديريت پسماند در سطح كشور و منطقه را داراست.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10