(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 03 اردیبهشت 1392 - شماره 20471

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
اظهارات سوال برانگيز احمدي نژاد در خوزستان
در مكتب امام
ما و گروه نخست ! (نگاه)
حاشيه هاي مراسم «حماسه حضور» اهواز
وزير دفاع اعلام كرد
راه اندازي تيم هاي جديد پاكسازي ميادين مين بصورت اورژانسي
صفار هرندي: اشراف اطلاعاتي ايران در انتخابات 92 دشمن را غافلگير خواهد كرد
راي دادگاه ويژه روحانيت درباره هفته نامه «9دي» و حميد رسايي
مصباحي مقدم: دولت به اقدامات مجلس براي توليد و اشتغال توجه نكرد
   

كوتاه از انتخابات


ديدار 150 نماينده مجلس با ولايتي
جلسه ماهانه كانون نمايندگان ادوار مجلس با حضور علي اكبر ولايتي از اعضاي ائتلاف پيشرفت اصولگرايان برگزار شد.
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رييسه مجلس با بيان اينكه اين جلسه با حضور 150 نفر ازنمايندگان فعلي و ادوار عضو كانون برگزار شد، اظهار كرد: ولايتي به عنوان نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري در اين جلسه درمورد موضوعات مختلف بين المللي، منطقه اي و داخلي به نمايندگان فعلي و ادوار توضيحاتي را ارائه كرد .
دبيركل كانون نمايندگان ادوار مجلس تصريح كرد: در اين جلسه صحبتي در مورد آخرين وضعيت و خروجي ائتلاف سه گانه صورت نگرفت و بحث بيشتر برروي ديدگاه ها و برنامه هاي آقاي ولايتي بود .
وزير سابق، رئيس ستاد انتخابات
جبهه پايداري شد
ستادهاي انتخاباتي باقري لنكراني كانديداي جبهه پايداري با مسئوليت وزير ارتباطات دولت نهم تشكيل شد .
كانديداي نهايي جبهه پايداري در انتخابات رياست جمهوري 92 كه ستادهاي انتخاباتي خود را با عنوان «حماسه 92» فعال كرده است، مسئوليت اين ستادها را به محمد سليماني وزير ارتباطات دولت نهم و نماينده فعلي مردم تهران در خانه ملت سپرده است .
حاميان دولت كانديدا معرفي مي كنند
معاون رئيس جمهور در امور قانون اساسي اعلام كرد حاميان و طرفداران دولت كانديداي خاص خود را دروقتش اعلام مي كنند .
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني با اذعان به اينكه همايش دولت در استاديوم آزادي يك كار تبليغاتي بود گفت: من نمي خواهم اين مسئله را توجيه كنم ولي ممكن است كار بهتري هم مي شد، انجام داد.
معاون احمدي نژاد كه معرفي نامزد از سوي مجريان انتخابات را ناممكن دانسته بود، خاطرنشان كرد: حاميان و طرفداران دولت به عنوان يك سليقه سياسي در كشور وجود دارند و اين افراد كانديداي خاص خود را در وقتش اعلام مي كند .
ناطق نوري: از كانديداي خاصي
حمايت نمي كنم
حجت الاسلام ناطق نوري اعلام كرد چون در انتخابات پيش رو هنوز چيزي مشخص نيست، از كانديداي خاصي حمايت نمي كنم.
حجت الاسلام علي اكبر ناطق نوري در حاشيه مراسم ختم آيت الله رضواني از فقهاي شوراي نگهبان درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري يازدهم اظهار كرد: نمي دانم و نظري ندارم؛ چراكه صحنه مشخص نشده است .
وي همچنين درباره تكثر كانديداها نيز گفت: اين موضوع بعد از تاييد صلاحيت ها مشخص مي شود .
ريزش آراي اصلاح طلبان
نماينده جريان اصلاحات در مجلس با بيان اينكه كانديداهاي اصلاح طلبان راي حداكثري ندارند، گفت: وضعيت اجماع جريان اصلاحات روشن نيست.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به اينكه در مورد اجماع كانديداهاي اصلاح طلبان نمي توان خيلي روشن و متقن سخن گفت، اظهار كرد: آراي اصلاح طلبان ريزش جدي دارد زيرا تنوع كانديداها زياد است و اتفاق نظر درآنها خيلي كم است.
اين نماينده اصلاح طلب افزود: گزينه هاي اصلاح طلبان راي حداكثري در انتخابات را ندارند و نمي توانند رقابت جدي داشته باشند.
پيشنهاد ائتلاف همه گروه هاي اصولگرا
يك عضو ائتلاف پنج گانه اعلام كرد آمادگي داريم با تمامي گروه هاي اصولگرا حتي جبهه پايداري ائتلاف كنيم.
محمدرضا باهنر با اشاره به اينكه كانديداهاي اصولگرا هر روز زيادتر مي شوند، اظهار كرد: ما اعلام كرديم كه آمادگي ائتلاف با جريانات مختلف اصولگرا با سازوكارهاي متنوع را داريم .
دبير كل جامعه اسلامي مهندسين گفت: اگر دوستان علاقه دارند كه همچون بلوك يعني مثلا ائتلاف 1+2 و يا ائتلاف با ما يعني ائتلاف 2+3 باشند ما حاضريم با آنها ائتلاف كنيم ولي توصيه ما به همه دوستان اين است كه قبل از ثبت نام تمامي اين اتفاق نظرها و ائتلاف ها صورت گيرد .
اين عضو ائتلاف پنج گانه خاطرنشان كرد: ما حتي آمادگي ائتلاف با جبهه پايداري را داريم و با همه جريانات اصولگرا مي خواهيم براي رسيدن به يك سازوكار ائتلاف كنيم به همين دليل از همه گروه ها دعوت به ائتلاف مشترك كرده ايم .
اصلاحيه قانون انتخابات شوراها ابلاغ شد
رييس جمهور قانون «اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران» را ابلاغ كرد .
به گزارش معاونت ارتباطات و روابط عمومي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور، در نامه احمدي نژاد كه به وزارت كشور ابلاغ شده، آمده است؛ قانون »اصلاح موادي از قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران« كه در جلسه علني روز سه شنبه مورخ بيست و هفتم فروردين ماه يك هزار و سيصد و نود و دو مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 28/1/1392 به تاييد شوراي نگهبان رسيده و طي نامه شماره 3331/161 مورخ 28/1/1392 مجلس شوراي اسلامي واصل گرديده است، به رغم ناراحتي مردم شهر ري، مراتب جهت اجرا ابلاغ مي گردد .
تشكيل ستاد حاميان حدادعادل
ستاد مردمي حاميان غلامعلي حدادعادل، با عنوان «ايراني آرام» با صدور بيانيه اي اعلام موجوديت كرد .
ستاد مركزي حاميان غلامعلي حدادعادل در بيانيه اي خود آورده است؛ ستاد حاميان مردمي دكتر حداد عادل ضمن اعلام شروع به كار خود، اعتقاد دارد درچهارسال آينده سكان اجرايي كشور بايد دردستان كسي باشد كه توا ن ايجاد وحدت وهمدلي در بدنه اجرايي كشوروساير قوا وهمچنين مراكز علمي ودانشگاهي وحوزوي را داشته باشد.

 

اظهارات سوال برانگيز احمدي نژاد در خوزستان


احمدي نژاد در جمع مردم هفتكل طي اظهاراتي تامل برانگيز و مبهم گفت: پيغام دادند كه فلاني اگه رويت را زياد كني پدرت را درمي آوريم!
محمود احمدي نژاد ظهر ديروز در ادامه روز دوم دور چهارم سفر استاني خود به استان خوزستان در جمع مردم شهرستان هفتكل، گفت: پيغام دادند كه فلاني اگه رويت را زياد كني پدرت را درمي آوريم. ما تا پايان جان در خدمت عدالت، انقلاب، مردم و راه ولايت و امامت هستيم و هزاران احمدي نژاد فداي يك قطره عدالت و يك موي سر مردم ايران.
وي با بيان اينكه »ما بايد حكومت علوي را برپا كنيم و عدالت و آباداني در كشور حاكم شود«، گفت: مي گويند كه چرا آخر كار سفر مي روي؟ آيا آخر كار و يا اول كار با هم فرقي دارد؟ ما بايد در راستاي خدمت به مردم، عدالت و آباداني حركت كنيم و تلاش كنيم.
رييس جمهور بدون اشاره به مخاطبين سخنان تامل برانگيز خود، با بيان اينكه »مي گويند باهات برخورد مي كنيم«، اظهار كرد: برخورد كنيد؛ شما عددي نيستيد در برابر ملت كه بخواهيد برخورد كنيد. ملت ايران هيچگاه در برابر ابرقدرت ها جا نزد و توي دهن آنها زد و باز هم اين كار را مي كند و شما كه كسي نيستيد!
احمدي نژاد با بيان اينكه »ما بايد ايراني ولايي و آرماني را بسازيم و در راستاي پيشرفت حركت كنيم و پرچم توحيد و عدالت از سوي مردم ايران همواره برافراشته باشد، وگرنه قدرت هاي فاسد همه را خواهند بلعيد«، افزود: جهانيان منتظر الگو هستند، به دنبال نقطه اتكا هستند و بايد ايران نقطه اتكا باشد.
وي در بخشي از سخنان خود خطاب به دشمنان گفت: شما هر كاري در برابر ملت ايران كرديد شكست خورديد و شما و دنباله هاي فاسدتان در داخل كشور نمي توانيد جلوي حركت ملت ايران را بگيريد. بايد با كار و تلاش و وحدت ايران را بسازيم. ملت ايران از حقوق خود عبور نخواهد كرد و بر حقوق خود پافشاري خواهد كرد و شما را به زباله داني مي فرستد.
رييس جمهور با تاكيد بر اينكه »ما در ابتداي راه هستيم«، گفت: هرجا ديديد وارد شديم تا كاري بكنيم و جيغ ها بالا رفت، بدانيد كه دارد حق و عدالتي احيا مي شود.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اينكه »اين ملت چندين هزار سال تاريخ دارد و حوادث زيادي را از سر گذرانده است و دشمنان اين ملت آمده اند و رفته اند و به زباله داني پيوسته اند و اين ملت مانده است«، اظهار كرد: ما به وجود ملت ايران افتخار مي كنيم.
وي با بيان اينكه «برخي از كساني كه در مسير تصميم گيري كشور هستند جز شهرهاي آباد و اطراف خود را نديده اند»، گفت: آنها بايد بيايند و شهرستان هاي مختلف از جمله شهرستان هفتكل را ببينند و ان شاءالله وقت كنند و بيايند مردم را ببيند.
رييس جمهور ادامه داد: برخي تصور مي كنند وقتي انقلاب ايجاد و جمهوري اسلامي برپا شد ديگر كاري نمانده و همه چيز تمام شده است در حالي كه ما در ابتداي راه هستيم و بايد در راه پيشرفت و آباداني حركت كنيم؛ بايد ايران را بسازيم. اينكه مثلا قرآن بخوانيم و امام جمعه اي داشته باشيم و رييس جمهور نيز مذهبي باشد، تمام كار نيست. ما در ابتداي راه هستيم و تازه پا روي پله اول گذاشته ايم. بايد به جامعه علوي برسيم كه در آن تبعيض و فسادي وجود نداشته باشد.
احمدي نژاد در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينكه »جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده كه در برابر ظلم چه داخلي و چه بين المللي سكوت نكند«، اظهار كرد: برخي مي گويند چرا حرف هايي مي زنيد كه توقع مردم بالا برود در حالي كه ما رييس جمهور شديم كه حق مردم را به مردم بدهيم، در برابر فساد و ظلم سكوت نكنيم و جلوي فساد را بگيريم.
وي اضافه كرد: عده اي فكر مي كنند در آسمان باز شده و آنها ويژه افتادند پايين و بايد براي مردم تصميم بگيرند و هرچه آنها بگويند انجام شود در حالي كه اينگونه نيست.
به گزارش ايسنا، رييس جمهور در بخش ديگري از صحبت هاي خود نيز به مسائل و مشكلات شهرستان هفتكل و مصوباتي كه دولت در مورد اين شهرستان در جلسه امروز هيات دولت به تصويب خواهد رساند اشاره كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، سخنان احمدي نژاد در هفتگل با واكنش سرد و بعضاً تاسف آميز عده اي از مستمعين روبرو شد. آنان طرح چنين مسائل حاشيه اي و اختلافي را در هفته هاي منتهي به انتخابات، نوعي رجز انتخاباتي و ابزاري براي رسيدن به اهداف سياسي عنوان مي كردند.

به گزارش خبرنگار كيهان در هفتكل، رئيس جمهور در پاسخ به اعتراضات روستاييان به عدم پرداخت حقوق اهالي اطراف سدجره كه باگذشت چندين سال هنوز پرداخت نشده است گفت: دولت بايد پرداخت كند.
در روز گذشته و در جريان سفر استاني دولت به خوزستان همچنين، نخستين توربين طراحي شده در ايران با ظرفيت 250 مگاوات رونمايي شد و سد نيروگاه گتوند عليا با حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور، وزير نيرو و مقامات عالي صنعت آب و برق افتتاح شد.
توربين رونمايي شده توسط متخصصان ايراني ساخته شده و در دو ماه گذشته در آزمايشگاه هاي معتبر سوئيس تست شده است، قرار است براي فاز دوم نيروگاه برق آبي گتوند با ظرفيت هزار مگاوات از چهارمين توربين 250 مگاواتي ايراني استفاده شود.
به گزارش ايسنا، سد و نيروگاه برق آبي گتوند عليا كه يكي از پرحاشيه ترين پروژه هاي عمراني چند سال اخير كشور به حساب مي آيد امروز در حالي بالاخره رسما مورد بهره برداري و افتتاح قرار گرفت كه اين سد كه از آن به عنوان بزرگترين سد خاكي كشور نام برده مي شود، از زمان آبگيري يكي از خبرسازترين پروژه هاي عمراني كشور بوده و چه زماني كه بحث وجود گنبد نمكي در آن مطرح بود، چه زماني كه به دليل مشكلات مالي، فعاليت هاي كارگاهي آن به حالت نيمه متوقف درآمد و به دليل چندين بار تأخير در افتتاح رسمي بارها در صدر اخبار حوزه آب و برق قرار گرفت.
در آخرين اعلام از سوي مسئولان وزارت نيرو قرار بود اين سد روز يكشنبه با حضور رئيس جمهور به بهره برداري برسد كه به دليل آن چه شلوغي برنامه رئيس جمهور عنوان شد، افتتاح آن به ديروز موكول شد.
سد و نيروگاه گتوند بزرگترين مخزن آبي كشور بر روي رودخانه كارون را دارد و بيشترين ميزان برق را از ميان نيروگاه هاي برق آبي توليد مي كند. سد گتوند بلندترين سد خاكي كشور است كه عميق ترين ديوار آب بند را در ميان سدهاي خاكي جهان دارد و نقش تعيين كننده اي در افزايش توان مديريت مخازن سدها و نيروگاه هاي بالادست را ايفا مي كند و آخرين سد بلندي است كه بر روي رودخانه كارون ساخته مي شود. به گونه اي كه در پايين دست آن سد مخزني ديگر ساخته نخواهد شد.
ظرفيت كل نيروگاه گتوند نيز در مرحله اول برابر هزار مگاوات و در مرحله دوم برابر با همين مقدار ظرفيت است و شامل 8 واحد 250 مگاواتي مي شود.
باند دوم آزاد راه آبادان- ماهشهر توسط رئيس جمهور به بهره برداري رسيد. همچنين به گزارش خبرگزاري فارس از آبادان، جاده آبادان- ماهشهر به طول 75 كيلومتر بعد از سال ها انتظار صبح دوشنبه توسط محمود احمدي نژاد رسما به بهره برداري رسيد.
اين مسير روزهاي واپسين سال 91 چند روز مانده به عيد نوروز براي استفاده عموم و كاهش حجم تصادفات مورد استفاده قرار گرفت.
جاده آبادان- ماهشهر به دليل قرار گرفتن بين بندر امام خميني به عنوان دومين بندر تجاري كشور و همچنين بندر خرمشهر و مرز بين المللي شلمچه به عنوان يكي از شريان هاي مهم و حياتي كشور به شمار مي آيد.
مسير آبادان-ماهشهر 75 كيلومتر طول دارد كه در سال هاي گذشته تعداد زيادي از مردم منطقه به دليل كم عرض بودن جاده به واسطه حوادث رانندگي در داغ از دست دادن عزيزان خود داغدار شدند.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در آيين بهره برداري از اين پروژه ملي در ماهشهر اعلام شد: براي احداث اين آزادراه كه نقش مهمي در كاهش سوانح، ارتقاي ايمني، تسهيل در ترافيك و كاهش مصرف سوخت و زمان دارد 600 ميليارد ريال از محل اعتبارات وزارت نفت و راه و شهرسازي هزينه شده است.
رونق بخشي به سرمايه گذاري ملي و گردشگري و بهبود شرايط زيست محيطي با كاهش آلاينده ها، سامان بخشي يكي از مهم ترين كريدورهاي جنوب كشور، از ديگر مزاياي اين آزاد راه عنوان شد.
همچنين بيمارستان 96 تختخوابي تامين اجتماعي ماهشهر در اين سفر به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ماهشهر، بيمارستان 96 تختخوابي بندر ماهشهر از 4 بخش اصلي شامل اطفال، داخلي، زنان و جراحي عمومي تشكيل شده كه در هر بخش به طور متوسط 22 تختخواب وجود دارد.
پروژه اين بيمارستان از 20 سال پيش آغاز شد اما از چهار سال قبل فعال شده است.
براي ساخت و تجهيز بيمارستان 400 ميليارد ريال از محل اعتبارات سازمان تامين اجتماعي هزينه شده است.
بيمارستان تامين اجتماعي خوزستان در ماهشهر به شهرهاي ماهشهر، سربندر، هنديجان و رامشير خدمات خواهد داد.
مدير درمان تامين اجتماعي خوزستان در حاشيه افتتاح اين واحد درماني در گفت وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار كرد: تمام تجهيزات پزشكي و تخصصي بيمارستان ماهشهر از بهترين نوع موجود در كشور تهيه شده است.
وي خاطر نشان كرد: هيچ مشكلي در زمينه تامين نيازهاي مالي بيمارستان وجود ندارد و اين مديريت آمادگي كامل دارد تا به طور كامل در تامين تجهيزات مصرفي و غيرمصرفي بودجه لازم را تامين كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از خوزستان، در حال حاضر سازمان تامين اجتماعي بيمارستان 160 تختخوابي آبادان و بيمارستان 96 تختخوابي اميركبير اهواز را در دست ساخت دارد و پروژه بيمارستان دزفول با ديواركشي انجام شده در مرحله مناقصه است.
تامين اجتماعي در اهواز دو بيمارستان و در آبادان، بهبهان، شوشتر و مسجد سليمان هر كدام يك بيمارستان دارد.
در اين سفر همچنين چهار پروژه صنعتي با حضور رئيس جمهور در پتروشيمي بندرامام به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از ماهشهر، طرح سوم تفكيك مايعات گازي با ظرفيت توليد دو ميليون و 685 هزار تن در سال در پتروشيمي بندرامام، طرح متيل اتيل كتون و بوتانول در شركت شيمي تكس آريا از جمله اين طرح هاست.
توليد سالانه اين طرح معادل 2 ميليون و 685هزار تن محصولات از قبيل اتان، پروپان، بوتان، برش هاي 5 كربنه و سنگين تر و گاز سوخت است. ارزش ساليانه توليدات اين مجتمع معادل يك ميليارد و 884 ميليون دلار برآورد شده است.
همچنين طرح گاز كربنيك شركت توسعه و توليد گازهاي صنعتي اروند، طرح واحد تفكيك هوا در شركت پتروشيمي اروند از ديگر پروژه هايي است كه توسط رئيس جمهور افتتاح شد.
دكتر احمدي نژاد همچنين از محل اين پروژه به صورت ويدئو كنفرانس واحد گازكربنيك مايع هور شركت طرح و توسعه گازهاي صنعتي اروند و نيز واحد تفكيك هواي پتروشيمي اروند را با ذكر يا مهدي (عج) افتتاح كرد.
صلوات رحيمي براي تصويب مجدد مصوبات سفرهاي قبلي!
عضو هيات رئيسه مجلس از ترك جلسه هيات دولت از سوي نمايندگان استان خوزستان به نشانه اعتراض در برخورد با آنان خبر داد.
سيدشريف حسيني در گفت وگو با خبرنگار پارلماني مهر، با اشاره به سفر هيات دولت به استان خوزستان گفت: در جلسه امروز (ديروز) هيأت دولت استان خوزستان كه با حضور محمدرضا رحيمي، معاون اول رئيس جمهور برگزار شد، به نمايندگان اين استان اجازه صحبت درباره مشكلات موجود در مصوبات استاني دولت داده نشد.
نماينده اهواز گفت: در اين جلسه از كلمات و جملاتي استفاده شد كه در شأن و جايگاه نمايندگان مجلس نبود، گفتند «اگر به اين جلسه دعوت شديد صرفا براي احترام بوده است اما حق اظهارنظر نداريد و مي توانيد تشريف ببريد.» اين در حالي است كه نمايندگان استان خوزستان در جايگاهي كه در آخر سالن بود، مستقر شدند.
به گفته حسيني يكي از نمايندگان اين استان به يكي از مصوبات دولت معترض شد و گفت اين مورد در گذشته هم تصويب شده، به جاي مصوبات جديد يا تكراري، بهتر است مصوبات گذشته را اجرا كنيد. به دنبال اعتراض اين نماينده، رحيمي معاون اول رئيس جمهور و رئيس جلسه دولت، از اين نماينده خواست كه ابتدا نوبت گرفته و سپس صحبت كند.
سپس اين نماينده خوزستان در واكنش به رحيمي گفت ما هيأت دولت را همراهي مي كنيم تا در جريان جزئيات مصوبات قرار بگيريم و به نوعي كمك كنيم، بنابراين اگر بناست ما از جريان تصميم گيري كنار گذاشته شويم، چرا نمايندگان را به نشست هيأت دولت دعوت مي كنيد؟
عضو هيات رئيسه مجلس افزود: نوع مصوباتي كه در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت، اين شائبه را بيش از پيش ايجاد كرد كه سفر هيات دولت به اين استان يك سفر تبليغاتي و انتخاباتي بوده است.
حسيني گفت: مصوبات مطرح شده در اين جلسه فرمايشي و تنها براي تاييد مصوبات استاني قبلي بود بدون اينكه هيج پروژه عمراني جديدي را براي اين جلسه آماده كرده باشند.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس، افزود: نمايندگان استان خوزستان وقتي كه احساس كردند كه نسبت به آنان توهين شده، جلسه را به نشانه اعتراض ترك كردند. وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس ناظر هستند، گفت: اگر دولت تحمل نظارت مجلس را ندارد، بايد اين مسئله را علني كند.
در همين رابطه نماينده مردم آبادان نيز به خبرنگار مهر گفت: برخي از نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي به دليل رفتار نامناسب معاون اول رئيس جمهور، جلسه عصر ديروز هيأت دولت در استانداري خوزستان را ترك كردند.
سيدحسين دهدشتي پس از شنيدن هر بخش از سخنان وزرا، در پاسخ مي گفتند ما هم قبول داريم و بايد انجام شود پس ان شاءالله اگر بودجه اش تامين شود انجام مي شود و در انتها معاون رئيس جمهور با اعلام اينكه تصويب شد و صلوات بفرستيد خواستار اتمام كارهاي حل نشده استان شد.

 

در مكتب امام


رئيس دولت اسلامي مستبد و خود رأي نيست
حكومت اسلامي هيچ يك از انواع طرز حكومتهاي موجود نيست. مثلاً استبدادي نيست كه رئيس دولت مستبد و خود رأي باشد، مال و جان مردم را به بازي بگيرد و در آن به دلخواه دخل و تصرف كند، هر كس را كه اراده اش تعلق گرفت بكشد و هر كس را خواست انعام كند و به هر كس خواست تيول بدهد و املاك و اموال ملت را به اين و آن ببخشد. رسول اكرم (ص) و حضرت اميرالمومنين(ع) و ساير خلفا هم چنين اختياراتي نداشتند. آئين انقلاب اسلامي - ص 135

 

ما و گروه نخست ! (نگاه)


پژمان كريمي
شركت يا شركت نكردن سينماي ايران در جشنواره هاي خارجي، همچنان موضوعي با اهميت و چالش برانگيز، توصيف مي شود.
در مواجهه با موضوع ياد شده دو ديدگاه كلي وجود دارد:
گروهي مي گويند، جشنواره هاي خارجي، بستري براي رخ نمودن، عرض اندام و طرح نام و پيام سينماي ايران است. هر جشنواره اي، داراي نگاهي حرفه اي است و حضور سينماي ايران، فارغ از دغدغه ها و جوانب سياسي، قد كشيدني حرفه اي و موجب بالندگي سينماي كشورمان است.
گروه ياد شده، با پيش كشيدن نام برخي از فيلم سازان- به زعم ايشان موفق در صحنه مجامع بين المللي- از آنها به عنوان پرچمدار سينماي ايران نام مي برند و خود و آثارشان را موجب معرفي ايران و الگوي سينماگران نسل جوان كشورمان تعبير مي كنند.
اگر نگوييم همه؛ اغلب سينماگران و منتقدان سكولار، در گروه نخست، طبقه بندي مي شوند.
از ويژگي هاي مشترك اعضاي اين گروه مي توان به اين موارد اشاره كرد:
يك- ادعاي غيرسياسي بودن، بيگانگي با دانش و دنياي سياست و گروه ها و احزاب سياسي دارند. در عين حال كاملا مبتني بر برداشت و سليقه سياسي رفتار مي كنند و دست به تظاهر و داوري مي زنند.
دو- چون سواد سياسي و بصيرت ندارند، دچار كژفهمي و تحليل مبتني بر فهم مادي اند. در نتيجه؛ در قضاوت اشتباه مي كنند و متاسفانه، نتيجه قضاوت نادرست و سطحي و بي مايه و نفساني خود را در قالب اثرشان، واتاب مي دهند.
سه- مرعوب سينماي پرادعا، مجلل، تكنيكي و سياسي غرب اند. از اين رو، براي سينماي ايران در مقايسه با غرب، شأن رقابت قائل نيستند.
چهار- تفاوت «نقد» و «سياه نمايي» را نمي دانند و در آثارشان، مخالف خواني و نق زدن و سياه ديدن را مترادف نقد معرفي مي كنند.
پنج- در ارزيابي فيلم هاي سينمايي، كاملا ساختارگرا قضاوت مي كنند و «محتوا» را كه در كنار ساختمان و ساختار، به مهندسي ديدگاه هاي عمومي مي پردازد، ناديده مي گيرند!
شش: چون معرفت ضروري به دين را ندارند، و چون با دين احساس بيگانگي تام دارند، قائل به حكومت ديني نيستند و عناد خود را مستقيم و غيرمستقيم- به روي پرده سينما و بيرون از دايره سينما، به راحتي بروز مي دهند.
هفت: مميزي را سانسور مي خوانند، بي آنكه مميزي را به عنوان يك اهرم پالايش فرهنگي و پاسداري از ارزش ها و فضيلت ها درك نمايند، يكسره نفي و داراي پيامدهاي نامطلوب انديشگي ارزيابي مي كنند.
هشت: ناظر بر رخدادها و دغدغه هاي «به هنگام» و «روز» كار هنري انجام نمي دهند.
گروه دوم اما؛ حكم بر سياسي بودن جشنواره هاي خارجي مي دهند. برآيند اغلب همايش هاي فرهنگي و جشنواره هاي فيلم بين المللي، دو هدف عمده را دنبال مي كنند:
يك- ترويج ارزش هاي مطلوب زميني خود با انتخاب فيلم هايي كه دربرگيرنده ارزش هاي يادشده معنا مي شوند.
دو- شناسايي عناصر فعال در عرصه سينماي كشورهاي گوناگون به منظور عهده دار شدن- مستقيم و غيرمستقيم، آگاهانه و ناخودآگاه- نقش مروج ارزش هاي غيرالهي!
گروه دوم؛ به شكل گيري سينماي ملي و ديني كه حاوي ارزش هاي ديني و معنوي ايرانيان است، تاكيد مي كند. سينمايي را جست وجو مي كند كه «حديث نفس» معنا نمي شود و جهان دغدغه هاي معنوي را هدف گرفته است.
گروه دوم را مي توان سينماگران و اهالي قلم انقلابي و متعهد، معرفي كرد.
به راستي، جشنواره هاي خارجي، چه دستاوردي براي سينما، فرهنگ و سياست و كشور ما داشته است؟
چند جشنواره، راوي ارزش هايي است كه من وتوي ايراني و مسلمان بدان باور داريم و سخت مشتاق و دلبسته ي آنيم؟! چند جشنواره، عليه تخريب فضيلت هاي اخلاقي و كشتار بي گناهان و غصب حقوق مظلومان جهان، قد بر افراشته اند و در مقام پشتيبان و پشتيباني برآمده اند؟
چند جشنواره، فيلم ساز متعهد ما را به استقبال رفته است؛ چه به عنوان داور، چه در مقام سينماگر و اهل قلم و ناظر، چه به عنوان فيلم ساز برتر؟!
از دل چند جشنواره، فيلمي ايراني سربرآورده است كه هم ارزشي توصيف مي شود و هم سازنده آن ارزشمدار؟ چه تعداد از برگزيدگان ايراني جشنواره هاي خارجي، در گروه نخست، طبقه بندي نمي شوند. چه تعداد از اين برگزيدگان صرفا به دليل حرفه اي بودن در كار سينما و تلاشي قلم، برگزيده و نخبه توصيف شده و بر «صدر نشانده» شده اند؟!
هفته ي گذشته، نشريه الشرق الاوسط چاپ لندن و وابسته به دربار وهابي آل سعود، در مطلبي درباره سينماي ايران، به صراحت به فاصله برگزيدگان جشنواره هاي مشهور سينماي غرب با نظام ديني كشورمان تاكيد كرد.
از اين رو، جاي شگفتي است كه گروه نخست، چگونه و با چه برهان و استدلالي، غيرسياسي بودن، حرفه اي بودن، مجال طرح بودن را از ويژگي هاي جشنواره هاي خارجي معرفي مي كنند و مانند كودكان، هيجان زده به ستايش آن جشنواره و بزرگداشت برگزيدگان آن مشغول اند.
نگارنده ترديد ندارد كه يك هدف هر جشنواره اي، شناسايي و معرفي نخبگان و پيش كشيدن و گسترش آرمان ها و اهداف مشخص سياسي و فرهنگي است.
اما چرا ما- به گفته اي- در زمين دشمن بازي كنيم؟ چرا آنها مجبور و ذوق زده براي حضور در جشنواره هاي ما، آشكار نشوند؟
چرا براي مجال يافتن در عرصه بين المللي بايد به سراغ كن و اسكار و... برويم؟
چرا آنها سراغ جشنواره هاي ايراني نيايند؟! آنها چرا نيازمند ما، خود را نيابند؟
اين پرسشها، شايد- و البته براي برخي حتما- قدري شگفت آور و گزاف تلقي شود؟
نگارنده مي پرسد:
مگر هسته اي شدن ايران، روزي و روزگاري، يك آرزوي دور از دسترس معنا نمي شد؟
اكنون چه اتفاقي افتاده است؟
ايران، در رديف 10 كشور هسته اي جهان، با غرور ايستاده است!
چرا در عرصه سينما، جزو بهترين ها نشويم؟ چرا فكر مي كنيم سينماي ايران هيچ گاه در قد و قواره، سينماي متعهد و حرفه اي، قد راست نمي كند؟
چرا ما نمي توانيم جشنواره اي به پا داريم كه سينماهاي ديگر ملل، از حضور در آن، مايه آبرو و شوق بالندگي گيرند؟
آرزوهاي ما، خيالات و تصورهاي ما درباره سينماي ملي و ديني ايران، يعني سينماي متعهد و حرفه اي و نيز اعتبار والاي جشنواره هاي سينمايي ما، همگي رنگ واقعيت مي گيرد. اما به يك شرط:
اميد نبستن به سينماي فعلي و يارگيري و ياري خواهي از نسل تازه فيلم سازان متعهد!
اگر چنين شد سينماي ما و محافل سينمايي ما جدي، حرفه اي و متعهد، سر بر مي آورند! در غير اين صورت، با سينمايي كه فعلا در سيطره گروه نخست است، ميوه اي دلخواه و شيرين به دست نمي آوريم!
جشنواره هاي خارجي، تا امروز نه به نفع سينماي ايران، فرهنگ ايران و مردم ايران، بلكه به نفع اراده اي سياسي بيگانه، كار كرده است!
اين جشنواره ها، عناصري را از درون بدنه سينماي ايران شناسايي كرده و در مسير دلخواه خود بازي داده است. به اندازه اي خوب بازي داده كه بازي خوردگان، به راحتي تن به استهجان هاليوودي يا تصوير كردن اومانيسم و ليبراليسم القايي مي دهند!
و ما تا امروز چه كرده ايم؟!

 

حاشيه هاي مراسم «حماسه حضور» اهواز


¤ علي رغم همزماني مراسم با وقت اذان مغرب هيچ خبري از پخش نواي ملكوتي اذان نبود كه در پي اعتراض مكتوب يكي از حضار با اين مضمون كه كارهاي شما ما را ياد زمان شاه مي اندازد مجبور به پخش اذان شدند.
¤ در حالي كه هيچ پيش بيني براي محل اقامه نماز نشده بود اما كوچكترين جزئيات درون سالن تدارك ديده شده بود، جزئياتي مانند حضور افراد پيش بيني شده با لباس هاي محلي و نصب پرچم ايران كنار هر صندلي و موسيقي هاي مختلف و برنامه ها و كليپ هاي رنگارنگ و...
¤ در هنگام تقدير رئيس جمهور از تعدادي از نخبگان، جانبازان و خانواده هاي شهداي استان خوزستان، كه مشايي هم در كنار رئيس جمهور حضور داشت، يكي از حاضران كه به نظر مي رسيد از قبل براي اين كار مشخص شده است خطاب به احمدي نژاد گفت: اجازه بدهيد آقاي مشايي هم در اين مراسم صحبت كنند تا ما جوانان با عقايد و نظرات ايشان آشنا بشويم.
¤ اما در اين هنگام تعدادي از خواهران بسيجي حاضر در جلسه به حضور مشايي در اين مراسم اعتراض كردند.
¤ پس از اهدا نشان افتخار به جانبازان و خانواده شهدا نوبت به تقدير از نخبگان رسيد و بلافاصله گروه سرود ناشنوايان به بالاي سن آمدند و آقايان احمدي نژاد، مشايي، زريبافان، الهام و خانم سلطان خواه در ميان گروه سرود ايستادند و در يك حركت قابل تأمل شروع به تكان دادن پرچم ايران كردند.
¤ پس از آن رئيس جمهور براي ايراد سخنراني به پشت تريبون رفت و با اشاره به درخواست يكي از حاضران براي سخنراني مشايي، گفت: دوست عزيزي فرمودند كه آقاي مشايي صحبت كنند. اجازه بدهيد ايشان در وقت ديگري سخن بگويند.
¤ در اين هنگام صداي اعتراض بلند شد كه مگر اينجا ميتينگ انتخاباتي است و ما اجازه نمي دهيم ايشان سخنراني كند.
¤ در اين لحظه مشايي پشت تريبون آمد و گفت: يكي از خواهران نسبت به سخنراني بنده اعتراض داشتند به همين خاطر من درخواست مي كنم تشريف بياورند و صحبت كنند تا ما سخنان ايشان را بشنويم.
¤ افرادي كه به حضور مشايي معترض بودند گفتند: ما در اين مراسم براي شنيدن صحبت هاي رئيس جمهور حضور پيدا كرده ايم نه صحبت هاي شما.
¤ واكنش انقلابي خواهران به ترفندها و شگردهاي نخ نما شده رئيس جمهور و مشايي باعث ناراحتي و عصبانيت مشايي و نقش بستن خنده اي تلخ بر چهره احمدي نژاد شد.
¤ جوان ديگري گفت: صاحب اين مجلس خانواده شهدا هستند و كسي نمي تواند بدون اجازه از آنها صحبت كند.
¤ مشايي نيز در پاسخ اظهار كرد: ما در كشوري زندگي مي كنيم كه مردمش فهيم هستند و معيار فهم آنها جهاني است. حرف زدن خوب است و من موافق اين هستم كه مخالفان دولت و من حرف بزنيم، چرا كه وقتي حرف زده مي شود حقايق روشن خواهد شد.
¤ فضاي سنگين و ملتهب جلسه باعث شد مشايي با سرافكندگي از روي سن پايين بيايد و در ادامه احمدي نژاد به چند جمله كوتاه بسنده كرد و گفت: ما نتوانستيم از نظرات مشايي بهره مند شويم، اميدواريم فرصتي فراهم شود تا صحبت هاي ايشان را بشنويم.
¤ مجريان مراسم زماني كه فضا را براي ادامه جلسه مناسب نديدند، سالن را ترك و بلافاصله چراغ ها را خاموش كردند تا ماجرا سريعتر فيصله داده شود.
¤ نكته قابل تأمل اينكه تعداد زيادي از حاضرين در جلسه از نيروهاي ادارات مختلف بودند كه اين مسئله توان موضع گيري را از آنها مي گرفت و تعداد نخبگان انگشت شمار بود.
¤ در همين حين دو جوان كه لباس محلي عشاير عرب و بختياري خوزستان را به تن داشتند در كنار احمدي نژاد و مشايي ايستادند و عكاسان نيز از فرصت استفاده كرده و به شكار اين صحنه ها پرداختند.
¤ تعداد زيادي از حضار كه قلباً از موضع گيري جسورانه خواهران در ممانعت از سخنراني مشايي خشنود بودند مراتب رضايت و خوشحالي خود را به آنان اعلام كردند.
اهواز- خبرنگاران كيهان

 

وزير دفاع اعلام كرد
راه اندازي تيم هاي جديد پاكسازي ميادين مين بصورت اورژانسي


وزيردفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح راه اندازي تيم هاي جديد پاكسازي بصورت اورژانسي به منظور پيش گيري از وقوع حوادث و تلفات مردمي از طريق شناسايي و يا گزارش هاي مردم ومسئولان را از اقدامات بسيار خوب مركز مين زدايي دانست.
سردار احمد وحيدي در جمع مسئولان مركز مين زدايي كشور و دست اندركاران امر پاكسازي ميادين مين و گلوله هاي عمل نكرده در استان خوزستان طي سخناني با تشكر و قدرداني از تلاش و مجاهدت خالصانه دست اندركاران اين امر خطير و پرخطر، گفت: اين جهاد خالصانه و خاموش موجب احياء مناطق مرزي در استانهاي خوزستان، ايلام، كرمانشاه، آذربايجان غربي و كردستان شده است.
وي با اشاره به اينكه در سال 91 بيش از 6 هزار هكتار از مناطق بسيار سخت استان خوزستان از مين و گلوله هاي عمل نكرده پاكسازي و بيش از 235 هزار مين و 200 هزار گلوله عمل نكرده جمع آوري و منهدم شده كه به نوع خود يك ركورد از ابتداي عمليات جمع آوري مين و گلوله هاي عمل نكرده در كشور محسوب مي شود، تصريح كرد: اين اقدام بزرگ كه در ساير استانهاي مرزي درگير با جنگ تحميلي در حال انجام است، جز با همت بلند، ايثار و از خودگذشتگي شما پيشتازان اين عرصه مهم، عملي نشده است.
نماينده ويژه رئيس جمهور در امر پاكسازي ميادين مين، اجراي دهها طرح عمراني و اقتصادي در مناطق مرزي خوزستان نظير خرمشهر، آبادان، فكه، چزابه و ساير مناطق اين استان را از دستاوردهاي بسيار مهم كار پاكسازي برشمرد كه موجب رونق اقتصادي و افزايش كار و اشتغال و ارتقاء امنيت و حفاظت از محيط زيست شده است.
وزير دفاع در پايان تاكيد كرد: اين روند بايد با شتاب، دقت و كيفيت بيشتر تا جمع آوري آخرين مين و گلوله عمل نكرده ادامه يافته و ان شاءالله امسال و يا حداكثر تا سال آينده بتوانيم باقيمانده مناطق آلوده به مين و گلوله هاي عمل نكرده را پاكسازي و امنيت كامل را در اين مناطق براي مردم به ارمغان آوريم.

 

صفار هرندي: اشراف اطلاعاتي ايران در انتخابات 92 دشمن را غافلگير خواهد كرد


عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اشراف اطلاعاتي ايران در انتخابات 92 دشمن را غافل گير خواهد كرد.
محمدحسين صفارهرندي در جلسه پرسش و پاسخ دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي واحد نيشابور، در پاسخ به سوالي درخصوص تاثير عوامل خارجي بر انتخابات ايران اظهار داشت: نتيجه نهايي فتنه سال 88 نشان داد اگر كسي روي حمايت دولت هاي خارجي حساب كند، چيزي نصيبش نمي شود.
وي در ادامه گفت: چه معنا دارد كه شخصي با گرايش چپ دهه 60 در جشن تولد ملكه اليزابت در سفارت انگليس شركت كند.
اين تحليلگر خطاب به برخي از چهره هاي سياسي اصلاح طلب كه در جشن تولد ملكه اليزابت در سفارت انگليس حضور يافته و هنگام خروج از سفارت و مواجه با خبرنگاران روي خود را پوشانده بودند تصريح كرد: اگر مي دانيد اين حضور تبعات اجتماعي دارد، چرا مسئوليت آن را نمي پذيريد! چرا صورتتان را پوشانديد، بگذاريد مردم بفهمند شما چه كاره ايد! اگر معتقديد كار كار بدي بوده است چرا مرتكب آن مي شويد و اگر فكر مي كنيد كار خوبي است شهامت پذيرش تبعات آن را هم داشته باشيد.
صفارهرندي در پاسخ به سوالي درمورد احتمال وقوع حوادثي نظير فتنه 88 در سال جاري تصريح كرد: انقلاب الهي ايران يك عقبه مستحكم ريشه در زمين و سر در آسمان دارد كه دشمنان اين موارد را ناديده گرفته بودند. اين فعال سياسي گفت: اشراف اطلاعاتي در نيروهاي نظام بر عوامل دشمن است تا جايي كه حداقل سه حركت خبيث فتنه گر بررسي و خنثي شد و حتي در موردي نبض فتنه در خارج از كشور گرفته شد.
صفارهرندي ادامه داد: اين به معناي غافلگير كردن دشمن بر خلاف غافلگير شدن خودي است كه در فتنه 88 اتفاق افتاد.
به گزارش فارس، وي اضافه كرد: در 9 دي آب پاكي روي دست عناصر داخلي دشمن و سردمداران خارجي آن ريخته شد و آخرين ميخ به تابوت فتنه زده شد، اين حماسه درسي بود براي هميشه و درسي بود براي كساني كه دنبال شورش در اين مملكت بودند.
صفارهرندي يادآور شد: وزير دفاع انگليس در فرداي روز 9 دي گفت داستان جريان سبز تمام شده است و بعد از آن بود كه به سمت تحريم كشورمان رفتند.

 

راي دادگاه ويژه روحانيت درباره هفته نامه «9دي» و حميد رسايي


دادگاه ويژه روحانيت ضمن صدور حكم توقيف هفته نامه «9 دي»، مدير مسئول آن را به يك سال و نيم حبس تعزيري و محروميت از فعاليت هاي مطبوعاتي محكوم كرد.
در پي برگزاري دادگاه «9دي» و محاكمه حميد رسايي مدير مسئول اين هفته نامه در دادگاه ويژه روحانيت، قاضي شعبه سوم اين دادگاه حكم خود را صادر كرد.
شاكيان مدير مسئول «9دي»، قدرت الله عليخاني، علي اكبر جوانفكر، حسين مظفر، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) و هيئت نظارت بر مطبوعات بودند.
از اين ميان عليخاني عضو سابق هيئت منصفه دادگاه ويژه و مشاور پارلماني رئيس مجمع تشخيص مصلحت و جوانفكر مديرعامل سابق خبرگزاري دولت، قبل از برگزاري دادگاه از شكايت خود انصراف دادند.
براساس راي هيئت منصفه دادگاه، مديرمسئول «9دي» در خصوص شكايت مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام و هيئت نظارت بر مطبوعات، از اتهامات وارده تبرئه شده بود.
رسايي همچنين در خصوص شكايت حسين مظفر با توجه به اقدامات صورت گرفته توسط هفته نامه، مستحق تخفيف دانسته شده بود.
به گزارش فارس علي رغم رأي هيئت منصفه دادگاه ويژه روحانيت، قاضي شعبه سوم اين دادگاه، رسايي را به يك سال و نيم حبس تعزيري، ممنوعيت انتشار «9دي» و يك سال محروميت از فعاليت هاي مطبوعاتي محكوم كرد.

 

مصباحي مقدم: دولت به اقدامات مجلس براي توليد و اشتغال توجه نكرد


رئيس كميسيون برنامه و بودجه تأكيد كرد دولت توجهي به برنامه هاي مجلس براي توليد و اشتغال نداشت.
حجت الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم درگفت و گو با مهر اظهار داشت: مجلس در طرح حمايت از توليد ملي در بودجه 91 راه هايي در نظر گرفته بود همچنين طرح مربوط به فضاي كسب و كار را تصويب كرديم كه هر كدام از اينها مي توانست كمك خوبي براي فعاليت هاي توليدي در سال 91 باشد اما از طرف دولت مورد توجه قرار نگرفت.
وي ادامه داد: متأسفانه شعار سال كه توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني بود در سال 91 نمود خوبي پيدا نكرد و دولت نتوانست در اين مسير گام هاي موفقي بردارد.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: آنچه بايد در سال 92 به آن توجه كرد كاهش اتكا بودجه عمومي به نفت است. البته در پيشنهاد دولت هم اين موضوع مد نظر قرار گرفته است.
وي گفت: نكته ديگر انضباط مالي است. ما بي انضباطي مالي را در سال 91 تجربه كرديم كه آثار بدي بر آن مترتب شد كه از جمله آن آثار تورمي بود. نماينده تهران گفت: مي توانستيم با تورم پايين و انضباط مالي بالاتر و نقدينگي كمتر مواجه باشيم و نقدينگي به سمت توليد برود اما متأسفانه اين اتفاق نيافتاد.
وي گفت: بحث كاهش اتكاي بودجه به نفت بايد در بودجه 92 عملياتي شود و در حد حرف باقي نماند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10