(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 آذر 1392 - شماره 20650

6 غیرنظامی افغان در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شدند
دادگاه مالزی رژیم صهیونیستی را جنایتکار جنگی دانست
ارتش سوریه 300 تروریست مسلح را در حملات برق‌آسا به هلاکت رساند
انفجار بمب در 3 شهر عراق 35 شهید و 70 زخمی برجای گذاشت
از سوی مقامات قضایی آل خلیفه صورت گرفت
احضار کودک 10 ساله بحرینی برای بازجویی
پس از اشغال وزارتخانه‌های خارجه و دارایی
معترضان تایلند: نخست‌وزیر استعفا نکند، تمام وزارتخانه‌ها را اشغال می‌کنیم
پلیس مصر مخالفان قانون جدید مهار تظاهرات را سرکوب کرد
مردم آرژانتین مانع پهلو گرفتن کشتی انگلیس در جزایر مالویناس شدند
جزئیات طرح استقلال اسکاتلند از زبان نخست وزیر؛
می خواهم این منطقه را از میراث انگلیسی‌ها نجات دهم
درگیری جوانان فلسطینی با نظامیان صهیونیستی در کرانه باختری
زد و خورد شدید پلیس و مخالفان دولت در خیابان‌های داکا
   


حمله پهپادهای آمریکایی به مناطق مسکونی در شرق افغانستان، جان دست کم شش غیرنظامی را گرفت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پهپادهای آمریکایی دیروز نیز یک منطقه مسکونی را در استان «نورستان» افغانستان با چند موشک هدف قرار دادند که طبق آمارهای اولیه این حمله شش کشته در میان غیرنظامیان برجای گذاشت. درمورد شمار زخمی‌های این حمله گزارشی نرسیده است.
در شرق افغانستان همچنین دیروز یک فروند هلی‌کوپتر نظامیان ناتو سقوط کرد. منابع ناتو درباره علت سقوط که در استان «ننگرهار» رخ داد، چیزی نگفتند، ولی این هلی‌کوپتر زمانی سقوط کرد که سرگرم نبرد با نیروهای شبه نظامی طالبان بود. در این درگیری چهار عضو طالبان نیز کشته شدند. کشتار غیرنظامیان توسط نیروهای آمریکایی به یکی از چالش‌های جدی میان دولت افغانستان و کاخ سفید تبدیل شده است.

 


دادگاه جرایم جنگی مالزی دولت اسرائیل را به عنوان جنایتکار جنگی اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، دادگاه جرایم جنگی کوالالامپور روز گذشته دولت اسرائیل و «آموس یارون» از ژنرال‌های بازنشسته رژیم صهیونیستی و متهم به دست داشتن در کشتار صبرا و شتیلا را جنایتکار جنگی دانست و آنان را محکوم کرد.جنایت وحشتناک صبرا و شتیلا با مدیریت رژیم صهیونیستی و اجرای مزدوران لبنانی انجام شد. این دو اردوگاه در زمان جنایت صهیونیست‌ها در سال 1982 حدود 90 هزار پناهنده داشت که یک چهارم آنها فقرای لبنانی بودند.«لامین محمد یونس» رئیس دادگاه جرایم جنگی مالزی که سرپرستی هیئت هفت نفره رسیدگی به این پرونده را داشت، پس از شش روز برگزاری دادگاه، گفت که این دادگاه بر پایه شواهد اعلام می‌کند متهمان گناهکارند.

 


در درگیری نیروهای ارتش با گروهک‌های تروریستی در منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق دست کم 300 تروریست مسلح کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، روز دوشنبه بیش از 300 تروریست مسلح در جنگ‌های منطقه غوطه شرقی در حومه دمشق پایتخت سوریه کشته شدند که حداقل 170 نفر از این افراد کشته شده از تروریست‌های خارجی بودند.
تروریست‌ها از چند روز پیش، با جمع‌آوری تعداد زیادی نیرو و تجهیزات و با قصد تصرف شهرهای واقع در این منطقه عملیات گسترده‌ای را آغاز کردند که با مقاومت ارتش سوریه روبه‌رو شدند.
ارتش سوریه با هواپیماهای جنگی مواضع تروریست‌ها را بمباران کرد که در نتیجه این بمباران تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.
ارتش سوریه همچنین عملیات گسترده‌ای را در منطقه «المرج» واقع در شرق غوطه به اجرا گذاشت.
این در حالی است که به موازات پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه در میادین نظامی و شکست تروریست‌ها، وزارت خارجه سوریه دو نامه جداگانه خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان ارسال کرد و خواستار مقابله همه جانبه مجامع بین‌المللی با تروریسم شد.
در این نامه‌ها آمده است، تروریسم شهروندان بی‌گناه سوریه را هدف قرار داده، لذا مبارزه همه جانبه با آن برای دستیابی به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، ضروری است.
در این نامه‌ها همچنین آمده است: برای متوقف کردن خشونت و تروریسم در سوریه، باید کشورهایی که از تروریسم حمایت نظامی، پشتیبانی و آموزشی می‌کنند، حمایت خود را متوقف کنند.
در این نامه‌ها از کشورهای حامی تروریست‌های سوریه از جمله عربستان، قطر، ترکیه و برخی دیگر از کشورها همچون فرانسه نام برده شده است.
از سوی دیگر رهبر کاتولیک‌های جهان و رئیس‌جمهور روسیه بر راهکارهای دیپلماتیک در مسئله بحران سوریه تاکید کردند.
پاپ فرانسیس و ولادیمیر پوتین در دیدار با یکدیگر در «واتیکان» خواستار پایان بخشیدن به خشونت‌ها در سوریه شدند و بر ضرورت یک راهکار سیاسی تاکید کردند.
خبر دیگر اینکه «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل پس از دیدار با نمایندگان روسیه، آمریکا و اخضر ابراهیمی در ژنو، از تمامی طرفین سوری خواست تا برای فراهم کردن شرایط برگزاری موفقیت‌آمیز ژنو 2 تلاش کنند.
اخضر ابراهیمی نیز با بیان اینکه دیدار سه‌جانبه میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل در 20 دسامبر (29 آذر) برگزار می‌شود، تصریح کرد که این دیدار شاید آخرین دیدار پیش از برگزاری ژنو 2 باشد.
وی با بیان اینکه مناقشات درباره شرکت‌کنندگان در ژنو همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: ژنو 2 فرصت بزرگی برای تحقق صلح است که نباید آن را از دست داد.
ابراهیمی از طرف‌های سوری خواست تا منتظر زمان برگزاری ژنو نباشند و تدابیر لازم را برای پایان دادن به خشونت و آزادی بازداشت‌شدگان اتخاذ کنند و گام‌های دیگر را برای کاهش شدت بحران سوریه بردارند.
وی تاکید کرد که گروه اعزامی مخالفان در ژنو باید دارای اعتبار و بیشترین نمایندگان باشند. ابراهیمی همچنین بر تشکیل دولت انتقالی در سوریه تاکید کرد و گفت: این مسئله در میز مذاکرات در ژنو 2 مطرح خواهد شد و شرکت‌کنندگان در خصوص آن تصمیم خواهند گرفت.
ابراهیمی همچنین با اشاره به پیش‌شرط‌های مخالفان برای حضور در ژنو خاطرنشان کرد که پیش‌شرطی پیش از برگزاری نشست ژنو 2 وجود ندارد.
جان ‌کری وزیر خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی از تعیین زمان برگزاری ژنو 2 استقبال کرد و گفت، آمریکا از حجم چالش‌هایی که در راه رسیدن به راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه وجود دارد آگاه است.
گفتنی است سازمان ملل 22 ژانویه (2 بهمن) را تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو 2 اعلام کرده است.
سایر رویدادها
منابع خبری وابسته به گروهک تروریستی جبهه النصره از کشته شدن برادر یک نماینده لبنانی همراه با 15 تن دیگر در درگیری با نیروهای ارتش خبر داد.
* روزنامه الاخبار لبنان نوشت، احمد الاسیر روحانی تندرو سلفی و از مخالفان نظام سوریه در اردوگاه «عین الحلوه» به سر می‌برد، در حالی که قبلا اعلام شده بود وی در طرابلس است.
* منابع خبری اردن اعلام کردند که 100 هزار آواره سوری مقیم اردوگاه‌های آوارگان در اردن داوطلبانه به کشور خود بازگشتند.
* حمله تروریست‌ها به یک محله مسکونی در حلب به کشته شدن 11 شهروند و مجروح شدن 30 نفر منجر شد.
* سخنگوی وزارت خارجه سوئد اظهار داشت که دو خبرنگار این کشور در سوریه ربوده شدند و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست.
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که سوءاستفاده از کمک‌های انسانی به عنوان بهانه‌ای برای دخالت احتمالی در سوریه جایز نیست.

 


عملیات تروریستی در پایتخت و دو شهر دیگر عراق 35 شهید و 70 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌های فعال در عراق دیروز در بغداد، «موصل» و «طوز خورماتو» دست به حملات تروریستی زدند. انفجار در شهرک صدر که خونین‌ترین عملیات تروریستی دیروز بود، به تنهایی جان 17 غیرنظامی بی‌گناه را گرفت و 32 زخمی برجای گذاشت. انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه «باب‌الشام» بغداد نیز 3 شهید و 15 زخمی به دنبال داشت.
تروریست‌ها در موصل و طوزخورماتو نیز مردم را با انفجار بمب هدف قرار دادند. این دو انفجار نیز جان چهار نفر را گرفت و هفت مجروح برجای گذاشت. مجموع شهدای حملات تروریستی دیروز 35 نفر و مجروحان 70 تن اعلام شد.
دوشنبه گذشته هم یک قهوه‌خانه در محله شیعه‌نشین صدریه بغداد هدف انفجار دو بمب قرار گرفت. این عملیات تروریستی نیز به شهادت 17 تن و جراحت 37نفر دیگر انجامید. حملات دیگر تروریست‌ها طی روز دوشنبه نیز به مرگ 9 نفر انجامید. در همین‌حال شورای امنیت سازمان ملل اقدامات تروریست‌ها در عراق را به شدت محکوم کرد. 11 تروریست نیز که در دادگاه محکوم شده بودند، دیروز حکم‌شان به اجرا درآمد.
خبر دیگر از عراق اینکه، دفتر آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق ادعای نخست‌وزیر ترکیه را رد کرد. «رجب‌طیب اردوغان» مدعی شده بود که آیت‌الله سیستانی بر ضرورت برکناری نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرده است.
همچنین منابع عراقی پیش‌بینی کرده‌اند طی اربعین امسال 25 میلیون زائر حسینی(ع) در کربلا حضور یابند.

 


منابع خبری بحرین از احضار یک کودک 10 ساله بحرینی برای بازجویی و ادامه محدودیت‌ها علیه خانواده شهیدان خبر می‌دهند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه‌ خبری «الوفاق»، منابع خبری وابسته به مخالفان رژیم بحرین اعلام کردند که مسئولان بحرینی «علی‌عیسی» کودک 10 ساله بحرینی را بازداشت و برای بازجویی به بازداشتگاه بردند.
این منابع افزودند، دلایل فراخوانی این کودک بحرینی مشخص نشده است اما احضار این کودک شگفت‌آور و عجیب است زیرا وی سن بسیار کمی دارد.
به گفته این منابع، دادستانی بحرین همچنین پدر شهید‌ «علی الشیخ» را به 15 روز حبس محکوم کرده است و دلیل آن مشارکت وی در تظاهرات است.
این منابع تأکید کردند: حمله رژیم به پدران شهدا، فراخوانی و بازجویی و بازداشت آنها اقدامی وقیحانه است و این خجالت‌آور است که فرزندان شهید شوند و پدران آنها به جرم مشارکت در تظاهرات مسالمت‌آمیزی که برای قصاص قاتلان برگزار می‌شود بازداشت و زندانی شوند.
گفتنی است رژیم بحرین با وجود اصرار مجامع جهانی برای عمل به توصیه‌های حقوق بشری موسوم به «بسیونی» به آن بی‌توجهی می‌کند و همچنان به اقدامات سرکوبگرانه خود ادامه می‌دهد. استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای و گازهای سمی از جمله اقدامات سرکوبگرانه رژیم بحرین است.
از سوی دیگر رژیم آل خلیفه دستور داده که تمامی راه‌های سفر بحرینی‌ها به عراق طی چند هفته آینده برای برگزاری مراسم اربعین بسته شود. این اولین اقدام ضد شیعی رژیم آل خلیفه در چند سال اخیر نیست و رژیم بحرین تاکنون علاوه بر تخریب تعدادی مساجد و حسینیه‌ها، به سرکوب شیعیان این کشور پرداخته است.

 


هزاران تظاهرکننده در تایلند با محاصره وزارتخانه‌ها و مراکز دولتی در پایتخت اعلام کردند در صورتی که نخست‌وزیر از قدرت کنار نرود، این نهادها را به اشغال خود درمی‌آورند.
به گزارش بی.بی.سی، دیروز هزاران تظاهرکننده تایلندی ساختمان‌ها و وزارتخانه‌های بیشتری را در بانکوک به محاصره خود درآوردند. روز دوشنبه دو وزارتخانه دارایی و خارجه به اشغال معترضان درآمد.
معترضان خواستار کناره‌گیری «یینگلوک شیناواترا» نخست‌وزیر تایلند هستند.
آنها می‌گویند که نخست‌وزیر از برادرش «سیهانوک» که در تبعید به سر می‌برد، دستور می‌گیرد.
«سومساک پوریس ریساک» یک وزیر کابینه دولت تایلند به خبرنگاران گفت: وزارتخانه‌های کشاورزی و حمل و نقل هم توسط تظاهرکنندگان خشمگین محاصره شده است. وی افزود: ما مجبوریم ساختمان را ترک کنیم، چرا که معترضان آب و برق و تاسیسات را قطع می‌کنند.
نخست‌وزیر تایلند در واکنش به این تظاهرات، معترضان را «اوباش» خواند.
وی گفت که نگران تاثیر مخرب این تظاهرات بر اقتصاد تایلند است.
وی با اعلام اینکه به رغم افزایش اعتراضات استعفا نمی‌دهد و پارلمان را نیز منحل نخواهد کرد، گفت: مخالفان باید به تجمعات اعتراضی پایان دهند زیرا این اقدام آنها می‌تواند به اقتصاد تایلند آسیب وارد کند.خانم شیناواترا تاکید کرد: در صورت تداوم این روند ممکن است سرمایه‌گذاران خارجی نسبت به شرایط سیاسی در تایلند نگران شوند و این امر می‌تواند بخش خصوصی و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار دهد.
به گفته پلیس تایلند، سازمان دهنده اصلی این تظاهرات «سوتپ تاگسویان» نماینده سابق اپوزیسیون تایلند است.

 


نیروهای امنیتی مصر مخالفان قانون جدید «مهار تظاهرات» را به شدت سرکوب کردند.
درست یک روز پس از تصویب قانون جدید «مهار تظاهرات» از سوی «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت، هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین روز دوشنبه به همراه دانشجویان دانشگاه‌های این کشور تظاهرات کردند.
آنطور که خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از «الشرق الاوسط» نوشته در تظاهرات دانشجویی که دانشجویان دانشگاه «الازهر» در محکومیت این قانون برگزار کرده بودند، پلیس ضد شورش با باتوم و گاز اشک‌آور اقدام به سرکوب معترضان کرد. معترضان اعلام کردند همچنان به این تظاهرات ادامه خواهند داد.
وزارت کشور مصر نیز به تمام هواداران اخوان‌المسلمین نسبت به ادامه اعتراض‌ها هشدار داد و تاکید کرد مقابل «متخلفان» خواهند ایستاد.
گفتنی است، با وجود تمام هشدارها و مخالفت‌های بین‌المللی، عدلی منصور این قانون را روز یکشنبه سوم آذرماه امضا کرد. طبق این قانون هر گروهی بخواهد تجمع یا گردهمایی یا تظاهرات انجام دهد باید سه روز قبل از برپایی این تجمعات درخواست مکتوب خود را به نزدیکترین مرکز پلیس دهد و مجوز دریافت کند. براساس این قانون نیروهای امنیتی می‌توانند با متخلفان به شدیدترین شکل برخورد کنند. گروهی از مخالفان می‌گویند این قانون با هدف متوقف کردن تظاهرکنندگان طرفدار اخوان‌المسلمین و محمد مرسی تصویب شده و حاکمان مصر با دستاویز قرار دادن این قانون می‌توانند از این پس راحت‌تر مخالفان را سرکوب کنند.
جنبش تمرد که اعتراض‌ها علیه مرسی را آغاز و سرانجام باعث برکناری وی شد نیز از جمله مخالفان این قانون است.
روز گذشته ایالات متحده آمریکا نیز در واکنش به این قانون ابراز نگرانی کرد.
به گزارش «یونایتدپرس» وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مدعی شد کاخ سفید نسبت به پیامدهای احتمالی قانون جدید تظاهرات مصر نگران است.از سوی دیگر خبر می‌رسد ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع مصر اعلام کرده که همچنان به نقشه راه پایبند است.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر طی سخنانی در جمع نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد: مصر به روند دموکراسی ادامه می‌دهد و از «نقشه راه» دست نخواهد کشید.
وی با اشاره به موفقیت‌های اخیر ارتش مصر در به کنترل درآوردن مناطق مختلف صحرای سینا گفت: نیروهای مسلح و ارتش مصر بدون هیچ‌گونه کوتاهی و تسامح به عملیات پاکسازی منطقه سینا از گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهند. ارتش مصر، تمام توان خود را برای مقابله با عاملان حمله به نیروهای مسلح و پلیس مصر به کار خواهد بست.
خبر دیگر اینکه، شبکه تلویزیونی الجزیره از پایان تدوین پیش‌نویس قانون اساسی اصلاح شده مصر خبر داد.
این شبکه خبری روز سه‌شنبه به نقل از «عمرو موسی» رئیس کمیته 50 نفری اصلاح قانون اساسی مصر، اعلام کرد: تدوین پیش‌نویس قانون اساسی دوشنبه شب به پایان رسید. وی گفت که آخرین جلسه کمیته 50 نفری دوشنبه پشت درهای بسته برگزار شد که تدوین نهایی و رای‌گیری درباره پیش‌نویس قانون اساسی در این جلسه 12 ساعته به پایان رسید.
وی افزود: برخی تغییرات جزیی در مقدمه قانون‌ اساسی باقی مانده که به زودی به پایان خواهد رسید. قرار است این پیش‌نویس به کمیته متشکل از کارشناسان ارجاع شود تا شکل ظاهری آن مورد بررسی تخصصی قرار گیرد. سپس پیش‌نویس به کمیته 50 نفری باز می‌گردد تا جلسات رای‌‌گیری علنی درباره هر یک از مواد آن در پایان هفته جاری یا ابتدای هفته آینده، برگزار شود.

 


مردم آرژانتین با برپایی تظاهرات و آتش ‌زدن پرچم انگلیس مانع از پهلو گرفتن یک کشتی انگلیسی در سواحل جزایر مالویناس شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، خبر نزدیک شدن کشتی تفریحی انگلیسی به آب‌های آرژانتین برای پهلو گرفتن در بندر «بوینوس‌آیرس» آن هم در جزایر «مالویناس» با اعتراض مردم آرژانتین روبه‌رو شد.
مردم آرژانتین که از اشغال جزایر مالویناس توسط انگلیس خشمگین هستند با برپایی تظاهرات مانع پهلو گرفتن کشتی انگلیسی در این بندر شدند. آرژانتینی‌ها با به آتش کشیدن پرچم این کشور همچنین آتش زدن لاستیک خودرو خشم و انزجار خود از استعمار انگلیس را به نمایش گذاشتند.
معترضان اظهار داشتند به این کشتی انگلیسی که دزدان دریایی هستند اجازه نمی‌دهیم در بنادر آرژانتین پهلو بگیرند چرا که خلاف قوانین کشور است.
قانون ممنوعیت پهلو گرفتن کشتی‌های انگلیسی در مجالس پنج ایالت آرژانتین مشرف به اقیانوس اطلس تصویب شده است.
علاوه بر آرژانتین کشورهای «مرکوسور» از جمله اروگوئه هم بنادر خود را به روی کشتی‌های نظامی انگلیس بسته‌اند.
تظاهرکنندگان با شعار استعمار نه، استقلال آری به اشغال جزایر مالویناس توسط انگلیس اعتراض کردند.
مردم آرژانتین همچنین تأکید کردند که برای آزادی «مالویناس» از مبارزان بزرگ آرژانتین مانند «چه گوارا» و «ریورو» قهرمانان استقلال‌طلب، الهام می‌گیرند.
گفتنی است جزایر مالویناس آخرین مستعمره انگلیس در آمریکای لاتین و کلید تنگه راهبردی «ماژلان» است که مانند تنگه پاناما دو اقیانوس اطلس و آرام را به یکدیگر متصل می‌کند. کمیته استعمارزدایی سازمان ملل متحد از 60 سال پیش خواستار پایان استعمار این جزایر است اما انگلیس به درخواست‌های سازمان ملل متحد و کشورهای آمریکای لاتین برای بازگرداندن این جزایر به آرژانتین پاسخ نداده است.

 


نخست وزیر اسکاتلند با تشریح جزئیات استقلال این منطقه از انگلیس گفت می خواهد این منطقه را از میراث انگلیسی ها رها سازد.
به گزارش الجزیره، الکس سالموند، روز گذشته با اعلام جزئیاتی از طرح 670 صفحه ای دولت برای جدایی از انگلیس گفت: «این طرح نهایی شده و آینده اسکاتلند اینک در دستان خود اسکاتلند قرار گرفته است.» وی افزود: «این تصمیم نه توسط من و نه توسط مخالفان دولت من، بلکه توسط مردم اتخاذ خواهد شد.»
به گفته سالموند، تمرکز اصلی طرح استقلال از انگلیس، به پول رایج کشور، مالیات، رفاه و توسعه اقتصادی معطوف شده است.
وی با اشاره به این که پس از جدایی از انگلیس نیازی به افزایش مالیات ها نیست، گفت: «ما می دانیم که مردم را داریم. مهارت‌های مردم و منابع کشور باعث می شود تا اسکاتلند به کشوری موفق تر از قبل تبدیل شود.»
وی افزود مالیات مردم اسکاتلند صرف برنامه‌های هسته‌ای انگلیس نخواهد شد و موشک‌های هسته ای انگلیسی نیز برای ابد از زندگی اسکاتلندی‌ها حذف خواهد شد.
سالموند که رهبری حزب ملی اسکاتلند را به عهده دارد، گفت: می خواهد کشوری ثروتمندتر بسازد و اسکاتلند را از شر بدهی و دیون مالی که میراث الحاق به انگلیسی هاست، رها سازد.
وی گفت: ذخایر غنی نفت و گاز اسکاتلند می توانند رشد اقتصادی کشور را تا 50 سال آینده تضمین کنند اما کشور به انرژی های تجدیدپذیر نیز نیازمند است. سالموند چندی پیش نیز زمان برگزاری همه پرسی استقلال از انگلیس را 24 ماه مارس 2016 اعلام کرد.

 


فلسطینیان با برگزاری راهپیمایی اعتراضی در کرانه باختری رود اردن علیه ساخت و سازهای رژیم صهیونیستی، با نیروهای امنیتی این رژیم درگیر شدند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، تظاهرکنندگان فلسطینی روز دوشنبه به سوی شهرک «معاله آدومیم» که یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های اسرائیلی است راهپیمایی کردند.
تظاهرات فلسطینی‌ها در شرایطی صورت گرفت که رژیم صهیونیستی بلافاصله برای مقابله با این اعتراضات عازم محل شد و با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت که در همین رابطه عده‌ای مجروح و یا دچار حالت خفگی شدند.
این تظاهرات در واکنش به تصمیم رژیم اسرائيل مبنی بر موافقت با ساخت 799 واحد مسکونی جدید صورت گرفت.
طرح جدید ساخت و سازهای اسرائيل کمتر از دو هفته پس از آن اعلام شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائيل تصمیم گرفت تا طرح‌ها برای ساخت 24 هزار واحد مسکونی در کرانه باختری و شرق قدس را به حالت تعلیق درآورد.تصمیم نتانیاهو برای تعلیق این ساخت و سازها پس از آن اتخاذ شد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد، اگر تل‌آویو به توسعه شهرک‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی ادامه دهد، فلسطینی‌ها به مذاکره با این رژیم پایان خواهند داد.
شهرک‌سازی‌های رژیم اسرائيل و گسترش این ساخت و سازها در اراضی اشغالی فلسطین مانعی بزرگ در مسیر استقرار صلح در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است.
بیش از نیم میلیون اسرائيلی در بیش از 120 شهرک غیرقانونی که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

 


درگیری نیروهای امنیتی بنگلادش با تظاهرات ضددولتی هزاران نفری در پایتخت، چهار کشته برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز خیابان‌‌های «داکا» شاهد درگیری پلیس و معترضان بود. تظاهرکنندگان به تصمیم دولت در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در پنجم ژانویه (16 دی) اعتراض دارند. علاوه بر داکا، شهرهای دیگر بنگلادش نیز شاهد تظاهرات بود. در زد و خوردهای پایتخت، چهار تظاهرکننده کشته شدند.
رهبران احزاب مخالف بنگلادش خواستار برکناری نخست‌وزیر و تشکیل دولت موقت فراگیر هستند.
معترضان در برخی نقاط پایتخت خیابان‌‌ها را بستند و ریل‌های قطار را کندند. یک بمب دست‌ساز در داکا منفجر شد که تلفات و زخمی نداشت.
بر اساس آخرین گزارش‌ها، شمار تلفات ناآرامی‌های دیروز شهر داکا چهار تن و مجروحان نیز بیش از 10 نفر اعلام شده است.
برخی منابع تعداد کشته‌شدگان اعتراضات یک هفته اخیر بنگلادش را 30 نفر اعلام می‌کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10