(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 آذر 1392 - شماره 20650

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
گزارش تحلیلی خبری کیهان
توقف برنامه هسته‌ای ایران انتظار‌نهایی‌آمریکا از توافق ژنو
غلبه ایران بر نسخه‌های بدلی (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
لیوان (گفت و شنود)
بزرگنمایی چرا‌ ... ؟! (نکته)
تعبیه ابهام عمدی در توافق ژنو برای انکار حق غنی‌سازی ایران! (خبر ویژه)
طفره وزیر خارجه انگلیس از توضیح درباره صدها کلاهک اتمی اسرائیل ( خبر ویژه)
وعده 100 روزه منطق کارشناسی نداشت ( خبرویژه)
اقتصاددان آمریکایی: دلار در حال احتضار است ( خبرویژه)
 


تحلیل‌گران آمریکا و اروپا معتقدند بخش دشوار و اصلی مذاکرات هسته‌ای با ایران از این به بعد و هنگامی است که آمریکا بخواهد سراغ حق غنی‌سازی ایران برود. این محافل معتقدند در آن صورت مذاکرات شکست خواهد خورد چرا که هیئت ایرانی نشان داده غنی‌سازی را خط قرمز خود می‌داند.
کنت پولاک عضو مرکز سیاستگذاری خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز در این باره نوشت: توافق ژنو یک گام درست بود اما ما هنوز با مقصد نهایی فاصله بسیار داریم. این توافقنامه همه انتظارات مربوط به نکات فنی را تامین کرد و یا به عبارتی، به نوعی فراتر از این انتظارات عمل کرد. طبق این توافقنامه ایران در طول 6 ماه اجرای توافق نمی‌تواند هیچگونه پیشرفتی در زمینه رسیدن به توان جهش هسته‌ای داشته باشد.
وی می‌افزاید: علاوه بر این، مقوله تبدیل یا انهدام ذخایر اورانیوم غنی‌شده حدود 20 درصدی ایران، امتیازی بزرگ و غیرقابل انتظار است که تضمین می‌دهد آنها در پایان این 6 ماه،‌ بیش از امروز و یا بیش از این 6 ماه بدون امضای توافقنامه، از چنین توانی (ذخیره غنی‌سازی حدود 20 درصد) فاصله بگیرند.
وی اضافه کرد: در عین حال باید اعتراف کرد رسیدن به توافق نهایی و جامع بسیار دشوارتر از روند دستیابی به توافق اولیه است. همچنان باید منتظر ماند و دید آیا ایرانی‌ها آماده قبول توافقنامه نهایی هستند که مطالبات عملی و نه تئوریک آنها را تامین می‌کند. چنانچه تهران بر اصول خود به ویژه حق غنی‌سازی و لغو همه تحریم‌ها پافشاری کند، دستیابی به توافقنامه جامع غیرممکن است.
روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی خاطرنشان کرد: مرحله دشوار کار تازه شروع شده است. توافق موقت هسته‌ای‌ ایران بسیاری از موضوعات بنیادین قابل طرح در مذاکره برای توافق جامع را مشخص نمی‌کند و امکان دارد اصلا توافق نهایی حاصل نشود و دو طرف صرفا به دادن امتیازاتی جزیی به یکدیگر اکتفا کنند.
مایکل گوردون در این تحلیل می‌افزاید هرچند تلاش دولت اوباما در تعطیل ساختن موقت بخش اعظم اجزای برنامه هسته‌ای ایران موفقیت‌آمیز بود، اما چالش اصلی و مهم او برای به عقب راندن برنامه هسته‌ای ایران هنوز باقی است. توافق موقت گزینه‌های مورد تاکید هیچیک از طرفین مذاکره را سلب نمی‌کند و بر اعمال قابل برگشت بسیاری تاکید دارد.
«اولی هاینونن» جانشین اسبق مدیرکل «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» در این باره می‌گوید: بخش دشوار کار از اینجا به بعد شروع می‌شود. در توافق موقت حتی مهلت زمانی برای توافق جامع و پایدار مشخص نشده است.
«ری تکیه» از مسئولان سابق وزارت خارجه آمریکا و از اعضای برجسته شورای روابط خارجی آمریکا هم گفته است: شرایط توافق جامع و فراگیر هنوز مشخص نشده و فقط اشاره شده است که توافق مهلت زمانی خواهد داشت.
نیویورک تایمز در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: توافق‌نامه موقت ژنو دقیقا صراحت ندارد به اینکه ایران مجاز است به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد. نظر آمریکا و شرکایش این است که محدودیتهایی در این عرصه اعمال شود و مشخص شود آنها تا سقف چه میزان غنی‌سازی موافقند. در توافق موقت الزامات عملی برای غنی‌سازی تصریح شده است. ظاهرا اختلاف‌نظر میان ایران و آمریکا بر سر این الزامات زیاد است.
«گری سیمور» از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا در دولت نخست اوباما که مدافع تحریمهای سخت است می‌گوید موضوعات فوق از محورهای اصلی گفت‌وگو برای توافق جامع خواهد بود.»
سیمور می‌افزاید: «ما غنی‌سازی بسیار مختصر و محدود می‌خواهیم اما ایرانیها غنی‌سازی را در مقیاس صنعتی می‌خواهند.»
«دیوید آلبرایت» رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌الملل می‌گوید: «توافق موقت، محدودیتها و قیودی را که در معامله نهایی باید لحاظ شود مشخص نکرده است.»
نیویورک تایمز نوشت: به اعتقاد تحلیلگران سیاسی به نظر می‌رسد راه رسیدن به راه‌حل جامع سخت و دشوار خواهد بود. امکان دارد هرگز توافقی پایدار حاصل نشود.
در همین حال سوزان مالونی عضو ارشد موسسه بروکینگز نیز در مقاله‌ای تحلیلی خاطرنشان کرد: 10 سال پس از آن که آخرین بار ایران با دادن امتیازاتی درباره فعالیت‌‌‌های هسته‌ای خود موافقت کرده بود، غرب سرانجام به توافقی تاریخی رسیده که شروع به از بین بردن نگرانی‌های دیرینه درباره آمال هسته‌ای ایران می‌کند.
وی می‌افزاید: این توافق مقدماتی آغازی نیرومند است برای وظیفه ناتمام تضمین اینکه تهران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. این توافق شامل موارد گسترده‌ای از محدودیت‌ها و راستی‌آزمایی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران است که در گذشته کسی فکر چنین موارد گسترده‌ای را نمی‌کرد. مسئله مهم دیگر اینکه این توافق تهران را به یک فرایند دیپلماتیک جاری گره می‌زند که پاداش‌های واقعی آن تا زمان دستیابی به یک توافق جامع به تعویق می‌افتد.
تحلیلگر موسسه بروکینگز می‌افزاید: نتیجه کلی اینکه تهران در قبال قمار هسته‌ای پاداش اندکی در کوتاه‌مدت دریافت می‌کند اما شرکت‌های ایرانی همچنان با موانع شدیدی برای دادوستد با بقیه جهان رو‌به‌رو خواهند بود.
مالونی تاکید کرد: کار مورد نیاز برای رسیدن به یک توافق فراگیر، از مذاکرات گذشته دشوارتر خواهد بود.
همچنین روزنامه فرانسوی فیگارو درباره مذاکرات ژنو نوشت: مذاکرات واقعی از این به بعد و پس از اینکه توافق موقت 6 ماهه نوشته شد، آغاز می‌شود. یک نقطه مبهم هم، اصل غنی‌سازی است که ایران می‌خواهد حفظ کند و غرب مخالف آن است.
این روزنامه همچنین از قول یک دیپلمات آمریکایی نزدیک به پرونده هسته‌ای ایران نوشت: ما واقعا توافقی برای نابودی غنی‌سازی ایران می‌خواهیم. مشکل اینجاست که ما به خواسته خود دست نیافتیم. حال که نابودی میسر نشده است، این سازش غنی‌سازی را متوقف می‌کند. این بهتر از آن است که توافقی صورت نمی‌گرفت. روزنامه فرانسوی نوشت: تا این لحظه توافق مذکور فقط وقفه‌ای در برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.
همچنین رابرت آینهورن در وب‌سایت اندیشکده بروکینگز نوشت: توافقنامه اولیه هسته‌ای با ایران، شالوده‌ای محکم برای مذاکرات دشوار آتی بنا نهاد و موید این مسئله است که تحریم‌های شدید به عنوان اهرمی برای واداشتن ایران به پذیرش توافقنامه نهایی لازم است.
وی افزود: طبق خط قرمزی که نخست‌وزیر اسرائیل تعیین کرد، ایران باید کمتر از 250 کیلوگرم اورانیوم 20 درصد غنی‌ شده‌ای که امکان تبدیل سریع آن به اورانیوم مورد نیاز در ساخت تسلیحات وجود دارد، داشته باشد. توافقنامه‌ای که روز یکشنبه در ژنو امضا شد، این میزان را برای ایران به صفر خواهد رساند.
شاید به خاطر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و غرب است که روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: واکنش‌های اولیه به امضای توافقنامه ژنو اشاره به این واقعیت است که حفظ این توافق شاید از امضای آن به مراتب دشوارتر باشد. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران از فعالیت تیم مذاکره‌کننده حمایت کرده و به وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعتماد دارد اما ممکن است کنگره آمریکا و برخی هم‌پیمانانش مشکلاتی در مسیر اجرای توافق ایجاد کنند و نتانیاهو از اینکه توافق شامل تعطیلی دستگاه‌های سانتریفیوژ نشده ناراضی است.

 


تحولات منطقه‌ای به موقعیت ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی آسیب جدی وارد کرده است و از همین منظر موقعیت غرب و به‌ویژه آمریکا نیز دچار بحران و آسیب جدی شده است.
وقتی انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، غرب گمان می‌کرد که می‌تواند با اعمال یک سلسله محدودیت‌ها، ایران را متوقف و خنثی کند و از این رو ما شاهد یک سلسله کودتاها در کشورهایی که گمان می‌رفت اولین کشورهایی هستند که با موج انقلاب اسلامی متحول می‌شوند، بودیم.
کودتا در پاکستان، ترکیه، سودان و شبه‌کودتای صدام در عراق از این جمله به حساب می‌آیند. اما این نحوه مقابله با انقلاب اسلامی دوام چندانی نداشت و تشدید گرایشات اسلام‌گرایی در ترکیه، پاکستان و سودان و نیز اسلامی شدن مبارزه در میان فلسطینی‌ها و آغاز انتفاضه اول نشان داد که مقابله امنیتی نظامی با انقلاب اسلامی و شاخه‌های منطقه‌ای آن کارساز نیست. از آن پس یک مدل مطرح شد و به دنبال آن مراکز فراوانی دست به کار شدند تا این مدل را اجرایی نمایند. این مدل اسلام در مقابل اسلام بود. مدل اسلام در برابر اسلام در دو بستر دنبال شد یک بستر رسمی دولتی و یک بستر روشنفکری به ظاهر غیردولتی.
در بستر دولتی، آمریکایی‌ها دو سطح را دنبال کردند؛ اسلام تندرو و اسلام کندرو. مبنای عمل اسلام تندرو برخورد خشن با مسلمانان هوادار انقلاب اسلامی و درپی ایجاد یک جبهه مذهبی علیه انقلاب اسلامی بود. وهابیت سعودی پرچم این نوع از اسلام را در دست گرفت و تا امروز خون صدها هزار نفر از هواداران انقلاب اسلامی را در یمن، بحرین، عربستان، پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، فلسطین، لبنان، سودان و... بر زمین ریخته است امروز این نوع از اسلام دست در دستان اسرائیل با بمب و راکت به جان مسلمانان افتاده است و از سوی دیگر با استفاده از دهها شبکه تلویزیونی و رادیویی هر روزه برتنور درگیری با انقلاب اسلامی می‌دمد.
مبنای اسلام کندرو، تئوریزه کردن نوعی از دینداری است که به هیچ منکری کار ندارد به راحتی با آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی کار می‌کند، اسلام را از عرصه‌های مؤثر اجتماعی دور نگه می‌دارد و دینداری را در حد یک سری نمادها و نمودهای غیرحساس معرفی می‌کند در این نوع از اسلام، جهاد و مبارزه جایی ندارد و دیانت در عین احترام شدن راهی به سیاست ندارد. ترکیه پرچم این نوع از اسلام را در دست دارد و هرگاه در سطح جهان اسلام، جنبشی مردمی و دین‌خواهانه راه می‌افتد، این تابلو بالا می‌آید و خود را بهترین نوع و الگوی اسلامی معرفی می‌کند. این اسلام با وجود ظاهر فریبنده‌ای که دارد، در عمل نتوانسته است، جایگاه چندانی در میان مسلمانان پیدا کند. حضرت امام خمینی- رضوان‌الله تعالی علیه- با درایت این دو نوع از اسلام را یکی دانسته و به درستی و درایت، آن دو را «اسلام آمریکایی» خواندند.
اما در بستر روشنفکری جهان اسلام تلاش زیادی صورت گرفت تا اگر قرار باشد در این کشورها تحولی صورت گیرد این تحول توسط جریانات به ظاهر مستقل ولی عمیقاً وابسته به آمریکا متوقف، معکوس و مدیریت شوند. شبکه روشنفکران وابسته، البته پدیده جدیدی نیست و از عمر آن دست کم 200 سال می‌گذرد. این شبکه یک تفاوت اساسی با شبکه 200 ساله دارد و آن وجهه دینی مذهبی افراد شاخص آن است. در گذشته - مثلاً در ایران- کسانی مثل ملکم‌خان که از درباریان مخالف مذهب بودند، شاخص و شاکله‌ این جریان را در دست داشتند و مهمترین نیروی ضد جنبش به حساب آمده و خود آنان نیز این را مخفی نمی‌کردند اما این جریان جدید روشنفکری که با فاصله کمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به وجود آمده و سازماندهی و به یک زنجیره در جهان اسلام تبدیل شده است، داعیه دینی دارد و مدعی سردمداری جنبش است! اسنادی حکایت می‌کنند که این به ظاهر جنبش که با پوسته‌ای فرهنگی فعالیت می‌کند، توسط «مرکز مطالعات اسلامی و دمکراسی در واشنگتن»-C.S.I.D- هدایت می‌شود.
براساس این اسناد، این مرکز مدیریت اصلی سرشاخه‌هایی را در آمریکا، اروپا و آسیا بر عهده دارد که وظیفه دارند سکولارها و اسلام‌گرایان میانه‌رو را در شبکه‌ای با عنوان «مسلمانان دمکرات» گردهم آورند. براساس گزارش سال 2004 این مرکز طرحی را شامل ایجاد مراکز اطلاعاتی برای مسلمانان دمکرات، برگزاری سمینارها و کارگاه‌های آموزشی برای اساتید، دانشجویان و حتی ائمه جماعات در کشورهای اسلامی دنبال کرده است. بنیادهای فراوانی در سطح جهان این مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی را پشتیبانی می‌کنند که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد؛... «مرکز تحقیق غرب»، «مرکز تحقیق فراملی» (در هالیوود کالیفرنیا)، «بنیاد لیبفورال» در کارولینای شمالی، بنیاد «اندیشه ابن رشد» در آلمان، سازمان حقوق بشر عربی در آلمان، موسسه ابن وراق، بنیاد گیردانو برانو در آلمان، بنیاد آسیا، بنیاد مسلمانان آزاد، انجمن طرح خیریه الاحباش، شبکه مسلمانان لیبرال اندونزی، شبکه نظام‌های آموزشی محمدیه، موسسه مطالعات اسلامی اندونزی، موسسه دولتی مطالعات اسلامی اندونزی، شبکه دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی، شبکه شورای‌اسلام و دمکراسی فیلیپین، کنسرسیوم جامعه مدنی فیلیپین، شبکه مسلمانان میانه‌رو آسیای جنوب شرقی، موسسه مطالعات اسلامی هند، مرکز مطالعات جامعه و سکولاریزم هند، اتحادیه مسلمانان مترقی، عقل‌گرایان بین‌المللی، شبکه دمکراسی‌سازی و تساوی زنان، شبکه جامعه چند مرکزی الدعوهًْ الاسلامیه لیبی و شبکه جامعه سکولار ایران...
اصلی‌ترین هدف مشترک این شبکه‌های تحت پوشش «مرکز مطالعات اسلامی و دمکراسی واشنگتن» که در بسیاری از سایت‌های آنان ( از جمله سایت اتحادیه مسلمانان مترقی PMU) آمده این است: «ما از جدایی مذهب و دولت در تمام مسائل سیاست عمومی نه تنها در آمریکای شمالی بلکه در تمام جهان اسلام نیز حمایت می‌کنیم. ما معتقدیم که حکومت سکولار، تنها راه برای دستیابی به آرمان اسلامی بدون اجبار در موضوعات ایمان و مذهب است و جدایی مذهب و دولت، پیش‌شرط لازم برای ایجاد جوامع دمکراتیک است».
شبکه‌های مورد اشاره در سطح کشورهای اسلامی یا کشورهایی که اکثریت قابل توجهی از مسلمانان را در خود جای داده‌اند، وظیفه دارند اصل مورد اشاره را با زبان‌های محلی و با استفاده از استعاره‌های مذهبی هر جامعه و با پیوند زدن با تاریخ، باورها و فرهنگ ملی بیان و تئوری‌‌پردازی کنند. در میان کشورهای اسلامی، شخصیت‌هایی که دارای وجهه‌ای فرهنگی بوده و از قدرت قلم یا بیان خوبی برخوردار باشند ترجمه و تفصیل متن مورد اشاره و در واقع دستورالعمل و اصل بنیادین مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی واشنگتن را برعهده دارند بعضی از این شخصیت‌ها عبارتند از: اولی‌الابشار در اندونزی، محمد شرفی در تونس، فتح‌الله گولن در ترکیه، عمر حمزاوی، سعد‌الدین ابراهیم، نجیب محفوظ در مصر، ماریا الفا در اندونزی، چاندرا مظفر در مالزی، بسام طیبی در آلمان، حبیب بن شیخ در فرانسه، محمدالرکن به همراه محمد المنصوری، عبدالله الشمسی، بخیت الفلاسی در امارات، وفا سلطان، محمد شهرور و علی احمد سعید در سوریه، نصر حامد ابوزید در مصر، مهندس عسکر علی در هند، یونس شیخ در پاکستان، مارسل خلیفه در لبنان، کمال نواش در فلسطین، شاکرالنابلسی در اردن، احمد البغدادی در کویت، طارق حقی در مصر، هما ارجمند ایرانی‌الاصل در کانادا، ایان هریس علی سومالیایی الاصل در هلند، تسلیمه نسرین در بنگلادش، مهدی مظفری ایرانی‌الاصل در دانمارک، شیرین عبادی، عبدالکریم سروش، محسن سازگارا و... در ایران، شعبانیه رحمان در پاکستان و... این‌ها در واقع «شبکه چهره‌ها» هستند و به مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی وابستگی کامل دارند و در زمینه‌های مختلف از سوی این مرکز حمایت می‌شوند آن‌وقت خود مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی واشنگتن یک مرکز کاملا وابسته به سازمان سیا -CIA- است. دلیل واضح آن این است که آموزه‌های همه این‌ها یکی است، به عنوان مثال به آموزه‌های شاکرالنابلسی اردنی نگاه بیاندازید و با آنچه از سروش، عبادی و سازگارا (و به‌خصوص سروش) شنیده‌اید تطبیق دهید. نابلسی می‌نویسد: «ارزش‌ها، سنت‌ها، قوانین‌ و ارزش‌های اخلاقی مقدس رایج باید نقادانه مورد بحث قرار گیرد. قوانین شریعت، تنها در چارچوب زمانی از تاریخ قابل درک است که در آن ایجاد شدند و از این رو اعتبار ابدی قوانین شریعت قابل قبول نیست» جالب این است که به مرور که ترفند مراکزی نظیر مرکز دمکراسی و اسلام به نتیجه نرسید، ادبیات روشنفکران مورد اشاره در همه کشورها همزمان تند و تندتر شدند و با صراحت بیشتری به نفی اسلام و نمادهای سیاسی آن روی آوردند. همزمان با تند شدن لحن سروش و... در ایران علیه روحانیت و دولت دینی، احمد البغدادی استاد دانشگاه کویت می‌نویسد: «بین مطالعه قرآن و عقب‌ماندگی فکری مسلمانان و نیز تروریزم رابطه مستقیم وجود دارد.»!
جالب‌تر این است که میان خشن‌تر شدن لحن سرحلقه‌های روشنفکری مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی علیه اسلام و نفی جلوه‌های سیاسی و حکومتی اسلامی، اقدامات تروریستی اسلام تندرو- وهابی‌ها- هم تشدید شده و به خلق صحنه‌های عجیب جنایت در بسیاری از کشورهای اسلامی انجامیده است. این اصلا تصادفی نیست. چرا باید تصادفی باشد و در حالی که حکومت عربستان به هیچ وجه قادر به پشتیبانی از اقداماتی نیست که آمریکا با آن مخالف باشد، شاهد صحنه‌های هر روزه جنایت هم‌پیمانان تروریست سعودی‌ها در کشورهای اسلامی هستیم؟
در عین حال با مرور حوادث تروریستی و با مرور میزان تاثیر شبکه‌های روشنفکری وابسته در کشورهای اسلامی درمی‌یابیم که توأمان هم مدل اسلام تندرو و هم مدل اسلام کندرو به شکست انجامیده و هیچ کدام از این دو نتوانسته‌اند جای «اسلام ناب محمدی(ص)» یعنی مدل حضرت امام را بگیرند. ترکیه و عربستان به اذعان شخصیت‌های مختلف و به باور عمومی تقریبا جایگاهی در میان ملت‌ها و در نتیجه جایگاهی در تحولات واقعی میدانی ندارند و همه به این نکته اذعان کرده‌اند که انقلاب اسلامی کماکان مهمترین مطلوب و مطالبه مسلمانان شیعه و سنی است. از آن طرف روشنفکران وابسته به شبکه مرکز مطالعات اسلام و دمکراسی هم نتوانسته‌اند جایگاهی پیدا کنند. امروز نفوذ امثال سروش و عبادی در ایران نزدیک به صفر است کما اینکه نفوذ نجیب محفوظ و شاکر النابلسی و... هم نزدیک به صفر است. دقیقا به دلیل همین شکست‌هاست که تلاش می‌کنند تا سفارت ایران در بیروت را با حدود 500 کیلو مواد منفجره ویران نمایند و فریاد آل سعود علیه ایران بلند است. دقیقا از همین روست که آمریکایی‌ها به شدت احساس نگرانی می‌کنند. جان کری چندی قبل در پاسخ به اتهامات کنگره که سیاست منطقه‌ای اوباما در مواجهه با ایران را ناکارآمد می‌دانست، گفت: کشورهای عربی قادر نیستند در مقابل ایران بایستند و ما هم قادر نیستیم با اقدامات نظامی ایران را متوقف کنیم. همین موضوع سیستم آمریکا را دچار ضعف فزاینده می‌کند چرا که وقتی آمریکا و همراهان منطقه‌ای‌اش قادر به کنترل ایران نیستند، باید زمین را واگذار کرده و کنار بروند.
سعدالله زارعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* بنده عضو بسیج نیستم ولی طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب خودم را بسیجی و حامی این کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌دانم.
حمید از تبریز
* مخالفت‌های جان کری و اوباما پس از توافق ژنو چیز جدیدی نیست و نشان از نارضایتی آنها از احقاق کمترین حقوق جمهوری اسلامی دارد. همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، آمریکایی‌ها با اصل حاکمیت دینی و موفقیت آن در طول 34 ساله مخالفند و موضوعاتی مثل فعالیت هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست. حال با به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی در کشور باید به قله‌ها نگریست و زمینه را طوری فراهم کرد تا به صورت تام و تمام بتوانیم به تمامی عرصه‌های علمی و فن‌آوری هسته‌ای دست یابیم و تنها راه رسیدن به مقصد وحدت و مقاومت است و بس.
طالعی
* برنده واقعی بیش از ده سال فشار و تهدید و تحریم بر سر مسئله هسته‌ای شدن ایران، ملت صبور و فهیم هستند که به راستی اگر اندرزهای هوشمندانه رهبر عزیز و ایستادگی و مقاومت ملت نباشد امکان دستیابی به هیچ یک از پیشرفت‌ها نخواهد بود.
نصیری
* ضمن تشکر از دولت محترم و تیم مذاکره‌کننده، واقعیت این است که سالها پیش غرب به این نتیجه رسیده که چاره‌ای جز تسلیم در برابر ایران هسته‌ای از نوع صلح‌آمیز ندارد اگر فتنه سراسر خیانت 88 نبود آنها همین توافقنامه را سالها پیش امضا می‌کردند.
یک جانباز از قم
* تولید سانتریفیوژهای نسل جدید و نصب تعداد 19 هزار و غنی‌سازی در سطح 20 درصد از فعالیت‌های ماندگار دولت قبل است. واقعا نهایت بی‌انصافی است که این حقیقت تبیین نشود که این پیشرفت‌ها دست دیپلمات‌ها را در مذاکرات اخیر پر کرده بود.
3885---0919
* بازی سیاست جهان و استراتژی قدرت‌های بزرگ همه به این متفق‌القول و به این قرار گرفته که از اتمی شدن ایران ممانعت به عمل آورند. چرا که صنعت آلمان، فرانسه و آمریکا به شدت نیازمند نفت ارزان است و نفت ارزان در مناطق مجاور ایران یافت می‌شود. پس راهبرد غربی‌ها برای دسترسی به نفت ارزان این است که ایران را وابسته و دچار بی‌برنامگی کنند و ناکام و ضعیف نگه دارند. در این شرایط باید فقط روی تولیدات داخلی تکیه کنیم و هرگز از دانش هسته‌ای و اتمی خود کوتاه نیاییم.
رضا قلی‌نژاد
* نتیجه اعتماد مرسی و اخوان‌المسلمین به آمریکا این شده که آمریکایی‌ها از کودتای ارتش علیه دولت قانونی این کشور حمایت کنند و اخوانی‌ها را سارق انقلاب بدانند. شاید این خواست خداوند بود تا بدانند که همسو شدن با غرب در مخالفت با ایران، سوریه و اعتماد به غرب چه هزینه سنگینی دارد.
4958---0916
* شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی بر مبنای طرد آمریکا و نظام مزدور آن (رژیم پهلوی) از کشورمان بود. اصرار برخی جریان‌ها بر رابطه با آمریکا این دشمن قسم خورده چه دلیلی دارد. چرا برخی‌ها نمی‌پذیرند که عقب‌نشینی در برابر سگ‌ هار موجب حمله آن می‌شود.
جواد کریمی
* مفاد متن به توافق رسیده را که می‌خوانیم چون فنی است چیزی سردرنمی‌آوریم. از کیهان تقاضا داریم این مفاد را برای ما مردم توضیح و شرح بدهد تا بفهمیم چه گذشته است.
عطار
* آمریکا نه تنها عراق و افغانستان، بلکه کشورهای منطقه اعم از مصر، لیبی، سوریه و یمن را به یک ویرانه‌ تبدیل کرد و این جزو برنامه‌های اسرائیل بود که نباید بیداری اسلامی در آنها به نتیجه برسد و تاکنون کسی هم از این جنایت‌ها که مسبب اصلی آن اسرائیل است، جلوگیری نکرده است.
عونی
* مجلس که در راس امور است علاوه بر تصویب قوانین لازم برای پیشبرد نظام، وظیفه نظارتی نیز دارد و متاسفانه در برخی موارد به این وظیفه مهم توجهی نمی‌نماید که نمونه آن عدم توجه جدی به عزل و نصب‌های سرپرست وزارت علوم که یکی از فتنه‌گران 88 بوده و می‌باشد. چند روز سروصدایی شد و دیگر تمام شد و این زیبنده این نحوه برخورد مجلس نیست.
مردانی
* دولت نهم و دهم در طول 8 سال 000/160/2 واحد آپارتمان (یعنی در مسکن مهر در هر ساعت 31 خانه) ساخته است. منصفانه قضاوت کردن شرط صداقت است.
2731---0913
* هدف شهدا در دوران دفاع مقدس اطاعت از امر ولایت فقیه بود و البته تحقق این امر به حفاظت از مرز و بوم کشور منجر شد. بی‌انصافی است که هدف شهدا صرفا حفظ آب و خاک تبلیغ شود. کافی است نگاهی به وصیت‌نامه شهدا بکنیم.
6784---0916
* کارگرانی که در شرکت نفت در عسلویه کار می‌کنند از مسئولین فقط وعده و وعید می‌شنوند. آیا وزیر نفت و معاونین ایشان یک روز بدون پول مانده‌اند که وضع و حال ما کارگران را در این شرایط سخت درک بکنند.
8455---0916
* از مسئولان حمل و نقل عمومی تقاضا داریم به وضع تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خطی مشکین‌شهر به مترو کرج که از ساعت 18 به بعد در این مسیر تردد نمی‌کنند، رسیدگی کنند.
منصور خامسی
* با وجود درج خبر بیمه کردن کارگران ساختمانی از سوی تامین اجتماعی متاسفانه هنوز این مراکز به دلیل ابلاغ نشدن موضوع به آنها از بیمه کردن کارگران سر باز می‌زنند. لطفا رسیدگی شود.
محمد قاسمی
* مدتهاست در بزرگراه شهید حقانی به بهانه ساخت پارکینگ طبقاتی گودبرداری شده است. این مسئله در مسیر رفت و آمد مسافران مترو شهید حقانی اخلال ایجاد کرده و پله برقی پل‌های عابر واقع در این منطقه اغلب خاموش است. به نظر می‌رسد ساخت و تکمیل این پارکینگ در این محل مدتها زمان می‌برد، لذا ضرورت دارد شهرداری برای رفع مشکلات ایجاد شده چاره‌ای اساسی بیندیشد.
فواد کاسب
* قانون همترازی برای بازنشستگان آموزش و پرورش باید هر سال اجرا شود تا حقوق همه یکسان باشد و اجحافی در حق کسانی که زودتر بازنشسته می‌شوند، صورت نگیرد.
یک بازنشسته
* تلفن‌های روستای ما بی‌سیمی است و با یک بارندگی و یا در ایام تعطیل قطع می‌شود. به خاطر بارندگی هفته گذشته از چهارشنبه تا یکشنبه (29/8/تا 3/9) تلفن‌های ما قطع بود. از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم. در ضمن به علت بدهی بالای 10 هزار تومان بدون اطلاع و صدور قبض، تلفن‌ها را قطع می‌نمایند.
ناصری از روستای وسمق خرقان زرندیه (استان مرکزی)
* از مسئولین استان اصفهان درخواست می‌شود به گازرسانی شهرستان خور و بیابانک اقدام نمایند.
5940---0913
* تا تاریخ 4/9/92 هنوز فولاد شاهرود حقوق مهر و‌ آبان‌ ما را پرداخت نکرده و تمام اقساط ما متأسفانه عقب افتاده است و باید جریمه آنها را هم پرداخت کنیم. در صورتی که ما مقصر نیستیم. دولت تدبیر و امید تدبیر نماید که حقوق ماهانه حداکثر تا 30 هر ماه به حساب افراد واریز شود.
1835---0912
* از پلیس و صدا و سیما درخواست می‌شود زنان جنایتکار یا متخلفی را که دستگیر می‌شوند با چادر نماد مقدس حجاب برتر ایرانی نمایش ندهند تا خدای نخواسته به زنان مؤمنه توهین نشود.
4355---0917
* سال 80 برای همسرم 25 درصد جانبازی تعیین کردند در حال حاضر ترکش‌های داخل بدنش مشکل ایجاد کرده‌اند. متاسفانه برای تعیین درصد جدید جانبازی ایشان را به کمیسیون پزشکی نمی‌برند به همین دلیل از کلیه تسهیلات و خدمات ویژه جانبازان بالای 25 درصد محروم می‌باشد و زندگی بر ما خیلی سخت می‌گذرد.
9115---0938

 


گفت: برخی از دولتمردان کنونی به جای این که دستاوردهای خود را به مردم ارائه بدهند، دولت قبلی را زیر سؤال می‌برند.
گفتم: خب! دولت قبلی که خالی از ضعف نبوده است.
گفت: آره! ولی خدمات بسیار زیادی هم داشته است و مخصوصا کارهای عمرانی دولت نهم کم‌نظیر و در مواردی بی‌نظیر بوده است، اگر ضعف‌ها را می‌گویند باید به نقاط قوت و خدمات هم اشاره کنند.
گفتم: چه عرض کنم؟! دانش‌آموزی می‌گفت هر وقت پای من به لیوان آب می‌خورد پدرم می‌گوید مگه لیوان به این بزرگی را نمی‌بینی؟ ولی هر وقت پای خودش به لیوان می‌خورد و آب روی فرش پخش می‌شود با عصبانیت می‌گوید؛ اینجا، جای لیوان گذاشتن است؟!

 


تلاش بی‌وقفه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان اگرچه درخور تقدیر است و همه شواهد حاکی از آن است تمامی آنچه را که در توان داشته‌اند برای پایان دادن به چالش 10 ساله هسته‌ای با حفظ منافع ملی ایران اسلامی به کار گرفته‌اند و با اذعان به این نکته که توافقنامه ژنو خالی از دستاورد نبوده است ولی دستاوردهای لغزنده‌ای که به دست آمده است با حجم انبوه تبلیغاتی که درباره اهمیت آن به جامعه پمپاژ می‌شود همخوانی ندارد و با عرض پوزش باید گفت؛ تعابیری نظیر «بزرگترین دستاورد هسته‌ای»! «برجسته‌ترین موفقیت در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی سی‌وچند سال گذشته»! و نمونه‌های مشابه دیگری از این دست را فقط می‌توان نوعی «بزرگ‌نمایی» تلقی کرد که با واقعیت فاصله نسبتاً زیادی دارد. بدیهی است که این «بزرگ‌نمایی» در مراجعه ملت به متن توافقنامه و مقایسه میان «آنچه داده‌ایم» و «آنچه گرفته‌ایم»، رنگ می‌بازد و خدای نخواسته این تلقی را در افکار عمومی پدید می‌آورد که دولت محترم در گزارش به مردم، صادق نبوده است! این برداشت می‌تواند اعتماد مردم به دولت و دولتمردان را با آسیب جدی روبرو کند. از سوی دیگر؛ بزرگ‌نمایی یاد شده درباره دستاوردهای توافق ژنو، به‌طور طبیعی سطح انتظارات و توقعات اقشار مختلف و مخصوصاً توده‌های محروم و تحت فشار گرانی‌های افسارگسیخته را برای حل هر چه سریعتر و پرشتاب‌تر مشکلات اقتصادی بالا می‌برد و از آنجا که توافقنامه ژنو با توجه به متن و محتوای آن، ظرفیت چندانی برای پاسخگویی به این نیاز واقعی و انتظارات غیرواقعی برآمده از بزرگ‌نمایی یاد شده را ندارد، فاز دیگری از احساس بی‌اعتمادی مردم نسبت به روند مذاکرات و دستاوردهای اعلام شده آن، قابل پیش‌بینی است.
دولت محترم طی چند ماهی که از آغاز به کار آن می‌گذرد، حداقل یک بار دیگر نیز به خطای مشابهی دست یازیده است و آن در آستانه سفر نیویورک بود که انگار تمامی دولت به یک وزارتخانه با عنوان «وزارت تعامل با آمریکا» تبدیل شده است و با تبلیغات پرحجم و گسترده‌ای که آن روزها از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای انجام می‌گرفت و برخی از دولتمردان محترم نیز به آن دامن می‌زدند، این توهم به جامعه القاء می‌شد که گویی تمامی مشکلات اقتصادی کشور در گرو مذاکره و تعامل با آمریکاست و هیئت بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از سفر نیویورک، «کلید» حل مشکلات را از ینگه‌‌دنیا برای مردم به سوغات می‌آورند! ولی فقط چند ساعت بعد از آن که هیئت بلندپایه کشورمان فرودگاه نیویورک را ترک کرد و در حالی که هنوز در آسمان بود و به تهران نرسیده که آقای اوباما، رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که همه گزینه‌ها - از جمله گزینه نظامی- روی میز است! دبه درآورد و اظهاراتی بر زبان آورد که آقای ظریف در واکنش به آن گفت «اظهارات آقای اوباما ناامیدم کرد»! و...
گفتنی است که دیروز، مصاحبه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» منتشر شد. ایشان در بخشی از این مصاحبه به «گشایش پدید آمده» اشاره کرده و می‌گوید «این گشایش به این علت بود که سخن گفتن با آمریکا، یک تابو بود. این تابو به راحتی شکسته نمی‌شد و مذاکرات هسته‌ای بدون آمریکا به پیش نمی‌رفت.»
این بخش از اظهارات آقای هاشمی نیز در بستر خطای مورد اشاره همین وجیزه قابل ارزیابی است. ایشان به شکسته شدن تابو و گشایش حاصل از آن اشاره می‌کنند که باید گفت؛ «تابو» به معنای «تصور موهوم» است. مثلاً ترس از تاریکی یک «تابو» است و شکسته شدن آن هنگامی است که شخص تابو‌ زده بعد از ورود به تاریکی متوجه می‌شود، تصورش درباره ترسناک بودن تاریکی یک تصور موهوم، یعنی «تابو» بوده است. حالا باید به ماجرا بازگشت. قبل از سفر نیویورک و یا مذاکرات هسته‌ای دو «تصور» متفاوت در سطح جامعه وجود داشت. اول آن که «آمریکا قابل اعتماد نیست» و تصور دوم متعلق به کسانی بود که «آمریکا را قابل اعتماد» می‌دانستند. اکنون جای این سؤال است که آیا مذاکرات اخیر در نیویورک و ژنو و اظهارات خصمانه اوباما و دولتمردان آمریکایی، که در پی آن شاهد بودیم، به وضوح نشان نمی‌دهد که آمریکا غیرقابل اعتماد است؟! مثلاً - و فقط به عنوان مثال- اوباما بعد از مکالمه با آقای روحانی می‌گوید گزینه نظامی روی‌میز است، وندی شرمن با وقاحت اعلام می‌کند که فریبکاری جزو DNA ایرانیان است و بعد از توافق اخیر ژنو، جان کری می‌گوید در این توافقنامه حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته نشده است و...
خب! حالا باید پرسید کدام یک از دو تصور یاد شده موهوم یعنی «تابو» بوده است؟ تصور کسانی که آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانستند؟ یا تصور آنانی که آمریکا را قابل اعتماد معرفی می‌کردند؟! پاسخ روشن است. تصور کسانی که آمریکا را قابل‌اعتماد می‌دانسته‌اند موهوم بوده است. بنابراین اگر «تابو»‌یی شکسته شده است که شده است، «تابوی قابل اعتماد بودن آمریکا» بوده است و در مقابل تصور آنانی که آمریکا را غیرقابل اعتماد می‌دانستند، بار دیگر و برای چندمین بار تایید و اثبات شده است.
و بالاخره راهکار همخوان و همسو با منافع ملی و طریق همدلی با ملت آن است که واقعیات، آنگونه که واقعا هستند ارائه شوند تا اولا؛ زحمات و تلاش دولتمردان محترم-به هر اندازه که هست ،کم یا زیاد- کمرنگ جلوه نکند و ثانیا؛ اعتماد مردم نسبت به مسئولان محترم آسیب نبیند.

حسین شریعتمداری

 


محافل غربی می‌گویند آمریکا و غرب در مذاکرات ژنو بر گنجاندن برخی ابهامات عمدی در متن توافق اصرار داشته‌اند.
هشام ملحم پژوهشگر امور آمریکا در واشنگتن در این باره گفت: ابهامی عمدی در توافق ژنو گنجانده شد. ایران می‌خواهد بگوید از حق غنی‌سازی به طور کلی کوتاه نیامده است. با توجه به اینکه دو طرف درباره گنجاندن یا خودداری از درج عبارت حق غنی‌سازی به توافق نرسیدند، ابهام عمدی ایجاد شد زیرا اگر قرار بود هر دو طرف به اصرار خود ادامه دهند، ممکن بود این عبارت کل مذاکرات را به شکست بکشاند. بنابراین توافق کردند که سخن صریحی در این باره گفته نشود اما هر کس تفسیر خود را از آن بیان کند.
ملحم در مصاحبه با العربیه افزود: مسأله مهم برای آمریکا و متحدانش وجود 200 کیلو اورانیوم با غنای بالا بود که قرار شد طی 6 ماه آینده خنثی شود.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون نیز به نقل از برونو ترتره عضو بنیاد مطالعات استراتژیک فرانسه، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی ایران را انکار کرد و گفت: چنین حرفی اشتباه است. توافق، حق ایران را به رسمیت نشناخته است چرا که به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی می‌توانست به دو چیز منجر شود. اگر این حق به طور رسمی ثبت می‌شد تهران می‌توانست با هر گونه محدودیت برنامه غنی‌سازی مخالفت کند و به خصوص این سابقه بدی را برای تمام دولت‌های عضو معاهده NPT به وجود می‌آورد که به الزامات آن پایبند هستند. با وجود تردیدها، آمریکایی‌ها نیز این چالش را کاملاً درک کرده بودند. در عوض برای اولین بار مقدماتی درج شده است تا ایران عملاً یک برنامه غنی‌سازی داشته باشد.
شبکه دولتی انگلیس بی‌بی‌سی نیز در تحلیلی مدعی شد: عدم گنجایش صریح عبارت «شناسایی کننده حق غنی‌سازی اورانیوم» در ایران و توسط ایران این امکان را به جان‌کری وزیر خارجه آمریکا و سنگین‌وزن‌ترین بازیگر گروه 5+1 داده که بگوید در سند ژنو چیزی به عنوان «حق غنی‌سازی» برای ایران گنجانده نشد. از سوی دیگر پذیرش غنی‌سازی 20 درصد و عدم ذکر توقف غنی‌سازی 5 درصد عملاً برای دولتمردان ایران این امکان را داده که بگویند پس حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شد.
شاید به دلیل همین ابهامات و موقتی (6 ماهه) بودن توافق است که تحلیلگران غربی نسبت به دشوارتر شدن مذاکرات اصلی هشدار می‌دهند. در این باره خبرگزاری فرانسه از قول سوزان مالونی عضو مؤسسه بروکینگز نوشت: تحلیل‌گران از توافق موقت بنیادین واشنگتن با ایران برای مهار برنامه هسته‌ای این کشور در ازای لغو تحریم‌ها استقبال کرده اما هشدار دادند مذاکرات برای دستیابی به یک توافق قطعی دشوارتر نیز خواهد بود.
«کنت پولاک» عضو ارشد مرکز سیاست خاورمیانه «سابان» موسسه «بروکینگز» نیز گفت قابل قبول است که فکر کنیم ایران و جامعه بین‌المللی اکنون می‌توانند بر روی یک توافق کامل ظرف شش‌ماه آینده فعالیت بکنند اما باید این مساله را هم بدانیم که این اقدام‌ها بسیار دشوارتر از این توافق تازه خواهد بود.
وی هشدار داد: پیچیدگی‌ها بزرگتر هستند و امتیازهایی که دو طرف درخواست خواهند کرد بسیار عذاب‌آورتر خواهد بود.
این گزارش می‌افزاید: یک مسئله مهم باقیمانده، مقاومت ایران درباره حق غنی‌سازی اورانیوم است.
پولاک گفت: چنانچه تهران بر ایستادگی در مورد اصول - خصوصا حق آن برای غنی‌سازی و لغو تمامی تحریم‌ها - اصرار ورزد، ممکن است پیشبرد مذاکرات غیرممکن شود.
البته بیان دقیق و درست اظهارات پولاک این است که اگر آمریکا بر محروم‌سازی ایران از حق غنی‌سازی (طبق NPT) اصرار ورزد پیشبرد مذاکرات غیرممکن می‌شود.
جان کری در جریان کنفرانس مشترک مطبوعاتی با همتای انگلیسی خود خاطرنشان کرده است: پس از حصول توافق، موقت کار دشوار بر سر برنامه بحث برانگیز هسته‌ای ایران تازه شروع شده است. اکنون واقعا بخش مشکل کار شروع می‌شود.
وی بلافاصله پس از اعلام توافق در مصاحبه با خبرنگاران گفت ایران حق غنی‌سازی را ندارد و توافق چنین حقی را به رسمیت نشناخته است! این در حالی بود که دکتر ظریف تصریح کرد توافق‌نامه حق‌ غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته و وزیران خارجه روسیه و فرانسه نیز این اظهارات ظریف را تأیید کردند.

 


وزیر خارجه استعمار پیر انگلیس گفت شاکله اصلی تحریم‌ها در توافق ژنو حفظ شده و من با توجه به سابقه فریبکاری ایران، نگرانی‌ها را درک می‌کنم!
ویلیام هیگ این سخنان را برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی عنوان کرد و این در حالی است که رژیم فرتوت انگلیس، ضرب‌المثل و مجسمه فریبکاری در دنیاست. وی ضمن سخنانی که به گزارش مذاکرات ژنو برای اعضای پارلمان انگلیس اختصاص داشت، گفت: اگر این توافق صورت نمی‌گرفت تحریم‌های ایران کاهش نمی‌یافت، اما در عوض برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه می‌داد و محدودیتی هم برای نزدیک شدن به ظرفیت ساخت بمب ایجاد نمی‌شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس انگلیس، هیگ اظهار داشت: هنوز شاکله اصلی تحریم‌ها دست نخورده باقی مانده که از جمله آنها،‌ تحریم نفت و گاز، بانک مرکزی و دیگر بانک‌های ایرانی است.
هیگ گفت: تنها 7 میلیارد دلار در اختیار تهران قرار می‌گیرد که با توجه به اینکه هم اکنون 60 تا 100 میلیارد پول ایران مسدود است، این رقم ناچیز است. این پول در طول 6 ماه در اختیار ایران قرار می‌گیرد و این طور نیست که به یکباره آزاد شود.
یکی از نمایندگان با توجه به مواضع بنیامین نتانیاهو، پرسید ارزیابی‌ها در مورد اقدام یکجانبه و احتمالی اسرائیل چیست و چه اقدامی برای جلوگیری از تضعیف این توافق از سوی اسرائيل صورت گرفته است. هیگ در پاسخ گفت: ما در طول مذاکرات در تماس دایم با اسرائیل و از جمله نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو بودیم و به نظر من بسیار حائز اهمیت است که با توجه به سابقه «فریبکاری» ایران نگرانی‌های کسانی را که به دیده تردید به این توافق می‌نگرند، درک کنیم!
شایان ذکر است در این جلسه جک استراو عضو پارلمان و وزیر خارجه اسبق انگلیس به ویلیام هیگ به خاطر توافق ژنو تبریک گفت و با اشاره به تجربه خود و بیانیه سعدآباد که به شکست انجامید اظهار داشت: در آن دوره تندروها در تهران و واشنگتن به یکدیگر خوراک می‌دادند و در نتیجه بیانیه سعدآباد شکست خورد.
این سخن گزاف در حالی است که بیانیه سعدآباد و توافقات بعدی تا دو سال و نیم برقرار بود و پیمان‌شکنی طرف‌های اروپایی و آمریکا موجب شد تا ایران به دو سال و نیم تعلیق پایان دهد. با این حال وزیر خارجه استعمار پیر به جای اینکه از بدعهدی و بی‌صداقتی جبهه خود عذرخواهی کند، ایران را متهم به تندروی می‌کند.
در جلسه پارلمان انگلیس یک نماینده دیگر گفت: نتانیاهو همین دیروز می‌گفت که بمب اتم در زمره خطرناک‌ترین سلاح‌های جهان است، در حالی که اسرائیل چند صد کلاهک هسته‌ای دارد. چه اقداماتی برای بازداشتن اسرائيل از حمله در این توافق در نظر گرفته شده است؛ هیگ در پاسخ گفت «هیچ نشانه‌ای از اراده واقعی برای خدشه‌دار کردن این توافق نمی‌بینم.» او در عین حال متعرض تسلیحات هسته‌ای اسرائیل نشد!
اهانت وزیر خارجه انگلیس و انتساب ماهیت فریبکارانه رژیم متبوع خود به ایران در حالی است که چند روز بیشتر از توافق ژنو نمی‌گذرد.

 


«اصل کار دولت در ارائه وعده 100 روزه به مردم اشتباه بود؛ اینکه فرصت 100 روزه تعیین شود، هیچ تحولی در مسائل اقتصادی رخ نمی‌دهد، زیرا برای این کار به فرصتی بیش از این‌ها نیاز است؛ بنابراین، اینکه در این مدت به گونه‌ای برخورد شده که آثار و نتایج آن برای مردم محسوس بوده باشد، چنین نشده و مردم همچنان به میزان تورم، بیکاری، فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری می‌نگرند و تفاوت زیادی با گذشته نمی‌بینند»
سایت تابناک با بیان این مطلب نوشت: در دوران تبلیغات انتخابات، رئیس‌جمهور کشور وعده‌ای داد که با دیگر وعده‌های دولت‌های گذشته و حتی با رقبای انتخاباتی خود فرق داشت. دکتر روحانی وعده تحول اقتصادی در 100 روز را داد و در دوربین شبکه یک تلویزیون، با اشاره به برنامه دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات کشور گفت: راهکارهای کوتاه‌مدت یک ماه و 100 روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی شده است؛ بنابراین، ما می‌توانیم با این برنامه و در فرصتی کوتاه، شاهد تحول اقتصادی باشیم.
تابناک می‌نویسد: آنچه از تحولات اقتصادی کشور و دیدگاه‌های کارشناسان اقتصادی برمی‌آید، هنوز رویداد خاصی در زندگی مردم رخ نداده و روند قیمت‌ها همچنان رو به رشد بوده و نه تنها کاهشی در کالاهای اساسی صورت نگرفته، بلکه بهای برخی اقلام به صورت چشمگیری افزایش داشته است.
در این باره دکتر جعفر قادری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تابناک گفت: اصل کار دولت اشتباه بود؛ این که فرصت 100 روزه تعیین شود، هیچ تحولی در مسائل اقتصادی رخ نمی‌دهد، زیرا برای این کار به فرصتی بیش از این‌ها نیاز است؛ بنابراین، اینکه در این مدت به گونه‌ای برخورد شده که آثار و نتایج آن برای مردم محسوب بوده باشد، چنین نشده و مردم همچنان به میزان تورم، بیکاری، فضای کسب و کار و سرمایه‌گذاری می‌نگرند و تفاوت زیادی با گذشته نمی‌بینند.
وی افزود: در این 100 روزه، اگر دولت هنر کند، می‌تواند نقایص و کاستی‌ها را شناسایی کرده و بداند گیر کار کجاست و این را شفاف اعلام کند؛ یعنی شناخت درستی از وضعیت موجود داشته باشد، ولی اینکه انتظار داشته باشیم در این فرصت، تغییرات محسوس و ملموس باشد، ادعای بیهوده‌ای است.

 


یک اقتصاددان آمریکایی، نقش دلار در جهان به عنوان یک ارز پشتیبان را رو به زوال و قلدری مالی این کشور را رو به پایان دانست.
دکتر پل کریگ رابرتس، ستون‌نویس و سردبیر سابق «وال‌استریت ژورنال» و «بیزینس ویک» در تحلیلی نوشت: «نقش دلار به عنوان ارز پشتیبان رو به پایان است؛ امری که از پایان امپریالیسم مالی و قلدری مالی آمریکا حکایت دارد.»
به گزارش پرس‌تی‌وی، کریگ رابرتس خاطرنشان کرد: اجتناب فزاینده بسیاری از کشورهای جهان از دلار، به منظور مهار عدم موازنه تجاری، طرح چین برای کاهش بیشتر ارزش دلار و توجه آن به استفاده از یوآن در قرارداد آتیه (فیوچرز) نرخ نفت در «بورس آتیه شانگهای» نشان‌دهنده سطح تنزل موقعیت دلار به عنوان ارز پشتیبان است.
این اقتصاددان آمریکایی می‌افزاید: «ضربه به دلار، افزون بر ضربات ناشی از برون مرز سپاری شغل‌ها و شرط‌بندی‌های فاش شده، شکل گرفته از مقررات‌زدایی مالی، مبین آن است که اقتصاد آمریکا رو به پایان است.»
«بانک خلق چین» روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد، این کشور دیگر از روند افزایش ذخایر ارزی خارجی خود سودی کسب نمی‌کند.
ژو شیائو چوان در مقاله خود در توضیح اصلاحات اخیر مطرح دولت چین نوشته است، مقامات مالی «به طور اساسی» به مداخله معمول در بازار ارز پایان خواهند داد و دامنه تجارت و مبادلات روزانه یوآن را وسعت خواهند بخشید.
کریگ رابرتس در تحلیل خود نوشت: «همزمان با ورود دلار به حالت احتضار، بانک نابسامان مرکزی آمریکا (فدرال ریزرو) و جانیان وال‌استریت پیش‌فروش طلا در بازارهای کاغذی را افزایش خواهند داد و باقیمانده طلای غرب را به دستان آسیا هدایت خواهند کرد.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10