(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 آذر 1392 - شماره 20650

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پیام رئیس‌جمهور به مناسبت روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین
ظریف امروز درباره توافق ژنو به نمایندگان گزارش می‌دهد
خارج از دستور
درمکتب امام
هاشمی رفسنجانی در مصاحبه با فایننشال تایمز:توافق اولیه دشوارترین گام بود
دادگاه احمدی‌نژاد تجدید وقت شد
با هدف تخریب تاسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفت
توافق یک میلیون دلاری بندر بن سلطان و موساد
شمخانی در دیدار با رئیس پارلمان لبنان:غرب چاره‌ای جز مذاکره نداشت
ارزیابی توافقنامه ژنودر نگاه فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی
معاون وزیر خارجه روسیه:توافق هسته‌ای با ایران تاثیر مثبتی بر مناقشه سوریه می‌گذارد
توافق هسته‌ای ایران و 1+5 زیر ذره‌بین رسانه‌های خارجی
ظریف : توافق ژنو در 3 جا به غنی‌سازی ایران اذعان کرده است
رحمانی فضلی:برای معرفی 6 استاندار باقی مانده به جمع‌بندی نرسیده‌ایم
   


رئیس‌جمهور کشورمان به مناسبت روز همبستگی با مردم فلسطین پیامی را برای مراسم این روز که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، ارسال کرد.
این پیام توسط محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام و در اختیار کمیته فلسطین و اعضای سازمان ملل قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در بخشی از پیام خود آورده است: «65 سال است که مساله اشغال فلسطین نه صرفا به عنوان یک قضیه اسلامی- عربی، بلکه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین مسائل سیاسی و حقوقی در سطح جهانی و بین‌المللی مطرح است. طی این مدت مردم مظلوم فلسطین جز ستم، آوارگی، مصیبت، کشتار و اشغال خانه و کاشانه خود، چیزی مشاهده نکرده و از حقوق اولیه و مسلم خود همواره محروم بوده‌اند. در این دوران رژیم اشغالگر با نادیده گرفتن حقوق بین‌الملل، سرپیچی از تصمیمات نهادهای بین‌المللی از جمله مجمع عمومی و شورای امنیت، نقض کنوانسیون‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی، علاوه بر انجام جنایات عدیده جنگی، پاکسازی نژادی، آپارتاید، نقض گسترده و نظام مند حقوق بشر و تروریزم دولتی، به تجاوزات سرزمینی خود نیز ادامه داده و با گسترش شهرک‌سازی و آوارگی بیشتر مردم فلسطین و همچنین دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی، به پدیده‌ای دردسرساز و مشکل‌ آفرین در صحنه بین‌المللی تبدیل شده است. این رژیم آشکارا صلح و امنیت جهانی را بدون پذیرش هیچگونه مسئولیتی به خطر انداخته است.»
وی ضمن اشاره به برخی اقدامات به عمل آمده برای تخفیف آلام این تجاوز آشکار ادامه داده است: «اگر سازمان ملل متحد همان ابتدای شروع بحران، تجاوزهای اشغالگران و انتقال مهاجران یهود به فلسطین را با دقت، عدالت و مبانی و اصول منشور بررسی می‌کرد، بحران مذکور به این شکل پیچیده نمی‌شد و گسترش نمی‌یافت.» رئیس‌جمهور همچنین مطابق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد، «دفاع مشروع از حقوق مسلم بین‌المللی و دفاع از خود در برابر تجاوز» و آزادی سرزمین‌های اشغالی و بازگشت فلسطینیان به خانه‌های خود را حق مسلم مردم فلسطین دانسته است.

 


وزیر امور خارجه امروز (چهارشنبه) از تریبون رسمی مجلس، گزارشی را در خصوص تفاهمنامه ایران و 1+5 ارائه می‌دهد و نمایندگان نیز می‌توانند نقطه‌نظرات خود را در این رابطه بیان کنند.
در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی که با حضور ۱۹۹ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور گفت: ثمره اصلی گام اولیه در گفت‌وگوهای اخیر نیازمند تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم است تا همان‌گونه که چشم‌انداز گام نهایی در این سند آمده، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و لذا نیازمند توان بیشتر، تلاش افزون‌تر، طراحی‌ دقیق‌تر و همت عالی‌تر است که امیدواریم وزار‌ت‌خارجه در این جهت با هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و با استقامت بر حقوق ملت گام‌های عمیق‌تر و استوارتری بر دارد.
رئیس مجلس افزود: رهبران غربی در روز‌های پس از مذاکرات این توافق را حاصل تحریم‌‌ها و فشار‌ها دانستند و با ناشی‌گری، تناقض‌گویی در برخی مفاد نتایج مذاکرات داشته‌اند، این نقطه کج‌فهمی جدید آنهاست.
لاریجانی خاطرنشان کرد: پیشرفت روزانه دانشمندان هسته‌ای ایران در عرصه علم و فناوری صلح آمیز هسته‌ای آنان را به وحشت انداخت تا به میز مذاکره برگردند و با ایران به توافق دست یابند.
رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه
سال ۱۳۹۲ کل کشور
در ادامه جلسه علنی روز گذشته، نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درباره لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور (اعاده شده از شورای نگهبان) را مورد رسیدگی قرار دادند.
نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان به دولت اجازه دادند تا از تاریخ اول آذرماه سال ۹۲ واریز دولت از منابع فروش نفت به صندوق توسعه ملی به ۲۰ درصد کاهش پیدا کند. در حالی که طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت مکلف بود در سال ۹۲، ۲۶ درصد به صندوق توسعه ملی واریز کند. لذا نمایندگان به دولت اجازه دادند تا ۶ درصد کمتر به صندوق توسعه ملی واریز کند و این ۶ درصد جهت تامین مالی سهم دولت در تامین مالی خارجی (فاینانس) طرح‌‌ها در اختیار دولت قرار گیرد.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، طی سخنانی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اصلاح قانون بودجه سال جاری گفت: نمایندگان مجلس برای رفع مشکل دولت به منظور تامین پیش‌پرداخت‌های فاینانس‌های خارجی تصمیم گرفتند و بلافاصله با برگزاری جلساتی با دست‌اندرکارانی که نسبت به این فاینانس‌‌ها اقدام می‌کردند، تصمیماتی برای حل مشکلات فاینانس صورت گرفت.
نوبخت برهمین اساس خطاب به نمایندگان مجلس تصریح کرد: تصمیمی که شما برای اجرای هرچه سریعتر طرح‌های عمرانی در سراسر کشور با تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی گرفتید، دولت نیز استقبال کرد و مقدمات اجرای آن را فراهم کرد که امیدواریم با رای مثبت نمایندگان به این پیشنهاد نیز دولت بتواند برای ۳ ماهه آخر امسال منابعی را به منظور اجرای طرح‌های تملک دارایی و عمرانی به دست آورد، چراکه ورودی به صندوق به قدری محدود است که ما تنها می‌توانیم از آن برای پرداخت حقوق و مزایا استفاده کنیم و دیگر این منابع به طرح‌های عمرانی نمی‌رسد. بنابراین اگر قرار است طرح‌های عمرانی به سرانجام برسد، فعلا منابعی برای آن وجود ندارد و باید محل آن روشن شود.
همچنین نمایندگان در ادامه در نشست علنی روز گذشته خود به منظور تامین نظر شورای نگهبان یک ایراد دیگر این شورا را رفع کردند.
براساس مصوبه مجلس در تبصره ۱۰ ماده واحده لایحه مذکور، محدودیت مندرج در جزء ۲ بند ل ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران جهت تامین هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر پرسنلی قانونی(حقوق و مزایا) در سال ۱۳۹۲، به ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.
نمایندگان مجلس در جزء ۲ بند ل ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم مصوب کرده بودند که اعتبارات هر یک از ردیف‌های متفرقه، تملک‌دارایی مالی و هزینه‌ای مندرج در قوانین بودجه سنواتی حداکثر ۱۰ درصد از محل کاهش اعتبارات سایر ردیف‌های متفرقه اعتبار تملک دارایی‌های مالی و هزینه‌ای توسط معاونت در سقف بودجه سنواتی کل کشور قابل افزایش است.
بنابراین براساس این مصوبه مجلس، دولت می‌تواند تا پایان سال جاری با جابجایی ۳۵ درصدی ردیف‌های بودجه سال جاری و از محل کاهش اعتبارات ردیف‌های مربوط به پروژه‌های عمرانی، نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارمندان دولت اقدام کند.
بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز
وکلای ملت در ادامه گزارش کمیسیون اقتصادی درباره لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را مورد بررسی قرار دادند و برای جلب نظر این شورا آن را اصلاح کردند.
در ادامه حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری اظهار داشت: برخی از رسانه‌‌ها تیتر یک زدند که آمریکا ۸ میلیارد دلار از اموال ایران را آزاد کرده و سخنگوی دولت نیز این را تایید کرده است، اما بنده امروز صبح از آقای نوبخت در خصوص این موضوع سوال کردم که نوبخت به بنده گفت این موضوع دروغ است و اصلا چنین موضوعی را نگفتم و چنین چیزی صحت ندارد و نمی‌دانم عدد ۸ را از کجا آورده‌اند. این خبر‌ها برای مردم توقع درست می‌کند.
اعلام وصول سوال نمایندگان از وزیر علوم
علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه پارلمان موارد اعلام وصولی از سوی هیئت رئیسه را قرائت کرد.
این عضو هیئت رئیسه گفت: سوال ملی ۲۳ تن از نمایندگان مجلس از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره علت عدم پایبندی وزیر به تعهدات در انتصاب مدیران اعلام وصول می‌شود.
در ادامه تذکرات شفاهی نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در صحن علنی مطرح شد و پس از آن تذکرات کتبی نمایندگان قرائت شد.
غلامحسین شیری نماینده مردم هشترود در مجلس طی سخنانی در صحن علنی در تذکر شفاهی اظهار داشت: از فرماندهان سپاه و بسیج می‌خواهم این بار نیز به یاری نظام بپردازند و در قالب سازمان بسیج سازندگی به حل بیکاری جوانان ورود کنند.
عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمود آباد در مجلس نیز در تذکر شفاهی طی سخنانی در صحن علنی گفت: هفته گذشته شبکه‌های مختلف تلویزیونی اقدام به انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن ۵ نوع برنج شمال کشور کردند و در حین حال برنج خارجی را تبلیغ کردند که این اقدام کاملا ضد تولید ملی است. من از سازمان استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و صدا وسیما سوال می‌کنم که این به چه دلایلی صورت گرفت.
نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس خاطرنشان کرد: در پی این تبلیغات فروش برنج داخلی در بازار مازندران متوقف شده است.
بیانیه ۲۲۰ نماینده به مناسبت هفته بسیج
پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته، شاهین محمد صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس بیانیه‌ نمایندگان مجلس به مناسبت هفته بسیج را قرائت کرد.
در این بیانیه220 نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کردند: ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت همه جانبه خود را از بسیج این شجره طیبه و یادگار به حق امام راحل اعلام می‌نماییم و از همه مسئولان و دلسوزان نظام خواستاریم برای شکوفایی هر چه بیشتر بسیج تمام تلاش خود را معطوف کنند.
در جلسه روز سه شنبه خانه ملت، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی خانه ملت را برعهده داشت، گفت: وزیر امور خارجه روز چهارشنبه (امروز) از تریبون رسمی مجلس گزارشی را در خصوص تفاهمنامه ایران و 1+5 ارائه می‌دهد که نمایندگان می‌توانند نقطه نظرات خود را در این رابطه در این جلسه بیان کنند.
در همین ارتباط، حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه اعلام کرد که محمد جواد ظریف روز چهارشنبه(امروز) ازمذاکرات اخیر هسته‌ای در ژنو به نمایندگان گزارش می‌دهد.

 


لغو مصوبه دولت
درباره ساعت کار ادارات
رئیس مجلس در نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور، ۶ مصوبه دولت‌های دهم و یازدهم را مغایر قانون اعلام کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های خود به حجت‌الاسلام حسن روحانی، مصوبات دولت در موضوعات «تصمیماتی در خصوص طرحهای معادن»، «آئین‌نامه اجرایی ماده (۱۷) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور»، «ساعات کار ادارات و مشاغل مختلف»، «اختصاص تسهیلات برای توسعه بخش معادن»، «سرمایه‌گذاری شرکت‌های سنگ‌آهن گل گهر سیرجان و شرکت ملی صنایع مس ایران در طرح انتقال آب بندرعباس ـ کرمان و همچنین واگذاری شرکت مس سرچشمه و مجتمع مس سونگون به... ایمیدرو از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار» و «خارج از شمول کردن سازمان گسترش و نوسازی» را مغایر قانون اعلام کرد.
ارائه گزارش توافق ایران و ۱+۵
از سوی ظریف به لاریجانی
وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از توافقات هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و اعضای گروه ۱+۵ را به لاریجانی ارائه کرد. مهدی کیایی مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس مجلس گفت: وزیر امور خارجه در این دیدار جزئیات توافقات هسته‌ای ژنو را به اطلاع رئیس مجلس رساند.
مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس در گفت وگو با تسنیم تأکید کرد: در این جلسه پیرامون آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای ایران بحث و تبادل نظر شد.

 


ضرر غور در صورت ظاهر قرآن...
اگر از مواعظ خدای تعالی و مواعظ انبیاء و حکماء که در قرآن مذکور است موعظت گرفتیم، قرآن را مهجور نگذاشتیم ؛ و الا غور در صورت ظاهر قرآن نیز رخداد الی الارض است! و از وساوس شیطان است که باید به خداوند از آن پناه برد...
آداب الصلوه - ص 191-205

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «فایننشال تایمز» دستیابی به توافق اولیه با 1+5 را دشوارترین گام دانسته و ابراز امیدواری کرده است طرفین در یکسال آینده به توافق جامع دست یابند.
هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگویی که با نشریه «فایننشال تایمز» داشته، ابراز امیدواری کرده است توافق نهایی میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در یکسال آینده به دست آید.
وی همچنین تاکید کرده است که توافق اولیه، دشوارترین گام بوده، گام‌های بعدی می‌تواند ساده‌تر برداشته شود، هاشمی رفسنجانی در این مورد گفته است: باید یخ‌ها آب می‌شد، مرحله دوم عادی‌تر خواهد بود.
به گزارش فارس، فایننشال تایمز نوشته است با وجود آنکه بسیاری از تحلیلگران گام دوم توافق هسته‌ای را بسیار دشوارتر می‌دانند، آیت‌الله هاشمی قاطعانه موضعی خوش‌بینانه‌تر اتخاذ کرده و می‌گوید: بخشی از این (دشواری) به دلیل این بود که مذاکره با آمریکا یک تابو بود. این تابو به سادگی قابل برطرف شدن نبود و بدون آمریکا هم مذاکرات پیش نمی‌رفت.
وی در بخشی دیگر از این مصاحبه با تاکید بر اینکه ایران قصد ساخت تسلیحات اتمی را ندارد، تهدیدات اسرائیل برای اقدام نظامی را رد کرده و گفته است: اسرائيل خیلی کوچک است؛ ماهی کوچک نمی‌تواند ماهی بزرگ‌تر از خودش را بخورد.
به نوشته فایننشال تایمز، آیت‌الله هاشمی در این مصاحبه به «آثار مخرب تحریم‌ها و سیاست‌های دولت قبل بر اقتصاد» ایران پرداخته و ابراز امیدواری کرده است که اقتصاد ایران طی2 سال آینده به مسیر بهتری وارد شود. وی تاکید کرده است که ورود سرمایه‌گذاران خارجی به خصوص در بخش‌های هوانوردی، نفت و گاز،‌ پتروشیمی، کشتی‌رانی و راه‌آهن می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند.
وی در بخشی دیگر از مصاحبه به موضوع برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و تاکید کرده است که جمهوری اسلامی به هیچ‌وجه قصد دست کشیدن از برنامه هسته‌ای خود را ندارد، بلکه می‌خواهد این برنامه را منطبق با «ان‌پی‌تی» پیش ببرد. وی در این مورد گفته است: محدودیت‌هایی که قوانین بین‌المللی تعیین کرده، مورد قبول ماست. معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی مورد پذیرش ماست. هر چیز دیگری فراتر از این، به معنی تحمیل کردن بر ما خواهد بود.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به روابط ایران و عربستان هم پرداخته و گفته است ریاض از وی برای حضور در حج دعوت به عمل آورده بوده و وی نیز برای این کار آمادگی داشته، اما چنین اقداماتی نیازمند زمینه‌چینی و آمادگی است.
وی در مورد سوریه هم گفته است ایران می‌تواند نقشی سازنده‌تر در این کشور ایفا کند، اما نهایتا این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت «بشار اسد» رئیس‌جمهور این کشور را تعیین کنند.

 


دادگاه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق کشورمان به دلیل عدم حضور وی در جلسه دادگاه تجدید وقت شد. احمدی‌نژاد روز گذشته در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران حاضر نشد و براین اساس، دادگاه تجدید وقت مجدد شد.
در همین ارتباط، قاضی محسن افتخاری سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران، با برگزاری نشستی خبری با بیان این که ما معمولا بنای مصاحبه نداریم، گفت: ولی با توجه به وضعیت برگزاری دادگاه و این که ممکن است مطالب متفاوتی درباره این دادگاه منتشر شود تصمیم گرفتیم مطالبی را در رابطه با این پرونده به اطلاع برسانیم. وی درباره طولانی شدن سیر رسیدگی به پرونده مذکور، افزود: مطابق اصل 140 قانون اساسی رسیدگی به اتهام رئیس‌جمهور و معاونان وی و وزراء در مورد جرائم عادی با اطلاع مجلس و در دادگاه‌های عمومی انجام می‌شود. سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران ادامه داد: در ابتدا این بحث مطرح بود که آیا موضوع باید در دادگاه‌های عمومی تهران یا دادگاه کیفری استان تهران یا دیوان عالی کشور مطرح شود و اختلافاتی بین قضات این محاکم ایجاد شد مبنی بر این که رسیدگی به این موضوع با کدام یک از این مراجع است. وی افزود: سرانجام پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و دیوان عالی کشور، دادگاه کیفری استان تهران را صالح به رسیدگی دانست. وی تصریح کرد: که در این جلسه کسی به وکالت از محمود احمدی‌نژاد نیز در دادگاه حاضر نشده است. سرپرست دادگاه‌های کیفری استان تهران تاکید کرد که درباره موضوع شکایت، تعداد شکات و مطالب مطرح شده در دادگاه نمی‌توان توضیحی ارائه کرد: زیرا جلسات تحقیقات مقدماتی غیرعلنی و محرمانه است.
وی با بیان اینکه دادگاه کیفری استان با سیستم تعدد قاضی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند، گفت: این جلسه با حضور 3 قاضی قدیمی و با سابقه دستگاه قضایی برگزار شد و معمولا بعد از ختم جلسه، قضات، شکایات، دلایل و مستندات را ارزیابی می‌کنند و نسبت به یکایک آن‌ها تصمیم می‌گیرند. وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسات دادگاه امکان جلب وی وجود دارد؟ گفت: من هنوز هیئت قضایی را ندیده‌ام و فقط به احترام اصحاب رسانه تصمیم گرفته شد نشستی با خبرنگاران محترم داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، افتخاری با بیان اینکه جلسه دادگاه از ساعت 9 و 40 دقیقه آغاز شد و حدود 11 و 30 دقیقه پایان یافت، افزود: اگر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه هم به دادگاه بیاید اظهارات او استماع می‌شود.
گفتنی است، شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران 5 آذرماه را برای رسیدگی به پرونده محمود احمدی‌نژاد با شکایت کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و یک شاکی خصوصی تعیین کرده بود.

 


یکی از طرح‌های پیشنهادی در جلسه نمایندگان عربستان و رژیم صهیونیستی که توسط نمایندگان موساد مطرح شد، تولید بدافزاری مخرب‌تر از «استاکس نت» جهت آلوده‌سازی و تخریب تاسیسات هسته‌ای و جاسوسی از نیروگاه‌های ایران بوده است.
پس از ناکامی عربستان سعودی و اسرائیل در به شکست کشاندن مذاکرات و عدم توافقات 1+5 با تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران، نمایندگان «بندر بن سلطان» رئیس دستگاه اطلاعات خارجی عربستان سعودی و نمایندگان «تامیر پاردو» رئیس سازمان جاسوسی موساد به منظور افزایش همکاری‌های دوجانبه در جلسه‌ای که در «وین» پایتخت اتریش تشکیل شد، حضور یافتند.
در این جلسه هر دو طرف طرح‌ها و برنامه‌هایی جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اطلاعاتی، جاسوسی و تخریبی علیه ایران را ارائه کردند.
یکی از مهمترین طرح‌های پیشنهادی در این جلسه که توسط نمایندگان موساد مطرح شد، تولید بدافزاری مخرب‌تر از بدافزار استاکس ‌نت جهت آلوده‌سازی و تخریب تاسیسات هسته‌ای و جاسوسی از نیروگاه‌های ایران بود.
این طرح علیرغم زمان و هزینه بالایی که دربر داشت، از جمله طرح‌هایی بود که با استقبال سعودی‌ها مواجه شده و به تصویب رسید.
هزینه برآورد شده این طرح مبلغی بالغ بر یک میلیون دلار می‌باشد که در این جلسه مقرر شد سعودی‌ها هزینه‌های آن را تامین کنند. به گزارش فارس، اخیرا بندر بن سلطان با تامیر پاردو در یکی از هتل‌های شهر العقبه در اردن دیداری داشتند که این امر خشم ولیعهد عربستان را به دنبال داشته است.

 


دبیر شورای عالی امنیت ملی با رئیس پارلمان لبنان دیدار و درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.
علی شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش بارز و مهم نبیه‌بری در انسجام و اتحاد داخلی لبنان تاکید کرد: حادثه تروریستی اخیر در لبنان نشان داد همکاری و تعامل کشورها و دولت‌های منطقه برای مقابله با پدیده تروریسم و افراط‌گرایی بیش از پیش ضرورت دارد. او افزود، کشورهای منطقه نخواهند گذاشت برخی کشورها با استفاده از ابزار تروریسم، امنیت منطقه را هدف قرار داده و با تحریک قومیت‌ها و مذاهب موجب ایجاد اختلافات مذهبی و قومی برای دیگران شوند. دبیر شورای عالی امنیت ملی پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و دستاوردهای مقاومت در لبنان را دو الگو در برابر جهانیان برای ایستادگی بر حقوق خود در برابر قدرت‌ها دانست و افزود؛ کشورهای آزاد و مستقل با همکاری و اتحاد می‌توانند نقش بسزایی در پیشرفت مشترک و اثرگذاری بر تحولات جهانی داشته باشند.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی این موفقیت‌ها را مرهون تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانست و تاکید کرد، تحریم‌ها و تهدیدها هیچ یک در برابر اراده ملت ایران تأثیری نداشته و غرب چاره‌ای نداشت جز آن‌که مذاکره را برای برون‌رفت از مشکلاتی که خود به وجود آورنده آن بوده است برگزیند.
شمخانی عصبانیت رژیم صهیونیستی و گروه‌های تندرو داخلی آمریکا از نتایج توافق هسته‌ای اخیر کشورمان را نشانه صحیح بودن حرکت و مسیر اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد، سیاست‌ها و رویکردهای اصولی ایران در زمینه حمایت از مقاومت، استقرار صلح و آرامش در منطقه و گسترش روابط دوستانه با همسایگان ادامه خواهد داشت.
نبیه‌بری، رئیس مجلس لبنان با تبریک موفقیت ایران در مذاکرات ژنو، بر نقش بی‌بدیل رهبر معظم انقلاب در شکل‌گیری موفقیت‌های مستمر داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت: این توافق به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان و موجب تقویت جهان اسلام است.
وی با یادآوری حساسیت تحولات در منطقه و تلاش‌های دشمنان برای کشاندن تبعات بحران سوریه به لبنان، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت و دولت و مردم لبنان قدردانی کرد و خواستار تداوم نقش فعال و مؤثر ایران در کمک به حل مسائل و مشکلات در منطقه شد.
همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با نبیه بری دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئيس مجلس لبنان با ابراز خرسندی از سفرش به ایران و ملاقات‌های خود با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی، موفقیت ایران در دستیابی به توافق با گروه 1+5 را به دولت، مردم کشورمان، ظریف و تیم مذاکره‌کننده ایرانی تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد این دستاورد مهم در راستای منافع کشور و مردم ایران و در جهت تداوم پیشرفت و توسعه هر چه بیشتر ایران قرار گیرد.
نبیه‌بری در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به حساسیت تحولات در منطقه و تلاش‌های دشمنان برای کشاندن تبعات بحران سوریه به لبنان به خصوص در ابعاد انسانی، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت و دولت و مردم لبنان در سال‌های گذشته تاکنون تقدیر و تشکر کرد و خواستار تداوم نقش فعال و مؤثر ایران در کمک به حل مسائل و مشکلات در منطقه شد.
ظریف نیز در این دیدار متقابلاً اقدام تروریستی اخیر در پایتخت لبنان را که طی آن تعدادی از شهروندان لبنانی به شهادت رسیدند به مردم و دولت لبنان و همچنین رئیس مجلس این کشور تسلیت گفت و تاکید کرد: این حادثه ضرورت بیش از پیش همکاری و تعامل تنگاتنگ کشورها و دولت‌های منطقه برای مقابله با پدیده شوم تروریسم و افراط‌گرایی را نشان داد.

 


فعالان سیاسی و تشکل‌های دانشجویی به ارزیابی خود از مذاکرات هسته‌ای و توافقنامه ژنو پرداختند.
غلامعلی حدادعادل مشاور عالی مقام معظم رهبری و رئيس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی به موافقت‌نامه تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: در این مذاکرات چند اصل باید مورد توجه قرار گیرد؛ اول خوشبینی و اعتماد مقام معظم رهبری و ملت به تیم مذاکره‌کننده ایرانی، دوم بدبینی به خوی استکباری جهان سلطه و سوم خطوط قرمزی که همواره مورد نظر ملت ما بوده و آن هم اصرار بر سر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژي هسته‌ای است که ما آن را منطبق بر مقررات بین‌المللی و شرایط عضویت در NPT حق خود می‌دانیم.
وی افزود: ما نباید هیجان‌زده بوده و یا بی‌جهت بدبین باشیم؛ به ویژه به تیم مذاکره‌کننده خود. بنابراین باید فرصت دهیم تا این دوره 6 ماهه بگذرد و ببینیم آیا این روند رو به پیشرفت خواهد بود یا نه؟
حدادعادل به فارس گفت: در مجموع، این گام را به‌عنوان اولین قدم، مثبت ارزیابی می‌کنم و توقع ما از گام اول نیز نباید بیش از حد باشد.
همچنین محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق‌بشر کشورمان در دیدار با سفیر نروژ در خصوص آنچه در ژنو اتفاق افتاد را مثبت ارزیابی کرده و گفت ان‌شاءالله این توافق، آغاز مبارکی برای یک تحول مهم در روابط ایران و غرب باشد.‌وی افزود: آنچه مهم است اینکه توافق ژنو نشان داد راه دشمنی و خصومت با ایران و راه تهدید و تحریم، نتیجه ندارد. اگر هدف غرب از اعمال تحریم‌های ضد انسانی بر اقتصاد ایران جلوگیری از پیشرفت فناوری هسته‌ای بود که باید گفت صددرصد شکست خورد و اگر هدف غرب از تحمیل تحریم‌ها وارد آوردن فشار بر معیشت مردم ما بود که یک هدف شیطانی و ضد انسانی بود.‌ از سوی دیگر؛ شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در بیانیه‌ای پیرامون مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: «باری دیگر منطق مقاومت در برابر جهانخواران برتری خود را اثبات کرد و مطابق آنچه در اظهارات مقامات دولت آمده است، غربی‌ها حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته‌اند، این مسئله خود سندی است بر این مدعا که پایداری در برابر جبهه سلطه همیشه جواب می‌دهد و جبهه سلطه در اثر مقاومت ملت بزرگ ایران، سرانجام سر تعظیم فرود آورده و به حق مسلم این ملت اقرار کرده است.
در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: ضمن تشکر از زحمات هیئت دیپلماتیک کشورمان در مذاکرات فشرده هسته‌ای و خسته نباشید به ایشان، امیدوار است آنچه که در نامه رئیس‌جمهور به محضر مقام معظم رهبری آمده است، تحقق یابد. لکن وجود ابهامات بسیار در متن توافق‌نامه اخیر، سبب شکل‌گیری پرسش‌هایی در این باره در جامعه دانشگاهی کشور شده است.
همچنین اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه‌ای در تحلیل مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: از مهم‌ترین خطوط قرمز ما حق غنی‌سازی در جمهوری اسلامی ایران است که به موجب معاهده NPT این حق برای جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده اما متاسفانه توسط طرف آمریکایی در یک بی‌صداقتی تمام با عدم پایبندی به توافقنامه در این حق مسلم ملت ما تشکیک کرده و جواب حسن‌نیت ملت ایران و نمایندگان آنها را اینگونه بی‌ادبانه می‌دهند. شاید بهتر بود تیم مذاکره‌کننده بندی را که در آن به صراحت حق هسته‌ای ملت ایران را به رسمیت بشناسند در توافق‌نامه جای می‌دادند تا راه را برای بی‌صداقتی و بهانه‌جویی آمریکایی‌ها می‌بستند و البته انتظار می‌رود این امر در توافق‌نامه نهایی به صراحت ذکر شود.

 


معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد، امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه «1+5» فضای حاکم بر مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه در سوریه را بهبود بخشیده است.
«گنادی گاتیلوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو بر ضرورت حضور ایران در کار کنفرانس بین‌المللی در مورد سوریه «ژنو 2» تاکید دارند و این مسئله مورد توافق قرار خواهد گرفت. گاتیلوف روز دوشنبه بعد از نشست 3‌جانبه روسیه - آمریکا و سازمان ملل پیرامون سوریه در جمع خبرنگاران گفت: هنوز لازم است تا در مورد مسائلی در رابطه با شرکت‌کنندگان در کنفرانس ژنو 2، از جمله حضور ایران توافقاتی صورت بگیرد، ولی ما همچنان اصرار داریم که شرکت ایران در این نشست ضروری و بسیار مفید خواهد بود، چرا که ایران یکی از کشورهای بزرگ منطقه‌ است که تاثیر زیادی بر اوضاع پیرامون سوریه دارد. بدون شرکت ایران به سختی بتوان به تصمیمی در مورد حل و فصل بحران سوریه دست یافت و اطمینان داشت که همه طرفین مناقشه آن را اجرا خواهند کرد. معاون وزیر امور خارجه روسیه در عین حال یادآور شد: امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و گروه «1+5» جو حاکم بر مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه در سوریه را بهبود بخشیده است. گاتیلوف گفت: در واقع این توافقات باعث شده تا جو حاکم بر مذاکرات مربوط به سوریه بهبود یابد. این مسئله می‌تواند بسیار مفید واقع شود. ما امیدواریم که با استفاده از جو مثبت به وجود آمده، روند برگزاری کنفرانس ژنو 2 بدون مشکل به جلو پیش برود.
شینهوا خبرگزاری رسمی چین نیز در این رابطه نوشت: توافق هسته‌ای بامداد یک‌شنبه میان ایران و گروه 1+5 بر چگونگی توافق درباره بحران سوریه و حصول یک راه حل سیاسی تاثیر مثبت خواهد گذاشت. این خبرگزاری نوشت: تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو که دولت سوریه و گروه‌های مخالف را دور یک میز جمع خواهد کرد برای 22 ژانویه 2014 (دوم بهمن ماه) تنظیم شده است. این تصمیم را سازمان ملل یک روز بعد از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد.
«اخضر الابراهیمی» فرستاده ویژه سازمان ملل در پرونده بحران سوریه نیز تاکید کرد که ایران و عربستان احتمالا در نشست ژنو 2 حضور خواهند داشت.
وی افزود: هنوز فهرست حاضران در این نشست مشخص نشده است ولی بدون شک ریاض و تهران از حاضران احتمالی این نشست خواهند بود. ابراهیمی تاکید کرد که از دولت و معارضان سوری خواسته که اعضای هیئت‌های خود برای حضور در این نشست را هرچه سریع‌تر و تا قبل از سال جاری اعلام کنند.

 


با گذشت چند روز از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو، این توافق همچنان مورد توجه رسانه‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و درباره ابعاد و پیامدهای آن بحث می‌شود.
روزنامه «الاخبار» لبنان در تحلیلی نوشت: دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران با نتیجه برد - برد به پایان رسید و دو طرف مذاکره کننده به اهداف خود رسیدند.
روزنامه یمنی «عدن الغد» نیز همزمان، توافق هسته‌ای ایران را یک تحول تاریخی در منطقه خاورمیانه و خلیج‌فارس به شمار آورد.
روزنامه «الایام» فلسطین هم در مقاله‌ای به قلم «طلال عوکل» نوشت: بعد از ده سال ایران و کشورهای گروه 1+5 موفق شدند تا درباره پرونده هسته‌ای ایران به توافق برسند. سیاست ایران مهارت و سنجیدگی خود را به اثبات رساند و نشان داد که قدرت مانور و کسب فرصت را دارد.
سایت تحلیلی «کریستین ساینس مانیتور» در مقاله‌ای با عنوان «همه طرفین بعد از امضای توافقنامه ادعای پیروزی کردند» در توصیف جنبه‌های رضایت‌بخش داخلی و خارجی توافقنامه نوشت: این توافقنامه بعد از ده سال پیشرفت هسته‌ای ایران را کند می‌کند و موجب رفع نگرانی‌ها در این خصوص می‌شود. علاوه بر این، این توافقنامه به همگان نشان داد که حسن روحانی قادر بود به قول خود عمل کند.
«سوزان ملونی» تحلیلگر شناخته شده اندیشکده «بروکینگز» هم پس از توافق تاریخی ایران و 1+5 نوشت: این توافقنامه موفقیتی بزرگ بود؛ چرا که موجب رفع نگرانی جهانی طولانی مدت در خصوص برنامه هسته‌ای ایران شد.
او البته درباره آنچه که نگرانی جهانی علیه ایران ادعا کرد توضیحی نداده است.
سایت «یو‌اس‌ای‌تودی» نیز در مقاله‌ای با عنوان «توافقی که خوب، بد، زشت را شکست» در خصوص توافق ایران و 1+5 ضمن برشمردن شمار اندکی از نکات مثبت توافق، لیست بلند‌بالایی از نکات بد و زشت از آن ارايه کرد. این سایت نکات منفی یا بد توافقنامه را متوقف نشدن کامل غنی‌سازی و کاهش تحریم‌ها علیه ایران بیان می‌کند. یو‌اس‌ای‌تودی یکی دیگر از نکات منفی توافقنامه را مدت کوتاه آن می‌داند، چرا که به ادعای این سایت راکتور ساخت پلوتونیوم در ایران، در کمتر از یک سال آینده به بهره‌‌برداری نخواهد رسید و در آن صورت توافقنامه‌ای شش ماهه کاملا بی‌معنی خواهد بود.
تحلیلگر این سایت نکته نامناسب توافقنامه را به رسمیت شناختن ایران به عنوان کشوری دارای حق فعالیت هسته‌ای دانست و مدعی شد این موضوع ممکن است آتش جنگی هسته‌ای را در خاورمیانه شعله‌ور کند.
همچنین نشریه تحلیلی «الزمن» عمان، در تحلیلی نوشت: بعد از توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، کشورهای عربی اینگونه احساس می‌کنند که واشنگتن به آنها خیانت کرده و نقش ایران در منطقه در حال افزایش است.
این نشریه به نقل از یک تحلیلگر عربستانی، «جمال خاشقچی» افزود: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اصولا می‌خواهند که با ایران رابطه تنگاتنگی داشته باشند و توافق هسته‌ای، نگرانی‌ها درباره مسئله هسته‌ای را از بین می‌برد، اما شامل دیگر مسایل اختلافی نمی‌شود.
به گزارش ایرنا، در ادامه آمده است، کشورهای خلیج‌فارس نگرانند که ایران اینگونه فکر کند که توافق هسته‌ای باعث شده تا این کشور دست برتر را در منطقه داشته باشد.
همین نشریه همزمان در یادداشت دیگری نوشت، «عبدالخالق عبدالله» تحلیلگر اماراتی، از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از این توافق استفاده‌های زیادی خواهند برد.
عبدالله، بیم و امیدهای کشورهای عربی از نتایج توافق ایران و 1+5 را اینگونه توصیف کرد: با توجه به این که طرف قرارداد ایران، جامعه بین‌الملل است کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌توانند به جامعه بین‌الملل اعتماد داشته باشند. این در صورتی است که اگر طرف توافق ایران، آمریکا بود کشورهای عربی نمی‌توانستند به آن اعتماد کنند.

 


ظریف در توضیح توافق هسته‌ای ژنو گفت در این توافقنامه 3 بار به غنی‌سازی ایران اشاره شده است.
محمد جواد ظریف با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 5+1 در ژنو، گفت: حتماً این کار بی‌عیب نیست. زیرا هیچ کاری بی‌عیب نیست. ما می‌توانیم از نقد سازنده استفاده کنیم اما توقع من این است که در نقد هم جانب انصاف رعایت شود و هم منافع ملی در نظر گرفته شود.
وزیر امور خارجه تأکید کرد: اکنون وقت بحث جناحی و سلیقه‌ای نیست و وقت حراست از منافع ملی است.
ظریف در پاسخ به این موضوع که صهیونیست‌ها از این توافق به عنوان توافق بد یاد کردند گفت: توافق بد برای آنها و توافق قرن برای ایران. وزیر امور خارجه تأکید کرد: ابتکار عمل در این روند با جمهوری اسلامی ایران بوده است و ما چارچوب و مراحل مختلف را تعیین کردیم و تصمیم گرفتیم کجا و چگونه و به چه روشی مذاکره کنیم.
وی افزود: غربی‌ها هشت سال است که روی مردم ما فشار آوردند و تحریم کردند؛ چه به دست آوردند اگر خودشان بخواهند محاسبه کنند می‌بینند از روزی که تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کردند در حوزه هسته‌ای تا امروز تنها دستاورد آنها 18 تا 19 هزار سانتریفیوژ است.
وی ادامه داد: دستاورد دیگر آنها این است که مردم ایران را از خودشان دلگیر و اعتماد آنها را نسبت به خود بیشتر خدشه‌دار کردند زیرا مردم ایران آنها را مسئول این فشارهای اقتصادی می‌دانند و احساس می‌کنند آنها معیارهای دوگانه دارند و از یک طرف از یک رژیم که سلاح هسته‌ای دارد حمایت می‌کنند و اجازه می‌دهند آن رژیم سردمدار مبارزه با سلاح هسته‌ای باشد و از طرف دیگر علیه مردمی که همواره در پی صلح و پیشرفت و فناوری صلح‌آمیز بودند فشار اقتصادی وارد می‌کنند.
ظریف افزود: اگر ببینیم که فشارهای داخلی در آمریکا موجب شده است که کنگره این کشور تحریمی علیه ایران تصویب کند نشان دهنده آن است که آنها در حوزه اقداماتی که خودشان قبول کردند انجام دهند موفق نبودند و ضرورتی نخواهد داشت این اقدامات را ادامه دهیم اقداماتی که طراحی شده بازگشت از آن دشوار نیست و بسیار آسان است.
وزیر امور خارجه اضافه کرد: با حسن نیت به این بحث وارد می‌شویم و نمی‌خواهیم عهد خود را بشکنیم اما در مقابل عهدشکنی طرف مقابل، ضرورتی ندارد ما پایبند باشیم.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود درباره حق غنی‌سازی اورانیوم گفت: حق غیرقابل انتزاع است یعنی حقی که در هر شرایطی وجود دارد و نیازی به شناسایی ندارد بلکه نیاز به احترام دارد و نباید برای اعمال این حق برای شما مشکلی ایجاد شود.
ظریف افزود: آن چیزی که این توافق ایجاد می‌کند این است که ایران از این حق خود بهره‌مند شود و هم‌زمان همه تحریم‌های دوجانبه، چندجانبه و شورای امنیت که به بهانه اعمال این حق علیه ملت ایران به صورت غیرقانونی و به ناحق تحمیل کردند برداشته شود.‌وی گفت: اکنون این موضوع یک بار در مقدمه به صورت استفاده کامل ایران از همه حقوقش در معاهده آمده است، بلافاصله پس از آن به این شکل آمده است که هر راه حلی شامل یک برنامه غنی‌سازی در ایران خواهد بود.
وزیر امور خارجه گفت: دوباره در آن قسمتی که تصویر نهایی را می‌دهد آمده و استفاده ایران از برنامه‌غنی‌سازی را به عنوان یک قسمت از راه حل نهایی مطرح کرده است.
وی که در برنامه «دو نیم ساعت» شبکه خبر حاضر شده بود، ادامه داد؛ شاید دو هفته آمریکایی‌ها تلاش کردند که دو عبارت را در این توافق وارد کنند که حق غنی‌سازی ایران را مشروط کند که هر دوی اینها را حذف کردیم. وی افزود: اگر بخواهند هرگونه فشاری را بر این مردم وارد کنند همواره راه برون‌رفت وجود دارد البته نیازی نمی‌بینیم زیرا این توافق به ما تحمیل نشده است و این ما بودیم که دنیا را وادار کردیم که به جای تهدید و به جای اینکه بگویند همه گزینه‌ها روی میز است در توافق به حق ما احترام بگذارند.
وی گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه به این گروه اعتماد نداریم همیشه آویزه گوش ماست و این را به آنها نیز می‌گوییم.
ظریف خطاب به گروه 5+1 افزود: شما باید اعتماد رهبری، مردم و مسئولان را با اقدام‌هایتان جلب کنید. وی گفت: این بی‌اعتمادی موجب نمی‌شود مذاکره و تفاهم نکنیم.

 


وزیر کشور تاکید کرد: هنوز برای معرفی 6 استاندار باقی مانده به جمع‌بندی نرسیدیم، اما به زودی این اتفاق خواهد افتاد.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور روز گذشته در حاشیه همایش بزرگداشت هفته بسیج که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه 6 استاندار باقی مانده چه زمانی معرفی می‌شوند، گفت: هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم اما ان‌شاءالله به زودی معرفی خواهند شد. من باید از معاونم بپرسم که آیا تهیه کرده است یا خیر؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به زلزله در قصر شیرین، آیا وضعیت اسکان در این شهر مناسب است؟ تصریح کرد: ستاد بحران آماده‌باش است و همه دستگاه‌های مربوطه مانند هلال احمر و... فعال شدند و استان‌های معین نیز فعال هستند.
رحمانی فضلی از سفر خود به کرمانشاه خبر داد و گفت: من شنبه برای معارفه استاندار به کرمانشاه خواهم رفت و به موضوع زلزله قصر شیرین نیز رسیدگی می‌کنم

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10