(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 آذر 1392 - شماره 20650

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان.
اخبار ادبی و هنری
در اجلاس وزیران خارجه بیان شد
تأکید رئیس جمهور بر اولویت تجارت در منطقه اکو
کوتاه از ایران
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: نیاز به قانون برای برخورد با مجرمان فضای مجازی داریم
معاون رئیس‌جمهور:بودجه زیارت در سال آینده منحصر به 3 شهر زیارتی خواهد بود
خط کشتیرانی بین آبادان و بصره برقرار شد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:تولید خودرو افزایش می‌یابد
حق همسر و حق اولاد کارکنان وظیفه آموزش و پرورش تعیین شد
در پرتو وحی
افخم:متن توضیحی توافق ژنودر سایت کاخ سفید خلاف واقع است
بان کی‌مون خواستار حمایت جهانی از توافق ژنو شد
در سالروز تشکیل بسیج مستضعفان صورت گرفت
اجتماع بزرگ بسیجیان در سراسر کشور
وزارت خزانه‌داری آمریکا:کاهش تحریم‌ها تاثیر شگرفی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت
متن وصیت‌نامه مدافع حرم حضرت زینب(س)
   


مرحوم آیت‌الله بهجت (ره): قرآن را حفظ کنید تا همیشه با شما باشد و شما با آن باشید.

 


انتشار کتاب‌های رهبر انقلاب در اینترنت
انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار رهبر فرزانه انقلاب، به دلیل گرانی کاغذ و برای دسترسی آسان مخاطبان، کتاب‌هایش را به رایگان روی اینترنت قرار داد.
این مؤسسه انتشاراتی با ارسال اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: یکی از توصیه‌های مکرر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی به تمامی ملّت ایران و مخصوصاً به جوانان، مطالعه‌ کتب مفید و سودمند بوده است. ایشان بار‌ها در بیاناتی که در موضوعات مختلف سیاسی، عقیدتی و تاریخی ایراد شده علاوه بر سفارش به مطالعه، خود نیز به کتب مختلف اشاره و جوانان را به استفاده از آن‌ها ترغیب و تشویق کرده‌اند.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار معظّم‌له که انتشار آثار گوناگون ایشان را بر عهده دارد، در طول سال‌های اخیر کتب متعددی از گزیده‌ بیانات موضوعی، مجموعه بیانات موضوعی، آثار مرتبط با جلسات و محافل ادبی تشکیل شده در حضور معظّم‌له و ... را تدوین و منتشر کرده که این آثار مورد استقبال جامعه‌ فرهنگی و کتابخوان جامعه قرار گرفته است.
در اطلاعیه انتشارات انقلاب اسلامی افزوده شده است: اینک و مقارن با ایام هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی، انتشارات انقلاب اسلامی با توجه به مشکلات موجود در وضع نشر و توزیع کتاب و خصوصاً گرانی کاغذ که تا حدودی ناشی از آثار تحریم‌های ناعادلانه‌ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است و با هدف دسترسی آسان ملّت شریف ایران به آثار منتشره‌ این انتشارات، به تدریج تمامی این آثار را به صورت پی دی اف و رایگان در پایگاه اطلاع‌رسانی کتب تخصصی انتشارات انقلاب اسلامی به آدرس WWW.BOOK-KHAMENEI.IRدر اختیار عموم مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد.
هزینه 100 میلیونی برای دفن
«سگ‌های زرد» در قطعه هنرمندان!
خبرگزاری فارس از صرف هزینه 100 میلیون تومانی برای دفن اعضای یک گروه موسیقی زیرزمینی که در آمریکا کشته شده بودند خبر داد! هزینه‌ای که هیچ نهاد و ارگانی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است!
روز دوشنبه، یک سایت خبری را مبنی بر این که آرش و سروش فرازمند در آمریکا به قتل رسیده و توسط خانه سینما با هزینه‌ای بالغ بر 100میلیون تومان به ایران منتقل شدند و با اجازه معاونت هنری وزارت ارشاد در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شدند، منتشر کرد. آن دو در ایران به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کردند و موفق به دریافت مجوز برای فعالیت‌های خود نشدند و برای ادامه فعالیت‌های موسیقی خود به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.
سوال اینجا بود که اگرچه تمام هنرمندان محترمند اما چطور این دو مرحوم با وجود این که هیچ گاه جزو هنرمندان رسمی کشور نبوده‌اند و فقط در فیلمی غیر مجاز از فیلمساز فراری- بهمن قبادی- حضور داشته‌اند و قطعات غیرمجازی هم در زمینه موسیقی داشته‌اند، در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شده و در این شرایط اقتصادی نهادهای فرهنگی و هنری هزینه 100میلیون تومانی برای انتقال آن‌ها صرف شده است. اگر هم از هنرمندان این کشور محسوب می‌شدند، چرا مجوزی دریافت نکردند؟
مسئولان سازمان سینمایی در حالی‌که از پاسخ دادن طفره می‌رفتند اما در نهایت در مقابل اصرارهای زیاد اذعان کردند که هیچ کمکی برای این موضوع انجام نداده و تنها حجت‌الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) با مادر این دو مرحوم که عضو کانون فیلمنامه ‌نویسان خانه سینما است، دیدار کرده است.
اما در عین حال علی مرادخانی، معاون هنری ارشاد، اذعان داشت که به اصرار آقایان سریر و نوربخش (مدیران خانه موسیقی) اجازه به خاک سپردن داده‌اند و در انتقال برادران فرازمند به ایران دخیل نبوده‌اند و حلقه آخر و امضا کننده درخواست آن‌ها (خانه موسیقی) بوده‌اند. اما در عین حال اگرچه در موضوع اجازه دفن تمام راه‌‌ها به دکتر سریر به عنوان اصرار کننده! و علی مرادخانی به عنوان اجازه دهنده می‌رسد اما موضوع هزینه 100 میلیونی همچنان کاملا مبهم است و هیچ شخص، مدیر یا دستگاهی زیر بار این مسئله نمی‌رود.
چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار
با شعار «مرگ بر آمریکا» برگزار می‌شود
چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با شعار کلی «مرگ بر آمریکا» و توجه به مسائل استراتژیک و عدالت‌خواهانه، از 13 دی آغاز می‌شود.
نشست خبری چهارمین دوره از جشنواره مردمی فیلم «عمار» دیروز با حضور طالب‌زاده، دبیر این جشنواره؛ جلیلی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و حامد بامروت‌نژاد، دبیر اجرایی این جشنواره برگزار شد.
به گزارش تسنیم، طالب‌زاده با تاکید بر اینکه جشنواره فیلم عمار به دنبال فرهنگ سازی در زمینه انقلاب اسلامی است گفت: این جشنواره سعی دارد استعدادهای فعال در گفتمان انقلاب اسلامی را جذب کند. امسال آثار خوبی در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه رسیده که از کیفیت بالایی برخوردار هستند. این آثار حتی اگر در ریتم و ساختار حرفه‌ای نباشند اما نسبت به دوره گذشته دارای پختگی هستند.
وی همچنین از حضور 30 فیلم از غزه در این دوره از جشنواره فیلم عمار خبر داد.
جلیلی هم در ادامه گفت: سازماندهی گسترده‌ پخش در جشنواره عمار در سایر جشنواره‌‌ها وجود ندارد. فیلم‌های این جشنواره در همه نقاط کشور در شهر و روستا و در مسجد، مدرسه و دانشگاه اکران می‌شود.
مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد:‌ اکنون متوسط تعداد مخاطبان یک فیلم در سینما حدود 200 هزار نفر است. هیچ کس برنامه‌ای برای افزایش این میزان مخاطب فیلم‌‌ها ندارد. باید حصار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری سینمای ما را کنار زد و به سینما به عنوان یک رسانه ملی نگاه کرد. جشنواره عمار به سازمان سینمایی پیشنهادهای جدیدی را در این زمینه ارائه می‌کند.
جلیلی در ادامه گفت: غرب رودربایستی را کنار گذاشته و کاملا سیاسی و ایدئولوژیک عمل می‌کند. استفاده از ادبیات ضداعتقادی و ضدسیاسی در سینمای ایران مضحک است. عدم پایبندی سینما به منافع، آرمان‌‌ها و فضای دینی کشور اشتباه است. جشنواره فیلم عمار سعی می‌کند که سینمای ایران از استانداردهای کنونی دور شده و به استاندارد‌های درست برگردد.
وی با تاکید بر اینکه کن و اسکار پرچم سیاسی را بالا برده‌اند، گفت: اگر سینمای ایران می‌خواهد رشد کند باید به این جنبه‌‌ها توجه کند و مرعوب نباشد چون سینمای پیشروی جهان، کاملا ایدئولوژیک و سیاسی عمل می‌کند. ما در جشنواره فیلم عمار با لحاظ استانداردهای فرم در راه رسیدن به سینمای ملی و آرمانی تلاش می‌کنیم.
جلیلی در ادامه درخصوص بخش‌های «اقتصاد مقاومتی» و «مرگ بر آمریکا» در این جشنواره توضیح داد: جشنواره‌های موضوعی با توجه به اهداف موضوعاتی را اضافه و کم می‌کنند، موضوع «مرگ بر آمریکا» شعار کلی جشنواره عمار است که امسال فیلم‌های ویژه استکبارستیزی در این بخش حضور دارند و تلاش می‌شود که گستره وسیع‌تری هم اکران مردمی شود.
زمان و مکان جشنواره عمار و آمار بخش «اقتصاد مقاومتی» جشنواره عمار از 13 دی در سینما فلسطین آغاز و تا 21 دی‌ ادامه دارد.
برگزاری نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان در باغ کتاب تهران
یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مسئولان فرهنگی در باغ کتاب تهران افتتاح شد.
این نمایشگاه به منظور اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مدارس با بودجه 35 میلیارد ریالی و با حضور بیش از 450 ناشر و ارائه بیش از 20 هزار عنوان کتاب برپا شده است و تا 9 آذر از ساعت 8 تا 16 فعال خواهد بود.

 


رئیس جمهوری در سخنرانی آغاز بیست و یکمین اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای عضو اکو، گفت: سازمان اکو، الگوی جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای را عرضه کرده است.
به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن روحانی»، با خیر مقدم به هیأت‌های شرکت کننده در نشست تهران، گفت: حدود سه دهه از تأسیس سازمان اکو توسط سه کشور بنیان‌گذار گذشته است. سال 1992، هفت کشور دیگر منطقه نیز با درک منافع همکاری اقتصادی منطقه‌ای، به این سازمان پیوستند.
رئیس جمهوری با اشاره به پی‌ریزی ترتیبات همکاری گسترده‌تر با تأسیس این سازمان، گفت: در طول دو دهه همکاری بین 10 کشور از مهم‌ترین کشورهای منطقه جنوب آسیا، خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، الگوی جدیدی از همکاری منطقه‌ای عرضه شده است.
روحانی، اظهار داشت: پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌هایی همچون تجارت انرژی، صنعت، کشاورزی، معدن، محیط‌زیست، بانکداری، علم و فناوری، همکاری‌های بخش خصوصی، آموزش فرهنگ و به خصوص حمل و نقل و ترانزیت صورت گرفته است.
رئیس جمهوری تصریح کرد: با این حال هیچ گاه نباید به سطح فعلی همکاری راضی بود و همواره باید چشم به افق‌های بلندتری داشت.
اکو از آینده‌دارترین سازمان‌های منطقه‌ای
روحانی با اشاره به اینکه کشورهای عضو اکو از ویژگی‌های بسیار مهمی برخوردار بوده و می‌توانند با اتکای این ویژگی‌ها، همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهند، گفت: سوابق تاریخی و جاده ابریشم به عنوان گواهی بر این مدعاست.
رئیس جمهوری اظهار داشت: همکاری در چارچوب‌های سازمان‌های منطقه‌ای با توجه به شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد جهان و بحران‌های پدید‌آمده در سال‌های اخیر، می‌تواند مسیر مطمئنی در جهت تقویت همگرایی‌ها و به دور ماندن از آسیب‌های ناشی از تلاطمات اقتصادی بین‌المللی فراهم کند.
رئیس قوه مجریه اضافه کرد: سازمان همکاری اقتصادی اکو از جمله سازمان‌های بالقوه توانمند در سطح جهانی است که با دارا بودن جمعیت 450 میلیونی و بیش از 7 میلیون کیلومتر مربع مساحت، با داشتن ذخایر عظیم معدنی و نفت و گاز و همچنین موقعیت استراتژیک جغرافیایی و قرار داشتن در کریدورهای شمال جنوب و شرق و غرب یکی از آینده‌دارترین سازمان‌های منطقه‌ای در سطح جهان قلمداد کرد.
رئیس جمهوری عنوان کرد: از نگاه آمار و ارقام کشورهای عضو در سال 2012 بالغ بر 817 میلیارد دلار با جهان مبادله بازرگانی انجام دادند که از این رقم، فقط 10/3 درصد یعنی 83 میلیارد دلار سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است.
روحانی ادامه داد: منطقه اکو در سال 2011 از رقم یک و نیم تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فقط حدود 41 میلیارد را نصیب خود نموده است که معادل 2/7 درصد از رقم جهانی می‌باشد.
رئیس جمهوری، گفت: تجربه بیش از دو دهه تعامل و همکاری در قالب اکو چراغ راه آینده ماست. در دهه سوم باید شاهد سازمانی باشیم که ظرفیت‌های همکاری خود را در بالاترین سطح شکوفا می‌نماید.
روحانی، تصریح کرد: تجارت درون منطقه‌ای 10 درصدی به هیچ وجه قابل دفاع نیست، خوشبختانه برخی از زیرساخت‌های لازم از جمله درحوزه کریدورهای حمل و نقلی و نیز زیرساخت‌های نرم‌افزاری نظیر موافقتنامه‌ها و ساختارهای حقوقی مورد نیاز در دو دهه اول پیش‌بینی شده‌اند.
رئیس جمهوری گفت: بدون تردید چنانچه تجارت در درون منطقه رونق گیرد، گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های دیگر و در توسعه اقتصادی تک‌تک کشورهای عضو و کل منطقه اتفاق خواهد افتاد.
اکو فرصتی بزرگ برای منطقه
و کشورهای عضو
روحانی با بیان اینکه سازمان اکو اکنون یک فرصت بزرگ هم برای منطقه و هم برای کشورهای عضو بشمار می‌رود که بدیلی برای آن نمی‌شناسیم، اظهار داشت: با این حال در آغاز دهه سوم همکاری‌ها، اکو نیازمند برخی اقدامات اصلاحی است که پیشنهاد می‌کنم وزرای محترم در نشست خود این اصلاحات را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: هدف از این اصلاحات که با تکیه بر تجربه دو دهه گذشته انجام خواهد گرفت، ارتقاء اکو به سازمانی است که بتواند پاسخگوی نیازهای روز منطقه و کشورهای عضو باشد.
رئیس قوه مجریه گفت: این اصلاحات بی‌تردید باید حوزه‌های حقوقی و قانونی، ساختاری، نهادی و برنامه‌ای را در برگیرد تا انشاءالله شاهد سازمانی حرفه‌ای و کارآمد در منطقه باشیم.
رئیس جمهوری تأکید کرد: سازمانی که نه تنها نگرانی‌های موجود را رفع کند بلکه جذابیت‌های بیشتری را نیز برای کشورهای غیرعضو برای همکاری با آن به دنبال داشته باشد.
روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مبتنی بر احترام متقابل و تأمین منافع مشترک برای تحقق حقوق مردم منطقه و با جایگاه ممتاز ژئوپلتیکی، تقویت سازمان اکو و حمایت از برنامه‌های آن را از اولویت‌های خود می‌داند. وی ادامه داد: ما از توسعه همکاری‌ها در قالب این سازمان به عنوان بهترین چارچوب برای همکاری منطقه‌ای استقبال کرده و مصمم به استمرار حمایت‌های خود هستیم.
رئیس جمهوری ابراز امیدواری کرد که در سایه اصلاحاتی که در آینده نزدیک در اکو شاهد خواهیم بود و نیز با نگاه به افق‌های روشن آینده شاهد همکاری‌های گسترده‌تر و عمیق‌تر منطقه‌ای با هدف تأمین سعادت و ارتقاء رفاه مردم کشورهای عضو باشیم. روحانی در پایان سخنان خود گفت: از توجه شما سپاسگزارم و موفقیت این اجلاس مهم را آرزو می‌کنم.
اصلاحات در ساختار اکو
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این اجلاس طی نشستی با خبرنگاران با اشاره به اینکه سه دهه از حیات اکو می‌گذرد تاکید کرد: این سازمان بین‌المللی در دهه 90 با ورود کشورهای مستقل مشترک‌المنافع دچار تحول شد و به سازمانی بزرگ و منطقه‌ای تبدیل گردید که دارای امکانات و توانایی های زیادی است.
وی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین بخش فعالیت‌های اکو در حوزه حمل و نقل و ترانزیت است تاکید کرد: اکو در حوزه‌های بانک و بیمه نیز دارای نقش مهمی است و تلاش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است.
ظریف با بیان اینکه اکو توانایی زیادی دارد ولی همچنان نیاز به به گسترش همکاری و همبستگی کشورهای عضو وجود دارد، تصریح کرد: ایران علاقمند است که همکاری‌ها در درون مجموعه اکو افزایش یابد. وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: گسترش همکاری‌ها در اکو به توسعه و افزایش رفاه در کشورهای عضو در منطقه کمک خواهد کرد. وی با اشاره به ریاست دوره‌ای ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، تاکید کرد که امیدواریم طی یک سالی که ایران علاوه بر میزبانی دبیر‌خانه اکو ریاست آن را نیز برعهده دارد بتواند در راستای تقویت آن گام بردارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی درباره انجام اصلاحات در ساختار سازمان اکو که توسط رئیس‌جمهور پیشنهاد شد اظهار داشت: سازمان اکو از بیش از یک سال قبل گروهی را به عنوان شخصیت‌های برجسته به منظور بررسی روش‌های کارآمد کردن اکو ایجاد کرده که پیشنهاداتی را به دبیرخانه ارائه داده و در اجلاس کارشناسان ارشد بررسی شده و نیاز است با بررسی بیشتر به کارشناسان مسیر برای اجرای تغییرات ساختار در اکو به منظور روزآمد کردن این سازمان هموارتر شود.
وی گفت: پیشنهاد رئیس‌جمهور در دستور کار ما قرار دارد و در بیانیه تهران نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 


صادرات خودرو به عراق
مهران - ایرنا: مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: پس از هشت ماه وقفه، کار صادرات خودرو به عراق در مرز بین‌المللی مهران از سر گرفته شد. خلیل حیدری افزود: روز یک‌شنبه در نخستین روز 24 دستگاه خودرو از طریق مرز بین‌المللی مهران به خارج از کشور صادر شد.
مدیرکل گمرک استان ایلام اضافه کرد: این روند ادامه خواهد داشت.
افزایش زائران جمکران
قم - فارس: متولی مسجد مقدس جمکران از برنامه‌ریزی برای افزایش زائران این مکان مقدس به 40 میلیون نفر در سال خبر داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین رحیمیان افزود: در حال حاضر 15 میلیون نفر در طول سال به زیارت این مکان مقدس مشرف می‌شوند.
وی با بیان اینکه این مکان مسجد فراملی است گفت: به همین دلیل درصدد هستیم با افزایش امکانات و ظرفیت‌ها تعداد زائران را در طول سال به 40 میلیون نفر برسانیم.رحیمیان به برنامه‌های آینده جمکران برای توسعه تجهیزات سخت‌افزاری اشاره کرد و گفت: شبکه فیبرنوری تا نزدیکی مسجد جمکران کار گذاشته شده و برای ایجاد اتاق فرمان پخش زنده تلویزیونی هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.
رتبه اول در اهدای خون
خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته این استان رتبه اول کشور در زمینه اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سال جاری را کسب کرد.
وی افزود: در روزهای تاسوعا و عاشورا اهداکنندگان در لرستان 687 واحد خون اهدا کردند که این مقدار بیش از 59 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.
تشییع شهدا
گلپایگان و قزوین - فارس: پیکر 4 شهید در شهرهای قزوین و گوگد از توابع گلپایگان بر روی دستان مردم متدین این شهرها تشییع و به خاک سپرده شد.
همزمان با هفته بسیج، پیکر سه شهید گمنام دوران دفاع مقدس که مربوط به عملیات والفجر 8 و تک‌ دشمن در سال 67 است، بر دستان مردم گوگد تشییع و در پارک لاله این شهر به خاک سپرده شدند همچنین پیکر جانباز شهید مجید نبیل از یادگاران دوران دفاع مقدس با حضور مردم قزوین تشییع و در گلزار این شهر به خاک سپرده شد.
بازبینی الحاق پارسیان به فارس
بندرعباس - فارس: وزیر کشور گفت: تصمیم الحاق بخش‌‌هایی از پارسیان به استان فارس در سطحی بالاتر از وزارت کشور گرفته شده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه مراسم معارفه استاندار جدید هرمزگان با بیان اینکه موضوع تقسیمات کشوری مسئله‌ای است ملی اظهار داشت: زمانی که من به وزارت کشور آمده بودم این تصمیم از سوی مراجع مربوطه ابلاغ شده بود.وزیر کشور اضافه کرد: تاکنون پیگیری‌هایی از طرف نمایندگان هرمزگان در مجلس و نماینده ولی‌فقیه نیز با هدف بازبینی این موضوع صورت گرفته و بعد در بخش‌های مربوطه مطرح شده است.وی با بیان اینکه تصمیماتی که در عرصه ملی گرفته می‌شود با اهداف جامع مطابقت داده می‌شود، اضافه کرد: جلسات کارشناسی پیرامون این موضوع در حال ادامه است.وی از سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان خبر داد.
راه‌اندازی شبکه تلویزیونی روستا
شیروان - ایرنا: مدیرکل فرهنگی مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: یک سوم جمعیت کشور معادل 29 درصد را روستائیان تشکیل می‌دهند.وی افزود: هم‌اکنون 38 هزار روستای بالای 100 خانوار در کشور وجود دارد که از سال آینده «15 مهر» به عنوان «روز ملی روستا» برای توجه دادن نگاه‌ها به این حوزه و رسیدگی به مشکلات روستاها در تقویم کشور ثبت می‌شود.برزگر راه‌اندازی شبکه تلویزیونی روستا را یکی دیگر از کارهای در دست اقدام این نهاد برشمرد و افزود: باید از تمام ظرفیت‌ روستاها استفاده کنیم و دنبال آسیب‌شناسی آن باشیم.

 


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز حرکت‌های غیرمطلوب در فضای مجازی صورت می‌گیرد و دست قوه قضائیه نیز به دلیل کمبود مواد قانونی در برخورد با مجرمین این حوزه بسته است، بنابراین نیازمند قانون در این زمینه هستیم.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک در نشست مشترک با رئیس و اعضای گروه‌های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: در فضای مجازی از چند نظر باید مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به ما کمک کند که در ابتدا از نظر ریل‌گذاری برای استفاده از ابزار رشد تکنولوژی در حال و آینده نسبت به چیزهایی که نیازمند قانون است و در این زمینه استفاده از ظرفیت حوزه علمیه قم در مسائل مختلف مورد توجه است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آسیب‌های فضای مجازی باید بررسی و جرم‌های آن را نیز شناسایی و متناسب با آن مواد قانونی را تامین کنیم.
سالک اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی مانند خوره جامعه را از داخل تهی می‌کند و این اعلام خطری برای دستگاه‌های فرهنگی به ویژه حوزه علمیه قم است که اگر فکر اساسی با شیوه‌های متناسب با ادبیات روز به آن توجه نشود دچار یک درون پوسیدگی خواهیم شد و اگر این درون پوسیدگی عمق پیدا کند با یک فشار از پا در می‌آید.
وی گفت: با کمک آحاد جامعه و هسته‌های اولیه خانواده و مراکز آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها و خود حوزه‌های علمیه باید کار بنیادین و جدی را دنبال کرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در دیدار با آیات ناصر مکارم شیرازی و مصباح یزدی گفت: با توجه به جمعیت 75 میلیونی کشور باید 40 هزار مسجد احداث شود.
وی گفت: در کشور 65 هزار مسجد وجود دارد که نیمی از آنها امام جماعت ندارند.
وی ادامه داد: کار گروهی برای طرح مسجد محوری در کمیسیون فرهنگی مجلس فعال است تا قانون مقتدری برای حمایت از این مراکز داشته باشیم، البته تلاش داریم که مساجد دولتی نشده و با مشارکت مردم ساخته شوند.
سالک در ادامه به طرح جامع جمعیت نیز اشاره داشت و گفت: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در کمیسیون فرهنگی در دست بررسی است و نزدیک به 50 ماده در رابطه با مسائلی چون کاهش سن ازدواج، کاهش طلاق و راهکارهای آن و موارد تشویق باروری پیش‌بینی شده است.
وی همچنین از بررسی طرح‌های دیگری چون طرح امر به معروف و نهی از منکر، نظارت بر صدا و سیما و قانونمند شدن این سازمان و طرح جامع رسانه‌ها در این کمیسیون خبر داد.

 


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اختصاص بودجه زیارت در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور منحصر به سه شهر زیارتی مشهد، قم و شیراز خواهد بود.
محمدعلی نجفی دیروز در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: به رغم تخصیص این بودجه در سال‌های گذشته صرفا برای سه شهر زیارتی، امسال شاهد تقسیم بودجه زیارت در بین تمامی استان‌های کشور بودیم.وی گفت: در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده کل کشور ردیف بودجه زیارت باقی می‌ماند و صرفا به سه شهر زیارتی اصلی یعنی مشهد، قم و شیراز تعلق خواهد گرفت.معاون رئیس‌جمهور در ادامه پیرامون موضوع صدور ویزا برای گردشگران خارجی نیز گفت: طبق مصوبه یک ماه گذشته دولت کمیته‌ای متشکل از سه وزارتخانه مرتبط با حوزه گردشگری و صدور ویزا به ریاست سازمان میراث فرهنگی تشکیل می‌شود و نسبت به حل مسئله صدور ویزا برای این افراد با اختیارات تام اقدام خواهد شد.وی همچنین اظهار داشت: مشهد به عنوان تنها قطب مهم ردشگری کشور محسوب می‌شود که امیدواریم با حل مشکل ویزا شاهد افزایش شمار گردشگران خارجی در این شهر باشیم.وی در خصوص اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) نیز گفت: اجرای این طرح به هیچ وجه نباید به آثار تاریخی و خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست ملی این محدوده آسیب برساند.نجفی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص خروج برخی آثار تاریخی از فهرست ملی به حکم دیوان عدالت اداری نیز اظهار داشت: در این ارتباط طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه و رایزنی با دو تن از قضات دیوان عدالت اداری که در حوزه میراث فرهنگی فعالیت می‌کنند تلاش کرده‌ایم جلوی صدور احکامی را که منجر به خروج آثار تاریخی و لطمه به میراث فرهنگی می شود بگیریم.نجفی گفت: خروج یا تغییر کاربری آثار تاریخی ثبت در فهرست ملی تحت هیچ شرایطی مورد پذیرش نیست و به طور جد از آثار ملی حفاظت و حمایت می‌شود.رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: با هدف مقابله با حضور انبوه صنایع دستی ارزان و بی‌کیفیت خارجی در کشور دهکده‌های فاخر صنایع دستی راه‌اندازی خواهد شد که در ارتباط با رشد صنایع دستی فعالیت خواهند کرد.

 


معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان از برقراری خط کشتیرانی بین بندر آبادان و بصره عراق خبر داد.
بهرام ایلخاص‌زاده دیروز به خبرنگار ایرنا گفت: این خط کشتیرانی سه روز در هفته روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و پنج‌شنبه بین آبادان و بصره برقرار است.
وی اظهار داشت: یک کشتی مسافربری طبق برنامه با ظرفیت 300 نفر در هر سفر دریایی زوار، تجار و بازرگانان را بین آبادان و شهر بصره عراق جابجا می‌کند.
فرماندار ویژه آبادان افزود: این کشتی مسافربری صبح از آبادان به سوی بصره حرکت و بعدازظهر از بصره به آبادان باز خواهد گشت.
وی گفت: مسافران و زوار عتبات عالیات ایرانی و زوار مرقد امام هشتم(ع) از کشور عراق با برقراری این خط آبی می‌توانند از مرز آبی استفاده کنند.
ایلخاص زاده افزود: واحد قرنطینه، استاندارد، گمرک، گذرنامه، بانک و سایر دستگاه‌های مسئول در پایانه مسافربری آبادان استقرار یافته و امکانات جانبی برای رفاه مسافران فراهم شده است.

 


تولید خودرو در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام این خبر در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین افزود: تا پایان سال جاری 900 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید می‌شود که این رقم افزایش خواهد یافت.
محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: در نشستی که با فعالان بخش خودروسازی کشور داشتیم تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که بر اساس آن با افزایش تولید، ظرفیت قطعه‌سازان در شیفت‌های بعدی کاری فعال شود.
وی افزود: از این طریق با تولید بیشتر محدودیتی که از نظر استفاده از ظرفیت آنها به وجود آمده از میان برداشته می‌شود.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور اضافه کرد: با حذف محدودیت‌های بین‌المللی در صنایع خودرو راه برای رسیدن به این هدف هموارتر می‌شود.
وی ادامه داد: با فعال شدن مجدد ستاد تسهیل، اقدامات لازم برای مشکلات واحدهای تولیدی با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.
صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد ترخیص مواد اولیه در مواردی که اسناد ناقص بود و یا امکان پرداخت نداشت یا رفع شده و یا به صورت خاص در حال پیگیری برای رفع شدن است.
این مسئول با اشاره به گشایش ال‌سی عنوان کرد: بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت 30 درصد به عنوان مبلغ اولیه افتتاح اعتبار انجام دهند اما در برخی از موارد این موضوع محقق نشده که وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور در حال پیگیری این موضوع است.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت کشور اضافه کرد: وزارتخانه به دنبال این است که تسهیلاتی برای بانک‌ها به منظور پرداخت‌هایی که به صورت نقدی و حواله‌ای انجام می‌شود، در نظر بگیرد.
صالحی‌نیا ادامه داد: به این صورت که با دریافت تضمین‌ها 70 درصد به وسیله بانک پرداخت شود و بقیه در هنگام ترخیص کالا و رسیدن کالا به دست واحد صنعتی محقق شود.

 


آموزش و پرورش کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد کارکنان وظیفه را در بخشنامه‌ای به ادارات کل استان‌ها مشخص کرد.
در این بخشنامه که از سوی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش صادر شده است با استناد به بخشی از قانون اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب آبان ماه سال 90 مجلس شورای اسلامی کمک‌‌هزینه عائله‌مندی و اولاد کارکنان وظیفه آموزش و پرورش با ضریب ریالی سال 1392 به ترتیب 810 و 210 و برابر با 814860 ریال و 211260‌ریال تعیین شده است.

 


به فضل و رحمت خدا امیدوار
و خوشحال باشید
قرآن کریم:
(به مردم) بگو:
به فضل و رحمت خداوند باید خوشحال شوند؛
که این،
از همه آنچه گردآوری کرده‌اند، بهتر است.
سوره یونس
آیه 58

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به انتشار متنی توضیحی در سایت‌ کاخ سفید درباره توافق ژنو گفت: متن منتشر شده توضیحی توافقنامه ژنو در سایت کاخ سفید خلاف واقع است.
مرضیه افخم در خصوص برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) منتشره از سوی دولت آمریکا که از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان متن توافق ترجمه و منتشر شده است اظهار داشت: سه دور مذاکرات فشرده جمهوری اسلامی ایران با گروه کشورهای 1+5 در ژنو و ساعت‌ها مذاکرات کارشناسی نهایتا منجر به صدور برنامه اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 گردید که متن مورد توافق، ساعاتی پس از پایان مذاکرات ( در تاریخ 3 آذرماه 1392) در اختیار افکار عمومی قرار گرفت.
وی افزود: متن چهار صفحه‌ای برنامه اقدام مشترک، نتیجه توافقات انجام شده در مذاکرات ژنو بوده و تمامی جملات و کلمات این متن با توجه به ملاحظات همه طرف‌ها تنظیم گردیده و یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات، دقت در انتخاب و درج واژه‌ها در متن برنامه اقدام مشترک به ویژه از سوی هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بوده است.
افخم در ادامه اظهار داشت: آنچه در سایت کاخ سفید به عنوان برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) منتشر شده، برداشت یک جانبه از متن مورد توافق در ژنو بوده و برخی توضیحات و واژه‌ها در این برگه مغایر با متن برنامه اقدام مشترک می‌باشد که متاسفانه برخی رسانه‌ها برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) مذکور را به عنوان متن توافق ژنو ترجمه و منتشر کرده‌اند که خلاف واقعیت می باشد.
روایت آمریکایی از توافق ژنو!
پس از پایان مذاکرات، پیش از آنکه متن اصلی توافق مشترک ایران و 1+5 منتشر و در اختیار افکار عمومی و رسانه‌های مختلف قرار گیرد، کاخ سفید انتشار متنی تحت عنوان برگه (Fact Sheet) را در اختیار رسانه‌های غربی قرار داد که نسبت به ادبیات، واژه ها و مفاهیمی که در متن اصلی تفاهم‌نامه مشترک آمده به طور قابل توجهی متفاوت است.
ادبیات به کار گرفته شده در بیانیه کاخ سفید که به محض پایان مذاکرات و قبل از آن که متن اصلی در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، به شدت از بالا به پایین و یک‌جانبه است و آمریکا سعی دارد آن را در توجیه اقداماتی که در تفاهم با ابران متعهد شده است بیان کند.
بیانیه کاخ سفید همان لحن و ادبیاتی را دارد که وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش پس از پایان مذاکرات داشت و با تعجب مردم، رسانه‌ها و مقامات ایران رو به رو شد.
به گزارش فارس، به نظر می‌آید آمریکا سعی دارد واقعیت به دست آمده در ژنو را به افکار عمومی‌اش کوچک نشان دهد و با پر کردن بیانیه منتشر شده از واژه‌های تند و از بالا به پایین تعهدات خود را کوچک و تعهدات ایران را بزرگ نشان دهد. این در حالی است که بیشتر وقت مذاکرات ژنو 2 و 3 به دعوا بر سر ادبیات و واژه‌های متن تفاهم گذرانده شد.

 


سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی‌مون خواستار حمایت جامعه جهانی از توافق ژنو و زمینه‌سازی برای توافق نهایی بین ایران و گروه 5+1 شده است.
مارتین نسیرکی در پاسخ به سؤالی درباره واکنش دبیرکل سازمان ملل به توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 اظهار داشت: بان کی‌مون معتقد است که باید زمینه برای توافق نهایی در مذاکرات آتی فراهم شود.
به گزارش ایرنا وی اظهار داشت: دبیرکل سازمان ملل یکشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای از توافق بین تهران و 5+1 ابراز خرسندی کرده و ضمنا از طرفین خواسته است نهایت تلاش خود را در این دوره شش ماهه که توافق اولیه به دست آمد، به کار گیرند تا زمینه برای رسیدن به توافق نهایی حاصل شود.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا شورای امنیت برای لغو تحریم‌های ایران نیاز به یک قطعنامه جدید دارد یا ملاک توافقات انجام شده است، گفت: این مسئله به تصمیم اعضای شورای امنیت بستگی دارد.
از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس از سران کشورهای جهان خواست که فرصتی به این توافق موقتی بدهند و افزود که تلاش برای درک کسانی که با این توافق مخالفند، مهم است.
هیگ در عین حال از رژیم صهیونیستی و سایرین خواست انتقادات‌شان را به لفاظی محدود کنند.
وزیر امور خارجه انگلیس خطاب به اعضای پارلمان این کشور گفت: ما هر کسی در جهان از جمله اسرائیل را از اتخاذ هر گونه گامی که این توافق را تضعیف کند بازمی‌داریم و این را با صراحت به همه کشورهای مربوطه می‌گوییم.

 


سرویس سیاسی -
امسال هفته بسیج در حالی برگزار می‌شود که خواسته امام راحل عظیم‌الشأن در تشکیل ارتش 20 میلیونی تحقق یافته است.
جمعه گذشته بود که سردار محمدرضا نقدی در پیش خطبه نمازجمعه اعلام کرد تشکل نورانی بسیج از مردادماه سال جاری 20 میلیونی شده است. از سوی دیگر؛ به موازات مذاکرات هسته‌ای و مواجهه ایران اسلامی با شش قدرت دنیا، طرف غربی طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر بارها و به کرات بلوف زد که «همه گزینه‌ها روی میز است»! اما ایران در نقطه مقابل تاکید کرد که هیچ‌گاه از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.
از همین روی؛ دیروز و در سالروز تشکیل بسیج مستضعفان، بسیجیان بار دیگر در قالب اجتماعات بزرگ و چند ده هزار نفری به میدان آمدند تا با حضورشان نشان بدهند که مدافع نظام و کشورشان هستند.
در تهران تجمع بزرگ عاشورایی مدافعان حریم ولایت عصر دیروز با حضور بسیجیان در میدان امام حسین(ع) تهران برگزار شد.
در این تجمع که به مناسبت هفته بسیج برگزار شد، جمعی از گردان‌های عاشورا، امام علی‌(ع)، امام حسین(ع)، الزهرا، بیت‌المقدس و کوثر نیروی مقاومت بسیج حضور داشتند.
حجت‌الاسلام سید محمد حسن ابوترابی‌فرد نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع تجمع‌کنندگان به ایراد سخنرانی پرداخت.
برخی از مداحان اهل بیت نیز همزمان با ایام ماه محرم در این مراسم سوگواری کردند.
همچنین تجمع 5 هزار نفری گردان‌های عاشورا، الزهرا، بیت‌المقدس و کوثر ناحیه مالک اشتر سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ عصر سه‌شنبه در منطقه خاوران برگزار شد.
سردار نقدی در این تجمع گفت: ما خود را آماده می‌کنیم چرا که میدان آزمون و آزمایش ما هم فرا خواهد رسید و روزی هم به ما اجازه خواهند داد تا باز به میدان بیاییم و دست غاصبان و ظالمان را از سرزمین‌های اسلامی کوتاه کنیم.
اما در سراسر کشور نیز تجمعات بزرگ بسیجیان در اعلام آمادگی آنها از نظام و حریم ولایت برگزار شد.
از جمله رزمایش 100 هزار نفری بسیجیان دیروز در آذربایجان‌غربی برگزار شد.
بسیجیان آذربایجان‌غربی در 17 شهرستان این استان در مکان‌های تعیین شده استقرار یافتند و توان رزمی خود را به نمایش گذاشتند. فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی گفت: در این رزمایش 100 هزار نفر از بسیجیان استان در 360 گردان بیت‌المقدس شرکت داشتند. این رزمایش در شهرستان ارومیه با استقرار 10 هزار نفری بسیجیان در سالن 6 هزار نفری غدیر ارومیه برگزار شد. نمایش‌های رزمی و نمایش توان بسیجیان، اجرای سرود، سخنرانی، صدور قطعنامه و سر دادن شعارهای حماسی از برنامه‌های این رزمایش بود.
در کرمانشاه نیز اجتماع بزرگ و 8 هزار نفری بسیجیان کرمانشاه برگزار شد. سردار محمدنظر عظیمی فرمانده سپاه نبی‌اکرم(ص) کرمانشاه در این همایش بزرگ گفت: به دست آوردن توفیقات بسیار در عرصه‌های بین‌المللی مدیون فرهنگ و تفکر بسیجی است.
در استان گلستان هم هزاران بسیجی دیروز در مصلای وحدت گرگان گردهم آمدند.
بسیجیان گلستانی در این گردهمایی با شعارهای ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند با آرمانهای والای امام راحل عظیم‌الشأن، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر میثاق دوباره بستند.
خاطرنشان می‌شود به گزارش خبرگزاری‌ها، اجتماع بزرگ بسیجیان در اصفهان، استان مرکزی، گیلان و دیگر استان‌های کشور نیز پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شد.

 


در پی توافق‌نامه ژنو میان ایران و 1+5 خبرهای متعددی درباره تحریم‌های ضد ایرانی منتشر می‌شود و تازه‌ترین خبرها حاکی از زمان شروع لغو یا کاهش تحریم‌ها است.
در همین رابطه، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: لغو تحریم‌های این اتحادیه علیه ایران می‌تواند در ماه دسامبر یا ژانویه (دی و بهمن‌ماه) تحقق یابد.
مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در جمع خبرنگاران در بروکسل گفت: این اتفاق می‌تواند در ماه دسامبر یا ژانویه اتفاق بیافتد، بستگی به این دارد که روند قانونی آن چقدر طول بکشد.
مان گفت که کار برای اصلاح قوانین اتحادیه اروپا آغاز شده است، ولی هشدار داد که تغییرها به این بستگی دارد که دولت ایران به وظیفه خود در قبال توافق حاصل شده عمل کند.
سخنگوی اشتون گفت: لازم است هر دو طرف این توافق را اجرا کنند، بنابراین ما زمان‌بندی‌مان را با طرف ایرانی نیز هماهنگ می‌کنیم.
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز دوشنبه گفته بود که اتحادیه اروپا تحریم‌های اعمال شده علیه تهران را «در ماه دسامبر» کاهش می‌دهد.
فابیوس افزود که جلسه بین وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا برای هفته‌های آینده برنامه‌ریزی شده است تا گفت‌وگوها درباره کاهش تحریم‌ها آغاز شود.
در حالی که مقامات اروپایی از لغو تدریجی تحریم‌ها طبق توافق ژنو خبر می‌دهند اما در آمریکا هنوز مقامات ارشد این کشور به جای لغو تحریم‌ها از تشدید آنها در صورت عدم پایبندی به تعهدات کشورمان سخن می‌گویند.
در همین رابطه «هری رید» رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا آمریکا اعلام کرد، در حالیکه توافق هسته‌ای با ایران یک «گام اولیه مهم» محسوب می‌شود، ما می‌توانیم در صورتیکه لازم باشد لایحه تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به روی میز بیاوریم.
این دموکرات ایالت «نووادا» اعلام کرد که سنا زمانیکه مجددا در دسامبر به کار خود بازگشت، مسئله لزوم یا عدم لزوم تصویب تحریم‌های اقتصادی شدیدتر بر ایران را مورد بررسی قرار می‌دهد.
براساس این گزارش، این فرایند شامل جلسه استماع کمیته‌های سنا به رهبری «تیم جانسون» رئیس کمیته بانکداری سنا و «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا می‌شود و کمیته جانسون در صورتیکه رید تصمیم بگیرد تحریم‌هایی علیه ایران تصویب شود، پیش‌نویس طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را آماده می‌کند.
در همین خصوص یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که کاهش تحریم‌های نسبی ایران بعنوان بخشی از توافق اولیه ایران و 1+5 تاثیر چشمگیری در اقتصاد ایران نخواهد گذاشت.
یکی از مقامات خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که کاهش نسبی تحریم‌ها بعنوان بخشی از توافق اولیه و موقت ایران و 1+5 در «ژنو» تأثیر چشمگیری در بهبود اقتصاد ایران ندارد.
بنابر ادعای این منبع وزارت خزانه‌داری آمریکا، اقتصاد ایران به اندازه‌ای در رکود شدید است که جریان سرمایه‌گذاری به ندرت می‌تواند این کشور را بعد از این همه مدت تحریم‌های بین‌المللی نجات دهد.
این مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داد که اکثر مکانیسم تحریم‌ها بر جای خود باقی خواهد ماند و توافق جدید ایران و 1+5 مجوزی برای مشارکت آزادانه در فعالیت‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران نیست.
این منبع گفت: هرگونه تاجر، بانک، دلال و یا هر فرد دیگری که فکر می‌کند این توافقنامه فصل ورود به ایران را باز می‌کند، به نظر من کاملا اشتباه می‌کند. ما این تحریم‌ها را اجرا می‌کنیم. اندازه این توافق از نظر اقتصادی برای ایران چشمگیر نیست.
این منبع وزارت خزانه‌داری آمریکا در پایان تصریح کرد: حجم گسترده تحریم‌های ما که در طول زمان ایجاد کردیم بر جای خود باقی خواهد ماند. ما همانند گذشته، به استفاده از فشار بر ایران ادامه می‌دهیم.
همچنین علیرغم توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 «آیپک» که اصلی‌ترین لابی صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌آید، از کنگره این کشور خواسته است همچنان به تلاش برای افزایش تحریم‌های ضد ایرانی ادامه دهد.
«آیپک» در یادداشتی که روز دوشنبه برای کنگره ارسال کرده، از نمایندگان خواسته است به تلاش برای افزایش فشار بر تهران ادامه دهند.
در بخشی از این یادداشت آمده است: کنگره باید... تحریم‌های جدیدی تصویب کند، که اگر ایران به تعهدات خود پایبند نبود یا از مذاکره در مورد یک توافق نهایی قابل قبول سر باز زد، با تبعات فوری روبرو شود. کنگره در همکاری با دولت، باید به دقت بر توافقنامه اولیه نظارت کند تا از تمکین ایران به این توافقنامه اطمینان حاصل کند. در صورتی که ایران این توافقنامه را نقض کند، دولت باید تمام کاهش تحریم‌ها را لغو کند.

 


مرا ببخشید برایم بسیار دعا کنید و در روضه‌های ارباب و مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مرا فراموش نکنید.
گروه فرهنگی مشرق به نقل از رجانیوز: روزهای پس از عاشورا همواره یادآور نقش بی‌همتای حضرت زینب(س) در طول تاریخ است، او که در تمام سالیان عمرش نبوت همراه با رافت، امامت توام با عدالت، مظلومیت آمیخته با کرامت و در آخر شهادت همراه با عزت را به چشم دید تا روزگار او را بسازد برای روزهای سخت تنهایی، که از ورای کوه‌های درد، عزتمندانه و پیروز «ما رایت الا جمیلا» را در گوش تاریخ فریاد بزند.
بانو مدفون دمشق است و برکت آن شهر و دیاری که امروز فتنه‌ها میانش برافروخته‌اند تا مردمانش اسلامی را که یک هزار و 374 سال پیش آل‌رسول مصیبت‌ها را برایش متحمل شدند، به صندوقچه خاک گرفته تاریخ بسپارند.
اما مثل همیشه کسانی هستند که در مسیر پیشوای‌شان اباعبدالله‌الحسین(ع) گام بردارند و از دین خدا دفاع کنند؛ مانند آن‌هایی که مدافعان حرم نام گرفته‌اند و ندای «هل من ناصر ینصرنی» را لبیک گفته‌اند.
شهید رسول خلیلی یکی از همین انصار بود که به صورت داوطلبانه مدافع حرم بانوی دمشق شد و جنگید تا آنجا که در چهاردهم محرم به دست گروهک تکفیری در سوریه با ضرب گلوله به شهادت رسید.
اواسط شهریورماه بود که تصمیم به رفتن گرفت، وصیت‌نامه‌اش را هم نوشت و به رسم امانت به پدر سپرد تا اگر دیگر برنگشت دست‌خطی برای آنها به یادگار گذاشته باشد، از زیر قرآن رد شد و رفت و از همه چیز دل کند و مادر و پدر و برادر برایش آرزوهای خوب کردند.
شب سیزدهم محرم با خانواده‌اش تماس می‌گیرد و از برگشتش خبر می‌دهد، مادر خانه را آب و جارو می‌کند و به همه خبر می‌دهد که فردا رسولم برمی‌گردد ولی درست یک روز مانده به برگشت در نزدیکی حرم حضرت رقیه(س) به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.
حالا هفت روز از شهادت رسول خلیلی این جوان 25 ساله گذشته و پدر و مادرش بنا به وصیت او لباس مشکی به تن نکرده‌اند و «الحمدلله» ورد زبانشان شده است. خوشا به سعادتشان که در این روزهای ایام عزاداری اباعبدالله پسرشان شهید دفاع از حرم عقیله بنی‌هاشم شد.
آنچه در ادامه می‌آید متن وصیت‌نامه شهید رسول خلیلی است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
سوره آل عمران آیه 195
«فالذین هاجروا و اخرجوا من دیارهم و اوذوا فی سبیلی و قاتلوا و قتلوا لاکفرن عنهم سیئاتهم ولادخلنهم جنات تجری من تحتها‌الانهار ثوابا من عندالله والله عنده حسن‌الثواب»
آنان که از وطن خود هجرت کردند و از دیار خود بیرون رانده شدند و در راه خدا رنج کشیدند، جهاد کردند و کشته شدند، همانجا بدی‌های آنان را می‌پوشانیم و آنان را به بهشت‌هایی که زیر درختان آن نهرهای آب جاری و روان است، داخل می‌کنیم و این پاداشی است از جانب خدا.
با نام و یاد خداوند رحمان و رحیم و مهربان که در حق بنده حقیر از هیچ چیزی کم نگذاشته است و سلام و درود به محضر صاحب‌العصر والزمان (عج) و روح پاک امام راحل(ره) و رهبر عالم تشیع و اسلام قائدنا آیت‌الله سید علی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و روح پاک تمامی شهدای اسلام به خصوص سید‌الشهداء اباعبدالله‌الحسین(ع) که جان‌ها همه فدای آن بزرگوار.
به موجب آیه شریفه «کل نفس ذائقه الموت» تمامی موجودات از چشیدن شربت مرگ ناگزیر بوده و حیات ابدی منحصر به ذات اقدس باری‌ تعالی می‌باشد.
این دنیا با تمامی زیبایی‌ها و انسان‌های خوب و نیکوی آن محل گذر است نه وقوف و ماندن! و تمامی ما باید برویم و راه این است. دیر یا زود فرقی نمی‌کند؛ اما چه بهتر که زیبا برویم.
پدر و مادر عزیزم که سلام و درود خداوند بر شما باد
از شما کمال قدردانی را دارم که مرا با محبت اهل بیت(ع) و راه ایشان و در کمال صبر و عاشقانه بزرگ کردید و همیشه کمک حال من بوده‌اید. از شما عذرخواهی می‌کنم و سرافکنده‌ام که فرزندی خوب برای شما نبودم و در حق شما آنچنان که باید خوبی نکرده‌ام. از شما می‌خواهم که مرا حلال کنید.
در حق این فرزند حقیرتان دعا کرده و از خداوند بخواهید که او را ببخشد و این قربانی را در راه خود بپذیرد. می‌دانم که شما ناراحت نیستید؛ زیرا هیچ راهی بهتر از این نیست و این را شما به من آموخته‌اید و این همیشه آرزوی دیرینه من بوده که خدا عاقبت مرا با شهادت در راهش ختم به خیر گرداند.
خوش ندارم که این شادمانی را با لباس‌های سیاه و غمگین ببینم، غم اگر هست برای بی‌بی‌جان حضرت زینب(س) باید باشد، اشک و آه و ناله اگر هست برای اربابمان ابا عبدالله‌الحسین(ع) باید باشد و اگر دلتان گرفته روضه ایشان را بخوانید که منم دلم برای روضه ارباب و خانم جان تنگ است.
اما چه خوشحالی بالاتر از اینکه فدایی راه این بزرگواران شویم. پس غمگین نباشد.
برادر عزیزم
مرا حلال کن و ببخش، می‌دانم که در حق تو هم کوتاهی کردم، برایم دعا کن و مرا نیز حلال کن، خدا را سرلوحه کارهای خود قرار بده. از خداوند می‌خواهم همیشه کمک حال تو برادر عزیزم باشد. دعا برایم یادت نرود.
از فامیل، همبستگان نیز می‌خواهم که مرا حلال کنند و ببخشند و برایم دعا کنند.
رفقا، دوستان و همکاران و همنشینان عزیزم
که شاید بیشترین اوقات زندگیم را در کنار شما بوده‌ام، خداوند را شاکرم که در رفاقت هم به من لطف عطا کرده که دوستان و همنشینانی به خوبی شما دارم تا تکمیل کننده و یاری دهنده من باشید.
شما همگی می‌دانید من راه خود را انتخاب کردم و این راه را دوست داشته و دارم و خیلی از شماها هم کمک کننده من بودید از تمامی شما عذر می‌خواهم که رفاقت را در حق شما تمام نکرده و ملتمسانه خواهانم که مرا عفو کنید و حلالم کنید.
مرا ببخشید، برایم بسیار دعا کنید و در روضه‌های ارباب و مجالس عزاداری اهل بیت(ع) مرا فراموش نکنید.
من خود را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینم که برای کسی نصیحت و پندی داشته باشم و اگر ما دنبال پند و نصیحت باشیم چه بسیار است. فقط می‌خواهد چشم بینا و گوش شنوا.
خنک آن روز که پرواز کنم تا بر دوست
به امید سر کویش پر و بالی بزنم
من به خود نامدم اینجا که به خود باز روم
آن که آورد مرا باز برد تا وطنم
مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته‌اند از بدنم
پناه می‌برم به خداوند مهربان و از او می‌خواهم که بر من سخت نگیرد.
شب اول قبر دعا برایم را فراموش نکنید رفقا.
و من‌الله التوفیق
العبد الحقیر محمدحسن خلیلی (رسول)
لازم به ذکر است مراسم هفتم این شهید بزرگوار عصر سه‌شنبه 5 آذرماه از ساعت 15 الی 17در مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع در شهید محلاتی برگزار ‌شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10