(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 مهر 1388- شماره 19471
 

بهره برداري از نخستين مركز كنترل ترافيك محلي
دستاوردهاي قانون جديد جرايم رايانه اي تعيين مجازات هاي نقدي براساس تورم
فرمانده انتظامي آستارا: باند سارقان برنج گيلان در آستارا متلاشي شد
44 هزار گواهينامه هوشمند صادر شد
شناسنامه ها تغيير مي كنند
از سوي معاونت پرورشي و تربيت بدني راه اندازي مي شود بانك پرسش و پاسخ هاي ديني
دبير ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان تهران: مديران مدارس بايد چك هاي دريافتي ثبت نام را بازگردانند
مامور وظيفه شناس در حين مرخصي سارق فراري را دستگير كرد
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: برخي روساي دانشگاه استعفا نوشته اند
معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري: ترافيك تهران از امروز 25 درصد افزايش مي يابد
كشف بيش از يك هزار آمپول روانگردان در اميديه
طلاق غيابي 15 سال بعد از ازدواج غيابي
بارش سنگين برف ارتفاعات خلخال اردبيل را سفيدپوش كرد
راه اندازي 16بيمارستان كارواني در 8 منطقه كشور
در دادگاه جزايي شيراز متهم پرونده جرايم اينترنتي به 5ماه حبس محكوم شد
مرگ آخرين بازمانده امپراطوري عثماني



بهره برداري از نخستين مركز كنترل ترافيك محلي

مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران از افتتاح و بهره برداري نخستين مركز كنترل ترافيك محلي شهر تهران خبر داد و گفت: ايجاد 4 مركز كنترل ترافيك محلي در دستور كار قرار دارد كه نخستين مركز آن در محدوده غرب تهران واقع در منطقه 5 امروز به بهره برداري مي رسد.
به گزارش خبرگزاري فارس، حجت الله بهروز با اشاره به پيچيدگي هاي ترافيك تهران افزود: ايجاد مراكز كنترل ترافيك محلي مي تواند ضمن ايجاد بستر لازم براي نظارت بهتر اين امكان را فراهم كند كه در صورت بروز هرگونه حادثه اي هرچند كوچك نيروهاي امدادي در كمترين زمان ممكن خود را به محل حادثه برسانند و مانع از ايجاد گره هاي ترافيكي شوند.
وي ادامه داد: براين اساس بررسي هاي اوليه ايجاد 4 مركز كنترل ترافيك محلي واقع در شرق ، غرب، شمال و جنوب تهران صورت گرفت و به زودي دو مركز از مجموع اين مراكز به بهره برداري خواهد رسيد.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه تمام شهرهاي بزرگ دنيا براي نظارت دقيق و بهتر به مراكز كنترل ترافيك محلي مجهز هستند، گفت: با توجه به اينكه هر روز تعداد زيادي از ساكنان شهرها و شهرك هاي اقماري به تهران سفر مي كنند، ايجاد مراكز كنترل ترافيك محلي مي تواند به نظارت دقيق تر و مديريت ترافيك ورودي و خروجي هاي شهر كمك كند.
وي با بيان اينكه مراكز كنترل ترافيك محلي وظايف مركز كنترل ترافيك اصلي شهر تهران را دارند، افزود: در مركز كنترل ترافيك شهر تهران، 26 ارگان و نمايندگان آنان فعال هستند كه در مراكز كنترل ترافيك محلي نيز نمايندگان ارگان هاي مسئول كنترل و مديريت ترافيك مستقر خواهند شد.
وي با اشاره به اينكه مراكز كنترل ترافيك شمال تهران در منطقه1، غرب تهران در منطقه 5، جنوب تهران در منطقه 15 و شرق تهران در منطقه 4 احداث خواهند شد، اظهار داشت: در مراكز كنترل ترافيك محلي ضمن مديريت و نظارت بر ترافيك منطقه اي كه مراكز در آنها واقع شده اند، مناطق همجوار نيز تحت پوشش قرار مي گيرند.
مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران در ادامه افزود: مركز كنترل ترافيك جنوب تهران (منطقه 15) نيز تا نيمه اول مهر به بهره برداري مي رسد و مركز كنترل محلي شرق(منطقه4) و شمال تهران (منطقه1) نيز تا پايان آبان به بهره برداري خواهند رسيد.

 



دستاوردهاي قانون جديد جرايم رايانه اي تعيين مجازات هاي نقدي براساس تورم

به دنبال افزايش 26درصدي پرونده هاي مربوط به جرايم رايانه اي در سال گذشته، قانون جديد جرايم رايانه اي از سوي هيئت دولت ابلاغ شد.
سرهنگ اميدي، معاون مبارزه با جرايم رايانه اي پليس آگاهي ناجا در گفت وگو با ايسنا، به تشريح قانون جديد رايانه اي پرداخت و در اين باره با اشاره به اين كه در گذشته فروش نرم افزارهاي آموزش هك در اينترنت تبليغ مي شد اما در حال حاضر با ابلاغ قانون جديد، به شدت اين گونه تبليغات كاهش يافته است، افزود: در قانون جرايم رايانه اي، نفوذهاي غيرمجاز و هك تعريف شده است.
به گفته سرهنگ اميدي موضوع توليد، انتشار و توزيع داده ها، نرم افزار و ابزارهاي الكترونيكي كه صرفا براي جرايم رايانه اي به كار مي رود از ديگر بندهاي اين قانون است كه در گذشته هيچ گونه تعريفي در رابطه با اين موضوعات وجود نداشت.
وي ادامه داد: براساس قانون جديد جرايم رايانه اي، به مباحث نگهداري ديتاترافيك توسط افرادي كه خدمات ميزباني يا دسترسي انجام مي دهند به صورت شفاف پرداخته شده است؛ همچنين طبق ماده 22 قانون جرايم رايانه اي كميته تعيين مصاديق مجرمانه متشكل از دستگاه هاي مرتبط در قوه قضاييه تشكيل مي شود كه در رابطه با پالايش و فيلتر گزارش هاي رسيده مصاديق مجرمانه، تصميم گيري خواهد كرد.
سرهنگ اميدي درباره مجازات هاي پيش بيني شده در قانون جديد جرايم رايانه اي نيز گفت: مجازات هاي پيش بيني شده در اين قانون به صورت مجازات هاي نقدي و حبس است كه مجازات حبس از 6 ماه تا پنج سال و در موارد خاص نيز بيشتر از اين مدت در نظر گرفته شده و همچنين مجازات هاي نقدي نيز از 10 ميليون ريال به بالا در نظر گرفته شده است اما نكته قابل توجه اين است كه هر سال با توجه به نرخ تورم كه از سوي بانك مركزي اعلام مي شود، مجازات هاي نقدي نيز سالانه تغيير خواهد كرد.
وي قانوني شدن مجازات هاي رايانه اي را از مهمترين دستاوردهاي قانون جديد جرايم رايانه اي عنوان كرد و گفت: بسياري از اقداماتي كه در قوانين ما وجود نداشت، در اين قانون به صراحت عنوان شده و يكي از اهداف تصويب آن نيز پيشگيري از جرايم رايانه اي است.

 



فرمانده انتظامي آستارا: باند سارقان برنج گيلان در آستارا متلاشي شد

فرمانده انتظامي آستارا از شناسايي و متلاشي شدن باند سارقان برنج گيلان در بندر مرزي آستارا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس مهدي شهيدي افزود: ماموران پليس آگاهي آستارا پس از انجام تحقيقات گسترده پليسي و اطلاعاتي موفق به شناسايي و دستگيري سركرده باند سارقان برنج فروشي هاي گيلان به همراه سه متهم مربوط به اين پرونده در آستارا شدند.
وي با بيان اينكه سارق اصلي برنج فروشي هاي استان اهل تهران و ساكن تالش بود، اظهار داشت: سارق دستگير شده در بازجويي پليس به 43 فقره سرقت برنج از برنج فروشي هاي چند شهر گيلان اعتراف كرده است.
به گفته شهيدي با همكاري كارآگاهان مبارزه با سرقت پليس آگاهي آستارا و گيلان، صحنه هاي سرقت در شهرستان ها بازسازي شده و مالباخته هاي برنج شناسايي شدند.
وي ادامه داد: تمام برنج هاي سرقتي كه به بيش از 20 تن مي رسد توسط سارق اصلي به خريداراني در شهرهاي مختلف استان فروخته مي شد كه خريداران نيز به همراه متهم اصلي پرونده تحويل مقام هاي قضايي شدند.
فرمانده انتظامي آستارا برنج هاي سرقتي را از نوع هاشمي اعلام كرد و گفت: سارق اصلي كه مديريت سرقت ها را برعهده داشت از افراد سابقه داري بود كه پس از شناسايي برنج فروشي ها و با همكاري عوامل خود و استفاده از ادوات ويژه سرقت، عمليات خود را اجرا مي كرد.
فرمانده انتظامي آستارا با تاكيد بر همكاري و تعامل مردم با نيروي انتظامي اظهار داشت: استمرار اين تعامل منجر به افزايش احساس امنيت در بين مردم بوده و برقراري امنيت اثربخش و مفيد را فراهم مي كند.
شهيدي با اشاره به سرقت هاي رخ داده گفت: از عموم مردم و شهروندان تقاضا داريم كه هشدارهاي پليس درباره پيشگيري از سرقت را جدي گرفته و هرگونه موارد مشكوك را به مركز فوريت هاي پليسي 110 اطلاع دهند.

 



44 هزار گواهينامه هوشمند صادر شد

رئيس مركز صدور گواهينامه پليس راهنمايي و رانندگي افزايش ضريب ايمني گواهينامه را از مهمترين اهداف طرح هوشمند گواهينامه برشمرد كه از مقاومت بسيار بالايي برخوردار است.
به گزارش برنا، سرهنگ حسن رضايي مجد با اعلام اين مطلب افزود: طراحي و رنگ آميزي اين گواهينامه ها نيز متناسب با پيشرفته ترين استانداردهاي بين المللي انجام شده است.
وي تصريح كرد: در گواهينامه هاي هوشمند نكات ويژه ايمني براي جلوگيري از جعل بكار رفته و در درون گواهينامه ها چيپ هايي (تراشه هايي) تعبيه شده است كه اطلاعات فردي و پزشكي صاحب گواهينامه و همچنين رفتارهاي ترافيكي فرد در درون آن ذخيره مي شود.
به گفته سرهنگ رضايي، كنترل الكترونيكي رانندگان به منظور كاهش هزينه هاي مادي و انساني و امكان شناسايي رانندگان پرخطر و حادثه ساز و پرمخاطره و ارتقاء سطح كيفي رفتارهاي ترافيكي رانندگان از ديگر اهداف اجرايي طرح گواهينامه هوشمند است.
وي افزود: همچنين با اين طرح تجميع گواهينامه هاي رانندگان امكان پذير است چرا كه هر راننده چند تا گواهينامه دارد كه از جمله آن پايه دو، موتورسيكلت، پايه يك و ويژه است.
رئيس مركز صدور گواهينامه راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي در ادامه از صدور 44 هزار گواهينامه هوشمند در 4 ماه گذشته خبر داد.

 



شناسنامه ها تغيير مي كنند

شناسنامه افراد بالاي پانزده سال از اواخر امسال تغيير مي كند.
به گزارش فارس، پس از راه اندازي امكانات لازم در مراكز صدور شناسنامه در سراسر كشور از اواخر امسال كار صدور شناسنامه در قالب جديد براي افراد داراي پانزده سال بيشتر آغاز مي شود.
بر پايه اين خبر كار صدور كارت هاي شناسايي ملي هوشمند نيز پس از تامين نيازمندي هاي حقوقي و اعتباري از سال آينده آغاز مي شود.
گفتني است: معاون حقوقي و سجلي ثبت احوال كشور مكانيزه كردن فعاليت هاي ثبت احوال، صدور كارت هاي شناسايي الكترونيكي، ايجاد آرشيو الكترونيكي اسناد سجلي و مكانيزه كردن صدور شناسنامه هاي افراد بالاي پانزده سال را از مهمترين اقدام ثبت احوال در برنامه پنجم توسعه اعلام كرد.

 



از سوي معاونت پرورشي و تربيت بدني راه اندازي مي شود بانك پرسش و پاسخ هاي ديني

بانك پرسش و پاسخ هاي ديني به منظور پاسخ به سوالات و ابهامهاي دانش آموزان در زمينه هاي مختلف ديني و اعتقادي راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت پرورشي و تربيت بدني، اين بانك بعنوان يكي از زيرساخت ها و ظرفيت هاي پيش بيني شده در چارچوب طرح تحول بخشي در معاونت پرورشي و تربيت بدني است كه هدف از آن، ورود موثر به جريان تربيت ديني و اعتقادي دانش آموزان است تا از طريق پاسخ بموقع و مناسب به پرسش هاي آن ها زمينه تربيت آن ها در مسير حيات طيبه فراهم گردد.
دكتر علي اصغر يزداني، معاون پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر افزود: بانك پرسش و پاسخ هاي ديني در دو نسخه لوح فشرده و تحت وب راه اندازي مي شود و براي اين منظور از همكاري و مشاركت حوزه علميه و نيز از تجربيات موسسات نرم افزاري و مراكز پژوهشي تخصصي علوم اسلامي كه تجربيات مشابهي دارند، استفاده خواهد شد.

 



دبير ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان تهران: مديران مدارس بايد چك هاي دريافتي ثبت نام را بازگردانند

دبير ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مديراني كه در هنگام ثبت نام تحت عنوان كمك به مدرسه از اولياي دانش آموزان، چك دريافت كرده اند بايد آنها را به اوليا بازگردانند.
حسين محمداصغري در گفت وگو با فارس اظهار داشت: هزينه ثبت نام دانش آموزان در مقطع پيش دبستاني از سوي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، 120 تا 200 هزار تومان اعلام شده است.
وي اضافه كرد: در صورتي كه مديران مدارس، مبلغي بيش از هزينه تعيين شده را از والدين دانش آموزان دريافت كنند با شدت با آن برخورد خواهيم كرد.
دبير ستاد نظارت بر ثبت نام دانش آموزان سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: به مديران مدارس اعلام شده است كه كمك به مدرسه بايد پس از ثبت نام دانش آموزان و به صورت اختياري باشد تا فشاري به خانواده ها وارد نشود.

 



مامور وظيفه شناس در حين مرخصي سارق فراري را دستگير كرد

مامور پليس آگاهي تهران در حين مرخصي در يك تعقيب و گريز سارق كيف قاپ فراري را دستگير كرد.
به گزارش فارس، يكي از كارآگاهان تشخيص هويت پايگاه يكم پليس آگاهي كه براي انجام كار بانكي خود به يكي از شعبات بانك صادرات در محدوده نياوران مراجعه كرده بود در حين انجام كارهاي بانكي متوجه شد يك مرد جوان قصد سرقت از يكي از مشتريان بانك را دارد.
با اقدام به موقع اين كارآگاه، متهم به سرقت سريعاً اقدام به فرار از داخل بانك كرد و سوار يك دستگاه موتورسيكلت كه در خارج از بانك منتظر وي بود شد و از محل حادثه گريخت.
كارآگاه پليس نيز كه با يك دستگاه موتورسيكلت شخصي به بانك مراجعه كرده بود، علي رغم آنكه در مرخصي اداري به سر مي برد، با احساس وظيفه به سرعت با موتورسيكلتش اقدام به تعقيب متهمان كرد.
در ادامه اين تعقيب و گريز، سرانجام در چند خيابان آن طرف تر از بانك، يكي از سارقان كه در ميان ترافيك ايجاد شده در پشت چراغ قرمز گرفتار شده بود توسط كارگاه تعقيب كننده دستگير و به پايگاه يكم پليس آگاهي منتقل شد.
پس از دستگيري متهم و تشكيل پرونده مقدماتي، به دستور هاشميان، داديار شعبه يكم دادسراي امور جنايي تهران، كارآگاهان مبارزه با كيف قاپي پايگاه يكم، رسيدگي به اين پرونده را در دستور كار جدي خود قرار دادند.متهم دستگير شده كه در ابتدا تلاش داشت تا خود را بي گناه معرفي كند، پس از آنكه در مقابل مدارك غيرقابل انكار بدست آمده از زمان حضورش در داخل بانك كه توسط دوربين هاي مداربسته داخل بانك ضبط شده بود، قرار گرفت به ناچار لب به اعتراف گشود كه قصد سرقت از مراجعان به بانك را داشته اما دستگير و به پليس آگاهي منتقل شده است.

 



وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي: برخي روساي دانشگاه استعفا نوشته اند

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اشاره به تغيير روساي دانشگاه ها، گفت: ما خيلي تمايل نداريم كسي را كنار بگذاريم ولي برخي ها خودشان ابراز تمايل كرده اند كه نباشند و حتي استعفا نوشته اند.
به گزارش ايسنا دكتر وحيد دستجردي در حاشيه معرفي معاون آموزشي وزارت بهداشت، در ادامه افزود: تعدادي از روسا در دوره هاي پزشكي و تخصص پذيرفته شده اند كه بايد حتماً براي ادامه تحصيل بروند و تعدادي نيز ابراز خستگي كرده اند كه ما بايد به جاي آنها افراد متخصصي را جايگزين كنيم.
وي ادامه داد: از آنجايي كه معاون آموزشي نقش اساسي در تعيين روساي دانشگاه ها دارد و چون تازه معاون آموزشي انتخاب شده است، بنابراين از اين مرحله به بعد وارد وادي تغيير روسا مي شويم.
وي در خصوص بكارگيري نخبگان در ستاد مركزي وزارتخانه براي اتخاذ تصميمات و سياست ها، خاطرنشان كرد: در وزارت بهداشت غيرنخبه وجود ندارد ولي ما حتماً از نخبگان جوان استفاده مي كنيم.
دستجردي با اشاره به طرح شوراي برنامه هاي كلان دانشگاه ها با مشاركت نخبگان مجرب، همچنين اظهار كرد: حتماً شوراي نخبگان جوان نيز در وزارتخانه وجود خواهد داشت.
وي در خاتمه با اشاره به سياست هاي وزارتخانه در زمينه توسعه واحدهاي بين الملل دانشگاه علوم پزشكي، خاطرنشان كرد: در نظر داريم با توسعه اين واحدها و به روز كردن آنها، جذب دانشجويان خارجي، ارائه مدرك مشترك با دانشگاه هاي خارجي و راه اندازي بعضي از رشته هاي خارجي را در برنامه هاي خود قرار دهيم.

 



معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري: ترافيك تهران از امروز 25 درصد افزايش مي يابد

معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران گفت: از امروز حجم بار ترافيكي به دليل بازگشايي مدارس حدود 25 درصد افزايش مي يابد.
جعفر تشكري هاشمي در گفت و گو با فارس درباره ترافيك شهر تهران در نخستين روزهاي مهر گفت: چون اول و دوم مهر با آخر هفته مواجه شده بود، خيلي ترافيك افزايش نيافت، اما از امروز ترافيك حدود 25 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: براساس اطلاعات بدست آمده ترافيك در بزرگراه ها حدود 15 درصد و در معابر شهري و خيابان ها و شريان هاي اصلي 6 تا 16 درصد ترافيك قبل از ظهر افزايش يافته است.

 



كشف بيش از يك هزار آمپول روانگردان در اميديه

سرپرست فرماندهي انتظامي اميديه از كشف يك هزار و 159آمپول روانگردان از نوع تمچيزك در اين شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس يحيي غبيشاوي اظهار داشت: در ايست و بازرسي هاي انجام شده در شهرستان اميديه بيش از يك هزار و 159آمپول روانگردان از نوع تمچيزك كشف و پرونده متهمان در بررسي هاي نهايي است.
وي درباره نحوه كشف اين مقدار آمپول روان گردان بيان داشت: اين تعداد آمپول روان گردان در ايست و بازرسي هاي معمول نيروي انتظامي از يك دستگاه موتورسيكلت كشف و در اين راستا يك نفر نيز دستگير شده است.
غبيشاوي با اشاره به تلاش هاي مكرر اين ناحيه انتظامي براي مقابله با معضل خانمان سوز اعتياد به موادمخدر ابراز داشت: پس از بررسي هاي انجام شده در سطح شهرستان اميديه، اصلي ترين عامل پخش موادمخدر در سطح شهرستان اميديه شناسايي و در بازرسي اين منزل، 23 گرم شيشه كشف شد.

 



طلاق غيابي 15 سال بعد از ازدواج غيابي

زن جواني، 15 سال بعد از اينكه به صورت غيابي به عقد شوهرش درآمده بود، با حضور در دادگاه خانواده درخواست طلاق غيابي از شوهرش را به دادگاه ارائه كرد.
به گزارش فارس، زن جوان بعد از اينكه 15 سال قبل به صورت غيابي با شوهرش ازدواج كرده بود، با ارائه درخواستي به مجتمع قضائي خانواده، از دادگاه خواست به صورت غيابي از شوهرش جدا شود.
وكيل زن جوان با بيان اينكه موكلش ساكن كشور كانادا است، به قاضي عموزادي رئيس شعبه 268 مجتمع قضائي خانواده گفت: به خاطر اينكه موكل من هنوز در زوجيت شوهرش قرار دارد، در صورت حضور در ايران ديگر قادر به خروج از كشور نخواهد بود.
برادر اين زن در دادگاه حضور داشت و درباره نحوه آشنايي خواهرش با شوهرش گفت: خواهر من از كودكي در كانادا بزرگ شده بود و در سال 73 زماني كه 20 ساله بود به ايران آمد و در همان زمان مادر شوهرش او را ديد و از خواهرم براي پسرش كه او هم در كانادا زندگي مي كرد، خواستگاري كرد.
وي افزود: بعد از انجام تحقيقات، پدر و مادرم و همينطور خواهرم با ازدواج موافقت كردند و خواهرم بعد از اينكه در ايران به صورت غيابي به عقد شوهرش در آمد، به كانادا برگشت.
پسر جوان به قاضي عموزادي گفت؛ حدود 4 سال بعد از ازدواج خواهرم، شوهرش به كارهاي خلاف كشيده شد و ديگر توجهي به خواهرم نمي كرد.
وي ادامه داد: او در كشور كانادا وارد يك باند خلاف شد كه اقدام به اختلاس از بانك ها و كارت هاي اعتباري مشتريان بانك ها مي كرد و بعد از مدتي توسط پليس دستگير شد.
پسر جوان كه خودش نيز ساكن كشور كانادا است، افزود: دادگاه كانادا او را به خاطر تشكيل باند خلاف و سرقت رايانه اي از بانك ها و مشتريان بانك ها، مجرم شناخت و به مدت 2 سال و نيم روانه زندان كرد و تمام امتيازات او در زمينه اقامت در كانادا و فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي را از او سلب كرد.
وي افزود: از 11 سال قبل و بعد از اينكه شوهر خواهرم وارد فعاليت هاي غيرقانوني شد، خواهرم را ترك كرد و از آن زمان تاكنون ديگر هيچ اطلاعي از محل سكونت وي در دست نداريم.
وي گفت: دادگاه كانادا گزارش تخلفات و دوران محكوميت او را به سفارت ايران در كانادا ارائه داده است و او به دليل اينكه مي داند اگر به ايران بيايد هم محاكمه خواهد شد، قطعاً به ايران نخواهد آمد.

 



بارش سنگين برف ارتفاعات خلخال اردبيل را سفيدپوش كرد

چهره بخش وسيعي از استان اردبيل در اولين روزهاي پاييز در پي نفوذ و تشديد هواي سرد و باراني دگرگون شده است.
به گزارش ايرنا مردم شهر اردبيل كه از اواخر هفته گذشته شاهد نفوذ متناوب سامانه هاي جدي بطور نسبي سرد و بارش زا هستند. بار ديگر با هواي باراني مواجه شده اند و به لحاظ سرماي هوا به استفاده از پوشاك ضخيم و لوازم گرمازا روي آورده اند.
در حالي كه ابرهاي بارش زاي مرتفع بر فراز آسمان شهر اردبيل رشد يافته اند، وزش باد از جانب شرق ابرهاي كم ارتفاع را به منتهي اليه قسمت غربي استان جايي كه كوه 4811 متري سبلان واقع است، مي راند.
ريزش باران كه گاهي بطور نسبي شدت مي يابد، در شهرستان اردبيل ادامه دارد و خبرهاي دريافتي از ريزش سنگين برف در ارتفاعات استان به ويژه در روستاهاي دامنه كوه سبلان حكايت دارند.
كارشناسان اداره تحقيقات و پيش بيني هواشناسي اردبيل نسبت به وقوع رگبارهاي شديد و كاهش بسيار محسوس دماي هوا در قسمت وسيعي از اين استان اخطار داده اند.
به گفته آنان، يك سامانه بارش زا كه با پرفشار سرد سطح زمين همراهي مي كند به استان اردبيل نفوذ كرده كه تا اوايل هفته آينده در منطقه فعال خواهد بود و اوج ناپايداري هاي ناشي از اين سامانه تا روز جمعه پيش بيني شده است.
خبرهاي دريافتي از شهرستان هاي نير، سرعين، نمين، مشكين شهر، پارس آباد مغان، بيله سوار، گرمي و خلخال از ريزش باران و كاهش دماي هوا در اين شهرستان ها حكايت دارند.
اردبيل به ويژه مركز اين استان شامل شهرستان هاي اردبيل، نير، سرعين، نمين و مشكين شهر به لحاظ موقعيت جغرافيايي و طبيعي خود و قرار گرفتن در مسير سامانه هاي گوناگون از شرايط جوي و آب و هوايي بسيار متغير و متفاوتي برخوردار است.
بارش برف در نخستين روزهاي فصل پاييز ارتفاعات شهرستان خلخال در استان اردبيل را سفيدپوش كرد.
ارتفاع برف در اين منطقه 20 سانتي متر گزارش شده است و ارتفاعات اين شهرستان سردسير كاملا سفيدپوش و چهره زمستاني به خود گرفته است.
همچنين گفتني است به دنبال بارش شديد باران و جاري شدن سيلاب طي روز پنج شنبه خسارت هاي زيادي در مشكين شهر بر جاي گذاشت.
سيلاب خسارت هاي قابل توجهي به تأسيسات زيربنايي، اماكن عمومي، باغات و مزارع منطقه وارد كرده است.
سرپرست فرمانداري شهرستان مشكين شهر گفت: براثر بارش باران و جاري شدن سيل در رودخانه مشگين چاي، به بخش عمده اي از شاليزارهاي برنج در حال برداشت اين منطقه خسارت وارد شد.
سيد حميد عباداللهي افزود: سيل همچنين طرح هادي چند روستا، مناطقي از محور مواصلاتي مشكين شهر، اهر و نيز چند راه روستايي را تخريب كرده است.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون اعضاي ستاد حوادث پيش بيني نشده اين شهرستان در حال امدادرساني وترميم خرابي ها هستند خواستار توجه مردم به اطلاعيه هاي صادره از سوي اين ستاد شد.

 



راه اندازي 16بيمارستان كارواني در 8 منطقه كشور

معاون امور بيمارستان هاي جمعيت هلال احمر از تجهيز و راه اندازي 16بيمارستان كارواني در 8 منطقه كشور در مهر سال جاري خبر داد.
حسن صفاريه اظهار داشت: جمعيت هلال احمر در راستاي كمك رساني سريع به مصدومان جهت حوادث و سوانح مختلف كه در كشور رخ مي دهد، در تلاش است تا در هفته كاهش اثرات بلاياي طبيعي بيمارستان هاي كارواني اين جمعيت را راه اندازي كند.
وي افزود: بيمارستان هاي كارواني كه نام ديگر آن بيمارستان هاي فوق سريع است، توسط آمبولانس هاي مخصوص كشيده و حمل مي شود كه متقابلا اين آمبولانس ها نيز پس از استقرار كاروان بيمارستان ها وظيفه حمل و نقل بيماران و مصدومان را برعهده خواهند داشت.
صفاريه به تجهيزات بيمارستان هاي كارواني هلال احمر از قبيل اتاق عمل و بخش مراقبت هاي ويژه اشاره كرد و گفت: هر بيمارستان فوق سريع اين جمعيت مشتمل بر 20پرسنل پزشك، پرستار، بهيار و كارشناس بهداشت خواهد بود.
وي افزود: طرح بيمارستان هاي كارواني هلال احمر در ايران براي نخستين بار در خاورميانه اجرا مي شود.

 



در دادگاه جزايي شيراز متهم پرونده جرايم اينترنتي به 5ماه حبس محكوم شد

دو شعبه دادگاه جزايي شيراز متهم پرونده جرائم اينترنتي و اعضاي يك شركت گلدكوئيستي را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس متهم اين پرونده به نام «ع-ش» كه در چند سال گذشته به اتهام نشر اكاذيب و ايراد افترا از طريق سايت هاي اينترنتي و وبلاگ چند بار به دادسرا و دادگاه احضار شده بود در نهايت از ديدگاه قانون مجرم شناخته و محكوم شد.
براساس اين گزارش اين فرد به اتهام توهين به شكات پرونده به پرداخت يك ميليون ريال جزاي نقدي و به اتهام نشر اكاذيب با رعايت تخفيف به علت فقدان سابقه كيفري به پرداخت 5 ميليون ريال بدل از شلاق و به دليل ايراد افترا نيز با احتساب ايام بازداشت به پنج ماه حبس تعزيري محكوم شد.
همچنين 14 نفر از اعضاي فعال شركت هرمي گلدكوئيست با حكم شعبه 102 دادگاه جزايي شيراز به پرداخت جزاي نقدي و رد مال محكوم شدند.
همچنين اين افراد از طريق عضوگيري در شركت هرمي گلدكوئيست و افزايش زنجيره انساني به كسب سود مي پرداختند كه پس از طرح شكايت عليه متهمان در دادسرا و كسب نظريه كارشناس رسمي دادگستري و استعلامات واصله از بانك هاي مربوطه براي متهمان قرار مجرميت و كيفرخواست صادر شد.
گفتني است پس از برگزاري دادگاه اين متهمان در شيراز اين افراد مطابق ماده يك قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادي كشور مجرم شناخته شدند.

 



مرگ آخرين بازمانده امپراطوري عثماني

آخرين بازمانده خاندان عثماني بر اثر بيماري در سن 97 سالگي روز جمعه در آمريكا مرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، شاهزاده «عثمان ارتوگرول» از شناخته ترين افراد نوادگان خاندان عثماني در جهان و نوه سلطان عبدالحميد دوم پادشاه معروف عثماني بود. وي در صورتي كه به سلطنت مي رسيد به ارتوگرول اول يا عثمان پنجم ناميده مي شد، اما در سال 1924 از تركيه اخراج و يك سال پس از آن جمهوري تركيه جديد اعلام موجوديت كرد. اين شاهزاده عثماني در سال 1912 در استانبول به دنيا آمد و پس از اخراج از تركيه ابتدا به اتريش و سپس به آمريكا رفت و در زمينه نفت مشغول به كار شد. براساس اين گزارش، گرچه دولت تركيه در سال 1973 اعلام كرد كه افراد ذكور خانواده عثماني مي توانند شناسنامه و تابعيت اين كشور را داشته باشند، اما وي تا مدت هاي مديدي از پذيرش آن امتناع كرد اما عاقبت در سال 2004 به عنوان يك شهروند تركيه اي محسوب شد.مراسم به خاكسپاري اين شاهزاده عثماني امروز شنبه در استانبول برگزار و جسد وي در مقبره سلاطين عثماني و در كنار بسياري از آنها كه امپراطوري 600 ساله اي را بر جهان حاكم كردند به خاك سپرده خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14