(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 مهر 1388- شماره 19489
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
درباره گروهك تروريستي جندالله
انفجار خونين در بلوچستان جنايت تازه موساد
سي سال مجاهدت خاموش سرلشكر پاسدار شهيد حاج نورعلي شوشتري
مردي كه از آغاز شهيد بود
با تصويب مجلس و طي 5 سال آينده يارانه آب، برق و سوخت هدفمند مي شود
شرط نوراني بودن انسان در فضاي پيرامون خود



درباره گروهك تروريستي جندالله

بر طبق گزارش «برايان راس» و «كريستوفر ايشام» در پايگاه اينترنتي «خانه شفاف سازي اطلاعات» كه در پاكستان منتشر شده است، گروهك تروريستي موسوم به جندالله وابسته به «عبدالمالك ريگي» از سال 2005 ميلادي مستقيما از سوي مقامات آمريكايي تشويق، هدايت و راهنمايي مي شده تا يكسري حملات چريكي مرگ آسا در داخل ايران انجام دهد.
براساس اين گزارش، مقامات آمريكايي مي گويند روابط واشنگتن با جندالله طوري چيده شده است كه نياز به دستور رسمي رئيس جمهور و حكم كنگره دارد.
در همين رابطه، يك مقام ارشد دولتي آمريكا اذعان كرده است كه گروههايي همچون جندالله، نقش كمكي براي آمريكا داشته اند و مناسب است كه در اين زمينه با چنين گروههايي معامله صورت گيرد.
برخي از مقامات اسبق سازمان جاسوسي سيا نيز با اشاره به چگونگي ارتباط آمريكا با گروهك تروريستي ريگي مي گويند: چنين آرايشهايي يادآور چگونگي استفاده دولت آمريكا از ارتش هاي واسط است كه توسط كشورهاي ديگري از جمله عربستان سعودي و با هدف بي ثبات سازي دولت نيكاراگوئه در دهه 80 حمايت مالي مي شدند.
عبدالحميد ريگي برادر سركرده اين گروهك تروريستي نيز چندي پيش در جمع ريش سفيدان قبايل بلوچ تصريح كرده بود كه برادرش مجري سياستهاي آمريكا در منطقه است و طي چند نشستي كه از سال 1385 به بعد با آمريكايي ها بخصوص در سفارت آمريكا در اسلام آباد داشته مقادير زيادي دلار (در اولين نشست 100هزار دلار آمريكا) و تجهيزات ماهواره اي و مخابراتي از جمله موبايل هاي ماهواره اي دريافت و نقشه هاي عمليات عليه ايران را هماهنگ كرده است.
وي افزود: مالك از سال 2005 به بعد چندين نشست محرمانه با اف.بي .آي و ماموران سازمان سيا در كراچي و اسلام آباد برگزار كرده بود و در قبال دريافت مبالغ فراواني دلار و پايگاه، قول آموزش 2 تا 3 هزار نفر براي عمليات تروريستي را به آنها داده بود.
چند ماه پيش نيز شبكه تلويزيوني «اي.بي.سي» آمريكا نيز طي گزارشي صريحا از كمك هاي گسترده آمريكا به اين گروهك براي انجام عمليات هاي تروريستي در ايران پرده برداشت.

 



سردار شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه از جمله شهداي اين جنايت است
انفجار خونين در بلوچستان جنايت تازه موساد

سرتيپ نورعلي شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه قدس و 28 تن ديگر از فرماندهان سپاه و شيوخ قبايل اهل تسنن در حمله تروريستي صبح ديروز گروهك ريگي در شهر «پيشين» سيستان و بلوچستان به شهادت رسيدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس از زاهدان، سرتيپ شوشتري كه با هدف شركت در جلسه سران طوايف و ريش سفيدان راهي منطقه پيشين در محدوده منطقه سرباز شده بود، توسط افراد ناشناس مورد حمله قرار گرفته و ترور شد.
براساس اين گزارش در اين اقدام تروريستي سرتيپ محمدزاده فرمانده سپاه پاسداران استان سيستان و بلوچستان و فرماندهان سپاه ايرانشهر، سرباز و تيپ اميرالمومنين«ع» نيز به شهادت رسيدند. اين اقدام تروريستي زماني به وقوع پيوست كه اين گروه از فرماندهان در تدارك برگزاري همايش وحدت ميان عشاير شيعي و سني كشور بودند.
گزارش سايت خبري رجانيوز نيز حاكي است در اين حمله تعدادي از سران طوايف بلوچ كه قرار بود بخشي از امنيت مناطق مختلف سيستان و بلوچستان را برعهده بگيرند به شهادت رسيدند.
منطقه پيشين حد فاصل شهرستان هاي سرباز و چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان قرار دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به مناسبت شهادت جمعي از فرماندهان سپاه و سران طوايف بلوچ با صدور اطلاعيه اي اين عمليات ترويستي را كه توسط عوامل مزدور استكبار جهاني صورت گرفت محكوم كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: به دنبال واگذاري مسئوليت تامين امنيت منطقه سيستان و بلوچستان به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و اتخاذ راهبرد امنيت پايدار و بومي با بهره گيري از ظرفيت هاي منطقه اي و مردمي و انتصاب يكي از يادگاران و فرماندهان سرافراز دوران هشت سال دفاع مقدس براي اين امر مهم و دستاوردهاي موثر در اين عرصه، استكبار جهاني با تحريك ايادي سرسپرده و مزدور خود در منطقه نشست مردمي سپاه را با سران طوايف و آحاد مردم مظلوم و بومي منطقه مورد اقدام كور تروريستي قرار داد.
اين اطلاعيه مي افزايد: ترديدي نيست كه اين اقدام وحشيانه و ضد بشري در راستاي استراتژي شيطاني بيگانگان و دشمنان زخم خورده نظام و انقلاب در شكستن وحدت شيعه و سني، ايجاد انشقاق بين صفوف متحد و يكپارچه ايرانيان بصير، ناكارآمد نشان دادن كاركردهاي مردمي و امنيت آفريني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه محروم جنوب شرق كشور و انتقام از تعامل و مشاركت ورزي مردم عزيز و بيدار منطقه در اين صحنه صورت گرفته است.
در اين اطلاعيه شهادت سرتيپ پاسدار شوشتري و جمعي ديگر از فرماندهان سران طوايف و مردم محلي به پيشگاه مقدس حضرت ولي عصر «عج»، فرمانده معظم كل قوا و خانواده معظم شهدا تبريك و تسليت گفته شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، رئيس مجلس شوراي اسلامي شهادت سرتيپ شوشتري و محمدزاده را در عمليات تروريستي شهرستان سرباز استان سيستان و بلوچستان تسليت گفت.
علي لاريجاني در جلسه علني ديروز شهادت سرتيپ شوشتري فرمانده قرارگاه شرق و سرتيپ محمدزاده فرمانده سپاه پاسداران سيستان و بلوچستان را به همراه برادران سپاه پاسداران و نيروهاي بلوچ در عمليات تروريستي شهرستان سرباز را به خانواده هايشان، سپاه پاسداران و ملت شهيد پرور تسليت گفت.
وي يادآور شد: قصد اين افراد تروريست اخلال در امنيت سيستان و بلوچستان بوده كه اين رفتارها نشان مي دهد آن ها نمي خواهند توسعه اقتصادي در اين منطقه برقرار باشد و به طور قطع سپاه پاسداران با نيروهاي مضاعف براي توسعه امنيت در اين منطقه اقدام خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كرد كه مجلس هيئتي را براي بررسي حادثه تروريستي به سيستان و بلوچستان مي فرستد.
علاءالدين بروجردي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، ضمن محكوم كردن اقدام تروريستي در استان سيستان و بلوچستان و به شهادت رسيدن جانشين فرماندهي نيروي زميني سپاه و فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان در اين حادثه تصريح كرد كه اين حادثه تروريستي به دليل ارتباط نزديك سپاه با توده مردم منطقه براي تامين امنيت بوده است.
بروجردي گفت: سرتيپ نورعلي شوشتري به عنوان فرمانده قرارگاه شرق و جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه سياست ارتباط بيشتر با سران عشاير و طوايف بلوچ را در پيش گرفته بود.
وي افزود: سرتيپ شوشتري توانست كار را به لحاظ امنيت منطقه مردمي كند كه اين مسئله با استقبال مردم منطقه مواجه شده بود.
نماينده مردم بروجرد در مجلس به برگزاري جلسات مردمي سرتيپ شوشتري با رئيسان قبايل و طوايف بلوچ براي تامين امنيت در منطقه اشاره كرد و گفت: اين جلسات اثرات خوبي را داشت و به همين خاطر دشمنان انقلاب و به خصوص آمريكا كه حامي اصلي گروهك هاي تروريستي است درصدد مقابله با اين برنامه سپاه برآمدند.
وي خاطر نشان كرد كه دشمنان انقلاب و حاميان گروهك هاي تروريستي پيش از اين نيز حركت هاي تروريستي را در منطقه انجام داده اند و حمايت آنان از چنين حركت هايي مشخص است و بدون ترديد اين اقدام تروريستي موجب خواهد شد تا سپاه اين سياست را با استمرار قوي تر و بيشتر ادامه دهد و از بركت خون اين شهيدان شاهد تامين امنيت در اين نقطه از كشور باشيم.
آخرين خبر حاكي است كه براساس اطلاعيه شوراي امنيت كشور در اين حادثه 29 نفر شهيد و 28 نفر ديگر مجروح شدند.
به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، در اطلاعيه دبيرخانه شوراي امنيت كشور آمده است؛ شهداي اين اقدام تروريستي جمعي از مردم بي گناه منطقه، اعم از شيعه و سني تعدادي از سران عشاير و طوايف بلوچ و سرداران سپاه بوده اند.
به گزارش ايرنا، معاون امنيتي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در عمليات تروريستي صبح ديروز در منطقه پيشين شهرستان سرباز 10 نفر از سران عشاير، قبايل و طوايف اين استان شهيد و دهها نفر ديگر مجروح شدند.
جلال سياح ظهر روز يكشنبه در گفت وگو با خبرگزاري جمهوري اسلامي از زاهدان اظهار داشت: در اين عمليات تروريستي علاوه بر شهادت شماري از سران قبايل و طوايف و فرماندهان سپاه، دهها نفر از مردم و عشاير بلوچ و هموطنان اهل سنت مجروح شدند.
او ادامه داد: بدون شك اين قبيل حوادث همانگونه كه هيچ تاثيري بر وحدت بين شيعه و سني در سيستان و بلوچستان نداشته است بعد از اين نيز انگيزه سپاه پاسداران، مسئولان سياسي و امنيتي و سران عشاير و طوايف را در برگزاري اينگونه نشستها و تحكيم وحدت بين شيعه و سني بيشتر خواهد شد.
مديركل پزشكي قانوني سيستان و بلوچستان گفت: تاكنون پيكر 9 شهيد حادثه تروريستي پيشين شهرستان سرباز به پزشك قانوني تحويل شده است.
دكتر عباس آميان روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: پيكر اين شهيدان به پزشكي قانوني شهرهاي ايرانشهر، چابهار و راسك تحويل شده است.
وي گفت: علاوه بر اين، پيكر 9 شهيد ديگر در حال انتقال به پزشكي قانوني است.
گزارش خبرگزاري فارس نيز حاكي است در اقدام تروريستي صبح يك شنبه سيستان و بلوچستان، سه تن از فرماندهان كرماني قرارگاه قدس سپاه به شهادت رسيدند.
علي علويان فرمانده تيپ صاحب الزمان(عج) سپاه ثارالله استان كرمان، حسين بني اسدي معاون طرح و برنامه نمايندگي ولي فقيه در قرارگاه قدس اهل زرند و حسين مرادي فرمانده قرارگاه داخلي اهل بم جزو اين شهدا هستند، همچنين ابراهيم شهرياري مسئول مركز كنترل فرماندهي قرارگاه قدس اهل شهرستان جيرفت مجروح و در بيمارستان چابهار بستري است و حال عمومي وي رضايت بخش اعلام شده است.
گزارش ديگري از اين خبرگزاري مي افزايد: تعداد 15 نفر از شهداي اين حادثه از منطقه پيشين سرباز هستند.
به گزارش ايرنا، شماري از سران و ريش سفيدان و روحانيان برجسته اهل سنت سيستان و بلوچستان حادثه انفجار تروريستي در منطقه پيشين بلوچستان را به شدت محكوم كردند.
امام جمعه مسجد الزهرا«س» اهل سنت ايرانشهر در اين باره گفت: دشمن با اين اقدام جنايتكارانه درصدد ضربه زدن به وحدت شيعه و سني است.
مولوي عبدالصمد كريم زايي افزود: برخي از گروهكهاي تروريستي با حمايت گسترده استكبار جهاني به ويژه آمريكا و اسرائيل اخيراً جنايتهاي زيادي را در اين منطقه انجام داده اند.
وي گفت: برابري و برادري و اتحاد مذاهب و قوميتها در سيستان و بلوچستان دشمنان را به شدت عصباني و ناراحت كرده است.
امام جمعه مسجد حقانيه اهل سنت ايرانشهر نيز اين انفجار تروريستي را به شدت محكوم كرد.
مولوي عبدالصمد دامني گفت: دشمنان از هر راهي براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران و بر هم زدن امنيت مردم استفاده مي كنند.
همچنين پيمان فروزش و حميدرضا پشنگ نمايندگان مردم زاهدان و خاش و نصرت آباد در مجلس عمليات تروريستي عوامل استكبار جهاني در سيستان و بلوچستان را كه موجب به شهادت رسيدن چند نفر از فرماندهان سپاه پاسداران شد شبيه اقدامات تروريستي گروهك ريگي يكي عنوان و آن را محكوم كردند.
معاون امنيتي- انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار فارس از كنترل كامل منطقه مرزي سرباز توسط ماموران مرزباني خبر داد.
به گزارش سايت خبري رجانيوز سرتيپ نورعلي شوشتري در ابتداي سال 88 مسئوليت تامين امنيت سيستان را بر عهده گرفته بود، در محفلي با حضور دوستانش گفته بود كه «از خدا خواسته ام اينجا محل شهادتم شود و دلم گواهي مي دهد كه خداوند آرزوي مرا برآورده خواهد كرد. بعد از احمد كاظمي و ديگر ياران من تنها شده ام و به همين خاطر انتظار شهادتم را مي كشم. اميدوارم خداوند با شهادت من مشكلات اين منطقه و معضلات آن را حل كند.»
عارف برافرزند حاج ولي محمد، اسلام موحدي فرزند ابراهيم، كلاتي دهقاني فرزند شنبه حاج، شاهاني دهقاني فرزند صاحب، پنج شنبه دهقاني فرزند گجير و خدابخش دهقاني فرزند مرادبخش از جمله سران طوايف و ريش سفيدان منطقه بودند كه در اين گردهمايي به شهادت رسيدند.
به گزارش ايرنا، رئيس مركز مديريت و حوادث فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان گفت: با اطلاع از حادثه تروريستي انفجار در پيشين 21 دستگاه آمبولانس براي انتقال مجروحان و شهداي اين حادثه تروريستي به پيشين اعزام شدند.
دكتر «فريبرز راشدي» اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به محض اطلاع از وقوع اين حادثه تمامي مراكز درماني و بيمارستاني خود را به حالت آماده باش درآورد و آمبولانس هاي اعزامي از شهرستان هاي سرباز، چابهار، ايرانشهر و سراوان به سرعت به پيشين اعزام شده اند.
وي ادامه داد: همچنين بيمارستان هاي امام علي(ع) چابهار، ايران و خاتم ايرانشهر و بيمارستان هاي زاهدان براي ارايه خدمات درماني بهتر به مجروحان به حالت آماده باش درآمدند.
مديركل پزشكي قانوني سيستان و بلوچستان كه در محل انفجار تروريستي پيشين حضور داشت اسامي هشت نفر از شهداي اين حادثه در شهرستان سرباز را اعلام كرد.
«عباس آميان» روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: پيكر سرتيپ «نورعلي شوشتري، سرتيپ رجب علي محمدزاده، علويان، محمد فدايي، فرشاد شفي پور، مصطفي آسكاني، محمد عارف برام و علي عربي» تاكنون تحويل پزشكي قانوني شده است.
او افزود: پيكر يكي ديگر از شهداي تحويلي به پزشكي قانوني كه هويت وي هنوز شناسايي نشده به پزشكي قانوني زاهدان انتقال يافته است.
پيام تسليت رئيس جمهوري
رئيس جمهور در پيام تسليتي به مناسبت شهادت جمعي از مردم و فرماندهان سپاه تصريح كرد: اطمينان مي دهم كه جنايتكاران پاسخ اين اعمال ضدمردمي خود را به زودي دريافت خواهند كرد.
به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، در پيام دكتر محمود احمدي نژاد از جنايت كوردلان وابسته به بيگانه در به شهادت رساندن مردم و جمعي از پاسداران فداكار دين و ملت و در راس آنان سرتيپ شهيد نورعلي شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه، اظهار تاسف شده است.
رئيس جمهور از مسئولين ذيربط خواست با سرعت و قاطعيت، عوامل اين جنايت تروريستي را شناسايي و به دست عدالت بسپارند.
دكتر احمدي نژاد ضمن تبريك و تسليت به فرمانده معظم كل قوا، فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، خانواده، عموم مردم استان و همكاران شهيدان گرانقدر، به ملت عزيز و خصوصاً مردم شريف استان سيستان و بلوچستان اين اقدام جنايتكارانه را از سوي عده اي فريب خورده و بي هويت دانست و آن را نشانه عجز و ذلت آنان به شمار آورد.
عزاي عمومي
در سيستان و بلوچستان
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله عباسعلي سليماني نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان در پي وقوع حادثه تروريستي در سرباز و شهادت تعدادي از مسئولان سپاه در اين استان عزاي عمومي اعلام و اين فاجعه تروريستي را محكوم كرد.
همچنين مولوي عبدالحميد امام جمعه اهل سنت زاهدان نيز با محكوم كردن حادثه تروريستي در پيشين سرباز گفت: طراحان حمله تروريستي از نزديكي و وحدت شيعه و سني وحشت دارند و اين حمله شيعه و سني را هدف قرار داده است. وي از همه فرزندان ملت خواست با حفظ اتحاد و انسجام در دام استكبار جهاني نيفتند.
تسليت رئيس قوه قضائيه
به گزارش ايسنا، رئيس قوه قضائيه در جلسه روز يك شنبه مسئولان عالي قضايي با محكوم كردن عمليات تروريستي در استان سيستان و بلوچستان كه منجر به شهادت جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي شد،خاطرنشان كرد: اين حركات مذبوحانه تاثيري در روند وحدت شيعه و سني نخواهد داشت و عزم نظام جمهوري اسلامي ايران را در ايجاد امنيت و توسعه پايدار راسخ تر خواهد كرد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني ضمن تسليت شهادت جمعي از فرماندهان سپاه و روساي طوايف به ويژه سرتيپ شوشتري فرمانده قرارگاه شرق و سرتيپ محمدزاده فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استان سيستان و بلوچستان از خداوند متعال علو درجات آنان را مسئلت كرد و تمامي قواي انتظامي، امنيتي و قضايي را موظف كرد با هوشياري و دقت، توطئه اخلال در امنيتي كشور را خنثي كنند.
علي لاريجاني: حادثه تروريستي سيستان نتيجه اقدامات آمريكا در منطقه است
رئيس مجلس شوراي اسلامي با محكوم كردن حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان اين اقدام را نتيجه سياست هاي نادرست آمريكا در منطقه دانست.
«علي لاريجاني» ديروز قبل از سفر به ژنو جهت شركت در اجلاس اتحاديه بين المجالس در فرودگاه مهرآباد پيرامون اين حادثه تروريستي گفت: اين اقدام عليه توسعه و آباداني سيستان و بلوچستان بود كه بايد به اين

 



سي سال مجاهدت خاموش سرلشكر پاسدار شهيد حاج نورعلي شوشتري
مردي كه از آغاز شهيد بود

سردار مصطفي ايزدي
«اين انقلاب بايد زنده بماند. اين نهضت بايد زنده بماند و زنده ماندنش به اين خونريزي هاست. بريزيد خون ها را، زندگي ما دوام پيدا مي كند، بكشيد ما را ملت ما بيدارتر مي شود.»
امام خميني(ره)
مجاهد شب زنده دار و شيرعرصه هاي نبرد حق عليه باطل و سرباز پاكباز ولايت سردار بزرگ سپاه اسلام سرلشكر پاسدار شهيد حاج نورعلي شوشتري پس از سي سال مجاهدت مخلصانه در صحنه هاي پرخطر پاسداري و دفاع مسلحانه از انقلاب اسلامي عاقبت با سرافرازي به آرزوي ديرين خويش رسيد و با نوشيدن شهد شهادت به ياران سالار شهيدان تاريخ حضرت اباعبدالله الحسين(ع) پيوست. اين اسوه صبر و جهاد و اخلاص را كه با دلي آرام و نفسي مطمئن قافله سالار رزمندگان اسلام در سخت ترين صحنه هاي نبرد حق عليه باطل بود از نزديك مي شناختم و حضور پراثر و با بركتش را در كربلاهاي ايران زمين با تمام وجود لمس كرده ام. او بحق وديعه اي الهي و سرداري پرافتخار براي ملت شريف و شهيدپرور ايران بود. از آغاز پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي اين سردار بزرگ خطه خراسان چون سربداران دار بر دوش براي پاسداري از هويت ارزشي انقلاب اسلامي سر از پا نمي شناخت و اگر مي خواستي در هر مقطعي از اين سي سال دوران انقلاب اسلامي از او نشاني بگيري بايستي به خط مقدم مبارزه و پرخطرترين صحنه هاي مبارزه با دشمنان اسلام و ايران اسلامي مي رفتي.
اين سرباز پاكباز و فدايي حضرت امام خميني(ره) از نيشابور، سرزمين رهپويان راه ولايت قدم به آوردگاه مبارزه حق عليه باطل گذاشت، او در شرايطي به سلك مجاهدان راه حق پيوست كه از شرايط خوبي برخوردار بود با معرفت و شناختي كه اين انسان موحد و الهي پيدا كرده بود چون صحابه سربلند حضرت سيدالشهدا(ع) از همه چيز گذشت و به راه حق پيوست و در اين مسير همه سختي ها را به جان خريد و خانواده بزرگوارش نيز در همه اين دوران طولاني جهاد و مبارزه چون شيرزن حماسه عاشورا حضرت زينب(س) صابر و استوار ياور سترگ او بودند. او در خراسان مردپرور شخصيت كم نظير و پرآوازه اي است و در استقرار انقلاب اسلامي در اين منطقه پهناور نامش درخشش ويژه اي دارد. با پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نهادهاي مدني آن اين سردار سربدار خراسان بزرگ به همراه خيل بسيجيان به منطقه كردستان شتافت تا ياور انصار انقلاب اسلامي يعني مردم مسلمان و دوست داشتني اين ديار باشد. هوش سرشار و استعداد درخشان اين انسان مهذب و پرهيزگار و شجاع و هيبت ابوالفضل(ع) گونه وي سبب شد تا رزمندگان اسلام به گرد شمع وجودش حلقه زنند و او را به فرماندهي خويش انتخاب نمايند و در نبرد آزادسازي سنندج و ساير شهرهاي كردستان از شجاعت، حكمت، تدبير و توانمندي والاي اين سردار فرهيخته بهره ها ببرند. در حقيقت او با درايت و كارداني نقش بارزي در پيروزي هاي مردم مسلمان كردستان بر عليه عوامل استكبار جهاني در اين منطقه داشت و در تاريخ خونبار مجاهدت هاي خاموش رزمندگان اسلام در غرب كشور نام اين سردار سلحشور از درخشش ويژه اي برخوردار است. با پيروزي هاي مكرر قواي اسلام در غرب كشور و نقش برآب شدن اين ترفند امپرياليسم جهاني و ارتجاع منطقه براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي ايران از درون و شكست خفت بار آنها، جنگ سهمگين هشت ساله آغاز گرديد و اين انسان بصير و ايثارگر بي درنگ به سمت جبهه هاي نبرد عليه دشمن خارجي شتافت و در تنور جنگ كه در هر مرحله سخت تر مي شد سلسله مراتب فرماندهي را از فرمانده گروهان، گردان، محور، تيپ، لشكر تا فرماندهي قرارگاه هاي عملياتي برعهده گرفت. او فرمانده پيروز گردان هاي خط شكن بود و در جبهه هايي كه هدايت عمليات بر عهده اش بود مشحون از اطمينان در پيروزي بر خصم بود. كارنامه تيپ ظفرمند جوادالائمه و لشكرهاي خط شكن امام رضا(ع) و نصر خراسان با نام اين فرمانده پرآوازه و شجاع و مدبر عجين است و نقش ارزشمند ايشان در آزادي مناطق اشغالي خوزستان عزيز و حماسه آزادي بستان، فتح المبين و شكست ارتش بعث در عمليات بزرگ فتح خرمشهر و نبردهاي سرنوشت سازي چون رمضان (شرق بصره)، خيبر (جزاير مجنون و شمال شرق بصره)، بدر (شرق دجله) و فتح فاو (والفجر8) و آزادسازي ميمك در غرب كشور فراموش ناشدني است. در تاريخ انقلاب اسلامي و نيز دوران دفاع مقدس ايشان از ستاره هاي درخشاني هستند كه در همه اين صحنه ها حضوري كارساز و موثر داشته اند. او نقش برجسته اي در فرماندهي قرارگاه نجف اشرف نيروي زميني سپاه برعهده داشت و در پيروزي هايي چون فتح مهران، پيشروي قواي اسلام در استان سليمانيه عراق و عمليات حماسي كربلاي 5 كه منجر به شكستن دژ دفاعي بصره و پيشروي نيروي زميني سپاه بسوي بصره و بعد از آن حضوري كارساز و تعيين كننده داشت. جنگ خاتمه يافت و عاقبت مجاهدت هاي ملت ايران به فرماندهي حضرت امام خميني(ره) و جانفشاني اين عزيزان منجر به پذيرش قطعنامه 598 و پيروزي امت اسلام و اضمحلال رژيم بعثي گرديد. اما اين سردار پاكباز اسلامي كه دهها بار تا مرز شهادت به پيش رفته بود در ادامه حركت با بركتش رسالت سازماندهي نوين نيروي زميني سپاه را برعهده گرفت و پس از آن براي تداوم جهاد خويش به منطقه شمالغرب كشور شتافت و با پذيرش فرماندهي قرارگاه حمزه سيدالشهداء(ع) تداوم بخش راه نوراني مسيح كردستان سردار حكيم و مهذب شهيد محمد بروجردي و سردار صادق و مدبر شهيد حاج احمد كاظمي گرديد. او سير مراتب ترقي را بواسطه قابليت هاي نيكوي فكري، مديريتي، اخلاقي و مردم داري طي نمود و به همين دليل سمت جانشيني فرمانده نيروي زميني در دوراني طولاني به ايشان واگذار گرديد. اما روح بلند و عشق وافر اين عزيز بر تداوم راه گلگون شهيدان و وصل به آنان، او را بي تاب نموده بود. آري اين مالك اشتر ولي امر زمان و سرو سرافراز عرصه هاي جهاد و شهادت اكنون به اوجي از اخلاص و معنويت و بريدگي از اين دنياي فاني رسيده بود كه بايد اجر مجاهدت هاي دائمي خويش را با شهادت مي گرفت فلذا براي طي اين سلوك معنوي و پيوستن به سينه سرخان مهاجر جبهه هاي خون و شرف براي پاسداري از حريم ملت ايران و مبارزه با استكبار جهاني به شرق كشور هجرت نمود و تداوم راه جهاد و شهادت را با حفظ مسئوليت هاي خطير محوله در نيروي مقاومت زميني سپاه با پذيرفتن فرماندهي قرارگاه عملياتي نبي اكرم(ص) آگاهانه انتخاب نمود تا با ارمغان پيروزي هاي بيشتر براي ملت بزرگ ايران و تقديم خون مطهرش تداوم بخش راه روشن ولايت و رهبري امت باشد.
او در يكشنبه خونين پيشين در كنار يار ديرينش سردار سربلند و مهذب سرتيپ پاسدار محمدزاده كه چون او ساخته صحنه هاي نخست انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس بود و مرحله به مرحله جنگ را از رزم حماسي در لبه جلويي منطقه نبرد تا مراتب فرماندهي دسته، گروهان، گردان و تيپ را با سربلندي و افتخار طي كرده بود و استوار چون كوه در خطه سيستان و بلوچستان فرماندهي سپاه اين استان را براي صيانت از استقلال و شرف امت اسلام و مبارزه با سوداگران مرگ برعهده گرفته و خوش درخشيده بود. با هم براي تداوم راه انقلاب مردمي ايران اسلامي به منطقه سرباز سيستان و بلوچستان عزيمت نموده، براي توسعه امنيت پايدار مردمي به ميان ذخاير انقلاب اسلامي عشاير آن حوزه رفتند تا براساس راهبرد حضرت امام خميني(ره) كه در همه عرصه ها مردم يعني صاحبان اصلي انقلاب را حافظان كيان كشور و نگهبان انقلاب مي دانستند، عمل نموده و با حضوري مردمي رهگشاي توسعه و عمران و ايجاد شرايط براي نيكبختي مردم عزيز سيستان و بلوچستان باشند. اما عوامل استكبار جهاني و دشمنان استقلال و آزادي ملت ايران كه در همه مراحل پيشرفت سي ساله امت اسلام با انواع ترفندها بدنبال ايجاد ممانعت براي پيشرفت در هر مرحله از آن بوده اند، اين بار اين سردار سربدار و خدمتگزار و ياران همراهش را كه جمعي از مهاجرين و انصار انقلاب اسلامي بودند به شهادت رساند غافل از اينكه انقلاب اسلامي انقلاب پيروزي خون بر شمشير است و همانگونه كه پيروزي هاي تاريخ خونبار نهضت اسلامي نشان داده است خون سرلشكر شهيد حاج نورعلي شوشتري و همرزمانش موجب بيداري بيشتر و نابودي سريعتر ضدانقلاب داخلي و خارجي خواهد شد. آري سردار شوشتري با سربلندي و عزت به عهد و پيماني كه با خداي خويش بسته بود استوار ماند و اجر مجاهدت هاي خويش را چون مولايش امام علي(ع) بدست شقي ترين افراد با دلي آرام و قلبي مطمئن گرفت. او به فرموده رهبر و فرمانده اش حضرت آيت الله خامنه اي چون ستاره درخشاني است كه در آسمان انقلاب اسلامي مي توان با او و در كنار او راه را پيدا كرد. امروز هم عاشوراست چرا كه كل يوم عاشورا و ايران اسلامي كربلاست زيرا كل ارض كربلا، او به فرياد هل من ناصر ينصرني حسين زمان پاسخ گفت و با بصيرت و روشن بيني راه عزت خويش و ملت ايران را با تقديم قطره قطره خون خود نوراني تر نمود و در دوران فتنه با تقديم جان به جانان به خورشيد حقيقت رسيد و رسالت تداوم راه سرخش را به ما سپرد، باشد كه رهپوي صديق راهش باشيم.
سرانجام زندگي سرشار از صفا و ايثار و اخلاص او بعنوان الگويي جاودان براي نوع بشر چنين است:
بعد از اين نور به آفاق دهيم از دل خويش
كه به خورشيد رسيديم غبار آخر شد
نورعلي چنين نوربخش شد. مشعل باشكوهش در بلنداي ابديت چنين فروزان گرديد، عاش سعيدا و مات سعيدا، باشد كه اينگونه گرديم. ان شاءالله.

 



با تصويب مجلس و طي 5 سال آينده يارانه آب، برق و سوخت هدفمند مي شود

اصلي ترين بخش لايحه هدفمند كردن يارانه ها با راي قاطع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
وكلاي ملت صبح و عصر ديروز طي دو نوبت در صحن بهارستان به بررسي بندهاي پاياني ماده يك لايحه هدفمندي يارانه ها كه در حقيقت بن اصلي اين لايحه نيز هست پرداختند و در نهايت با 161 راي موافق، 42راي مخالف و 13راي ممتنع از مجموع 224 نماينده حاضر در جلسه، ماده يك لايحه را به تصويب رساندند.
طبق اين مصوبه دولت مكلف است طي پنج سال برنامه پنجم توسعه يارانه سوخت، آب و برق را هدفمند كند. به عبارت ديگر قيمت انواع سوخت اعم از بنزين، نفت كوره، نفت گاز، گازمايع و آب و برق طي پنج سال آتي واقعي مي شود و در عوض درآمد حاصل از واقعي شدن اين قيمت ها به پنج دهك پايين درآمدي و نيز توسعه و آباداني كشور اختصاص مي يابد.
در نوبت صبح چه گذشت؟
در نوبت صبح جلسه علني ديروز همانند جلسات قبلي مجلس درباره لايحه هدفمند شدن يارانه ها تعداد زيادي پيشنهاد از سوي نمايندگان مطرح شد كه اكثر آنها با اقبال اندك بهارستان نشينان همراه شد و همين امر نيز باعث شد تا لاريجاني رئيس مجلس از نمايندگان بخواهد از طرح پيشنهادات خود صرف نظر كنند.
البته برخي پيشنهادات نيز با راي مثبت نمايندگان همراه شد كه از آن جمله مي توان به پيشنهاد محمدمهدي مفتح نماينده مردم رزن اشاره كرد.
براساس اين پيشنهاد، شركت هاي آب، برق و گاز موظفند در مواردي كه چندين خانواده يا مشترك از يك انشعاب بهره برداري مي كنند، در صورتي كه امكان اضافه كردن كنتور باشد، تنها با اخذ هزينه كنتور و نصب آن به افزايش تعداد كنتورها اقدام كنند و در صورتي كه امكان اضافه كردن كنتور نباشد مشتركان را به تعداد بهره برداران افزايش دهند.
همچنين طبق تبصره 3 بند (ج) ماده يك لايحه هدفمند كردن يارانه ها نيز مقرر شد قيمت حامل هاي انرژي براي سال هاي پس از سال پايه براساس قيمت ارز منظور شده در بودجه سالانه تعيين شود.
در اين تبصره، كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس قيمت حامل هاي انرژي را براساس قيمت تحويل در روي كشتي (فوب) در خليج فارس در نظر گرفته بود كه اين عبارت به دليل داشتن ابهام با پيشنهاد احمد توكلي نماينده تهران حذف شد.
مخالفت مجلس
با پيشنهاد توكلي
اما در نوبت عصر جلسه علني ديروز، پيشنهاد احمد توكلي درباره حذف كلماتي از تبصره 4 ماده يك مطرح شد كه با مخالفت نمايندگان روبرو شد.
توكلي پيشنهاد كرده بود كه دو كلمه حداقل و حداكثر از تبصره مذكور حذف شود. در اين تبصره آمده كه قيمت هاي سال پايه اجراي اين قانون به گونه اي تعيين گردد كه براي مدت يك سال حداقل مبلغ يكصد هزار ميليارد ريال و حداكثر مبلغ دويست هزار ميليارد ريال درآمد به دست آيد.
توكلي در توضيح پيشنهادش براي حذف دو كلمه حداقل و حداكثر گفت كه اين تبصره تعيين كننده ترين قسمت لايحه است و به دولت اجازه مي دهد، شيب كم پنج سال را از چه نقطه اي شروع كند.
وي گفت: اگر فقط براي سال اول دولت 200 هزار ميليارد ريال درآمد كسب كند، 4 تا 5/9 برابر بايد به قيمت حامل هاي انرژي افزوده شود. بنابراين با فرض اين كه 200 هزار ميليارد ريال را براي سال اول در نظر بگيريم، تورم اضافه 20 تا 40 درصد است و اين تورم براي سال اول كمرشكن خواهد بود.
توكلي خطاب به نمايندگان گفت: احتياط كنيد و از تورم بهراسيد و به پيشنهاد من راي بدهيد در غير اين صورت ممكن است تنش اجتماعي و نارضايتي توليدكنندگان و مصرف كنندگان را همراه داشته باشد.
به گزارش ايسنا، پس از صحبت هاي پيشنهاددهنده، مصباحي مقدم به عنوان مخالفت خود از اين پيشنهاد گفت: شكي در دلسوزي توكلي نيست، اما وي بيان شان را در كميسيون هم مطرح كرده بودند و كميسيون ويژه با نظرشان موافق نبود، چرا كه نتيجه پيشنهاد توكلي اين است كه هم چوب و هم پياز را مي خوريم.
وي ادامه داد: قدم اول اجراي لايحه بايد معقول باشد و اگر احيانا شوك تورمي نيز ايجاد مي كند بايد نتيجه بخش باشد.
رئيس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي يادآور شد: اين كميسيون حداكثر ملاحظه را براي ملايم كردن شيب مدنظر قرار داده و قيمت ها را براي ورود مشخص كرده و در اين زمينه با رئيس جمهور نيز مذاكره داشته ايم تا ما كف و سقف را در نظر گرفته و قيمت ها را برعهده دولت بگذاريم كه از نظر ما نيز اين كار بهتر است.
وي گفت: تبصره 4 به يك معنا حاصل تفاهم كميسيون ويژه و دولت است و نگذاريد تا دستخوش تغيير شود در غير اين صورت به تعبيري تمام لايحه را بي خاصيت مي كند.
در ادامه ارائه اين پيشنهاد نماينده دولت شمس الدين حسيني وزير اقتصادي و دارايي در مخالفت با اين پيشنهاد اظهار كرد: اين پيشنهاد به معناي بي خاصيت كردن لايحه و از بين بردن زحمات است و در مقابل اين دغدغه كه در مورد تورم مطرح مي شود بايد گفت كه واقعيت آن است كه تورم يك پديده پولي است و عامل اصلي آن نقدينگي است.
وي ادامه داد: دليل اين تورم نيز همين ريخت و پاش ها و عدم كارآيي در هزينه ها بوده كه با اجراي صحيح لايحه هدفمند كردن يارانه ها تورم زدايي مي شود نه اينكه تورم ايجاد شود.
وي گفت: ما قوي ترين كار كارشناسي را براي اين لايحه انجام داديم و مدلي كه به مركز پژوهش هاي مجلس ارائه شد در نهايت دقت بود و نقد خاصي بر مدل ما نبود و بر روي مدل هاي اقتصادسنجي نقد وجود داشت.
وزير امور اقتصاد و دارايي يادآور شد: شاه بيت طرح هدفمند كردن يارانه ها اصلاح قيمت است، بنابراين اگر به لايحه هدفمند كردن يارانه ها راي دهيد، قطعا به صرفه و صلاح خواهد بود.
حسيني ادامه داد: پيشنهاد فوق به معناي از بين بردن اثرات لايحه و كار امروز را به فردا سپردن است؛ چرا كه همه موارد پيش بيني شده با كار كارشناسي صورت گرفته و بهترين وقت را در كميسيون ويژه صرف كردند، بنابراين به نظر دولت كه مورد تائيد كميسيون ويژه است، احترام بگذاريد و از اين نظر پشتيباني كنيد.
دلخوش سخنگوي كميسيون ويژه نيز در مخالفت با اين پيشنهاد گفت: اگر اين پيشنهاد راي بياورد، نه به خانواده ها چيزي مي رسد و نه هدفمند كردن يارانه ها قابليت اجرايي خواهد داشت.
بنابراين گزارش پس از ارائه اين سخنان پيشنهاد توكلي از 231 نماينده حاضر در جلسه با 99 راي موافق، 120 راي مخالف و 9 راي ممتنع راي نياورد.
پس از راي نياوردن پيشنهاد توكلي، تعداد ديگري از نمايندگان هم به بيان پيشنهادات خود درخصوص تبصره 4 پرداختند ولي هيچ كدام از آنها تصويب نشد و در نهايت كل ماده يك به راي گذاشته شد كه با راي بيش از دو سوم نمايندگان حاضر در مجلس به تصويب رسيد.
نمايندگان مجلس در ادامه به بررسي ماده دو لايحه مذكور پرداختند.
گفتني است طي تصميم ديروز وكلاي ملت، صحن علني بهارستان امروز و فردا نيز طي دو نوبت صبح و عصر موادباقي مانده لايحه هدفمندي يارانه ها را بررسي خواهند كرد. نمايندگان تاكنون چهار روز كاري را براي بررسي كليات و جزئيات اين لايحه اختصاص داده اند.
خاطر نشان مي شود لايحه هدفمندي يارانه ها در سه بخش اصلاح قيمت ها، پرداخت نقدي يارانه ها و توزيع نقدي و غيرنقدي منابع آزاد شده از محل اصلاح قيمت حامل هاي انرژي و آب و برق تدوين شده است.
با فتنه گران قاطعانه برخورد شود
نماينده استهبان و ني ريز در مجلس گفت: قوه قضائيه بايد با كساني كه به التهاب جامعه دامن مي زنند، برخورد قاطع كند.
«محمد سقايي» در نطق ميان دستور خود در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه جامعه براي برون رفت از شرايط فتنه نيازمند گوهر عقل و بصيرت مي باشد، تاكيد كرد: با توجه به اقدامات و تلاش هاي مخالفان نظام براي ايجاد جنگ نرم در كشور، نخبگان بايد با هوشياري تمام عمل كنند.
وي با اشاره به اينكه دشمنان آشكارا در حوادث بعد از انتخابات ايران حضور داشتند، گفت: اين مساله بصيرت نخبگان جامعه را مي طلبد، زيرا تنها اين بصيرت مي تواند دست دشمنان را رو كند و باعث تغيير بسياري از رفتارها شود.
سفرهاي استاني شكاف بين دولت و ملت را كاهش مي دهد
نماينده مردم فومن در مجلس شوراي اسلامي گفت: سفرهاي استاني با هدف تعامل با مردم و كاهش شكاف بين دولت و ملت بسيار مفيد است.
علي ميرزايي در نطقش تصريح كرد مردم صاحبان اصلي انقلاب هستند و مي خواهند رافت اسلامي و زندگي توام با امنيت براي خود و آيندگان را مشاهده كنند.
درباره سردار شوشتري
نماينده مردم خاش در مجلس با تسليت شهادت جمعي از فرماندهان سپاه در سيستان و بلوچستان، تصريح كرد: اين واقعه قلب مردم سيستان را شكست و چشم نمايندگان در مجلس شوراي اسلامي را اشكبار ساخت و همه نمايندگان متاسف و متاثر شدند.
حميدرضا پشنگ ادامه داد: اين نخستين بار نيست كه استكبارجهاني و تروريست هاي خود فروخته به استكبار خدمتگزاران خود را در سيستان هدف توطئه ها و جنايت خود قرار مي دهند، آن ها با هركس كه قصد خدمت به مردم را داشته باشند دشمن هستند و از آغاز انقلاب اسلامي تاكنون با دستور اربابان بي رحم خود درصدد تضعيف امنيت وعدم همبستگي ملت ايران هستند.
وي با بيان اينكه آن ها مي خواهند مانع برقراري آرامش و امنيت شوند، افزود: سردار شوشتري با درك درست از توطئه هاي دشمنان و شناخت صحيح از منطقه و محل ها ديدگاه مثبت و نويني را در جلب اعتماد و همبستگي مردم در ارتباط با عشاير و طوايف استان در پيش گرفته بود و همين نگاه مثبت باعث شد كه غيض بدخواهان نسبت به او و يارانش بيشتر شود.
مزاياي هدفمند شدن يارانه ها
نماينده مردم تويسركان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مزاياي لايحه هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: از مزاياي اين لايحه اين است كه ثروتمندان بهاي بيشتري را براي حامل هاي انرژي پرداخت مي كنند اما مردم بايد از برقراري عدالت اجتماعي مطمئن شوند زيرا همان قدر كه هزينه ها افزايش مي يابد درآمدها هم افزايش مي يابد.
شهريار طاهرپور در نطقش همچنين تصريح كرد كه اهميت اين لايحه همانند قانون ملي شدن صنعت نفت است زيرا در دوره ملي شدن، دشمن نفت را به يغما مي برد و ما الان به دست خود نفت را آتش مي زنيم.

 



شرط نوراني بودن انسان در فضاي پيرامون خود

در بخش پاياني سوره مباركه طلاق، آيه12 فرمود: اين نظام براي آن خلق شد كه شما عالم بشويد. الله الذي خلق سبع سماوات و من الارض مثلهن يتنزل الامر بينهن لتعلموا ان الله علي كل شيء قدير و ان الله قد احاط بكل شيء علما، تا عالم بشويد: حالا عالم شديد؛ شما را براي چه خلق كرديم؟ شما را براي اينكه عبادت بكنيد؛ نه. شما را براي اينكه كاري غيرعبادت نكنيد؛
اين بخش پاياني سوره مباركه ذاريات اين نيست كه ما بشر را خلق كرديم براي عبادت. اين يك قضيه نيست، يك جمله نيست، دو تا قضيه است؛ يكي موجبه است، يكي سالبه. نفرمود: خلقت الجن و الانس ليعبدون، نظير آيه 12 سوره طلاق. آيه12 سوره طلاق يك قضيه است. يعني ما اينها را خلق كرديم، براي اينكه عالم بشويد. اما بخش پاياني سوره مباركه ذاريات دو تا قضيه است؛ يكي موجبه است، يكي سالبه است، و مفيد حصر. فرمود: و ما خلقت الجن و الانس الاليعبدون(1).
راه نيل به هدف آفرينش
يعني اگر كسي سكولاريزمي فكر كند؛ نمازش را بخواند، روزه اش را بگيرد، تمام احكامي كه به او گفتند، عمل كند؛ اما دين او در متن حيات او حضور و ظهور نداشته باشد، او به اين آيه عمل نكرده. آيه نمي گويد من جن و انس را براي عبادت خلق كردم! آيه مي گويد: (جز) براي عبادت خلق نكردم. يعني اگر يك كاري جز نماز بكند كه عبادي نباشد، اين به هدف خلقت نرسيده. تدريس اش، قيام و قعودش، خوابيدنش، بيدارشدنش، داد و ستدش، سياستش، تجارتش، روابط خانوادگي اش، روابط اجتماعي اش، روابط بين المللي اش؛ محلي، منطقه اي، بين المللي، همه و همه بايد ديني باشد (و رنگ خدايي داشته باشد)
اگر آيه به اين صورت بود كه: خلقت الجن و الانس ليعبدون؛ كسي كه نماز مي خواند، روزه مي گرفت، حج مي رفت؛ به اين آيه عمل كرده است. اما پيام آيه دو تا جمله است؛ يكي موجبه است، يكي سالبه است، مفيد حصر است. يعني (جز) براي عبادت، براي كار ديگري خلق نشده. در چنين حالتي قهرا دين در همه شئون زندگي جلوه مي كند، و چنين انسان متدين دين مداري مي گويد: ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين(2).
سلام دائمي بر تمامي شئون و احوال دين مدارانه انسان كامل
به چنين انسان دين مداري وقتي عرض ادب مي كنيم، به تك تك حالت او؛ به نشستن او، به برخاستن او، به ايستادن او، به خوابيدن او داريم سلام عرض مي كنيم. در زيارت آل ياسين به وجود مبارك ولي عصر(عج) چه جور سلام عرض مي كنيم؟ مي گوئيم: آن وقتي كه مي نشيني، بر تو سلام؛ آن وقتي كه مي ايستي، بر تو سلام؛ آن وقتي كه مي خوابي، بر تو سلام. و السلام عليك حين تقرء و تبين، السلام عليك حين تركع و تسجد، و السلام عليك في آناء ليلك و اطراف نهارك(3). اين همان است كه مثل جدش در پايان سوره مباركه انعام مي گويد: همه شئون من الهي است. ما كار غير ديني نداريم! ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين. اگر جميع شئون، الهي بود، ما به جميع شئون اش سلام عرض مي كنيم! خاتم اوصياء مثل خاتم انبياء اينچنين زندگي مي كند.
بازگوئي ظريف ترين مسائل زندگي انسان توسط دين الهي
قهرا تفكر سكولاريزمي و جدائي دين از سياست و جدايي دين از شئون ديگر، جائي ندارد، حتي درباره تك تك برخوردي كه انسان در منزل دارد؛ گفتند: بين فرزندهايتان هيچ جدائي نيندازيد. بعداز مرگ كه مسئله ارث است، حساب جدائي دارد؛ اما شما يك دختر كوچك داريد، يك پسر كوچكي داريد؛ در بوسيدن ها بينشان فرق نگذاريد، در بخشش ها بين اينها فرق نگذاريد. هيچ چيزي نيست كه دين نگويد، و دين در تمام امور حضور و ظهور دارد.
آنوقت چنين علمي كه در بخش پاياني سوره مباركه طلاق به اين صورت آمده است كه: هدف آفرينش عالم، عالم شدن انسان است؛ فرمود: اين مجموعه كيهاني را ما آفريديم تا شما عالم بشويد؛ و شما را خلق كرديم، براي اينكه به آن انديشه تان، انگيزه عبادي بدهيد. اينجا ديگر سخن از لتعلموا نيست! شما حالا عالم شديد؛ اين علم نسبت به خالق به صورت عبادت ظهور مي كند؛ نسبت به خليفه خالق، يعني اهل بيت(ع) به صورت مودت ظهور مي كند. عبادت خداي سبحان، مودت اينها، همه اش انگيزه است و آدم را متخلق مي كند!
شرط نوراني بودن انسان در فضاي پيرامون خود
چنين عالمي نوراني است؛ چه در فضاي حوزه، چه در فضاي دانشگاه. اين لازم نيست درس اخلاق بگويد! او همين كه سر كلاس مي رود، شاگردها مجذوب او هستند. خداي سبحان در درون همه يك كششي ايجاد كرده. ما را بي سرمايه خلق نكرده!! اين دل را با آن كشش پذيري آفريده. و اگر ما يك انسان وارسته اي را ببينيم؛ همين كه او را ديديم، متنبه مي شويم. حالا لازم نيست او سخن بگويد! فرمود: و جعلنا له نورا يمشي به في الناس(4). يك استاد مي بينيد، نور سر كلاس است، يك كاسب مي بينيد، نور محدوده خودش هست؛ مشروط براي اينكه دين در متن زندگي او حضور و ظهور داشته باشد، نه كسي را فريب بدهد، نه فريب كسي را بخورد؛ بازيگر نباشد!
ناممكن بودن راهيابي اهل فريب و بازي به حريم الهي
اينجا بازيگرها را راه نمي دهند. تا كي آدم مي تواند بازي بكند؟ با خودش بازي بكند، با ديگري بازي بكند. فرمود: ما اينجا بازيگر نيستيم، در دستگاه ما بازيگرها حضور ندارند. ما خلقنا السماء و الارض و ما بينهما لاعبين(ه )، ما كنا لاعبين، ما خلقنا هما الا بالحق(6). فرمود: بازي در دستگاه ما نيست. اگر كسي خواست بازي كند، بالاخره تا كي بازي مي كند؟ اين را بيرون مي كنند! فرمود: در اين دستگاه خلقت بازيچه نيست، بازي در عالم نيست. اگر كسي استاد باشد، عالم باشد، حوزوي يا دانشگاهي باشد؛ بخواهد بازي كند، با سر و ريشش بازي كند، با مردم بازي كند، از فهم مردم و عوامي يك عده سوء استفاده بكند؛ اين تا كي دوام مي آورد؟! اين يك قدم نمي تواند آن كلمات الهي را بنويسد.
سنجش مركب عالمان راستين با خون شهداء در قيامت
اما اگر خليفه الله شد، خونش همتاي خون شهداء است؛ بلكه بالاتر از آن. در احاديث وجود مبارك رسول گرامي(ص) هست كه در صحنه قيامت، مركب علماء را با خون شهداء مي سنجند؛ مركب علماء را با چيزي ديگر نمي سنجند. آن اثر علمي را كه عالم به يادگار گذاشت، او را با خون شهداء مي سنجند؛ و يرجح عليه(7) سنگين تر از آن مي شود. اين انا سنلقي عليك قولا ثقيلا(8) را حمل كرده است. پس با اين مركب مي شود كلمات الهي را نوشت، با چيزهاي ديگر اينطور نيست.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با اساتيد دانشگاه فردوسي مشهد
مشهد مقدس- مرداد1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ذاريات/65 (2) انعام/162 (3) مفاتيح الجنان/ زيارت آل ياسين
(4) انعام/122 (5) انبياء/61 و دخان/83 (6) دخان/93
(7) الامالي للطوسي/512 (8) مزمل/5
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنجشنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14