(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 27 مهر 1388- شماره 19489
 

كوتاه اقتصادي
گزارش اختصاصي كيهان كلاهبرداري 4 هزار ميليارد توماني شركت هاي هرمي
تسهيلات 900 ميليارد توماني دولت براي ساخت 120 هزار واحد مسكوني روستايي
پوشش بيمه براي سهامداران حقيقي بانك پاسارگاد
با حضور رئيس جمهور طرح عظيم آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس به بهره برداري مي رسد
سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي: 50درصد يارانه ها در طرح تحول براي دهك هاي پايين جامعه است
بر اثر سياست هاي ارزي اشتباه دولت براون صورت گرفت بحران «پوند» در انگليس
فرصت يك ماهه ايران به تركيه براي حضور در 3 فاز پارس جنوبي
رئيس اتاق بازرگاني ايران: عمده ترين مطالبات صادركنندگان اصلاح سياست هاي ارزي است
معاون وزير اقتصاد خبر داد احتمال اجراي هدفمندكردن يارانه ها اول زمستان
انتشار 100 ميليارد تومان اوراق مشاركت توسط سازمان بنادر و دريانوردي



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنايع و معادن از پيشنهاد شركت هاي كره اي براي توليد پارچه چادر مشكي در ايران ابراز بي اطلاعي كرد.
¤ بورس كالاي ايران به منظور معرفي توانمندي هاي اين بورس به مشتريان خارجي در بزرگترين نمايشگاه بين المللي صنعت پتروشيمي در عربستان حضور يافته است.
¤ وزير نفت با بركناري جواد يارجاني از رياست امور اوپك و روابط با مجامع انرژي ايران، در حكمي، محمدعلي خطيبي را به عنوان سرپرست اين بخش تعيين كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 3357، 3387، 3386، 3345 الي 3349 و در مركز مخابرات شهيد صدوقي (فرديس1) كرج با پيش شماره هاي 650الي 655، 657، 659 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ دومين جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي پس از تشكيل دولت دهم امشب در دفتر محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور برگزار مي شود.
¤ طي حكمي از سوي وزير بازرگاني «سيدعليرضا شجاعي» به سمت مشاور وزير و مديركل روابط عمومي اين وزارتخانه منصوب شد.
¤ يكي از اعضاي هيئت رئيسه اتاق بازرگاني ايران ميزان قاچاق به كشورمان در سال را حدود پنج ميليارد دلار برآورد و عنوان كرد كه مبادلات غيررسمي جداي از قاچاق است و مبادلات مرزي غيررسمي با قاچاق تفاوت دارد.
¤ شركت ملي نفت ايران موفق به كشف سه ميدان جديد نفت خام و گاز طبيعي در سه استان ايلام، فارس و خراسان رضوي شد.
¤ در پي بخشنامه وزارت مسكن و شهرسازي مبني بر تغيير مديريت طرح مسكن مهر، مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي مسكن مهر استان تهران گفت: اگر قرار به تغيير مديريت طرح مسكن مهر باشد، سازمان مسكن و شهرسازي بايد حذف شود نه شركت هاي تعاوني!
¤ نماينده مردم رشت در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به تبليغات برنج وارداتي در صدا و سيما از اوضاع آشفته بازار برنج انتقاد كرد.
¤ معاون اقتصادي و مالي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران اعلام كرد: حذف يارانه هاي انرژي در بخش صنعت و معدن كه در راستاي اجراي طرح تحول اقتصادي در برنامه پنجم اجرا خواهد شد، سودآوري كارخانه هاي صنعتي را كاهش نمي دهد.
¤ مديرعامل شركت پتروپارس با اشاره به حالت تعليق درآمدن مذاكرات با شركت OMV اتريش در فاز 12پارس جنوبي، گفت: هم اكنون مذاكرات با سه گروه خارجي براي سرمايه گذاري در اين فاز 12در حال انجام است.
¤ يك مقام كارفرمايي با انتقاد از برخي اظهارنظرها مبني بر لزوم تجديدنظر در دستمزد كارگران با وجود كاهش نرخ تورم براساس اعلام رسمي بانك مركزي، گفت: با توجه به اينكه نرخ تورم 5/18درصدي كمتر از رقم افزايش 20درصدي و دستمزد در ابتداي سال است، به نظر مي رسد در صورت تجديدنظر در دستمزد، ميزان آن بايد در نيمه دوم سال كاهش يابد.

 



گزارش اختصاصي كيهان كلاهبرداري 4 هزار ميليارد توماني شركت هاي هرمي

براساس بررسي هاي انجام شده بيش از 110 شركت هرمي فعال در كشور بيش از 4 هزار ميليارد تومان از 4 ميليون نفر كلاهبرداري كرده اند.
يك مقام آگاه در گفت وگو با كيهان ضمن اعلام اين مطلب به تشريح شيوه هاي اختاپوسي و ابعاد مختلف كلاهبرداري شركت هاي هرمي از جمله «كوئست» پرداخت.
وي كه پس از چاپ مقاله «فريب بزرگي به نام كوئست در روزنامه كيهان و افشاي برخي از موارد مستند اين سيستم با سرويس اقتصادي گفت وگو مي كرد، يادآور شد؛ طبق بررسي هاي صورت گرفته 110 شركت بيش از 4 ميليون نفر را در كشور درگير ساختار هرمي خود كرده اند با توجه به اينكه هر عضو حداقل يك ميليون تومان در جيب شركت هاي هرمي ريخته اند، بر اين اساس بيش از 4 هزار ميليارد تومان از سرمايه هاي كشور صرف تحقق روياي شيرين هرمي ها و تلخ كردن كام اعضا شده است.
اين مقام آگاه از آلودگي 14 تا 15 استان كشور و گسترش فعاليت اين شركتها در كشورهايي چون افغانستان، ازبكستان، ارمنستان و عراق خبر داد كه از هر قرباني يك ميليون تومان بابت عضويت گرفته و قول پرداخت 20 درصد سود ساليانه در 15 ماه نخست را داده اند.
مسئول يك شركت كذايي كه گفته مي شد يك دكتر آمريكايي است، كسي جز يك جوان ايراني نبود كه در دفتر آن در خيابان مطهري حضور يافته و به ايميل هاي اعضا جواب مي داد.
اينگونه القا مي شد كه وي در واشنگتن به ايميل ها جواب مي دهد و در نهايت پول اعضا سر از يك بانك اماراتي به نام HSVC تحت عنوان «جيبي الكوثر» در آورد.
به گفته وي در حال حاضر برآورد مي شود حدود 4 ميليون نفر مالباخته و فريب خورده شركتهاي هرمي در كشور باشند كه هنوز بسياري از آنان به مراجع قضايي مراجعه نكرده اند.
جلب اعتماد عمومي
با شگردهاي فريبنده
شركت هاي هرمي جديد براي جلب اعتماد عمومي مردم با اجاره سالن هاي وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي و نظامي و برگزاري همايش هايي با موضوعاتي جدا از كار و فعاليت خود، اينگونه به مخاطب القاء مي كنند كه اين سازمان ها و ارگان هاي دولتي و حتي نظامي حامي فعاليت هاي شركت مطبوعشان هستند. به عنوان مثال با برگزاري همايش هاي فريبنده تحت عناوين بازاريابي و ... در سالن اجتماعات صدا و سيما و يا سالن اجتماعات ... وابسته به يكي از ارگان هاي نظامي و قرار دادن يك خودروي نيروي انتظامي با چراغ گردان روشن، ضمن جلب اعتماد، فعاليت تخريبگرانه خود را قانوني و زير سايه حمايت دولتي نشان مي دهند.
اين مقام آگاه در ادامه با اشاره به فعاليت شركت GIG كه به «راه آسمان» نيز معروف است، مي گويد: شركت توسط 10 نفر جوان كم سن و سال، اما آشنا به كامپيوتر و IT ايجاد شد.
اين مقام آگاه افزود: 10 نفر همديگر را در ملأ عام و بين اعضاي جديد دكتر و حاجي صدا مي كردند تا القا كنند جزو مسئولين رده بالا و صاحب نفوذ هستند.
سيستم مذكور در اقدامي فريبكارانه و متقلبانه با پرداخت مبلغ 60-70 ميليون تومان به برخي جوانان كه حتي كارت پايان خدمت نيز ندارند، آنان را به عنوان افراد نظامي و مديران بالارتبه كشوري و لشگري معرفي مي كرد. مديران شركت هرمي مذكور با پوشانيدن لباس نيروي انتظامي بر تن افراد فريب خورده، اينگونه القا مي كردند كه با مراكز نظامي و انتظامي در ارتباط مستقيم هستند.
شاهنامه هاي هرمي
50 هزار توماني
بعضي از شركت هاي هرمي به بهانه فروش كالا، هرم فعاليتي خود را گسترده تر ساخته اند.
در اين روش، شاهنامه هايي كه به طور معمول 3 تا 4 هزار تومان قيمت دارند، با قيمتي بين 40 تا 50 هزار تومان به مردم فروخته شده و وعده داده مي شود اگر آنها بتوانند شاهنامه هاي هرمي را به ديگران بفروشند، در كمترين زمان ممكن با زياد شدن
زير شاخه ها، ميلياردر مي شوند.
ليدرهاي شركت هاي هرمي به قربانيان بي اطلاع خود گفته اند كه پولهاي دريافتي از آنان را در خارج از كشور و در بازارهاي طلا، نفت، برنج و ساير محصولات و كالاها سرمايه گذاري كرده و ماهانه 20 تا 30 درصد سود قطعي به دست مي آورند. آنان استدلال مي كنند كه چون ماليات پرداخت نمي كنند سودشان بيشتر از ساير شركت هاست.
نسل جديد
شركتهاي هرمي در ايران
اين مقام آگاه با هشدار نسبت به ورود و فعاليت نسل جديد شركتهاي هرمي با الگوريتم هاي تيم هاي جديد مي گويد: پس از برخورد جدي با شركت ها، در مرحله دوم، شركت هاي هرمي با شناختي كامل از شرايط و وضعيت بازار كشورمان، با اسم و برند شركت هاي خارجي و به بهانه مشاركت در سرمايه گذاري مشغول به فعاليت شده اند. شركت هاي هرمي اين بار اسم هاي خارجي براي خود برگزيده اند و با آدرس هاي كذايي و دروغ سرمايه گذاري در بورس هاي معتبر جهاني سعي در گسترش هرم هاي خود كرده اند.
شركت هاي جديد هرمي با ايجاد و طراحي سايت هاي اغوا كننده كه در آن اطلاعات غير واقعي و عكس هاي فريبنده اي از فعاليت هاي ادعايي خود را قرار مي دهند. در نگاه نخست اينگونه القا مي كنند كه اعضا با يك شركت خارجي طرف هستند اين موضوع سبب مي شود تا افراد به راحتي و بدون حتي دريافت كوچكترين رسيدي، به اميد پولدار شدن، دو دستي سرمايه خود را به آنان تقديم كنند.

 



تسهيلات 900 ميليارد توماني دولت براي ساخت 120 هزار واحد مسكوني روستايي

پرونده ساخت 120 هزار واحد مسكوني روستايي براي دريافت وام تا دو هفته ديگر به بانك هاي عامل داده مي شود.
عزيزالله مهديان معاون بنياد مسكن انقلاب اسلامي با بيان اين مطلب گفت: در راستاي برنامه چهارم توسعه سالانه 200 هزار واحد مسكوني روستايي در كشور احداث شده است.
وي افزود: در سال 87 با توجه به كمبود منابع بانكها و دستورالعملهاي بانك مركزي به 120 هزار واحد مسكوني وام پرداخت نشد كه در روزهاي اخير با پرداخت وام به اين واحدها موافقت شد. كل مبلغ وام 900 ميليارد تومان است.
وي با بيان اينكه بهسازي مسكن روستايي از ابتداي دولت نهم آغاز شده است، گفت: با آغاز بكار دولت دهم و تاكيد رئيس جمهور دور جديد بهسازي و ساخت و ساز در روستاها نيزآغاز شده است.
مهديان با اشاره به اينكه وام پرداختي به واحدهاي مسكوني روستايي 5/7 ميليون تومان است گفت: بهره بانكي اين وام 5درصد است و براساس قانون از سال 84 سالانه 15درصد بايد به وام مسكن اضافه مي شد كه با توجه به كاهش قيمت برخي مصالح ساختماني، امسال اين مبلغ اضافه نشد.
معاون بنياد مسكن انقلاب اسلامي گفت: پيشنهاد افزايش وام مسكن روستايي از 5/7 ميليون تومان به 8 ميليون و 600 هزار تومان داده شد اما بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار مخالفت كرد.

 



پوشش بيمه براي سهامداران حقيقي بانك پاسارگاد

بانك پاسارگاد سهامداران حقيقي خود را تحت پوشش بيمه حوادث و آتش سوزي منازل مسكوني قرار مي دهد.
به گزارش روابط عمومي بانك پاسارگاد، خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي در آيين افتتاح شعبه بروجرد ضمن اعلام اين خبر گفت: پس از طرح بيمه سپرده گذاران بانك پاسارگاد، به هزينه بانك كه با استقبال خوبي مواجه شد، مديران بانك پاسارگاد در اقدامي شايسته و درخور تحسين سهامداران حقيقي خود را به هزينه بانك، تحت پوشش بيمه حوادث و آتش سوزي منازل مسكوني قرار دادند. وي ادامه داد: هر يك از سهامداران حقيقي بانك حداكثر تا سقف يك ميليارد ريال ارزش اسمي سهام خود، تحت پوشش بيمه حوادث قرار مي گيرند. رفيعي در مورد بيمه آتش سوزي منزل مسكوني سهامداران افزود: هر يك از سهامداران حقيقي بانك پاسارگاد، معادل 50درصد ارزش اسمي سهام خود تا سقف 500 ميليون ريال تحت پوشش بيمه آتش سوزي منزل مسكوني قرار خواهند گرفت. مدير روابط عمومي بانك پاسارگاد تصريح كرد: شرط برخورداري از مزاياي بيمه هاي فوق، سهامدار بودن شخص حقيقي در روز قبل از حادثه و يا آتش سوزي منزل مسكوني آنها است.

 



با حضور رئيس جمهور طرح عظيم آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس به بهره برداري مي رسد

طرح بزرگ آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس كه از 20 سال پيش آغاز شده بزودي با حضور رئيس جمهور به بهره برداري مي رسد.
محمدرضا عطارزاده معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در گفت وگو با واحد مركزي خبر افزود: هزينه طرح آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس بر پايه قيمت سال 1388،
800 ميليارد تومان شده است.
وي گفت: هدف از اجراي اين طرح، انتقال آب از سد كوثر واقع در استان كهگيلويه و بويراحمد براي 5 شهر بزرگ، 11 شهر كوچك، 36 شهر جديد و 47 دهستان شامل 1200 روستا در محدوده استان هاي بوشهر، خوزستان، كهگيلويه و بويراحمد، فارس و هرمزگان است.
عطارزاده جمعيت پيش بيني شده براي طرح آبرساني به شهرهاي حاشيه خليج فارس را در سال 1385 حدود يك و نيم ميليون نفر و در سال 1400 حدود 3 ميليون و 200 هزار نفر عنوان كرد.
وي گفت: خط انتقال به طول 764 كيلومتر، تصفيه خانه آب به ظرفيت 4 و نيم متر مكعب در ثانيه، مخازن ذخيره و متعادل كننده به ظرفيت 84 هزار متر مكعب، 4 واحد ايستگاه پمپاژ به ارتفاع كل 724 متر، نظام حفاظت كاتديك و نظام ابزار دقيق، كنترل و تله متري از اجزا و مشخصات فني اين طرح بزرگ است.
عطارزاده گفت: ميزان آب انتقالي از سد كوثر با بندرلنگه در سال 1385 معادل 4 متر مكعب در ثانيه براي مرحله نخست و در سال 1400 معادل 7 و نيم متر مكعب در ثانيه براي مرحله دوم پيش بيني شده است.
وي همچنين حجم مخزن سد كوثر را سالانه 580 ميليون متر مكعب برآورد كرد.

 



سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي: 50درصد يارانه ها در طرح تحول براي دهك هاي پايين جامعه است

سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: 50درصد منابع در لايحه هدفمند كردن يارانه ها براي دهك هاي پايين جامعه مصرف مي شود.
نادعلي الفت پور افزود: در صورت تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه ها 50درصد منابع حاصل از اجراي اين لايحه براي پرداخت نقدي و غيرنقدي به 5 دهك پايين جامعه اختصاص مي يابد.
وي اضافه كرد: اين منابع در قالب گسترش و تامين بيمه هاي اجتماعي، درماني، سلامت، پوشش دارويي بيماران خاص، مسكن، اشتغال، توانمندسازي و ا جراي برنامه هاي حمايت اجتماعي مصرف خواهد شد.

 



بر اثر سياست هاي ارزي اشتباه دولت براون صورت گرفت بحران «پوند» در انگليس

رئيس اقتصاددانان مؤسسه مالي HSBC انگليس هشدار داد، سياستهاي ارزي دولت انگليس موجب شده تا اين كشور با بحران پوند روبرو شده و اقتصاد انگليس به شدت با تهديدات مختلفي روبرو شود.
به گزارش بلومبرگ «استفن كينگ» تصريح كرد، سياستهاي اشتباه ارزي و پولي انگليس موجب از بين رفتن ارزش و اعتبار پوند در بازارهاي جهاني شده است. از ابتداي سال 2008 افزايش بدهي هاي دولت انگليس موجب شده تا ارزش پوند در برابر دلار 17 درصد و در برابر يورو بيش از 20 درصد كاهش يابد. پس از اظهارات مروين كينگ رئيس بانك مركزي انگليس مبني بر مفيد بودن كاهش ارزش پوند براي اقتصاد انگليس، ارزش پوند طي ماه سپتامبر به پايين ترين رقم خود در برابر دلار و يورو طي چهار ماه اخير رسيد. به گزارش فارس، كينگ گفت، پوند انگليس هم اكنون به شدت تضعيف شده است. بخش زيادي از كاهش ارزش پوند به علت سياستها و تفكرات غلط اقتصادي است كه در ذهن برخي مقامهاي بانكي و اقتصادي انگليس وجود دارد.
كينگ در ادامه پيش بيني كرد، ارزش پوند در برابر دلار طي 12 ماه آينده همچنان تضعيف خواهد شد. سرمايه گذاران داخلي و خارجي به شدت نگران كاهش ارزش پوند هستند. نرخ بدهي به توليد ناخالص داخلي (GDP) در كشورهاي توسعه يافته در حال افزايش است. به نظر من ارزش پوند و دلار در برابر يورو طي سال آينده نيز همچنان روندي نزولي خواهد داشت.
سحر و جادو، فريب تازه
براي جلب زيان ديدگان دبي
برخي از كلاهبرداران به منظور گشايش كار شركت هايي كه وضعيت مناسبي در جريان بحران اقتصادي و مالي دبي پيدا كرده اند، با استفاده از سحر و جادو در صدد جلب اعتماد صاحبان اين شركت ها برآمده اند.
به گزارش ايرنا سحر و جادو و ادعاي تسخير جن در كشف گنجينه ها و رفع مشكلات مالي صاحبان شركت هاي بزرگ، مواردي است كه در روزهاي اخير توسط كلاهبرداران به مال باختگان و متضررين در بحران اقتصادي و مالي پيشنهاد مي شود.
عبدالرحمان عبيدالله مدير اداره مبارزه با جرايم اقتصادي پليس دبي در اين ارتباط گفته است، كلاهبرداري از طريق سحر و جادو به شدت در دبي رواج پيدا كرده است.در سال جاري ميلادي 99 پرونده در اين مورد در پليس دبي گشايش يافته كه ميزان خسارات وارده به مالباختگان بيش از 130 ميليون درهم (5/35 ميليون دلار) برآورد شده است.

 



فرصت يك ماهه ايران به تركيه براي حضور در 3 فاز پارس جنوبي

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از فرصت يك ماهه ايران به تركيه براي تعيين تكليف قرارداد فازهاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي خبر داد و گفت: در صورتي كه تركها تمايلي به امضاي اين قرارداد نداشته باشند، با ساير شركتها مذاكره مي كنيم.
علي وكيلي در جمع خبرنگاران درخصوص آخرين وضعيت مذاكرات صورت گرفته با تركيه براي مشاركت آنها در سه فاز ميدان مشترك پارس جنوبي، اظهار داشت: تركيه يك ماه ديگر براساس تفاهم نامه امضا شده فرصت دارد كه قرارداد اين سه فاز پارس جنوبي را تعيين تكليف كند.
وي تاكيد كرد: براساس تفاهم نامه امضا شده سال قبل تركيه بايد در اين مدت نسبت به اجراي قرارداد اين سه فاز پارس جنوبي نظر خود را اعلام كند.وي افزود: اگر تركها براي نهايي كردن قرارداد فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي آمادگي خود را اعلام كردند با آنها قرارداد اين سه فاز را نهايي مي كنيم.مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با تاكيد بر اينكه در صورت عدم اعلام آمادگي تركيه براي تعيين تكليف قرارداد اين سه فاز با ساير شركتهاي داخلي و خارجي مذاكره خواهيم كرد، بيان كرد: هم اكنون قرارداد توسعه اين سه فاز آماده است.

 



رئيس اتاق بازرگاني ايران: عمده ترين مطالبات صادركنندگان اصلاح سياست هاي ارزي است

قانون به صراحت مي گويد، تفاوت نرخ تورم و نرخ ارز بايد لحاظ شود اما عمل نكردن به اين قانون باعث شده به توليد و صادرات كشور ضربه وارد شود.
دكتر محمدنهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران در نشست تخصصي چالش هاي صادراتي
غير نفتي همچنين گفت: هيچكس در دستگاههاي اجرايي نبايد به خود اجازه دهد تا اين قانون اجرا نشود، زيرا عمل نكردن به اين قانون باعث شده برخي از كالاهاي ما بطور بي سروصدا از ليست كالاهاي صادراتي خارج شود. وي افزود: اين فشار تورمي بايد از كالاهاي صادراتي برداشته شود و دلخوش كردن به جوايز صادراتي براي جبران اين موضوع اميد واهي است.
وي تأكيد كرد: يكي از عمده ترين مطالبات صادركنندگان اصلاح سياست هاي ارزي با نگاه صادرات محور است.
نهاونديان در ادامه به شرايط ويژه بين المللي كه باعث شد بسياري از دولت ها با بسته هاي سياستي وارد شوند به كمك بنگاه هاي توليدي و صادراتي شان بيايند، اشاره كرد و گفت: با اينكه سياست هاي صادراتي در صدر برنامه هاي ما بود اما در كشور ما متأسفانه به دليل ملاحظات تورمي دسترسي واحدهاي موفق توليدي و صادراتي به تسهيلات بانكي محدود شد و ضربه جبران ناپذيري به واحدهاي توليدي و صادراتي ما وارد آمد.
وي دسترسي آسان واحدهاي موفق توليدي و صنفي به منابع را دستور كار جلسه هفته آينده شوراي پول و اعتبار خواند و گفت: بايد براي توليد و صادرات منابع را به راحتي مهيا كرد و اتاق هاي بازرگاني براي تشخيص موارد و مصاديق اخذ تسهيلات آماده هرگونه همكاري با بانك ها و وزارت امور اقتصادي و دارايي هستند. البته اين امر نبايد به تضعيف بانك ها هم منجر شود.
اين گزارش حاكي است: وزير بازرگاني نيز در اين نشست با اشاره به 20 تريليون دلار ارزش صادرات جهان در سال گذشته گفت:
8/15 تريليون دلار مربوط به صادرات كالا و 7/3 مربوط به صادرات خدمات بوده است كه با توجه به توليد ناخالص 60 تريليون دلاري جهان در سال گذشته مي توان گفت: يك سوم از كل فعاليت هاي اقتصادي جهان صادر مي شود.مهدي غضنفري تصريح كرد: ارزش كلي صادرات ايران سال گذشته 116 ميليارد دلار بوده كه با توجه به توليد ناخالص داخلي 343 ميليارد دلاري نشان دهنده اختصاص 34 درصد از توليد ناخالص داخلي به صادرات است، اما اگر سهم نفت را از اين ميان كم كنيم 23 ميليارد دلار صادرات غير نفتي وجود داشته كه نسبت به توليد ناخالص داخلي تنها هفت درصد بوده است.
وي گفت: گرچه كارهاي خوبي در زمينه صادرات انجام شده و عددهاي كوچك به رقم هاي بزرگ رسيدند اما تا رسيدن به رقم هاي استاندارد جهاني فاصله زيادي وجود دارد.

 



معاون وزير اقتصاد خبر داد احتمال اجراي هدفمندكردن يارانه ها اول زمستان

اگر لايحه هدفمند كردن يارانه ها سريع تر بررسي شود و در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب برسد، احتمال اجرايي شدن طرح در زمستان سال جاري وجود دارد.
محمد رضا فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي با بيان اين مطلب اظهار داشت: برنامه دولت آن بود كه هدفمند كردن يارانه ها در سال جاري اجرايي شود و نظر دولت و مجلس هم بر اين نبوده است كه لزوما هدفمند كردن يارانه ها در سال آينده اجرا شود.
وي تصريح كرد: اگر لايحه سريع تر بررسي شود و در صحن علني به تصويب برسد، تمام تلاش دولت اين خواهد بود كه لايحه را امسال اجرايي كند. اگر پيشرفت تصويب قانون سريع باشد، احتمال اجرايي شدن لايحه هدفمند كردن يارانه ها در زمستان سال جاري وجود دارد.
معاون اقتصادي وزير اقتصاد اضافه كرد: به دليل اينكه لايحه با دو سوم آرا نمايندگان تصويب شد و روال بررسي آن نيز به همين صورت است، محدوديتي با توجه به قانون برنامه چهارم براي اجراي هدفمند كردن يارانه ها در سال جاري وجود نخواهد داشت.
وي كه با خبرگزاري فارس گفت وگو مي كرد در ادامه يادآور شد:
قيمتي كه براي توليد در نظر گرفته خواهد شد، تبعيض ترجيحي است و لايحه نيز تاكيد مي كند كه قيمت ها طي 5 سال به قيمت «فوب خليج فارس» (فروش در خليج فارس) برسد، به همين دليل دفعتا افزايش شديد قيمت ها نمي تواند اتفاق بيفتد.

 



انتشار 100 ميليارد تومان اوراق مشاركت توسط سازمان بنادر و دريانوردي

سازمان بنادر و دريانوردي تا پايان سال جاري 100 ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تامين مالي طر ح هاي بندري و دريايي منتشر مي كند.
«عطاالله صدر» معاون فني و مهندسي سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين مطلب و اينكه انتشار اين ميزان اوراق مشاركت در بودجه سال جاري سازمان پيش بيني شده است، تصريح كرد، تعهد سازمان براي بازپرداخت اين اوراق، روند كار را تسهيل كرده است.
وي درباره زمان فروش اوراق مشاركت، اظهار داشت: اعلام زمان فروش اوراق مشاركت در اختيار دولت بود اما پيش بيني مي شود تا قبل از پايان سال جاري به نتيجه برسد، زيرا فروش اين اوراق در بودجه امسال در نظر گرفته شده است.
صدر در خصوص طرح توسعه بندر چابهار گفت: اين طرح تاكنون حدود 15 درصد پيشرفت داشته است و اميدواريم با تامين اعتبار لازم تا يك ماه آينده، تنها مشكل آن برطرف شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14