(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 25 آبان 1388- شماره 19513
 

مالكي : در طرح آشتي ملي عراق بعثي ها جايي ندارند
كارشناسان اسرائيلي : حزب الله اطلاعات دقيقي از ارتش ما دارد
اعتراض ضدآمريكايي در كره جنوبي و اسكاتلند به جنگ عراق و افغانستان پايان دهيد
نسل كشي در يمن مأموريت تازه رژيم آل سعود
افشاگري يك سازمان بين المللي از آزمايش داروهاي خطرناك بر روي اسيران فلسطيني
مجازات «خودنويس» خاطي!
تظاهرات مهاجران فرانسوي عليه سياست هاي ساركوزي در پاريس
حماس: صهيونيست ها با بهانه گيري درصدد تهاجم جديد به غزه هستند
حمله هوايي ارتش پاكستان به مواضع طالبان در دره سوات
يكسال پس از استقلال از صربستان مردم كوزوو براي نخستين بار به پاي صندوق هاي رأي رفتند



مالكي : در طرح آشتي ملي عراق بعثي ها جايي ندارند

نخست وزير عراق اعلام كرد كه طرح آشتي ملي اين كشور شامل بعثي هاي سابق و قاتلان مردم عراق نمي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي» در ديدار با جمعي از دانشگاهيان تاكيد كرد: ما براي ايجاد آشتي ملي تلاش مي كنيم، اما قطعا نمي توان با قاتلان و اعضاي حزب منحل شده بعث آشتي كرد، و در قانون اساسي هم چنين اقدامي ممنوع است. مالكي افزود: حزب بعث نمي تواند شريك ما در روند سياسي باشد.
اظهارات مالكي در واكنش به تلاش هاي گسترده اي است كه برخي گروه هاي سياسي عراق و دولت هاي محافظه كار عرب براي بازگرداندن بعثي ها به روند سياسي و كانديدا كردن آنها در انتخابات پارلماني 28 دي صورت مي دهند.

 



كارشناسان اسرائيلي : حزب الله اطلاعات دقيقي از ارتش ما دارد

كارشناسان نظامي رژيم صهيونيستي اعلام كردند كه حزب الله اطلاعات دقيقي از آرايش ارتش اسرائيل در شمال سرزمين هاي اشغالي در دست دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، سرويس هاي نظامي و امنيتي رژيم صهيونيستي به دنبال افشاي ميزان اطلاع حزب الله از چگونگي آرايش ارتش اين رژيم و تاكتيك هاي آن در شمال سرزمين هاي اشغالي و فن آوري پيشرفته آن با سوالات زيادي مواجه شده اند.براساس اين گزارش، آنچه نگراني بيشتر رژيم صهيونيستي را برانگيخته اين است كه حزب الله به حوزه هاي امنيتي حساس فرماندهي شمال نفوذ كرده و اسناد محرمانه را به دست آورده است.«رونن برگمن» كارشناس امور اطلاعات جاسوسي رژيم صهيونيستي گفت، اطلاعاتي كه حزب الله جمع آوري كرده كاملاً حرفه اي است.

 



اعتراض ضدآمريكايي در كره جنوبي و اسكاتلند به جنگ عراق و افغانستان پايان دهيد

صدها نفر از مردم كره جنوبي و اسكاتلند در اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا و ناتو در عراق و افغانستان، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروهي از مردم كره جنوبي در اعتراض به سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا و همچنين تصميم سئول براي اعزام نيرو به افغانستان، درآستانه ورود باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا به كشورشان، دست به تظاهرات زدند.
دولت كره جنوبي ماه گذشته از تصميم خود براي اعزام مجدد نيرو به افغانستان خبر داده بود.
اوباما نيز كه درحال بررسي اعزام سربازان كمكي به افغانستان است، روز چهارشنبه به عنوان بخشي از سفر آسيايي خود به سئول سفر مي كند.
«نگراني از امنيت جاني سربازان كره اي» و «تشبيه جنگ عراق و افغانستان به باتلاق آمريكا» مضامين دست نوشته ها و پلاكاردهاي تظاهركنندگان كره اي بود كه تظاهراتشان بدون درگيري با پليس پايان يافت.
از سوي ديگر، صدها معترض اسكاتلندي نيز روز شنبه همزمان با دومين روز از نشست پارلماني ناتو در «ادينبورگ» عليه جنگ افغانستان و عراق تظاهرات كردند.
در اين نشست نمايندگان تمامي 28 عضو پيمان آتلانتيك شمالي شركت كرده بودند. در اين تجمع اعتراض آميز، خانواده هاي برخي قربانيان جنگ افغانستان نيز شركت كرده و خواستار بازگرداندن سربازان به خانه هايشان شدند.

 



نسل كشي در يمن مأموريت تازه رژيم آل سعود

رژيم عربستان سعودي با چراغ سبز آمريكا، براي دومين هفته پياپي به نسل كشي در يمن ادامه مي دهد.
به گزارش منابع خبري، سردمداران رياض كه با دستاويز قرار دادن حمله به يك گشتي پليس مرزي از سوي افراد ناشناس، از مدت ها قبل مترصد دخالت آشكار و مستقيم در مسائل داخلي يمن بودند، با پيشروي ده ها كيلومتري درون خاك همسايه خود، ضمن نقض قوانين بين المللي، اقدام به بمباران هاي سنگين هوايي و گلوله باران و شليك موشك به مناطق مسكوني و روستاها و كشتن زنان و كودكان يمني كرده اند. ناظران سياسي منطقه، اين نسل كشي را ماموريت جديد عربستان در جنگ با شيعيان صعده مي دانند.
براساس اين گزارش، «خالد سلطان» معاون وزير دفاع عربستان در نخستين هفته تهاجم گسترده سعودي ها، از ايجاد يك منطقه حائل در خاك يمن سخن به ميان آورد كه امنيت كشورش از طريق آن تامين شود.
اين در حالي است كه فاصله صعده با مرز عربستان فقط پنج كيلومتر است در همين حال دولت عربستان و يمن براي هدف قرار دادن شيعيان صعده روز يكشنبه اقدام به اعزام نيروهاي نظامي زيادي به مناطق درگيري در مرز دو كشور كردند.
به گزارش خبرنگار فرانس پرس، ارتش عربستان طي روزهاي شنبه و يكشنبه اقدام به انتقال نيرو و تجهيزات نظامي بسيار زيادي از شهر جازان به شهرك الخوبه در مرز يمن كرد.
اعزام نيروهاي نظامي عربستان به مرز براي ورود به خاك يمن در حالي صورت مي گيرد كه قبلاً منابع بي طرف از طرح عربستان براي ضميمه كردن بخشي از خاك اين كشور توسط حاكمان سعودي هشدار داده بودند.
در اين حال ،كميته صليب سرخ جهاني در مورد بروز فاجعه انساني در يمن به علت دخالت عربستان در جنگ با شيعيان صعده هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، كميته صليب سرخ جهاني، روز يكشنبه نگراني خود را از اوضاع اسف بار آوارگان يمني به علت گسترش جنگ در شمال يمن و امتداد آن به مرز عربستان اعلام كرد.
در گزارش كميته صليب سرخ جهاني آمده است: با گسترش دامنه جنگ در مرز عربستان و يمن، مشكلات آوارگان نيز افزايش بيشتري يافته است.
كميته صليب سرخ جهاني از همه طرف هاي درگير در جنگ يمن خواستار پايبندي به تعهد خود به قوانين بين المللي در مورد آوارگان و پرهيز از مورد اصابت قرار گرفتن غيرنظاميان و اجازه عبور به كاروان هاي حامل كمك هاي انساني به اردوگاه هاي آوارگان شد.
اين كميته آمادگي خود را براي ارائه كمك به اسيران جنگي نزد دو طرف بدون هيچ قيد و شرطي اعلام كرد. اين در حالي است كه پيش از اين 150 هزار آواره يمني در استان هاي «صعده» و «عمران» بر اثر تهاجم ارتش يمن در وضعيت اسفباري به سر مي برند.
به گفته «عبدالمجيد الشاعر» رئيس بخش فرعي كميته صليب سرخ در يمن،نزديك به شش هزار نفر از آوارگان يمني در شمال غرب صعده احتياج شديد به كمك هاي انساني دارند كه به علت ممانعت عربستان، قادر به ارائه كمك به آنها نيستيم.
وي روستاي «منديه» در مجاورت مرز عربستان را يكي ديگر از مناطق بحراني عنوان كر د و گفت: روزانه 140 تا 280 نفر به تعداد آوارگان در اين روستا افزوده مي شود.
«جان نيكولا مارتي» رئيس بخش يمن كميته صليب سرخ نيز از دشواري ارسال كمك هاي غذايي به پناهندگان به خصوص در شهر «با قم» در مجاورت مرز عربستان خبر داد و گفت: طي هفته اخير چهار اردوگاه با گنجايش 11 هزار نفر در صعده و مناطق مجاور عربستان برپا شده است.
در همين حال منابع بي طرف در يمن از احتمال بروز فاجعه انساني براي 70 هزار نفر از ساكنان شهر «رازح» در شمال اين كشور كه به علت محاصره آنها از سوي نيروهاي ارتش عربستان صورت گرفته خبر دادند.در زمينه تحولات داخلي جنگ در يمن، الحوثي ها از كشته شدن دو سرباز عربستاني و زخمي شدن پنج تن از آنها خبر دادند.

 



افشاگري يك سازمان بين المللي از آزمايش داروهاي خطرناك بر روي اسيران فلسطيني

سازمان بين المللي همبستگي انساني از رسوايي جديد ارتش رژيم صهيونيستي در سوء استفاده از اسيران فلسطيني پرده برداشت.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از خبرگزاري رسمي فلسطين اين سازمان در گزارشي اعلام كرد كه ارتش رژيم صهيونيستي از اسيران فلسطيني به عنوان نمونه هاي زنده آزمايشگاهي براي آزمايش داروهاي جديد ساخت وزارت بهداشت اسرائيل استفاده مي كند.
طبق اين گزارش، تعدادي از سازمان هاي پزشكي و موسسات حقوق بشر بارها خواستار پايان دادن به اينگونه اقدامات ضدانساني وزارت بهداشت اسرائيل شده اند.
يك زن اسير فلسطيني در اين باره گفته است، پس از بازداشت، نيروهاي اسرائيلي بارها به وي آمپول مخصوص تزريق مي كردند كه پس از مدت كوتاهي با مشكلات حاد پوستي و ريزش مو مواجه شده است.
اين اقدام در مورد يك اسير زن فلسطيني ساكن الخليل نيز انجام شد و عوارض مشابهي داشت. «داليا ايزك» نماينده سابق كنست اسرائيل نيز با تاييد اين خبر گفت: سالانه هزار داروي خطرناك بر روي اسيران فلسطيني آزمايش مي شود.

 



مجازات «خودنويس» خاطي!

مي گويند، «لخ كاچينسكي» رئيس جمهور لهستان آنقدر از دست خودنويسش عصباني بود كه آن را در حراجي فروخت! اين اتفاق به هنگام امضاي معاهده ليسبون افتاد كه خودنويس حاضر نشد بنويسد!
و مي گويند، خريدار اين خودنويس هم كسي نبوده جز «يانوش پاكيلوت»، يكي از مخالفان سرسخت جناب رئيس جمهور، كه همين اواخر بابت اين خودنويس «لجباز» 18هزار و 100 «زلوتيس»، يا به عبارت ديگر 4200يورو پول داد! او البته در مورد اين «حماقتش» توضيح مي دهد كه هرچه باشد اين خودنويس نماد رياست جمهوري «كاچينسكي» است! در واقع، «لخ كاچينسكي» امضاي «معاهده ليسبون» را 18 ماه عقب انداخته بود، و وقتي هم كه در دهم اكتبر خواست بالاخره آن را امضا كند، خودنويسش حاضر به نوشتن نشده بود و او مجبور شد خودكار يكي از همكارانش را قرض بگيرد و... حالا سايت رياست جمهوري توضيح داده كه اين «لجبازي ناشايست» خودنويس رئيس جمهور درست در لحظه اي اتفاق افتاده كه خيلي براي لهستان مهم و حياتي بوده است. و البته، ديگر در سايت توضيح داده نشده كه آيا خودنويس خاطي حالا دوباره مي نويسد يا كه نه! به هر حال، مي گويند قرار است پول فروش خودنويس هم به حساب كودكان معلول واريز شود.
سرويس خارجي كيهان

 



تظاهرات مهاجران فرانسوي عليه سياست هاي ساركوزي در پاريس

هزاران تن از مردم فرانسه در اعتراض به سياست هاي دولت ساركوزي درباره مهاجران در پاريس دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، هزاران فرانسوي روز شنبه در پاريس، در اعتراض به سياست هاي نژادپرستانه ساركوزي نسبت به مهاجران به تظاهرات پرداختند و خواستار رسيدگي به اوضاع مهاجران در اين كشور شدند.
تظاهرات كنندگان تابلوهايي را حمل مي كردند كه بر روي آن نوشته شده بود «قوانين نژادپرستانه را لغو كنيد» و «در اينجا كار مي كنيم و همين جا زندگي مي كنيم و همين جا مي مانيم.»
اين تظاهرات در زير بارش شديد باران انجام شد و معترضان حوالي ظهر از يكي از مناطق جنوبي پاريس به سمت «وزارت مهاجرت و هويت ملي» دست به راهپيمايي زدند اما پليس فرانسه و نيروهاي امنيتي اجازه رسيدن تظاهركنندگان به نزديكي اين محل را ندادند.

 



حماس: صهيونيست ها با بهانه گيري درصدد تهاجم جديد به غزه هستند

جنبش حماس اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي به دنبال فراهم كردن مقدمات حمله نظامي جديد به نوار غزه است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شبكه خبري الجزيره، «فوزي برهوم» سخنگوي حماس در بيانيه اي تاكيد كرد كه ادعاهاي رژيم صهيونيستي درباره آزمايش موشكي جديد از سوي حماس با برد 75 كيلومتر بهانه اي براي فراهم كردن مقدمات حمله نظامي جديد به نوار غزه است.
وي با تكذيب اين خبر افزود، هدف از اين تهديدات و بهانه تراشي ها، ارتكاب جنايات بيشتر در غزه و سرپوش گذاشتن بر جنايات رژيم صهيونيستي در جنگ 22روزه است.
در همين حال «ابوعبيده» سخنگوي گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس نيز اظهار داشت تهديدات رژيم صهيونيستي بيانگر شكست اين رژيم در تحقق اهداف خود در جنگ 22 روزه غزه است.
وي همچنين گفت، رژيم صهيونيستي با ادعاي آزمايش موشكي از سوي حماس تلاش مي كند از رسوايي گزارش گلدستون و محكوميت هاي بين المللي فرار كند.
گفتني است روزنامه معاريو چاپ رژيم صهيونيستي ادعا كرده بود كه حماس دومين آزمايش موشك هاي دوربرد خود را آزمايش كرده است و برد موشك هاي جديد حماس به تل آويو نيز مي رسد.
در همين رابطه شوراي اتحاديه عرب نيز با برگزاري نشست فوق العاده اي در قاهره از مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواست تا رژيم صهيونيستي را به دليل نقض حقوق اسيران فلسطيني و عرب محكوم و قطعنامه اي در اين مورد صادر كند. شوراي اتحاديه عرب با صدور بيانيه اي تاكيد كرد كه اسرائيل، اسيران فلسطيني از جمله كودكان و زنان را شكنجه و سياست سركوبگري و تجاوز به حقوق فلسطيني ها را دنبال مي كند و مانعي براي ادامه جناياتش وجود ندارد.
اين شورا از كشورهاي امضاكننده كنوانسيون ژنو خواست به مسئوليت هاي سياسي و حقوقي خود عمل كنند و جنايات صهيونيست ها را متوقف سازند.
روزنامه الرايه چاپ قطر نيز با انتقاد از همراهي آمريكا با تجاوزات و اقدامات توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي بر ضد ملت فلسطين تاكيد كرد گزارش گلدستون اسرائيل و آمريكا را در تنگنا قرار داده است.
اين روزنامه عرب زبان نوشت، اعراب و فلسطيني ها بايد به بهترين شكل از گزارش گلدستون بر ضد رژيم اسرائيل استفاد كنند و در برابر اظهارات و موضع گيري هاي آمريكا هوشيار باشند.
الرايه افزود، گلدستون چهره واقعي رژيم صهيونيستي را در برابر جامعه بين المللي برملا كرد و همچنين حمايت كوركورانه كاخ سفيد از جنايات جنگي اين رژيم را بر همگان مشخص كرد به همين دليل اعراب بايد چشم و گوش خود را باز كنند و موضعي واحد عليه رژيم صهيونيستي اتخاذ كنند.جبهه مبارزه مردمي فلسطين نيز با استقبال از گزارش گلدستون اعلام كرد كه اين گزارش باعث شد كه سازمان هاي بين المللي و مجامع جهاني به جايگاه و مواضع فلسطيني ها و حقانيت مسئله فلسطين پي ببرند و از آن حمايت كنند.
تلاش هاي آشتي ملي
صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين از آغاز تلاش هاي ملي فلسطينيان پس از عيد قربان خبر داد.وي افزود، قاهره كه نظارت بر گفت وگوي فلسطينيان را بر عهده دارد تلاش هاي خود را اواخر ماه جاري ميلادي بعد از عيد قربان با هدف امضاي سند آشتي پيشنهادي مصر از سر مي گيرد.
اين در حالي است كه سخنگوي جنبش حماس تاكيد كرد كه اين جنبش هنوز هيچ درخواست رسمي از سوي مصر براي مشاركت در مذاكرات ملي پس از عيد قربان دريافت نكرده است.
از سوي ديگر، روزنامه الوطن قطر با بيان اينكه نمي توان در مسئله روند آشتي فلسطينيان سهل انگاري كرد تحقق آن را نيازمند تلاش هماهنگ و منسجم كشورهاي عربي دانست.
اين روزنامه عرب زبان همچنين افزود، نشست اخير قاهره درباره چگونگي تعامل با چالش هاي موجود در برابر روند صلح بار ديگر كشورهاي عربي را در برابر مسئوليت واقعي شان در قبال اين مسئله با هدف ورود به راه حل هاي مطلوب و نجات دهنده قرار داد.
ساير رويدادها
¤ وزير امور اسيران و آزادگان فلسطيني اعلام كرد كه از زمان انتفاضه الاقصي تاكنون 6200 كودك توسط رژيم صهيونيستي بازداشت شده اند كه تحت شديدترين شكنجه ها قرار دارند.
¤ نلسون ماندلا رئيس جمهور اسبق آفريقاي جنوبي و جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا براي اعلام همبستگي با فلسطيني ها به زودي راهي غزه خواهند شد.
¤ يك روزنامه صهيونيستي اعلام كرد كه رئيس جمهور فرانسه با ارائه پيشنهاد برگزار كردن نشست بين المللي تلاش مي كند تا روند صلح خاورميانه را احيا كند.
¤ يك عضو سابق كنست رژيم صهيونيستي گفت، مبارزه تنها راه استيفاي حقوق از دست رفته ملت فلسطين است.

 



حمله هوايي ارتش پاكستان به مواضع طالبان در دره سوات

جنگنده هاي نيروي هوايي ارتش پاكستان در حملات جداگانه به مخفيگاه هاي طالبان در شمال غرب اين كشور، بيش از 41 شبه نظامي را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فارس، جنگنده هاي ارتش پاكستان ديروز مخفيگاه هاي طالبان را در سه منطقه «اوركزائي ايجنسي»، «دره سوات» و «وزيرستان جنوبي» در هم كوبيدند. در اين حملات جداگانه، 41 شبه نظامي كشته و دست كم، 31 تن ديگر زخمي شدند. عناصر طالبان نيز دو سرباز دولتي را كه از قبل در اسارت خود داشتند كشتند.حملات هوايي ارتش پاكستان در واكنش به انفجاري انجام شد كه روز شنبه در شهر پيشاور رخ داده است. اين انفجار كه در نزديكي پست بازرسي پليس رخ داد، 18 كشته و 67 زخمي داشته است كه چهار تن از آنها، كودك بودند.

 



يكسال پس از استقلال از صربستان مردم كوزوو براي نخستين بار به پاي صندوق هاي رأي رفتند

مردم كوزوو براي اولين بار پس از اعلام استقلال اين كشور به پاي صندوق هاي رأي رفتند.
به گزارش خبرگزاري ها، روز گذشته بيش از 5/1ميليون كوزوويي براي انتخاب شهردارها و شوراهاي محلي اين كشور در 36منطقه به پاي صندوق هاي رأي رفتند. اين رأي گيري، نخستين انتخابات از زمان استقلال كوزوو از صربستان در سال 2008 است. در مناطق شهرداري كه كانديداها نتوانند بيش از 50درصد آرا را كسب كنند، در 13 دسامبر دور دوم انتخابات برگزار مي شود.
بيش از 60كشور از جمله آمريكا و بيشتر كشورهاي اتحاديه اروپا استقلال كوزوو را به رسميت شناختند ولي صربستان تحت حمايت روسيه اين منطقه را همچنان جزو قلمرو خود مي داند.
حاكمان آلباني تبار كوزوو با حمايت آمريكا و برخي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در فوريه 2008 بطور يكجانبه از صربستان اعلام استقلال كردند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14