(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 27 آبان 1388- شماره 19515
 

كوتاه اقتصادي
ايران از واردات بنزين بي نياز شد
ضرورت طراحي الگوي مناسب شهرسازي متناسب با فرهنگ ايراني- اسلامي
به دستور رئيس جمهور واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران لغو شد
سلطاني: نيروگاه بوشهر پس از انجام تست هاي لازم راه اندازي خواهد شد
با حضور وزير صنايع و معادن صورت گرفت رونمايي ازموتور ديزل ساخت داخل
افزايش 75 درصدي مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: متوسط دريافتي بازنشستگان 420 هزار تومان است
مراجعه به مراكز اسقاط خودرو كمتر از 10 درصد ظرفيت آنهاست
رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان: اجازه فرصت طلبي به سودجويان نخواهيم داد
ايران احداث 325 كيلومتر از راه آهن تركمنستان را عهده دار مي شود
كارشناس ارشد اقتصادي آمريكا: دلار در آستانه سقوط قرار دارد
تلاش شديد بانك هاي مركزي كشورهاي جهان براي خريد طلا



كوتاه اقتصادي

¤ عضو هيئت رئيسه كميسيون كشاورزي گفت: در حوزه انتخابيه من در بوانات گردوي مرغوب توليد مي شود اما متاسفانه دولت مجوز واردات گردوي بي كيفيت و مغز سفيد از چين را داده و گردوي توليد شده كشاورزان ايراني در مناطق مختلف از جمله بوانات استان فارس خريدار ندارد.
¤ توليد برق نيروگاه كارون 3 در هفت ماهه سالجاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، 130 درصد افزايش يافته است.به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، آمار ديسپاچينگ ملي حاكي از اين امر است كه در مهرماه گذشته از ميان 21 نيروگاه برق آبي كشور، نيروگاه دو هزار مگاواتي كارون 3 با توليد 82 هزار و 628 مگاوات ساعت بيشترين سهم توليد برق را بعد از نيروگاه هاي برق آبي مسجد سليمان و شهيد عباسپور داشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7754 الي 7759، 8810، 8855، 8870 الي 8872 و در مركز مخابرات شهيد اندرزگو كرج با پيش شماره هاي 451 الي 458 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود. براساس همين گزارش شماره تلفنهاي مشتركين مركز مخابرات شهيد اندرزگو كرج پس از انجام عمليات برگردان از 451 الي 458 به 4680 و 4681 تغيير مي يابد.
¤ محور شمشك به ديزين بعلت احتمال ريزش كوه براي حفظ جان مسافرين تا اطلاع بعدي مسدود مي باشد.
¤ دكتر شفيع زاده مديرعامل موسسه مالي و اعتباري مهر در بازديد از كارخانه تراكتورسازي كردستان آمادگي اين موسسه را براي پرداخت تسهيلات به بخش كشاورزي اعلام كرد.
¤ رئيس سازمان فضايي كشور از همكاري با 10 دانشگاه و مركز علمي كشور طي قراردادهاي مختلف در مجموع به ارزش حدود 500 ميليارد ريال خبر داد.
¤ سرپرست ستاد مخابرات ايران در عربستان گفت: دريافت پيامك براي مشتركان همراه اول در عربستان هيچ گونه شارژ و هزينه اي ندارد.
¤ روابط عمومي شركت مخابرات ايران اعلام كرد: در حال حاضر بيش از 25 ميليون مشترك تلفن ثابت در كشور وجود دارد و ضريب نفوذ اين بخش نيز 21/34 درصد است كه با اين رقم، ضريب نفوذ تلفن ثابت ايران 15 درصد از متوسط ضريب نفوذ تلفن ثابت جهاني بيشتر است.
¤مديرعامل سرمايه گذاري مهر اقتصاد ايرانيان دليل عدم مشاركت 12 درصدي در بلوك مخابرات را اعلام كرد و با تشريح وضعيت شركت هاي تراكتورسازي، ايرالكو، بانك پارسيان و تكنوكار در مورد مزايده معدن انگوران توضيحاتي ارائه كرد.
¤ شركت نفتي پتروبراس اعلام كرد ميادين كشف شده توسط اين شركت در ايران از نظر تجاري به صرفه نبوده و بنابراين قصد دارد دفتر خود در ايران را تعطيل كند.

 



ايران از واردات بنزين بي نياز شد

جمهوري اسلامي ايران با استفاده از توليد بنزين در واحدهاي پتروشيمي بندرامام(ره)، بوعلي سينا و برزويه عسلويه به ميزان
14 ميليون ليتر در روز از واردات بنزين بي نياز شد.
سيدمسعود ميركاظمي روز گذشته از طريق ويديو كنفرانس دستور شروع بهره برداري از طرح «امكان افزايش ظرفيت توليد بنزين داخل كشور» در واحدهاي پتروشيمي بندرامام(ره)، بوعلي سينا و برزويه عسلويه به ميزان 14 ميليون ليتر در روز را صادر كرد.
وي در اين مراسم با اشاره به اينكه بهره برداري از اين طرح ها نشانه ديگري از ياس و نااميدي دشمنان جمهوري اسلامي ايران براي اعمال محدوديت است، افزود: امكان اعمال محدوديت عليه كشور بسيار ضعيف است و در 30 سال گذشته با وجود آنكه جهان كفر از همه امكانات خود عليه ايران استفاده كرد، كشور قوي تر از هميشه در صحنه بين المللي حضور داشته است.
وزير نفت با اشاره به 100 سال تجربه صنعت نفت ايران و فعاليت هاي بزرگ انجام شده در اين صنعت، گفت: بنزين وارداتي كشور بعنوان ابزار فشار عليه مردم ايران از سوي دشمنان استفاده مي شود، اما اكنون با بهره برداري از اين طرح ها اعلام مي كنيم كه نه تنها مشكلي در خريد بنزين و هر نوع كالاي ديگر نداريم، بلكه فروشندگان بيشتري به ما رجوع كرده اند.
ميركاظمي افزود: چند شركتي كه بنزين به ايران عرضه مي كردند و صحبتهايي در مورد شان مطرح بود، با اعلام وزارت نفت مبني بر اينكه در صورت عدم عرضه بنزين به ايران در فهرست تحريم قرار خواهند گرفت، امروز خودشان خواستار ادامه فروش بنزين به كشور شده اند.
وي با اشاره به اينكه در خريد و تامين بنزين مورد نياز كشور مشكلي نداريم، تاكيد كرد: به هيچ وجه مشكل خريد بنزين و تامين كسري آن را نداريم. بدين ترتيب دشمنان نمي توانند از اين ابزار براي پايمال كردن حقوق حقه مردم ايران استفاده كنند.
وزير نفت تصريح كرد: با شروع بهره برداري از طرح امكان افزايش ظرفيت توليد بنزين در داخل كشور، يك توان بالقوه به بالفعل تبديل شد و بار ديگر به دنيا ثابت شد كه «ما مي توانيم.»
گزارش خبرنگار ما حاكي است:با استفاده از بنزين توليدي در واحدهاي پتروشيمي به ميزان 14 ميليون ليتر در روز، توان توليد بنزين كشور به 58 ميليون و 500 هزار ليتر در روز افزايش يافت.
وزير نفت در ادامه افزود: ظرفيت كنوني توليد بنزين در پالايشگاه هاي كشور 44 ميليون و 500 هزار ليتر در روز است، ضمن آنكه طرحهاي بسياري براي توسعه اين بخش در دست اقدام مي باشد.
وي با اشاره به كاهش سهميه بنزين به ميزان 80 ليتر در ماه گفت: تعيين اين سهميه مشكلي براي مردم در تامين بنزين مورد نيازشان ايجاد نمي كند و روال عادي را سپري خواهند كرد.
ميركاظمي ميزان بنزين استفاده نشده در كارت هاي هوشمند سوخت را يك ميليارد و 700 ميليون ليتر اعلام كرد و افزود: اين رقم حاكي از آن است كه سهميه بنزين تخصيص داده شده در ماههاي گذشته كفايت نياز مردم را مي كند.
وزير نفت ميانگين مصرف بنزين را 66 ميليون و 500 هزار ليتر در روز اعلام كرد كه 3 ميليون ليتر آن بنزين آزاد و مابقي بنزين سهميه اي است.
وي پيش بيني كرد: كاهش سهميه بنزين در زمستان امسال، مصرف بنزين را به ميزان 20 درصد معادل 12 ميليون و 700 هزار ليتر در روز كاهش خواهد داد و بدين ترتيب ميانگين مصرف بنزين به 58 تا 58 ميليون و 500 هزار ليتر در روز مي رسد كه معادل توان توليد بنزين كشور است.

 



رئيس جمهور در جلسه شوراي عالي مسكن اعلام كرد
ضرورت طراحي الگوي مناسب شهرسازي متناسب با فرهنگ ايراني- اسلامي

رئيس جمهور در جلسه شوراي مسكن بر ضرورت طراحي و ارايه الگوي مناسب شهرسازي به منظور رفاه و آسايش اجتماعي هر چه بيشتر مردم تأكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت دكتر محمود احمدي نژاد در جلسه شوراي عالي مسكن با انتقاد از ضوابط موجود در شهرسازي و مغايرت آن با فرهنگ عمومي مردم گفت: بايد با مديريت علمي، وضعيت و الگوي موجود را با توجه به روحيات و فرهنگ اسلامي- ايراني تغيير داده و الگوي مناسبي را در اين زمينه ارايه دهيم.
در اين جلسه وزير مسكن و شهرسازي در گزارشي از پيشرفت پروژه هاي مسكن مهر و روستايي اظهار داشت: اين پروژه ها در اين مدت از جهش بسيار مناسبي برخوردار بودند.
در جلسه شوراي مسكن همچنين پيشنهاد شد دررابطه با تكميل زيرساخت هاي مربوط به مسكن مهر از جمله فضاي سبز و خدمات زيربنايي، زمين با قيمت نازل، در اختيار سرمايه گذاران قرار گيرد تا همزمان با پيشرفت مسكن مهر، خدمات زيربنايي نيز پيشرفت داشته باشد.

 



به دستور رئيس جمهور واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران لغو شد

وزارت بازرگاني خبر دستور رئيس جمهور براي ابطال مصوبه واگذاري شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي تهران به سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح را تاييد كرد.
سيدعليرضا شجاعي سخنگوي وزارت بازرگاني خبر دستور رياست جمهوري براي ابطال واگذاري شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران به سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح (ساتا) را تاييد كرد.
يك مقام آگاه دوشنبه شب در گفت وگو با مهر از دستور رئيس جمهور به وزير امور اقتصادي و دارايي مبني بر ابطال معامله واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران به سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح (ساتا) خبر داد.
وي اظهار داشت: رئيس جمهور دستور ابطال معامله واگذاري نمايشگاه بين المللي به ساتا را به وزير امور اقتصادي و دارايي ابلاغ كرد. با اجرايي شدن اين دستور تا اطلاع ثانوي و دستورات جديد در اين زمينه، نمايشگاه بين المللي در اختيار وزارت بازرگاني باقي خواهد ماند.
اين در حالي است كه برخي رسانه ها به جاي تاييد يا تكذيب اين خبر از سوي مقامات رسمي، اقدام به تكذيب آن به نقل از منابع آگاه كرده اند.
در روزهاي گذشته وزير بازرگاني در حالي كاظم اكبرپور را به عنوان مديرعامل شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي منصوب كرده بود كه با حكم مديرعامل سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح، عباس قلي زاده نيز به عنوان مديرعامل اين شركت انتخاب شده بود.
اين در حالي است كه دبير كل اتاق تعاون ايران و عضو شوراي عالي اصل 44 قانون اساسي، واگذاري نمايشگاه بين المللي از سوي دولت به عنوان رد ديون را فقط توجيه قانوني و غير قابل قبول دانسته است.
همچنين اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران خواستار ابطال واگذاري نمايشگاه بين المللي تهران به سازمان بازنشستگي نيروهاي مسلح به دليل تعارض با اصل 44 قانون اساسي شده است.

 



سلطاني: نيروگاه بوشهر پس از انجام تست هاي لازم راه اندازي خواهد شد

دبير شوراي همكاري علمي سازمان انرژي اتمي ايران از راه اندازي نيروگاه بوشهر پس از تست هاي لازم خبر داد.
به گزارش خبرنگار كيهان از اصفهان بهزاد سلطاني دوشنبه شب در حاشيه برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور تصريح كرد: در راه اندازي نيروگاه بوشهر اولويت نخست ايمني كاركنان، مردم و محيط زيست است و زمان آغاز به كار آن در اولويت بعدي قرار دارد.
وي افزود: تا زماني كه تمامي تست هاي لازم در اين عرصه به پايان نرسد با وجودي كه طرف روسي آمادگي كامل براي راه اندازي هرچه زودتر اين نيروگاه را دارد، نيروگاه بوشهر راه اندازي نخواهد شد.وي همچنين در خصوص مدت زمان انجام اين تست ها يادآور شد: مدت زمان تست بستگي به اين دارد كه در مدت زمان تست چه اتفاقي بيفتد و اين مدت قابل پيش بيني نيست و در طول تست اين زمان معلوم مي شود.دبير شوراي همكاري علمي سازمان انرژي اتمي ايران همچنين يادآور شد: در حال حاضر نيروگاه بوشهر كامل است و هيچ مشكلي ندارد و هيچ مسئله و نگراني در اين خصوص نيست و اكنون تنها به دنبال راه اندازي خوب اين نيروگاه هستيم.سلطاني همچنين در پاسخ به اين سوال مبني بر اينكه «وزير انرژي روسيه خبري مبني بر تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر داده» اظهار داشت: تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر نيز مي تواند به دليل مسائل فني باشد كه تعيين كننده زمان است و مسائل فني كه در طي تست ها پيش مي آيد، تعيين كننده خواهد بود.پيمانكار روسي اين نيروگاه دو روز پيش اعلام كرد نيروگاه بوشهر در موعد مقرر يعني دسامبر 2009 راه اندازي نمي شود.

 



با حضور وزير صنايع و معادن صورت گرفت رونمايي ازموتور ديزل ساخت داخل

وزير صنايع و معادن اعلام كرد با رونمايي از نخستين موتور ملي ديزل ويژه خودروهاي سبك سواري ساخته شده در ايران، كشورمان به جمع سازندگان خودروهاي ديزلي سبك جهان پيوست.
علي اكبر محرابيان در حاشيه رونمايي از نخستين موتور ملي ديزل ويژه خودروهاي سبك سواري اظهار داشت: به منظور تكميل سبد سوختي، كشور به توليد موتورهاي ديزلي نياز داشت تا بتوان اين سبد را تكميل كرد، ضمن اينكه اگر وزارت نفت بتواند سوخت اين موتور را تامين و توزيع كند، اين موتور بر روي خودروهاي داخلي نصب خواهد شد.
بنابراين گزارش: طراحي اين موتور از تيرماه 87 در شركت ايپكو آغاز شد.
شروع توليد انبوه خودروهاي سواري با موتور ديزل در كشور از سال 1391 آغاز مي شود.
كم مصرف بودن يكي از مهمترين ويژگي هاي موتور ملي ديزلي است، بطوري كه ميزان مصرف سوخت گازوئيل در اين موتور 5 ليتر در هر 100 كيلومتر است.
اين موتور با قدرت 120 اسب بخار در خط توليد موتور ملي ساخته شده و قابليت نصب بر روي همه خودروهاي توليد داخل را دارد. قيمت تمام شده خودرو با موتور ملي ديزل از خودروهاي بنزيني گران تر است اما مصرف آن كمتر و قدرت و دوام موتور از لحاظ فني بيشتر از موتورهاي بنزيني است، بنابراين براي مصرف كننده اقتصادي تر است.

 



افزايش 75 درصدي مراجعه به مراكز معاينه فني خودرو

جانشين پليس راهور كشور اعلام كرد: با توجه به كنترل ويژه پليس، مراجعه كنندگان به مراكز معاينه فني خودرو از افزايش 75 درصدي برخوردار شده اند.
سرهنگ پريزاد در تصريح اين خبر اظهار داشت: با توجه به افزايش ميزان آلايندگي در فصل زمستان پليس براي كاهش ميزان آلودگي هوا اقدام به كنترل ويژه برگه معاينه فني خودروهاي در حال تردد شهر تهران كرده است.
اين مقام ارشد در راهنمايي و رانندگي گفت: همين موضوع باعث افزايش 75 درصدي مراجعه كنندگان به مراكز 10 گانه معاينه فني در شهر تهران شده است.

 



مديرعامل سازمان تامين اجتماعي: متوسط دريافتي بازنشستگان 420 هزار تومان است

متوسط حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با توجه به قانون هم ترازي در حال حاضر
420 هزار تومان است.
علي ذبيحي مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در نخستين نشست خبري خود با خبرنگاران كه پس از گذشت 8 ماه از حضور وي در اين سازمان برگزار شد مطلب فوق را بيان كرد و گفت: قانون هم ترازي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با بازنشستگان كشوري ماهانه 100 ميليارد تومان براي سازمان هزينه دارد كه تاكنون حتي يك ريال بابت اين مبلغ از دولت دريافت نكرده ايم و حتي معوقه اي در رابطه با پرداخت هم ترازي حقوق به بازنشستگان نداريم.
وي با اشاره به خبرهايي كه بعضا در رسانه ها در رابطه با ورشكستگي و بحران در تامين اجتماعي عنوان مي شود گفت: امروز تامين اجتماعي نه تنها در شرايط بحراني نيست بلكه وضعيت عادي و طبيعي است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از زمان ورود به سازمان تامين اجتماعي با خبرنگاران گفت وگو نكرده گفت: من معتقدم تا زمانيكه كاري صورت نگرفته روي آن مانور ندهم به همين دليل هميشه در برابر سولات خبرنگاران از آنها عذرخواهي كرده ام.
وي در اين رابطه توضيح داد: 75 درصد از شركت هاي تامين اجتماعي همچون فولاد مباركه و پتروشيمي ها از نظر مديريتي در اختيار ساير شركت ها قرار دارند، بنابراين 80 درصد از سود سهامي را كه تامين اجتماعي بايد دريافت كند، در همان شركت و در قالب سرمايه گذاري هزينه و به شستا عودت داده نمي شود، لذا اين بحث چالش هايي را ايجاد كرده است.
ذبيحي همچنين با اشاره به واگذاري شش درصد سهام شركت «مخابرات» (همراه اول) در قالب بدهي دولت به تامين اجتماعي، تاكيد كرد: اخيرا يكي از سهام هاي قابل نقد شدن كه همان سهام شركت مخابرات است، براي فروش در اختيار سازمان خصوصي سازي قرار گرفته كه اين سهام به فروش رفته و در حال حاضر در حال دريافت مبلغ نقدي حاصل از فروش اين سهام هستيم.
به گفته وي، شش درصد از سهام شركت مخابرات معادل يك هزار ميليارد تومان مي شود.
ذبيحي در ادامه در پاسخ به سوالي در مورد ميزان بدهي دولت به تامين اجتماعي و ميزان طلب هاي وصول شده، خاطرنشان كرد: هم اكنون دولت حدود 14 هزار ميليارد تومان به تامين اجتماعي بدهكار است كه اين رقم از 20 سال گذشته تاكنون تجميع شده است.
وي در مورد تعداد استفاده كنندگان از بيمه بيكاري گفت: در استفاده افراد از بيمه بيكاري در سال جاري نسبت به سال گذشته رشد داشته ايم، به طوري كه تا پايان سال گذشته بيش از 153 هزار نفر از اين صندوق استفاده كردند كه اين رقم تا پايان مردادماه امسال به بيش از 168 هزار و 700 نفر افزايش يافته است.
وي با اشاره به ارائه درخواست تامين اجتماعي نسبت به افزايش بودجه صندوق بيمه بيكاري، ميزان كسري اين صندوق را 7/51 ميليارد تومان اعلام كرد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره برنده شدن اين سازمان در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه گفت: يكي از شركتهاي شستا برنده اين مزايده شده و يك شركت در امارات قرار است با تامين تله كام كار اپراتور سوم تلفن همراه را انجام دهد. وي با اشاره به اينكه شركت اماراتي امتيازات بيشتري را در اين مزايده خواستار شده بود، لذا با اين درخواست موافقت نشد و كار مدتي عقب افتاد ولي در حال حاضر كار روال عادي را طي مي كند و بزودي اپراتور سوم فعاليت خود را آغاز مي كند. به گزارش خبرنگار ما، روزنامه كيهان در اوايل ماه جاري درباره برنده شدن شركت سرمايه گذاري تامين اجتماعي در مزايده اپراتور سوم تلفن همراه خبري را به نقل از موبنا به چاپ رساند كه رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ايران اين خبر را تكذيب كرده بود.

 



مراجعه به مراكز اسقاط خودرو كمتر از 10 درصد ظرفيت آنهاست

رئيس مركز شماره گذاري راهور ناجا گفت: هر روز 250 دستگاه خودرو به مراكز اسقاط در سراسر كشور مراجعه مي كنند كه اين ميزان كمتر از 10 درصد ظرفيت آنهاست.
سرهنگ محمدرضا غلامي اظهار داشت: بيش از 108 پاركينگ در 28 مركز اسقاط خودرو در كشور فعال هستند كه روزانه سه هزار و 500 دستگاه ظرفيت دارند.
وي با اشاره به حضور كارشناسان عالي تصادفات براي بازديد، بررسي اصالت و صدور گواهي اسقاط در مراكز اسقاط خودرو گفت: روند پذيرش كند است و با توجه به شرايط آب و هوايي و شروع فصل سرما عملا امكان اجراي عمليات اسقاط كندتر خواهد شد. به گزارش برنا، وي با تاكيد بر اينكه كم توجهي به اسقاط خودروها عوارض سنگيني را در پي خواهد داشت، گفت: اين روند به همراه افزايش تعداد خودروهاي مستهلك در افزايش آلودگي هوا، مصرف سوخت، خسارت هاي جاني ناشي از تصادفات و كاهش ايمني راه ها موثر خواهد بود.

 



رئيس سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان: اجازه فرصت طلبي به سودجويان نخواهيم داد

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان از تدابير ويژه اين سازمان براي كنترل قيمت كالاها در زمان اجراي هدفمند كردن يارانه در كشور خبر داد و هشدار داد وزارت بازرگاني به افراد سودجو و فرصت طلب اجازه نخواهد داد به هر دليلي از فضاي موجود در بازار سوءاستفاده كنند.
از مهم ترين اقداماتي كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان به خصوص معاونت بازرسي و رسيدگي به تخلفات اين سازمان در دست پيگيري دارد كنترل قيمت ها در راستاي اجراي طرح تحول اقتصادي و موضوع هدفمند كردن يارانه ها است؛ به اين معنا كه پايش مستمر بازار در حوزه هاي تامين و توزيع و قيمت صورت مي گيرد. جواد تقوي معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: اين كار در كليه استان هاي كشور انجام خواهد شد به نحوي كه با هماهنگي با ساير بخش هاي وزارت بازرگاني از جمله معاونت بازرگاني داخلي و شركت بازرگاني دولتي ايران صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: بر اين اساس، هر گونه تغيير در حوزه هاي تامين و توزيع و نيز روند قيمت ها در سطح بازار صورت گيرد پس از انجام مباحث كارشناسي در مورد آن عمل مي شود، ضمن اينكه تدارك بسيار خوبي نيز در مجموعه سازمان هاي بازرگاني كشور به منظور برخورد سريع و قاطع با متخلفان اقتصادي صورت گرفته است. به گزارش مهر، به گفته تقوي با هماهنگي هايي كه صورت پذيرفته است، شوراي مركزي اصناف و مجامع امور صنفي سراسر كشور آمادگي يافته اند و واحدهاي بازرسي و نظارت اصناف با بسيج امكانات و تجهيزات دركنار نيروي انساني متخصص اقداماتي را در جهت پايش بازار صورت داده اند.

 



ايران احداث 325 كيلومتر از راه آهن تركمنستان را عهده دار مي شود

زمينه احداث خط راه آهن اترك - بركت در كشور تركمنستان به طول 325 كيلومتر توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران فراهم شد.
مديركل امور بين الملل راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين خبر اظهار داشت: بر اساس تفاهم نامه هاي صورت گرفته بين كشورهاي ايران، تركمنستان و قزاقستان، توسط راه آهن جمهوري اسلامي ايران پروژه خط ريلي اترك - بركت به شكل EPC طراحي، تدارك و ساخت و به مبلغ 2 ميليون دلار براي هر كيلومتر و مجموعا 650 ميليون دلار احداث خواهد شد.
عباس نظري به توافق هاي صورت گرفته جمهوري اسلامي ايران با كشورهاي منطقه اشاره كرد و گفت: مسئولان راه آهن ايران، قزاقستان و تركمنستان 11 تيرماه 86 در خصوص طراحي و احداث خطوط جديد راه آهن در اوزن قزاقستان، قزل قايا، بركت و اترك در تركمنستان و گرگان در ايران به توافق رسيدند و بر اين اساس بيانيه مشتركي در تاريخ 24 مهر همان سال بين روساي جمهور اين كشورها صادر شد.
وي افزود: به منظور نهايي سازي طرح اجراي پروژه، يك كارگروه تخصصي از كشورمان مركب از نمايندگان راه آهن، بانك مركزي، بانك توسعه صادرات و صندوق حمايت صادرات به تركمنستان سفر كرده و با معاون رئيس كابينه وزرا، سرپرست وزارت حمل و نقل راه آهن، رئيس بانك مركزي و رئيس بانك روابط اقتصادي خارجي اين كشور ديدار و مذاكره كردند. در اين ملاقات ها اجراي پروژه توسط شركت هاي ايراني به صورت پيمانكاري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 



كارشناس ارشد اقتصادي آمريكا: دلار در آستانه سقوط قرار دارد

كارشناس ارشد اقتصادي آمريكا تاكيد كرد: دلار آمريكا در آستانه سقوط قرار دارد و چين به علت وابستگي شديد خود به دلار به شدت آسيب خواهد ديد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، مكس كايزر تصريح كرد، چين بايد وابستگي خود را به آمريكا كاهش دهد و به نظرم وابستگي واژه مناسبي است. دلار به ارز اعتيادآور و ترياك معامله هاي بين المللي تبديل شده است و چين به اين دلارها يا همان ترياك آمريكايي معتاد شده است.
كايزر افزود، دلار، دستمال پوسيده توالت است كه ارزش آن دارد به صفر مي رسد و چين خود را وارد يك مساله بغرنج كرده است زيرا همه اقتصاد چين مبتني بر بازار مصرف كنندگان آمريكايي است .
وي افزود: بايد به خاطر داشت كه آمريكا مبلغي بالغ بر يك تريليون دلار از چين وام گرفت تا چين قادر باشد مقادير زيادي كالا را به آمريكا صادر كند. ولي آمريكا به هيچ وجه قصد بازپرداخت مبلغ اين وام به چين را ندارد و هرگز اين يك تريليون دلار را به چين پس نخواهد داد.
آمريكايي ها براي جلوگيري از افزايش نرخ ارز خود، چين را وادار مي كنند تا دلارهاي بيشتري خريداري كند و به اين ترتيب بازار صادرات چين را نابودمي كنند. به همين دليل است كه چين مقادير زيادي شمش طلا خريداري مي كند چون آنها به اندازه كافي شمش طلا ندارند. هند و چين هر دو شمش طلا مي خرند تا بدين وسيله جلوي ضرر ناشي از دلار را بگيرند.
كسري تجاري آمريكا
به 366 ميليارد دلار رسيد
با ادامه بحران در اقتصاد آمريكا كسري تجاري اين كشور از ابتداي سال جاري ميلادي تاكنون به 366 ميليارد دلار رسيد.
به گزارش بلومبرگ وزارت بازرگاني آمريكا اعلام كرد، كسري تجاري اين كشور طي ماه سپتامبر با 2/18درصد افزايش به بيش از 5/36 ميليارد دلا ر رسيده است. اين بالاترين كسري تجاري آمريكا از ابتداي ژانويه به شمار مي رود. ميزان صادرات آمريكا در اين مدت با 9/2درصد افزايش به 132 ميليارد دلار رسيده است. و ميزان واردات نيز با 8/5درصد رشد به
4/168 ميليارد دلار رسيده است. ارزش واردات نفت آمريكا در اين مدت 1/20درصد افزايش نشان مي دهد.
از ابتداي امسال تاكنون نرخ ساليانه كسري تجاري آمريكا به 366 ميليارد دلار رسيده است. كسري تجاري آمريكا سال گذشته به بيش از 9/695 ميليارد دلار رسيده بود.
افزايش نرخ تورم
در انگليس
بانك مركزي انگليس اعلام كرد: نرخ تورم در اين كشور طي ماه اكتبر در مقايسه با ماه قبل، افزايش قابل توجهي داشته است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، براساس گزارش بانك مركزي انگليس، نرخ تورم در اين كشور در ماه اكتبر سال جاري ميلادي به
5/1درصد رسيد. نرخ تورم انگليس طي ماه سپتامبر به
1/1درصد رسيده بود. از جمله كالاهايي كه در انگليس قيمت آن در حال رشد است مي توان به انواع خودرو، پوشاك و همچنين بنزين اشاره كرد.
كاهش ارزش دلار
به ايرباس ضربه زد
رئيس شركت ايرباس اروپا با اشاره به زيان اين شركت از كاهش ارزش دلار گفت: ميزان توليد ايرباس طي شش ماه دوم سال آينده كاهش خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري رويترز، لوييس گالويس در حاشيه نمايشگاه هوايي دوبي تصريح كرد، ما مجبوريم تا توليد خود را تعديل كنيم. نمي توان اين واقعيت را تكذيب كرد.
وي گفت، كاهش ارزش دلار در برابر يورو تاثيرات منفي زيادي بر ايرباس داشته است و موجب كاهش قدرت رقابت ايرباس در برابر رقيب آمريكايي خود يعني بوئينگ شده است.
گفتني است ايرباس طي ماههاي اخير ميزان توليد هواپيماهاي اي 320، اي 330 و اي340 را به طور چشمگيري كاهش داده است.

 



تلاش شديد بانك هاي مركزي كشورهاي جهان براي خريد طلا

مؤسسه سرمايه گذاري بلك راك اعلام كرد، بانكهاي مركزي جهان امسال خريداران خالص طلا خواهند بود چرا كه قصد دارند با كاهش ذخاير دلار، ميزان ذخاير طلا را افزايش دهند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، روند نزولي ارزش دلار موجب شده تا بسياري از بانكهاي مركزي جهان با كاهش ذخاير دلار به جاي جايگزيني آن با طلا باشند. سرمايه گذاري بانكهاي مركزي جهان در بازار طلا طي ماههاي اخير افزايش چشمگيري داشته است هند 200 تن از ذخاير طلاي صندوق بين المللي پول را خريداري كرده است.به گزارش بلومبرگ، بهاي هر اونس طلا
(28 گرم و 36 سوت) در بازارهاي بين المللي بعد از ركوردشكني هاي مداوم، 1135 دلار و 80 سنت اعلام شد كه با هشت دلار و 30 سنت افزايش در مقايسه با روز دوشنبه همراه بود؛ اين در حالي است كه قيمت طلا در روز گذشته نيز افزايش قيمت بيش از 10 دلاري را تجربه كرده بود.در همين حال صندوق بين المللي پول از فروش دو تن طلا به جزيره موريس خبر داد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، صندوق بين المللي پول اعلام كرد اين معامله بر مبناي نرخ روز طلا و در يازدهم نوامبر صورت گرفته است.اين صندوق هدف از فروش طلا به كشورهاي مختلف را افزايش توان مالي صندوق دانست تا بتواند وام بيشتري به كشورهاي نيازمند پرداخت كند.گفتني است تايوان، چين و كره جنوبي نيز تصميم به خريد ذخاير طلا دارند اين براي نخستين بار از سال 1988 ميلادي است كه بانكهاي مركزي جهان به خريدار خالص طلا در جهان تبديل مي شوند ذخاير طلاي بانكهاي مركزي جهان از سال 1989 تاكنون يك ششم كاهش داشته است. كاهش ارزش دلار و افزايش چشمگير قيمت جهاني طلا، تأثير زيادي در تمايل بانكهاي مركزي براي خريد طلا داشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14