(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 دي 1388- شماره 19544
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
راهپيمايي مردم قم در حمايت از رهبري
سيداحمد خاتمي در نمازجمعه تهران: كساني كه امام را قبول دارند عليه دشمنان مردم بيانيه بدهند
تقديم به خاك پاي سالار شهيدان
عاشورايي تر از هر سال ملت ، آمريكا و اسرائيل را مات كرد
وزير مسكن و شهرسازي: كار ساخت مسكن هم اكنون روي ريل مناسبي قرار گرفته است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش عاشوراييان ياسوج:
امروز دشمن در پي رواج خرافه و مسائل خلاف شئون اسلامي است
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي: ولايتمداري بزرگترين درس مكتب عاشوراست
مدير كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي:
يك درصد صرفه جويي در آب معادل چند برابر ظرفيت سد كرج است
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: امكان تمديد برنامه چهارم توسعه وجود دارد
رئيس سازمان بسيج مستضعفان: ايستادگي در برابر ولايت فقيه بزرگترين منكر است
برگزاري مراسم چهلم درگذشت آيت الله نجومي در كرمانشاه
اخبار ادبي و هنري



راهپيمايي مردم قم در حمايت از رهبري

همزمان با عزاداري سالار شهيدان اباعبدالله الحسين اقشار مختلف مردم قم و مجاورين حرم حضرت معصومه(س) در اعتراض به هتك حرمت امام خميني(ره) و حمايت و تجديد بيعت با رهبري اقدام به راهپيمايي كردند.
به گزارش ايرنا در روز جمعه گروهي از جانبازان 8 سال دفاع مقدس كه همگي بر روي ويلچر نشسته بودند با دردست داشتن تصاويري از امام خميني و رهبر معظم انقلاب از خيابان طالقاني قم به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) حركت كردند. اين افراد كه پيشاني بندهايي با نوشته يا حسين(ع) بر پيشاني خود بسته بودند ضمن عزاداري و سوگواري در حمايت از رهبر معظم انقلاب شعارهايي سر دادند. براساس همين گزارش، مردم قم از مرد و زن، پير و جوان، طلبه و دانشجو عصر پنجشنبه و بعد از نماز جمعه در اعتراض به اقدامات ساختارشكنان در حاشيه مراسم تشييع جنازه مرحوم آيت الله منتظري راهپيمايي كردند. راهپيمايان شعارهايي همچون «وصيت خميني حمايت از ولايت»، «ملت ما بيدار است از فتنه گر بيزار است»، «مرگ بر ضد ولايت فقيه» سر داده و از حرم حضرت معصومه(س) تا ميدان شهدا را طي كردند و در پايان در مقابل دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم توقف كرده و شعار «ميرحسين شعارشون خيانت افتخارشون»، «موسوي دستگير بشه فتنه زمين گير ميشه»، «دشمن سيدعلي، دشمن دين خداست، هم مزدور و بيگانه، هم نوكر آمريكاست»، را سر دادند.
همچنين ايرنا از قم گزارش داد فرزندان طلاب خارجي «جامعه المصطفي العالميه» روز جمعه در قالب هيئت عزاداري «هيأت جهاني جوانان انصارالمهدي» از ميدان شهدا، به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) راهپيمايي كردند. اين جوانان درحالي كفن هايي كه بر روي آنها شعار «جانم فداي رهبر» نقش بسته بود به تن داشتند با سردادن شعارهايي به زبان عربي در حمايت از ولايت فقيه وفاداري خود را نسبت به انقلاب اسلامي و شخص مقام عظماي ولايت اعلام داشتند.

 



سيداحمد خاتمي در نمازجمعه تهران: كساني كه امام را قبول دارند عليه دشمنان مردم بيانيه بدهند

سرويس فرهنگ و معارف-
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بيانات اخير رهبري در جمع مبلغان حوزه، تاكيد كرد: كساني كه امام(ره) را قبول دارند و شايد يادشان رفته در برابر بيگانگان موضع بگيرند، بايد عليه اوباما و دشمنان اين مردم بيانيه دهند و اگر واقعاً حمايت آنها را نمي خواهند بايد محكوم شان كنند.
آيت الله سيداحمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري در خطبه اين هفته نمازجمعه تهران با مورد توجه قرار دادن برپايي عزاداري سالار شهيدان در كشورمان تاكيد كرد: حسينيان موضع شناسند و بر موضع حق پافشاري مي كنند و بي طرف نيستند؛ آنها مي دانند آنجا كه حق و باطل روشن است، بي طرفي يا بي عرضگي و يا خيانت است.
وي افزود: عزاداري هاي ما بايد حسين پسند باشد و در آن وقار و متانت عزاداري ابي عبدالله (ع) حفظ شود و به گونه اي نباشد كه دشمنان حسين(ع) از كاري خوشحال شوند.
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه «حسين(ع) محور وحدت ماست» گفت: بايد توجه داشت كه اين محور وحدت، به تفرقه تبديل نشود؛ چرا كه اتخاذ چنين روندي خيانت به آرمان هاي بزرگ سالار شهيدان است.
خاتمي در ادامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در جمع استادان و مبلغان حوزه درخصوص حمايت برخي جريان هاي خاص خارجي از برخي افراد و افعال داخلي، اضافه كرد: كساني كه امام(ره) را قبول دارند و شايد يادشان رفته در برابر بيگانگان موضع بگيرند، بايد عليه اوباما و دشمنان اين مردم بيانيه دهند و اگر واقعاً حمايت آنها را نمي خواهند بايد محكوم شان كنند و اگر چنين نكنند به تعبير مقام معظم رهبري عيبي در كارشان وجود دارد.
اين عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري همچنين با اشاره به درگذشت آيت الله منتظري گفت: ما در اين باره پيام حكيمانه و جامع مقام معظم رهبري را شنيديم و ايشان نهايت بزرگواري را در اين عرصه داشتند و به توليت محترم آستان حضرت معصومه(س) فرمودند كه هر جا بازماندگان ايشان دلشان مي خواهد ايشان را در دفن كنيد.
وي در عين حال افزود: اين در حالي است كه متاسفانه شاهد بوديم در همين مراسم عده اي ساختار شكن كه آب به آسياب دشمن مي ريزند ساختارشكني كردند و شعارهاي آمريكا و اسرائيل پسند سر دادند كه نوعي ناجوانمردي محض است.
خاتمي همچنين گفت: جا دارد از مردم غيور قم كه دوره دوم انقلاب را در 19 دي سال 56 آغاز كردند صميمانه تشكر كنيم كه با حضورشان در راهپيمايي ها و تجمعات توطئه هاي بعدي عده اي را ناكام گذاشتند.»
وي با تقدير از حضور آگاهانه مردم قم جهت ناكام ماندن توطئه هاي برخي دشمنان، به حضور انقلابي آيت الله نوري همداني اشاره كرد و گفت: بايد از اين مرجع بصير و انقلابي نيز تشكر كرد كه در اين عرصه نقش آفريني كردند.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش روز ولادت حضرت مسيح(ع) را تبريك گفت و خاطر نشان كرد: حضرت مسيح(ع) بزرگ مردي است كه مورد احترام همه اديان الهي قرار دارد و ما اميدواريم مسيحيان جهان همانند مسيحيان كشورمان كه بيانيه ضدظلمي صادر كردند در برابر ظلم و ستمگري بايستند.
خاتمي در ادامه به كشتار مسلمانان در يمن اشاره و اظهار كرد: شش ماه است كه يمن در آتش زياده خواهي آمريكايي ها و عربستاني ها مي سوزد و آمريكايي ها و عربستاني ها در ماه محرم كه در آن جنگ حرام است جنايت مي كنند؛ حال حرف ما اين است كه اصلاً فلسفه وجود سازمان هاي بين المللي چيست؟ ما از همه سازمان هاي بين المللي مي خواهيم قبل از اينكه فاجعه انساني يمن ابعاد گسترده تري پيدا كند به صحنه بيايند و جلو چنين فاجعه اي را بگيرند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه جنايت رژيم صهيونيستي در غزه را مورد توجه قرارداد و به ساخت ديوار بزرگ و فولادي به عمق 30متر در مرز رفح براي تحت فشار قرار دادن مردم غزه و همچنين پيوند اعضاي فلسطينيان زنداني به سربازان صهيونيستي اشاره كرد.
خاتمي، رژيم صهيونيستي را داراي سياه ترين پرونده در عرصه جنايت عليه حقوق بشر خواند و تاكيد كرد: دادگاه هاي بين المللي بايد به خود بيايند و سران اين رژيم جنايتكار را پاي ميز محاكمه بكشانند و آنها را به سزاي اعمال ننگين شان برسانند.
خاتمي همچنين در خطبه اول نمازجمعه اين هفته تهران حوادث تاريخي را از دو منظر مورد توجه قرار داد و گفت: با يك نگاه تاريخي مي توانيم حادثه عاشورا را جرقه اي ببينيم كه در صبح دهم محرم سال 61 هجري شروع شد و عصر عاشورا به پايان رسيد. چنين نگاهي اگر چه از جهت علمي مفيد است ولي از جهت عملي نقشي در زندگي نخواهد داشت، وي افزود: هچنين مي توانيم حوادث تاريخي را جرياني ببينيم كه قرآن از آن تعبير عبرت دارد با چنين نگاهي مي توانيم از گذشته عبور كنيم و به حال بياييم و اين همان نگاه قرآني است.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه حادثه عاشورا را بايد حادثه امروز ببينيم گفت: اين حركت تا قيامت ادامه دارد و اگرچه جمله معروف «كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا» حديث نيست و در هيچ يك از مستندات حديثي ديده نشده، ولي جمله كاملاً درستي است.

 



تقديم به خاك پاي سالار شهيدان

حضرت امام حسين(ع)
عاشورا
هجر گل و كوچ گلستان به پاست
يار صف آراسته ي كربلاست
سوز ستم مي وزد از اشقيا
آتش غم خيمه زده در بلا
روز ز اندوه سيه پوش شد
باغ فسرد و همه گل جوش شد
آه شفق رنگ زده آسمان
داغ شده داغ، زمين و زمان
غلغل چاووش رسيده به دشت
حق شده برپا و حريفان به گشت
عشق به جوش و همه ياران به صف
هو به لب و هو به دف و هو به كف
عزم چو كوه و همه آتشفشان
شعله كشد آه، چه دامنكشان
بزم سماع است و چه آوازها
زخمه به بال است و چه پروازها
]مثل علي اسوه همت حسين
مي شكند سينه ظلمت حسين
آه... حسينم چه حسيني!... حسين![
شاهرگ پيكره عدل و داد
نبض خروشان قيام و جهاد
زنده كند خون تن آفتاب
نور دهد بر بدن ماهتاب
مه به طواف حرم و كوي او
خم شده غم در خم ابروي او
باك ندارد دل تنهائيش
غم نپذيرد شب شيدائيش
در دل و در جان و سرش عشق! عشق!
بر سر نيزه هنرش عشق! عشق!
اي همه حيثيت و آزادگي!
نور خدا، مظهر دلدادگي!
سر به ره تو همه دريادلان!
باده خور و عربده جو، عاقلان!
بوسه زند لعل لب كهكشان
بر تن صد پاره دردي كشان
]غنچه چه دلتنگ ز خون حسين
لاله شده رنگ ز خون حسين
آه حسينم چه حسيني!... حسين![
سرخي گلخانه شده كربلا
يكسره افسانه شده كربلا
رود شهادت شده جاري ببين
آب حيات است روان اين چنين
چشمه چشمان چه غزلخوان شدند
مردمكان مرثيه خوانان شدند
گنبد فيروزه نگر! خون شده
گردش گردون چه دگرگون شده
ابر پريشان! ز دلت خون ببار
آه كه شد هر دو جهان سوگوار
سوگ زده بانوي محمل نشين
دختر حيدر، گل عين اليقين
هجر گل و كوچ گلستان بپاست
روح رسالت به صف كربلاست
مي دمد انوار نبي در جهان
خسته دلانند همه جان فشان
]مژده هيهات رسيد از حسين
وعده ميقات رسيد از حسين
آه حسينم چه حسيني!... حسين[
فيروزه حافظيان

 



خروش پرشور و شعور عاشورائيان عليه يزيديان زمان
عاشورايي تر از هر سال ملت ، آمريكا و اسرائيل را مات كرد

سرويس فرهنگ و معارف -
ايران اسلامي روزها و شب هايي كه گذشت، در سوگ سيد و سالار شهيدان يكپارچه غم و اندوه بود و با حضور ميليوني و كم نظير خود علاوه بر نمايش ارادت به آستان اهل بيت(ع)، شور و شعور انقلابي خويش را نيز به منصه ظهور رساند و از رهگذر تاسوعا و عاشوراي حسيني، بار ديگر با آرمان هاي امام(ره) و انقلاب تجديد ميثاق و سران فتنه را با حضوري آگاهانه، مايوس كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، علي رغم همه تبليغات سوء و هجمه رسانه اي برخي شبكه هاي ماهواره اي براي سياسي كردن فضاي عزاداري تاسوعا و عاشوراي امسال به نفع جريان فتنه و تاكيد بر جنبه اعتراضي اين عزاداري ها در كنار تلاش براي تغيير محور سوگواري ها به سمت و سوي سران فتنه، مردم سراسر ايران اسلامي همگام با مسلمانان سراسر جهان در غم سترگ و حماسه ماندگار حضرت سيد الشهداء(ع) سياهپوش و عزادار شدند و با صف آرايي همه جانبه خود در ماه پيروزي خون بر شمشمير، قطره اي از بصيرت تاريخي خويش را به نمايش درآوردند و بار ديگر در طول چند ماه گذشته، نقشه هاي دشمنان اين نظام و انقلاب را نقش بر آب كردند.
امسال با وجودي كه از قبل از آغاز ماه محرم، رسانه هاي غربي بويژه راديو فردا و راديو صداي امريكا در كنار ساير رسانه هاي ضد انقلاب و وابسته به كارتل هاي زنجيره اي صهيونيستي بر كمرنگ شدن عزاداري هاي سنتي مردم ايران در عاشورا و تغيير شعائر و شعارهاي خاص اين ايام، مانور مي دادند؛ و سران فتنه نيز در جهت خلاف اين جريان سازي، حتي يك بيانيه در دفاع از آرمان هاي حسيني نداشتند، ملت ايران در خروشي عاشورايي با حضور كم نظير خود در بزرگترين خيمه وحدت شيعه؛ تاسوعا و عاشورا؛ ضمن برگزاري باشكوه عزاداري هاي سنتي خود نشان داد كه در شناخت شمر زمانه و يزيديان امروز با بصيرت كامل در صحنه است و دشمن را در هر لباسي شناسايي و رسوا مي كند و معادلات او را هر چند با پشتيباني هاي جهاني، بر هم مي زند.
مردم در سرتاسر ايران، تكايا و هيئات، مساجد و حسينيه ها، در تب و تاب غم شهادت مظلومانه فرزند علي ابن ابيطالب(ع) با شوري وصف ناشدني عاطفه و حماسه را به معركه آوردند و نشان دادند كه پير فرزانه و امام دل ها بي جهت محرم و صفر را حيات بخش اسلام ناب نمي ناميد. ملت ايران كه محرم را فضاي پرنفس ظلم ستيزي و مبارزه با فتنه مي دانند اين بار علاوه بر بيرق هاي سبز و سرخ عاشورايي، در دسته هاي عزاداري و زنجير زني و ايستگاه هاي صلواتي با نصب و يا حمل تمثال هايي از امام راحل عظيم الشان و رهبر فرزانه انقلاب علاوه بر اظهار ارادت به آستان امامت و ولايت، بار ديگر با آرمان هاي امام(ره) و انقلاب تجديد ميثاق كردند و بر پيروي از ولايت به عنوان ملاك حيات با عزت جمهوري اسلامي ايران تاكيد كردند و بار ديگر خواب خوش برخي دشمنان تاريخي اين نظام و انقلاب را بر هم زدند و يكپارچه اعلام كردند ديگر مجالي براي ادامه حيات سران فتنه وجود نخواهد داشت و مردم با تاسي به سالار شهيدان، فتنه را براي هميشه خاموش خواهند كرد.
بنابر اين گزارش، اگرچه تلاش هاي زيادي براي انحراف در مسير عزاداري ها و راه اندازي هيئاتي موسوم به هيئات سبز شد؛ اما مراثي و نوحه هاي هيئات نيز امسال علاوه بر بيان حقيقت فراموش ناشدني كربلا، دفاع از انقلاب و حريم ولايت را در خود جاي داده بود و فضاي دسته هاي عزاداري و مساجد و تكايا، رنگ و بوي دفاع از انقلاب و آرمان هاي انقلاب را به خود گرفته بود. اين در حالي است كه گزارش هاي رسيده حاكي از نذر و نيازهاي مردمي با هدف سلامتي و طول عمر رهبري انقلاب و دفع بلايا و برخي مشكلات از كشور صورت گرفته است.
گزارش هاي رسيده از اقصي نقاط كشور نيز حاكي است؛ شور حسيني امسال بيشتر از سال هاي گذشته ميان مردم وجود داشته به طوري كه دسته هاي عزاداري، ايستگاه هاي صلواتي و نذرهاي مردمي چشمگيرتر از سال هاي گذشته گزارش شده است. مردم شهرهاي قم و مشهد نيز با حضور در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) و حرم حضرت رضا(ع)، با عزاداري هاي خود، اين ايام را به آستان ايشان و امام عصر(عج) تسليت گفتند.
مردم شهرهاي يزد و زنجان نيز در كنار مردم برخي شهرهاي جنوبي كشور با حضور ميليوني خود و نمايش با شكوه عزاداري هاي سنتي خويش، عمق ارادت به آستان حضرت ثار الله و سوگواري خويش را به نمايش گذاشتند.
همچنين گزارش ها از برگزاري باشكوه نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا حاكي است.
نماز ظهر عاشورا با حضور هزاران نفر از عزاداران حسيني در محورهاي منتهي به حرم منور رضوي در خيابان هاي امام رضا(ع)، شيرازي، طبرسي، نواب صفوي، ميدان بيت المقدس و چهار راه شهداء به امامت آيت الله علم الهدي امام جمعه و تعدادي از امامان جماعت مشهد اقامه شد.
خيل عزاداران حسيني كه از مسيرهاي گوناگون به سمت حرم مطهر حضرت معصومه(س) در حال حركت و عزاداري بودند با بلند شدن نواي روحبخش اذان ظهر، عزاداري را موقتاً متوقف كرده و با تشكيل صفوف به هم فشرده، نماز جماعت ظهر و عصر را به امامت حجت الاسلام و المسلمين محمد سعيدي امام جمعه قم اقامه كردند.
بنابر اين گزارش و طبق آييني نمادين، امسال نيز همايش شير خوارگان حسيني با ياد و بزرگداشت حضرت علي اصغر (ع) هم زمان در مهديه تهران و مصلاي بزرگ امام خميني با حضور دوستداران خاندن عصمت و طهارت و حضور پرشور مادراني كه شيرخوارگان خود را با پيشاني بند و چفيه و لباس هاي عربي به كوچك ترين شهيد كربلا مشبه كرده بودند، برگزار شد. اين در حالي بود كه هفتمين همايش شيرخوارگان حسيني همزمان علاوه بر تهران، در 500 شهر ايران اسلامي و 70 شهر از 30 كشور جهان برگزار شد.
اين گزارش مي افزايد كه شب گذشته مراسم شام غريبان نيز در تهران و ساير شهرهاي كشور با شكوه هر چه تمام تر برگزار شد تا شمع هاي برافروخته شده تاريكي شب را بشكافد و مينياتوري باشد از حركت غريبانه كاروان اسرا در غل و زنجير به سوي شام و تسلاي خاطري باشند براي دل طوفاني زينب كبري سلام الله عليها.

 



وزير مسكن و شهرسازي: كار ساخت مسكن هم اكنون روي ريل مناسبي قرار گرفته است

وزير مسكن و شهرسازي گفت: سه هزار و 500 واحد مسكن مهر تا دهه فجر در گيلان به بهره برداري مي رسد.
علي نيكزاد روز پنج شنبه در بازديد از پروژه مسكن مهر در رشت در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: هم اكنون روند رو به رشدي در مسكن مهر وجود دارد و كارهاي خوبي با كمك دستگاه ها، شوراهاي اسلامي و شهرداري شكل گرفته است.
وي، تسهيلات بانكي براي ساخت هر واحد مسكوني در پروژه هاي غيرصنعتي را 150ميليون ريال و در پروژه هاي صنعتي 200 ميليون ريال عنوان كرد.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: هم اكنون كار ساخت مسكن در كشور روي يك ريل مناسبي افتاده است.
نيكزاد افزود: بيش از يك ميليون واحد مسكوني در شهرهاي واجد شرايط كشور براي ساخت وجود دارد كه تقريبا به همين ميزان زمين تهيه شده است.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش عاشوراييان ياسوج:
امروز دشمن در پي رواج خرافه و مسائل خلاف شئون اسلامي است

همايش بزرگ عاشوراييان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و هيئت هاي مذهبي در ياسوج برگزار شد.
به گزارش ايرنا سيدمحمد حسيني در اين مراسم گفت: ياران امام حسين (ع) با بصيرت به امام پيوستند با بصيرت در كنار امام ماندند و با بصيرت به شهادت رسيدند و اين يكي از درس هايي است كه مي توان از حادثه عاشورا و ياران امام حسين آموخت.
وي خاطرنشان كرد: امروز دشمن با استفاده از همه تواني كه دارد در پي رواج خرافه و مسائل خلاف شئون اسلامي است و مسئولان هيئت هاي مذهبي و سخنرانان و نوحه سرايان مي بايست در اين مورد مراقب باشند.
همچنين به گزارش ايرنا حسيني در گفت وگو با خبرنگاران در ياسوج افزود: از آنجا كه فرهنگستان هنر از رسالت و وظيفه اصلي خود فاصله گرفته بود و تبديل به مركز سياسي براي گروه خاصي شده بود، بنابراين ضرورت تغيير در مديريت اين مركز مهم فرهنگي كشور امري ضروري و منطقي به نظر مي رسيد.
وي گفت: انتخاب رئيس فرهنگستان هنر از سوي اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي كشور انجام شده است و اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي از وضعيت فعلي اين فرهنگستان ابراز نارضايتي داشتند.
او گفت: مي بايست فرد تازه و باانگيزه و با كارايي بالاتري وارد اين عرصه مهم فرهنگي و هنري كشور مي شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيان كرد: البته ضوابط و قانون در گذشته به گونه اي بود كه خود اعضاي فرهنگستان بايد رئيس اين مركز را انتخاب مي كردند اما با تغييري كه به وجود آمده از اين پس انتخاب رئيس فرهنگستان هنر از سوي اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي خواهد بود.
همچنين به گزارش ايرنا، حسيني در ديدار با آيت الله ملك حسيني نماينده ولي فقيه در كهگيلويه و بويراحمد با بيان اينكه سالانه بيش از 50 هزار عنوان كتاب در كشور منتشر مي شود بر لزوم تحولات و تغييرات جديد در محتواي اين كتابها تاكيد كرد و افزود: نيازمند يك تحول اساسي و بازنگري در محتواي كتابها به ويژه كتابهاي ديني، مذهبي و تاريخي با نظارت انديشمندان و صاحبنظران مستعد در اين زمينه هستيم.
وي يكي از برنامه هاي مهم وزارت فرهنگ و ارشاد را نظارت مستمر و هفتگي بر مطبوعات و نشريات اعلام كرد و افزود: با توجه به هجمه هاي سنگين فرهنگ هاي صادراتي از غرب و وجود جنگ نرم دشمن مي طلبد كه مطبوعات و نشريات كشور نيز در جهت آرمانها و ارزش هاي اصلي نظام و انقلاب حركت كنند.
به گزارش ايرنا، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ياسوج افزود: با توجه به اينكه دولت تاكيد ويژه اي براي توليد بيشتر فيلمهاي سينمايي در سطح كشور دارد بنابراين وجود سينماها، مجتمع هاي فرهنگي و هنري و سالنهاي نمايش براي اكران اين فيلمها امري ضروري به شمار مي رود.

 



نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي: ولايتمداري بزرگترين درس مكتب عاشوراست

نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: تبعيت از ولايت و امامت خلاصه مكتب عاشورا و بزرگ ترين درس حضرت ابوالفضل(ع) است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قزوين، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمدحسن ابوترابي فرد در اجتماع عزاداران تاسوعاي حسيني كه در مقابل سردر عالي قاپو قزوين برگزار شد، بيان داشت: حضرت ابوالفضل(ع) در ميدان جنگ با دشمنان خدا در راه دفاع از اسلام و حريم اهل بيت به خدا سوگند ياد كرد كه جان خود، دنيا و دستش را تقديم دين اسلام كند.
وي ادامه داد: دفاع از دين لحظه و زمان، جمل، صفين، نهروان و عاشورا نمي شناسد، دفاع از دين همه حيات و عمر حضرت ابوالفضل العباس(ع) است.
وي گفت: امروز مردم حول محور امامت و ولي فقيه عابد، صالح، اسلام شناس و خداترس و تسليم در برابر خدا جمع شده اند و اين نور ولايت كه ديروز در چهره ملكوتي امام خميني و امروز در چهره خلف صالحش رهبرمعظم انقلاب آيت الله العظمي خامنه اي تجلي يافته است.
ابوترابي بيان داشت: اين عزت، انسجام، استقلال و آزادي همه از بركات آثار ارزشمند اين معرفت است و اين همان اقتداي قمربني هاشم و توجه او به اصل امامت است، بنابراين اين مشعل را بايد گرامي داشته و اين پرچم را فراروي حركت خود داشته باشيم.
ابوترابي تصريح كرد: راه عاشورا در زير پرچم زعامت برآمده از عقل، ديانت، ايمان، معرفت، بصيرت، شجاعت، دينداري، خداخواهي و استقامت رهبر فرزانه و معظم انقلاب تداوم خواهد داشت و اين كف هاي روي آب محكوم به مرگ هستند.

 



مدير كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي:
يك درصد صرفه جويي در آب معادل چند برابر ظرفيت سد كرج است

مدير كل روابط عمومي وزارت جهاد كشاورزي گفت: يك درصد صرفه جويي در آب مصرفي بخش كشاورزي كشور معادل چند برابر ظرفيت سد كرج است.
به گزارش ايرنا از كرمانشاه محمدحسين انصاري فرد افزود: 90 درصد ذخاير آب كشور صرف بخش كشاورزي مي شود و لازم است كه با رويكردهاي جديد در اين بخش و بهره گيري از شيوه هايي چون آبياري باراني و تحت فشار، از آب استفاده بهينه كنيم.
وي گفت: اگر بتوانيم تنها 15 درصد از راندمان آب در كشاورزي را با توجه به اقداماتي چون توسعه شبكه هاي تحت فشار، تسطيح اراضي به شيوه ليزري، آبياري قطره اي و باراني و يكپارچه سازي اراضي افزايش دهيم، مي توان اميدوار بود كه بحران آبي كشور براي هميشه مرتفع شود.
وي ادامه داد: قرار است كه در برنامه پنجم توسعه 40 هزار هكتار گلخانه در كشور احداث شود كه رخداد اين امر مي تواند 400 هزار هكتار از اراضي اي را كه امروز زير كشت محصولات صيفي، سبزي و جاليزي هستند، آزاد نمايد كه با توجه به حجم بالاي مصرف آب در چنين محصولاتي از مصرف بي رويه آب تا حد بسيار زيادي صرفه جويي خواهد شد.
انصاري فرد گفت: امروزه تنها 5/4 درصد سرمايه و ثروت كشور وارد بخش كشاورزي كه يك بخش توليدي و اشتغالزا است، مي شود و حدود 70 درصد سرمايه ها به بخش خدمات هدايت مي شود كه بر همين اساس وزارت جهاد كشاورزي پيشنهاد داده تا 10 درصد از بخش خدمات كشور كاسته و به بخش كشاورزي هدايت شود.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي: امكان تمديد برنامه چهارم توسعه وجود دارد

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در مورد احتمال تمديد برنامه چهارم توسعه، گفت: اجراي برنامه چهارم مطابق يك زمان بندي پنج ساله بايد پايان يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس از تبريز ارسلان فتحي پور افزود: بايد طوري برنامه ريزي كنيم كه از برنامه ها عقب نمانيم و اين دستور اكيد رهبر معظم انقلاب و برنامه چشم انداز 20 ساله است لذا تاخير در آن امكان پذير نيست.
نماينده مردم كليبر و هوراند در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: در صورتي كه ارائه لايحه بودجه به نوعي با تاخير روبه رو شود براي اين كه در احكام با مشكل مواجه نشويم امكان تمديد وجود دارد كه تمديد برنامه چهارم توسعه تنها با درخواست دولت صورت مي گيرد.
فتحي پور تصريح كرد: دولت در حال بررسي نهايي لايحه برنامه پنجم و بودجه است و به نظر مي رسد لايحه پنجم توسعه در سال جاري به تصويب نهايي برسد.

 



رئيس سازمان بسيج مستضعفان: ايستادگي در برابر ولايت فقيه بزرگترين منكر است

رئيس سازمان بسيج مستضعفان گفت: ايستادگي در برابر ولي فقيه از بزرگترين منكرات به شمار مي رود.
سرتيپ دوم پاسدار محمدرضا نقدي در جمع نخبگان بسيجي خراسان شمالي در بجنورد افزود: مي توان گفت كه بزرگي اين گناه حتي از منكرات مسلمي چون شرب خمر نيز بالاتر است.
وي گفت: با وجود تمام فتنه ها امروز نظام اسلامي به فضل الهي حركتي رو به جلو دارد و در عرصه هاي مختلف با تمام سرعت در حال پيشرفت است.
سردار نقدي نهضت امام حسين(ع) را داراي عبرتهاي بسيار دانست و گفت: مهمترين درس كربلاي حسيني اهميت و لزوم برپاي داشتن امر به معروف و نهي از منكر در جامعه اسلامي است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان از «بسيج» به عنوان تشكيلاتي ياد كرد كه تنها با عشق به مردم و ارزشهاي الهي كار مي كند و افزود: اما برخي كه چشم ديدن بسيج را ندارند مي خواهند چنين القا كنند كه بسيج صرفا نهادي امتيازبگير است.
وي با اشاره به شرايط پيچيده كنوني جهان باتاكيد بر اينكه بسيج بايد از كاركرد سنتي دوري كند افزود: بسيجيان وظيفه دارند در برابر توطئه ها هوشيار بوده و فريضه امر به معروف و نهي از منكر را به درستي به جاي آورند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفان بر لزوم تجهيز نهاد بسيج به امكانات روزآمد تاكيد و بيان كرد: امروز ضرورت دارد تا بسيج به عنوان نهادي مردمي و وفادار به ارزشهاي نظام در تمام عرصه هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي ورود پيدا كند.
سرتيپ نقدي افزود: ملت ما در ماجراهاي اخير به خوبي بلوغ عقيدتي، فكري و سياسي خود را به اثبات رساند و همين ايستادگي و بصيرت ملت دشمنان را برآشفته است.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: مردم ما براستي نشان دادند كه اهل كوفه نيستند و علي زمان را در طوفان فتنه ها، تنها نخواهند گذاشت.
وي افزود: در وقايع اخير نيز گويي تاريخ مجدد تكرار شد و افرادي كه سابقه مبارزاتي و ادعاي نزديكي با امام خميني را داشتند در برابر نظام و مردم ايستادند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر دشمنان با همه ماهواره ها، خبرگزاري ها و مطبوعاتشان از اين فتنه پشتيباني كرده و به گسترش آن دامن زدند اما در برابر هوشياري مردم آگاه ايران اسلامي همه اين اقدامات بي اثر ماند و راه به جايي نبرد.
نقدي افزود: آنها هر روز به مناسبتي سعي كردند جرياني راه انداخته و همان عده معدود از فاجران و فاسدان را به ميدان بياورند اما ملت در مقابل آنان ايستاد و به دهان آنها كوبيد.

 



برگزاري مراسم چهلم درگذشت آيت الله نجومي در كرمانشاه

مراسم بزرگداشت چهلمين روز ارتحال آيت الله سيدمرتضي نجومي در مسجد آيت الله بروجردي كرمانشاه برگزار شد.
به گزارش ايرنا، اين مراسم از سوي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه، جامعه روحانيت استان كرمانشاه، استاندار كرمانشاه و بيت آيت الله نجومي با حضور مردم عزادار كرمانشاه برگزار شد.
امام جمعه موقت تهران در اين مراسم گفت: آيت الله نجومي عالم جليل القدر كرمانشاه علاوه بر اين كه در زمينه فقه از تبحر خاصي برخوردار بود در زمينه عرفان و هنر خطاطي هم برجسته بودند.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي افزود: مردم شيعه و سني كرمانشاه به پاس خدمات اين عالم وارسته در آيين هاي خاكسپاري، هفتم و چهلم آيت الله نجومي حضوري عاشقانه و گسترده داشتند.
وي در ادامه رهبر معظم انقلاب اسلامي را يك نعمت بزرگ براي مردم ايران دانست و گفت: حضرت آيت الله خامنه اي توانسته است با درايت و رهبري هاي داهيانه خود تمام مردم ايران اعم از شيعه و سني را در زير يك پرچم جمع كند.
صديقي افزود: دشمنان انقلاب اسلامي كه در هشت سال دفاع مقدس نتوانستند به انقلاب اسلامي ضربه بزنند هم اكنون نيز با همكاري گروهي اراذل و اوباش داخلي قصد ضربه زدن به انقلاب اسلامي را دارند اما با وجود رهبري آگاه انقلاب راه به جايي نخواهند برد.
آيت الله سيدمرتضي نجومي عالم وارسته و چهره ماندگار كشور 25 آبان ماه سال جاري در 81 سالگي به علت كهولت سن دار فاني را وداع گفت.

 



اخبار ادبي و هنري

واكنش ها به تغيير رئيس فرهنگستان هنر
بركناري ميرحسين موسوي از رياست فرهنگستان هنر و انتصاب علي معلم دامغاني به اين سمت واكنش هاي متفاوتي را در پي داشته است.
علي رغم استقبال هنرمندان متعهد از اين تغيير، برخي از حاميان نامزد شكست خورده در انتخابات واكنشي توهين آميز از خودشان نشان داده اند. رجانيوز در اين زمينه گزارش داد، تصميم ديرهنگام شوراي عالي انقلاب فرهنگي به بركناري موسوي از رياست فرهنگستان هنر كه طي يك سال گذشته عملاً اين نهاد هنري را به مركز طراحي فتنه عليه نظام اسلامي تبديل كرده بود و در ضمن پس از انتخابات علي رغم ژست هاي آزادمنشانه از دريافت حقوق چند ميليوني فرهنگستان دريغ نكرد، با واكنش عصباني و تندحاميان وي روبرو شده و اين افراد مي كوشند با انتشار يادداشت ها، مصاحبه ها و اخباري عليه علي معلم دامغاني وي را منصرف كنند. اين افراد دامنه هتاكي هاي خود عليه معلم را همچنين به تماس هاي تلفني و ارسال پيامك هاي اهانت آميز به وي كشانده و حتي در تماس با منزل او، سخنان اهانت آميزي مطرح كرده اند.
در همين حال برخي از منابع خبري، اقدام به انتشار اخباري كذب درباره استعفاي اعضاي فرهنگستان هنر نموده اند. در همين زمينه يك مقام آگاه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، خبر برخي رسانه ها را مبني بر استعفاي اعضاي فرهنگستان هنر تكذيب كرد و به جهان نيوز گفت: تاكنون هيچ يك از اعضاي اين فرهنگستان استعفا نكرده اند و مواردي كه به عنوان استعفا در اين رسانه ها بيان مي شود مربوط به دو نفر از كادر اجرايي فرهنگستان هنر است كه خود به خود بعد از انتصاب رئيس جديد از كار بركنار مي شدند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در مورد دليل تغيير در مديريت فرهنگستان هنر به مهر اظهار داشت: اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي از وضعيت فعلي اين فرهنگستان كه تقريباً به مركزيتي سياسي تبديل شده و از وظيفه اصلي خود فاصله گرفته بود، ناراضي بودند.
اجراي يك نمايش بدون مجوز
يكي از آثار نمايشي، علي رغم فقدان مجوز اجرا، چند شب پيش روي صحنه رفت! رئيس شوراي نظارت و ارزشيابي اداره كل هنرهاي نمايشي درباره اين نمايش گفته بود: نمايش نامه «روز حسين» نوشته محمد رحمانيان به اداره نظارت و ارزشيابي اين اداره واصل و روي آن كارشناسي شد كه به تصويب نرسيد.
سيدصادق موسوي به برنا اعلام كرده بود: تا زماني كه نمايش نامه اصلاح و نكاتي كه به دوستان گفتيم برطرف نشود، امكان صدور مجوز براي اين نمايش منتفي است.
اما با وجود تأكيد اين مسئول نمايشي مبني بر عدم ارائه مجوز اجرا به اين اثر، سايت جهان نيوز خبر داد كه دست اندركاران اين نمايش و مديران سالن ايرانشهر تحت عنوان «اجرا براي ميهمانان اعضاي گروه» بدون مجوز اقدام به اجراي اين نمايش كرده اند.
گفتني است اين اجرا در حالي صورت گرفت كه هرگونه تمرين نيز نياز به مجوز و تصويب متن نمايشي دارد.
مسئولان نمايشي هنوز واكنشي در قبال اجراي غير قانوني اين نمايش نشان نداده اند.
منابع خبري همچنين از حضور اسفنديار رحيم مشايي در تمرين هاي اين نمايش و حمايت از آن گزارش داده اند.
تحميل واردات فيلم هاي آمريكايي به چين
از سوي سازمان تجارت جهاني
كشور چين كه براي جلوگيري از تهاجم فرهنگي آمريكا و ممانعت از ترويج خشونت و فساد در آن كشور، واردات فيلم هاي آمريكايي را محدود كرده بود با توبيخ سازمان تجارت جهاني مواجه شد!
در پي شكايت دولت آمريكا، سازمان تجارت جهاني، چين را به خاطر ايجاد محدوديت در پذيرش محصولات فرهنگي و تصويري آمريكا مورد توبيخ قرار داد.
به گزارش ايرنا به نقل از هاليوود ريپورتر، بر اين اساس اگر دولت چين در آينده نيز بنا داشته باشد تا از ورود كتاب ها، موسيقي و فيلم هاي آمريكايي به چين جلوگيري كند، با تحريم هاي صادراتي مواجه خواهد شد و همچنين اين عمل بر روند صادرات و واردات محصولات ديگر اين كشور همانند محصولات آلومينيومي و فولاد تاثير خواهد گذاشت.
استقبال از مجالس تعزيه تئاتر شهر
مجالس تعزيه كه همزمان با ايام عزاداري حسيني (ع) و برپايي ششمين همايش آيين هاي عاشورايي در تئاتر شهر برگزار مي شوند با استقبال مردم مواجه شده اند.استقبال از نمايش تعزيه در مجموعه تئاتر شهر به حدي بود كه براي نخستين بار صندلي هاي تالار اصلي و فضاي پله ها و كف زمين تالار مملو از مشتاقان اين هنر مذهبي شد.
تالار اصلي مجموعه تئاتر شهر و محوطه باز اين مجموعه فرهنگي و هنري تا 7 دي ماه پذيراي مجالس تعزيه و آيين هاي عاشوراي حسيني (ع) است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14