(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 17 دي 1388- شماره 19553
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مرندي در گفت وگو با سي ان ان: تجمع عاشورائيان بزرگترين جمعيت در تاريخ تهران بر ضد موسوي بود
رئيس پارلمان سوريه در مجلس شوراي اسلامي:غرب مغرور از توطئه چيني عليه ايران دست بردار نيست
آيت الله علوي گرگاني: مردم در برابر توطئه هاي دشمنان هوشيار باشند
خارج از دستور
انتقاد آيت الله مكارم شيرازي نسبت به انتساب اظهارنظر كذب جواز تقليد از صانعي
وزير كشور: سران آشوب ها و دستگيرشدگان بايد خسارت ها را جبران كنند
در نيويورك اعلام شد مخالفت چين با اعمال تحريم عليه ايران
دستگيري تعدادي از آشوبگران مجازي در پروژه « فتنه عميق »
كدام سرباز اين چنين جسورانه با فرمانده مكاتبه مي كند؟
بي معنا بودن ترس از غير خدا



مرندي در گفت وگو با سي ان ان: تجمع عاشورائيان بزرگترين جمعيت در تاريخ تهران بر ضد موسوي بود

سرويس سياسي-
دكتر مرندي تأكيد كرد جمعيتي كه در روز چهارشنبه آمد بزرگترين جمعيت در تاريخ تهران بر ضد موسوي و جريان سبز بود.
شبكه تلويزيوني سي ان ان آمريكا ميزگردي درباره ايران تشكيل داد كه در يك طرف آن فاطمه حقيقت جو و كريستين امانپور خبرنگار ايراني تبار اين شبكه در استوديو حضور داشتند و در طرف مقابل دكتر محمد مرندي استاد دانشگاه تهران كه از طريق ارتباط تصويري در اين برنامه شركت كرده بود، به سؤال هاي جهت دار مجري برنامه پاسخ مي داد.
امانپور ابتدا ادعا كرد در يك هفته گذشته ايران بار ديگر عميقاً به بحران فرو رفت و در روز مقدس عاشورا نيروهاي امنيتي ايران با استفاده از گلوله و باتوم بزرگترين تظاهرات ضدحكومتي از ماه ژوئن را سركوب كردند.
دكتر محمد مرندي در واكنش به اين اظهارات در خصوص حرمت شكني هاي روز عاشورا گفت: به نظر من بايد به اپوزيسيون گفت «افراد به اصطلاح اپوزيسيون»، چون هيچ اپوزيسيون يك صدا و منسجمي در ايران وجود ندارد. اپوزيسيوني كه در روز عاشورا تظاهرات كرد مرتكب اشتباه بزرگ تاكتيكي شد، چون در اين روز كه روز عزاي عمومي بود، نسبت به پليس بسيار بي رحمانه عمل كرد. به نظر من روز چهارشنبه واكنش شديدي به اين حركت بود؛ جمعيتي كه در اين روز آمد شايد بزرگترين جمعيت در تاريخ تهران بر ضد موسوي و جريان سبز بود. اين روز، روزي تعيين كننده بود. فكر مي كنم نامه آقاي موسوي كه بعد از اين تظاهرات منتشر شد، نشان مي دهد كه وي هم ترسيده است.
بنا به گزارش هاي اينترنتي از جمله گزارش رجانيوز، امانپور خطاب به مرندي گفت: شما مي گوييد كه حاميان دولت خشمگين شدند اين درحالي است كه تظاهركنندگان از اينكه نيروهاي ايراني از زور مرگبار و شليك تفنگ بر ضد آنها استفاده كردند، خشمگين شدند. آيا اين مسئله اكنون حكومت را به چالش نمي كشد؟
مرندي پاسخ داد: اول از همه اينكه تظاهرات در تهران ضرورتاً در طرفداري از دولت نبود. اين تظاهرات در طرفداري از جمهوري اسلامي بود. بسياري از افراد منتقد دولت هستند كه به علت مخالفت با آقاي موسوي در تظاهرات شركت كردند. به نظر من بخشي از خشمي كه در اين تظاهرات بود، به حضور و نقش سازمان تروريستي مجاهدين خلق مربوط مي شد. اين سازمان تروريستي هرچند رسماً از طرف آمريكا ممنوع شده است، اما تحت عناوين مختلف مورد حمايت آمريكا قرار مي گيرد. مجاهدين خلق بنا بر بيانيه اي كه خود صادر كرده است، در آشوب عاشوراي تهران نقش داشت. همان طور كه در تصوير مي بينيد، آن ها به ايستگاه پليس حمله كردند، يك مأمور پليس كور شد. آن ها اموال عمومي را نابود كردند و به مأموران پليس حمله كردند.
در ادامه مجري سي ان ان كه احساس كرد پاسخ هاي مرندي در خصوص بي قانوني و رفتار توأم با خشونت وحشيانه حرمت شكنان، افكار عمومي بينندگان را متأثر كرده است، از حقيقت جو پرسيد شما كه در اردوگاه اصلاح طلبان هستيد، آيا معتقديد كه عناصر خشن در تظاهرات و جنبش شما شركت مي كنند؟
حقيقت جو پاسخ داد: حاميان جنبش سبز مي خواهند به صورت مسالمت آميز و بدون خشونت درخواست خود را بيان كنند. متأسفانه نيروهاي دولتي تلاش مي كنند مردم را به سمت خشونت بكشانند.
امانپور به راه حل هاي پيشنهادي موسوي اشاره كرد و از مرندي پرسيد كه آيا اين احتمال وجود دارد كه حكومت با پيشنهادات او موافقت كند؟
مرندي در پاسخ گفت: به نظر من بعد از تظاهرات در مخالفت با موسوي كه روز چهارشنبه در سراسر كشور برگزار شد، موضع آقاي موسوي به شدت تضعيف شد كه بخشي از اين مسئله در نامه وي هم منعكس شده است. به نظر من، نظام، كساني را كه براي مثال مأموران پليس را كور كردند، آزاد نخواهد كرد. اين درحالي است كه حتي افرادي مثل آقاي سحابي درباره حركت جريان سبز به سمت خشونت صحبت و انتقاد كرده اند. حتي من خودم هر زمان به تلويزيون مي آيم تا درباره اين موضوعات صحبت كنم، با تهديد مرگ از سوي اين جريان روبرو مي شوم.
مرندي تصريح كرد: اين يك واقعيت است كه بسياري از اصلاح طلبان اصيل از آقاي موسوي فاصله گرفته اند، براي مثال آقاي تابش كه رئيس فراكسيون اقليت مجلس است.
وي افزود: در ميان اصلاح طلبان بسياري از چهره هاي كليدي آنان، به صورت كامل از آقاي موسوي و جريان سبز فاصله گرفتند، به خصوص بعد از آنكه آقاي موسوي با سكوت خود حمايت شبكه هاي تلويزيوني غربي و آمريكايي و حمايت حاميان شاه سابق و سازمان تروريستي مجاهدين خلق را پذيرفت.

 



رئيس پارلمان سوريه در مجلس شوراي اسلامي: غرب مغرور از توطئه چيني عليه ايران دست بردار نيست

رئيس مجلس سوريه با تاكيد بر اينكه ايران همواره در برابر توطئه هاي غرب ايستادگي كرده است گفت: غرب مغرور از توطئه چيني عليه ايران دست بردار نيست.
محمود الابرش كه به همراه هيئتي به تهران سفر كرده است، ديروز با حضور در صحن علني مجلس شوراي اسلامي طي سخناني اظهار داشت: ما شرايط سختي را مي گذرانيم اما دشمنان اسلام همواره مقابل ايستادگي ملت هاي مسلمان شكست مي خورند.
وي با اشاره به اينكه حامل محبت ها و درودهاي ملت سوريه و دولت اين كشور براي مردم جمهوري اسلامي ايران است به همكاري هاي نزديك دو كشور اشاره كرد و افزود: ايران و سوريه در مسائل مختلف با يكديگر همكاري دارند ما همواره در كنار شما و تاييدكننده برخورداري جمهوري اسلامي ايران از انرژي هسته اي هستيم.
الابرش تصريح كرد: ملت و دولت سوريه با صدايي رسا موضعي اصولي و دوستانه اعلام مي كنند كه انرژي هسته اي حق مسلم ملت ايران است.
وي با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در ثبات و امنيت منطقه گفت: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران كشور شما نقش مهمي در ثبات و امنيت منطقه داشته و همواره در مقابل ديكته هاي بيگانگان در راس آن آمريكا ايستادگي كرده است.
رئيس مجلس سوريه موضع ايستادگي جمهوري اسلامي ايران در برابر رفتار غربي ها را باعث ناخشنودي دنياي غرب خواند و تاكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران همواره در مقابل توطئه هاي غرب ايستادگي كرده است اما غرب مغرور از توطئه چيني عليه جمهوري اسلامي ايران و كساني كه در مقابل آنان ايستاده اند دست بردار نيستند.
الابرش ضمن تاييد موضع ملت ايران در حمايت از مقاومت لبنان و فلسطين يادآوري كرد كه موضع تشكيل دولت فلسطين به پايتختي قدس شريف از سوي جمهوري اسلامي ايران موجب افتخار انسان هاي با وجدان، مسلمان و دنياي غرب نيز گرديده است.
وي خاطرنشان كرد ما با ديكته كردن ديگران در تصميم گيري ها مشكل داريم و امروز اصلي ترين نياز منطقه را ثبات، امنيت و گستردگي عدالت مي دانيم. قطعا تشكيل سازمان كنفرانس اسلامي به تحقق اين امر كمك خواهد كرد و اين سازمان در آينده مرجعي براي تصميم گيري در منطقه خواهد بود.
پس از اظهارات رئيس مجلس سوريه، لاريجاني نيز با تشكر از نطق دقيق و مهم وي گفت: صحبت ها در ابعاد مختلفي بيان شد و نشانگر درك عميق وي از انقلاب اسلامي و امام خميني(ره) است.
وي همچنين خواستار افزايش سطح همكاري هاي پارلماني دو كشور شد.
افزايش قيمت فروش گاز
جهت گاز رساني به روستاها
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز با اصلاح قانون بودجه 88 وزارت نفت را موظف كردند قيمت هر متر مكعب فروش گاز مصرفي را مبلغ 20 ريال افزايش داده و درآمد حاصل را عينا جهت گازرساني به روستاهاي كشور هزينه كند.
همچنين به هر يك از شركت هاي گاز استاني اجازه داده مي شود جهت اجرايي نمودن تعهدات ملي و استاني اجراي خطوط انتقال گاز، گازرساني به شهرها و روستاها و مناطق اجراي طرح مسكن مهر راسا نسبت به اخذ وام تا سقف يك هزار ميليارد ريال از بانك هاي كشور با هماهنگي در هر استان با تعيين بازپرداخت و به وسيله شركت ملي گاز ايران اقدام كند.
براساس مصوبه نمايندگان مجلس مدت زمان بازپرداخت استهلاك وام دريافتي طي مدت 5 سال خواهد بود و اين قانون در حكم تضمين بازپرداخت مبالغ وام ها توسط شركت ملي گاز ايران بود و بانك ها نيز مجاز به پرداخت وام هاي درخواستي شركت هاي گاز استاني بر مبناي سود بانكي مصوبه ساليان با تاييد استانداري هر استان بوده و استاندار هر استان موظف به پيگيري اجراي اين قانون هستند.
خانه ملتي ها مقرر كردند مددجويان تحت پوشش كميته امداد حضرت امام خميني(ره) و سازمان بهزيستي كشور از بازپرداخت حق انشعاب گاز، آب و برق معاف شوند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين در تصميم ديگري بررسي و تصويب لايحه آئين دادرس كيفري را طبق اصل 85 قانون اساسي به كميسيون قضايي مجلس سپردند.
رسايي: آقاي هاشمي
با تناقضات شما چه كنيم؟
نماينده مردم تهران، ري، اسلامشهر و شميرانات در مجلس شوراي اسلامي گفت: آقاي هاشمي شما در حالي درباره اقدام جامعه مدرسين كه براساس وظيفه ذاتي و انقلابي اش بوده، به فاصله يك روز اظهارنظر كرده و آن را زير سؤال برده ايد كه به عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبري درباره حوادث كودتاي روز عاشورا سكوت كرده ايد؟!
حجت الاسلام حميد رسايي ديروز در نطق ميان دستور خود با تشكر از راهپيمايي 40ميليوني ملت ايران 9 دي ماه اظهار داشت: ملت ايران با اين حضور پرشور خود پس از 30سال نه تنها پايبندي به آرمان هاي امام راحل را به اثبات رساند بلكه اين حركت غيورانه، در حقيقت جلسه محاكمه سران فتنه در خيابان هاي تمام شهرهاي ايران بود.
وي سپس با اشاره به كودتاي سال هاي نخست انقلاب و عزل مرجع كودتا توسط جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: امام امت سال ها بعد در پيام مشهور به «منشور روحانيت» از اين اقدام جامعه مدرسين تجليل كرد اما اين فقط امام نبود كه به تجليل از اقدام فقهاي جامعه مدرسين پرداخت بلكه آقاي هاشمي رفسنجاني نيز در اين باره در سخنان قابل تاملي گفت: «اين آقاياني كه به نام جامعه مدرسين بيانيه مي دهند، همه شان يا اكثريت قاطع آنان، مجتهد و اهل نظر و خبره هستند و در حوزه بوده اند و جريانات را هم خوب مي شناسند. نظر اينها نظر محكمي است، يعني نمي توان از نظر اينها گذشت.»
نماينده تهران در ادامه سخنان خود گفت: آقاي هاشمي شما برخلاف امروز، در سال 1360خود رسماً يك مرجع تقليد را عزل كرديد و گفتيد:«شريعتمداري به دليل ضعف در درك نقشه هاي دشمن براي براندازي جمهوري اسلامي صلاحيت مرجعيت را ندارد.»
رسايي اضافه كرد: آقاي هاشمي رفسنجاني شما كه امروز و پس از كودتاي مخملي عده اي هنوز هم حاضر به دست برداشتن از حمايت آنها نيستيد، آن روز خطاب به سران كودتا گفتيد: «چطور مي شود كه اين افراد خطر ريختن خون مردم را براي مردم و حكومت و جامعه اسلامي ببيند و فكري براي جلوگيري از آن نكند. يك مرجع نمي تواند تا اين حد، بي درك و بي تقوا باشد.»
وي افزود: اكنون نيز در سال 1388 با حمايت دشمنان قسم خورده انقلاب، كودتايي از جنس نرم كليد خورد و به لطف الهي با درايت، تيزبيني ولي فقيه زمان و تبعيت مردم از معظم له، اين كودتا هر چند هزينه هايي را به ما تحميل كرد اما در نهايت به شكست انجاميد.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس خطاب به هاشمي ادامه داد: امروز نيز جامعه مدرسين حوزه علميه قم براي بار دوم با همان ويژگي هايي كه شما برشمرده ايد، به عدم صلاحيت فردي كه با تيتر روزنامه هاي زنجيره اي و خبرسازي بي بي-سي و رسانه هاي آمريكا و اسرائيل به عنوان مرجع تراشيده شد، راي داد اما شما مي گوييد كه در تاريخ تشيع هرگز مرجعي عزل يا نصب نشده است؟
وي از هاشمي پرسيد: آيا سال هاي دهه 60 كه شما عزل يك مرجع همسو با ضد انقلاب را اعلام كرديد و تيتر روزنامه جمهوري اسلامي شد، جزو تاريخ شيعه نيست؟ آقاي هاشمي شما در ارديبهشت سال 1360گفته ايد: «چهره هايي مانند بختيار، ازهاري، بني صدر، اميني، رجوي، رضا پهلوي و راديوهاي آمريكا، بي بي سي، كلن، اسرائيل و... همه مسائل عزل شريعتمداري را به عنوان جرياني وانمود كردند كه در ايران مي تواند بخشي از مردم را تحريك كند.» امروز به ما بگوييد كه بني صدر و رجوي و ربع پهلوي و رسانه هاي استكباري درباره كودتاي پس از انتخابات و سران اين كودتا و مرجع عزل شده آن چه نظري مي دهند؟ آيا امروز آنها مردم را تحريك نمي كنند؟ آيا امروز شما با سكوتتان به تحريك آنها كمك نمي كنيد؟ نماينده تهران در بخش ديگري از نطقش با اشاره به شعارهاي ساختارشكن آشوبگران تصريح كرد: آقاي هاشمي! اگر در سر دادن شعارهايي به منظور حذف ولايت فقيه شك داريد، از نزديكانتان كه به منظور سازماندهي اغتشاشات روز عاشورا يكي از لندن و ديگري در زير پل كالج در جمع آشوبگران بوده است، سؤال كنيد.
رسايي گفت: والله قسم كه ما دفاع از ولايت را از مثل شما آموخته ايم، يادتان هست امام امت در آخرين ساعات عمر پربركتشان در حالي كه دست در دست شما و رهبري معظم داشتند فرمودند كه من براي انقلاب هيچ خطري احساس نمي كنم مگر جدايي شما دو نفر و آن روز رهبر انقلاب خطاب به امام امت فرمودند كه مطمئن باشيد كه اين جدايي هرگز از جانب من اتفاق نخواهد افتاد. اين اتفاق از جانب رهبرمان نيفتاد بلكه ايشان بارها و بارها آغوش باز كرد اما هر بار جز بي مهري چه ديد؟
وي افزود: امروز ما شاهد چشمان نگران رهبرمان هستيم كه به دليل رفتار برخي از خواص خون دل مي خورند و فرياد «اين عمار» سر مي دهند. آقاي هاشمي لطفاً يك بار ديگر به گذشته برگرديد و خاطراتتان را مرور كنيد و بياد بياوريد كه امام فرمود: الله الله في بيوتكم.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس يادآور شد: خدايا انقلاب ما را از شر آقازاده ها از يك سو و وسوسه مسئولان دفاتر از سوي ديگر خلاص بگردان.
برخي خواص
جنبش سبز اموي را بنا كردند
يك نماينده ديگر مردم تهران هم در مجلس شوراي اسلامي گفت: برخي خواص جنبش سبز اموي را براي براندازي نرم بنا كردند.
محمد كوثري در نطق ميان دستور مجلس با اشاره به دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاكيد كرد: قبل و پس از انتخابات دهم برخي خواص بريده از ادامه خط امام و علاقمند به تفكرات بيگانگان به راي مردم و قانون پشت پا زده و جنبش سبز اموي را در جهت براندازي نرم پايه گذاري كردند.
به گزارش فارس وي خاطرنشان كرد: عوامل اصلي اين جنبش غيرقانوني هم همانند سران استكبار جهاني جايگاه واقعي ولي امر مسلمين و ميزان علاقه مردم ديني وفادار به ولايت را نشناخته اند.
كوثري اضافه كرد: در مدت 7 ماه گذشته ديديم كه چگونه به مرور زمان اين عده خباثت خود را نشان دادند به طوري كه در روز عاشورا هم به ساحت مقدس امام حسين(ع) هتاكي كرده و بعد در نهايت گستاخي و خباثت اين افراد در بيانيه خود آن عده از خدا بي خبر را مردمي خداجو طلب كردند.
وي افزود: بايد گفت كه اطلاق واژه خداجو همانند اظهارات رئيس جمهور دولت اصلاحات است كه در مصاحبه اي آبراهام لينكن را «شهيد» اطلاق كرده بود، موسوي هم در بيانيه اخير خود درخواست اعلام شهادت با الگوي آمريكايي داشت.
كوثري در پايان از رئيس قوه قضائيه خواستار برخورد قاطع با عوامل و سران فتنه شد.

 



آيت الله علوي گرگاني: مردم در برابر توطئه هاي دشمنان هوشيار باشند

يكي از مراجع تقليد ضمن تاكيد بر ضرورت هوشياري مردم در مقابل توطئه هاي دشمنان گفت: استقلال و آزادي از جمله نعمت هاي بزرگي است كه امروز آن را داريم و بايد قدردان و شكرگزار اين نعمت ها باشيم.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري حوزوي رسا، آيت الله علوي گرگاني سه شنبه در ديدار با جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ضمن اشاره به برنامه ها و توطئه هاي دشمنان عليه انقلاب اسلامي، تصريح كرد: در طول اين 30 سالي كه از انقلاب مي گذرد دشمنان هيچ گاه ما را راحت نگذاشته اند و همواره درصدد توطئه عليه انقلاب و كشورمان بوده اند.
وي بر ضرورت هوشياري در مقابل برنامه ها و توطئه هاي دشمنان تاكيد كرد و گفت: امروز هم برنامه ريزي دشمنان عليه نظام ادامه دارد و ما بايد در مقابل آنان، ضمن هوشياري، ايستادگي كنيم تا اين سنگر از بين نرود.
آيت الله علوي گرگاني با اشاره به دستاوردهاي فراوان انقلاب اسلامي، استقلال و آزادي ملت ايران را از جمله نعمت هاي بزرگ برشمرد و اظهار داشت: امروز هرچه داريم زير نظر رهبر معظم انقلاب انجام مي گيرد و بايد قدردان اين نعمت بزرگ باشيم.
وي با بيان اينكه در سنگر ماندن سختي دارد، تاكيد كرد: ما بايد در مقابل دشمنان هوشيار باشيم تا نعمت انقلاب و استقلال از دست ما نرود.
آيت الله علوي گرگاني، با اشاره به ويژگي ها و امتيازات ايران اسلامي گفت: ديگر كشورها از خودشان اراده اي ندارند اما ما خوشبختانه سرنوشت مملكت دست خودمان است.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه دشمن در كشور جايي ندارد، اظهار داشت: ما اگر خودمان كاري نكنيم تا دشمن در اين كشور راه پيدا كند، دشمن در اين مملكت جايي ندارد.
وي با اشاره به آيات و رواياتي، صبر و شكيبايي در برابر بلايا و مصائب، بجا آوردن شكر نعمت و ارتباط با معبود يگانه را از جمله ويژگي هاي بارز مؤمنان دانست.

 



خارج از دستور

دلايل لغو سفر هيات پارلماني اروپا به ايران
سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي دلايل لغو سفر هيات پارلماني اروپا به تهران را تشريح كرد.
كاظم جلالي در جمع خبرنگاران ابتدا به علت انجام اين سفر اشاره كرد و گفت: در سفري كه سال گذشته هيات پارلماني ايران به بروكسل داشت مقرر شد كه هيات پارلماني اروپا نيز به تهران سفر كند و بر سر زمان اين سفر به شكل كلي توافقاتي صورت گرفت.
به گزارش خبرگزاري ها وي با اشاره به اين كه جمهوري اسلامي ايران از داشتن روابط با پارلمان اروپا استقبال مي كند و اين روابط را تاثيرگذار مي داند بحث مخالفت هاي موجود در اين سفر را مورد تاكيد قرار داد و افزود: رسانه ها و مقامات رژيم صهيونيستي از انجام اين سفر خشنود نبودند، ضمن اين كه جمعي از نمايندگان كنگره آمريكا نيز نامه اي به پارلمان اروپا نوشتند و خواستند كه اين سفر انجام نشود.
همچنين برخي نمايندگان پارلمان اروپا نيز با اين سفر مخالفت كردند كه تمامي اين مخالفت ها نهايتا منجر به اين شد كه سفر در زمان ديگري صورت گيرد.
جلالي افزود: در برخي از خبرها آمده بود كه ايران به خاطر شرايط خاص اين سفر را رد كرده است كه ما اين مسئله را تاييد نمي كنيم و آمادگي لازم براي انجام سفر را داريم و بر سر زمان جديدي مي توانيم توافق كرده و گفت وگوهايي داشته باشيم.
وي تعداد اعضاي هيات پارلماني اروپا را شامل 11نفر از كشورهاي مختلف همچون آلمان، ايتاليا، يونان و ساير كشورهاي اروپايي دانست.

 



انتقاد آيت الله مكارم شيرازي نسبت به انتساب اظهارنظر كذب جواز تقليد از صانعي

آيت الله «ناصر مكارم شيرازي» از انتساب مطالب كذب و بي اساس برخي رسانه ها در مورد اظهارنظر ايشان درباره افراد (آقاي صانعي) بشدت انتقاد كرد.
به گزارش ايرنا، اين مرجع تقليد روز چهارشنبه در ابتداي درس خارج فقه خود در مجلس اعظم قم گفت: متأسفانه شاهديم در برخي رسانه ها براساس گمان، شايعات، نسبت هاي دروغ و حرف هاي بي اساس را منتشر مي كنند.
وي افزود: منشأ اصلي بروز بحران در شرايط فعلي كشور شايعه پراكني و انعكاس اخبار كذب از سوي رسانه هاست.
وي تصريح كرد: برخي رسانه ها بدون اينكه به اصل موضوع و واقعيت يك مطلب بپردازند از روي وهم، خيال و ظن بيهوده اقدام به دروغپردازي و نشر اكاذيب مي كنند.
وي گفت: همين ديروز در يكي از رسانه هاي كشور (روزنامه جمهوي اسلامي) درباره ما مطلبي به چاپ رساندند كه در آن گفته شده است كه مكارم درباره فلان شخص (شيخ يوسف صانعي) اظهارنظري داشته است.
وي با بيان اينكه، اين مطلب كذب محض است گفت: جالب اينجاست كه اين رسانه براي دروغ خود دليل هم مي آورد و به اصطلاح خود آن را توجيه مي كند.
اين مرجع تقليد با اشاره به تاثير منفي و مخرب رواج شايعه و دروغ در جامعه اظهار داشت: شايعه مانند يك بمب و سلاح تخريبي وحشتناك، جامعه را در حالت تشويش و نگراني دايم نگه مي دارد.
وي افزود: هم كساني كه شايعه را مي سازند و هم كساني كه در پخش و انتشار آن شركت دارند به يك اندازه در گناه اين دروغگويي، سهيم هستند.
وي تصريح كرد: برخي با اينكه از نادرستي يك خبر آگاهي كامل دارند اما مي گويند ما كه منبع اصلي آن نيستيم پس اين شايعه را پخش مي كنيم، از اين رو از خود به غلط، سلب مسئوليت مي كنند.
وي با اظهار نگراني از گسترش شايعه در رسانه ها تصريح كرد: متأسفانه قضاوت هاي سريع و بي اساس بر مبناي انعكاس برخي مطالب و نسبت هاي غيرواقعي به افراد زياد شده كه بي شك هيچ فايده اي جز متزلزل كردن افكار عمومي جامعه ندارد.
وي با اشاره به نهي و سرزنش شايعه و شايعه كنندگان در قرآن و روايت هاي معتبر از سوي امامان معصوم(ع) افزود: كافران و مشركان صدراسلام نيز به وسيله همين شايعه ها بود كه قصد تخريب چهره پيغمبر اكرم(ص) را داشتند و اين روش كفار است.
روز گذشته دفاتر حضرات آيات نوري همداني، مكارم شيرازي و جوادي آملي از مراجع عظام تقليد با انتشار اطلاعيه هاي جداگانه اعلام كردند: آنها درباره مرجعيت اشخاص (يوسف صانعي) اظهارنظر نكرده اند.
در اطلاعيه دفتر آيت الله مكارم شيرازي بيان شده است: سؤالاتي در رابطه با مرجعيت بعضي از آقايان از دفتر حضرت آيت الله مكارم شيرازي پرسيده شده كه معظم له در جواب فرمودند: اينجانب درباره اشخاص هيچگونه اظهارنظري نكرده و نمي كنم.
اين در حالي است كه نخستين بار دو روز پيش سايت خبري «فردا» تحت عنوان «مراجع تقليد و صانعي...» در پاسخ به سؤالات ايجاد شده در مورد جواز تقليد از آقاي صانعي، در تماس با دفتر مراجع از جمله آيت الله مكارم شيرازي، نظرات آيات عظام را به گونه اي در نفع آقاي صانعي و بر ضد نظر جامعه مدرسين منتشر كرد و روزنامه جمهوري اسلامي نيز آن را باز نشر داد.
جامعه مدرسين هفته جاري با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد: با توجه به پرسش هاي مكرر مؤمنان، جامعه مدرسين حوزه علميه قم براساس تحقيقات به عمل آمده در يك سال گذشته و پس از جلسات متعدد به اين نتيجه رسيده است كه ايشان (شيخ يوسف صانعي) فاقد ملاكهاي لازم براي تصدي مرجعيت است.
گزارش شبكه خبر دانشجو نيز حاكي است جامعه روحانيت شيراز در نامه اي تشخيص عدم صلاحيت شيخ يوسف صانعي را براي مرجعيت ارج نهاده و پشتيباني خود را از تصميم جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعلام كرد.
گزارش خبرنگار كيهان از اصفهان نيز حاكي است طلاب حوزه علميه اصفهان در بيانيه اي ضمن حمايت از جامعه مدرسين حوزه علميه قم در اعلام عدم صلاحيت شيخ صانعي براي مرجعيت؛ خواستار جمع آوري رساله هاي توضيح المسائل وي در استان ها شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس حجت الاسلام والمسلمين علي زادسر جيرفتي امام جمعه شهرستان اسدآباد نيز گفت: صانعي زماني مخالفت با آيت الله خامنه اي را خلاف شرع مي دانست، ولي امروز به دليل برخورداري از حمايت برخي طرفداران سياست هاي انگليس در مقابل رهبري مي ايستد. وي با بيان اينكه قدرت طلبي انسان را از پا درمي آورد، اظهار داشت: وقتي قدرت و حال و هواي تفوق طلبي بدون تجهيز به اصل تقوا بر روي آدمي سايه گستراند در آن صورت طلبه، غيرطلبه، سياستمدار، سياسي كار، چپ، راست و... نمي شناسد. وي با اشاره به رد صلاحيت مرجعيت صانعي از سوي جامعه مدرسين حوزه علميه قم افزود: داشتن طمع براي رسيدن به قدرت مي تواند كسي مانند صانعي را به اين روز بكشاند همانطور كه اين حس نيز شريعتمداري را در اوايل انقلاب به اين سرنوشت دچار كرد.

 



وزير كشور: سران آشوب ها و دستگيرشدگان بايد خسارت ها را جبران كنند

وزير كشور با اشاره به خسارت هايي كه هتاكان عاشوراي حسيني به اموال شخصي مردم و اموال عمومي وارد كرده اند گفت: قطعا افرادي كه دستگير شده اند بايد پاسخگوي خسارت هاي وارد آمده باشند و آنها را جبران كنند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مصطفي محمدنجار در حاشيه جلسه هيئت دولت افزود: عده اندكي كه روز عاشورا از خلأ حضور مردم و خويشتنداري پليس سوءاستفاده كردند و درخيابان انقلاب به تخريب اموال شخصي مردم ، اموال عمومي و بيت المال پرداختند و صدمه و خسارت ايجاد كردند در حال شناسايي هستند.
وي تصريح كرد: يكي از مصوبات شوراي امنيت كشور اين بود كه همه اين خسارت ها تقويم و احصا شود تا مسببان و مسئولان اين جريان، چه آنهايي كه در صحنه هستند و چه آنهايي كه در پشت صحنه حضور دارند، پاسخگوي اين خسارت ها باشند.
وزير كشور با اشاره به هدايت اعمال ننگين هتاكان به ارزش هاي اسلامي ملت در رسانه هاي بيگانه گفت: علاوه بر خسارت هاي مادي ايجاد خسارت هاي معنوي مسببان اين جريان نيز بي شمار است و همين سلب آرامش و امنيت رواني كه بر مردم تحميل كرده اند و همچنين شرايطي كه در داخل كشور به آن دامن مي زنند موضوعات مهمي است كه پيگيري خواهد شد.
وي در ادامه به فريب خوردگان جريانات اخير پيشنهاد كرد توبه نامه بنويسند و از پيشگاه ملت عذرخواهي كنند.
وزير كشور افزود: فريب خوردگان مي توانند با نوشتن توبه نامه دوباره به دامن ملت بازگردند تا بيش از اين در اين لجن زاري كه قدم گذارده اند فرو نروند چرا كه در غير اين صورت ديگر زمان براي آنان دير مي شود.
نجار اضافه كرد: بار ديگر مي گوييم كساني كه در روز عاشورا اعمال ننگيني همچون هتك حرمت به ارزش هاي ملت و نظام انجام دادند فريب خورده اند چرا كه توهين به مكتب اباعبدالله(ع) در واقع توهين به ولايت، اسلام، قرآن و ارزش هايي است كه اما راحل ايجاد كرده اند.
وزير كشور با اشاره به اينكه بخشي از ريشه هاي اين جريان هم اكنون به دست عوامل اطلاعاتي و امنيتي كشور شناسايي شده و بخش ديگر نيز در حال شناسايي است، گفت: همان طور كه روشن شده است در اين جريان عوامل منافقين، سلطنت طلبان و معاندان نظام و همچنين مافقيني كه جديدا در داخل نظام شكل گرفته اند حضور دارند.
محمد نجار افزود: اين منافقين در واقع در ابتدا به شكل معترضان بودند و امروز مي بينيم كه اينها در قالب برانداز ظاهر مي شوند. وي خاطرنشان كرد: ريشه هاي اصلي اين منافقين هم شناسايي شده اند و اطلاعات نشان مي دهد كه اين دسته از افراد هم تحت حمايت رسانه هاي بيگانه بوده اند و اين رسانه ها نيز به اينها كمك هاي نظامي، امنيتي، اطلاعاتي و مالي ارائه مي كردند.
محمد نجار با تاكيد بر هوشياري مسئولان در پيگيري و شناسايي عوامل هتاك به مقدسات ملت از حضور ميليوني مردم در سراسر كشور كه همواره نشان داده اند از مسئولان نيز جلوترند تشكر كرد و گفت: اميدواريم به زودي اين هتاكان به سزاي عملشان برسند تا پاسخ مناسبي به مطالبات مردم داده شود.

 



در نيويورك اعلام شد مخالفت چين با اعمال تحريم عليه ايران

نماينده چين در سازمان ملل كه رياست شوراي امنيت را بر عهده دارد تصريح كرد كه اكنون زمان براي بررسي تحريم هاي جديد عليه ايران مناسب نيست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، جانگ يه سويي نماينده چين در سازمان ملل كه كشورش در ماه ژانويه رياست دوره اي شوراي امنيت را بر عهده دارد گفت: اكنون زمان مناسبي براي اعمال تحريم ها عليه ايران نيست.
وي در جمع خبرنگاران گفت: تلاش هاي ديپلماتيك فعلي براي يافتن يك توافق مسالمت آميز هنوز به زمان و صبر بيشتري نياز دارد.
وي افزود: تحريم ها خود يك پايان نيستند و راه حل ديپلماتيك بهترين گزينه خواهد بود.
در همين حال «جيانگ يو»، سخنگوي وزارت خارجه چين نيز روز سه شنبه گفت: ما معتقديم كه گفت وگو و مذاكرات مسير درستي براي حل موضوع هسته اي ايران هستند.
وي افزود: هنوز فضا براي تلاش هاي ديپلماتيك وجود دارد و ما اميدواريم كه تمامي طرف ها، سياست هاي قابل انعطاف و عمل گرايانه اي را به منظور از سرگيري به موقع گفت وگوها اتخاذ كنند.
موضع ايتاليا، ژاپن و غيرمتعهدها
خبرگزاري غيرمتعهدها(نم) با اشاره به ضرب الاجل يك ماهه تعيين شده از سوي ايران براي غرب به منظور پذيرش مبادله اورانيوم غني شده، اعلام كرد كه غرب زمان زيادي براي پذيرش اين مبادله با ايران در اختيار ندارد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي خبرگزاري غيرمتعهدها (نم)، ايران به غرب پيشنهاد داده كه يا با فروش سوخت مورد نياز راكتور تحقيقاتي تهران و يا با مبادله سوخت با غناي 20درصد با اورانيوم غني سازي شده در ايران در يكي از مكان هاي اعلام شده از سوي اين كشور موافقت كند.
اين خبرگزاري با اشاره ضرب الاجل تعيين شده از سوي ايران مي افزايد: غرب تنها يك ماه فرصت دارد تا در اين زمينه تصميم گيري كند.
خبرگزاري نم در ادامه به اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه ايران پرداخته و مي نويسد: غرب تلاش مي كند تا با سياسي كردن موضوع هسته اي ايران مانع از حل مسالمت آميز اين مسئله از طريق ديپلماتيك شود.
به گزارش اين خبرگزاري، ايران به غرب سه پيشنهاد مبني بر خريد سوخت، مبادله سوخت و يا اقدام ايران در غني سازي اورانيوم در داخل خاك خود ارايه كرده است كه متاسفانه غربي ها تاكنون پاسخ روشني به آن نداده اند.
اين خبرگزاري به نقل از مهمان پرست سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نوشت: يكي از كشورهاي بي طرف در پرونده هسته اي ايران پيشنهاد داد به غرب دو ماه فرصت داده شود تا در مورد اين سه پيشنهاد ايران پاسخ مناسب دهد و ايران نيز براي نشان دادن حسن نيت خود با اين پيشنهاد موافقت كرد.
اين خبرگزاري مي افزايد: به گفته اين مقام وزارت خارجه ايران، اكنون يك ماه از دو ماه فرصت ايران به غرب باقي مانده و غرب تنها يك ماه فرصت دارد تا به پيشنهاد ايران پاسخ دهد.
از سوي ديگر؛ فرانكو فراتيني وزير خارجه ايتاليا با اشاره به راه هاي حل و فصل مشكلات مربوط به برنامه هسته اي ايران استفاده از گزينه نظامي عليه ايران را فاجعه آميز دانست.
به گزارش روزنامه روسي ايزوستيا اين مقام ايتاليايي در عين حال ادعا كرد كه آمريكا و اروپا بايد سياست سخت واحدي در پيش بگيرند تا مانع دستيابي تهران به بمب اتمي شوند.
وزير امور خارجه ژاپن نيز بدون آنكه به گزارش هاي مكرر آژانس بين المللي انرژي مبني بر عدم انحراف فعاليت صلح آميز هسته اي ايران اشاره اي كند گفت: اگر ايران در پي دستيابي به تسليحات هسته اي باشد نگران كننده است.
به گزارش روزنامه ملت چاپ تركيه وي در پاسخ به سؤالي درباره تسليحات هسته اي رژيم صهيونيستي با حالتي منفعلانه گفت؛ اسرائيل اين موضوع را كه داراي سلاح هسته اي است اعلام نكرده است.!

 



دستگيري تعدادي از آشوبگران مجازي در پروژه « فتنه عميق »

تعدادي از مديران اصلي «فتنه عميق » در فضاي سايبر از سوي تيم رصد سايبري سپاه شناسايي و دستگير شدند.
تعدادي از مديران اصلي «فتنه عميق » در فضاي سايبر از سوي تيم رصد سايبري سپاه شناسايي و دستگير شدند.
راه اندازي و مديريت سايت هاي ضد امنيت كشور، ترويج و اشاعه اخبار دروغ و اكاذيب، تحريك احساسات كاربران با نشر اكاذيب و اخبار دروغين مبني بر كشته شدن مردم، اهانت به رئيس جمهور و بسيج از طريق قرار دادن اخبار و مطالب توهين آميز بخشي از جرايم مديران اين پايگاه هاي اينترنتي است.
«حسن و علي.ب » ، «اميد.ل » «عليرضا.ع » و «امير.ا » از جمله افراد دستگير شده، هستند.
ارسال ايميل هاي انبوه به منظور دعوت به تجمعات غيرقانوني (ارسال 30هزار پيام اينترنتي براي تجمع در ميدان بهارستان)، تشويش و تخريب اذهان عمومي با زير سوال بردن انتخابات و القاء شبهه در آن، پخش اينترنتي نامه جعلي منتسب به فرماندهي نيروي زميني سپاه و اخلال در سيستم هاي شهري در قالب اجراي طرح خاموشي سبز برخي از اعمال مجرمانه افراد مذكور است.
با توجه به اينكه روند رسيدگي به پرونده هاي ساير متهمين هنوز تكميل نشده است، اطلاعات تكميلي به مرور زمان در اين بخش وارد خواهد شد.

 



نامه 162 عضو جامعه علمي كشور به رضايي
كدام سرباز اين چنين جسورانه با فرمانده مكاتبه مي كند؟

162تن از پزشكان و اساتيد دانشگاه و از ياران سابق محسن رضايي با امضاي بيانيه اي خطاب به وي نامه اخير محسن رضايي به مقام عظماي ولايت را حاوي نكات قابل تامل و گذر از آن را ظلمي بزرگ دانستند.
به گزارش رجانيوز نويسندگان نامه خطاب به محسن رضايي تاكيد كردند: شما در نامه خود به رهبر معظم انقلاب مرقوم كرده ايد كه معظم له براي وحدت و همدلي پيامي بدهند از شما سؤال مي كنيم كه آيا در تمام سخنراني هاي ايشان بعد از انتخابات چيزي جز وحدت و همدلي و دعوت به حق، دعوت به بازگشت به آغوش انقلاب و اسلام و نهي از همراهي و همسويي با دشمنان اسلام و ملت مطالب ديگري فرموده اند كه شما چنين پيشنهادي ارائه مي كنيد؟
استادان دانشگاه و پزشكان امضاكننده نامه به رضايي افزوده اند: از شما كه خود را سرباز مردم قلمداد مي كنيد توقع مي رود كه با مردم همراه شويد و خود را بالاتر نپنداريد و خواسته هاي قلبي آنها را دنبال كنيد. آيا بهتر نبود براساس منطق عقل و شرع به جاي درخواست از رهبري، سران فتنه را به پيروي از قانون و راه عقلانيت فرا مي خوانديد. همچنين نويسندگان متن مزبور يادآور شده اند: در اين نامه شما خود را سرباز مردم و ولايت قلمداد كرده ايد از شما سؤال مي كنيم كدام سرباز را سراغ داريد كه اين چنين جسورانه با فرمانده خود مكاتبه كند و متن آن را در رسانه هاي عمومي به اطلاع دنيا برساند شما با اين روش چه انگيزه اي را دنبال مي كنيد؟ اگر عنوان انتهاي نامه را صادقانه نوشتيد پس چرا محتواي نامه و ارسال آن برخلاف ادعاي آخر نامه است؟
نويسندگان در پايان تذكر داده اند: آقاي محسن رضايي، برادر و دوست سابق، هنوز راه براي بازگشت به سوي حق، اهداف و منويات حضرت امام راحل عظيم الشأن و مقام عظماي ولايت باز است تا دير نشده جبران مافات كنيد.
اسامي امضاكنندگان اين نامه موجود است.

 



بي معنا بودن ترس از غير خدا

ماوقتي شعار رسمي مان در ايام سوگ و ماتم سالار شهيدان اين دو جمله است؛ يكي درخواست اجر از خداي سبحان و يكي درخواست مبارزه و انتقام و خونخواهي كه: أعظم الله اجورنا و اجوركم ب مصاب نا ب الحس ين (ع) و جعلنا و يّاكم م ن الطال بين ل ثار ه(1). اين شعار رسمي با آنچه كه در زيارت امين الله و سائر زيارات است، فرق دارد.
ما در اين شعار رسمي از خدا نمي خواهيم كه خدايا ! ما را پيرو حسين بن علي قرار بده، او را الگوي ما قرار بده كه ما راه او را ادامه بدهيم ! آن در بيانات ديگر است؛ در زيارت عاشورا هست، در زيارت امين الله است، در زيارات ديگر هست.
اما در اين شعار رسمي ما از خدا مي خواهيم كه خدايا ! توفيق بده ما خون پدرمان را بگيريم؛ ما خونبها مي خواهيم. شما در قرآن فرمودي: اگر كسي كشته بشود، ما براي اولياي دم،حق انتقام قائليم: من قت ل مظلوماً فقد جعلنا ل وليّ ه سلطاناً (2)؛ هر كس مظلومانه كشته بشود، ما اين حق انتقام را به اولياي او مي دهيم، به بچه هاي او مي دهيم. خدايا ! ما بچه هاي حسين بن علي هستيم، ما مي خواهيم خون پدرمان را بگيريم؛ اين يك حرف ديگر است !
اين كه ما از خدا بخواهيم خدايا ! توفيق بده ما راه اهل بيت را برويم، آن در زيارت امين الله است. مستنّهً ب سنن اول يائ ك، مفار قهً ل أخلاق اعدائ ك (3)؛ در زيارت جامعه هست، در زيارت عاشورا هست، در زيارت امين الله هست؛ ما مرتب شب و روز داريم همين حرف ها را مي زنيم؛ كه خدايا ! توفيقي بده كه ما راه ائمه مان را برويم. امّا در اين جمله مي گوئيم: و جعلنا و يّاكم م ن الطال بين ل ثار ه . خدايا ! توفيق بده كه ما خونبهايش را بگيريم.
خونبهاي كشته،مال بچه هاي اوست، اولياي دم، حق انتقام دارند. وجود مبارك ولي عصر (أرواحنا فداه) كه قيام كرد، انتقام مي گيرد. از كي ؟ از كشندگان اجدادشان. ما هم بچه هاي أبي عبدالله ايم.
هويت اصلي انسان در شناسنامه معنوي او به عنوان
فرزند پيامبر (ص) و امامان معصوم (ع)
به دليل آنكه وجود مبارك پيامبر صريحاً اعلام كرد: أنا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه(4)؛ فرمود: ما آماده ايم كه شما را به عنوان فرزندي قبول بكنيم؛ شما بيائيد، بچه هاي ما بشويد. ما هم شيعه شديم، در كمال افتخار گفتيم: بچه هاي شما هستيم. اين يك شناسنامه ديگر است ! آن غير از شناسنامه اي است كه پدران ما براي ما گرفتند. آن شناسنامه اي كه پدران ما گرفتند، ما را بچه هاي خودشان مي دانند؛آن هم درست است. حقوقي هم به عهده ما هست؛ پدران مان و مادران مان را احترام بكنيم. چه شيعه، چه سنّي بالأخره يك پدر و مادري دارند. امّا ما كه شيعه شديم، افتخار كرديم كه ما شناسنامه جديد هم داريم.
اگر وجود مبارك پيامبر (ص) فرمود: أنا و عل يأ ابوا هذ ه الامّه، من و علي بن أبيطالب حاضريم شما را به عنوان فرزندي قبول بكنيم؛ ما هم شيعه شديم، در كمال افتخار آمديم، بچه هاي اينها شديم. پس ما حق داريم خون پدرمان را بگيريم ! اين شعار عاشورايمان است.
پس يك وقت است كه ما از خدا مي خواهيم: ما را پيرو راه آنها بكن كه آن وظيفه همه است و در زيارت جامعه و زيارت عاشورا و زيارت امين الله هست، در ادعيه و زيارات فراوان است. امّا در اين شعار ما چيز ديگر مي گوئيم. مي گوئيم: خدايا ! آن توفيق را بده كه ما خون پدرانمان را بگيريم. پس بنابراين بايد فرزند سيّدالشهداء باشيم، و احساس بكنيم كه پدرمان را كشتند. قهراً هم،جنبه عاطفي پيدا مي كنيم، هم جنبه عقلي.
اجتماعات مذهبي مسلمانان، كنگره اي عظيم
و نمايشگر وحدت و صلابت
دين براي اينكه افراد به يك كنگره عظيم دعوت بشوند، اوّل به ما گفته: اين نمازهاي روزانه تان را به جماعت بخوانيد. بعد گفته: هفته اي يك بار كنار هم جمع بشويد به نام نماز جمعه؛ بعد گفته: سالي دو بار به نام نماز عيد فطر و عيد قربان جمعيّت بيشتري پيدا كنيد؛ بعد گفته: عمري يك بار مكه برويد كه در آن كنگره عظيم حضور پيدا كنيد واين جمعيّت هاي كم به آن درياي عظيم برسد.
نگراني سالار شهيدان از عصر معاويه نسبت به نابودي ( حق )
وجود مبارك سيّدالشهداء ساليان متمادي مكه مي رفتند و هر وقت مناسب بود مردم را در منا جمع مي كردند و سخنراني مي كردند. 2 سال قبل از مرگ معاويه اين سخنراني رسمي را اعلام كرد؛ بني هاشم ودوستان و شاگردان پدرشان را جمع كرد، فرمود: نّي اخاف ان يندر س الحقّ فيذهب (5). فرمود: من مي ترسم حق از بين برود. همانطوري كه باطل يموت ب ترك ذ كر ه، حق هم يموت ب ترك ذ كر ه. آن طور نيست كه حق خود به خود ظاهر بشود !
سرزنش علماء توسط سالار شهيدان (ع)
حضرت علماء و بزرگان بني هاشم را جمع كرد تا بگويد اهل بيت كي اند، رسالت ما چيست. 2 سال قبل از مرگ معاويه وقتي بني هاشم و اصحاب و دوستان حضرت در منا جمع شدند؛ حضرت فرمود: قرآن بخوانيد و عبرت بگيريد، كه ذات أقدس له نسبت به يك عده از علماء چگونه انتقاد كرده ! فاعتب روا م ن سوء تعبير الله سبحانه و تعالي ف ي حال العلماء.
فرمود: در قرآن كريم يك عده را ذات أقدس له سرزنش كرده كه چرا مردم را روشن نكردند. لولا ينهاهم الرّبان يّون و الأحبار عن قول ه م الثم و اكل ه م السّحت (6). چرا علماي يهود احكام را براي اينها نگفتند؟ چرا علماي يهود معارف و حقائق را براي آنها نگفتند ؟ وچون نگفتند، اينها جاهل ماندند؛ الآن هم كه چيز جديدي به آنها ارائه بكني، نمي پذيرند ! اينها يا از ترس دولت ها، يا از ترس برخي افراد حق را نگفتند.
با اينكه خداي سبحان فرمود: فلا تخشوا النّاس و اخشون (7). شما از غير خدا نترسيد، چيزي كم نمي آوريد ! اگر زنده مانديد، آزاد مي شويد. مشكل اساسي اين است كه ما مرگ را، درست متوجه نشديم كه مرگ يعني چه ! وجود مبارك سيّدالشهداء فرمود: ما الموت لا قنطره. مرگ يك پل عبوري است؛ اين طرف آب همين لجني است كه مي بينيد، آن طرف آب همه نعمت است. ما الموت لا قنطر ه تعب ر ب كم(8). اين حرف ها را كه زد، آنها روشن شدند. فرمود: ما چيزي كم نمي گذاريم ! با مردن، هر چه مي خواهيم آنجا هست. يك انسان موحد مؤمن هر چه بخواهد، آنجا هست؛ لكم ف يها ما تشته ي انفسكم(9)، مرگ را وقتي براي اصحاب روشن كرد، آنها گفتند: ما اگر صدها بار بميريم، دست از شما بر نمي داريم.
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (مدظلّه العالي)
در جلسه درس اخلاق در ديدار با رئيس و مسئولان سازمان ملّي جوانان، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 26 / 10 / 1387
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) البلد الأمين / 269 (2) اسراء / 33 (3) مفاتيح الجنان / زيارت امين الله
(4) علل الشرايع / 1 / 127 (5) بحار الأنوار / 44 / 127 (6) مائده / 63
(7) مائده / 44 (8) معاني الأخبار / 289 (9) فصّلت / 31
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14