(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14



شنبه 3 بهمن 1388- شماره 19566
 

اعتراف اوباما به شكست مذاكرات صلح در خاورميانه
پنتاگون در 100 كيلومتري مرز روسيه موشك هاي پاتريوت مستقر مي كند
كماندو به جاي غذا و دارو نظاميان آمريكايي در هائيتي چه مي كنند؟
اعلام بسيج عمومي حماس و جهاد اسلامي براي مقابله با تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي
تظاهركنندگان افغاني: ناتو به كشتار مردم پايان دهد
شرق الاوسط خبر داد فرمان آماده باش به نيروهاي حزب الله در لبنان
مورالس 5 سال دوم رياست جمهوري را رسما آغاز كرد
مقاومت شيعيان صعده حمله زميني ارتش سعودي را ناكام گذاشت
واشنگتن: بعثي ها بايد در انتخابات عراق مشاركت كنند!



اعتراف اوباما به شكست مذاكرات صلح در خاورميانه

رئيس جمهور آمريكا به شكست روند صلح خاورميانه اعتراف كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، باراك اوباما در مصاحبه با مجله آمريكايي تايم اعتراف كرد كه مشكلات حل اختلافات خاورميانه را دست كم گرفته بود و در اولين سال حضور خود در كاخ سفيد برخلاف انتظار نتوانسته اين مشكلات را حل و فصل كند.
رئيس جمهور آمريكا افزود: روند صلح خاورميانه به پيش نرفته است و من فكر مي كنم اين عادلانه است كه بگويم با وجود تمام تلاش ها در اول راه هستيم و من نمي خواستم كه روند صلح در اين مكان باشد.
به اعتقاد ناظران سياسي منطقه، حمايت آمريكا از جنايات اسرائيل باعث شكست طرح صلح خاورميانه شده است.

 



پنتاگون در 100 كيلومتري مرز روسيه موشك هاي پاتريوت مستقر مي كند

آمريكا در يك اقدام غيرمنتظره پايگاه هاي موشكي راهبردي خود را در لهستان به نزديك مرزهاي اين كشور با روسيه منتقل مي كند.
به گزارش «ايلنا» به نقل از «ريانووستي» وزير دفاع لهستان اعلام كرد موشك هاي آمريكايي پاتريوت كه پيش از اين قرار بود در حومه ورشو پايتخت اين كشور مستقر شود به حومه شهر «موراگ» واقع در 100 كيلومتري مرزهاي روسيه منتقل مي شود.
وزير خارجه روسيه در واكنش به اين تصميم لهستان و آمريكا، روز جمعه اعلام كرد ضرورت طرح هاي لهستان را براي استقرار موشك هاي پاتريوت آمريكا نزديك مرز كشورش را درك نمي كند.سرگئي لاوروف افزود: برنامه استقرار موشك ها اين تصور را ايجاد مي كند كه لهستان خود را در برابر روسيه آماده مي كند.مقام هاي ارشد روس پيش از اين تهديد كرده بودند در صورت استقرار اين پايگاه ها آنها را هدف قرار خواهند داد.

 



كماندو به جاي غذا و دارو نظاميان آمريكايي در هائيتي چه مي كنند؟

آمريكا پس از اعزام 16 هزار نظامي خود به هائيتي و به كنترل گرفتن مناطق حساس اين كشور زلزله زده، از حضور طولاني مدت در اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزار ي ها، «آلخاندرو ولف»، نماينده ويژه آمريكا در سازمان ملل، در نشستي كه با مشاركت نمايندگاني از برزيل، كانادا، فرانسه، هائيتي و اروگوئه در مقر سازمان ملل در نيويورك برگزار شد، به صراحت از برنامه كشورش براي حضور طولاني مدت در كشور زلزله زده هائيتي خبر داد.
در اين نشست كه به ظاهر با هدف تلاش هاي مشترك براي كمك به زلزله زدگان هائيتي برگزار شد، نماينده آمريكا «ويراني هاي وسيع و تلفات گسترده» را عامل اين حضور طولاني مدت عنوان كرد.
براساس اين گزارش، اين اظهارات پس از اعزام 16 هزار تفنگدار آمريكايي و اشغال فرودگاه و برخي مناطق حساس هائيتي توسط نظاميان اعلام مي شود. در اين ميان بسياري از كشورها از جمله فرانسه اين اقدام آمريكا را محكوم و آن را تلاشي براي اشغال هائيتي كه در شرايط بسيار بحراني قرار دارد، ارزيابي مي كنند.
در اين حال مشاور پارلمان ونزوئلا نيز با اعلام اينكه «آمريكا در حال سوءاستفاده از وضعيت به وجود آمده در هائيتي است»، تأكيد كرد: آمريكا درصدد اشغال دائمي اين كشور و بازگرداندن سيطره از دست رفته خود در منطقه كارائيب و آمريكاي لاتين است.
وي كه با شبكه خبري «العالم» گفت وگو مي كرد تصريح كرد: شيوه برخورد آمريكا با فاجعه هائيتي بيشتر به اشغال اين كشور زلزله زده شبيه است و اين امر خشم بسياري از مردم منطقه و جهان را برانگيخته است.
وي با اعلام اينكه بسياري از نظامياني كه آمريكا به هائيتي فرستاده است عضو «دسته 82» ارتش اين كشور هستند كه در اشغال «پاناما» و «گواتمالا» نيز حضور داشته اند گفت: آمريكايي ها تنها كاري كه نمي كنند كمك كردن به زلزله زدگان است.
يك كارشناس مسائل هائيتي نيز در گفت وگو با روزنامه اتريشي «استاندارد»، با انتقاد شديد از حضور نظامي آمريكا در هائيتي گفت: اين كشور بايد هرچه سريع تر از هائيتي خارج شود و اگر واقعاً به فكر كمك به زلزله زدگان است، مي تواند كمك هاي مالي ارائه دهد. وي درك «ضرورت حضور هزاران نفري نظاميان آمريكايي در هائيتي» را مشكل عنوان كرد و گفت: زلزله زدگان اين كشور فقير آمريكايي بيش از نيازهاي امنيتي به آب و غذا و دارو احتياج دارند و بعيد به نظر مي رسد آمريكا با اين لشگركشي به دنبال ارائه كمك هاي بشردوستانه باشد. گفتني است بسياري از مردم زلزله زده هائيتي نيز در گفت وگو با خبرنگاراني كه اكنون با فشار نظاميان آمريكايي با محدوديت هايي روبه رو شده اند، ضمن انتقاد شديد از حضور آمريكايي ها در كشورشان اعلام مي كنند كه آنها صرفاً به اشغال مي انديشند و هيچ گونه كمكي ارائه نمي دهند.
اين پرسش در اذهان جهانيان وجود دارد كه نظاميان آمريكايي در هائيتي چه مي كنند و چرا به جاي غذا و دارو به اين كشور زلزله زده كماندو اعزام مي كند؟
خبر آخر اينكه «جان كروزل» سخنگوي پنتاگون گفته است كه ايالات متحده آمريكا تصميم دارد تا يك هفته آينده با اعزام نيروهاي بيشتر به هائيتي شمار نظاميان خود را تا 33 هزار نفر افزايش دهد.

 



اعلام بسيج عمومي حماس و جهاد اسلامي براي مقابله با تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي

حماس، جهاد اسلامي و ديگر گروه هاي مبارز فلسطيني با برگزاري تمرين هاي نظامي گسترده در نقاط مختلف غزه خود را براي رويارويي جديد با رژيم صهيونيستي آماده مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) در نظر دارد با فراخواني نيروهاي جديد، شكاف ايجاد شده در اثر جنگ غزه كه شهادت صدها تن از نيروهاي اين جنبش را در پي داشت برطرف سازد.
جنبش حماس اعلام كرد، جوانان فلسطيني 18 تا 20 ساله كه داراي شرايط لازم تحصيلي و آمادگي جسماني باشند به مدت يك سال به صورت آزمايشي و سپس به صورت رسمي به استخدام حماس درمي آيند.
حماس اين بسيج عمومي را به منظور مقابله با جنگ احتمالي با رژيم صهيونيستي انجام داده است. اين رژيم طي روزهاي اخير تهديدات خود عليه غزه را شدت بخشيده است.
جنبش حماس هم اكنون براي حفظ امنيت نوارغزه 13 هزار نيروي امنيتي دارد كه هر روز بر تعداد آنان افزوده مي شود.
در همين رابطه جنبش جهاد اسلامي و ساير گروه هاي مبارز فلسطيني نيز خود را براي هرگونه ماجراجويي آماده مي كنند.
اين گروه هاي فلسطيني تمرين هاي نظامي گسترده اي را در نقاط مختلف نوار غزه به اجرا گذاشته اند.
گفتني است طي يك هفته گذشته نظاميان صهيونيست 22 بار به كرانه باختري يورش بردند و ضمن تخريب منازل فلسطيني ها عده زيادي را دستگير كردند.
اين در حالي است كه «جرج ميچل» فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه در ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه آمريكا نگران تصميم اسرائيل براي حمله به نوار غزه است و هرگونه حمله موجب تيره شدن رابطه كشورهاي عربي با آمريكا مي شود چرا كه كشورهاي عربي به آمريكا در مورد روند صلح اعتماد دارند.
ميچل پس از سفر به سرزمين هاي اشغالي به سوريه رفت و در ديدار با بشاراسد رئيس جمهور اين كشور تاكيد كرد كه سوريه نقش بسيار مهمي در قبال روند صلح دارد.
بشاراسد نيز در اين ديدار تاكيد كرد، برقراري صلح، مستلزم پايان اشغالگري و احياي حقوق ملت فلسطين است.
از سوي ديگر، محمود عباس رئيس غيرقانوني تشكيلات خودگردان فلسطين به دولت آمريكا پيشنهاد كرده است كه به نمايندگي از طرف فلسطيني با رژيم صهيونيستي در زمينه ترسيم مرزهاي دائمي مذاكره كند.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين يك مقام مسئول فلسطيني كه نخواست نامش فاش شود، خاطرنشان كرد كه براساس اين پيشنهاد قرار است مسئولان آمريكايي براساس خواسته ها و توصيه هاي طرف فلسطيني مسئله مذاكرات با دشمن صهيونيستي را اداره كنند.اين مسئول فلسطيني كه گفته مي شود از مشاوران عباس است، از اظهارنظر درباره موضع طرف آمريكايي در پذيرش و يا رد اين پيشنهاد خودداري كرد.
اين در حالي است كه روزنامه «الحيات» همزمان با سفر «جرج ميچل» فرستاده ويژه آمريكا به منطقه، محتواي طرح آمريكا براي تحقق صلح فراگير را منتشر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه الحيات به نقل از برخي منابع فلسطيني در غزه فاش كرد كه طرح «باراك اوباما» براي تحقق صلح فراگير شامل از سرگيري مذاكرات با اسرائيل در دو سطح فلسطيني و سوري بدون پيش شرط و در سايه توقف موقت شهرك سازي در كرانه باختري براساس آن چيزي است كه نتانياهو چند ماه پيش اعلام كرد.
براساس اين گزارش، دولت آمريكا معتقد است كه هدف از اين مذاكرات ايجاد توازن بين هدف فلسطين در تشكيل دولت در اراضي اشغالي 1967 و امكان تبادل زمين و هدف اسرائيل در به رسميت شناختن دولت يهودي است.به نوشته الحيات، در رابطه با موضوع قدس، مذاكرات دو جانبه بين طرف فلسطيني و اسرائيلي و جداي از مذاكرات درباره باختري و نوار غزه انجام خواهد گرفت كه مدت آن دو سال است و دولت آمريكا با برخي اقدامات اسرائيل در شهر قدس از جمله سياست تخريب خانه هاي فلسطينيان در بخش شرقي شهر مخالف است .

 



تظاهركنندگان افغاني: ناتو به كشتار مردم پايان دهد

جمعي از مردم افغانستان در اعتراض به كشتار هموطنان خود توسط نيروهاي اشغالگر در ولايت «غزني» تظاهرات كردند و عليه آمريكا شعار دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي كشته شدن چهار غيرنظامي توسط نيروهاي ناتو در منطقه «قره باغ» ولايت غزني، مردم اين منطقه با حمل پيكرهاي اين چهار قرباني، دست به تظاهرات ضدآمريكايي زدند. تظاهركنندگان جاده اصلي كابل به قندهار را بستند و اعلام كردند اين چهار نفر ارتباطي با گروه طالبان نداشتند.
يك نگهبان شركت هاي تلفن همراه، يك راننده تاكسي و دو برادر 11 و 15 ساله كشته شدگان حمله هوايي ناتو بودند. پيش از اين نيز مردم افغانستان بارها عليه كشتار غيرنظاميان توسط نظاميان آمريكايي و ناتو تظاهرات كردند.
آنها خواستار توقف كشتار بي گناهان در اين كشور شدند.آمريكايي ها معمولا تحت پوشش مبارزه با طالبان مردم غير نظامي را هدف قرار مي دهند.

 



شرق الاوسط خبر داد فرمان آماده باش به نيروهاي حزب الله در لبنان

روزنامه شرق الاوسط از آماده باش كامل نيروهاي حزب الله لبنان و فراخواني نيروهاي احتياط سوريه همزمان با رزمايش نظاميان صهيونيست در مرز با لبنان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين روزنامه چاپ لندن نوشت كه حزب الله از نيروهاي خود خواسته است كه براي هرگونه عمليات غافلگيرانه اسراييل به منظور هدف قراردادن مقرهاي حزب الله هوشيار باشند.
به نوشته اين روزنامه، نيروهاي حزب الله در روستاهاي جنوب و مرزي و حتي در مراكز مراقبت و كنترل در منطقه مشرف به وادي «البقاع» در حالت آماده باش كامل درآمدند. شرق الاوسط همچنين نوشت كه اطلاعات بدست آمده نشان مي دهد كه سوريه نيز تعدادي از نيروهاي «احتياط چهارم» را فراخوانده است كه درميان آنها كارگراني هستند كه در لبنان زندگي مي كنند و ازطريق خانواده هاي خود مطلع شده اند كه بايد به كشور خود بازگشته و به مراكز تعيين شده بپيوندند.
درهمين رابطه شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله گفت، احتمال جنگ اسراييل عليه لبنان همچنان به قوت خود باقي است ولي مقاومت براي رويارويي با هرجنگ احتمالي آماده است.
ازسوي ديگر سعدالدين حريري نخست وزير لبنان نيز درباره حمله دوباره رژيم اسراييل به خاك كشورش هشدار داد. وي روز پنجشنبه در سفر رسمي خود به فرانسه در گفت وگو با روزنامه فرانسوي لوموند بر لزوم پايان تهديدات فزاينده اسراييل عليه كشورش و نيز توقف نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل متحد توسط اسراييل تاكيد كرد.
وي تصريح كرد، هواپيماهاي اسراييلي طي هفته گذشته فقط در يك روز 25 بار حريم هوايي لبنان را نقض كردند كه البته اين از نظر ما تجاوز است اما تل آويو ظاهراً اين موضوع را طوري ديگر تلقي مي كند.
حريري گفت: به نظر مي رسد اسراييل فكر مي كند حمله به بخش جنوبي لبنان به معني حمله به كل كشور تلقي نمي شود.
نخست وزير لبنان تاكيد كرد، حمله به جنوب لبنان تجاوز به كل كشور است و با آمادگي كامل جلوي تجاوزات رژيم صهيونيستي را خواهيم گرفت.

 



مورالس 5 سال دوم رياست جمهوري را رسما آغاز كرد

مراسم تحليف رئيس جمهور بوليوي در دور دوم با حضور سران و مسئولان كشورهاي قاره آمريكا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آژانس خبري «افه» اسپانيا، مورالس دوره پنج ساله دوم رياست جمهوري خود را باحضور شمار زيادي از رهبران و مقامات بلندپايه كشورهاي جهان، خصوصا قاره آمريكا از جمله «هوگوچاوز»، «رافائل كوره آ» و «فرناندو لوگو» رئيسان جمهوري ونزوئلا، اكوادور و پاراگوئه آغاز كرد.
همچنين «محمد عبدالعزيز»، رئيس جمهوري عربي صحرا، «ميشل باشلت» همتاي شيليايي مورالس، «راميرو والدس» و «فرانسيسكو سانتوس»، معاونان رئيسان جمهوري كوبا و كلمبيا نيز در مراسم تحليف رياست جمهوري رئيس جمهور منتخب بوليوي حضور داشتند.

 



مقاومت شيعيان صعده حمله زميني ارتش سعودي را ناكام گذاشت

مبارزان شيعه صعده در ادامه مقاومت هاي خود در برابر ارتش عربستان و يمن سه تانك عربستاني و يك تانك يمني را منهدم كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده آنلاين»، روز جمعه، روز سختي براي ارتش متجاوز عربستان بود، چرا كه در ادامه تجاوزات خود، در محور الجابري اقدام به حمله زميني به مواضع شيعيان صعده كرد، اما مبارزان الحوثي با ايستادگي و مقاومت خود، آنها را وادار به عقب نشيني كردند.
مبارزان الحوثي در اين حمله سه دستگاه تانك پيشرفته ارتش عربستان را كاملا منهدم كردند و سربازان سعودي پس از شكست، فرار را بر قرار ترجيح و به داخل خاك خود، گريختند.
ارتفاعات سوق الجيشي جبل الدخان در مرز عربستان و يمن در محور جابري قرار دارد و اين منطقه از سه ماه پيش تاكنون شاهد درگيري هاي شيعيان صعده و ارتش عربستان است.
از سوي ديگر، ارتش عربستان به تلافي شكست خود در محور جابري اقدام به گلوله باران و موشك باران شديد مناطق شيعه نشين المنزاله، القمامه، الغافره، الصافيه، الملاحيط، شدا و جبل المدود كرد در كنار آن بيش از 25 حمله هوايي به صعده و اطراف آن نيز صورت گرفت.
در همين حال، الحوثي ها از حمله توپخانه اي به مقر فرماندهي نيروهاي نظامي ارتش يمن در شهر صعده خبر دادند، در حالي كه پيشروي ارتش در آل عقاب، القطعه، جبل ظهر الحمار، و ذوالفحوم با ايستادگي رزمندگان صعده با شكست مواجه شد .

 



واشنگتن: بعثي ها بايد در انتخابات عراق مشاركت كنند!

مقامات عراق به مداخله واشنگتن در روند پاكسازي بعثي ها واكنش نشان دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «علي الاديب» به دخالت هاي گسترده سفير آمريكا و ديگر مقامات واشنگتن در كار «هيئت بازخواست و عدالت» شديداً واكنش نشان داد. وظيفه اين هيئت، پاكسازي بعثي هايي است كه نامزد نمايندگي مجلس در انتخابات آتي (16 اسفند) شده بودند. الاديب گفت: دخالت سفير آمريكا در امور داخلي عراق، پيامدهاي خطرناكي براي روند سياسي اين كشور دارد.
وي در مورد تصميمات اخير هيئت بازخواست و عدالت در كنار گذاشتن صدها بعثي از رقابت هاي انتخاباتي، گفت: اين تصميمات قانوني است، اگر آمريكايي ها مي توانند قانون اساسي خود را زير پا بگذارند، ما هم مي توانيم.
«علي الدباغ» سخنگوي دولت عراق نيز با رد دخالت هاي بيگانگان در امور داخلي اين كشور تاكيد كرد تصميمات هيئت بازخواست و عدالت، قانوني است و دولت در كار اين نهاد قانوني دخالت نمي كند و تصميمات آن را سياسي نمي داند.
خاطرنشان مي شود منابع عراقي اعلام كردند معاون رئيس جمهوري آمريكا، امروز قصد دارد با هدف لغو تصميمات هيئت بازخواست و عدالت اين كشور در رد صلاحيت نامزدهاي داراي گرايش بعثي، با رئيس جمهوري و رئيس پارلمان عراق ديدار كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14