(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 بهمن 1388- شماره 19571
 

ضرورت تعمير جاده اليگودرز- خمين
400 گردشگر خارجي از نمايشگاه كربلا در اصفهان ديدن كردند
ايران در كيهان
همزمان با دهه فجر بخش مردم شناسي موزه خراسان شمالي افتتاح مي شود
كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در يزد آغاز به كار كرد
افتتاح موسسه فرهنگي مكتب القرآن در تبريز
خانه عروسك در انزلي
فرودگاه بين المللي لارستان آماده پروازهاي جديد است
دوازدهمين جشنواره جوان خوارزمي در كرمانشاه برگزار مي شود
برگزاري دومين سوگواره عكس و پوستر عاشورايي
همزمان با دهه فجر انجام مي شودبهره برداري از مجتمع فرهنگي مانه و سملقان
برگزاري جشنواره بين المللي كاريكاتور در تبريز
در دهه فجر اطلس جامع كتابخانه هاي مازندران تدوين مي شود
برگزاري نمايشگاه عكس لحظه هاي عاشورايي در مشهد
پژواك
چاپ نخستين كتاب اشعار به گويش «اوزي»



ضرورت تعمير جاده اليگودرز- خمين

يكي از محورهايي كه همواره شاهد تصادفات بيشماري در آن هستيم جاده اليگودرز خمين است. اين جاده به طول 60 كيلومتر با پيچهاي تند و خطرناك، شانه غيراستاندارد و عرض كم همواره تصادفاتي را در پي داشته كه بعضاً منجر به كشته شدن تعدادي از هموطنانمان در اين محور مي شود، اين در حالي است كه تنها مسير ارتباطي اين شهرستان به تهران همين راه ارتباطي است و هر روز تعداد بيشماري وسيله نقليه سنگين و سبك از آن تردد مي كنند. خوشبختانه در حاشيه سفر دوم رئيس جمهور به استان لرستان با پيگيري نماينده مردم اليگودرز مقرر شد اين محور تا شهرستان دليجان دوبانده شود اما تاكنون هيچ اقدامي جهت تحقق اين خواسته نشده است.البته ناگفته نماند همواره با بهانه هايي نظير بحث بر سر حوزه استحفاظي مرمت و آسفالت محور مذكور با مشكلاتي مواجه بوده است و در همين رابطه بخشي از آن توسط راه و ترابري استان مركزي تعريض ومرمت شده اما انتظار اين است كه جهت كاهش خسارات جاني و مالي كه هر ساله متوجه مردم مي شود نسبت به اجراي مصوبه سفر رئيس جمهور و يا حداقل تعريض مرمت و رفع نقاط حادثه خيز به ويژه تا مسير روستاهاي قره كهريز و دهنو اقدام شود.
عباس شاعلي
خبرنگار كيهان در اليگودرز

 



400 گردشگر خارجي از نمايشگاه كربلا در اصفهان ديدن كردند

اصفهان - خبرنگار كيهان:
بيش از 400 نفر از گردشگران خارجي از نمايشگاه «كربلا زماني كه آسمان خون گريست» در ميدان امام(ره) اصفهان ديدن كردند.
مسئول برگزاري اين نمايشگاه با بيان اين مطلب گفت: در اين نمايشگاه كه همزمان با نيمه اول ماه محرم الحرام و به مدت حدود 15 روز بر پا شد، بيش از 400 گردشگر خارجي حضور يافتند و پس از بازديد نيز هدايايي به رسم يادبود به آنان اهدا شد.
روح الله مرتضوي نژاد افزود: در نمايشگاه كربلا موضوعات منتخبي از آيات قرآن كريم و جملاتي از كتاب نهج البلاغه به شش زبان فارسي، انگليسي، عربي، فرانسه، چيني و روسي گردآوري و باالگوبرداري از شيوه دعوت پيامبران در سه بخش مجزا و متناسب با هر بخش طراحي و در گالري جانبي ميدان تاريخي امام خميني اصفهان برگزار شد.
وي گفت: ايجاد فضاي همدلي بر پايه عقايد اسلامي نصب آيات قرآن و نهج البلاغه و قاب عكس هايي از مراسم عزاداري ماه محرم ، نمايش فيلمي با موضوع امام حسين(ع)برپايي محلي براي گفت گو، نظرخواهي و اهداي يادبود از برنامه هاي اين نمايشگاه بود.
مرتضوي نژاد برگزاري سخنراني به زبان انگليسي در مسجد امام(ره) اصفهان و قرار دادن گردشگران خارجي در فضاي عزاداري هاي آن حضرت بخصوص در دهه اول محرم و روز عاشورا را يكي از برنامه هاي جنبي اين نمايشگاه عنوان كرد و گفت: علاقه مند شدن برخي از ميهمانان و گردشگران خارجي به نهج البلاغه و صحيفه سجاديه و تلاش براي كسب اطلاعات بيشتر پيرامون پيامبر مكرم اسلام(ص) و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و موضوعاتي چون انقلاب اسلامي، شيوه حكومت داري امام خميني(ره) و برخي از كتاب هاي ايشان از ويژگي هاي اين نمايشگاه بود.

 



ايران در كيهان

ساخت 40 واحد مسكوني
دزفول- خبرنگار كيهان: عمليات اجرايي احداث 40 واحد مسكوني در قالب طرح مسكن مهر، ويژه كاركنان دانشگاه صنعتي جندي شاپور دزفول آغاز شد. به گزارش روابط عمومي اين دانشگاه، اين واحدها با استفاده از تسهيلات بانكي ويژه اين طرح در زميني به مساحت 800 مترمربع در كوي آزادگان دزفول اجرا مي شود.
كمك به نيازمندان
كرج- خبرنگار كيهان: از ابتداي سال جاري، شهروندان كرجي بيش از 83 ميليارد ريال به محرومان و نيازمندان كمك كردند. حسينعلي عروجي مديراداره كل كميته امداد امام خميني غرب استان تهران با اعلام خبر فوق گفت: اين كمك ها نسبت به مدت مشابه پارسال بيش از 20 درصد افزايش داشته است.
همايش امر به معروف و نهي از منكر
فيروزآباد- خبرنگار كيهان: همايش امر به معروف و نهي از منكر هسته هاي ادارات و نهادهاي شهرستان فيروزآباد با حضور امام جمعه، فرماندار و مديران اجرايي در سالن اجتماعات آموزش و پرورش اين شهرستان برگزار شد. دراين همايش ابلاغ روساي هسته هاي امر به معروف و نهي از منكر با امضاي امام جمعه و ابلاغ اعضاي هسته ها با امضاي فرماندار و شرح وظايف به آنان اهدا شد.
كارگاه آموزشي توليد نهال
اهواز- خبرنگار كيهان: كارگاه آموزشي انتقال يافته هاي تحقيقاتي توليد نهال استاندارد از سوي مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خوزستان برگزار شد. رئيس مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان با بيان اين مطلب گفت: كارگاه مذكور به منظور آشنايي توليدكنندگان نهال و ناقلان فني نهالستانها، با عوامل بيماري زاي خاك و ريشه نهال، نحوه استفاده صحيح از كودهاي آلي و بيولوژيك و نحوه صحيح توليد نهال استاندارد برگزار شد.
همايش روز غزه
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: همايش روز غزه نهاد مقاومت فلسطين با عنوان «شب مقاومت» با حضور مسئولان و دانشجويان شرق استان گلستان در سالن اجتماعات كتابخانه عمومي مختومقلي فراغي گنبدكاووس برگزار شد. درحاشيه اين همايش نمايشگاه عكس فلسطين و غزه، كتاب با موضوعات مختلف اسلامي و فلسطين براي بازديد عموم برپا شده بود.
اجراي طرح كمربندي در خوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: شهردار خوانسار از اجراي طرح كمربندي سلامتي در خوانسار خبرداد. «فضل الله كاوياني» گفت: اين طرح كه با هدف استفاده شهروندان و گردشگران و همچنين سهولت دسترسي هاي محلي ساكنان ضلع غربي خيابان شهيد رجايي درحال احداث است، بلوار جانبازان را به پارك نمونه گردشگري سرچشمه متصل مي كند.
تشكيل كارگروه تخصصي فرهنگ
قشم- خبرنگار كيهان: تشكيل كارگروه تخصصي فرهنگ عمومي در نشست شوراي فرهنگ عمومي شهرستان قشم تصويب شد. حجت الاسلام والمسلمين سيدداوود موسوي امام جمعه قشم در اين نشست گفت: اين كارگروه با دعوت از نخبگان تشكيل شده و نقش اتاق فكر را برعهده مي گيرد.
افتتاح سالن مطالعه دختران
شهركرد- خبرنگار كيهان: سالن مطالعه اختصاصي دختران دانشگاه شهركرد، در جوار مجموعه خوابگاهي دختران اين دانشگاه راه اندازي شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه شهركرد، اين سالن مطالعه با فضاي 800مترمربع در طبقه فوقاني سالن غذاخوري دختران دانشگاه شهركرد قرار دارد.
اجراي طرح تفكيك زباله
شاهين شهر- خبرنگار كيهان: با گذشت هفت ماه از اجراي طرح تفكيك زباله از مبدا، اين طرح با موفقيت 70 درصدي مواجه شد.
مديرعامل شركت بازيافت شاهين شهر با بيان اين مطلب گفت: كارخانه كود كمپوست شاهين شهر با هدف جمع آوري پسماند شهرهاي شمال اصفهان از تيرماه سالجاري آغاز به كار كرده است. «محمدباقر ربيعي» افزود: در حال حاضر روزانه بالغ بر 260 تن زباله تر و قابل بازيافت از هشت شهر سهامدار شركت جمع آوري و پس از تفكيك به كود آلي تبديل مي شود.
برگزاري محفل انسل با قرآن
دلفان- خبرنگار كيهان: رئيس اداره تبليغات اسلامي دلفان گفت: 20 محفل انس با قرآن در دهه فجر در روستاهاي پرجمعيت و مراكز دهستانهاي شهرستان دلفان برگزار مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين احمدرضا غلامي افزود: اين برنامه ها با هدف حفظ ارزش هاي ديني انقلاب اسلامي و ترويج فرهنگ قرآن خواني انجام مي شود.
گازرساني به 50 روستا
نايين- خبرنگار كيهان: رئيس اداره گازرساني نايين از كلنگ زني گازرساني به 50 روستا و 2 شهر همزمان با دهه فجر امسال خبر داد. محمد برين گفت: بيش از 95 درصد از مردم شهرستان نايين از نعمت گاز طبيعي برخوردار هستند.
ساخت كنارگذر در آران و بيدگل
كاشان- خبرنگار كيهان: رئيس شوراي اسلامي شهر آران و بيدگل از پروژه ملي كنارگذر شهرستان آران و بيدگل به عنوان يكي از مهمترين پروژه هاي اين شهرستان در مدت سه سال فعاليت شوراي سوم خبر داد.
علي محمد قاسمپور گفت: اعتبارات مورد نياز براي اين پروژه 130 ميليارد ريال است.
حمايت از كارآفرينان
خوانسار- خبرنگار كيهان: براي حمايت از كارآفرينان و اشتغال زايي، مبلغ 67 ميليارد و 500 ميليارد ريال تسهيلات كارآفريني و اشتغال زائي در خوانسار اختصاص يافته است. حبيب الله فرهمند سرپرست نمايندگي كار و امور اجتماعي خوانسار با اعلام اين خبر گفت: در سالجاري تاكنون، تسهيلات مذكور در مجموع براي 12 واحد از منابع سال 88 مصوب شده است كه پيش بيني مي شود با راه اندازي و افتتاح اين واحدها تعداد 213 اشتغال جديد در خوانسار ايجاد شود.
مرمت قنات در خوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: با اعتباري بالغ بر 1100 ميليون ريال مرمت و احياي 24 رشته قنات در شهرستان خوانسار در حال اجراست. شهرستان خوانسار داراي 225 رشته قنوات كوچك و بزرگ با دبي هاي مختلف بوده كه 60 درصد آنها قنوات عمومي و 40 درصد خصوصي است. از 225 رشته قنات مذكور، 24 رشته در دست مرمت است.

 



همزمان با دهه فجر بخش مردم شناسي موزه خراسان شمالي افتتاح مي شود

بجنورد- خبرنگار كيهان:
بخش دوم موزه بزرگ استان خراسان شمالي باعنوان باستان شناسي و مردم شناسي در دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان خراسان شمالي هدف از ايجاد اين موزه را معرفي فرهنگ، اقوام و نحوه زندگي گذشتگان دانست و افزود: در اين موزه كه به مساحت تقريبي 1000مترمربع ايجاد شده است فضاهاي آموزشي، بانك سفال، كارگاه مرمت، كارگاه حفاظت، سالن مطالعه و تالار كنفرانس نيز پيش بيني شده است كه آن را در رديف موزه هاي مدرن و استاندارد كشور قرار مي دهد.
علي كاظمي اهميت حفاظت از آثار تاريخي و باستاني را يادآور شد و گفت از ا بتداي امسال تاكنون 38 هزار و 635 موردسركشي از آثار و ابنيه استان توسط يگان حفاظت سازمان انجام شده است.
وي ادامه داد در اين مدت 16 هزار اشياء تاريخي و بدلي و يك دستگاه فلزياب و 2 هزار پوستر تبليغاتي مربوطه كشف و ضبط شده است.

 



كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در يزد آغاز به كار كرد

يزد- خبرنگار كيهان:
كانون دانشگاهيان ايران اسلامي رسماً در يزد آغاز به كار كرد.
دكتر عباس كلانتري دبير اين كانون گفت: كانون دانشگاهيان ايران اسلامي يك تشكل سياسي ويژه اعضاي هيئت علمي است كه با محوريت ولايت مداري، عدالت خواهي و اصول گرايي در سطح كشور فعاليت خود را آغاز كرده و شوراي مركزي آن در تهران و استان ها نيز تشكيل مي شود.
به گفته وي شوراي استاني اين كانون دانشگاه يزد تشكيل شده و به زودي عضوگيري خواهد كرد.
وي افزود: در حال حاضر در يزد سه دانشگاه يزد، علوم پزشكي و پيام نور در شوراي مركزي اين كانون حضور دارند.

 



افتتاح موسسه فرهنگي مكتب القرآن در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
موسسه فرهنگي «مكتب القرآن» با هدف تربيت قرآني كودكان و نونهالان در تبريز تأسيس شد.
امين جعفري مسئول موسسه مكتب القرآن كشور در مراسم افتتاح اين مركز گفت: ضمن آن كه تلاش مي شود روحيه ايثار و مسئوليت پذيري و همكاري، در كودكان ايجاد گرديده و زندگي كودك پر از شادي باشد و حس زيبايي شناسي در آنان پرورش يابد و از آموزش هاي روخواني قرآن كريم و احاديث تربيتي، برخوردار شوند.»
«احمد احمدي منش»، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز اظهار داشت: فعاليت اين موسسه در تبريز، به پرورش و شكوفايي هرچه بيشتر فطرت خداجوي كودكان و نوجوانان، جنبه و سرعت بيشتري مي بخشد.

 



خانه عروسك در انزلي

رشت- خبرنگار كيهان:
نمايش «خانه عروسك» نوشته هنريك ايبسن به كارگرداني محمدرضا حسين زاده در مجتمع فرهنگي هنري شهيد چمران بندر انزلي به روي صحنه رفت.
اين نمايش كه با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان و بندر انزلي و انجمن هنرهاي نمايشي ايران در استان به اجرا درآمد كاري از گروه تئاتر فرهنگ بندر انزلي بود كه با استقبال علاقه مندان روبرو شد.
همچنين در اين نمايش مريم صياد امين و مهيار حسين زاده دو بازيگر خردسال نقش آفريني كردند.

 



فرودگاه بين المللي لارستان آماده پروازهاي جديد است

اوز- خبرنگار كيهان:
فرودگاه بين المللي لارستان در جنوب استان فارس ظرفيت پذيرش پروازهاي بيشتر را دارد.
انصاري فرد مدير فرودگاه بين المللي لارستان در جلسه شوراي اداري لارستان كه با حضور پرورش مديرعامل هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران (هما) برگزار شده بود با اعلام اين خبر افزود: فرودگاه لارستان جزو 10 فرودگاه برتر كشور است. در اين جلسه منصور محتاجي فرماندار لارستان خواستار پرواز مستقيم لارستان- عتبات عاليات و لارستان- مدينه شد كه پرورش قول بررسي آن را داد. گفتني است كه فرودگاه لارستان پرواز روزانه به كشورهاي قطر، كويت، امارات متحده عربي دارد و علاوه بر آن به شهرهاي شيراز و تهران نيز پرواز داخلي دارد.

 



دوازدهمين جشنواره جوان خوارزمي در كرمانشاه برگزار مي شود

كرمانشاه خبرنگار كيهان:
به منظور بسترسازي و تكريم نخبگان علم و فن آوري و استعداديابي جوانان و نوجوانان دانش آموز دوازدهمين دوره جشنواره جوان خوارزمي در سال آينده در كرمانشاه برگزار مي شود.
«حسين پارساپور» مدير روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش كرمانشاه در گفتگو با خبرنگار كيهان با بيان اين مطلب افزود: اين جشنواره به عنوان بزرگترين صحنه رقابت علمي كشور علاوه بر وظيفه اصلي خود براي شناسايي، معرفي و تشويق برگزيدگان و نخبگان جوان حركتي پويا در راستاي فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي جوانان و هدايت آن به سمت رفع نيازهاي صنعتي كشور به شمار مي رود.
وي اهداف برگزاري جشنواره خوارزمي را ايجاد زمينه هاي لازم براي پرورش، رشد و شكوفايي استعدادها و خلاقيت هاي نوجوانان و جوانان، توسعه روحيه پژوهش و نوآوري، كاربردي كردن علوم و ارتباط آن با زندگي و نيازهاي جامعه، ارزش بخشيدن به دستاوردهاي علمي و فني نوجوانان و جوانان، توليد دانش و بومي كردن علوم، آماده سازي نسل جوان براي ورود به ميدان رقابت هاي علمي و فني، آشنايي دانش آموزان و دانشجويان با پژوهش و شيوه هاي كشف و حل خلاقانه مسايل علمي و فني بيان كرد.

 



برگزاري دومين سوگواره عكس و پوستر عاشورايي

كرج - خبرنگار كيهان:
مدير روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرج از برگزاري دومين سوگواره عكس و پوستر عاشورايي خبر داد.
سيده مريم ميرشفيعي در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: اين سوگواره در دو بخش عكاسي و طراحي پوستر با دو موضوع «آيين ها و معارف عاشورايي» و «انقلاب اسلامي» براي اجراء در ماه هاي محرم و صفر سال جاري و نيز ايام پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي برنامه ريزي شده است.
وي تصريح كرد: سوگواره عكس و پوستر عاشورايي توسط حوزه هنري مركز كرج و با همكاري معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي شود.وي گفت: دبيرخانه اين سوگواره مستقر در حوزه هنري مركز كرج تا 30 دي ماه آماده دريافت آثار هنرمندان است.

 



همزمان با دهه فجر انجام مي شودبهره برداري از مجتمع فرهنگي مانه و سملقان

مانه و سملقان - خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر، مجتمع فرهنگي مانه و سملقان با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 29 ميليون تومان به بهره برداري مي رسد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي مانه و سملقان با اعلام مطلب فوق گفت: اين مجتمع فرهنگي در زميني به مساحت
2 هزار و 500 متر مربع، داراي تالار 25 نفري، نگارخانه، كتابخانه تخصصي و كارگاه آموزشي ساخته شده است.
اسماعيل مقدس كه در جمع هنرمندان و فرهنگيان اين شهرستان سخن مي گفت با اشاره به برنامه هاي دهه فجر مانه و سملقان، افزود: برگزاري هنرهاي تجسمي توسط انجمنهاي فرهنگي و كانونهاي فرهنگي در روستاها در راستاي سياستهاي اجرايي دهه فجر و برپايي نمايشگاهاي عكس و آثار انديشه هاي حضرت امام خميني از برنامه هاي دهه فجر است.
وي ادامه داد: هدف همه برنامه هاي دهه فجر امسال، ايجاد اعتماد عمومي نسبت به كارآمدي نظام و ايجاد نشاط و اميد در جهت پيوند هرچه بيشتر جوانان با انقلاب است.

 



برگزاري جشنواره بين المللي كاريكاتور در تبريز

تبريز- خبرنگار كيهان:
نهمين جشنواره بين المللي كاريكاتور تبريز، با موضوع اصلاح الگوي مصرف در اين شهر برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با اعلام خبر فوق گفت: 340 هنرمند از 37 كشور جهان در اين جشنواره حضور دارند.
احمد احمدي منش افزود: در اين جشنواره كه روز هفت بهمن امسال برگزار مي شود، 1021 اثر به نمايش گذاشته مي شود.

 



در دهه فجر اطلس جامع كتابخانه هاي مازندران تدوين مي شود

ساري- خبرنگار كيهان:
به زودي اطلس جامع كتابخانه هاي استان مازندران تدوين مي شود.
مديركل نهاد كتابخانه هاي عمومي مازندران با اعلام اين خبر افزود: همزمان با دهه فجر امسال از اين اطلس جامع رونمايي مي شود.
محمد اسماعيل امامزاده با اشاره به وضعيت موجود كتابخانه هاي مازندران يادآور شد: هم اكنون به ازاي هر 100 نفر جمعيت 26 جلد كتاب در كتابخانه هاي عمومي مازندران وجود دارد. وي از فعال بودن كتابخانه عمومي در 40 شهر و 9 روستاي مازندران خبر داد و افزود: 773 هزار و 599 جلد كتاب در كتابخانه هاي عمومي مازندران موجود است.
وي شمار اعضاي فعال كتابخانه هاي عمومي مازندران را حدود 105 هزار نفر ذكر كرد و افزود: بطور متوسط 10هزار و 600نفر در هر كتابخانه عمومي استان عضويت دارند كه از اين حيث مازندران مقام اول را در كشور حائز است.
امامزاده با اشاره به فقدان كتابخانه در 12 شهر مازندران افزود: براساس مصوبه سفر استاني هيات دولت نهم تا پايان امسال در تمامي اين شهرها كتابخانه عمومي فعال خواهد شد.

 



برگزاري نمايشگاه عكس لحظه هاي عاشورايي در مشهد

مشهد-خبرنگار كيهان:
دبير اجرايي چهارمين كنگره عاشوراپژوهي خراسان رضوي گفت: نمايشگاه عكس لحظه هاي عاشورايي د رحاشيه اين كنگره سوم بهمن ماه در مشهد افتتاح شد.
مسعود زارعيان، افزود: با توجه به استقبالي كه در دوره هاي پيشين از ورود مباحث هنري به كنگره شده بود، در اين دوره نيز يك سري مباحث هنري در كنار كنگره برنامه ريزي شده است.
وي افزود: به همين منظور نمايشگاه عكس «لحظه هاي عاشورايي» با همكاري گروه مبلغان هنرمند دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي در حاشيه اين كنگره برگزار شد.
وي اظهار داشت: اين نمايشگاه شامل 70 قطعه عكس (تك و مجموعه عكس) برگزيده از هنرمندان سراسر كشور پيرامون عزاداري و شور حسيني مردم در ايام محرم و صفر است كه در قالب سوگواره لحظه هاي عاشورايي در سال گذشته گردآوري شده است.
دبير اجرايي چهارمين كنگره عاشوراپژوهي خراسان رضوي با اشاره به توليد مستند عروج پروانه ها با رويكرد بررسي تغييرات رفتاري جامعه در عزاداري ها تصريح كرد: اين مستند به آئين هاي پيشين عزاداري و برخي رسوم عزاداري نوظهور كه مي تواند در ترويج فرهنگ عزاداري اصيل و سنتي ميان نسل جوان امروز نقش به سزايي داشته باشد پرداخته است تا فرهنگ زيبا و تمدن غني ايراني-اسلامي به فراموشي سپرده نشود.

 



پژواك

آزمون انجمن خوشنويسان در اسلامشهر
سرويس شهرستانها: آزمون مياندوره اي خوشنويسي همزمان با سراسر كشور در شهرستان اسلامشهر نيز برگزار شد.
اين آزمون با حضور 124نفر از هنرجويان خوشنويسي در رشته هاي نستعليق عالي و ممتاز، متوسط، خوش، مقدماتي، كتابت عالي و ممتاز و خط دوم عالي و ممتاز برگزار شد. اين آزمون هر ساله در سه دوره در اين شهر برگزار مي شود و به قبول شدگان مدرك معتبر خوشنويسي از سوي انجمن صادر مي شود.
تالشي ها «ترديد نكن بكش» را ديدند
تالش- خبرنگاركيهان:نمايش «ترديد نكن بكش» كار گروه هنري انجمن نمايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تالش طي سه روز به روي صحنه رفت. اين نمايش به كارگرداني پوريا پرتو و با بازي عرشيا زينعلي و پوريا و اميرحسين كاسب به نمايش درآمد.
همچنين نمايش حديث نيز به نويسندگي و كارگرداني جعفر صمدي توسط گروه هنري عرشيا وابسته به كانون بسيج هنرمندان اين اداره به نمايش درآمد. اين نمايش با موضوع هفته دفاع مقدس حديث ايثار و مقاومت زبيده (زن خرمشهري) در زمان اشغال خرمشهر است.
نمايشگاه آثار عاشورايي در استان گلستان
گرگان- خبرنگاركيهان: به همت واحد هنرهاي تجسمي حوزه هنري استان، 20 اثر از آثار توليد شده هنرمندان گلستاني در كارگاه آموزشي نمادسازي عاشورايي از تاريخ 24 دي ماه به مدت 15 روز در محل نگارخانه سوره حوزه هنري اين استان در معرض ديد عموم قرار گرفت.
در اين نمايشگاه موضوع حماسه بزرگ عاشورا و عظمت حضرت سيدالشهدا كه به شكلي جذاب روي بوم هاي نقاشي نقش بسته بود توسط فارغ التحصيلان رشته هاي مختلف دانشگاهي به نمايش درآمد.

 



چاپ نخستين كتاب اشعار به گويش «اوزي»

اوز- خبرنگار كيهان:
نخستين كتاب اشعار به گويش «اوزي» براي آهنگ هاي محلي جنوبي و منشاء گويش اوزي چاپ و منتشر شد.
اين كتاب در شمارگان يكهزار نسخه با بهاي 4هزار تومان در 104 صفحه از سويي انتشارات شوكاي تهران به چاپ رسيده است. اشعار اين كتاب توسط مرحوم مصطفي خضري يكي از شاعران محلي اوز سروده شده و توسط فرزندش عبدالله خضري جمع آوري، تنظيم و چاپ شده است. آنچه باعث اهميت و جذابيت كتاب شده اين است كه براي تك تك اشعار كتاب نت نويسي و در زير اشعار چاپ شده است. گردآورنده در مقدمه كتاب، درباره گويش اوزي و منشأ آن قلمفرسائي كرده و تعدادي از افعال «اوزي» را با زبان فارسي و پهلوي مقايسه كرده است.
عبدالله خضري ترانه هاي اوزي را در قالب لوح هاي فشرده و كاست به مردم معرفي كرده است.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14