(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 بهمن 1388- شماره 19572
 

مازندران و فقدان الگوي توسعه
كار ساخت كارخانه توليد كربنات سديم در فيروزآباد فارس آغاز شد
كوتاه از دهه فجر
آغاز صيد ماهيان خاوياري در درياي مازندران
استاندار كردستان: عمليات ساخت شركت لاستيك سازي كردستان به زودي آغاز خواهدشد
آزمايشگاه ژنتيك غرب كشور در كرمانشاه افتتاح شد
شتر سفيد راهي براي كسب درآمد مردم ايلام است
اعطاي يارانه تسهيلات به بهره برداران بخش كشاورزي
بازتاب خبر تخريب جنگل ابر در شاهرود
بهره برداري از قطار شهري مشهد در دهه فجر 89
مديركل بازرسي استان قزوين: هزينه هاي ارتكاب جرم در جامعه پايين است
پاسخ شهرداري صومعه سرا به نامه وارده
اعزام 1200 نفر از دانش آموزان كرجي به اردوي راهيان نور
ديدار استاندار آذربايجان شرقي با نماينده بخش تعاون



مازندران و فقدان الگوي توسعه

استان مازندران به رغم بهره مندي از مواهب طبيعي و استعدادهاي سرشار و قابل اعتنا در بخش هاي اقتصادي، كشاورزي و فرهنگي در عرصه توسعه زيرساخت ها و شكوفايي قابليت هاي ممتاز زيربنايي فاصله زيادي با مطلوب ها دارد.
با نگاهي به روند توسعه ساير استانها در سالهاي پس از سقوط نظام ستمشاهي و گذشت سي سال از عمر انقلاب شكوهمند و تاريخ ساز ايران اسلامي البته چيزي كه به چشم مي آيد در زمره افتخارات اين نظام مقدس قرار دارد و دستاوردهاي بي نظير آن در عمران و آباداني و توسعه فرهنگي و اقتصادي درخشان و در برخي زمينه ها استثنايي است اما مقايسه آن با استانهاي ديگري كه به بركت تلاش مجاهدان سازندگي در نظام اسلامي حركت شتاباني را به سمت قله بالندگي طي كرده اند، تامل برانگيز است چرا كه مازندران در قامت آنها قد نكشيد؟! محروميت مازندران در عرصه هاي گوناگون امري قطعي است و جزء سكاندار كشتي انقلاب كه در سفر تاريخي سال 74 به اين ديار نهفتگي آن را در لابه لاي سرسبزي استان كشف كرده و از اين رو اعتبار در خور اعتناي 500 ميليارد ريالي را براي اجراي پروژه هاي توسعه اي اختصاص داده اند، استعدادها و توانمنديهاي آن براي بهره گيري در روند توسعه ملي و منطقه اي مغفول برنامه ريزان استاني و كشوري واقع شد بگونه اي كه سه رئيس دولت در سفرهاي صورت گرفته به مازندران بر مظلوميت اين ديار تاكيد كردند. در جريان بررسي عملكرد دولت هاي پس از انقلاب در مازندران دولت نهم كارنامه درخشان تري در عرصه عمران و آباداني خطه علويان دارد و تلاش مضاعفي را براي شناخت كاستي ها و رفع تنگناهاي توسعه يافتگي آن آغاز كرد كه در بخش هاي مختلف ملموس است. در نگاهي واقع بينانه به چرايي عقب ماندگي مازندران از كاروان پرشتاب توسعه در كشور اين نكته قابل ذكر است كه به علت عدم درك مشترك نخبگان سياسي، فرهنگي، اجرايي و شخصيت هاي تاثيرگذار ملي و استاني جهت گيري مشخصي براي بازگشايي مسير توسعه هدفمند استان هدفگذاري نشد و از اين رو هم افزايي توان ها در راستاي تعالي نقش و جايگاه مازندران در سطوح ملي و منطقه اي تحقق نيافت. حال با گذشت همه اين سالها و فراز و فرودهاي فراوان در بحث توسعه مازندران اينك كه به همت وصف ناپذير دولت اصولگرا عزم مسئولان براي شتاب بخشي به روند توسعه يافتگي اين سامان نمايان شد، ضرورت دارد تا با ترسيم الگوي مناسب براي به فعليت رساندن ظرفيت هاي عظيم و سرشار مازندران ومازندراني ها، پاسخ مناسبي به دغدغه هاي اساسي دلسوزان واثرگذاران مسايل توسعه و نيز مردم لايق و كم توقع اين ديار ارائه شود. مازندران بواسطه برخورداري از طبيعت سرسبز و خاك بسيار حاصلخيز در نگاه نخست به استان مستعد براي تبديل شدن به قطب كشاورزي به چشم مي آيد و از سوي ديگر جاذبه هاي گردشگري، فرهنگي و نيز ظرفيتهاي موجود آن در بخش صنايع جانبي و تبديلي سرمايه هاي غيرقابل انكاري را در بستر توسعه هدفمند و اصولي به شمار آورده كه بايد با تدوين و تبيين استراتژي مشخص برنامه ريزي مبتني بر اين ظرفيت ها را طرح ريزي واجرايي كرد. با توجه به اينكه كشور در آستانه اجراي برنامه پنجم توسعه و دهه پيشرفت و عدالت قرار دارد، مي طلبد با نگاه اصولي به پتانسيل هاي عمومي و بخشي مازندران در تمامي ابعاد كه برجسته و پرشمار است، ضمن جبران نقايص اجراي چند برنامه قبلي بنحوي سيماي توسعه مازندران ترسيم شود كه در پرتو عملياتي شدن آن اين استان به جايگاه واقعي خود در عرصه توسعه ملي دست يابد.
عقيل امامي
خبرنگار كيهان در ساري

 



كار ساخت كارخانه توليد كربنات سديم در فيروزآباد فارس آغاز شد

فيروزآباد فارس - خبرنگار كيهان:
كار ساخت كارخانه توليد كربنات سديم در فيروز آباد فارس آغاز شد اين كارخانه با ظرفيت توليد نهايي يك ميليون تن كربنات سديم سبك و سنگين كه در صنايع يشه سازي، بلور، شوينده، آرايشي، بهداشتي و نساجي مورد استفاده قرار مي گيرد با سرمايه اوليه 1400 ميليارد ريال احداث مي شود.
كارخانه توليد كربنات سديم فيروزآباد فارس كه در زميني به مساحت 280 هكتار احداث مي شود براي 1200 نفر به صورت مستقيم و 10 هزار نفر به صورت غيرمستقيم شغل ايجاد مي كند و محصولات آن به بازارهاي داخلي و خارجي صادر مي شود.
بانك صنعت و معدن با اختصاص 45 ميليون يورو تسهيلات ارزي در ساخت اين كارخانه مشاركت كرده است. پيش بيني مي شود در مرحله اول 300 هزار تن كربنات سديم در اين كارخانه توليد شود و با بهره برداري از اين كارخانه نياز مصرفي كشور به اين محصول تامين شده و زمينه صادرات نيز فراهم مي شود. هم اكنون حدود 400 تا 500 هزار تن كربنات سديم درسمنان و مراغه توليد مي شود. ساخت اين كارخانه در طرح آمايش صنعتي استان فارس جزو طرح هاي استاني قرار گرفته است.

 



كوتاه از دهه فجر

اجراي 1900 برنامه دهه فجر
شهركرد-خبرنگار كيهان:
در ايام دهه فجر 1931 عنوان برنامه در شهرها، بخش ها و روستاهاي استان چهار محال و بختياري برگزار مي شود. علي گرجي رئيس ستاد دهه فجر انقلاب اسلامي استان چهار محال و بختياري با اعلام مطلب فوق گفت: برگزاري رژه موتوري ميثاق با ولايت، افتتاح نمايشگاه هاي دستاوردهاي انقلاب و برگزاري مسابقات متعدد و فرهنگي، ورزشي از مهمترين اين برنامه ها است.
افتتاح 76 پروژه عمراني
شهريار-خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر، 76 پروژه عمراني در شهرستان شهريار به بهره برداري مي رسد. ربيع زاده فرماندار شهريار با اعلام مطلب فوق گفت: اين پروژه ها با اعتباري بالغ بر 254 ميليارد ريال به اجرا درآمده است.
بهره برداري از سوله
سرويس شهرستان ها: همزمان با دهه فجر سوله هاي آبعلي و شلميه در شهرستان دماوند افتتاح مي شود. به گزارش روابط عمومي راه و ترابري استان تهران محمدرضا زمانيان رئيس اداره نگهداري راه و ترابري تهران با اعلام مطلب فوق گفت: سوله چند منظوره آبعلي با مساحت 1400 متر مربع شامل انبار نمك، آشيانه ماشين آلات و راهدارخانه، در شهر رودهن احداث شده است.
بازسازي مساجد
قزوين-خبرنگار كيهان:
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قزوين از اهداي اعتبار براي بازسازي 200 مسجد در ايام دهه فجر امسال در اين استان خبر داد. حجت الاسلام والمسلمين مسعود انصاري گفت: حدود 90 ميليون تومان براي بقاع متبركه و 300 ميليون تومان براي مساجد از سازمان اوقاف دريافت شده است.
اجراي 3 هزار برنامه عمراني
گرگان-خبرنگار كيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار گلستان گفت: همزمان با گراميداشت دهه فجر، 3 هزار برنامه عمراني و اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در اين استان اجرا مي شود. فتح الله نوري در جلسه شوراي اداري استانداري گلستان افزود: از اين تعداد يك هزار برنامه مربوط به پروژه هاي عمراني، توليدي و اقتصادي است و 2 هزار برنامه ديگر در بخش هاي فرهنگي و اجتماعي است.
افتتاح 5 سالن ورزشي
¤معاون امور عمراني استاندار گلستان از بهره برداري از 5 سالن ورزشي روستاهاي استان طي دهه فجر خبر داد. مهندس هوشنگ غلام زاده گفت: سالنهاي ورزشي مذكور در روستاهاي لمسك، اسبومحله و آلوكلاته گرگان، داركلاته راميان و دهنه كلاله قرار دارد. وي خاطرنشان كرد: اعتبارات سالن هاي ورزشي مذكور از محل اعتبارات دهياري ها و نيز طرح نهضت حل مشكلات روستاها تامين شده است.
برگزاري جشنواره جوانه ها
كرج - خبرنگار كيهان:
مدير كانون كوثر ولايت كرج از برگزاري جشنواره جوانه ها براي دانش آموزان ابتدايي در ايام دهه فجر خبر داد؛ فاطمه خزايي گفت: در اين جشنواره دانش آموزان ابتدايي در كارگاههاي انديشه و تلاش بازي و خلاقيت، قصه گويي و نمايش عروسكي شركت مي كنند.
اجراي 68 پروژه برقرساني
تبريز - خبرنگار كيهان:
همزمان با دهه فجر، 68 پروژه برقرساني در استان آذربايجان شرقي به بهره برداري مي رسد. اميرحسين مروجي مدير روابط عمومي برق منطقه اي آذربايجانشرقي با اعلام خبر فوق گفت: اين پروژه ها با صرف اعتبار 624 ميليارد ريال به اجرا درآمده است.
بهره برداري از 28 پروژه صنعتي
همدان - خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صنايع و معادن استان همدان از افتتاح 28 پروژه صنعتي و معدني همزمان با دهه فجر در اين استان خبر داد. مهندس خسرو سامري گفت: پروژه هاي مزبور با سرمايه گذاري 236 ميليارد ريال زمينه اشتغال 473 نفر را فراهم مي سازد.
گازرساني به 46 روستا
سنندج - خبرنگاركيهان:
46 روستاي كردستان در دهه فجر امسال از گاز طبيعي برخوردار مي شوند. مديرعامل شركت گاز كردستان گفت: گازرساني به اين 46 روستا از طرحهاي مصوب سفر مقام معظم رهبري و رياست جمهوري به استان كردستان است. محمدمهدي مهدوي افزود: از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب تا پايان سال جاري 100 روستاي كردستان صاحب گاز طبيعي خواهند شد.
پخش 3 هزار دقيقه برنامه
شهركرد - خبرنگار كيهان:
همزمان با سي ويكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي 3 هزار و 386 دقيقه برنامه در صداوسيماي مركز چهارمحال و بختياري پخش مي شود. عمران حيدري مديركل صداوسيماي مركز چهار محال وبختياري با اعلام مطلب فوق گفت 550 برنامه ويژه دهه فجر در اين استان آماده پخش است.
بهره برداري از 640 واحد مسكوني
قزوين - خبرنگار كيهان:
مدير امور مسكن سازمان مسكن و شهرسازي قزوين گفت: 640 واحد مسكوني طرح مسكن مهر همزمان با دهه فجر امسال در اين استان به بهره برداري مي رسد. داوود رحماني گفت: از اين تعداد 280 واحد براي تعاوني مسكن فرهنگيان 56 واحد تعاوني مسكن كاركنان وزارت دفاع و 304 واحد نيز مربوط به تعاوني هاي كارگري و كارمندي است.
افتتاح 153 واحد مسكوني
همدان - خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت عمران و مسكن سازان استان همدان از افتتاح 153 واحد مسكوني منطقه جولان همدان در دهه فجر خبر داد. محمدعلي اسدي گفت: اين پروژه ها شامل چهار پروژه مشاركتي در بافت فرسوده جولان است كه در دهه فجر با حضور مسئولان وزارت مسكن و شهرسازي به بهره برداري مي رسد.

 



آغاز صيد ماهيان خاوياري در درياي مازندران

ساري- خبرنگار كيهان:
فعاليت صيادان براي صيد ماهيان خاوياري در درياي مازندران آغاز شد.
مدير امور ماهيان خاوياري مازندران با اعلام اين خبر افزود: صيد زمستانه ماهيان خاوياري در درياي خزر تا 29 اسفندماه جاري ادامه خواهد داشت.
محمود اسداللهي با اشاره به كاهش ذخاير ماهيان خاوياري در درياي خزر اضافه كرد: براساس پيش بيني ها ميزان صيد ماهيان خاوياري در درياي مازندران امسال 15 تا 20درصد كاهش مي يابد.
وي افزود: در فصل صيد سال گذشته 600كيلوگرم خاويار و 5/6 تن گوشت ماهيان خاوياري از درياي مازندران استحصال شد.
اين مقام مسئول با تاكيد بر آلودگي رودخانه هاي مازندران به عنوان علت كاهش تكثير ماهيان خاوياري ضرورت مراقبت از منابع رودخانه اي اين استان را خاطر نشان كرد.

 



استاندار كردستان: عمليات ساخت شركت لاستيك سازي كردستان به زودي آغاز خواهدشد

سنندج- خبرنگاركيهان:
استاندار كردستان گفت: احداث كارخانه لاستيك سازي با نام «بارز كردستان» قطعي شده است و عمليات ساخت آن به زودي آغاز خواهدشد.
«اسماعيل نجار» با بيان اين مطلب افزود: براي ساخت اين واحد بزرگ توليدي دوهزارو300 ميليارد ريال هزينه مالي و 96 ميليون يورو اعتبار ارزي اختصاص يافته است.
وي ظرفيت توليد سالانه اين شركت را 51 ميليون و 500 هزار حلقه لاستيك سواري عنوان كرد و گفت: با راه اندازي اين شركت يك هزار نفر به صورت مستقيم و پنج هزار نفر به طور غيرمستقيم مشغول به كار مي شوند.
استاندار كردستان سهام اين كارخانه را متعلق به شركتهاي لاستيك سازي بارز كرمان و شركت مواد شيميايي تامين اجتماعي دانست و گفت: اين استان نيز در زيرساخت طرح از جمله واگذاري زمين با اين شركتها همكاري خواهدكرد.
مديرعامل شركت لاستيك سازي بارز كرمان نيز با اشاره به اينكه كشورهايي مانند آلمان، هلند، كره، چين و ايتاليا براي مشاركت در اين كارخانه اعلام آمادگي كرده اند، ابراز اطمينان كرد كمتر از 30 ماه اين شركت را راه اندازي كند.
«عباس عباسي ابيانه» از صنعت لاستيك سازي به عنوان يك صنعت با فناوري بالا نام برد و اظهارداشت: بازار بزرگ كشور و كشورهاي همسايه ازجمله عراق پشتوانه راه اندازي اين شركت است.
وي ايران را شانزدهمين كشور بزرگ توليدكننده خودرو در جهان خواند و گفت: در زمان حاضر شش ميليون حلقه لاستيك دركشور توليد مي شود كه اين رقم تنها 50 درصد نياز داخلي است.

 



آزمايشگاه ژنتيك غرب كشور در كرمانشاه افتتاح شد

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
آزمايشگاه ژنتيك غرب و جنوب غرب كشور با اعتباري بالغ بر 500ميليون ريال در كرمانشاه به بهره برداري رسيد.
«كيومرث كلانتري» مديركل حفاظت محيط زيست استان كرمانشاه با بيان اين مطلب افزود: حيات وحش به عنوان ذخائر ژنتيكي و ثروت بشري نتيجه ميليون ها سال تكامل گونه هاي گياهي، جانوري و ميكروارگانيسم ها است.
وي تصريح كرد: اهميت مطالعه و حفظ تنوع زيستي و ذخائر ژنتيكي گياهي و جانوري در حفاظت محيط زيست از سال ها پيش توسط مراجع بين المللي شناخته شده است لذا گونه هاي وحشي و حيات وحش، شناسايي، تعيين سطوح تنوع، ديناميك جمعيت آنها و محافظت از اين دارايي هاي محلي كه سرمايه هاي ملي و بين المللي است از اولويت تحقيقاتي و اجرايي خاص برخوردار است.
مهندس كلانتري در بخشي از سخنانش درباره ويژگي هاي آزمايشگاه ژنتيك اظهار داشت: اين آزمايشگاه هشتمين آزمايشگاه مرجع و مركز آزمايش ژنتيك در غرب مركز و جنوب غرب كشور به حساب مي آيد.
وي تصريح كرد: باتوجه به اهميت ويژه اي كه آزمايشگاه ژنتيك غرب كشور دارد توانسته ايم مجموعه سيستم هايي شامل پي سي آر، ميكروفيوژ، الكتروفوزر، فريز منفي 80، سانتريفيوژ مجهز به يخچال، دستگاه ورتكس، دستگاه اسپين وست سمپلر با اعتباري بالغ بر 500ميليون ريال در آن نصب كنيم تا امكان پژوهش هاي سطح بالا را امكان پذير كند.
مديركل محيط زيست استان كرمانشاه در خاتمه اظهار داشت: تلاش مي كنيم بزودي فاز دوم اين آزمايشگاه را در كرمانشاه راه اندازي كنيم.

 



شتر سفيد راهي براي كسب درآمد مردم ايلام است

ايلام - خبرنگار كيهان:
معاون محيط زيست استان ايلام گفت: شتر سفيد يكي از نادرترين گونه هاي جانوري در استان ايلام است كه مردم مناطق جنوبي استان ايلام از آن براي كسب درآمد استفاده مي كنند.
عبدالرضا ابدالي اظهار داشت: اين شتر سفيد در استان هاي ديگر نيز مشاهده مي شود ولي تعداد آنها اندك است.
وي اظهار داشت: شتر سفيد از گونه هاي نادر جانوري در استان ايلام محسوب و در حال حاضر در مناطق جنوبي استان ايلام بخصوص در روستاي صمانه و بخش موسيان ديده مي شود.
شترسفيد را مي توان نادرترين و زيباترين نوع از گونه شتر محسوب كرد كه براي هر گردشگر و مسافرداراي جذابيت خاصي است.
دهستان صمانه در جنوبي ترين نقطه استان ايلام در شهرستان دهلران قرار دارد كه اگر راهنمايي نداشته باشي پيدا كردن ده براي شما كار بسيار دشواريست.
مردم اين روستا بسيار مهمان نواز، مهربان و خونگرم هستند. از سال 72 به بعد ده شاخه را به دهستان صمانه كه برگرفته از نوعي بوته است، نامگذاري كرده اند. مردم اين منطقه شيعه مذهب و گويش عربي دارند.
تنها دو خانواده اي كه در سراسر غرب ايران شتر داشته و منبع درآمد و زندگي آنهاست در اين روستا زندگي مي كنند كه شترهاي اين خانواده ها بالغ بر 150 نفر است.

 



اعطاي يارانه تسهيلات به بهره برداران بخش كشاورزي

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
معاون برنامه ريزي و امور اقتصادي سازمان جهاد كشاورزي از اعطاي يارانه تسهيلات به بهره برداران بخش كشاورزي خبر داد.
جعفر صبوري پور گفت: به منظور تشوق و كمك به واحدهاي منتفع از تسهيلات بنگاه هاي زودبازده كه حداكثر طي 24 ماه نسبت به احداث و بهره برداري از طرح اقدام كرده اند مبلغي تحت عنوان يارانه تسهيلات در اختيار بانك عامل طرح براي پرداخت به متقاضيان يا كسر اقساط سررسيده پرداخت خواهد شد.
وي درخصوص ميزان يارانه پرداخت شده به طرح هاي اجرا شده تحت پوشش سازمان جهادكشاورزي هرمزگان تصريح كرد: 6 ميليارد و 267 ميليون ريال به 356 طرح پرداخت شده است.
همچنين تاكنون يك هزار و 139 طرح مشمول اين طرح به بهره برداري رسيده اند. معاون سازمان جهادكشاورزي هرمزگان درباره دلايل عدم استقبال بهره برداران بخش كشاورزي از يارانه تسهيلات گفت: همزماني شروع فعاليت هاي فصل كشاورزي، الزام به بيمه كردن شاغلان جديد و مواردي از اين قبيل، موجب شده كه بهره برداران بخش كشاورزي از اين طرح استقبال مناسبي نداشته باشند.صبوري پور از تسهيل روند اعطاي اين يارانه به كشاورزان خبرداد و تصريح كرد: با ابلاغ مصوبه جديد وزارت كار و امور اجتماعي انتظار مي رود در فرصت باقي مانده تعداد بيشتري جهت دريافت يارانه مراجعه كنند.

 



بازتاب خبر تخريب جنگل ابر در شاهرود

به دنبال چاپ خبري تحت عنوان «تخريب جنگل ابركار ادارات ديگر است» به نقل از مديركل اداره راه و ترابري استان سمنان در صفحه يازده مورخه 14/10/88 روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري اين استان جوابيه اي به كيهان ارسال كرده است كه در پي مي آيد:
1- اين اولين باري نيست كه مديريت محترم اداره كل راه و ترابري مبادرت به نشر اكاذيب و توهين و تهمت و جسارت به همكاران منابع طبيعي مي فرمايند. لذا اين موضوع از طرف مسئولان ملي و استاني قابل پيگيري و اقدام قانوني است و انتظار چنين اقدامي نيز منطقي و قانوني به نظر مي رسد.
2- براساس مثل معروف «آفتاب آمد دليل آفتاب» بايد گفت يكي از مهمترين دلايل مخالفت با احداث پروژه هاي مخرب مانند جاده ابر (البته به نام توسعه) تخريب هاي به وجود آمده در اثر اجراي پروژه هاي ملي مربوط به نفت، گاز، آب، برق و... است و به همين دليل توصيه شد در طراحي جاده پيشنهادي از مسير موجود استفاده و از احداث جاده جديد خودداري شود.
3- هيچ گاه منابع طبيعي مبادرت به قطع درخت نمي كند براي اينكه مردم در آنجا ويلا بسازند. بلكه ادارات مدعي متولي زير ساختهاي توسعه، اقدام به احداث جاده دسترسي مي كنند، بعد مردم به دليل مناسب شدن شرايط و سهولت دسترسي، اقدام به ساخت و ساز ويلا و مي نمايد كه اين موضوع نيز يكي ديگر از دلائل مخالفت با عبور جاده از منطقه جنگل ابر است و احداث چنين جاده اي فقط همين تبعات را خواهد داشت.
4- احداث اين پروژه چهارمصوبه دولت را نداشته بلكه يك مصوبه در استان گلستان دارد و در استان سمنان نيز مبني بر تكميل جاده به طول 12 كيلومتر تاييد شده است و در آن هيئت محترم دولت به مطالعه و رعايت مسائل زيست محيطي تاكيد كرده ست.
5- احداث تونل در كنارجاده پيشنهادي هيچ توجيه فني واقتصادي ندارد مگر ميشود جاده اي احداث و بعد در كنار آن تونل احداث شود در حاليكه براي احداث جاده، پيش بيني هرگونه تونلي، غير اقتصادي اعلام گرديد. پس طرح اين موضوع، وعده اي بيش نخواهد بود ودليل آن هم عدم پيش بيني چنين تونلي در نقشه هاي پيشنهادي و ارائه شده است.
6- با توجه به نامه وزير محترم راه و ترابري، كليه مسيرهاي پيشنهادي فاقد توجيه اقتصادي است نامه شماره 6624060/11 مورخ 31/5/88 پس چگونه مدير كل محترم راه استان سمنان كه ظاهر تيغهاي بولدزرهاي خودرا براي احداث قريب الوقوع جاده تيز كرده است. بدون توجه به نظر هيئت دولت (دولت و ارزيابي زيست محيطي) و نظر وزير راه و ترابري (عدم توجيه اقتصادي طرح) و سازمان حفاظت محيط زيست (مخالفت با احداث جاده) و سازمان جنگلها و مراتع كشور (مخالفت با عبور جاده از عرصه هاي جنگلي) و از همه مهمتر، نظر انسانهاي دلسوز ودوستدار طبيعت (براساس بيانيه ها، مقالات، صدا وسيما، مطبوعات و...) مي خواهند بزودي كار را شروع كنند.

 



بهره برداري از قطار شهري مشهد در دهه فجر 89

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل شركت بهره برداري قطار شهري مشهد، زمان بهره برداري از قطار شهري مشهد را دهه فجر سال آينده اعلام كرد.
غلامرضا رجب نژاد 97 درصد پروژه خط يك قطار شهري را تمام شده اعلام كرد و افزود: 20 شهريورماه سال گذشته قرارداد ساخت واگن هاي قطار شهري مشهد با شركتCNR چين منعقد و فعال شد.
وي با اشاره به اينكه شركت سازنده، واگن ها را با كيفيتي بالا همراه با تكنولوژي روز در شهريورسال آينده تحويل ايران خواهد داد، گفت: با مذاكراتي كه انجام شده شركتCNR پذيرفت تا هم زمان ساخت 3 واگن اوليه را از 12بهمن ماه آغاز كند.
وي با اشاره به اينكه واگن ها بايد 20هزار كيلومتر تست تحمل را طي كنند افزود: 2هزار كيلومتر از اين تست در كارخانه سازنده انجام مي شود و 18هزار كيلومتر ديگر پس از انتقال به مشهد و روي خط ريل احداث شده، صورت مي گيرد.مديرعامل شركت بهره برداري قطار عمومي مشهد ادامه داد: پس از تحويل سه نمونه واگن در شهريور سال آينده، آذرماه بهره برداري آزمايشي و تست تحمل از واگن ها آغاز مي شود و بعد از آن پيمانكار بايد هر ماه 6 واگن تحويل خريدار دهد.

 



مديركل بازرسي استان قزوين: هزينه هاي ارتكاب جرم در جامعه پايين است

قزوين- خبرنگار كيهان:
هزينه هاي ارتكاب جرم در جامعه ما پايين است و همين امر سبب شده تا اين امر يكي از علل ارتكاب جرم باشد كه مي بايست در اين زمينه كار كارشناسي صورت گيرد.
مديركل بازرسي استان قزوين گفت: مهمترين وظايف اين سازمان در قدم اول برخورد با علل به وجود آمدن جرم است و در مراحل بعدي برخورد با مفاسد اقتصادي بايد مد نظر باشد.
محمدحسين يزدان پناه افزود: جامع نگري و پرهيز از جزئي نگري، حفظ استقلال سازماني به دور از هرگونه گرايش سياسي، مشاركت در تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي سازماني و دستگاهي، شناسايي تهديدها، آسيب ها و فرصت هاي موجود در دستگاههاي اجرايي با بهره گيري از نظرات كارشناسان و بازرسان ناظر در دستگاه ها و بهره گيري از نظر نخبگان و متخصصان را از جمله خط و مشي هاي ديگر اين سازمان عنوان كرد.
وي با اشاره به نقش دولت الكترونيك در جلوگيري از بروز فساد در دستگاههاي اداري گفت: دولت الكترونيك در موضوع نظارت و بازرسي اين زمينه را فراهم مي كند كه ارتباط چهره به چهره حذف گردد و بحث نظارت و بازرسي به معناي واقعي تحقق يابد به همين دليل تحقق دولت الكترونيك موضوعي است كه توسط اين سازمان در حال پيگيري است. وي با بيان اين مطلب كه انسداد گلوگاه بروز فساد در دستگاههاي اجرايي يكي از وظايف اين سازمان است تصريح كرد: استقرار دستگاه نظارتي در گلوگاه فساد و مبادي ورود جرم از خط و مشي هاي اين سازمان است. وي افزود: در همين راستا بازرسان اين سازمان در ده ماهه گذشته در بيش از 77 درصد مزايده ها و 87 درصد مناقصه ها انجام شده در استان حضور يافته اند.

 



پاسخ شهرداري صومعه سرا به نامه وارده

در پي چاپ نامه وارده اي تحت عنوان «سينماي صومعه سرا، سوخته و رنگ باخته» به قلم يكي از شهروندان گيلاني در صفحه 11 كيهان مورخ 24/10/88 روابط عمومي شهرداري صومعه سرا جوابيه اي به اين روزنامه ارسال كرده است كه در پي مي آيد.
احداث سالن سينما از وظايف شهرداريها نيست. سينما سوخته شده شهر صومعه سرا داراي مالك حقيقي است كه اين شهرداري با موافقت شوراي اسلامي شهر و همكاري مسئولان مربوطه به جهت ترغيب سرمايه گذار، نسبت به تغيير كاربري زمين سينما از فرهنگي به فرهنگي و تجاري گامي در راستاي كمك به اعتلاي فرهنگ شهرستان برداشته است. مضافاً اين كه شهرداري در حد توان با اجراي پروژه هاي عمراني و فرهنگي در سطح شهر و به قصد بسترسازي براي مشاركت بيشتر بخش خصوصي در تلاش است تا اجراي طرح هايي همچون سينما توجيه اقتصادي پيدا كرده و كمبودهاي فرهنگي شهرستان به شكل ريشه اي برطرف شود.

 



اعزام 1200 نفر از دانش آموزان كرجي به اردوي راهيان نور

كرج- خبرنگار كيهان:
1200 نفر از دانش آموزان كرجي در قالب كاروان راهيان نور از مناطق جنگي بازديد مي كنند.
«غلامرضا نجفي مدير آموزش و پرورش ناحيه 3 كرج با اعلام اين مطلب گفت: به منظور آشنايي جوانان و نسل جديد با شهدا و آرمان هاي بلند آنان و مشاهده ايثار و فداكاري هاي رزمندگان اسلام در طول 8 سال دفاع مقدس دانش آموزان به مناطق جنگي اعزام مي شوند.
وي افزود: فضاي جبهه هاي جنگ، فضاي روحاني و معنوي است كه تاثير خاص در روحيه جوانان و دانش آموزان دارد.
وي بيان كرد: دانش آموزان با اعزام به اين مناطق با حماسه آفريني هاي رزمندگان اسلام در مناطق عملياتي فتح المبين، شلمچه، فكه، اروندكنار، طلاييه آشنا و از شهر خرمشهر بازديد مي كنند.

 



ديدار استاندار آذربايجان شرقي با نماينده بخش تعاون

تبريز- خبرنگاركيهان:
استاندار آذربايجان شرقي گفت: براي برقراري عدالت بايد سهم پنج درصدي بخش تعاون از اقتصاد كشور افزايش يابد.
احمدرضا بيگي در ديدار با نمايندگان بخش تعاون استان در تبريز افزود: اگر اين حمايت ها بعمل نيايد، با توجه به چالاك بودن بخش خصوصي، بخش تعاون قادر به رسيدن به خصوصي ها نخواهدبود و متاسفانه در فرهنگ عمومي جامعه ما، كار جمعي جايگاه مناسبي ندارد و براي بهبود اين وضع مي بايست كار فرهنگي كرد.
«محمدمهدي اعلايي» مديركل تعاون آذربايجان شرقي نيز اظهار داشت: هم اكنون 5150 شركت تعاوني با بيش از 824 هزار نفر عضو بدون احتساب اعضاي سهام عدالت در اين استان به ثبت رسيده است كه زمينه اشتغال مستقيم 46 هزارنفر را فراهم نموده و 95 هزار فرصت شغلي جديد نيز ايجاد كرده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14