(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 10 بهمن 1388- شماره 19572
 

اعلام آمادگي رئيس جمهور كره جنوبي براي مذاكره با كيم جونگ ايل
نخست وزير ژاپن : آمريكا بايد از پايگاه اوكيناوا خارج شود
در كنفرانس لندن به تصويب رسيد اختصاص 140 ميليون دلار براي خلع سلاح تروريست هاي طالبان
حماس : ترور عضو برجسته مقاومت را بي پاسخ نمي گذاريم
تظاهرات مخالفان جنگ در لندن همزمان با شروع بازجويي از توني بلر
حريري : تهديد حزب الله تهديد كل لبنان است
كودتاچيان هندوراس رئيس جمهور قانوني را تبعيد كردند
فرانسه موشك بالستيك با برد 10 هزاركيلومتر آزمايش كرد
براساس تازه ترين نظرسنجي مردم آمريكا : ديگر به حرف هاي اوباما اعتماد نداريم



اعلام آمادگي رئيس جمهور كره جنوبي براي مذاكره با كيم جونگ ايل

رئيس جمهوري كره جنوبي در اقدامي غيرمنتظره خواستار ديدار با رهبر كره شمالي شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از رسانه هاي جمعي كره جنوبي، «لي ميونگ باك» رئيس دولت كره جنوبي در اظهاراتي كم سابقه اعلام كرد مايل است با «كيم جونگ ايل»، رهبر كره شمالي ديدار و درباره مسئله هسته اي شبه جزيره گفت وگو كند.وي در متني كه دفتر رياست جمهوري كره جنوبي منتشر كرد اظهار داشته است هميشه آماده اين ديدار بوده است.
باك گفته است دليلي ندارد كه طرفين در سال جاري ميلادي نتوانند با هم ديدار كنند. اين در حالي است كه اخيرا روابط دو كره به شدت به وخامت گرائيده است تا جايي كه طبق اذعان رئيس جمهوري كره جنوبي پيونگ يانگ در روزهاي اخير به آتشباري با توپخانه عليه كره جنوبي نيز پرداخته است .

 



نخست وزير ژاپن : آمريكا بايد از پايگاه اوكيناوا خارج شود

نخست وزير ژاپن، خواستار خروج نظاميان آمريكايي از پايگاه هوايي اوكيناوا شد.
به گزارش ايرنا به نقل از تلويزيون سراسري ژاپن (ان اچ كي) يوكيو هاتوياما رهبر حزب حاكم و نخست وزير اين كشور در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: نظاميان آمريكايي بايد پايگاه هوايي «فوتمما » در اوكيناوا را به ژاپن بازگردانند. هاتوياما گفت: بر اين اساس، باقي ماندن تجهيزات و نظاميان آمريكايي در پايگاه هوايي فوتمما در استان اوكيناوا غيرممكن و به عنوان يك گزينه مطرح نيست.رهبر حزب حاكم اضافه كرد: دولت ژاپن سخت، در تلاش است تا يك سايت جديد براي جابه جايي تجهيزات و نظاميان آمريكايي پايگاه فوتمما تعيين كند.اين در حالي است كه نخست وزير ژاپن در مقابل فشارهاي مقامات آمريكايي كه خواستار اجراي موافقنامه امنيتي (2006 ميلادي) هستند اين موضوع را به اواخر سال جاري موكول كرد.

 



در كنفرانس لندن به تصويب رسيد اختصاص 140 ميليون دلار براي خلع سلاح تروريست هاي طالبان

مقامات 70 كشور جهان با طرح 140 ميليون دلاري رئيس جمهور افغانستان براي خلع سلاح طالبان موافقت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پنجشنبه گذشته رهبران حدود 70 كشور جهان در كنفرانس لندن گردهم آمدند تا چگونگي خلع سلاح طالبان را مورد بررسي قرار دهند. «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، در اين كنفرانس مدعي شد كه وي با اجراي طرحش كه 140 ميليون دلار هزينه دارد، مي تواند طالبان را به پاي ميز مذاكره بكشاند. براساس گزارشات رسيده، حاضران در كنفرانس نيز متعهد شدند اين مبلغ را در اختيار دولت افغانستان قرار دهند. طرح كرزاي مبتني بر دو محور اعطاي پول و شغل به سران و اعضاي مؤثر طالبان است.
در همين حال «كاي ايده»، فرستاده ويژه سازمان ملل در كنفرانس مذكور به شركت كنندگان خبر داد كه وي طي ماه جاري ميلادي توانسته است در دبي با «اعضاي فعال شورشي» افغانستان ديدار و با آنها در مورد صلح گفت وگو كند. به گفته برخي منابع مطلع، تعدادي از اعضاي معتدل تر طالبان نيز در سال 2008 در عربستان با مقامات افغان ديدار و گفت وگو كرده بودند. ظاهراً دولت رياض در دور جديد تشويق طالبان به انجام مذاكرات، نقش ايفا خواهد كرد. «شاه محمود قريشي» وزير خارجه پاكستان نيز براي ميانجيگري ميان طالبان و دولت افغانستان اعلام آمادگي كرد.
واكنش طالبان
واكنش گروه طالبان به كنفرانس لندن، دو پهلو بود؛ از يك طرف اين گروه اعلام كرد كه كنفرانس لندن يك كنفرانس تبليغاتي و پوچ بوده است و از طرف ديگر، «محمد يوسف»، سخنگوي طالبان رسماً اعلام كرد: رهبران طالبان به زودي درباره مذاكرات پيوستن به دولت افغانستان تصميم گيري خواهند كرد.
تظاهرات
به گزارش فارس، پنجشنبه گذشته همزمان با كنفرانس لندن، فعالان ضدجنگ مقابل محل برگزاري كنفرانس تظاهرات كردند و خواستار عقب نشيني نيروهاي خارجي از افغانستان شدند. تظاهركنندگان، جنگ در افغانستان را براي كشورهاي اشغالگر نافرجام و بدون پيروزي خواندند.

 



حماس : ترور عضو برجسته مقاومت را بي پاسخ نمي گذاريم

جنبش مقاومت اسلامي فلسطين در واكنش به ترور يكي از فرماندهان گردان هاي قسام هشدار داد كه جنايت دشمن صهيونيستي را بي پاسخ نخواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، «عزت اله الرشق»، عضو دفتر سياسي حماس تاكيد كرد كه رژيم صهيونيستي «محمد المبحوح» يكي از فرماندهان نظامي ارشد گردان هاي شهيد عزالدين قسام شاخه نظامي اين جنبش را در دبي ترور كرده است.
وي با بيان اين كه حماس اين حادثه تروريستي را بي پاسخ نخواهد گذاشت اعلام كرد كه به منظور شناسايي شرايط و علل ترور اين فرمانده، تحقيقاتي را با همكاري مسئولان ذي ربط كشور امارات متحده عربي انجام مي دهد.
رشق گفت كه اين فرمانده از بنيانگذاران گردان هاي شهيد عزالدين قسام و مجري عمليات اسارت دو نظامي صهيونيستي به نام هاي «ايلان سعدون» و «آوي سبورتس» براي مبادله آنان با اسيران فلسطيني بود و نقش عمده اي در حمايت از مبارزان ايفا كرد.
وي افزود: المبحوح عضو مهمي در گردان هاي عزالدين قسام بود و به «مبارز سوري» كه در سال هاي دهه 30 با اشغالگران انگليسي مبارزه مي كرد، معروف بود. وي از سال 1989 در سوريه زندگي مي كرد و 20 ژانويه، يك روز پس از ورود به دبي ترور شده است.
پيكر اين شهيد كه روز چهارشنبه ترور شد به پايتخت سوريه انتقال داده شد و روز گذشته پس از اقامه نماز جمعه به خاك سپرده شد.
هشدار حماس به عباس
سخنگوي جنبش حماس به محمود عباس درباره از سرگيري مذاكرات صلح با رژيم صهيونيستي هشدار داد.
فوزي برهوم اعلام كرد، هرگونه بازگشت محمود عباس و تيمش به مذاكره با سران تل آويو به معني عقب نشيني و سرپوش گذاشتن بر طرح هاي دشمن صهيونيستي براي يهودي سازي بيت المقدس و مسجد الاقصي است.
وي افزود، مذاكره با سران رژيم صهيونيستي پيامدهاي خطرناكي براي فلسطين و حقوق ملت فلسطين دارد و بايد هرچه زودتر از اين اقدام خطرناك جلوگيري شود.
برهوم از محمود عباس و جنبش فتح خواست تا به نداي ملت فلسطين مبني بر بسترسازي براي برقراري آشتي ملي و ساماندهي به وضعيت ويران داخلي و تقويت جبهه داخلي براي رويارويي با تمامي چالش ها از جمله فشارهاي آمريكا و رژيم صهيونيستي لبيك بگويند.
سخنگوي حماس همچنين تاكيد كرد: بازگشت به مذاكره در واقع به منزله بهبود وجهه رژيم اشغالگر قدس و كمك به آن در جهت فرار سران جنايتكار جنگي اش از محاكمه در دادگاههاي بين المللي است.
وي يادآور شد: بهتر است كه محمود عباس و جنبش فتح به جاي تحكيم و تقويت مناسبات خود با اسرائيل در جهت ساماندهي به وضعيت داخلي و احياي جايگاه برنامه ملي و تحكيم و تقويت مناسبات داخلي تلاش كنند.
ساير رويدادها
¤ رئيس جمهور آمريكا با حمايت مجدد از رژيم صهيونيستي از اين رژيم به عنوان متحد نيرومند كاخ سفيد ياد كرد.
¤ نماينده روسيه در سازمان ملل متحد گفت: مسكو به منظور برقراري مجدد وحدت بين فلسطينيان به ارتباطات خود با جنبش حماس ادامه مي دهد.
¤ وزارت خارجه سوئيس اعلام كرد كه مقامات سوئيسي با اسرائيلي ها در داووس ملاقات نمي كنند.
¤ مرجع شيعه لبنان نسبت به بي تفاوتي نسبت به مسئله فلسطين و نقض حاكميت عربي و امنيت قومي اعراب به دست دشمن صهيونيستي هشدار داد.

 



تظاهرات مخالفان جنگ در لندن همزمان با شروع بازجويي از توني بلر

نخست وزير سابق انگليس در ميان اعتراضات مردم خشمگين اين كشور، در كميته تحقيق جنگ عراق براي بازجويي حاضر شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «توني بلر» ديروز در جلسه پرسش و پاسخ كميته تحقيق جنگ عراق حاضر شد تا درباره علل آغاز حمله به اين كشور در سال 2003 توضيح دهد. بلر براي اين كه از جانب تظاهركنندگان مورد اعتراض و حتي ضرب و شتم قرار نگيرد، دو ساعت زودتر از موعد مقرر به محل برگزاري جلسه در لندن رفت و از در پشتي وارد ساختمان مذكور، كه مقابل پارلمان قرار دارد، شد. در همين حال، معترضان خشمگين كه متوجه ماجرا شده بودند، وي را «بزدل و ترسو» خواندند. بلر ديروز به مدت شش ساعت به سؤالات كميته تحقيق پاسخ گفت.
محور پرسش هاي پنج عضو كميته تحقيق، قانوني بودن جنگ در عراق، ادعاهاي بلر درباره تسليحات كشتار جمعي اين كشور، توافق مخفيانه ادعايي ميان بلر و «جرج بوش»، رئيس جمهور سابق آمريكا، به منظور حمله به عراق بود.
خانواده 179 سرباز كشته شده انگليسي در جنگ عراق نيز در اين جلسه حضور داشته اند.
كميته تحقيق درباره جنگ عراق كه توسط دولت انگليس تشكيل شده است، اختيارات قانوني ندارد، ولي تلاش مي كند حقايق پشت پرده برنامه ريزي براي حمله به عراق، اجراي آن و دوران اشغال اين كشور را افشا كند.
شماري از مقامات بلندپايه نظامي، اطلاعاتي و دولتي انگليس شواهد خود را به اين كميته ارائه كرده اند. «ليندسي جرمن» از گروه موسوم به «ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» با ابراز انزجار از ورود بلر از در پشتي به ساختمان مذكور گفت: نخست وزير سابق انگليس صداقت و شرافت براي رويارويي با مردم، خانواده نظاميان و عراقي هايي كه براي مخالفت با جنگ در اين مكان حضور يافته اند را ندارد.
همه دفاعيات بلر حول اين مسئله دور مي زد كه اگر صدام در قدرت باقي مي ماند، يك خطر بالقوه براي امنيت انگليس بود و مي توانست به تسليحات كشتار جمعي دست پيدا كند.
براساس آخرين نظرسنجي در انگليس كه توسط مؤسسه «يوگاو» انجام شد، 52 درصد انگليسي ها نسبت به بلر خشمگين و معتقد هستند كه وي آنها را در ارتباط با عراق فريب داده است.

 



حريري : تهديد حزب الله تهديد كل لبنان است

نخست وزير لبنان هر گونه تهديد رژيم صهيونيستي عليه حزب الله را تهديد عليه كل حكومت لبنان دانست.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، سعدالدين حريري پس از ديدار باحسني مبارك رئيس جمهور مصر در قاهره در يك نشست خبري شركت كرد و با رد تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه حزب الله، اين اقدام را تهديدي براي كل لبنان قلمداد كرد.
وي افزود: هر تهديدي عليه اراضي لبنان در جنوب، منطقه بقاع، حومه جنوبي بيروت و يا هر مكان ديگري در لبنان تهديد عليه حكومت و ملت لبنان محسوب مي شود.
حريري با تاكيد بر اينكه دولت لبنان مسئول حمايت از هر وجب از خاك كشور خود است اعراب را به همبستگي با لبنان فراخواند.
نخست وزير لبنان روابط بيروت، قاهره را مستحكم توصيف كرد و گفت: لبنان از تلاش هاي مصر براي تحكيم همبستگي عربي عليه تهديدهاي اسرائيل تقدير مي كند.
وي درباره حزب الله و مناسبات اين حزب با دولت گفت: لبنان دولتي دموكراتيك است و حزب الله نيز بخشي از نيروهايي است كه در انتخابات پارلماني راي آورده است.
حريري افزود: از سوي ديگر، حزب الله در كابينه حضور دارد و در دولت وحدت ملي لبنان شريك است.
وي با اشاره به تهديدات اخير رژيم صهيونيستي گفت كه ملت لبنان در هر درگيري آينده با اسرائيل هرگز دچار اختلاف نخواهد شد و اگر اسرائيل روي اين موضوع حساب كرده بايد آن را از ذهن خود دور كند.
حريري در اين سفر علاوه بر رئيس جمهور با همتاي مصري خود و همچنين رئيس دستگاه اطلاعاتي مصر ديدار و گفت وگو كرد.
از سوي ديگر حاج محمود قماطي عضو شوراي سياسي حزب الله تاكيد كرد: آمادگي حزب الله براي مقابله با هرگونه حمله غافلگيرانه اسرائيل، خواب را از سر اسرائيلي ها ربوده است.
وي اظهار داشت: تهديدات دشمن و همسويي بعضي طرف هاي داخلي و منطقه اي و حتي اروپايي، آمريكايي و بين المللي براي فشار آوردن بر مقاومت و محاصره آن هيچ تاثيري بر اراده و راه ما نخواهد گذاشت.
قماطي لبناني ها و كليه طرف هاي سياسي را به استفاده از ثبات اوضاع داخلي و بهره برداري از فرصت براي آمادگي در برابر هر گونه تجاوز احتمالي به لبنان فرا خواند و افزود، دشمن و حامي او يعني آمريكا به خوبي مي دانند كه رهبران مقاومت بيهوده حرف نمي زنند و به همين خاطر وقتي مقاومت اعلام مي كند كه هر گونه حمله اسرائيل، چهره منطقه را تغيير خواهد داد دشمن از ترس بر خود مي لرزد.
عضو شوراي سياسي حزب الله همچنين تصريح كرد، تاكنون جهانيان فكر مي كردند كه ارتش اسرائيل شكست نمي خورد ولي مقاومت عكس اين مقوله را ثابت كرد كه ارتش اسرائيل هيچگاه پيروز نخواهد شد.
همچنين اتحاديه عرب همبستگي كامل خود را با لبنان براي رويارويي با تهديدهاي رژيم صهيونيستي اعلام كرد.

 



كودتاچيان هندوراس رئيس جمهور قانوني را تبعيد كردند

رئيس جمهور مخلوع هندوراس كه طي كودتاي نظامي بركنار شده است، سفارت برزيل در تگوسيگالپا رابه مقصد دومينيكن ترك كرد.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي» «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور مخلوع هندوراس كه هفتم تيرماه سال جاري طي كودتاي نظامي از قدرت بركنار شد، روز گذشته كشورش را به مقصد «سنتو دومينو» پايتخت جمهوري دومينيكن ترك كرد.
براساس اين گزارش سلايا روز گذشته از فرودگاه «تگوسيگالپا» به جمهوري دومينيكن رفت. هر چند وي هنگام سوار شدن به هواپيما چندين بار اعلام كرد بر مي گردد، ولي به اعتقاد بسياري از كارشناسان «سلايا» براي هميشه در تبعيد خواهد بود.
گفتني است در 27 ژانويه و همزمان با مراسم تحليف «پروفوريو لوبو» كانديداي منتخب رياست جمهوري، سلايا كه مدت چهارماه در سفارت برزيل پناه گرفته بود، از پناهگاه خود خارج شد.
سلايا پس از توقفي كوتاه در دومينيكن، براي اقامت به مكزيك خواهد رفت.

 



فرانسه موشك بالستيك با برد 10 هزاركيلومتر آزمايش كرد

ارتش فرانسه از آزمايش يك موشك بالستيك با برد 10 هزار كيلومتر خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از شين هوا، اين آزمايش روز چهارشنبه توسط نيروي دريايي فرانسه و از يك زيردريايي انجام گرفت.
منابع نظامي فرانسه اعلام كرد ه اند اين موشك با 54تن وزن و 10 هزار كيلومتر برد، توانايي حمل 6 تا 10 كلاهك را به طور همزمان دارد.
براساس اين گزارش، فرانسه در اين طرح قصد استفاده از زيردريايي هايي را دارد كه هر كدام از آنها توانايي حمل 16 فروند موشك «ام 51» را دارد.
از سوي ديگر روسيه نيز اعلام كرد كه يك ماهواره نظامي را با موفقيت به مدار زمين فرستاده است.به گزارش مهر به نقل از شين هوا، وزارت دفاع روسيه اعلام كرد اين كشور روز پنجشنبه يك ماهواره با كاركرد و مأموريت هاي نظامي را در مدار زمين قرار داده است.

 



براساس تازه ترين نظرسنجي مردم آمريكا : ديگر به حرف هاي اوباما اعتماد نداريم

خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: ميليون ها آمريكايي ديگر هستند كه چهارشنبه شب پاي تلويزيون هاي خود نشستند و به اميد شنيدن راه حل تازه اي براي مشكلات شان به سخنان باراك اوباما گوش دادند، در حاليكه همه آنها به اين نكته آگاه بودند كه از خيلي جهات وضعشان بهتر از زماني نيست كه پاي اوباما را به كاخ سفيد كشاندند.براساس اين گزارش كه مبتني بر نظرسنجي از مردم آمريكا است، بسياري از اين مردم، به دليل وضعيت اقتصادي اسف بار، از خواب غفلت بيدار شده اند و جانشان از سياست بازي ها و وعده و وعيدها به لب آمده است و انتظار عمل دارند.
به گفته بسياري از آمريكايي ها، باراك اوباما، بسيار حرف مي زند، اما، معلوم نيست، حرف هاي او روزي به عمل برسد، چرا كه فقط خطابه هاي طولاني به آنها تحويل مي دهد.
يكي ديگر از شهروندان آمريكايي كه از گزافه گويي هاي اوباما خسته و بي حوصله شده است، پس از شنيدن سخنان او گفت: من به عنوان يك آمريكايي كه دارد جان مي كند تا امور زندگي خود را بگذراند، مي گويم در حال حاضر بزرگترين مسئله براي ما آمريكايي ها، پيدا كردن كار است كه اوباما در اين زمينه تاكنون هيچ كمكي به ما نكرده است.
اين شهروند آمريكايي متذكر شد: من و بيشتر آمريكايي هاي امثال من، واقعا اهميتي به عراق و افغانستان نمي دهيم و اصلاحات بهداشتي هم براي مان مهم نيست، بلكه پيدا كردن كار است كه براي ما اهميت دارد.

تازه ترين نظرسنجي ها در آمريكا حكايت از بي اعتمادي كامل آمريكايي ها به رئيس جمهور سياهپوست خود دارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از نيويورك، قريب به اتفاق ميليون ها آمريكايي، پس از شنيدن سخنان باراك اوباما از شبكه هاي خبري اين كشور، گفته اند كه او (رئيس جمهور) فقط حرف مي زند و نتوانسته است، دردي از دردهاي مردم آمريكا را درمان كند.
براساس اين گزارش، «ال ملكوييست» كه يك مهندس نرم افزارهاي كامپيوتري است و پنج فرزند دارد به آسوشيتدپرس گفت: از سال گذشته كه به پاي صندوق هاي رأي رفته و به اوباما رأي داده، تاكنون هم خانه و هم كار خود را از دست داده است.
وي افزود: پس از ماه ها جست وجو براي يك كار تازه در نهايت دست از تلاش برداشته و خانه نشين شده و با حقوق همسرش امرارمعاش مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14