(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 29 بهمن 1388- شماره 19585
 

خانم ها مراقب باشيد
فلفل دلمه اي به چشم ها سو مي بخشد
عزيزم؛ اتاقت را مرتب كن!
كودك درمطب دندانپزشكي



خانم ها مراقب باشيد

روانپزشكان معتقدند: ساعت كاري طولاني زنان سيستم دفاعي بدن آنها را ضعيف مي كند كه اين امر احتمال بيمار شدن را افزايش مي دهد.
كار كردن بيش از حد استاندارد يعني 8ساعت در روز ميزان استرس زيادي به شخص وارد مي كند و استرس زياد نيز باعث كم خوابي و بي خوابي مي شود.
زناني كه از بي خوابي يا كم خوابي رنج مي برند يا دچار استرس زياد هستند، سيستم دفاعي بسيار ضعيفي در بدن خود دارند و راحتتر بيمار مي شوند.
وقتي زني با كار زياد سلامت خود را به خطر مي اندازد، سلامت خانواده اش را نيز به خطر انداخته زيرا به دنبال ابتلا شدن به يك بيماري به دليل ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن، ممكن است بيماري به راحتي به ساير اعضاي خانواده نيز منتقل شود كه اين امر بسيار نامطلوب است.
بسياري از كارمندان به خاطر ترس از دست دادن شغل مطابق نظر كارفرما ساعات بيشتري كار مي كنند كه اين امر بسيار نامطلوب است.
لازم است قوانين مربوطه در زمينه ساعت كار زنان در خارج از منزل در اسرع وقت تصويب شود تا مشكلات زنان بيش از اين افزايش نيابد.
البته تأثير ساعات كار طولاني بر ضعيف شدن سيستم دفاعي بدن در مورد مردها نيز صدق مي كند اما در مورد زنها به دليل ويژگيهاي خاص آنها حساسيت بيشتري دارد.
ساعات كاري طولاني زنان نقش مادري و همسري آنها را كمرنگ مي كند.
ساعات كاري طولاني زنان نقش مادري و همسري آنها را نيز ضعيف مي كند كه اين امر بسيار نامطلوب است.
بسياري از زنان به دليل نياز مالي خانواده محبور هستند بيشتر از هشت ساعت كار كنند كه اين امر باعث مي شود از نقشهاي خود در خانواده غافل شوند.
البته كسي منكر اهميت اشتغال زنان در جامعه نيست بلكه منظور اين است كه زنان بتوانند ساعت كار استاندارد داشته باشند و در نقشهاي خود در خانواده نيز موفق عمل كنند.
كار زنان بايد مكمل زندگي آنها باشد و زندگي آنها را به خطر نياندازد.

 



فلفل دلمه اي به چشم ها سو مي بخشد

مصرف فلفل دلمه اي به دليل داشتن ويتامين A به تقويت چشم ها كمك مي كند و مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب كوري و آب مرواريد پيشگيري مي كند.
فلفل دلمه اي به دليل داشتن ويتامين A به تقويت چشم ها كمك مي كند و مصرف منظم ويتامين A تا حد زيادي از بروز شب كوري و آب مرواريد پيشگيري مي كند.
علاوه بر ويتامين A، لوتئين و گرانتئن موجود در فلفل دلمه اي نيز دركاهش احتمال بروز آب مرواريد چشم نقش دارند كه در فلفل دلمه اي به مقدار زياد وجود دارد.
فلفل دلمه اي حاوي اسيد فوليك است و اين ويتامين از گرفتن رگ ها، بروز بيماري هاي قلبي و سكته قلبي به خصوص در بيماران ديابتي جلوگيري مي كند.
اسيد فوليك (فولات) كه يكي از ويتامين هاي گروه B است باعث كاهش ماده اي به نام هموسيستئين درخون مي شود. افزايش بيش از حد هموسيستئين مي تواند باعث تخريب رگ هاي خوني و افزايش احتمال سكته قلبي شود.
فيبر موجود در فلفل دلمه اي مي تواند كلسترول خون را كاهش دهد و حمله هاي قلبي و سكته را كاهش مي دهد. خوردن 50 گرم فلفل دلمه اي يعني حدود يك سوم از يك فلفل متوسط مي تواند تمام نياز يك فرد بزرگسال به ويتامين C را برطرف كند. ويتامين C بر اثر حرارت از بين مي رود، بنابر اين فلفل اگر به صورت تازه و خام مصرف شود، بهتر است.

 



عزيزم؛ اتاقت را مرتب كن!

«وسايلت را سر جايش بگذار...» هنوز اين جمله شما تمام نشده كه فرزندتان با ناراحتي غر مي زند: «مامان، باز هم شروع كردي... اينجا اتاق خودم هست... من همين جوري راحتم...» و محكم در را به روي شما مي بندد. چنين رفتارهاي تهاجمي و عدم قبول درخواست پدر و مادر، معمولا در بسياري از خانواده و خصوصاً در بين نوجوانان ديده مي شود. والديني كه شاهد چنين برخوردهايي از طرف فرزندشان هستند، مدام اين سؤال را از خود مي پرسند كه علت آن چيست؟ رفتار مناسب با آنها چگونه بايد باشد؟
فرزند شما مرتب كردن اتاقش را هر روز به روز بعد موكول مي كند، اما اين زمان هيچ وقت فرا نمي رسد! اين چنين مخالفت هايي در بين همه بچه ها ديده مي شود و در واقع نشان دهنده مراحل مهمي از رشد كودك شماست. نخستين زمان ابراز مخالفت، دو سالگي است. در اين سن كودك كم كم به سخن گفتن مسلط مي شود و مخصوصاً كلمه «نه» را زياد تكرار مي كند. «بله يا چشم» لغتي است كه او ديرتر به كار مي گيرد. اين امتناع ها، از كودكي تا نوجواني، به دست آوردن تدريجي استقلال و عدم وابستگي را نشان مي دهد. با اين حال كودك هميشه به حضور و مراقبت شما نياز دارد. ترديد در گفتن «نه يا بله» حتي در مورد چيزهايي كه دوست دارد، در واقع نشان دهنده تمايل او براي انتخاب و اينكه اطرافيان او را به عنوان فردي «بزرگ» قبول داشته باشند، است.
او همچنين تسلط و محدوديت هاي شما را با رفتارهايي نشان مي دهد كه مواجهه با آنها چندان آسان نيست؛ اما براي رشد مطلوبش لازم است.
كودك نتايج اين مخالفت ها را نيز پيش خود بررسي مي كند: موارد دلخواه خود را باز هم انجام مي دهد و از عمل به بقيه چشم پوشي مي كند.
همراهي، تحميل يا متقاعد كردن؟
طبيعي است كه دوست داشته باشيد فرزندتان اتاقش را مرتب كند و يا حداقل وقتي اين كار را از او مي خواهيد، درخواست شما را رد نكند. اما شما هم بايد متناسب با سن فرزندتان رفتار مناسب در اين باره را پيش بگيريد.
بين سه تا پنج سالگي، كودك هر چيز را از روي تقليد ياد مي گيرد. مرتب كردن اتاق را مانند بازي به او نشان دهيد و او را در اين كار همراهي كنيد. او نياز دارد بداند كه اين كار را از كجا شروع كند و هر وسيله را چطور سرجاي خود بگذارد.
بين شش تا يازده سالگي، او تمايل دارد خود را مستقل تر نشان دهد و ترجيح مي دهد اتاقش را به تنهايي مانند يك فرد بزرگسال مرتب كند. اين به آن معنا نيست كه او مي داند چطور اين كار را انجام دهد و در عين حال توصيه هاي شما را هم نمي پذيرد. اين حس استقلال را به تدريج به او بياموزيد. دلايل صحبت هاي خود را برايش توضيح دهيد، از تحميل نظرات خود اجتناب كنيد و به جاي او وسايلش را مرتب نكنيد.
وقتي نوجوان اجازه ورود به قلمرواش را نمي دهد...
نوجوان در فاصله سني دوازده تا هجده سال، تمايل دارد اصول و قواعد خانواده را زير سؤال ببرد. چيدمان اتاقش همسو با تصورات و تخيلاتش (احساسي، آشفته، رمانتيك و...) است. اگر تا به حال هر روز تعطيل آنجا را مرتب مي كرده، دليل نمي شود از اين بعد هم اين كار را انجام دهد. او بدون هيچ ترديدي خود را از قيدوبندهاي خانواده راحت مي كند و تنبلي يا عدم پذيرش اين اصل را ابراز مي كند. بد نيست بدانيد كه نوجوان شما ترجيحا مسائل و قواعد تربيتي را كه شما با تمام وجود به آنها پايبند هستيد، زيرپا مي گذارد.
كودك ديروز حالا به دنبال شناخت خودش است، او نياز دارد كه گاهي در محيطي خصوصي با خود خلوت كند. درواقع او با شلوغي و به هم ريختگي اتاقش مي خواهد قلمروي خودش را نشان دهد و با اين زبان به پدر و مادر بگويد كه «وارد نشويد!». كمي بي نظمي طبيعي است؛ نظم و ترتيب شديد، خصوصا با روش هاي سختگيرانه را به او تحميل نكنيد. هرگز اتاق فرزندتان را به ويژه زماني كه در خانه نيست، مرتب نكنيد. وقتي مي خواهيد وارد شويد، در بزنيد و منتظر بمانيد تا شما را دعوت كند. در اين صورت اين رفتارهاي شما احترام به حريم شخصي و توجه به احساسات و دل مشغولي هايش را نشان مي دهد.
آرامش خود را حفظ كنيد!
اگر قوانين خانواده، مستبدانه و محدوديت ها بي حد و مرز نباشد، كودك يا نوجوان آنها را درك مي كند و در نتيجه رعايت مي كند. يكي از مسائلي كه بايد از آن دوري كنيد اين است كه اگر همسرتان موضوعي را در محيط منزل قدغن مي كند، شما اجازه انجام آن را به فرزندتان ندهيد. همچنين اگر او را در مورد مسئله اي آزاد مي گذاريد، فردا او را به همان خاطر، تنبيه نكنيد. اين ضد و نقيض ها باعث آشفتگي فرزند شده و مخالفت با والدين را تشديد مي كند.
پافشاري بيش از حد يا عصباني شدن به خاطر اينكه او را مطيع كنيد، به اقتدار شما صدمه مي زند. يكي از موارد مهمي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه در برابر مسائلي كه مهم نيستند، كوتاه بياييد و درباره موضوعات زودگذر با هم گفت وگو كنيد. بهتر است راجع به تغيير قوانين نيز فكر كنيد؛ اما در عين حال در مقابل آنچه جاي سؤال ندارد، محكم باشيد. هنگامي كه در مورد لزوم نظم و ترتيب اتاقش صحبت مي كنيد، مطمئن باشيد كه فرزندتان معني و منظور اين خواسته شما را درك مي كند. او بدون اين كه بداند چرا، فقط نافرماني مي كند.
گاه نوجوان حرف هايي مي زند كه سؤالاتي مانند «آيا او مرا دوست دارد؟» يا «او مي خواهد مرا اذيت مي كند؟» به ذهن پدر يا مادر خطور مي كند. در پاسخ بايد گفت كه مسلما او شما را دوست دارد. قبل از هر چيز توجه داشته باشيد كه هدف او از مخالفت، فقط اذيت كردن آني شماست، به آنچه مي گويد اعتقادي ندارد و خيلي زود همه چيز را فراموش مي كند. او همچنين با اين كار شما را تحريك و مقاومت شما در برابر خشم و عصبانيت مي سنجد. به دنبال ارتباطي قوي است و مي خواهد شما را همراه خود كند. نكته مهم ديگر اين كه در مورد عشق و علاقه اش كنجكاوي نكنيد و بدانيد تمام اين رفتارها كاملا طبيعي است.
مريم سادات كاظمي



 



كودك درمطب دندانپزشكي

مراقبت منظم و رعايت نكات بهداشت دهان و دندان و معاينه دندانپزشك از جمله روش هاي پيشگيري، از صرف هزينه و وقت براي درمان هاي پيچيده آينده است از اين رو فاصله ديدارها بستگي به نوع تغذيه، مراقبت هاي دنداني و مواد آشاميدني دارد كه بطور معمول دندانپزشكان هر 6 ماه يكبار را جهت معاينه توصيه مي كنند.
در اين بين ميان ترس كودكان از دندانپزشكي مانعي براي ملاقات هاي مرتب است به طوري كه اغلب والدين در مواقع بسيار ضروري كودك خود را به دندانپزشكي مي برند، مطالب زير حاوي نكات سودمندي براي والدين جهت ترغيب و تشويق كودكان براي بردن به دندانپزشكي است.
والدين نبايد ديدار دندانپزشكي را وسيله اي براي تنبيه معرفي كنند. اضطراب خود را به كودك منتقل نكرده و به ديگران اجازه ندهيد موارد ترس از دندانپزشكي را براي او بازگو كنند. كلمات منفي و ترسناك مانند درد، آمپول، كشيدن را براي كودك به كار نبرده و ديدارهاي دندانپزشكي را براي كودك لذت بخش سازيد.
به كودكتان بگوييد دندانپزشك ها دكتر دهان و دندانند. همه بچه ها هر 6 ماه يك مرتبه بايد براي معاينه پيش آنها بروند. اگر هر 6 ماه يك مرتبه به دندانپزشك برويد، دندان هاي سفيدي خواهيد داشت كه شما را خوشگل تر نشان مي دهد.دندانهاي شما دشمنان زيادي دارند كه كارشان خراب كردن و سوراخ كردن دندانهاست. وقتي زياد شكلات و شيريني مي خوريد و دندانهايتان را مسواك نمي زنيد آنها خوشحال مي شوند و شروع به كار مي كنند و دندانهايتان را سوراخ و خراب مي كنند.
در توضيح كار دندانپزشك بگوييد: صندلي دندانپزشكي مثل آسانسور بالا و پايين مي رود. وقتي روي صندلي نشستيد يك پيش بند مي بندند تا لباس هايتان كثيف نشود. بعد احتمالا از دندانهايتان عكس ميگيرد تا بتوانند كرم هاي داخل دندانهايتان را كه باعث درد دندانتان شده است را پيدا كنند.
دندانپزشك براي شروع كار دهان شما را بي حس مي كند و دكتر با يك وسيله اي كه مثل هلي كوپتر صدا مي دهد كرم هاي دندان را برمي دارد و آن را با يك ماده مخصوص پر مي كند. هنگام كار هم يك وسيله اي در دهانتان هست كه مثل اردك آب دهانتان را مي خورد. شايد صدا در دهانتان زياد باشد اما اذيت نمي شويد در پايان هم اگر بچه خوبي باشيد و حرف دكتر را گوش دهيد يك جايزه به شما مي دهد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14