(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 اسفند 1388- شماره 19588
 

عوارض و حقوق گمركي براي اقلام بازيافتي در كيش
استاندار زنجان: روحيه ولايتمداري مردم ايران توطئه دشمنان را خنثي كرد
كوتاه از ورزش شهرستان ها
نصب پليس مجازي در محورهاي مواصلاتي قم
با حضور استاندار گلستان گازرساني به شهر مرزي اينچه برون آغاز شد
سالانه 5 ميليون تن سيب زميني در كشور توليد مي شود
محدوديت هاي ترافيكي مشهد در نوروز 89 اعلام شد
فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران: كنترل مرزهاي سيستان و بلوچستان نخستين اولويت است
دومين گورستان بزرگ جهان اسلام در اصفهان احيا و مرمت شد
مدير جهاد كشاورزي شهرستان: 70 درصد ماهيان زينتي كشور در كاشان توليد مي شود
اعتبار ويژه براي بخش كشاورزي مازندران
پرداخت وام اشتغال به جوانان روستاي چاشم
معوقات بانكي فارس افزايش يافت



عوارض و حقوق گمركي براي اقلام بازيافتي در كيش

ابتكارهاي قديم و جديد گمرك مستقر در جزيره كيش درباره صادرات اقلام بازيافتي به خارج و داخل كشور افرادي كه در جمع آوري بازيافتي هاي جزيره كيش فعاليت دارند را دچار بهت و حيرت كرده است.
ماجرا از اين قرار است كه جمع آوري انواع و اقسام فلزات اسقاطي، ضايعات انواع لاستيك و پلاستيك كارتن و كاغذ در سطح مناطق مختلف جزيره كيش هزينه هاي بسيار سنگيني براي افرادي كه به اين حرفه مشغولند در بردارد!
درگذشته اين اقلام پس از جمع آوري و بسته بندي بدون پرداختن عوارض يا حقوق گمركي به خارج صادر و جاي آنها كالا و ارز به كشور وارد مي شد، كه متاسفانه از اين كار جلوگيري به عمل آمد!
امروز كه اين اقلام مي خواهد به داخل كشور صادر شود گمرك جزيره كيش بابت صادرات آن به داخل كشور، عوارض و حقوق گمركي دريافت مي كند در حقيقت اين اقدام گمرك جزيره كيش براي كارگراني كه به جمع آوري اقلام مزبور اقدام مي كنند مقرون به صرفه نيست و ممكن است شغل خود را از دست بدهند چه بسا براي امرار معاش خود مجبور شوند به قاچاق كالا روي آورند چه بسا طي سال هاي گذشته وضع عوارض و حقوق گمركي بسيار بالا در بنادر جنوبي كشور سبب افزايش قاچاق كالا شده بود!؟ جا دارد مسئولان و دست اندركاران جزيره كيش شرايطي را بوجود بياورند تا عوارض و حقوق گمركي بالا شامل كالاهايي شود كه توليدات آن در كشور فراوان است همچنين كالاهايي كه ورود آنان به كشور ضرورت چنداني ندارد! همانند1- اسباب بازي ها 2-لوازم آرايشي و بهداشتي 3- پوشاك 4- انواع گلهاي مصنوعي 5- زيورآلات مصنوعي و بدل 6- انواع شيريني و شكلات و آب ميوه هاي مصنوعي، چاي و دهها قلم ديگر.
فريدون پري نژاد
خبرنگاركيهان در كيش

 



استاندار زنجان: روحيه ولايتمداري مردم ايران توطئه دشمنان را خنثي كرد

دزفول- خبرنگاركيهان:
استاندار زنجان و ازسرداران دوران دفاع مقدس گفت: روحيه ولايتمداري و هوشياري مردم ايران، توطئه ها و فتنه هاي اخير دشمنان عليه نظام را خنثي كرد.
سرتيپ پاسدار «عبدالمحمد رئوفي نژاد» در يادواره 25 شهيد روحاني دزفول و بيست و چهارمين سالگرد ارتحال آيت الله «سيدمجدالدين قاضي» امام جمعه فقيد اين شهرستان افزود: دشمن هجمه زيادي عليه نظام اعم از قداست شكني، حرمت شكني و اهانت به ساحت مقدس عاشورا، انجام داد اما حضور هميشگي مردم در صحنه، باعث خنثي شدن فتنه هاي دشمنان شد.
وي اظهارداشت: مردم ايران در روز 9 دي پاسخ دندان شكني به دشمنان دادند و ضمن ابراز انزجار از فتنه گران، وفاداري خود را به ولايت فقيه و نظام اعلام كردند به طوري كه رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان خلق حماسه و قله اي از قله هاي افتخارات ملت بزرگ ايران ياد كردند.
وي افزود: نهضت اسلامي ايران از آغاز بر سه محور ولايت، مردم و اسلام استوار بوده و همه پيروزيهاي اين انقلاب براساس اين محورهاست.

 



كوتاه از ورزش شهرستان ها

تجليل از قهرمانان ورزشي
شهريار- خبرنگار كيهان: در همايشي از 31 نفر از مدال آوران و قهرمانان و پيشكسوتان رشته هاي مختلف ورزشي در مسابقات آسيايي، المپيك و پارالمپيك تجليل و تقدير به عمل آمد و هدايايي به آنان اهدا شد.
تيم شهيد منصوري قهرمان شد
خمين- خبرنگار كيهان: دهمين دوره مسابقات فوتسال جام سرداران و يك هزار شهيد شهرستان خمين با شركت هشت تيم از شهرهاي خمين، محلات، شازند، گلپايگان تهران، ساوه و زنديه در خمين برگزار شد كه با قهرماني تيم شهيد منصوري قرچك به پايان رسيد و تيم هاي فجر سپاه خمين، آذربايجان، زرنديه و شباهنگ ساوه به مقام هاي دوم تا چهارم رسيدند.
رقابت يك هزار دوچرخه سوار
شهركرد- خبرنگار كيهان: يك هزار دوچرخه سوار مسير مصلاي امام خميني شهركرد تا مجتمع ورزشي انقلاب اين شهر را ركاب زدند. در پايان اين مسابقه كه به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود به قيد قرعه به 22 دوچرخه سوار، 22 دستگاه دوچرخه و جوايز نفيسي اهدا شد. اميرحسين اماني و مهسا احمدي 3 ساله كم سن ترين و محمدعلي پور با 70 سال به عنوان كهنسال ترين دوچرخه سوار اين مسابقات معرفي و جوايز ويژه را از آن خود كردند.
رقابت فوتباليست هاي ناشنوا
چناران- خبرنگاران كيهان: پنجمين مرحله از سومين دوره مسابقات ناشنوايان ليگ قهرماني استان خراسان رضوي طي دو روز به ميزباني چناران برگزار شد. در اين مسابقات هشت تيم از شهرهاي بجنورد، تربت جام، مشهد، چناران، قوچان، تربت حيدريه، سبزوار و نيشابور به رقابت پرداختند. تيم فوتسال ناشنوايان تربت حيدريه در اين مسابقات اول و تيم هاي تربت جام و چناران مقام هاي دوم و سوم را كسب كردند. همچنين سه ناشنواي خراسان رضوي به نام هاي مرتضي عباسي، مصطفي فردوسي نژاد و حميد مرادي به اردوي تيم ملي جوانان ناشنوايان دعوت شدند.
ركاب زني دوچرخه سواران براي تجديد بيعت
كاشان- خبرنگار كيهان: دوچرخه سواران كاشاني مسافت 220 كيلومتري گلزار شهداي كاشان تا مرقد مطهر امام خميني را ركاب زدند. كاروان 12 نفره دوچرخه سواران با شعار ورزشكاران ياوران ولايت با آرمان هاي امام خميني و رهبر معظم انقلاب تجديد بيعت كردند.
مقام سومي براي كشتي روستايي كاشان
¤ تيم پنج نفره كشتي هيئت روستايي و عشايري كاشان در رقابت هاي كشتي اولين المپياد فرهنگي ورزشي استان اصفهان مقام سوم را كسب كرد. در اين رقابت ها كه با حضور 10 تيم در شهر تيران و كرون برگزار شد تيم كاشان با كسب 2 مدال طلا و 3 مدال برنز مقام سوم را كسب كرد.
افتتاح سالن ورزشي
برازجان- خبرنگار كيهان: سالن ورزشي بادي برازجان با صرف 800 ميليون ريال اهدايي پارس گازجنوبي به بهره برداري رسيد. اين سالن با زيربناي 518 مترمربع احداث شده است كه در آن مسابقات ورزشي كشتي، رزمي و ورزش هاي غيرتوپي برگزار خواهد شد.
برتري كشتي گيران تكابي
تكاب- خبرنگار كيهان: يك دوره مسابقه كشتي آزاد بين تيم هاي منتخب شهرهاي تكاب و بيجار در تكاب برگزار شد. در اين ديدار 50 كشتي گير اين دو شهرستان با هم به رقابت پرداختند كه تيم تكاب توانست با نتيجه 86 بر 31 بر رقيب خود غلبه كند. اين مسابقه در رده هاي نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار شد.
بهره برداري از زمين چمن
گرگان- خبرنگار كيهان: زمين چمن مصنوعي هنرستان شهيد نصيري گرگان در ايام دهه فجر به بهره برداري رسيد. براي ساخت اين زمين چمن به مساحت 1250 مترمربع هزينه اي بالغ بر 600 ميليون ريال اعتبار از سوي آموزش و پرورش صرف شده است.
افتتاح سالن ورزشي
مهربان- خبرنگار كيهان: سالن ورزشي چندمنظوره شهر شربيان به بهره برداري رسيد. اين سالن ورزشي از مصوبات دور اول سفرهاي استاني رئيس جمهوري به استان آذربايجان شرقي است كه براي ساخت آن 3 ميليارد و 350 ميليون ريال اعتبار هزينه شده است و گنجايش 500 نفر تماشاگر را دارد و مورد استفاده براي ورزش هاي واليبال، هندبال، فوتسال و بسكتبال قرار مي گيرد.
قهرماني فوتساليست هاي بانوان فيروزآباد
فيروزآباد فارس- خبرنگار كيهان: مسابقات قهرماني فوتسال بانوان استان فارس به ميزباني لامرد و با شركت تيم هاي فراشبند، لارستان، داراب، شيراز، قيروكارزين و فيروزآباد برگزار شد. در اين مسابقات تيم بانوان فيروزآباد به مقام قهرماني رسيد. پريسا آرايش، ناديا گوركاني، شبنم غلامي، نازنين عاملي و كبري كريم پور به عنوان بهترين بازيكنان تيم فوتسال فيروزآباد معرفي شدند.
بهره برداري از سالن ورزش روستايي
¤ سالن ورزش روستاي جايدشت فيروزآباد فارس از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب با صرف 100 ميليون تومان اعتبار و به مساحت 500مترمربع احداث و به بهره برداري رسيد.
همچنين 300 نفر از كوهنوردان فيروزآباد فارس به ارتفاعات كوه تنگاب و قلعه دختر صعود كردند. در پايان به 30 نفر از شركت كنندگان به قيد قرعه هدايايي اهدا شد.
راه اندازي هيئت ورزش هاي سه گانه
قشم- خبرنگار كيهان: هيئت ورزش هاي سه گانه در جزيره قشم راه اندازي شد. هر ساله مرحله نهايي مسابقات قهرماني كشور در چهار رده سني نوجوانان جوانان، اميد و بزرگسالان در اين جزيره برگزار مي شود.
پياده روي خواهران بسيجي روستا
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: جمعي از خواهران بسيجي دهستان فجر تا گنبد كاووس پياده روي كردند. در اين مراسم كه تحت ميثاق با ولايت و شهدا با شركت 100 نفر از خواهران بسيجي عضو پايگاه مقاومت بسيج حضرت فاطمه(س) برگزار شده بود حاضران مسير 15 كيلومتري روستاي قونيلي مركز دهستان فجر تا امامزاده يحيي بن زيد(ع) شهر گنبدكاووس را پياده طي كردند.

 



نصب پليس مجازي در محورهاي مواصلاتي قم

قم - خبرنگار كيهان:
اداره كل راه و ترابري استان در محورهاي مواصلاتي قم پليس مجازي نصب كرد.
طرح نصب دستگاه پليس مجازي و چراغ گردان آبي دوبل براي نخستين بار در كشور توسط اداره كل راه و ترابري استان قم اجرا شد.
محمد زيدآبادي رئيس ايمني و حريم راه هاي اداره كل راه و ترابري استان قم گفت: در سال اصلاح الگوي مصرف و در راستاي اقدامات كم هزينه و زودبازده چهار دستگاه پليس مجازي (چراغ گردان و آژير پليس) در محورهاي اراك به سلفچگان، سلفچگان به قم و دليجان به سلفچگان و 30 چراغ گردان آبي دوبل (طرح خودرو پليس) در تمام محورهاي استان نصب شده است.
وي تاكيد كرد: اين طرح به منظور ارتقاي ايمني و تردد آرام و روان و كاهش حوادث رانندگي با اعتبار 50 ميليون ريال در نقاط پرحادثه محورهاي استان اجرا شده است. رئيس اداره ايمني و حريم راه هاي اداره كل راه و ترابري استان قم افزود: با ادامه اجراي طرح پليس مجازي تمام محورهاي استان قم زير پوشش قرار خواهند گرفت و ارزيابي در خصوص تصادفات مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش همچنين از سوي اداره كل راه و ترابري استان قم عمليات ايمن سازي در محورهاي روستايي اجرا شده است.
اين عمليات شامل شيارزني عرضي در پيچ ها و نقاط پرحادثه محورهاي روستايي است و تاكنون 50 نقطه ايمن شده است.
با اجراي اين طرح ارتقاي ايمني و تردد ايمن و روان در محورهاي روستايي قم ميسر شده و اقدامات ديگري همچون اصلاح پيچ، تخريب و احداث پل هاي جديد نيز در راستاي اين طرح در محورهاي روستايي قم در حال اجرا است.

 



با حضور استاندار گلستان گازرساني به شهر مرزي اينچه برون آغاز شد

گنبدكاووس-خبرنگار كيهان:
عمليات اجرايي گازرساني به شهر مرزي اينچه برون گنبد كاووس با حضور استاندار گلستان آغاز شد.
رمضانعلي سنگدويني مديرعامل شركت گاز استان گلستان در مراسم گازرساني به شهر مرزي اينچه برون اظهار داشت: براي گازرساني به شهر مرزي اينچه برون زيرساخت هاي بسياري فراهم شده كه 12 ميليارد تومان هزينه داشته، به طوري كه براي گازرساني به اين شهر به طول 168 كيلومتر خط انتقال گاز از سيمين شهر و آق قلاعبور كرده و به اينچه برون رسيده است.
سنگدويني افزود: براي گازرساني به شهر اينچه برون 3 ميليارد و 700 ميليون تومان اعتبار صرف شده است كه 15 هزار و 500 روستايي از اين پروژه بهره مند شده اند.
وي با بيان اينكه با فراهم شدن اين زيرساخت ها مشكل افت فشار در شهرستان گنبد كاووس برطرف و زمينه براي گازرساني به روستاهاي مسير فراهم شده است، افزود: با زيرساخت هايي كه مهيا شده، تحولات عظيمي در منطقه ايجاد خواهد شد.
رمضانعلي سنگدويني با اعلام اينكه 70درصد سبد انرژي استان گلستان را گاز تشكيل مي دهد كه اين رقم در كشور 60درصد است افزود: در دوران دولت نهم و دهم گازرساني از 177 روستا به 439 روستا در استان گلستان رسيده است. قبل از دولت خدمتگزار 16 روستا در شهرستان گنبدكاووس از نعمت گاز برخوردار بودند كه اين رقم در حال حاضر به 26 روستا در اين شهرستان رسيده است.
سنگدويني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: امسال 84 پروژه گازرساني با 31 ميليارد تومان در شركت گاز استان اجرايي شده و 35 جايگاه سي ان جي در استان در حال اجرا است.
مديرعامل شركت گاز استان گلستان خاطرنشان كرد: در ايام دهه فجر نيز پروژه گازرساني در 31 روستا به بهره برداري رسيد و هشت جايگاه سي ان جي نيز افتتاح و به بهره برداري رسيده است.

 



سالانه 5 ميليون تن سيب زميني در كشور توليد مي شود

كرج- خبرنگاركيهان:
براساس آمار سال زراعي ميزان توليد سيب زميني در كشور سالانه 5 ميليون تن است.
«عليرضا پوربصير» مديركل دفتر صنايع تبديلي و تكميلي معاونت آب، خاك و صنايع وزارت جهاد كشاورزي در گفت وگو با خبرنگار كيهان افزود: ميزان توليد سيب زميني در استان هاي اردبيل، همدان، اصفهان، كردستان، آذربايجان شرقي و فارس مقام اول تاششم را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به طرح ساماندهي وضعيت ذخيره سازي، نگهداري و فرآوري سيب زميني در كشور گفت: براساس آمار حاصل از ميزان فرآوري، ظرفيت انبارهاي موجود نگهداري سيب زميني در كشور حدود يك ميليون و 600 هزار تن بوده كه تنها 7 درصد آنها انبارهاي فني است و ظرفيت نگهداري 112 هزارتن سيب زميني را دارد و بقيه را انبارهاي سنتي فاقد سيستم هوادهي، رطوبت زني، كنترل دما و... تشكيل مي دهد.
پوربصير بابيان اينكه بيش از 700 هزار تن از سيب زميني توليدي فرآوري مي شود تصريح كرد: با توجه به بالابودن ضايعات سيب زميني در مراحل پس از برداشت در اثر عدم وجود انبارهاي مناسب نگهداري و نيز عدم انجام عمليات درجه بندي و بسته بندي، احداث اينگونه واحدها بسيار ضروري است.
اين مسئول بيان كرد: باتوجه به نقش سيب زميني در رژيم غذايي و تامين كالري روزانه و نيز مصرف سرانه آن (45 كيلوگرم به ازاي هر نفر) احداث واحدهاي بسته بندي و انبارهاي فني مناسب سيب زميني درنظر گرفته شده است.

 



محدوديت هاي ترافيكي مشهد در نوروز 89 اعلام شد

مشهد- خبرنگاركيهان
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك مشهد اجراي طرح محدوديت ترافيكي مشهد مقدس در نوروز 89 را اعلام كرد.
سيدمهدي امامي ميبدي، گفت: امسال طرح محدوديت ترافيكي هسته مركزي شهر مشهد از 25 اسفندماه به مدت 20روز اجرا خواهد شد.
وي ضمن برشمردن تمهيدات انديشيده شده براي تسهيل دسترسي زائران به بارگاه مطهر رضوي بيان داشت: اين طرح در راستاي كاهش زمان سفر زائران در معابر اطراف حرم اجرا مي شود و اميدواريم با اجراي آن حجم ترافيك در هسته مركزي شهر كاهش يابد.وي محدوده اجراي طرح را خيابانهاي اطراف حرم مطهر رضوي در ميدان بسيج، خيابان دانش غربي، ميدان ده دي، خيابان امام خميني، ميدان شهدا، خيابان شهيد هاشمي نژاد، ميدان راه آهن، خيابان شهيد كاوه، ميدان شهيد گمنام، بلوار وحدت، ميدان وحدت، خيابان 17شهريور و خيابان دانش شرقي بيان كرد.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك مشهد ساعات اجراي اين طرح در ايام نوروز امسال را ازساعت 8ونيم صبح الي 9و نيم شب عنوان كرد.
امامي گفت: رانندگاني كه خواستار تردد در اين محدوده هستند مي توانند مجوزهاي تردد را از كليه باجه هاي روزنامه فروشي واقع در محدوده طرح كه به وسيله تابلو مشخص شده است تهيه كنند.

 



فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران: كنترل مرزهاي سيستان و بلوچستان نخستين اولويت است

زاهدان - خبرنگار كيهان:
نخستين اولويت در بحت كنترل مرزها مربوط به مرزهاي استان سيستان و بلوچستان مي شود.
سرتيپ حسين ذوالفقاري فرمانده مرزباني جمهوري اسلامي ايران پس از بازديد از نقاط مرزي استان سيستان و بلوچستان با بيان اين مطلب افزود: حداكثر اعتبار به اين استان اختصاص يافته است و بايد اعتبارات لازم براي ساخت 70 پاسگاه و برجك مرزي و همچنين احداث جاده دسترسي مرزي از زاهدان به سمت جنوب استان به طول 657 كيلومتر تامين شود. وي تصريح كرد: به منظور كنترل مرزهاي سيستان و بلوچستان بايد از فناوري جديد استفاده كرد.

 



دومين گورستان بزرگ جهان اسلام در اصفهان احيا و مرمت شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
دومين گورستان جهان اسلام بعد از وادي السلام توسط شهرداري اصفهان احياء و مرمت شد.
مديرعامل مجموعه فرهنگي، تاريخي تخت فولاد شهرداري اصفهان با اعلام اينكه مرمت واحياي كل تخت فولاد از 4 سال پيش تاكنون 140 ميليارد ريال هزينه در برداشته است، گفت: محدوده كنوني تخت فولاد اصفهان با در نظر داشتن مساحت گلستان شهدا 73 هكتار است كه اين آرامستان هم از نظر قدمت و هم از نظر مشاهير مدفون در آن حائز اهميت مي باشد به طوري كه بعد از وادي السلام نجف اشرف به عنوان دومين گورستان جهان اسلام شناخته شده است.
حسين مجيدي اصفهاني در جمع خبرنگاران افزود: پس از ممنوعيت خاكسپاري افراد تخت فولاد، قطعه اي در تكيه سيد العراقين تحت عنوان قطعه نام آوران به بهره برداري رسيد كه در آن سنگ يادبودي از علما، مشاهير، دانشمندان و نام آوران بنام اصفهان نصب و از آنها تجليل مي شود.وي از اجراي 32 طرح عمراني، مرمت و بازسازي تخت فولاد طي 4 سال گذشته خبر داد و گفت: تاكنون 27 طرح مرمت و احيا به طور كامل اجرا شده و كار اجرايي 5 طرح باقيمانده از 75 تا 93 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است و تا سه ماه آينده اقدامات مرمتي موجود در تخت فولاد به اتمام خواهد رسيد.
وي همچنين با اعلام اينكه تا دو ماه آينده نخستين جلد از مجموعه 4 جلدي دانش نامه تخت فولاد به بازار عرضه مي شود افزود: اين دانش نامه در 4 جلد و هر جلد در 600 صفحه به معرفي بيش از 1400 نفر از مشاهير، علماس و دانشمندان قرون مختلف كه از 700 و اندي سال پيش در تخت فولاد مدفون و شناسايي شده اند، مي پردازد.
حميدي گفت: علاوه بر تهيه اين دانشنامه، 20 جلد كتاب در معرفي مشاهير مدفون در تخت فولاد چاپ و منتشر شده است و همچنين تخت فولاد با زبان انگليسي چاپ و در اختيار سفارتخانه و مراكز خارجي مستقر در ايران قرارگرفته است.

 



مدير جهاد كشاورزي شهرستان: 70 درصد ماهيان زينتي كشور در كاشان توليد مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
مدير جهاد كشاورزي كاشان از توليد 70 درصد ماهيان زينتي كشور در اين شهرستان خبر داد.
جواد امان پور گفت: اين شهرستان از لحاظ ميزان توليد ماهيان زينتي رتبه اول را در كشور دارد.
وي اظهار داشت: حدود 25 ميليون قطعه انواع ماهي زينتي، امسال در بيش از يك هزار و 500 باب استخر در 500 كارگاه خصوصي در اين شهرستان توليد و پرورش يافته است.
وي افزود: 80 درصد از اين استخرها در محدوده بافت مسكوني شهرها به ويژه در منطقه راوند و بقيه در روستاهاي اين شهرستان قرار دارد.
وي، سوارتر، گوپي، ردكاپ، مولروتايگر را از جمله 23 نوع ماهي زينتي توليد شده در اين شهرستان نام برد و خاطر نشان كرد: تنوع گونه اي، مهم ترين ويژگي بارز ماهيان توليد شده در اين شهرستان است.
امان پور، ارزش ريالي توليد سالانه ماهيان زينتي در اين منطقه را حدود 50 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: ماهيان زينتي اين شهرستان بيشتر به استان هاي تهران، خراسان و فارس صادر مي شود.

 



اعتبار ويژه براي بخش كشاورزي مازندران

ساري - خبرنگار كيهان:
رئيس جمهور با هدف حمايت از زارعان مازندراني 6 هزار ميليارد تومان اعتبار ويژه به بخش كشاورزي اين استان اختصاص داده است.
استاندار مازندران با اعلام اين خبر در آئين رونمايي از طرح هاي تحقيقاتي بخش كشاورزي اين استان افزود: اين اعتبار در بخش آب و يكپارچه سازي اراضي كشاورزي مازندران هزينه خواهد شد. سيدعلي اكبر طاهايي از وجود 8 هزار طرح تحقيقاتي در بخش كشاورزي مازندران خبر داد و افزود: با عملياتي شدن اين طرح ها جايگاه مازندران در توليد با كيفيت محصولاتي مانند برنج، مركبات و ديگر محصولات زراعي ارتقاء مي يابد.
وي اضافه كرد: هم اكنون يك هزار و 300 طرح تحقيقاتي در حوزه صنايع شيلاتي مازندران در حال اجرا است.
استاندار مازندران متوسط توليد در اين استان را 17 تن در هكتار ذكر كرد و خواستار ظرفيت سازي براي توليد و اشتغال بيشتر در بخش كشاورزي شد.
طاهايي با تاكيد بر عزم قاطع دولت در پشتيباني از زارعان و توليد محصولات استراتژيك افزود: روند سياست هاي دولت از بخش كشاورزي رو به افزايش است.

 



پرداخت وام اشتغال به جوانان روستاي چاشم

سمنان-خبرنگار كيهان:
100 ميليون ريال وام اشتغالزايي به دارندگان مدارك آموزش صنايع دستي روستاي چاشم مهدي شهر تعلق مي گيرد.
سرپرست ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري شهرستان مهديشهر در جمع مردم روستاي چاشم با اعلام اين مطلب گفت: اين اداره كل به منظور ايجاد اشتغال و ماندگار كردن جوانان در روستاها به كساني كه داراي مدرك آموزش صنايع دستي رشته هاي مختلف مي باشند و در روستاها ساكن هستند تا سقف 100ميليون ريال و با معرفي به صندوق مهر امام رضا(ع) وام پرداخت خواهد كرد.
مريم سلمانيان اضافه كرد: اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان سمنان در سال هاي گذشته روستاي چاشم را ابتدا به عنوان روستاي هدف گردشگري و سپس به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي كرد و براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در بخشهاي گردشگري اين روستا اقدامات و طرحهايي را به انجام رسانده است.
وي با اشاره به برگزاري جشنواره بازيهاي محلي در روستاي چاشم با حمايت اين اداره كل افزود: ميراث فرهنگي با مردم روستاي چاشم قرابت نزديكي دارد و اين اداره كل تنها زماني مي تواند به اين روستا توجه ويژه اي نمايد كه بافت تاريخي روستا حفظ و چشم اندازهاي طبيعي و نقاط گردشگري آن از بين نرود.
روستاي چاشم از توابع شهرستان مهديشهر در دور دوم سفر هيئت دولت به استان سمنان به عنوان منطقه نمونه گردشگري معرفي شد.

 



معوقات بانكي فارس افزايش يافت

شيراز- خبرنگار كيهان:
130 درصد معوقات بانكي استان فارس امسال افزايش يافته است. «قادر جمالي» مدير كل بازرسي استان فارس با اعلام اين خبر گفت: 6/20 درصد از اين معوقات مربوط به تسهيلات اعطايي از محل بنگاههاي زودبازده و 4/79 درصد مربوط به ساير منابع است.
وي افزود: مانده معوقه تسهيلات بانكي فارس در حال حاضر حدود 980 ميليارد تومان است.
وي گفت: از مجموع تسهيلات معوقه بانكي 6/35 درصد مربوط به يكصد نفر مي باشد كه حدود 279 ميليارد تومان است.
وي اظهار داشت: حجم معوقه هاي سنگين استان فارس بيش از يك ميليارد ريال است كه 4/54 درصد از كل مطالبات بانكي را دربرمي گيرد و بنا به دلايل مختلف هنوز وصول نشده است.
وي اضافه كرد: اداره كل بازرسي فارس درصدد است با تشكيل گروهي ويژه راهكارهاي قانوني و مأثر را در راستاي وصول معوقات بانكي كه بخش زيادي از منابع مالي بانك ها را در برمي گيرد به كار گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14