(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 3 اسفند 1388- شماره 19588
 

كوتاه اقتصادي
درخواست جديد 7 كشور خارجي براي خريد برق از ايران
كارت هوشمند بازرگاني صادر مي شود
در پي استفاده از نام جعلي براي خليج فارس در نمايشگر هواپيم
 وزير راه مسئولان شركت كيش اير را توبيخ كرد
عضو كميسيون اقتصادي مجلس:دولت در لايحه بودجه 89مجموعه اي از اختيارات رادرخواست كرده است
بازار پياز و سيب زميني به حالت عادي بازگشت
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد پرداخت عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي تا 15 اسفندماه
انتقاد اتاق تهران از بودجه 89
وزير بازرگاني: بسته پيشنهادي حمايت از صادرات غيرنفتي به دولت رفت
وزير دارايي سابق آمريكا: بحران ساختارهاي اقتصادي ، آمريكا را به چالش كشيد
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: لزوم افزايش 17 درصدي حقوق كارمندان دولت در سال آينده



كوتاه اقتصادي

¤معاون وزير نفت از افزايش 6/11 ميليون ليتري توليد روزانه بنزين با راه اندازي دو طرح جديد بنزين سازي در سال آينده خبر داد.
سيد نورالدين شهنازي زاده با اشاره به پيشرفت در ساخت طرح هاي بنزين سازي پالايشگاه هاي نفت، گفت: طرح كت كراكر پالايشگاه نفت آبادان و فاز نخست توسعه پالايشگاه نفت شازند اراك سال آينده به بهره برداري مي رسند.
¤يك چهارم طرح هاي اكتشافي بخش خصوصي به حوزه هاي طلا و مس اختصاص يافت. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) 25 درصد از كل طرح هاي اكتشاف بخش خصوصي تا ابتداي بهمن ماه سال جار ي به ذخايراين دو فلز اختصاص يافت.
¤معاون سازمان خصوصي سازي از انعقاد قرارداد انتقال 5/35 هزارميليارد تومان سهام عدالت به 30 شركت سرمايه گذاري استاني، قيمت گذاري و مزايده 10 شركت دولتي در جلسه آينده هيئت واگذاري و عرضه سهام 4 شركت در بازار فرابورس خبر داد.
¤مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: در راستاي مصوبه مجلس مشتركات گاز تحت پوشش طرح بيمه مشتركين گاز خانگي قرار گرفتند.
¤رئيس اتحاديه لوازم خانگي كشور عنوان «نهضت كاهش قيمت تمام شده كالا و خدمات» از سوي وزير بازرگاني را به عنوان شعار اصلي اين وزارتخانه؛ استراتژي تاثيرگذار و مناسب براي ميان مدت و براي تمام صنايع، به ويژه صنعت لوازم خانگي دانست.
¤مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران از انجام مذاكره با چيني ها براي سرمايه گذاري در ميادين نفت و گاز ايران خبر داد و گفت: پيشنهادات شركت نفت مناطق مركزي ايران براي توسعه ميادين نفتي و گازي در حال بررسي است.
¤رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان گفت: با برگزاري انتخابات هيات موسس، در 12 اسفند اولين گروه واردكنندگان كالاهاي مصرفي فاقد نمايندگي و نمايندگي هاي شركت هاي خارجي عرضه كننده در ايران تا پايان سال جاري تشكيل مي شود.
¤دبير ستاد مركزي توزيع سهام عدالت از پرداخت سود سهام به بيش از 23 ميليون نفر تا پايان دي ماه سال جاري خبر داد.
¤به مناسبت دهه مبارك فجر بانك سپه با فراهم كردن شرايط سخت افزاري و نرم افزاري مناسب زمينه ارائه ده خدمت جديد در عرصه بانكداري الكترونيك را براي مشتريان فراهم كرد.
¤با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220، 2221، 2223، 2224، 2267 الي 2269، 7718 الي 7724، 7727، 7749، 7780، 7789، 7744، 7745، 7790 الي 5593، 5595 الي 5597، 2270 الي 2275، 5564، 5568، 5564 الي 5513، 5514، 5570 الي 5579، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 6640 الي 6646، 6648، 6649، 6695 الي 6697 و در مركز مخابرات خاتم الانبياء كرج با پيش شماره هاي 660، 661، 663 الي 666، 655، 659 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



درخواست جديد 7 كشور خارجي براي خريد برق از ايران

وزير نيرو با تشريح جزئيات جديد تبادل برق ايران با كشورهاي دنيا گفت: روسيه، هندوستان، قطر، امارات، اردن، سوريه و عمان متقاضيان جديد خريد برق از جمهوري اسلامي ايران هستند.
مجيد نامجو در گفتگو با مهر با اشاره به قابليت ايران براي تبديل شدن به محوريت برق بين كشورهاي منطقه گفت: ايران در حال حاضر با اكثر كشورهاي همسايه تبادل انرژي دارد، در اين ميان بسياري از كشورها علاقمند به افزايش سطح تبادلات برق با ايران هستند.
وي تصريح كرد: علاوه بر اين، كشور پاكستان نيز علاقمند به دريافت 3 هزار و 500 مگاوات برق از ايران است. از سوي ديگر، هند نيز علاقمند به دريافت 5 هزار مگاوات برق از كشورمان است و حتي ابراز علاقمندي كرده است تا به صورت BOT در ايران نيروگاه احداث كند.
به گفته نامجو، با خطوط انتقالي كه ميان ايران، پاكستان و هند ايجاد مي شود مي توان انتقال انرژي را صورت داد، براين اساس هم اكنون وزارت نيرو در حال بررسي اين پيشنهاد و فراهم سازي مقدمات لازم براي عملياتي كردن آن است.
وي اظهار داشت: همچنين براي اتصال شبكه برق ايران به اروپا نيز جلسات سه جانبه اي ميان ايران، روسيه و آذربايجان برگزار شده و كار در حال پيگيري است، اين در حالي است كه شبكه برق ايران، هم اكنون به آذربايجان متصل است، بنابراين با تكميل شبكه برق آذربايجان به روسيه، مي توان اين تبادل برق را انجام داد.
وزير نيرو ادامه داد: همچنين قرار بر اين است كه تبادلات برق ميان ايران با كشورهاي عراق، اردن و سوريه صورت گيرد و شبكه هاي مربوطه تكميل شود.

 



كارت هوشمند بازرگاني صادر مي شود

براساس تفاهم نامه امضا شده بين وزارت بازرگاني و اتاق بازرگاني ايران سامانه تك پنجره اي خدمات بازرگاني براي فعالان اقتصادي كشور ايجاد مي شود.
جواد مصدقي دبيركل اتاق بازرگاني ايران با اعلام اين خبر گفت: از اين سامانه به عنوان سامانه يكپارچه كارت هوشمند بازرگاني ياد مي شود و براي تمام فعالان اقتصادي كه داراي كارت بازرگاني هستند به صورت هوشمند صادر مي شود. وي افزود: در اين كارت مشخصات فردي و تمام فعاليت هايي كه فرد در قالب فعاليت هاي اقتصادي انجام مي دهد روي آن ذخيره مي شود و كارت خوان هايي در محل هاي مختلف مستقر مي گردد و فرد يا سازمانهاي مختلف مي توانند به سرعت تمام امور مربوط به خود را انجام دهند. دبيركل اتاق ايران، ايجاد اطمينان و آرامش و اعتماد در كشور و جلوگيري از سوءاستفاده از كارت بازرگاني را از مزاياي كارت هوشمند بازرگاني بيان كرد و گفت: امضاي ديجيتال صاحب كارت روي آن تعبيه شده و مسئوليت قانوني تمام فرآيندهايي كه روي كارت انجام مي شود به عهده دارندگان است. مصدقي در ادامه با اشاره به مهمترين فرصت ها و چالش هاي پيش روي بخش خصوصي گفت: مهم ترين دغدغه فعالان بخش خصوصي، «فضاي كسب و كار» است. اين فضا گاهي به دليل تعاملات بين المللي و تحميل برخي شرايط و گاهي به دليل تصميم گيري هاي مقطعي و بي توجهي به اهداف بلند مدت دچار نقصان مي شود. بخش خصوصي هم گرچه با تمام توان با مشكلات مقابله مي كند اما بايد قبول كنيم كه همه امكانات تصميم گيري در اختيار بخش خصوصي نيست و به همين دليل گاهي با موانعي مواجه مي شود كه شرايط را براي ادامه كار بسيار مشكل مي كند.
وي همچنين درباره برنامه هاي اتاق در سال 89 گفت: هدف هاي بلندمدت اتاق ايران مانند توسعه حضور بخش خصوصي در نهادهاي اقتصادي كشور، توانمندسازي بخش خصوصي هم چنان ادامه خواهد يافت. اولويت ديگر در سال آينده به پايان رساندن برخي سياست ها و برنامه ريزي هايي است كه هنوز به نتيجه نهايي نرسيده است. سال 1389 براي اتاق سال تحقق آرمان هاي جمعي از طريق يكپارچه سازي فعاليت هاي اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور است. اتوماسيون اداري بعنوان اولين گام عملي در اتاق ايران كاملاً عملياتي شده و در حال تكميل و توسعه آن به ساير اتاق هايي هستيم كه از اين بابت به كمال نرسيده اند، همينطور در حال اتصال اتاق هاي داراي اتوماسيون به شبكه اتوماسيون سراسري اتاق ها كه با تكميل آن سرعت جريان اطلاعات و تبادل نظر ذينفعان از جمله اعضاء را مطلوب تر خواهد كرد.
تسريع در خدمات رساني، يكي از اولويت هاي اصلي اتاق ايران در سال آينده است. اين تسريع هم به معناي تسريع فيزيكي يعني رسيدگي به امور ارباب رجوع و هم استفاده از نظرات علمي و كارشناسي اتاق ها و اعضاء آن ها و بهر ه گيري از نتايج تحقيقات آن ها است. به همين منظور در اتاق ايران به روزآمدسازي فناوري توجه خاص شده و كارهاي مختلفي صورت گرفته است.

 



در پي استفاده از نام جعلي براي خليج فارس در نمايشگر هواپيم
 وزير راه مسئولان شركت كيش اير را توبيخ كرد

با دستور وزير راه و ترابري سر مهماندار يوناني هواپيماي كيش اير كه در نمايشگر داخل هواپيما از واژه جعلي خليج عربي استفاده كرده بود، اخراج شد.
به گزارش روابط عمومي وزارت راه و ترابري، دكتر حميد بهبهاني تصريح كرد: به عنوان عضو كوچكي از هيئت دولت از مسافران باغيرت پرواز كيش اير تشكر و قدرداني مي كنم.
وزير راه و ترابري تأكيد كرد: در پاسخ به اين حركت زيباي مردمي به رئيس سازمان هواپيمايي كشوري دستور دادم سريعاً اين هواپيما زمينگير شود و خدمه ظرف 20 ساعت خاك ايران را ترك كنند.
وي در ادامه دستور خود خواستار شد: مسئولان كيش اير رسماً توبيخ شوند و از مردم شريف ايران در جرايد عذرخواهي كنند كه چرا نمايشگر هواپيما را قبل از استفاده كنترل نكرده اند يا به خدمه آموزش لازم نداده اند.
دكتر بهبهاني بيان كرد: به شركت هاي هواپيمايي كشورهاي جنوب خليج فارس كه به ايران سفر مي كنند هشدار داده مي شود نام خليج فارس را بايد بر روي نمايشگرهاي خود نمايش دهند در غير اين صورت مرتبه نخست يك ماه از ورود آن هواپيما به حريم هوايي ايران جلوگيري مي شود و در صورت تكرار هواپيما در ايران زمينگير و مجوز پرواز به خاك ايران لغو مي شود.
سه روز گذشته پرواز 7081 هواپيمايي كيش اير كه از تهران عازم كيش بود در نقشه مسير پرواز خود از نام جعلي به جاي نام مستند و تاريخي خليج فارس استفاده كرد كه مسافران خواستار اصلاح و عذرخواهي شده بودند و سر مهماندار پرواز با برخورد تند مسافران را تهديد به بازداشت كرده بود!
مهلت 20 ساعته
سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري نيز از مهلت 20 ساعته اين سازمان به مسئولان شركت هواپيمايي كيش اير به منظور اخراج سرمهماندار پرواز اخير اين شركت در مسير تهران- كيش خبر داد.رضا جعفرزاده در گفت وگو با ايرنا، گفت: بدنبال مشكلات پيش آمده در صفحه نمايشگر هواپيماي بويينگ شركت هواپيمايي كيش اير، دستور اخراج سر مهماندار اين هواپيما از كشور صادر شد.
سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري مهلت 20 ساعته به شركت هواپيمايي كيش اير را در راستاي اجراي دستور وزير راه و ترابري عنوان كرد و گفت: هواپيماي پرواز ياد شده هم اكنون زمينگير است و معاون عمليات و معاون فني شركت كيش اير نيز مورد مؤاخذه قرار گرفتند.
جعفرزاده سپس افزود: معاونان فني شركت هاي هواپيمايي بايد نسبت به محتويات و برنامه مانيتور هواپيمايي كه به ناوگان آنها اضافه مي شود، مطلع باشند.

 



عضو كميسيون اقتصادي مجلس: دولت در لايحه بودجه 89 مجموعه اي از اختيارات را درخواست كرده است

نماينده مردم تهران در مجلس گفت: به نظر من آن چيزي كه با عنوان لايحه بودجه 89 تدوين شده، لايحه بودجه نيست. بلكه دولت مجموعه اي از اجازه ها و اختيارات را درخواست كرده است.
به گزارش فارس الياس نادران اظهار داشت: بي انضباطي در بودجه 89 كاملاً متفاوت با بودجه سال هاي گذشته است.
وي با توجه به لايحه بودجه سال 89 كل كشور اظهار داشت: بودجه هاي سال هاي قبل حداقل از اين جهت كه در مسير واقعي شدن و دقيق تر شدن مي توانست پيش رود مفيد بود، اما آن چيزي كه امسال تدوين شده است با توجه به مجوزهايي كه دولت براي خودش درخواست كرده است مفهوم بودجه ندارد.
نادران تصريح كرد: در بودجه هاي گذشته، دولت نيم درصد تا يك درصد نسبت به بودجه عمومي جابه جايي تقاضا مي كرد ولي اكنون بحث اين است كه در بودجه عمومي بيش از 60درصد و در بودجه عمراني بيش از 30درصد اجازه جابه جايي خواسته اند كه اين موضوع عملاً بودجه را بي خاصيت مي كند.
وي با اشاره به لايحه بودجه سال 89 كل كشور خاطرنشان كرد: بودجه به جز آنكه عملياتي باشد و يا نباشد به اين مفهوم است كه تصويري است از دخل و خرج بخش هاي مختلف دولتي كه مي توان اثرات كلان اقتصادي و اجتماعي آن را برآورد كرد و هر كسي فراخور جدولي كه فعاليتهاي اقتصادي دولت را پيش بيني مي كند مي تواند يك برآوردي از وضعيت خودش در اقتصاد ملي داشته باشد و واكنش هاي لازم را نشان دهد.

 



بازار پياز و سيب زميني به حالت عادي بازگشت

مديركل دفتر امور سبزي، گياهان زينتي و دارويي وزارت جهاد كشاورزي با اعلام دلايل كمبود سيب زميني و پياز در روزهاي گذشته اعلام كرد: وضعيت اين بازار به حالت عادي بازگشته است.
بهروز غيبي در گفتگو با مهر درباره كمبود و افزايش قيمت دو محصول سيب زميني و پياز در روزهاي اخير در بازار گفت: كمبود سيب زميني و پياز در روزهاي اخير به دليل ايجاد اختلال در سيستم حمل و نقل از استان هاي جنوبي به بازار مصرف بوده و از ديروز وضعيت به حالت عادي بازگشته است.
مديركل وزارت جهاد كشاورزي افزود: در روزهاي اخير به دليل تعطيلات هفته گذشته، اختلال در سيستم بازاررساني دو محصول به بازار مصرف ايجاد شد كه با ورود محصولات مناطق گرمسير و عادي شدن وضعيت حمل و نقل جاده اي بازار به حالت عادي بازگشته است. وي با اعلام اينكه قيمت سيب زميني و پياز افزايش نيافته است، افزود: در شرايط كنوني مشكلي به لحاظ تامين اين دو محصول وجود ندارد و در قالب طرح استمرار بالغ بر 130 هزار تن سيب زميني به بازار مصرف عرضه خواهد شد. ضمن اينكه قيمت ها هم اكنون به تعادل رسيده است. غيبي خاطرنشان كرد: در حال حاضر قيمت سيب زميني در ميادين ميوه و تره بار بالغ بر 430 تومان براي هر كيلو گرم و قيمت انبار شده اين محصول معادل 370 تومان براي هر كيلوگرم و قيمت پياز در بازار 500 تومان براي هر كيلوگرم و قيمت انباري اين محصول 450 تومان براي هر كيلوگرم است.

 



مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد پرداخت عيدي بازنشستگان تامين اجتماعي تا 15 اسفندماه

مديرعامل سازمان تامين اجتماعي از پرداخت عيدي بازنشستگان تا 15 اسفند سال جاري خبر داد.
علي ذبيحي، با اعلام اين خبر افزود: حقوق بازنشستگان در ماههاي بهمن و اسفند سال جاري پرداخته شده و عيدي آنان نيز تا نيمه اسفند امسال پرداخت خواهد شد.
ذبيحي اظهار داشت: در يكسال گذشته به ويژه در ماههاي اخير مطالب مختلفي پيرامون بحران اين سازمان در رسانه ها مطرح و تلاش مي شد تا به بيمه شدگان القا شود كه سازمان تامين اجتماعي با بحران و ورشكستگي مواجه است، در حالي كه از زمان مديريت اينجانب در سازمان تامين اجتماعي و با وجود كسري بودجه و مشكلات موجود در اين سازمان تا دي ماه سال جاري همه مطالبات طبق مصوبه بودجه 88 پرداخت شده و درآمدهاي اين سازمان 5/6درصد نيز افزايش داشته است.
توضيح: مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در گفت وگو با واحد مركزي خبر اعلام كرده بود مبلغ 400 هزار تومان كمك غيرنقدي نيز به بازنشستگان تامين اجتماعي تعلق مي گيرد. خبرنگار ما به دنبال اين خبر و جزييات آن بود كه روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي اعلام كرد: اين مطلب اشتباه بوده و اين مبلغ به كاركنان سازمان تامين اجتماعي به عنوان پاداش آخر سال تعلق خواهد داشت.

 



انتقاد اتاق تهران از بودجه 89

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران پيش بيني تبديل 60ميليارد دلار ارز به ريال در سال آينده را تورم زا دانست و از بخش خصوصي به عنوان غايب بزرگ كميسيون تلفيق مجلس ياد كرد.
يحيي آل اسحاق در گفتگو با مهر با بيان دغدغه هاي بخش خصوصي درباره بودجه سال 89 كل كشور گفت: اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران به نمايندگي از بخش خصوصي، در مرحله تدوين بودجه سال آينده و پيش از ارايه آن به مجلس شوراي اسلامي، در نامه هايي جداگانه به رؤساي قواي مجريه و مقننه و كميسيونهاي تخصصي مجلس شوراي اسلامي نظرات و ديدگاه هاي خود را اعلام كرده است.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران افزود: در رابطه با جزئيات بودجه سال 89 كل كشور، چند ابهام و نكته كليدي به چشم مي خورد. موضوع اول در رابطه با مراعات اصول حاكم بر برنامه پنجم توسعه است. به نظر مي رسد حداقل بايد در جزئيات برخي فرآيندهاي بودجه سال 89 از جمله صندوق توسعه ملي اين موارد را لحاظ كرد.
وي در توضيح اين مطلب تصريح كرد: صندوق توسعه ملي بايد 20درصد از منابع مالي حاصل از فروش نفت و گاز را به بخش غيردولتي و فعاليت هاي خصوصي اختصاص دهد، در حاليكه هم اكنون كه بودجه توسط نمايندگان مجلس در دست بررسي است، منابع اين صندوق براي دولت در نظر گرفته شده است.
به گفته آل اسحاق، كل منابع واريزي در نظر گرفته شده براي صندوق توسعه ملي در سال 89 حدود 7/13ميليارد دلار است. در بودجه پيش بيني شده است كه اين منابع در اختيار دولت و مصارف دولتي قرار گيرد و حتي در بودجه پيش بيني شده بازپرداخت حساب ذخيره ارزي نيز به صندوق توسعه ملي واريز شود تا صرف بدهي هاي دولت به بانكها، افزايش سرمايه بانكها و كسري بودجه شود كه اين امر، خلاف روح كلي برنامه پنجم توسعه است.
وي اظهار داشت: از سوي ديگر، صددرصد تركيب هيئت امناي اين صندوق دولتي است، در حالي كه منابع آن بايد به بخش خصوصي اختصاص يابد، بنابراين به نظر مي رسد حتماً بايد در تركيب هيئت امنا از بخش غيردولتي استفاده كرد تا ناظر بر نحوه باز توزيع درآمدها و منابع اين صندوق شود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران خاطرنشان كرد: نكته دوم در رابطه با بودجه، مراعات اصل 44 قانون اساسي در بودجه شركت هاي دولتي است، اين در حالي است كه بودجه اين شركتها 7/34درصد افزايش يافته است؛ در حالي كه اگر حتي افزايش بودجه اين شركتها را معادل تورم اعلامي بانك مركزي كه حدود 15درصد است در نظر گرفت حداكثر افزايش بودجه شركتهاي دولتي بايد به قيمتهاي ثابت 20درصد باشد.
وي ادامه داد: اين امر به معناي بزرگ شدن حجم شركتهاي دولتي بوده و مغاير با اصل 44 قانون اساسي است كه قرار بود دولت، سال به سال كوچك شود.
آل اسحاق گفت: دغدغه ديگر بخش خصوصي در رابطه با بودجه عمراني دولت است كه حدود 32درصد افزايش يافته و به 38 هزار ميليارد تومان رسيده است. اينكه بودجه عمراني كشور اضافه شود امري پسنديده است؛ به شرط اينكه در مباحث عمراني خرج شود و صرف هزينه هاي جاري دولت نشود.
به گفته آل اسحاق، نكته عمده تر ديگر اين است كه كل مصارف ارزي بودجه سال آينده حدود 60 ميليارد دلار است، هم اكنون اين ابهام وجود دارد كه چگونه اعتبار 60ميليارد دلاري قرار است به ريال تبديل شود و بازار خريد اين دلارها كجاست و چه كسي مي خواهد آن را بخرد؟

 



وزير بازرگاني: بسته پيشنهادي حمايت از صادرات غيرنفتي به دولت رفت

وزير بازرگاني از ارائه بسته پيشنهادي اين وزارتخانه براي حمايت از صادرات غيرنفتي در تداوم اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها به رئيس جمهوري خبر داد و گفت: اين بسته تا پيش از پايان سال در هيأت دولت مطرح مي شود.
مهدي غضنفري در نشست كميته توسعه صادرات غيرنفتي كه با حضور جمعي از معاونان و مديران وزارت بازرگاني، مديرعامل بانك توسعه صادرات برگزارشد، اظهار داشت: از آنجايي كه بر اساس ماده هشت قانون هدفمندسازي يارانه ها مقرر شده از محل باز توزيع 30 درصد منابع ناشي از اجراي طرح به توسعه صادرات تخصيص داده شود، اين بسته حمايتي مي تواند سهم هر كدام از زيربخش ها را مشخص كند.
وي با تاكيد بر مشخص شدن ميزان افزايش هزينه هاي تجاري همزمان با اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها گفت: در گزارش ارائه شده به رئيس جمهوري كه مي تواند در يكي از جلسات هيأت دولت مطرح شود، ضروري است تا محورهاي عمده تأثيرگذار بر افزايش هزينه ها در بخش هاي مختلف تجاري عنوان شود.
غضنفري گفت: براي رسيدن به اهداف تجاري و ماندگاري در بازارهاي هدف بايد هر چه زودتر نسبت به تبيين استراتژي و راهبرد صادرات غيرنفتي كشور اقدام كرد.
وي در ادامه بر توجه به تجارت فرامرزي و بهبود فضاي كسب و كار، اجراي سريع تر و عملياتي شدن طرح پنجره واحد و تعيين هزينه تجاري در تداوم نهضت كاهش قيمت تمام شده به عنوان دستور كار كميته در جلسات تأكيد كرد.

 



وزير دارايي سابق آمريكا: بحران ساختارهاي اقتصادي ، آمريكا را به چالش كشيد

وزير دارايي پيشين آمريكا با اعلام اينكه بحران مالي 2008 كليه ساختارهاي اقتصادي آمريكا را به چالش كشيده است تاكيد كرد، بايد از اين بحران درس عبرت گرفت و با اجراي اصلاحات ساختاري در نظام مالي از وقوع مجدد بحران و ركود در اقتصاد آمريكا جلوگيري كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، هنري پاولسون كه طي سالهاي 2006 تا 2009 وزير دارايي آمريكا بود در مقاله اي در روزنامه نيويورك تايمز تصريح كرد، مقامهاي مالي و اقتصادي آمريكا بايد اصلاحات لازم و ضروري را انجام دهند تا سيستم مالي آمريكا بار ديگر با بحراني شبيه بحران سال 2008 روبرو نشود. بحران مالي 2008 كليه ساختارهاي اقتصادي آمريكا را به چالش كشيده است و بر كليه بخشهاي اقتصادي اين كشور تاثير منفي داشته است.
وي افزود: كنگره بايد اصلاحات مورد نياز در سيستم مالي را تصويب كند. تاخير در تصويب اين قانون موجب افزايش نگراني و نااطميناني سرمايه گذاران خواهد شد. اجراي اصلاحات ساختاري در نظام مالي آمريكا بي شك موجب افزايش اعتماد سرمايه گذاران داخلي و خارجي خواهد شد. مهمترين اولويت دولت آمريكا در شرايط حساس كنوني بايد بازسازي ساختارهاي نظام مالي باشد به گونه اي كه از وقوع مجدد چنين بحراني جلوگيري به عمل آيد.
پاولسون در ادامه ضمن اشاره به طرح دولت اوباما براي محدود كردن فعاليت بانكهاي بزرگ آمريكايي گفت، اين طرح اگر موسسات مالي بزرگ را نيز شامل نشود هيچ گونه كارايي كافي نخواهد داشت.
وي گفت: سيستم مالي آمريكا به يك نهاد نظارتي قوي نياز دارد تا ريسك سيستمي در بازارهاي مالي را به دقت كنترل كند. دولت آمريكا بايد قدرت و نفوذ كافي را براي نظارت بر موسسات مالي بزرگ داشته باشد تا از ميزان تاثيرات منفي عملكرد اين موسسات بر ساير بخشهاي اقتصادي آمريكا بكاهد. اجراي اين دو مورد از اصلاحات تاثير مثبتي بر عملكرد سيستم مالي خواهد داشت و از وقوع مجدد بحران مالي شبيه سال 2008 جلوگيري خواهد كرد.
وزير دارايي پيشين آمريكا تاكيد كرد: آمريكا نبايد درس هاي عبرت بحران اخير را فراموش كند. ملت آمريكا دو سال سخت و طاقت فرسا را پشت سر گذاشته است.
نيويورك تايمز: مشكلات اقتصاد آمريكا، اسير دعواهاي سياسي احزاب
روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد در پي بروز بحران مالي اخير و مشكلات عديده اقتصادي در آمريكا، احزاب دموكرات و جمهوري خواه بجاي اتحاد و همدلي براي حل مشكلات به فكر انتقام جويي از يكديگر افتادند و به دعواهاي سياسي دامن مي زنند.
به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، اظهارات اخير اوان بايه سناتور آمريكايي به خوبي نشان داد كه احزاب جمهوري خواه و دموكرات هيچ تمايل و عزم جدي براي كنترل بدهي هاي ملي آمريكا ندارند. كارشناسان اقتصادي و سرمايه گذاران بين المللي نسبت به افزايش كسري بودجه، رشد بدهي هاي ملي، هزينه هاي سنگين لايحه اصلاح نظام بهداشت و سلامت و پير شدن جمعيت آمريكا طي سالهاي آينده هشدار مي دهند.
گفتني است بحران مالي اخير ميلياردها دلار به اقتصاد آمريكا زيان وارد كرده است و موجب كاهش شديد درآمدهاي مالياتي دولت شده است. به نظر مي رسد با فضاي سياسي حاكم در جامعه آمريكا و اختلافات شديد دو حزب اصلي سياسي، مشكلات و چالشهاي اقتصادي و مالي اين كشور در كوتاه مدت قابل حل وفصل نخواهد بود.

 



عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: لزوم افزايش 17 درصدي حقوق كارمندان دولت در سال آينده

عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: با توجه به شاخص هاي زندگي و نرخ تورم، بايد 12 درصد براي جبران نرخ تورم و 5 درصد به عنوان حق سنوات براي افزايش حقوق كارمندان دولت در نظر گرفته شود.
عباسعلي نورا در گفت وگو با فارس در خصوص تعيين ضريب حقوق كارمندان دولت در بودجه 89 اظهار داشت: در بودجه سال 89 ضريب افزايش حقوق براي كارمندان دولت پيش بيني نشده است.
وي افزود: دولت در حال حاضر هيچ راه حلي براي تعيين حقوق كارمندان پيدا نكرده و از طرف ديگر مجلس نيز منابع پيشنهادي دولت را بايد كاهش دهد.نماينده مردم زابل اظهار داشت: دولت براي ارائه افزايش حقوق كارمندان با اراده است اما از كجا منابع آن را تامين مي كند، معلوم نيست.عضو كميسيون برنامه و بودجه ضريب افزايش حقوق كارمندان دولت را 17 درصد پيش بيني كرد و گفت: با توجه به شاخص هاي زندگي و نرخ تورم بايد 12 درصد براي جبران تورم و 5 درصد حق سنوات و افزايش سابقه در نظر گرفته شود كه با توجه به اين موارد بايد حقوق كارمندان دولت 17 درصد افزايش يابد.
وي افزود: 17 درصد حداقل رقمي است كه مي توان براي افزايش حقوق كارمندان در نظر گرفت البته با بودجه ارائه شده اين رقم به طور حتم در مجلس مصوب نخواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14