(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 11 اسفند 1388- شماره 19595
 

مذاكرات نظامي 2 كره امروز در پيونگ يانگ برگزار مي شود
وزيران خارجه اتحاديه عرب فردا در قاهره گردهم مي آيند
تجمع اعترا ض آميز در پايتخت سريلانكا انگليس حامي تروريست هاست
تظاهرات گسترده ضد اسرائيلي در غزه براي دفاع از مقدسات اسلامي فلسطين
«بن غذايي» تنها درآمد 6ميليون آمريكايي!
مذاكرات رئيس جمهور جديد اوكراين با مقامات بلندپايه اروپا در بروكسل
سازمان ها و ناظران خارجي بر انتخابات پارلماني عراق نظارت مي كنند
سؤال كودكان مادريد از سفير اسرائيل؛ امروز چند كودك فلسطيني را كشته ايد؟
راهپيمايي مردم اسلامبول در حمايت از اردوغان كودتاچيان را مجازات كنيد
ناظران اروپايي از تقلب در انتخابات پارلماني تاجيكستان خبر دادند



مذاكرات نظامي 2 كره امروز در پيونگ يانگ برگزار مي شود

وزارت دفاع كره جنوبي اعلام كرد كه هيئت هاي نمايندگي نظامي سئول و پيونگ يانگ امروز در شهر «كسون» كره شمالي با يكديگر مذاكره مي كنند.
به گزارش فارس، در اعلاميه وزارت دفاع كره جنوبي آمده است، در جريان اين مذاكرات درباره مسئله تبادل اطلاعات، تشريفات گمركي و مسئله ورود و خروج شهروندان كره جنوبي از مجموعه صنعتي شهر كسون تبادل نظر خواهد شد.
كره شمالي هفته گذشته پيشنهاد برگزاري مذاكرات نظامي بين هيئت هاي سئول و پيونگ يانگ را به وزارت دفاع كره جنوبي ارائه داد. اين پيشنهاد روز گذشته از سوي كره جنوبي مورد قبول واقع شد. به عقيده تحليلگران، اين مذاكرات قدمي رو به جلو در جهت كاهش تنش هاي بين دو كره محسوب مي شود.

 



وزيران خارجه اتحاديه عرب فردا در قاهره گردهم مي آيند

نشست شوراي اتحاديه عرب در سطح وزيران خارجه فردا در مقر اتحاديه عرب در قاهره برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه شرق الاوسط، يكصد و سي و سومين دوره نشست شوراي اتحاديه عرب ديروز در سطح نمايندگان در مقر اتحاديه عرب برگزار شد و قرار است اين نشست در سطح وزيران خارجه فردا ادامه پيدا كند.
بررسي محاصره تحميلي آمريكا بر سوريه و سودان، مسئله فلسطين و تحولات قدس به ويژه سياست شهرك سازي در اراضي اشغالي، هتك حرمت به اماكن مقدس مسلمانان، ديوار حائل، وضعيت آوارگان فلسطيني و وضعيت آژانس سازمان ملل براي كمك به آوارگان فلسطيني (آنروا) از مهمترين مسائل مورد بررسي در نشست وزيران خارجه اتحاديه عرب خواهد بود.

 



تجمع اعترا ض آميز در پايتخت سريلانكا انگليس حامي تروريست هاست

صدها نفر از فعالان حزب حاكم سريلانكا روز گذشته در اعتراض به حمايت انگليس از جدايي طلبان تاميل در مقابل سفارت انگليس در كلمبو پايتخت اين كشور تظاهرات كردند.
فعالان سريلانكايي در جريان اين تظاهرات نسبت به اظهارات هفته گذشته ديويدميليبند وزير خارجه انگليس در حمايت از ببرهاي آزاديبخش تاميل اعتراض كردند و فرياد برآوردند كه انگليس حامي تروريست هاست.

 



تظاهرات گسترده ضد اسرائيلي در غزه براي دفاع از مقدسات اسلامي فلسطين

مردم فلسطين در اعتراض به هتك حرمت مسجدالاقصي و حرم ابراهيمي عليه سياست هاي يهودسازي دست به تظاهرات گسترده زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهرات جنبش جهاد اسلامي فلسطين با حضور هزاران نفر از مردم غزه و تعدادي از رهبران اين جنبش در محكوميت هتك حرمت مسجدالاقصي از سوي نظاميان و شهرك نشينان صهيونيست و حمله به اين مكان مقدس برگزار شد.
مردم غزه بعد از شركت در نمازمغرب از تمام مساجد اين منطقه با سردادن شعارهاي ضداسرائيلي بر حمايت از مقاومت در مقابل تجاوزات صهيونيست ها تاكيد كردند.
«محمد هندي» عضو دفتر سياسي جنبش جهاد اسلامي در پايان اين تظاهرات ضمن سخناني تاكيد كرد كه اسرائيل با هيچ ابزار و وسيله اي نخواهد توانست كه تاريخ و جغرافياي فلسطين را تغيير دهد.
وي از رهبران امت اسلام و دانشمندان آن خواست تا براي ياري مسجدالاقصي و كمك به آن تلاش كنند.
هندي از مردم كرانه باختري نيز خواست تا براي مقابله با خطرات اطراف مقدسات اسلامي و ارزش هاي تاريخي فلسطين انتقاضه سوم را آغاز كنند.
«فوزي برهوم» سخنگوي جنبش حماس نيز ضمن تقبيح يورش هاي پي در پي صهيونيست ها به مسجد مبارك الاقصي تاكيد كرد كه اين اقدام در چارچوب طرح هاي خطرناك رژيم صهيونيستي به منظور يهودي سازي شهر قدس و تخريب اين مسجد مبارك صورت مي گيرد.
سخنگوي حماس نسبت به يهودي سازي بيت المقدس و تحميل سياست هاي اسرائيل بر شهر بيت المقدس هشدار داد و گفت: اين خطري بزرگ بر حقوق و اصول ماست.
وي اظهار داشت: صهيونيست ها به طور بي سابقه اي حمله به مسجدالاقصي و بيت المقدس را در سايه سكوت عربي و اسلامي آغاز كردند. آنچه كه در بيت المقدس رخ داده زنگ خطري است كه بايد كشورهاي عربي، اسلامي و فلسطين به آن توجه كنند و موضع گيري بين المللي بايد در راستاي دفاع از مقدسات ما باشد. ادامه سكوت عربي و اسلامي و ادامه سركوب مقاومت در كرانه باختري يعني سقوط شهر بيت المقدس و تبديل ساختن آن به پايتخت رژيم صهيونيستي.
موسسه بين المللي قدس نيز خواستار دفاع تمام امت اسلامي و عربي از مسجدالاقصي در مقابل تجاوزها و جنايات رژيم صهيونيستي عليه اين مكان مقدس شد.
اين موسسه از امت اسلامي خواست براي دفاع از مسجدالاقصي به پا خيزند. دبير كل سازمان كنفرانس اسلامي نيز ورود نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي به مسجد الاقصي در بيت المقدس را به عنوان يك اقدام غيرقانوني محكوم كرد و نسبت به عواقب خطرناك آن هشدار داد.
وزارت خارجه امارات نيز در بيانيه اي حملات وحشيانه نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي را محكوم كرد.
عمروموسي دبير كل اتحاديه عرب، رئيس جنبش اسلامي در داخل اراضي اشغالي، مفتي قدس و خطيب مسجدالاقصي و ديگر شخصيت هاي اسلامي خواستار اعمال فشار بر رژيم صهيونيستي به منظور توقف جنايات تروريستي و هتك حرمت به اماكن مقدس مسلمانان شدند.
از سوي ديگر، هزاران تن از دانشجويان الازهر در اعتراض به هتك حرمت نظاميان صهيونيست به مسجدالاقصي و الحاق دو مكان مقدس حرم ابراهيمي و مسجد بلال به فهرست ميراث يهودي اسرائيل تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان از حاكمان عرب و سازمان هاي اسلامي خواستند براي نجات مسجدالاقصي و لغو تصميم اخير صهيونيست ها از هيچ تلاشي دريغ نكنند.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز در ديدار با پادشاه اردن اعلام كرد كه اقدام اسرائيل در قبال مكان هاي مقدس مسلمانان ممكن است آتش جنگ مذهبي را روشن كند.
اين در حالي است كه نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي روز گذشته نيز براي دومين روز متوالي مسجدالاقصي را در محاصره خود گرفتند و همچنان ورود و خروج از مسجد را براي فلسطيني ها ممنوع كرده اند.
بنا بر اعلام منابع محلي، پليس اين رژيم همچنان از ورود مردان زير 50 سال به محيط مسجدالاقصي جلوگيري مي كند و تدابيرسختگيرانه خود را ادامه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فلسطيني وفا، نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي علاوه بر ورودي هاي مسجد، راه ها و كوچه هاي بخش قديمي قدس را نيز در كنترل خود گرفته اند.
منابع محلي همچنين اعلام كردند كه نمازگزاران فلسطيني ديروز ناچار شدند كه نماز را در خيابان هاي نزديك به مسجد ادا كنند زيرا نيروهاي پليس اين رژيم از ورود آنان به مسجد ممانعت كردند.
شواهد جديد
در مورد ترور المبحوح
قاتلان «محمود المبحوح» براي اينكه به نظر آيد كه وي به طور طبيعي مرده است، ابتدا از ماده اي بيهوش كننده استفاده و سپس او را خفه كردند.
به گزارش ايلنا، پليس دبي اعلام كرد كه قاتلان «محمود المبحوح» براي به قتل رساندن وي ابتدا از ماده بيهوش كننده «ساكسيلينكولين» استفاده و سپس او را خفه كرده اند.
وي افزود: «قاتلان اين روش را استفاده كردند تا به نظر آيد كه وي به طور طبيعي مرده است.»
از سوي ديگر رئيس پليس دبي در تازه ترين اظهارات خود درباره ترور المبحوح اعلام كرد كه تمامي متهمان ترور المبحوح در فلسطين اشغالي به سر مي برند و همچنين بانك مركزي در حال تحقيق درباره حاميان مالي عوامل ترور المبحوح است.
به گزارش خبرگزاري مهر، ضاحي خلفان در گفت وگو با روزنامه «البيان» چاپ امارات اظهار داشت: بانك مركزي در حال تحقيق درباره طرف هايي است كه براي 14 تن از متهمان ترور المبحوح كارت هاي اعتباري صادر كرده اند.
به گفته خلفان، اين كارت ها از سوي بانك «ميتا» كه مقر آن در آمريكا است صادر شده است.
وي افزود: تمامي متهمان ترور المبحوح در اسرائيل هستند و اگر آنها در اسرائيل باقي بمانند بازداشت نخواهند شد اما اگر آنجا را ترك كنند قطعاً دستگير خواهند شد.
ساير رويدادها
¤رژيم صهيونيستي توزيع ماسك هاي ضدگاز و مواد شيميايي در ميان ساكنان سرزمين هاي اشغالي را آغاز كرد.
¤رئيس جمهور سوريه در ديدار با وزير خارجه سوئد بر اهميت نقش محوري اروپا در روند صلح خاورميانه تاكيد كرد.
¤مركز تحقيقات امنيت داخلي رژيم صهيونيستي اعلام كرد، اعراب براي آنكه حمايت آمريكا از خودشان در شرايط حساس را تضمين كنند سعي مي كنند به اسرائيل نزديك شوند.

 



«بن غذايي» تنها درآمد 6ميليون آمريكايي!

از هر 50 آمريكايي يك نفر، يعني دركل 6 ميليون آمريكايي، با درآمدي ماهيانه 100يا 200دلار آنهم به شكل «بن غذايي»، زندگي مي كنند!
درواقع، طبق يك تحليل آماري دولت آمريكا كه روزنامه«نيويورك تايمز» آن را چاپ كرده، تعداد اشخاصي كه دراين كشور بيكارند و از هرگونه كمك مالي هم محرومند طي دو سال گذشته به شكلي انفجاري و به ميزان 50درصد افزايش پيدا كرده، به طوري كه در نوادا سه برابر شده است، در فلوريدا ونيويورك به دو برابر رسيده و در مينه سوتا و يوتا هم نزديك به 90 درصد بيشتر شده، و اين درحالي است كه از ايالت «وين» گرفته تا ميشيگان - كه شهر ديترويت را هم كه نصف جمعيتش بيكارند و يا كار درست و حسابي ندارند-،از هر 25شهروند يك نفر تنها درآمدش «بن غذايي» است! به نوشته«نيويورك تايمز»، اين آمار از وسعت درد و رنج مردم آمريكا در آغاز دهه جديد خبر مي دهد، و همينطور دروغ آنهايي را هم كه از «رونق مجدد» اقتصادي حرف مي زنند، فاش مي كند. حالا، رقم 6 ميليون نفري كه دربالا گفته شد- كه 2/1ميليون نفرشان هم كودك هستند-با كل جمعيت ايالت «اينديانا» يا «ماساچوست» و يا مجموع ساكنان «لس آنجلس»، «فيلادلفيا» و «بوستون»، برابري مي كند! روزنامه آمريكايي معتقد است كه چنين فاجعه اي دراصل بي تفاوتي دولت «اوباما» را نشان مي دهد كه هيچ كاري براي آنهايي كه شغل، خانه و ممر درآمدشان را از دست داده اند، انجام نداده درحالي كه بودجه هنگفتي را صرف حفظ ثروت «برگزيدگان» مالي و يا تأمين مخارج جنگ هايش كرده است! اين گزارش همچنين به ما مي گويد كه تعداد افراد بدون درآمد از سال 1996 يعني از زماني كه «بيل كلينتون» دموكرات و كنگره جمهوريخواه كمك هاي اجتماعي را كه از سال 1930 جزو برنامه كمك هاي فدرال بود قطع كردند، پيوسته بيشتر و بيشتر شده است. با اين حال و با وجود نياز فزاينده به اين كمك ها، «اوباما» هم با اعطاي يارانه اضافي به آنچه كه از اين برنامه باقي مانده، مخالفت كرده است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



مذاكرات رئيس جمهور جديد اوكراين با مقامات بلندپايه اروپا در بروكسل

رئيس جمهور جديد اوكراين براي تبادل نظر با سران اروپا به بروكسل رفت و با آنها به تبادل نظر پرداخت.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، «ويكتور يانكوويچ» رئيس جمهوري جديد اوكراين در اولين سفر خارجي خود، پس از به قدرت رسيدن، ديروز راهي اروپا شد.در همين حال رئيس جمهوري جديد اوكراين كه به گرايش به روسيه مشهور است، اظهار داشته است كه در انتقال قدرت از رهبران شكست خورده انقلاب نارنجي اين كشور كه به شدت حامي غرب بودند مسيري متعادل را طي كند.
يانكوويچ ديروز به محض ورود به بروكسل با «هرمان وان رومپوي» رئيس اتحاديه اروپا، «خوزه مانوئل باروسو» رئيس كميسيون اتحاديه اروپا و «كاترين آشتون» رئيس سياست خارجي اين اتحاديه ديدار كرد.
اوكراين به عنوان پل ارتباطي و ترانزيت انرژي و تجارت بين روسيه و اروپا اهميت زيادي براي اروپايي ها دارد.
از سوي ديگر با اينكه «ويكتور يوشچنكو» رئيس جمهوري غرب گراي سابق بشدت طرفدار پيوستن اوكراين به اتحاديه اروپا و ناتو بود، يانكوويچ در اين سفر به مقر ناتو نيز نخواهد رفت.
همچنين «كاترين آشتون» مسئول سياست خارجي اروپا نيز در مراسم تحليف وي شركت نكرده بود كه اين علايم نشان از شكاف هايي است كه ميان دو طرف وجود دارد.

 



سازمان ها و ناظران خارجي بر انتخابات پارلماني عراق نظارت مي كنند

كميته عالي مستقل انتخابات عراق اعلام كرد، بيش از 900 ناظر خارجي بر انتخابات پارلماني اين كشور نظارت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «وليد الزيدي»، مدير اجرايي كميته عالي مستقل انتخابات عراق اعلام كرد 926 ناظر خارجي و حدود 78 هزار ناظر داخلي بر حسن اجراي انتخابات پارلماني روز 16 اسفند اين كشور نظارت مي كنند. علاوه بر آن، 30 سازمان خارجي و بيش از 300 سازمان و نهاد داخلي نيز در اين نظارت مشاركت دارند.
بيش از 6172 نفر از 165 جريان سياسي در اين انتخابات نامزد شدند و براي دست يافتن به 325 كرسي مجلس با هم رقابت خواهند كرد. بيش از 500 نامزد نيز به دليل داشتن سابقه ارتباط با بعثي ها، رد صلاحيت شده اند.
در همين حال «نوري مالكي»، نخست وزير عراق، ضمن دفاع از رد صلاحيت افراد مذكور، گفت كه اين تصميم به حضور اهل سنت در پاي صندوق هاي رأي لطمه اي نمي زند.
مالكي كه در نجف به سر مي برد، افزود: برخي از جريان هاي خارجي نمي خواهند مردم عراق به سعادت برسند ولي مشاركت مردم در انتخابات آتي، مي تواند مشت محكمي به آنها باشد.
مالكي گفت: برخي احزاب سياسي براي بررسي آينده عراق، به كشورهاي عربي سفر مي كنند، از آنها مي خواهم كه در داخل عراق به دنبال آينده كشورشان باشند.
نخست وزير عراق افزود: اين گروه ها موفق نخواهند شد، زيرا مردم عراق با آراي خود، اجازه بازگشت به دوران ديكتاتوري را نمي دهند.
حالت فوق العاده
به گزارش مهر، يك منبع آگاه در وزارت كشور عراق اعلام كرد: از امروز تا نهم مارس، به مدت هشت روز، حالت فوق العاده در سراسر عراق به اجرا در مي آيد. در همين راستا، تمامي نيروهاي نظامي و انتظامي عراق به حالت آماده باش كامل در مي آيند. در همين چارچوب، رفت وآمد دوچرخه و موتورسيكلت در خيابان هاي بغداد تا اطلاع ثانوي ممنوع خواهد بود.
بنا بر اين گزارش، از ساعت 22 پنجشنبه تا پنج صبح دوشنبه هشتم مارس (15 اسفند) تمامي مسيرهاي ورودي و خروجي استان هاي مختلف بسته خواهد بود و روزهاي شنبه، يكشنبه دوشنبه در همين ساعت منع رفت وآمد شبانه اعلام خواهد شد و علاوه بر اين، غيرنظامياني كه مجوز حمل سلاح دارند نيز حق ندارند آن را در اين مدت حمل كنند.
وي افزود: تمام مسيرهاي بين المللي براي ورود و يا خروج از كشور از ساعت 12 شب 7 مارس (16 اسفند) تا ساعت 5 صبح روز بعد بسته خواهد بود. همچنين، حركت خودروها در داخل شهر ها از صبح روز يكشنبه تا صبح روز بعد ممنوع خواهد بود و از نزديك شدن خودروها به مراكز راي گيري نيز جلوگيري خواهد شد. اين مقام وزارت كشور در ادامه گفت: تمامي مسيرهاي زميني، هوايي و دريايي عراق از ساعت 12 شب 16 اسفند تا پنج صبح روز بعد بسته خواهد بود.

 



سؤال كودكان مادريد از سفير اسرائيل؛ امروز چند كودك فلسطيني را كشته ايد؟

كودكان مدارس مادريد پايتخت اسپانيا با نگارش نامه هايي به سفير رژيم صهيونيستي خواستار توقف كشتار كودكان فلسطيني شده و از وي سؤال كردند اين رژيم هر روز چه تعداد از فلسطينيان را به خاك و خون مي كشد؟
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پرس تي وي، كودكان مدرسه مادريد با نوشتن نامه هايي به رافائل شاتز «سفير رژيم اسرائيل درمادريد» از وي پرسيدند امروز چند كودك فلسطيني را به قتل رسانده ايد؟
دربخش ديگري از اين نامه آمده است، آقاي سفير آيا كشتن انسان ها شما را ناراحت نمي كند پس چرا هر روز تعدادي از انسان هاي بي گناه فلسطيني و به ويژه زنان و كودكان بي پناه را به قتل مي رسانيد؟
كودكان اسپانيايي دراين نامه افزودند، چرا شما به جاي كشتن كودكان و مردم فلسطين به نكشتن آنها فكر نمي كنيد، آيا بهتر نيست كه از فلسطين خارج شويد و اين سرزمين را به ساكنان اصلي خود واگذار كنيد.گفتني است كودكان مدارس پايتخت اسپانيا با گسترش تجاوزات و جنايات صهيونيست ها عليه ملت فلسطين به اين فكر افتادند كه با نوشتن نامه به سفير رژيم صهيونيستي خواسته خود را مطرح سازند و خشم و انزجار خود را از اقدامات وحشيانه اين رژيم ابراز كنند.


 



راهپيمايي مردم اسلامبول در حمايت از اردوغان كودتاچيان را مجازات كنيد

مردم تركيه با تظاهرات در خيابان هاي اسلامبول، از حزب حاكم اين كشور در برابر كودتاچيان حمايت كردند و خواستار برخورد با آنها شدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، هزاران نفر از مردم تركيه يكشنبه با راهپيمايي در خيابان هاي اسلامبول از دولت اسلامگراي حاكم بر اين كشور و حزب عدالت و توسعه حمايت كردند و خواستار برخورد با كودتاچيان شدند. حدود 51افسر ارشد ارتش تركيه كه نيمي از آنها را بازنشستگان تشكيل مي دهند، طي 10 روز اخير در تركيه به اتهام مشاركت در توطئه كودتا عليه دولت آنكارا دستگير شدند. يك روزنامه ترك به نام «طرف»، با چاپ گزارشي براساس يك سند محرمانه 500 صفحه اي، توطئه كودتاي فوق را برملا كرد.
اين كودتاچيان ناكام، متهم هستند كه براي بمب گذاري در مساجد، ايجاد تنش در روابط يونان و تركيه و نهايتاً سقوط دولت آنكارا برنامه ريزي كرده بودند.
ارتش تركيه تاكنون سابقه كودتا عليه چهار دولت اين كشور را داشته است.
در همين رابطه، «رجب طيب اردوغان» نخست وزير تركيه، يكشنبه در جمع خبرنگاران گفت، حزب حاكم عدالت و توسعه قرار است پيش از پايان ماه مارس (10فروردين) از طريق پارلمان تغييراتي را در قانون اساسي تركيه اعمال كند.
به گفته نخست وزير تركيه، اين اقدام در واكنش به بروز برخي بحران هاي سياسي داخلي و دستگيري ده ها افسر ارتش آن كشور به اتهام تلاش براي سرنگوني دولت، صورت مي گيرد.
اردوغان اظهار داشت: قرار نيست قانون اساسي تركيه به طور كامل تغيير كند، بلكه برخي موضوعات مهم آن از جمله بندهاي مربوط به سيستم قضايي و احزاب اصلاح مي شود.
قانون اساسي كنوني تركيه، پس از كودتاي نظاميان در سال 1980 كه به سرنگوني دولت «سليمان دميرل» انجاميد، مورد انتقاد برخي احزاب و سياسيون اين كشور قرار گرفته است.

 



ناظران اروپايي از تقلب در انتخابات پارلماني تاجيكستان خبر دادند

هيئت ناظران انتخاباتي سازمان امنيت و همكاري اروپا از وقوع تقلب گسترده در انتخابات پارلماني تاجيكستان خبر داد.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، هيئت ناظران انتخاباتي «سازمان امنيت و همكاري اروپا» با رد صحت انتخابات پارلماني در تاجيكستان اعلام كرد: در اين انتخابات تعداد زيادي صندوق راي جا به جا شده و تخلفات گسترده ديگري نيز اتفاق افتاده است.
سخنگوي اين سازمان تاكيد كرد: پوشش اخبار مبارزات انتخاباتي در شبكه هاي تلويزيوني بسيار كم بوده تا به اين ترتيب توانايي هاي راي دهندگان براي شركت در انتخابات كاهش يابد.
از سوي ديگر، حزب «احياي اسلامي» كه بزرگترين حزب اپوزيسيون به شمار مي رود، مدعي شد كه شواهدي از تقلب در انتخابات روز يكشنبه وجود دارد.
اين در حالي است كه نتايج انتخابات پارلماني تاجيكستان كه قرار بود ظرف 24 ساعت اعلام شود، به زمان ديگري موكول شده است و به نظر مي رسد، امامعلي رحمان، رئيس جمهور تاجيكستان كه دو سال از رياستش مي گذرد، همچنان در راس قدرت باقي بماند.
اين اخبار در حالي منتشر مي شود كه در آستانه انتخابات حزب حاكم تاجيكستان، پلاكاردهاي تبليغاتي خود را با تصاوير رحمان منتشر كرد كه در اين پلاكاردها، رحمان، راي دهندگان را دعوت كرده است تا به حزب حاكم راي دهند.
احزاب مخالف دولت تاجيكستان نيز با انتقاد از رئيس جمهور كه پيش از اين وعده برگزاري انتخاباتي شفاف، آزاد و دموكراتيك را داده بود، اعلام كردند كه امامعلي رحمان در آستانه انتخابات به اين وعده ها عمل نكرده است.
مخالفان، همچنين با انتقاد از شرايط غيرعادلانه انتخابات، اعلام كردند كه حزب حاكم با استفاده از موقعيت و مقام امامعلي رحمان، سعي دارد، كرسي هاي بيشتري را در پارلمان تاجيكستان تصاحب كند.

 

(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14