(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 19 اسفند 1388- شماره 19601
 

حزب سعادت تركيه خواستار لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها شد
كره شمالي : آمادگي داريم با تهديدهاي آمريكا مقابله كنيم
اعتصاب 250 هزار كارمند در انگليس فعاليت هاي اقتصادي را فلج كرد
سفرهاي پياپي فرستادگان آمريكا به منطقه براي تقويت روحيه رژيم صهيونيستي
براساس آخرين نتايح انتخابات پارلماني عراق نوري مالكي با كسب 92 كرسي پيشتاز است
وزيرخارجه انگليس: با موافقت اعراب به عراق حمله كرديم
تجمع اعتراض آميز عليه اسرائيل زندانيان فلسطيني را آزاد كنيد
آمريكا و پاكستان رزمايش هوايي برگزار مي كنند
آغاز گفت وگوهاي ملي لبنان تحت نظارت ميشل سليمان



حزب سعادت تركيه خواستار لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاه ها شد

حزب سعادت تركيه خواستار رفع ممنوعيت استفاده حجاب اسلامي در مراكز آموزشي و دولتي اين كشور شد.
به گزارش فارس، به نقل از رسانه هاي تركيه، رئيس شاخه زنان حزب اسلامگراي سعادت تركيه به مناسبت روز جهاني زن، خواهان آن شد كه معضل ممنوعيت استفاده از حجاب اسلامي در دانشگاه ها و مراكز دولتي در اين كشور حل شود.
وي با تأكيد بر اينكه مشكلات زنان را نمي توان تنها در يك روز خلاصه كرد، به وجود موانع بر سر راه زنان و دختران مسلمان تركيه در زمينه ادامه تحصيل در مراكز آموزش و نيز استخدام در مشاغل دولتي به دليل ايمان و اعتقاد اين قشر به اسلام از جمله حجاب اشاره كرد و در پايان خواستار لغو ممنوعيت استفاده از حجاب در اين مراكز شد.

 



كره شمالي : آمادگي داريم با تهديدهاي آمريكا مقابله كنيم

وزارت خارجه كره شمالي در واكنش به رزمايش مشترك نظامي آمريكا و كره جنوبي، از آمادگي نظامي كشورش براي مقابله با آمريكا خبر داد.
به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، سخنگوي وزارت خارجه كره شمالي روز سه شنبه در واكنش به آغاز رزمايش ده روزه آمريكا و كره جنوبي كه از روز دوشنبه در آب هاي شبه جزيره كره آغاز شده است گفت: توان بازدارندگي هسته اي خود را در واكنش به تهديدهاي نظامي آمريكا تقويت خواهد كرد و از سوي ديگر آمادگي گفت وگو يا جنگ با آمريكا را نيز دارد.
اين مقام رسمي در ادامه افزود: مادامي كه تهديدها و تحريك هاي آمريكا ادامه دارد، پيونگ يانگ به تقويت توان بازدارندگي هسته اي خود ادامه مي دهد.

 



اعتصاب 250 هزار كارمند در انگليس فعاليت هاي اقتصادي را فلج كرد

اعتصاب 48ساعته بيش از 250 هزار كارمند دولت در انگليس، بخش هاي اداري و قضايي اين كشور را دچار بحران كرد.
دامنه بحران بزرگ اقتصادي كه در سال2008 ميلادي آغاز شد، روز به روز در حال افزايش است و اگرچه دولتمردان غربي سعي دارند با جعل و بازي با آمار نويد بهبود وضعيت معيشتي را به مردم خود بدهند، اما چون مردم بدون توجه به اين شعبده بازي ها، واقعيت هاي بحران را لمس مي كنند، دست به شورش هاي اجتماعي زده و ساختار سياسي حكومت هاي خود را به چالش مي كشند.
پس از شورش هاي اجتماعي در يونان، اسپانيا، پرتغال و آمريكا، عصر دوشنبه كارمندان دولت انگليس در سرتاسر اين كشور اعلام كردند كه در اعتراض به سياست هاي اقتصادي دولت «گوردون براون» وارد يك اعتصاب دو روزه مي شوند.
اگر چه مدت اين اعتصاب دو روز اعلام شده و رسانه هاي غربي سعي دارند هدف آن را اعتراض به «سياست»هاي دولت عنوان كنند، اما از لابه لاي سخنان اعتصاب كنندگان به راحتي مي توان به نارضايتي مردم انگليس از ساختار سياسي اين كشور پي برد. روز گذشته يكي از سازمان دهندگان اعتصاب به خبرنگار روزنامه آمريكايي «بوستون گلوب» گفت «ما دوست نداريم اعتصاب كنيم. اما تا زماني كه بتوانيم يك دولت مناسب روي كار بياوريم، به اين حركت ادامه خواهيم داد.»
به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي عربي، در اين اعتصاب ها كه با تحصن نيز همراه است، كارمندان دادگاه ها، دفاتر ماليات، و ناظران مرزها دوشادوش كارمندان خطوط هوايي به وضع موجود اعتراض كردند.
به عقيده ناظران سياسي، «ديويد كامرون» و حزب متبوعش (محافظه كار) در انتخابات بهار آينده خواهند توانست از وضعيت كنوني نهايت بهره را برده و به راحتي پيروز شوند. اين پيروزي براي اتحاديه اروپا خبر خوشايندي نخواهد بود، چرا كه كامرون اعلام كرده فرآيند الحاق انگليس به پيمان ليسبون بدون نظر مردم غيرقانوني بوده و بايد در اين باره يك رفراندوم برگزار شود؛ اتفاقي كه با توجه به نظرسنجي هاي انجام شده نتيجه اش منفي بوده و خروج لندن از سازمان اتحاديه اروپا را در پي خواهد داشت.

 



سفرهاي پياپي فرستادگان آمريكا به منطقه براي تقويت روحيه رژيم صهيونيستي

تاكيد بر حفظ امنيت و تقويت روحيه رژيم صهيونيستي در منطقه ازسوي باراك اوباما بهترين هدف مسئولان آمريكايي از سفرهاي پي درپي به خاورميانه است.
به گزارش خبرگزاري ها، «احمد ابوحلبيه» عضو حماس در مجلس قانونگذاري فلسطين درباره سفرهاي مكرر مسئولان آمريكايي به منطقه گفت، ديدارهاي مقامات آمريكايي از منطقه و تلاش گسترده آنان براي تقويت و تشويق روند سازش فقط در جهت خدمت به منافع رژيم اسرائيل است و نفعي براي فلسطيني ها ندارد.وي افزود، واشنگتن در خلال اعزام افرادي مانند «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا و ديدار وي با نتانياهو تلاش مي كند موافقت نخست وزير رژيم صهيونيستي را براي ادامه ديدار با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در رام الله جلب كند.
ابوحلبيه با تاكيد بر ثابت بودن موضع آمريكا در قبال قضيه فلسطين تاكيد كرد، هر دولتي اعم از جمهوري خواه يا دموكرات در آمريكا روي كار بيايد تغييري در موضع واشنگتن در قبال قضيه فلسطين ايجاد نخواهد شد.
مسئول حماس گفت، همه تلاش هاي رژيم اشغالگر در زمان حاضر در جهت سركوب مردم فلسطين در داخل قدس اشغالي به علت اقدامات تجاوزكارانه اين رژيم در داخل مسجدالاقصي عليه مقدسات اسلامي متمركز شده است.
وي اظهار داشت، استقبال از شروع مذاكرات با رژيم اشغالگر با اعلام ساخت 112 واحد مسكوني جديد در شهرك هاي صهيونيستي، ساخت 210 واحد مسكوني در داخل شهر قدس، تخريب منازل فلسطيني ها و مصادره هزاران هكتار از اراضي قدس صورت گرفته است.
ابوحلبيه تصريح كرد، مذاكرات با رژيم اسرائيل اعم از مستقيم يا غيرمستقيم، علني يا محرمانه هيچ فايده اي ندارد.
بايدن كه عالي ترين مقام آمريكايي دولت باراك اوباما است از روز دوشنبه سفر خود به فلسطين اشغالي را آغاز كرده و با مقامات رژيم صهيونيستي و محمودعباس ديدار كرده است.
گفتني است مذاكرات غيرمستقيم تشكيلات خودگردان با رژيم صهيونيستي در شرايطي آغاز شده است كه هيچكدام از خواسته هاي فلسطيني ها از جمله توقف شهرك سازي عملي نشده است.
اين در حالي است كه بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي تاكيد كرده است كه شرط اصلي ما براي صلح اين است كه فلسطيني ها اسرائيل را به عنوان كشور يهود به رسميت بشناسند.
وي ابراز اميدواري كرد كه با رسميت شناخته شدن اسرائيل مذاكرات غيرمستقيم تبديل به مذاكرات مستقيم شود.
«صائب عريقات» مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين در اين باره مدعي شد كه اين مذاكرات آخرين فرصت براي آغاز روند صلح است.
در اين حال عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد كه مذاكرات غيرمستقيم ميان اسرائيل و فلسطين چهار ماه به طول مي انجامد.
مذاكرات فلسطيني ها با رژيم صهيونيستي از دسامبر سال 2008 به حالت تعليق درآمده بود.
در همين حال «محمود الرمحي» دبير مجلس قانونگذاري فلسطين تاكيد كرد، با وجود تسريع در روند شهرك سازي و يهودي سازي از سوي رژيم صهيونيستي بازگشت به پاي ميز مذاكره غيرمستقيم با رژيم صهيونيستي اقدام اشتباهي است.
سامي ابوزهري سخنگوي جنبش مقاومت اسلامي «حماس» نيز تاكيد كرد كه اعلان احداث 112 واحد مسكوني جديد از سوي مراجع صهيونيستي همزمان با سفر جرج ميچل به منطقه نشانگر توجه ويژه آمريكا به حفظ منافع رژيم اشغالگر قدس و سرپوش گذاشتن بر روي جنايت هاي اين رژيم و در راس آنها شهرك سازي است.
وزير سابق خارجه فلسطين با تاكيد به اينكه گروه هاي اصلي و مبارز فلسطيني از جمله جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جهاد اسلامي هرگز با مذاكرات سازش موافقت نكرده اند، گفت كه روند سازش اكنون به نقطه صفر بازگشته است.
«اسماعيل هنيه» نخست وزير منتخب فلسطين نيز بار ديگر برگزينه مقاومت به عنوان گزينه ثابت و راهبردي گروه هاي مقاومت تاكيد كرد.
وي همچنين بر حمايت گروه هاي مقاومت از اهالي قدس و كرانه باختري در مقابله با تجاوزگري هاي اشغالگران در حق مقدسات اسلامي تاكيد كرد.
گفتني است جو بايدن پيش از سفر به خاورميانه هشدار داده بود كه هيچ طرف داخلي يا منطقه اي نبايد بنا بر منافع خصوصي خود باعث تخريب روند سازش شود.
اين در حالي است كه جرج ميچل فرستاده ويژه اوباما به خاورميانه نيز همزمان با بايدن سفر خود را به منطقه و ديدار با مقامات رژيم صهيونيستي و تشكيلات آغاز كرده و تلاش مي كند تا هرچه سريع تر زمينه مذاكره و سازش طرفين را به وجود آورد.
ساير رويدادها
¤ سازمان بين المللي پليس جنايي (اينترپل) احكام بازداشت 16 متهم پرونده ترور شهيد «محمود المبحوح» فرمانده ارشد حماس را صادر كرد.
¤ وزيرخارجه سوريه در ديدار با همتاي نروژي خود خواستار فشار جامعه بين المللي بر رژيم صهيونيستي شد.
¤ رژيم صهيونيستي به دبيركل سازمان ملل و نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا اجازه داد از طريق اراضي اشغالي وارد نوارغزه شوند.
¤ رئيس بخش كتيبه ها و ميراث مسجدالاقصي از تصميم رژيم صهيونيستي براي الحاق «مصلي مرواني» به ليست موسوم به آثار باستاني يهودي پرده برداشت.

 



براساس آخرين نتايح انتخابات پارلماني عراق نوري مالكي با كسب 92 كرسي پيشتاز است

نتايج اوليه انتخابات پارلماني عراق نشان مي دهد فهرست «نوري مالكي» با كسب حدود 92 كرسي پارلمان، در صدر ديگر فهرست ها قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري ها، نتايج اوليه انتخابات پارلماني عراق از پيشتازي «ائتلاف دولت قانون» تحت رياست مالكي، نخست وزير عراق حكايت دارد. طبق اعلام نتايج اوليه، اين ائتلاف تا لحظه تنظيم اين خبر 92 كرسي را به خود اختصاص داده است.
«ائتلاف ملي عراق» به رهبري «سيد عمار حكيم» نيز با كسب 85 كرسي در جايگاه دوم قرار دارد. در رتبه سوم، فهرست «العراقيه» متعلق به «اياد علاوي» حدود 62 كرسي را از آن خود كرده است. بعد از ائتلاف فوق نيز «ائتلاف ملي كردستان» جاي گرفته و تعداد كرسي هاي آن بين 40 تا 45 كرسي در مجلس آتي است. مجلس عراق 325 كرسي دارد. خبرگزاري ها به نقل از منابع غيررسمي، خبر فوق را گزارش كردند و نتايج اوليه رسمي صبح پنجشنبه(فردا) اعلام مي شود.
پست رياست جمهوري
به گزارش ايسنا، «طارق الهاشمي»، معاون سني رئيس جمهور عراق، خواستار تعيين يك شخصيت عربي براي پست رياست جمهوري اين كشور در مرحله آينده شد. وي گفت: هويت عربي عراق روشن و مشخص است. من قدرت و تمايل براي تصدي پست رياست جمهوري را دارم. وي افزود اين مسئله به ملت عراق و توافقات سياسي بعد از انتخابات مربوط است.
معاون رئيس جمهور عراق از عملكرد دولت طي چهار سال گذشته انتقاد كرد و گفت: عراق اكنون پيشينه اي منفي در زمينه حقوق بشر، شفافيت عملكرد در مقابل فساد را دارد.
الهاشمي در سابقه چهار ساله سياسي خود، مخالفت با تصويب قانون انتخابات و اعتراض به حذف بعثي ها از نامزدي در انتخابات پارلماني را دارد.
«جلال طالباني» رئيس جمهور فعلي عراق، كرد است.
آينده سياسي عراق
دولت آتي عراق با چند مسئله مهم و فوري مواجه است؛ قبل از همه، مديريت و زمينه سازي خروج همه نيروهاي آمريكايي تا پايان سال 2011، طبق قرارداد بغداد-واشنگتن است. سپس، ايجاد آرامش و امنيت و ريشه كني تروريسم در شرايطي است كه اشغالگران، ديگر حضور ندارند.
سپس مواجهه با چالش مهمي چون مداخلات عربستان در عراق است. هرچند مشاركت عراقي ها در انتخابات، گسترده بوده است و به گفته كميته مستقل انتخابات، اين مشاركت، تا 4/62درصد راي دهندگان را شامل مي شده است، ولي اين وجه مثبت انتخاباتي را گروكشي ها و زد وبندهاي سياسي آتي ميان جناح بندي ها و ائتلاف ها، تضعيف خواهد كرد. نتيجه اينكه، دولت آينده عراق در مواجهه با مثلث آمريكا-عربستان و تروريسم، چندان يك دست و قدرتمند نخواهد بود.

 



وزيرخارجه انگليس: با موافقت اعراب به عراق حمله كرديم

وزير خارجه انگليس با دفاع از تجاوز نظامي كشورش و آمريكا به عراق تصريح كرد، با موافقت اعراب به عراق حمله كردند.
به گزارش پايگاه خبري «آنتي وار»، «ديويد ميليبند»، وزير خارجه انگليس روز دوشنبه پس از حضور در كميته تحقيق و تفحص پارلمان اين كشور، پس از دفاع از تجاوز نظامي كشورهاي آمريكا، انگليس و همپيمانان غربي آنها گفت: پس از جلب موافقت اعراب بود كه اين حمله صورت گرفت.
وي مدعي شد كه انگليس با شركت در اين جنگ به نمونه اي از دموكراسي و حقوق بشر در منطقه تبديل شده است!
«ميليبند» همچنين اعلام كرد، همراهي انگليس با آمريكا در اشغال عراق، نه تنها لطمه اي به مناسبات كشورش با جهان عرب نزده است بلكه به گفته يكي از سفيران انگليس درمنطقه، موقعيت انگليس در خاورميانه را نيز بسيار قدرتمند كرده است!
«ديويد ميليبند» با اشاره به اينكه از جنگ عراق بايد عبرت گرفت گفت كه انگليس نياز دارد تا در مسائل جهاني دخالت داشته باشد و اين امكان وجود دارد كه باز هم در جنگ هاي مشابه در آينده شركت كند.
گفتني است، «ميليبند» در زمان «توني بلر»، نخست وزير وقت انگليس، وزير محيط زيست بود و در ژوئن 2007 و پس از روي كار آمدن «گوردون براون» به عنوان وزير خارجه اين كشور منصوب شد.

 



تجمع اعتراض آميز عليه اسرائيل زندانيان فلسطيني را آزاد كنيد

زنان بيروت با برگزاري تظاهرات ضد اسرائيلي خواستار آزادي تمامي زنان و مردان اسير فلسطيني از چنگال رژيم صهيونيستي شدند.
زنان لبناني با در دست داشتن عكس زناني كه ماه ها و سال هاست در زندان هاي رژيم صهيونيستي تحت بازداشت و شكنجه هستند از مجامع بين المللي و حقوق بشري خواستند اين زنان را هرچه سريع تر آزاد و به خانواده هايشان بازگردانند. آنها از مسئولان اسرائيلي خواستند زندانيان فلسطيني را آزاد كنند.

 



آمريكا و پاكستان رزمايش هوايي برگزار مي كنند

منابع خبري از برگزاري رزمايش مشترك نظامي آمريكا و پاكستان در اواخر سال جاري ميلادي خبر دادند.
به گزارش «ايسنا» به نقل از خبرگزاري «يونايتدپرس»، منابع آگاه به يك روزنامه پاكستاني گفتند كه نيروي هوايي آمريكا و پاكستان در يك مانور دفاعي در آمريكا در اواخر سال 2010 شركت خواهند كرد. به گفته منابع آگاه، اين مانور مشترك در راستاي ارتقاي اجراي كيفي حملات هوايي ارتش پاكستان در مناطق قبايلي و به رسميت شناختن قواي هوايي اين كشور در جنوب آسيا برگزار خواهد شد.
براساس گزارش يونايتدپرس، مقام هاي نظامي پاكستان اظهار داشتند، عمليات هوايي منجر به حذف چندين فرمانده شبه نظامي در استان هاي بي ثبات هم مرز با افغانستان شده است.اين در حالي است كه اسلام آباد، انتظار دارد، پيش از برگزاري مانور در اواخر سال 2010، چندين فروند جنگنده اف 16 از آمريكا دريافت كند.

 



آغاز گفت وگوهاي ملي لبنان تحت نظارت ميشل سليمان

گفت وگوهاي ملي لبنان براي بررسي استراتژي دفاعي با حضور 19 رهبر و نماينده احزاب تاثيرگذار در كشور و تحت نظارت رئيس جمهور در كاخ بعبدا آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سومين دور گفت وگوهاي داخلي لبنان در حالي روز گذشته آغاز شد كه دور دوم اين نشست ها در ژوئن 2009 بي نتيجه باقي مانده بود.
دور اول اين گفت وگوها نيز در سال 2006 آغاز شده بود اما به دنبال اوج گرفتن اختلافات داخلي ميان احزاب حاكم و مخالفان نتيجه اي به همراه نداشت.
در نشست روز گذشته دستاوردهاي مرحله سابق گفت وگوها، همچنين توافق بر سازوكار استراتژي جديد دفاعي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
محمد فينش وزير مشاور در امور توسعه اداري و عضو حزب الله اظهار داشت، موضوع خلع سلاح حزب الله به هيچ وجه در دستور كار اين نشست قرار ندارد چرا كه بر همگان ثابت شده است كه حزب الله توانايي دفاع از كشور را دارد و اين مسئله را به خوبي ثابت كرده است.
از سوي ديگر نمايندگان حزب الله در اين نشست شركت كنندگان را به الگو گرفتن از تجربه مقاومت براي حمايت از وطن و آزادسازي سرزمين فراخواندند.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14