(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 اسفند 1388- شماره 19607
 

نوروز در شهر بادگيرها
خوزستان ؛ بهشت پنهان ايران
سفر به شهرباغ ها وچشمه ها در نوروز
نوروز را در گلستان -ايران كوچك -بگذرانيد
باغ شهر خوانسار خفته درلاله هاي واژگون
نوروز در قصر روناش زيبا و لذت بخش است
ايران در كيهان
سفر به پايتخت مفاخر ايران
انديمشك؛ چشم انتظار ميهمانان نوروزي



نوروز در شهر بادگيرها

استان يزد با جمعيتي نزديك به يك ميليون نفر كه بيش از نيمي از آن در مركز استان ساكن هستند و آب و هوايي خشك و كويري و بارندگي حدود 106 ميليمتر در سال به دليل جاذبه هاي معماري سنتي و خشتي و ابنيه تاريخي در سال هاي اخير بيشتر مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي قرار گرفته است. اين استان به دليل كمبود آب و منابع آبي و بارندگي اندك، به يك شهر و استان صنعتي تبديل شده است. همچنين وجود اين استان در مركز كشور و به عنوان چهار راه حياتي و مواصلاتي ميان چهارگوشه كشور، هميشه در مسير عبوري مسافران و گردشگران نيز قرار گرفته است. لهجه و گويش مردمان سخت كوش و پرتلاش يزدي، هميشه از يك شيريني و جذابيت خاصي برخوردار بوده و مورد توجه قرار گرفته است.
به گونه اي كه بسياري از واژه ها و تركيبات فارسي را مي توان در گويش مردم يزد بخوبي يافت.
تاريخ و فرهنگ
استان يزد در ميان سه استان بزرگ كشور يعني خراسان، اصفهان و كرمان قرار گرفته و از قديم نيز از گذرگاه هاي مهم به شمار مي آمده است.
اين ناحيه در دوره هخامنشيان از راههاي معتبر، موسسه هاي راهداري، مراكز پست و چاپارخانه نيز برخوردار بوده است. يزد به عنوان يك شهر فرهنگي با مردماني مومن و متعهد شناخته مي شود، به گونه اي كه اين شهر به دارالعباده و دارالعلم نيز شهرت پيدا كرده است عالمان بزرگي نظير آيت الله عبدالكريم حائري موسس حوزه علميه قم، آيت الله شهيد صدوقي، آيت الله مدرس، آيت الله خاتمي و آيت الله اعرافي و شاعراني نظير فرخي يزدي و وحشي بافقي را پرورش داده و به جامعه معرفي كرده است.
معماري قديمي يزد
بارزترين مشخصه معماري در يزد ويژگي كويري بودن و هماهنگ با طبيعت خاص آن است، وجود بادگيرها، مناره ها و سقف هاي گنبدي و خشتي به گونه اي است كه يزد را به عنوان سومين شهر خشتي جهان معرفي كرده است و جايگاه ويژه توريستي را به آن اختصاص داده است.
تاريخچه يزد
برخي نويسندگان و مورخان بناي اوليه شهر يزد را به زمان اسكندر مقدوني مربوط مي دانند و عده اي ديگر نيز عقيده دارند كه در زمان ساسانيان و به فرمان يزدگرد اول در اين محل شهري به نام «يزدان گرد» بنا شده است. اما تحقيقات اخير نشان مي دهد كه حداقل پيشينه آن به چندين هزار سال مي رسد و در زمان «مادها» از شهرهاي جنوبي و مرزي «ماد» بوده و در زمان هخامنشيان چهار راه مهم كشور به شمار مي آمده است و دو شاهراه باستاني ايراني قديم در اين نقطه با هم تقاطع داشته اند.
شهر يزد به معناي شهر خدا و سرزمين مقدس است و در قديم به آن «ايساتيس» نيز مي گفتند. در اين سرزمين همچنين جامعه زرتشتيان در كمال آرامش در كنار مردم مسلمان يزد در حال زندگي و گذر ايام هستند.
شهرهاي استان يزد
به جز مركز استان، يزد داراي ده شهرستان است: اردكان، ميبد، تفت، مهريز، صدوق، خاتم، ابركوه، بافق و طبس از شهرستانهاي استان يزد محسوب مي شوند.
سوغات يزد
يزد به عنوان «شهر شيريني» نيز شهرت جهاني دارد، باقلوا، قطاب و پشمك يزد در همه جا شناخته شده است و با تهيه يك جعبه شيريني مخلوط مي توان مزه تمامي شيريني هاي يزد را چشيد.
جعبه اي كه در آن حدود 10 نوع شيريني يزدي با طعم و مزه هاي متفاوت نظير قطاب، حاجي بادام، لوز، باقلوا، نارگيلي، نان برنجي، سوهان و وجود دارد.
همچنين ترمه، طلا و فرش نيز از ديگر محصولات در اين شهر است.
سفال و سراميك ميبد، حلوا و ارده اردكان، گردوي تفت و انار مهريز نيز داراي شهرت داخلي و خارجي است و مشتريان زيادي دارد.
تسهيلات نوروزي
استان يزد براي پذيرايي از مهمانان نوروزي، تسهيلات و امكانات خوبي را فراهم ساخته است. حدود 42 هتل با 2627 تخت، شش پانسيون با 120 تخت، 10 مهمانپذير با 404 تخت و 24 خانه استيجاري با 720 تخت خود را براي اسكان و پذيرايي آماده كرده اند. همچنين مدارس و پاركها نيز براي اسكان مهمانان نوروزي تدارك وسيعي يافته و خود را مهياي استقرار مسافران كرده اند.به گزارش خبرنگار ما در نوروز سال جاري بيش از سه ميليون و 370 هزار نفر وارد استان يزد شدند و از آثار تاريخي و فرهنگي آن بازديد كردند.

 



خوزستان ؛ بهشت پنهان ايران

گزارش از: فاطمه زورمند- خبرنگار كيهان در اهواز
بهترين موقع براي ديدن خوزستان تعطيلات عيد است. چرا كه هواي خوزستان در اين ايام خيلي لطيف و بهاري است و اين تنها مختص فروردين ماه است.
معمولاً سفر به خوزستان از اهواز شروع مي شود. جاهاي ديدني اهواز عبارتند از: بقعه علي ابن مهزيار، پارك لاله، پارك جزيره، پارك ساحلي كيان پارس، پارك و باغ وحش ساحلي (زير پل پنجم). پارك ساحلي شقايق(قوري) واقع در منطقه گلستان، پارك جنگلي گمبوعه، بازار سرپوشيده امام خميني، بلوار ساحلي، پل سفيد. براي قايق سواري نيز مي توانيد به پارك ساحلي كيان پارس يا زيرپل سفيد يا پارك شقايق برويد. ساير نقاط ديدني استان هم عبارتند از: آبشارهاي قديمي، قلعه سلاس، امام زاده عبدالله، بند ميزان، مسجد جامع، بازار قديمي و باغ هاي مختلف اطراف شوشتر و پل قديم، بقعه سبز قبا، سد زيباي دز، سد تنظيمي علي كله، آرامگاه يعقوب ليث، بازار سنتي، امام زاده رودبند، امام زاده محمد ابن جعفر، مجتمع فرهنگي دزفول و باغ هاي مركبات در دزفول و شهر باستاني آپادانا و موزه آن و آرامگاه دانيال نبي در شوش و همچنين در فاصله 20-30 كيلومتري شوش هم بزرگترين زيگورات جهان يعني چغازنبيل قرار دارد. آبادان و خرمشهر نيز به خاطر وجود مناطق عملياتي دفاع مقدس سرشار از معنويت هستند. ديدن آتش هاي چاه هاي نفت آبادان هم خالي از لطف نيست و قليه ماهي جنوب هم خوردني است. راستي اگر مي خواهيد خليج فارس را ببينيد، زحمت دو ساعت فاصله از اهواز تا بندر ماهشهر را هم به جان بخريد. مناطق سرسبز و زيباي استان نيز براي تفرج بيشتر شهرهاي شمالي خوزستان نظير ايذه، باغملك، مسجد سليمان، رامهرمز و هفتكل و بهبهان هستند.
آبشار شوي دزفول
اين آبشار يكي از بزرگترين و زيباترين آبشارهاي ايران در رشته كوههاي زاگرس است كه در دهستاني به نام شوي از توابع شهرستان دزفول قرار دارد. اين آبشار در نزديكي مرز استان خوزستان و استان لرستان مي باشد، لذا هر دو آن را از جاذبه هاي گردشگري استان خود مي دانند. گفته مي شود كه ارتفاع اين آبشار در حدود 85 متر و عرض آن نيز 70 متر است.
اين آبشار در بهار داراي طبيعتي سرسبز و بسيار زيباست. اين آبشار در دره اي بين كوه چهل و يك و سالن كوه قرار دارد. در نزديكي اين آبشار، آبشار بزرگ ديگري وجود دارد كه گاه از آن به آبشار دوم شوي ياد مي شود كه به دليل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلي و بي خطر بودن آن جاي مناسبي براي شنا است.
تالاب شادگان
تالاب شادگان يكي از 18 تالاب بين المللي ثبت شده در يونسكو است كه در جنوب استان خوزستان واقع شده و نقش رابط بين رودخانه جراحي و خليج فارس را ايفا مي كند. اين تالاب يكي از مناظر طبيعي و زيباي جنوب استان خوزستان است كه در 52 كيلومتري آبادان و 105 كيلومتري اهواز قرار دارد.
با توجه به اينكه تالاب شادگان از نظر رويشي متنوع ترين تالاب به شمار مي رود بالقوه از موقعيتهاي گردشگري بسياري برخوردار است.
مسجد جامع خرمشهر،
مسجد جامع خرمشهر از قديم يكي از مراكز اصلي شهر خرمشهر بوده، به طوري كه هنوز نيز اين مركزيت را پس از پايان جنگ ايران و عراق و تخريب كامل شهر خرمشهر و بازسازي دوباره آن حفظ كرده است. در مقابل اين مسجد كه نماد مقاومت را به خود گرفته است بازارچه بزرگي وجود دارد كه اصناف گوناگون در آن به كسب و كار مشغول هستند.
يادمانهاي دفاع مقدس
مناطق عملياتي دوران هشت ساله دفاع مقدس و يادمانهاي ايجاد شده در مناطق اروندكنار، شلمچه، فكه، طلاييه و شهرهاي آبادان و خرمشهر از جاذبه هاي گردشگري دوران دفاع مقدس استان خوزستان به شمار مي روند.
آرامگاه دانيال نبي (ع)
دانيال يكي از پيامبران بني اسرائيل (قرن هفتم قبل از ميلاد) است.
آرامگاه دانيال نبي در ساحل شرقي رودخانه شاوور و روبروي تپه ارگ قرار دارد. بناي زيارتگاه شامل دو حياط است. بر روي گنبد مخروطي پله اي قراردارد كه نوع رايج گنبدهاي منطقه است.
پل شادروان
پل شادروان يا پل شاپوري در حدود 300 متري غرب بند ميزان در شهرستان شوشتر واقع است.
مصالح ساختماني پل، سنگ رودخانه، سنگ قلوه و ملاط گچ كهنه و از نوع مصالح ساختماني بندهاي معروف به آسيوي رعنا در دزفول بر روي بستر رودخانه دز است.
در جبهه جنوبي پل شادروان آثار اتاقي كوچك و يك نيم ستون مربع مستطيل ديده مي شود كه يك ضلع آن باقي مانده و از سنگ تراش ساخته شده است.
قديمي ترين پل جهان در دزفول با گذشت بيش از 10 قرن از ساخت آن همچنان سالم و با دوام محل تردد عابران و خودروهاي سواري است.
مقبره علي بن مهزيار
در شمال شهر اهواز نزديك رودخانه كارون، بقعه اي به چشم مي خورد كه صاحب اين بقعه علي فرزند مهزيار معروف به اهوازي، فقيهي صاحب نام و دانشمندي سترگ و عالمي جليل القدر و محدثي صادق است كه در سنه 200 هجري قمري مي زيسته است.
او از شاگردان برگزيده امام هشتم حضرت رضا(ع) و از جانب آن حضرت جانشين «عبدالله بن جندب»، وكيل امام «صادق» و امام «كاظم(ع)» شد و توقيعاتي از جانب امام «جواد» و امام «هادي(ع)» به او رسيد كه بيانگر شأن و منزلت و عظمت و مقام اين عاشق دلسوخته «اهل بيت(ع)» است.
آثار باستاني
قلعه تل باغملك
قلعه تل مركز خانهاي چهارلنگ بختياري بوده و چندين قلعه در آن واقع است. يكي از قلعه ها بسيار بزرگ است و توسط محمد تقي خان بختياري در سر تلي بنا شده كه درحال حاضر به كلي ويران است.
مجموعه آبشارهاي شوشتر
مجموعه آبشارهاي شوشتر تنها سازه آبي- باستاني موجود در ايران است كه از زمان ساسانيان برجاي مانده و ساسانيان در اين مجموعه روش هاي باستاني ويژه اي براي بردن آب رودخانه كارون به همه جاي شهر شوشتر و حتي به شهرهاي ديگر به كار برده اند؛ به گونه اي كه بخش هايي از اين مجموعه با گذشت قرن ها هنوز كارآيي دارند.
مجموعه آسياب ها و آبشارهاي شوشتر يكي از آثار منحصر به فرد در زمينه تأسيسات آبي در سطح جهان است.
امامزاده حيدر(ع) بهبهان
بقعه متبركه امامزاده حيدر(ع) معروف به آقا پيرحيدر از فرزندان موسي بن جعفر(ع) در شهرستان بهبهان قرار دارد.
امامزاده عبدالله شوشتر
بقعه امامزاده عبدالله، در كنار پل لشكر و بر فراز تپه اي مشرف به شهر شوشتر است. نسب وي به امام سجاد(ع) مي رسد.بر طبق روايات بدن مبارك امامزاده عبدالله، در مكان ديگري موسوم به امام زاده عبدالله در ايذه دفن شده و در اين مكان سر ايشان مدفون است.
امامزاده عبدالله باغملك
اين مقبره در فاصله 55 كيلومتري باغملك و در 20 كيلومتري شهر صيدون واقع است. بناي اين امامزاده در كوه منگشت كه بلندترين ارتفاعات شهرستان است قرار دارد. به روايتي سر مبارك آن حضرت در شهر شوشتر است كه در بناي امامزاده عبدالله شوشتر مدفون است. بدن مطهر آن حضرت نيز در بناي امامزاده عبدالله فعلي به خاك سپرده شده است.
مال آقا، روستاي نمونه گردشگري
«مال آقا» روستايي در 32 كيلومتري شهرستان باغملك در اين استان با بافت سنتي كه كاملا بافت قديمي خود را حفظ كرده است. مال آقا در منطقه اي كوهستاني از سلسله جبال زاگرس واقع شده كه رودخانه اي مواج و سرد از كنار آن مي گذرد و مسير فرح بخش و زيبايي را ايجاد كرده است، اين روستاي زيبا از شهر باغملك با پشت سر گذاشتن شهر قلعه تل و طي حدود چهار كيلومتر راه با ديدن تپه ها و كوهها و نسيم خنك كوهستان و جنگلهاي انبوه بلوط، وارد مال آقا مي شوند.
سدهاي خوزستان
غير از كارون، ديگر رودخانه هاي جاري در استان از جمله رود كرخه به عنوان طولاني ترين رود خوزستان، دز، مارون، هنديجان (زهره) و شاوور جاذبه هاي خاص خود را دارند كه سدهاي احداث شده در مسير آنها چشم انداز زيبايي به وجود آورده و مأمن مسافران و ميهمانان بويژه در ايام نوروز است تا ساعاتي از اوقات خود را در كنار آنها با آرامش سپري كنند.
بزرگترين پل قوسي كشور بر روي درياچه سد كارون 3 در خوزستان چشم اندازي بسيار زيبا دارد و بنا به گفته مسئولان اين سد، براي رفاه حال گردشگران و مسافران، توقفگاهي به ظرفيت 100 خودرو در اين محل در نظر گرفته شده تا آنها از چشم اندازهاي زيبا و طبيعي آن براحتي بهره ببرند.
سد دز با ارتفاع 203 متري در شمال خوزستان و بر روي رودخانه دز نيز محل مناسبي براي گذراندن يك روز مفرح است.
سد كرخه كه به عنوان بزرگترين سد خاكي خاورميانه، روي رود كرخه احداث شده به همراه سد گتوند عليا، گدارلندر بر روي رودخانه كارون از ديگر سدهاي ديدني استان هستند. سدهاي بزرگي چون دز، عباسپور، كرخه، مارون و مسجدسليمان همه ساله در ايام نوروز پذيراي ميهمانان نوروزي و هموطنان هستند.

 



سفر به شهرباغ ها وچشمه ها در نوروز

گزارش از : سيديحيي هاشمي نژاد- خبرنگار كيهان در بجنورد
وجود آثار تمدني با قدمت 7 هزار سال در برخي مناطق استان خراسان شمالي حكايت از سابقه درخشان و باستاني اين ديار دارد.
در شمال استان كوههاي مسجد سليمان (كپه داغ) و در جنوب آن كوه هاي آلاداغ قرار دارد و وجود محيط اقليمي متنوع، كوه ها و دره ها و دشت هاي سرسبز و چشمه ها و رودخانه ها و آبشارها، جاي جاي استان را براي سياحت و گردشگري مستعد كرده است.
خراسان شمالي داراي 7 شهرستان- بجنورد، شيروان، اسفراين، مانه و سملقان، فاروج، جاجرم و گرمه- است.
اگر از سمت استان گلستان و از جاده شمالي وارد خراسان شمالي مي شويد مي توانيد مناطق گردشگري و تاريخي معرفي شده در ادامه را ببينيد:
شهرستان هاي گرمه و جاجرم
پس از عبور از تونل معروف جنگل گلستان وارد خراسان شمالي مي شويد و اولين منطقه خوش آب و هوا و ييلاقي خراسان شمالي را مي توانيد در روستاي دشت تجربه كنيد در ابتداي راه فرعي اين روستا و حاشيه جاده اصلي، مسجد و ساير تاسيسات براي استراحت مسافران احداث شده است اين روستا داراي جاذبه هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي و همچنين برخوردار از جاذبه هاي سنتي و صنايع دستي است و از روستاهاي هدف گردشگري استان است. قزل قلعه و سردابه ها، كوه هاي مرتفع و جنگلي، چشمه ها، درختان جنگلي و مناطقي چون چشمه جنگلي ييلاق، چشمه گلزار و سرچشمه سردار از مهمترين مناطق ديدني اين روستا به شمار مي آيند.
منطقه حفاظت شده مياندشت نيز به عنوان پناهگاه حيات وحش مياندشت با وسعت 85 هزار هكتار در شرق شهرستان جاجرم واقع شده است و از سال 1352 تحت حفاظت محيط زيست است و رودخانه دائمي كال شور با جريان شمال شرقي- جنوب غربي در دل مياندشت جاري است.
در ادامه مسير به دو راهي جاجرم مي رسيد مسيري فرعي به سمت جنوب كه بعد از حدود 70 كيلومتر شما را به شهرستان هاي گرمه و سپس جاجرم مي رساند و اگر مسير را از شهرستان گرمه به سمت جنوب غرب ادامه بدهيد تا ميامي و سپس شاهرود در استان سمنان خواهيد رسيد. شهرهاي گرمه و جاجرم و اغلب روستاهاي تابعه آنها از مناطق تاريخي كشور هستند برخي مناطق تاريخي اين شهرستانها عبارتند از: قلعه جلال الدين كه يكي از برجسته ترين قلعه هاي نظامي خراسان شمالي قلمداد مي شود و در سده هاي 7-6 هجري بر روي تپه اي مشرف به دشت هاي اطراف ساخته شده است. رباط يا كاروانسراي عشق كه احتمالا در دوره تيموري بر سر راه ارتباطي گرگان و نيشابور بنا شده است. مسجد جامع درق كه در دوره صفوي احداث شده است. تپه پهلوان در 3 كيلومتري جنوب غرب جاجرم كه استقرار در آن به حدود 7 هزار سال قبل، مي رسد. مسجد جامع جاجرم در جاجرم، خيابان 15 خرداد جنوبي كه قدمت آن به قرون 7-6 هجري مي رسد. و از زمان ساخت تاكنون مورد استفاده بوده است. رباط قلي در 5 كيلومتري جنوب شرق روستاي قلي، شهرستان جاجرم كه احتمالا در دوره تيموري يكي از منزلگاه هاي كاروانياني بوده كه در مسير نيشابور به گرگان حركت مي كرده اند. نقوش صخره اي جربت در 5 كيلومتري شمال شرق روستاي جربت عبارتند از مجموعه اي از نقوش حيواني و برخي نمادهاي مذهبي اسلامي و كتيبه هايي به خط عربي و فارسي.
شهرستان بجنورد
بجنورد مركز استان خراسان شمالي است و در وجه تسميه آن گفته مي شود كه بجنورد «شهر بيژن» بوده و «بيژن گرد» نام داشته و معرب آن «بوزنجورد» تلفظ مي شده كه بعدها به بجنورد تغيير يافته است. از اماكن مهم تاريخي، مذهبي و تفريحي اين شهرستان مي توان به حرم امام زاده سيدعباس بن موسي در مكاني به نام معصوم زاده بجنورد و دو پارك تفريحي منطقه نمونه ملي منحصر به فرد اين شهر به نام هاي پارك بش قارداش در 6 كيلومتري جنوب بجنورد و در مسير بجنورد به اسفراين و پارك بابا امان در مسير 10 كيلومتري شرق بجنورد و در مسير بجنورد به مشهد اشاره كرد.
پارك جنگلي- تاريخي بابا امان، در حاشيه جاده بجنورد مشهد قرار گرفته است. آب بابا امان از چهار نقطه درون تپه اي مي جوشد و به درون استخرهايي مي ريزد كه با اختلاف سطح ساخته شده اند. تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشايي بابا امان و تاسيساتي نظير متل، رستوران، پارك كودك و محل استراحت خانواده ها از ديگر مشخصه هاي اين پارك است. اين مكان از شهرت كشوري و حتي جهاني برخوردار است.
آينه خانه مفخم در خيابان شريعتي شمالي از ديگر مكان هاي تاريخي شهر بجنورد است. در دوره قاجاريه، شمال و غرب شهر بجنورد را باغ هايي بزرگ با عماراتي باشكوه فرا گرفته بود، اينك از آن همه، بيش از دو بنا باقي نمانده است. آيينه خانه يكي از اين بناها است كه مقر سردار مفخم حكمران بجنورد، اسفراين، جاجرم و استرآباد در دوره قاجار بوده است. هم اكنون بناي آيينه خانه، موزه مردم شناسي استان است.
حسينيه جاجرمي، كوشك باغ علي آباد، مقبره شهدا، آب گرم ايوب پيغمبر در بخش كوهستاني گرمخان دهستان گيفان و روستاي توريستي اسفيدان از ديگر اماكن تاريخي اين شهرستان مي باشند.
دره هاي سرسبز مهنان، بازخانه و چناران در حومه بجنورد از ديگر اماكن تفريحي بجنورد است.
شهرستان اسفراين
اسفراين در 60 كيلومتري جنوب بجنورد واقع است و تا شهر سبزوار در استان خراسان رضوي 80 كيلومتر فاصله دارد نام آن سپهر آيين بوده است و شهر بلقيس همان شهر قديم اسفراين كه امروزه در 3 كيلومتري جنوب شهر اسفراين قرار دارد به عنوان يكي از بزرگترين ميراث هاي گلي و خشتي كشور مطرح است و حدود 135 هكتار وسعت دارد. اولين استقرار در شهر بلقيس مربوط به قرون 4-3 هجري است و زندگي در آن تا پايان دوره صفوي به طور مداوم جريان داشته است. سالم ترين و برجسته ترين اثر برجاي مانده از شهر بلقيس بقاياي ارگ است كه 29 برج به ارتفاع حدود 11 متر دارد و مساحت آن به بيش از 5 هكتار مي رسد.
روستاي هدف گردشگري روئين- روستاي پلكاني- در
45 كيلومتري جنوب بجنورد و 24 كيلومتري شمال شهر اسفراين قرار گرفته و دره اي است سرسبز با باغ هاي فراوان كه رودخانه روئين از ميان آن مي گذرد. اين ناحيه با وجود جاذبه هاي طبيعي و تاريخي از اماكن گردشگري منطقه محسوب مي گردد و قدمت آن بيش از ده قرن است.
بيش از 25 بقعه بزرگان و امام زادگان از جمله مقبره بابا قدرت، آرامگاه شيخ احمد ذاكر گورپاني و بسياري آثار تاريخي ديگر از مكان هاي باستاني و پارك هاي حفاظت شده ساريگل و سالوك نيز از اماكن تفريحي اين شهرستان هستند.
مردم و مسئولان خراسان شمالي آمادگي دارند تا از مهمانان و مسافران نوروزي به نحو شايسته اي پذيرايي كنند و در همين ارتباط هلال احمر استان خراسان شمالي ضمن اينكه داراي پايگاه هاي ثابت و دائمي در روستاي دشت (ورودي استان از سمت استان گلستان)، بدرانلو در 20 كيلومتري بجنورد، اسدلي در محور بجنورد اسفراين و سيساب در 30 كيلومتري شيروان است، اقدام به ايجاد 8 پايگاه موقت شبانه روزي ديگر در دوراهي اصغر آباد مسير جاجرم، در چمن بيد، در جوزك حد فاصل چمن بيد و آشخانه، در ورودي شهر آشخانه، در پارك تفريحي باباامان، پايگاه امام سجاد در حد فاصل شيروان و فاروج و در دوراهي داغيان بين فاروج و خراسان رضوي كرده است تا ضمن راهنمايي و كمك به مسافران نوروزي موجبات اطمينان خاطر و امنيت فكري آنان را فراهم كند.
حدود 200 نفر از امدادگران در طرح نوروزي هلال احمر خراسان شمالي شركت دارند و كليه پايگاه هاي ثابت و سيار داراي ارتباطات راديويي بي سيم هستند و در مواقع ضرورت و به دليل وجود ترافيك از يك دستگاه بالگرد نيز استفاده خواهد شد. همچنين هلال احمر خراسان شمالي اعلام كرده است در طرح نوروزي امسال 12 دستگاه خودروي استاندارد مجهز به ست هيدروليك نجات در پايگاه ها بكار گرفته مي شوند.
دانشگاه علوم پزشكي خراسان شمالي نيز اعلام كرد 9 پايگاه اورژانس جاده اي در اين ايام از جنگل گلستان تا بعد از شهر فاروج (ابتداي خراسان رضوي) را تحت پوشش خدماتي خود خواهند داشت. اين پايگاهها به ترتيب از سمت جنگل گلستان در غرب تا بعد از فاروج در شرق استان عبارتند از پايگاه هاي دشت، رباط قره بيل، چمن بيد، مهمانك، شهري آشخانه، امين الله، باباامان، شهري شيروان، و شهري فاروج همچنين 6 پايگاه ديگر در مسير جاده هاي فرعي استان عبارتند از پايگاه هاي قوش تپه در مسير جاده راز، گراتي در مسير جاده اسفراين به سبزوار، پايگاه شهري جاجرم، پايگاه شهري اسفراين، و 2 پايگاه شهري در بجنورد.
اين دانشگاه علاوه بر اينكه كليه مراكز بهداشتي درماني به ويژه مراكزي كه در حاشيه جاده اصلي قرار دارند را به طور شبانه روزي از 25/12/1388 تا 15/1/1389 فعال نگه مي دارد، اقدام به راه اندازي 4 ايستگاه هاي سلامت در پايگاه هاي دشت، چمن بيد، باباامان و امام سجاد (بين فاروج و شيروان) نموده است.
ساير مراكز خدماتي استان نيز همه امكانات خود را بسيج كرده اند تا بتوانند ايامي فرحبخش توام با سلامت را براي مسافران نوروزي رقم بزنند.

 



نوروز را در گلستان -ايران كوچك -بگذرانيد

استان گلستان يكي از زيباترين استانهاي ايران در منتهي اليه جنوب شرق درياي خزر واقع شده است و حدود 3/1 درصد مساحت كل كشور را شامل مي شود. استان گلستان در سال 1376از مازندران منفك شده و از نظر مساحت بين استانها رتبه نوزدهم را داراست.
روستاها و دهكده هاي زيادي در استان گلستان وجود دارد كه در فصول مناسب سال علاقمندان و گردشگران و عاشقان طبيعت از آنها بهره مند مي شوند كه از جمله ميتوان به سياه مرزكوه، الستان، خولين دره، مايان و افراتخته و چه جا در علي آباد كتول، گليداغ در كلاله، قلعه قافه در مينودشت، خوش ييلاق و كوهستانهاي راميان در محدوده راميان و آزادشهر و اينچه برون در گنبدكاووس اشاره كرد.
وجود امامزاده الازمن، قزقلعه، معصوم آباد و نرگس تپه شيرين آباد، بازارهاي هفتگي و موزه مردم شناسي از ديگر فرصتهاي ديدني اين شهرستان است. قابل ذكر است كه اولين موزه مردم شناسي استان گلستان در اين شهرستان احداث شده است كه فرهنگ، تاريخ، آداب و رسوم مردم اين سرزمين در اين موزه به نمايش گذاشته شده است. انواع صنايع دستي بومي و سنتي، موسيقي و لباسهاي محلي از ديگر بخشهاي اين موزه است كه همواره مورد استقبال بازديدكنندگان نيز بوده است.
جاذبه هاي گردشگري مينودشت
شهرستان مينودشت با جاذبه هاي گردشگري متنوع در شرق استان گلستان همه ساله خصوصا در ايام تعطيلات نوروزي، استراحتگاه مناسبي براي مسافران و خصوصا زائران بارگاه ملكوتي ثامن الحجج است.شهرستان مينودشت با 1577 كيلومتر مربع وسعت از شرق به استان خراسان شمالي، از جنوب به استان سمنان و از غرب به شهرستان گنبد كاووس و از شمال به شهرستان كلاله متصل است. مينودشت با آب و هواي معتدل به همراه ديگر شهرستانهاي شرق استان يكي از پرجاذبه ترين مناطق تفريحي و گردشگري در استان گلستان براي مسافران نوروزي بشمار مي رود.
عبور نوار سرسبز كوههاي البرز شرقي از ميان اين شهرستان با پوشش انواع درختان، وجود آبشارها و چشمه سارهاي متعدد، نشاط ويژه اي را به ويژه در شروع سال جديد براي گذراندن تعطيلات نوروزي براي مسافران مي دهد.
آبشار گلستان در محدوده جنگل ملي گلستان واقع شده كه ارتفاع آن 5/19متر و داراي آب هميشگي است و از چشمه هاي شمالي آبشار تغذيه مي شود. محيط پيراموني آبشار به دليل داشتن جنگل و صخره و چشم اندازهاي ديدني محل تجمع علاقه مندان، طبيعت دوستان و زائران امام رضا(ع) مي باشد كه با توقف در كنار اين آبشار از طبيعت آن استفاده مي كنند.
بازديد از آبشار لووه نيز به گردشگران نوروزي توصيه مي شود چرا كه اين آبشار زيبا با مجموعه با ارزش و ديدني خود به عنوان يكي از مناطق گردشگري مهم اسان گلستان به شمار مي آيد. اين آبشار از مجموعه آبشارهاي كوتاه و بلند پلكاني درست شده و از چشمه هاي بالا دست تغذيه مي شود و ارتفاع يكي از اين آبشارها به 15متر مي رسد. اطراف آبشار پوشيده از درختان سر به فلك كشيده پهن برگ خزري است. آبشار لووه در جنوب روستاي «لووه» و در نزديكي جنگل ملي گلستان قرار دارد.
ديدني هاي كردكوي
شهرستان كردكوي نيز در غرب استان گلستان و در مسير جاده تهران- گرگان- مشهد واقع شده و خود را براي پذيرايي از مهمانان و گردشگران نوروزي آماده مي كند.
«امامزاده روشن آباد» كردكوي در مسير جاده قديمي به استراباد به كردمحله در كنار مزارع گندم با گنبدي زيبا و ساده خودنمايي مي كند. برج يا ميل رادكان «از ديگر آثار تاريخي شهرستان است كه يادگاري از دوران اسپهبدان رشيد باوندي مي باشد.
اسپهبد ابوجعفر محمد بن وندر در سال 407 ه.ق در دل كوههاي البرز برجي را بنا نهاد كه از لحاظ شكل ساختماني و معماري شباهت بسياري به بنا عظيم گنبد قابوس دارد، دهها نفر در كوه راههاي البرز چهار سال بي وقفه براي احداث اين بنا تلاش كرده اند.
جاده شاه عباسي از ديگر آثار ديدني شهرستان كردكوي است كه در دوره صفوي به دستور شاه عباس و جهت دسترسي سريع و راحت كاروانيان جاده هاي ارتباطي در سراسر ممالك تحت امر احياء و احداث شده است.
اين جاده بخشي از جاده سنگفرش معروف به جاده شاه عباسي كه استانهاي گيلان و مازندران را به مركز شاهي يعني اصفهان متصل مي كرد بوده كه در اثر گذشت زمان بخش اعظم آن از بين رفته است.
وجود قوميتهاي مختلف در گنبد اعم از، تركمن، ترك، كرد، فارس، سيستاني و... با اين ديدگاه كه ايراني كوچك در قلب ايران بزرگ است خصوصيت برجسته اي را به گنبدكاووس بخشيده است.
شهر فعلي گنبدكاووس با قدمت زياد در حاشيه شهر جرجان بزرگ و برج يادماني قابوس شكل گرفته است. اين شهر با تفكرات شهرسازي مدرن بصورت شبكه هاي دسترسي شطرنجي و منظم طراحي گرديده كه پيامد آن چهارراههاي متعدد مي باشد. به جهت وجود منابع سرشار درآمدي، كشاورزي و دامداري از قديم الايام سرمايه داران بيشماري در گنبد حضور داشته اند و اين رويه تاكنون ادامه داشته است، بطوريكه در حال حاضر نيز اراضي حاصلخيز منطقه، وجود دام بيشمار و گرايش شهرستان به سمت صنعتي شدن و افزايش وسعت شهرنشيني موجب شده است كه سرمايه گذاران بيشتري در منطقه حضور پيدا كنند و نهايتاً يكي از حاصلخيزترين و پردرآمدترين مناطق كشور محسوب مي شود. كشت گندم، برنج و دانه هاي روغني نظير كلزا از مهمترين محصولات كشاورزي اين شهرستان است.
شهر تاريخي جرجان
خرابه هاي شهر جرجان به شماره ثبت آثار ملي 726 در سه كيلومتري شهر فعلي گنبدكاووس در پشت امامزاده يحيي ابن زيد«ع» واقع است كه از شهرهاي مهم دوره سامانيان- آل زيار و سلجوقيان بوده كه بر روي ويرانه هاي شهري از دوران پارتها و ساسانيان با مساحت بالغ بر 1200 هكتار بنا گرديده است. از آثار با ارزش معماري شهر جرجان احداث خيابان و گذرهاي آجري است. احداث خيابانها باتوجه به نياز اهميت نقاط مختلف شهر كشيده شده است كه در كمتر شهرهاي اسلامي ديده شده است. خيابانها و گذرهاي شهر جرجان طرح شبكه بندي داشته و از شمال به جنوب و شرق به غرب امتداد داشته و تقريباً تمامي شهر را در برمي گرفته است.
امامزاده يحيي ابن زيد(ع)
مقبره امامزاده يحيي ابن زيد«ع» در سه كيلومتري ضلع جنوب غربي شهرستان گنبدكاووس قرار دارد و همه ساله بويژه در فصل تابستان و تعطيلات، پذيراي زائران و هيئتهاي مذهبي شهرهاي مختلف كشورمان كه براي زيارت مرقد مطهر حضرت امام رضا«ع» عازم مشهد مقدس هستند مي باشد. اين مكان مقدس مجموعاً داراي 132 زائرسرا است كه 100 واحد آن در اختيار زائران قرار گرفته و در طول اقامت، همه نوع امكانات اوليه در اختيار آنان قرار مي گيرد.
اين مكان در مدخل شهر جرجان قديم و سه كيلومتري گنبدكاووس قرار گرفته است، بطوريكه اطراف آنرا آثار باستاني شهر جرجان قديم احاطه كرده است و كشفيات سالهاي گذشته در اين مكان، در حال حاضر مورد بازديد مردم كشورمان و توريستهاي ديگر كشورها قرار مي گيرد و مطمئناً در آينده اي نزديك باتوجه به كشف آثار باستاني جديد در اطراف اين امامزاده، شاهد رونق خاصي در اين منطقه خواهيم بود.
تداركات براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي
دبير ستاد دائمي تسهيلات و نظارت بر سفرهاي استان گلستان گفت: باتوجه به فعاليت كميته هاي ده گانه اين ستاد در قالب كميته هاي اسكان و پذيرايي، امداد و نجات، بهداشت و درمان، انتظامي و راهور، فرهنگي و اجتماعي، اطلاع رساني، برنامه ريزي، نظارت و ارزيابي، پشتيباني و حمل و نقل و پايانه ها و حقوقي، در بخش هاي مختلف خدمات مطلوب به مسافران نوروزي ارائه خواهد شد.
وي با اشاره به ورود بيش از 4ميليون گردشگر در ايام نوروز 88، افزود: پيش بيني مي شود اين آمار در نوروز امسال به بيش از 4ميليون نفر رسيده و خدمات دهي به مسافران رضايت آنان را جلب كند.
وي تصريح كرد: اطلاع رساني جاذبه هاي گردشگري اين استان باتوجه به استقرار كيوسك هاي اطلاع رساني اين ستاد در سطح استان، بطور شبانه روزي صورت گرفته و 5 كيوسك اطلاع رساني منازل استيجاري نيز در سطح استان گلستان مسافران را هدايت مي كنند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گلستان گفت: با هماهنگي هاي به عمل آمده 170 مدرسه با 1546 كلاس، 17 هتل با 950 تخت و 13 ميهمانپذير با 634 تخت، 24 منزل استيجاري با ظرفيت پذيرش حداقل 130 نفر، 17 سالن تربيت بدني براي مواقع ضروري و بارندگي، 100 مسجد و بيش از 100 چادر اسكان موقت، 17 سالن ورزشي براي اسكان اضطراري و 22 واحد آموزشي ذخيره در ايام پيك مسافر، وظيفه اسكان مسافران نوروزي را برعهده دارند.

 



باغ شهر خوانسار خفته درلاله هاي واژگون

گزارش از:محمد صديقيان- خبرنگار كيهان در خوانسار
شهرستان خوانسار واقع در استان اصفهان درامتداد دره اي خوش آب و هوا به طول تقريبي 15كيلومتر جاي گرفته است.
خوانسار داراي آب و هواي سرد كوهستاني با تابستانهاي معتدل است و به لحاظ كوهستاني بودن اكثر منابع آب بصورت چشمه مي باشد. 540 چشمه جاري درداخل شهر يكي از عوامل سرسبزي و زيبائي اين شهر شده كه سالانه گردشگران و دوستداران اين طبيعت را جذب مي كند هرچند درچند سال اخير خشكسالي موجب بروز خساراتي به طبيعت خوانسار شده است. دراعياد به ويژه نوروز و فصل تابستان در روزهاي آخر هفته به خصوص در ماه ارديبهشت گردشگران و مسافران بسياري خوانسار را براي مسافرت انتخاب مي كنند.
خيابان هاي خوانسار بواسطه وجود درختان در دو طرف آن هميشه سايه بوده و به تونل سبز مشهور است.
جاذبه هاي طبيعي و گردشگري:
گلستان كوه
گلستانكوه منطقه اي است در 15كيلومتري جنوب شهرستان خوانسار.منطقه اي است سرسبز و خوش آب وهوا و داراي شرايط ييلاقي مناسب سرتا سر منطقه گلستانكوه پوشيده از گون هاي گز انگبين، پياز وحشي (موسير) و انواع گلهاي زيبا كه از آن جمله مي توان گلهاي لاله، اشك مژگان، انواع لاله هاي سرنگون، سرنگون ايراني، سرنگون حنايي، لاله پيشه زار، لاله آتشي و لاله كوهي را نام برد. گلستانكوه كه از مناطق ديدني و زيباي خوانسار است درفصل بهار پر از گلهاي اشك مژگان يا لاله سرنگون مي شود. اين گلها كه در ميان بوته هاي گز انگبين و حتي بر روي صخره ها نيز مي رويند و خاصيت دارويي نيزدارند و با زيبايي خود هر بيننده اي را مسحور مي كنند.
محله پايتخت و وادشت و صحرا
دراين محله ها كه اكثر باغ است تصويري بسيار رويايي و سرسبز را در برابر ديدگان رهگذران هويدا مي كند هواي پاك و مناظر ديدني براي هر رهگذري خاطره اي به يادماندني برجاي مي گذارد و كوچه باغ هاي آن يادآور خاطرات زيبايي براي گردشگران مي باشد.
پارك طبيعي سنگ شير
اين تفرجگاه طبيعي زيبا، در مجله بيدهند (سنگ شير) قراردارد كه وجود قنات و عبور رودخانه از كنار آن در كنار درختان و سبزه زاران زيبا، يكي از مكان هاي جذاب براي استراحت و تفريح است.
دربند
منطقه دربند واقع درپنج كيلومتري شهر، در مسير كوهستاني خوانسار- بويين قراردارد. وجود سد خاكي دربند دركنار طبيعت زيباي كوهستان ديدني است.
زيارتگاه ها و بقاع متبركه:
بقعه باباپير
بقعه پـيرخوانسار كه از باستاني ترين آثار تاريخي سرزمين زيباي خوانسار است كه دراوايل سلطنت صفويه بنا به امر پادشاه وقت ساخته شد.
مقبره حليمه ونرگس (دختران بكر)
مقبره حليمه و نرگس درابتداي جاده خوانسار - گلپايگان در روستاي قودجان قراردارد وخطوط سنگ قبر آنان به خط كوفي و مربوط به سده سوم هجري است. همچنين اخيراً قبر جديدي درحفاري لوله گاز درمحله بيدهند خوانسار با قدمتي بيش از 300 سال كشف گرديده كه منتسب به دختران بكر بوده و از خطوط و نقوش زيبائي برخوردار است.
امامزاده احمد
امامزاده جليل القدر سيد احمد سيدمحمد بن امام علي النقي (ع) معروف به شاهزاده احمد يكي از مكان هاي زيارتي خوانسار است كه درجنوب شهر و كنار رودخانه اصلي درخيابان آيت الله خوانساري واقع شده است.
امامزاده محمود
بقعه متبركه امامزاده محمود (ع) معروف به بابا ترك است كه نسبت شريفش با چهار واسطه به امام هادي (ع) مي رسد. درعهد صفويه اين بقعه با 12 تركه بهسازي و توسعه يافت و درسال هاي اخير يك آب انبار تاريخي نيز دراين محل كشف شده است.
امامزاده سيد صالح
اين امامزاده با هفت واسطه به امام موسي بن جعفر مي رسد و بارگاه مطهرش درمحله اي بسيار با صفا به نام بيدهند قراردارد و درميان اهالي احترام و مقام بالايي است.
اماكن تاريخي:
مسجد جامع
مسجد جامع درجنوب شرقي خوانسار با مساحتي حدود 3هزار متر و سيصد وپنجاه سال قدمت، قديمي ترين مسجد شهر از آثار دوران صفويه است. محراب اين بنا داراي گچ بري هاي بسيار نفيس مي باشد و درب شمالي مسجد داراي ارزش تاريخي است.
مدرسه مريم بيگم صفوي
اين مدرسه درسال 1106 هجري قمري مقارن سلطنت شاه سليمان صفوي ساخته شده و سپس به دست ميرزا محمدتقي خان مرمت شده است. اين مدرسه حدود 1500 متر مربع مساحت دارد.
منزل حبيبي ها
خانه حبيبي ها يا حسينيه حبيبي با سردري با شكوه از گذشته اي پرافتخار خبر مي دهد و با معماري بسيار زيبا و كم نظير توجه ببيندگان و صاحبان ذوق هنر را به خود جلب مي كند.
خانه ابهري
خانه ابهري واقع درمحله تاريخي رئيسان با حياط مركزي اتاق هايي درچهار ضلع آن با گچبري و معماري بي نظير متناسب با وضعيت آب و هواي كوهستاني ساخته شده است. درسال هاي اخير اين بنا توسط شهرداري خريداري و توسط ميراث فرهنگي و گردشگري خوانسار درحال مرمت و بازسازي است.
تپه آريايي ها
اين تپه واقع در روستاي رحمت آباد در 35كيلومتري شمال شرق شهرستان خوانسار قرار دارد كه مربوط به دوره آريايي ها و قدمتي حدود 8هزار سال است. اين تپه تاريخي به دليل زندگي اقوام پيشين درغارهايي كه در دل اين تپه تاريخي كنده شده شهرت دارد. در زير اين تپه تاريخي اغلب غارها كه محل زندگي انسان بوده به هم وصل است و هنوز آثاري از درب هاي سنگي و... دراين تپه موجود است.
آتشكده هيكل
آتشكده هيكل واقع در دامنه كوه هيكل خوانسار مكاني است كه زرتشتيان درآن به عبادت مي پرداختند. اين مكان در جاده خوانسار -گلپايگاني قرار دارد.
از ديگر نقاط مي توان به قبرستان قديمي شرقي خوانسار، پل ساسان، مسجد رئيسان، غارهاي طبيعي مانند اشكافت، تپه تاريخي ويست و... اشاره كرد.
سوغات خوانسار
خوانسار يكي از مهمترين مراكز توليد عسل طبيعي دركشور است كه شهرت جهاني دارد. همچنين گز خوانسار با حذف شكر سفيد از تركيبات ساخت گز و جايگزين كردن گزانگبين خوانسار، ترنجبين، شيرخشت و گز علفي به جاي آن توانسته علاوه بر حفظ اصالت و كسب كيفيت برتر دراين عرصه شهرتي فراتر از مرزهاي كشور به دست آورد خشكبار و تنقلات محلي از جمله گردو، بادام، آلو و برگه زرد آلو و تنباكو نيز از ديگر سوغات خوانسار است.

 



نوروز در قصر روناش زيبا و لذت بخش است

گزارش از: سيد حبيب پژوهيده- خبرنگار كيهان در دزفول
دزفول در شمال استان خوزستان يكي از قديمي ترين شهرهاي استان خوزستان است. اين منطقه قصر روناش نيز ناميده مي شد.
اكثريت مردم شهرستان دزفول فارس بوده و به زبان فارسي با لهجه دزفولي كه قرابت فراواني با لهجه شوشتري دارد تكلم مي كنند. در ميان جمعيت روستايي منطقه جوامع مختلفي با پيشينه عشايري زندگي مي كنند.
در سطح منطقه رود دز جريان دارد كه مهمترين منابع آب مصرفي كشاورزي، صنعتي و خانگي است.
از مهمترين آثار تاريخي شهرستان دزفول مي توان به تپه باستاني چغاميش با قدمت حدود 5400 سال و مسجد جامع دزفول مربوط به قرن سوم تا چهارم هجري، پل قديمي دزفول، بقاياي آسياب هاي قديمي، بقعه سبز قبا و محمد بن جعفر، بقعه شاه ابوالقاسم بقعه شاه ركن الدين، بقعه رودبند و... اشاره كرد.
خانه تاريخي تيزنو يكي از بزرگترين و زيباترين خانه هاي محله قلعه است كه در ضلع شرقي ميدان اصلي اين محله واقع شده است و پيكره اصلي آن متعلق به دوره صفويه است.
روستاي ليوس
روستاي ليوس در 73 كيلومتري شمال شهرستان دزفول از توابع دهستان سيد ولي الدين بخش سردشت دزفول هنوز هم شاهد نحوه معيشت، فرهنگ و سنن، گويش، آداب و رسوم و برپايي مراسم مختلف به شيوه كاملا سنتي است.
بقعه محمدبن جعفر طيار
بقعه محمدبن جعفر طيار(ع) در فاصله پنج كيلومتري شهر دزفول، در شهركي به اين نام قرار دارد و يكي از زيارتگاه هاي مهم شهرستان دزفول به شمار مي رود. صاحب بقعه فرزند جعفر طيار برادر امام علي(ع) و داماد امام علي(ع) (شوهر ام كلثوم) است كه در سال 19 هجري قمري در جنگي كه براي فتح شوشتر در اين منطقه صورت گرفته بود به همراه سپاه اسلام به عنوان يكي از فرماندهان سپاه اسلام به اين منطقه آمده بود.
بقعه داراي گنبدي 12 ترك است كه با كاشي سبز رنگ ساده و يك رنگ تزئين شده اند، اين گنبد با حاشيه بندي كاشي هاي ترك ها و نقش و نگار هندسي و حاشيه سياه رنگ و لچكي سفيد و نقوش منظم و قرينه سازي جلوه ويژه و زيبايي دارد.
ورودي بقعه از سمت شمال است و داراي دو شبستان در طرفين مقبره است. ضريح مقبره در قديم چوبي بوده است اما در سال هاي اخير ضريحي فلزي با نقش و نگارهاي زيبا نصب شده است.
بقعه در وسط باغ بزرگي احداث شده و در اطراف آن آرامگاه هايي از اشخاص و شخصيت هاي دزفول وجود دارد. در اطراف هر يك از ايوان هاي اطراف بنا دو غرفه و پلكان وجود دارد. طاق هاي غرفه ها و ورودي هاي پلكان با تكه كاشي هاي سبزرنگ تزئين شده اند قرارگيري بقعه در ميان درختان كهنسال و سرسبز كنار جلوه و آراستگي خاصي دارد و از زيبايي برخوردار است. دو درخت روبروي بقعه وجود دارد كه قدمت يكي از آنها به 800 و ديگري به 750 سال مي رسد.
بقعه محمدبن جعفر يك ورودي قديمي داشته كه سر در ورودي با كاشي هاي سياه و سفيد و فيروزه اي مربع شكل زينت داده شده و داراي بدنه آجري قديمي است و در بالاي آن تاريخ كاشي كاري 1312 و 1351 به چشم مي خورد و مربوط به اواخر دوره قاجاريه است. دو مناره گلدسته از نوع مناره هايي كه بر فراز طاق ورودي بناي بقعه ساخته اند بر روي سر در حياط نيز با كاشي هاي آبي رنگ وجود دارند. در كنار اين ورودي 4 درخت قديمي كنار قرار دارد كه به «چهار خواهر» معروفند و مردم اعتقاد خاصي به بستن دخيل و پارچه و نذر و نياز به آنها دارند. در ميدان جلوي ديوار قديمي باغ تعدادي درخت كنار سرسبز و كهنه بر زمين هاي چمني سايه انداخته اند كه محل نشستن و تفرج مردم است.
پارك خانواده
در پارك خانواده دزفول نيز امكاناتي نظير رستوران، باند سلامت پياده روي، باند دوچرخه سواري به طول 2/1 كيلومتر، غرفه هاي خوداشتغالي، زمين هاي بازي تنيس، دو زمين فوتبال دستي، سايت هاي ورزشي، بركه زيبا، سالن هاي چند منظوره، زمين هايي ويژه ساير ورزش ها براي بانوان نظير بسكتبال، واليبال، دوچرخه سواري و غيره در فضايي سبز و مفرح جانمايي شده است.
حمام تاريخي كرناسيون
حمام كرناسيون (موزه مردم شناسي) يكي از بناهاي زيباي معماري دوره قاجاريه در دزفول در مركز محله كرناسيون در شمالي ترين قسمت بافت قديم قرار گرفته است.
اين بنا در سال 1385 به موزه مردم شناسي دزفول تبديل شد.
آبشار شوي
آبشارشوي دزفول با ارتفاع 85 متر و عرض 70 متر در ايران بي نظير بوده و بزرگترين آبشار خاورميانه به حساب مي آيد. اين آبشار در شته كوه هاي زاگرس و در دهستاني به نام شوي از توابع شهرستان دزفول و در نزديكي كوه سالن در 70 كيلومتري از مركز شهر دزفول قرار دارد و داراي تنوع زيست محيطي بسيار زيبايي است.

 



ايران در كيهان

برگزاري يادواره شهدا
برازجان- خبرنگاركيهان: يادواره شهداي بخش زيارت شهرستان برازجان برگزار شد دراين يادواره مسئول بنياد شهيد و امور ايثارگران استان بوشهر گفت: با اعتبار 510 ميليون ريال پروژه گلزار شهداي منطقه زيارت در 07مترمربع احداث شده است.
برگزاري همايش
بوشهر- خبرنگاركيهان: همايش ملي قاچاق كالا و امنيت اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جنوب كشور در بوشهر برگزار شد. دراين همايش سرتيپ دوم پاسدار محمد قصري، رئيس سازمان مطالعات و تحقيقات نيروي انتظامي گفت: چگونگي مقابله و كنترل قاچاق يكي از اولويت هاي مهم و سياست هاي ملي كشور به شمار مي رود.
افتتاح كتابخانه
بخش گلستان - خبرنگاركيهان: با حضور رئيس انجمن كتابخانه هاي استان تهران، فرماندار و جمعي از مسئولان محلي كتابخانه عمومي شهر گلستان درفرهنگسراي الهيه افتتاح شد. درمراسم افتتاح اين كتابخانه، رئيس انجمن كتابخانه هاي رباط كريم تعداد 5هزار «جلد كتاب» به اين كتابخانه اهدا كرد.
افتتاح پايگاه سلامت
قرچك - خبرنگاركيهان: شهرداري منطقه سه و پايگاه سلامت شهرداري قرچك افتتاح شد. قاسمپور شهردار قرچك هدف از تأسيس شهرداري منطقه 3 را سهولت ارائه خدمات مطلوب به شهروندان اعلام و آقاي مجتبي افشار نادري را كه در پست هاي مختلف اين شهرداري خدمت نموده است بعنوان شهردار منطقه 3 معرفي كرد.
كلنگ زني مسكن
خرم دره - خبرنگاركيهان: كلنگ احداث 100واحد مسكوني مددجويان در شهرستان خرمدره به زمين زده شد. فداكار رئيس كميته امداد امام خرم دره درمراسم كلنگ زني اين واحدها گفت:اين واحدها با اعتباري بالغ بر 750ميليون تومان و در 6ماهه دوم سال 89 به خانواده هاي تحت پوشش واگذارمي شود.
درختكاري
نايين -خبرنگاركيهان: رئيس منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نايين گفت: بيش از 411هكتار جاده چوپانان -انارك درختكاري واحيا مي شود. علي اكبر بلائيان افزود: براي اين كار 2ميليارد و 733 ميليون ريال اختصاص يافته بود.
افتتاح 2 طرح ورزشي
بادرود-خبرنگاركيهان: 2 طرح فرهنگي، ورزشي درشهرهاي با درود و نطنز افتتاح شد 180ميليارد ريال براي اجراي اين دو طرح هزينه شده است.
درمراسم افتتاح اين طرح ها جمعي از مسئولان محلي و معاون وزيركار و امور اجتماعي حضور داشت.
اهداي مسكن به مددجويان
زنجان - خبرنگاركيهان: 16واحد مسكوني به خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد درشهرستان خدابنده واگذار شد. به گزارش روابط عمومي كميته امداد امام خميني استان زنجان اين واحدها در قالب مجتمع ساختماني با اعتباري بالغ بر 2ميليارد و 240 ميليون ريال و از محل اعتبارات سفر رياست جمهوري به استان است.
توزيع بن بين مددجويان
لردگان - خبرنگار كيهان: رئيس كميته امداد امام خميني لردگان از توزيع 13 هزار و 820 بن غير نقدي بين مددجويان تحت حمايت خبر داد. نصير محمودي گفت: ارزش اين بن ها 5 ميليارد و 528 ميليون ريال بود. وي افزود: از ابتداي سال 88 بيش از 4 ميليارد ريال به 110 مددجوي لردگان پرداخت شده است.
كسب رتبه نخست
كرج - خبرنگار كيهان: شهرستان كرج رتبه نخست در جذب نقدينگي بودجه سال 88 را در كلانشهرها كسب كرد. رضا شريفي رئيس كميسيون برنامه بودجه شوراي اسلامي شهر كرج با اعلام مطلب فوق گفت: شوراي اسلامي كرج حدود 60 درصد بودجه سال 89 را به بخش عمراني و مابقي را در بخش جاري هزينه خواهد كرد.
كمك به جشن نيكوكاري
گنبدكاووس - خبرنگار كيهان: مردم خير و نوعدوست شهرستان گنبد كاووس 80 ميليون و 11 هزار و 500 ريال به جشن نيكوكاري كمك كردند. «ايوب هلاكو» قائم مقام رئيس كميته امداد گنبد كاووس با اعلام مطلب فوق افزود: اين ميزان كمك صورت گرفته به جشن نيكوكاري فقط مربوط به مردم خير و نوعدوست شهر گنبدكاووس و از 20 پايگاه ثابت اين كميته در اين شهر بوده است.
گازرساني
¤ 7 روستاي بخش گاليكش تا 2 سال ديگر از نعمت گاز بهره مند خواهند شد. «رمضانعلي سنگدويني» مديرعامل شركت گاز گلستان در مراسم آغاز عمليات اجرايي طرح گازرساني به روستاهاي فارسيان، كيارام، فرنگ، پـادلدل، پنو، آب پران ويورت زينل گفت: مبلغ 35 ميليارد ريال به اين منظور تخصيص يافته است. وي افزود: تعداد روستاييان برخوردار از گاز 2 هزار و 273 نفر است و زمان اتمام طرح تا 2 سال تعيين شده است.
فعاليت امداد هوايي
همدان - خبرنگار كيهان: امداد هوايي هلال احمر، ايام نوروز در استان همدان فعاليت دارد. حميدرضا ره انجام، مديرعامل جمعيت هلال احمر استان همدان با بيان اين خبر افزود: علاوه بر ايستگاهها، تجهيزات و نيروهاي امدادي كه در نقاط مختلف انسان به صورت ثابت و سيار استقرار دارند، در ايام نوروز امسال بالگرد امدادهوايي هلال احمر نيز آمادگي امدادرساني را دارد.
نهال كاري
چناران - خبرنگار كيهان: در اقدامي نمادين 2 تن از پدران شهدا در شهرستان چناران به 170 دانش آموز مدرسه درخت هديه كردند تا به نام شهداي گمنام در حياط منازل خود غرس كنند. اين مراسم براي دومين سال پياپي و به مناسبت روز شهيد در مدرسه راهنمايي شاهد دخترانه چناران برگزار شد.

 



سفر به پايتخت مفاخر ايران

استان مركزي از مفاخر و جاذبه هاي گردشگري و طبيعي منحصر به فردي برخوردار است و عوامل طبيعي و آب و هواي خوش روستاها از ويژگيهاي آن است.
در استان مركزي هر كدام از روستاها از ويژگي منحصر به فردي برخوردار است.
موزه مفاخر
ساخت منزل خاكباز با نمايي زيبا از سنگ و گچ و آجر تلفيقي از گچ هاي تزئين شده سردرهاي اين منزل تاريخي به شكل فرشته هايي با گل هاي زيبا در اواخر دوره قاجاريه شروع و درسال 1308 شمسي به اتمام رسيد.
اين بنا با تزئينات آجري كه خاص دوره قاجاريه است داراي دو ايوان شرقي و غربي است.
اين ساختمان داراي 11 اتاق و حمام خصوصي قديمي است. كه دو قنات يكي در محوطه ساختمان به نام قنات ده و ديگري در زير آب انبار به نام قنات خان حاكم واقع شده است. قنات ده موقوفه مرحوم حاج آقا محسن اراكي و قنات خان حاكم توسط ميرزا علي اكبر خان تفرشي موسوم به دوام الدوله كه حاكم عراق عجم (اراك) در زمان ناصر الدين شاه بوده احداث شده است.
موزه مفاخر دراين منزل از هفت تالار امام خميني، مفاخر مذهبي و ديني، مفاخر علمي و فرهنگي، اميركبير، قائم مقام فراهاني، مفاخر در قيد حيات و سرداران رشيد و سرديسها به همراه آثار چاپ شده است.
كارگاه مرمت وعكاسي، نگارخانه و فروشگاه عرضه محصولات فرهنگي و هنري از ديگر مزيتهاي اين موزه محسوب مي شوند.
حمام عرش محلات
حمام عرش محلات ساخته شده از سنگ، آجر و آهك به دوران قاجار بازمي گردد.
اين حمام قديمي كه حال به موزه اي براي بازديدكنندگان تبديل شده است داراي دو فضاي اندروني و بيروني مي باشد كه با رواقهاي منظم و متحدالشكل خود نماي بسيار زيبايي را براي اين حمام به وجود آورده اند.
اين حمام موزه بازارچه صنايع دستي شهرستان محلات داراي دو گنبد به صورت چهارضلعي در هر دو فضاي اندروني و بيروني دارد كه از لحاظ رويكرد معماري بسيار قابل توجه است و چشم هر بيننده اي را به سوي خود جلب مي كند.
اين حمام در سال 88 به موزه بازارچه صنايع دستي تغيير كاربري داد.
موزه آشتيان
در بافت قديمي و بازار قديمي شهر آشتيان خانه اي تاريخي وجود دارد كه مردم آشتيان صاحب اوليه آن را شخصي به نام ميرزا هدايت الله وزير دفتر مي دانند.
اين بناي تاريخي ساخته شده از خشت، گل، چوب، آجر و گچ از جمله بناهاي عهد قاجار به شمار مي رود. كه با دست هنرمندان معمار به باغي از لطافت و زيبايي بدل شده است.
اين عمارت مشتمل بر دو طبقه تحتاني و فوقاني است كه عمارت تحتاني اين بنا به صورت كلي شامل قسمت شبستاني و انبار، مطبخ و... است و عمارت فوقاني يا طبقه اعيان نشين نيز مشتمل بر يك اتاق پذيرايي بزرگ در وسط است كه در دو طرف جانبي آن دو اتاق كوچك به چشم مي خورد و هر سه اتاق از طريق در و گذرگاه به يكديگر راه پيدا مي كنند.
بخش پذيرايي منزل در طبقه فوقاني داراي سقف بلندتر از دو اتاق ديگر بوده كه گچ بريهاي گچي (مقرنس) و رنگين چشم نواز با موضوعات گل و گياه با پيچشهاي هنرمندانه ديواره و سقف آن را مزين كرده است و داراي پنجره هاي مشبك گره چين با شيشه هاي رنگي است كه به صورت تمام قد در ديوار بنا تعبيه شده به طوري كه دنيايي از رنگ را در رقص نور در خود دارد و هنگامي كه اين پنجره گشوده مي شود فضاي سرسبز حياط عمارت به ساكنان هديه مي شده است.
در وسط حياط آب انبار بسيار زيباي آجري به چشم مي خورد كه بسيار چشم نواز است و حوض سنگي ساخته شده در كنار آن هر مسافر خسته را به سمت خود فرامي خواند.
به طور كلي آرايه هاي معماري و تزئينات بنا كه شامل گچبريهاي زيبا با موضوعات گل و گياه در سقف و ديوار اتاقها و همچنين نقوش روي چوب سقف پيشاني بنا، آبنما و آجركاري هاي عمارت يادشده مي باشد. فضايي به يادماندني را به تصوير كشيده است.
اين خانه مزين به گل و گياه هم اكنون به موزه آشتيان مبدل شده است.
قلعه سالار محتشم
اين قلعه در شمال غربي شهر خمين و در محله قديمي شهر (قلعه) واقع شده و يكي از عمارت هاي نادر ايران محسوب مي شود چرا كه از 170 سال پيش داراي سيستم برق كشي بوده و تاكنون منبع تامين نيروي برق آن مشخص نشده است.
اين عمارت يكهزار مترمربعي از عمارت هاي اشرافي و بزرگ در درون يك باغ تشكيل شده كه داشتن بادنما، عكاسخانه اختصاصي و تعبيه آينه هايي براي انعكاس نور شبهاي مهتاب به داخل ساختمان از جمله ويژگي هاي منحصر به فرد آن محسوب مي شود.
سبك معماري، استفاده از آرايه هاي معماري چون گچبري و خلق آثار زيباي شكارگاهي، آجركاري، نقوش اسليمي و ختايي و همچنين درها و پنجره ها و سقفهاي چوبي، اين قلعه را به يكي از بناهاي كم نظير عهد قاجار درآورده است.
طرح و ساختار قلعه و عمارت براساس فرهنگ معماري ايراني استوار شده است به طوري كه مي توان عناصر معماري تاريخي همچون گوشواره، سردابه، ايوان و گرمخانه را در آن مشاهده كرد.
اين عمارت شامل يك بخش شبستاني و يك بخش اعيان نشين در پايين و يك بخش اعيان نشين در طبقه فوقاني است.
هشت اتاق در بخش شبستان وجود دارد كه از نظر طرح و قامت فضاها داراي اندازه هاي متفاوتي است.
در يكي از اتاقها اسناد و عكسهاي متعلق به خاندان سالارالدوله، زينت ديوار شده است. همچنين در جلوي اتاقها يك ايوان بزرگ قرار دارد كه داراي هجده ستون چوبي است كه روكش آنها را با گچ مزين نموده اند و از دو طرف پلكان به حياط ارتباط دارد.
دركل فضاي شهر خمين، تنها عنصري كه با «سراقلعه» بيت امام قابل مقايسه است، همين «سراقلعه» سالار محتشم است. اين قلعه يك پديده شاخص در مجموعه شهر بوده كه ظاهرا سابقه كار كرد حكومتي اين قلعه خيلي بيشتر از بيت امام است ولي برخي خصوصيات آن مثل مشرف نبودن به شهر و دوري نسبي آن از مراكز اصلي شهر، معايبي براي اين مركز حكومتي محسوب مي شود.
وجه تشابه اين دو قلعه آن است كه در مجاورت هر دوي آنها كوچه هاي بن بست و واحدهاي همبستگي متعددي وجود داشته كه آنها نيز قلعه اي نفوذ ناپذير بوده اند. در اين خانه ها مردم عادي و بي بضاعت زندگي مي كرده اند. اصطلاحا اين قلعه ها را مي توان «محله قلعه» ناميد.
اقدامات نوروزي 89
مدير روابط عمومي راه و ترابري استان مركزي گفت: براي 25 نقطه حادثه خيز جاده هاي استان مركزي از جمله پيچهاي خطرناك تمهيدات لازم انديشيده شده است.
حسين رحمت پور گفت: در اين نقاط حادثه خيز علايم هشدارسازي و سرعت گيرنصب شده است تا راننده را از خطرات احتمالي حفظ كند.
وي محورهاي ترانزيتي استان را اراك- توره، توره-زاليان، اراك-سلفچگان، سه راهي خمين- پايگاه برق انجيرك، سه راهي آوه، محور باقرآباد، اتوبان ساوه-تهران، محور رنگرز- بويين زهرا و رنگرز به سمت زرنديه عنوان كرد و گفت: 14 محور اصلي استان به طول چهارهزار و 800 كيلومتر آسفالت هستند.
رحمت پور با بيان اينكه 27 اكيپ به استعداد 320 نفر در ايام نوروز در جاده ها مستقر هستند اظهار داشت: اين كشيكهاي نوروزي با 160 دستگاه ماشين آلات در محورهاي مواصلاتي گشت زني مي كنند.
وي ادامه داد: گشت خودروهاي مجهز به ثبت وقايع محورهاي مواصلاتي نيز در جاده ها به تعداد 42 خودرو مستقر هستند و رانندگان و مسافران نوروزي در صورت بروز هرگونه حادثه مي توانند باشماره هاي 141 و 4130011 و 4135224-5 با پيش شماره 0861 در هر ساعت شبانه روز تماس بگيرند تا اين خودروها به محل اعزام شوند.
مدير جمعيت هلال احمر استان مركزي نيز در گفت وگو با خبرنگار كيهان افزود: 150 اكيپ امداد نجات جاده اي شمال 23 پايگاه سيار امدادي و 27 اكيپ مسافران نوروزي در نوروز 89 به مسافران خدمات ارائه مي دهند.
وي گفت: اين پايگاه هاي سيار امدادي با آمبولانس هاي مجهز در صورت بروز حادثه به كمك مسافران مي شتابند.
سرپرست شهرداري اراك نيز با اشاره به پيش بيني 4 مكان براي استقرار مسافران نوروزي گفت: پارك آلومينيوم سازي، پارك شهيد باهنر، اميركبير و پارك ملت (حدفاصل ميدان انقلاب و سردشت) براي استقرار مسافران نوروزي در نظر گرفته شده است.
ميري از برپايي نمايشگاه عكس و تصاوير قديمي اراك خبر داد وگفت: همچنين بازارچه سفر و جنگهاي شادي در ايام تعطيلات نوروز از ديگر برنامه هاي شهرداري است.

 



انديمشك؛ چشم انتظار ميهمانان نوروزي
گزارش از: اميد عيسي نمي -خبرنگار كيهان در انديمشك

شهرستان انديمشك در نوروز 89 چشم انتظار حضور ميهمانان نوروزي و كاروانهاي راهيان نور است.
انديمشك گلوگاه و دروازه طلايي استان زرخيز خوزستان است كه در دامنه كوههاي مقاوم زاگرس با پهن دشتي سرسبز و شقايق هاي قرمز رنگ و مردمي خونگرم و مهمان نواز، دوستداران سير و سفر را به ضيافتي ديدني و فراموش نشدني فرامي خواند.
انديمشك با وسعت 3121 كيلومتر مربع و داراي جمعيتي بيش از 200 هزار نفر در شمالي ترين نقطه استان خوزستان ميان استانهاي لرستان- ايلام و خوزستان واقع شده است.
مراكز مذهبي انديمشك شامل پادگان دوكوهه زيارتگاه عاشقان جبهه و جنگ، مقبره احمد بن موسي كاظم(ع) معروف به شاهزاده احمد، مقبره شهداي گمنام، قدمگاه امام رضا(ع)، بقعه اميرسيف، بقعه داوود خادم، بقعه بابالنگ و بقعه سيدعبدالرحمن است.
آثار باستاني و تاريخي انديمشك نيز شامل شهر باستاني اري ترين، شهرباستاني زعفران دشت، پل صيحه (آباره عباس خان)، پل ساساني كرخه، پل ساساني بالارود، كاروانسراي رزه، قلعه كرون، قلعه برون، قلعه مختار و قلعه بزان است.
جاذبه هاي گردشگري انديمشك:
سد دز: سد دز بر روي رودخانه دز در 18 كيلومتري شمال شرقي انديمشك قرار دارد كه دسترسي به آن از طريق جاده كمربندي انديمشك- خرم آباد صورت مي گيرد. و در ايام نوروز تسهيلات انتقال علاقه مندان به بازديد از مجموعه شگفت انگيز سد دز از شهرستان انديمشك فراهم است.
سد كرخه: سد كرخه در فاصله 21 كيلومتري شمال غربي انديمشك بر روي رودخانه كرخه ساخته شده است.
در ايام نوروز براي انتقال علاقه مندان به بازديد از اين سد خطوط ويژه اتوبوسراني از انديمشك داير است و همچنين مناظر زيباي اراضي حاشيه اي 60 كيلومتري سد كرخه از شرايط مناسب براي استفاده هواي پاك و فضاي با نشاط گردشگران است.
مقبره احمدبن موسي كاظم(ع) (شاهزاده احمد): اين بنا در بخش الوار گرمسيري انديمشك و در محل دشت لاله قرار دارد. بناي اين مقبره چهارگوش و گنبد هرم آن ده ترك دارد و بلندي آن 14 متر است.
پارك بزرگ انديمشك: در اين پارك امكاناتي از قبيل پاركينگ، فضاي بازي كودكان، باغ پرندگان، نمايشگاه صنايع دستي و كمپ اسكان براي مسافران نوروزي فراهم شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14