(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 26 اسفند 1388- شماره 19607
 

تبادل نظر رؤساي ستاد ارتش كشورهاي عضو ناتو در اجلاس آنكارا
دولت سودان در دوحه با يك گروه شورشي موافقتنامه صلح امضا مي كند
درخواست احزاب مخالف دولت مصر براي كاهش اختيارات مبارك
در اطراف مسجدالاقصي زد و خورد جوانان فلسطين با نظاميان اسرائيلي شدت گرفت
خيل بيكاران اروپا!
حمله موشكي آمريكا به وزيرستان 9 كشته بر جاي گذاشت
اعتراض گسترده دانشجويان مصري عليه صهيونيست ها
تركيه سفر مقامات سياسي به واشنگتن را لغو كرد
شبكه ترور پنتاگون در افغانستان و پاكستان لو رفت



تبادل نظر رؤساي ستاد ارتش كشورهاي عضو ناتو در اجلاس آنكارا

كنفرانس بين المللي رؤساي ستاد مشترك ارتش كشورهاي عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) تحت عنوان مبارزه با تروريسم در تركيه برگزار شد.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي فلسطين اليوم، در اين كنفرانس كه روز دوشنبه در آنكارا برگزار شد راهكارهاي موجود براي همكاري بين ارتش هاي ناتو با هدف مبارزه با تروريسم بررسي شد.
همكاري هاي نظامي مشترك به ويژه امور اطلاعاتي و همكاري هاي دريايي از ديگر محورهاي مورد بحث و مذاكره رؤساي ستاد مشترك ارتش كشورهاي عضو ناتو بود.
اكثر شركت كنندگان در حاشيه اين اجلاس راه هاي تحكيم مناسبات امنيتي و اطلاعاتي را با يكديگر مورد بحث قرار دادند. رئيس ستاد ارتش اسرائيل هم در اين اجلاس حضور داشت.

 



دولت سودان در دوحه با يك گروه شورشي موافقتنامه صلح امضا مي كند

منابع خبري از موافقت جنبش آزاديبخش براي عدالت براي امضاي توافقنامه صلح با دولت سودان خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «المحيط»، دولت سودان اعلام كرد: عمرالبشير رئيس جمهور سودان در پايان هفته جاري در دوحه پايتخت قطر با جنبش آزاديبخش براي عدالت كه يكي از گروه هاي عمده مخالف در دارفور است، توافقنامه صلح امضا مي كند. گزارش فارس به نقل از المحيط «امين حسن عمر» رئيس هيات دولتي در مورد اين مذاكرات اظهار داشت: در مراسم امضاي اين توافقنامه علاوه بر رئيس جمهور سودان، امير قطر و برخي از سران كشورهايي كه در ايجاد صلح دارفور مشاركت دارند، حضور خواهند داشت. از سوي ديگر «عبدالله موسي مرسال»، سخنگوي جنبش آزاديبخش براي عدالت نيز گفت: اين جنبش آمادگي امضاي توافقنامه صلح را دارد و اين توافقنامه همه مسايل مربوط به دارفور را شامل مي شود.

 



درخواست احزاب مخالف دولت مصر براي كاهش اختيارات مبارك

احزاب و گروه هاي مخالف دولت مصر، خواستار اجراي اصلاحات سياسي و كاهش اختيارات رئيس جمهور در اين كشور شدند.
به گزارش «ايلنا» به نقل از شبكه تلويزيوني «بي بي سي»، احزاب چهارگانه ائتلاف دموكراتيك مصر در كنفرانس خبري مشترك خواستار كاهش اختيارات «حسني مبارك» رئيس جمهور فعلي مصر شدند.
اين ائتلاف كه مركب از احزاب «وفد»، «تجمع»، «ناصري ها» و «جبهه» است، پايان يافتن انحصار قدرت در دستان حسني مبارك و لغو قوانين محدودكننده آزادي ها براي تشكل هاي سياسي را خواستار شدند. همچنين اين احزاب، لغو قوانين محدودكننده آزادي ها، تعديل قوانين حقوق بشري و حق مشاركت در امور سياسي را خواستار شدند.
تعديل قوانين مربوط به مجلس ملي، شوراها، احزاب سياسي، نهادهاي جامعه مدني، حقوق روزنامه نگاري و حق تجمع از ديگر خواسته هاي اين احزاب است.
در همين حال ائتلاف دموكراتيك مصر، كليه احزاب، گروه ها و جنبش هاي اجتماعي و سياسي و سازمان هاي فعال مدني را براي همكاري در جهت دستيابي به خواسته هاي مطرح شده دعوت كرد.از سوي ديگر، احزاب و گروه هاي سياسي مخالف در مصر، معتقدند كه حسني مبارك در تلاش براي موروثي كردن قدرت و جايگزين كردن فرزندش «جمال مبارك» به جاي خودش تلاش مي كند.
اين درحالي است كه حالت فوق العاده و محدوديت هاي موجود در مصر به ويژه براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري از سال 1981 تاكنون همچنان به قوت خود باقي است.
حسني مبارك كه نزديك به سه دهه است در مصر حكومت مي كند، در تلاش است تا با جانشيني پسر خود پس از اتمام دوره رياست جمهوري در سال آينده ميلادي، حكومت را به طور موروثي در خاندان خود نگه دارد، گرچه حسني مبارك و جمال مبارك اين ادعاي مخالفان را تكذيب و آن را عاري از واقعيت مي پندارند.

 



در اطراف مسجدالاقصي زد و خورد جوانان فلسطين با نظاميان اسرائيلي شدت گرفت

همزمان با افتتاح يك كنيسه در بيت المقدس و در نزديكي مسجدالاقصي درگيري شديد ميان نيروهاي امنيتي و شهروندان فلسطيني صورت گرفت كه به زخمي شدن ده ها نفر از فلسطيني ها منجر شد.
به گزارش خبرگزاري ها، صهيونيست ها در ميان تدابير شديد امنيتي، معبد الخراب در بخش قديمي شهر اشغالي قدس و نزديك مسجدالاقصي را افتتاح كردند كه همين مسئله باعث درگيري شديد ميان فلسطيني ها و نظاميان صهيونيست شد.
ارتش صهيونيستي با استفاده از بمب هاي صوتي سوزناك، گلوله ، و گاز اشك آور به اعتراض كنندگان حمله كردند و فلسطيني ها نيز با استفاده از سنگ و بطري در مقابل نظاميان صهيونيست ايستادگي كردند.
اين درگيري ها كه به زخمي شدن دست كم 20 فلسطيني منجر شد نه تنها در اطراف مسجدالاقصي بلكه در شهرك العيسويه، مناطق الطور، رأس العامود و خيابان هاي صلاح الدين جريان داشت و شهروندان فلسطيني با سنگ از خود دفاع مي كردند.
علاوه بر اين، درگيري هاي مشابهي نيز در اردوگاه شعفاط در مركز قدس اشغالي گزارش و صداي شليك گلوله هاي صوتي نيز در اين منطقه شنيده شد. ايست بازرسي نظامي موجود در اين منطقه در هر دو طرف تعطيل شده و درگيري هاي شديدي در خيابان الواد در نزديكي محل افتتاح معبد الخراب در جريان بود. شاهدان محلي همچنين از پرواز يك هلي كوپتر ارتش صهيونيستي در آسمان اين منطقه به منظور كنترل تحركات شهروندان فلسطيني و تأمين امنيت بيشتر شهرك نشينان صهيونيست خبر دادند.
خبرنگار الجزيره گزارش داد اوضاع در بيت المقدس به شدت متشنج است و اشغالگران اسرائيلي از ترس انتفاضه مردم فلسطين همچنا ن شديدترين تدابير امنيتي را در بخش قديمي بيت المقدس، اطراف مسجدالاقصي و حتي كرانه باختري رود اردن اعمال كرده اند.
به گزارش الجزيره، اوضاع در كرانه باختري و سرزمين هاي اشغالي فلج شده است و اين مناطق به صورت مناطق بسته نظامي درآمده اند و تدابير نظامي اسرائيلي ها در اين مناطق تقريباً بي سابقه بوده است.
به گزارش خبرنگار الجزيره اين درگيري ها همچنان بين جوانان فلسطيني و نيروهاي اشغالگر ادامه دارد و جوانان فلسطيني براي رساندن خود به مسجدالاقصي تلاش زيادي كردند كه برخي از آنان توسط نيروهاي امنيتي اسرائيل دستگير و عده اي ديگر زخمي شدند.
الجزيره همچنين گزارش داد كه نيروهاي صهيونيست براي متفرق كردن جوانان فلسطيني از گلوله استفاده مي كنند.
نظاميان صهيونيست همچنين با يورش به ميان خبرنگاران و تصويربرداران تلويزيوني برخي از آنها را كتك زدند و دوربين هاي آنان را شكستند.
درگيري فلسطيني ها با صهيونيست ها چندين روز متوالي است كه ادامه دارد و آغاز آن هم مربوط به تصويب طرح الحاق حرم ابراهيمي و مسجد بلال به ميراث يهودي رژيم صهيونيستي بود كه با افتتاح كنيسه الخراب كه مقدمه ساخت معبد هيكل است به اوج خود رسيده است و نه تنها درگيري ها شدت گرفته بلكه محافل فلسطيني و گروه هاي ملي و اسلامي در داخل و خارج فلسطين واكنش نشان داده و از مردم فلسطين خواسته اند كه به طرف بيت المقدس روانه شوند و خشم خود را نسبت به سياست هاي توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي ابراز كنند.
روز گذشته همچنين بيت المقدس شاهد اعتصاب گسترده در اعتراض به سياست هاي اشغالگران اسرائيلي بود.
جنبش حماس، جهاد اسلامي فلسطين و اخوان المسلمين اردن روز گذشته را در اعتراض به افتتاح معبد موسوم به الخراب روز «خشم و قيام عمومي» اعلام كرده اند.
از سوي ديگر رهبران مقاومت مقيم سوريه روز گذشته در منزل رئيس دفتر سياسي حماس گردهم آمدند تا جديدترين تحولات عرصه فلسطين و اقدامات رژيم صهيونيستي در يهودي سازي اماكن مقدس اسلامي را مورد بررسي قرار دهند.
شيخ «محمد حسين» مفتي قدس و سرزمين فلسطين نيز از مردم فلسطين و مسلمانان خواست تا براي دفاع از مسجدالاقصي در برابر دسيسه ها و خطرات واقعي تهديد كننده آن به طور گسترده در اين مسجد حضور يابند.
«خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي حماس نيز در جريان نشست رهبران گروه هاي فلسطيني مقيم سوريه در شهر «دمشق» پايتخت اين كشور گفت: ما به جامعه بين المللي و كشورهاي بزرگ و حامي رژيم صهيونيستي درباره خطرات اقدامات اين رژيم هشدار مي دهيم.
وي افزود: اقدامات رژيم صهيونيستي در قدس «بازي با آتش و ايجاد شراره اي براي شعله ور كردن منطقه است.»
خالد مشعل درباره خطر «افتتاح آنچه به معبد الخراب موسوم شده است و آن را مقدمه اي براي ساخت هيكل ادعايي مي دانند»، هشدار داد و تأكيد كرد: «اين اقدام سرقت تاريخ و جعل آثار و نشانه هاي تاريخي و ديني شهر قدس است.»
وي تأكيد كرد: امت اسلامي هرگز از قدس و مقدسات خويش دست نخواهد كشيد و كسي كه با آتش بازي مي كند در آن خواهد سوخت و پيامدهاي آن را متحمل خواهد شد.
«محمود الزهار» از ديگر رهبران حماس نيز تأكيد كرد، ما با گوشت و پوست خود از قدس اشغالي و ديگر مقدسات خود و در رأس آنها مسجدالاقصي دفاع خواهيم كرد.
وي خطاب به صهيونيست ها گفت، معبد الخراب بر سر شما خراب خواهد شد.
ملك عبدالله پادشاه اردن نيز اظهار داشت، اردن هرگونه تحركات اسرائيل براي تغيير ماهيت بيت المقدس به ويژه اماكن مقدس را به شدت محكوم مي كند.
از سوي ديگر شهرهاي بزرگ مصر روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده اي در اعتراض به سياست هاي اشغالگران صهيونيست و حمايت از مسجدالاقصي و قدس بود.
در دمشق نيز ائتلاف گروه هاي فلسطيني نسبت به اقدامات رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي به جامعه بين المللي هشدار دادند.
اين ائتلاف از اتحاديه عرب خواست از طرح صلح عربي دست كشيده و مرگ بدون بازگشت آن را اعلام كنند.
ساير رويدادها
¤ در پي تنش هاي بوجود آمده بين رژيم صهيونيستي و آمريكا جرج ميچل فرستاده اوباما به خاورميانه تصميم گرفت سفر خود به منطقه را به تعويق بيندازد.
¤مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با دبير كل اتحاديه عرب درباره اوضاع منطقه و روابط دوجانبه رايزني كرد.
¤انتقاد آمريكا از اسرائيل در هفته گذشته، خشم نمايندگان كنگره و برخي از گروه هاي هوادارا اسرائيل را موجب شده است.

 



خيل بيكاران اروپا!

سال گذشته ميلادي، بيشتر از چهار ميليون نفر در كل 27 كشور عضو اتحاديه اروپا شغل شان را از دست دادند و به خيل بيكاران پيوستند!
طبق آخرين تحقيقات موقت «دفتر آمار اروپايي» (يوروستات)، سال 2009 به لحاظ اقتصادي براي اروپايي ها واقعا نفس گير بوده، چرا كه در سراسر 16 كشور منطقه يورو 2 ميليون و 721 نفر بيكار شدند، كه اين رقم در سه ماهه آخر سال گذشته 347 هزار براي منطقه يورو و 583 هزار براي كل اتحاديه اروپا بوده است! به عبارت ديگر، در سال گذشته ميلادي 8/1 درصد از تعداد شغل هاي اروپايي كم شده است! و البته، بايد گفت كه اين ششمين سه ماهه متوالي است كه كار در اتحاديه اروپا كم و بر تعداد بيكاران اضافه مي شود، در حالي كه در چهارمين سه ماهه هنوز حدود 221 ميليون اروپايي از جمله حدود 144 ميليون نفر در منطقه يورو، براي خودشان شغلي داشتند! حالا، مي گويند اين كاهش شغل بيشتر در حوزه هاي صنايع دستي (1/1 درصد در منطقه يورو)، ساخت و ساز (4/0 درصد) و بخش تجارت، حمل و نقل و ارتباطات (5/0 درصد) مشاهده شده، و البته به ميزان 1/0 درصد هم در بخش فعاليت هاي مالي و خدمات به شركت ها، رخ داده است و اين در حالي است كه، در عوض در بخش كشاورزي (5/0 درصد) و ديگر بخش ها مثل بهداشت و آموزش (2/0 درصد) افزايش پيدا كرده است.
¤ سرويس خارجي كيهان


 



حمله موشكي آمريكا به وزيرستان 9 كشته بر جاي گذاشت

حملات موشكي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به شمال غرب پاكستان، حداقل 9 كشته در بين غيرنظاميان بر جاي گذاشت.
به گزارش آسوشيتدپرس، هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا ديروز منطقه اي را در وزيرستان شمالي هدف حملات موشكي خود قرار دادند كه براساس آمارهاي اوليه، حداقل 9 غيرنظامي در اين حمله، جان خود را از دست دادند و شمار زيادي نيز زخمي شدند. حملات فوق كه از آبان ماه گذشته شدت يافته است، توسط سازمان «سيا» انجام مي شود. دولت پاكستان به خاطر فشار افكار عمومي اين كشور، بارها عليه حملات آمريكا موضع گرفته است، ولي اين اعتراضات هيچگونه تاثيري در سياست آمريكايي ها نداشته است. بيشتر قربانيان اين حملات، افراد بومي و غيرنظامي هستند.

 



اعتراض گسترده دانشجويان مصري عليه صهيونيست ها

دانشجويان 10 دانشگاه مصر در اعتراض به تجاوزات رژيم صهيونيستي به مقدسات اسلامي تظاهرات كردند و با نيروهاي امنيتي مصر درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دانشجويان 10 دانشگاه مصر كه اغلب آنان اعضاي گروه اخوان المسلمين بودند با نيروهاي امنيتي به شدت درگير شدند.
اين دانشجويان روز دوشنبه را روز جهاني همبستگي عليه صهيونيسم و امپرياليسم جهاني اعلام كرده بودند.
دانشجويان مصر با به آتش كشيدن پرچم رژيم صهيونيستي خواستار قطع روابط ديپلماتيك با رژيم صهيونيستي شدند.
گفتني است اعتراضات دانشجويان مصري نسبت به سياست هاي تجاوزكارانه و توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي روزهاست كه ادامه دارد.
در همين رابطه صدها تن از دانشجويان دانشگاه اردن كه قديمي ترين و بزرگ ترين دانشگاه اين كشور است نيز در مقابل ساختمان رياست اين دانشگاه تحصن كردند و خواستار مقابله جامعه جهاني با سياست هاي جنايتكارانه رژيم صهيونيستي شدند.
در اين تحصن كه توسط انجمن دانشجويي دانشگاه اردن صورت گرفته بود درگيري ميان دانشجويان و مسئولان امنيتي دانشگاه رخ داد.

 



در واكنش به تصويب لايحه نسل كشي ارامنه در كنگره
تركيه سفر مقامات سياسي به واشنگتن را لغو كرد

در ادامه واكنش تركيه به تصويب لايحه نسل كشي ارامنه در كنگره آمريكا، دولت آنكارا كليه سفرهاي ديپلماتيك مقامات ترك به واشنگتن را به حال تعليق درآورد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه يني شفق تركيه، دولت آنكارا در ادامه واكنش به تصويب لايحه به رسميت شناختن قتل عام نژادي ارامنه در سال 1915 توسط دولت عثماني در كنگره آمريكا، سفر كليه مقامات ارشد خود به آمريكا را تا تاريخ 24 آوريل- كه سالگرد قتل عام مذكور است لغو كرد.
«ظفر چاغلايان» وزير مسئول تجارت خارجي تركيه با ابراز تأسف فراوان از تصويب لايحه به رسميت شناختن قتل عام نژادي ارامنه از سوي كميته روابط خارجي كنگره آمريكا در ادامه تأكيد كرد كه لغو سفر مقامات آنكارا به آمريكا تا تاريخ 24 آوريل تصميم قطعي دولت آنكارا بوده و حيثيت و حقوق مردم تركيه بيش از مسائل و ارقام تجاري اهميت دارد.

 



شبكه ترور پنتاگون در افغانستان و پاكستان لو رفت

يك روزنامه آمريكايي از تشكيل يك شبكه مخفي ترور توسط وزارت دفاع اين كشور در افغانستان و پاكستان خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «جام جم»، نيويورك تايمز فاش كرد، وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) در افغانستان و پاكستان براي كشتن مخالفان آمريكا، تيم ترور تشكيل داده است. براساس اين افشاگري، پنتاگون براي تشكيل اين شبكه، از پيمانكاران استفاده مي كند. نيورك تايمز نوشت، مبالغي كه در اين چارچوب هزينه مي شود، وجوهي است كه به طور قانوني براي جمع آوري اطلاعات درباره فرهنگ سياسي و قبيله اي افغانستان در نظر گرفته شده بود.پنتاگون نيز در مقابل فشار افكار عمومي، به مردم قول داده است كه دراين باره تحقيق كند. اين در حالي است كه دولت آمريكا بر همه تحولات و اقدامات نهادهاي نظامي و امنيتي آمريكا در افغانستان كاملا اشراف دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14