(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 ارديبهشت 1389- شماره 19628
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با پيام آيت الله مظاهري همايش بزرگداشت علامه شيخ بهايي در اصفهان برگزار شد
بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درباره تقليد لهجه قوميت ها
فعالان سياسي: مهدي هاشمي از طريق پليس بين الملل به كشور بازگردانده شود
وزير كشور: مصوبه مجمع تشخيص درباره تجميع انتخابات منوط به تأييد رهبري است
نيويورك تايمز: شركت هاي آمريكايي هم به تحريم ها عليه تهران اعتنايي نمي كنند
معاون كلينتون خبر داد تلاش روسيه و چين براي تضعيف اقدامات آمريكا عليه ايران
ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم
رئيس مؤسسه امنيت جهاني در آمريكا:سران مذهبي دنيا در موضوع هسته اي با رهبر ايران همراه شوند



با پيام آيت الله مظاهري همايش بزرگداشت علامه شيخ بهايي در اصفهان برگزار شد

اصفهان-خبرنگاركيهان:
همايش بزرگداشت علامه شيخ بهايي با حضور دكتر حداد عادل در مسجد امام اصفهان برگزار شد.
اين همايش با حضور علما، شخصيت هاي علمي و فرهنگي كشور، نمايندگان مراجع عظام و جمعي از سفراي خارجي و با پيام آيت الله حاج شيخ الحسين مظاهري رئيس حوزه علميه اصفهان و از مراجع تقليد آغاز بكار كرد.
آيت الله مظاهري در پيام خود به همايش شيخ بهايي آورده است: برگزاري اين همايش فرصتي مغتنم براي اظهار احترام و ارادت به شخصيت والا مرتبه اي است كه تاريخ ديار اصفهان را درخشان و مشعشع گردانيده است.
آيت الله مظاهري در پيام خود افزوده است. شخصيت جامع شيخ بهايي بي هيچ مبالغه اي، درخشان ترين شخصيت جامع علمي و عملي اسلام در سده هاي دهم و يازدهم هجري است و به تعبير مورخان هم عصر وي در آن دوران در عالم ظاهر و باطن سرآمد روزگار بوده است.
شيخ بهايي گرچه فقيهي نام آور و حكيمي نامبردار و عالمي سياستمدار بوده است اما شيوه علمي روحاني و اخلاقي او در همه اين عرصه ها، چنان جلاء و روشني و درخششي در كار او پديد آورده است كه اينك اينگونه نام و ياد وي در اذهان و قلوب مسلمين زنده و جاويد است و اخلاق آخرت و انديشه او امروز حاجت جدي همه ماست.
به گزارش خبرنگارما، رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در اين همايش با اشاره به رهنمودهايي كه در آثار گرانبهاي شيخ بهايي وجود دارد، از مسئولان خواست با بنياد شيخ بهايي را در اصفهان براي مطالعه آثار باارزش اين دانشمند تاسيس كنند.
«دكتر غلامعلي حداد عادل» در سومين كنگره بزرگداشت شيخ بهايي اصفهان بارزترين وجهه شخصيت علامه شيخ بهايي را جامعيت او اعلام كرد و گفت: او مرد نظر و عمل، استاد علوم ظاهري و باطني است كه با خصوصيات باارزش اهتمام ويژه اي به امور مسلمين داشت و با اتصال يك روح بلند و لطيف آسماني به مشغله هاي دنيايي ماندگار شد.
وي با بيان اينكه شيخ بهايي چراغي پيش راه صفويه در احياء تشيع برافروخت و سرمايه اسلامي در جهان تشيع را پلي براي اتصال فرهنگ ايراني و اسلامي و عربي قرار داد، يادآور شد: جاي پاي اين مرد بزرگ را در پهنه وسيعي از جغرافياي اسلامي مي بينيم به طوري كه در هر شهري كه زندگي كرده آثار كاملاً مشهودي را برجاي گذاشته است.
حداد عادل فايده برگزاري چنين همايش هايي را معرفي و بيان ابعاد شخصيتي بزرگان دانست و با ارائه دو پيشنهاد به سخنان خود پايان داد و از مسئولان خواست تا زمينه تاسيس بنياد شيخ بهايي را جهت مطالعه آثار و تحقيق در ابعاد شخصيت وي در اصفهان فراهم كنند و هم دانشگاهي را با همين نام در اصفهان همچون دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي نامگذاري كنند.
وي با اشاره به تسلط شيخ بهايي به زبان فارسي و شعر به قدري كه قابل مقايسه با بزرگان شعر فارسي است، گفت: بايد قدردان اين سرمايه بزرگ فرهنگي باشيم و بدانيم كه كار علمي و تحقيقي بر آثاري چون كشكول ضروري است.
مديرحوزه علميه قم گفت: شيخ بهايي عظمت روحانيت را به اوج خود رسانيد و شاگرداني همچون ملاصدراها را تربيت كرد.
آيت الله مرتضي مقتدايي اظهار داشت: آشنايي با چهره هاي علما و بزرگان گذشته به جوانان، دانشجويان، حوزويان و دانشجويان براي ترغيب و تشويق آنها به كار بيشتر و تلاش بيشتر براي كسب علم و دانش برگزاري چنين همايش هاي كمك قابل توجهي به اين مهم مي كند.
وي افزود: اين بزرگداشت ها تاثير بسيار خوبي در جامعه دانشي ما از حوزه تا دانشگاه دارد به ويژه شناساندن بزرگاني از علماي گذشته چرا كه سلسله اي از بزرگان و عالمان گذشته عهده دار حفاظت و حراست از اسلام را برعهده داشته اند و اگر آنها نبودند اكنون اثري از اسلام وجود نداشت.
مقتدايي در پاسخ به شبهه هايي كه درباره حوزه و فعاليت شيخ بهايي در دربار ظالم مطرح شده است، اظهار داشت: مرحوم شيخ بهايي كتابي دارد به نام اربعين به معنايي 40 حديث و براساس حديث شماره 15 اين كتاب شيخ بهايي فعاليت و كمك به ظالم را به طور كامل حرام دانسته است.
وي افزود: حضور چنين شخصيتي با چنين اعتقادي در دربار ظالم منطقي نيست مگر آنكه مصلحتي داشته باشد. وي گفت: در زمان شيخ بهايي عظمت روحانيت به اوج خود رسيدو شاگرداني همچون ملاصدراها تربيت شدند.

 



در جلسه درس خارج فقه ايراد شد
بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي درباره تقليد لهجه قوميت ها

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي با اشاره به رواج تقليد لهجه اقوام ايراني از سوي برخي، تاكيد كردند چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله العظمي خامنه اي ؛ ايشان در جلسه درس خارج فقه كه در روز 31 فروردين ماه برگزار شد، در ذيل بحث «غيبت» با اشاره به رواج تقليد لهجه اقوام ايراني از سوي برخي، اين كار را مصداق «غيبت» ندانستند، ليكن تاكيد كردند كه چنانچه اين كار از باب تمسخر باشد، «حرام» است.
ايشان همچنين يادآور شدند: «غالب شهرهايي كه لهجه هاي آنها تقليد مي شود شهرهايي هستند كه مردم غيرتمند آنها در حوادث مهم 100 سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمين ايستاده اند و اين عمل تصادفي نيست».
متن اين سخنان به شرح ذيل است:
«متأسفانه يك كار زشتي در بين مردم رايج است كه از لهجه هاي بعضي از ولايات تقليد مي كنند؛ اين آيا غيبت محسوب مي شود يا نه؟
حالا اين را هم من به شما عرض بكنم؛ غالب اين شهرهايي كه لهجه هاي آنها تقليد مي شود، شهرهايي هستند كه داراي مردم غيرتمندي هستند كه در حوادث مهم 100 سال پيش، در مقابل دشمنان و مهاجمين ايستاده اند. اين تصادفي نيست. اين تقليد هم سابقه ندارد؛ يعني توي هيچ يك از اين كتاب هاي ادبي و طنز و غيره، ما نديديم كه يك حرفي باشد كه نشان دهنده تقليد لهجه باشد. اين مال همين اواخر است؛ يعني مثلاً از 100 سال پيش به اين طرف؛ يعني از وقتي كه كشور ما در مواجهه با اين دشمني ها قرار گرفته. يكي از مناطقي كه ايستادگي سرسخت كرده، مناطق شمال است، منطقه گيلان؛ يكي از مناطق، منطقه خراسان است؛ يكي از مناطق، مناطق آذربايجان است. اينها آن جاهايي هستند كه مردمش سرسختي و سلحشوري نشان دادند؛ اتفاقاً سعي شده است كه همين ها از لحاظ لهجه در بين مردم سبك بشوند. يعني تقليد مي شود.
پس ضمناً در پرانتز، به اين نكته هم توجه داشته باشيد. اين مسلماً حرام است. در حرمت اين عمل هيچ شكي نيست. لكن غيبت نيست. چون قيودي كه در غيبت ذكر شد ـ كه مقوّم معناي غيبت محرم شرعي است ـ در اين جا وجود ندارد. يكي از قيود، مستور بودن بود. خب، اين مستور نيست. علاوه بر اينكه عيب نيست اصلاً. كسي اين را به عنوان عيب ذكر مي كند، ولي اصلاً عيب نيست! بنابراين وقتي عيب نبود، پس غيبت نيست. مثل اين است كه مثلاً بگويند: آقا عمامه سرش است؛ اين «عمامه به سر بودن» عيب نيست. ذكرش بنابراين غيبت نيست. علاوه بر اينكه امر ظاهري است، امر واضحي است. پس تعريف غيبت بر اين صدق نمي كند، اما مسلماً حرام است.
اين از باب تمسخر و از باب استهزاء و اينهاست. اينجا ديگر فرقي نمي كند كه علي نحو عام استغراقي مورد نظرش باشد؛ يا نه، مثلا فرض كنيد فرد خاصي را مورد نظر قرار بدهد و لهجه يك شخصي را ـ به عنوان اينكه لهجه او، لهجه عموم است ـ تقليد بكند. اين صور مختلفي دارد. همه اينها محرّم است. منتها تفاوتش اين است كه اگر غرض او لهجه عموم باشد، اين مي شود اهانت به همه آن جمعيت؛ كه خب طبعا آثار خاص خودش را دارد. مثلا فرض بفرماييد اگر بخواهد استحلال بكند، بايستي از يكايك اينها استحلال بكند. آنجايي كه يك نفر باشد، نه، از يك نفر استحلال مي كند. اين بحث عيب جويي است.
اگر چنانچه نه، تمسخر وجود نداشت، اين از محل كلام خارج است. گاهي از اين تقليدها انجام مي گيرد، اما هيچ قصد تمسخري هم نيست. يك وقتي چند سال قبل از اين، در راديو يك گوينده اي تقريبا تمام لهجات ايران را در يك برنامه راديويي بيان مي كرد! بعد هم ما آن شخص را ديديم. گفتيم بالاخره تو كجايي هستي؟! چون هم تركي را مثل خود ترك ها حرف مي زد كه ما مي فهميديم، هم مشهدي را مثل خود مشهدي ها حرف مي زد! نفهميديم بالاخره كجايي است، نگفت آخرش هم كه كجايي است؛ گفت من ايراني هستم.
پس بنابراين گاهي تقليد لهجه به عنوان تمسخر نيست. كما اينكه تقليد لهجه يك فرد هم به عنوان تمسخر نيست. يك عمل شيريني است. خود آن فرد هم گاهي مي نشيند و تماشا مي كند كه تقليدش را دارند مي كنند. خودش هم مي خندد، خوشش مي آيد. پيداست كه پس تمسخر نيست. اين از محل كلام خارج است. آنجايي كه قصد، استهزاء باشد، تمسخر باشد، آن جا مي شود محرّم.»
پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله خامنه اي بخشي از متن و صوت بيانات رهبر انقلاب در اين جلسه را به دليل جنبه عمومي و اجتماعي آن منتشر مي كند.
جلسات درس «خارج فقه» حضرت آيت الله خامنه اي، به صورت منظم و سه روز در هفته، از ساعت 5.7 صبح تشكيل مي شود و جزو برنامه هاي ثابت ايشان از سال 69 تاكنون بوده است. در اين جلسات كه با حضور تقريباً 500 نفر از طلاب برگزار مي شود، تاكنون مباحث جهاد و قصاص به طور كامل تدريس شده و در حال حاضر، «مكاسب محرّمه» تدريس مي شود.

 



فعالان سياسي: مهدي هاشمي از طريق پليس بين الملل به كشور بازگردانده شود

در پي صدور حكم جلب مهدي هاشمي از سوي قوه قضائيه و استنكاف وي براي بازگشت به كشور تعدادي از فعالان سياسي و دانشجويي خواستار استفاده پليس بين الملل براي بازداشت مهدي هاشمي رفسنجاني شدند.
بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي در همين باره با صدور بيانيه اي تصريح كرد در روزهاي اخير خبري منتشر شد كه پس از ماه ها دل هاي مردم ولايي و مسلمان ايران را از پيگيري مطالباتشان از سوي دستگاه قضايي خشنود كرد. خبر صدور حكم جلب مهدي هاشمي، دانشجويان مطالبه گر را بيش از پيش نسبت به پيگيري اجراي عدالت اميدوار كرد.
در ادامه اين بيانيه تاكيد شده است: اكنون و با توجه به اعلام قوه قضائيه و تاييد وزير اطلاعات مبني بر صدور حكم جلب براي مهدي هاشمي، انتظار دانشجويان مسلمان و عدالتخواه و نيز مردم مسلمان ايران اسلامي كه با حضور ميليوني خود در راهپيمايي هاي 9 دي و 22 بهمن به بيان خواسته هاي خود در قالب شعار و دست نوشته پرداختند، اين است كه مهدي هاشمي به وعده خود عمل كرده و هر چه سريع تر جهت پاسخگويي به كشور بازگردد.
نويسندگان اين بيانيه همچنين از پدر مهدي هاشمي رفسنجاني خواسته اند تا با توجه به اظهارات گذشته خود از فرزندش درخواست كند كه به كشور بازگشته و در معرض اجراي عدالت قرار گيرد.
دانشجويان بسيجي دانشگاه شهيد بهشتي در ادامه بيانيه خود تصريح كردند: شفافيت در روند دادرسي در اين پرونده و موارد مشابه نقطه مهمي است كه مي تواند امكان ايجاد شبهه و شائبه را از بين ببرد. انتظار مردم و دانشجويان شفاف سازي و عدم شبهه ناك بودن روند دادرسي است. همچنين ضمن تشكر از قوه قضائيه از اين قوه و نيز از وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي انتظار داريم كه اين موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري كرده و از راه هاي مختلف و ممكن و حتي در صورت لزوم، از طريق پليس بين الملل جهت پيگيري اين موضوع و بازگرداندن مهدي هاشمي به كشور اقدام كنند.
اين فعالان دانشجويي همچنين به مهدي هاشمي رفسنجاني هشدار داده اند كه به جاي فرافكني هرچه سريع تر در دادگاه حاضر شده و نسبت به عملكرد خويش پاسخگو باشد.
پرونده مهدي هاشمي
غيرقابل دفاع است
يك عضو شوراي مركزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي هم تاكيد كرد رفتار مهدي هاشمي و عدم بازگشت وي به كشور نشانگر اين است كه پرونده غيرقابل دفاعي دارد.
عليرضا سليمي نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس در گفت وگو با فارس اظهار داشت: افرادي كه رفتار آنها براي تضعيف نظام بوده و اغتشاشاتي كه به وجود آوردند موجب كشته شدن تعداد زيادي از هموطنان و بسيجيان شد و به اموال عمومي و شخصي خسارت زدند بايد پاسخ رفتارهاي خود را بدهند.
وي با تأكيد بر اينكه اقدام قوه قضائيه به جا اما با تأخير قابل تأملي همراه بود، متذكر شد: تأخير در صدور حكم جلب مهدي هاشمي از اين جهت قابل تأمل است كه اين خيال را در ذهن ها ايجاد كرد كه برخي افراد در حاشيه امن به سر مي برند و اين براي قوه قضائيه مناسب نيست.
سليمي با اشاره به اينكه مهدي هاشمي كه ادعا مي كند به قانون پاي بند است زماني كه قوه قضائيه حكم احضار وي را صادر كرد متأسفانه به قانون پاي بندي نشان نداد، يادآور شد: اكنون كه قوه قضائيه حكم جلب مهدي هاشمي را نيز صادر كرده وي به كشور بازنگشته است.
وي با اشاره به اينكه سران فتنه اكنون به كنج خانه هاي خود خزيده و با برخي رفتارها مي خواهند چهره خود را بازسازي كنند، گفت: قوه قضائيه بايد با قاطعيت هرچه سريع تر در خصوص افرادي كه در اغتشاشات نقش آفريني كردند اقدامات جدي انجام دهد.
سليمي با تأكيد بر اينكه اگر مهدي هاشمي به كشور بازنگردد ايران مي تواند از طريق اينترپل اقدام كند، اظهار داشت: اگر مهدي هاشمي پرونده خود را سفيد مي بيند چرا خود را معرفي نمي كند و اين نشانگر عدم صداقت گفتار وي است.

 



وزير كشور: مصوبه مجمع تشخيص درباره تجميع انتخابات منوط به تأييد رهبري است

مصطفي محمد نجار درباره مصوبه تجميع انتخابات رياست جمهوري و شوراها تصريح كرد كه مصوبات مجمع تشخيص مصلحت بايد توسط مقام معظم رهبري تأييد شود، بنابراين منتظر هستيم تا ايشان در اين باره چه مي فرمايند.
وزير كشور در حاشيه هفدهمين همايش معاونان عمراني استانداران سراسر كشور در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر ابلاغيه جديدي در مورد تجميع انتخابات رياست جمهوري با شوراها به وزارت كشور ارسال نشده است.
وي با تأكيد بر اين كه «وزارت كشور مجري قانون است» خاطرنشان كرد: براساس قانون امسال بايد انتخابات شوراها برگزار شود.
وي در بيان موضع وزارت كشور در زمينه تجميع انتخابات شورا و رياست جمهوري اظهار كرد: تجميع انتخابات از نظر كاهش هزينه و زمان مطلوب است، اما اين امر مستلزم كار كارشناسي بيشتري است.
وزير كشور در عين حال با بيان اين كه «ممكن است تجميع مشكلاتي به همراه داشته باشد» ادامه داد: انتخابات رياست جمهوري بستگي به فرد دارد و چنانچه به هر دليلي براي رئيس جمهور مشكلي پيش آيد، ما بايد بلافاصله انتخابات جديد را برقرار كنيم. علاوه بر اين، طبق قانون اساسي طول عمر رياست رئيس جمهور 4 سال است و در اين قضيه زمان را نمي توان جابه جا كرد.
وي ادامه داد: همچنين انتخابات رياست جمهوري ملي و انتخابات شوراها محلي است؛ بنابراين شايد بهتر است بگوييم انتخابات خبرگان، مجلس و شوراها با هم تجميع شده و رياست جمهوري جداگانه انجام شود.
وي خاطرنشان كرد: البته آن چه ذكر شد نظرات وزارت كشور است. البته وزارت كشور مجري قانون بوده و براساس آن عمل مي كند.
نجار در پاسخ به اين كه آيا وزارت كشور توانايي برگزاري تجميع سه انتخابات ياد شده را دارد؟ گفت: اينها منوط به نظرات كارشناسي است و راجع به آن بايد بحث كرد.
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به سأالات ديگري با اعلام رشد 35 درصدي بودجه هاي عمراني كشور در سال جاري اظهار كرد: امسال با تلاش در دولت و پيگيري هاي صورت گرفته و همچنين همكاري دولت و مجلس بودجه هاي عمراني به طور چشمگيري افزايش يافت. به طوري كه اين بودجه از شش هزار و 300 ميليارد تومان سال گذشته به هشت هزار و 500 ميليارد تومان افزايش يافت.
نجار همچنين سامانه ملي نظارت همگاني بر طرح ها و پروژه هاي عمراني كشور را افتتاح كرد و در اين زمينه افزود: افتتاح سامانه ملي نظارت همگاني در طرح هاي عمراني كشور كه امروز كليد خورد قبلاً شبكه اي داخلي بود كه توسط معاونان عمراني استانداري هاي كشور مورد استفاده قرار مي گرفت اما امروز وارد اينترنت شد و تمامي مردم مي توانند با مراجعه به اين سامانه اطلاعات پروژه هاي عمراني در سراسر كشور را كسب و انتقادات و اعتراضات خود را منعكس كنند؛ لذا مردم مي توانند نظرات اصلاحي خود را در رابطه با پروژه هاي عمراني اعلام كنند. همچنين هموطنان مي توانند اگر در منطقه اي مقامات محلي، اطلاعات اشتباه را در اختيار مردم قرار داده باشند، آن را منعكس كنند تا به راحتي ما آن را اصلاح و برخورد لازم صورت گيرد.
وي گفت: سامانه ياد شده 71 هزار پروژه كه با 5/8 ميليارد تومان در سال جاري انجام خواهد شد را مورد ارزيابي قرار مي دهد.

 



نيويورك تايمز: شركت هاي آمريكايي هم به تحريم ها عليه تهران اعتنايي نمي كنند

روزنامه نيويورك تايمز با بررسي مدارك مربوط به مبادلات تجاري آمريكا اعلام كرد كه حتي شركت هاي آمريكايي نيز به تحريم هاي موجود عليه تهران اعتنايي نمي كنند.
روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز گذشته خود ضمن بررسي روند فشار چندين ساله آمريكا بر شركت هاي تجاري به منظور قطع روابط با تهران طي گزارشي به نقل از اداره حسابرسي دولت آمريكا نوشت: مدارك مربوط به مبادلات تجاري آمريكا با ايران به گونه اي است كه نشان مي دهد حتي شركت هاي آمريكايي نيز به تحريم هاي موجود عليه تهران اعتنايي نمي كنند.
نيويورك تايمز مي نويسد: تأثير اين قطع روابط با ايران بر شركت ها را نمي توان ناديده گرفت براي مثال در 30سال گذشته واشنگتن شركت هاي آمريكايي را از معامله با ايران برحذر داشته و همين مسئله باعث شده تا ساير كشورها و شركت هاي چند مليتي وارد بازار ايران شوند و همين امر موجب شده تا چين هم اكنون مكان اول را در بازار ايران داشته باشد.
اين در حالي است كه «استوارت لوي» معاون وزارت خزانه داري آمريكا در دوران رياست جمهوري بوش و اوباما و كسي كه مسئول متقاعد كردن شركت هاي آمريكايي براي قطع روابط با ايران است گفت: هيچ يك از اين اقدامها، عملي قابل توجه در برابر ايران به حساب نمي آيند.
اين روزنامه در ادامه به نقل از اداره حسابرسي آمريكا مي نويسد: تجارت بين المللي يك منبع مهم براي حمايت از ايران محسوب مي شود و در پنج سال گذشته 41 شركت خارجي به توسعه بخش نفت و گاز ايران كمك كرده اند كه درآمد ناشي از مبادله با آنها نيمي از درآمد ايران را در آن سالها شامل شده است. با اين حساب اگر از معامله شركت هاي بين المللي با ايران جلوگيري شود مي توان سهم قابل توجهي از درآمدهاي تهران را نيز كاهش داد.
نيويورك تايمز اضافه كرد: هر چند هيچ يك از اين41 شركت آمريكايي نبودند اما براساس گزارشي كه در ماه گذشته منتشر شد و نيويورك تايمز نيز آن را چاپ كرد آمريكا در يك دهه گذشته 107ميليارد دلار به اين شركت ها پول پرداخت كرده است.

 



معاون كلينتون خبر داد تلاش روسيه و چين براي تضعيف اقدامات آمريكا عليه ايران

معاون وزير امور خارجه آمريكا اذعان كرد كه مقامات پكن و مسكو همچنان مخالف تلاش هاي كاخ سفيد براي اعمال فشار و تحريم عليه ايران هستند.
به گزارش روزنامه فرامنطقه اي الشرق الاوسط «ويليام برنز» در جريان سفر به آفريقاي جنوبي در جمع خبرنگاران گفت: ديپلمات هاي كشورهاي «پنج بعلاوه يك» تقريباً هر روز در نيويورك جمع مي شوند تا اصلاحاتي را در پيشنهاد تحريم هايي وارد كنند كه آمريكا آن را آماده كرده و مسكو و پكن همچنان خواستار تخفيف در آن هستند.
وي در جمع خبرنگاران گفت: شش ماه پيش اشاره به اين موضوع كه اعضاي دائم شوراي امنيت به ديدگاهي مشترك درباره پرونده هسته اي ايران رسيده اند سخت بود اما اكنون پيشرفت بزرگي در اين خصوص به دست آمده است و به اعتقاد من قطعنامه جديد تدابير مهمي را در برخواهد داشت.
بولتون: تحريم بي فايده است
نماينده اسبق آمريكا در سازمان ملل با اشاره به برخي تلاش ها براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران اعلام كرد كه تحريم هيچ تاثيري در روند برنامه هسته اي اين كشور ندارد. «جان بولتون» در گفت وگو با شبكه فاكس نيوز و در پاسخ به قابليت سامانه موشكي آمريكا در مواجه با تهديد موشكي ايران و پس از اينكه بخشي از سخنان سخنگوي وزارت دفاع آمريكا پنتاگون مبني بر آمادگي واشنگتن در برخورد با تهديد موشكي احتمالي ايران و كره شمالي پخش شد گفت: ما توانايي مناسب و سامانه قابل برخورد با اين تهديدها را در اختيار نداريم اين دولت فعلي آمريكا باعث تضعيف اين توانايي شده است.
نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل متحد افزود: جرج بوش رئيس جمهور پيشين آمريكا و وزير دفاع وقت آمريكا در دسامبر سال دو هزار و شش بطور صريح بر استقرار سامانه موشكي آمريكا در كشورهايي مانند جمهوري چك و لهستان براي مواجهه با تهديدهاي موشكي كشورهايي مانند ايران تاكيد داشتند اين در حالي است كه اوباما و وزير دفاع وي سال گذشته بر حذف اين سامانه تاكيد داشتند.
جان بولتون با جالب توصيف كردن اين موضوع كه هر دو وزير دفاع روساي جمهور قبلي و فعلي كسي نبود جز رابرت گيتس گفت: گيتس نخست، راه درستي را انتخاب كرده بود ولي آخرين منابع اطلاعاتي و لغو سامانه موشكي آمريكا حكايت از اشتباه رابرت گيتس دوم دارد. جان بولتون ادامه داد: تحريم ها به تنهايي توان مقابله با ايران را ندارند و حتي به نفع ايران نيز هستند هيچ شانسي براي متوقف كردن برنامه نظامي هسته اي با ايران با عامل تحريم ها وجود ندارد اينكار به جامعه اين حس را مي دهد كه مي تواند در برابر ايران واكنشي انجام داده باشد در حالي كه اين اشتباه است.

 



ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر جمعه در جلسه هفتگي جامعه مدرسين حوزه علميه قم حاضر شد و با اعضاي اين جامعه ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا، نشست مشترك سيدمحمد حسيني و معاونان وي با اعضاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم پشت درهاي بسته برگزار شد.
گفتني است سيدمحمد حسيني در سفر يك روزه خود به قم ظهر جمعه و پيش از خطبه هاي نماز جمعه قم به سخنراني پرداخت.
وي همچنين در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با ناشران و چاپخانه داران و اهالي فرهنگ قم ديدار كرد.
همچنين حسيني به همراه معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با آيت الله اميني امام جمعه قم گزارشي از برنامه ها و فعاليت هاي وزارت ارشاد ارائه كرد.

 



رئيس مؤسسه امنيت جهاني در آمريكا:سران مذهبي دنيا در موضوع هسته اي با رهبر ايران همراه شوند

رئيس مؤسسه امنيت جهاني در آمريكا درخواست كرد رهبر جمهوري اسلامي ايران در نامه اي به سران مذهبي جهان، آنها را در غير اخلاقي بودن استفاده از تسليحات هسته اي با خود همراه كند.
به گزارش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت الله خامنه اي، «جاناتان گرانف» رئيس مؤسسه امنيت جهاني در آمريكا درباره پيام رهبر معظم انقلاب به كنفرانس خلع سلاح، اظهار كرد: مهمترين قسمت پيام رهبر ايران به كنفرانس خلع سلاح هسته اي اين بود كه استفاده از تسليحات اتمي به دليل اثر تخريبي فوق العاده و اثرگذاري بر نسل هاي آينده و نداشتن توانايي تشخيص ميان نظاميان و غير نظاميان، حرام است.
وي با طرح درخواستي از رهبر معظم انقلاب، بيان كرد: از ايشان تقاضا دارم كه نامه اي را به سران مذهبي جهان بفرستند و از آن ها بخواهند كه به ايشان بپيوندند و اعلام كنند كه استفاده از تسليحات هسته اي غير اخلاقي است و هيچ كس تحت هيچ شرايطي حق استفاده از آن را ندارد. اين اقدام بسيار سودمند و معني دار خواهد بود. رئيس مؤسسه امنيت جهاني در آمريكا در ادامه تصريح كرد: اين موضوع اهميت بسياري دارد كه پيام علاقه و شفقت پيامبر اسلام(ص) به صورت صحيح در سرتاسر جهان گسترش يابد. به همين منظور رهبري ايران مي توانند به گفت وگو با سران مذهبي به ويژه در غرب بنشينند. ايشان اين قدرت را دارند كه طلسم ترس عده اي، از اسلام را باطل كنند.
جاناتان گرانف، با بيان اينكه كساني كه داراي قدرت ايمان و اعتقاد هستند، مي توانند هر تصويري از ايران را با نفوذ در اعماق قلب مردم تغيير دهند، خاطرنشان كرد: مولانا يكي از محبوب ترين شعرا در ايران و آمريكا است. اگر من سي سال پيش به كسي مي گفتم كه مولانا يك شاعر محبوب در جهان مي شود، به من مي گفتند كه ديوانه ام. اين نشان مي دهد كه امروز فرصت تخريب ديوار بي اعتمادي و ساخت پل هاي اميد و ايمان پديد آمده است.
وي افزود: مردان اهل تقوا وظيفه دارند كه به خاطر موهبت هاي خداوند به آنها، با اطمينان قدم بردارند. ما نياز داريم كه هيچ كس را جدا نكنيم و امنيت را براي تمام منطقه فراهم نماييم. فتواي آيت الله خامنه اي و شفافيت اخلاقي آن يك پيام روشن به تمام جهانيان است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14