(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 ارديبهشت 1389- شماره 19633
 

كوتاه اقتصادي
وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد مسكن مهر 75 متري 26 ميليون تومان
خروج 400 شركت ايراني از دوبي
شركت هاي پخش كالا ساماندهي مي شود
ال سي ريالي در ايران فعال مي شود
صندوق بين المللي پول اعلام كرد رشد دوپله اي ايران در توليد و ثروتمندي
6 ميليارد يورو اوراق مشاركت توسعه پارس جنوبي منتشر مي شود
جزئيات كارمزد دريافتي از محل توزيع كالابرگ مرحله سيزدهم
بخش خصوصي امسال 70 درصد گندم توليدي را مي خرد
فقر و بيكاري خشم مردم آمريكا را برانگيخت
تظاهرات هزاران آمريكايي در نيويورك در اعتراض به سياست هاي اقتصادي
وزير صنايع: اجازه نمي دهم خودرو چيني وارد شود
وزير كار و امور اجتماعي: پيش نويس لايحه بيمه بيكاري به مجلس مي رود
خريد 8 محموله بزرگ بنزين از توتال فرانسه



كوتاه اقتصادي

¤ همزمان با 11 ارديبهشت روز جهاني كار و كارگر بزرگترين اجتماع كارگران نمونه در جنوب استان تهران با حضور وزير كار و امور اجتماعي در شركت سايپا پرس برگزار مي گردد.
¤ بومي سازي صنايع راهبرد اساسي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در سال 89 است و اين راه را به سرعت ادامه خواهيم داد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهندس احمدعلي هراتي نيك با اعلام اين مطلب گفت: با توجه به سخنان مقام معظم رهبري مبني بر لزوم بومي سازي صنايع و تاكيد مجدانه وزير صنايع و معادن در همين رابطه بايد فضاي لازم براي صنايع داخلي فراهم شود و امكانات لازم به مهندسان و پيمانكاران داده شود تا در نهايت دانش فني مهندسي در صنايع داخلي به طور كامل بومي شود.
¤ مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: با به كارگيري شناور پيشرفته جرثقيل دار، تحولي عظيم در خروج شناورهاي مغروقه ايجاد مي شود و ايران به عنوان يكي از كشورهاي توانمند در خارج سازي شناورهاي مغروق در سطح جهان شناخته مي شود.
¤ تونل شيرين سو واقع در مسير قزوين- رشت براي انجام عمليات راهداري و ايمن سازي تا دهم خردادماه در روزهاي شنبه تا سه شنبه هر هفته بين ساعات 7 الي 16 و چهارشنبه ها از ساعت 7 الي 14 از سمت قزوين به رشت يكطرفه مي شود. تردد وسايل نقليه از رشت به قزوين از طريق كنار گذر تونل انجام مي گردد.
¤ رحيمي معاون اول رئيس جمهور، تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه حمايت از توليد مبني بر استمهال بدهي 9 شركت به بانك ها و وزارت اقتصاد را ابلاغ كرد.
¤ برنده مناقصه طرح انتقال بوكسيت از گينه كوناكري به سواحل جنوبي ايران به زودي اعلام مي شود. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مدير عامل شركت مشترك ايران و گينه كوناكري (اس.ب.د.ت) با اعلام خبر فوق اظهار داشت: هم اكنون دو شركت ايراني وارد مرحله نهايي انتخاب پيمانكار شده اند كه به زودي يكي از آنها برنده مناقصه طرح خواهد شد.
¤ وزارت نيرو بابت سود سالانه اوراق مشاركت طرح بزرگ نيروگاه آبي كارون چهار 48 ميليارد تومان سود پرداخت مي كند.
¤ امكان عضويت مجدد در سامانه بانكداري اينترنتي بانك ملي (سبا) فراهم شد. به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، مشتريان متقاضي استفاده از اين سامانه مي توانند وارد سايت اينترنتي بانك ملي به آدرس WWWbmiir شده و فرم درخواست عضويت را مشاهده و تكميل كنند. شخص درخواست كننده اين خدمات لازم است حداكثر ظرف مدت 51 روز از تاريخ ثبت درخواست به شعبه موردنظر مراجعه نموده و نسبت به پرداخت هزينه دستگاه رمزياب اقدام كند.
¤ يك سال استمهال بدهي ها، اختصاص 050 ميليون دلار تسهيلات ارزي، بررسي افزايش محدوده منطقه ويژه اقتصادي بوشهر، انجام رتبه بندي و پرداخت مطالبات قانوني 5 تصميم مهم دولت براي شركت صدرا است.

 



وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد مسكن مهر 75 متري 26 ميليون تومان

وزير مسكن و شهرسازي از قيمت تمام شده 26 ميليوني واحدهاي 75 متري مسكن مهر خبر داد و گفت: قيمت تمام شده براي ساخت واحدهاي 75 متري مسكن مهر مشخص است، به نحويكه 20 ميليون تومان آن توسط دولت از طريق تسهيلات بانكي و حدود 4 تا 6 ميليون تومان نيز از طريق آورده متقاضي به تعاوني مسكن مهر براي آماده سازي تامين مي شود و بر اين اساس، آماده سازي هر واحد حدود 24 تا 26 ميليون تومان خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري مهر، «علي نيكزاد» با بيان اين مطلب از مخالفت وزارت مسكن با اماني سازي خبر داد و افزود: برخي از تعاونيها عنوان مي كنند كه مي خواهند قيمت تمام شده مسكن را ارزان تمام كنند، بنابراين سيمان، ميلگرد، كاشي، درب و پنجره و غيره را خود خريداري مي كنند كه اين كار غلط است.
وزير مسكن و شهرسازي گفت: عقد قرارداد با تعاونيهاي مسكن مهر به صورت قيمت هر متر مربع مقطوع، با مشخصات فني معين و زمان مشخص، قيمت تمام شده را نيز مشخص مي كند.
نيكزاد با اشاره به نيازهاي انباشته شده بخش مسكن كشور، گفت: بر اين اساس اجراي برنامه هاي ساخت مسكن را با جديت بيشتري دنبال مي كنيم و تكاليف چند برابري در سال جاري نسبت به سالهاي گذشته براي خود ترسيم كرده ايم كه شاهد اين مدعا تعداد پروانه هاي ساختماني صادر شده در سال 88 و در كنار آن كاهش و تثبيت قيمتها است.
وي با بيان اينكه سود فعلي بخش مسكن كشور در حد تورم و يا بالاتر از تورم است، عنوان كرد: سود بخش مسكن فاصله زيادي با تورم ندارد، بنابراين وضعيت به گونه اي نيست كه باعث ورود نقدينگي افراد جامعه به بخش مسكن شود.
نيكزاد با اشاره به انعقاد قراردادهاي دولت با انبوه سازان كه قيمت هر متر مربع زمين 300 هزار تومان با آنها معامله مي شود، تصريح كرد: سود حاصل شده در هر متر مربع براي انبوه سازان 20 هزار تومان است.
وي از انجام توافقاتي ميان وزارت مسكن و شهرسازي و وزير رفاه و تامين اجتماعي در خصوص تامين مسكن زنان سرپرست خانوار خبر داد.
وزير مسكن و شهرسازي بيان كرد: براساس توافق با سازمان بهزيستي براي افراد تحت پوشش اين سازمان با اولويت زنان سرپرست خانوار، زمين رايگان، ارائه پروانه ساخت، آماده سازي زمين براي ساخت، تسهيلات 20 ميليون توماني ساخت مسكن، تسهيلات 6 ميليون توماني بلاعوض وزارت رفاه و ساير تسهيلات ارائه مي شود، به عبارت ديگر براي اين افراد مسكن مي سازيم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود از اتمام برنامه نصب فونداسيون واحدهاي مسكوني مهر در 6 ماه نخست امسال و افتتاح عمده واحدهاي مسكن مهر تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: تمام استانهاي كشور مسكن مهر را عملياتي كردند و عمده استانها بيش از 50 درصد فونداسيون مسكن مهر را ريخته اند. با توجه به اين امر افزايش ساخت و ساز همراه با كاهش و تثبيت قيمت را پيش رو خواهيم داشت.
نيكزاد در خصوص وضعيت قيمت خريد و فروش و اجاره بهاي مسكن، به ارائه آماري در بخش مسكن كشور پرداخت و عنوان كرد: در 6 ماهه ابتداي سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 87 با رشد منفي 30 درصدي در صدور پروانه ها مواجه بوديم، همچنين بر اساس آمار 9 ماهه ابتداي سال گذشته مركز آمار ايران در بخش صدور پروانه هاي ساختماني با رشد منفي 17 درصد مواجه بوديم.
وي اضافه كرد: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته صدور پروانه ها در 6 ماهه دوم سال 88 با رشد 30 درصدي مواجه شد. در كنار رشد مسكن كه به معناي رونق ساخت و ساز در كشور است بايد با افزايش قيمتها مواجه مي شديم، اما همواره اين موضوع مصداق پيدا نمي كند.
وزير مسكن و شهرسازي ادامه داد: رونق توام با افزايش و ركود توام با كاهش يا تثبيت قيمت است، اما براي اولين بار شاهد رونق در صدور پروانه ها بوديم كه همزمان با آن نيز كاهش و تثبيت قيمتها را نيز در 6 ماهه دوم سال 88 داشتيم.
وي با بيان اينكه بسته تدوين شده براي تامين مسكن مهر نشان از تثبيت و كاهش قيمت مسكن دارد، افزود: در موضوع اجاره بها نيز بررسي ها و اقدامات انجام شده حاكي از عدم افزايش قيمتها است.


 



خروج 400 شركت ايراني از دوبي

يك روزنامه پاكستاني از پايان فعاليت 400 شركت ايراني در دوبي طي سال گذشته به دليل وقوع بحران بزرگ مالي و اقتصادي در اين اميرنشين خبر داد.
روزنامه دنيوز پاكستان، در گزارشي اعلام كرد معصوم زاده يكي از فعالان اقتصادي ايراني در دبي در اين باره تاكيد كرد: گرچه همكار ي هاي اقتصادي ايران و امارات نقش مهمي در تحكيم روابط دو كشور داشته ولي طي سال گذشته 400 شركت ايراني به فعاليت خود در امارات پايان داده اند.
اين فعال اقتصادي تصريح كرد: وقوع بحران اقتصادي و مالي اخير در جهان و بحران بدهي دوبي تاثير زيادي در توقف فعاليت شركت هاي ايراني در دوبي و به طور كلي امارات داشته و البته تحريم ها نيز محدوديت هايي را براي شركت ها و تجار ايراني ايجاد كرده است.
وي در اين باره افزود: ما به خوبي آثار اين وقايع و اتفاقات را احساس مي كنيم و فعاليت شركت هاي تجاري ايراني به ويژه در بخش مالي در امارات تحت تاثير منفي قرار گرفته است.
اين فعال اقتصادي با بيان اينكه چشم انداز فعاليت شركت هاي تجاري ايران در امارات تيره و تار است و آينده روشني در انتظار ايراني هاي فعال در امارات نيست، افزود: مبادلات تجاري و اقتصادي ايران با دوبي طي ماه هاي اخير كاهش داشته است.
تئودور كاراسيك رئيس موسسه تحقيقاتي خاور نزديك نيز در اين باره گفت: ايران همواره سعي كرده از ظرفيت هاي اقتصادي و بحراني دوبي براي دور زدن تحريم هاي اقتصادي و تجاري بين المللي استفاده كند و تا زماني كه دوبي و ساير كشورهاي عربي خليج فارس با آمريكا و غرب همكاري نكنند تحريم هاي گسترده بين المللي بر ضد ايران به جايي نخواهد رسيد. موسسه امنيت و علوم بين المللي آمريكا در گزارش سال 2009 خود اعلام كرد، امارات و به خصوص اميرنشين دوبي مسير ترانزيتي مهمي براي دستيابي ايران به اقلام و كالاهاي مورد نياز است. اين گزارش حاكي است: حدود 80 هزار ايراني در دوبي زندگي مي كنند و بيش از 8200 تاجر و بازرگان ايراني نيز در دوبي فعاليت دارند. سال گذشته ميزان صادرات مجدد دوبي به ايران با 8/4 درصد افزايش به بيش از 3/21 ميليارد درهم معادل 8/5 ميليارد دلار رسيده است.

 



شركت هاي پخش كالا ساماندهي مي شود

وزير بازرگاني از ساماندهي 90 درصدي شركت هاي پخش، تجهيز صددرصدي اصناف به
ملت كارت و ايجاد 20 اتحاديه كشوري ديگر در راستاي اصلاح نظام توزيع خبر داد.
مهدي غضنفري در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين كه پروژه اصلاح نظام توزيع كه يكي از محورهاي اساسي طرح تحول اقتصادي است با چه روندي در وزارت بازرگاني دنبال مي شود، اظهار داشت: اصلاح نظام توزيع 10 پروژه دارد كه شامل ساماندهي نظام پخش كالا، شبكه كارت اصناف، ايجاد اتحاديه هاي كشوري، ايجاد شبكه هاي زنجيره اي خرده فروشي اصناف، استقرار نظام طبقه بندي و خدمات كالا، تشكيل نهادهاي غيردولتي حمايت از حقوق مصرف كنندگان، ايجاد پايگاه اطلاع رساني اصناف و بازرگانان، ثبت مكانيزه املاك و مستغلات، توسعه خدمات بازرگاني براي محصولات كشاورزي و طرح ساماندهي و ايجاد اعتماد براي سايت هاي تجارت الكترونيكي است كه اين پروژه ها به موازات هم در وزارت بازرگاني دنبال مي شود.
وي افزود: در خصوص ساماندهي نظام پخش كالا تاكنون 900 شركت پخش در وزارت بازرگاني ثبت نام كرده اند، 500 شركت نرم افزار را دريافت و حدود 150 شركت امضاي ديجيتال دريافت كرده اند كه بيش از 90 درصد توزيع توسط اين 150 شركت انجام مي شود.
وزير بازرگاني گفت: در تجهيز اصناف به شبكه كارت اصناف با همكاري بانك ملت تقريبا در توزيع كالاهاي يارانه اي صددرصد موفق به انجام اين كار شده ايم و با ساماندهي شركت هاي پخش ساير صنوف هم وارد اين شبكه شده اند.
وي با اشاره به طرح ايجاد اتحاديه هاي كشوري براي مديريت يكسان بر صنوف در راستاي توسعه صادرات گفت: تاكنون 12 اتحاديه كشوري ايجاد شده و طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در مركز اصناف و با همكاري شوراي اصناف كشور تا پايان شش ماه امسال 20 اتحاديه كشوري ديگر ايجاد مي شود.

 



ال سي ريالي در ايران فعال مي شود

تا پايان فصل بهار ال سي ريالي در كشور براي حضور توليدكنندگان داخلي در مناقصات فعال مي شود.
به گزارش موج، عباس قربانعلي بيك رئيس كارگروه صنايع ريلي ايدرو، با اعلام اين خبر در خصوص عدم حضور واگن سازان داخلي در مناقصات سازمان ها و ارگان هاي دولتي اظهار داشت: شركت هاي واگن سازي خارجي با استفاده از تسهيلات ارزي و پيش پرداخت اندك، قادر به خريداري تعداد زيادي واگن مي شوند. اين امر موجب شده است تا سازمان ها و ارگان هاي دولتي براي خريد واگن به سمت شركت هاي خارجي گام بردارند.
وي يادآور شد: واگن سازان داخلي بايد پيش پرداخت زيادي را ارائه كنند و در دوره كوتاهي نيز كل مبلغ بايد پرداخت شود كه اين مساله منجر به افزايش انگيزه خريد خارجي شده است.
قربانعلي بيك با اشاره به بازديد مقام معظم رهبري از ايران خودرو و تاكيدات ايشان در خصوص توليد داخل و تقويت صنعت گفت: به منظور حضور واگن سازان داخلي در مناقصات سازمان ها و ارگان هاي دولتي، پيشنهاد شده است تا LC ريالي فعال شود.
وي تصريح كرد: بايد با رفع اين نكات محدودكننده، شركت هاي داخلي به خريداري كالاها و محصولات مورد نياز خود از صنايع داخلي ترغيب شوند.
رئيس كارگروه صنايع ريلي ايدرو ادامه داد: اين پيشنهاد تا پايان ارديبهشت ماه به وزارت صنايع ارائه خواهد شد تا به منظور اجرايي شدن تا پايان فصل بهار مورد تصويب هيات دولت قرار گيرد.

 



صندوق بين المللي پول اعلام كرد رشد دوپله اي ايران در توليد و ثروتمندي

صندوق بين المللي پول اعلام كرد: ايراني ها با ارتقاي دوپله اي در جايگاه توليد و ثروتمندترين مردم جهان طي سال 2009 به عنوان هفتاد و دومين كشور در ميان 182كشور شناخته شدند.
آمارهاي منتشر شده از سوي صندوق بين المللي پول نشان مي دهد ايران در جايگاه ثروتمند ترين كشورهاي جهان در سال 2009 با صعود دوپله اي نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.
اين نهاد سرانه توليد ناخالص داخلي ايران بر اساس قدرت خريد در سال 2009 را 11 هزار و 172 دلار اعلام كرده است كه اين رقم نسبت به سال قبل از آن 146 دلار افزايش داشته است.
سرانه توليد ناخالص داخلي بر اساس قدرت خريد به عنوان شاخص ثروتمندي مردم در محافل اقتصادي شناخته مي شود. بدين ترتيب ايران در سال 2008 با رقم 11 هزار و 26 دلاري سرانه توليد ناخالص داخلي بر اساس قدرت خريد به عنوان هفتاد و چهارمين كشور ثروتمند جهان شناخته مي شد كه در سال 2009 با ارتقاء دوپله اي در جايگاه هفتاد و دوم در ميان 182 كشور قرار گرفته است.

 



6 ميليارد يورو اوراق مشاركت توسعه پارس جنوبي منتشر مي شود

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از انتشار 6 ميليارد يورو اوراق مشاركت توسعه پارس جنوبي خبر داد.
علي وكيلي اظهارداشت: به زودي 3 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت ريالي و 3 ميليارد يورو اوراق مشاركت ارزي توسعه پارس جنوبي منتشر مي شود كه مجوز انتشار وفروش اين اوراق نيز صادرشده است.
وي افزود: ميركاظمي از آغاز فعاليت خود در وزارت نفت، پاشنه آشيل توسعه در صنعت نفت يعني تامين مالي را هدف قرار داده است و دراين راستا اقدامات بسيار ارزشمندي انجام شده است.
مديرعامل نفت و گاز پارس تصريح كرد: براين اساس وزير نفت با حمايت رئيس جمهوري منابع بانك مركزي را ازسوي بانك هاي داخلي سامان داده و در چارچوب صندوق هاي انرژي و ساز وكارهاي مالي ديگري را براي توسعه پروژه هاي صنعت نفت به ويژه در پارس جنوبي به كار گرفته اند.
وكيلي در ادامه به توسعه فازهاي 15 و 18 اشاره و خاطرنشان كرد: منابع حاصل ازفروش 250 ميليون يورو اوراق مشاركت ارزي توسعه پارس جنوبي درسال گذشته با همكاري بانك ملت، درطرح توسعه فازهاي 15 تا 18 پارس جنوبي مصرف شد.
وي با بيان اينكه بخش دوم اوراق مشاركت ارزي توسعه پارس جنوبي معادل 750 ميليون يورو باقيمانده از بخش نخست به زودي و به صورت يكجا منتشر مي شود اظهارداشت: منابع مالي حاصل از فروش اين اوراق نيز به طور مستقيم به فازهاي 15 تا 18 اختصاص مي يابد.
وكيلي اظهار كرد: سال گذشته انتشار 3 ميليارد يورو اوراق مشاركت براي اختصاص به شركت نفت و گاز پارس با حمايت شركت ملي نفت ايران به مجلس پيشنهاد شد كه مجلس عرضه 5 ميليارد يورو اوراق مشاركت ازسوي شركت ملي نفت ايران كه 3 ميليارد آن مربوط به تقاضاي شركت نفت و گاز پارس است را تصويب كرد كه پيش بيني مي شود درسال جاري به تدريج منتشر و عرضه شود.

 



جزئيات كارمزد دريافتي از محل توزيع كالابرگ مرحله سيزدهم

جزييات كارمزد دريافتي از محل توزيع كالابرگ مرحله سيزدهم بين خانوارهاي شهري و روستايي اعلام شد.
نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه كنترل بازار مصوب كردند، وزارت بازرگاني (امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي كشور) مجاز است در قبال توزيع كالابرگ مرحله سيزدهم به ازاي توزيع هر نفر كالابرگ شهري و هر خانوار كالابرگ روستايي و عشايري مبلغ پنج هزار (5000) ريال و نيز براي توزيع متفرقه كالابرگ مرحله سيزدهم از قبيل تعويض كالابرگ مستهلك شده، امور مربوط به نوزادان، مزدوجان، الحاقي، انتقال، تفكيك و مانند آنها به ازاي هر خانوار مبلغ سيزده هزار (13000) ريال، بابت صدور ته سوش المثني (كارت شناسايي كالابرگ خانوار) مرحله سيزدهم به ازاي هر خانوار مبلغ شش هزار و پانصد (6500) ريال و براي جمع آوري كالابرگ هاي برگشتي مرحله دوازدهم و سيزدهم به ازاي هر نفر كالابرگ مبلغ ده (10) ريال كامزد از متقاضيان كالابرگ و عاملين توزيع كالاهاي كالابرگي اخذ و به حساب درآمد عمومي كشور نزد خزانه داري واريز نمايند.
وزارت بازرگاني (امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي كشور) مكلف شد براي تحويل كالابرگ المثني (مفقوده شده و سرقتي) به ازاي هر نفر مبلغ سي وپنج هزار (35000) ريال از متقاضيان دريافت و به حساب درآمد عمومي كشور واريز كند .
به گزارش فارس، وزارت بازرگاني (سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان) موظف شد ضرر و زيان ناشي از توزيع متفرقه و جمع آوري كالابرگ هاي برگشتي مرحله سيزدهم در سال 1388 مربوط به شركت پست جمهوري اسلامي ايران را محاسبه و به معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور اعلام و معاونت مذكور مكلف است مبلغ تعيين شده را به شركت پست پرداخت نمايد.

 



بخش خصوصي امسال 70 درصد گندم توليدي را مي خرد

معاون وزير بازرگاني از توقف طرح خريد اماني گندم خبر داد و گفت: هم اكنون دولت گندم را به كارخانجات آرد مي فروشد و آرد استحصال شده را از اين كارخانجات خريداري مي كند.
حميد عليخاني در گفتگو با مهر در تشريح سياست هاي دولت مبني بر خريد گندم در سال 89 گفت: دولت تصميم گرفته است تا بخش خصوصي 70 درصد گندم مورد نياز كشور را خريداي كند، اين در حالي است كه در سال1360 بر اساس مصوبه دولت وقت، به دليل شرايط جنگي حاكم بر كشور خريد و فروش گندم توسط بخش خصوصي ممنوع شد؛ اما امروز ديگر اين شرايط حادث نيست و وضعيت اقتصادي كشور در حال تغيير است.
معاون وزير بازرگاني با تاكيد بر اينكه امروز بايد تجارت غلات در كشور رونق گيرد، افزود: با توجه به اينكه بخش خصوصي چابك تر و پوياتر از بخش دولتي بوده و همچنين مقوله سودآوري در فعاليت هاي اقتصادي براي اين بخش از اهميت ويژه اي برخوردار است در صورت انجام تجارت غلات توسط فعالان اقتصادي بخش خصوصي، شاهد رونق اين صنعت در كشور خواهيم بود.
وي، رويكرد وزارت بازرگاني را ترغيب بخش خصوصي به خريد و فروش گندم و تجارت غلات دانست و ادامه داد: سهولت دريافت تسهيلات بانكي، خريد آرد استحصالي از كارخانجات آرد، قرار دادن سيستم هاي بانكي و نرم افزاري خريد به روز گندم از كشاورزان و انبارها و سيلوهاي ذخيره سازي در اختيار بخش خصوصي از جمله موارد حمايتي است كه بخش خصوصي را براي ورود به اين امر ترغيب مي كند.
معاون وزير بازرگاني گفت: تمام تلاش دولت بر اين است تا نقش شركت ها در واگذاري امور به بخش خصوصي به گونه اي تعبيه شود كه زيرساخت هاي لازم براي تغيير الگوي خريد و فروش دولتي فراهم شود.
اين مقام مسئول خروج از طرح گندم اماني در سه ماه گذشته را مقدمه اي براي تغيير الگوي خريد و فروش دولتي دانست و تصريح كرد: بر اساس اين طرح دولت گندم خود را به صورت اماني در اختيار كارخانجات آرد كشور قرار مي داد تا به آرد تبديل كنند.
عليخاني ادامه داد: ولي با خروج از اين طرح، دولت گندم را به كارخانجات آرد مي فروشد و آرد استحصال شده را از اين كارخانجات خريداري مي كند و گندم متعلق به بخش خصوصي خواهد بود، از اين رو بخش خصوصي تمام سعي خود را براي افزايش كيفيت آرد، كاهش هزينه ها و استفاده بهينه از تمامي فراورده هاي گندم به كار مي گيرد.
وي با بيان اين مطلب كه ايران تنها از 40 درصد ظرفيت كارخانجات آرد خود استفاده مي كند، افزود: ظرفيت كارخانجات كشور حدود 18 ميليون تن گندم به آرد است در حالي كه ميزان آردي كه از كارخانجات استحصال مي كنيم، تنها 8 ميليون تن است.
مديرعامل شركت مادرتخصصي بازرگاني دولتي ايران ميزان توليد گندم در كشورهاي شمالي ايران را سالانه 100 تا 110ميليون تن اعلام كرد و اذعان داشت: مقايسه مصرف 60 تا 65 ميليون تني گندم در اين كشورها با ميزان توليد، نشان دهنده اين است كه اين كشورها بيش از 40 ميليون تن يعني 4 برابر ظرفيت توليد كشور ما، مازاد توليد دارند.
عليخاني ميزان توليد گندم كشورهاي اطراف ايران همچون سوريه، لبنان، كويت، عراق، عربستان و مصر را در مجموع 17 ميليون تن اعلام كرد و ادامه داد: ميزان مصرف در اين كشورها سالانه بيش از 40 ميليون تن است، يعني بيش از 25 ميليون بيشتر از ميزان توليد خود مصرف دارند.
وي با اشاره به شرايط ويژه ايران در منطقه، تاكيد كرد: بايد از اين فرصت استفاده كنيم و چنانچه ايران كريدور شمال به جنوب را راه اندازي كند به مركز تجارت غله منطقه تبديل خواهد شد.

 



فقر و بيكاري خشم مردم آمريكا را برانگيخت
تظاهرات هزاران آمريكايي در نيويورك در اعتراض به سياست هاي اقتصادي

هزاران نفر از مردم آمريكا به نمايندگي از ميليون ها آمريكايي كه به شرايط سخت زندگي در اين كشور معترض هستند، در خيابان هاي نيويورك به تظاهرات پرداختند.
به گزارش شبكه خبري «راشا تودي» هزاران كارگر و رهبران اتحاديه صنفي در اعتراض به از دست دادن شغل هايشان و شرايط سخت زندگي، در بزرگترين تظاهرات عليه مركز تجارت جهاني «وال استريت» در نيويورك شركت كردند.
تظاهرات به اندازه اي گسترده بود كه رفت و آمد در اين منطقه اقتصادي به طور كامل متوقف شد. تظاهرات كنندگان خواستار پاسخ از كساني بودند كه عامل اصلي اين بحران شده اند.
راشا تودي اعلام كرد كه اين جمعيت چند هزار نفري كه در خيابان هاي نيويورك به خشم آمده بودند در واقع نماينده ميليون ها آمريكايي هستند كه عصبانيت آنها به اوج رسيده است.
تظاهرات كنندگان خواستار پاسخگويي عاملان اصلي اين بحران و پايان دخالت هاي وال استريت بودند.
«سام كيسلر» تظاهرات كننده 9 ساله كه شايد جوانترين معترض حاضر در تظاهرات نيويورك بود، گفت: آنها بر عكس رابين هود كار مي كنند، آنها از فقرا كه به تمامي چيزهاي خود براي ادامه زندگي نياز دارند مي دزدند و تمام آن را به ثروتمندان مي دهند.
راشا تودي در ادامه پوشش اين تظاهرات گسترده نوشت: صرفنظر از عمو سام، اما وي نيز مي داند كه برخي چيزها در اقتصاد كشورش غلط است.در پي سياست هاي وال استريت، ميليون ها آمريكايي خانه هاي خود را از دست داده اند، البته ميليون ها نفر ديگر نيز بيكار شده اند.اين شبكه خبري روسي ادامه داد: زمان در حال گذر است اما هيچ كس به دليل ايجاد سونامي اقتصادي مجازات نشده است. تظاهرات كنندگان آمريكا اين نكته را به خوبي مي دانند اگر يكي از آنها باعث ايجاد بحران مشابهي مي شدند، مجازات شده و به زندان برده مي شدند اما آنهايي كه در وال استريت باعث اين بحران شده اند نه تنها مورد مأاخذه قرار نگرفته بلكه پاداش هايي نيز دريافت كرده اند.
مردم آمريكا به اين درك رسيده اند كه آمريكا نيازمند قانون اقتصادي صحيحي است كه اين اطمينان را ايجاد كند كه فاجعه بار ديگر تكرار نخواهد شد.
درگيري پليس يونان
و معترضان
در مقابل وزارت دارايي
صدها يوناني در اعتراض به مشكلات اقتصادي اين كشور در مقابل وزارت دارايي اين كشور تظاهرات كردند كه با دخالت پليس اين تظاهرات به خشونت كشيده شد.
به گزارش شبكه الجزيره، درگيري ها بين معترضان يوناني و پليس اين كشور در مقابل وزارت دارايي در آتن در پي طرح دولت براي اجراي برنامه رياضت اقتصادي صورت گرفت.
پليس آتن در بيانيه اي با اشاره به وقوع درگيري هاي شديد در آتن بين پليس و معترضين، تأكيد كرد: اين درگيري ها بدون استفاده از سلاح صورت گرفته است.
پليس آتن در اين بيانيه به تعداد افراد دستگير شده و ديگر جزئيات درباره تعداد زخمي هاي احتمالي در اين تظاهرات در مقابل وزارت دارايي اشاره اي نكرد.
پيش از اين نيز در پي تصميم دولت آتن براي اجراي طرح رياضت اقتصادي در يونان براي مواجهه با بحران اقتصادي شديد در اين كشور، صدها نفر از اعضاي احزاب چپ گرا و اعضاي گروه هاي آنارشيست به خيابان هاي آتن ريخته بودند.
دولت يونان براي غلبه بر بحران بدهي و كسري بودجه رسماً خواستار دريافت كمك هاي مالي صندوق بين المللي پول و اتحاديه اروپا شده است.
افزايش بدهي و كسري بودجه يونان طي سال 2009 اين كشور را با بحران شديد اقتصادي و مالي روبرو كرده است.
جورج پاپاندرو نخست وزير يونان هشدار داد، فشارهاي بازارهاي مالي اقتصاد يونان را در آستانه ورشكستگي قرار داده است.در همين حال روزنامه گاردين انگليس طي تحليلي به بررسي وضعيت بحراني اقتصاد منطقه يورو پرداخت و نوشت: آثار منفي بحران مالي و اقتصادي جهان و ورشكستگي مأسسه مالي لمن برادرز اكنون بر اقتصاد اروپا نمايان شده است.
اين روزنامه در ادامه افزود: يونان تاكنون بدون همياري و همكاري كشورهاي اروپايي مجبور شده به تنهايي با بحران مالي و بدهي هاي خود مقابله كند. يونان در اين بحران تنها مانده است.

 



وزير صنايع: اجازه نمي دهم خودرو چيني وارد شود

وزير صنايع و معادن گفت: تا زماني كه من در وزارت صنايع و معادن خدمت مي كنم نمي گذارم خودروهاي چيني وارد كشور شود.
«علي اكبر محرابيان» در پاسخ به ابراز نگراني خبرنگار آريا در رابطه با اقدام برخي خودروسازان داخلي مبني بر وارد كردن خودروهاي بي كيفيت و ارزان چيني با هدف كسب سود بيشتر و جلوگيري از زيان هاي احتمالي خود تصريح كرد: من موافق اين عمل نيستم و تا زماني كه من به عنوان سكاندار وزارت صنايع و معادن خدمت گذار اين بخش هستم اجازه چنين كاري را نخواهم داد.
خبرنگار آريا در ادامه از محرابيان پرسيد: با توجه به نقش ويژه «موسسه استاندارد» و تحقيقات صنعتي كشور در نظارت دقيق تر محصولات توليدي و وارداتي و نيز با توجه به اينكه در حال حاضر اين موسسه به يك دستگاه اداري ضعيف تبديل شده كه قدرت اعمال فشار بر توليدكنندگان و خصوصا خودروسازان را جهت افزايش كيفيت توليد ندارد پس چگونه مي خواهد طبق مصوبه مجلس خودروسازان را ملزم به افزايش كيفيت محصولات كند كه محرابيان در پاسخ گفت: به استاندارد به عنوان يك نهاد حياتي توجه داريم و اگر كمي صبر كنيد خواهد ديد كه استاندارد هم به زودي متحول مي شود.
بر اين اساس اين گمانه وجود دارد كه به زودي تغييراتي در كرسي مديران استاندارد نيز صورت گيرد.

 



وزير كار و امور اجتماعي: پيش نويس لايحه بيمه بيكاري به مجلس مي رود

وزير كار و امور اجتماعي گفت: پيش نويس لايحه بيمه بيكاري در ماه هاي اخير تهيه شده و پس از امضاي وزير رفاه و تامين اجتماعي در دولت مصوب و سپس به مجلس ارائه خواهد شد.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفت وگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه وزارت كار براي صيانت از نيروي كار چه ابزارهاي اجرايي در اختيار دارد، اظهار داشت: صيانت از نيروي كار در كشور ابعاد مختلفي دارد كه يكي از اين موارد نقش آموزش در ارتقاي مهارت و تثبيت موقعيت كاري افراد در مشاغل است.
وي بخش ديگر صيانت از نيروي كار را حفاظت و پاسداري از شرايط روحي، جسمي و ايمني كارگاهها و بهداشت محيط كار دانست و بيان كرد: بازرسي كار به صورت مستمر واحدها را نظارت و كنترل و به شكايات توسط شركاي كار رسيدگي مي كند كه اين موضوع يكي ديگر از ابعاد صيانت از نيروي كار است.
وزير كار و امور اجتماعي در مورد پيشگيري از اخراج كارگران و بيمه بيكاري گفت: راجع به اين مسئله بايد از تمام امكانات وزارت كار، صنايع و ديگر دستگاهها استفاده شود و در مجموع با پشتيباني از يكديگر در راستاي حمايت از توليد عمل كنند.
شيخ الاسلامي در ادامه گفت وگوي خود با فارس افزود: كارگروه حمايت از توليد با بررسي وضعيت بنگاه هاي مشكل دار درصدد استمهال ديون، پرداخت تسهيلات و رسيدگي به ديگر مشكلات است و وزارت كار هم مباحث آموزشي را در اين بخش دنبال مي كند.
به گفته شيخ الاسلامي، وزارت كار با كمك بانك ها براي پرداخت تسهيلات به طرح هاي نيمه تمام و مصوب موضوع صيانت از كار را پيگيري مي كند.
وي افزود: اداره كل پيشگيري از بيكاري كارگران، مسئول جلوگيري از اخراج و پيگيري مشكلات كارگران است.
وزير كار و امور اجتماعي در مورد لايحه پيش نويس بيمه بيكاري تصريح كرد: اين پيش نويس در ماههاي اخير تهيه شده است و منتظر امضاي وزير رفاه و تامين اجتماعي براي نهايي شدن در دولت و ارائه به مجلس است.
وي در مورد اجراي بيمه كارگران ساختماني اظهار داشت: وزارت كار در حال پيگيري اين موضوع است تا آيين نامه آن در هيات دولت نهايي شود.
وزير كار افزود: در دولت آيين نامه هاي متعددي وجود دارد كه نياز به بررسي هاي فني و حقوقي دارد.

 



خريد 8 محموله بزرگ بنزين از توتال فرانسه

رويترز از فروش 8 محموله بزرگ بنزين توسط شركت نفتي توتال فرانسه به ايران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، به دنبال افزايش توليد و عرضه محصولات و فرآورده هاي نفتي در خاورميانه قيمت اين محصولات طي هفته اخير كاهش داشته است. قيمت نفت كوره، نفت سفيد و سوخت نيروگاهها حدود 50 سنت كاهش يافت و به حدود 5 دلار به ازاي هر تن رسيده است.
يك تاجر نفتي در اين باره تاكيد كرد، شرايط بازار نفت مناسب و آرام است. افزايش عرضه تا حد زيادي موجب كاهش قيمتها شده است. بازار كشورهاي آسيايي به علت افزايش واردات از شركتهاي غربي كاملا اشباع است.
طي مارس و آوريل 2010 ميزان فرآورده هاي نفتي وارد شده به آسيا از سوي كشورهاي اروپايي به بيش از 5/3 ميليون تن رسيده است. تقاضاي بنزين خاورميانه به علت افزايش مصرف عربستان و ايران به شدت افزايش داشته است. عربستان طي ماه آوريل بيش از 10 تا 11 محموله بزرگ بنزين هر يك به حجم 30 هزار تن خريداري خواهد كرد.
ايران نيز برنامه خريد بنزين براي ماه مي را آغاز كرده است. ايران كه با تهديد نفتي غرب روبرو است تاكنون هشت محموله بزرگ بنزين خريداري كرده است. اكثر اين محموله ها از شركت توتال فرانسه خريداري شده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14