(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 ارديبهشت 1389- شماره 19646

كوتاه اقتصادي
اجراي آزمايشي قانون يارانه ها در گيلان، ايلام و خراسان شمالي
تصويب بسته حمايتي بخش كشاورزي در كارگروه تحول دولت
گران قيمت ترين آثار هنري ايران در اكسپو
وزير كار و امور اجتماعي: افراد جوياي كار مهارت ندارند
صدور مجوز فعاليت براي شبكه هاي بازاريابي كالا
مخالفت اتاق بازرگاني آمريكا با تحريم ايران
ايجاد 50 هزار فرصت شغلي تعاوني در استان تهران
با تعطيلي 4 بانك ديگر ورشكستگي دويست وچهلمين بانك آمريكايي رقم خورد
مركز آمار اعلام كرد نرخ بيكاري 9/11درصد در سال 88
آلودگي شليل هاي وارداتي به كشور
ابلاغ بودجه دستگاه هاي اجرايي دولت



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس مؤسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: چارچوب اوليه طرح ساماندهي تعطيلات رسمي كشور نهايي شده است.محمود دودانگه در مورد ساماندهي تعطيلات رسمي كشور اظهار داشت: اگر مي خواهيم از يك اقتصاد رقابتي بهره مند شويم و هزينه هاي بنگاهها را كاهش داده و از منابع و ظرفيت هاي موجود استفاده بهينه كنيم بايستي تعطيلات رسمي كشور را از بعد اقتصادي سامان دهيم تا بنگاههاي اقتصادي موظف نباشند در تمام مدت تعطيلات فعاليت خود را متوقف كنند.
¤ شركت واگن پارس در كشور سوريه كارخانه واگن سازي راه اندازي مي كند.غلامرضا رزازي مديرعامل شركت واگن پارس با بيان اين مطلب گفت: شركت واگن پارس حضوري 15 ساله در بازار سوريه دارد و بر اين اساس با توجه به كيفيت محصولات توليدي و همچنين شرايط مثبت به وجود آمده در اين كشور كارخانه راه اندازي خواهد كرد.وي گفت: اين كارخانه با ظرفيت توليد 300 واگن باري و همچنين خط تعمير 50 واگن مسافري در سال طراحي شده است كه با راه اندازي اين كارخانه زمينه اشتغال 640 نفر به صورت مستقيم فراهم مي شود.
¤ معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از ارسال دستورالعمل كفايت سرمايه صندوقهاي سرمايه گذاري به كميته مقررات بورس خبر داد.قاسم محسني با اشاره به ارسال دستورالعمل كفايت سرمايه صندوقهاي سرمايه گذاري براي كميته مقررات بورس گفت: هم سود و هم نقد شوندگي سرمايه گذاري هاي افراد در اين صندوقها تضمين شده است.
¤ ميزان توليد كاتد مس در فروردين ماه سال جاري به 18 هزار و 280 تن رسيد كه در مقايسه با ماه مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشت و 100 درصد اهداف پيش بيني شده را محقق كرد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، همچنين ميزان توليد آند مس در ماه ياد شده برابر با 25 هزار و 97 تن بود كه نسبت به ماه مشابه سال گذشته 12 درصد و در مقايسه با هدف پيش بيني شده شش درصد رشد داشت.
¤ مدير كل آمار و فرآوري داده هاي وزارت صنايع و معادن گفت: ثبت نام تمام واحدهاي معدني كشور در سامانه طرح به روز رساني اطلاعات واحدهاي صنعتي وزارت صنايع و معادن از دهم خرداد ماه سال جاري آغاز مي شود.
¤ وزارت صنايع و معادن اعلام كرد در يك ماهه فروردين امسال 3 ميليون و 906 هزار تن سيمان در كشور توليد شد. با توليد اين ميزان سيمان در مدت ياد شده، بخش صنعت كشور شاهد رشد 33 درصدي در توليد اين محصول نسبت به مدت مشابه سال 88 بوده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 8868، 8869، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 2220 الي 2224، 2267 الي 2269، 2244 الي 2249، و در كرج پيش شماره هاي 650 الي 655، 657، 659، 660 الي 666، 220 الي 228، 302، 303، از امروز حداكثر به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



اجراي آزمايشي قانون يارانه ها در گيلان، ايلام و خراسان شمالي

با دريافت شماره حساب سرپرستان خانوار براي واريز نقدي يارانه ها، نخستين مرحله اجراي آزمايشي قانون هدفمند كردن يارانه ها اين هفته در سه استان آغاز مي شود.
صادق محصولي وزير رفاه با بيان اين مطلب افزود: نخستين مرحله از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها دريافت شماره حساب سرپرستان خانوار است كه اين مرحله به صورت آزمايشي سه شنبه اين هفته در سه استان ايلام، خراسان شمالي و گيلان آغاز مي شود.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اينكه سامانه ويژه اي براي دريافت شماره حساب سرپرستان خانوار طراحي شده است تصريح كرد: سرپرستان خانوار در اين سه استان كه فرم اطلاعات اقتصادي را پر كرده اند مي توانند از 28 ارديبهشت به مدت يك هفته به سامانه refahiir مراجعه و شماره حساب خود را در آن ثبت كنند.
محصولي ثبت شماره حساب براي سرپرستان خانوار واجدشرايط در سه استان ايلام، خراسان شمالي و گيلان را در اين يك هفته ضروري دانست و گفت: اگر به هر دليلي فردي در اين سه استان نتوانست در اين مدت شماره حساب خود را ثبت كند مي تواند در زمان اجراي نهايي و سراسري اين طرح شماره حساب خود را به ثبت رساند اما توصيه ويژه ما اين است كه مردم اين سه استان از اين فرصت يك هفته اي حتما استفاده كنند.
وي افزود: ثبت شماره حساب براي دريافت نقدي يارانه فقط از طريق اين سامانه اينترنتي امكان پذير است وسرپرستان خانواري كه احيانا در منزل و محل كار به اينترنت دسترسي ندارند مي توانند به مراكز خدمات اينترنتي دولتي و خصوصي پيش بيني شده در شهرها و روستاها مراجعه كنند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي با بيان اينكه چگونگي ثبت شماره حساب در سامانه طراحي شده refahiir در بسته اي آموزشي ارائه خواهد شد تصريح كرد: با هماهنگي صورت گرفته با سازمان صدا و سيما اين بسته آموزشي ظرف چند روز آينده از شبكه هاي استاني ايلام، خراسان شمالي و گيلان در فواصل مناسب پخش خواهد شد و آن دسته از هموطنان كه تمايل دارند پيش از ثبت شماره حساب خود به دقت با مراحل ثبت در اين سامانه آشنا شوند در جريان قرار خواهند گرفت.
محصولي استفاده آزمايشي از خدمات اين سامانه را فقط مختص سه استان مشخص شده دانست و گفت: از ديگر هموطنان عزيز تقاضا مي كنيم براي هرچه بهتر انجام شدن آزمايشي اين كار از مراجعه به اين سامانه تا اعلام نهايي خودداري كنند.
وزير رفاه تاكيد كرد براي پرداخت مبالغ نقدي ناشي از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، داشتن حداقل يك حساب بانكي نزد شبكه بانكي كشور الزامي است.
محصولي به بررسي حساب بانكي واجدان شرايط در شبكه بانكي كشور اشاره كرد و افزود: بر اين اساس هم اكنون حدود 59 درصد از سرپرستان خانوار كه فرم اطلاعات اقتصادي را پر كرده اند داراي حساب بانكي هستند و آن دسته از هموطنان واجدشرايط هم كه فاقد هرگونه حساب بانكي هستند بايد حداكثر ظرف دو هفته آينده با مراجعه حضوري به يكي از شعب بانك هاي كشور اقدام به افتتاح حساب كنند.
وي همچنين تصريح كرد: براي افتتاح حساب در بانك هاي كشور هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد و هركدام از واجدان شرايط فاقد حساب بانكي مي توانند به هر بانك دلخواه و مورد نظر خود مراجعه و افتتاح حساب كنند.
وزير رفاه و تامين اجتماعي از اطلاع رساني سريع و دقيق به همه مردم در ادامه مراحل اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و افزود: اميدواريم مثل هميشه با همكاري مردم بتوانيم اين قانون را كه يك گام بزرگ در حركت رو به جلوي كشور و نظام جمهوري اسلامي به شمار مي آيد و بزرگترين طرح اقتصادي 05 سال گذشته است به بهترين شكل اجرا كنيم و در اين راه از پيشنهادات سازنده مردم استقبال مي كنيم.
روستاييان و محرومين يارانه بيشتر مي گيرند
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي با بيان اينكه بخشي از منابع طرح هدفمند كردن يارانه ها به توسعه نظام جامع تامين اجتماعي اختصاص خواهد يافت، تصريح كرد: روستاييان و ساكنان مناطق محروم يارانه نقدي بيشتري مي گيرند.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اظهارات اخير رئيس جمهور اظهار داشت: همانطور كه ايشان فرمودند طرح هدفمند كردن يارانه ها در نيمه دوم سال 9138 اجرا خواهد شد و همانطور كه در آيين نامه اجرايي ماده (7) قانون پيش بيني شده، سقف اعضاي دريافت كننده يارانه در هر خانوار 6 نفر خواهد بود.
فرزين درباره ميزان بهره مندي اقشار ضعيف جامعه از پرداخت يارانه نقدي نيز خاطرنشان كرد: در آيين نامه اجرايي ماده (7) ديده شده است به كليه خانوارهاي تحت پوشش نهادهاي حمايتي و ساكن در مناطق محروم سهم بالاتري از يارانه ها تعلق گيرد در اين خصوص كارگروهي با مسئوليت وزارت رفاه و تامين اجتماعي تشكيل شده كه در حال احصاء اين خانوارها هستند.
وي گفت: بديهي است خانوارهاي تحت پوشش سازمان حمايتي نظير كميته امداد خميني(ره) كاملا مشخص است و اطلاعات آنها در اختيار وزارت رفاه قرار گرفته است. اما در خصوص مناطق محروم موضوع همچنان در حال بررسي و مطالعه است كه نتايج آن اعلام خواهد شد.
فرزين افزود: از طرف ديگر با تكميل اطلاعات مركز آمار در آينده روش هاي حذفي براي كاهش پرداخت يارانه به اقشار مرفه و اغنياء صورت خواهد پذيرفت.


 



تصويب بسته حمايتي بخش كشاورزي در كارگروه تحول دولت

وزير جهاد كشاورزي از خريد 5/11 ميليون تن گندم از كشاورزان در سال جاري و تصويب بسته حمايتي از بخش كشاورزي در كارگروه تحول اقتصادي دولت خبر داد.
صادق خليليان ديروز در حاشيه ديدار با وزير كشاورزي و توسعه روستايي تركيه در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر بسته سياستي بخش كشاورزي در كارگروه مربوط به تحولات اقتصادي در حضور رئيس جمهور و وزراي مربوطه به تصويب رسيده است و اميدواريم با آغاز طرح هدفمندسازي يارانه ها، سهم اين بخش براي اجراي طرح هاي تصويبي از 30 درصد سهم بخش هاي توليدي تامين شود.
وي با اشاره به طرح هاي بخش كشاورزي عنوان كرد: اصلاح سامانه هاي مصرف انرژي در واحدهاي مرغداري و دامداري ها همچنين كاهش مصرف انرژي در بحث كشت و مكانيزاسيون كشاورزي در قالب طرح هاي اجرايي دنبال مي شود.
وزير جهاد كشاورزي با تاكيد بر افزايش بهره وري آب در بخش كشاورزي اظهار داشت: علاوه بر بهينه سازي مصرف آب در اين بخش، تعويض تراكتورها و كمباين ها از ديگر طرح هاي وزارت جهاد كشاورزي به دنبال اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها است.
وي در ارتباط با ميزان خريد گندم اعلام كرد: تاكنون بالغ بر 800 هزار تن گندم در استان ها و مناطق گرمسيري خريداري شده، ولي هنوز به اوج برداشت و خريد نرسيده ايم و پيش بيني مي شود امسال معادل 5/11 ميليون تن گندم خريداري شود.
وزير جهاد كشاورزي در خصوص ميزان اعتبارات بيان كرد: در سال جاري ميزان اعتبار عمراني بخش كشاورزي معادل حدود 2هزار و 700 ميليارد تومان است كه نسبت به سال گذشته 80 درصد افزايش داشته است.

 



اخبار نمايشگاه اكسپوي شانگهاي
گران قيمت ترين آثار هنري ايران در اكسپو

نايب رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين از نمايش ريزباف ترين فرش دستباف دنيا در سالن جمهوري اسلامي ايران در اكسپو 2010 شانگهاي خبر داد و گفت: اين قالي 600 هزار دلار ارزش گذاري شده است.
مجيدرضا حريري در گفتگو با شابا اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در اكسپو 2010 شانگهاي، فرش نفيس ايراني، صنايع دستي، شيريني هاي سنتي، عرقيجات و غيره ايران را براي شناساندن فرهنگ و پيشينه تاريخي كشور عرضه مي كند.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه همچنين، تعدادي از قالي هاي نفيس ايراني به نمايش گذاشته مي شود كه نمونه آن، يك فرش نفيس در ابعاد 30 در 30 است.
حريري تصريح كرد: به طور قطع در روزهاي آينده، استقبال از اكسپو 2010 شانگهاي و به تبع آن سالن جمهوري اسلامي ايران بيشتر مي شود، زيرا هفته اول بازگشايي اين نمايشگاه به مراسم هاي رسمي افتتاحيه گذشته است. ضمن اينكه تعطيلات تابستاني اروپايي ها و آمريكايي ها و نيز دانشجويان هنوز آغاز نشده است.
به گفته حريري، 20خردادماه مراسم روز ملي اقتصاد ايران توسط اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين در اكسپو 2010 برگزار مي شود و در 21 خرداد ماه نيز روز جمهوري اسلامي ايران توسط مقامات دولتي برگزار خواهد شد.
نمايش لوسي 3 ميليون ساله
فسيل اسكلت انسان مربوط به سه ميليون سال قبل به اسم لوسي در نمايشگاه اكسپو شانگهاي 2010 به نمايش درخواهد آمد.
به گزارش ايسنا، قرار است اين فسيل اسكلت انسان در غرفه كشور اتيوپي با همكاري غرفه مربوط به قاره آفريقا به نمايش درآيد.
اين اسكلت از موزه ملي اتيوپي در آديس آبابا، پايتخت اين كشور به امانت گرفته شده است.
اسكلت اصلي اين انسان در موزه كليولند آمريكا قرار داشته كه روي آن كارهاي علمي و آموزشي انجام مي شود.
اين اسكلت در نوامبر سال 1974 كشف شد و قدمت آن به 2/3 ميليون سال قبل مي رسد.
سالن ايران، تلفيق معماري كهن با مدرنيته
پيشينه معماري ايراني به حدود هزاره هفتم قبل از ميلاد برمي گردد. از آن زمان تاكنون اين هنر، پيوسته در ارتباط با مسائل گوناگون بويژه علل مذهبي، توسعه و تكامل يافته و همچنان منحصر بفرد است.
اين ويژگي همواره مورد نظر تمام تاريخ شناسان و معماران جهان از قوميت ها و مذاهب گوناگون قرار داشته و حال كه مجالي براي نمايش معماري اصيل ايراني در اكسپو 2010 شانگهاي بوجود آمده، جمهوري اسلامي ايران تلاش كرده نمايي آشنا از دوران اعتلاي هنر و معماري ايراني را به جهانيان نمايش دهد و طرح امروز را در قالب كهن، بازسازي نمايد.
در سالن ايران در اين نمايشگاه كه شعار «شهر بهتر، زندگي بهتر» را محور قرار داده است نيز، گويا باور بر اين است كه شهر بهتر، شهري است سرشار از جذابيت هاي پايدار بصري و بناهايي است كه نه فقط يك كالبد سنگي كه فضايي زنده و داراي تعامل با محيط را ترسيم مي كند.
تمام اين معاني، به شهري بازمي گردد كه عاري از فاصله هاي سربي و سيماني است؛ شهري كه گياه در آن، معني انسان است و آب روند بالندگي شهر و انسان عنصر سيال ميان خاك و آب...
مهدي مصطفوي مشاور رئيس جمهوري و رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، غرفه جمهوري اسلامي ايران در اكسپوي 2010 شانگهاي را مكاني براي ارايه فرهنگ غني ايران اسلامي دانست.
وي كه براي بازديد از سالن جمهوري اسلامي ايران در نمايشگاه اكسپوي شانگهاي به اين شهر سفر كرده است، پس از بازديد از سالن ايران در دفتر يادبود اين نمايشگاه نوشت: در غرفه ايران در اكسپوي شانگهاي دستاوردهاي متنوع علمي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به بازديدكنندگان ارايه مي شود.

 



وزير كار و امور اجتماعي: افراد جوياي كار مهارت ندارند

وزير كار و امور اجتماعي با بيان اينكه دولت نمي تواند همه افراد را براي اشتغالزايي جذب كند، گفت: هم اكنون بسياري از افراد جوياي كار فاقد مهارت هستند.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر با بيان اينكه هم اكنون در كمتر از 1000 رشته توسط سازمان فني و حرفه اي آموزش مهارتي ارائه مي شود، ضمن مطلوب نبودن اين روند، گفت: اين مسئله در ايجاد فرصتهاي شغلي تاثيرگذار است. هم اكنون بسياري از افراد جوياي كار فاقد مهارت هستند كه اگر اينها مهارت داشته باشند وضع بيكاري به همين صورت ادامه نخواهد يافت.
وزير كار و امور اجتماعي با اشاره به اينكه در مورد مهارت بحثها و موارد مفصل است، اظهار داشت: اما اگر افراد فارغ التحصيل مهارت داشته باشند خودشان مي توانند شغل ايجاد كنند.
شيخ الاسلامي با بيان اينكه چرا افراد به عنوان دانش آموختگان مراكز آموزش عالي نبايد بعد از فارغ التحصيلي از امكانات استفاده كنند و براي خود و ديگران شغل ايجاد نمايند؟ افزود: هم اكنون افراد كم سواد و بي سوادي داريم كه توانسته اند كار ايجاد كنند.
وي تصريح كرد: بايد برنامه ريزي شود تا دانش آموختگان به آن نقطه مطلوب برسند چون بايد مشخص شود اين حلقه مفقوده كه افراد مي گويند ما جذب بازار كار نمي شويم چيست و چرا خود افراد نبايد مجموعه اي تشكيل دهند كه ديگران بتوانند از اين طريق جذب كار شوند. اين تغيير فرهنگ و نگرش بايد در كل كشور گسترش يابد و همه متوجه باشند كه دولت نبايد الزاما در جايگاه كارفرما بنشيند چون به خود اين مسئله انتقاد وارد است.
شيخ الاسلامي بيان داشت: دليلي ندارد دولت اين همه توسعه پيدا كند چون آنچه كه مسئوليت دولت به شمار مي رود توجه به اقشار جامعه است. بنابراين كار بايد در بستر اجتماع صورت گيرد و اگر بازار دولتي باشد هيچ جاي دنيا آن را نمي پذيرد. دولت نمي تواند همه افراد را براي اشتغالزايي جذب كند و اين مسئله اتفاق نمي افتد.
وزير كار ادامه داد: دولت بايد بسياري از وظايف و اختيارات خود را به مردم واگذار كند. براي دولت بايد نقش سياست گذار، تسهيل گر و برنامه ريز قائل شويم تا از اين طريق بستر براي فعاليت خود مردم فراهم شود. تجربه نشان داده است در هر حوزه اي كه بستر فراهم شد مردم حضور يافته اند. وي تاكيد كرد: بدون اينكه ظرفيتهاي منابع انساني شكوفا شود، پيشرفت اتفاق نخواهد افتاد.

 



رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني اعلام كرد
صدور مجوز فعاليت براي شبكه هاي بازاريابي كالا

رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني از صدور مجوز فعاليت شبكه هاي بازاريابي خبر داد.
حسن رادمرد در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: به منظور بررسي فعاليت شبكه هاي بازاريابي، در كميته نظارت بيش از 18 جلسه برگزار كرديم و كارهاي مقدماتي آن را انجام داديم، به زودي مجوز فعاليت اين شركت ها صادر خواهد شد.
وي افزود: هم اكنون نزديك به 80 شركت بازاريابي درخواست خود را داده اند كه در مورد 30 شركت به طور جدي در حال پيگيري هستيم و شركت هاي مذكور از توانمندي لازم برخوردارند. نزديك به 60 شركت ديگر هم در نوبت رسيدگي قرار دارند و درخواست هاي خود را ارائه كرده اند كه پس از بررسي شرايط اين شركت ها در كميته نظارت نسبت به صدور مجوز آنها اقدام خواهيم كرد.
رادمرد تصريح كرد: اگرچه مركز امور اصناف و بازرگانان مجوز اين شركت ها را صادر مي كند و مي تواند شركت هاي داراي مجوز را براساس معيارهايي كه توسط كميته نظارت تصويب و به اجرا گذاشته شده رتبه بندي كند ولي با اين حال شركت هاي مذكور بايد به تاييد نهايي كميته مشتركي كه دبيرخانه آن در مركز امور اصناف مستقر است و در آن نمايندگان چهار دستگاه وزارت اطلاعات، وزارت بازرگاني، نيروي انتظامي و دادستاني كل كشور حضور دارند، برسد.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در عين حال فعاليت شبكه هاي هرمي را غيرقانوني و خلاف اقتصاد عنوان كرد و افزود: شبكه هاي بازاريابي در حوزه جابجايي كالا حركت مي كنند كه كار بسيار سالمي است و كليه فرايندهاي اقتصادي اش تحت نظارت دولت قرار دارد اما شبكه هاي هرمي منفورند و با بازاريابي شبكه اي بسيار تفاوت دارند و از طرف دستگاه هاي نظارتي و امنيتي با آنها برخورد شديد مي شود.

 



مخالفت اتاق بازرگاني آمريكا با تحريم ايران

رئيس اتاق بازرگاني ايران با استقبال و قدرداني از مواضع اخير اتاق بازرگاني آمريكا در مخالفت با تحريم اقتصادي ايران، گفت: اگر شركتهاي آمريكايي مايل به حضور در پروژه هاي بزرگ اقتصادي ايران باشند، منعي براي حضور آنها وجود ندارد.
محمد نهاونديان در گفت وگو با مهر گفت: اين حقيقت كه ايجاد محدوديت در روابط اقتصادي در شرايطي كه اقتصاد جهاني به طور كامل از بحران خارج نشده، بسيار زيانبار است و از چشم فعالان اقتصادي دور نمي ماند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: اتاق بازرگاني آمريكا نيز همواره موضع ضدتحريم داشته و ملاحظه شد كه اخيرا نامه اي توسط 7 موسسه اقتصادي آمريكا از جمله اتاق بازرگاني آمريكا تهيه و به كنگره ارسال شد؛ ضمن اينكه در همين چند روز اخير نيز نامه اي را به پيشنهاددهندگان تشديد تحريم ها نوشته اند كه اين امر كاملا نشانگر آن است كه ضررهاي تحريم، محدود به تحريم شونده نيست؛ بلكه تحريم كننده را نيز در محدوديت قرار مي دهد به خصوص در شرايط كنوني به اقتصاد جهاني نيز لطمه مي زند.
وي تصريح كرد: تبعا به سبب اينكه بخش خصوصي در همه جاي دنيا سعي دارد از منظر اقتصادي به مسائل نگاه كند، در مقابل تحميل اهداف سياسي بر موضوعات اقتصادي موضع مي گيرد و موضع گيري اتاق بازرگاني آمريكا نيز كاملا از اين زاويه قابل فهم و قابل تقدير است.
به گفته نهاونديان، به سبب اينكه چنين علاقمندي درشركتهاي آمريكايي و غيرآمريكايي وجود داشته، ايران همواره اين سياست را دارد كه در پروژه هاي بزرگ اقتصادي كشور، اگر شركتهاي آمريكايي مايل باشند شركت كنند منعي براي آنها نبوده است.
وي معتقد است: اين دولت آمريكاست كه از حضور شركتهاي ايراني در پروژه ها ممانعت مي كرده است.
رئيس پارلمان بخش خصوصي در خصوص راه اندازي شوراي مشترك تجاري ميان ايران و آمريكا نيز خاطرنشان كرد: حركتي كه در اتاق بازرگاني براي تاسيس شوراي مشترك ايران و آمريكاي شمالي تصميم گرفته شد، براي اين بود كه فرصتي براي تبادل اطلاعات بين شركتهاي ايراني و شركتهايي كه در سه كشور آمريكاي شمالي حضور دارند، فراهم شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه توجه هر چه بيشتر به منطق اقتصادي بر اينگونه سماجت ها و نزديك بيني هاي سياسي فائق آيد و فرصت براي تبادلات اقتصادي براساس اصل منافع مشترك، رشد يابد.
نهاونديان گفت: در رابطه با راه اندازي شوراي مشترك ايران و آمريكا، توجه به حساسيت ها و مراقبت هايي كه بايد صورت گيرد، كار را به گونه اي پيش مي برد كه بايد گامها را سنجيده برداشت. البته اعلاميه اي كه از سوي اتاق آمريكا منتشر شد تبعا مي تواند كمكي در پيشرفت اين فرآيند داشته باشد. به هر حال به زودي خبرهاي خوبي در اين مورد خواهيم شنيد اما كار طبق برنامه ريزي پيش مي رود.

 



ايجاد 50 هزار فرصت شغلي تعاوني در استان تهران

مديركل تعاون استان تهران از ثبت نام بيش از 52 هزار نفر در سايت تعاون استان تهران براي تشكيل تعاوني خبر داد و گفت: پس از پالايش اطلاعات اين افراد، تعاوني ها تشكيل و تسهيلات اوليه در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد تا فعاليت هاي خود را در قالب تعاوني ادامه دهند.
به گزارش خبرنگار ما، «محمدحسين كلاتهايي» مديركل تعاون استان تهران در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب گفت: نگاه دولت نهم و دهم به بخش تعاون نگاه خوبي است و بايد به سمتي رويم كه اگر قرار است تسهيلاتي داده شود، به سمت بخش تعاون سوق پيدا كند، نه اينكه در دست افراد معدودي قرار گيرد كه به هيچ كس پاسخگو نيستند.
مديركل تعاون استان تهران از فعاليت 16هزار و 601 تعاوني فعال با سه ميليون و 14هزار و 455نفر عضو در كل استان تهران خبر داد و گفت: اين تعاوني ها در مجموع براي 406هزار و 455 نفر ايجاد اشتغال كرده اند.
وي فعاليت تعاوني ها را در 14 گرايش متنوع نظير مسكن، خدمات، توليدي، معدني، كشاورزي و خدمات بهداشتي و درمان اعلام كرد كه بخش مسكن و خدمات بيشترين متقاضي را داشته است.
كلاتهايي فلسفه وجودي اقتصاد تعاوني را جمع آوري سرمايه هاي كوچك و در كنار هم قرار گرفتن افراد براي كارهاي بزرگ خواند و افزود: تعاوني هاي سهام عدالت در كل استان تهران تشكيل شده است و سهامي نيز كه قرار بود از سوي دولت واگذار شود به اين تعاوني ها تحويل داده شده است. فعاليت هاي اين تعاوني ها بايد به سمتي رود كه از محل فعاليت، سود سهام افراد را پرداخت كنند.
مديركل تعاون استان تهران از روند رو به رشد ساخت مسكن مهر در كشور خبر داد و اظهار داشت: بخش عظيمي از واحدهاي مسكوني طرح مسكن مهر در تهران تا پيش از پايان سالجاري به بهره برداري مي رسد كه با توجه به اين روند پيش بيني مي شود نه تنها در سال جاري افزايش قيمت مسكن نداشته باشيم، بلكه كاهش قيمت را نيز شاهد باشيم.
وي افزود: از آنجائي كه تا پايان سال جاري بخش عمده اي از افراد متقاضي مسكن مهر در تهران صاحب خانه مي شوند، كاهش اجاره بها را نيز شاهد خواهيم بود.
مديركل تعاون استان تهران در تشريح عملكرد اداره كل تعاون نيز گفت: در مجموع 1128 تعاوني فعال در استان تهران به ثبت رسيده كه اين تعداد تعاوني با داشتن 294762 عضو، براي 5039 نفر به طور مستقيم ايجاد شغل كرده است و 45799 نفر نيز به صورت غيرمستقيم اشتغال يافته اند.

 



با تعطيلي 4 بانك ديگر ورشكستگي دويست وچهلمين بانك آمريكايي رقم خورد

مقامهاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت بانكها در ايالتهاي ايلينويس، ميسيوري، جورجيا و ميشيگان جلوگيري كردند تا تعداد بانكهاي ورشكسته اين كشور از ابتداي سال 2010 به 72مورد و از سال 2007 تاكنون به 240 مورد برسد.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، پيش بيني مي شود روند ورشكستگي بانكهاي آمريكايي در سال 2010 ادامه خواهد داشت. گرچه به نظر مي رسد بحران مالي و اقتصادي پايان يافته باشد ولي بحران بدهي هاي بد سيستم بانكي آمريكا همچنان قرباني مي گيرد و بانكهاي بيشتري در آمريكا با ورشكستگي روبرو مي شوند.
مقامهاي بانكي ايلينويس از ادامه فعاليت ميدوست بانك جلوگيري كردند. اين بانك با 23 شعبه 42/2 ميليارددلار پس انداز و 17/3 ميليارد دلار دارايي داشته است.
ميدوست بانك يازدهمين بانك ورشكسته ايلينويس در سال 2010 به شمار مي رود. سه بانك ديگر ورشكسته در ايالتهاي جورجيا ايلينويس و ميشيگان يك شعبه داشتند.
در ايالت جورجيا ساتيلا كاميونيتي بانك با 7/135 ميليون دلار دارايي و 134 ميليون دلار پس انداز اعلام ورشكستگي كرده است.در ايالت ميشيگان نيز نيوليبرتي بانك با 1/109 ميليون دلار دارايي و 8/101 ميليون دلار پس انداز اعلام ورشكستگي كرده است.در ايالت ميسوري نيز سوث وست كاميونيتي بانك با 6/96 ميليون دلار دارايي و 5/102 ميليون دلار پس انداز اعلام ورشكستگي كرده است. پيش بيني مي شود ورشكستگي اين چهار بانك بيش از 7/301 ميليون دلار زيان به موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا وارد كند.
ورشكستگي يك ميليون و 530 هزار شركت آمريكايي در يكسال اخير
دفتر اداري آمريكا اعلام كرد، تعداد ورشكستگي ها در آمريكا طي سه ماهه نخست 2010 روندي صعودي را طي كرد و به ركود سال 2005 نزديك شد.
به گزارش اين دفتر ميزان ورشكستگي ها در سه ماهه نخست 2010 با رشد 4 درصدي نسبت به سه ماهه چهارم 2009 مواجه شده است. اين براي نخستين بار از سال 2006 است كه ميزان ورشكستگي ها در يك سه ماهه افزايش پيدا مي كند.
براساس اطلاعات منتشر شده توسط دفتر اداري آمريكا طي ماه هاي ژانويه تا سپتامبر 2009 نيز 388 هزار و 148 شركت در آمريكا اعلام ورشكستگي كردند كه اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 17 درصد رشد داشته است.
دولت پرتغال نيز طرح رياضت اقتصادي را اجرا مي كند
دولت پرتغال اعلام كرد قصد دارد با اتخاذ سياستهاي رياضت اقتصادي و همگام با اسپانيا ميزان دستمزدها را كاهش و نرخ مالياتها را افزايش دهد.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، اين تصميم دولت پرتغال براي جلب اعتماد سرمايه گذاران داخلي و بين المللي اتخاذ شده است. پيش از اين يونان و اسپانيا نيز از تصميم خود براي اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي خبر داده بودند.

 



مركز آمار اعلام كرد نرخ بيكاري 9/11درصد در سال 88

بررسي نرخ بيكاري افراد 10ساله و بالاتر نشان مي دهد كه 9/11درصد از جمعيت فعال در سال 88 بيكار بوده اند، روند تغييرات اين نرخ حاكي از آن است كه اين شاخص نسبت به سال 1387، 5/1درصد افزايش داشته است.
به گزارش روابط عمومي مركز آمار ايران در سال 1388، 9/38 درصد جمعيت در سن كار (10ساله و بيشتر) از نظر اقتصادي فعال بوده اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين شاخص نسبت به سال 1387، 9/0درصد افزايش يافته است.
بررسي نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله نيز نشان مي دهد كه در سال 1388، 7/24درصد از فعالان اين گروه سني بيكار بوده اند. همچنين، تغييرات نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 نشان مي دهد كه اين نرخ نسبت به سال 1387، 7/1
درصد افزايش پيدا كرده است.
بررسي سهم اشتغال ناقص بيانگر آن است كه در سال 1388، 5/9درصد جمعيت شاغل، به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيشتر و...) كمتر از 44ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده اند. اين در حالي است كه 4/41درصد از شاغلين 15ساله و بيشتر، بيش از 49درصد در هفته كار كرده اند.
بررسي اشتغال در بخش هاي عمده اقتصادي نشان مي دهد كه در سال 1388، بخش خدمات با 4/47 درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش هاي صنعت با 8/31درصد و كشاورزي با 8/20درصد در مراتب بعدي قرار دارند.

 



آلودگي شليل هاي وارداتي به كشور

بررسي جديد اداره كل استاندارد استان تهران نشان داد كه حد مجاز سم خطرناك د.د.ت در شليل وارداتي موجود در بازار رعايت نشده است.
مهدي پورهاشم در گفت وگو با ايسنا در اين باره توضيح داد: اخيرا از شليل وارداتي موجود در بازار وليعصر تست باقيمانده سموم دفع آفات نباتي گرفتيم كه اين تست نشان داد حد مجاز گرد سمي خطرناك د.د.ت در اين ميوه رعايت نشده است.
وي افزود: اين آزمون براساس برخي گفته ها مبني بر آلودگي تعدادي از ميوه هاي وارداتي به كشور انجام وتا پنج بار نيز اين آزمون تكرار شد كه در نهايت نتيجه فوق حاصل شد.مديركل استاندارد استان تهران گفت: آزمايش هاي انجام شده نشان داد كه سم ياد شده در شليل وارداتي به كشور حدود 1/0 پي.پي.ام بوده، اين در حالي است كه اين حد با استانداردهاي اتحاديه اروپا، روسيه و چين تطابق ندارد و حدودا دو برابر بيشتر از استاندارد اتحاديه اروپا و چين (05/0 پي.پي.ام) است.پورهاشم خاطرنشان كرد: نمونه هايي از توت فرنگي وارداتي نيز از بازار گرفته و براي تست به آلمان ارسال شده است.
وي گفت: نتايج اين آزمون براي وزارت جهاد كشاورزي نيز ارسال مي شود.

 



ابلاغ بودجه دستگاه هاي اجرايي دولت

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، بودجه دستگاههاي اجرايي كشور را به صورت علي الحساب ابلاغ كرد.
به گزارش ايسنا در بخشنامه ابراهيم عزيزي خطاب به وزارت امور اقتصادي و دارايي آمده است:
در اجراي قانون بودجه 1389كل كشور و به منظور پرداخت هاي ضروري هزينه اي و تملك دارايي هاي سرمايه اي دستگاههاي اجرايي و دارندگان رديف موضوع جدول شماره هفت قانون ياد شده، تخصيص اعتبار علي الحساب بر مبناي اعتبارات سال 1388 به صورت ماهانه تا زمان ابلاغ صورت جلسه سه ماهه اول كميته تخصيص اعتبار سال 1389 به شرح ذيل در اختيار دستگاههاي اجرايي كه در قانون بودجه سال 1389 داراي اعتبار مي باشد قرار گيرد.
اعتبارات هزينه اي دستگاههاي ملي و استاني معادل يك دوازدهم اعتبارات مصوب هزينه اي سال 1388 دستگاهها در هر يك از موارد حقوق و مزاياي مستمر، ساير اعتبارات دستگاههاي مشمول، فصول 1 و 6 دستگاههاي غيرمشمول و ساير فصول دستگاههاي غيرمشمول و اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي ملي و استاني معادل 7 درصد اعتبارات مصوب تملك دارايي سال 1388 دستگاهها.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14