(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 ارديبهشت 1389- شماره 19646

فروش غير قانوني نرم افزار در سال 2009
روبات ها شورش مي كنند!
نيمي از زمين غيرقابل سكونت مي شود
ته سيگار ماده ضد زنگ
ژنهاي ضديخ در خون ماموت ها
تارهايي به سختي فولاد
مانيتور ويژه نابينايان
زندگي در تلويزيون هاي بزرگ!
پرتاب سياهچاله از مركز كهكشان
روي ماه قدم بزنيد!
توت فرنگي ها به فضا مي روند
مصرف ويتامين ها و خطر ابتلا به سرطان



فروش غير قانوني نرم افزار در سال 2009

نتايج بررسي بر روي بازار سرقت نرم افزار در 111 كشور دنيا حاكي از آن است كه فروش غيرقانوني نرم افزار در سال 2009 نسبت به سال 2008 دو درصد رشد داشته است.
تازه ترين بررسي هاي مؤسسه Idc براي «ائتلاف نرم افزارهاي تجاري» (Bsa) انجمن معرفي كننده نرم افزارها در سطح جهاني نشان مي دهد كه سرقت نرم افزار در سال 2009 از بين 111 كشور مورد بررسي در بازار 54 كشور كاهش و در 19 بازار رشد داشته است.
با وجود اين، رقم رشد فروش غيرقانوني نرم افزار از 41 درصد سال 2008 به 43 درصد در سال 2009 افزايش داشته و ارزش تجاري نرم افزارهاي سرقتي در سطح جهاني به بيش از 51 ميليارد دلار (سه درصد كمتر از سال 2008) رسيده است.
چين، روسيه و برزيل سه كشوري هستند كه بيشترين گردش مالي در بازار غيرقانوني نرم افزار را به ثبت رسانده اند.
اين گزارش نشان مي دهد به ازاي هر 100 يورويي كه براي نرم افزار قانوني سرمايه گذاري مي شود 75 يورو صرف نرم افزارهاي غيرقانوني مي شود.
آمريكا با 20 درصد، ژاپن و لوگزامبورگ با 21 درصد، اتريش، بلژيك، فنلاند، سوئيس و سوئد با 25 درصد و آلمان با 28 درصد كشورهاي با كمترين درصد رشد سرقت نرم افزار قرار دارند.
كشورهاي گرجستان، بنگلادش، زيمبابوه و مولداوي هر يك با بيش از 90 درصد بيشترين درصد رشد فروش غيرقانوني نرم افزار را به خود اختصاص داده اند.
براساس گزارش «پي.سي وورد»، در بخش اروپاي غربي، رقم متوسط فروش غيرقانوني نرم افزار 34 درصد است و يونان با 58 درصد، ايسلند و ايتاليا با 49 درصد، قبرس با 48 درصد، مالت با 45 درصد و فرانسه با 40 درصد كشورهاي اروپايي با بيشترين رقم سرقت نرم افزار هستند.

 



روبات ها شورش مي كنند!

دانشمندان آلماني هشدار دادند روباتهاي دوست داشتني كه مي توانند بار وظايف روزمره را از دوش انسانها بردارند در عين حال مي توانند با به دست داشتن ابزاري كوچك جراحتهاي مرگباري را به انسان وارد كنند.
دانشمندان هشدار دادند روباتهايي كه براي كمك به كارهاي روزانه در خانه انسانها در حال پرسه زدن هستند مي توانند به صورت تصادفي جراحتهاي كشنده اي را به انسان وارد آورند.
اغلب خانه هاي آينده به شكل فضاهايي تجسم مي شوند كه در آنها روباتها براي انجام كارهاي روزمره خانگي برنامه ريزي شده اند. از تميز كردن خانه گرفته تا انجام تعميرات ساده يا حتي آشپزي.
اما در فيلمهايي از قبيل «IRobot« آينده جهاني تصور شده است كه ماشينهاي دست ساز بشر به گونه اي برنامه ريزي شده اند تا عليه خالقان خود شورش كنند، رويدادي كه دانشمندان آن را امكانپذير مي دانند.
محققان آلماني هشدار داده اند استفاده از روباتها در منازل مسكوني به ويژه زماني كه روباتها از ابزاري مانند چاقو استفاده مي كنند، مي تواند خطرآفرين باشد. به منظور آشكار كردن رويدادهايي كه مي توانند در زمان حمل يك ابزار تيز از قبيل چاقو توسط يك روبات رخ دهد محققان مؤسسه روباتيك و مكاترونيك از آژانس هوا فضاي ملي «وسلينگ» بازوي روباتيكي را به گونه اي برنامه ريزي كردند كه بتواند با در دست داشتن ابزارهاي مختلفي به سطوحي مشابه نسوج بدن انسان ضربه بزند.
اين روبات توانست يك لامپ سيليكوني، پاي يك خوك و حتي بازوي يك داوطلب شجاع را مورد اصابت قرار داده و جراحتهاي بسيار خطرناكي را به وجود آورد. از اين رو محققان سيستم ردياب برخورد آزمايشي طراحي كردند كه به گفته آنها مي تواند تا اندازه اي قابل توجه از بروز چنين جراحتهايي جلوگيري كند.
براساس گزارش تلگراف، اين سيستم ايمني با استفاده از حسگرهاي مختلف مي تواند لحظه برخورد با يك سطح را رديابي كرده و به اين شكل باز و متوقف مي شود. در حالي كه مطالعات پيشين خطر درگيري با روباتهاي بزرگ را مورد آزمايش قرار داده بود اين اولين آزمايشي بوده است كه در آن خطر وارد آمدن جراحت بر بدن انسانها توسط روباتها مورد آزمايش قرار مي گيرد.

 



نيمي از زمين غيرقابل سكونت مي شود

پژوهشگران استراليايي و آمريكايي در بررسي هاي خود نشان دادند كه طي 300 سال آينده به دليل گرماي شديد نيمي از سياره زمين مي تواند غيرقابل سكونت شود.
محققان دانشگاه نيوساوث ولز در سيدني و دانشگاه پوردو در آمريكا نشان دادند كه اگر تا سال 2100هيچ تلاشي براي كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي صورت نگيرد فعاليت انسان موجب مي شود كه تا سال 2300دماي متوسط كره زمين 10تا 12درجه سانتيگراد افزايش يابد و بسياري از كشورها به بيابان تبديل شوند.
اين دانشمندان در اين خصوص هشدار دادند: «با بررسي سناريوهاي واقع بينانه دريافتيم تا سال 2300شاهد افزايش متوسط دما تا 12درجه سانتيگراد و حتي بيشتر خواهيم بود. نگراني ما درباره افزايش سطح درياها و ايجاد امواج بسيار گرم است كه تنوع زيستي و كشاورزي را به شدت در معرض خطر قرار مي دهند و موجب بيابان زايي و غيرقابل سكونت شدن نيمي از مناطقي مي شوند كه امروزه انسانها به راحتي در آنها زندگي مي كنند.»
براساس گزارش تلگراف، اين دانشمندان افزودند: «خوش شانسي بزرگ ما اين است كه بتوانيم اين افزايش دما را تا سال 2300 به 7 درجه سانتي گراد برسانيم كه شانس ما در اين مورد 50/50 است.»

 



ته سيگار ماده ضد زنگ

دانشمندان چيني اعلام كردند راهي جديد براي استفاده مجدد از ته سيگارهايي كه روزانه در مكانهاي عمومي ريخته مي شوند يافته اند تا بتوان از اين زباله ها براي جلوگيري از زنگ زدگي لوله هاي فلزي استفاده كرد.
ته سيگارها كه در دسته رايجترين زباله سازهاي جهان به شمار مي روند مواد شيميايي را به محيط وارد مي كنند كه باعث مرگ ماهي ها و آسيب رساندن به محيط زيست مي شود اما اين مشكل را مي توان با استفاده اي متفاوت از اين مواد رفع كرد.
محققان در دانشگاه «ژي آن جيائوتونگ» چين، كشوري كه 30 درصد از سيگاري هاي جهان در آن زندگي مي كنند اعلام كردند ته سيگارهايي كه در آب خيس خورده باشند را مي توان براي محافظت از زنگ زدگي فولادهايي كه معمولاً در صنعت نفت مورد استفاده قرار مي گيرد به كار گرفت.
محققان مطالعه بر روي اين مواد را زماني آغاز كرده اند كه شاهد تغيير رنگ آب پس از خيس خوردن ته سيگارها در آن بودند. آب پس از قرار گرفتن ته سيگار به رنگ قهوه اي در مي آيد، رنگي مشابه مواد ضد زنگ و از اين رو دانشمندان به اين فكر افتادند كه شايد ميان اين دو مايع ارتباطي وجود داشته باشد.
محققان جمع آوري ته سيگارهاي مورد نياز براي مطالعه خود را از 18 ماه پيش آغاز كردند. مايع استخراج شده از توده اي بزرگ از ته سيگارها بر روي لوله هاي فلزي مورد آزمايش قرار گرفته و نشان داد اين مايع قادر است از فولاد نوع N80 در برابر پوسيدگي ناشي از اسيد هيدروكلريك در دماي 90 درجه سلسيوس محافظت كند. اين نوع از فولاد معمولاً براي ساخت مته هاي حفاري كه پوسيدگي و توليد مجدد آنها سالانه ميليونها دلار هزينه در بر دارد مورد استفاده قرار مي گيرد.
براساس گزارش لايوساينس، به گفته محققان ماده تركيبي كه از سوخته شدن نيكوتين و قطران به دست مي آيد ماده اي است كه از فولاد در برابر پوسيدگي محافظت مي كند. دانشمندان معتقدند نيكوتين يكي از بهترين مواد محافظت كننده گياهي است كه استفاده از آن از محدوديتهايي از قبيل بوي آزار دهنده و افزايش رشد قارچهاي مضر برخوردار است.

 



ژنهاي ضديخ در خون ماموت ها

احياي يكي از حياتي ترين پروتئينهاي خون ماموتها توسط دانشمندان دانشگاه مانيتوبا نشان داد ماموتها در خون خود از نوعي ژن ضديخ برخوردار بوده اند تا بتوانند در درجه حرارت بسيار پايين نياز اكسيژن بدن خود را تامين كنند.
تحقيقات جديد نشان مي دهد ماموتها از نوعي خون ضديخ برخوردار بوده اند تا اين خون بتواند در دماي انجماد نياز اكسيژن بدن اين جانداران را تامين كند.
اين كشف در پي احياي پروتئين خوني ماموتهاي عظيم الجثه انجام گرفته است. اين پروتئين كه با نام هموگلوبين شناخته مي شود در گلبولهاي قرمز خون جايي كه به اكسيژن متصل شده و آن را حمل مي كند، يافت مي شود.
محققان دريافتند ماموتها تحت تاثير سازگاري ژنتيكي اين توانايي را به دست آورده بودند تا به هموگلوبين خون خود امكان دهند در پايين ترين حرارتها نيز اكسيژن آزاد كند. دانشمندان با دستيابي به توالي ژنتيكي هموگلوبين به دست آمده از DNA سه ماموت سيبريايي كه قدمتي بيش از ده ها هزار سال داشته و در پوسته منجمد زمين يافته شده اند موفق به كشف اين واقعيت شدند.
طي اين مطالعات توالي DNA ماموتها به RNA تبديل شده و به باكتري -كولي اتصال پيدا كرد و اين باكتري نيز با كمك RNA ماموت توانست پروتئين خوني اين جانداران ماقبل تاريخ را توليد كند.
به گفته «كوين كمپبل» محقق دانشگاه مانيتوبا در كانادا، دست يافتن به اين مولكولهاي هموگلوبين تفاوتي با بازگشت به گذشته و نمونه برداري مستقيم از خون يك ماموت واقعي را ندارد. دانشمندان سپس پروتئين احيا شده را مورد آزمايش قرار داده و دريافتند سه تغيير مشخص در توالي ژنتيكي اين پروتئين به خون ماموتها امكان مي داده است در سردترين درجه حرارتها نيز توانايي انتقال اكسيژن خود را حفظ كنند. توانايي كه هموگلوبين خون فيلهاي معمولي از آن برخوردار نيستند.
دانشمندان معتقدند بازگرداندن پروتئيني پيچيده از گونه اي منقرض شده به حيات و يافتن تغييرات مهم اين پروتئين كه در گونه هاي زنده عصر حاضر وجود ندارند، بسيار قابل توجه است. بدون اين سازگاري ژنتيكي ماموتها بايد بيشترين بخش انرژي خود را در زمستان از دست مي دادند و در نتيجه مجبور به مصرف بيشتر مواد غذايي مي شدند.
اجداد ماموتهاي عظيم و فيلهاي مدرن به آفريقاي استوايي بازمي گردد اما زماني در حدود 21. تا 2 ميليون سال پيش اعضاي خانواده ماموتها به ارتفاعات مهاجرت كردند.
براساس گزارش بي بي سي، دانشمندان معتقدند ويژه بودن ژنتيكي ماموتها شايد به اجداد ماموتها اين امكان را داده تا بتوانند از شرايط موجود در محيط زيست سرد خود طي دوران پليستوسن استفاده كنند.

 



تارهايي به سختي فولاد

دانشمندان به تازگي كشف كرده اند با استفاده از تارهاي ظريف و شفاف عنكبوت هامي توان موادي معمولي به سختي فولاد توليد كرد.
محققان مؤسسه ام آي تي دريافته اند تارعنكبوت از ساختار كريستالي خاصي برخوردار است كه مي تواند مواد ضعيف وسست را به موادي سخت تر و مقاوم تر از فلزاتي مانند فولاد تبديل كند. به اعتقاد آنها با استفاده از اين يافته مي توان در آينده اي نزديك توانايي توليد تارعنكبوت ها را تقليد كرد تا با كمك آن نسل جديدي از مواد قابل انعطاف و مقاوم و ارزان قيمت به وجود آيند.
يكي از ويژگي هاي كليدي تارهاي عنكبوت وجود تركيبي از مقاومت و نرمش پذيري در كنار يكديگر است كه اين تركيب باعث مي شود تار بدون ايجاد پارگي به راحتي خم شود. در مقابل اغلب مواد دست ساز انسان از يكي از اين دو وجه دچار مشكل هستند، براي مثال سراميك مقاوم اما شكننده است.
محققان مؤسسه ام آي تي با استفاده از شبيه سازي رايانه اي ساختار تارعنكبوت به مطالعه بر روي ويژگي هاي بنيادين آن پرداخته و دريافتند اين تارها از پروتئين هايي شامل كريستالهايي مسطح به نام «صفحات بتا» برخوردارند. مطالعات همچنين نشان داد ابعاد اين كريستال ها در ويژگي هاي تارعنكبوت بسيار پراهميت هستند.
به بياني ديگر هرچه ابعاد اين كريستال ها بزرگتر باشد، قدرت تارهاي عنكبوت افزايش پيداخواهد كرد. محققان از گذشته دليل مقاومت بالاي تارهاي عنكبوت را در اتصال هيدروژني عناصر سازنده تارها مي دانستند و اكنون دريافته اند شكل هندسي كريستال ها به اتصالات هيدروژني اين امكان را مي دهد كه با انطباق پذيري بيشتري در كنار يكديگر قرا رگرفته و از يكديگر در برابر فشارهاي خارجي محافظت كنند.
براساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند كاربرد كشف جديد ساختار تارعنكبوت در طراحي مواد تركيبي جديد مي تواند به توليد موادي ارزان قيمت و قابل دسترس همگان منجر شود.

 



مانيتور ويژه نابينايان

پژوهشگران آمريكايي نمونه آزمايشي نمايشگر جديدي را توسعه داده اند كه ارتجاعي بوده و به نابينايان كمك مي كند كه به راحتي خطوط بريل را بر روي رايانه بخوانند.
محققان دانشگاه كاروليناي شمالي در حال مطالعه بر روي نوع جديدي از مانيتورها هستند كه مي توانند به نابينايان در ديدن رايانه كمك كنند.
صفحات نمايشگرهاي كنوني ويژه خطوط بريل بسيار گران هستند و بين هزار و 600 تا 3 هزار و 600 دلار قيمت دارند.
اين دانشمندان در اين خصوص توضيح دادند: «ما به دنبال ايجاد ابزاري بسيار كاربردي و اقتصادي هستيم كه به نابينايان اجازه دهد به راحتي با صفحه نمايشگري تعامل كنند كه تصاوير و متون را به نقاط خطوط بريل تبديل مي كند.»
اين محققان در اين راه، نمايشگرهاي ارتجاعي را ايجاد كردند كه وقتي يك اختلاف پتانسيل الكتريكي را حس مي كنند به صورت هيدروليكي خود را جمع مي كنند.
اين مكانيزم از يك پليمر الكترواكتيو ارزان و موثر استفاده مي كند يكي از مزاياي اين سيستم، سرعت پاسخگويي پليمر الكترواكتيو است كه خواندن سريع خط بريل را امكانپذير مي كند.
براساس گزارش ساينس نيوز، عملكرد اين دستگاه بسيار ساده است به طوري كه نمايشگر ارتجاعي با استفاده از يك نرم افزار ويژه، محتويات يك صفحه وب را از طريق سيستم عامل رايانه جمع آوري كرده و آنها را به كلمات و تصاوير در نسخه ديجيتال بريل تبديل مي كند و اين اطلاعات جمع آوري شده را بر روي مانيتور رايانه انتقال مي دهد.
سپس اين اطلاعات انتقال داده شده روي زنجيره اي از سلولهاي مستطيلي شكل جمع آوري مي شوند هر سلول 6 تا هشت سوراخ كوچك دارد كه حروف مختلف بريل را نشان مي دهند و نابينا مي تواند با لمس نمايشگر آنها را بخواند.

 



زندگي در تلويزيون هاي بزرگ!

ترجمه؛ عليرضا سزاوار
در آينده اي نزديك موج جديدي از سلول هاي نوراني تمامي ساختمان ها را به يك صفحه نمايشگر مسطح مانند تلويزيون تبديل مي كند.
اين سلول هاي نوراني درواقع ديودهايي هستند كه با بازدهي بسيار بالا نور را منتشر مي كنند. درحال حاضر وضعيتي در جهان وجود دارد كه همه طرفدار داشتن تجهيزات ديجيتالي هستند و هر سيستمي كه نويددهنده داشتن تصويري شفاف تر و انرژي مصرفي كمتر باشد، به سرعت خبر آن در همه جا پخش مي شود.
از دو سال قبل تاكنون مهندسان بخش فناوري دانشگاه شيكاگو در حال تحقيق و بررسي ديودهاي انتشاردهنده نور از نوع ارگانيك (تركيبي) هستند. نوع عملكرد اين ديودها به اين صورت است كه با ايجاد جريان الكتريسيته در لايه نازكي از تركيبات شيميايي ويژه اي، نور توليد مي كنند. اين درحالي است كه پيكسل ها يا سلول هاي نوري، خود درخشندگي دارند و نيازي به نوردهي ندارند. شركت الكترونيكي سامسونگ در سال 2008 براي نخستين بار يك نمايشگر تصويري به وسيله همين ديودهاي انتشار دهنده نوري از نوع ارگانيك معروف به OLED عرضه كرد و اكنون دانشمندان آمريكايي بررسي هاي گسترده اي درمورد طراحي و توليد صفحات بزرگ نمايشگر مخصوص نماي ساختمان ها را به انجام رسانده اند.
اين درحالي است كه ارتش ايالات متحده بودجه اي معادل 50ميليون دلار را در اختيار دانشگاه آريزونا قرار داده تا محققان با استفاده از سلول هاي انتشاردهنده نوري، صفحات نمايشگري را توليد كنند كه بسيار انعطاف پذير است و اين قابليت را درد كه به صورت يك حلقه در آيد .هرچند تا تحقق اين ايده هنوز بايد چندسالي صبر كرد، ولي توليد سيستم روشنايي آن در حال حاضر هم در دسترس است به طوري كه امسال، شركتASU وابسته به استوديوي فيلمبرداري يونيورسال، يك نمايشگر OLED بزرگ را به معرض نمايش گذاشت كه راندماني بيش از دو برابر صفحات نمايشگر استاندارد داشت و از حباب هاي گرمازا به جاي ديودهاي نوري استفاده مي كرد. اما جذاب ترين نوع استفاده از OLEDها عبارت است از پيوند دادن و آميختن يك سيستم نوردهي كاملاً قابل انعطاف به همراه مصالح ساختماني به منظور ايجاد ديوارها و حتي سقفي كه درخشنده باشد و بتواند تصاوير متحرك را هم نمايش دهد.
درواقع OLEDها به منظور استفاده در تلفن هاي همراه، صفحه هاي نمايشگر و همچنين دوربين هاي ديجيتال ساخته شده اند، ضمن آنكه اين سيستم كاملاً قابل توسعه وپيشرفت هم هست و در حال حاضر پژوهشگران در حال بررسي محلول هاي شفاف و پليمرهايي هستند كه با استفاده از آنها بتوان هزينه توليد اين سيستم ها را كاهش داده و زودتر به مرحله توليد رساند. هرچند مسير تحقق اين ايده طولاني به نظر مي رسد ولي از هم اكنون مي توان ساختمان هايي را مجسم كرد كه نمايي شبيه تلويزيون دارند.

 



پرتاب سياهچاله از مركز كهكشان

منجمان تصور مي كنند شاهد فرآيند پرتاب يك سياهچاله فوق العاده عظيم با سرعت بالا از كهكشاني كه در آن قرار داشت بوده اند.
به گزارش سرويس علمي ايسنا، اين يافته حاصل تحليل داده هاي جمع آوري شده توسط رصدخانه فضايي چاندراي آمريكاست.
با اين حال توضيحات ديگري نيز براي آنچه رصد شده است وجود دارد.
اين مطالعه توسط تيمي بين المللي از منجمان در نشريه انجمن نجوم سلطنتي به نام «يادداشت هاي ماهانه» چاپ شده است.
معمولاً هر كهكشاني در قلب خود داراي يك سياهچاله فوق العاده بزرگ است.
با توجه به اينكه جرم سياهچاله ها مي تواند به چيزي معادل يك ميليارد ستاره برسد، وقوع چنين اتفاقي نيازمند شرايطي ويژه است.
نويسندگان اين مقاله معتقدند كه اين وضع مي تواند ناشي از ادغام دو سياهچاله كوچكتر باشد. با اين حال وجود اين منبع درخشان اشعه ايكس مي تواند توضيحات ديگري نيز داشته باشد.
اين پديده همچنين مي تواند يك نوع ابرنواختر يا يك منبع فوق العاده تابناك اشعه ايكس با يك همتاي نوري باشد.
شبيه سازي با كمك ابر رايانه ها نشان داد كه وقتي اين اتفاق مي افتد، سياهچاله بزرگتري كه به وجود آمده با سرعت بالا از كهكشان پرتاب مي شود.
با اين حال اين موضوع بستگي به جهت و شتاب گردش دو سياهچاله پيش از برخورد دارد.
ماريان هايدا از دستگاه اوترخت با استفاده از داده هاي موجود در كاتالوگ منبع چاندرا به مقايسه صدها منبع اشعه ايكس با موقعيت ميليون ها كهكشان پرداخت.
موادي كه درون سياهچاله ريزش مي كند در مرحله پايان سفر فوق العاده داغ مي شود كه اغلب باعث مي شود سياهچاله ها منبع قوي اشعه ايكس باشند.
اشعه ايكس همچنين قادر به نفوذ در گرد و غباري است كه مركز كهكشان را كدر مي كند كه تصويري روشن از ناحيه اطراف سياهچاله به منجمان مي دهد. اين منبع روشن مثل يك ستاره به نظر مي رسد.
به گزارش بي بي سي، هايدا هنگام بررسي يك كهكشان متوجه شد كه نقطه نور از مركز اين جرم فاصله دارد و با اين حال چنان درخشان است كه مي تواند به يك سياهچاله فوق العاده بزرگ مرتبط باشد.
وي گفت: ما اجرام خيلي بيشتري در اين دسته عجيب از منابع اشعه ايكس يافته ايم. با كمك چاندرا بايد بتوانيم اندازه گيري هاي دقيقي را كه براي شناسايي دقيقتر ماهيت آنها داريم انجام دهيم.

 



روي ماه قدم بزنيد!

ناسا، سايتي را راه اندازي كرده است كه به تمام علاقه مندان اجازه مي دهد به صورت مجازي روي ماه قدم بزنند.
ناسا در اين سايت خود كه wwwmoonzooorg نام دارد از تمام علاقه مندان به اكتشافات فضايي دعوت كرده است كه از طريق وب و با يك وضوح تصوير بي سابقه در سطح ماه قدم بزنند.
تصاويري كه ماهواره Lunar Reconnaissance Orbiter Camera ناسا از سطح ماده تهيه كرده است اين سفر مجازي به تنها قمر زمين را امكانپذير مي كند.
سايت Moon Zoo Web را كه گروه «ائتلاف علوم شهروندي» زير نظر ناسا راه اندازي كرده يك پروژه كاملا علمي است كه قصد دارد مردم را به طور مستقيم با اهداف بازسازي تاريخ سفرهاي انسان به ماه آشنا كند.
«ائتلاف علوم شهروندي» گروهي متشكل از سازمانهاي علمي و موزه ها است كه پيش از اين موفقيت بزرگي را در پروژه ديگري با عنوان Galaxy Zoo (باغ وحش كهكشان) در كارنامه خود دارد.
در پروژه Galaxy Zoo بيش از 025 هزار فرد علاقه مند از تمام دنيا در تحقيقات نجومي و از طريق تلسكوپهاي مجازي شركت كردند.
براساس گزارش Scientific American، رئيس اين پروژه در اين خصوص توضيح داد: ما به كاربران وب تمام دنيا نياز داريم كه به ما در ارائه توضيحات دقيق اين تصاوير جديد ماه كمك كنند. به طوري كه اگر هر كاربر تنها پنج دقيقه براي تماس با حفره هاي روي ماه وارد اين سايت شود مي تواند ارزش علمي بالايي داشته باشد.
اين دانشمندان به ويژه براي تشخيص تعداد، سن و عمق حفره هاي روي ماه و همچنين حفر هاي تازه اي كه در اثر برخورد شهاب سنگها ايجاد شده اند به كمك كاربران وب نياز دارند.

 



توت فرنگي ها به فضا مي روند

دانشمندان دانشگاه پوردو گونه اي توت فرنگي يافته اند كه پس از كاشته شدن به نگهداري و انرژي كمي نياز دارد. ويژگيهايي كه مي تواند اين ميوه را به يكي از محصولات كشاورزي فضايي تبديل كند.
محققان دانشگاه پوردو با آزمايش روي گونه هاي مختلف توت فرنگي دريافتند يكي از اين گونه ها به نام Seascape از تواناييهاي لازم براي رشد و نمو در فضا برخوردار است.
به گفته دانشمندان هدف اصلي اين مطالعات بررسي امكان كشت دادن گياهان در فضا با حداقل عوامل مورد نياز براي توليد است و اين توت فرنگي براي رشد به دوره هاي نوري كوتاهتري نياز داشته و در نهايت ميزان ميوه هاي به دست آمده از آن با ديگر گياهان توت فرنگي برابر است. اين گياه گونه اي است كه نسبت به نور روز خنثي است. به اين معني كه نسبت به طول مدتي كه در معرض نور آفتاب قرار مي گيرند حساسيتي ندارند.
بر همين اساس دانشمندان اين گياه را در معرض تابش نور در دوره هايي بيشتر از 20 ساعت وكمتر از 10 ساعت قرار دادند، نتايج آزمايش نشان داد با وجود اينكه تعداد ميوه هاي به دست آمده از گياهي كه كمتر در معرض نور خورشيد قرار داشت كمتر بود، اما با توجه به ابعاد و بزرگي ميوه ها حجم كلي محصول با ديگر گياهان برابري مي كرد. براساس گزارش زي نيوز، اين مطالعه نشان داد توت فرنگي Seascape گزينه بسيار مناسبي براي كشاورزي در فضاست زيرا با بسياري از ويژگيهايي كه ناسا براي محصولات فضايي تعريف كرده است همخواني دارد. بوته هاي توت فرنگي كوچك بوده و با محدوديت فضا و حجم سازگاري دارند. همچنين به دليل نياز به نور كم و توليد محصولات كمتر اما بزرگتر، اين گياه از ميزان نيروي كار و انرژي كه براي كاشت و نگهداري نياز دارد خواهد كاست.

 



مصرف ويتامين ها و خطر ابتلا به سرطان

براساس نتايج يك تحقيق جديد، مصرف افراطي و دوز بالاي ويتامين هاي C و E خطر ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.
اين تحقيق نشان داده است كه مصرف دوز بالاي مكمل هاي تغذيه اي آنتي اكسيداني مانند ويتامين C و E مي تواند سبب ترغيب تغييرات غيرطبيعي ژنتيكي در سلول ها شده و خطر بروز سرطانها را تشديد كند.
دكتر ادواردو ماريان رئيس انستيتو قلب سدارز-سيناي كه سرپرستي اين پژوهش را عهده دار بوده در اين باره خاطرنشان كرد: اين تغييرات ژنتيكي غيرطبيعي مي تواند سبب بروز حالت پيش سرطان در مصرف كنندگان اين مكمل ها شوند.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس اين محققان به طور اتفاقي در مطالعات خود روي سلول هاي بنيادي متوجه شدند كه مصرف بيش از حد اين مكمل هاي آنتي اكسيداني خطر بروز مشكلات ژنتيكي را در افراد تشديد و آنها را مستعد ابتلا به سرطان ها مي كند.
جزئيات اين تحقيق در مجله سلولهاي بنيادي منتشر شده است.

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14