(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 26 ارديبهشت 1389- شماره 19646

شگفت زدگي رسانه هاي غربي از مشاركت مردمي در انتخابات دهم

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




شگفت زدگي رسانه هاي غربي از مشاركت مردمي در انتخابات دهم

زلزلأ سياسي
سرانجام پس از ماهها انتظار و رقابتهاي داغ انتخاباتي بين نامزدهاي انتخابات دهم ، لحظه خلق حماسه مردمي خرداد فرا رسيد و صحنه هاي به ياد ماندني و ماندگاري توسط ملّت غيور ايران در تاريخ به ثبت رسيد. اصل حضور مردم در انتخابات در حقيقت به معناي حصول مشاركت دقيق و همه جانبه ملّت در امر نظارت بر كارگزاران حكومت از يك سو و ضمانتي بر تحقق مردم سالاري و اجرايي شدن اصول اسلامي از ديگر سو بود. مردم ايران با مشاركت سياسي خود نشانه اي از وجود وحدت ملي و داخلي را به جهانيان نشان دادند و با لبيك گويي به فراخوان رهبر فرزانه انقلاب جهت مشاركت عمومي در انتخابات، صحنه اي بي نظير در تاريخ نظامهاي مردم سالار جهان رقم زدند.
مقام معظّم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي در ساعات اوّليه صبح خرداد با حضور در پاي صندوق 110 ضمن انداختن رأي خود بيان داشتند: « مردم مانند هميشه با آرامش، متانت، صبر و حلم، وقار و سكينه روحي خود تلاش بدخواهان را براي ايجاد تشنج ناكام بگذارند. چرا كه تشنج به ضرر كشور و آراي مردم است. » ايشان با پيش بيني احتمال آشوب توسط برخي عناصر شكست خورده افزودند: « مردم با رشد، كمال و بلوغ عقلاني خود اجازه ندادند در اين صحنه پرشور حادثه تلخي به وجود آيد. » معظم له با اشاره به برخي شايعه سازيها و نقل قولها از جانب ايشان (بويژه شايعه پاسخ ايشان به نامه هاشمي رفسنجاني و پاسخ تند به احمدي نژاد در روزهاي گذشته) اضافه كردند: « مردم به اين شايعات و ديگر شايعات در خصوص بخشهاي مختلف انتخابات كه ساخته انسانهاي ناسالم است توجه نكنند. » حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر حضور حداكثري مردم در انتخابات گفتند: «به لطف و مدد الهي و رشد آگاهي و هوشياري مردم شاهد انتخاباتي پرشور باشيم. . . . انتظار داريم با توفيق الهي و حضور متراكم مردم در پاي صندوقهاي رأي، ملّت بزرگ ايران از يك امتحان بزرگ ديگر سربلند بيرون آيند. از مردم مي خواهم از اوّل وقت، همه به پاي صندوق رأي بروند و سهم خود را در اداره كشور به عهده گيرند و طبق تشخيص خود بهترين و شايسته ترين فرد را براي مدت 4 سال به رياست قوّه اجرايي انتخاب كنند. »1
كانديداهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز با حضور در چهار حوزه مختلف اخذ آرأ در شهر تهران در ميان حضور انبوه مردم آراي خود را به صندوقها انداختند. دكتر محمود احمدي نژاد در مسجد جامع افسريه حضور پيدا كرد و رأي خود را به صندوق شماره 6192 انداخت. وي پس از رأي دادن در جمع خبرنگاران گفت: « انتخابات صحنه تجميع اراده ملّت، هم افزايي ملي و توان و انديشه ملّت براي جهش و پرش بلند به سمت قله هاي افتخار و برتري است. » وي در ادامه گفت: «بحمدالله ملّت ايران ملّتي هشيار، آگاه، انقلابي، مصمم، تلاشگر و آرماني است و مي بينيد كه از ساعات اوّليه رأي گيري ازدحام مردم در صندوقهاي رأي وجود دارد و اين نشانه هوشمندي مردم و تصميم قاطع مردم براي رقم زدن يك آينده روشن و سرشار از پيشرفت و عدالت، برادري و همچنين تعيين سرنوشت آنها است. احمدي نژاد با بيان اين كه: «من صميمانه از ملّت ايران تشكر مي كنم» گفت: «من از همه خوبيها، بزرگواريها، فداكاريها و گذشتهاي ملّت ايران تشكر مي كنم و مطمئن هستم كه حضور مردم ان شأالله راه را براي كارهاي بزرگتر، تصميمهاي عظيم تر و حركت به سمت آينده روشن هموار مي كند و اميدوارم امام عصر(عج) كه همچنان يار و مددكار ملّت ايران بوده است، ملّت ايران به سمت قله هاي نوراني پيشرفت و عظمت حركت كند. »2
دكتر محسن رضايي يكي ديگر از نامزدهاي انتخابات كه رأي خود را به صندوق شماره 016 حسينيه جماران انداخت، پيش بيني كرد انتخابات دو مرحله اي خواهد شد. وي كه با همراهي دانش جعفري، رضا طلايي نيك و اميرعلي اميري از مسؤولان ستاد انتخاباتي اش به شعبه اخذ رأي آمده بود، ظهر جمعه در جمع خبرنگاران گفت: «من از هوادارن خودم مي خواهم حتماً در انتخابات به طور گسترده شركت كنند و اخلاق را نيز رعايت كنند. » رضايي اظهار داشت: «برنامه من به گونه اي است كه مي توانم خودم آن را اجرا كنم؛ اما مردم هرچه تصميم بگيرند براي من مقدّس است و به رأي مردم احترام مي گذارم. » وي در ادامه گفت: «هركس در انتخابات پيروز شود همه بايد با او همكاري كنند و از هواداران خودم مي خواهم پس از انتخابات به رأي مردم تمكين كرده و اخلاق را رعايت كنند. »3
ميرحسين موسوي نيز به همراه همسر خود ( زهرا رهنورد) در مسجد جامع ارشاد شهر ري رأي خود را به صندوق انداخت و در سخنان كوتاهي در ميان خبرنگاران از حضور همه مردم در پاي صندوقهاي رأي تشكر كرد. » و آن را معجزه دانست. موسوي با تأكيد بر لزوم حفظ آراي مردم گفت: «من به همه هوادارانم قول داده ام كه از آراي آنها صيانت كنم. پس همه ما تا انتهاي رأي گيري بيداريم. » وي همچنين از برخي برخوردها اظهار گله كرد و افزود: «sms ها را تعطيل كرده اند و حال آن كه اين خلاف قانون است. » وي تأكيد كرد: «اين همه وحدت كه امروز در ميان مردم است يك فرصت طلايي براي ماست. »4
مهدي كروبي يكي ديگر از كانديداهاي انتخابات دهم هنگام انداختن رأي خود در صندوق شماره 66 نياوران واقع در حصار بوعلي گفت: «نتيجه اين انتخابات را پيش بيني نمي كنم؛ چرا كه اين مردم هستند كه بايد پيش بيني كننده انتخابات باشند. » وي كه همراه غلامحسين كرباسچي و جميله اشكوري براي انداختن رأي خود به صندوق حاضر شده بود در پاسخ به سؤالي تأكيد كرد: «تلاش همه بر اين بود كه انتخابات پرشور و نشاط برگزار شود و همان گونه كه شاهد هستيم به لطف مردم اين انتخابات از شور و نشاط بالايي برخوردار است. »5 كروبي همچنين گفت: «ما بايد
بعد از اعلام نتايج انتخابات مردم، هركسي را كه رأي آورد از او دفاع و حمايت كنيم. »6
صادق محصولي (وزير كشور) ضمن بازديد از ستاد انتخابات كشور در جمع خبرنگاران گفت: «به نظر مي رسد با مشاركت گسترده مردم در اين انتخابات ما شاهد ركورد خوبي نسبت به گذشته از نظر حضور مردم باشيم. » و با رد هرگونه شائبه عدم سلامت انتخابات افزود: «در تمام مراحل انتخابات و از اوّل تا آخر رأي گيري و حتي لحظه شمارش آرأ، نمايندگان نامزدها در شعب اخذ رأي حضور دارند و درواقع در تمام مراحل انتخابات ناظرين شوراي نگهبان، بازرسين وزارت كشور، مجريان انتخابات و نمايندگان كانديداها حضور خواهند داشت و الحمدلله هيچ گونه شائبه عدم سلامت در انتخابات وجود ندارد. »7
حضور گسترده و باشكوه مردم ايران در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بازتاب گسترده اي در رسانه هاي بين المللي داشت. شبكه هاي تلويزيوني، خبرگزاريها، مطبوعات و سايتهاي خبري جهان كه از مدتها قبل، اخبار انتخابات ايران را پيگيري مي كردند؛ حضور حماسي ملّت ايران را اين گونه مخابره كردند:
روزنامه امريكايي وال استريت ژورنال : « انتخابات خرداد يكي از خارق العاده ترين و پرشورترين انتخابات رياست جمهوري ايران تا كنون بوده است. »
هفته نامه آلماني اشپيگل: «حضور مردم در اين انتخابات بي سابقه بوده است. وزارت كشور ايران در مورد اين پيش بيني حق ّ داشت؛ زيرا حضور بي سابقه مردم از ساعات اوّليه در اين انتخابات، نشان از به واقعيت پيوستن اين پيش بيني دارد. »
روزنامه فرا منطقه اي القدس العربي: «اعراب بايد از انتخابات ايران درس بگيرند و حال مي فهميم كه چرا قدرتهاي جهاني و غربي مبهوت قدرت ايران شده اند. »
خبرگزاري رويترز: « باراك اوباما رئيس جمهور امريكا قصد دارد، در انتخابات جمهوري ايران چه احمدي نژاد رئيس كنوني و چه ميرحسين موسوي نامزد اصلاح طلبان پيروز شوند؛ تلاشهايش را براي تعامل با ايران ادامه دهد. »
شبكه خبري اي بي واي (ABY) انتخابات ايران نشان داد كه ساختار دموكراسي در اين كشور نسبت به كشورهاي غربي بسيار مستحكم است و مردم عقيده جدّي به صيانت رأي خود دارند. »
خبرگزاري آلمان: «در تهران و برخي شهرهاي ايران حتي پيش از ساعت 8 صبح و آغاز انتخابات، رأي دهندگان صفهاي طولاني تشكيل داده بودند. »
خبرگزاري آسوشيتدپرس: «برپايي تجمعات انبوه خياباني، شعارها انتخاباتي پر زرق و برق. برگزاري مناظره هاي تلويزيوني آزاد، از ويژگيهاي بارز اين دوره از انتخابات ايران بوده است. »
شبكه تلويزيوني فرانس 42: « مشاركت مردم در انتخابات شگفت انگيز بود و مردم ايران با شور و علاقه فراواني در اين دوره انتخابات رياست جمهوري شركت كردند. »
شبكه تلويزيوني سي ان ان CNN امريكا: « مردم ايران به نحو بي سابقه در انتخابات رياست جمهوري شركت كردند. » اينها نمونه هايي از انعكاس حضور حماسي مردم فهيم ايران در پاي صندوقهاي رأي بود كه موجب شگفتي و حيرت فراوان جهانيان شد. اما در كنار اين پيروزي بزرگ ملّت يعني حضور 58 درصدي در پاي صندوق رأي، دكتر محمود احمدي نژاد كه از پيش گمانه زني هايي مبني بر پيروزي وي در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از سوي اشخاص و رسانه هاي داخلي و خارجي انجام گرفت، با كسب بيش از 42 ميليون رأي براي دومين بار به عنوان رئيس جمهور اسلامي ايران برگزيده شد. بسياري از فعالان سياسي رأي 42 ميليوني احمدي نژاد را نشانه شكست هجمه ها عليه وي دانسته و پيروزي وي را تبريك گفتند.
جشن واقعي
مقام معظّم رهبري در پيامي ضمن تبريك به دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور منتخب ملّت ايران فرمودند:
« انتخابات 122 خرداد، 322 خرداد با هنرنمايي ملّت ايران، نصاب تازه اي در سلسله طولاني انتخابهاي ملي پديد آورد. مشاركت بيش از 58 درصد مردم در پاي صندوقها و رأي بيست و چهار ميليوني به رئيس جمهور منتخب، يك جشن واقعي است كه به حول و قوّه الهي خواهد توانست پيشرفت و اعتلاي كشور و امنيت ملي و شور و نشاط پايدار تضمين كند. ديروز شما توانستيد ثابت كنيد كه ايران به بركت شعارها و ارزشهاي انقلاب اسلامي در برابر تهاجم سياسي و رواني از چنان مصونيت و صلابتي برخوردار است كه با گذشت سي سال از آغاز مردم سالاري ديني در اين كشور از هميشه تازه نفس تر و سر زنده تر در صحنه حاضر گشته و دوستان و دشمنان را به ادامه راه روشن خود مطمئن مي سازد. . . اين جانب با فروتني در برابر عزم و ايمان شما مردم عزيز، اين موفقيت بزرگ را به حضرت ولي الله الاعظم روحي فداه و به روح امام بزرگوار و به يكايك آحاد ملّت تبريك عرض مي كنم و همگان را به قدرداني از اين لطف الهي و شكرگزاري در برابر پروردگار حكيم و عليم توصيه مي كنم. به همه آحاد مردم بويژه جوانان عزيز كه سرزنده ترين نقش آفرينان اين حادثه شورانگيز بودند، توصيه مي كنم كه كاملاً هوشيار باشند. همواره بايد شنبه پس از انتخابات، روز مهرباني و بردباري باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران ديگر نامزدهاي محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحريك آميز و بدگمانانه پرهيز كنند. . . رئيس جمهور منتخب و محترم، رئيس جمهور همه ملّت ايران است و همه و از جمله رقيبان ديروز بايد يكپارچه از او حمايت و به او كمك كنند. »8
معظّم له در ديدار با مداحان اهل بيت: به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) نيز در سخناني با اشاره به حضور حماسي ملّت ايران در انتخابات دهم بيان داشتند:
«حقيقتاً يك دست اعجازآفرين الهي پشت اين انتخابات بود و ملّت بيدار، با بصيرت و هوشيار ايران در اين حماسه بزرگ نشان داد به گفتمان، راه و ارزشهاي پايه گذاري شده امام خميني(ره) همچنان دلبسته است و سعادت و پيشرفت خود را در اين راه مي جويد. . . ملّت ايران اسلامي با حضور گسترده و پرشور خود در انتخابات ثابت كرد كه به عزّت ملي اهمّيت مي دهد و ايستادگي در مقابل زورگويان و زياده خواهان و پايداري براي احقاق حق ّ را جزو ارزشهاي اساسي و افتخار خود مي داند و اين را با اين انتخابي كه انجام گرفت نشان داد. »9
خلاصه آنجه گذشت
1- علي رغم توصيه هاي مؤكد مقام معظّم رهبري بر زودهنگام بودن پرداختن به موضوع انتخابات، برخي گروهها و جريانات سياسي اقدام به فعاليت نموده و با هدف مشروعيت زدايي از انتخابات تلاش نمودند تا نيروهايي كه طي سالهاي گذشته جزو محذوفين سياسي و اجتماعي محسوب مي شدند را روي كار آورند!
2- اصلاح طلبان براي دستيابي به كرسي رياست جمهوري از شيوه ها و ترفندهاي متعددي استفاده كردند. طرح دولت نجات ملي و دولت وحدت ملي و عبور از احمدي نژاد - القأ انشقاق در ميان اصولگرايان و رسيدن به اجماع و وحدت اصلاح طلبان - تخريب همه جانبه دولت نهم و شخص رئيس جمهور قانوني كشور با شيوه هاي گوناگون نظير دروغگو خواندن رئيس جمهور - بزرگ نمايي اختلافات كارشناسي ميان دولت و مجلس - انتقادهاي بجاي بزرگان و مراجع تقليد از برخي عملكردهاي دولت و. . . .
3- طراحي برنامه جنگ نرم عليه ايران اسلامي در مرحلأ انتخابات دهم رياست جمهوري از دو سال قبل از برگزاري انتخابات انجام شده و كليد خورده بود.
3- عناصر زخم خورده از انقلاب اسلامي، بويژه منافقين، نهضت آزادي، سكولارها و ملّي گراها و افراد رانده شده توسط حضرت امام(رض) مانند منتظري در اين پروژه به صورت فعّال شركت داشتند.
4- در اين طرح، كليه عناصر داخل و خارج، آگاهانه و غيرآگاهانه، برحسب وظايف تعيين شده، چيدمان داشتند.
5- همزمان با نزديك شدن ايام دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، تخريبها عليه دولت نهم به اوج مي رسد. متهم كردن دولت به تخلّف از سياستهاي كلان كشور - آمارسازي و تبليغاتي خواندن سفرهاي استاني - افزايش هزينه ها و ريخت و پاش در سفرهاي استاني - متهم كردن دولت به حماسه سازي به جاي ديپلماسي سازنده و قانون گريزي و قانون ستيزي - تشبيه كردن دولت نهم به قاچار و خطرناكتر بودن رفتارهاي دولت احمدي نژاد از بني صدر - اتهام زياد شدن فاصله طبقاتي با شعار عدالت محوري و به لبه پرتگاه بردن كشور و نابودي كشاورزي و بسياري مطالب ديگر، نمونه هايي از بالا رفتن اصلاح طلبان از نردبان تخريب براي به قدرت رسيدن بود!
5- آمريكا و غرب با سرمايه گذاري وسيع مالي، اطلاعاتي و تبليغاتي، رسانه اي را تدارك ديده و جهت حمايت از عناصر پروژه جنگ نرم آماده كرده بود.
6- عناصري از داخل نظام مانند سيد محمد خاتمي، ارتباطات قابل تأمّل و فاقد توجيه عقلي و شرعي با بنيادهاي براندازي آمريكا و غرب مانند سوروس و. . . برقرار كرده بودند!
7- گروهها، احزاب و جمعيتهاي به ظاهر ديني ولي سكولار مانند مشاركت، كارگزاران، مجاهدين انقلاب، مجمع روحانيون مبارز، و ساير طيفهاي دوم خردادي در يك هماهنگي و همسويي آشكار، به صحنه آمدند تا به حيات دولت اصولگرا و ارزشي خاتمه دهند!
8- اصلاح طلبان در اين انتخابات، نه به عنوان يك گروه سياسي داخل نظام كه قصد رقابت آرام، و همراه با پذيرش همه اسباب آن، بلكه در قالب يك اپوزيسيون پا به صحنه گذاردند. آنان چند ماه قبل از آغاز رقابتهاي انتخاباتي موضوعاتي چون جانبداري صدا و سيما از كانديداي خاص، دخالت نيروهاي نظامي در انتخابات و. . . را دنبال نمودند تا به وسيله آن نابرابري و ناعادلانه بودن انتخابات را مثلاً نشان دهند، لذا كميته صيانت از آرا به عنوان نهاد موازي با شوراي نگهبان راه اندازي شد.
8- تهيه و تنظيم نظرسنجيهاي جهت دار براي القأ پيروزي در انتخابات براي جناح سكولار حاضر در انتخابات، و استفاده از آن در پروژه «تقلّب در انتخابات»، توسط عناصر و مؤسسات داخلي و خارجي، در دستور كار قرار داشت.
9- بسياري از تحليلگران طرح جدّي تقلب در انتخابات و صيانت از آرا توسط اصلاح طلبان را علامت اطمينان صد درصدي آنها به شكست و تلاش براي بهانه جويي پيشاپيش دانسته و بر اين باورند كه اصلاح طلبان حتي اگر يك درصد احتمال پيروزي خود را در انتخابات مي دادند، هرگز اين طور بصراحت، سلامت انتخابات را زير سؤال نمي بردند!
01- ماهها آمدن يا نيامدن خاتمي و سپس موسوي، بخشي از پروژه جنگ نرم جهت حساس سازي جامعه و جلب توجه جوانان به سوي اين دو كانديداي جناح سكولار بود كه نهايتاً موسوي - به واسطأ سوابق نقد نشده و چهرأ پنهان در شرايط خاص دوران دفاع مقدس - بهترين گزينه براي جناح سكولار انتخاب و كانديداتوري وي قطعي و خاتمي از انتخابات كناره گيري نمود.
11- سه كانديداي مقابل آقاي احمدي نژاد (رياست جمهور) در يك پروسه هماهنگ، تخريب چهره كانديداي اصولگرا را در رأس مناظرات و تبليغات خود قرار دادند و به طور بي سابقه اي مقام رسمي كشور را متهم به دروغ گويي نموده و آمارهاي غيرواقعي ارائه دادند!
21- مقام معظّم رهبري همواره نسبت به شكل گيري جريانات التقاطي با روشنگري كامل، ملّت را به هوشياري فرا خوانده و در سخنان خود ضمن برشمردن ويژگيهاي لازم براي انتخاب رئيس جمهور، مردم را از انتخاب مسؤولين بي جرأت و ضعيف همچون شاه سلطان حسين برحذر داشتند.
1- ايران، 32/3/.1388
2- كيهان، 32/3/.1388
3- ايران، 32/3/.1388
4- كيهان، 32/3/.1388
5- همان.
6- ايران، 32/3/.1388
7- همان.
8- كيهان، 42/3/.1388
9- كيهان، 52/3/.1388
پاورقي

 

(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14