(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23  خرداد 1389- شماره 19668

بحران در صنايع دستي طبس
رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان:توليد فولاد در سند چشم انداز 55 ميليون تن پيش بيني شده است
افزايش صد درصدي كشت كلزا در آق قلا
كوتاه از ورزش شهرستانها
بهره برداري از 45 طرح مخابراتي در استان قزوين
جايگزيني تاكسي هاي فرسوده مشهد با خودروي تندر
افزايش 50 درصدي توليد نهال در مهران
كاهش متوسط عمر در حاشيه شهرهاي بزرگ
درمان و رهاسازي گربه شني نادر در نايين
كردستان فقط 20 روز از هواي پاك برخوردار بود
يك هزار و 300 موسسه قرآني در كشور فعاليت دارند
نماينده مردم رودسر و املش در مجلس: بخش رحيم آباد به شهرستان تبديل مي شود
اجراي طرح كارت پارك در شهر يزد
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي: نصف آب درياچه اروميه بخار شده است
بسترسازي مناسب براي گسترش آبزي پروري در اردبيل
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس: آمار بيكاري در استان كرمانشاه ضد و نقيض است



بحران در صنايع دستي طبس

يكي از مسائلي كه از ديرباز در فرهنگ طبس تاثير بسزايي داشته موقعيت خاص جغرافيايي و دور بودن اين شهر از ديگر مراكز جمعيتي است كه باعث شده مردم اين منطقه با روحيه كار مداوم و سخت كوشي در پي رفع نيازهاي خود باشند اين امر منجر به گسترش هنرهاي دستي شده است. در گذشته اي نه خيلي دور در دهه هاي 40 و 50 تعداد زيادي از مردم منطقه در هر كوي و برزن و منازل خود به توليد و ساخت محصولات هنري دستي مشغول بودند و توليدات خود را علاوه بر مصارف داخلي به شهرهاي ديگر صادر مي كردند و اين موضوع يكي از راه هاي امرار معاش خانواده ها بود. اما هم اكنون به دليل گذشت زمان و پير و كارافتاده شدن سازندگان محصولات هنرهاي دستي و عدم اقبال جوانان به اين كار در چند دهه گذشته هنرهاي دستي طبس از رونق افتاده و تعدادي از آنها به كلي از بين رفته و تعدادي ديگر در حال نابودي و احتضار است.
در گذشته پارچه بافي، سفالگري، گليم بافي، گيوه بافي و حصيربافي در اين شهر رونق زيادي داشته كه در حال حاضر به كلي فعاليت ها و كار در اين زمينه متوقف شده و به فراموشي سپرده شده است اما در حال حاضر اندكي به كار مسگري و كنده كاري بر روي مس و قالي بافي به عنوان كار جنبي و هنري مشغول هستند.
سيدمهدي قيصري سرپرست اداره ميراث فرهنگي و گردشگري و هنرهاي دستي طبس در اين رابطه به خبرنگار ماگفت: دليل كاهش و كسادي و عدم اقبال مردم به ساخت هنرهاي دستي نبود بازار فروش و اقتصادي نبودن و جايگزيني آنها با توليدات كارخانه اي و ابزار جديد است.
وي گفت: مزاياي ساخت و توليد هنرهاي دستي اين است كه مواد اوليه آن اكثراً برگرفته از طبيعت است و بر حداقل امكانات تكيه دارد.
وي گفت: ما در راستاي وظايف خود و احياي هنرهاي دستي و بومي منطقه در سال گذشته دو دوره كارآموزي در رشته هاي گليم بافي، نقاشي روي بوم، حصيربافي، قلمزني روي مس، سرمه دوزي، سفالگري برگزار كرديم كه تعداد 300 نفر نوآموز در آن شركت كردند و در پايان دوره ها براي آنها گواهينامه صادر شد.
طبس- خبرنگار كيهان

 



رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان:
توليد فولاد در سند چشم انداز 55 ميليون تن پيش بيني شده است

اصفهان - خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان گفت در سند چشم انداز توليد فولاد كشور 55 ميليون تن پيش بيني شده است.
محسن پورسينا افزود: حدود 2 درصد سيمان كشور سرباره است كه اگر مصرفي براي سرباره نداشته باشيم خود يك چالش اساسي از نظر زيست محيطي به همراه خواهد داشت.
وي كه در نخستين همايش كاربرد سيمان هاي سرباره اي (BFSC) در دانشگاه اصفهان سخن مي گفت: با اشاره به اينكه سيمان سرباره اي خيلي در كشور قدمت ندارد، افزود: استفاده از سرباره در كارهاي ساختماني مرسوم بوده كه امروز استفاده از سرباره در توليد سيمان يك اقدام جهشي و خوبي است و مي تواند سرباره اي فولاد در كوره بلند و كوره الكترونيكي را جذب كند.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان اصفهان گفت: ظرف چند سال آينده حدود 15 ميليون تن توليد فولاد در استان خواهيم داشت.
پورسينا اضافه كرد: در صنعت جاده سازي هم ساخت جاده سرباره حدود 6 برابر استحكام ايجاد مي كند و اين به معني كاهش هزينه هاي نگهداري جاده ها به ميزان يك ششم هزينه فعلي است.

 



افزايش صد درصدي كشت كلزا در آق قلا

گرگان- خبرنگاركيهان:
مدير جهادكشاورزي آق قلا گفت: درسال جاري كشت زراعت كلزا در شهرستان آق قلا بالغ بر 2679 هكتار مي باشد كه در مقايسه با سال زراعي 88-87 به ميزان 100درصد افزايش سطح كشت را داريم.
مهندس عليرضا گرزين افزود: با در نظرگرفتن استعداد اراضي دراين حوزه و لزوم ايجاد تناوب و اصلاح الگوي كشت، بستر مناسبي براي افزايش ظرفيت اين محصول در منطقه مهيا است.
وي در ادامه گفت: اين شهرستان يك شركت فني مشاوره اي با سه كارشناس ناظر دانه هاي روغني را زيرپوشش قرارداده كه كار توزيع بذر و نظارت بر مزارع را با همكاري كلينيك هاي فعال بخش خصوصي و درنهايت كار شبكه مراقبت دراين حوزه را برعهده دارند.
وي خاطرنشان كرد: با بررسي هاي انجام شده و اقدامات صورت گرفته پيش بيني مي شود بيش از
5 هزار تن محصول كلزا تحويل مراكز خريد شود كه در مقايسه با سال گذشته حدود 5/2 برابر افزايش توليد را شاهد خواهيم بود.

 



كوتاه از ورزش شهرستانها

انتخاب برترين تنيس بازان اوز
اوز- خبرنگاركيهان: يك دوره مسابقات تنيس روي ميز انفرادي آقايان در اوز برگزار شد. اين مسابقات با شركت 20نفر از سوي كانون دانشجويان هلال احمر اين شهر برگزار شد كه در پايان مسابقات «عيسي خرم، سجاد فروزان، صفدر داوري و عليرضا قاسمي» مقامهاي اول تا چهارم را كسب كردند. به افراد مذكور جوايزي اهدا شد.

كسب عنوان چهارم هندبال توسط شركت هپكو
اراك- خبرنگاركيهان: شركت هپكوي اراك در رقابتهاي هندبال ايران در مكان چهارم اين رقابت ها قرار گرفت.
هپكو در آخرين هفته رقابت ها كه در اراك برگزار شد با نتيجه 38 بر 28 مس كرمان را برد و پس از تيم هاي سپاهان و ذوب آهن در مكان چهارم ايستاد.

تكميل مجموعه ورزشي دزفول
دزفول- خبرنگاركيهان: مديركل تربيت بدني خوزستان گفت: با حمايت استاندار خوزستان بودجه خوبي براي تكميل فاز اول مجموعه ورزشي شهيد مجديان دزفول درنظر گرفته شده كه بزودي عمليات احداث اين پروژه آغاز مي شود.
حميد گرشاسبي با اشاره به 113 پروژه ورزشي نيمه تمام و رها شده در استان خوزستان گفت: در حال پيگيري هستيم تا از طريق استان و اعتبارات ملي بودجه خوبي را جذب كنيم تا بتوانيم پروژه هاي نيمه تمام را سروسامان بدهيم.
وي گفت: احداث 17سالن ورزشي مخصوص جانبازان و معلولان پيش بيني شده است كه ظرف سالهاي 89 و 90 در شهرهاي مختلف استان احداث و در اختيار هيئت هاي ورزشي قرار خواهند گرفت.
وي از برگزاري چند مسابقه برون مرزي و ميزباني چند مسابقه بين المللي كشتي در خوزستان خبر داد.

برگزاري مسابقات طناب كشي
سمنان- خبرنگاركيهان: به همت اداره تربيت بدني بخش شهميرزاد و هيئت ورزش روستايي و عشايري شهرستان مهديشهر، مسابقات طناب كشي و بومي محلي با حضور 100نفر از بانوان در سالن ورزشي شهداي فولاد محله به مدت 2 روز برگزار شد.
در پايان اين مسابقات به 16نفر از بانوان حائز رتبه برتر و همچنين به 5 نفر از بانوان داراي نام مقدس فاطمه جوائزي اهدا شد.

معرفي واليباليست هاي برتر
¤ برنامه هاي نمايشي جسماني و ايروبيك در شهميرزاد به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن با حضور بيش از 300 نفر از بانوان اين شهر در محل سالن شهيد آرو شهميرزاد برگزار شد.
در اين مراسم برنامه هاي نمايشي اسكيت، ايروبيك بزرگسالان، ايروبيك خردسالان، كاراته، ژيمناستيك، مسابقه واليبال و هفت سنگ، هنرنمايي گروه موسيقي نغمه برگزار شد. اين مراسم با اهداي شاخه گل و لوح تقدير به شركت كنندگان و همچنين اهداي جوائز به برندگان تيم هاي واليبال و هفت سنگ پايان يافت.

رقابت هاي واليبال ساحلي
كاشان- خبرنگاركيهان: رقابت هاي واليبال ساحلي خانوادگي «پدر و پسر» و «برادر و برادر» در كاشان برگزار شد.
در پايان اين دوره از رقابت ها كه 9 تيم خانوادگي در دو بخش در آن شركت داشتند، خانواده سيدحسيني در هر دو بخش «پدر و پسر» و «برادر و برادر» عنوان قهرماني را كسب كرد.
تيم هاي خانواده حمامي و روزمه در بخش پسر و پدر و تيم هاي خانواده سعيدي و زيدآبادي در بخش «برادر و برادر» به ترتيب مقام هاي دوم و سوم را بدست آوردند و جايزه ويژه اين مسابقات به سيدعباس روزمه، جوانترين واليباليست شركت كننده و پديده مسابقات اهدا شد.

قهرماني سپاهان آران و بيدگل
¤ تيم فوتبال سپاهان شهرستان آران و بيدگل عنوان قهرماني رقابت هاي فوتبال چهارجانبه گراميداشت 5 شهيد گمنام دفن شده در دانشگاه آزاد نراق كه در اين دانشگاه برگزار شده بود را به خود اختصاص داد.
در اين رقابت ها كه به مدت 2 روز بين تيمهاي پرسپوليس كاشان، سپاهان آران و بيدگل، دانشگاه آزاد نراق و سايبان گستر دليجان برگزار شد، در ديدار پاياني تيم سپاهان آران و بيدگل 3 بر صفر بر تيم فوتبال دانشگاه آزاد نراق غلبه كرد و به مقام قهرماني رسيد و تيم پرسپوليس كاشان سوم شد.

دوچرخه سواري بانوان كاشان
¤ به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن يك دوره مسابقه دوچرخه سواري ويژه بانوان در مجموعه ورزشي جوان اين شهر برگزار شد.
در اين دوره از رقابت كه 55 بانوي دوچرخه سوار در رشته تايم تريل انفرادي در آن شركت داشتند، ناهيد بلنديان، زهره مس چي و فهيمه فارغ به مقام هاي اول تا سوم رسيدند.

برتري تيم ژيمناستيك ابتدايي كاشان
¤ تيم ژيمناستيك مقطع ابتدايي آموزشگاههاي شهرستان كاشان در مسابقات قهرماني مدارس استان اصفهان موفق به كسب دو مقام نايب قهرماني و يك مقام سومي شد.
در اين دوره از رقابت ها كه 50 ورزشكار در قالب 5 تيم در آن شركت داشتند، علي زارعي و متين زهره اي به مقام نايب قهرماني و سعيد غديري پور به مقام سوم رسيدند.

ورود به تيم ملي پينگ پنگ ايران
¤ دختر كاشاني به عضويت تيم ملي جمهوري اسلامي ايران درآمد.
پريسا صمدي، پينگ پنگ باز نام آشناي كاشاني جهت حضور در مسابقات جهاني مسكو به عضويت تيم ملي ايران درآمد و در حال حاضر براي آمادگي بيشتر در اردوي تيم ملي به سر مي برد.

جشن بادبادكها در نايين
نايين- خبرنگاركيهان: جشن پرواز بادبادكها با حضور نونهالان در زمين چمن استاديوم تختي نايين برگزار شد.
در اين جشن بيش از 100نونهال از مهدهاي كودك نايين همراه با والدين خود شركت كردند و در پايان به 15نفر كه بالاترين پرواز، زيباترين بادبادك و بهترين شعار در زمينه ورزش را داشتند جوايزي اهدا شد.

صعود به قله كلار
درچه- خبرنگاركيهان: 500 نفر از بسيجيان استان اصفهان از جمله شهر درچه در سالروز فتح خرمشهر به قله 3650 متري كلار واقع در شهرستان گندمان در استان چهارمحال و بختياري صعود كردند. اين اردوي دو روزه از سوي تربيت بدني بسيج سپاه صاحب الزمان(عج) اصفهان برپا شده بود. صعودكنندگان با حضور در مزار شهداي گندمان و قرائت زيارت عاشورا با آرمانهاي شهدا تجديد عهد كردند.

 



مديرعامل شركت مخابرات كشور خبر داد
بهره برداري از 45 طرح مخابراتي در استان قزوين

قزوين- خبرنگار كيهان:
150 طرح مخابراتي با 45 ميليارد و 303 ميليون ريال با حضور مديرعامل شركت مخابرات ايران و مسئولان استاني در قزوين به بهره برداري رسيد.
مديرعامل شركت مخابرات كشور در مراسم بهره برداري از اين طرح ها گفت: خروج شركت مخابرات از دولت و تبيين آيين نامه هاي داخلي باعث از بين رفتن 90 درصد موانع اين شركت شده است.
صابر فيضي اظهار داشت: با خصوصي شدن اين شركت راه براي همكاري با افراد حقيقي و حقوقي كه داراي ايده و قادر به ارايه سرويس در اين حوزه هستند باز شده است.
وي خاطر نشان كرد: كاهش سفرهاي درون و برون شهري، ارايه خدمات دستگاه هاي اجرايي، بانكها توسط فناوري اطلاعات به مردم از مهمترين نقشهاي شركت مخابرات در اين حوزه است.
فيضي با اشاره به طرح شعار شهر بهتر، زندگي بهتر با فناوري اطلاعات در سال جاري گفت: با بكارگيري فناوري اطلاعات از اقدامات فيزيكي جلوگيري مي شود.
مديرعامل شركت مخابرات كشور تاكيد كرد: اين شركت از 8سال پيش تمركز خود را تا سال 88 بر مسائل فيزيكي قرارداد كه اين تلاش ها سال گذشته به اوج خود رسيد و امروزه ظرفيت بالايي در حوزه سخت افزاري وجود دارد كه فاصله ايران را با كشورهاي پيشرفته بسيار كم كرده است.
وي اضافه كرد: چنانچه سازمان صدا و سيما براي انتقال كل سيگنال هاي خود از شركت مخابرات استفاده كند تنها 30 درصد از اين ظرفيت فيزيكي اشغال مي شود.

 



جايگزيني تاكسي هاي فرسوده مشهد با خودروي تندر

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري مشهد گفت: به زودي خودروهاي L90، جايگزين تاكسي هاي فرسوده مشهد مي شود.
غلامرضا زارعي افزود: اين درحالي است كه بيش از يكصد تاكسي در مرحله اول به خودروL90 تبديل مي شود كه اين روند در آينده نيز ادامه خواهد داشت.
وي تصريح كرد: در مرحله اول تاكسي هاي قبل از سال 1374 و ساماندهي هاي قبل از سال 1372 به خودروهايL90 تبديل مي شوند.
زارعي خاطرنشان كرد: اميد است با جايگزيني خودروهاي فرسوده و قديمي به خودروهاي جديد، گامي مثبت جهت رضايت شهروندان برداشته شود.

 



افزايش 50 درصدي توليد نهال در مهران

ايلام - خبرنگار كيهان:
به منظور توسعه فضاي سبز، در سال جاري يك ميليون اصله نهال گرمسيري در نهالستان مهران توليد مي شود.
مهندس بازدار مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام گفت: با افزايش 50 درصدي توليد نهال امسال يك ميليون اصله نهال شامل گونه هاي اكاليپتوس، كهور، كنار، تاترك، شيشه شور، نخل زينتي، اكاسيا ... توليد مي شود و اين نهال ها در عرصه هاي منابع طبيعي، حاشيه راه ها و پارك هاي جنگلي با عنوان بادشكن استفاده مي شود هدف از كاشت اين نهال ها به منظور مقابله با آثار زيانبار خاك بارش ها و ريزگردها و توسعه فضاي سبز توليد مي شوند.
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام گفت: اين نهالستان به مساحت 10 هكتار و مجهز به سيستم آبياري باراني است كه در صورت تامين اعتبار افزايش نهال ها تا دو برابر امكان پذير است. اين نهال ها كه با شرايط آب وهوايي منطقه كاملا سازگارند و اوايل اسفندماه آماده انتقال به عرصه ها هستند.
مهندس بازدار افزود: توليد نهال كاري سخت، فني و هزينه بر است لذا از تمام افرادي كه نهال ها را تحويل مي گيرند خواست كه در كاشت و مراقبت از آنها دقت لازم را به عمل آورند.
گفتني است استان ايلام داراي 2 نهالستان گرمسيري در شهرستان هاي مهران و دهلران و يك نهالستان سردسيري در شهرستان ايوان است كه نهال هاي مورد نياز استان را تامين مي كنند.

 



معاون دانشگاه علوم پزشكي شيراز خبر داد
كاهش متوسط عمر در حاشيه شهرهاي بزرگ

شيراز- خبرنگار كيهان:
متوسط عمر و اميد به زندگي در حاشيه شهرهاي بزرگ كه زيرساخت هاي بهداشتي براي زندگي را ندارند رو به كاهش است و اين موضوع به عنوان تهديدي براي زندگي شهري قلمداد مي شود.
«محسن مقدمي» معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اين مطلب در همايش شهرنشيني و سلامت گفت: در حالي كه اميد به زندگي در مناطقي كه زيرساخت هاي لازم براي زندگي شهر را دارند حدود 75 سال است اما اين ميزان در حاشيه شهرهاي بزرگ و نقاطي كه زير ساخت زندگي سالم را ندارند حدود 35 سال تخمين زده مي شود.
وي اظهار داشت: شهرنشيني همانند تيغ دو لبه است كه هم مي تواند در بهبود سلامت و زندگي انسان نقش آفريني كند و هم مي تواند عاملي تهديدكننده براي سلامت قلمداد شود.
وي افزود: اگر روند كنوني توسعه شهرها ادامه پيدا كند و زير ساخت هاي لازم براي زندگي شهري ديده نشود قطعاً در سال هاي آينده اغلب شهرهاي بزرگ كشور دچار مشكلات حادي خواهند شد.
وي گفت: افزايش مرگ و مير كودكان ناشي از عدم وجود استانداردها و معيارهاي تعريف شده در حوزه بهداشت از ديگر پيامدهاي شهرنشيني بدون زيرساخت و حاشيه نشيني است.

 



درمان و رهاسازي گربه شني نادر در نايين

نايين- خبرنگار كيهان:
يك قلاده گربه شني با نام علمي(Felie margarita) از كمياب ترين و نادرترين گونه هاي جانوري كشور كه تنها در زيستگاه هاي ماسه اي اطراف كوير مركزي ايران يافت مي شود پس از درمان در زيستگاه اصلي خود واقع در تاغزارهاي موسوم به ريگ جن در شمال غرب پناهگاه حيات وحش عباس آباد نايين رهاسازي شد.
به گفته حسين اكبري، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان نايين اين جانور بسيار كمياب به علت تصادف با خودروي عبوري دچار مصدوميت شد كه پس از 6 روز درمان، تغذيه و معاينات دامپزشكي و اطمينان از بهبودي كامل در زيستگاه اصلي خود رهاسازي شد.
وي افزود: گربه شني به علت ويژگي هاي خاص زيستي از ذخاير ژنتيكي بسيار مهم و ارزشمند براي استان و كشور محسوب شده و وجود آن در هر منطقه اي اهميت گردشگري آن منطقه را صدچندان مي سازد.
گربه شني مختص چند زيستگاه بياباني در اطراف كوير مركزي بوده و عليرغم اين كه گزارش موثقي از مشاهده آن در ديگر زيستگاه هاي كشور در سال هاي اخير وجود نداشته اما مستندات قطعي بدست آمده نشان مي دهد شهرستان نايين غني ترين و بكرترين زيستگاه هاي گربه شني در كشور و جانوران كمياب ديگر است.
گربه شني بين 5/1 تا 3 كيلوگرم وزن داشته و از گربه خانگي كوچكتر به نظر مي رسد، نسبت اندازه سر به بقيه سطح بدن در اين جانور نسبت به حيوانات ديگر بزرگتر است.
همچنين گربه شني برخلاف ديگر جانوران داراي موهاي بسيار فشرده سياه يا قهوه اي در كف دست و پاها بوده كه خود يك سازگاري خاص و منحصربفرد با زيستگاه خود محسوب مي شود.

 



از ابتداي سالجاري تا نيمه خرداد ماه
كردستان فقط 20 روز از هواي پاك برخوردار بود

سنندج-خبرنگاركيهان:
از ابتداي سال جاري تا نيمه خردادماه كردستاني ها فقط از 20 روز هواي پاك برخوردار بوده اند.
مديركل محيط زيست كردستان در نشست خبري به مناسبت هفته محيط زيست با اعلام اين مطلب گفت: در مدت 77 روز هوا در استان 47 روز سالم، 9 روز ناسالم و يك روز خطرناك بوده است.
خيرالله مرادي افزود: به دنبال پديده گرد و غبار در سطح استان و كشور يك كار گروه ويژه مبارزه با آثار زيان بار گرد و غبار در استان با دو زيرمجموعه كميته اقدامات ميان مدت و بلندمدت با آثار و كميته آموزش و اطلاع رساني تشكيل شد. وي با اشاره به آناليز ذرات گرد و غبار گفت: خوشبختانه با آناليزهاي صورت گرفته پس از يك ماه و نيم مشخص شد آرسنيك در ذرات معلق شده بسيار اندك است. مرادي حد استاندار جهاني آرسنيك را 160 ميكروگرم در ليتر اعلام و اظهار داشت آرسنيك موجود در اين گرد و غبارها 48 ميكروگرم برليتر بوده كه بسيار كمتر از استانداردجهاني است و كادميوم در آن نيز صفر است. مديركل محيط زيست استان از بررسي دو فلز آهن و آرسنيك از نظر اولويت در گرد و غبار خبر داد و گفت پس از آزمايش هاي متعدد معلوم شد اين دو فلز در گرد و غبارها وجود ندارند و در نتيجه نگراني ها هم كم شد.

 



يك هزار و 300 موسسه قرآني در كشور فعاليت دارند

همدان-خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان دارالقرآن كريم كشور گفت: يك هزار و 300موسسه قرآني هم اكنون در كشور فعاليت دارند.
مهدي قره شيخلو با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران استان همدان افزود: طي چهار سال گذشته يك ميليارد تومان اعتبار جهت كمك به 1500 خانه قرآن روستايي هزينه شده است.
وي گفت: راه اندازي مراكز مشاوره قرآني و كارگاه هاي آموزشي مهارت هاي زندگي قرآني از جمله برنامه هاي سازمان دارالقرآن است كه تا پايان سال سه مركز در تهران احداث مي شود و در صورت توفيق براي مراكز استان ها نيز اقدام خواهد شد.
شيخلو به توسعه آموزش هاي قرآني به عنوان عمده ترين هدف سازمان اشاره و اعلام كرد: سالانه 500هزار نفر در كشور زير پوشش آموزش هاي قرآني قرار مي گيرند.
رئيس سازمان دارالقرآن الكريم كشور تاكيد كرد: بايد آموزش هاي قرآني به سمتي برود كه به فرهنگ قرآن توجه شود.

 



نماينده مردم رودسر و املش در مجلس: بخش رحيم آباد به شهرستان تبديل مي شود

رحيم آباد - خبرنگار كيهان:
نماينده مردم شهرهاي رودسر و املش در مجلس از ارتقاي بخش رحيم آباد به شهرستان خبر داد.
اسدالله عباسي افزود: روستاي زيار يكي از بخشهاي رحيم آباد است كه ساكنان محلي براي انجام كارهاي اداري مختلف خود مي بايد با تحمل هزينه هاي بسيار به مركز شهرستان رودسر مراجعه كنند كه به همين منظور بايد بسياري از ادارات مورد نياز به اين منطقه منتقل شوند.
وي در بخش ديگري از سخنانش از بالا بودن بيمه فندق انتقاد كرد و گفت: قيمت بيمه فندق عادلانه نيست و بايد تجديدنظر شده و براساس درآمد فندق كاران و ميزان برداشت محصول سالانه آنان محاسبه شود.
عباسي با اشاره به خسارات بسيار وارد آمده به باغ هاي گردو و فندق و گل گاوزبان در منطقه بر اثر سرمازدگي و تگرگ روزهاي گذشته، خواستار جبران هرچه سريعتر خسارات وارده شد.
وي از راه اندازي مركز تحقيقات گياهان دارويي در رحيم آباد خبر داد و گفت: در حال حاضر بيش از يكصد نوع گياه دارويي در منطقه وجود دارند كه كانون گل گاوزبان، فندق و گردو است.

 



اجراي طرح كارت پارك در شهر يزد

يزد- خبرنگار كيهان:
با آغاز مجدد طرح كارت پارك در محدوده خيابان هاي مركزي شهر يزد تهيه كارت پارك براي توقف در اين محل ها از ساعت 8تا 13 و 16تا 21 الزامي است.
گزارش روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري يزد حاكيست، اجراي اين طرح با هدف كاهش سد معبر و ميزان تصادفات و همچنين كم كردن بار ترافيكي معابر، اجراي مجدد طرح كارت پارك در محدوده خيابان هاي امام خميني، قيام، دهم فروردين، فرخي، آيت الله طالقاني، آيت الله كاشاني، تيمسار فلاحي و بلوار امامزاده، جعفر آغاز شده است.
شهروندان مي توانند كارت پارك را كه هزينه آن براي هر ساعت پارك 2هزار ريال تعيين شده است، از نيروهاي پاركبان مستقر در خيابان هاي محدوده طرح تهيه كنند و قراردادن كارت پارك تكميل شده پشت شيشه جلوي خودرو از عمده مواردي است كه بايد از سوي رانندگان رعايت شود.

 



مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي: نصف آب درياچه اروميه بخار شده است

تبريز - خبرنگار كيهان:
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي گفت: نصف آب درياچه اروميه بخار شده است.
بيوك رئيسي در تبريز و در محل اين اداره كل افزود: 150 هزار هكتار از اراضي درياچه اروميه در حوزه آذربايجان شرقي دچار پس روي شده است.
وي تصريح كرد: مقرر شده هر سال استانهاي آذربايجان غربي، كردستان و آذربايجان شرقي آب مورد نياز و ضروري درياچه اروميه را تامين كنند كه در اين راستا سهم هر استان، مشخص مي شود. رئيسي ميزان آبياري درياچه را 30 درصد اعلام و تاكيد كرد: اين ميزان مي بايست به 70 درصد برسد.
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي، با اشاره به اين كه با بارش هاي اخير، آب درياچه اروميه 70 سانتي متر افزايش يافته است، اضافه كرد: با اجراي مصوبات دور سوم سفر رئيس جمهور و هيئت دولت به آذربايجان غربي، كمبود آب درياچه اروميه برطرف خواهد شد.

 



استاندار خبر داد
بسترسازي مناسب براي گسترش آبزي پروري در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
استاندار اردبيل گفت: براي گسترش آبزي پروري و شيلات در استان بايد بسترسازي هاي لازم انجام شود.
منصور حقيقت پور در جلسه توسعه شيلات استان افزود: كشاورزان داراي چاه مجاز مي توانند آب برداشتي از چاه را در وهله اول براي پرورش ماهي به كار برده و سپس از آن براي آبياري مزارع استفاده كنند.
وي بر تشكيل و توسعه تعاوني هاي پرورش شيلات در استان تاكيد كرده و گفت: بانگ هاي توسعه تعاون، كشاورزي و صندوق مهر امام رضا(ع) با پرداخت تسهيلات بانكي و مديريت شيلات استان با ارايه آموزش هاي علمي به ياري پرورش دهندگان ماهي مي شتابند.
وي با اشاره به اتاق فكر تشكيل يافته در جهاد كشاورزي و وجود توان اجرايي در حمايت از توسعه شيلات افزود: تلاش مي شود با حمايت از ايجاد 500 استخر پرورش ماهي در سال 89 در استان و ارتقاي بهره وري در مزارع قديمي پرورش ماهي در استان، از ظرفيت موجود در اين خصوص به نحو مطلوبي استفاده شود.

 



نماينده مردم كرمانشاه در مجلس: آمار بيكاري در استان كرمانشاه ضد و نقيض است

كرمانشاه- خبرنگار كيهان:
براساس ارزيابي موجود نرخ بيكاري در استان كرمانشاه حداقل 20 درصد است.
«محمد كرمي راد» نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب افزود: طي ماه هاي گذشته آمارهاي ضد و نقيضي در خصوص پايين آمدن نرخ بيكاري در استان كرمانشاه شنيده ام. لذا اينجانب معتقدم آماري كه از نرخ بيكاري استان اعلام مي شود صحيح نيست و آمارهاي قبلي با نرخ بيكاري حال حاضر استان كرمانشاه متفاوت است.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: استان كرمانشاه 8 سال بطور مستقيم درگير جنگ بود و بعد از پايان جنگ هم به دلايل واهي كه اين استان ناامن است، سرمايه گذاري مناسبي ايجاد نشد تا عقب ماندگي هاي گذشته را جبران كند لذا همين عوامل منجر شد تا نرخ بيكاري به طور چشم گيري افزايش پيدا كند و نبايد به بهانه مسائل امنيتي استان كرمانشاه را براي سرمايه گذاري محدود كرد.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14