(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23  خرداد 1389- شماره 19668

بي اعتنايي بازار ايران به قطعنامه تحريم
نشست وزير بازرگاني با ايرانيان مقيم چين
موافقت بانك مركزي با عرضه سكه در بورس كالا
بهره برداري از 3700 طرح كشاورزي اين هفته در سراسر كشور
رئيس اتاق ايران: تحريم يك سياست بي نتيجه است
وزير اقتصاد: بازار سكه را مديريت مي كنيم
مشتركان كم مصرف برق جايزه مي گيرند
اجراي 80 درصد پل درياچه اروميه در دولت نهم ودهم
شناسايي باطري هاي موبايل غيراستاندارد در بازار
تمديد بازنشستگي بيمه شدگان با سابقه 10 ساله
توضيح اتحاديه امكان درباره يك خبر
برگزاري جلسه ويژه وزارتخانه هاي اطلاعات و بازرگاني درباره بازاريابي شبكه اي
دكتر جهرمي: 20 پرونده بزرگ مطالبات معوق در بانك صادرات مفتوح است
كوتاه اقتصادي



شاخص بورس 59 واحد رشد كرد
بي اعتنايي بازار ايران به قطعنامه تحريم

بازار سرمايه ايران ديروز
نه تنها برخلاف برخي پيش بيني ها به قطعنامه چهارم شوراي امنيت سازمان ملل واكنش نشان نداد، بلكه با رشد 8/59 واحدي شاخص كل و اقبال سرمايه گذاران به خريدسهام شركت هاي ارزشمند، از بي اثر بودن قطعنامه چهارم بر بازار سهام ايران حكايت داشت.
به گزارش خبرنگار ما، سهامداران و خريداران جديد كه در انتهاي هفته گذشته شاهد تصويب قطعنامه چهارم شوراي امنيت عليه ايران بودند و انتظار مي رفت كه به طور طبيعي بازار با افت مواجه شود، ولي در اولين روز معاملاتي واكنشي به اين قطعنامه نشان ندادند و بازار بدون واكنش خاصي نسبت به اين مسئله فعاليت خود را از سر گرفت به طوري كه تمامي شاخص هاي بورس كه نشان دهنده وضعيت كلي بازار است، در جهت مثبت حركت كردند.
در جريان معاملات روز شنبه، شاخص كل بورس 8/59 واحد رشد كرد و به 14 هزار و 9/114 واحد رسيد. پس از شاخص كل، شاخص بازار اول 9/46 واحد، شاخص بازار دوم 9/103 واحد و شاخص صنعت نيز 1/62 واحد رشد كردند.
در مجموع روز گذشته 348 ميليون سهم به ارزش 1152650 ميليون ريال معامله شد. ارزش بازار معاملات بورس تهران در اين روز نيز با ثبت تعداد 7269 معامله به ارزشي بالغ بر 710464 ميليارد ريال را تجربه كرد.
بازار روز گذشته شاهد بازگشايي 11 نماد معاملاتي بود به طوري كه نماد معاملاتي شركت هاي فرآورده هاي نسوزآذر، شيشه و گاز و سرمايه گذاري بانك ملي ايران، شركت هاي قند مرودشت و قند ثابت خراسان، قند تربت جام، سرمايه گذاري شاهد، لاميران، شكر شاهرود، شركت گروه صنعتي بارز و همچنين نماد معاملاتي شركت معدني و صنعتي چادرملو پس از برگزاري مجامع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه و عادي سالانه مبني بر تقسيم سود نقدي بدون محدوديت نوسان قيمت بازگشايي شد كه بازگشايي نماد چادرملو 15 واحد در مثبت شدن شاخص نقش داشت.
در بازار ديروز داروسازي اسوه، قند نقش جهان و مپنا از بهترين تقاضا و فولاد خوزستان و صنعتي دريايي ايران از بهترين عرضه ها برخوردار بودند، و حفاري شمال، فرآوري موادمعدني ايران و سرمايه گذاري بانك ملي ايران از بيشترين افزايش قيمت برخوردار بود.
ديروز همچنين تعداد 260 ميليون و 540 هزار و 500 سهم از سهام شركت حفاري شمال، به قيمت هر سهم 3 هزار و 577 ريال و به ارزش 932 ميليارد ريال متعلق به شركت ملي نفت ايران بابت ردديون دولت به شركت بيمه خدمات درماني واگذار شد.
بازار مالي آمريكا غير فعال شد
عليرغم بي تفاوتي بازار سرمايه ايران به قطعنامه اخير شوراي امنيت، انتشار آمار و ارقام نگران كننده درباره شاخص مصرف در آمريكا، بازار مالي اين كشور را در آغاز معاملات غيرفعال كرد.
به گزارش شبكه خبري فرانس 24، شاخص خرده فروشي ها در ماه مه در آمريكا 2/1 درصد كاهش يافت.
كاهش اين شاخص، شك و ترديدها در بين سرمايه گذاران درباره رشد اقتصادي آمريكا را دو چندان كرد.
انتشار اين آمار و ارقام باعث شد تا بازار مالي نيويورك روز جمعه غيرفعال شود به طوريكه در پايان روز كاري بورس در نيويورك تنها يك ميليارد سهم دادوستد شد.
كارشناسان اقتصادي معتقدند ادامه بحران اقتصادي در اروپا، موجب كاهش شديد شاخص كل بورس هاي جهان شده است.
تحليل گران مي گويند، اقتصادهاي ضعيف اروپايي در خطر بحران هاي جدي قرار دارند كه اگر چاره انديشي نشود، حتي موجوديت پيمان پولي اروپا را نيز به خطر مي اندازند.
براساس اين گزارش، تحليل گران اقتصادي كاهش ارزش يورو در كشورهاي اروپايي و افزايش بيكاري در آمريكا را مهم ترين عامل افت شاخص كل بورس هاي اروپايي و آمريكايي معرفي كرده اند.با توجه به شاخص هاي اقتصادي آمريكا، مردم اين كشور به شدت نگران وضع اقتصادي كشورشان هستند.
به موازات كاهش شاخص سهام در بورس هاي آمريكا، محبوبيت باراك اوباما نيز كاهش يافته است؛ زيرا وضع اقتصادي مهم ترين شاخص مدنظر مردم آمريكا درباره ارزيابي عملكرد باراك اوباماست.

 



نشست وزير بازرگاني با ايرانيان مقيم چين

نشست وزير بازرگاني با ايرانيان مقيم چين در شهر شانگهاي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامي ايسنا به چين در اين مراسم كه در حاشيه نمايشگاه اكسپو 2010 شانگهاي و مقارن با روز ملي ايران، در يكي از هتل هاي شهر شانگهاي ترتيب يافت، تعدادي از تجار، فعالان اقتصادي و دانشجويان ايراني مقيم چين حضور داشتند و از نزديك با دكتر مهدي غضنفري وزير بازرگاني كشورمان به گفت وگو پرداختند.
غضنفري در اين نشست با سپاس از رئيس جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايت معنوي از غرفه كشورمان و شركت در مراسم روز ملي ايران تاكيد كرد: برگزاري چنين نمايشگاهي باتوجه به حضور دكتر احمدي نژاد فرصت خوبي براي تاكيد بيشتر بر همكاري هاي اقتصادي و فرهنگي ايران با كشورهايي همچون چين است.
وزير بازرگاني در اين نشست همچنين با اشاره به ماهيت تجاري و فرهنگي- تاريخي راه ابريشم، به يادآوري توانمندي ها و پتانسيل هاي موجود در كشورمان پرداخت و افزود: سهم توليد ناخالص ملي 850 ميليارد دلاري و حجم تجارت 140ميليارد دلاري در سال گذشته و نيز حفظ نرخ هاي رشد مثبت به رغم بحران مالي جهاني، بخشي از ارتقاي اقتصادي ايران را شامل مي شود.
همچنين در اين ديدار برخي از تجار ايراني و ايرانيان مقيم چين مسائل و مشكلات و پيشنهادهاي خود را با وزير بازرگاني در ميان گذاشتند.
مشكلات مبادلات تجاري
عدم درك و شناخت كافي بخش هاي دولتي و خصوصي دو كشور ايران و چين از قوانين يكديگر مهمترين مشكل بر سر راه توسعه رابطه تجاري ايران و چين به شمار مي رود.
مهدي صفري سفير ايران در چين گفت: روابط ايران و چين هميشه از ابعاد مختلف فرهنگي و تجاري مهم ارزيابي شده و با احترام متقابل همراه بوده است.
وي افزود: پتانسيل بالايي كه هر دوكشور براي توسعه روابط تجاري دارند به ما اين نويد را مي دهد كه حجم مبادلات تجاري با چين را كه در حال حاضر به 30ميليارد دلار مي رسد افزايش بدهيم.
فرصت براي توسعه صادرات
به گفته معاون كمك هاي تجاري سازمان توسعه تجارت ايران، اكسپوي شانگهاي فرصت مناسبي براي معرفي توانمندي هاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در كنار توسعه روابط اقتصادي با ساير كشورها است.
كيومرث فتح الله كرمانشاهي در گفت وگو با شبكه اطلاع رساني بازرگاني ايران با اشاره به اينكه اكسپو در حقيقت المپيك نمايشگاه هاي دنياست كه هر چهار سال يك بار برگزار مي شود تصريح كرد: اكسپو يك موقعيت مناسب براي تبادل اطلاعات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي با ساير كشورهاي دنياست. موقعيتي كه در آن شرايط توسعه روابط تجاري، توسعه صادرات و ارائه توانمندي هاي كشور مهيا مي شود.

 



موافقت بانك مركزي با عرضه سكه در بورس كالا

مديرعامل شركت بورس كالاي ايران با بيان اين كه مخالفتي با عرضه نقدي سكه طلا در بورس كالا وجود ندارد، گفت: سكه طلا به زودي در بورس كالا عرضه خواهد شد و در اين راستا، بانك مركزي به صورت كتبي موافقت خود را اعلام كرده است.
علي اكبر هاشميان با اشاره به اين كه بانك مركزي به صورت كتبي موافقت خود را با عرضه سكه در بورس اعلام كرده است، گفت: دكتر بهمني طي نامه اي كه به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده، از عرضه زودهنگام سكه در بورس خبر داده است.
وي با بيان اين كه بايد بررسي هاي لازم در اين زمينه انجام شود، افزود: مخالفتي با عرضه سكه در بورس كالا وجود ندارد و بانك كارگشايي به صورت موازي، عرضه سكه در بورس را دنبال مي كند.
هاشميان با اعلام اين كه بورس كالا آمادگي عرضه سكه در بورس كالا را دارد ابراز داشت: بانك هايي كه در حال حاضر سكه معامله مي كنند، مي توانند واسط اين كار قرار گرفته و پس از دريافت سكه از بانك مركزي، آن را در بورس كالا عرضه كنند.
وي تاكيد كرد: با اين شرايط، تغييري در روند كاري بانك كارگشايي ايجاد نخواهد شد، از سوي ديگر عده اي تقاضاي خود را براي عرضه سكه در بورس به بانك مركزي ارائه كرده اند و چنانچه بانك مركزي با عامليت آنها موافقت كند، مي توانند موازي با بانك كارگشايي سكه را عرضه كنند.

 



بهره برداري از 3700 طرح كشاورزي اين هفته در سراسر كشور

3700 طرح كشاورزي با اعتبار 4 هزار و 862 ميليارد ريال در هفته جهاد كشاورزي (21 تا 27 خردادماه) افتتاح مي شود.
صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي روز گذشته در جمع خبرنگاران همچنين گفت: با افتتاح اين تعداد پروژه، 18 هزار شغل نيز ايجاد مي شود. وي درخصوص خروج وزارت جهاد كشاورزي از تهران گفت: درباره خروج 16 شركت تابعه از سوي دولت تصميم گيري شده و تاكنون 7 شركت به خارج از تهران منتقل شده است و وزارت جهاد كشاورزي اولين وزارتخانه پيشگام در اين رابطه است. وزير جهاد كشاورزي گفت: 2 شركت مادر تخصصي صندوق سرمايه گذاري و صندوق بيمه كشاورزي نياز به خروج از تهران ندارند و خروج وزارتخانه از تهران نيز منتفي است و خبر انتقال صحت ندارد. خليليان در زمينه توليد محصولات كشاورزي در سال جاري گفت: برآورد مي شود امسال 110 ميليون تن محصولات كشاورزي توليد شود. اين ميزان سال گذشته 103 ميليون تن بوده است. وي با اشاره به توسعه صنايع تبديلي و تكميلي به عنوان راهبرد اين وزارتخانه گفت: سال گذشته اعتبارات اين بخش 7 ميليارد تومان بود كه اين ميزان براي سال جاري به 20 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده است. وزير جهاد كشاورزي درباره بيمه محصولات كشاورزي نيز گفت: اعتبار اين بخش در سال جاري به 670 ميليارد تومان افزايش پيدا كرده در حاليكه اين رقم سال گذشته 570 ميليارد تومان بود. وزير جهاد كشاورزي با اشاره به برنامه 5 ساله اين وزارتخانه گفت: بهينه سازي مصرف سوخت در واحدهاي مرغداري و دام داري يكي از برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي است كه در مجموع 27 هزار و 500 واحد توليدي را در بر مي گيرد. خليليان يادآور شد: بهينه سازي سوخت گلخانه ها با اصلاح سيستم هاي حرارتي از ديگر برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي است كه اين طرحها در مجموع 7 هزار و 600 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد كه 2500 ميليارد تومان آنرا دولت به عهده گرفته و بقيه تسهيلات بانكي است كه پرداخت مي شود. وي افزود: در مجموع با اين اقدامات 2 ميليارد و 200 ميليون ليتر در مصرف سوخت كاهش خواهيم داشت. وي يكي ديگر از اقدامات در برنامه 5 ساله را تعويض كمباين و تراكتورهاي فرسوده ذكر كرد و گفت: با اجراي اين طرح 150 هزار دستگاه كمباين و تراكتور جديد جايگزين مي شود.

 



رئيس اتاق ايران: تحريم يك سياست بي نتيجه است

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تحريم را يك سياست بي نتيجه دانست و گفت: با برخورد هوشمندانه مي توان ترفندي يافت كه هزينه هاي مبادله تجاري افزايش نيابد.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر گفت: ما بارها اعلام كرده ايم كه تحريم عليه ايران يك سياست بي نتيجه است و اگرچه ممكن است هزينه مبادلات را افزايش دهد، اما به طور قطع نمي تواند اقتصاد ايران را هدف گرفته و به سمت تاثيرگذاري عمده در اقتصاد اين كشور پيش رود.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با بيان اينكه بخش خصوصي كشورهاي موافق با تحريم ايران، هيچگاه از اعمال اين تحريم ها رضايت نداشته اند، افزود: در زمان حاضر كه دنيا در حال خروج از ركود است، همگان بايد بر اين نكته تاكيد داشته باشند كه بهتر است اختلاف نظرها درباره مسائل سياسي را در همان حوزه سياسي حل كرده و دامنه آن را در مسائل اقتصادي گسترش ندهند.
وي تصريح كرد: تحريم اگرچه در ظاهر مي تواند اقتصاد كشور تحريم شونده را در برگيرد، اما براي تحريم كننده نيز هزينه بر است، بنابراين در شرايطي كه با توجه به بحران اقتصادي دنيا، تمامي توليدكنندگان در پي يافتن بازارهاي جديد هستند و از ابزارهاي تشويقي براي بازاريابي استفاده مي كنند، انتظار مي رفت كه كشورهاي دنيا به سمت استفاده از حربه تحريم نروند.

 



وزير اقتصاد: بازار سكه را مديريت مي كنيم

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: نرخ سكه تنها در صورت غيرواقعي و كاذب بودن در بازار مديريت مي شود زيرا قيمت آن رابطه مستقيم با نرخ هاي جهاني دارد و نمي توان در تعيين آن به قيمت جهاني توجه نكرد.
سيدشمس الدين حسيني در گفت وگو با ايرنا، افزود: نمي توان در شرايطي كه نرخ طلا و سكه دردنيا بالا است قيمت ها را در ايران پايين نگه داشت زيرا اين امر منجر به خروج طلا و سكه از كشور مي شود.
وي با تقسيم بندي كالاها به دو دسته، اظهار داشت: برخي كالاها نظير سكه قابل جابجايي هستند و بخشي ديگر نظير املاك اين قابليت را نداشته و امكان قاچاق آنها وجود ندارد.
حسيني افزود: نرخ كالاهايي كه امكان قاچاق آنها وجود دارد بايد متناسب با قيمت هاي جهاني تعيين شود تا از خروج غيرقانوني و قاچاق آن جلوگيري شود.
سخنگوي اقتصادي دولت اظهارداشت: بازار سكه از قيمت هاي جهاني تاثير مي گيرد اما اجازه فعاليت هاي سوداگرانه داده نمي شود و بانك مركزي نيز در اين خصوص وظايف خود را انجام مي دهد.
وي در خصوص افزايش نرخ دلار با طرح اين سؤال كه ارزش دلار در سال هاي گذشته در بازارهاي جهاني كاهش و يا رشد داشته است، افزود: هرچند ارزش دلار در مقابل ساير ارزها نظير يورو در بازارهاي جهاني كاهش يافته اما اين رقم در ايران همواره با رشد و يا ثبات همراه بوده است.
وي ادامه داد: نرخ دلار در اين سال ها درمقابل ريال افزايش يافته و روند آن در اقتصاد ايران روندي برعكس دنيا نبوده است.
حسيني با بيان آن كه ساختار اقتصاد كشور نفتي است، اظهار داشت: اين امر سبب شده تا همواره ذخيره مناسب ارز در كشور وجود داشته باشد و اگرا ين امر وجود نداشت با توجه به روندي كه در سال هاي گذشته در دنيا وجود داشت بايد نرخ دلار نيز كاهش مي يافت.

 



مشتركان كم مصرف برق جايزه مي گيرند

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي گفت: مشتركان خانگي كم مصرف در صورت رعايت الگوي مصرف برق، جايزه مي گيرند.
محمد بهزاد در گفت وگو با مهر گفت: با توجه به نزديك شدن به پيك مصرف برق تابستان، آن دسته از مشتركاني كه رعايت الگوي مصرف را كرده و در جرگه كم مصرف ها قرار مي گيرند، جايزه دريافت خواهند كرد.
معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي افزود: هنوز زمان پرداخت اين جايزه ها و نوع آن مشخص نيست. البته تلاش وزارت نيرو اين است كه با حمايت از ساخت و توليد وسايل كم مصرف، خانوارها را از دستيابي به اين تجهيزات كاهنده مصرف بهره مند سازد.
وي نسبت به انتقال پيك مصرف شب به روز هشدار داد و افزود: با ورود وسايل پرمصرف سرمايشي به بازار و استفاده برخي از خانوارها از آن، متاسفانه مشاهده مي شود كه پيك مصرف شب در حال انتقال به روز است كه بايد براي آن چاره انديشي كرد.
بهزاد كولرهاي گازي را از جمله وسايلي دانست كه به راحتي مي تواند مشتركان را در زمره پرمصرف ها قرار دهد و تصريح كرد: مشتركان بايد درنظر داشته باشند كه استفاده از كولرهاي گازي در روز مي تواند به راحتي مشتركان در مناطق عادي را در زمره پرمصرف ها قرار دهد، اين در حالي است كه از 15تيرماه، جرايم سنگيني براي مشتركان پرمصرف اعمال خواهد شد و حتي در مواردي قيمت برق را به قيمت تمام شده در قبوض آنها مي رساند.

 



اجراي 80 درصد پل درياچه اروميه در دولت نهم ودهم

80 درصد ساخت پل شهيد كلانتري درياچه اروميه كه تجلي توان مهندسين ايراني است و از سال 1357 در دستور كار قرار گرفت در دولت نهم اجرا شده است.
به گزارش خبرنگار ما درياچه اروميه بزرگترين و شورترين درياچه دائمي و دومين درياچه از نظر شوري بعد از بحرالميت در دنيا و جزء 30 درياچه بزرگ دنيا است كه درازاي آن 140 كيلومتر و پهناي آن بين 15 تا 50 كيلومتر و مساحت آن 5000 تا 6000 كيلومترمربع است كه حجم كلي آب موجود 37 ميلياردمترمكعب است.
به گفته مديركل راه و ترابري آذربايجان غربي درياچه فوق در يك فرو نشست كم ژرفاي وسيع با ميانگين ژرفاي 6 متر قرار گرفته است ولي ژرف ترين نقطه آن با 13 متر عمق در گوشه شمال غربي جاي دارد كه سن اين درياچه 400 تا 500 هزار سال برآورده شده است.
اين گزارش حاكي از اين است كه سال 1382 تكميل طرح احداث پل در دستور كار قرار گرفت و سال 1387 يك باند پل و در سال 1388 باند دوم پل به بهره برداري رسيد.
در اين خصوص «مسعود رهنما» مسئول و معاون ساخت آزادراه در وزارت راه، در بازديد خبرنگاران از پل شهيد كلانتري درياچه اروميه خاطر نشان كرد: «پيمانكاران و مشاوران اين پروژه ايراني هستند و با توان ايراني چالش ها و مشكلات را حل و پروژه را به جلو هدايت كردند.»
در ادامه اين بازديد همچنين علي رضا رحمان زاده مديركل وزارت راه و ترابري استان آذربايجان غربي هزينه اين پروژه را 1200 ميليارد ريال برآورد كرد و افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده طي يك تا دو سال آينده اتمام پروژه پل شهيد كلانتري را در دستور كار داريم.
وي خاطر نشان كرد: حدود سي سال است كه ساخت اين پل در حال اجراست كه حدود 80 درصد آن در دولت نهم اجرايي شده است.

 



شناسايي باطري هاي موبايل غيراستاندارد در بازار

در باطري هاي غيراستاندارد شناسايي شده از سلول هايي با ظرفيت شارژ پايين در قالب هاي بزرگ، كه مي بايست داراي ظرفيت بالاتر باشند استفاده شده و فضاي خالي موجود را با فوم پر مي نمايند.
اداره كل استاندارد استان تهران از شناسايي شش برند باطري غيراستاندارد موبايل موجود در بازار اين استان خبر داد.
مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران با اعلام اين خبر گفت: براساس نتايج آزمون نمونه هاي باطري خريداري شده از سطح بازار استان تهران مشخص گرديد، باطري غيراستاندارد موبايل با برندهاي تقلبي و حتي بدون برند در بازار عرضه مي گردد.
مهدي پورهاشم با اشاره به نام تجارتي باطري هاي فوق افزود: شش برند تقلبي شامل، فابريك فاقد كد مشخصه، نوكيا با كد مشخصه BL-5CA، نوكيا با كد مشخصه BL-4C، سوني اريكسون با كد مشخصه BST38، سوني اريكسون با كد مشخصه
33 BST و همچنين باطري فاقد نام تجارتي با كد مشخصه L201 مي باشد.وي گفت: هر شش نمونه باطري فوق در سه فاكتور، آزمون عمده عملكرد شارژ در دماي 20 درجه سانتيگراد، شارژ در دماي 20- درجه و نشانه گذاري، با استاندارد ملي به شماره 6618 مغايرت داشته اند.وي در ادامه تاكيد كرد: نمونه هاي مذكور، توان تامين جريان مورد نياز، تعداد دفعات شارژ و دشارژ را براساس استاندارد ملي مربوطه و مقادير اعلام شده بر روي نمونه، ندارند.
پورهاشم افزود: در باطري هاي مورد بررسي بعضا مشاهده شده كه از سلول هايي با ظرفيت شارژ پايين در قالب هاي بزرگ كه مي بايست داراي ظرفيت بالاتر باشند استفاده شده و فضاي خالي موجود را نيز با فوم پر مي نمايند.مديركل استاندارد استان تهران از كليه شهروندان خواست جهت تهيه باطري هاي موبايل از فروشگاه و نمايندگي هاي معتبر استفاده نموده و برگه گارانتي را دريافت نمايند.

 



تمديد بازنشستگي بيمه شدگان با سابقه 10 ساله

سازمان تامين اجتماعي طي بخشنامه اي با توجه به بند (17) قانون بودجه سال 89 كل كشور، بازنشستگي بيمه شدگان با داشتن شرايط سني و حداقل 10 سال سابقه بيمه را تمديد كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي، براساس بخشنامه صادره از سوي حوزه فني و درآمد اين سازمان، نظر به اينكه بند (47) قانون بودجه سال 88 كل كشور درخصوص نحوه بازنشستگي بيمه شدگان با دارا بودن حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بيمه، عيناً در بند (17) قانون بودجه سال 89 كل كشور تنفيذ شده، لذا بازنشستگي بيمه شدگان با داشتن شرايط سني 60 سال تمام براي مردان و 55 سال تمام براي زنان و حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بيمه تا پايان سال جاري تمديد شده است.
شايان ذكر است، حداقل مستمري قابل پرداخت به مشمولين مذكور براساس حداقل دستمزد سال 89 مبلغ يك ميليون و ده هزار ريال است.

 



توضيح اتحاديه امكان درباره يك خبر

در پي انتشار خبري مبني بر سوء استفاده 4ميليارد توماني اتحاديه امكان از سهم كارگران در كيهان روز پنجشنبه 20خردادماه، توضيحي به شرح زير از سوي اين اتحاديه به روزنامه ارسال شد.
1-راوي خبر كه يكي از 30عضو مجمع عمومي اين اتحاديه در سال جاري بوده و اقدامات تخريبي ايشان عليه اين اتحاديه در يكي دو دوره اي كه بعنوان عضو مجمع از استان تهران انتخاب شده اند، در پرونده رسيدگي هاي وزارت تعاون در خصوص عملكرد اين اتحاديه مضبوط مي باشد، آنچنان در خصوص سوء استفاده در اين اتحاديه اظهارنظر فرموده كه گويا خود كاشف موضوع بوده اند در صورتي كه موارد ذكر شده از حدود يك سال پيش، تماما توسط مسئولين اتحاديه، كشف و در خصوص كم و كيف آنها، خبررساني كامل و افشاگري لازم صورت گرفته و بازرسان قانوني اتحاديه و نيز مسئولين مربوطه در وزارت تعاون در جريان تام و تمام آن قرار گرفته اند. ضمن اينكه نامه هاي شماره 1591 مورخ 10/8/88 و شماره 1609 مورخ
11/8/88 و شماره 1856مورخ 16/9/88 و شماره 1930 مورخ 24/9/88 اين اتحاديه به دادسراي عمومي و انقلاب اهواز و نيز نامه هاي شماره 1593 مورخ 10/8/88 و 1608 مورخ 11/8/88 اين اتحاديه به اداره كل اطلاعات استان خوزستان، حاكي از پيگيري هاي قانوني اين اتحاديه براي رسيدگي به موضوع مي باشد كه تصوير كليه آنها به پيوست ارسال مي گردد.
2- همچنانكه از مفاد نامه ها برمي آيد، اين اتحاديه علاوه بر اقدامات اوليه قانوني، بطريقي در تدبير برگرداندن مبالغ سوء استفاده شده و درگير نمودن افراد مختلف براي تسويه آن بوده و تاكنون نيز در اثر تمهيدات بعمل آمده، مقاديري از مبالغ سوء استفاده شده به حساب اتحاديه واريز و اسناد وصولي (9 فقره چك) براي تسويه باقيمانده مبلغ و تعدادي سند مالكيت براي تضمين تسويه آن در حال انتقال به اتحاديه مي باشد كه متاسفانه و به احتمال زياد با اين اقدام راوي خبر و كشاندن موضوع به جرايد، براي بزرگنمايي خود، اين مساعي مسئولين اتحاديه ، با خطر توقف و خودداري افراد ثالث از پا درمياني براي تسويه مبالغ سوء استفاده شده، مواجه خواهد شد.
3- ادعاي راوي خبر در خصوص انجام سوء استفاده در مركز اين اتحاديه در كرمانشاه، از طريق ايجاد تعاوني مجازي، تكذيب مي گردد.
4-طبق مفاد اساسنامه اين اتحاديه ، اعضاي هيئت مديره از بين داوطلبين كه از سوي تعاوني هاي مصرف كارگري عضو اين اتحاديه معرفي مي شوند، انتخاب شده و اعضاي كنوني هيئت مديره اتحاديه نيز داراي اين خصوصيت مي باشند و به همين دليل نيز انتخاب آنان از سوي مجمع عمومي اتحاديه از طرف وزارت تعاون تأييد و در اداره ثبت شركتها به ثبت رسيده است و اظهارات راوي در اين خصوص حاكي از عدم اطلاع ايشان ازقانون و اساسنامه اتحاديه مي باشد.
5- راوي خبر، در راستاي اقدامات تخريبي خود عليه اين اتحاديه ، كه متاسفانه بعنوان عضوي از اعضاي مجمع عمومي آن و نيز نماينده اعضاي اين اتحاديه در استان تهران، لازم است در جهت خلاف آن اقدام نمايند، اشاره به عدم اقدام هيئت مديره اتحاديه در خصوص ماده 15 اساسنامه (ارزيابي دارايي هاي ثابت) نموده اند در صورتي كه اولا طبق مفاد اساسنامه اتحاديه تصميم گيري در اين خصوص، دقيقا مربوط به مجمع عمومي سال جاري اتحاديه مي باشد و ثانيا هيئت مديره اقدامات لازم را جهت بحث و بررسي در اين خصوص در مجمع عمومي سال 89 معمول داشته و نامبرده مي توانستند بعنوان يكي از 30 عضو مجمع عمومي اتحاديه، بجاي كشاندن موضوع به جرايد، نظرات خود را در مجمع عمومي پيش رو مطرح كنند.

 



برگزاري جلسه ويژه وزارتخانه هاي اطلاعات و بازرگاني درباره بازاريابي شبكه اي

رئيس مركز اصناف و بازرگانان گفت: صبح امروز جلسه اي با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و دادستاني كل كشور براي تصويب آيين نامه اجرايي فعاليت بازاريابي شبكه اي برگزار مي شود.
حسن رادمرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينكه آيا اساساً بازاريابي شبكه اي به شكل هرمي در كشور مجاز است يا خير گفت: تاكنون ما هيچ مجوزي براي بازاريابي شبكه اي به هيچ شركتي نداده ايم و اين نوع بازاريابي در حال حاضر ممنوع است.
وي در عين حال تصريح كرد: در صورت تصويب و ابلاغ آيين نامه اجرايي فعاليت در حوزه اين نوع بازاريابي، شركتهايي كه بتوانند شرايط لازم را احراز كنند، مجوز فعاليت مي گيرند.
رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه اين شرايط شامل چه مواردي مي شود، گفت: اين شركتها بايد گردش مالي شفاف داشته باشند، مجوزهاي لازم را از بانك مركزي و سازمان حسابرسي كشور دريافت كرده و اين دو مركز صلاحيت آنها را تاييد كرده باشند، صلاحيت متقاضيان بايد توسط وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي تاييد شده باشد و همچنين همه نرم افزارهاي معرفي شده توسط وزارت بازرگاني در آن شركت نصب شده باشد.
رادمرد گفت: صبح امروز جلسه اي با حضور نمايندگان وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و دادستاني كل كشور براي تصويب آيين نامه اجرايي فعاليت بازاريابي شبكه اي برگزار و براي تصميم گيري در اين باره بحث و گفت وگو مي شود.

 



دكتر جهرمي: 20 پرونده بزرگ مطالبات معوق در بانك صادرات مفتوح است

مديرعامل بانك صادرات با اشاره به برنامه ريزي ها و اقدامات انجام شده جهت شناسايي مطالبات معوق در اين بانك، از وجود 20 پرونده مربوط به معوقات بيش از 10 ميليارد تومان در اين بانك خبر داد.
سيدمحمد جهرمي ديروز در نشست خبري خود در جمع خبرنگاران به معرفي سومين طرح خدمت بانك صادرات به جامعه و بخش اقتصادي پرداخت و اظهار داشت: بانك صادرات در نظر دارد طرح منفعت سپهر را در آينده نزديك در استان خراسان رضوي به عنوان اولين استان رونمايي و عملياتي كند.
وي با بيان اينكه هم اكنون بانك صادرات در حال مذاكره با اتحاديه و صنوف مختلف براي انعقاد قرارداد به منظور گسترش طرح منفعت سپهر است، گفت: هر فردي با مشاهده آرم مخصوص سپهر ايرانيان در فروشگاه هاي طرف قرارداد مي تواند بين 5 تا 40 درصد از اين فروشگاه ها در هنگام خريد تخفيف بگيرد.
وي اضافه كرد: هر كسي آمادگي استفاده از طرح مذكور را داشته باشد مي تواند با افتتاح حساب در بانك صادرات و دريافت كارت سپهر در تمام نقاط كشور نيازهاي خود را برطرف كند.جهرمي تصريح كرد: هم اكنون 14 ميليون كارت سپهر در اختيار مشتريان بانك صادرات قرار دارد كه تا پايان سال اين آمار به 20 ميليون افزايش مي يابد.
مديرعامل بانك صادرات ضمن اشاره به اينكه فروشندگان طرف قرارداد نيز از اين طرح منافعي را خواهند برد اظهار داشت: فروشندگان به ميزان تخفيفي كه به مشتريان مي دهند جدا از اينكه سودي كه از بانك مي گيرند افزايش مي يابد، مي توانند از تسهيلات بلندمدت با نرخ ترجيحي و يا 12 درصد و همچنين خطوط اعتباري استفاده كنند. وي يكي از ويژگي هاي طرح منفعت سپهر را مبارزه با تورم و كاهش اين نرخ دانست و گفت: طرح منفعت سپهر حمايت از توليد و مصرف كننده را دربردارد كه هم اكنون در شهر مشهد 2 هزار و 700 فروشگاه براي ارائه اين خدمت اعلام آمادگي كرده اند.
مديرعامل بانك صادرات تاكيد كرد: بيشترين تخفيف در طرح منفعت سپهر بين 10 تا 15 درصد است.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مدير امور گمركي سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از اين پس واردات خودروهاي خارجي به منطقه آزاد اروند تنها با داشتن گارانتي دوساله امكانپذير مي شود.
¤ رئيس هيات عامل ايميدرو سطح پرداخت اعتبار بيشتر به طرح هاي فولادي را براساس ميزان پيشرفت فيزيكي و فراهم آوردن بستر جذب منابع طرح اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن ايران «ايميدرو»، مهندس احمدعلي هراتي نيك در جريان بازديد از طرح هاي 8گانه فولادي جهت اجراي سريع تر طرح ها، اعتبار بيشتر به طرح هايي داده مي شود كه در اجرا سرعت عمل بيشتري داشته باشند.
¤ شوراي عالي بيمه به شركت هاي بيمه اجازه داد كه نرخ حق بيمه رشته هاي بيمه مسئوليت مدني حرفه اي پزشكان و بيمه حوادث اشخاص را با رعايت ضوابط ابلاغ شده راسا تعيين كنند.
¤ سازمان توسعه برق ايران قصد دارد با توسعه ساخت نيروگاههاي سيكل تركيبي، راندمان توليد برق در كشور را تا چند سال آينده به صورت كلي افزايش دهد.به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در حالي كه هم اكنون راندمان توليد برق در كشور به طور ميانگين 38 درصد است، تا پايان برنامه پنجم توسعه اين ميزان بايد در كل كشور به بيش از 45 درصد افزايش يابد كه اين خود سرمايه گذاري بسياري را در اين حوزه طلب مي كند.
¤ مديرعامل تعاوني اعتبار ثامن الائمه(ع) از ارجاع پرونده اين تعاوني به شوراي پول و اعتبار به منظور انجام بررسي هاي نهايي براي تبديل به بانك خصوصي خبرداد.
¤ اداره اطلاعات انرژي آمريكا درآمد 12عضو اوپك از محل فروش نفت خام در پنج ماه نخست2010 را 314 ميليارد دلار و سهم ايران از اين رقم را 30 ميليارد دلار اعلام كرد.
¤ معاون برنامه ريزي وزير صنايع و معادن با اشاره به وجود 20هزار و700 طرح صنعتي نيمه تمام در كشور، از توافق وزارت صنايع و بانك مركزي براي تامين نياز 52 هزار ميليارد توماني اين طرحها خبر داد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5590 االي 5593، 5596، 5597، 7754 الي 7759، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 5513، 5514، 5570 الي 5579، و در مركز مخابرات شهيد اندرزگو كرج با پيش شماره 460 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.


 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14