(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  خرداد 1389- شماره 19669
 

حزب الله : شوراي امنيت بازيچه دست آمريكاست
سازمان جاسوسي پاكستان شبه نظاميان طالبان را آموزش مي دهد
درخواست محمودعباس از اوباما محاصره غزه را لغو نكنيد
براي مهار شورش ها دولت قرقيزستان به ارتش مجوز شليك داد
قذافي: نيروهاي خارجي بايد خليج فارس را ترك كنند
تظاهرات گسترده ضددولتي در شهرهاي آلمان، ايتاليا و اسپانيا
براساس گزارش سازمان ملل 111 كشور تحريم هاي كره شمالي را ناديده گرفته اند
البرادعي: براي سرنگوني مبارك همه بايد متحد شوند
سفر وزير دفاع اسرائيل به پاريس از بيم بازداشت لغو شد
هزينه هاي دفاعي
نخستين ديدار مالكي و علاوي براي بررسي تشكيل دولت آينده عراق



حزب الله : شوراي امنيت بازيچه دست آمريكاست

معاون دبيركل حزب الله لبنان گفت، شوراي امنيت بازيچه دست آمريكاست.
شيخ نعيم قاسم طي سخناني اظهار داشت، شوراي امنيت به يك جايگاه رسمي جهاني براي ظلم بين المللي مبدل شده است و ديگر محل عدالت و حل و فصل مسائل ملت ها براساس انصاف و اخلاق نيست.
وي افزود، شوراي امنيت بازيچه دست آمريكا و ابزار اجرايي استعمار ملت هاي مستضعف است و مفهوم خود تحت عنوان حمايت و نظارت بر صلح جهاني را از دست داده است.معاون دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد، شوراي امنيت اسرائيل را به خاطر جناياتش به ويژه جنايت اخير حمله به فعالان صلح ناوگان آزادي محكوم نمي كند.شيخ نعيم قاسم تأكيد كرد، وقتي كشورها از حق وتو براي محكوم نكردن اسرائيل در شوراي امنيت استفاده مي كنند چگونه مي توان به عدالت اين شورا اميدوار بود؟

 



سازمان جاسوسي پاكستان شبه نظاميان طالبان را آموزش مي دهد

يك منبع انگليسي فاش كرد، سازمان جاسوسي پاكستان شبه نظاميان طالبان در افغانستان را آموزش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در گزارشي كه براي دانشكده اقتصاد لندن تهيه شده است، فاش شد كه سازمان جاسوسي پاكستان هم از شبه نظاميان طالبان در افغانستان حمايت مالي مي كند و هم آنها را آموزش مي دهد. اين گزارش در گفت وگو با 9 تن از رهبران طالبان فعال در افغانستان به دست آمده است. حمايت هاي مذكور علاوه بر طالبان، شامل گروه حقاني كه با دولت كابل و نيروهاي اشغالگر جنگ نيز مي شود.
طبق گزارش فوق، دستگاه اطلاعاتي پاكستان، حتي بر تصميم گيري هاي سران طالبان در افغانستان نيز تاثير مي گذارد و بر اين رهبران نفوذ كامل دارد.

 



هاآرتص فاش كرد
درخواست محمودعباس از اوباما محاصره غزه را لغو نكنيد

سرويس خارجي -
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين از رئيس جمهور آمريكا خواست با پايان محاصره غزه مخالفت كند چرا كه اين كار حماس را قدرتمندتر خواهد كرد.
محمودعباس در ديدار اخير خود با باراك اوباما در واشنگتن مخالفت خود را با پايان محاصره غزه اعلام كرد و گفت: برداشته شدن محاصره غزه باعث تقويت حماس خواهد شد.
روزنامه صهيونيستي هاآرتص با افشاي اين خبر افزود: عباس در اين ديدار ضمن ابراز نگراني از كنترل حماس بر غزه گفته است كه بايد كاري كرد اوضاع را از دست حماس خارج ساخت.
اين در حالي است كه رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در ديدار با سران لابي صهيونيستي در آمريكا نيز اعلام كرده بود كه هرگز با حق ملت يهود نسبت به مالكيت خاك اسرائيل مخالفت نمي كند.
اظهارات محمودعباس در شرايطي صورت مي گيرد كه جهان نسبت به جنايات رژيم صهيونيستي به ساكنان مظلوم غزه به ويژه حادثه تروريستي اخير حمله به ناوگان آزادي واكنش شديد نشان داده و هنوز در شوك انجام آن قرار دارد.
از سوي ديگر عباس در حالي با لغو محاصره غزه مخالفت مي كند كه بيش از 5/1 ميليون فلسطيني هموطن وي طي چهار سال گذشته تحت محاصره همه جانبه رژيم صهيونيستي و مصر قرار گرفته اند و براي تهيه بسياري از نيازهاي اوليه زندگي با مشكلات جدي مواجه هستند.
سفر عمروموسي به غزه
عمروموسي دبيركل اتحاديه عرب در نخستين سفر خود پس از محاصره غزه از سال 2006 از طريق گذرگاه رفح وارد غزه شد.
وي در جريان اين سفر مورد استقبال گرم مقامات دولت حماس قرار گرفت و از مراكز و پايگاه هاي ويران شده در حمله رژيم صهيونيستي به غزه ديدار كرد.
به گزارش ايسنا عمروموسي پس از ورود به غزه، در يك كنفرانس خبري در كنار نمايندگان گروه هاي مختلف فلسطيني در غزه و نمايندگان سازمان هاي جامعه مدني اين منطقه، با ابراز خرسندي از حضور گروه هاي مختلف فلسطيني در مراسم استقبال از وي، ابراز اميدواري كرد كه اين اقدام به پايان شكاف داخلي فلسطين و تحقق آشتي ملي منجر شود.
وي از ملت محاصره شده غزه به دليل مقاومت و صبر و بردباري شان تقدير كرد.
عمروموسي گفت: ملت فلسطين شايستگي دارد كه نه فقط اعراب بلكه كل جهان مقابل اين تحريم بايستند.
وي خاطرنشان كرد: ملت فلسطين بايد از شرايط موجود رهايي بايد و ضمن برخورداري از حق تصميم گيري در مورد سرنوشتشان، از حق داشتن زندگي شرافتمندانه و كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس برخوردار باشند.
دبيركل اتحاديه عرب بار ديگر بر موضع آشكار اتحاديه عرب درباره ضرورت لغو محاصره غزه تاكيد كرد.
يكي از مسئولان حماس در كنفرانس خبري مشترك با عمروموسي ضمن ابراز خرسندي از سفر دبيركل اتحاديه عرب و همراهانش اظهار داشت، اميدواريم و انتظاريم داريم كه پس از اين سفر گام هاي عملي در مورد لغو محاصره غزه برداشته شود زيرا طي اين چهار سال تصميماتي در اين مورد اتخاذ شد كه عملي نشده است.
قرار است عمروموسي با رهبران گروه هاي فلسطيني فتح و حماس ديدار كند.
جايگزيني براي لغو
محاصره غزه ممنوع
معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين تاكيد كرد، هرگز جايگزيني براي لغو محاصره نوارغزه قبول نخواهيم كرد.
«احمد بحر» در ديدار با اعضاي كاروان كمك رساني الجزاير به غزه اظهار داشت، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و دولت مردمي فلسطين و ملت فلسطين به مبارزه و مقاومت تا لغو كامل محاصره غزه ادامه خواهند داد و از آرمان ملي خود چشم پوشي نخواهند كرد.
وي افزود: خون مبارزان و فرزندان ما كه در راه دفاع از شرافت و كرامت و حيثيت ملت فلسطين ريخته شد هدر نخواهد رفت و ما تسليم نخواهيم شد.
بحر درباره سفر عمروموسي به غزه گفت، اميدواريم اين سفر زمينه ساز اجراي تصميم اين اتحاديه براي شكستن حصر محاصره نوارغزه باشد.
معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين از دبيركل اتحاديه عرب خواست تا در جهت بازسازي هرچه فوري نوار بحران زده غزه تلاش كند.
از سوي ديگر، مشيرالمصري رئيس فراكسيون حماس در پارلمان فلسطين هرگونه دخالت و نظارت رژيم صهيونيستي در ارسال كمك هاي بشردوستانه به نوارغزه را رد كرد و گفت، استقرار نيروهاي بين المللي در سواحل غزه بايد با نظر حماس باشد.
«صلاح البردويل» يكي از رهبران جنبش حماس نيز طي اظهاراتي اعلام كرد، ما از هرگونه تحرك عربي و بين المللي در راستاي لغو محاصره نوارغزه و احترام گذاشتن به اصول و حقوق مان استقبال مي كنيم و با باج گيري و نقض حقوق ملت فلسطين مخالفت مي كنيم.
وي افزود، اظهارات غرب در زمينه لغو محاصره نوارغزه به مثابه اعتراف اروپا به اين واقعيت است كه با خشونت و محاصره نمي توان مشكل را از ميان برداشت.
گفتني است منابع آگاه تركيه اعلام كردند كه تماس هايي بين دولت آمريكا و مقامات آنكارا برقرار شده تا گفت وگوي مستقيمي با رهبران حماس صورت گيرد.
اين منابع احتمال مي دهند كه مذاكره مستقيم آمريكا با رهبران حماس در تركيه صورت گيرد.
از سوي ديگر يهوديان آلماني مخالف رژيم صهيونيستي با تاكيد بر پايان محاصره غزه اعلام كردند كه بايد با دولت منتخب حماس مذاكره شود.
گفتني است واكنش ها و اعتراضات جهاني به اقدام تروريستي رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي در حالي كه مدت زيادي از اين حمله مي گذرد همچنان ادامه دارد.
در اسپانيا، اندونزي، يونان و ديگر كشورهاي جهان تظاهرات ضد صهيونيستي برگزار شد.
تظاهرات كنندگان در مادريد تعدادي تابوت هاي نمادين را به نشانه گراميداشت قربانيان حمله اسرائيل به كاروان كمك رسان به غزه حمل مي كردند.
ساير رويدادها
¤ يكي از نمايندگان حماس در پارلمان فلسطين از طرح رژيم صهيونيستي براي تبعيد 300 شخصيت سياسي ساكن بيت المقدس اشغالي پرده برداشت.
¤ منابع نظامي رژيم صهيونيستي اعلام كردند مذاكرات فروش هواپيماهاي بدون سرنشين اين رژيم به روسيه متوقف شده است.
¤ مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي تماس هاي محرمانه اي با مقامات تركيه براي رفع بحران به وجود آمده در روابط دو جانبه برقرار كرده است.
¤ يكي ديگر از عوامل موساد كه به دست داشتن در ترور المبحوح فرمانده ارشد حماس متهم است در پايتخت لهستان دستگير شد.
¤ وزير خارجه سوريه گفت، آشتي ملي فلسطيني ها امري داخلي است و هيچ كس حق دخالت در آن را ندارد.
¤ يك روزنامه لبناني با اشاره به پيامدهاي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي غزه نوشت كه اسرائيل به تركيه غرامت خواهد داد.
¤ رهبران احزاب دموكرات و جمهوري خواه سناي آمريكا از رئيس جمهور اين كشور خواستند رژيم صهيونيستي را در ماجراي ناوگان آزادي تنها نگذارد.

 



براي مهار شورش ها دولت قرقيزستان به ارتش مجوز شليك داد

دولت موقت قرقيزستان از صدور فرمان شليك مستقيم به سوي شورشيان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، دولت موقت قرقيزستان يك روز پس از اذعان به ناتواني در مهار شورش هاي قومي كه از روز پنجشنبه آغاز شده و شهرهاي مختلف را فرا گرفته، مجوز شليك به سوي شورشيان را صادر كرد.
«حفظ جان شهروندان غيرنظامي، اعمال حاكميت و دفاع از امنيت ملي در مقابل حملات مسلحانه شورشيان»، از جمله دلايلي است كه دولت بيشكك براي صدور اين مجوز بيان كرد. قرقيزستان كه با پاسخ منفي روسيه، امكان استفاده از نيروهاي مسلح اين كشور را از دست داد، عصر روز گذشته پس از كشته و زخمي شدن صدها نفر از مردم اعلام كرد، كنترل اوضاع را كاملا از دست داده است.
براساس اين گزارش، تاكنون بيش از 100 نفر از مردم حين درگيري بين قرقيزها و ازبك ها جان خود را از دست داده و شمار زخمي ها نيز به بيش از 1000 نفر افزايش يافته است. ناآرامي ها كه از شهر «اوش» آغاز شده است اكنون به بيشكك و جلال آباد رسيده و تاكنون ده ها خودرو، ساختمان دولتي و غيردولتي نيز به آتش كشيده شده اند.
«عظيم بيك نظراف»، معاون رئيس دولت ديروز با حضور در جمع خبرنگاران از تلاش براي تأسيس «حركت وحدت ملي» در كشور خبر داد.
در حال حاضر رسانه هاي اين كشور با يادآوري زبان، دين و فرهنگ مشترك اقوام، از آنها مي خواهند دست از كشتن يكديگر بردارند.
با بي توجهي شورشيان به هشدارها و افزايش شمار قربانيان، كميسيون اروپا از تصميم خود براي ارائه كمك هاي انساندوستانه خبر داد. سخنگوي پنتاگون نيز اعلام كرد، دولت قرقيزستان تنها از روسيه كمك خواسته و از آنها هيچ گونه كمكي درخواست نكرده اند. كرملين روز گذشته در واكنش به تقاضاي «بيشكك» براي اعزام نيرو اعلام كرد، تنها بر اساس منشور سازمان ملل متحد و بعد از انجام رايزني هاي لازم با همه شركت كنندگان در سازمان پيمان امنيت جمعي امكان اعزام نيرو خواهد داشت. به گزارش خبرگزاري ريانودستي، رئيس جمهور روسيه از دبيران شوراي امنيت كشورهاي عضو پيمان امنيت جمعي خواسته روز دوشنبه (امروز) براي اتخاذ تدابير لازم با هدف بهبود اوضاع قرقيزستان تشكيل جلسه بدهند.
گفتني است، ناآرامي هاي قومي چند ماه پس از سقوط دولت رنگي اين كشور و به دنبال مشاجرات لفظي بين دو گروه از جوانان ازبك و قرقيز در يكي از رستوران هاي «اوش» كه دومين شهر بزرگ قرقيزستان است شروع شد. اين درگيري ها پس از اينكه وارد فاز مسلحانه شد، به سرعت به سرتا سر شهر و بعد به پايتخت و ديگر مناطق سرايت كرد. احتمال افزايش قربانيان همچنان بالا گزارش شده است.

 



قذافي: نيروهاي خارجي بايد خليج فارس را ترك كنند

رهبر ليبي خواستار اخراج نيروهاي خارجي از خليج فارس شد.
به گزارش خبرگزاري ليبي، «معمر قذافي» طي سخناني به مناسبت چهلمين سالگرد اخراج نيروهاي اشغالگر آمريكايي از پايگاه «ويلس» اظهار داشت: انقلابيون و ملت هاي عرب با حضور نيروهاي بيگانه در خاك خود، مخالفند و وجود آنها در اين كشورها موقت است و در صورت بيرون نرفتن آنها را به زور از آنجا اخراج خواهند كرد، همانگونه كه ليبي 40 سال پيش اين كار را كرد.
قذافي با اشاره به روند روابط 40 ساله ليبي و آمريكا و تحولات پيش آمده در طول اين سال ها، مدعي شد كه اين دو كشور تا حد رويارويي نظامي پيش رفته بودند.
رهبر ليبي در سخنان خود، از پيشرفت چشمگير روابط دو كشور در دوران رياست باراك اوباما بر آمريكا ابراز خشنودي كرد و خواستار جامه عمل پوشاندن به وعده هاي رئيس جمهور سياهپوست مبني بر تغيير در سياست واشنگتن و عاري شدن جهان از سلاح هاي اتمي شد.
رهبر ليبي همچنان خواستار به رسميت شناختن حق بازگشت چهار ميليون فلسطيني به سرزمين
آباء و اجدادي خود شد و تصريح كرد: مشكل فلسطين فقط از طريق ايجاد يك كشور مستقل با حضور يهوديان و فلسطيني ها حل خواهد شد.
قذافي يادآور شد: اسرائيلي ها به اين خواسته توجهي نكرده اند چرا كه دائماً آن را رد كرده و در نهايت گور خود را با دستان خود خواهند كند گرچه بهتر بود كه با فلسطيني ها در صلح و آرامش زندگي كنند.

 



تظاهرات گسترده ضددولتي در شهرهاي آلمان، ايتاليا و اسپانيا

صدها هزار نفر از مردم ايتاليا، اسپانيا و آلمان عليه برنامه رياضت اقتصادي دولت هاي خود به خيابان ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان معترض پلاكاردهايي حمل مي كردند كه روي آنها نوشته شده بود: «از آتن تا برلين، بانك ها، موسسات و شركت ها بايد بهاي بحران اقتصادي را بپردازند.» و همچنين «بحران كنوني بحران كاپيتاليسم است».در آلمان، شهرهاي برلين و اشتوتگارت شاهد برگزاري اين تظاهرات مردمي بودند. به گزارش پايگاه اينترنتي «زود دويچه سايتونگ»، نيروهاي امنيتي با بطري و سنگ تظاهركنندگان را هدف حملات خود قرار دادند.
در جريان تظاهرات يك انفجار به وقوع پيوست كه15 تن از نيروهاي امنيتي را زخمي كرد. حال دو تن از آنها وخيم گزارش شده است. هفت تظاهركننده نيز به دليل نامعلومي بازداشت شدند.
يكي از سازمان دهندگان اين اعتراضات اظهار داشت، اگر دولت آلمان فكر مي كند كه مي تواند عاملان بحران مالي را ناديده بگيرد و قربانيان اين بحران را همچنان تحت فشار قرار دهد، بايد به اين موضوع بينديشد كه اين اعتراضات تنها يك شروع است.مردم اروپا بر اين باورند كه موسسات مالي به ويژه بانك هاي آمريكايي عامل اصلي اين بحران ها هستند و آنها بايد هزينه بحران را بپردازند نه مردم.
دوشنبه گذشته «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان از اجراي برنامه رياضت اقتصادي در اين كشور خبر داد كه به گفته ناظران اقتصادي، صلح اجتماعي را به صورت جدي دچار مخاطره خواهد كرد.از ايتاليا نيز خبر مي رسد، بيش از 100 هزار نفر از مردم اين كشور در اعتراض به اجراي برنامه رياضت اقتصادي از سوي دولت به خيابان هاي رم ريختند، گروه هاي بسياري در اين حركت اعتراضي شركت كردند كه در ميان آنها علاوه بر كارگران، كارمندان و دانشجويان، سياستمداراني از احزاب مخالف نيز به چشم مي خوردند.
حزب دموكراسي در ايتاليا كه به عنوان مطرح ترين حزب مخالف در اين كشور شناخته مي شود، از مردم خواست تا در تاريخ 29 خرداد دوباره در خيابان ها حاضر شده و در مخالفت با برنامه صرفه جويي اقتصادي دولت برلوسكني تظاهرات كنند.
در اسپانيا يك روز پس از آنكه كميسيون اروپا بررسي هرگونه طرحي براي نجات اقتصادي اين كشور را رد كرد، مردم دست به تظاهرات زدند.تصويب ارائه كمك مالي به يونان از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا هم اكنون اين انتظار را در ساير كشورهاي اروپايي نيز ايجاد كرده كه به آنها نيز كمك شود، اما ظاهراً آمريكا در مقابل كمك به يونان نيز ايستاده و حتي به آتن نيز كمك مالي نخواهد شد.

 



براساس گزارش سازمان ملل 111 كشور تحريم هاي كره شمالي را ناديده گرفته اند

گزارش جديد سازمان ملل نشان مي دهد بيش از 100 كشور عضو اين
سازمان توجه كافي به تحريم هاي اعمال شده عليه پيونگ يانگ نداشته و آن را اجرا نمي كنند.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري رويتر، گزارش جديد كميته ناظر سازمان ملل در اجراي تحريم هاي مصوب عليه كره شمالي نشان مي دهد 111 كشور از 192 كشور عضو اين سازمان بنا به دلايلي اقدامات كافي براي اجراي اين تحريم ها نداشته اند.
بر پايه اين گزارش، اغلب اين كشورها، از كشورهاي در حال توسعه بوده و بنا به دلايل گوناگون از ارائه گزارش در مورد اجراي دو قطعنامه اخير شوراي امنيت عليه پيونگ يانگ امتناع كرده اند. اين دو قطعنامه در سال هاي 2006 و 2009 در واكنش به دو آزمايش هسته اي پيونگ يانگ به تصويب رسيد كه براساس آنها معاملات تسليحاتي با كره شمالي محدود و تجارت در بخش فناوري هاي قابل استفاده در بخش هسته اي و توليد ديگر تسليحات كشتار جمعي منع شده است. علاوه بر اين، دو قطعنامه اخير خواستار منع سفرها، توقيف دارايي ها و همچنين منع واردات كالاهاي مجلل به اين كشور شده اند.
گفتني است، كره شمالي به دليل كارشكني هاي آمريكا فعاليت هاي متوقف شده هسته اي خود را آغاز و از گفت وگوهاي شش جانبه در مورد برنامه هسته اي خود خارج شد.

 



البرادعي: براي سرنگوني مبارك همه بايد متحد شوند

البرادعي اعلام كرد: به تنهايي نمي تواند نظام حاكم را سرنگون كند و خواستار مشاركت همه اقشار جامعه براي تغيير رژيم مبارك شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد البرادعي»، در ديدار با نمايندگان اقليت هاي مصري در لندن اظهار داشت: جرياني كه اكنون در مصر حاكم است، سياسي نيست، بلكه سيطره يك حزب بر تمامي امور كشور است و من به تنهايي قادر به تغيير آن نخواهم بود.
مديركل سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به وجود منابع طبيعي در مصر و پتانسيل اين كشور براي پيشرفت در سطح جهاني، سياست هاي رژيم حاكم بر مصر را شكست خورده توصيف كرد و گفت: ما در جهت ايجاد نظامي كه مبتني بر مساوات باشد، تلاش مي كنيم و من فقط ابزاري براي تغيير هستم، نه رهبري سياسي.
البرادعي در اين ديدار يادآور شد: تاكنون 70 هزار مصري اسنادي را كه خواهان ايجاد تغيير در قانون اساسي مصر است را امضا كرده اند. وي بار ديگر تاكيد كرد كه هرگز با توجه به شرايط فعلي، در روند سياسي و انتخابات در مصر شركت نخواهد كرد، چرا كه شرايط موجود، همچنان به پيروزي حزب حاكم منجر خواهد شد.
البرادعي خاطرنشان كرد كه به تنهايي قادر به ايجاد تغيير نخواهد بود و به دليل مصري بودنش، به درخواست بسياري كه مشاركت وي را در روند تغييرات در مصر خواستار شده بودند، پاسخ داده است، زيرا مي خواهد كه كشورش همانند ديگر كشورهاي جهان از پيشرفت و دموكراسي برخوردار باشد.
وي متذكر شد: تغيير مرتبط با عزم و اراده ملت است و ما با همكاري يكديگر براي بازگرداندن آزادي به ملت مان و حق برخورداري از يك زندگي آزاد در جهت انجام اين تغيير تلاش خواهيم كرد.
رهبر جنبش ملي تغيير آمادگي خود را براي همكاري با همه گروه ها و احزاب مخالف مصر براي سرنگوني رژيم مبارك اعلام كرد و گفت: با تمامي اقشار مختلف مصر از حزب كمونيسم تا گروه اخوان المسلمين آماده همكاري هستم، زيرا تغيير زماني روي مي دهد كه توافق اجتماعي وجود داشته باشد.
از سوي ديگر، صدها جوان مصري براي پنجمين روز پياپي در اعتراض به كشته شدن يك جوان مصري به دست نيروهاي امنيتي در شهر اسكندريه مصر دست به تظاهرات ضددولتي زدند و خواستار مجازات مسببان قتل اين جوان شدند.
جوانان مصري در حالي كه تصوير اين جوان كشته شده را حمل مي كردند، به كارگيري خشونت از سوي پليس و نيروهاي امنيتي مصر را بر عليه شهروندان به شدت محكوم كردند.
همچنين در پي پايان يافتن انتخابات مجلس شوراي مصر و اتهام مردم و گروه هاي مخالف به رژيم مبارك مبني بر انجام تقلب براي پيروزي حزب حاكم «كنگره ملي»، حسني مبارك رئيس جمهور 82 ساله اين كشور قرار است طي هفته جاري 44 نماينده انتصابي را براي اين مجلس تعيين كند.

 



سفر وزير دفاع اسرائيل به پاريس از بيم بازداشت لغو شد

وزير جنگ رژيم صهيونيستي از بيم بازداشت، سفرش به فرانسه را لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از آسوشيتدپرس ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي سفر برنامه ريزي شده اش به پاريس پايتخت فرانسه را از بيم بازداشت لغو كرد.
باراك قرار بود روز گذشته براي حضور در نمايشگاه تسليحاتي «يورو ساتوري» در پاريس به فرانسه عزيمت كند كه سفرش را لغو كرد.
فعالان طرفدار فلسطين تهديد كرده اند به خاطر نقش باراك در حمله مرگبار نيروهاي رژيم صهيونيستي به كاروان آزادي كه طي آن ده ها نفر از فعالان صلح كشته و زخمي شدند وي را بازداشت و محاكمه خواهند كرد.
فعالان طرفدار فلسطين پيش از اين نيز تلاش كرده اند تا طبق ضوابط ديوان عالي جهاني، باراك و ديگر مقام هاي رژيم صهيونيستي را به خاطر ارتكاب جنايات جنگي بازداشت كنند.
اين ضوابط پيگرد مظنونان به جرايم جنگي را در كشورهايي كه ارتباط مستقيمي با اين وقايع ندارند امكان پذير مي سازد.
پيش از اين نيز ديگر مقامات رژيم صهيونيستي از جمله «تزيبي ليوني» وزيرخارجه سابق اين رژيم متهم به شركت در جنايت جنگ 22 روزه غزه، سفر خود را به لندن پايتخت انگليس از ترس بازداشت لغو كرده بود.

 



هزينه هاي دفاعي

براساس اعلام يك موسسه تحقيقاتي در سوئيس، آمريكا رتبه اول هزينه هاي جنگي را دارا است.
موسسه تحقيقات سيپري در كشور سوئيس هزينه هاي دفاعي و جنگي كشورهاي مختلف جهان در سال گذشته ميلادي را اعلام كرد.
براساس اين تحقيقات، دولت آمريكا با افزايش 54 درصدي بودجه هاي دفاعي خود نسبت به سال ماقبل آن مبلغ 661 ميليارد دلار به اين امر اختصاص داد اما سال گذشته علاوه بر اين مبلغ، 47 ميليارد دلار ديگر نيز در زمينه دفاعي هزينه كرد.
امسال نيز اوباما رئيس جمهور آمريكا از كنگره براي سال 2011 مبلغ 708 ميليارد دلار كه تاكنون بي سابقه عنوان شده براي بودجه دفاعي درخواست كرده است.
نتايج بررسي موسسه تحقيقاتي سيپري نشان مي دهد كه در رديف دوم، كشور چين قرار دارد كه بودجه دفاعي آن يك ششم بودجه ايالات متحده آمريكاست. چين سال گذشته 100 ميليارد دلار صرف هزينه هاي نظامي كرد، در رديف سوم كشور فرانسه با 9/63 ميليارد دلار بودجه نظامي در سال گذشته قرار دارد و كشور انگليس با 3/58 ميليارد دلار، روسيه با 53 ميليارد دلار، ژاپن با 8/51 ميليارد دلار و آلمان با 6/45 ميليارد دلار در رديف هاي بعدي جاي گرفته اند.

 



نخستين ديدار مالكي و علاوي براي بررسي تشكيل دولت آينده عراق

دو نامزد اصلي پست نخست وزيري عراق براي نخستين بار با يكديگر ديدار و در مورد مسايل مربوط به تشكيل دولت، باهم گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوري مالكي» و «اياد علاوي» شنبه با يكديگر ديدار كردند.
اين ديدار براي نخستين بار پس از برگزاري انتخابات رخ داد و طرفين مسئله حساس تشكيل دولت آتي و فردي كه بايد عهده دار پست نخست وزيري شود را با هم مورد بررسي قرار دادند. شبكه «بي.بي.سي» انگليس كه قصد دارد به تنش در عراق دامن بزند، اين ديدار را بي نتيجه خواند، ولي «علي الموسوي» مشاور مطبوعاتي نخست وزير عراق، ضمن ابراز خرسندي از اين ديدار، آن را «مثبت» ارزيابي كرد. الموسوي گفت: دو طرف درباره تشكيل دولت و مشاركت همه (جريان ها) در روند سياسي گفت وگو كردند. به گفته وي، علاوي اصولاً در مورد حق خود براي احراز پست نخست وزيري حرفي نزد. علاوي كه رياست «ائتلاف العراقيه» را دارد، قبل از گفت وگوي فوق، به روزنامه الشرق الاوسط» گفته بود، اين ديدار گامي در جهت ذوب كردن كوه يخ موجود است. به اعتقاد كارشناسان، اگر علاوي به روند قانوني شكل گيري دولت تن دهد و در دولت آتي نيز مشاركت داشته باشد، دولت به زودي تحت رياست مالكي شكل خواهد گرفت، و ثبات نيز به عرصه سياسي عراق برمي گردد. اصرار علاوي طي ماه هاي اخير بر اينكه وي تنها گزينه نخست وزيري در دولت آينده است، مشكلات زيادي بر سر راه تشكيل دولت به وجود آورده است.
با شكل گيري ائتلاف ميان مالكي (دولت قانون) با «سيدعمار حكيم» (ائتلاف ملي عراق) شيعيان اكنون بزرگ ترين فراكسيون پارلمان را تشكيل مي دهند و از مجموع 325 كرسي، 159 كرسي را در اختيار دارند. عمار حكيم در هفتمين سالگرد ترور «سيدمحمد باقر حكيم» اظهار داشت: ملت عراق بي صبرانه منتظر تشكيل دولت جديد است.
5 انفجار پي درپي بغداد را لرزاند
به گزارش خبرگزاري فرانسه ، عصر ديروز پنج انفجار درمناطق مختلف بغداد به وقوع پيوست.بر اساس آمارهاي اوليه 4 تن در اين انفجارها كشته و دستكم 20 نفر ديگر نيز مجروح شدند. بيشتر قربانيان اين حادثه كارگران هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14