(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 24  خرداد 1389- شماره 19669

كنكاشي در سريال هاي شبكه ماهواره اي فارسي وان ؛
هجوم به نهاد خانواده توطئه جديد فرهنگي
نقش هيجان در پرخاشگري نوجوانان



كنكاشي در سريال هاي شبكه ماهواره اي فارسي وان ؛
هجوم به نهاد خانواده توطئه جديد فرهنگي

رضا فرخي
بحث تهاجم فرهنگي از سوي رسانه هاي غربي به خصوص از طريق شبكه هاي ماهواره اي هميشه در جامعه ما مطرح بوده است. اما در اين بين برخي از خانواده هايي كه همراه فرزندان خود وقت زيادي را به ديدن اين شبكه ها اختصاص مي دهند متأسفانه در اثر بي اطلاعي به اين موضوع توجه نمي كنند كه تماشاي اين برنامه ها كه بسياري از هنجارها و خط قرمزهاي اخلاقي خانواده ايراني را زيرپا مي گذارد چقدر مي تواند براي خود و فرزندانشان مضر و تهديدكننده باشد.
در اين بين در چند ماه اخير يكي از شبكه هايي كه حاوي اين موضوعات غيراخلاقي است و بخشي از تماشاگران شبكه هاي ماهواره اي را جلب خود كرده شبكه فارسي وان است. اين شبكه سعي كرده با نشان دادن سريال هاي روتين خارجي، بيشتر آمريكايي و كره اي و دوبله آنها به فارسي فضايي را در بين مخاطبان ماهواره ها و جامعه ايجاد كند. اما نكته مهم اينجاست كه اين شبكه چه چيزهايي نشان مي دهد و تماشاي آن ها بر مخاطب ايراني چه تأثيري دارد؟
بد نيست در ابتدا به اين موضوع توجه داشته باشيم كه دفتر اصلي «فارسي وان» در هنگ كنگ قرار دارد و مؤسس آن نيز مجموعه رسانه اي «استار» متعلق به «ميوز كورپوريشن» است. صاحب اصلي آن رابرت مرداك نام دارد. مرداك كه يهودي الاصل آمريكايي است كه صاحب بسياري از شبكه هاي رسانه اي بزرگ دنيا است كه در آينده بيشتر به او خواهيم پرداخت.
به واقع تمام سريال ها و فيلم هايي كه در اين شبكه به نمايش گذاشته مي شود حول چند موضوع اساسي متمركز است، مسائلي مانند خيانت بين زوجين و روابط آزاد و نامشروع دختر و پسر، استفاده از صحنه هاي اروتيك و... بخش اعظم محتواي برنامه هاي اين شبكه است. به طوركلي بي مايگي فيلمنامه و ضعف ساختار سريال ها از شاخصه هاي اصلي اين شبكه و برنامه هاي آن است. به عنوان مثال يكي از سريال هايي كه در فارسي وان تا همين چند وقت پيش پخش مي شد و نسبتاً بين مخاطبان ماهواره جايگاهي يافت سريال ويكتوريا بود. داستان اين سريال ماجراي تكراري فيلم هاي غربي يعني خيانت بين زوجين بود. اما جاي تأسف داشت كه چرا مخاطبان داخلي به چنين سريال پوچ و بي مايه اي توجه كردند. و نكته جالب اينجاست كه دوبله اين سريال و به طور كلي بسياري از سريالهاي ديگر اين شبكه شايد از مبتدي ترين دوبله هاي شبكه اي در دنيا باشد كه اين هم يكي از نقاط ضعف ظاهري علاوه بر نقاط ضعف اخلاقي و محتوايي آن است.
همچنين در سريالهاي ديگر اين شبكه مانند «همسر من بي نظيره»، «شب به شب»، «خواهر دوست داشتني من»، «مونس و مونس» و... تمام موضوعات كه در بالا گفته شد ترويج مي شود.
معلوم نيست كه گروه هاي به اصطلاح فمنيستي و مدعي حقوق زن در جامعه ما و غرب چرا به اين سريالها كه در آن وجود زن آنقدر بي ارزش به نمايش درمي آيد كه دائم به او خيانت مي شود و از زنان استفاده ابزاري به عمل مي آيد اعتراض نمي كنند. شايد به اين دليل است كه صاحب اصلي آن يك صهيونيست است و گويا از نظر مدعيان دفاع از حقوق زنان، صهيونيست ها هر كاري كنند قابل توجيه است و اشكالي هم ندارد!
حال سؤال مهم اينجاست كه آيا خانواده ها و جامعه به ما فجايع فرهنگي كه مي تواند اين تبليغات رسانه اي در جامعه بيافريند توجه كرده اند؟ جدا از بحث اخلاق و مذهب كه همگي با اصول آن در اين زمينه ها آشنا هستيم ديدن اين تصاوير غيراخلاقي اولا تمام فكر و ذهن مخاطب به خصوص جوان را تسخير كرده و ديگر به آنها مجال شكوفايي نمي دهد. دوماً در بعضي مواقع مي تواند منجر به ناهجاري هاي جنسي و بيماري هاي مقاربتي و رواني شود (اگر در اين جا در اين مورد بسيار صريح صحبت مي كنيم تنها به اين دليل است كه احساس شده كه اطلاع رساني و روشنگري بايد صريح و بي پرده باشد) آيا خانواده هاي ايراني علاقه مندند كه جوانانشان به سمت اين مشكلات كشيده شوند؟ قطعاً خير، اما بايد بدانند كه اين شبكه ها راه را براي اين مفاسد باز خواهد كرد و بسياري از حريم هاي اخلاقي را زير پا گذاشته و اين تعدي اخلاقي را معمول جلوه خواهند داد. چرا كه هنگامي كه جوانان ما از اين موضوعات الگوبرداري مي كنند تمام هنجارهاي اجتماعي را به همان راحتي كه در اين فيلم ها نشان داده مي شود زير پا خواهند گذاشت. چرا كه فكر مي كنند اين روابط كاري مثبت است و به همين گونه كه در سريال به نمايش گذاشته مي شود قابل توجيه است.
نكته اي كه بايد به آن توجه زيادي كرد اين است كه فارسي وان از راه هاي جديدالقا در حوزه روانشناسي رسانه استفاده مي كند. به طوري كه در برنامه هاي آن سعي مي شود موضوعات يكسان و موردنظر خود را به صورت دائم با پخش سريالهاي منظم يك ساعت به يك ساعت و در زمان مشخص پخش كند. به اين وسيله قصد دارند موضوعات مذكور را جزو فرهنگ روزمره و رفتارها و آداب اجتماعي خانواده ها قرار دهند. اما از آن سو متأسفانه بعضي خانواده ها و افراد توجيه ديدن برنامه هاي اين شبكه و ديگر شبكه هاي مشابه را تنها براي سرگرمي مي دانند كه توجيه غيرقابل قبولي است و درنهايت به ضرر اين خانواده ها تمام خواهد شد.
البته ذكر اين نكته هم جالب است كه فارسي وان علاوه بر اينكه ماهيتي ضداسلامي و انساني دارد ماهيت ضدايراني خود راهم با برگزاري كنفرانسي با نام جعلي خليج عربي به جاي خليج فارس بر همگان آشكار كرد. بعدها نيز مشخص شد كه از بسياري از كشورهاي داراي منافع در اين موضوع پول دريافت كرده است. حال با تمام اين مسائل راه حل چيست؟ آيا واقعا بايد دست روي دست گذاشت تا چند شبكه ماهواره كه تنها هدفشان انحراف اخلاقي جامعه ماست هويت اسلامي- ايراني و حريم هاي اخلاقي جامعه را به تاراج ببرند؟ هنگامي كه با هزينه اي كمتر از 150000 تومان در جامعه ما،ماهواره در اختيار افراد قرار مي گيرد قطعا نمي توان با اين موضوع در همه موارد برخورد فيزيكي كرد. چرا كه نه قابل انجام است و نه در مقابل هزينه اي كه مي كنيم جواب مورد انتظار را خواهيم گرفت. پس تنها راه، كار فرهنگي عظيم و كارشناسي شده است. به واقع فارسي وان تنها يكي از اين شبكه هاي ماهواره اي است كه حاوي چنين موضوعاتي است، هزاران هزار شبكه به صورت شبانه روزي درحال تخريب هويت فرهنگي جامعه ما هستند. به طوري كه حتي بسياري از شبكه هاي ماهواره اي كشورهاي حوزه خليج فارس كه داعيه مسلمان بودن دارند از نشان دادن صحنه هاي زننده و مبتذل ابايي ندارند. اين شبكه هاي جدا از مجموعه كانال هاي ام بي سي و يا سري شبكه هاي فاكس عرب است كه در آنها هم فيلم هاي نامناسب به نمايش گذاشته مي شوند.
اما حال كه اين همه شبكه ها و رسانه ها به دنبال ضربه زدن به فرهنگ و هويت ما هستند بايد سريعا وارد عمل شده و اقدامات موثر و برنامه ريزي شده اي را انجام دهيم. اين اقدامات در چند بعد مي تواند صورت گيرد. به عنوان مثال در بعد رسانه بايد ميزگردها و جلسه هاي بحث آزاد در تلويزيون شروع شود و در آن ها حتي از مدافعان فرهنگ غربي هم دعوت به عمل آيد. هنگامي كه بتوانيم در اين مباحثات انديشه هاي غربي را در انديشه اسلامي هضم كرده و مخاطبان را اقناع كنيم كه اين تفكرات فرهنگي غرب شكست خورده است، مي توانيم مطمئن باشيم كه جوانان ما ديگر هيچ گاه سمت اين انحرافات نمي روند. هنگامي كه در جلوي چشم مخاطبي كه رسانه ملي را مي بيند طرفداران نظريات غربي در اين مباحث با استدلال مغلوب شوند جامعه خود به اين موضوع پي خواهد برد كه اين تفكرات پوسيده غربي جوابگوي نيازهاي او نيست. همچنين در بعد كار تلويزيوني به نظر مي رسد كه راه اندازي يك شبكه 24 ساعته فيلم و سريال بسيار ضروري است. و مطمئنا آرشيو فيلم ها و سريال هاي ما آنقدر غني هست كه در تأمين خوراك اين شبكه به مشكلي برنخوريم و همچنين اگر قرار است فيلم هاي خارجي هم در اين شبكه به نمايش گذاشته شود مي توان فيلم هاي پرمحتوا با دوبله قوي و سالم به مخاطب تحويل داد، نه اينكه مانند شبكه هايي همچون فارسي وان و ديگر شبكه هاي ماهواره اي فيلم ها و سريال هاي بي محتوا و پوچ. و مطمئن باشيم كه مخاطب ما اين شبكه را رها نخواهد كرد و به دنبال شبكه هاي مستهجن غربي نخواهد رفت. چرا كه هويت خانواده ايراني محتواي آنها را نمي پسندند. البته بايد از پخش سريال ها و فيلم هاي تكراري تا حد ممكن اجتناب كرد تا مخاطب ما مطمئن باشد كه هميشه مي تواند محصولات تصويري جالب و جديد و جذاب را از اين شبكه ملي ببيند.
همچنين در بعد كارهاي سياسي و اجتماعي بايد به اين نكته اشاره كرد كه يكي از ضرورت هاي اصلي جامعه امروز ما ايجاد شرايط آسان براي ازدواج به موقع است. به واقع اگر جوانان ما بتوانند در زمان لازم ازدواج كنند ديگر اين شبكه ها براي انحراف آنها كاري از پيش نخواهند برد. هنگامي كه اين امر در جامعه ما محقق شود هم الگو و راهكار اصلي اسلامي را اجرا كرده ايم و هم غرايز طبيعي در كانون خانواده برآورده خواهد شد و ديگر جايي براي سوءاستفاده اين شبكه ها از جوانان در جامعه وجود نخواهد داشت. ديگر توطئه هاي رسانه اي غرب و استهجان باندهاي ابتذال كاري از پيش نخواهند برد. به واقع در اين بعد سؤال اصلي اينجاست كه چرا در جامعه اسلامي ما اينقدر ازدواج مشكل شده و سطح توقعات بالا رفته؟ بايد هوشيار باشيم چرا كه اين مشكل به تدريج در جامعه بحران ساز خواهد شد و در اين صورت رسانه هاي غربي با سوءاستفاده از غرايز جوانان ما آنها را منحرف كرده و از همه پيشرفت هاي مادي و اخلاقي باز خواهند داشت و در نتيجه پايه هاي اصلي جامعه نظير خانواده سست خواهند شد.
همچنين ذكر اين نكته هم به تمام خانواده هاي ايراني ضروري است كه حدود 80 درصد برنامه هاي شبكه هاي ماهواره اي امروزه به مسائل مبتذل اختصاص دارند، مسائلي كه بيان آن در فضاي خانواده ايراني جزء خط قرمزها و حريم هاي اخلاقي است امروزه در اين شبكه ها به راحتي به نمايش گذاشته مي شود و حريم ها را به راحتي مي شكند و به واقع اين موضوع بر هيچ خانواده اي به خصوص والدين خانواده هاي ايراني پوشيده نيست كه در صورت فرو ريختن شاكله اين حريم هاي اخلاقي و عادي شدن آنها چه فاجعه اي در انتظار آن هاست. پس در اينجا بخشي از بار مسئوليت هم به دوش خانواده هاست كه به گونه اي رفتار كنند كه حاصل تمام عمرشان يعني فرزندانشان با چند شبكه ماهواره اي غربي از مسير صحيح فرهنگي و اجتماعي جامعه منحرف نشوند

 



نقش هيجان در پرخاشگري نوجوانان

سزاوار
هيجان هاي مثبت و منفي كه در زندگي جوانان رخ مي دهد اگر از يك حد طبيعي بالاتر رود آثار جبران ناپذيري در بهداشت روان فرد و اطرافيان او مي گذارد. البته همه اينها بستگي به ميزان ظرفيت دروني آنها دارد.
استرس، فشار و فرسايش بدن هنگامي رخ مي دهد كه با محيط پيوسته در حال تغيير، سازگار شويم. چنين تغييراتي آثار هيجاني و جسماني بر ما مي گذارد و مي تواند احساسات مثبت يا منفي ايجاد كند.
شايد در كوتاه مدت به نظر برسد تاثير جدي در زندگي يك جوان نداشته باشد اما در درازمدت آثار عميقي بر سلامت روان فرد مي گذارد و گاهي نيز استرس هاي كوچك خطرناكترند.
عوامل مختلفي موجب استرس در افراد مي شود، مرگ عزيزان، طلاق و جدايي والدين، زنداني شدن، نداشتن امنيت شغلي، اخراج از كار، تغيير شغل، بازنشستگي، شنيدن دروغ و فريب خوردن هاي متوالي، ناكامي و شكست در امور زندگي، كشمكش، ناسازگاري و تعارض با خود يا ديگران، ناامني هاي اجتماعي نداشتن درآمد كافي، نداشتن دوست و فاميلي كه انسان به حمايت آنها اميدوار باشد، معلوليت يا داشتن يك معلول در خانواده بيماري شديد و غيرقابل درمان يا دشوار درمان، حوادث و اتفاقات تلخ فردي يا اجتماعي و بدهكاري، بخشي از اين عوامل است كه مي تواند استرس زا باشد.
پروفسور ريچارد هميلتون از دانشگاه گلاسكو معتقد است در بسياري از جوامع راه هاي مقابله با اين مسئله مهم و آموزش هاي لازم را به خانواده ها به خصوص جوانان به طور كامل ياد نداده اند.
مخصوصا مواقعي كه نوجوان يا جوان دچار ياس، سرخوردگي و ناكامي مي شود بايد هيجانات خود را به گونه اي تخليه كند كه اگر از راه صحيح صورت نگيرد منجر به واكنش هاي شديد و در پاره اي موارد به وقايع اجتماعي تلخ تبديل مي شود.
ما در مواقعي كه افراد دچار خشم و يا استرس هستند آنها را به آرامش دعوت مي كنيم، در حالي كه بايد به گونه اي صحيح اين خشم يا ناكامي و استرس را در آنها تخليه كنيم. استرس، آثار منفي زيادي دارد. از جمله بي اعتمادي، طرد، خشم و افسردگي كه اين احساسات به نوبه خود به مشكلاتي مانند سردرد، ناراحتي يا زخم معده، جوش و خارش پوست، بي خوابي، فشار خون بالا، بيماري قلبي و سكته مغزي را ايجاد مي كند.
هميلتون در اين باره مي گويد: زماني كه هر پديده اي، وجدان و روان جمعي را تحريك كند التهاب، استرس، نااميدي و دلزدگي را به همراه خواهد داشت.
وي در ادامه مي گويد: روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند بايد مراقب وجدان و روان جمعي بود تا آزرده نشود زيرا با تحريك شدن آنها، كنترل آن سخت مي شود و همه نهادها يا نظام هاي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار مي دهد و كاركرد اجتماع تبديل به كاركردي منفي مي شود. گاهي جوانان احساس مي كنند حقشان ضايع شده است و استرس و التهاب به آنها وارد مي شود و در نتيجه دچار پرخاشگري و واكنش هاي تند يا بي اعتمادي مي شوند. اين بي اعتمادي ها يا پرخاشگري ها به سه شكل نمايان مي شود.
يكي به شكل خروج از دايره ارزش ها، قانون و هنجار جامعه كه به بي اعتمادي گرم، مثل تخريب و فحاشي كشيده مي شود، يا دچار انزوا مي شوند كه به بي اعتمادي سرد منجر مي شود و شكل سوم كه براي جوانان خطرناك تر است اين كه سعي مي كنند از جامعه دور شوند كه همه آنها خسارت هاي جبران ناپذيري به بستر جامعه وارد مي كند. مانند خروج سرمايه هاي اقتصادي و رواني كه تنها راه مقابله با اين مشكل مديريت صحيح بحران ها يا تلاطم هاي اجتماعي و اين خود نوعي عامل تنش زا براي خانواده هاست.
نشانه هاي ذهني استرس شامل مشكلات حافظه، مشكل در تصميم گيري، ناتواني در تمركز فكر، منفي نگري، تكرار بعضي كارها و حرف ها، قضاوت ضعيف، نديدن واقعيت ها است.
همچنين نشانه هاي عاطفي استرس شامل حساسيت زياد نسبت به برخي مسايل، بي قراري و اضطراب، افسردگي، عصبانيت و پرخاشگري در بين نوجوانان و جوانان است و از نشانه هاي جسمي استرس مي توان از سردرد، مشكلات گوارشي، درد عضلاني، اختلال در خواب، خستگي، درد قفسه سينه، فشار خون بالا، كاهش يا افزايش وزن، آسم يا تنگي نفس و مشكلات پوستي نام برد.
در واقع به نوجوان بايد آموخت كه نگرش خود را عوض كنيد. نيازهايتان را از قبل پيش بيني كنيد. مشكلات و مسايل خود را در درون خود نگه نداريد. ارتباطات خود با اطرافيان را توسعه دهيد. نگاهتان را نسبت به مشكلات تغيير دهيد و به آنها به چشم يك فرصت براي پيشرفت بنگريد. از بي نظمي بپرهيزيد. ياد بگيريد كه گذشت داشته باشيد و ديگران و عقايد آنها را تحمل كنيد. از رقابت ها و چشم و هم چشمي هاي بيجا و غيرضروري پرهيز كنيد.
به طور مرتب ورزش كنيد. همواره خودتان را يك برنده ببينيد. نه گفتن به ديگران را تمرين كنيد. لازم نيست به تمام درخواست هاي ديگران پاسخ مثبت بدهيم.


 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14