(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27 خرداد 1389- شماره 19672
 

چاوز: ونزوئلا دموكراتيك ترين كشور دنياست
اوباما تحريم هاي كره شمالي را براي يك سال ديگر تمديد كرد
چشم انداز
44 پست جديد ايست و بازرسي براي كنترل كودكان فلسطيني
فراسوي رويدادها
مالكي : روابط با كشورهاي منطقه را به جز رژيم صهيونيستي تقويت مي كنيم
سازمان ملل خشونت هاي قرقيزستان را برنامه ريزي شده و هدفمند دانست
وزيرخارجه تركيه : بزودي درمسجدالاقصي نماز مي خوانيم
اعلام نتيجه كميته تحقيق درباره يكشنبه خونين ايرلند
وزيرخارجه سودان نسبت به بروز جنگ داخلي هشدار داد
با فريادهاي ضد صهيونيستي طرفداران فلسطين در مادريد كنفرانس اسرائيل و اسپانيا را برهم زدند
چها رسوي پنج قا ره



چاوز: ونزوئلا دموكراتيك ترين كشور دنياست

رئيس جمهور ونزوئلا در واكنش به انتقادهاي معارضان عليه خود گفت: هيچ كشوري در جهان به اندازه ونزوئلا دموكرات نيست.
به گزارش روزنامه «اليوم السابع» چاپ مصر، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا در واكنش به انتقادهاي معارضان كه وي را ديكتاتور مي نامند، به انتخاب خود در سه دوره متوالي به عنوان رئيس جمهور اشاره كرد و گفت: اين انتخابات نشان مي دهد هيچ كشوري در جهان به اندازه ونزوئلا دموكرات نيست.
چاوز افزود: ونزوئلا از استقلال قضايي برخوردار است و محاكمه تعدادي از وزيران سابق به اتهام فساد را دليل اين امر شمرد.
رئيس جمهور ونزوئلا در ادامه خواستار رسيدگي به تجاوزات رژيم صهيونيستي به فلسطين و كشتار زنان و بچه ها كه با حمايت آمريكا صورت مي گيرد، شد.

 



اوباما تحريم هاي كره شمالي را براي يك سال ديگر تمديد كرد

رئيس جمهور آمريكا تحريم ها عليه كره شمالي را براي يكسال ديگر تمديد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا با اعلام اينكه كره شمالي همچنان يك تهديد اتمي است، تحريم هايي را كه دولت «بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا عليه اين كشور اعمال كرده است را براي يكسال ديگر تمديد كرد.
خبرگزاري فرانسه با انتشار اين خبر به بيانيه منتشر شده توسط كاخ سفيد اشاره كرد و نوشت: براساس اين بيانيه تحريم هايي كه در 27 ژوئن سال 2008 عليه پيونگ يانگ اعمال شده بود، تا 27 ژوئن 2010 تمديد شده است.
از سوي ديگر، فرستاده كره شمالي به سازمان ملل هشدار داد هرگونه اقدام خصمانه شوراي امنيت سازمان ملل عليه كشورش در مورد ناوچه غرق شده كره جنوبي را با اقدام نظامي پاسخ خواهد داد.

 



چشم انداز

قيام خونين 15 خرداد
پروفسور حميد مولانا (قسمت چهارم)

غير ديني كردن جامعه، تجددگرائي آمريكائي، تقليل قدرت روحانيت و جدا كردن اين طبقه از سياست اهداف اصلي رژيم شاه و «انقلاب سفيد» او بود. يك سال قبل از قيام خونين 15 خرداد 1342 اين جريان به فشار دولت آمريكا شدت بيشتري به خود گرفت.
در سال 1341، آمريكا در سفر شاه به آن كشور موافقت خود را با بركناري دكتر علي اميني به عنوان نخست وزير اعلام كرد و از آن تاريخ پشتيباني از رژيم او را كاملا به عهده گرفت و خواجه حرمسرا، امير اسدالله علم كه مورد اطمينان شاه بود به مقام نخست وزيري منصوب گرديد (27 تير 1341). ليندون جانسون معاون رياست جمهوري وقت آمريكا در دولت جان. اف. كندي براي ارزيابي اوضاع ايران در سوم شهريور 1341 وارد ايران شد و در نطقي در تهران اظهار داشت كه «ما پشتيباني از ايران را تعهد كرده ايم و سفر من نمودار همين علاقه و پشتيباني است.» اين در حالي بود كه آمريكا عميقاً در گرداب جنگ ويتنام وارد مي شد. شاه به قدري از حمايت آمريكائي ها خشنود بود كه هيچگونه تهديدي به رژيم خود را از داخل، بويژه از طرف طبقه روحانيون احساس نمي كرد.
در 16 مهر 1341 مطبوعات اعلام كردند كه طبق لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي كه در هيئت دولت به تصويب رسيده به زنان حق رأي داده شده است. انگيزه رژيم پهلوي از اين مصوبه واداشتن جامعه روحانيت به واكنش براي شناخت روحيه و افكار آنان در چند موضوع حساس بود زيرا در آن زمان حتي مردان و شهروندان عادي نيز حق رأي حقيقي را به علت تقلب بازي و صندوق رأي سازي در رژيم پهلوي نداشتند. در زمان محمدرضا شاه همانند پدرش رضاخان، هركس كه مورد توجه دربار و شخص شاه قرار مي گرفت به كرسي هاي مجلس سنا و مجلس شورايملي راه مي يافت. ولي استراتژي و هدف شاه و اطرافيانش از اين اعلام آزادي زنان دستبرد به قانون اساسي، حمله به طبقه روحانيون و دادن پست هاي حساس به ايادي خود در طبقه زنان و اقليت هائي بود كه نقش به اصطلاح ستون پنجم را در ايران اجرا مي كردند.
امام خميني(ره) در يكي از نطق هاي تاريخي خود صريحاً اعلام كرد: «ما با ترقي زنان مخالف نيستيم، ما با اين فحشا مخالفيم، با اين كارهاي غلط مخالفيم. مگر مردها در اين مملكت آزادي دارند...؟ مگر آزادي زن و آزادي مرد با لفظ درست مي شود» (سخنراني امام در دوم ذيحجه 1383). تا حدودي جامعه آن روز ايران براثر پروپاگانداي رژيم پهلوي دخالت در سياست را براي يك مقام روحاني عيب مي شمرد و آن را دور از شأن روحانيت مي دانست. ولي اين تغيير در قانون، در قبال تعطيلي دو مجلس شوراي ملي و سنا، به دست دولت علم كه حق هيچگونه دخل و تصرفي در قانون اساسي را نداشت براي امام(ره) سنگين مي آمد. جالب اينكه در آن زمان در خود آمريكا بسياري از سياهپوستان به دلايل مختلف از جمله تبعيضات نژادي از حق رأي محروم بودند و زنان نيز در در ايالات متحده تا دهه 1920، يعني تا خاتمه جنگ جهاني اول از شركت در انتخابات ممنوع بودند.»
با سخنراني امام خميني(ره) سيل اعتراضات عليه رژيم شاه در تهران و شهرستان ها شروع مي شود. اصناف تهران طي اعلاميه اي «درباره مصوبه اخير كه برخلاف شرع مقدس اسلام و قانون اساسي، قسم به قرآن كريم تبديل به كتاب آسماني گرديده و قرآن مجيد را در رديف تورات و انجيل و ساير كتب قرار داده اند» اعتراض خود را اعلام كردند. دانشجويان دانشگاه تهران به قم رفته و در صحن مطهر، مسجداعظم و منازل علماي قم اجتماع كرده و حمايت خود را از علماي اسلام اعلام داشتند. در نتيجه در تاريخ هفتم آذرماه 1341 هيئت دولت تصويب كرد كه «تصويب نامه مورخ 14/7/41 قابل اجرا نخواهد بود.» و بدين وسيله لغو تصويب نامه مزبور اعلام شد. رژيم شاه به طور تاكتيكي عقب نشيني كرد. امام خميني(ره) با صدور اعلاميه اي (چهارم رجب 1382) ضمن تشكر از حمايت و پايداري مردم از اقشار مختلف دعوت كرد تا صفوف خود را فشرده تر سازند. اتحاد و همبستگي مردم با طبقه روحانيت ايران وارد مرحله جديدي شده بود كه از زمان قضيه تنباكو در عهد قاجار و ناصرالدين شاه تا آن روز سابقه نداشت.
حضرت امام در 11 آذر 1341 در سخنراني تاريخي خود كه به مناسبت آغاز درس رسمي حوزه قم و پس از پايان غائله معروف به «تصويب نامه» ايراد كردند رژيم شاه را با رژيم معاويه مقايسه كرده و گفتند: «شما خلع سلاح كنيد و سرنيزه را از سر مردم برداريد تا ببينيم كه ملت ما با كيست و چه كسي از پشتيباني توده ها برخوردار است؟ ما مي آئيم تهران و از مردم دعوت مي كنيم كه در غرب تهران اجتماع كنند، شما هم اعلام كنيد كه در شرق اجتماع كنند... تا بفهميد كه توده ها با ما هستند.» به طور خلاصه ره آور قيام عليه «تصويب نامه» را مي توان چنين خلاصه كرد: (1) آگاه كردن توده ها و بسيج عمومي مردم، (2) آشكار كردن چهره و ماهيت ضداسلامي رژيم پهلوي و شاه، (3) اتحاد و يگانگي علما و اقشار مردم و (4) دميدن روح اميد براي سرنگوني ديكتاتوري و خفقان.
شاه به دستور آمريكا و با همكاري ايادي خود در 19 دي 1341 اعلام كرد كه مردم بايد به اصول شش گانه «انقلاب سفيد» او رأي بدهند. اين اصول عبارت بودند از تصويب اصلاحات ارضي، قانون ملي كردن جنگل ها، فروش سهام كارخانجات دولتي، قانون سهيم كردن كارگران در منافع كارگاه ها، لايحه اصلاح قانون انتخابات، و لايحه ايجاد سپاه دانش به منظور اجراي تعليمات عمومي و اجباري.
بدين ترتيب رژيم پهلوي مي خواست كشاورزان و دهقانان و كارگران را به اسم اصلاحات مهار كرده و به اسم تعليمات عمومي پروپاگاند كشوري و مدني مورد نظر خود را مانند زمان پدرش رضاشاه به مرحله اجرا درآورد. سپاه دانش كپي «سپاه صلح» جان.اف. كندي رئيس جمهور آمريكا در زمان جنگ ويتنام براي آرام كردن اوضاع در داخل ايالات متحده آمريكا بود. رژيم براي متقاعد كردن برخي روحانيون عده اي از مسئولان دربار را به قم فرستاد. شعار «اصلاحات آري! ديكتاتوري نه» در و ديوار تهران و برخي شهرستان ها را پوشانده بود. علماي قم براي اخذ تصميم نهائي و تعيين وظايف ملت در برابر «رفراندوم» اصلاحات شاه بايد تصميم مي گرفتند. لحظات بسيار مهم و سرنوشت ساز در صفحات تاريخ ايران فرا رسيده بود.

 



نظاميان اسرائيلي در كرانه باختري ايجاد كردند
44 پست جديد ايست و بازرسي براي كنترل كودكان فلسطيني

سرويس خارجي-
رژيم صهيونيستي در تازه ترين اقدام غيرانساني خود براي اشغال كامل كرانه باختري اين منطقه را به 44 قسمت مجزا تفكيك كرد.
موسسه اسرائيلي حقوق بشري «بتسليم» طي گزارشي فاش كرد كه دولت نتانياهو دستور داده كه كرانه باختري با ايجاد 44 پست ايست و بازرسي به 44 منطقه جدا از هم تفكيك شود تا بدين ترتيب كنترل فلسطيني ها راحت تر انجام شود.
براساس گزارش اين موسسه، اسرائيل همچنان به سياست جدايي تعداد زيادي از شهرها و روستاهاي كرانه باختري ادامه مي دهد و مانع از حضور فلسطيني هاي اين منطقه بر سرزمين هاي خود مي شود.
اين موسسه اسرائيلي اعلام كرد، رژيم تل آويو نه تنها هيچ شهرك صهيونيستي را تخليه نكرده است بلكه درصدد است با كنترل و اشراف بيشتر بر كرانه باختري زمينه يهودي سازي اين منطقه و اخراج فلسطينيان را فراهم آورد.
كودكان دانش آموز از اين پس مجبورند كه هر روزه براي رفتن به مدرسه و در راه بازگشت، از اين پست هاي بازرسي عبور كنند و خودشان را با ضرب و شتم نظاميان صهيونيست عادت بدهند و هر روز با ترس و دلهره از منزل خارج شوند.
از سوي ديگر رژيم صهيونيستي براي فريب افكار عمومي در مقابل فشار ناشي از حمله به ناوگان آزادي اعلام كرد كه در ازاي چشم پوشي جامعه بين الملل از تشكيل كميته حقيقت ياب حاضر است محاصره غزه را به طور كامل پايان داده و گذرگاه هاي مرزي اين منطقه را تحت نظارت اتحاديه اروپا درآورد.
اسرائيل در نظر دارد با رفع محاصره غزه جامعه جهاني را متقاعد كند كه براي تجاوز به ناوگان بين المللي آزادي غزه كميته تحقيق داخلي كافي است و نيازي به كميته حقيقت ياب بين المللي نيست.
اين در حالي است كه «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب حماس اظهار داشت، تشكيل كميته داخلي اسرائيل براي فريب افكار عمومي جهان است.
وي تاكيد كرد، جلاد فلسطيني ها نمي تواند در آن واحد هم نقش قاضي را ايفا كند و هم نقش قرباني را.
سازمان ملل متحد نيز خواستار موافقت صهيونيست ها با تحقيق بين الملل شد.
بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد ابراز اميدواري كرد كه رژيم صهيونيستي با درخواست سازمان ملل مبني بر انجام تحقيق بين المللي درباره حمله به كاروان غزه موافقت كند.
از سوي ديگر سفير رژيم صهيونيستي در آمريكا با بي توجهي به خواست جامعه جهاني تاكيد كرد كه تل آويو و واشنگتن درباره تداوم محاصره غزه با هم توافق دارند.
افزايش قدرت مقاومت
«يوان ديسكين» رئيس سازمان امنيت داخلي رژيم صهيونيستي با ابراز نگراني از قدرت گروه هاي مقاومت فلسطيني در منطقه گفت، جنبش حماس و جهاد اسلامي بيش از 5000 موشك با برد بالاي 40 كيلومتر در اختيار دارند.
اين اظهارات در شرايطي مطرح مي شود كه سخنگوي گردان هاي قدس شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي فلسطين اعلام كرد كه در صورت حماقت جديد رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين عمق اين رژيم را هدف قرار مي دهد.
وي با اشاره به تجاوزهاي مكرر رژيم صهيونيستي به فلسطين و حمله به فلسطيني ها تاكيد كرد كه مقاومت حق دارد هر سلاحي براي دفاع از خود داشته باشد.
ساير رويدادها
¤جلسه دادگاه شيخ رائد صلاح رئيس جنبش اسلامي سرزمين هاي اشغالي بدون صدور هيچ حكمي به كار خود پايان داد.
¤جنبش حماس تصميم شوراي راديو و تلويزيون فرانسه درباره لغو پخش برنامه هاي شبكه ماهواره اي الاقصي را محكوم كرد.
¤يك تحليلگر فرانسوي اظهار داشت، حمله اسرائيل به كاروان آزادي باعث قدرتمندتر شدن تركيه شده است.
¤نخست وزير تركيه گفت، آمريكا سياست دوگانه اي را در قبال خاورميانه دنبال مي كند.
¤دولت تركيه طرحي را براي اعمال مجازات عليه رژيم صهيونيستي تصويب كرد.
¤نخست وزير پيشين مالزي گفت، مصر بايد در مقابل فشارهاي اسرائيل مقاومت كند.
¤روساي جمهوري سوريه و لبنان در ديدار با يكديگر تاكيد كردند كه كشورهاي عربي بايد براي شكستن محاصره غزه تلاش كنند.
¤دولت حماس در غزه تاكيد كرد كه از هر طرحي براي لغو محاصره غزه استقبال مي كنيم.

 



فراسوي رويدادها

ماجراي آقاي رئيس جمهور و «موجودات فضايي»!

تعريف مي كنند كه رئيس جمهور كلموكستان(كالميكيا)، كه يك جمهوري فسقلي و خودمختار روسيه در سواحل شمالي درياي خزر است، ادعا مي كند بارها با موجودات فضايي ملاقات كرده و حتي با آنها به سفر هم رفته است!
آن طور كه در سايت تلويزيون كانال يك فرانسه مي خوانيم، «كرسان ايليوم ژينف» كه با مشتي آهنين كشور 76هزار كيلومتري اش را مي گرداند، بارها براي همه تعريف كرده كه در سال 1997 با موجودات فضايي ديدار داشته و حتي چند ساعتي هم با سفينه آنها به سفر فضايي رفته است! او حتي اين داستان را دو ماه پيش هم خيلي جدي در تلويزيون روسيه تعريف كرده است! «كرسان ايليوم ژينف» كه از 17 سال پيش بر كلموكستان حكومت مي كند، حدود 10 سال است كه مدام به همه اطمينان مي دهد كه مردان كوچك سبزرنگي را ملاقات كرده و از طريق تله پاتي توانسته با آنها صحبت كند. بعد هم با سفينه شان كه «نوعي استوانه نيمه شفاف» بوده، به فضا رفته است! حالا، يك نماينده روس كه از اين ماجرا وحشت كرده، از مقامات كشورش خواسته مطمئن شوند كه رئيس جمهور كلموكستان هنوز به لحاظ ذهني «سالم» است! «آندريي لبدوف» از حزب ناسيوناليست افراطي، همچنين در نامه اش از رئيس جمهور «مدودف» خواسته به او بگويند آيا «ايليوم ژينف» در مورد تماس هايش با يك تمدن فضايي گزارشي هم براي آنها فرستاده يا خير! بعد هم اضافه كرده: «اگر اين فقط يك شوخي است، من نمي توانم آن را درك كنم!»
گفتني است، «كرسان ايليوم ژينف» 48 ساله از سال 1995 رئيس فدراسيون بين المللي شطرنج هم هست. او كه سابقا قهرمان شطرنج كلموكستان هم بوده، كشور فسقلي اش را مركز جهاني شطرنج مي داند و در نزديكي پايتخت اش- «اليستا»- هم يك «شهرك شطرنج» تاسيس كرده كه مجتمعي واقعا عظيم است! جمهوري كلموكستان حدود 300هزار نفر جمعيت دارد و در 9 ژانويه 1957 تاسيس شده است.
سرويس خارجي كيهان

 



مالكي : روابط با كشورهاي منطقه را به جز رژيم صهيونيستي تقويت مي كنيم

نخست وزير عراق اعلام كرد ائتلاف جديد شيعيان (موسوم به اتحاد ملي) روابط اين كشور را با همه كشورهاي منطقه به استثناي اسرائيل، تقويت مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي» گفت: اتحاد ملي به دنبال بهبود و تقويت روابط با تمامي كشورهاي منطقه به استثناي اسرائيل است و در همين چارچوب، تلاش مي كند مسايل و مشكلات موجود را حل و فصل كند و براي ايجاد روابط خوب با كشورهاي منطقه بكوشد.
مالكي تصريح كرد: مشكلاتي كه در روابط عراق با ايران، كويت، عربستان و سوريه وجود دارد، ناشي از سياست هاي حكومت سابق (صدام) است.
اظهارات مالكي از اين جهت اهميت دارد كه وي احتمالا از طرف اتحاد ملي به نخست وزيري عراق خواهد رسيد. اتحاد ملي بزرگترين فراكسيون مجلس عراق با 159كرسي است و پس از آن، فراكسيون «العراقيه» با 91 كرسي قرار دارد. مالكي كه با شبكه «الحره» سخن مي گفت، در پاسخ به اين سؤال كه اتحاد ملي مي خواهد راه را بر (العراقيه) و «اياد علاوي» (رهبر آن) براي دستيابي به پست نخست وزيري ببندد، گفت: اين مسئله (تعلق يافتن پست نخست وزيري به اتحاد ملي) يك اقدام قانوني است و در چارچوب قانون اساسي صورت مي گيرد و لذا، نيازي به اين همه جنجال و تحريك ندارد. وي تصريح كرد: فراكسيون بزرگي كه اكنون تشكيل شده است، راه را به طور قانوني بر روي ديگر فهرست ها بسته است. مالكي تأكيد كرد كه اتحاد ملي هيچ قصدي در مورد دور نگه داشتن العراقيه از دولت جديد ندارد، اما اصرار العراقيه در مورد اينكه پست نخست وزيري به اين فهرست تعلق دارد نيز غيرقانوني است.
نخست وزير عراق در عين حال گفت: دولت جديد جز بر اساس اصل مشاركت ملي، تشكيل نخواهد شد.
برخي جريان هاي سياسي داخلي عراق و حاميان خارجي آنها، به خصوص عربستان و آمريكا، تلاش مي كنند به هر ترتيبي كه شده، علاوي به نخست وزيري برسد، تا در تركيب سياسي آينده اين كشور، اهداف پنهان خود را به اجرا درآورند.
طرح ديگري كه اين روزها توسط جريان هاي ضد ملي و رسانه هاي خارجي مثل شبكه «العربيه» دامن زده مي شود، كناره گيري فهرست العراقيه از مشاركت در دولت جديد است، تا به زعم آنها، عرصه سياسي عراق بار ديگر بي ثبات شود و مردم اهل سنت مقابل شيعيان قرار گيرند.
خوشبختانه، همانطور كه مالكي نيز تاكيد كرده است، اجراي اين طرح ها مغاير قانون اساسي عراق است.
خبر ديگر از عراق اينكه انفجار جداگانه دو بمب در شرق پايتخت عراق، يك شهيد و هشت مجروح بر جاي گذاشت.

 



سازمان ملل خشونت هاي قرقيزستان را برنامه ريزي شده و هدفمند دانست

سازمان ملل با شعله ورتر شدن خشونت ها در قرقيزستان، شورش هاي قبيله اي در اين كشور را سازماندهي شده و هدفمند عنوان كرد.
همزمان با تلاش هزاران تن از مردم قرقيزستان براي فرار از درگيري هاي قومي كه در طول يك هفته صدها كشته و مجروح بر جاي گذاشته، وقوع خشونت هاي جديد و درگيري هاي مسلحانه طي دو روز گذشته سازمان ملل را بر آن داشت، اين ناآرامي ها را هدايت شده بداند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، سازمان ملل تصريح كرد، درگيري هاي قرقيزستان به خصوص در شهرهاي اوش و جلال آباد، سازماندهي شده، هدفمند و طرح ريزي شده است.
اظهارات صورت گرفته از سوي سازمان ملل از آنجا قابل توجه است كه خانم «رزا اتونبايوا» پيش از آغاز دور تازه ناآرامي ها در روز سه شنبه با اعلام پايان درگيري ها گفته بود، ديگر نيازي به اعزام نيروهاي حافظ صلح نيست. به عبارتي بلافاصله پس از اين اظهارات و در روز سه شنبه شهر اوش شاهد درگيري هاي مسلحانه قبيله اي به مدت 45 دقيقه بود.
از سوي ديگر، رئيس دولت موقت تاكيد كرد، به رغم وجود ناآرامي ها، همه پرسي براي تصويب قانون اساسي جديد در زمان مقرر يعني ششم تيرماه برگزار مي شود. پيش از اين برخي مقامات رسمي در دولت موقت قرقيزستان، هدف از راه اندازي اين ناآرامي ها را، اخلال در برگزاري همه پرسي عنوان كرده و طرفداران «قربان بيك باقي اف»، رئيس جمهور فراري اين كشور را عامل اين ناآرامي ها خوانده بودند، در قانون اساسي جديد، اختيارات دولت در مقابل پارلمان كاهش مي يابد.يادآور مي شود، در ناآرامي هاي قبيله اي قرقيزستان كه از پنجشنبه گذشته و از شهر اوش آغاز شده تاكنون نزديك به 180 تن كشته و 245 هزار نفر نيز آواره شده اند. از اين تعداد آواره، نزديك به 75 هزار نفر به كشور همسايه ازبكستان گريخته و هزاران نفر نيز در مناطق مرزي اين كشور تجمع كرده اند.

 



وزيرخارجه تركيه : بزودي درمسجدالاقصي نماز مي خوانيم

وزيرخارجه تركيه درجمع وزيران خارجه كشورهاي عربي تاكيد كرد، بزودي درمسجدالاقصي نماز خواهيم خواند.
داود اوغلو درجمع 17وزير خارجه كشورهاي عربي كه در كنفرانس اسلامبول شركت كرده بودند طي اظهاراتي بي سابقه از سوي يك مسئول غير عرب اعلام كرد در آينده نزديك قدس پايتخت فلسطين خواهد شدو ما با هم درمسجدالاقصي نماز اقامه خواهيم كرد.وي تاكيد كرد: زمان لغو محاصره غزه فرارسيده و همان طور كه رفع محاصره غزه هدف اصلي ما به شمار مي رود تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شريف نيز مهمترين محور تلاش هاي كشورهاي اسلامي و عربي خواهد بود.
اوغلو خاطرنشان ساخت، اسرائيل بايد دست از محاصره غزه بردارد و تركيه براي رفع محاصره اين منطقه از هيچ كوششي دريغ نخواهد كرد.وزيرخارجه تركيه گفت: ما خواهان تشكيل كميته حقيقت باب بين المللي براي محكوم كردن اسرائيل هستيم و ادامه روابط تركيه با اين رژيم بستگي به اين موضوع دارد.وي تصريح كرد: رژيم صهيونيستي حق ندارد بر آب هاي بين المللي حاكميت داشته باشد.

 



اعلام نتيجه كميته تحقيق درباره يكشنبه خونين ايرلند
ارتش انگليس مقصر است
كامرون: از مردم ايرلند عذرخواهي مي كنم

به دنبال انتشار گزارش تحقيق درباره قتل عام خونين مردم ايرلند در سال 1972 و مقصر شناخته شدن ارتش انگليس، صدها ايرلندي عليه دولت لندن دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نيروهاي ارتش انگليس روز يكشنبه 30 ژانويه 1972 با حمله به تظاهرات مدافعان حقوق مدني در شهر «لندندري» ايرلند شمالي 14 نفر را به قتل رساندند كه اين حادثه به «يكشنبه خونين» معروف شد.
12 سال پيش دولت انگليس زير فشار افكار عمومي و فعالان مدني، مجبور شد يك كميته تحقيق تشكيل داده و ابعاد مختلف اين فاجعه را بررسي كند.
حاصل 12 سال كار اين كميته تحقيق يك گزارش 5000 صفحه اي است كه روز گذشته رسما توسط «ديويد كامرون» نخست وزير انگليس به مجلس عوام ارائه شد.
براساس يافته هاي اين گزارش، كشته شدن افراد غيرنظامي در يكشنبه خونين، ناحق و غيرقابل توجيه بوده است.
نخست وزير انگليس در جلسه عصر ديروز مجلس عوام، بخش هاي مهم اين گزارش را به نمايندگان ارائه كرد و گفت: «تيراندازي ابتدا توسط سربازان ارتش انگليس انجام شده و هيچ يك از كشته شدگان و مجروحان اين حادثه مسلح نبوده اند.»
وي تاكيد كرد: «من از يافته هاي اين گزارش شوكه شدم و از طرف خودم و دولت انگليس از آن حادثه عميقا ابراز تاسف مي كنم.»
ديويد كامرون گفت: «برخي از قربانيان هنگامي كه در حال فرار بوده و يا قصد كمك به مجروحان را داشتند، هدف قرار گرفته بودند.»
در گزارش مذكور همچنين اعلام شده است كه برخي از سربازان براي توجيه اقدامات خود و فرار از مسئوليت، شهادت دروغ داده بودند.
برخي نظاميان انگليسي مدعي شده بودند كه پيش از تيراندازي آنان به سوي جمعيت، سربازان از سوي تظاهركنندگان هدف تيراندازي و پرتاب بمب آتشزا قرار گرفته بودند.
هنگام ارائه گزارش به پارلمان و سخنراني نخست وزير، صدها نفر از مردم ايرلند شمالي از جمله بستگان قربانيان، در شهر «لندندري» تجمع كرده بودند و به طور مستقيم از تلويزيون اين سخنان را گوش مي دادند.
پس از اينكه كشته شدگان حادثه «يكشنبه خونين» بي گناهاني توصيف شدند كه با حمله غيرقابل توجيه سربازان ارتش انگليس كشته شدند، جمعيت حاضر با سوت و كف از اين يافته ها استقبال كرد.
براي تهيه اين گزارش كه شامل مصاحبه با صدها نفر از حاضران در تظاهرات سال 1972، بستگان قربانيان، شاهدان عيني و برخي از نيروهاي ارتش انگليس مي شود، حدود 200 ميليون پوند هزينه شده است.اين طولاني ترين و پرهزينه ترين تحقيق صورت گرفته درباره يك حادثه در انگليس به شمار مي رود.

 



وزيرخارجه سودان نسبت به بروز جنگ داخلي هشدار داد

وزيرخارجه سودان نسبت به وقوع جنگ در صورت بروز اختلافات درباره همه پرسي در جنوب اين كشور هشدار داد.
«علي كرتي» وزير خارجه جديد سودان در نشست «خارطوم» اظهار داشت: در صورتي كه درباره نتايج همه پرسي مربوط به استقلال جنوب سودان كه قرار است ماه ژانويه (دي ماه) برگزار شود، اختلافاتي به وجود آيد، بزرگترين كشور آفريقايي (سودان) با جنگ داخلي جديدي روبه رو مي شود.
وي گفت: چنانچه ما درباره نتايج همه پرسي به توافق نرسيم، جنگ جديدي بين شمال و جنوب سودان روي خواهد داد و اين جنگ سخت و دشوار، متفاوت از جنگ گذشته خواهد بود، زيرا طرفين تجهيزات جنگي بهتري در اختيار دارند.
وزيرخارجه سودان خاطرنشان كرد: ترسيم مرزها بين شمال و جنوب پيش از برگزاري همه پرسي به پايان مي رسد و ما نمي توانيم قبل از انجام اين امر، همه پرسي را برگزار كنيم، زيرا اين اقدام، مكاني را كه قرار است ساكنان شمال و جنوب در آن زندگي كنند و همچنين منابع طبيعي دو طرف رامشخص مي كند.
اين در حالي است كه معاون رئيس دولت جنوب سودان هفته گذشته پيشنهاد داده بود، حتي در صورت ترسيم نشدن مرزها، همه پرسي مربوط به استقلال جنوب برگزار شود.
در همين حال به نوشته روزنامه«قدس العربي»، حزب كنگره ملي سودان به رياست «عمر البشير» رئيس جمهور اين كشور، با شورشيان سابق جنوب در جنبش آزاديبخش خلق سودان توافق كرده بود كه در صورت كسب اكثريت آرا در همه پرسي، اجازه استقلال جنوب سودان داده شود.

 



با فريادهاي ضد صهيونيستي طرفداران فلسطين در مادريد كنفرانس اسرائيل و اسپانيا را برهم زدند

فعالان حامي فلسطين در مادريد با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي اجازه ندادند كنفرانس تجاري اسرائيل و اسپانيا برگزار شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، 50 فعال عضو جنبش «قطع سكوت» كه طرفدار فلسطيني هاست با تشكيل زنجيره هاي انساني و سر دادن شعارهاي ضد اسرائيلي از برپايي يك كنفرانس تجاري با حضور نمايندگان رژيم صهيونيستي جلوگيري كردند.
تظاهركنندگان با حمل چندين پلاكارد كه بر روي آنها پرچم فلسطين و شعارهاي «اسرائيل با مصونيت به ترور قتل مي پردازد»، «اسرائيل بايكوت بايد گردد» نقش بسته بود به تشكيل زنجيره انساني در مقابل محل برگزاري كنفرانس مذكور پرداخته و مانع برگزاري آن شدند.
اقدام ماموران گارد ملي اسپانيا و آتش نشاني مادريد براي پراكنده كردن تظاهركنندگان با شعارهاي تند «اسرائيل قاتل» و ريختن رنگ قرمز به علامت خون هاي ريخته شده فلسطيني ها روبه رو شد.
جنبش «قطع سكوت» هدف خود از اين اقدام را مخالفت با جنايات اسرائيل در نوارغزه و قتل فعالان بين المللي حاضر در ناوگان آزادي كه چندي پيش از سوي نيروهاي اسرائيلي صورت گرفت، عنوان كردند.
در همين حال دولت ايرلند نيز روز سه شنبه يك ديپلمات اسرائيلي را به دليل استفاده از گذرنامه جعلي ايرلند در ترور محمود المبحوح فرمانده حماس اخراج كرد.استراليا و انگليس نيز از رژيم صهيونيستي خواسته اند ديپلمات هاي خود را از خاك اين كشور خارج كنند.
گفتني است رژيم صهيونيستي در ترور فرمانده ارشد حماس از تروريست هايي استفاده كرده كه پاسپورت هاي جعلي انگليسي، ايرلندي، فرانسوي، آلماني و استراليايي داشتند.وزارت خارجه ايرلند از رژيم صهيونيستي خواست پاسخ قاطعي به جعل پاسپورت ايرلندي از سوي قاتلان المبحوح بدهد.

 



چها رسوي پنج قا ره

5000 تن زباله خطرناك در عراق
يك تحقيق فاش ساخت، نيروهاي آمريكايي با به جاي گذاشتن حدود 5000 تن زباله خطرناك در عراق به جاي انتقال آن به آمريكا، بزرگترين فاجعه زيست محيطي را در اين كشور به بار آورده اند.
اين زباله ها موجب شيوع بيماري هاي فراوان و وارد آمدن زيان هاي سنگين به محيط زيست عراق شده است.
فروش تانك هاي صهيونيستي
«ايهود باراك» وزير جنگ رژيم صهيونيستي، دستور داد كه تانك هاي مركاواي اين رژيم براي فروش در نمايشگاه بين المللي نظامي پاريس در معرض نمايش قرار گيرد. برآورده نشدن خواسته صهيونيست ها از اين تانك ها و مشكلات فني، از مهمترين علل فروش و سرخوردگي اسرائيلي ها از اين تانك ها است.
5/2 ميليون انگليسي بيكار
اداره آمارهاي ملي انگليس تعداد بيكاران اين كشور در چند ماه گذشته را دوميليون و 470 هزار نفر اعلام كرد.
در حال حاضر حدود يك ميليون و 480 هزار نفر از بيكاران انگليس از كمك هزينه هاي بيكاري استفاده مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14