(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 تير 1389- شماره 19680

كرج نيازمند احداث شهربازي است
برگزاري مراسم متبرك سازي خاك سفالگران با تربت امام رضا(ع) در شاهرود
مديركل راه آهن جنوب: راه آهن شوشتر تا نوروز 90 به بهره برداري مي رسد
استاندار همدان: معلمان نمونه بايد الگوي نوجوانان باشند
لزوم حفظ هويت فرهنگي و اسلامي در طرح هاي سالم سازي سواحل
وزير راه و ترابري: اعتبارات احداث جاده آبادان- ماهشهر پرداخت مي شود
ايران در كيهان
اعزام نخستين كاروان كمك هاي مردم گيلان به غزه
استاندار گلستان: كاش خواص هم مانند عوام در برخورد با فتنه سربلند بودند
ابلاغ اعتبار استاني 173 ميليارد توماني به دستگاه هاي هرمزگان
فرماندار: 80 درصد فرش ماشيني كشور در كاشان توليد مي شود
افتتاح نخستين مركز شبانه روزي حفظ قرآن كريم كشور در اراك
نگاهي گذرا به سيماي مهاباد



كرج نيازمند احداث شهربازي است

كرج- خبرنگار كيهان:
كلانشهر كرج نيازمند ساخت شهربازي است و بايد زمينه هاي اين امر فراهم شود.
عضو شوراي اسلامي شهر كرج در جمع خبرنگاران گفت: شهرستان كرج جمعيت زيادي دارد با اين وجود يك شهربازي مطلوب در كرج وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالله پورمظاهري افزود: جمعيت كودكان و نوجوانان در كلانشهر كرج كم نيست و آنها نيازمند برخورداري از امكانات تفريحي هستند كه در اين زمينه لازم است اقدامات مناسب انجام شود و مكان هاي تفريحي كرج در صورت امكان افزايش پيدا كند.
وي اظهار داشت: جاي يك شهربازي كارآمد در كرج خالي است درحالي كه برخي از مناطق ديگر در كشور كه جمعيت كرج را دارند، از شهربازي برخوردارند اما كرج هنوز چنين مكاني ندارد.
پورمظاهري تصريح كرد: در پارك نبوت كرج يك شهربازي وجود داشت كه آن نيز تعطيل شد و اكنون شهروندان كرجي بايد به تهران يا ساير مناطق اطراف مراجعه كنند كه اين امر ترافيك در جاده ها و بزرگراه هاي اطراف را بويژه در ايام تعطيل افزايش مي دهد.
اين مسئول اضافه كرد: البته صرف ساخت شهربازي كافي نيست و بايد همه موارد ايمني نيز در آن رعايت شود تا از بروز مشكلات احتمالي جلوگيري شود و مجبور نباشيم پس از مدتي آن را تعطيل كنيم.

 



برگزاري مراسم متبرك سازي خاك سفالگران با تربت امام رضا(ع) در شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي از سوي انجمن سفال و سراميك شاهرود آئين تبرك سازي خاك سفالگران با تربت مقدس حضرت علي بن موسي الرضا(ع) و غبار مطهر آستان اباعبدالله الحسين(ع) با حضور جمعي از مسئولان و هنرمندان اين شهر در مسجد شيخ علي اكبر شاهرود برگزار شد.
رئيس انجمن سفال و سراميك شاهرود در اين باره اظهار داشت: اين آيين معنوي كهن كه براي نخستين بار در كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي در اين شهر انجام شد در عصر پهلوي و با ورود فرهنگ معماري غربي به كشورمان به تدريج رو به فراموشي گذاشته شد. رضا نوري افزود: طبق اين سنت ديرينه، معماران بناهاي اسلامي در قرون گذشته، خاك مقدس حرم امام حسين(ع) را طواف داده و هنگام تهيه گل سفالگري مشتي از آن را بر خاك مي آميختند و در حاليكه پوششي بر سر مي انداختند به ذكر مصيبت سالار شهيدان مي پرداختند. وي گفت: در اين مراسم قطرات اشكي كه براي مصائب حضرت امام حسين(ع) ريخته مي شد را همراه با گلاب به خاك اضافه مي كردند و از آن براي تبرك بناهاي مذهبي استفاده مي كردند.
وي همچنين گفت انجمن سفال و سراميك شاهرود با احياي اين سنت ديرينه، خاك متبرك شده را در محلي نگهداري مي كنند تا از آن در ساخت و مرمت بناهاي اماكن مقدس استفاده شود.

 



مديركل راه آهن جنوب: راه آهن شوشتر تا نوروز 90 به بهره برداري مي رسد

شوشتر -خبرنگاركيهان:
مديركل راه آهن جنوب از اتمام عمليات راه آهن شوشتر تا نوروز سال 1390 خبر داد.
عليرضا احتشامي گفت: عمليات احداث راه آهن شهرستان شوشتر در روزهاي آينده آغاز مي شود.
وي با اشاره به اينكه در روزهاي گذشته مسئولان وزارت راه و ترابري از مسير اين خط آهن ديدن كرده اند گفت: مشكلات موجود براي تامين اعتبار عمليات عمراني اين طرح برطرف شده است.
احتشامي با اشاره به اينكه احداث راه آهن شوشتر از مصوبات سفر اول استاني رئيس جمهور و هيئت دولت به استان خوزستان است، تصريح كرد: براي راه اندازي اين راه آهن بايد 17كيلومتر از مسير 57 كيلومتري را آهن شوشتر دوباره ريل گذاري شود كه بيشترين زمان براي اين امر صرف مي شود.
احتشامي با اشاره به اينكه تنها 3ماه براي تكميل اين خط آهن زمان نياز است افزود: مردم شوشتر در نوروز 90 داراي راه آهن خواهند شد.
گفتني است راه آهن شهرستان شوشتر قبل از انقلاب اسلامي براي جا به جايي محصولات مزارع نيشكر احداث شده است و در شرايط كنوني قرار بوده كه براي جا به جايي مسافر از آن استفاده شود كه اين امر نيازمند تغيير در مسير حركت ريل در مزارع كشت و صنعت كارون است.

 



استاندار همدان: معلمان نمونه بايد الگوي نوجوانان باشند

همدان- خبرنگار كيهان:
استاندار همدان در ديدار با معلمان نمونه گفت: معلمان نمونه بايد الگوي مناسبي براي نوجوانان و جوانان باشند
كرم رضاپيريايي در ديدار با معلمان نمونه استاني و كشوري استان همدان، گفت: بايد تلاش كنيم تا جامعه را به سطح فرهيختگي و فرزانگي برسانيم.
وي از مديركل آموزش و پرورش هم خواست تا با دعوت از معلمان نمونه كشوري استان هاي همجوار در قالب يك اردوي علمي، تحقيقي، زمينه استفاده از نظرات و پيشنهادات آنها را در بحث آموزش و پرورش و برنامه ريزي براي رشد و تعالي آن در استان فراهم كند.
عباس حسني محتشم مديركل آموزش و پرورش استان همدان نيز در اين جلسه، گفت: اگر همه امكانات نرم افزاري و سخت افزاري براي آموزش و پرورش فراهم شود ولي جايگاه معلمان حفظ نشود و رضايت معلم را نداشته باشيم بحث آموزش و پرورش ناكام خواهد ماند.
در پايان از پنج معلم نمونه كشوري و 21 معلم نمونه استاني، با اهداي لوح و هدايايي از سوي استاندار همدان، تجليل شد.

 



لزوم حفظ هويت فرهنگي و اسلامي در طرح هاي سالم سازي سواحل

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور بر لزوم حفظ هويت فرهنگي و اسلامي در طرح هاي سالم سازي سواحل دريا تأكيد كرد.
رضا موسوي در آئين گشايش رسمي طرح هاي درياي مازندران در ساحل خزرآباد ساري گفت: طرح هاي دريا بايد نمادي از هويت فرهنگي و اسلامي باشد و با تكيه بر انگاره هاي ارزشي و انقلابي عملياتي شود.
وي با اشاره به تبليغات منفي رسانه هاي غربي عليه انقلاب اسلامي افزود: رسانه هاي غربي براي مقابله با انقلاب اسلامي اينگونه القا مي كنند كه جمهوري اسلامي ايران با امور گردشگري و تفريحي بيگانه است در حالي كه مردم از حضور در مناطق گردشگري كشور رضايت دارند.
وي تصريح كرد: رسانه هاي كشور بايد براي مقابله با موج تبليغات منفي استكبار عليه سياست هاي فرهنگي انقلاب بسيج شوند.
موسوي با تأكيد بر اين كه سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي متولي اجراي طرح دريا در كشور نيست، افزود: باتوجه به اينكه دريا فرصت مغتنمي براي جذب گردشگران است سازمان گردشگري از اجراي طرح هاي فرهنگي در سواحل دريا با تمام توان حمايت مي كند.

 



وزير راه و ترابري: اعتبارات احداث جاده آبادان- ماهشهر پرداخت مي شود

آبادان- خبرنگار كيهان:
وزير راه و ترابري گفت: اعتبارات اجراي پروژه جاده آبادان ماهشهر به طور 100 درصد تامين و پرداخت مي شود.
حميد بهبهاني در بازديد از جاده آبادان- ماهشهر گفت: به منظور رفع مشكلات احتمالي و تسريع در اجراي پروژه تعريض جاده آبادان- ماهشهر جلسه اي با حضور نمايندگان مجلس و مجري پروژه تشكيل خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، وزير راه و ترابري قرار بود در سالروز آزادسازي خرمشهر كه به همراه رئيس جمهور به خرمشهر سفر كرده بود از جاده آبادان- ماهشهر ديدن كند. اما اين بازديد به علت گرد و غبار هميشگي خوزستان لغو شد. بهبهاني در دومين سفر خود به خوزستان به همراه جمعي از مسئولان شهري و دهدشتي نماينده مردم آبادان در مجلس از اين پروژه بازديد به عمل آوردند.
در اين بازديد مجري پروژه گفت: در صورت تامين حدود 15 ميليارد تومان اعتبار لازم امكان اتمام پروژه تا پايان سال ميسر مي شود.
شايان ذكر است، اين پروژه به عنوان يكي از راه هاي اصلي شهرستان هاي صنعتي آبادان و ماهشهر مي باشد كه به دليل يك بانده بودن آن، سالهاست كه قربانيان زيادي را گرفته و به عنوان جاده مرگ معروف شده است و دو بانده شدن اين جاده يكي از آرزوهاي ديرينه مردم اين شهرستان است.

 



ايران در كيهان

تجليل از كشاورزان نمونه
خوانسار- خبرنگار كيهان: درمراسمي با حضور مسئولان استان اصفهان و شهرستان از كشاورزان و فعالان نمونه بخش كشاورزي خوانسار تجليل شد.
مديرجهاد كشاورزي خوانسار در اين مراسم ضمن اعلام افزايش سطح بيمه محصولات كشاورزي و معرفي بيش از 400 هكتار طرح آبياري تحت فشار به بانك كشاورزي شهرستان گفت: اعتبارات سال گذشته اين مديريت مبلغي حدود يك ميليارد و 200 ميليون تومان بوده كه در پروژه هاي عمراني و جاري هزينه شده است.
افزايش ترانزيت كالا
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديركل حمل و نقل و پايانه هاي هرمزگان از رشد 7/17 درصدي جابه جايي كالاهاي ترانزيتي در اين استان در سال گذشته نسبت به مدت زمان مشابه خبر داد. غلامعباس بهرامي اظهار داشت: در سال 88، يك ميليون و 259 هزار سفر توسط دستگاه ها و خودروهاي باربر در استان انجام شده است كه اين رقم در مقايسه با مدت زمان مشابه در سال 87 از رشد يك و نيم درصدي برخوردار است.
راه اندازي موزه مردم شناسي
رشتخوار- خبرنگار كيهان: به زودي در شهرستان رشتخوار موزه مردم شناسي راه اندازي مي شود. محمود باعقيده رئيس نمايندگي اداره ميراث فرهنگي و صنايع دستي و گردشگري رشتخوار با اعلام خبر فوق گفت: در شهرستان رشتخوار بيش از 170 بنا و محوطه تاريخي تاكنون شناسائي شده كه در حال حاضر از اين تعداد 19 اثر در فهرست آثار ملي ثبت شده و 5 اثر ديگر اين شهرستان نيز در نوبت پيوستن در فهرست آثار ملي است.
احياي زكات در شيراز
شيراز- خبرنگار كيهان: مديركل كميته امداد استان فارس در جلسه احياي زكات استان از جمع آوري 300 ميليارد ريال زكات در سال گذشته در استان خبر داد. وي گفت: اين مقدار زكات جمع آوري شده در سال گذشته نيمي از كل زكات كشور بود. در اين جلسه همچنين روح الله احمدزاده استاندار فارس گفت: بايد از ظرفيت آموزش و پرورش در احياي زكات استفاده شود.
برگزاري يادواره شهدا
رحيم آباد- خبرنگار كيهان: يادواره 19 تن از شهداي بخش رحيم آباد شهرستان رودسر استان گيلان در مسجدجامع رحيم آباد برگزار شد. در اين يادواره امام جمعه بخش رحيم آباد، فرماندار رودسر و جمعي از مسئولان محلي و خانواده هاي معظم شهدا حضور داشتند.
راه اندازي سيستم AVL
اصفهان- خبرنگار كيهان: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري اصفهان از آغاز به كار سيستم هوشمند سازمان اتوبوسراني شهرداري اصفهان AVL طي روزهاي آينده خبر داد. مهندس علي گلي گفت: اتوبوسها با مجهز شدن به اين سيستم از اين پس خدمات خود را به صورت منظم و با اطلاع رساني مناسب الكترونيكي در ايستگاه ها و داخل اتوبوس ارائه مي دهند.
افتتاح جايگاه سوخت
اراك- خبرنگار كيهان: جايگاه عرضه گاز طبيعي سي ان جي در شهر كميجان راه اندازي شد. حسين صادقيان، مدير شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي استان مركزي با اعلام خبر فوق گفت: هم اكنون 25 جايگاه عرضه گاز طبيعي در استان در حال ساخت است.
پيش گيري از اعتياد
مانه و سملقان- خبرنگار كيهان: طرح پيش گيري از اعتياد و آسيب هاي اجتماعي در 41 مدرسه مانه و سملقان اجرا شد. محمدمهدي كاوياني كارشناسان پيش گيري از اعتياد و آسيب هاي اجتماعي آموزش و پرورش مانه و سملقان در اين باره گفت: كلاس هاي آموزش پيش گيري از اعتياد طي سال گذشته براي بيش از هزار نفر والدين برگزار شد.
مانه و سملقان در استان خراسان شمالي قرار دارد.
افزايش كشت هندوانه
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: 527 هكتار محصول هندوانه در اراضي شهرستان گنبدكاووس كشت شد. «احمد محمودي نيا» رئيس اداره امور توليدات گياهي جهادكشاورزي گنبدكاووس ضمن اعلام خبر فوق گفت: اين مقدار سطح زير كشت محصول هندوانه در مقايسه با سال قبل حدود 70 درصد افزايش داشته است. وي افزود: امسال به دليل شرايط مساعد آب و هوايي و نيز تامين آب از سد گلستان شرايط مناسبي براي افزايش سطح كشت اين محصول ايجاد شده بود.
بهره برداري از پل در گرگان
گرگان- خبرنگار كيهان: معاون راهسازي اداره كل راه و ترابري استان گلستان از بهره برداري از پل الغدير شهرستان نوكنده با اعتباري بالغ بر 20 ميليارد ريال در استان خبر داد. مهندس محمدرحيم هلاكو گفت: با توجه به تخريب پل قبلي بر اثر سيل سال 1387 اين پل با هدف تردد مناسب و ايمن جهت عبور ترافيك درون شهري و روستاهاي جنوب شهر احداث شده است.
صدور مجوز زيست محيطي
تبريز- خبرنگار كيهان: مجوزهاي زيست محيطي در استان آذربايجان شرقي در ظرف سه روز صادر مي شود. بيوك رئيسي مديركل حفاظت محيط زيست استان با اعلام خبر فوق گفت: اين اقدام در راستاي ماده هفت قانون اصلاح برنامه چهارم توسعه انجام مي شود. وي گفت: اين كار براي تسريع در سرمايه گذاري و جذب سرمايه گذاران خارجي و ارتقاي رتبه ايران در جذب سرمايه انجام مي شود.
افتتاح جايگاه سي ان جي
كرج- خبرنگار كيهان: فرماندار كرج از راه اندازي سه جايگاه سي ان جي در كرج تا پايان ماه جاري خبر داد.عيسي فرهادي در جلسه كارگروه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اعلام اين خبر گفت: هر ماه بايد يك جايگاه سي ان جي در شهرستان كرج افتتاح شود و در اين راستا طي ماه جاري سه ايستگاه راه اندازي مي شود.
برگزاري همايش در رشت
رشت- خبرنگار كيهان: همايش مديران كل امور اجتماعي و كارشناسان سازمان هاي مردم نهاد استانداري هاي سراسر كشور در بندرانزلي برگزار شد.
اين همايش با حضور معاون امور اجتماعي وزير كشور برگزار شد و در آن روح الله قهرماني استاندار گيلان در مورد جنگ نرم دشمن سخنراني كرد.

 



اعزام نخستين كاروان كمك هاي مردم گيلان به غزه

رشت- خبرنگار كيهان:
نخستين كاروان امدادي و كمك هاي مردم گيلان بزودي روانه غزه مي شود.
سخنگوي ستاد مردمي كمك رساني به غزه در گيلان با اعلام اين خبر گفت: در لبيك به نداي رهبر معظم انقلاب مبني بر ضرورت كمك به مردم غزه، تشكلهاي مردمي گيلان با همكاري مسئولان استانهاي مازندران و گلستان كمكهاي مردمي را جمع آوري و بزودي اولين كاروان امداد را به سواحل غزه اعزام مي كنند.
سيدعلي گيلاني افزود: اين كمك ها از طريق يك فروند كشتي به غزه اعزام مي شود.

 



استاندار گلستان: كاش خواص هم مانند عوام در برخورد با فتنه سربلند بودند

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
اكنون شياطين در كمين خواص هستند تا آنها را منحرف كنند. بنابراين ضرورت دارد كه خواص تلاش كنند از اين امتحان سربلند بيرون بيايند.
استاندار گلستان ضمن اعلام مطلب فوق در جلسه شوراي اداري شهرستان گنبدكاووس گفت: عوام كشور ما در برخورد با فتنه ها سربلند بوده اند بنابراين خواص بايد دنباله رو عوام باشند تا دشمن را از توطئه هايش مأيوس كنيم.
جواد قناعت پيروي از راه امام و رهبر معظم انقلاب را شاخص و ميزان دانست و گفت: هركس با هر پيشينه اي بايد تابع ولايت فقيه باشد و اگر چنين نكرد از راه راست خارج شده است.
وي با بيان اينكه امروز ايران به الگويي براي جهانيان تبديل شده است و در عرصه جهاني موضوع ايران در صدر موضوعات قرار گرفته و هيچ جلسه و سميناري تشكيل نمي شود مگر اين كه موضوع جمهوري اسلامي در آن مطرح بشود گفت: افكار عمومي جهانيان به جانب ايران بوده و آنها دل نگران سرنوشت جمهوري اسلامي است.
استاندار گلستان دليل طرفداري ملت ها از جمهوري اسلامي را كنار زدن دو بلوك شرق و غرب ذكر كرد و گفت: مردم ايران تحت آموزه هاي ديني بلوك جديدي را طرح ريزي كرده اند كه اين امر افتخاري براي مردم است.

 



ابلاغ اعتبار استاني 173 ميليارد توماني به دستگاه هاي هرمزگان

بندرعباس - خبرنگاركيهان:
درنشست شوراي برنامه ريزي استان هرمزگان بودجه اي معادل 173ميليارد و 276 ميليون تومان از اعتبارات استاني به صورت تخصيص يافته به دستگاه هاي مختلف ابلاغ شد.
استاندار هرمزگان در اين نشست گفت: محدوديت هاي اعتبارات استاني سبب شده تا تصميم گيري ها براساس اولويت ها درمورد تخصيص محقق شود.
حسين هاشمي با بيان اينكه در توزيع اعتبارات عمراني سال جاري شاخص ها و الزامات و آيين نامه هاي قانوني مدنظر قرارگرفته است، اظهار داشت: از مديران دستگاه هاي اجرايي نيز انتظار مي رود با نگاه فرابخشي، نيازها و مصالح كلي استان را درنظر بگيرند.
معاون برنامه ريزي استانداري هرمزگان نيز در ادامه اين جلسه با اشاره به توزيع اعتبار 173 ميليارد توماني در بين دستگاه هاي استان يادآور شد: اين اعتبارات كه براساس فصل، برنامه و شهرستان ابلاغ شده حدود 19درصد نسبت به اعتبارات سال گذشته افزايش يافته است.
عبدالرضا ناطق اظهار داشت: در توزيع اعتبارات عمراني سال جاري، فصل مسكن و عمران شهري با 35درصد بيشترين سهم از اين اعتبارات را به خود اختصاص داده و فصول حمل و نقل و آموزش نيز به ترتيب 8/16 درصد و 3/12 درصد از كل اعتبارات عمراني را به خود اختصاص داده اند.

 



فرماندار: 80 درصد فرش ماشيني كشور در كاشان توليد مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
معاون استاندار و فرماندار كاشان گفت: در حال حاضر 80 درصد فرش ماشيني كشور در كاشان توليد مي شود.
حسينعلي حاجي، در نشست دست اندركاران صنعت فرش ماشيني استان اصفهان در محل فرمانداري كاشان افزود: يكي از چالش هاي پيش روي صنعت فرش ماشيني تهيه مواد اوليه براي توليد فرش است.
وي با اشاره به ادعاي كميته ريسندگان و بافندگان فرش مبني بر تعطيلي كارخانجات فرش ماشيني به دليل نداشتن مواد اوليه، اظهار داشت: مديران دولتي براي رفع اين مشكل و جلوگيري از بيكاري 30 تا 40 هزار نفر كارگر شاغل در كارخانجات توليد فرش ماشيني از هيچ تلاشي دريغ نخواهند كرد.
محمود مجيب، مديرعامل شركت پلي اكريل اصفهان نيز در اين نشست از مديران شركت هاي فرش ماشيني كاشان خواست تا سرمايه گذاري بيشتري در زمينه الياف اكريليك داشته باشند.
وي گفت: جمهوري اسلامي سومين كشور توليدكننده مواد اكريليك در جهان پس از چين و عربستان است.

 



افتتاح نخستين مركز شبانه روزي حفظ قرآن كريم كشور در اراك

سرويس شهرستان ها:
نخستين مركز شبانه روزي حفظ يك ساله قرآن كريم كشور در اراك به بهره برداري رسيد.
مدير جامعه القرآن الكريم اراك با اعلام اين خبر گفت: اين مركز شبانه روزي با نام جامعه الثقلين با رويكرد آموزش و حفظ تخصصي قرآن كريم و معارف اهل بيت(ع) به بهره برداري رسيد.
علي آستركي افزود: در اين مركز حفظ قرآن، تجويد و صوت و لحن، تفسير و مفردات قرآن كريم و معارف اهل بيت(ع) آموزش داده مي شود.
وي از اعطاي مبلغ يك ميليون و دويست هزار تومان به حافظان قرآن كريم در پايان دوره خبر داد و گفت: به حافظان قرآن پس از قبولي در آزمون ها مدرك ليسانس علوم قرآني اعطا مي شود.

 



نگاهي گذرا به سيماي مهاباد

گردآوري و تنظيم از: عباسعلي كامرانيان
مهاباد اصفهان، يكي از شهرهاي تاريخي ايران است كه آثار تاريخي و باستاني آن گوياي اهميت اين شهر در دوران قبل از اسلام و نيز پس از آن است.
متاسفانه به دلايل مختلف، آنچنان كه شايسته مردم مؤمن، عالم و هوشمند آن است به اين شهر توجه نشده است. به طوري كه اين شهر با پيشينه مهمي كه ذكرشده از همه شهرهاي اطرافش كمتر امكانات داشته و پيشرفت كرده است.
«مه» به معني بزرگ و سردار قوم بود و «مه آباد» نام پيغمبر بزرگ ايراني است و داراي كتابي به نام دساتير است.
ماه آباد يعني جايي كه توسط بزرگي آباد شده است.
عده اي نيز مهاباد را معباد مي خوانند و معتقدند كه باني آن ماه بانو يا مهين بانو خواهر رستم زال و زن گيو پسر گودرز بوده و قنات بزرگ مهاباد به دستور او حفر شده است.
جغرافياي مهاباد
مهاباد با مساحت 46 هزار و 500 متر از شمال به امامزاده اسحاق و يعقوب، از جنوب به اردستان و دهستان همبرات، از غرب به دهستان گرمسير موغار و ازشرق نيز به دهستان ريگستان محدود مي شود.
آب و هوا
مهاباد داراي تابستان هاي گرم و خشك و سوزان و زمستان هايي سرد است. كارشناسان نزديكي مهاباد با كوير و نيز شن هاي روان و متحرك را علت گرماي مهاباد مي دانند. به علت شن هاي روان و متحرك هواي مهاباد اغلب اوقات غبارآلود است كه درسال 1350 برنامه اي جهت تثبيت شن هاي روان اجرا شد و با كاشت درختان كويري از كاشان تا يزد در آب و هواي منطقه موثر واقع شد به صورتي كه اين روند بعداز انقلاب ادامه داشته است اما اكنون چندسالي است كه متاسفانه اين روند كند شده است.
خاك مهاباد نيز داراي وضع خاصي است و تنوع دوره هاي زمين شناسي به خوبي در آن ديده مي شود و اكثر رسوبات دوران اول و چهارم در آن ديده مي شود. با توجه به كويري بودن مهاباد و بافت خاك كه شوري و قليائيست و با وجود عمق خاك و لايه هاي مختلف از شن- خاك و كمي منابع آب مناسب مناطق زراعي مهادآباد كم وسعت و بخش زيادي از زمين ها به صورت موات است.
ميزان بارندگي نيز در مهاباد اصفهان و منطقه از 80 تا 100 ميلي متر تجاوز نمي كند.
منابع آبي مهاباد
يكي از منابع عمده آبي مهاباد قنات كوير مهاباد است. اين قنات از قنات هاي بزرگ ايران است و مادر چاه آن به عمق 22 متر در اراضي بالاي امامزاده سلطان حسين علي ميلاجرد نطنز و در دامنه كوه كركس قرار دارد. اين قنات 2هزار سال قدمت دارد و فاصله مظهر آن تا مهاباد 26 كيلومتر به صورت خط مستقيم است كه پس از عبور از 40 حلقه چاه به طول 2كيلومتر آب آن در زمين ظاهر مي شود و بقيه مسير به شكل روباز است. اين قنات در فصل گرما 28 اينچ و دربقيه فصول 36 اينچ آبدهي دارد.
قنات خلخالي و آب فصلي رودخانه گوره و آب چشمه ابريشمي نيز از ديگر منابع آبي مهاباد هستند.
گفتني است مهاباد داراي 14حلقه چاه و چاه نيمه عميق است. شهرستان مهاباد داراي 600 هكتار زمين و نيز 400 هكتار آيش است.
اوضاع اجتماعي و اقتصادي مهاباد
آثار تاريخي
وجود آثار تاريخي متعدد از جمله: مسجد جامع، آب انبارهاي قديمي، خانه هايي با آثار باستاني، قنات منحصربفرد، برج خشتي قديمي و... از اين شهر استان اصفهان، مركزي با جاذبه هاي توريستي فوق العاده جالب ساخته است.
پرورش قهرمانان و شخصيت هاي سياسي- فرهنگي و علمي و عرضه آن به جامعه علمي- فرهنگي كشور يكي ديگر از ابعاد فرهنگي اين شهر است.
حضور گسترده جوانان مؤمن و معتقد درجبهه هاي نبرد حق عليه باطل و تقديم ده ها شهيد در دوران دفاع مقدس و علاوه بر آن حضور جانبازان و آزادگان دراين شهر عطر جهاد و شهادت و معنويت را در كوچه پس كوچه هاي اين شهر پراكنده كرده است.
برگزاري گسترده مراسم مذهبي به ويژه برگزاري مراسم باشكوه عزاداري سالار شهيدان درماه محرم الحرام، خصوصا برگزاري مراسم سينه زني و زنجيرزني و تشكيل هيئت هاي عظيم مذهبي دراين شهر موجب شده است كه در تاسوعا و عاشوراي هرسال اكثر مهابادي هاي مقيم ساير شهرها عازم اين شهر شوند و جلوه اي از حضور گسترده مردم در مراسم مذهبي تاسوعا و عاشوراي حسيني را به نمايش بگذارند.
مردم مهاباد اصفهان، مؤمناني پرتلاش هستند كه بيشتر درعرصه كشاورزي و دامداري مشغول به خدمت و از اين راه ضمن گذراندن چرخه زندگي، به همنوعان و ساير مؤمنان خدمت مي كنند.
متاسفانه اين شهر با سابقه تاريخي، علمي، فرهنگي و مذهبي از جهت پيشرفت و توسعه فرهنگي، علمي، صنعتي، كشاورزي و دامداري آن چنان كه شايسته مردم شهيدپرور و انقلابي مهاباد است رشد و توسعه نيافته و از محروميت ها و مشكلات فراواني رنج مي برد.
مهاباد اصفهان، شهري است كه فاقد پارك براي تفريح مردم، سينما براي گسترش فرهنگ و هنر، داروخانه شبانه روزي جهت رسيدگي فوري به وضعيت افرادي كه با بيماري يا حوادث مواجه مي شوند، نمايندگي ثبت احوال و صندوق قرض الحسنه فعال و فراگير است.
در شهر مذكور كمتر مي توان از نمايندگي هاي وزارتخانه ها و نهادهاي رسمي كشور اثري مشاهده كرد و متاسفانه مي توان گفت از دو شهر همجوار خود، زواره و بادرود، بسيار ضعيف تر و خدمات رساني به مردم آن خيلي كمتر است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14