(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 7 تير 1389- شماره 19680

شاد و پرانرژي در محيط كار
صبحانه كودكتان را جدي بگيريد
شير را بدون افزودني بنوشيد
كودكاني با روحيه تهاجمي
فناوري هاي ارتباط آرامش زندگي را مختل مي كند
ديابت و عوارض ناشي از آن
مصرف غذاهاي چرب افسردگي مي آورد



شاد و پرانرژي در محيط كار

در جامعه مدرن كنوني «كار» جنبه اي غيرقابل اجتناب از زندگي اكثرماست. اين فعاليت اجتماعي نه تنها استقلال مالي فرد را تامين كرده بلكه نقش مهمي نيز در رشد شخصيت اجتماعي دارد. از طرف ديگر هر چه مدت زمان بيشتري را به كار اختصاص دهيم، بيش از پيش به تعادل آن با زندگي خصوصي خود پي مي بريم. هر چقدر ما براي كاري كه انجام مي دهيم ارزش قائل شويم، بدين ترتيب بيشتر مي توانيم به پيشرفت و موفقيت برسيم. گرچه همه ما اين مسئله را مدنظر داريم؛ اما گاه درخلال روزمرگي ها ممكن است احساس خرسندي ورضايت نكنيم. اگر اين حالت براي شما هم پيش آمده بد نيست تا چند نكته كليدي براي كسب شادي در محل كار با هم مروركنيم:
مديريت عالي براسترس شغلي
پيش از آن كه به سراغ شكوفايي و موفقيت شغلي برسيم، بهتر است تا نخست راجع به استرس؛ جز لاينفك هر نوع فعاليتي اشاره كنيم. اين دشمن شماره يك تعادل شغلي، دائما ما را تهديد كرده و سعي دارد تا از ما پيشي بگيرد. در فضاي كار و فعاليت اجتماعي مسلما وجود فشارهاي روحي طبيعي و عادي است. اما براي كاهش تاثيرات منفي آن مي توان عوامل بروز استرس را شناخت.
شناسايي علائم
پيش بيني بروز عوامل زمينه ساز نكته طلايي در مقابله با آن است. خستگي مفرط، شور و شوقي كه زمينه بروز پيدا نكرده، هيجاناتي كه با تغيير رنگ چهره نمايان مي شود و... از جمله حالاتي هستند كه نبايد با عوامل استرس زا اشتباه گرفته شود. اگر با شنيدن هر جواب بله و نه ازكوره در مي رويد و عصبانيت و بي حوصلگي در غالب مواقع به سراغتان مي آيد، بايد گفت كه اين مشكل تقريبا براي شما جدي شده است.
عواملي كه مي توانند در بلندمدت مضر باشند و انرژي شما را كاهش دهند از خود دور كنيد.
توجه به كار زياد
به نظر مي رسد كه اضافه كاري شيوه اي اززندگي شغلي محسوب مي شود. فراموش نكنيد كه تلاش بي وقفه مي تواند فشار زيادي را به همراه داشته باشد كه در طولاني مدت مشكلات خواب و ديگر ناراحتي هاي جسماني را در پي دارد. بهتر است روي اهداف منطقي و دست يافتني تمركز كنيد و براي رسيدن به آنها برنامه ريزي صحيح داشته باشيد. اگر شغلتان طوري است كه نمي توانيد چنين برنامه ريزي داشته باشيد، نهايت آرزوي خود در كا ررا در نظر بگيريد. كليد رسيدن به تغييرات چشمگير چيست؟ نخست اينكه ياد بگيريد اگر فعاليتي را نمي توانيد انجام دهيد به گونه اي سازنده پاسخ منفي بدهيد و سپس در مورد شرايط تحقق برخي پروژه ها و تصميمات، با ديگران تبادل نظر داشته باشيد.
انتخاب يك نماينده درمواقع زيادي كار
شرايط را بررسي كنيد و ببينيد كه درمواقعي كه كارهاي زيادي براي انجام دادن داريد چطورمي توانيد بخشي از آن را كم كرده و روي چه كسي حساب كرد. بهتر است با افراد مورد اعتمادي رابطه صميمي داشته باشيد؛ چرا كه اين افراد مي توانند به شما كمك كرده و استرس را كم كنند.
مديريت زمان را بياموزيد!
يكي از فاكتورهاي استرس مي تواند احساس كوتاهي روز و عدم زمان كافي براي به اتمام رساندن مسئوليت هاي شغلي باشد كه معمولا بسيار رايج است. برنامه ريزي به گونه اي متفاوت با هميشه و به بهترين نحو مي تواند راه حل هاي بسيار خوبي را پيش پاي شما بگذارد. براي مديريت دقيق تر بر زمان، اهداف خود در طول ماه، هفته و روز را مشخص كنيد. در نتيجه مي توانيد كارهاي مربوط به هر روز را بشناسيد. هيچ جادوي خاصي وجود ندارد؛ برنامه ريزي بهتر به كاهش سطح استرس كمك مي كند. در مرحله بعد، براي هر نوع فعاليتي، راهكار متناسب با آن را در نظر بگيريد. در اكثر مواقع، شرايط استرس زا زياد مهم نيستند، بلكه ارزشي كه براي آنها قائل مي شويم در روحيه ما تاثير مي گذارد.
راهكار عملي
تمام كارهايي را كه بايد انجام دهيد به ترتيب اولويت ليست كنيد. شايد بسياري از ما تا به حال اين فهرست را تهيه كرده ايم اما به نتيجه ملموسي نرسيده باشيم. نكته مهم اين است كه هر كاري را به اتمام رسانديد، از ليست خط بزنيد تا متوجه كم شدن مسئوليت ها شويد.
هنر ارتباط موفق با همكاران
موفقيت دركار و حرفه فقط به توانايي و استعداد ما وابسته نيست، بلكه كيفيت ارتباط ما با ديگران نيز بسيار مهم و تاثيرگذار است. اگر سطح اين روابط عالي باشد مي تواند تاثيري بسيار مطلوب و سازنده بر رفتار و اخلاق داشته باشد و همچنين باعث افزايش انگيزه و رغبت نيز مي شود. بر عكس، شرايط نزاع گونه بين همكاران زندگي را دچار مشكل مي كند. مسلما جاي تعجب نيست؛ از آنجا كه ما وقت زيادي را با اطرافيانمان مي گذرانيم هر نوع رفتاري كه با يكديگر داشته باشيم در زندگي خود ما نمود پيدا مي كند.
شركت در جمعي صميمي و محيطي دوستانه
احساس تنهايي معمولا با استرس همراه است. در حالي كه عضويت در گروه، احساس شكوفايي و موفقيت را در فرد ايجاد مي كند. در ابتدا خود را در مقابل جمع ضعيف مي بينيم و يا حتي مانعي را براي ارتباط با آنها مي دانيم. توانايي در برقراري ارتباط، مهم است و اينكه بتوانيم به يكديگر اعتماد كنيم در درجه اول اهميت قرار دارد. در غير اين صورت مطمئنا غرولندهاي افراد را مي شنويد. از طرف ديگر رفتار كم و بيش اجتماعي شما نيز حائز اهميت است. براي رسيدن به اين هدف، سهيم شدن با ديگران در ايجاد جوي دوستانه لازم و ضروري به نظر مي رسد. راهكارهاي ساده اي را در اين باره مي توانيد امتحان كنيد: روز تولد همكاران را به خاطر بسپاريد، برنامه اي ترتيب دهيد تا با هم به تئاتر، فروشگاه و... برويد. حتما نمونه هاي ديگري هم به ذهنتان خواهد رسيد.
ابراز علاقه به ديگران
هر كدام از ما معمولا در محل كار سعي داريم تا روابط را از نو بسازيم. رئيس و همكاران را به طور ناخودآگاه رقيب و يا گاه حتي دشمن مي دانيم. براي اينكه سردي روابط را به گرمي برسانيد، سعي كنيد تا آنها را به خوبي بشناسيد. مطمئن باشيد كه اين كار از آموزش مطالب تازه به كودكان، ساخت خانه جديد، نگهداري از بيمار و... مشكل تر نيست. ابراز احساسات و علاقه به آنها، ثمرات مثبت خود را خيلي زود نشان مي دهد. اصلا فكر نمي كنيم كه اين كليد طلايي رابطه موفق، چنين راهگشا باشد.
كنترل خوب بر اختلافات
بروز اختلاف در محيط كار تقريبا هميشه ديده مي شود. از آنجا كه روابط انسانها پيچيده است، در شرايط كاري برخي رفتارها تشديد مي شوند. همين مسائل باعث حاكم شدن جو سنگيني بر محيط است. با اين حال، مي توان برخي از اين اختلاف نظرها را حل كرد و يا حتي از بروز آنها پيشگيري كرد. به چند توصيه در اين باره توجه كنيد:
وقتي موضوعي خلاف نظر شماست، با فرد مسئول آن گفتگو كنيد. هرچه زودتر مسائل مبهم را براي خود روشن كنيد. پيش از آنكه رنج بكشيد، هرچه ناراحتتان كرده، بگوييد. انتقاد و داد و بيداد فايده اي ندارد! تمام صاحب نظران علوم ارتباطات به اين نكته اذعان دارند كه: درگيري و دعوا با اطرافيان نه تنها مشكلات را حل نمي كند، بلكه نتيجه معكوس دارد. عادت كنيد راجع به خود و احساساتتان صحبت كنيد تا به راه حل هاي موثر دست يابيد. بهتر است براي حل اختلافات جدي سلسله مراتب را رعايت كنيم. حتي اگر نتيجه معجزه آسايي مشاهده نشود، همين كه خود را در موقعيت قرار دهيد تغييراتي به وجود مي آيد.
رسيدن به زندگي عالي
كار صددرصد ايده آل نيز مانند عشق ايده آل وجود ندارد! تغيير شغل هميشه بهترين راه حل نيست. نخست بايد به دنبال اين باشيم كه فعاليتمان را موثر و مطلوب كنيم. شايد هميشه در انتخاب فعاليت اجتماعي آزاد نباشيم، اما مي توانيم رفتارمان را هر طور كه بخواهيم اصلاح كنيم. مسلما بعضي شغل ها بسيار مشكل تر از بقيه هستند اما مسئله اينجا نيست. بلكه در واقع، روشي را كه ما در انجام آن داريم مهم است. هرچه بيشتر به دنبال خوبي هاي آن باشيم، بيشتر نكات مثبت آن را كسب مي كنيد. براي اينكه شادي را در كار خود بيابيد، سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد انگيزه لازم براي انجام آن را به كار بريد.
هر نفر، يك راه حل
تحقيق راجع به نشاط شغلي سوالات زيادي را به ذهن هر كدام از ما مي رساند. پاسخ هاي مرتبط با آن گاه باعث بروز رفتارهاي جديدي نيز مي شود كه بيشتر با هدف آن يعني پيشرفت و شكوفايي تطابق دارد. شما ممكن است راجع به سوالاتي از اين قبيل با خود فكر كنيد: مي خواهيد چطور فردي در محيط كار باشيد؟ چطور شغل مي تواند دوست داشتني تر باشد و انرژي و شادي به فرد ببخشد؟ با دقت و استعداد خود به آنها دست يابيد.
تهيه «بيلان كوچك»
ما فقط براي گذران زندگي و به دست آوردن پول كار نمي كنيم، بلكه كار كردن شرط لازم براي زندگي اجتماعي است. فعاليت شغلي در درجه اول يك فاكتور شخصيتي محسوب مي شود. وقتي شغل نتواند نيازهاي اساسي و اوليه را برآورده كند و فرد تمايل به كنار گذاشتن آن داشته باشد، توجه به آن مهم است.تهيه بيلان كوچكي راجع به آنچه براي خود بسيار عالي در نظر گرفته ايم مي تواند شانس هاي خوبي براي انتخاب شغل پيش رويمان بگذارد. راجع به برنامه هايي كه تصور مي كنيد از آنها لذت برده و به نحو احسنت انجام مي دهيد، بيانديشيد. آنچه مي تواند شادي و رضايت شغلي را فراهم كند، براي خود تعريف كنيد. به اين ترتيب نكات مثبت را احساس كرده و به علاوه براي مسائل منفي راه حل پيدا مي كنيد كه در آينده مي تواند تجربيات منفي را به حداقل برساند.
مريم سادات كاظمي


 



صبحانه كودكتان را جدي بگيريد

از ديرباز همه والدين فرزندان خود را به داشتن يك صبحانه سالم ترغيب مي كردند. ولي واقعيت آن است كه خيلي از كودكان و نيز پدر و مادرها به اهميت صبحانه در تأمين سلامتي كودكان خود بي توجهند، بنابر تحقيقات انجام گرفته، تا 40درصد كودكان وعده صبحانه را مصرف نمي كنند. پس اين تنها كودك شما نيست كه اين مشكل را دارد، در مورد اهميت مصرف صبحانه و فوايد آن مطالعات زيادي انجام گرفته است كه خلاصه اي از نتايج آن از قرار زير است:
¤مطالعه اي كه اخيرا در آمريكا انجام شده است نشان مي دهد، دانش آموزاني كه قبل از شروع مدرسه صبحانه مي خورند، در درس رياضي و روخواني نمره بالاتري كسب كرده، تمركز بيشتري داشته و در ضمن كمتر به پزشك مدرسه مراجعه كرده اند و رفتار و خلق و خوي آنها بهتر از همكلاسي هاي آنان است كه صبحانه صرف نكرده اند.
¤كودكاني كه يك صبحانه سالم مي خورند، قادرند نيازهاي تغذيه اي روزانه خود را تأمين و وزن خود را كنترل كنند.
اين كودكان سطح كلسترول پايين تري داشته، كمتر از مدرسه غيبت دارند.
¤احتمال اين كه كودكاني كه صبحانه مي خورند، غذاهايي با سطح مناسب از املاحي چون كلسيم، فسفر، منيزيم و ويتامين ها مانند ريبو فلاوين، ويتامين آ، ث، ب12 و فولات دريافت كنند بيشتر از كودكاني است كه وعده صبحانه را حذف مي كنند.
¤مصرف نكردن صبحانه دليل چاقي و لاغري كودكان: در كودكاني كه كاهش وزن دارند با عدم مصرف صبحانه، نمي توانند ميزان كالري از دست رفته را در وعده هاي ديگر جبران كنند و بعكس در مورد كودكاني كه افزايش وزن دارند عدم مصرف صبحانه باعث پرخوري بيش از حد آنها در ساعات بعدي روز مي شود.
¤بررسي ها نشان داد كه با مصرف صبحانه، تمركز فكري و قدرت مغزي هنگام صبح بهبود مي يابد و اگر كودكان صبحانه را حذف كنند سطوح قند خونشان تا زمان ناهار افت پيدا خواهد كرد. اين مشكل بويژه در عصر بيشتر خواهد بود و در نهايت باعث افت تحصيلي دانش آموزان مي شود.
اهميت دادن به صبحانه به معناي داشتن يك صبحانه مفصل با انواع مواد غذايي پرچرب بدان صورت كه در بعضي از افراد چاق مفرط ديده مي شود نمي باشد، بلكه انتظار آن است كه 15تا 20درصد از انرژي دريافتي روزانه را هنگام صبحانه داشته باشيد.
داشتن صبحانه به عنوان يك وعده غذايي اصلي از زمان كودكي بايد مورد توجه قرارگيرد. گرچه مادران علت اصلي نخوردن صبحانه كودكان خود را بي ميلي كودكان يا دير شدن مدرسه آنان مي دانند، در مورد عدم مصرف صبحانه كودكان مهم ترين دليل اهميت ندادن به صبحانه توسط والدين است.
از طرف ديگر بسياري از والدين كه خود نيز شاغل هستند وقت كافي براي تهيه صبحانه ندارند. اتفاقا تهيه صبحانه از آنجا كه تنوع ساير وعده هاي غذايي را ندارد ساده تر از تهيه ساير وعده هاي غذايي است اگر بدان توجه شود.

 



شير را بدون افزودني بنوشيد

محققان توصيه مي كنند كه شير را بدون افزودني هايي مانند كاكائو، قهوه، نسكافه و چاي ميل كنيد چرا كه اين افزودني ها مانع از جذب كلسيم شير مي شود.
افزودن نسكافه، كاكائو، قهوه يا چاي به شير به علت دارا بودن اگزالات- ماده اي كه مانع جذب كلسيم مي شود - مانع جذب كلسيم شير مي شود.
اگرچه افزودن كاكائو به شير صحيح نيست اما اضافه كردن يك قاشق مرباخوري كاكائو به شير كه حدود 3 گرم مي شود، آنقدر اگزالات ندارد كه مانع جذب كامل كلسيم شود.
اين در حالي است برخي شيركاكائوهاي آماده، كاكائوي بسيار بالايي دارند و مصرف شان به جاي شير توصيه نمي شود زيرا بيشتر از آنكه شير طعم دار شده باشد، نوعي نوشيدني شيرين به حساب مي آيد اما تهيه شير كاكائو در خانه با مقدار كمي كاكائو، مي تواند مفيد باشد.
محققان در عين حال توصيه مي كنند: آب ميوه هايي كه ويتامين C بالايي دارند، جذب آهن و كليسم را تا حدي در بدن بالا مي برند؛ به همين علت، افزودن آب ميوه به شير ضرري وارد نمي كند و حتي توصيه نيز مي شود.

 



كودكاني با روحيه تهاجمي

كودكاني كه روحيه تهاجمي دارند بيشترين حد تنهايي و نارضايتي از اجتماع را نشان مي دهند. كودكان به دلايل مختلف طرد مي شوند و آموزگاران بايد اين دلايل را بررسي كنند.
آيا كودكان رفتاري تهاجمي دارند؟ آيا درهماهنگي با شرايط دچار مشكل هستند؟ آيا به خوبي نمي توانند نيازهاي خود را بيان كنند؟
پس از شناختن مشكلات مي توان به كودكان در تغيير شرايط كمك كرد.
آموزگار مي تواند تأثيرات رفتار كودك را روشن كرده و به او نشان دهد چگونه خود را با شرايط موجود وفق دهد و به بيان احساسات و نيازهايش بپردازد. كودكاني كه از حمايت و محبت اطرافيان برخوردارند به ندرت طرد مي شوند و با همسالان خود به تعامل مثبت مي پـردازند.
كودكاني كه مورد بي توجهي قرارمي گيرند احساس تنهايي مي كنند هرچند ميزان آن نسبت به كودكاني با روحيه پرخاشگر كمتر است.
از آنجا كه اين كودكان غالباً فاقد مهارت هاي اجتماعي هستند به سختي با همسالان خود تعامل پيدا مي كنند. آنها درضمن فوق العاده كمرو، مضطرب و فاقد اعتماد به نفس هستند و آموزگاران مي توانند با دادن توصيه هاي لازم به كمك اين كودكان بشتابند.
كودكاني كه داراي مهارت هاي اجتماعي مناسب هستند ولي علاقه اي به استفاده از آنها ندارند دراثر همكاري با كودكان كم سن و سال تر فرصت خوبي براي اين كار خواهند داشت. اين تجربه باعث تمرين مهارت ها و تقويت اعتماد به نفس كودكان بزرگتر مي شود.كودكاني كه قرباني رفتار ديگران مي شوند مدرسه را مكان ناامن و تهديدكننده مي دانند و غالباً تمايلي به رفتن به آنجا ندارند. در ضمن آنها احساس تنهايي طولاني مدت مي كنند و حتي پس از برطرف شدن مشكل، همچنان از مدرسه گريزان هستند.
رفتار آموزگاران بايد مقتدرانه و درعين حال با ملايمت باشد. به عنوان مثال آنها مي توانند كودكان را در راه كسب مهارت هاي زندگي مثل احترام گذاشتن به خود و ديگران، تعامل با سايرين و ابراز احساسات به طريق درست ياري كنند.
گروهي از كودكان با استفاده از كاردستي، طراحي، فعاليت هاي ورزشي، موسيقي يا كارهاي خلاقانه فرصتي براي ابراز احساسات پيدا مي كنند. مطالعه كتاب هاي مناسب نيز مي تواند موثر باشد.
كودكاني با قدرت بيان بالا، دوست دارند درمورد ناراحتي هاي خود حرف بزنند.
ارتباط نزديك با كودكان اهميت زيادي دارد و آموزگاران مي توانند به طريق مختلف به كودكاني كه به علت مشكلات خانوادگي در انزوا به سر مي برند كمك كنند.
وقت گذاشتن براي كودكان و گوش دادن به حرفهاي آنها اهميت دارد.
درخواست از والدين براي دعوت كردن از همكلاسي هاي فرزندشان نيز مي تواند موثر باشد.
درضمن آموزگاران مي توانند درمورد طريق شادتر كردن محيط مدرسه با والدين مشورت كنند.
زماني تصور مي شد كه فقط نوجوانان و بزرگسالان احساس تنهايي مي كنند ولي اكنون معلوم شده كه كودكان نيز با اين مشكل مواجه هستند و اتخاذ تدابير لازم براي حل اين مشكل اهميت زيادي دارد. آموزگاران بايد با آگاهي از احتياجات و ايجاد رابطه اي سازنده با كودكان به آنها كمك كنند. تنها دراين صورت است كه كودكان احساس سعادت و خوشبختي خواهند كرد.
آذر شايان

 



فناوري هاي ارتباط آرامش زندگي را مختل مي كند

هميشه از نظر افراد مسئول، تمام كردن وظايف كاري قبل از استراحت بسيار مهم است. اما اشكال كار اينجاست كه به نظر مي رسد كار هرگز پاياني ندارد. بررسي ها نشان مي دهد كاركنان اداري به طور متوسط روزانه 108 پيامك مي فرستند يا دريافت مي كنند. انبوه اين كارها مي تواند موجب ساعت ها كار فراوان براي ما شود. امروزه همه ما با وجود تلفن هاي همراه، همواره در دسترس هستيم و درست است كه اين وسيله سبب راحتي و آسودگي شده، اما ما براي اين راحتي هزينه هايي هم مي پردازيم.
هم اكنون تكنولوژي امكان انجام كارهايي را به ما مي دهد كه تا قبل از آن قادر به انجامش نبوديم و حتي به نظر هم امكان پذير نبود، اما جنبه منفي تكنولوژي اين است كه اعتيادآور است و انسان را به روش هاي بسيار خسته كننده وابسته مي سازد. در واقع سرعت اختراعات و نوآوري هاي تكنولوژي زندگي را لذتبخش تر نكرده، شايد هم نتيجه عكس داشته است. طبق بررسي هاي انجمن روانشناسي آمريكا 48 درصد آمريكايي ها معتقدند ظرف پنج سال گذشته زندگي شان بسيار پردغدغه تر از گذشته شده است.
انسان ذاتا تمايل شديدي دارد كارهايي را كه مي تواند، انجام دهد. حال اگر اين اضطرار و تمايل شديد را با ارتباطات الكترونيكي آسان تركيب كنيم به نظر مي رسد ديگر استراحت و آرامشي وجود نخواهدداشت. بنابراين بايد حد و مرزهايي براي استفاده از تكنولوژي تعيين كرد. امروزه امكان ارتباطات الكترونيكي دسترسي را بسيار آسان و در هر زمان ميسر ساخته است، اما حجم بسيار زياد اطلاعات جديد مي تواند موجب استرس شود زيرا جست وجو در آنها پايان ناپذير است.
درحال حاضر اطلاعاتي كه ظرف 72 ساعت مي توان به آن دست يافت، بيش از اطلاعاتي است كه والدين ما ظرف مدت يك ماه به دست مي آوردند. اما اكثريت مردم مهارت رويارويي با اين حجم اطلاعات را ندارتد و درحالي كه در معرض ورود اطلاعات جديد قرار مي گيرند، نمي توانند از تاثيرات اطلاعات قبلي رها شوند. اگر هجوم اطلاعات خام درباره سلامت جسمي باشد، بي ترديد تهديدي براي زندگي افراد به شمار مي رود. بسياري از بيماران با جست و جو در سايت هاي مختلف، نشانه هاي بيماري يا روش هاي درمان را مي يابند و با يك برگه اطلاعات كامپيوتري نزد پزشك رفته و خواستار تغيير روش درمان مي شوند.
پروفسور دوناسويت از دانشگاه كانزاس، نگران اين اطلاعات گمراه كننده است كه بيماران ازطريق كامپيوتر به دست مي آورند. او مي گويد: «من بيماران هوشمند زيادي هم داشته ام اما بسياري از بيماران اطلاعات مشكوكي دارند كه كاملا هم متوجه آن نشده اند. يكي ديگر از جنبه هاي تكنولوژي امروز ارتباط به شكل پيام است.متخصصان معتقدند: هر پيام ذهن را درگير جنبه هاي متفاوتي از آن مي كند و پرسش هاي بسياري را در ذهن ايجاد مي كند كه هر سؤال خود سبب استرس شخص شده و به سيستم عصبي او فشار زيادي وارد مي كند. صحبت رودر رو، يا حتي تلفني متفاوت است زيرا از تن صدا، از ايما و اشارات و حركات دست و صورت مي توان مفاهيمي دريافت كرد و به بسياري از سؤالات پاسخ داد كه اين در روش ارتباطي با ايميل يا نظاير آن امكان پذير نيست.
يكي ديگر از تحولات ديجيتالي كار يا وظايف چندگانه است، يعني انجام بيش از يك كار در يك زمان، كه تقريبا هميشه حداقل يكي از آن كارها به شكل ضعيفي انجام خواهدشد. دكتر هالوول مي گويد؛ انسان مي تواند دو كار ساده را در يك زمان انجام دهد، مانند مرتب كردن وسايل و گوش دادن به راديو، اما براي كارهايي با سطح دقت بالاتر مانند خواندن يك گزارش به ظرفيت كامل مغز نياز است و حتي اضافه كردن يك كار بسيار ساده مانند نگاه كردن به تلويزيون سبب كاهش ادراك ما مي شود.تحقيقات نشان مي دهد كارها با وظايف چندگانه شامل يكسري از هم گسيختگي هاي دائمي و شروع و پايان هايي است كه سبب كاهش كيفيت مطلوب كار به لحاظ ذهني و حركتي مي شود. به رغم تمامي اين موارد بايد اذعان كرد عصر بيسيم ها- ايميل، تلفن همراه، اطلاعات وب سايت ها و... سد يكنواختي را براي انسان درهم شكسته است.
سزاوار

 



ديابت و عوارض ناشي از آن

ديابت نوع اول هنگامي رخ مي دهد كه سلول هاي لوزالمعده (پانكراس) كه انسولين توليد مي كنند از كار بيفتند و ديگر قادر به توليد انسولين نباشند كه اين فرآيند هيچ ارتباطي با ميزان قند مصرفي فرد ندارد.
در ديابت نوع اول چون پانكراس ديگر قادر به توليد انسولين نيست، بنابراين فرد بايد هميشه انسولين تزريق كند و از آنجايي كه انسولين يك پروتئين است كه اگر بلعيده شود توسط اسيدها و آنزيم هاي هضم در معده و روده ها از بين مي رود، هميشه بايد به صورت آمپول تزريق شود. اما هنگامي كه بدن نتواند به طور طبيعي به انسولين واكنش نشان دهد، فرد به ديابت نوع دوم مبتلا مي شود؛ كه اكثر موارد ديافت نوع دوم ارثي است يعني به صورت ژن از والدين گرفته مي شود. خوردن بيش از حد قند يا غذاهايي كه قند دارند مانند شيريني ها، شكلات ها و ... چون سبب افزايش وزن مي شود در نتيجه مي تواند خطر پيشرفت بيماري را افزايش دهد.
در نوع دوم بارژيم غذايي مناسب و صحيح و ورزش منظم و مرتب و كنترل قند خون مي تواند بيماري را كنترل كرد. كسي كه ديابت دارد بايد مقدار كربوهيدرات رژيم غذايي اش را كنترل كند اما اين كنترل بدين معنا نيست كه هرگز نبايد شيريني بخورد بلكه فقط نبايد شيريني يا غذاهايي كه حاوي كالري زيادي هستند اما ويتامين و موادمعدني كمي دارند را بيش از اندازه مصرف كند. ضرر ديگر خوردن چنين غذاهايي اين است كه اشتهاي فرد و تمايل او براي خوردن غذاهاي سالم تر كم مي شود. همچنين غذاهاي پرچرب و حاوي پروتئين زياد براي كليه ها و قلب مضر است و چون افراد ديابتي خود در معرض خطر بيماري هاي قلبي و كليوي هستند بنابراين بايد از خوردن اين گونه غذاها پرهيز كنند و در عوض از يك رژيم غذايي سالم و مناسب پيروي كرده و ورزش كنند. ورزش منظم عامل موثري براي كنترل بيماري ديابت به شمار مي رود.
ورزش براي كنترل وزن، قلب و ريه ها بسيار مفيد است و سبب رهايي فرد از استرس و اضطراب مي شود.
در ديابت نوع دوم احتمالا به جز ورزش و رژيم غذايي مناسب، قرص هايي هم براي بيمار تجويز مي شود كه اين قرص ها به بدن كمك مي كند تا انسولين بيشتري بسازد و از انسولين توليده شده بهتر و بيشتر استفاده كند. اما همان گونه كه ذكر شد در ديابت نوع اول فرآيند انسولين سازي بدن متوقف مي شود و فرد ناچار به تزريق هميشگي انسولين است. در هر دو نوع براي كنترل ديابت بايد سه عمل را به طور موازي انجام داد؛
1- داروهايي كه بيمار بايد مصرف كند (قرص ها يا انسولين)
2- رژيم غذايي مناسب و سالم
3- ورزش به طور منظم (البته بستگي به نياز فرد دارد.)
بيماري ديابت مسبب مشكلات و بيماري هايي در ديگر بخش هاي بدن مي شود. بخش هايي از بدن كه از بيماري ديابت متاثر مي شوند شامل چشم ها، كليه ها، اعصاب، قلب و عروق، لثه ها و پاها هستند. افراد ديابتي در معرض خطر بيشتري براي بيماري هاي چشم هستند از جمله آب مرواريد و مشكلات شبكيه كه اغلب افرادي كه مدت طولاني قند خون بالا دارند يا همزمان دچار فشارخون هم هستند يا افراد سيگاري درگير مشكلات شبكيه چشم مي شوند. بنابراين بايد افراد ديابتي مرتب به چشم پزشك مراجعه كنند. عوارض ديگر بيماري ديابت، مشكلات كليوي است. بالا بودن قند خون سبب آسيب رساندن به عروق كليه مي شود كه مشكلات كليوي (نفروپاتي) را به وجود مي آورد كه به مشكلات يا درگيري هاي كليوي افراد مبتلا به بيماري قند خون معروف است. اين بيماري در مراحل اوليه نشانه و علامتي ندارد اما با گذشت زمان مي تواند موجب از كار افتادن كليه شود. بنابراين مشكلات كليه يك معضل حياتي و جدي براي سلامتي است. پس بهتر است سالي يك بار افراد ديابتي براي كنترل وضعيت كليه ها به پزشك مراجعه كنند. يكي ديگر از عوارض ديابت بيماري عصب (نوروپاتي) است. اين بيماري مي تواند عصب هاي مختلف بدن را درگير كند كه شايع ترين آن احساس كرخي، سوزش يا درد شديد در ناحيه پاها است. اما اين آسيب هاي عصبي مي تواند در هر نقطه اي از بدن باشد و علت آن بالا بودن ميزان قند خون براي زمان طولاني است. بيماري هاي
قلبي- عروقي از ديگر عوارض مرض قند است از جمله سكته قلبي، سكته مغزي، گرفتگي رگ هاي خوني پا كه منجر به عفونت و زخم در پا شده و حتي ممكن است به از دست دادن انگشت پا يا قسمت هاي پايين پا منجر شود. افرادي كه سيگار مي كشند، چاق هستند، تري گليسيريد و كلسترول بالا دارند، فشار خون بالا دارند يا سابقه خانوادگي سكته قلبي يا مغزي قبل از 50 سالگي دارند، مسلما در معرض خطر بالايي براي ابتلا به اين مشكلات هستند.
افراد مبتلا به ديابت به علت بزاق كم، جرم بسيار زياد دندان ها، چرخه ضعيف خون در لثه ها و بالا بودن ميزان قند موجود در دهان ( كه خود سبب فاسد شدن دندان ها مي شود) مستعد ابتلا به بيماري هاي لثه هستند. با كنترل قند خون، رژيم غذايي مناسب، مسواك و نخ دندان و مراجعه منظم به داندانپزشك مي توان از اين بيماري جلوگيري كرد. مشكلات پاها نيز از ديگر عوارض بيماري ديابت است چنانچه شخصي چندين سال مبتلا به ديابت باشد به علت صدمه به عصب ها و گردش ضعيف خون در پاها دچار اين مشكلات مي شود.
با پوشيدن كفش راحت و مناسب و ورزش كردن مي توان تا حدودي از اين مشكلات پيشگيري كرد. اما كشيدن سيگار ريسك دچار شدن به مشكلات پا را بيشتر يا مشكلات را شديدتر مي كند.

 



مصرف غذاهاي چرب افسردگي مي آورد

يافته هاي پژوهشگران نشان مي دهد رژيم هاي غذايي كه حاوي غذاهاي آماده و چرب هستند خطر ابتلا به افسردگي را افزايش مي دهند.
محققان اعلام كردند مصرف زياد سبزيجات تازه، ميوه جات و ماهي باعث جلوگيري از بروز حالت افسردگي مي شود.
نتايج تحقيق نشان مي دهد افرادي كه از غذاهاي طبيعي استفاده مي كنند 26 درصد كمتر از كساني كه غذاهاي آماده چرب مي خورند به افسردگي مبتلا مي شوند.
بنا به يافته هاي اين تحقيق، اين پديده به علت وجود حجم زياد آنتي اكسيدان موجود در ميوه و سبزيجات است و خطر ابتلا به افسردگي را كاهش مي دهد.
تحقيقات نشان داد كه ميزان بالاي آنتي اكسيدان رابطه مستقيم با ميزان كم ابتلا به افسردگي دارد. از سوي ديگر ميزان بالاي اسيدهاي چرب غيراشباع كه باعث تحريك فعاليت مغزي مي شود در ماهي موجود است و نقش مهمي در پيشگيري از ابتلا به افسردگي دارد.
به گفته محققان، وجود اين عناصر در رژيم هاي غذايي طبيعي از ابتلا به افسردگي پيشگيري مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14