(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 تير 1389- شماره 19683

50 افسر اخراجي ارتش تركيه فرماندهي پ ك ك را بر عهده دارند
فرانسه در خاك يمن يك پايگاه نظامي احداث مي كند
قيام خونين 15 خرداد (قسمت ششم)
آمادگي 500 عالم جهان اسلام براي عزيمت به غزه
«لوموند»ژنرال دوگل فروش رفت!
خيابان هاي آتن صحنه درگيري مردم با پليس يونان
ديدار مالكي و علاوي باز هم بي نتيجه پايان يافت
در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد فيليپين: با فساد مالي مبارزه مي كنم
تبادل آتش سنگين در بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا در شرق افغانستان
اعتراض ساكنان جنوب لبنان به رزمايش نيروهاي يونيفيل
كاخ سفيد: دستگيري جاسوسان در روابط با روسيه تاثيري ندارد



50 افسر اخراجي ارتش تركيه فرماندهي پ ك ك را بر عهده دارند

يك نشريه چاپ تركيه نوشت كه 50 تن از افسران اخراجي ارتش تركيه در سال 2002 به گروه جدايي طلب پ ك ك ملحق شده و فرماندهي اين گروه را بدست گرفته اند.
به گزارش فارس، نشريه «آكسيون» چاپ تركيه در گزارشي پيرامون اين مطلب تصريح كرد كه در سال 2002 گروهي از افسران ارتش تركيه بالغ بر 50 نفر كه اكثرا از ارتش اخراج شده اند، به گروه جدايي طلب پ ك ك پيوسته و فرماندهي اين گروه را بدست گرفته اند. اين نشريه همچنين تاكيد كرد كه افسران مذكور ضمن ملحق شدن به گروه پ ك ك، اسناد و مدارك مهم نظامي را با خود به اين گروه برده اند.
نشريه آكسيون در بخش ديگري از اين گزارش خاطرنشان كرد كه گروه «پ ك ك» با سيا، موساد و ساير سرويس هاي اطلاعاتي و جاسوسي همكاري كرده و امروزه نيز با باند كودتاگر «ارگنه كن» همكاري مي كند.

 



فرانسه در خاك يمن يك پايگاه نظامي احداث مي كند

دولت فرانسه يك پايگاه نظامي براي گارد ساحلي يمن احداث مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها مهندسان فرانسوي براي فراهم كردن مقدمت احداث اين پايگاه از جيبوتي وارد باب المندب شده اند. تصميم به احداث چنين پايگاهي پس از آن اتخاذ شده كه تروريست هاي القاعده تهديد كردند كه به كشتي هاي خارجي حمله خواهند كرد. به گزارش خبرگزاري شين هوا از صنعا، هدف از احداث پايگاه «تيون» در باب المندب تأمين امنيت حدود 20 هزار كشتي است كه سالانه در مسير درياي سرخ به خليج عدن تردد مي كنند.
اين خبرگزاري از اهداف پشت پرده احداث اين پايگاه گزارشي مخابره نكرده ولي ناظران سياسي منطقه معتقدند كه فرانسه با اين كار مي خواهد حضور نظامي خود را در جهت تأمين منافع منطقه اي، افزايش دهد.

 



قيام خونين 15 خرداد (قسمت ششم)

پروفسور حميد مولانا
قدرت هاي استعماري هميشه از رسانه ها براي نفوذ در ايران و اجراي سياست هاي خود استفاده كرده اند. در سال 1341 كه شاه با پشتيباني و علاقه فوق العاده آمريكا از برنامه «انقلاب سفيد» و «اصلاحات» خود پرده برداري كرد اين نوع رسانه ها به شبهه افكني پرداختند و كوشيدند تا چهره روحانيون و مبارزين ضدرژيم پهلوي و به ويژه امام خميني(ره) را مخدوش كنند.
در دهه 1340 شمسي (1960 ميلادي) نه شبكه هاي بين المللي تلويزيوني امروز و نه سايت ها و پايگاه هاي اينترنتي كنوني وجود داشت. تبليغات رسانه اي منحصرا توسط مطبوعات و تا حدودي به وسيله سخن پراكني هاي راديوئي بين المللي مانند صداي آمريكا، بي.بي.سي، و راديو مسكو صورت مي گرفت. مطبوعات و رسانه هاي داخلي نيز كاملا تحت كنترل رژيم پهلوي بودند. در آمريكا جان. اف.كندي رئيس جمهور وقت (از حزب دموكرات) به علت جوان بودن و اينكه اولين مسيحي كاتوليكي است كه به كاخ سفيد راه يافته است (و ممكن است برعكس ژنرال دوايت آيزنهاور رئيس جمهور پيشين از حزب جمهوريخواه) از حرارت «جنگ سرد» بين غرب و شرق يعني شوروي و آمريكا بكاهد، مورد علاقه افكار عمومي در ايالات متحده و در سطح بين المللي بود.
ايراني هاي مقيم آمريكا كه اكثريت آن را بازرگانان، دانشجويان و گروه كوچكي از ديپلمات هاي وزارت خارجه تشكيل مي دادند از چندهزار تجاوز نمي كرد. تعداد آمريكائي هاي نظامي و غيرنظامي در ايران در سال 1341 بيشتر از عده دانشجويان ايراني در دانشگاه هاي آمريكا بود. مردم عادي آمريكا و حتي بسياري از نخبگان آن كشور آگاهي و اطلاعات عميقي از ايران نداشتند. فرش ايراني، گربه ايراني، خاويار ايراني، و شاه و ملكه تنها موضوعاتي بودند كه آمريكايي ها به آن توجه مي كردند. مبارزه يك روحاني و فقيه اسلامي عليه يك نظام چندين ساله شاهنشاهي براي آمريكائي ها و نخبگان آن كشور كاملا غيرعادي بود و مطبوعات و رسانه هاي آمريكا نيز به اين جهل و ناداني عمومي در مورد تاريخ و تمدن و تحولات ايران دامن مي زدند. ولي سرسپردگي و حقارت حاكميت يك شاه مقابل يك ابرقدرت مثل آمريكا بيش از اين نمي توانست جلوه ديگري داشته باشد.
در زمستان 1341، به دنبال رفراندوم رژيم پهلوي درباره اصول 6گانه «انقلاب سفيد» بسياري از كشورهاي غربي از جمله سفير انگليس و ملكه انگليس به او تبريك گفتند. نيويورك تايمز پس از انجام رفراندوم در ايران نوشت «ايران براي دريافت كمك آمريكا شرايط مناسب تري پيدا كرده است.» يك مجله شوروي (سابق) نوشت: «نتيجه رفراندوم نشانه پشتيباني مردم از اصلاحات اراضي و اجتماعي شاه است.» آمريكا و شوروي هر دو به علت اينكه اعتراض و شورش عليه برنامه هاي شاه از طرف يك رهبر اسلامي است، در حمايت خود از شاه همزبان بودند.
روزنامه واشنگتن پست تحت عنوان «مخالفان چه فكر مي كنند؟» از «پيروزي ملت» ايران صحبت كرد و نوشت «رأي قاطع ملت ايران به اصلاحات پيشنهادي شاهنشاه پيروزي انقلاب اصلاحاتي ايران را تضمين كرده است». اين روزنامه با احتياط اضافه مي كند كه «قرار است در بهار يا تابستان آينده (1342) انتخابات پارلماني در ايران برگزار شود»؛ ولي نمي نويسد كه چرا پارلمان يا مجلس شوراي ملي آن روز ايران در حال تعطيلي به سر مي برد. روزنامه ديلي تلگراف مراجعه به آراي عمومي در ايران را نشانه دوري از «دوران تهيدستي و رهائي از فئوداليسم» مي داند و با تبريك به شاه ايران اضافه مي كند كه «بدون شك شاهنشاه ايران در صف بزرگ شاهان ايران مقام شايسته اي را كسب كرده است.»
روزنامه ايونينگ استار واشنگتن در سر مقاله اي مخالفت با شاه را «عناصر ارتجاعي» ناميده و مي نويسد معلوم نيست مخالفان شاه به چه جهت و براي چه با او مخالفت دارند. رايزن مطبوعاتي ايران از واشنگتن گزارش مي دهد كه بيشتر روزنامه ها و شبكه هاي راديو- تلويزيون در ايالات متحده گفتارها و تفسيرهاي مهمي پيرامون تحولات اصلاحي ايران انتشار داده اند و از انقلاب سفيدشاه حمايت مي كنند (اطلاعات، 10بهمن 1341). مجله تايم آمريكائي با تيراژ بين المللي خود زيرعنوان «پادشاه نيكوكار» مي نويسد: «سرانجام شاهنشاه ايران توانستند زمين هاي وسيع را از دست فئودال ها بگيرند. اين اقدامات اصلاحي براي شاهنشاه ايران پيروزي بزرگي است.» ولي آنچه خوانندگان اين مجله و افكار عمومي آمريكا و دنيا در اين مجله نمي توانند پيدا كنند اين است كه هنري لوس صاحب امتياز و مالك اين مجله يكي از دوستان نزديك شاه ايران است و اغلب محمدرضا پهلوي و همراهان او در موقع سفر به آمريكا در خانه هاي مجلل اين ناشر آمريكائي زندگي مي كردند. هنري لوس همچنين در تاريخ معاصر آمريكا و در دوران جنگ سرد بين شوروي و غرب يكي از سرمايه داران و مدافعان سرسخت هيئت حاكمه آمريكا بوده است.
اين همدردي و حمايت از شاه منحصر به مطبوعات و نخبگان آمريكا و انگليس و شوروي نيست؛ روزنامه دويچه زايتوك آلمان از «متلاشي شدن مخالفان اصلاحات در ايران» خبر مي دهد. اين اتفاق و اتحاد سخن و حمايت ابرقدرت ها (آمريكا، شوروي، اروپا) از چپ و راست درباره شاه و در مخالفت با امام خميني(ره) و مردم ايران درخور اهميت ويژه اي است. به خاطر داشته باشيم كه اين هماهنگي و اتحاد و اتفاق سخن و عمل بين قدرت ها در كودتاي 28 مرداد 1332، در قيام خونين 15 خرداد 1342، در انقلاب اسلامي ايران در 1357، در دفاع مقدس و جنگ تحميلي 8 ساله عراق با ايران در دهه 1360، و در فتنه و آشوب هاي سال هاي بعد در ايران هميشه وجود داشته است.
تبليغات و دروغگوئي درباره رژيم پهلوي منحصر به آمريكا، اروپا و شوروي (سابق) و رسانه هاي مسلط آنها نبود، بلكه شاهد اين نوع تبليغات در كشورهاي همجوار (عربي و غيرعربي) نيز هستيم.

 



در جلسه اسلامبول اعلام شد
 آمادگي 500 عالم جهان اسلام براي عزيمت به غزه

سرويس خارجي -
بيش از 500 تن از علماي كشورهاي اسلامي براي شكستن محاصره غزه عازم اين منطقه خواهند شد.
نشست اتحاديه انجمن هاي غيردولتي جهان اسلام كه با موضوع «محاصره غزه توسط رژيم صهيونيستي» در اسلامبول تركيه برگزار شد اعلام كرد كه به زودي بيش از 500 تن از علماي كشورهاي اسلامي براي شكستن حصر غزه عازم اين منطقه مي شوند.
«يوسف قرضاوي» رئيس اين اتحاديه در سخناني با محكوم كردن جنايات اسرائيل در حمله به ناوگان آزادي گفت، قرار است يك كشتي حامل كمك هاي بشردوستانه از تركيه عازم غزه شود كه علماي جهان اسلام هم در اين كاروان حضور خواهند داشت.
وي افزود، مصر بايد گذرگاه رفح را براي كمك رساني به مردم غزه باز كند و گروهي از علما نيز تصميم دارند از طريق زميني عازم غزه شوند.
قرضاوي تاكيد كرد، مسلمانان به جاي كالاهاي آمريكايي و اروپايي بهتر است از كالاهاي ساخت كشورهاي اسلامي استفاده كنند بيش از 600 تن از علماي جهان اسلام از 41 كشور جهان در اين نشست حضور داشتند. از ايران هم آيت الله تسخيري و آيت الله محمد واعظ زاده شركت كرده بودند.
در همين رابطه رئيس كاروان آزادي غزه و رئيس هيئت امدادرسان تركيه از حركت قريب الوقوع كاروان امدادرسان بزرگي به سوي غزه براي شكستن محاصره رژيم صهيونيستي خبر داد.
«يلدريم» افزود، اين كاروان داراي كشتي هاي بسيار بيشتري در مقايسه با كاروان آزادي است.
وي تاكيد كرد، دولت هاي مختلف براي كمك به كاروان امدادرساني غزه اقدام كنند و اقدام آنان فقط در حد محكوم كردن و اعتراض كتبي و شفاهي باقي نماند.
يلدريم گفت، مردم تركيه رژيم اشغالگر را به دادگاه بين المللي مي كشانند.
اين در حالي است كه همزمان با برگزاري نشست علماي جهان اسلام در اسلامبول مردم اين شهر نيز در اعتراض به جنايات رژيم صهيونيستي و كشتار فعالان صلح در كاروان آزادي غزه تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن پلاكاردهايي كه روي آن نوشته شده بود، «جنايات رژيم صهيونيستي را فراموش نخواهيم كرد»، «رژيم اسرائيل فرعون زمانه»، «مرگ بر اسرائيل» تا روبه روي سركنسولگري رژيم صهيونيستي در اسلامبول راهپيمايي كردند.
همچنين يك مقام ديپلمات تركيه روز گذشته اعلام كرد، آنكارا در واكنش به حمله خونين رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي حريم هوايي خود را به روي دومين هواپيماي نظامي اين رژيم مسدود كرد.
وي تاكيد كرد رژيم صهيونيستي بايد محاصره غزه را لغو كند، براي اين جنايت از دولت تركيه عذرخواهي كند و به خانواده هاي قربانيان غرامت پرداخت كند.
يك هيئت 35 نفره به رياست رئيس مجلس اندونزي و نمايندگان اين مجلس روز گذشته وارد غزه شدند و با اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب حماس ديدار كردند.
اين هيئت كه به منظور اعلام همبستگي با مردم محاصره شده غزه وارد اين منطقه شده است مبلغ 200 ميليون دلار كمك هاي گردآوري شده براي اهالي اين منطقه را به هنيه تقديم كرد.
هنيه نيز در اين ديدار تاكيد كرد، محاصره غزه به زودي پايان خواهد يافت چرا كه رژيم صهيونيستي در دامي كه خود گسترده است گرفتار خواهد شد.
اتحاديه عرب نيز بار ديگر خواستار رفع كامل محاصره غزه شد و از جامعه جهاني خواست به ملت فلسطين در باز پس گيري حقوقشان كمك كنند.
همچنين «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان در واكنش به محاصره غزه گفت، چرا جهان براي آزادي يك اسير صهيونيست بسيج شده است اما براي رهايي يك ملت تحت محاصره كاري انجام نمي دهد.
تسليم شدن
رژيم صهيونيستي
ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي موافقت خود را با نهايي شدن قرارداد مبادله گلعاد شاليت اسير نظامي صهيونيستي با اسيران فلسطيني مورد درخواست جنبش حماس اعلام كرد.
روزنامه صهيونيستي معاريو با اعلام اين خبر افزود، سه تن از وزيران جنگ سابق رژيم صهيونيستي موافقت خود را با تصميم باراك اعلام كرده اند.
اين در حالي است كه روساي سازمان هاي اطلاعاتي شاباك و موساد با اين موضع گيري باراك مخالفت و تصريح كردند كه آزادي اسيران مذكور مي تواند تبعات منفي براي امنيت رژيم صهيونيستي داشته باشد.
در همين رابطه «عاموس جلعاد» رئيس دايره سياسي و امنيتي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي مذاكراتي را درباره سند تبادل اسيران و بازگشايي گذرگاه ها با مقامات مسئول مصر انجام داد.
از سوي ديگر، جنبش حماس عملي شدن خواسته هاي مقاومت فلسطين را تنها راه حل آزادي گلعاد شاليت اعلام كرد.
حماس تاكيد كرد، ما خواهان آزادي اسيراني هستيم كه هيچ توافقنامه اي نتوانسته آنها را از زندان برهاند.
گفتني است كه آيت الله نوري همداني مرجع عاليقدر ايران هم براي عزيمت به غزه اعلام آمادگي كرده است
ساير رويدادها
¤ يك مقام بلند پايه فتح اظهار داشت، آشتي ملي براي مقابله با صهيونيست ها لازم است.
¤ رئيس كميسيون تحقيق رژيم صهيونيستي براي بررسي ابعاد حقوقي حمله به كاروان آزادي اعلام كرد در صورتي كه اختيارات بيشتري به وي ندهند استعفا خواهد كرد.
¤ گروه هاي فلسطيني از آغاز سال جاري ميلادي در پاسخ به جنايات رژيم صهيونيستي بيش از 90 موشك و خمپاره به مواضع صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي شليك كردند.
¤ دولت آمريكا با اذعان به شكست طرح احداث ديوار فولادي بين مصر و نوار غزه از پرداخت بقيه تعهدات مالي خود به مصر امتناع ورزيد.
¤ وزير خارجه روسيه با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كرد.
¤ نتايج يك نظرسنجي از شهروندان فلسطيني نشان داد كه بيشتر فلسطيني ها خواستار تحريم كالاهاي صهيونيستي هستند.
¤ پخش يك فيلم انگليسي كه در آن از نظاميان اسرائيلي به عنوان تروريست نام برده شده باعث خشم شديد مقامات تل آويو شد.

 



«لوموند»ژنرال دوگل فروش رفت!

معتبرترين و پرتيراژترين روزنامه فرانسه به دست يك غول سابق صنعت فيلم هاي مبتذل افتاده است!
رسانه هاي انگليسي با عناوين «لوموند به دست غولي مي افتد كه ثروتش را از فيلم هاي مبتذل به دست آورده است» (اينديپندنت) و يا «يك ارباب سابق فيلم هاي مبتذل در بين خريداران لوموند» (بي بي سي نيوز)، خبر خريد روزنامه «لوموند» را به افشاي سابقه تاريك «اگزاويه نيل»، ميليونر فرانسوي و يكي از سه خريدار روزنامه، در صنعت فيلم هاي مبتذل و بعد هم «پير برژه»، فعال مدافع حقوق هم جنس بازان و حامي سابق «سگولن رويال» (كانديداي سابق رياست جمهوري فرانسه از حزب سوسياليست)، اختصاص داده اند! نفر سوم اين مثلث را هم تاجر- بانكدار پولداري به اسم «ماتيو پيگاس» تشكيل مي دهد. والبته، ناگفته نماند كه خيلي ها- از جمله بسياري رسانه ها- خواستار خريد «لوموند» بودند، اما 90 درصد پرسنل اين روزنامه با وجود مخالفت و تهديدهاي رئيس جمهور «نيكلا ساركوزي» راست گرا كه گرايش چپ خريداران «لوموند» برايش فاجعه بود، اين مثلث را به رقيبانش- از جمله گروه رسانه اي «نوول اسبرواتور» و يا گروه اسپانيايي «پريزا» (كه خودش سهامدار «لوموند» بوده و مالك روزنامه «ال پائيس» هم هست)- ترجيح دادند. مي گويند، روزنامه «لوموند» كه به شدت بدهكار است، مدت ها بود كه دنبال خريداري براي پركردن صندوق هاي خالي خود و پرداخت حقوق كاركنانش مي گشت. و حالا، گروه جديد آماده است تا 110 ميليون يورو رو كند كه 10 ميليون آن قرار است بلافاصله پرداخت شود تا حقوق ماه ژوئيه پرسنل روزنامه تامين گردد.
گفتني است، «لوموند» درسال 1944 توسط فردي به نام «اوبر بوو مري» تاسيس و اولين شماره آن 18دسامبر اين سال منتشر شده است. تيراژ اين روزنامه درسال گذشته 323 هزار و 39 نسخه بوده است. «لوموند» همچنين با 40 هزار تيراژ روزانه پرخواننده ترين روزنامه فرانسوي در خارج از اين كشور محسوب مي شود. مي گويند ژنرال «دوگل» كه خواستار انتشار روزنامه اي در فرانسه بود كه نگاه به خارج داشته باشد، از بانيان تاسيس «لوموند» بوده است. روزنامه «لوموند» درحال حاضر 94 ميليون يورو بدهي دارد.
سرويس خارجي كيهان

 



در اعتراض به طرح رياضت اقتصادي رخ داد
خيابان هاي آتن صحنه درگيري مردم با پليس يونان

به دنبال قرار گرفتن طرح رياضت اقتصادي در دستور كار پارلمان يونان، خيابان هاي اين كشور بحران زده دوباره صحنه درگيري مردم و نيروهاي امنيتي شد.
روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشت، در جريان پنجمين اعتصاب سراسري مردم يونان طي شش ماه اخير، خيابان هاي پايتخت اين كشور باز به صحنه درگيري جوانان و نيروهاي امنيتي تبديل شد.
رسانه هاي غربي در جريان اعتصابات و شورش هاي پيشين يوناني ها سعي داشتند بحران به وجود آمده را يك بحران مرتبط با شخص «كارولوس پاپولياس» رئيس جمهور اين كشور معرفي كنند، اما اين بار كه برنامه رياست اقتصادي از سوي تمامي دولت هاي اروپايي به اجرا درآمده، ديگر انگشت اتهام از روي «پاپولياس» و دولتش برداشته شده و حملات مستقيما متوجه موسسات مالي بين المللي و نظام ليبرال سرمايه داري است.
به نوشته واشنگتن پست، نيروهاي ضدشورش از گاز اشك آور و نارنجك هاي گيج كننده براي متفرق ساختن مردم خشمگين استفاده كردند كه اين امر به شدت يافتن تنش ها منجر شد. براساس آخرين اخبار رسيده شش پليس در جريان درگيري ها زخمي شدند اما رسانه هاي دولتي از ارائه آمار زخمي شدگان مردمي خودداري كردند. پليس فقط به اين اكتفا كرد كه خبر بازداشت 13 تظاهر كننده را منتشر كند.
خبرنگار خبرگزاري آسوشيتدپرس كه در صحنه حاضر بوده گزارش داد، پليس معترضين را به داخل ايستگاه هاي مترو هدايت كرده و در آنجا محبوسشان مي كرد.
تظاهر كنندگان خشمگين كه تقريبا خيابان هاي آتن را به تصرف درآورده بودند، اتوبوس هاي درون شهري و كيوسك هاي تلفن را به آتش كشيدند تا آثار گاز اشك آور را خنثي كنند.
اين تظاهرات كه با اعتصاب كاركنان شركت ها و ادارات دولتي نيز همراه بود، سيستم اجرايي و خدماتي يونان را نيز فلج كرد. سرويس هاي عمومي كاملا متوقف شدند، حمل و نقل به اندازه اي مختل شد كه شركت هاي هواپيمايي از لغو بيش از 100 پرواز داخلي خود در يك روز خبر دادند. همچنين خبر رسيد كه به دليل اعتصاب كاركنان و پزشكان بيمارستان ها، فقط بخش اورژانس مراكز پزشكي به فعاليت خود ادامه دادند.
علت از سرگيري اعتراضات مردمي يونان آغاز بررسي طرح رياضت اقتصادي در پارلمان اين كشور است كه همچون ديگر كشورهاي اروپايي دستمزدها را كاهش داده و بر ميزان ماليات ها خواهد افزود.

 



ديدار مالكي و علاوي باز هم بي نتيجه پايان يافت

دومين ديدار رهبران ائتلاف هاي «العراقيه» و «دولت قانون» بدون نتيجه پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اياد علاوي» و «نوري مالكي» سه شنبه شب با هم ديدار كردند. اين ديدار كه دومين ملاقات طرفين طي يك ماه اخير بود، بدون توافق آنها بر سر ايجاد ائتلافي واحد براي تشكيل دولت پايان يافت. اما دو طرف توافق كردند كه طي روزهاي آتي به مذاكرات خود ادامه دهند. «ميسون الدملوجي» سخنگوي العراقيه، در تشريح محتواي مذاكرات اين نشست گفت كه مسئله توزيع سمت هاي وزارتي و دولتي و رياست سه قوه در اين ديدار مورد بررسي قرار نگرفت.
سخنگوي فهرست العراقيه افزود كه دو طرف بر سر دو موضوع به توافق رسيدند، نخست پايبندي به زمان قانوني تعيين شده براي تشكيل دولت آينده، يعني تا چهاردهم ژوئيه آينده (23 تير) و دوم مذاكره ميان طرفين توسط كميته هايي از فهرست العراقيه و ائتلاف دولت قانون، ادامه يابد.
«علي الدباغ» عضو ائتلاف دولت قانون و سخنگوي دولت عراق نيز تاكيد كرد كه در اين نشست به مسئله توزيع منصب ها پرداخته نشده، اما بر اهميت حضور تمام گروه ها در دولت تاكيد شد.
در اصل، مذاكرات دو طرف بر سر تشكيل ائتلاف واحد انجام مي شود تا يكي از طرفين به نخست وزيري برسد. العراقيه داراي 91 كرسي و دولت قانون نيز داراي 89 كرسي در مجلس جديد عراق است.
دولت قانون در واقع، يكي از دو جريان اصلي ائتلاف «اتحاد ملي» را تشكيل مي دهد. در پي ديدار مذكور، «عباس البياتي» عضو اتحاد ملي، بروز شكاف در اين ائتلاف را تكذيب كرد، اما وجود اختلاف نظر در آن را امري طبيعي دانست.
وي افزود: اتحاد ملي، حزب نيست، بلكه متشكل از هشت تا 10 گروه است در نتيجه شايد اختلاف نظرهايي به وجود آيد، اما اتحاد ملي از نظر موضعگيري و برنامه و مصالح ملي، منسجم و يكپارچه است.
در همين حال، خبرگزاري فارس، به نقل از يك عضو «ائتلاف كردستان» عراق خبر داد، اين ائتلاف پست رياست جمهوري عراق را حق خود مي داند. «فرياد راندوزي» افزود: كردها دومين قوم بزرگ عراق را تشكيل مي دهند و براساس قانون اساسي، بايد يكي از سه پست راهبردي (رياست جمهوري، نخست وزيري و رياست پارلمان) را داشته باشند.

 



در مراسم تحليف رئيس جمهور جديد فيليپين: با فساد مالي مبارزه مي كنم

«بنيگنو آكينو» فرزند رئيس جمهوري اسبق فيليپين با وعده مبارزه با فساد مالي به عنوان رئيس جمهوري منتخب اين كشور سوگند ياد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، آكينوي 50 ساله، رئيس جمهور جديد فيليپين ديروز در حضور يك قاضي دادگاه اين كشور با تاكيد بر مبارزه با فساد مالي و بيان اينكه كميسيون حقيقت يابي براي بررسي اتمام فساد مالي، تقلب انتخابات و نقض حقوق عليه آرويو تشكيل مي دهد، در حضور دادگاه عالي اين كشور مراسم تحليف به جا آورد.پليس فيليپين اعلام كرد حدود نيم ميليون تن در مانيل، پايتخت براي تماشاي مراسم سوگند رئيس جمهوري جديد تجمع كردند.
گفته مي شود علاوه بر معضل فساد مالي در فيليپين، اكينو با مشكلاتي در مورد حل وفصل شبه نظامي گري چند دهه توسط جدايي طلبان و چريك هاي تحت هدايت مائوئيست ها و هم چنين احياي اعتماد سرمايه گذاران و مردم روبه روست.
آكينو فرزند خانم «كورازان آكينو» بيوه «نبينوآكينو» رهبر اپوزيسيون دولت ديكتاتور وقت اين كشور است.
وي در سال 1983 ترور شد و همسرش با سقوط حكومت فرديناند ماركوس به عنوان رئيس جمهوري فيليپين انتخاب شد.
گفتني است كشور فيليپين با 78 ميليون جمعيت كه 90 درصد آن مسيحي هستند و بزرگترين اقليت آن را نيز مسلمانان تشكيل مي دهند در شرق آسيا واقع است.

 



تبادل آتش سنگين در بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا در شرق افغانستان

عناصر طالبان با نفوذ به داخل بزرگترين پايگاه هوايي آمريكا در شرق افغانستان، ساعت ها با نيروهاي اشغالگر به نبرد پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فارس، شش عامل انتحاري عضو طالبان ديروز پايگاه هوايي آمريكا در جلال آباد افغانستان را مورد حمله قرار دادند. «زبيدالله مجاهد» سخنگوي طالبان ضمن پذيرفتن مسئوليت اين حمله، در تشريح آن گفت: يكي از عاملان انتحاري طالبان خودرويي را در نزديكي ورودي پايگاه هوايي آمريكا منفجر كرد و سپس، پنج عامل ديگر با نارنجك و كمربندهاي انفجاري وارد اين پايگاه نظامي شدند.مجاهد افزود: اين حمله، پيامي به «ديويد پترائوس» فرمانده جديد نظاميان آمريكا در افغانستان است كه نيروهاي طالبان به راحتي مي توانند مواضع نظاميان آمريكايي را در اين كشور مورد هدف قرار دهند. خبرنگار الجزيره از كابل گزارش داد، عاملان انتحاري طالبان در حالي وارد پايگاه نظامي آمريكا شدند كه مقامات اين پايگاه بارها اعلام كرده بودند كه كسي توانايي نفوذ به اين پايگاه را ندارد.وي افزود: طالبان طي هفته هاي اخير مراكز مهم نظامي آمريكا، از جمله پايگاه نظامي بگرام و پايگاه هوايي در قندهار را مورد هدف قرار داده است.شاهدان عيني حمله به پايگاه هوايي آمريكا در جلال آباد، واقع در شرق افغانستان، گفتند، در پي اين حمله، تيراندازي ميان طرفين، ساعت ها ادامه داشت و صداي انفجارهاي پي در پي و تيراندازي به گوش مي رسيد و اشغالگران حتي از هلي كوپتر و هواپيماهاي جنگنده نيز استفاده كردند. منابع خبري وابسته به اشغالگران طبق معمول در مورد تلفات خود در اين حمله، سكوت كردند، ولي طالبان اعلام كرد در اين عمليات، ده ها تن از نيروهاي آمريكايي كشته شدند. پايگاه هوايي مذكور، بزرگترين پايگاه آمريكايي ها در شرق افغانستان است. فرماندهان آمريكايي تا به حال اعلام مي كردند هيچ كس نمي تواند به اين پايگاه نزديك شود.
هشدار پترائوس
فرمانده جديد نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان طي سخناني هشدارآميز در سناي آمريكا گفت، شرايط براي نيروهاي تحت امرش در افغانستان دشوارتر خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ژنرال «ديويد پترائوس» كه به تازگي از طرف رئيس جمهور آمريكا جايگزين ژنرال «استنلي مك كريستال» به عنوان فرمانده نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان شده است، طي سخناني در مقابل سناتورهاي آمريكايي گفت، شرايط براي نيروهاي آمريكايي و ناتو در افغانستان سخت تر مي شود. وي افزود: اعتماد شبه نظاميان طالبان بيشتر شده است و آنها انعطاف پذيري بيشتري دارند. اين فرمانده جديد اشغالگران تاكيد كرد كه اوضاع در آينده بدتر خواهد شد و طالبان بر حملات خود خواهد افزود. پترائوس براي اينكه رسماً در افغانستان آغاز به كار كند بايد رأي موافق كنگره آمريكا را به دست آورد. پترائوس به سناتورها گوشزد كرد كه بايد آماده نبردي سخت عليه شبه نظاميان طالبان باشند.
وي گفت، اگر نتواند جنگ افغانستان را از بن بست بيرون آورد، ممكن است از «باراك اوباما»، رئيس جمهوري آمريكا، بخواهد خروج سربازان آمريكايي از افغانستان را به تأخير بيندازد.

 



اعتراض ساكنان جنوب لبنان به رزمايش نيروهاي يونيفيل

ساكنان جنوب لبنان به رزمايش نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل (يونيفيل) كه بدون موافقت ارتش اين كشور برگزار شد اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه لبناني السفير، روستاها و شهرك هاي جنوب لبنان طي دو روز گذشته شاهد درگيري نيروهاي يونيفيل با اهالي اين مناطق بودند كه در اعتراض به رزمايش نظامي اين نيروها صورت گرفت.منابع آگاه نظامي هدف از برگزاري اين رزمايش را مقابله با هر حمله موشكي از لبنان به سرزمين هاي اشغالي اعلام كردند در حالي كه سخنگوي يونيفيل هدف از اين رزمايش را آگاهي از توانمندي جبهه داخلي يونيفيل اعلام كرد.همچنين منابع امنيتي لبنان اظهار داشتند رزمايش نيروهاي يونيفيل با هدف خدمت به امنيت رژيم صهيونيستي صورت گرفت، به ويژه آنكه نظاميان ارتش صهيونيستي اخيراً به رزمايش سه روزه اي دست زده بودند و بر دامنه تحركات و فعل و انفعالات خود در نواحي مرزي با لبنان افزوده بودند.
از سوي ديگر، اين منابع تأكيد كردند، هرگونه رزمايش و تحركات نيروهاي بين المللي در مرزهاي لبنان بايد با موافقت ارتش صورت بگيرد كه اين توافق نيز صورت نگرفته بود و ارتش از اين موضوع اطلاعي نداشت.
اهالي جنوب لبنان با بستن جاده ها و راه هاي ارتباطي مانع از تردد نيروهاي يونيفيل در جاده هاي جنوب اين كشور شدند و برخي هم با پرتاب سنگ به سوي گشتي ها آنان را از مسير حركت خود باز مي داشتند.
در همين رابطه يك هيئت نظامي لبنان نيز با اعضاي دائم شوراي امنيت ديدار و موارد متعدد نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت از سوي رژيم صهيونيستي را متذكر شد.
اين هيئت لبناني در ديدار با اعضاي دايم شوراي امنيت و مقامات بلندپايه سازمان ملل ضمن تشريح واقعيت اوضاع جنوب لبنان تأكيد كردند كه لبنان همواره به اجراي قطعنامه 1701 پايبند است اما اين اسرائيل است كه روزانه چندين مورد از مفاد قطعنامه را نقض مي كند.
هيئت نظامي لبنان فهرستي از نقض مكرر حريم هوايي، زميني و دريايي لبنان از سوي رژيم صهيونيستي به سازمان ملل ارائه داد و خواستار توقف تهديدهاي مداوم اين رژيم عليه لبنان شد.

 



كاخ سفيد: دستگيري جاسوسان در روابط با روسيه تاثيري ندارد

به دنبال واكنش شديد مسكو نسبت به اقدام آمريكا در دستگيري جاسوسان روس، كاخ سفيد اين رويداد را در روابط بين دو كشور بي تاثير خواند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، دولت مسكو به دنبال دستگيري جاسوسان روسيه توسط آمريكا، ضمن بي اساس خواندن ادعاهاي واشنگتن هشدار داد كه اين اقدام مي تواند به خدشه دار شدن روابط آمريكا و روسيه منجر شود.
كاخ سفيد در واكنش به اظهارات دولت روسيه اعلام كرد كه «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا زماني كه «ديميتري مدودف» همتاي روسش هفته گذشته به كاخ سفيد سفر كرد، از اين ماجرا مطلع بود، اما نه تنها در اين ديدار اشاره اي به اين موضوع نكرد بلكه استقبال بسيار گرمي از مدودف به عمل آورد.
«فيل گوردون» معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور مربوط به اروپا نيز درباره اين پرونده اعلام كرد: «ما در راستاي اعتماد بيشتر با روسيه حركت مي كنيم. ما فراي جنگ سرد هستيم، روابط ما كاملا نمايانگر اين مطلب است اما فكر نمي كنم چندان جاي شگفتي باشد كه بدانيد برخي از بقاياي تلاش هاي گذشته]دوران جنگ سرد[ براي استفاده از اطلاعات هنوز وجود دارد».

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14