(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 تير 1389- شماره 19683

هشدار وزارت بهداشت مواد غذايي دست فروش ها مسموميت هاي فصلي را انتقال مي دهد
تاثير شيردهي غلط در اختلالات شنوايي
كوتاهي قد كودكان زير 5 سال
12نكته طلايي براي پرورش كودكي شاد
رژيمي براي سلامتي پوست
باكتري هايي كه در آشپزخانه جا خوش كرده اند



هشدار وزارت بهداشت مواد غذايي دست فروش ها مسموميت هاي فصلي را انتقال مي دهد

مواد غذايي عرضه شده توسط دست فروش ها نظير آب ميوه، آب زرشك و خاكشير تأييديه وزارت بهداشت را ندارد و عامل مهمي براي انتقال مسموميت ها در فصل گرما محسوب مي شود.
صفيه عشوري مقدم، مسئول آموزش مركز فوريت هاي پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر مي گويد: نوشيدني هاي رنگي يخي با عنوان «يخ در بهشت» اغلب حاوي رنگ هاي شيميايي بوده و در شرايط غيربهداشتي تهيه مي شوند.
بهتر است براي رفع تشنگي، اول از آب سالم و گوارا و در مراحل بعدي از آبميوه هاي بهداشتي كه تاريخ مصرف مشخصي دارند، استفاده شود.
در فصل گرما بايد از محصولات پاستوريزه و داراي پروانه ساخت استفاده شود زيرا رعايت بهداشت فردي در اماكن عمومي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي نقش زيادي در پيشگيري از مسموميت هاي غذايي دارد.
از آنجا كه زياد شدن باكتري ها در محيط گرم و در غذاهاي با رطوبت بالا مثل غذاهاي نشاسته اي يا حاوي تخم مرغ، با سرعت بالا انجام مي گيرد، توجه به سلامت مواد غذايي از زمان خريد تا پخت آن، براي جلوگيري از بروز هرگونه مسموميت و عفونت روده اي بسيار ضروري است.
به علت گرم بودن دماي هواي اتاق در روزهاي تابستاني ، خانواده ها ضروري است باقيمانده غذاهاي پخته شده را پس از مصرف، در صورت استفاده زودهنگام در يخچال و براي استفاده بلندمدت تر در فريزر نگهداري كنند و در زمان مصرف مجدد نيز مواد غذايي را كاملاً حرارت دهند.
شيوع بيماري هايي از قبيل وبا و حصبه از طريق سبزي ها و ميوه هاي آلوده اي كه به شكل مناسب شسته نمي شوند در فصل تابستان، بيشتر است، به همين خاطر توصيه مي شود كه ميوه و سبزي را كه خريداري مي كنيد، قبل از قراردادن در يخچال به خوبي شسته تا مانع از انتقال اين ميكروب ها به داخل يخچال و ساير مواد غذايي شويد.
باتوجه به لزوم پيشگيري از بيماري هايي نظير حصبه، گفت: آب هاي آلوده كه بيشتر در رستوران هاي بين راهي، روستاها و مناطق فاقد دسترسي به آب لوله كشي مورد استفاده قرار مي گيرد عاملي براي انتقال بيماري هايي نظير حصبه است.
ميكروب بيماري حصبه از طريق مدفوع از بيمار دفع مي شود و چنانچه مدفوع اين افراد به درون رودخانه راه يابد و از آب رودخانه براي شست و شوي ميوه و سبزي استفاده شود، ساير افراد در معرض ابتلا به اين بيماري قرار مي گيرند.

 



تاثير شيردهي غلط در اختلالات شنوايي

يكي از عوامل موثر كم شنوايي و عفونت هاي مزمن گوش مياني، ناآگاهي مادر از نحوه صحيح شيردادن به نوزاد است.
به گفته دكتر بهزاد پوستي متخصص گوش، حلق و بيني، به علت صافي شيپور استاش گوش نوزادان در هنگام شيرخوارگي، مادران بايد به زاويه سرنوزاد توجه داشته باشند.
با صاف بودن شيپور استاش در نوزادان و ارتباط آن با اسفنگترهاي ضعيف حلقي نوزاد و درنتيجه تجمع قطرات شير درپشت گوش مياني شاهد عارضه اوتيت سروز (عفونت حاد گوش مياني) در نوزادان خواهيم بود كه در صورت عدم درمان بموقع تهديدي جدي براي شنوايي و بزرگسالي محسوب مي شود.
اين بيماري مرموز بدون هيچ عارضه اي ظاهر مي شود و در سالهاي بعد زندگي سبب كم شنوايي فرد خواهدشد.
هر عاملي نظير سينوزيت، لوزه سوم و ساير بيماري هاي عفوني كه به شيپور استاش خلل وارد كند زمينه ساز بروز اين عارضه خواهدبود. اكثر كودكان با عارضه كم شنوايي حاصل از اين بيماري عليرغم هوش سرشار، بدليل عدم شنوايي صحيح كلمات با اختلال در تكلم و يادگيري مواجه مي شوند و فرصت بروز استعدادهاي خود را ازدست مي دهند.
كودكان مبتلا به اين عارضه هرگز نبايد به حالت خوابيده به پشت نوشيدني و غذا بخورند و تغذيه آنها بايد درحال نشسته باشد.
مراجعه زودهنگام، تكميل دوره هاي درماني بخصوص مصرف آنتي بيوتيك ها به مدت (14 تا 21 روز) در بيماري هاي عفوني نوزاد و بكارگيري توصيه هاي پزشك معالج از عوامل بهبود بيماري است.

 



كوتاهي قد كودكان زير 5 سال

15 درصد كودكان زير 5 سال دچار كوتاه قدي متوسط و شديد هستند.
براساس جديدترين بررسي، 4/15 درصد كودكان زير 5 سال كشورمان (800 هزار نفر) دچار كوتاه قدي متوسط و شديد و 9/10درصد (540 هزار نفر) دچار كم خوني متوسط و شديد هستند.
متاسفانه وزن 82 درصد از كودكان زير 5 سال كشورمان به طور مرتب بر كارت رشد ثبت نشده و در واقع رشد آنها پايش نشده است.
براساس اين گزارش، شيوع كوتاه قدي متوسط و شديد در شهرها 11 درصد و در روستاها 8/21 درصد است. همچنين 6/9 درصد كودكان زير 5 سال شهرها و 7/13 درصد در روستاها به لاغري متوسط و شديد مبتلا هستند.
گفتني است بدون شك آگاهي مادران از چگونگي و هدف پايش رشد كودك نقش موثري در اجراي موفقيت آميز اين برنامه و پيشگيري از بروز سوءتغذيه فرزندان دارد. سوءتغذيه عامل كوتاهي قد، كاهش وزن، افزايش ابتلا به بيماريها، افزايش مرگ 2تا 8 برابر كودكان هم سن، كاهش بهره هوشي و افت تحصيلي درسالهاي آينده است. متاسفانه بررسي ها نشان مي دهد 4/37 درصد مادران كشورمان از هدف پايش رشد آگاهي ندارند و 3/47 درصد مادران كارت رشد را نمي شناسند.

 



12نكته طلايي براي پرورش كودكي شاد

تولد نوزاد موهبتي شيرين از طرف خداوند است كه بي شك همه زوجين خواستار داشتن آن هستند پس از اين است كه پدرو مادر جوان تمام تلاش خود را وقف خوشبختي و شادي فرزندشان مي كنند. اما بسياري از ما به طور دقيق نمي دانيم كه چطور مي توان كودك را از همان نخستين ماه هاي زندگي، شاد و پرانرژي بار بياوريم. شايد رسيدن به اين ترتيب صحيح دروهله اول كمي مشكل به نظر برسد، اما بايد گفت كه انتخاب كلمات خوب، رفتار مناسب، توجه كافي و نگرش مثبت است كه مي تواند راه باشد. اگر شما هم به تازگي ميزبان فرشته كوچكي شده ايد، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد:
1-نگاه مهربان را از فرزندتان دريغ نكنيد!
هر روز زماني را درنظر بگيريد تا باعشق و توجه به فرزندتان نگاه كنيد، زيرا او از همان نخستين ساعات تولد، احساساتش را با شما درميان مي گذارد. اگر اين رويه را دنبال كنيد، مطمئن باشيد كه تاثيرات مثبت آن را خواهيد ديد. رفتار بچه در واقع بازتاب دقيق چيزهايي است كه دردل دارد.رفتارها، حركات، گريه ها و به عبارت كلي همه وجودش به وضوح آرامش و راحتي، احساس امنيت، نگراني، شادي يا ناراحتي او را نشان مي دهد. درواقع، با زبان بي زباني مي گويد كه چطور با او رفتار كنيد، چون تنها خودش مي داند كه چه چيزي برايش خوب است دراين زمينه نمي توان يك راهكار عمومي و قانون از پيش تعيين شده اي را دنبال كرد؛ بلكه والدين بايد ابتكار عمل داشته باشند، درهر شرايط فورا عكس العمل مناسب نشان دهند و به احساسات فرزندشان احترام بگذارند.
2- به خصوصيات شخصيتي او احترام بگذاريد
دو كودك را نمي توان پيدا كرد كه كاملا شبيه هم باشند. هربچه اي شخصيت خاص خودش را دارد و تفاوت هاي اخلاقي آنها از همان ساعات تولد قابل تشخيص است. برخي كوچولوها خجالتي هستند، نسبت به سروصدا و نور بسيار حساس بوده، بيشتر تمايل دارند درمحيط آرام منزل باشند و از حمايت اعضاي خانواده برخوردار شوند.
گروهي ديگر از بچه ها شاد و پر انرژي هستند، با شنيدن هر صدا به سمت آن توجه نشان مي دهند، معمولا دوست دارند به گردش بروند، تحرك و جنب و جوش داشته باشند و غالبا نسبت به محركها عكس العمل نشان مي دهند.
عده اي از بچه ها هم از روحيه اجتماعي بالايي برخوردارند، نياز دارند جهان پيرامون و افراد ديگر را بشناسند، هميشه با آنها صحبت شود و...
بعضي از بچه ها هنگام برقراري ارتباط آرام هستند اما برخي ديگر براي تسكين هيجانات خود، حركاتي انجام مي دهند. در برخي روش هاي روان شناختي از مادر خواسته مي شود تا درساعات مختلف روز، قسمت هاي خانه را به كودك نشان دهد. اگر دوست دارد محيط بيرون از منزل را بشناسد. حتما او را با خود به گردش ببريد. هنگام خريدهاي روزانه او را هم با كالسكه ببريد و عادت كنيد كه در برخي فعاليت هاي زندگي كنار شما باشد. زماني كه ظرف مي شوييد، آشپزي مي كنيد، لباس ها را اتو مي زنيد و... بگذاريد حضور شما را احساس كند. فرزند كوچولو از تلاش و حركات مادر احساس خوشايندي خواهد داشت. متناسب با شخصيت او مي توانيد نوآوري هاي زيادي به خرج دهيد، اما بايد نكته مهمي را به خاطر بسپاريد؛ سعي كنيد امنيت رواني او تقويت شود و كمكش كنيد تا بتواند احساسات و خواسته هايش را نشان دهد.
3- پيشرفت هاي او را تحسين كنيد.
بچه براي رشد و تربيت عالي نياز مبرمي دارد كه پدر و مادر هر نوع پيشرفت او را با ذوق و شوق زياد ابراز كنند، حتي اگر كوچكترين مسائل باشد. به او نشان دهيد كه تلاش هايش را مي بينيد. وقتي نخستين بار مي خندد، با شور و هيجان اين افتخار را جشن بگيريد. با شنيدن اولين آغون واغون هايش او را بيشتر تشويق كنيد. وقتي سرش را به سمت شما مي چرخاند و منتظر صداي شماست به او سلام كنيد. زماني كه توانست جغجغه اش را دست بگيرد يا با انگشت به سمت چيزي كه مي خواهد اشاره كند و... برايش كف بزنيد به طور خلاصه، درهر مرحله از رشد و پيشرفت دركنارش باشيد و به او تبريك بگوييد كه فوق العاده ترين كودك است.
شگفتي شما از ديدن حركات و تشويق او، اعتماد به نفس كودك را تقويت خواهد كرد و ارزشي كه براي شما دارد، به او القا مي شود.
4- پدر مهربان؛ تا جايي كه مي توانيد براي فرزندتان وقت بگذاريد!
كوچولوي تازه متولد شده عاشق اين است كه پدرش او را در آغوش بگيرد، برايش لالايي بخواند و او را ببوسد. حتما همسرتان را در رسيدگي به امور بچه دخيل كنيد و از او بخواهيد گاه به او شيشه دهد، لباس هاي بچه را عوض كند و شب ها موقعي كه فرزندتان گريه مي كند او را آرام كند. مطمئن باشيد كه پدر هم مي تواند مانند شما به خوبي از پس كارها برآيد! از طرف ديگر بد نيست بدانيد كه گرچند شكل رفتاري پدر با مادر كاملا متفاوت است اما پاسخگوي نيازهاي طفل خواهد بود. مواقعي كه مضطرب هستيد نيز حتما نگهداري از فرزند را به همسرتان بسپاريد. حضور، مهر، علاقه و همچنين جذبه پدري تاثير بسيار مهمي در تعادل شخصيتي او دارد. در اوقاتي كه پدر در منزل حضور ندارد نيز راجع به او با خوبي و مهرباني صحبت كنيد؛ «آفرين كوچولوي نازنينم! حالا مي تواني به تنهايي بايستي. حيف كه بابا اينجا نيست، اما شب برايش تعريف مي كنم، او حتما به تو افتخار مي كند بابا زود برمي گرده. حالا بخواب تا من شام را آماده كنم!»
5- اگر مشكلي پيش مي آيد، خود را مقصر ندانيد!
همه والدين گاه دچار نااميدي و دلسردي مي شوند، احساس مي كنند كه همه چيز آن طور كه بايد و شايد مرتب نيست و از عهده مسئوليت و نگهداري فرزندشان به خوبي برنمي آيند. اين حالت طبيعي است و براي همه پيش مي آيد پدر و مادر بي عيب و نقص وجود ندارد، همان طور كه چنين كودكي نيز هنوز ديده نشده است! با قبول اين مسئوليت خطير مسلما بايد از پس مشكلات كم و بيش پيچيده اي نيز برآمد. گاه بچه ساعت ها گريه مي كند، خوب نمي خوابد، غذا نمي خورد و... در اين صورت دليلي ندارد كه نگران شويد و خود را مقصر بدانيد كه نتوانسته ايد همه چيز را به خوبي برنامه ريزي كنيد. قبل از تولد كودك بارها خود را در وضعيت آينده تصور كرده بوديد و واقعيت را مجسم مي كرديد اما الان مي بينيد همه چيز با افكار ايده آل شما زمين تا آسمان تفاوت دارد. مسلما اين تغييرات با استرس همراه خواهد بود.
مطمئن باشيد كه اگر بعضي مسائل را تغيير دهيد، خود را با شرايط سازگار كنيد و ابتكار عمل نيز داشته باشيد مي توانيد «پدر و مادر بودن را ياد بگيريد غيرممكن است كه هيچ اشتباهي نكنيد، فقط كافي است اشتباهات را اصلاح كنيد تا به راه حل مناسب برسيد.
6- هرچه مي توانيد بچه را ناز و نوازش كنيد.
بچه اي كه احساس امنيت و اطمينان مي كند خوشحال است و هميشه مي خندد. اگر او آرامش داشته باشد، قطعاً همه اعضاي خانواده مي توانند شب ها به راحتي استراحت كنند. ازدست كوچولوي بداخلاق ناراحت نشويد و نگذاريد تا به حال خودش گريه كند، بلكه او را در آغوش بگيريد و غرق بوسه و نوازش كنيد، مطمئن باشيد كه لوس نمي شود! در واقع نوع رفتار امروز شما زمينه ساز آينده و شيوه يادگيري مسائل مختلف زندگي خواهد بود. طفلي كه هميشه از محبت و آرامش برخوردار باشد، در آينده نيز اعتماد به نفس دارد و نگراني و استرس كمتر روي او تأثير مي گذارد.
7- در سه ماه نخست زندگي كودك، او را بسيار بغل كنيد.
نوزاد از اولين ساعات تولد و طي چند ماه بعد بسيار گريه مي كند. جيغ و گريه هاي او به نوعي درخواست كمك است، زيرا پس از شوك تولد، تنها در سايه حمايت والدين است كه توان ادامه زندگي راپيدا مي كند. نوزاد به حضور و توجه، گرمي و محبت، بو، رفتارهاي مهربانانه، بوسه و نوازش هاي مادر نيازدارد تا به طور كامل احساس امنيت كند. وقتي نوزاد را در آغوش مي گيريد، دست هاي شما احساس امنيت و حمايت را به او مي دهد و درواقع از اين طريق حدود اندازه جسماني خود را درك مي كند و كم كم هويتش شكل مي گيرد. بهتر است او را در حالات راحتي بغل كنيد، به شكم روي دست يا پا بگذاريد و يا به حالتي كه سرش روي شانه هايتان باشد. فراموش نكنيد كه سر جنين در ماه هاي آخر به سمت پايين است و به همين خاطر وقتي او را به حالت ايستاده نگه مي داريد خيلي راحت نيست. فرزند تازه متولد شده را مرتب ماساژ بدهيد، البته زماني كه مي دانيد او از اين كار خوشش مي آيد و نه صرفاً پس از هر حمام.
8- پس از 4ماهگي؛ بگذاريد كمي گريه كند.
توجه وگوش دادن به صداي نوزاد به اين معنا نيست كه هربار كمترين گريه اي كرد، با عجله بدويد و او را بغل كنيد. بدانيد كه او به خاطر يك اتفاق عجيب (البته به جز موارد استثنا) گريه نمي كند بلكه اين تنها روشي است كه مي تواند ناراحتي خود را از چيزي نشان دهد. گريه هاي بچه به او مي آموزد كه چطور اولين محروميت ها و استرس هاي زندگي را مديريت كند. وقتي ناراحتي اش را ابراز مي كند، ياد مي گيرد بدون اينكه كسي به دادش برسد چند دقيقه تحمل داشته باشد. به عنوان مثال مي توانيد به او بگوييد: «من مي روم حمام، تو هم به خاطر اينكه تنها هستي ناراحت مي شوي، تو را توي گهواره مي گذارم، در حمام باز است و تو منو مي بيني و صدامو مي شنوي، بيخودي گريه نكن، چون بايد كارم تمام شود. اگر بخواهي برايم داستان درست كني، ديگه كلاهمون مي ره تو هم اگر در اين مدت آرام باشد و گريه نكند، بايد به خاطر اين موفقيتش جايزه داد چون توانسته در زمان ناراحتي، خشمش را كنترل كرده و اين مسئله مهمي در رشد شخصيت اوست!
9- اگر كارمند هستيد، به خاطر حضور ناكافي در منزل خود را سزاوار سرزنش ندانيد.
«دخترم وقتي اولين كلمات را به زبان آورد، پيش پرستارش بود، پسرم به كمك مربي مهد كودك راه رفتن را ياد گرفت» و... اين ها دلتنگي هاي بسياري از مادران كارمند است. آنها احساس مي كنند كه لحظات مهم و شيريني از زندگي فرزندشان را از دست داده اند و گاه حتي حس ناتواني و ضعف به سراغشان مي آيد. اين مادران از اينكه فرزندشان را پيش پرستار يا مهد مي گذارند ناراحت هستند چون دوست دارند در تمام مراحل رشد كودك همراهش باشند. اگر شما هم جزو اين گروه هستيد، با آرامش و اطمينان به زندگي و كارتان ادامه دهيد. موقعيت هاي زيادي پيش خواهد آمد كه مي توان زمان هاي از دست رفته را جبران كرد و اوقات خوشي را با او گذراند. شرايط را بحراني فرض نكنيد، زيرا فرزندتان تمام ناراحتي ها و دلتنگي ها را درك مي كند و نسبت به وضعيت روحي شما بسيار حساس است. او نياز دارد احساس كند كه مادرش به او اعتماد دارد و بايد در غياب او نيز آرامش داشته باشد.
10- فرزند را از كودكي عادت دهيد كه تنها بخوابد
بچه مي تواند راحت در اتاق خودش بخوابد و بهترين زمان براي اين استقلال از هشت نه ماهگي است. تا پيش از يك سالگي ترس از تاريكي در كودكان وجود ندارد و برعكس هراس از شب كه نگراني مرتبط با تاريكي است مختص بزرگسالان است كه به بچه ها انتقال مي دهند. درواقع معمولا والدين از اينكه بدون فرزندشان بخوابند ناراحت هستند اگر بچه كوچولو تنها خوابيد و نيمه هاي شب شروع به گريه كرد، اصلا او را از تختش بيرون نياوريد. كنارش بنشينيد، دستش را بگيريد، نوازشش كنيد، ببوسيدش و لالايي بخوانيد. اگر بغلش كنيد، ديگر به سختي مي توانيد او را سر جايش بخوابانيد. حتي به خاطر خستگي زياد هم گذاشتن رختخواب يا تخت ديگري در اتاق بچه نيز اصلا توصيه نمي شود و بهتر اينكه هرگز او را در تخت خود نخوابانيد!
11- مادر عزيز؛ براي خود وقت بگذاريد
بعضي از مادران آن قدر خود را درگير كارهاي بچه مي كنند كه حتي فرصت دوش گرفتن را هم پيدا نمي كنند. در حالي كه كسي كه مي خواهد فرزند سالمي را پرورش دهد بايد براي خودش هم برنامه ريزي داشته باشد، درست است كه هر زمان كودك به او نياز دارد در كنارش است اما زماني را هم بايد صرف فعاليت هاي خودش كند. به عبارت دقيق تر مادر بودن اين نيست كه تمام وقت فقط در اين نقش باشد، بلكه نقش خانمي نيز بايد در نظر گرفته شود.
اگر دوست داريد به خريد، آرايشگاه يا مهماني برويد، اين تصميم را بگيريد و راجع به آن با فرزندتان صحبت كنيد: «عزيزم، خيلي دوست دارم و هميشه كنارت هستم. الان بايد بروم، تو پيش بابا هستي و منم زود برمي گردم.»
اگر جدايي از فرزند برايتان سخت است و يا نمي توانيد به ديگران اعتماد كنيد و بچه را چند ساعت به او بسپاريد، در اين صورت او نيز به ديگران اعتماد پيدا نمي كند و در آينده رفتار اجتماعي نخواهد داشت... سعي كنيد تا حدي كه ممكن است او را تشويق كنيد كه با ديگران برخورد داشته باشد و نگراني هايتان را كنار بگذاريد.
12- به 9ماهگي؛ سن حساس كودك توجه كنيد!
از حدود 9ماهگي است كه كودك، مردم و رفتار و حركات مختلف را مي شناسد و با كساني كه نمي شناسد، غريبي مي كند. از اين به بعد است كه وقتي از او مي خواهيد به آغوشتان بيايد، با خنده و ذوق فراوان به شما پناه مي آورد، احساس استقلال نيز كم كم در او شكل مي گيرد، با آواهاي مختلف سعي مي كند تا زياد صحبت كند و مي تواند به تنهايي بايستد. با اين حال حتي اگر مي خواهيد احساس بزرگ شدن را درك كند، همه جا را ببيند و با افراد مختلف آشنا شود بايد قدم قدم پيش رفت. توجه داشته باشيد كه ديدن ناگهاني جمع او را كلافه مي كند. اگر برايتان مقدور است او را به مهد كودك نسپاريد و پرستارش را عوض نكنيد؛ چون بچه در اين سن حساس است. بهتر است دو يا سه ماه صبر كنيد تا كم كم توانايي رويارويي با شرايط جديد را كسب كند.
مريم سادات كاظمي

 



رژيمي براي سلامتي پوست

دكتر حميدرضا فرشچي
خيلي از ما مي خواهيم كه پوست سالمي داشته باشيم كه چين و چروك و علائم پيري در آن هر چه ديرتر ظاهر شود. در اين بين يكي از سوالات رايج آنست كه چه رژيم غذايي براي سلامت پوست بهتر مي باشد؟ واقعيت آنست كه رژيم غذايي اي كه براي سلامت كلي بدن مناسب باشد با رژيم غذايي مطلوب براي حفظ سلامت پوست مشابه است، چرا كه رژيم غذايي مطلوب براي سلامت كلي بدن ، مكانيسم پيري را در تمام بافت ها از جمله پوست كند مي كند لذا گزينه مناسبي است . البته به عنوان يك نكته لي زكر اين نكته ضروري است كه به ويژه مصرف غذاهاي غني از آنتي اكسيدانها كه به نظر مي رسند داراي اثر محافظت كنندگي براي پوست باشند جزئ لاينفك رژيم غذايي شما بايد باشد .
غذاهاي مفيد براي پوست به طور كلي عبارتند از:
:ميوه ها به ويژه : گيلاس ، توت ، هندوانه، سيب و گلابي ...
:سبزيجات به ويژه اسفناج و ديگر سبزيجات برگ سبز ، بادنجان، كرفس و پياز
:حبوبات
:ماهي : به جاي گوشت قرمز، ماهي را مصرف نماييد.
:مغزها
:روغن زيتون
از طرف ديگر به نظر مي رسد برخي از غذاها با تخريب پوست همراه باشند براي مثال دريافت بالاي گوشت و شير پر چرب مي تواند خطر افزايش چين و چروك هاي پوست را افزايش دهد. لذا توصيه هاي ذيل را جدي بگيريد:
:محصولات لبني كم چرب و يا بدون چربي را به جاي محصولات لبني پر چرب مصرف كنيد.
: به جاي نانهاي سفيد تهيه شده از آردهاي تصفيه شده، نانهاي سبوس دار و نيز انواع غله كامل را انتخاب كنيد .
:مصرف شيريني جات را محدود كنيد و به جاي شيريني جات يك مشت از آجيل و مغز ها را مصرف نماييد.
مزاياي مصرف ميوه و سبزيجات براي پوست:
ممكن است قبلا هم از مادربزرگتان شنيده بوده باشيد كه ميوه و سبزيجات براي پوست مفيدند ولي اين صحبت حقيقت دارد و مصرف مقادير فراوان از ميوه و سبزي براي سلامت پوست مفيد است. ميوه و سبزيجات به ويژه براي پيشگيري از پيري زودهنگام پوست مفيد است چرا كه حاوي طيف گسترده اي از آنتي اكسيدانها مي باشند. بسياري از رنگدانه ها كه عامل ايجاد رنگ ميوه ها و سبزيجات هستند، داراي خاصيت آنتي اكسيداني بالقوه هستند . اين آنتي اكسيدانها از تخريب پوست با راديكال هاي آزاد ( كه به ويژه به خاطر آلودگي هاي محيطي در پوست ايجاد مي شوند )، محافظت مي نمايد . براي اطمينان از اينكه ميوه و سبزيجات رژيم غذايي حاوي تمام مواد آنتي اكسيداني لازم هستند ، مي بايست ميوه و سبزيجات را به شكل تازه و پخته نشده (يا فقط اندكي پخته شده) مصرف نماييد. چرا كه حرارت اغلب آنتي اكسيدانها را غير فعال مي نمايد و ميوه و سبزيجات از غني ترين منابع آنتي اكسيداني محسوب مي شوند.
اهميت مصرف مايعات كافي در سلامت پوست:
پوستي كه از رطوبت مطلوبي بر خوردار باشد كمتر مستعد چروكيدگي مي باشد . نوشيدن مقادير فراوان از مايعات در طي روز موجب هيدراته شدن بدن مي گردد و لذا به كاهش خشكي پوست كمك مي نمايد . متخصصين معمولا نوشيدن 6-8 ليوان آب را در طي روز توصيه مي نمايند. قهوه و نوشيدني هاي كافئين دار و نوشابه هاي گازدار جانشين هاي خوبي براي آب نمي باشند چرا كه حاوي كافئين هستند كه كافئين يك ماده ادرار آور ( مدر) است .(يعني ترشح و دفع آب از ادرار را افزايش مي دهد).
همچنين 2-3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب بيش از حد مايعات ننوشيد چرا كه نوشيدن مايعات زياد در اواخر شب ممكن است موجب تورم صبحگاهي و كشيدگي بيش از حد پوستتان گردد.
ارتباط كالري دريافتي و چاقي با پوست بدن
به غير از قرار گرفتن طولاني مدت در معرض تابش مستقيم آفتاب حوالي ظهر ، سريع ترين راه براي افزايش چين و چروك پوست اين است كه مقدار زيادي وزن اضافه كنيم و سپس آن را كاهش دهيم . چرا كه وقتي اضافه وزن مي يابيد ، چربي هاي اضافه موجب كشيدگي بيشتري در پوست تان مي گردد و سپس هنگامي كه با كاهش وزن، چربي هاي اضافه بدن از بين ميروند ، پوست دچار شل شدن و چروكيدگي مي گردد.
ميزان شل شدن (و آويزان شدن) پوست پس از كاهش وزن، بسته به سن فرد (در افراد مسن تر بدتر مي باشد)، ژنتيك و ديگر عوامل متفاوت مي باشد.
پس تمايل به داشتن پوستي شاداب و جوان يك انگيزه براي مراقبت از كالري دريافتي و حفظ وزن مناسب مي باشد . همچنين به خاطر داشته باشيد كه چرخه متناوب افزايش وزن و كاهش وزن ممكن است نه تنها اثرات نامطلوبي را بر پوست بلكه بر سلامت كلي بدنتان داشته باشد.
طبخ غذا و سلامت پوست
همانطور كه مي دانيم آنچه كه محور اصلي طبخ غذا است
حرارت دادن به غذاها مي باشد. افزايش درجه حرارت عاملي براي افزايش واكنشهاي شيميايي است . اما اين گفته براي ما به عنوان مصرف كنندگان غذا چه مفهومي دارد؟ هر زمان غذا حرارت داده مي شود، ميزان واكنش هايي كه منجر به تغيير بافت و خواص آنتي اكسيداني مواد غذايي مي گردند، افزايش مي يابند. به عبارت ديگر فرآيند پخت توليد مواد اكسيداتيو( راديكال هاي آزاد ) راافزايش مي دهد. در نتيجه با افزايش زمان پخت غذاها، دريافت مواد مغذي كمتر مي گردد و دريافت راديكال هاي آزاد (كه موجب پيشترفت پيري اند) بيشتر مي گردد. در حقيقت لازم نيست براي پيش گيري از اثرات نامطلوب ناشي از پخت بيش از حد غذا، مصرف غذاهاي پخته شده را متوقف كنيد بلكه مي توانيد با كاهش زمان پخت و اجتناب از سرخ كردن غذاها در روغن زياد و يا اجتناب از طبخ غذا با مقادير فراواني از روغن و چربي ، غذاهاي سالم تري را مصرف كنيد.

 



باكتري هايي كه در آشپزخانه جا خوش كرده اند

هر چند آشپزخانه بيش از هر جاي ديگري در خانه نظافت مي شود ولي مي تواند يكي از آلوده ترين مكان ها باشد. شايد هزاران باكتري خطرناك در آشپزخانه شما جاخوش كرده باشند!
براي نظافت آشپزخانه از سينك و شيرها شروع كنيد زيرا آلودگي آنها آلودگي آب را به همراه خواهد داشت.
توجه داشته باشيد كه آب ضدعفوني كننده نيست و نمي تواند باكتري ها را از بين ببرد. از آنجا كه سينك و شيرها همواره رطوبت دارند باكتري ها مي توانند در آنجا به رشد و نمو بپردازند.
در ضمن هنگام آب كشيدن ظروف، ذرات مختلف به اطراف پاشيده مي شود و احتمال دارد سينك نيز حاوي ذرات ريز غذا باشد كه براي رشد باكتري ها مناسب است. هر چند وقت يك بار با محلول سفيدكننده رقيق سينك را بشوئيد.
حالا نوبت لوله ها و سطل زباله است. در آنجا باكتري هاي زيادي زندگي مي كنند كه چشمان شما قادر به ديدن آنها نمي باشد. پس از ريختن ماده سفيدكننده رقيق در سينك، لوله ها و سطل زباله را نيز در آنجا قرار دهيد.
حالا سراغ اسفنج يا پارچه نظافت برويد. اگر به طور مرتب آنها را ضدعفوني نكنيد در واقع هر بار كه به نظافت وسايل مي پردازيد باكتري ها را پراكنده خواهيد كرد.
برخي از مردم بر اين عقيده اند كه قرار دادن اين وسايل در مايكروويو به مدت يك دقيقه در هر روز، باعث نابودي باكتري ها مي شود ولي اين مسئله ثابت نشده است.
بهتر است چند اسفنج و پارچه نظافت در دسترس داشته باشيد و آنها را به طور مرتب با كمي ماده سفيدكننده در ماشين لباسشويي بشوئيد.
حالا به حوله ها توجه كنيد. آيا هنگام آشپزي از آنها براي پاك كردن دست خود استفاده مي كنيد؟ آيا آنها را براي نظافت وسايل به كارمي بريد؟ اگر پاسخ تان مثبت باشد بهتر است حوله ها را نيز همانند اسفنج ها و پارچه هاي نظافت با كمي ماده سفيدكننده بشوئيد.
حتي در صورتي كه از اين حوله ها اختصاصا براي خشك كردن ظروف استفاده مي كنيد بايد آنها را هفته اي دو بار با ماده سفيدكننده شستشو دهيد.
درست است كه تا حد امكان نبايد از حوله هاي كاغذي استفاده كنيد ولي اگر شستن منظم اسفنج ها، پارچه هاي نظافت و حوله ها برايتان دشوار باشد استفاده از آنها بهترين گزينه است.
در ضمن شما بايد مراقب كپك ها باشيد. احتمالا مي دانيد كه هاگ ها در هوا شناورند و باعث آلودگي غذاها مي شوند. آنها مي توانند وارد ريه هاي شما شده و شما را بيمار كنند.
و نكته آخر اينكه در يخچال را قفل كنيد و با مايع سفيدكننده آن را به دقت بشوئيد. بخش آكاردئون در يخچال محل مناسبي براي رشد باكتري ها و كپك ها مي باشد.
حالا به زير سينگ نگاهي بيندازيد. يادتان باشد آنجا نيز محل خوبي براي پرورش باكتري ها و كپك هاست، تميز كردن اين مكان نيز ضرورت دارد.
ترجمه از آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14