(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 مرداد 1389- شماره 19701

يك گروه مخالف عربستاني از جنگ قدرت در دربار آل سعود خبر داد
اعتراض عليه ترورهاي سياسي شهر كراچي را فرا گرفت
آمادگي علاوي براي انصراف از نامزدي پست نخست وزيري عراق
رژيم صهيونيستي بيت المقدس را به پادگان نظامي تبديل كرد
جريمه مالي براي نماينده هاي تنبل فرانسوي!
سيدحسن نصرالله طرفداران حريري را از تنش آفريني در لبنان برحذر داشت
خشم مردم تركيه از حضور ورزشكاران اسرائيلي در آنكارا
با امضاي توافقنامه آتش بس درگيري هاي خونين ارتش يمن و الحوثي ها پايان يافت
آغاز رزمايش 4 روزه واشنگتن و سئول در نزديكي كره شمالي
120 كشته در نبردهاي سنگين جنوب و شرق افغانستان
مذاكرات نخست وزيران تركيه و انگليس درباره پيوستن آنكارا به اتحاديه اروپا
مورالس براي حل اختلاف ونزوئلا و كلمبيا خواستار يك نشست اضطراري شد



يك گروه مخالف عربستاني از جنگ قدرت در دربار آل سعود خبر داد

يك گروه مخالف دولت عربستان ضمن انتقاد از وابستگي خاندان آل سعود به آمريكا از جنگ قدرت در دربار سعودي خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «سعدالفقيه» دبير كل جنبش «اصلاح گران اسلامي» اظهار داشت: اكنون موجوديت خاندان آل سعود، با خطر مواجه است و به يقين جنگ قدرت در ميان آنها وجود دارد.
وي گفت: تنها خا نواده حاكم حق تصميم گيري در امور كشور را دارد و مراكز ديني هيچ نقشي ندارند و از آنها به عنوان توجيه دستورات پادشاه استفاده مي شود.الفقيه بازداشت و زنداني شدن شاهزاده بندر را دليل خوبي براي اثبات اين مدعا عنوان كرد و گفت: اين شاهزاده سعودي، اكنون در يكي از زندان هاي فوق سري عربستان زنداني است و دليل بازداشتش، تلاش براي سوء استفاده از نفوذش براي تسلط بر قدرت بود.

 



اعتراض عليه ترورهاي سياسي شهر كراچي را فرا گرفت

در پي وقوع يك ترور سياسي در كراچي پاكستان، شورش اين شهر را فرا گرفت و آن را به تعطيلي كشاند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي ترور «رضوان شاه» عضو «جنبش ملي متحده» توسط تروريست هاي ناشناس در شهر كراچي پاكستان، مردم اين شهر به خيابان ها ريختند و با برپايي تظاهرات اعتراض آميز، با پليس به زد و خورد پرداختند.
در درگيري هاي ديروز شهر 5/14 ميليون نفري كراچي، بيش از 15 خودرو و اتوبوس به آتش كشيده شد.
صداي پي در پي تيراندازي و به آتش كشيدن لاستيك در خيابان ها، بازارها و مراكز عمومي و پمپ بنزين هاي اين شهر را عملا به تعطيلي كشاند.

 



روزنامه الصباح الجديد خبر داد
آمادگي علاوي براي انصراف از نامزدي پست نخست وزيري عراق

يك روزنامه عراقي از اعلام آمادگي «اياد علاوي» براي انصراف از نامزدي پست نخست وزيري در دولت جديد اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «الصباح الجديد» ديروز نوشت كه رئيس فهرست «العراقيه» درباره كناره گيري اش از نامزدي پست نخست وزيري در دولت جديد، اعلام آمادگي كرده است.
الصباح الجديد افزود: در نشستي كه ميان رهبران «ائتلاف ملي» و فهرست «العراقيه» به رياست علاوي برگزار شده توافقي صورت گرفته است كه براساس آن، دولت عراق تشكيل مي شود.
روزنامه فوق در مورد جزئيات اين توافق توضيحات بيشتري نداد. ائتلاف ملي تحت رهبري «عمار حكيم» قرار دارد. حكيم نيز اخيرا از «نوري مالكي»، رئيس فهرست «دولت قانون» خواسته بود، از نامزدي در دولت جديد خودداري كند.خبر ديگر اينكه، «فواد معصوم»، از ائتلاف كردستان عراق، امروز احتمالا به رياست موقت مجلس اين كشور برگزيده مي شود.

 



براي جلوگيري از گسترش اعتراض فلسطيني ها
رژيم صهيونيستي بيت المقدس را به پادگان نظامي تبديل كرد

سرويس خارجي -
همزمان با اوج گيري تظاهرات فلسطينيان در اعتراض به سياست هاي يهودي سازي و شهرك سازي صهيونيست ها، رژيم صهيونيستي بيت المقدس را به پادگاني نظامي تبديل كرد.
در پي افزايش درگيري ها در كرانه باختري و تظاهرات فلسطيني ها در اعتراض به شهرك سازي رژيم صهيونيستي، نظاميان رژيم صهيونيستي اين تظاهرات را به خشونت كشيدند و تدابير شديد امنيتي را به اجرا گذاشتند.
در بيت المقدس صدها سرباز در مركز شهر به ويژه خيابان هاي مجاور بخش قديمي شهر و مسجدالاقصي مستقر شده اند و گشتي هاي نيروهاي نظامي و پليس در حال گشت زني در تمامي خيابان ها هستند.
همچنين صدها سرباز در خيابان ها و بازارهاي منتهي به مسجدالاقصي به ويژه در منطقه باب العمود كه به درهاي ورودي اين مسجد منتهي مي شود مستقر شده اند.
سربازان اسرائيلي ضمن متوقف كردن جوانان فلسطيني از آنها درخواست كارت شناسايي مي كنند و كساني كه قصد ورود به مسجدالاقصي را دارند كارت شناسايي آنها را تا خروج از مسجد نزد خود نگهداري مي كنند.
در غالب شهرها و روستاهاي كرانه باختري نيز مقررات ويژه اي براي رفت وآمد و كنترل فلسطيني ها به اجرا درآمده و هرگونه تظاهرات و اعتراض به شدت سركوب مي شود.
صهيونيست ها قصد داشتند كه دور روستاي «بيت امر» در كرانه باختري حصار بكشند تا مقدمات ساخت يك شهرك يهودي نشين جديد را فراهم كنند كه موجب خشم فلسطينيان شد و با اعتراض آنان مواجه شد كه صهيونيست ها با استفاده از گاز اشك آور و باتوم به معترضان حمله و تعدادي را زخمي و تعداد ديگر را دستگير كردند.
سركوب اعتراضات فلسطينيان در حالي صورت مي گيرد كه ايستگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز با رژيم صهيونيستي همكاري مي كنند و شرايطي را به وجود آورده اند كه نظاميان رژيم صهيونيستي در كمال امنيت و آرامش به تظاهركنندگان حمله و اعتراضات آنان را سركوب مي كنند.تشكيلات خودگردان براي مهار مقاومت ملت فلسطين هماهنگي هاي امنيتي گسترده اي را با رژيم صهيونيستي به عمل آورده است كه آخرين اين اقدامات، موافقت رژيم صهيونيستي با اهداي 50 زره پوش اهدايي روسيه به تشكيلات بوده است.
در همين رابطه شيخ «محمد سليم محمدعلي» خطيب نمازجمعه مسجدالاقصي هشدار داد كه مسجدالاقصي در خطر است و مسلمانان بايد براي نجات اين مكان مقدس به پا خيزند.
وي افزود: نماز كسي كه باعث الحاق زمين ها و املاك فلسطينيان به اسرائيلي ها مي شود حرام است.مدير اجرايي صندوق قدس و مركز فلسطيني نيز از آمريكا خواست به حمايت مالي خود از صهيونيست ها براي گسترش شهرك سازي ها پايان دهد.
وي افزود، اين اقدام واشنگتن نشان دهنده، نفاق آمريكايي ها در منطقه خاورميانه و دروغ بودن ادعاي آنان مبني بر تلاش براي رسيدن به صلح است.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه فرانسه اعلام كرد كه اگر تشكيلات خودگردان درخواست كند پاريس تمايل دارد تا با حماس وارد مذاكره مستقيم
شود.
¤ يك روزنامه مصري اعلام كرد كه قاهره از احداث ديوار فولادي در مرز با نوارغزه صرف نظر كرده است.
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين به رغم پيشرفت نكردن مذاكرات غيرمستقيم با رژيم صهيونيستي براي ديدار با نخست وزير اين رژيم اعلام آمادگي كرد.
¤ اتحاديه هاي شغلي اردن قصد دارند كاروان امدادرساني «انصار-1» را از طريق زميني به غزه اعزام كنند.

 



جريمه مالي براي نماينده هاي تنبل فرانسوي!

نمايندگان پارلمان فرانسه از اين به بعد در صورت كم كاري و غيبت مكرر و غيرموجه «مجازات مالي» مي شوند!
براساس بند 43 مقررات مجمع ملي فرانسه، مجازات مالي نمايندگان برحسب تعداد دفعاتي كه آنها از جلسات مجمع «جيم» شده و دليل موجهي هم براي كارشان نداشته باشند، مي تواند بين 353 و 2119 يورو تعيين شود! حالا، سايت «روگار سيتواين» در اين ارتباط فهرستي از اسامي 93 نماينده تهيه كرده كه از جلسه اخير مجمع «در رفته اند»، و مي گويد اگر اين غيبت به دو غيبت درماه برسد، اين نماينده ها قطعاً مجازات مي شوند! انتشار اين فهرست، نمايندگان مجمع ملي فرانسه را كلي «به هم ريخته»، و باعث شده تا «برنار آكوايه»، رئيس مجمع، به شدت به آن اعتراض كند. او ادعا مي كند كه به هر حال نمايندگانش كه فقط يك «كار» ندارند! ضمن اينكه، آنها ممكن است مريض هم باشند. اما، سايت «روگار سيتواين» در جواب مي گويد اطلاعاتش را صرفاً بر اساس ضوابطي كه در مقررات و دفتر مجمع تعيين شده، تهيه كرده است! و البته، ناگفته نماند كه بند 159 اين مقررات هم- كه قديمي تر است- پيش بيني مي كند كه غيبت مكرر از جلسات رأي گيري رسمي هم مجازات دارد! حالا، اگرچه نماينده هاي «كم كار» مجمع ملي فرانسه از اين موضوع خيلي ناراحت اند، اما «اگزاويه برتران» كه به «قهرمان شركت در جلسات رأي گيري» معروف شده، مي گويد كه: «در هر صورت اين، اجباري قابل قبول است و بايد تابع مقررات بود!» به هر حال، مقررات جديد فعلاً در حال اجراست و به انقلابي واقعي براي نماينده ها كه حالا مجبورند سر وقت در جلسات حاضر شوند، تبديل شده است.
سرويس خارجي كيهان

 



سيدحسن نصرالله طرفداران حريري را از تنش آفريني در لبنان برحذر داشت

سرويس خارجي -
دبيركل حزب الله لبنان درباره متهم كردن برخي از اعضاي حزب الله در ترور رفيق حريري و ايجاد تنش در لبنان هشدار داد.
سيدحسن نصرالله در واكنش به اظهارات سعدالدين حريري نخست وزير لبنان كه گفته بود برخي افراد حزب الله در ترور پدرش دست داشته اند اعلام كرد، اين اظهارات پروژه خطرناكي است كه حزب الله را هدف گرفته است.
وي افزود، ما از راي دادگاه بين المللي هراسي نداريم، كساني بايد از راي اين دادگاه ابراز نگراني كنند كه خواستار ايجاد فتنه و جنگ داخلي در لبنان هستند.
نصرالله با بيان اينكه گروه 14 مارس، لبنان را به مرحله اي دشوار و حتي به لبه پرتگاه جنگ داخلي كشانده است گفت: به طرفداران گروه 14 مارس مي گويم كه همه ما قرباني هستيم.
گفتني است سعدالدين حريري روز شنبه در جريان گشايش اولين كنگره سراسري حزب المستقبل اعلام كرد كه ما وفاداري خود را نسبت به گروه 14 مارس در هر شرايطي اعلام مي كنيم.
وي در عين حال خاطرنشان كرد كه موضوع ترور پدرش غيرقابل معامله است.
حريري گفت پايبندي به تحقق عدالت در دادگاه ويژه تحقيق ترور حريري يك امر حتمي و مسلم نزد لبناني ها و به ويژه نزد دولت است و همه گروه هاي لبناني بر تحقق عدالت در مورد اين پرونده تاكيد دارند.
در همين رابطه ميشل عون رئيس حزب مسيحي آزاد ملي لبنان گفت، دادگاه ويژه تحقيق درباره ترور رفيق حريري به يك مسئله سياسي تبديل شده و فاقد اعتبار است.
وي افزود، هنگامي كه اين دادگاه احتمال دست داشتن اسرائيل در ترور رفيق حريري را بررسي نمي كند ما نيز حق داريم اين دادگاه سياسي را كه در پي فتنه انگيزي در لبنان است فاقد صلاحيت بدانيم.
عون تصريح كرد، لبناني ها نبايد عليه يكديگر توطئه كنند.
سيد«هاشم صفي الديني» رئيس شوراي اجرايي حزب الله لبنان نيز تاكيد كرد، مقاومت با درايت، آگاهي و دورانديشي به مقابله با طرح رژيم صهيونيستي براي مقابله با حزب الله مي رود.
وي در واكنش به اظهارات نخست وزير لبنان گفت، بايد آگاه و دورانديش باشيم و كاري نكنيم كه بازيچه دست غربي ها قرار بگيريم.
رئيس حزب توحيد لبنان نيز گفت: اسرائيل اين بار از طريق دادگاه حريري قصد ضربه زدن به لبنان و مقاومت را دارد.
«وئام وهاب» تصريح كرد، بايد مراقب نقشه ها و توطئه ها عليه لبنان باشيم چرا كه رژيم صهيونيستي مي خواهد شكست خود را در جنگ 33 روزه لبنان به نوعي جبران كند.
«طلال ارسلان» رئيس حزب دموكراتيك لبنان نيز گفت: اسرائيل منبع اطلاعات در انجام تحقيق توسط دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري است.
منابع نظامي لبنان در واكنش به احتمال بازداشت برخي از افراد به دستور دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري اعلام كردند كه اين دادگاه تاكنون از ارتش لبنان درخواست بازداشت كسي را نكرده و در اين باره قراري صادر نشده است.
گفتني است به دنبال اوج گرفتن شايعات و بحث ها درباره راي دادگاه بين المللي و دست داشتن برخي از افراد و گروه هاي سياسي لبنان و ايجاد فتنه و اختلاف در كشور، سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله ديدارهاي متعددي با رهبران احزاب در گروه هاي سياسي و مذهبي و همچنين مقامات رسمي كشور داشته است.
وي قرار است ظرف چند روز آينده با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز ديدار و گفت وگو كند.
در همين رابطه عمر و موسي دبيركل اتحاديه عرب نيز از تحقق ناآرامي هاي سياسي در لبنان در آستانه صدور حكم سياسي دادگاه ترور حريري ابراز نگراني كرد و آن را تهديدي براي صلح و ثبات كشور دانست.
روزنامه الحيات نيز با اشاره به سفر پادشاه عربستان به بيروت از نشست سه جانبه عربستان، سوريه و لبنان طي روزهاي آينده خبر داد.

 



خشم مردم تركيه از حضور ورزشكاران اسرائيلي در آنكارا

صدها نفر از مردم تركيه در اعتراض به حضور تيم واليبال رژيم صهيونيستي در آنكارا تظاهرات كردند و خواستار اخراج بازيكنان اين تيم از كشور شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه اماراتي «البيان»، در پي حضور تيم واليبال رژيم صهيونيستي در مسابقات تركيه صدها تن از مردم اين كشور، در اعتراض به سياست هاي رژيم صهيونيستي به ويژه حمله به ناوگان آزادي غزه تظاهرات كردند.
تظاهركنندگان با در دست داشتن عكس هايي از شهداي ترك حاضر در ناوگان آزادي و پرچم هاي فلسطين شعارهاي ضد صهيونيستي سر مي دادند و خواستار اخراج بازيكنان اسرائيلي از كشورشان شدند.
تظاهركنندگان در حالي كه فرياد مي زدند «مرگ بر اسرائيل»، «سران جنايتكار اسرائيل بايد محاكمه شوند» به سمت خيابان هاي منتهي به محل برگزاري مسابقات راهپيمايي كردند و تظاهرات ضد اسرائيلي مردم تركيه به دليل دخالت پليس به خشونت كشيده شد و تظاهركنندگان با پليس ضد شورش درگير شدند.
يكي از تظاهركنندگان گفت، ما از دولت تركيه مي خواهيم تا بازي هاي تيم اسرائيلي را لغو و ورزشكاران اسرائيلي را از كشور اخراج كند.
وي تصريح كرد، اسرائيل با ما دوست نيست بلكه دشمن است و ما نمي توانيم به اسرائيلي ها اجازه ورود به تركيه را بدهيم.
گفتني است در پي حمله رژيم صهيونيستي به ناوگان آزادي 9 تن از اتباع تركيه به شهادت رسيدند كه باعث واكنش شديد افكار عمومي جهان و خشم مردم تركيه شد.

 



با امضاي توافقنامه آتش بس درگيري هاي خونين ارتش يمن و الحوثي ها پايان يافت

منابع خبري از برقراري آتش بس و پايان درگيري الحوثي ها با يك قبيله طرفدار دولت و نيروهاي نظامي در يمن خبر دادند.
به گزارش فارس، «محمد عبدالسلام» سخنگوي الحوثي ها در گفت وگو با روزنامه عربستاني «الرياض» اعلام كرد كه الحوثي ها با قبيله بن عزيز در منطقه «العمشيه» استان عمران براي پايان درگيري به توافق رسيده است.
به گفته سخنگوي الحوثي ها، اين آتش بس با ميانجي گري هاي قبيله اي از روز شنبه برقرار شده است و دو طرف تاكنون آن را رعايت كرده اند.
اين در حالي است كه طي هفته گذشته درگيري هاي خونيني ميان الحوثي ها با قبيله بن عزيز كه طرفدار دولت است در جريان بود و طي آن 70 نفر از دو طرف كشته و ده ها نفر نيز زخمي شدند. الحوثي ها، قبيله بن عزيز و رئيس آن را متهم به جنگ افروزي كرده و با حمله ور شدن او را به هلاكت رساندند، اما نيروهاي دولتي نيز از فرصت استفاده كرده و با تانك، راكت و سلاح هاي سنگين مواضع الحوثي ها را به شدت زيرآتش خود قرار دادند و 15 نفر از آنها را كشتند.
محمد عبدالسلام با رد اين شايعه كه الحوثي ها با قبايل يمني درگير بودند متذكر شد: الحوثي ها با واحدهاي نظامي ارتش كه در بخش هاي اللبلد و الزعلاء در شمال سفيان مستقر هستند درگير شده است.
وي قبايل طرفدار دولت را تاجران جنگ ناميد كه داراي نفوذ و قدرت در دولت و ارتش هستند و تلاش مي كنند، با برهم زدن توافق صلح در كشور، منافع حكومت مركزي و خود را پيش ببرند.
اين چندمين بار است كه كشور بحران زده يمن، درگير جنگ هاي داخلي مي شود، اما بي توجهي دولت مركزي باعث شده كه صلح و آرامش برقرار نشود.

 



آغاز رزمايش 4 روزه واشنگتن و سئول در نزديكي كره شمالي

ايالات متحده آمريكا و كره جنوبي رزمايش دريايي بزرگ خود را در درياي ژاپن آغاز كردند.
به گزارش پايگاه خبري الجزيره، ايالات متحده آمريكا و كره جنوبي صبح روز گذشته (يكشنبه) مانور چهار روزه مشترك خود را عليه كره شمالي آغاز كردند.
اين مانور كه به بهانه غرق شدن ناوچه كره جنوبي برگزار مي شود، با مخالفت شديد پيونگ يانگ و چين همراه است.
پيونگ يانگ يك روز قبل از برگزاري اين رزمايش، آن را مخل امنيت شبه جزيره كره دانسته و هشدار داده بود پاسخ اتمي قدرتمندي به آن خواهد داد.
براساس گزارش هاي رسيده مخالفت هاي چين نيز باعث شد محل برگزاري اين رزمايش از درياي زرد به درياي ژاپن منتقل شود.
تعداد 8000 نظامي، 20 كشتي جنگي و زيردريايي و بيش از 200 فروند هواپيماي جنگي در اين مانور شركت كرده اند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با انتشار اين خبر نوشت: مانور «روح شكست ناپذير» نخستين سري از مانورهاي دو كشور است كه در آب هاي نزديك سواحل شرقي كره جنوبي برگزار مي شود. در اين رزمايش براي نخستين بار از جنگنده هاي 22-F به صورت آزمايشي استفاده مي شود.
يادآور مي شود، واشنگتن وسئول اين رزمايش را حاوي «پيامي آشكار» عليه پيونگ يانگ اعلام و در پاسخ به تهديدات اتمي كره شمالي نيز آن را در حد يك «جنگ لفظي» تشبيه كرده اند.
پيونگ يانگ از زمان آغاز رزمايش، موضع خاصي اتخاذ نكرده اما پيش بيني مي شود تا زمان پايان آن (روز چهارشنبه) مواضع جديدي اتخاذ كند.
تنش ها در شبه جزيره كره پس از اينكه چهارماه پيش ناوچه جنگي «چئونان» متعلق به نيروي دريايي كره جنوبي با اصابت يك موشك اژدر غرق و 45 خدمه آن كشته شدند به اوج خود رسيده است. يك تيم تحقيقاتي شامل كارشناساني از آمريكا، انگليس، استراليا و سوئد مدعي شده اند، اين اژدر از يك زيردريايي متعلق به كره شمالي شليك شده است، ادعايي كه به رغم رد شدن مكرر آن از سوي مقامات پيونگ يانگ، از سوي واشنگتن به كرات تائيد شده است. در اين ميان با توجه به نتايج حاصل از اين اتهامات از جمله حضور گسترده نظامي آمريكا در منطقه، بسياري از كارشناسان اعلام مي كنند چه بسا خود ايالات متحده آمريكا در غرق شدن اين ناوچه دست داشته باشد.

 



120 كشته در نبردهاي سنگين جنوب و شرق افغانستان

نبردهاي سنگين ميان نيروهاي اشغالگر و شبه نظاميان طالبان در جنوب و شرق افغانستان، حدود 120 كشته برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از كابل، منابع محلي ولايت «هلمند» در جنوب افغانستان از قتل عام غيرنظاميان توسط نظاميان اشغالگر در دو روستاي شهرستان «سنگين» واقع در اين ولايت خبر دادند.
نيروهاي آمريكايي و ناتو در اين حملات، از هلي كوپتر و جت هاي جنگنده استفاده كردند.
به گفته شاهدان، دست كم 50 غيرنظامي در اين حملات ناجوانمردانه، جان خود را از دست دادند. مسئولان اداره بهداشت شهرستان «سنگين» نيز گفتند، حداقل هفت كودك را در ميان زخمي ها مشاهده كردند. از تعداد دقيق زخمي هاي اين حمله، گزارشي نرسيده است.
در ارتباط با شهرستان «برگ متال» ولايت «نورستان» در شرق افغانستان نيز گزارشات ضد و نقيضي مي رسد.
منابع رسمي از شكست شبه نظاميان طالبان و برجاي گذاشتن بيش از 50 كشته خبر دادند. اما، شبه نظاميان از تصرف اين شهرستان به دست خود و مرگ هفت پليس افغان و جراحت 10 پليس ديگر خبر دادند. هلاكت چهار نظامي آمريكايي و ربوده شدن دو تن ديگر از آنها توسط طالبان، از ديگر وقايع مناطق جنوب و شرق افغانستان بود.
شبكه خبري الجزيره با اشاره به تحولات خونين افغانستان، اعلام كرد كه اكنون ديگر هيچ منطقه امني براي اشغالگران در افغانستان وجود ندارد.از پاكستان نيز خبر رسيد، آمريكايي ها در تازه ترين حملات هوايي خود به منطقه وزيرستان، دست كم پنج غيرنظامي را كشتند.

 



مذاكرات نخست وزيران تركيه و انگليس درباره پيوستن آنكارا به اتحاديه اروپا

سرويس خارجي-
«ديويد كامرون» براي انجام نخستين ديدار رسمي خود از تركيه روز گذشته وارد آنكارا شد.
به گزارش فارس، نخست وزير انگليس كه در دوران تبليغات انتخاباتي وعده داده بود رابطه كشورش با 20 قدرت عضو گروه 20 را بهبود بخشد، در همين راستا ديروز به آنكارا رفت و با «رجب طيب اردوغان» همتاي ترك خود ديدار و گفت وگو كرد.
انگليس همواره يكي از حاميان پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا بوده و ملكه «اليزابت دوم» در سفر سال 2008 خود به آنكارا ضمن حمايت مجدد از الحاق تركيه به اتحاديه، اين كشور را پلي ميان غرب و شرق خواند. به هر صورت از آنجا كه الحاق تركيه به اتحاديه اروپا نيازمند راي مثبت تمامي اعضاست و فرانسه، آلمان و قبرس با اين امر مخالفند، آنكارا در سال هاي اخير سعي كرده تلاش براي پيوستن به اتحاديه را كمرنگ تر كند و در عوض به عنوان يك «قدرت خاورميانه اي» ظاهر شود.
«ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس نيز كه كامرون را در سفر به تركيه همراهي مي كند، به اين امر اذعان دارد: «نقش تركيه به عنوان يك قدرت منطقه اي در خاورميانه، آسياي مركزي و كشورهاي حوزه بالكان حائز اهميت است.»
اگرچه جزئيات ديدار رهبران دو كشور به رسانه ها ارسال نشد، اما گفته مي شود مسئله عضويت تركيه در اتحاديه اروپا و بحث خروج دو كشور از افغانستان از محورهاي ملاقات كامرون و اردوغان بوده است.

 



مورالس براي حل اختلاف ونزوئلا و كلمبيا خواستار يك نشست اضطراري شد

سرويس خارجي-
به دنبال افزايش احتمال حمله كلمبيا به ونزوئلا با حمايت آمريكا، رئيس جمهور بوليوي خواستار برگزاري نشست اضطراري كشورهاي آمريكاي لاتين شد.
چندي پيش «آلوارو اوريبه» رئيس جمهور كلمبيا كه از حاميان واشنگتن در منطقه است، طبق برنامه كاخ سفيد، ونزوئلا را به پناه دادن به شورشيان فارك متهم كرد.همين اتهام بي اساس واكنش تند «هوگو چاوز» رئيس جمهور ونزوئلا را در پي داشت و قطع روابط ديپلماتيك دو كشور نيز نتيجه طبيعي اين اتهامات بود. اما همانگونه كه انتظار مي رفت، روز گذشته واشنگتن با ادبياتي «نظامي» حمايت خود را از اوريبه اعلام كرد تا در فضاي تشنج ايجاد شده، سخن از درگيري نظامي نيز به ميان آيد.
آمريكا هم اكنون در كلمبيا هفت پايگاه نظامي ايجاد كرده و از طريق آن به طور پيوسته كشورهاي منطقه را تهديد مي كند. البته كشورهاي آمريكاي جنوبي از ونزوئلا اعلام حمايت كرده اند.
در همين رابطه «اوو مورالس» رئيس جمهور بوليوي از «رافائل كوره آ» همتاي اكوادوري خود و رئيس اتحاديه كشورهاي آمريكاي جنوبي (يوناسور) خواست اين اتحاديه جلسه اي اضطراري تشكيل دهد.مورالس در يك مصاحبه تلويزيوني اعلام كرد: «جنگ در حال ايجاد شدن است و بوليوي به همراه رئيسان كشورهاي عضو «يوناسور» نبايد اجازه دهد كه ميان كشورهاي برادر جنگ رخ دهد».

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14