(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 مرداد 1389- شماره 19701

وظايف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامي چيست؟
اي برده امان از دل عشاق كجايي؟



وظايف منتظران ظهور در عصر انقلاب اسلامي چيست؟
اي برده امان از دل عشاق كجايي؟

ايرج نظافتي
خيابان منتهي به مسجد مقدس جمكران را طي مي كنيم و اين اشعار با صداي زيباي عليرضا افتخاري در ضبط صوت ماشين طنين انداز مي شود:
چون صيد به دام توبه هر لحظه شكارم، اي طرفه نگارم
از دوري صياد دگر تاب نيارم، رفتست قرارم
در بند و گرفتار بر آن سلسله مويم، خلاص از تو نجويم
از ديده ره كوي تو با اشك بشويم، با حال نزارم
تا آن لب شيرين به سخن بازگشايي، خوش جلوه نمايي
اي برده امان از دل عشاق كجايي، تا سجده گزارم
و اينجاست كه اگر اهل دل باشيد بي اختيار اشك شوق در چشمانتان حلقه مي زند و دوست داريد با گريه و زاري و شكوه و گلايه فراوان از غم دوري يوسف زهرا(س) بناليد و بگوييد آقاجان! يكسال ديگر گذشت و ما هنوز چشم انتظار قدوم مباركت هستيم. يك نيمه شعبان ديگر از راه رسيد و اما تو نيامدي.
آقاجان! در يكسال اخير شيعيان و منتظرانت سختي هاي فراوان و فتنه هاي بزرگ و كوچكي را پشت سر گذاشتند و البته در پيچ و خم هاي مشكلات دست مبارك شما را مي ديديم كه به عينه ما و جامعه اسلاميمان را هدايت مي كرد.
آقاي عزيزم! گرچه ميداني ولي بگذار بگويم كه در يكسال اخير دوستان نادان و خواص مردود شده بيش از دشمنان قسم خورده دل نايب بر حقت امام خامنه اي عزيز و دوستداران ولايت را پرخون كردند و اما همه اين سختي ها را تحمل كرديم به اميد فرجت! اي دادگستر جهاني، پس كي مي آيي؟
فردا- سه شنبه- نيمه شعبان، روز ولادت بزرگمردي است كه با ظهور گرانقدرش جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد آن زمان كه پر از ظلم و ستم شود.
بر همين اساس در شماره امروز گزارش كيهان نگاهي خواهيم داشت به موضوع منتظران ظهور و نشانه هاي انتظار در شيعيان و رهروان مهدي موعود(عج)، با اين اميد كه حضرت بقيه الله الاعظم ارواحنا فداء از ما راضي و خشنود باشند و در عرصه قلم و اطلاع رساني گوشه چشمي و عنايتي به ما داشته باشند تا بتوانيم رسالت خود را در دفاع از آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي، بدون هيچگونه لغزش و خطايي دنبال كنيم.
غيبت صغرا، غيبت كبري
حضرت امام صادق(ع) مي فرمايند: «هر كس مي خواهد از ياوران حضرت قائم(عج) باشد بايد انتظار بكشد و در عين انتظار به تقوي و خوش خلقي عمل كند.»
براساس روايات موجود امام عصر(عج) در روز جمعه پانزدهم شعبان المعظم سال 255 هجري در شهر سامرا به دنيا آمدند كه مي گويند شبيه ترين مردم در خلق و خوي به پيامبر اعظم(ص) مي باشند.
زمان غيبت صغري از سال 260 هجري آغاز و در سال 329 هجري قمري پايان يافت كه حدود 07 سال به طول انجاميد، گرچه اقوال ديگري نيز گفته شده، اما غيبت كبري از همان سال 329 هجري شروع شده و از آن زمان تاكنون زمام امور مسلمين به ولي فقيه و مجتهد جامع شرايط سپرده شده است.
وظايف منتظران واقعي
منتظر واقعي وظايف و مشخصه هاي ويژه اي دارند.
حجت الاسلام والمسلمين محمد مهدي مرادي، كارشناس ارشد تبليغ در حوزه علميه قم در گفتگو با خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان به وظايف منتظران ظهور اشاره مي كند و مي گويد: «اولين وظيفه يك منتظر واقعي اين است كه امام خود را به درستي بشناسد و آن را به ديگران هم بشناساند.»
مرادي در ادامه مي گويد: «بنابر روايات موجود، هركس كه امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلي مرده است، در تفسير اين روايت بايد گفت اگر فردي امام خود را نشناسد به طوركلي گمراه است و اگر هم در آن حال از دنيا برود يقيناً به مرگ جاهلي از دنيا رفته، از همين رو اولين وظيفه يك منتظر واقعي شناخت امام زمان خويش است.»
اين كارشناس ارشد تبليغ در حوزه علميه قم به وظايف ديگر منتظران ظهور اشاره مي كند و مي گويد: «دومين وظيفه، مبارزه با انحرافات و كج روي ها در جامعه است، بر همين اساس اگر بي تفاوت بودن در برابر انحرافات و مفاسد اجتماعي در وجود هر فردي ديده شود به خودي خود نشان مي دهد كه آن فرد به هيچ عنوان در دسته منتظران حضرت مهدي(عج) قرار ندارد. اما سومين نشانه يك منتظر، تبيين دقيق اهداف امام در جامعه است، بدان معنا كه اگر آن حضرت تشريف بياورند چه كاري انجام مي دهند، ما نيز همان كارها را انجام دهيم. به عنوان مثال در زمان ظهور، حضرت مهدي عدالت را برقرار و امنيت را در سراسر جهان حاكم مي كنند و با هر نوع مظهر بي عدالتي و ظلم و ستم مقابله خواهند كرد، يك منتظر واقعي هم بايد به خوبي در اين راستا قدم بردارد تا بتواند در رديف منتظران آن حضرت قرار بگيرد.»
واقعيتي به نام امام عصر(عج)
«خصوصيت اعتقاد ما شيعيان اين است كه اين حقيقت را در مذهب تشيع از شكل يك آرزو و يك امر ذهني به صورت يك واقعيت موجود تبديل كرده است. شيعيان وقتي منتظر مهدي موعودند، منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنيات غوطه نمي خورند، يك واقعيتي را جستجو مي كنند كه وجود دارد، حجت خدا در بين مردم زنده است، موجود است، با مردم زندگي مي كند، مردم را مي بيند، با آنهاست، دردهاي آنها و آلام آنها را حس مي كند، انسان ها هم، آنهايي كه سعادتمند باشند و ظرفيت داشته باشند در مواقعي به طور ناشناس او را زيارت مي كنند. او وجود دارد، يك انسان واقعي، مشخص، با نام معين، با پدر و مادر مشخص و در ميان مردم است و با آنها زندگي مي كند.»
بخشي از بيانات گهربار نايب امام عصر(عج) حضرت آيت الله خامنه اي را خوانديد كه دو سال قبل در روز نيمه شعبان و در ديدار با اقشار مختلف مردم ايراد فرموده اند.
دكتر عليرضا جهانيان، كارشناس علوم قرآني در تعريف انتظار فرج به گزارشگر كيهان مي گويد: «در موضوع فرج امام عصر(عج) انتظار به اين معناست كه ما خود را بايد براي سربازي امام زمان(عج) آماده كنيم، آن هم سربازي در محضر منجي بزرگي كه مي خواهد جهان را پر از عدل و داد كند و با ظلم و ستم و فساد در عرصه بين المللي بجنگد، به همين علت چنين انتظاري سخت و دشوار است، چراكه اگر خود را سرباز واقعي امام زمان(عج) مي دانيم بايد با هر نوع بي عدالتي مبارزه كنيم و هرلحظه و در هر زمينه اي بايد آماده باشيم.»
دكتر جهانيان در ادامه به نظارت همه جانبه امام زمان(عج) بر اعمال و رفتار ما اشاره مي كند و مي گويد: «امام زمان از هر آنچه كه در درون ما مي گذرد كاملاً آگاه است، به همين دليل بايد بسيار مراقب اعمال و رفتارمان باشيم و كاري نكنيم كه موجب نگراني امام حاضر را از خود شويم.»
اين استاد دانشگاه به بي تفاوتي در برابر ظلم و ستم به مردم به عنوان مهمترين تقابل در برابر انتظار فرج اشاره مي كند و مي گويد: «افرادي كه در مقابل مفاسد جامعه و چرب و شيرين دنيا خود را مي بازند و حس بي تفاوتي به آنها دست مي دهد يقيناً نمي توانند در رديف منتظران امام زمان(عج) به حساب آيند، چون كسي كه منتظر مصلح بزرگ است بايد خود اصلاح گر بزرگي در جامعه باشد.»
در منتظر واقعي افراط و تفريط وجود ندارد
كارشناسان اعتقاد دارند گرايش به تفكرات آخرالزماني نه تنها بازتاب اضطراب ناشي از يك دوران سخت تاريخي بلكه نشان دهنده تغيير زمانه است. دكتر رحيم قرباني، مسئول قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي كل كشور در گفتگو با خبرنگار سرويس گزارش روز كيهان به افراط و تفريط اشاره مي كند و مي گويد: «اگر به تاريخ اسلام نگاه كنيم خواهيم ديد افرادي بوده اند كه به ظاهر به ولايت و امام زمان اعتقاد داشته اند ولي به جهت اينكه آن ملاك و معيارهاي امام و نقش حقيقي راه را يا نشناخته اند و يا گم كرده اند، راه به اشتباه رفته و گرفتار افراط و تفريط شده اند، به عنوان مثال خوارج افرادي بودند كه حتي برخي از آنها نماز شبشان قضا نمي شد اما در شناخت معيارها اشتباه كردند و در مسير ولايت دچار انحراف شدند.»
دكتر قرباني به برخي جريان هاي افراطي و تندرو كه اين روزها حتي مي خواهند خود را انقلابي تر از ولي فقيه معرفي كنند به عنوان موج جديد فتنه ياد مي كند و مي گويد: «در دعاي شعبانيه آمده است كه در موضوع ولايت اگر يك قدم جلوتر يا عقب تر از ولي فقيه باشيم، اين موضوع باعث سقوط انسان مي شود، از همين رو راه درست اين است كه با ولايت همقدم باشيم، كه اگر همقدم و همراه واقعي ولايت باشيم آن گاه مي توانيم يك منتظر حقيقي امام عصر(عج) هم به حساب آييم.»
مسئول قرآن و عترت سازمان بسيج دانشجويي كل كشور مي گويد: «در طول تاريخ انقلاب اسلامي بارها شاهد افرادي بوده ايم كه گرفتار تندروي شده اند كه اين مسئله حتي در برهه هايي از زمان در مسير حركت انقلاب اسلامي مانع ايجاد كرده و ضرر و زيان هايي هم متوجه كشور شده است.»
دكتر قرباني به انحراف خواص اشاره مي كند و مي گويد: «برخي خواص در برهه هايي دچار تزلزل شدند و در مسير حق و حقيقت يا عقب مانده و يا جلوتر حركت كردند، شايد يكي از وظايف منتظران ظهور در عصر حاضر اين باشد كه از انحراف برخي خواص جلوگيري كند و آنها را بيدار نمايند.»
خانه تكاني دروني لازم است
كارشناسان علوم ديني معتقدند براي اينكه بتوانيم در زمره منتظران حضرت مهدي(عج) باشيم لازم است كه خانه دل را بياراييم و كينه و حسد و هر آنچه كه مانع وصال يار است از دل بزداييم.
حجت الاسلام والمسلمين حميدرضا اوسطي، كارشناس علوم قرآني درباره امام زمان به گزارشگر كيهان مي گويد: «در روايات آمده است كه امام زمان(عج) سيزده هزار و سيصد و سيزده ملكه مقرب الهي را در اختيار دارد و از هيچ كدام از شيعيان و اعمالشان غافل نيست، اين مسايل به خوبي نشان مي دهد كه امام زمان(عج) هيچ احتياجي به ما ندارد بلكه اين ما هستيم كه به شدت به عنايات آن حضرت محتاجيم.
اوسطي مي گويد: «يكي از بزرگترين توفيقات شيعيان اين است كه امام زمان را دارند، به همين علت بايد بيشترمراقب اعمال و رفتارمان باشيم و كاري نكنيم كه دل حضرت از رفتارمان به درد آيد و طوري نباشد كه حضرت بگويند: من از بيگانگان هرگز ننالم، كه با من هرچه كرد آن آشنا كرد.»
اين كارشناس علوم قرآني در ادامه مي گويد:«در زمان حاضر وقتي در يك انتخابات قانوني فردي راي لازم را كسب مي كند، مي بينيم طرف مقابل آن قدر گرفتار حب دنياست كه به هيچ عنوان راضي نمي شود و راي ميليوني مردم را ناديده مي گيرد و به فريب افكارعمومي مي پردازد، چنين فرد يا افرادي بدون شك در رديف منتظران واقعي به حساب نمي آيند.»
وي به نظارت مستقيم امام زمان بر رفتار مسئولان حكومت اسلامي اشاره مي كند و مي گويد: «در حكومت اسلامي يك مقام مسئول چگونه زندگي مي كند و نوع مديريت و كارش چگونه است بسيار حائز اهميت است. مسئولان ما بايد بدانند هر لحظه زير ذره بين نظارتي امام عصر(ع) قرار دارند و به هيچ عنوان راه گريزي براي فرار از نگاه امام ندارند، حال اگر مسئولي خود را در محضر امام زمان ببيند از يك طرف بايد او را در رديف منتظران حقيقي حضرت به حساب آورد از طرف ديگر داشتن حس انتظار منجي خود به او كمك مي كند تا بهترين نوع مديريت را به نمايش بگذارد و مثلا نگذارد به مردم ظلم شود و در راه تحقق همه جانبه عدالت تلاش مي كند.»
در باب مسجد مقدس جمكران
مسجد مقدس جمكران به نوعي جلوه گاه عنايات امام زمان و تجلي گاه كرامات و معجزات حضرت مهدي(عج) و ميعادگاه منتظران و شيفتگان قائم آل محمد(ص) است.
در اين مسجد مقدس مي توان عطر ناب حضور حضرت مهدي(عج) را حس كرد. چه افرادي كه در اين مكان مقدس شرافت ديدار امام عصر را يافته اند و دست عنايت آقا را بر سر خود لمس كرده اند.
علماي بزرگواري كه در طول تاريخ همواره به اين مكان مقدس اهتمام ورزيده اند، ارادتمنداني كه در ساليان درازي از عمر خويش هرگز از زيارت اين مسجد مقدس غافل نشدند و مردماني كه هر هفته راه طولاني محل سكونت خود را به شوق جمكران در نور ديده اند به يقين از توجهات صاحب اين مسجد بهره ها برده و كرامات فراواني ديده اند.
با اين حال آيا مي شود اين همه آرامش روحي، رشد ايماني و كمالات معنوي براي نمازگزاران مسجد مقدس جمكران، بدون امدادهاي مشفقانه و دعاهاي خالصانه حضرت مهدي(عج) تحقق يابد؟
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14