(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 مرداد 1389- شماره 19701

كوتاه اقتصادي
امروز با حضور رئيس جمهور خط لوله هفتم سراسري گاز افتتاح مي شود
وزيرجهاد كشاورزي در نشست اتاق تهران:650 ميلياردتومان براي بيمه محصولات كشاورزي اختصاص يافت
احداث كارخانه 400 هزار تني كك سازي در كرمان
دستگاه هاي اجرايي موظف به واگذاري خدمات به دفاتر پيشخوان شدند
صدور گاز ايران به اروپا
فروش آزاد كالا در تعاوني هاي مصرف به جاي تامين نياز اعضا
قيمت بنزين تك نرخي 400 توماني تكذيب شد
بهره برداري آزمايشي از بزرگترين كارخانه توليد ورق خوردو
حداقل موجودي براي افتتاح حساب بانكي 1000 تومان شد
هيچ سرمايه گذار خارجي از پارس جنوبي خارج نشده است
وزير مسكن: قيمت خانه و زمين را كنترل كرديم
رئيس فدرال رزرو آمريكا: چشم انداز تاريك در انتظار اقتصاد آمريكاست
رئيس سازمان خصوصي سازي: واگذاري سهام مخابرات قانوني است
 ساخت سالانه 36 هزار كيلومتر راه در كشور



كوتاه اقتصادي

¤ وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: سرپرستان خانوار 21استاني كه تاكنون در مراحل مختلف از آنها براي ثبت شماره حساب دعوت شده است تا چهارشنبه ششم مرداد ماه فرصتي دوباره دارند تا شماره كارت يا حساب بانكي خود را در سامانه rerefahiir ثبت كنند.
¤ طي برنامه چهارم توسعه، بخش اكتشافات سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران 500 ميليون تن به ذخاير سنگ اين كشور افزود.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران- ايميدرو، مدير اكتشاف ايميدرو با اشاره به اين مطلب گفت: طي برنامه ياد شده، بيش از 30 طرح اكتشافي در كل كشور در مواد معدني مختلف از قبيل سنگ آهن، زغال سنگ، طلاي محتوي مس، پتاس، بوكسيت، موليبدن به نتيجه رسيد و به ترتيب 500ميليون تن، 65 ميليون تن، 2/6تن، 189ميليون تن، 2/5ميليون تن، 3ميليون تن و 268ميليون تن به ذخاير معدني كشور افزوده شد.
¤ سامانه بورس همراه تا دو ماه ديگر توسط مركز گسترش فناوري اطلاعات (مگفا) از شركت هاي زيرمجموعه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران راه اندازي مي شود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7725، 7726، 7769، 7799، 7781 الي 7784 از امروز به مدت 72ساعت با اختلال همراه است.
¤ رئيس ستاد تحول صنايع و معادن از تدوين پنج محور جهت بهينه سازي مصرف انرژي واحدهاي صنعتي خبر داد و گفت: ميزان و چگونگي پرداخت تسهيلات اعطايي جهت اجراي اين طرحها از طريق فراخواني توسط وزارت صنايع تا اواسط مردادماه اعلام خواهد شد.
¤ رئيس شوراي اصناف از ابلاغ بخشنامه واگذاري بازرسي واحدهاي صنفي به شوراي اصناف روز گذشته توسط مهدي غضنفري وزير بازرگاني خبر داد.
¤ برخلاف اظهارنظر برخي منابع مبني بر توقف ثبت سفارش واردات خودرو در چهار ماه گذشته، طي سه ماهه اول سال جاري واردات خودروي خارجي با رشد بيش از 216درصدي به 12هزار و 814 دستگاه رسيد.
¤ طي سه ماهه اول سال جاري بيش از 307هزار تن قند و شكر با رشد قيمت 40درصدي نسبت به سال گذشته وارد كشور شد.ارزش 307هزار تن قند و شكر وارد شده طي سه ماه امسال بيش از 131ميليون دلار بوده است كه متوسط قيمت 426دلاري براي هر تن را رقم زده است. اين در حالي است كه در مدت مشابه سال گذشته 272هزار تن قند و شكر به ارزش 83 ميليون دلار و با متوسط قيمت 305دلار در هر تن وارد كشور شده بود.
¤ مدير پژوهشكده هيدروليك موسسه تحقيقات آب گفت: تعيين اثرات كاربرد فرآورده هاي نانو در صنعت آب در دست بررسي قرار گرفت.يوسف خلج اميرحسيني افزود: در راستاي توسعه بخش تحقيقات در صنعت آب، در نظر داريم تا با مطالعه و بررسي تاثيرات كاربرد فرآورده هاي نانو در اين صنعت، وارد عرصه جديدي از پژوهش در حوزه آب كشور شويم.
¤ مديرعامل سازمان بهره وري انرژي ايران (سابا) از واردات ساليانه يك ميليون دستگاه كولر گازي غيراستاندارد به كشور از مبادي غيررسمي خبر داد و گفت: جمع آوري كولرهاي گازي پرمصرف در شرايط فعلي امكان پذير نيست.سعيد مهذب ترابي با اشاره به اينكه كولرهاي گازي امسال سهم بسياري را از مصرف برق داشته اند، گفت: جمع آوري كولرهاي گازي پرمصرف در شرايط فعلي امكان پذير نيست، ضمن اينكه كولرهاي گازي مهمان ناخوانده هستند كه به شبكه برق كشور وارد شده اند.

 



امروز با حضور رئيس جمهور خط لوله هفتم سراسري گاز افتتاح مي شود

خط لوله هفتم سراسري گاز امروز با حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود.
اين خط لوله با قطر 56 اينچ و بطول 902 كيلومتر جهت تامين گاز مورد نياز استانهاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان و بخشي از جنوب استان كرمان، صادرات گاز به كشورهاي پاكستان و هند (خط لوله صلح) و نيز استفاده مطلوب از توليدات گاز حوزه پارس جنوبي احداث شده است.
مسير اين خط لوله از خروجي فازهاي هفده، هجده، نوزده و بيست حوزه گازي پارس جنوبي واقع در منطقه عسلويه آغاز و پس از عبور از جوار شهرهاي گاوبندي و بستك به سرخون در شمال بندرعباس رسيده و در ادامه پس از عبور از شهرهاي رودان و كهنوج در نهايت به ايرانشهر ختم مي شود.
در طول مسير خط لوله مجموعا احداث 9 ايستگاه تقويت فشار گاز، 9 ايستگاه ارسال و دريافت توپك و تاسيسات مورد نياز احداث شده است.

 



وزيرجهاد كشاورزي در نشست اتاق تهران: 650 ميلياردتومان براي بيمه محصولات كشاورزي اختصاص يافت

وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه امسال براي بيمه محصولات كشاورزي 650 ميلياردتومان اختصاص يافته است، گفت: هيئت موسس يك بيمه غيردولتي هم براي اين بخش مشخص شده است كه اميدواريم به زودي فعال شود.
صادق خليليان در صبحانه كاري اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران با بيان اينكه بخش كشاورزي سالانه به حدود 5 هزار ميلياردتومان اعتبار عمراني نياز دارد، افزود: تاكنون 40 درصد اين رقم در بهترين حالت، اختصاص يافته است.
خليليان اختصاص سالانه 10 درصد از ذخيري ارزي را براي توسعه زير ساخت هاي بخش كشاورزي خواستار شد.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه بايد اعتبارات خريدهاي تضميني بموقع اختصاص يابد، افزود: يكسان سازي سود بانكي براي بخش كشاورزي در برنامه ديده شده بود، اما به فراموشي سپرده شد.
وي گفت: بايد سود بانكي طرح هاي سرمايه گذاري 4 درصد و تسهيلات تامين نقدينگي در اين بخش 8 درصد باشد.
وزير جهاد كشاورزي گفت: در برخي موارد بانك ها از كشاورزان براي طرحهاي كشاورزي تا 50 درصد سهم آورده درخواست مي كنند كه بايد حدود 30 درصد باشد.
خليليان، ساخت كانال هاي آبياري، زهكشي، آبياري تحت فشار، تسطيح و يكپارچه سازي اراضي را از برنامه هاي اين وزارتخانه نام برد و گفت: زيرساخت هاي توليدي به سرمايه گذاري هاي بيشتري نياز دارد و اگر 10 درصد سهم بخش خدمات در مجموع سرمايه گذاري ها به بخش كشاورزي اختصاص يابد، توليد ناخالص داخلي تا 3 درصد افزايش مي يابد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران نيز در نشست صبحانه كاري هيات نمايندگان اين اتاق با وزيرجهاد كشاورزي در مورد مباحث مورد اختلاف مطرح بين وزارتخانه هاي كشاورزي و بازرگاني عنوان كرد: چالش بين اين دو وزارتخانه از قديم الايام معمول است.
يحيي آل اسحاق كه گويي اين جملات را به دليل حضور مسئولان وزارت بازرگاني در اين نشست كه انگار آماده پاسخ گويي به سخنان وزير جهاد كشاورزي بودند، بر زبان جاري كرد، در ادامه در همين مورد گفت: حقيقت اين است كه ما در بخش كشاورزي اگر همدل نشويم با توجه به اينكه ممكن است اگر آسيبي به كار وارد شود آن آسيب به بخش كشاورزي خواهد رسيد، بنابراين نياز است اين همدلي حفظ شود.
وي با بيان اينكه عمده كشاورزي ايران در دست بخش غيردولتي است، تصريح كرد: دولت بايد در امور زيربنايي وظيفه هدايت را برعهده داشته باشد و در مسائل مربوط به سرمايه گذاري و حاكميتي اقدام كند.
در ادامه اين نشست، فعالان بخش خصوصي به طرح مسائل و مشكلات زير مجموعه ها و صنف هاي تحت مديريت خود پرداختند و همچنين رئيس كميسيون كشاورزي اتاق ايران از اضافه شدن كشاورزي به نام اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خبر داد.
فعالان بخش خصوصي فقر سرمايه گذاري در بخش كشاورزي حدود 1/4 درصد در طول برنامه چهارم را يكي از مهمترين مشكلات اين بخش اعلام كردند و در اين راستا پيشنهاد بهبود سالانه يك درصد اين رقم را در برنامه پنجم ارائه دادند.
همچنين همكاري گروهي و استفاده از افراد متخصص در اين وزارتخانه نيز از ديگر مواردي بود كه بر آن تاكيد شد. يكي از حاضران در جلسه نيز با بيان اينكه در انتخاب وزارتخانه هاي ديگر بايد ديدگاه وزير جهاد كشاورزي نيز مدنظر قرار گيرد، نبود هماهنگي ميان وزارتخانه ها را از مهمترين مشكلات اين بخش برشمرد.
متوليان زيتون در بخش خصوصي هم از تدوين طرحي براي توسعه زيتون خبر دادند تا به اين وسيله، وضعيت اين محصول كه داراي مزيت هاي فراواني در توليد و صادرات است بهبود يابد.
به گفته آنان، يكي از توليدكنندگان بزرگ زيتون به دليل اينكه نهال درخت زيتون نامتناسب با شرايط جوي منطقه به وي داده شده با ضرر 600 ميليون توماني مواجه است.
بنابر گفته يكي ديگر از فعالان اين بخش، متوسط مصرف كود شيميايي 30 تا 40 درصد بالاتر از متوسط جهاني است كه دليل آن عدم استفاده از ضايعات كشاورزي در تهيه كود شيميايي است و اين سوال مطرح شد كه آيا برنامه تخصيص 10 درصد از بودجه يارانه كودهاي شيميايي به كود آلي ادامه دارد؟
كاهش تعرفه واردات پنبه
از ديگر مباحث مطرح شده در نشست اتاق تهران تعرفه واردات پنبه بود، زيرا به دليل اينكه تعرفه واردات پنبه نيز مانند تعرفه واردات محصولات باغي در نظر گرفته شده، فعالان صنعت نساجي را به دليل نبود توليد كافي پنبه در داخل كشور با مشكل مواجه كرده است و آنها تقاضاي كاهش تعرفه واردات پنبه را از وزير داشتند.

 



احداث كارخانه 400 هزار تني كك سازي در كرمان

مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني ايران گفت: كارخانه كك سازي راور كرمان با ظرفيت توليد 400 هزار تن احداث مي شود.
حسن پلارك افزود: در سومين سفر استاني رئيس جمهور به استان كرمان، طرح احداث كارخانه كك سازي شهرستان راور با هدف ايجاد ارزش افزوده، استفاده بهينه از زغال سنگهاي كك شو و محروميت زدايي از شهرستان راور جهت اجرا به تصويب رسيد.
وي با بيان اينكه طبق مطالعات امكان سنجي انجام شده، هزينه احداث كارخانه ياد شده 110 ميليارد تومان برآورده شده است، خاطرنشان كرد: مطالعات مربوط به امكان سنجي و مكان يابي اين طرح صورت گرفته و طي يك ماه آينده و با صدور مجوزهاي مربوطه از سوي محيط زيست، عمليات اجرايي آن آغاز خواهد شد.
وي ادامه داد: طراحي اين كارخانه براساس توليد 400 هزار تن كك متالورژي و 19 هزار تن قطران به عنوان محصول جانبي صورت گرفته و با بهره برداري از آن، بخشي از كك مورد نياز كشور تامين خواهد شد.
مديرعامل شركت تهيه و توليد موادمعدني تصريح كرد: با توجه به اهداف توسعه اي مناطق كمتر توسعه يافته و بررسي هاي صورت گرفته، بهره برداري از اين كارخانه تاثير بسزايي در رشد شاخص هاي اقتصادي در اين منطقه خواهد داشت.
نماينده كرمان و راور در مجلس نيز با تاكيد بر اهميت احداث اين كارخانه در محروميت زدايي و اشتغال زايي در اين منطقه، اجراي دقيق و به موقع اين طرح را خواستار شد.

 



دستگاه هاي اجرايي موظف به واگذاري خدمات به دفاتر پيشخوان شدند

رئيس هيات مديره دفاتر پيشخوان خدمات دولت گفت: براساس آيين نامه ابلاغي دولت، دستگاه هاي اجرايي موظفند تمام خدمات الكترونيكي خود را به بخش خصوصي و دفاتر پيشخوان خدمات دولت واگذار كنند.
علي فلاح حقيقي در جمع خبرنگاران افزود: هدف از ايجاد دفاتر پيشخوان خدمات دولت، تجميع فعاليت مختلف و ارايه انواع خدمات دولتي در يك دفتر بصورت متمركز است.
وي اضافه كرد هم اكنون نيز بخشي از خدمات دولتي توسط بخش خصوصي و در قالب دفاتر پليس 10+، دفاتر خدمات ارتباطي، دفاتر شهرداري و غيره ارايه مي شود كه در صورت اجراي آيين نامه دولت تمام اين خدمات در يك دفاتر پيشخوان خدمات دولت ارايه خواهد شد.
فلاح افزود: تمركز خدمات در يك دفتر موجب آسان شدن امور براي شهروندان كاهش تردد در سطح شهر و صرفه جويي در هزينه رفت و آمد و كاهش ترافيك در شهرها مي شود.
وي افزود: مجوز دفاتر پيشخوان خدمات دولت توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي صادر مي شود و دفاتري كه هم اكنون مجوز ارايه يك نوع خدمت را دارند (مانند دفاتر خدمات ارتباطي، پست، شهرداري و غيره) مي توانند براي تبديل مجوز خود به دفتر پيشخوان اقدام كنند.
رئيس هيات مديره دفاتر پيشخوان خدمات دولت سپس از برگزاري همايش ملي دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي غيردولتي و نقش آنها در تحقق دولت الكترونيك خبر داد و گفت: اين همايش 10 مرداد ماه و در تالار بزرگ كشور برگزار مي شود.

 



صدور گاز ايران به اروپا

قرارداد صادرات گاز ايران به سوئيس در مراحل نهايي است وآلمان و چند كشور اروپايي ديگر مشتري خريد گاز ايران هستند.
جواد اوجي مديرعامل شركت ملي گاز ايران با بيان مطلب فوق همچنين افزود:بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته در كيلومتر 18 مرز ايران در كشور تركيه، خطوط انتقال گاز توسط گروهك پ پ ك، منفجر شد كه اين عامل سبب قطع صادرات گاز ايران به تركيه شد.»اين مقام مسئول تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا پايان هفته جاري، ترميم هايي در اين خصوص صورت بگيرد و انتقال و صادرات گاز ايران به تركيه، دوباره از سر گرفته شود.
اوجي، با اشاره به سفر اخير صورت گرفته به كشور تركيه نيز، افزود: تفاهم نامه هايي با شركت هاي قدر اين كشور به منظور ادامه خط لوله ششم سراسري به امضا رسيد.
وي در مورد مشخصات اين خط لوله نيز، افزود: طول اين خط لوله 615 كيلومتر و با قطر 56 اينچ از دهگلان به مرز بازرگان ظرف 3 سال آينده ساخته خواهد شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، اوجي گفت: با اتصال اين خط لوله، ميزان صادرات گاز ايران به تركيه و كشورهاي اروپايي به ميزان 60 ميليون متر مكعب در روز افزايش پيدا خواهد كرد.

 



مديركل تعاون استان تهران خبر داد
فروش آزاد كالا در تعاوني هاي مصرف به جاي تامين نياز اعضا

بسياري از تعاوني هاي مصرف به جاي تامين نياز اعضاي خود به فروش آزاد كالا روي آورده اند.
به گزارش خبرنگار ما، محمدحسين كلاتهايي مديركل تعاون استان تهران در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: متاسفانه اغلب تعاوني هاي مصرف از اهداف اوليه تشكيل خود فاصله گرفته اند و به جاي تامين نياز اعضا به فروش آزاد مي پردازند كه اميد است با كنترل اين وضعيت توسط اعضا، شاهد فعاليت تعاوني هاي مصرف طبق اساسنامه باشيم.
وي با اشاره به افتتاح حدود 56 تعاوني در هفته تعاون گفت تاكنون 16هزار و600 تعاوني و اتحاديه با بيش از 3 ميليون عضو تشكيل شده كه توانسته اند براي 406 هزار و615 نفر شغل ايجاد كنند.
كلاتهايي جمع كل افراد عضو تعاوني هايي كه تحت عنوان مسكن مهر فعاليت مي كنند را يك ميليون و41هزار و969 اعلام كرد و گفت: تاكنون 1651تعاوني مسكن مهر تشكيل و 342 هزارو710 سرپرست خانوار واجد شرايط در اين خصوص به وزارت مسكن معرفي شده اند.
مديركل تعاون استان تهران خاطرنشان كرد، تعاوني هاي اعتباري دستگاههاي دولتي ملزمند تا 2-3ماه آينده تكليف مجوزهاي خود را از طريق بانك مركزي مشخص نمايند و پس از تاريخ تعيين شده با تعاوني هاي اعتباري فاقد مجوز بانك مركزي برخورد مي شود.
وي تعداد افراد جوياي كار تهراني كه در سايت تعاون استان تهران ثبت نام كرده اند را 82 هزارو300 نفر اعلام كرد و گفت: اين افراد متقاضي شغل نبايد انتظار استخدام در دستگاههاي دولتي پايتخت را داشته باشند.
وي افزود، آماده ايم در قالب تعاوني هاي توليدي و توزيعي، كمك هاي لازم در خصوص تشكيل تعاوني و آموزش افراد را انجام دهيم تا جويندگان مشاغل جذب بازارهاي كار خصوصي شوند.
كلاتهايي در ادامه به موضوع سهام عدالت اشاره داشت و گفت: تاكنون 630 هزار نفر برگه سود سهام عدالت خود را دريافت كرده اند و 25هزار نفر به علت نامشخص بودن و يا اشتباه بودن آدرس ها، موفق به دريافت برگه سود سهام عدالت خود نشده اند.
مديركل تعاون استان تهران افزود: درصدديم با ادغام تعاوني هاي كوچك و ايجاد تعاوني هاي مصرف پشتيبان، دست واسطه ها را كوتاه كنيم تا تعاوني ها مستقيما از دل توليدكنندگان عرضه كالا به اعضاي تعاوني ها را انجام دهند.

 



از سوي رويانيان قيمت بنزين تك نرخي 400 توماني تكذيب شد

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با تكذيب اخبار منتشر شده مبني بر توزيع بنزين 400 توماني بعد از هدفمند شدن يارانه ها تاكيد كرد: هنوز تصميم نهايي در مورد قيمت بنزين اتخاذ نشده است.
محمد رويانيان در گفت وگو با ايرنا خاطرنشان كرد: در صورت تصميم گيري در مورد بنزين، نتيجه از طريق سخنگوي دولت در بحث تحول اقتصادي به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.
وي گفت: هنوز هيچ گونه تصميم گيري در مورد بنزين نشده است و موارد اعلام شده از سوي بنده كذب است.
به گزارش ايرنا يكي از خبرگزاري هاي داخلي به نقل از رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت از پيشنهاد 400 توماني براي قيمت بنزين پس از هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.

 



بهره برداري آزمايشي از بزرگترين كارخانه توليد ورق خوردو

مديرعامل شركت ورق خودرو چهارمحال و بختياري از آغاز به كار آزمايشي بزرگترين كارخانه توليد ورق گالوانيزه خاورميانه در ايران خبر داد.
حسين مرداني در جمع خبرنگاران از افتتاح رسمي بزرگترين كارخانه توليد ورق گالوانيزه خاورميانه در شهركرد در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: اين كارخانه با ظرفيت توليد حدود 400هزار تن كه دو برابر توليد ورق گالوانيزه فولادمباركه و چهار برابر فولاد گالوانيزه كاشان است، به زودي وارد مدار توليد مي شود.
مجري طرح ورق خودرو چهارمحال و بختياري با اشاره به اينكه برنامه اوليه توليد 300 هزار تن است، اظهار داشت: محصولات اين كارخانه مي تواند تا 85درصد از بدنه خودروها را تشكيل دهد كه ضدخوردگي بودن و جلوگيري از زنگ زدگي و همچنين استقامت بالاي آن از مزاياي ورق گالوانيزه محسوب مي شود.
وي در ادامه به قابليت شكل و فرم پذيري ورق گالوانيزه در صنايع خودروسازي اشاره كرد و افزود: مقاومت فشاري در زمان انجام پرس و توليد قطعات خودرو و همچنين ايجاد مقاومت كششي در ورق گالوانيزه از ويژگي هاي ديگر توسعه اين صنعت محسوب مي شود.
مديرعامل شركت ورق خودرو چهارمحال بختياري با بيان اينكه ورق هاي توليدي فعلي حدود 8 دهم ميليمتر قطر دارد، تصريح كرد: استفاده از ورق گالوانيزه در توليد خودروها تا 20درصد از وزن آن را كاهش مي دهد، ضمن اينكه در جلوگيري از افزايش مصرف سوخت و همچنين رعايت جنبه هاي زيست محيطي نيز داراي تاثيرات مثبت است.
مرداني شكل پذيري و شفافيت ورق گالوانيزه در زمان رنگ شدن را از ديگر ويژگي هاي توليدات اين كارخانه دانست و بيان داشت: در حال حاضر مصرف خودروسازان داخلي در طول سال 170 هزار تن است كه اين ميزان فقط توسط ايران خودرو و سايپا و از طريق واردات تامين مي شود.

 



حداقل موجودي براي افتتاح حساب بانكي 1000 تومان شد

بانك مركزي در راستاي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها به 25 بانك دولتي، خصوصي و موسسه اعتباري كشور ابلاغ كرد كه در طول مدت انجام طرح ثبت حساب بانكي سرپرست خانوارها در سايت وزارت رفاه و تامين اجتماعي، حداقل موجودي براي افتتاح حساب را به هزار تومان كاهش دهند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مطابق بخشنامه بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مورخ 29 تيرماه 1389 همه بانكهاي خصوصي و دولتي و همچنين موسسه اعتباري توسعه موظف شدند افتتاح حساب جديد را با حداقل سپرده گذاري به مبلغ هزار تومان به انجام رسانند. در بخشنامه بانك مركزي خطاب به مديران بانك ها و موسسات اعتباري كشور آمده است: در راستاي تحقق قانون هدفمند كردن يارانه ها در كشور، در طول مدت انجام اين طرح در استان هاي كشور كه توسط وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام خواهد شد، افتتاح حساب با حداقل سپرده گذاري به مبلغ 1000 تومان صورت پذيرد.
پيش از اين حداقل موجودي براي افتتاح حساب در اكثر بانك هاي كشور 10 هزار تومان بود.

 



به رغم تبليغات منفي رسانه هاي خارجي
هيچ سرمايه گذار خارجي از پارس جنوبي خارج نشده است

مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس گفت: هيچ شريك و سرمايه گذار خارجي از پروژه هاي پارس جنوبي خارج نشده است.
موسي سوري در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: بسياري از طرح هاي صنعتي عظيم پالايشگاهي و پتروشيمي در اين منطقه مانند پتروشيمي آرياساسول و پتروشيمي مهر با مشاركت كشورهاي آفريقاي جنوبي و ژاپن و ساير كشورهاي داراي تكنولوژي ساخته شده است.
وي با بيان اين كه بسياري از سرمايه گذاران خارجي در پارس جنوبي با جمهوري اسلامي ايران سرمايه گذاري مشترك كرده اند، اظهار داشت: سرمايه گذاران در پارس جنوبي توليد مي كنند و درآمد دارند و طبق قوانين بين المللي و قانون مناطق ويژه مي توانند درآمد خود را به همراه سود قانوني بدون هيچ محدوديتي از كشور خارج كنند.
مديرعامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس با بيان اين كه بسياري از پروژه هاي مشترك با سرمايه گذاران حتي تا 80 درصد از پيشرفت برخوردار است، گفت: واگذاري فازهاي باقي مانده پالايشگاهي پارس جنوبي به پيمانكاران داخلي با حضور رئيس جمهور در عسلويه يك تصميم بزرگ در سطح ملي و منطقه اي بود. اما پس از اين واگذاري برخي رسانه هاي خارجي سعي كردند اين موفقيت بزرگ را كمرنگ جلوه دهند و عنوان كردند كه خارجي ها منطقه را ترك كرده اند.
وي افزود: براساس بازي هايي كه در سطح جهاني انجام مي شد، عده اي تمايل داشتند روند توسعه ملي در پارس جنوبي را كند كنيم و منتظر آنها بمانيم اما عزم و توان و اراده ملي راه را باز كرد و پروژه هاي عظيمي را به پيمانكاران داخلي سپرد.

 



وزير مسكن: قيمت خانه و زمين را كنترل كرديم

وزير مسكن و شهرسازي از بهره برداري انبوه واحدهاي مسكوني در حال ساخت پس از ماه مبارك رمضان خبر داد.
علي نيكزاد افزود: بيش از 80 درصد اين واحدهاي مسكوني با تسهيلات قرض الحسنه اي در دست ساخت است.
وي گفت: ميزان صدور پروانه ساختمان، سال 88 نسبت به سال 87 حدود 31 درصد كاهش داشته است.
نيكزاد افزود: براساس آمار مركز آمار ايران، پارسال با توجه به 49 هزار و 500 پروانه در شهرهاي جديد، صدور پروانه ساخت 4 درصد رشد داشت و از 671 هزار پروانه ساخت در سال 87 به 697 هزار در سال 88 رسيد.
وي گفت: در ساخت و ساز رشد داريم و از گران شدن ملك، خانه و زمين هم جلوگيري كرديم.
وزير مسكن بر عزم دولت براي خانه دار كردن مردم تأكيد كرد و گفت: توان بخش خصوصي و دولتي و همچنين تسهيلات لازم به كارگرفته شده و طرح هاي ساخت مسكن در همه شهرها و روستاها به ميزان بيش از يك ميليون واحد مسكوني، در حال پيشرفت است.

 



رئيس فدرال رزرو آمريكا: چشم انداز تاريك در انتظار اقتصاد آمريكاست

رئيس فدرال رزرو آمريكا هشدار داد چشم انداز اقتصاد آمريكا به شدت نامطمئن است و آينده تيره و تاري در انتظار اقتصاد اين كشور خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، بن برنانكه تصريح كرد فدرال رزرو آمريكا به تلاشهاي خود براي دستيابي به رشد و رونق اقتصادي پايدار و باثبات ادامه خواهد داد ولي شرايط اقتصادي آمريكا هنوز بي ثبات و شكننده است.
وي كه در جمع نمايندگان كنگره آمريكا سخن مي گفت افزود اقتصاد آمريكا طي سالهاي آينده با رشد اقتصادي پايين، بيكاري بالا و تورم نسبتا كنترل شده روبرو خواهد شد.
وي در ادامه ضمن اشاره به عملكرد ضعيف بخش خصوصي در اقتصاد آمريكا گفت بخش خصوصي تاكنون عملكرد خوبي دربخش اشتغال نداشته است. در حالي كه اقتصاد آمريكا با بيكاري 5/9درصدي روبرو است و احتمال وقوع موج دوم بحران اقتصاد اين كشور را تهديد مي كند اختلاف نظرها بر سر ادامه يا توقف اجراي بسته محرك مالي بين نمايندگان جمهوري خواه و دموكرات ادامه دارد.
در حالي كه اكثر نمايندگان دموكرات كنگره خواستار ادامه اجراي بسته محرك مالي تا دستيابي به رشد و رونق اقتصادي پايدار و باثبات هستند نمايندگان جمهوري خواه ضمن زير سوال بردن اين طرح اجراي آن را تنها موجب افزايش كسري بودجه و بدهي هاي دولت ارزيابي مي كنند.
فدرال رزرو آمريكا از اواخر سال 2007 تاكنون سياست كاهش متوالي نرخ بهره بانكي و تزريق نقدينگي در اقتصاد را در اولويت قرار داده است.
سياست هاي رياضت اقتصادي تاثيرات نامطلوبي بر اقتصاد اروپا دارد
بانك توسعه و بازسازي اروپا در تازه ترين گزارش خود به شدت از سياستهاي رياضت اقتصادي كشورهاي اروپايي براي كاهش كسري بودجه و بدهي انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويترز، اين بانك در گزارش خود رشد اقتصادي كشورهاي اروپاي شرقي را در سالهاي 2010 و 2011 كاهش داده است. ميانگين رشد اقتصادي كشورهاي اروپاي شرقي در سال 2010 به كمتر از 5/3درصد و در سال 2011 به كمتر از 7/3درصد خواهد رسيد.
براساس اين گزارش گرچه كشورهاي اروپايي توانسته اند از بحران و ركود اقتصادي بي سابقه دهه هاي اخير رهايي يابند ولي اجراي سياستهاي رياضت اقتصادي در كشورهاي اروپاي غربي به شدت به ضرر رشد و رونق اقتصادي كشورهاي شرق اروپا و در نتيجه كل اروپا خواهد بود.
البته كاهش كسري بودجه و بدهي در بلندمدت به نفع اقتصاد اروپا خواهد بود ولي در ميان مدت موجب كاهش قدرت رقابت اقتصاد اروپا و كاهش تقاضاي داخلي خواهد شد.
گفتني است اين بانك در سال 1991 ميلادي با هدف كمك به رشد و توسعه اقتصادي كشورهاي بلوك شرق اروپا تاسيس شد. اين بانك هم اكنون 29 عضو دارد كه كشورهاي مجارستان، لاتويا روسيه، تركيه،لهستان و اوكراين تعدادي از اعضاي آن هستند.

 



رئيس سازمان خصوصي سازي: واگذاري سهام مخابرات قانوني است

در حاليكه يكي از روزنامه هاي صبح تهران از احتمال اقدام مجلس براي لغو واگذاري سهام مخابرات به نقل از يكي از نمايندگان مجلس خبر داده است، رئيس سازمان خصوصي سازي كشور بار ديگر بر قانوني بودن مراحل و نحوه واگذاري سهام شركت مخابرات ايران تاكيد كرد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در گفت وگو با سازمان خبري موبنا، با اشاره به اظهارات اين نماينده مجلس گفت: بيان چنين مطالبي آن هم تنها چند روز پس از حضور وزير امور اقتصادي و دارايي در صحن علني مجلس و راي اعتماد مجدد نمايندگان در پاسخ به پرسش آقاي نادران از ايشان در خصوص فرآيند واگذاري مخابرات؛ تامل برانگيز است.
رئيس سازمان خصوصي سازي افزود: قانع شدن نمايندگان مجلس از پاسخ وزير امور اقتصادي و دارايي به مفهوم تاييد قانوني بودن فرآيند واگذاري سهام مخابرات از سوي نمايندگان ملت است.
كردزنگنه گفت: فرآيند واگذاري سهام شركت مخابرات ايران هيچ مشكلي ندارد و حتي شوراي رقابت نيز پس از بررسي هاي فني و كارشناسانه، قانوني بودن آن را تاييد كرده است.
يك نماينده مجلس با اشاره به اقدام نمايندگان مجلس هفتم در ابطال قرارداد تركسل (برنده نخست قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه) گفته است «به طور قطع اگر لازم باشد طرحي را در مجلس براي لغو واگذاري سهام مخابرات ارائه خواهيم كرد.»
سهام مديريتي 50درصد به علاوه يك سهم شركت مخابرات ايران، پنجم مهرماه سال گذشته بوسيله كنسرسيوم اعتماد مبين خريداري شد.
22ميليارد و936 ميليون و127هزار سهام شركت مخابرات ايران به قيمت هر سهم سه هزار و409 ريال فروخته شد اين واگذاري در اسفندماه سال گذشته نيز توسط شوراي رقابت تاييد شد.
پيش از اين 100درصد سهام شركت مخابرات ايران متعلق به دولت بود كه پس از عرضه پنج درصدي سهام براي كشف قيمت، 20درصد به سهام عدالت و پنج درصد ديگر نيز به عنوان سهام ترجيحي به كاركنان اين شركت واگذار شد و 20درصد بقيه سهام نيز در مالكيت دولت باقي ماند.
واگذاري سهام شركت مخابرات ايران به عنوان يك ركورد در بورس ايران مي شود.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
ساخت سالانه 36 هزار كيلومتر راه در كشور

تبريز- خبرنگار كيهان:
هر سال حدود هزار كيلومتر راه و 35 هزار كيلومتر راه روستايي در كشور احداث مي شود.
معاون وزير راه و ترابري در شوراي اداري ورزقان در استان آذربايجان شرقي با اعلام مطلب فوق گفت: ارايه اين حجم وسيع از خدمات و راه سازي در كشور، به بودجه و اعتبارات فراوان نياز دارد.
حسيني شفيعي افزود: در راستاي خدمات دهي شايسته، محور «خواجه- ورزقان» به طول 25 كيلومتر با 100 ميليارد ريال اعتبار، احداث مي شود.
صادرات 8 ميليارد دلار مواد معدني از كشور
معاون پارلماني رئيس جمهور نيز دراين جلسه گفت: در حال حاضر بالغ بر 8 ميليارد دلار از صادرات غير نفتي كشور را صادرات معدني تشكيل مي دهد. حجت الاسلام والمسلمين محمدرضا تاج الديني افزود: در حال حاضر هر سال حدود 270 ميليون تن، از معادن كشور برداشت مي گردد كه اين رقم در طول برنامه پنجم به 540 ميليون تن افزايش مي يابد. به گفته وي محصولات معدني ايران به 40 كشور دنيا صادر مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14