(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 12 مرداد 1389- شماره 19707

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متكي: جنگ احتمالي محدود به منطقه نخواهد بود
دكتر احمدي نژاد در جمع مديران صنعت نفت؛ نفت هنوز بطور كامل ملي نشده است
نصب سامانه هاي جديد راداري بر روي جنگنده هاي ارتش
انسداد مرزهاي ايران و پاكستان تا 2 سال آينده
به دليل اختلاف با كاخ سفيد رئيس ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا استعفا كرد
جوابيه ارشاد درباره يك خبر و توضيح كيهان



در واكنش به بلوف آمريكا و رژيم صهيونيستي
متكي: جنگ احتمالي محدود به منطقه نخواهد بود

سرويس سياسي-
وزير امور خارجه كشورمان همزمان با اظهارات رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا و به دنبال پيش نويس بيانيه اخير كنگره آمريكا عليه ايران كه در آن از حمله نظامي رژيم صهيونيستي به كشورمان حمايت كرده است تاكيد كرد كه هرگونه جنگ احتمالي در منطقه محدود نخواهد بود.
منوچهر متكي يكشنبه شب در گفت وگو با شبكه خبري العالم، با اشاره به تحركات و تهديدهاي رژيم صهيونيستي عليه لبنان و سوريه، آن را نشانه نيت اين رژيم براي آغاز جنگ هايي در منطقه خواند و هشدار داد كه رژيم صهيونيستي و حاميانش در صورت آغاز چنين جنگي مرتكب اشتباهي بزرگ خواهند شد. متكي اضافه كرد: ايران در كنار سوريه و ديگر كشورهاي منطقه ايستاده و آماده دفاع از خود در مقابل هرگونه جنگ افروزي در منطقه است.
وي كنگره و مقامات آمريكا را به صدور قوانين و اتخاذ تصميماتي محكوم كرد كه به بحراني تر شدن اوضاع در نقاط مختلف جهان منجر شده و اين كشور را به شدت منزوي كرده است.
وزير امور خارجه افزود: سناريويي كه اخيرا گوشه ها و پرده هايي از آن از سوي جمهوري اسلامي فاش شد، اشاره به خواب هاي پريشاني دارد كه براي منطقه از سوي غرب طراحي شده است.
متكي اظهار داشت: ما اين حركت را از حدود يك سال قبل در قالب تهديدهاي رژيم صهيونيستي به لبنان، غزه و سوريه شاهد بوديم.
وي خاطرنشان كرد: در سفري كه رئيس جمهوري اسلامي ايران به سوريه داشتند و جلسه مشتركي را با «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه و «سيد حسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان در دمشق برگزار كردند، يكي از موضوعات اين جلسه بررسي مباحث مربوط به تهديدات مطرح در منطقه و اعلام مواضع مشترك و تاكيد بر همبستگي در منطقه بود.
از سوي ديگر، رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا روز يكشنبه در حالي كه اعلام كرد آمريكا طرح حمله نظامي به ايران را در اختيار دارد اظهار داشت: چشم انداز حمله به ايران بسيار نگران كننده است.
به گزارش خبرگزاري آلمان، مايكل مولن با بيان اين كه چشم انداز اقدام نظامي عليه ايران به اندازه ايران هسته اي نگران كننده است گفت: تبعات ناآگاهانه ناشي از هر كدام از دو موضوع در بخشي از جهان بي ثبات، مسئله بسيار نگران كننده اي محسوب مي شود.
مولن افزود كه اقدامات نظامي عليه ايران بر روي ميز مذاكرات قرار دارد و به عنوان گزينه اي براي «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا بر روي ميز هم باقي خواهد ماند اما اميدوارم به چنين مرحله اي نرسيم اما اين گزينه، يك گزينه مهم محسوب مي شود. من به استفاده از ديپلماسي، تحريم هاي تند و تيز و فشارهاي بين المللي بر دولت ايران اميدوار هستم.
در همين حال، معاون سياسي سپاه پاسداران ادعاي «مولن» را عمليات رواني دانست و تاكيد كرد: ايران طرحي كوبنده براي پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالي آمريكا دارد.
سردار يدالله جواني كه با ايرنا گفت وگو مي كرد اظهار داشت: آمريكا و رژيم صهيونيستي جسارت حمله نظامي به ايران را ندارند.
اين مقام ارشد سپاه در عين حال ادعاي حمله نظامي به ايران از سوي آمريكا را چيز جديدي ندانست و تاكيد كرد: در گذشته هم چنين ادعاهايي را با برگزاري رزمايش هايي مطرح مي كردند.
سردار جواني خاطرنشان كرد: اين گونه رفتارها بيشتر براي امتيازگيري و فشار براي جمهوري اسلامي ايران در بحث مذاكرات هسته اي است.
سردار جواني تصريح كرد: آمريكايي ها ساليان سال است كه چنين طرحي را در سر مي پرورانند و هرگز جرات حمله نظامي به ايران را پيدا نمي كنند.
وي اظهار داشت: اين كشور بيشتر براي سرپوش گذاشتن بر شكست اقتصادي و نظامي خود در افغانستان و عراق دست به عمليات رواني مي زند.
همچنين اظهارات مايكل مولن واكنش شيخ حمد بن جاسم آل ثاني نخست وزير و وزير خارجه قطر را در پي داشت.
اين مقام قطري در گفت وگو با شبكه الجزيره عربي در پاسخ به سوالي در مورد اظهارات مايكل مولن در مورد آماده بودن طرح هاي جنگي عليه ايران و نيز عدم بعيد دانستن جنگ توسط بشاراسد رئيس جمهور سوريه تاكيد كرد كه دولت قطر مخالف هرگونه اقدام نظامي در منطقه است زيرا منطقه تحمل اينگونه اقدامات را ندارد.
وي افزود: ايران همسايه ماست و ما همواره براي حل موضوع هسته اي ايران از راههاي ديپلماتيك و مذاكره تلاش كرده ايم.
شيخ حمد گفت: احتمالات جنگ طبعاً وجود دارد اما متاسفانه اين احتمالات توسط افكار افرادي مثل باراك و ديگر مقامات اسرائيلي تغذيه مي شود كه همواره به دلايل خاص خودشان به دنبال تشديد آن هستند اما از نظر ما اين افكار نه به نفع منطقه و نه به نفع متحدين ما در منطقه است.
هشدار به كابوها
و صهيونيست ها
شماري از فعالان سياسي كشورمان نيز موضوع گزينه نظامي عليه ايران از سوي آمريكا و رژيم صهيونيستي را نوعي جنگ رواني دانستند كه در صورت وقوع احتمالي آن منجر به نابودي رژيم صهيونيستي خواهد شد.
به گزارش فارس، در همين ارتباط، دكتر الياس نادران نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي درخصوص حمايت كنگره آمريكا از اسرائيل براي حمله به ايران، تصريح كرد: اسرائيل اگر عرضه داشت در غزه و لبنان مشكل خود را حل مي كرد و نيازي به حمله به ايران نداشت.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس خاطر نشان كرد: پيش نويس بيانيه كنگره آمريكا به نوعي جنگ رواني است و آمريكايي ها مي خواهند سازمان از هم پاشيده درون سيستم رژيم صهيونيستي را با اين اقدامات در حاشيه قرار داده و به آنها روحيه دهند والا خودشان مي دانند كه در شرايط امروز رژيم صهيونيستي بسيار پيچيده تر، پوشالي تر و به هم ريخته تر از مدتي است كه در اوج قدرت زندگي مي كرد.
همچنين حسين ابراهيمي نايب رئيس اول كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: در صورت حمله رژيم صهيونيستي به كشورمان، ايران با تمام قدرت و توان خود در برابر اين رژيم غاصب خواهد ايستاد.
وي تاكيد كرد:«اگر رژيم صهيونيستي دچار چنين اشتباه و خبط بزرگي شود، به معناي آن است كه اسرائيل خواهان محو شدن از صحنه روزگار براي هميشه است و اين همان خواسته اي است كه سيدحسن نصرالله اعلام كرد كه اگر اسرائيل بخواهد دست به اقدامي بزند ما نقشه خاورميانه را تغيير خواهيم داد.»
حسين سبحاني نيا عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز با بيان اين كه اسرائيل كوچك تر از آن است كه بتواند تهديدي عليه جمهوري اسلامي ايران باشد، خاطر نشان كرد: در شرايطي كه آمريكا و اسرائيل چنين اشتباهي مرتكب شوند، قطعاً جمهوري اسلامي با قوت و قدرت، پاسخ هرگونه تحرك منطقه اي آمريكا با اسرائيل را خواهد داد.
وي در گفت وگو با ايسنا، خواهان تحرك بيشتر ديپلماسي در فضاي موجود و در برابر ترويج ايران هراسي شد و افزود: سياست «چماق و هويج» و يا سياست«ارعاب و تهديد» سياست هاي شناخته شده آمريكا در منطقه است كه هيچ كاربرد و جايگاهي در منطقه به ويژه در مورد ايران نداشته و نخواهد داشت.

 



دكتر احمدي نژاد در جمع مديران صنعت نفت؛ نفت هنوز بطور كامل ملي نشده است

رئيس جمهور با بيان اينكه ملي شدن نفت به طور كامل در ايران صورت نگرفته است، براي تأييد اين گفته خود دو دليل نيز آورد و گفت: پروسه اي كه براي ملي شدن صنعت نفت آغاز شده، هنوز به پايان نرسيده و اين پروسه زماني تكميل مي شود كه همه منافع صنعت نفت تحت مديريت ايراني قرار گيرد.
دكتر محمود احمدي نژاد ديروز در همايش مديران ارشد صنعت نفت با بيان اينكه صنعت نفت هم اكنون بهترين دوران خود را مي گذراند، اظهار داشت: اعتماد به نفس، ايمان، ابتكار و نوآوري، كار و تلاش همه جانبه در سراسر بخش نفت كشورمان موج مي زند و صنعت نفت به نقطه اتكا توسعه صنعتي و موتور محركه صنعت، خلاقيت و نوآوري تبديل شده است.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد: امروز نگاه جامع و خودباوري و افق هاي بلند بر صنعت نفت حاكم است و به همت تمام كساني كه براي عزت ايران و ارزش هاي الهي كمر همت بسته اند اقداماتي انجام مي شود كه در تاريخ صنعت نفت كشورمان بي سابقه است.
دكتر احمدي نژاد گفت: امروز به فضل الهي در همه مراحل توليد، توزيع، اكتشاف و بهره برداري صنعت نفت شاهد پيشرفت هاي روزافزون هستيم.
رئيس جمهور با بيان اينكه ملي شدن نفت يكي از بزرگترين اتفاقات تاريخ معاصر به شمار مي رود، گفت: ملي شدن نفت نه تنها سرنوشت ايران بلكه سرنوشت بسياري از ملتهاي منطقه و جهان را به گستردگي هرچه تمامتر تحت تاثير قرار داد. اين اتفاق فقط يك تصميم اقتصادي نبود بلكه تصميم سياسي و ملي بسيار بزرگي محسوب مي شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه دو عامل بيروني و داخلي اجازه نداده است كه همه منافع و موجوديت صنعت نفت در راستاي منافع ملت ايران برنامه ريزي شود؛ با تشريح عامل بيروني اظهار داشت: معادلات قيمت نفت همواره تابع تصميمات سياسي بوده و هنوز نفت، گاز و انرژي در جهان جايگاه اقتصادي خود را پيدا نكرده است و همواره قيمت نفت غيرواقعي و تحت تاثير قدرت هاي سياسي است؛ البته اين بدان معنا نيست كه به كشورهاي ضعيف فشار وارد شود بلكه اگر حق كامل دارندگان نفت به طور كامل اعاده شود در اين صورت بي ترديد اين كشورها از منابع خود مي توانند به كشورهاي ضعيف كمك كنند.
وي افزود: معادلات سياسي اجازه نداده است كه منافع نفت به طور كامل در اختيار صاحبان نفت و ملت ايران قرارگيرد.
دكتر احمدي نژاد در ادامه با اشاره به عامل داخلي موثر در عدم برخورداري ملت ايران از منافع صنعت نفت گفت: بي ترديد تا زماني كه در اكتشاف، بهره برداري، تبديل و فراوري نفت همه حلقه ها به طور كامل در اختيار ملت ايران و انديشه ايراني قرار نداشته باشد، پروسه ملي شدن نفت كامل نشده است. از اين رو در 50، 60 سال گذشته بخش اعظم سود سرمايه گذاري هايي كه در صنعت نفت كشورمان انجام شده نصيب خريداران نفت شده است و به تعبيري اگر قيمت واقعي نفت 100 واحد باشد آنچه نصيب ملت ايران شده است كمتر از 30 واحد است.
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه عامل داخلي را مي توان اصلاح كرد، اظهار داشت: باورم اين است كه در برابر توان متخصصين ايراني هيچ قطعه و كالايي در صنعت نفت وجود ندارد كه نتوانيم توليد كنيم و با همت توليدكنندگان و انديشه و همت داخلي مي توانيم در طول 3 تا 4سال به جايي برسيم كه همه قطعات و تجهيزات مورد نياز نفت در داخل كشور توليد شود و اين شدني است.
وي افزود: بايد به جنس ايراني فرصت و ميدان داده شود تا كيفيت خود را ارتقا داده و بتواند جايگزين اجناس خارجي شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه فروش نفت به صورت خام موجب ايجاد رابطه اي ظالمانه شده است كه بايد تغيير يابد اظهار داشت: در روند ملي شدن نفت بايد همه نفت كشورمان به صورت فرآورده نفتي و كالا عرضه شود و مي توانيم در دوره دولت دهم به جايي برسيم كه صنعت نفت به طور كامل خودكفا شود، در اين راستا بايد از توان و استعدادهاي ايراني و هركس كه در چارچوب مديريت و برنامه ريزي داخلي قرار گيرد، استفاده كرد.
بنابر اين گزارش، در پايان اين همايش رئيس جمهور به پاس قدرداني از ابتكار عمل و تلاش خستگي ناپذير شركت هاي ملي حفاري، نفت مناطق مركزي ايران، حفاري شمال و ملي مناطق نفت خيز جنوب در مهار چاه شماره 24 نفت شهر، به مديران عامل اين شركتها لوح تقدير اهدا كرد.
اين گزارش حاكي است: وزير نفت از تشكيل كميته راهبري جذب منابع مالي پروژه ها در صنعت نفت خبر داد و تاكيد كرد: همه مديران و شركت هاي نفتي مكلف به جذب منابع مالي پروژه ها هستند.
مسعود ميركاظمي در همايش مديران ارشد صنعت نفت افزود: همه مديران و شركت هاي نفتي مكلف به بررسي منابع مورد نياز پروژه هاي تعريف شده و اولويت دار مجموعه خود هستند و بايد آنها را در كارگروه راهبري جذب منابع وزارت نفت طرح و ارائه كنند تا درباره آن تصميم گيري شود.
ميركاظمي صنعت نفت را پيشران اقتصادي كشور خواند و تصريح كرد: صنعت نفت ايران با عنوان پشتيباني كننده و پيشران همه ابعاد اقتصادي علمي و پژوهشي در همه حوزه هاي كشور است.
وي تاكيد كرد: با توجه به اين كه در آستانه اجرايي شدن طرح هدفمند كردن يارانه ها قرار داريم، همچنين با در نظر گرفتن اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي و شرايط بين المللي موجود نياز است تا در صنعت نفت سريع تر منطقي تر و چابك تر گام برداريم.
وزير نفت با تاكيد بر اين كه صنعت نفت به طور مرتب نيازمند توسعه و سرمايه گذاري است، اظهار داشت: براي تثبيت توليد، حفظ دارايي هاي به دست آمده، توسعه و نگهداشت سطح كنوني توليد به سرمايه گذاري نياز است.
ميركاظمي با اشاره به حجم چشمگير قراردادها و پروژه هاي تعريف شده در بالا و پايين دستي صنعت نفت بر لزوم يكپارچگي در زنجيره ارزش تاكيد كرد و گفت: بايد تمام زنجيره ارزش به ويژه در بالادستي و پايين دستي همزمان با هم عملياتي شوند و پيش بروند تا سرمايه گذاري بهره ور شود.

 



امير چيت فروش خبر داد
نصب سامانه هاي جديد راداري بر روي جنگنده هاي ارتش

معاون فرمانده نيروي هوايي ارتش از نصب سامانه هاي جديد الكترونيكي و راداري براي اجراي هرچه بهتر عمليات هاي شبانه جنگنده هاي ارتش خبر داد.
«اميرحسين چيت فروش» سخنگوي مسابقات گانري مدافعان حريم ولايت در گفت وگو با فارس، با بيان اينكه اين مسابقات در 4 مرحله برگزار مي شود، اظهار داشت: مرحله دوم اين مسابقات در حال برگزاري است.
وي با بيان اينكه ويژگي خاص و متمايز اين مسابقات از ديگر مسابقات نيروي هوايي، پرواز و بمباران شبانه است افزود: دفاتر مطالعاتي و تحقيقاتي براي برگزاري رزمايش ها، تكنيك ها و تاكتيك هاي مختلف و تهديدهاي پيرامون را بررسي مي كنند و روش هاي مقابله توسط تجهيزات بومي را در قالب مسابقات به اجرا مي گذارند.
چيت فروش در ادامه اظهار داشت: اين مسابقات تا جمعه ادامه دارد و مرحله دوم فردا به پايان مي رسد و در مرحله سوم آن شاهد اوج بمباران خواهيم بود.
سخنگوي مسابقات گانري مدافعان حريم ولايت در ادامه با اشاره به عمليات پرواز شبانه در اين مسابقات تصريح كرد: عمليات پرواز شبانه در 30 سال گذشته بي سابقه بوده و اكنون مسابقه پرواز شبانه بين قهرمانان خلباني كشور را شاهد هستيم.
معاون فرمانده نيروي هوايي ارتش افزود: پروازهاي شبانه در تاريكي مطلق صورت مي گيرد و براي اين كار بايد زمين و امكانات مناسب تهيه شود، همچنين كارشناسان ويژه بايد اين موضوع را هدايت و نظارت كنند.
وي ادامه داد: براي بمباران و پرواز شبانه بايد قفل راداري صورت بگيرد زيرا هواپيما در تاريكي مطلق بايد هدف را پيدا و آن را منهدم كند.
چيت فروش درخصوص تجهيزات لازم براي پرواز و بمباران شبانه اظهار داشت: سامانه هاي الكترونيكي و راداري جديدي جهت پرواز شب در نيروي هوايي به كار گرفته شده كه اين سامانه ها در طول سال گذشته ارتقاء و بهينه شده بودند و ما در حال حاضر از آنها استفاده مي كنيم.

 



احمدي مقدم در اجلاس روساي پليس مبارزه با موادمخدر كشورهاي عضو اكو اعلام كرد
انسداد مرزهاي ايران و پاكستان تا 2 سال آينده

فرمانده نيروي انتظامي كشورگفت: بنا به اعلام دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد نرخ شيوع مصرف موادمخدر در ايران از 8/2 درصد در سال 1999 به 4/2 درصد در سال جاري كاهش يافته است.
سردار اسماعيل احمدي مقدم صبح ديروز در اولين اجلاس روساي پليس مبارزه با موادمخدر كشورهاي عضو اكو افزود: اگر موادمخدر در اسناد امنيت ملي اغلب كشورهاي بزرگ و قدرت هاي دنيا در 10 تا 15 سال آينده بررسي شود، مشخص خواهد شد كه موادمخدر در كشورهايي مانند روسيه، چين، ايالات متحده و ... سومين تهديد بزرگ جهاني مي باشد.
وي ادامه داد: علاوه بر موادمخدر امروزه كشورها با تهديدات ديگري از جمله تغيير آب وهوا، مشكلات زيستي، تغييرات جمعيتي مواجه هستند. امروزه آنچه كه در گذشته تهديد محسوب مي شد جايگاه خود را به تهديدات بالاتري مانند موادمخدر و تروريسم داده است.
فرمانده نيروي انتظامي كشور تصريح كرد: اين يك هشدار براي كشورها است تا پيش بيني ها و آمادگيهاي لازم را براي مقابله با اين تهديد اتخاذ كنند.
وي گفت: دليل مداخله استعمارگران در سه دهه گذشته و حضور آنان در سطح منطقه توليد موادمخدر بوده است.
احمدي مقدم ادامه داد: كشورهاي عضو اكو اولين كشورهايي هستند كه از جريان موادمخدر آسيب مي بينند زيرا اين كشورها چه به عنوان بازار مصرف و چه به عنوان مسيري براي انتقال موادمخدر به ديگر كشورها مورد استفاده قرار مي گيرند.
فرمانده نيروي انتظامي كشور گفت: در يك دهه قبل آمار معتادان در افغانستان حائز اهميت نبود و عمدتا اين كشور به عنوان توليدكننده ترياك مدنظر قرار مي گرفت اما امروز شاهد افزايش مصرف كنندگان در اين كشور هستيم.
وي افزود: كشورهاي روسيه و كشورهاي شرقي تا دهه گذشته بازار مصرف موادمخدر نبودند ولي امروزه بازار مصرف در اين كشورها به شدت افزايش يافته است به نحوي كه 8 درصد كشفيات موادمخدر جهان در چين است و اين در حالي است كه چين مسير انتقال موادمخدر به هيچ كشور ديگري نيست.
احمدي مقدم اظهار داشت: توسعه همكاري هاي ملي، اقدامات بين المللي حلقه هاي تكميل كننده يكديگر براي مبارزه با موادمخدر هستند، زيرا هيچ كشوري به تنهايي قادر به مقابله با اين پديده نيست.
وي گفت: همكاري منطقه اي در دنيا بسيار موفق تر عمل مي كند بر همين اساس نمي توان در انتظار اقدامات سازمانهاي بين المللي ماند.
فرمانده نيروي انتظامي كشور در ادامه تصريح كرد: مصرف كنندگان اصلي موادمخدر امروز مسئوليت اصلي مبارزه با موادمخدر را در افغانستان دارند ولي متاسفانه حتي به ميزاني كه افغانستان به مبارزه با موادمخدر اهتمام مي ورزد به آن توجه نمي كنند.
وي افزود: ايران در سالهاي اخير گامهاي مهمي را براي مبارزه با موادمخدر برداشته كه نتيجه اين اقدامات تغيير الگوي مبارزه در ايران بوده است.
احمدي مقدم گفت: ترسيم سياست هاي كلي نظام در مبارزه با موادمخدر در سه سال گذشته و تصويب آن در عالي ترين سطح كشور موجب شده تا قانونهاي مورد نياز براي مبارزه علمي با موادمخدر تصويب شود.
وي افزود: توجه همزمان به مقابله، توليد، ورود و توزيع موادمخدر و همچنين برخورد با باندهاي قاچاق موادمخدر كه از گذشته در كشور مرسوم بوده با تصويب اين قانون در كشور تشديد شده و مواد روانگردان كه صرفا به عنوان مواد غيرمجاز دارويي مورد برخورد قرار مي گرفت امروزه در زمره موادمخدر ديگر قرار گرفته و مجازاتهاي شديدي براي آن در نظر گرفته شده است.
فرمانده نيروي انتظامي كشور اظهار داشت: توسعه اقدامات، كاهش تقاضا، مقابله با تقاضا و تشديد روند درمان، تغيير نگاه به معتاد از مجرم به بيمار، تغيير رويكرد دادگاه ها از دادگاه زندانمدار به دادگاه درمان مدار و اعزام معتادان به مراكز درماني از ديگر رويكردهاي جديد در قانون جامع مبارزه با موادمخدر است.
بيش از 60 درصد معتادان تحت درمان قرار دارند
وي گفت: در حال حاضر بيش از 60 درصد معتادان كشور تحت پوشش درماني قرار گرفته و اين موضوع موجب كاهش آمار ايدز نسبت به سه سال گذشته شده است.
احمدي مقدم تصريح كرد: كاهش زندانيان، رشد مراكز درماني و ورود 77 درصدي سازمانهاي مردم نهاد در بخش درمان از مهمترين اتفاقات رخ داده در سالهاي اخير است.
وي ادامه داد: مبارزه با عرضه و تقاضا هر دو نيازمند توجه به بازار تقاضا هستند زيرا همواره اعتياد در پشت درب خانه هاي مردم بوده بر همين اساس بايد اقدامات پيشگيرانه را در دستور كار قرار داد.
وي اظهار داشت: بستن مرزها و تقويت جريان مبارزه در طول سال جاري و دو سال آينده از مهمترين اقدامات ايران براي مبارزه با موادمخدر است.
احمدي مقدم گفت: در طول دو سال آينده علاوه بر مرزهاي افغانستان مرزهاي ايران و پاكستان نيز به طور كامل انسداد يافته و ديگر ايران مسير جذابي براي انتقال موادمخدر به كشورهاي ديگر نخواهد بود.
فرمانده نيروي انتظامي كشور تصريح كرد: در حال حاضر 70 درصد اين پروژه پيش برده شده و ظرف دو سال آينده تمام مرزهاي ايران به صورت كامل انسداد خواهد يافت كه اين امر مي تواند خبر خوشايندي براي تركيه و ساير كشورها باشد. اما هشداري براي كشورهاي عضو اكوست زيرا مي تواند مسير ترانزيت موادمخدر را به سمت آنان تغيير دهد.

 



به دليل اختلاف با كاخ سفيد رئيس ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا استعفا كرد

رئيس ميز ايران در وزارت امور خارجه آمريكا به دليل اختلاف با مقامات كاخ سفيد درباره نحوه تعامل با تهران از سمت خود استعفا كرد.
به گزارش پايگاه خبري «ان پي آر»، «جان ليمبرت» به دليل اختلافات با دولت «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا درباره اتخاذ رويكردها در قبال تهران از سمت خود به عنوان رئيس ميز ايران در وزارت امور خارجه آمريكا استعفا داد.
ليمبرت يكي از 52 آمريكايي بود كه بعد از انقلاب ايران در سال 1979در تهران دستگير شد. وي 9 ماه پيش و توسط باراك اوباما به اين سمت منصوب شده بود.
وي گفت: دولت اوباما هم اكنون بيش از يك سال و نيم است كه در قدرت است و من فكر مي كنم همه مي پنداشتند كه ما در جايگاه بهتري با ايران قرار خواهيم گرفت.
ليمبرت ادامه داد: تنها تعدادي از مقامات كنوني آمريكا فرهنگ ايرانيان را درك مي كنند و مي توانند به زبان اين كشور حرف بزنند.
رئيس سابق ميز ايران در وزارت امور خارجه آمريكا سه دهه خصومت واشنگتن و تهران را همانند يك «شبح» دانست كه مانع از مذاكرات ديپلماتيك مي شود.
پس از استعفاي ليمبرت، اوباما «فيلو ديبل» را جايگزين وي كرد.

 



جوابيه ارشاد درباره يك خبر و توضيح كيهان

در پي اقدام سؤال برانگيز و غيرقانوني اعطاي نشان درجه يك هنري به يكي از عوامل كودتاي مخملي كه با انتقاد مستند كيهان روبرو شده بود، روابط عمومي معاونت هنري وزارت ارشاد جوابيه اي به كيهان ارسال كرده و متاسفانه در آن كوشيده بود خبر مورد اشاره را به گونه اي تحريف شده جلوه دهد. پس از ارسال اين جوابيه وزير محترم ارشاد تلفني با مدير مسئول كيهان تماس گرفت كه به ايشان گفته شد در جوابيه بسياري از واقعيات ناديده گرفته شده است و كيهان ناچار است اين جوابيه را همراه با توضيحات لازم چاپ كند و ضمنا به برخي از موارد توضيح اشاره شد و نهايتاً جناب آقاي دكتر حسيني پيشنهاد كرد كه جوابيه ديگري ارسال كند ولي با كمال تعجب معاونت هنري ايشان متن جوابيه را با محتواي يكسويه آن در برخي خبرگزاري ها و سايت ها منتشر كرد. از اين روي امروز متن كامل جوابيه مزبور را همراه با توضيحات كيهان از نظرتان مي گذرانيم.
مدير مسئول محترم روزنامه كيهان
با سلام
احتراما پيرو جوابيه نخست معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در مورخه 6/5/89 ارسال شده و تاكنون از سوي آن روزنامه منتشر نشده است، جوابيه دوم معاونت هنري را به حضور اعلام مي دارد اميد است اين جوابيه در اولين شماره منتشره از آن روزنامه وزين درج گردد.
ضمن تقدير و تشكر از انتشار اخبار و رويدادهاي فرهنگي و هنري اين معاونت در پاسخ به مطالب منتشر شده در روزهاي چهارشنبه
6/5/1389 تحت عنوان «نشان درجه يك هنري به 2 عامل كودتاي مخملي» و همچنين مطلب مورخ 7/5/1389 تحت عنوان «تقاضاي استرداد فوري نشان درجه يك هنري از عاملان ناتوي فرهنگي» خواهشمند است طبق قانون مطبوعات و جهت تنوير افكار عمومي در همان صفحه و با همان فونت جوابيه دوم معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را منتشر فرماييد.
1) همچنان كه در جوابيه نخست معاونت هنري آمده آنچه اعطا شده «گواهينامه درجه يك هنري» است نه نشان «درجه يك هنري.»
2) اگر چه مجري برنامه به اشتباه از واژه نشان درجه يك استفاده كرد ليكن در ادامه برنامه با تذكر به ايشان اين اشتباه اصلاح شد.
3) در خبر مخابره شده اين مراسم از روابط عمومي معاونت هنري به رسانه ها صراحتا از واژه «گواهي نامه هنري» ياد شده كه خبرنگار آن روزنامه محترم مي بايست دقت بيشتري در اين خصوص مي داشت.
4) هر هنرمندي سوابق هنري خود را براساس تعاريف مشخص به معاونت هنري گزارش كند مدارك هنري وي مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا در صورت احراز براي دريافت گواهي نامه به ايشان اقدام شود. اين گواهي نامه در پنج سطح براي هنرمندان صادر مي شود گواهي نامه درجه يك هنري معادل مدرك دكترا و گواهي نامه درجه دو هنري معادل مدرك تحصيلي فوق ليسانس مي باشد.
5) همچنان كه در جوابيه نخست مورخه 6/5/1389 آمده اين گواهي نامه براساس مصوبه شوراي انقلاب فرهنگي جلسه 569 مورخه 12/7/1384 به اجرا درآمده است.
6) با تشكر از حساسيت هاي آن رسانه و همچنين مسئولان محترمي كه در اين زمينه اقدام به مصاحبه نموده اند لازم به توضيح است كه گواهينامه هنري هنرمندان صرفا توسط شوراي ارزشيابي هنرمندان، نويسندگان و شاعران كشور و براساس تجربه و فعاليت تخصصي و حرفه اي هنرمندان حائز شرايط رشته هاي مختلف به ايشان اعطا مي شود و هرگز نشان يك درجه هنري با تعريف ذكر شده در روزنامه كيهان نيست و صرفا يك گواهي نامه تخصصي است.
7) اين شورا در بررسي هاي خود هيچيك از سوابق ديگر متقاضيان جز سوابق هنري را مدنظر قرار نداده و صرفا با تكيه بر توانايي هاي هنري افراد گواهينامه تخصصي هنري را صادر مي كند تا جايگزين مدارك دانشگاهي آنان گردد.
8) انتظار مي رفت روزنامه محترم كيهان جوابيه مورخه 6/5/1389 معاونت هنري را كه بلافاصله به دفتر آن روزنامه ارسال شده است را تاكنون منتشر مي كرد.
9) شوراي ارزشيابي هنرمندان به رياست وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و يا نماينده تام الاختيار وي و اعضايي چون نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري، نماينده معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري، نماينده فرهنگستان هنر و دو تن از استادان برجسته ادبي و هنري به پيشنهاد شورا و تصويب در شوراي هنر، شوراي انقلاب فرهنگي تشكيل مي شود.
10) گواهي نامه ها پس از تاييد اعضاي شورا به امضا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رسيده و به هنرمندان ذكر شده تقديم مي شود.
11) استفاده از الفاظي كه بار قضايي را در پي دارد براي افراد حقيقي و حقوقي هرگز در حيطه اختيارات فرهنگي اين وزارت خانه نيست.
12) آقاي «بهروز غريب پور» كه گواهي نامه درجه يك هنري دريافت كرده با طي مراحل ذكر شده در بالا موفق به كسب اين گواهي نامه شده است.
13) خانم «مريم زندي» اساسا در فهرست مدعوين و منتخبين اين مراسم قرار نداشته است و دليلي نداشت نام وي در گزارش كيهان درج گردد.
14) جاي تعجب است كه چرا روزنامه محترم كيهان بدون اينكه از صحت و سقم عنوان اعطا شده خبردار شود نخست «گواهي نامه هنري» را «نشان درجه هنري» ذكر كرده و سپس با استفاده از همين عنوان اقدام به موج آفريني در اين عرصه نموده است.
15) وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونين، تمامي دست اندركاران اين وزارتخانه پيشتازان ترويج اصول فرهنگي، اخلاقي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، آرمان هاي امام راحل و فرامين مقام معظم رهبري هستند و از هر كوششي در راه اشاعه فرهنگ ديني، اسلامي و انقلابي فروگذار نمي كنند.
16) در پايان روابط عمومي معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي آماده پاسخگويي به شبهات خبرنگاران محترم آن روزنامه پيش از انتشار هر خبر كذب و بي اساسي است كه ممكن است انتشار آن موجب تشويش اذهان عمومي جامعه شود.
¤¤¤
كيهان: درباره جوابيه معاونت محترم هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اشاره به چند نكته ضروري است.
1- گلايه كرده اند چرا كيهان از چاپ جوابيه اول معاونت هنري خودداري كرده است كه بايد گفت جوابيه اول كه روز چهارشنبه 6/5/89 و چند ساعت بعد از انتشار روزنامه به كيهان ارسال شده بود، اولاً: فاقد امضاء بود، ثانياً: روي يك برگه سفيد و بدون آرم و سربرگ وزارت ارشاد نوشته شده بود، ثالثاً: فاقد تاريخ نيز بود! آيا برگه اي با اين خصوصيات را مي توان جوابيه رسمي يك وزارتخانه تلقي كرد؟! بنابراين طبيعي و منطقي بود كه از چاپ آن خودداري شود، ضمن آن كه چاپ آن قانوني هم نبود.
2- نوشته اند «مجري برنامه به اشتباه از واژه نشان درجه يك استفاده كرده ليكن در ادامه برنامه با تذكر به ايشان، اين اشتباه اصلاح شد»! اين ادعا از وزارتخانه اي كه واژه «ارشاد» را در عنوان خود دارد دور از انتظار است. چرا كه؛
الف: مجري برنامه چندين بار واژه «نشان درجه يك هنري» را تكرار كرده است و نه آن گونه كه ادعا كرده اند فقط يك بار در ابتداي برنامه! بنابراين چگونه ادعا مي شود كه واژه نشان درجه يك، اشتباه مجري بوده كه با تذكر اصلاح شده است؟!
ب: خبر مراسم ياد شده بلافاصله از سوي خبرگزاري رسمي دولت و چند سايت و خبرگزاري رسمي ديگر با عنوان «اعطاي نشان درجه يك هنري به بهروز غريب پور» منتشر شد ولي وزارت ارشاد در مقابل هيچيك از اين دهها خبر و گزارش واكنشي نشان نداده بود و فقط بعد از اعتراض كيهان و افشاي ماهيت بهروز غريب پور، ادعا كرده است كه «نشان» نبوده «بلكه گواهينامه»!! بوده است!!
ج:اهداي نشان درجه يك هنري به بهروز غريب پور روز دوشنبه 4 مرداد صورت گرفته و كيهان در شماره روز چهارشنبه 6 مرداد يعني دو روز بعد به اين اقدام اعتراض كرده است و در فاصله اين دو روز دهها خبر از سوي رسانه هاي دولتي و خبرگزاري ها- از جمله خبرگزاري دولت- با تيتر اهداي نشان درجه يك هنري به بهروز غريب پور و... منتشر شده بود. بنابراين، اگر وزارت محترم ارشاد آنگونه كه در جوابيه آورده است، اهداي نشان درجه يك را انكار مي كند و آن را «گواهينامه» مي نامد، چرا در فاصله ياد شده سكوت كامل كرده بود و فقط بعد از اعتراض مستند كيهان به فكر انكار افتاده است؟!
وزير محترم ارشاد در تاريخ 18 خرداد 89 در مراسم اختتاميه دوسالانه بين المللي خوشنويسي ايران- قزوين- از اعطاي نشان درجه يك هنري به 70 تن از هنرمندان پيشكسوت در تاريخ 24 خرداد خبر داده است كه مراسم روز دوشنبه 4 مرداد در ادامه همان مراسم 24 خرداد برگزار شده است. بنابراين ملاحظه مي شود كه اهداي «نشان درجه يك» به هيچوجه قابل انكار نيست و ادعاي «گواهينامه» فقط بعد از اعتراض كيهان اعلام شده است.
د: اظهارات مسئولان محترم وزارت ارشاد در مصاحبه هاي خود كه ادعا مي كنند نشان درجه يك هنري با تصويب دولت و رياست جمهور اهداء مي شود يك فرافكني است، زيرا آنچه كه بايد از تصويب دولت و رئيس جمهور بگذرد «نشان ملي فرهنگ و هنر است» و نه نشان درجه يك هنري، و اسناد موجود در وزارت ارشاد نيز نشان مي دهد كه همواره «گواهينامه درجه يك هنري» تحت عنوان «نشان درجه يك هنري» اهداء شده است كه داراي امتيازات ويژه اي براي دارنده آن است و عجيب است كه وزارت ارشاد با تغيير يك واژه و مغالطه هاي لفظي كل سابقه يك همايش مهم را- كه مستنداً موجود است- منكر مي شود! ضمناً تجليل از «بهروز غريب پور» منحصر به اين مراسم نبوده و وزارت ارشاد در جشنواره فجر سال گذشته هم براي وي بزرگداشت برگزار نموده و در جشنواره عروسكي نيز از وي تقدير كرده است!
3- در جوابيه ضمن انكار اهداي نشان درجه يك هنري آمده است كه به افراد ياد شده، گواهينامه معادل دكترا اعطا شده است! و در توضيح آن آورده اند: «اين شورا در بررسي هاي خود هيچيك از سوابق متقاضيان جز سوابق هنري را مد نظر قرار نداده و صرفا با تكيه بر توانايي هاي هنري افراد گواهينامه تخصصي هنري را صادر مي كند» كه اين بخش از جوابيه را فقط مي توان «عذر بدتر از گناه» دانست، چرا كه؛
الف: همانگونه كه ملاحظه مي شود، وزارت محترم ارشاد سوابق سوء افرادي نظير غريب پور را نفي نمي كند و در توجيه اقدام ناپسند خود تاكيد مي كند كه فقط سوابق هنري افراد را درنظر گرفته است! كه بايد گفت؛ مگر وزارت ارشاد و يا شوراي مورد نظر، جزيره اي جدا از ايران اسلامي و بيرون از قوانين و يا آموزه هاي آن است كه به افراد بدسابقه و كساني كه آشكارا در مقابل نظام ايستاده اند، صرفا با تكيه بر سوابق هنري آنها نشان درجه يك هنري و يا دكترا بدهد؟!
ب: اگر آنگونه كه در جوابيه ادعا شده است، سوابق سوء افراد مزبور درنظر گرفته نشده- كه به نوبه خود اقدامي ناپسند و غيرقابل توجيه است- چرا در سخنراني وزير محترم و معاون هنري ايشان در همان مراسم اهداي نشان، از افراد ياد شده با عناويني نظير «شما موهبت الهي هستيد»! «شما تبيين گر هنري هستيد كه از بطن و متن حقيقي ترين واقعيت ها برمي آيند»! و... اين تناقض را چگونه توجيه مي فرمايند؟!
4- و بالاخره با تاكيد بر خدمات گسترده وزارت محترم ارشاد و جناب دكتر حسيني وزير فرهيخته اين وزارتخانه، اميد است كه ايشان با بررسي دقيق ماجرا از تكرار موارد مشابه جلوگيري كنند و نشان هاي درجه يك- يا به قول خودشان گواهينامه هاي معادل دكترا- كه به افراد فاقد صلاحيت اعطا شده است را پس بگيرند. مخصوصا آن كه براي بازپس گيري اين نشان ها راه كارهاي صريح قانوني نيز پيش بيني شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14