(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 22 شهريور 1389- شماره 19739

تلفن همراه نماد جديد جوانان
براي هر كاري راه حلي وجود دارد
انگور برطرف كننده خستگي و ضعف بدن
مراقب فشارخون خود باشيد
هيجانات خود را با مطالعه كنترل كنيد
مصرف دائمي آب معدني مضر است
نوشيدني هاي مناسب سلامت شما



تلفن همراه نماد جديد جوانان

بسياري از جوانان سيگاري اين عمل خود را اغلب به جذبه و موفقيت ربط مي دهند. از هر دو كودك يك نفر در دوران نوجواني به دام سيگار مي افتد تا اطرافيان را شگفت زده كند، از ديگران تقليد كند و آن را سمبل عبور به دوران جواني بزرگسالي و استقلال مي داند.
چنانچه شما والدين سيگار مي كشيد، بايد از خود بپرسيد چگونه فرزندتان را از سيگار كشيدن منصرف كنيد، چه زماني اين موضوع را پيش بكشيد و چه گفت وگويي را درپيش گيريد.
اگر روي آوردن به سيگار در دوران نوجواني و جواني انجام گيرد، بنابراين كنار گذاشتن آن دشوارتر و احتمال اينكه بعد از ترك اعتياد اعضاي بدن سالم نمانند خيلي زياد است؛ از اين رو پيشگيري اوليه هزينه كمتري به همراه داشته و موثرتر است.
براي آنكه اعتياد، به يك بيماري كودكانه تبديل نشود، بايد تمام تلاشمان را به سمت يك هدف متمركز كنيم: جوانان نبايد شروع به سيگار كشيدن كنند.
براساس آمار در 80درصد موارد افراد سيگاري نخستين سيگار را در دوران نوجواني كشيده اند.
زماني كه فرزندان ما كمابيش به توصيه ها، ممنوعيت ها و توجيهات پزشكي توجه مي كنند. بهترين زمان براي پيشگيري است. به طور كلي مي توان به اختصار آنان را به 3 گروه سني تقسيم كرد و در هر سن از روشي استفاده كرد.
روانشناسان در اين زمينه توصيه مي كنند: براي صحبت كردن با آنان در مورد اين موضوع سن ايده آلي وجود ندارد؛ هر چه زودتر در مورد آن صحبت شود بهتر است. با اين حال، كودك بنا به سنش حرف شنوي متفاوتي دارد.
از سن 8 تا 12 سالگي كودكان به حد كافي ديد صريح و روشني از سيگار دارند. آنها مي دانند كه سيگار براي سلامتي مضر است، بوي بدي مي دهد و چشم ها را مي سوزاند. كودك با چشمان خود مي بيند كه افراد سيگاري خانواده به سختي آن را ترك مي كنند. در اين سن، كودك تشنه آگاهي در مورد همه موضوعات است. از اين رو بايد بتوان در مورد اثرات مضر سيگار روي دستگاه تنفسي- تصوير نايژه هاي يك فرد سيگاري- و تمام اعضاي بدن و مواد مضري كه در دود سيگار وجود دارد با او صحبت كرد.در دوره نوجواني، گاهي اوقات گفت وگو با والدين دشوار است (نوجوان در اين سن والدينش را مظهر قدرت و اقتدار مي بيند و مي خواهد از اين اقتدار رهايي يابد.)، شخصيت آنان به مرور در حال شكل گرفتن است، استدلال علمي و عقلاني بازتاب كمتري دارد، احتمال ابتلا به سرطان كاملا بعيد به نظر مي رسد و سيگار كشيدن مربوط به ميهماني ها و جشن ها و زماني كه براي رفع خستگي در كنار دوستانشان هستند، مي شود. از اين رو بهتر است دلايلي را كه او به سيگار كشيدن وامي دارد تحليل كنيد و او را بر آن داريد از خود بپرسد كه آيا واقعا به سيگار كشيدن نياز دارد؟ در سني كه او به دنبال مدل هاي جديد هويت مي گردد بايد از استدلال هاي روانشناختي بهره گيريد و «سيگار» را از چشم او بيندازيد.
¤ سيگار به معناي آزادي نيست بلكه بدترين نوع وابستگي هاست. سيگاري ها به بندهايي كه سيگار به دور آنها پيچيده است افتخار نمي كنند.
¤ سيگار كشيدن مسيري ضروري به دوره بزرگسالاني نيست.: استفاده از سيگار چيزي شبيه به مكيدن انگشت شست است كه لذت دهاني به همراه دارد.
¤ سيگار كشيدن هزينه گزافي به همراه دارد: با توجه به مقدار پول توجيبي اي كه دريافت مي كنند، خريد پاكت هاي سيگار مي تواند مقدار قابل توجهي از پولشان را مصرف كند و خريد سي دي، بازي هاي ويدئويي، لباس و چيزهاي ديگر را كاهش مي دهد.
¤ سيگار كشيدن وسيله اي براي جذبه و اغواگري نيست: بوي باقيمانده سيگار روي لباس يا بدن، دندان هاي زرد و نفس فرد سيگاري حقيقتا نشانگر جذبه نيست.
¤ تأثير سيگار روي فعاليت هاي ورزشي (كم آوردن نفس) هم مي تواند استدلال مهمي باشد.
در دوره گذر از نوجواني به جواني، تحولات دوران بلوغ به طور طبيعي رايج تر هستند. در اين دوره نوجوان توجه بيشتري به استدلال هاي علمي نشان مي دهد. با اين استدلال كه سيگار موجب مرگ مي شود فرد غيرسيگاري را در انتخابش تقويت كنيم و در مورد فرد سيگاري بهتر است وابستگي او را تجزيه و تحليل كنيم و از اثرات سيگار كه موجب افزايش خطر بيماري هاي قلبي و عروقي مي شود با او صحبت كنيم.
فرزند شما در هر سني كه باشد، نقش و تصوير والدين و نزديكان بسيار مهم است. با گوش دادن به حرف هايش، با همراهي او در امتناع از سيگار كشيدن و يا ترك كردن سيگار، شما نخستين مخاطبان او خواهيد بود و با سيگار نكشيدن و يا ترك كردن سيگار مي توانيد الگوي كاملي برايش باشيد.
امروزه نوجوانان كمتر از گذشته به سمت سيگار مي روند و همچنين تعداد جواناني كه صاحب يك دستگاه تلفن همراه هستند بيش از پيش رو به افزايش است. اين دو تمايل بارز از سال 1996 مي تواند به يكديگر مرتبط باشد. فرضيه منتشر شده از كميته مبارزه با سيگار با خرسندي اعلام مي دارد كه جوانان به تلفن همراه بيشتر از سيگار «وابسته» هستند.
آيا موبايل نماد جديدي از سركشي در جوانان است؟
در گذشته، تبليغاتي كه براي سيگار صورت مي گرفت دربردارنده مفاهيمي چون آزادي، استقلال و سركشي بود. امروزه، همان ويژگي ها به موبايل نسبت داده مي شود. اما در جايي كه تصوير و حركات فرد سيگاري تا اندازه اي از مد افتاده هستند، تلفن همراه با تكنولوژي مدرنش درخشيده و قلمرو جديدي را براي تسخير نويد مي دهد.
سزاوار

 



براي هر كاري راه حلي وجود دارد

نظافت آشپزخانه بخشي از آشپزي است. نه تنها آشپزي و پخت و پز در يك آشپزخانه تميز آسانتر است، بلكه وقتي سطوح و ظروف نگهداري مواد تميز باشند، خانواده شما سالم و ايمن تر خواهند بود. براي ذخيره سازي بهتر مواد سالم و نظافت، به اين نكات توجه كنيد. قدري وقت صرف كنيد تا اين نكات ساده و اقدامات بازدارنده را ياد بگيريد تا بدانيد چگونه آشپزخانه اي نظيف با درهم ريختگي كمتر داشته باشيد. تميز بودن را عادت هميشگي خود كنيد تا هم در وقت و هم در هزينه ها صرفه جويي كنيد.
نكات كلي
هر چيز را در جاي مناسب قرار دهيد. براي نمونه، كشوي مخصوصي را داشته باشيد كه فقط در آن كاغذ آلومينيوم، محافظ پلاستيكي غذا، كيسه فريزر و كاغذهاي روغني را بگذاريد. اين اقلام بايد هميشه در دسترس باشند و پس از هر بار استفاده دور انداخته شوند.
آمونياك و مواد سفيدكننده را با هم مخلوط نكنيد. زيرا اين عمل باعث ايجاد گازهاي سمي مي كند.
لكه هايي كه در آشپزخانه به وجود مي آيند را بشناسيد و هر روز چند دقيقه وقت بگذاريد و آنها را تميز كنيد تا بعد دچار مشكل نشويد.
سعي كنيد با خالي كردن و تميز كردن سينك ظرفشويي كار خود را در آشپزخانه به پايان ببريد. قبل از اين كه بخوابيد، ماشين ظرفشويي را روشن كنيد و اول صبح آن را خالي كنيد.
اسفنج بهترين منتشركننده ميكروبهاست. پس ترجيحا از حوله هاي كاغذي مخصوص آشپزخانه استفاده كنيد كه پس از نظافت سطوح دور انداخته مي شوند و به طور كلي ضدآلودگي است.
روشهاي سريع نظافت
براي تميز كردن سريع قابلمه اي كه غذا در آن سوخته، مقداري مايع ظرفشويي و آب در آن بريزيد و آن را بجوشانيد. سپس بگذاريد تا مايع در قابلمه سرد شود. با اين روش موادي كه در قابلمه سوخته به آساني از بين خواهد رفت.
وقتي غذا سر رفت و روي اجاق گاز ريخت، يك مشت نمك روي غذاي سر رفته بپاشيد. اين كار دود ناشي از سوختن غذاي سر رفته را هم كاهش مي دهد. اين كار همچنين باعث مي شود كه پس از خنك شدن اجاق گاز، مواد سررفته راحت تر تميز شود. مي توانيد به نمك مقداري دارچين اضافه كنيد تا بوي سوختگي را كاهش دهد.
براي تميز كردن ماكروويو دو قاشق غذاخوري آب ليمو يا سركه را با دو فنجان آب مخلوط كرده و در ظرف مخصوص مايعات ماكروويو ريخته و به مدت دو تا سه دقيقه با درجه حرارت بالا در آن قرار دهيد. سپس با دقت ظرف را بيرون آورده و با حوله كاغذي، ماكروويو را پاك كنيد. اگر لازم ديديد اين كار را دوباره تكرار كنيد تا كاملا تميز شود.
براي برطرف كردن گرفتگي راه آب، نصف ليوان جوش شيرين را در آن ريخته و نصف فنجان سركه سفيد به آن اضافه كنيد و راه آب را بپوشانيد. بگذاريد اين مخلوط چند دقيقه كف كند، سپس 8فنجان آب در حال جوش را در راه آب بريزيد و بعد با آب فراوان آن را بشوييد. پس از استفاده از اين محلول از لوله بازكن هاي تجاري استفاده نكنيد.
براي خوشبو كردن سطل زباله مي توانيد قطعات ليموترش را در آن قرار داده و هر چند روز يكبار آن را عوض كنيد. براي تميز كردن دستگاه زباله خردكن مقداري جوش شيرين در لوله آن پاشيده و دو قطعه يخ در آن بيندازيد و آن را روشن كنيد. سپس در حالي كه دستگاه در حال كار كردن است، براي چند دقيقه آب گرم را باز كنيد.
اگر محافظ پلاستيكي نان، در تستر شما آب شده است، با مقداري لاك پاك كن مي توانيد آن را تميز كنيد. قبل از اين كار بگذاريد دستگاه خنك شود.
دستگاه قهوه جوش را هر چند هفته يك بار با اين روش بشوييد. مخزن آب آن را با مقدار مساوي آب و سركه سفيد پر كرده و دستگاه را روشن كنيد تا عمل دم كشي انجام شود. بعد اين عمل را با آب خالي تكرار كنيد تا دستگاه شسته شود. اين كار را دوبار ديگر با آب تازه انجام دهيد تا كاملا تميز شود.
اگر فر شما داراي سيستم تميزكننده خودكار نيست، مواد غذايي باقي مانده در آن را جمع كنيد بعد اسپري تميز كننده را داخل آن بپاشيد و در آن را ببنديد و بگذاريد يك شب بماند تا ماده تميزكننده اثر كند.
براي شستن شيشه بالاي اجاق گاز آشپزخانه، نوعي ماده تجاري وجود دارد كه مناسب اين كار است. از يك اسكاچ پلاستيكي زبر براي از بين بردن آثار موادي كه روي آن باقي مانده، استفاده كنيد. شيشه را پس از پايان كار و به محض سرد شدن، براي جلوگيري از ساييده و خشدار شدن، تميز كنيد.
براي تميز كردن دستگاه مخلوط كن، چند قطره مايع ظرفشويي را با آب گرم مخلوط و در آن بريزيد. سپس در دستگاه را بگذاريد و آن را روشن كنيد تا تميز شود. بعد آن را آبكشي كنيد و اگر لازم بود دوباره آن را تكرار كنيد. اين روش را مي توانيد براي تميز كردن غذاساز هم انجام دهيد.
براي از بين بردن رسوبات آب بر روي شير ظرفشويي، دستمال آغشته به سركه را براي يك ساعت دور شير آب ببنديد تا جرمها را از بين ببرد. پس از آن با يك دستمال خشك آن را برق بيندازيد.
براي تميز كردن ميله هاي اجاق گاز، نصف فنجان پودر ماشين ظرفشويي را داخل وان حمام بريزيد و مقداري آب گرم روي آن بريزيد. بگذاريد ميله هاي فلزي روي اجاق گاز براي مدت 45 دقيقه در آن بماند، سپس آنها را آبكشي كرده و خشك كنيد.
طرز تهيه محلولهاي تميز كننده
يك سوم فنجان سركه و يك چهارم فنجان الكل صنعتي را در بطري يك اسپري 1 ليتري بريزيد و بقيه آن را با آب پر كنيد. اين محلول را مي توانيد براي شستشوي شيشه ها استفاده كنيد.
¤ جوش شيرين خشك پاك كننده خوبي براي شيرآلات و فلز كروم است.
¤ ماده خمير مانند تهيه شده از جوهرليمو و آب، تميز كننده مناسبي براي ظروف چيني مي باشد.
¤ خميري از مخلوط جوش شيرين و آب، لكه هاي قهوه را از بين مي برد.
¤ مخلوطي از مايه ظرفشويي سفيد معمولي با آب، يكي از بهترين تميز كننده هاي همه كاره است. مي توان اين محلول را در يك بطري اسپري ريخته و از آن استفاده كنيد. لازم به ذكر است كه مقدار مايع ظرفشويي نبايد زياد باشد چون در هنگام اسپري كردن كف زيادي توليد خواهد كرد.
¤ براي تميز كردن ظروف مسي از يك قاچ ليموترش كه روي آن نمك پاشيده ايد استفاده كنيد.
¤ محلولي از يك چهارم فنجان جوش شيرين و آب گرم، يك پاك كننده همه كاره خوب است.
پيشگيري
¤ پاك كردن ريخت و پاش هايي كه زياد پيش مي آيد، نبايد ما را غافلگير كند.
¤ بهتر است پس از هربار استفاده از فر آن را تميز كنيد. قبل از هربار استفاده از آن ميله هاي جوجه گردان را روغن كاري كند.
¤ هرچند وقت يكبار ظرفشويي را با آب داغ و مايع ظرفشويي پركرده و وسايل آشپزخانه، البته وسايل ضدآب، را در آن قرار دهيد. با اين كار موادغذايي روي وسايل آشپزخانه خشك نمي شود و نظافت كار راحتي خواهد شد.
¤ هر 7 يا 10 روز يكبار تمام موادغذايي را از يخچال خارج كنيد و آن را با مقداري آب گرم و كف تميز كنيد. تمام ديواره ها و طبقات را پاك كنيد سپس موادغذايي را به جاي خود برگردانيد. تاريخ انقضاي تمام مواد را بررسي كنيد و آنهايي كه تاريخ گذشته هستند را دور بيندازيد. مقداري جوش شيرين را در ظرفي درباز ريخته و در عقب يخچال جاسازي كنيد.
¤ ماهي يكبار تمام موادغذايي در قفسه ها را خارج كنيد و با دستمالي نمدار آنجا را گردگيري كنيد. مواد فاسدشدني و تاريخ انقضاي آنها را بررسي كنيد و سپس مواد را در جاي خود بگذاريد.
نسيبه رجبي

 



انگور برطرف كننده خستگي و ضعف بدن

مصرف انگور خستگي را برطرف مي كند و به دليل داشتن پتاسيم براي برطرف كردن ضعف بدن مفيد است.
مصرف آب انگور تازه مي تواند يبوست كه عوارض آن بي اشتهايي، نفخ ، سردرد، تشنگي مفرط وبوي بد دهان را از بين برد.
غوره حالت كال انگور است و براي درست كردن سركه استفاده مي شود و سركه حاصل از تخمير دانه هاي انگور درتسكين خارش هاي پوستي و جلدي موثر است.انگور سرشار از پتاسيم است كه براي برطرف كردن ضعف بدن مفيد است. افراد مبتلا به ناراحتي هاي قلب واعصاب مي تواند مفيد باشد.انگور براي سلامت قلب، ريه و كليه مفيد است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزي، ملين و مدر است و براي مبتلايان به اوره خون مناسب و سازگار است.دانه هاي خشك انگور صفرا و بلغم را رفع مي كند. اتصالات را قوي مي كند وحالت هاي خستگي را برطرف مي كند. روغن هسته انگور حاوي اسيدهاي چرب غيراشباع است كه مصرف آن بسيار مفيد است.

 



مراقب فشارخون خود باشيد

بيماري فشار خون بالا عامل سالانه 7ميليون مرگ در دنيا است از آنجا كه مصرف بالاي سديم (نمك) در غذا علت اصلي بيماري فشار خون بالا در 30درصد مبتلايان است، لازم است كه سديم دريافتي به حداقل كاهش يابد و از گياهان تازه و معطر به جاي نمك استفاده شود.
بيش از 5/1ميليارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج مي برند بيماري فشار خون بالا يك وضعيت پزشكي مزمن است كه در آن فشار خون فرد از حد طبيعي بالاتر رفته است. اين بيماري نشانه ويژه اي ندارد و به همين علت آن را «قاتل خاموش» مي نامند.
اضافه وزن عامل مهم ابتلا به بيماري فشار خون بالا است. فشار خون بالا نيز به نوبه خود به سكته مغزي، نارسايي قلبي، آنوريسم، ديابت نوع2، انواعي از سرطان ها و نارسايي كليه منجر مي شود كه مي توانند مرگبار باشند. بنابراين توجه به وزن مي تواند وضعيت سلامت مطلوب تري را براي فرد به ارمغان آورد.
اضافه وزن يك نگراني رو به افزايش در تمام جهان است. در جهان بيش از يك ميليارد نفر از افراد بالغ دچار اضافه وزن هستند كه حداقل 300ميليون نفر از اين رقم به چاقي مبتلا هستند.
چاقي در كودكان جهان نيز به طور مشخص درحال افزايش است و در جهان از هر شش كودك يك كودك دچار اضافه وزن است. در برخي مناطق جهان همه گيري چاقي رو به افزايش است كه به طور مشخص با فرآيند جهاني شدن در ارتباط است. با مهاجرت از مناطق روستايي به شهري، مردم با شيوه زندگي صنعتي تطبيق پيدا كرده و از ساعات طولاني كار پشت ميز همراه با استرس برخوردارند و براي صرفه جويي در وقت از غذاهاي فوري، غذاهاي بسته بندي و آماده مصرف مي كنند. اين درحالي است كه ميزان چربي هاي اشباع، نمك و شكر در اين غذاها بالاست و منجر به اضافه وزن و چاقي مي شود.
پزشكان توصيه مي كنند كه براي كنترل وزن و در نهايت جلوگيري از بسياري بيماري هاي ناشي از چاقي، مصرف انواع ميوه ها و سبزيجات افزايش يابد. لازم است كه ميوه و سبزي به صورت طبيعي و بدون مواد افزودني، به عنوان ميان وعده مصرف شود. برخورداري از فعاليت بدني مناسب به عنوان مثال 30 تا 60دقيقه پياده روي، دوچرخه سواري و يا شنا به صورت روزانه نيز در كنترل وزن بسيار مؤثر است.
پزشكان براي حفظ سلامت قلب كاهش مصرف مواد غذايي مانند پنيرهاي فرآوري شده، چيپس، كالباس، انواع سس ها، آجيل هاي نمك سود شده، گوشت هاي كنسروي و... را توصيه مي كنند. همچنين لازم است مصرف مواد غذايي فرآوري شده و غذاهاي فوري مانند شيريني جات، انواع همبرگر، كيك، كلوچه و پيتزا به حداقل برسد. همچنين بهتر است حداقل يك وعده غذايي در هفته به گياه خواري اختصاص يابد. درعين حال هيچ يك از 3 وعده غذايي حذف نشود اما حجم وعده هاي غذايي كاهش يابد و از مصرف كربوهيدرات هاي غيرضروري اجتناب شود. ترك استعمال دخانيات نيز مي تواند در جلوگيري از بسياري بيماري ها مؤثر باشد.
مصرف بالاي سديم در غذا علت اصلي بيماري فشار خون بالا در 30 درصد مبتلايان است بنابراين مي توان گفت كه سديم يا همان نمك مي تواند كشنده باشد. غذاهاي رستوران و غذاهاي فوري نيز مسئول 80درصد دريافت نمك در رژيم غذايي هستند.

 



هيجانات خود را با مطالعه كنترل كنيد

كتاب خواندن انسان را درون گرا مي كند و توانايي كنترل هيجان را افزايش مي دهد و به همين علت به خانواده ها توصيه مي شود فرهنگ كتاب خواني را در خانه حاكم كنند.
كتاب خواندن انسان را درون گرا مي كند و به او مي آموزد هيجان خود را كنترل كند و اين در حالي است كه بيشتر جوانان نسل امروز با كتاب بيگانه هستند.
زمان كتاب خواندن لازم است فرد در يك مكان ثابت بنشيند، تمركز كند و داستاني كه مي خواند را در ذهن تصويرسازي كند، همين مسئله تمريني براي كنترل هيجان است.
امروزه بسياري از جوانان نه تنها مهارت كنترل هيجان را نياموخته اند بلكه با گوش دادن به موسيقي هايي با ريتم تند و صداي بلند، در خود هيجان كاذب ايجاد مي كنند.
زماني كه يك جوان به روش هاي مختلف در خود هيجان كاذب ايجاد كند و توانايي كنترل هيجان را نيز كسب نكرده باشد رفتارهاي ناگهاني و تكانه اي انجام مي دهد كه گاه منجر به يك عمر پشيماني مي شود.
ديده شده كه بسياري از جوانان در نزاع ها و دعواهايي كه ميان هم سالان ايجاد مي شود به سرعت دچار هيجان مي شوند كه موجب بالا گرفتن درگيري و مصدوم شدن طرفين نزاع مي شود.
با وجود مزاياي فراوان كتاب خواندن براي نسل جوان متأسفانه در اتاق بسياري از جوانان همه چيز پيدا مي شود به جز كتاب و اين مسئله بايد اصلاح شود.
تنها با انجام كار فرهنگي و تبليغ كتاب خواني و يا تأسف خوردن براي پايين بودن سرانه مطالعه دردي دوا نمي شود بلكه خانواده بايد به اين نتيجه برسد كه كتاب خواندن چه فوايدي دارد و همان گونه كه براي مسايل غيرضروري خرج مي كند براي خريد كتاب نيز هزينه كند.
بسياري از خانواده ها ساعات شب را در كنار تلويزيون مي گذرانند كه فايده چنداني جز گذران وقت ندارد و اين در حالي است كه اگر فرهنگ مطالعه در ساعات پاياني شب در خانواده ها رواج يابد شاهد آرامش و خواب آسوده اعضاي خانواده خواهيم بود.
كتاب خواندن در ساعات پاياني شب و پيش از خواب ضربات قلب را به حالت عادي برمي گرداند و موجب مي شود با فراموش كردن آشفتگي هاي روزانه، فرد خواب راحتي داشته باشد.

 



مصرف دائمي آب معدني مضر است

با وجود املاح معدني موجود در آبهاي معدني كارشناسان مصرف دائمي اين نوع آب را مناسب نمي دانند.
در برخي موارد به ويژه براي افرادي كه در نواحي كليه، مثانه و مجاري گوناگون بدن مستعد سنگ سازي هستند مصرف دائمي آب معدني توصيه نمي شود زيرا سنگ سازي بدن به دليل غلظت املاح تسريع مي شود.
همانطور كه كمبود آب در بدن مشكلات خاصي از جمله سردرد- خستگي و نبود تمركز ايجاد مي كند، مصرف آب غيرمناسب نيز مي تواند موجب بروز مشكلاتي شود.
بنابر همين گزارش انجمن تغذيه بريتانيا اعلام كرد آب معدني داري املاح فراوان است اما استانداردهاي خاص خود را دارد كه در هر كشور متفاوت است و در صورت عدم رعايت اين استانداردها توسط شركتهاي توليد و بسته بندي كننده نمي توان از سلامت آن اطمينان پيدا كرد.
هم چنين بايد توجه داشت كه در آب لوله كشي هم برخي املاح وجود دارد كه ميزان آن كمتر است. براي مثال در هر ليتر آب لوله كشي در حدود 2 ميلي ليتر فلورايد وجود دارد و چنانچه بخواهيد فلورايد بيشتري مصرف نماييد مي توانيد آنرا از طريق مصرف نمك، برخي از محصولات لبني و مواد ديگر تامين كرد.اما مشكل اينجاست كه برخي افراد تصور مي كنند مصرف دائمي آب معدني بهتر است در صورتي كه ميزان دقيق املاح موجود در اين گونه آبها مشخص نيست و ممكن است سودجويي هايي رخ دهد. و نسبت اين مواد در ماركهاي توليدي گوناگون مختلف است. زيرا حتي سرچشمه هاي آنان هم با يكديگر متفاوت است و امكان دارد در نقاط كوهستاني مختلف املاح بيشتر يا كمتر باشند.كارشناسان مصرف آب معدني را در برخي شرايط به ويژه در هنگامي كه از كيفيت آب مطمئن نيستيد و در سفر توصيه مي كنند.

 



نوشيدني هاي مناسب سلامت شما

مردم اغلب شكايت مي كنند كه نوشيدن مايعات به ميزان كافي در طول روز كار دشواري است چون بيشتر آنها تمايل ندارند به خاطر پركردن بطري آب در كارشان وقفه ايحاد كنند و بنابر اين به سادگي نوشيدن آب را فراموش مي كنند.
اكثر مردم فراموش مي كنند اين است كه بدن ما 50 تا 60 درصد از آب تشكيل شده و اين ميزان بر يك اساس روزانه بايد جايگزين شود.
پزشكان نوشيدن هشت ليوان مايعات را در روز توصيه مي كنند اما اين ميزان به طور چشمگير مطابق با ميزان ورزش و رژيم غذايي كه هر فرد دنبال مي كند، متغير است.
نوشيدني هاي مفيد كدامند؟
آب - هر فردي بايد آب بنوشد چه آب گرم و چه آب با دماي معمولي، اگر دچار مشكلات هاضمه هستيد آب سرد ممكن است براي شما خوب نباشد و بهتر است كه از آب تميز و تصفيه شده مصرف كنيد. مي توانيد براي طعم خوب به آب، كمي ليمو به آن اضافه كنيد.
چاي هاي گياهي - چاي هاي گياهي فاقد كافئين، شكل فوق العاده عالي از مايعات هستند، چاي هاي نعناع، بابونه و زيره بويژه هاضمه و گوارش را بهبود مي بخشد و نفخ روده ها را كاهش مي دهد، بعلاوه از چاي سبز هم مي توانيد بهره مند شويد.
آب سبزيجات - نوشيدن آب سبزيجات روشي بسيار مطلوب و كارآمد براي دريافت مقدار موردنياز روزانه ميوه ها و سبزي ها است. اما در اين زمينه توصيه اكيد مي شود كه از مصرف آب ميوه هاي آماده و تركيبات سبزي هاي حاضري و بسته بندي خودداري كنيد چون حاوي مقادير زيادي نمك هستند.
آب ميوه ها- به طور كلي خوردن ميوه كامل بهتر از نوشيدن آب آن است. در شكل آب ميوه، قند آن نسبتا سريعتر جذب جريان خون مي شود. بنابر اين توصيه مي شود كه آب ميوه ها را با آب رقيق كنيد. همچنين بهتر است از ميوه هايي استفاده كنيد كه قند بالايي ندارند.
قهوه فاقد كافئين - به طور كلي قهوه نوشيدني عالي نيست چون آب بدن را كاهش مي دهد. اما اگر به نوشيدن آن علاقه داريد بهتر است كه از نوع بدون كافئين استفاده نماييد كه با آب فرآوري شده باشد و بعد از نوشيدن قهوه براي حفظ آب بدن تان، باز هم آب بنوشيد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14